@article{60719,
  abstract     = {{<jats:title>Abstract</jats:title>
          <jats:sec>
            <jats:title>Background</jats:title>
            <jats:p>Parkinson’s Disease (PD) bears a variety of sex differences and is associated with cardiovascular dysregulation (CDR). Variation in the routinely assessed standard parameters heart rate (HR) and blood pressure (BP) seem not well understood within the frame of sex-specific developments under therapy. Parameters of heart rate variability (RMSSD) and electrodermal activity (meanEDA) may assist the understanding of underlying autonomic developments. This pilot study aims to describe sex-specific cardiovascular and autonomic responses to a multimodal inpatient rehabilitation program in patients with PD.</jats:p>
          </jats:sec>
          <jats:sec>
            <jats:title>Methods</jats:title>
            <jats:p>Forty-one PD patients (24 male, 17 female) participated in a stationary, multimodal therapy intervention (MTI). Before and after MTI, HR, BP, RMSSD, and meanEDA were assessed in supine baseline (5 min of rest before orthostasis) and during supine adaption to rest (5 min of rest after orthostasis). Differences between baseline and adaption to rest as well as differences over time of MTI were calculated using Wilcoxon test; sex differences using Mann–Whitney-U test.</jats:p>
          </jats:sec>
          <jats:sec>
            <jats:title>Results</jats:title>
            <jats:p>Before MTI, women’s supine HR (<jats:italic>p</jats:italic> = .034*; d = .17) and BP (<jats:italic>p</jats:italic> = .015*, d = 0.4) were significantly higher during adaption to rest than during baseline. After MTI, women’s supine HR (<jats:italic>p</jats:italic> = .020*; d = .84) and BP (<jats:italic>p</jats:italic> = .022*, d = 0.5) during adaption to rest had decreased significantly. Men’s HR and BP remained constant and without differences between the supine conditions. RMSSD and meanEDA remained steady in both sexes.</jats:p>
          </jats:sec>
          <jats:sec>
            <jats:title>Conclusion</jats:title>
            <jats:p>The sex-specific responsiveness to MTI supports the concept of sex-sensitive therapeutic management for cardiovascular symptoms in PD. In both sexes, peripheral cardiovascular outcomes appeared not attributable to corresponding outcomes in autonomic regulation. Further examination of autonomic parameters could provide a foundation for developing therapeutic approaches that address central nervous system mechanisms.</jats:p>
            <jats:p>The study was officially registered (08/2020). The data supporting the findings of this study are available under <jats:ext-link xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" xlink:href="http://apps.who.int/trialsearch/" ext-link-type="uri">http://apps.who.int/trialsearch/</jats:ext-link> under trial number <jats:italic>DRKS00022773.</jats:italic>
            </jats:p>
          </jats:sec>}},
  author       = {{Siche-Pantel, Franziska and Mühlenberg, Manfred and Buschfort, Rüdiger and Michels, Heinke and Jakobsmeyer, Rasmus and Oesterschlink, Julian and Reinsberger, Claus}},
  issn         = {{1471-2377}},
  journal      = {{BMC Neurology}},
  number       = {{1}},
  publisher    = {{Springer Science and Business Media LLC}},
  title        = {{{Sex-differences in autonomic and cardiovascular responses to multimodal therapy in Parkinson’s disease: a pilot study}}},
  doi          = {{10.1186/s12883-025-04281-7}},
  volume       = {{25}},
  year         = {{2025}},
}

@article{54926,
  author       = {{Stutz, Bianca and Krueger, Bettina and Goletzke, Janina and Jankovic, Nicole and Alexy, Ute and Herder, Christian and Dierkes, Jutta and Berg-Beckhoff, Gabriele and Jakobsmeyer, Rasmus and Reinsberger, Claus and Buyken, Anette E.}},
  issn         = {{1436-6215}},
  journal      = {{European Journal of Nutrition}},
  publisher    = {{Springer}},
  title        = {{{Glycemic response to meals with a high glycemic index differs between morning and evening: a randomized cross-over controlled trial among students with early or late chronotype}}},
  doi          = {{10.1007/s00394-024-03372-4}},
  year         = {{2024}},
}

@article{54927,
  author       = {{Stutz, Bianca and Goletzke, Janina and Krueger, Bettina and Jankovic, Nicole and Alexy, Ute and Herder, Christian and Jakobsmeyer, Rasmus and Reinsberger, Claus and Buyken, Anette E.}},
  journal      = {{Appetite}},
  pages        = {{107569}},
  publisher    = {{Elsevier}},
  title        = {{{Association between glucose dips and the feeling of hunger in a dietary intervention study among students with early and late chronotype-secondary analysis of a randomized cross-over nutrition trial}}},
  doi          = {{10.1016/j.appet.2024.107569}},
  volume       = {{200}},
  year         = {{2024}},
}

