TY - JOUR AU - Schulte, Carsten AU - Selke, Harald AU - Huth, Carsten ID - 15711 IS - 3/4 JF - LOG IN TI - Kooperative Arbeitsplattformen - CSCW-Systeme in Lehr- und Lernkontexten VL - 19 ER - TY - CONF AU - Hampel, Thorsten AU - Magenheim, Johannes AU - Schulte, Carsten ID - 15712 T2 - INFOS TI - Dekonstruktion von Informatiksystemen als Unterrichtsmethode - Zugang zu objektorientierten Sichtweisen im Informatikunterricht ER - TY - JOUR AU - Schulte, Carsten ID - 15709 JF - Informatica Didactica TI - Vom Modellieren zum Gestalten - Objektorientierung als Impuls für einen neuen Informatikunterricht? VL - 3 ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Scheel, Olaf ID - 15710 T2 - INFOS TI - Aufgabenbereiche der Medienbildung im Informatikunterricht VL - P-8 ER - TY - JOUR AU - Schulte, Carsten ID - 15706 IS - 3 JF - Softwaretechnik-Trends TI - Theoriegeleitete Entwicklung und Evaluation von Neuen Medien für die Lehre VL - 22 ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten ID - 15707 T2 - GI Jahrestagung TI - Theoriegeleitete Entwicklung und Evaluation von Neuen Medien für die Lehre VL - {P-19} ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Block, Ulrich ID - 15708 T2 - DDI TI - Das Sieben-Schritte-Schema zur Dekonstruktion objektorientierter Software VL - P-22 ER - TY - THES AU - Schulte, Carsten ID - 15703 TI - Lehr-Lernprozesse im Informatik-Anfangsunterricht: theoriegeleitete Entwicklung und Evaluation eines Unterrichtskonzepts zur Objektorientierung in der Sekundarstufe II ER - TY - JOUR AU - Schulte, Carsten AU - Magenheim, Johannes AU - Niere, Jörg AU - Schäfer, Wilhelm ID - 15704 IS - 4 JF - Computer Science Education TI - Thinking in Objects and their Collaboration: Introducing Object-Oriented Technology VL - 13 ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Magenheim, Johannes ID - 15700 T2 - ICER TI - Novices' expectations and prior knowledge of software development: results of a study with high school students ER - TY - CONF AU - Brinda, Torsten AU - Schulte, Carsten ID - 15701 T2 - INFOS TI - Beiträge der Objektorientierung zu einem Kompetenzmodell des informatischen Modellierens VL - {P-60} ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Magenheim, Johannes ID - 15702 T2 - INFOS TI - Erwartungen und Wahlverhalten von Schülerinnen und Schülern gegenüber dem Schulfach Informatik - Ergebnisse einer Umfrage VL - P-60 ER - TY - JOUR AU - Magenheim, Johannes AU - Schulte, Carsten ID - 15694 IS - 3-4 JF - EAIT TI - Social, ethical and technical issues in informatics - An integrated approach VL - 11 ER - TY - JOUR AU - Lister, Raymond AU - Berglund, Anders AU - Clear, Tony AU - Bergin, Joe AU - Garvin-Doxas, Kathy AU - Hanks, Brian AU - E. Hitchner, Lewis AU - Luxton-Reilly, Andrew AU - Sanders, Kate AU - Schulte, Carsten AU - L. Whalley, Jacqueline ID - 15695 IS - 4 JF - SIGCSE Bulletin TI - Research perspectives on the objects-early debate VL - 38 ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Bennedsen, Jens ID - 15696 T2 - ICER TI - What do teachers teach in introductory programming? ER - TY - CONF AU - Bennedsen, Jens AU - Schulte, Carsten ID - 15697 T2 - PPIG TI - A Competence Model for Object-Interaction in Introductory Programming ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Thomas, Marco ID - 15698 T2 - HDI TI - Gestaltung von Informatikseminaren unter Einsatz von Videokonferenzen VL - P-100 ER - TY - GEN ED - Schwill, Andreas ED - Schulte, Carsten ED - Thomas, Marco ID - 15699 TI - 3. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik", 19.