@article{57429,
  author       = {{Krueger, Bettina and Stutz, Bianca and Jakobsmeyer, Rasmus and Reinsberger, Claus and Buyken, Anette E.}},
  issn         = {{0742-0528}},
  journal      = {{Chronobiology International}},
  pages        = {{1--10}},
  publisher    = {{Informa UK Limited}},
  title        = {{{Relevance of high glycaemic index breakfast for heart rate variability among collegiate students with early and late chronotypes}}},
  doi          = {{10.1080/07420528.2024.2428203}},
  year         = {{2024}},
}

@article{46137,
  abstract     = {{<jats:title>Zusammenfassung</jats:title><jats:p>
          Einleitung Motorische Symptome bei Morbus Parkinson lassen sich durch
                    körperliche Aktivität modifizieren. Inwiefern dies auch
                    für nicht-motorische, autonome Symptome gilt, ist weitaus weniger
                    bekannt. Die Erkrankung weist zudem eine Vielzahl an geschlechterspezifischen
                    Unterschieden auf. Epidemiologische Untersuchungen deuten zum Beispiel auf einen
                    besseren primärpräventiven Effekt durch körperliche
                    Aktivität bei Männern als bei Frauen hin. Daten zu
                    geschlechterspezifischen Effekten auf das autonome Nervensystem sind jedoch
                    limitiert. Im Rahmen der vorliegenden Pilotstudie sollen mögliche
                    geschlechterspezifische Effekte einer Bewegungsintervention auf
                    Störungen der hämodynamischen Regulation als Manifestation
                    nicht-motorischer Symptome untersucht werden. Diese sind aufgrund ihrer oft
                    gegensätzlichen hypo- und hypertonen Ausprägung schwierig
                    medikamentös zu behandeln, lassen sich aber gegebenenfalls durch
                    Bewegungsinterventionen modifizieren.</jats:p><jats:p>
          Methodik Bei 42 Patienten und Patientinnen (Alter: 70,3 Jahre; 24
                    Männer; 18 Frauen) wurden vor und nach einer mehrwöchigen,
                    stationären Parkinsonkomplexbehandlung hämodynamische Parameter
                    in einem Schellongtest untersucht. Mittels anschließender
                    Regressionsanalyse erfolgte eine Quantifizierung der Abhängigkeit von
                    den Faktoren Alter, Body Mass Index, Krankheitsdauer, Vorerkrankungen,
                    Sitzendblutdruck und hypotensiv wirkender Medikamente.</jats:p><jats:p>
          Ergebnis Bei 44% der Männer und 46% der Frauen
                    traten hämodynamische Regulationsstörungen im Stand und in
                    Rückenlage mindestens einmal auf. Eine vor Therapiebeginn
                    präsentierte Regulationsstörung im Stand zeigte sich in keiner
                    Geschlechtergruppe durch die Parkinsonkomplexbehandlung verändert.
                    Frauen zeigten zu Therapieende jedoch einen signifikant niedrigeren Blutdruck im
                    Liegen (p=0,022*). Unabhängig von der Komplextherapie
                    fiel der Blutdruck in Rückenlage bei Frauen nach Orthostasebelastung
                    höher aus als davor (vor Therapie: p=0,015 *;
                    nach Therapie: p=0,021*). Jedes Lebensjahr erhöhte das
                    Risiko für eine hämodynamische Regulationsstörung in
                    Rückenlage in der Gesamtgruppe um 12,4% (Regressionskoeffizient
                    B=0,117; p=0,014 *; Exp(B)=1,124).</jats:p><jats:p>
          Schlussfolgerung Systematische Effekte auf Blutdruckwerte im Rahmen von
                    Orthostasereaktionen durch eine Parkinsonkomplexbehandlung konnten nicht
                    nachgewiesen werden. Allerdings zeigte sich bei Frauen nach
                    Parkinsonkomplexbehandlung eine Senkung der Blutdruckwerte in
                    Rückenlage. Das scheinbar unsystematische, teils geschlechterspezifische
                    Auftreten hämodynamischer Regulationsstörungen fordert ein
                    individualmedizinisch angelegtes Vorgehen im therapeutischen Alltag.</jats:p>}},
  author       = {{Siche-Pantel, Franziska and Jakobsmeyer, Rasmus and Buschfort, Rüdiger and Mühlenberg, Manfred and Michels, Heinke and Oesterschlink, Julian and Reinsberger, Claus}},
  issn         = {{1613-0863}},
  journal      = {{B&amp;G Bewegungstherapie und Gesundheitssport}},
  keywords     = {{General Medicine}},
  number       = {{02}},
  pages        = {{69--77}},
  publisher    = {{Georg Thieme Verlag KG}},
  title        = {{{Geschlechterspezifische Effekte in der bewegungstherapeutischen                    Behandlung von hämodynamischen Regulationsstörungen bei Morbus                    Parkinson}}},
  doi          = {{10.1055/a-2023-9443}},
  volume       = {{39}},
  year         = {{2023}},
}

@article{46136,
  abstract     = {{<jats:title>Zusammenfassung</jats:title><jats:p>
          Einleitung Eine sport-assoziierte Concussion (saC) ist eine oftmals
                    unterschätzte Hirnverletzung, die vor allem in Kontakt- und
                    Kollisionssportarten häufig vorkommt. SaCs können zu einer
                    Vielzahl an klinischen Symptomen führen. Akute und zum Teil die
                    klinische Regeneration überdauernde parasympathische Inhibierung im
                    Autonomen Nervensystem (ANS) wurde nach saC bereits häufig beschrieben.
                    Über Veränderungen im sympathischen Nervensystem ist jedoch noch
                    wenig bekannt. Diese wurden durch Messungen der elektrodermalen
                    Aktivität (EDA) im Schlaf, der erheblich zur Regeneration nach saC
                    beiträgt, sowie im Zusammenhang mit subjektiven Symptomen nach saC im
                    Rahmen einer Pilotstudie untersucht.</jats:p><jats:p>
          Methode 18 Sportler und Sportlerinnen mit diagnostizierter saC und 18 nach
                    Alter, Geschlecht, Größe, Gewicht, Sportart und Leistungsklasse
                    gematchte Kontrollathleten und -athletinnen trugen in den Nächten
                    während der individuellen Return-to-Sport (RTS) Phase sowie drei Wochen
                    nach Abschluss des RTS (postRTS) einen Handgelenkssensor (E4 Empatica Inc.,
                    Mailand, Italien). Anteile nächtlicher tonischer (meanEDA) und
                    phasischer (EDRs, Schlafstürme) EDA wurden zwecks Gruppenvergleich
                    ermittelt und mit saC-Symptomen (SCAT5) sowie dem subjektiven Erholungszustand
                    nach Schlaf mittels Mann-Whitney U-Tests oder ungepaarten t-Tests
                    verglichen.</jats:p><jats:p>
          Ergebnisse Während und nach dem RTS konnten keine
                    Gruppenunterschiede in den nächtlichen EDA-Parametern nachgewiesen
                    werden. Eine höhere meanEDA während des RTS korrelierte mit
                    einer höheren Anzahl an Symptomen (p=0,025, r=0,525) und
                    eine erhöhte phasische EDA mit einem geringeren Anstieg des subjektiven
                    Erholungszustands von vor zu nach Schlaf (EDRs: p=0,007,
                    r=−0,642; EDRs/min: p&gt;0,001,
                    r=−0,762; Schlafstürme: p=0,011,
                    r=−0,616).</jats:p><jats:p>
          Fazit Die nächtliche EDA nach saC unterschied sich während
                    und nach dem RTS nicht signifikant zu gematchten Kontrollsportlern und
                    -sportlerinnen. Der Zusammenhang zwischen höherer EDA während
                    des RTS und der Anzahl an saC-Symptomen sowie der geringeren subjektiven
                    Erholung nach Schlaf könnte sowohl ursächlich für als
                    auch Effekt der subjektiven Symptome sein und sollte durch Baseline-Messungen
                    und in Kombination mit parasympathischen Markern künftig weiter
                    untersucht werden.</jats:p>}},
  author       = {{Delling, Anne Carina and Jakobsmeyer, Rasmus and Christiansen, Nele and Coenen, Jessica and Reinsberger, Claus}},
  issn         = {{1613-0863}},
  journal      = {{B&amp;G Bewegungstherapie und Gesundheitssport}},
  keywords     = {{General Medicine}},
  number       = {{02}},
  pages        = {{41--48}},
  publisher    = {{Georg Thieme Verlag KG}},
  title        = {{{Nächtliche sympathische Aktivität und subjektive                    Symptome nach sport-assoziierter Concussion: eine Pilotstudie}}},
  doi          = {{10.1055/a-2023-7579}},
  volume       = {{39}},
  year         = {{2023}},
}