-20. Juni 2006 an der Universität Potsdam VL - P-99 ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Knobelsdorf, Maria ID - 15691 T2 - ICER TI - Attitudes towards computer science-computing experiences as a starting point and barrier to computer science ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten ID - 15692 T2 - INFOS TI - Lesen im Informatikunterricht VL - P-112 ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Knobelsdorf, Maria ID - 15693 T2 - INFOS TI - Das informatische Weltbild von Studierenden VL - P-112 ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten ID - 15687 T2 - ICER TI - Block Model: an educational model of program comprehension as a tool for a scholarly approach to teaching ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten ID - 15688 T2 - ISSEP TI - Duality Reconstruction - Teaching Digital Artifacts from a Socio-technical Perspective VL - 5090 ER - TY - CONF AU - Dörge, Christina AU - Schulte, Carsten ID - 15689 T2 - ITiCSE TI - What are information technology's key qualifications? ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Dörge, Christina ID - 15690 T2 - DDI TI - Digitale Artefakte und Schlüsselkompetenzen im Informatikunterricht der Sekundarstufe I VL - P-135 ER - TY - JOUR AU - Börstler, Jürgen AU - S. Hall, Mark AU - Nordström, Marie AU - H. Paterson, James AU - Sanders, Kate AU - Schulte, Carsten AU - Thomas, Lynda ID - 15680 IS - 4 JF - SIGCSE Bulletin TI - An evaluation of object oriented example programs in introductory programming textbooks VL - 41 ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Tolksdorf, Robert ID - 15681 T2 - DeLFI Workshops TI - Qualitätssicherung in einer interaktiven und lerneraktivierenden E-Learning-Umgebung ER - TY - CONF AU - Ehlert, Albrecht AU - Schulte, Carsten ID - 15682 T2 - ICER TI - Empirical comparison of objects-first and objects-later ER - TY - CONF AU - Brinda, Torsten AU - Puhlmann, Hermann AU - Schulte, Carsten ID - 15683 T2 - ITiCSE TI - Bridging ICT and CS: educational standards for computer science in lower secondary education ER - TY - CONF AU - Ehlert, Albrecht AU - Schulte, Carsten ID - 15684 T2 - INFOS TI - Unterschiede im Lernerfolg von Schülerinnen und Sch\üern in Abhängigkeit von der zeitlichen Reihenfolge der Themen (OOP-First bzw. OOP-Later) VL - P-156 ER - TY - CONF AU - Koubek, Jochen AU - Schulte, Carsten AU - Schulze, Peter AU - Witten, Helmut ID - 15685 T2 - INFOS TI - Informatik im Kontext (IniK) - Ein integratives Unterrichtskonzept für den Informatikunterricht VL - P-156 ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten ID - 15686 T2 - INFOS TI - Dualitätsrekonstruktion als Hilfsmittel zur Entwicklung und Planung von Informatikunterricht VL - P-156 ER - TY - JOUR AU - Bennedsen, Jens AU - Schulte, Carsten ID - 15676 IS - 2 JF - TOCE TI - BlueJ Visual Debugger for Learning the Execution of Object-Oriented Programs? VL - 10 ER - TY - CONF AU - Ehlert, Albrecht AU - Schulte, Carsten ID - 15677 T2 - ITiCSE TI - Comparison of OOP first and OOP later: first results regarding the role of comfort level ER - TY - GEN ED - Schulte, Carsten ED - Suhonen, Jarkko ID - 15678 TI - 10th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli Calling '10, Koli, Finland, October 28-31, 2010 ER - TY - GEN ED - Diethelm, Ira ED - Dörge, Christina ED - Hildebrandt, Claudia ED - Schulte, Carsten ID - 15679 TI - Didaktik der Informatik - Möglichkeiten empirischer Forschungsmethoden und Perspektiven der Fachdidaktik. 6. Workshop der GI-Fachgruppe "Didaktik der Informatik", 16. - 17. September 2010 in Oldenburg VL - P-168 ER - TY - CONF AU - Busjahn, Teresa AU - Schulte, Carsten AU - Busjahn, Andreas ID - 15672 T2 - Koli Calling TI - Analysis of code reading to gain more insight in program comprehension ER - TY - CONF AU - Hornung, Malte AU - Schulte, Carsten ID - 15673 T2 - Koli Calling TI - ProspectiveTeachers@Research: CS teacher education revised ER - TY - CONF AU - Kalbitz, Manuela AU - Voss, Hendrik AU - Schulte, Carsten ID - 15674 T2 - INFOS TI - Informatik begreifen - Zur Nutzung von Veranschaulichungen im Informatikunterricht VL - P-189 ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten ID - 15675 T2 - INFOS TI - Das Schülerlabor als Ort der Informatiklehrerbildung VL - P-189 ER - TY - CONF AB - This