@article{45859,
  abstract     = {{<jats:p>Sport-related concussions (SRC) are characterized by impaired autonomic control. Heart rate variability (HRV) offers easily obtainable diagnostic approaches to SRC-associated dysautonomia, but studies investigating HRV during sleep, a crucial time for post-traumatic cerebral regeneration, are relatively sparse. The aim of this study was to assess nocturnal HRV in athletes during their return to sports (RTS) after SRC in their home environment using wireless wrist sensors (E4, Empatica, Milan, Italy) and to explore possible relations with clinical concussion-associated sleep symptoms. Eighteen SRC athletes wore a wrist sensor obtaining photoplethysmographic data at night during RTS as well as one night after full clinical recovery post RTS (&gt;3 weeks). Nocturnal heart rate and parasympathetic activity of HRV (RMSSD) were calculated and compared using the Mann–Whitney U Test to values of eighteen; matched by sex, age, sport, and expertise, control athletes underwent the identical protocol. During RTS, nocturnal RMSSD of SRC athletes (Mdn = 77.74 ms) showed a trend compared to controls (Mdn = 95.68 ms, p = 0.021, r = −0.382, p adjusted using false discovery rate = 0.126) and positively correlated to “drowsiness” (r = 0.523, p = 0.023, p adjusted = 0.046). Post RTS, no differences in RMSSD between groups were detected. The presented findings in nocturnal cardiac parasympathetic activity during nights of RTS in SRC athletes might be a result of concussion, although its relation to recovery still needs to be elucidated. Utilization of wireless sensors and wearable technologies in home-based settings offer a possibility to obtain helpful objective data in the management of SRC.</jats:p>}},
  author       = {{Delling, Anne Carina and Jakobsmeyer, Rasmus and Coenen, Jessica and Christiansen, Nele and Reinsberger, Claus}},
  issn         = {{1424-8220}},
  journal      = {{Sensors}},
  keywords     = {{Electrical and Electronic Engineering, Biochemistry, Instrumentation, Atomic and Molecular Physics, and Optics, Analytical Chemistry}},
  number       = {{9}},
  publisher    = {{MDPI AG}},
  title        = {{{Home-Based Measurements of Nocturnal Cardiac Parasympathetic Activity in Athletes during Return to Sport after Sport-Related Concussion}}},
  doi          = {{10.3390/s23094190}},
  volume       = {{23}},
  year         = {{2023}},
}

@article{26015,
  author       = {{Büchel, Daniel and Jakobsmeyer, Rasmus and Döring, Michael and Adams, Michael and Rückert, Ulrich and Baumeister, Jochen}},
  issn         = {{2474-8668}},
  journal      = {{International Journal of Performance Analysis in Sport}},
  pages        = {{832--844}},
  title        = {{{Effect of playing position and time on-court on activity profiles in german elite team handball}}},
  doi          = {{10.1080/24748668.2019.1663071}},
  year         = {{2019}},
}

@article{31709,
  author       = {{Vieluf, S and Hasija, Tanuj and Jakobsmeyer, Rasmus and Schreier, PJ and Reinsberger, Claus}},
  issn         = {{1664-042x}},
  journal      = {{Front Physiol}},
  pages        = {{240}},
  title        = {{{Exercise-Induced Changes of Multimodal Interactions Within the Autonomic Nervous Network.}}},
  volume       = {{10}},
  year         = {{2019}},
}

@article{41968,
  author       = {{Scheer, Volker and Vieluf, Solveig and Cramer, Leoni and Jakobsmeyer, Rasmus and Heitkamp, Hans-Christian}},
  issn         = {{1664-042X}},
  journal      = {{Frontiers in Physiology}},
  keywords     = {{Physiology (medical), Physiology}},
  publisher    = {{Frontiers Media SA}},
  title        = {{{Changes in Running Economy During a 65-km Ultramarathon}}},
  doi          = {{10.3389/fphys.2018.01809}},
  volume       = {{9}},
  year         = {{2018}},
}

@inbook{41969,
  author       = {{Jakobsmeyer, Rasmus and Schnittker, Reinhard and Zorn, Rene and Rückert, Ulrich and Baumeister, Jochen}},
  booktitle    = {{Performance Analysis of Sport IX}},
  editor       = {{Peters, Derek and O'Donoghue, Peter}},
  title        = {{{Running performance analysis in basketball using recorded trajectory data}}},
  year         = {{2013}},
}