article explains the technical potential of digital boards with which more and more schools are being equipped. A consideration of current usage scenarios of these interactive whiteboards shows that a large part of this potential is still unused and the deficits of the software often have to be circumvented with tricks, especially for use in demanding, student-oriented lessons. Finally, the further development of existing teaching scenarios using this technical potential shows that considering the technical possibilities of digital boards can motivate new didactic scenarios. AU - Selke, Harald AU - Winkelnkemper, Felix ED - Desel, J {\ "o} rg ED - Haake, J {\" o} rg ED - Spannagel, Christian ID - 27180 TI - The technical potential of digital boards ER - TY - CONF AU - Keil, Reinhard AU - Schild, Christian AU - Winkelnkemper, Felix ED - Apostolopoulos, Nicolas ED - Mu {\ ss} mann, Ulrike ED - Coy, Wolfgang ED - Schwill, Andreas ID - 27195 TI - E-learning strategies: best practice or careful structural renewal? ER - TY - JOUR AU - Schulte, Carsten AU - Suhonen, Jarkko ID - 15669 IS - 2 JF - Computer Science Education TI - Koli Calling 2009 and 2010 VL - 22 ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Hornung, Malte AU - Sentance, Sue AU - Dagiene, Valentina AU - Jevsikova, Tatjana AU - Thota, Neena AU - Eckerdal, Anna AU - Peters, Anne-Kathrin ID - 15670 T2 - Koli Calling TI - Computer science at school/CS teacher education: Koli working-group report on CS at school ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten ID - 15671 T2 - WiPSCE TI - Uncovering structure behind function: the experiment as teaching method in computer science education ER - TY - CONF AU - Keil, Reinhard AU - Winkelnkemper, Felix ID - 27168 TI - Approaches for an informational separation of powers in learning platforms ER - TY - JOUR AU - Keil, Reinhard AU - Selke, Harald AU - Winkelnkemper, Felix ID - 27173 JF - FIfF-Kommunikation TI - Computer science and education - A struggle for creative sovereignty in society? ER - TY - CONF AU - Busjahn, Teresa AU - Schulte, Carsten ID - 15664 T2 - Koli Calling TI - The use of code reading in teaching programming ER - TY - CONF AU - Bennedsen, Jens AU - Schulte, Carsten ID - 15665 T2 - LaTiCE TI - Object Interaction Competence Model v. 2.0 ER - TY - CONF AU - Buchholz, Malte AU - Saeli, Mara AU - Schulte, Carsten ID - 15666 T2 - WiPSCE TI - PCK and reflection in computer science teacher education ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten ID - 15667 T2 - WiPSCE TI - Reflections on the role of programming in primary and secondary computing education ER - TY - CONF AB - n the summer of 1994, courses at universities were supported for the first time through the use of the World Wide Web. With the introduction of this new technology, high expectations quickly arose that the established forms of teaching and learning in schools and universities would be replaced and that the institutions themselves might even prove to be superfluous. Twenty years later, it turns out that there is a great gap between hope and reality. Some of the ideas at the time that, for example, having access to the world's knowledge at any time would make textbooks superfluous, turned out to be naive in retrospect. Characteristic of the ideas at that time was the assumption that didactic and organizational problems of teaching and learning could be solved purely technically. AU - Keil, Reinhard AU - Selke, Harald AU - Winkelnkemper, Felix ED - Trahasch, Stephan ED - Pl {\ "o} tzner, Rolf ED - Schneider, Gerhard ED - Gayer, Claudia ED - Sassiat, Daniel ED - W {\ "o} hrle, Nicole ID - 26537 TI - Twenty years of learning with the World Wide Web ER - TY - CONF AU - Winkelnkemper, Felix AU - Keil, Reinhard ED - Butz, Andreas ED - Schlichter, Johann ID - 26538 TI - Zwischen Design und Flexibilit{\"a}t - Zur Ergonomie des Flat Design VL - 2014 ER - TY - CONF AU - Jakoblew , Marcel AU - Keil, Reinhard AU - Winkelnkemper, Felix ED - Forbrig, Peter ED - Magenheim, Johannes ID - 26540 T2 - Proceedings der HDI 2014 TI - Forschendes Lernen durch semantisches Positionieren ER - TY - CONF AU - Keil, Reinhard AU - Selke, Harald AU - Winkelnkemper, Felix ED - Trahasch, Stephan ED - Pl {\ "o} tzner , Rolf ED - Schneider, Gerhard ED - Gayer, Claudia ED - Sassiat, Daniel ED - W {\ "o} hrle, Nicole ID - 27166 TI - Twenty years of learning with the World Wide Web ER - TY - CONF AU - Winkelnkemper, Felix AU - Keil, Reinhard ED - Butz, Andreas ED - Schlichter, Johann ID - 27167 TI - Zwischen Design und Flexibilit{\"a}t - Zur Ergonomie des Flat Design VL - 2014 ER - TY - CONF AU - Busjahn, Teresa AU - Bednarik, Roman AU - Schulte, Carsten ID - 15660 T2 - ETRA TI - What influences dwell time during source code reading?: analysis of element type and frequency as factors ER - TY - CONF AU - Busjahn, Teresa AU - Schulte, Carsten AU - Sharif, Bonita AU - Begel, Andrew AU - Hansen, Michael AU - Bednarik, Roman AU - Orlov, Paul AU - Ihantola, Petri AU - Shchekotova, Galina AU - Antropova, Maria ID - 15661 T2 - ICER TI - Eye tracking in computing education ER - TY - CONF AU - Busjahn, Teresa AU - Schulte, Carsten AU - Kropp, Edna ID - 15662 T2 - PPIG TI - Developing Coding Schemes for Program Comprehension using Eye Movements ER - TY - GEN ED - Schulte, Carsten ED - E. Caspersen, Michael ED - Gal-Ezer, Judith ID - 15663 TI - Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2014, Berlin, Germany, November 5-7, 2014 ER - TY - CONF AU - Winkelnkemper, Felix AU - Oberhoff, Andreas ED - wedge, Reinhard ED - Selke, Harald ID - 26449 TI - WebArena - R {\ "a} spacious structures for {\" u} r the learning locations of the future VL - 330 ER - TY - CONF AU - Busjahn, Teresa AU - Bednarik, Roman AU - Begel, Andrew AU - E. Crosby, Martha AU - H. Paterson, James AU - Schulte, Carsten AU - Sharif, Bonita AU - Tamm, Sascha ID - 15657 T2 - ICPC TI - Eye movements in code reading: relaxing the linear order ER - TY - GEN ED - Dagiene, Valentina ED - Schulte, Carsten ED - Jevsikova, Tatjana ID - 15658 TI - Proceedings of the 2015 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCS 2015, Vilnius, Lithuania, July 4-8, 2015 ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Magenheim, Johannes AU - Müller, Kathrin AU - Budde, Lea ID - 15589 T2 - 2017 (IEEE) Global Engineering Education Conference, (EDUCON) 2017, Athens, Greece, April 25-28, 2017 TI - The design and exploration cycle as research and development framework in computing education ER - TY - CONF AU - Bergner, Nadine AU - Köster, Hilde AU - Magenheim, Johannes AU - Müller, Kathrin AU - Romeike, Ralf AU - Schroeder, Ulrik AU - Schulte, Carsten ID - 15590 T2 - Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, Proceedings der 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2017, 13.-15. September 2017, Oldenburg TI - Zieldimensionen für frühe informatische Bildung im Kindergarten und in der Grundschule ER - TY - CONF AU - Müller, Kathrin AU - Schulte, Carsten ID - 15591 T2 - Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, Proceedings der 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2017, 13.-15. September 2017, Oldenburg TI - Ein Modell zur Analyse von Vorstellungen über Roboter und ihrer Funktionsweise ER - TY - CONF AU - Budde, Lea AU - Heinemann, Birte AU - Schulte, Carsten ID - 15592 T2 - Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2017, Nijmegen, The Netherlands, November 8-10, 2017 TI - A theory based tool set for analysing reading processes in the context of learning programming ER - TY - JOUR AU - Bergner, Nadine AU - Köster, Hilde AU - Magenheim, Johannes AU - Müller, Kathrin AU - Romeike, Ralf AU - Schroeder, Ulrik AU - Schulte, Carsten ID - 15593 JF - Frühe informatische Bildung - Ziele und Gelingensbedingungen für den Elementar- und Primarbereich. Berlin TI - Zieldimensionen informatischer Bildung im Elementar-und Primarbereich ER - TY - JOUR AU - Danielsiek, Holger AU - Hubwieser, Peter AU - Krugel, Johannes AU - Magenheim, Johannes AU - Ohrndorf, Laura AU - Ossenschmidt, Daniel AU - Schaper, Niclas AU - Vahrenhold, Jan ID - 15594 JF - INFORMATIK 2017 TI - Kompetenzbasierte Gestaltungsempfehlungen für Informatik-Tutorenschulungen ER - TY - CONF AU - Biehler, Rolf AU - Schulte, Carsten ID - 15597 T2 - Paderborn Symposium on Data Science Education at School Level TI - PERSPECTIVES FOR AN INTERDISCIPLINARY DATA SCIENCE CURRICULUM IN GERMAN SECONDARY SCHOOLS ER - TY - CONF AU - Winkelnkemper, Felix AU - Keil, Reinhard ED - Bastiaens, T ED - Van Braak, J ED - Brown, M ID - 26421 T2 - Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology. TI - MediaThing – A Learning Scenario Targeting on Research Skills ER - TY - JOUR AU - Brinda, Torsten AU - Diethelm, Ira AU - Hellmig, Lutz AU - Magenheim, Johannes AU - Romeike, Ralf AU - Schroeder, Ulrik ID - 20839 IS - Didaktik der Informatik JF - MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung TI - Kritische Entgegnung auf die Studie "Zur Relevanz informatischer Bildung in der Schule für den Erwerb computer- bzw. informationsbezogener Kompetenzen" VL - 33 ER - TY - CONF AU - Magenheim, Johannes AU - Müller, Kathrin AU - Schulte, Carsten AU - Bergner, Nadine AU - Haselmeier, Kathrin AU - Humbert, Ludger AU - Müller, Dorothee AU - Schroeder, Ulrik ID - 15584 T2 - Informatics in Schools. Fundamentals of Computer Science and Software Engineering - 11th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, (ISSEP) 2018, St. Petersburg, Russia, October 10-12, 2018, Proceedings TI - Evaluation of Learning Informatics in Primary Education - Views of Teachers and Students ER - TY - CONF AU - Bednarik, Roman AU - Schulte, Carsten AU - Budde, Lea AU - Heinemann, Birte AU - Vrzakova, Hana ID - 15585 T2 - Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli, Finland, November 22-25, 2018 TI - Eye-movement Modeling Examples in Source Code Comprehension: A Classroom Study ER - TY - CONF AU - Müller, Kathrin AU - Schulte, Carsten ID - 15586 T2 - Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2018, Potsdam, Germany, October 04-06, 2018 TI - Are children perceiving robots as supporting or replacing humans?: first empirical results and classification of preconceptions within a theoretical framework ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Krüger, Jessica AU - Gödecke, Andreas AU - Schmidt, Ann-Katrin ID - 15587 T2 - Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2018, Potsdam, Germany, October 04-06, 2018 TI - The computing repair cafe: a concept for repair cafes in computing edcuation ER - TY - GEN ED - Bednarik, Roman ED - Schulte, Carsten ID - 15588 TI - Proceedings of the Workshop on Eye Movements in Programming, EMIP@ETRA 2018, Warsaw, Poland, June 15, 2018 ER - TY - BOOK AU - Sentance, Sue AU - Barendsen, Erik AU - Schulte, Carsten ID - 15595 TI - Computer Science Education: Perspectives on Teaching and learning in school ER - TY - CONF AU - Heinemann, Birte AU - Opel, Simone Anna AU - Budde, Lea AU - Schulte, Carsten AU - Frischemeier, Daniel AU - Biehler, Rolf AU - Podworny, Susanne AU - Wassong, Thomas ID - 15646 T2 - Koli Calling TI - Drafting a Data Science Curriculum for Secondary Schools ER - TY - CONF AU - Schulte, Carsten AU - Budde, Lea ID - 15647 T2 - Koli Calling TI - A Framework for Computing Education: Hybrid Interaction System: The need for a bigger picture in computing education ER - TY - CONF AU - Winkelnkemper, Felix AU - Keil, Reinhard ED - Bastiaens, T ED - Van Braak, J ED - Brown, M ID - 26419 T2 - Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology TI - MediaThing – A Learning Scenario Targeting on Research Skills ER - TY - CONF AU - Izu, Cruz AU - Schulte, Carsten AU - Aggarwal, Ashish AU - I. Cutts, Quintin AU - Duran, Rodrigo AU - Gutica, Mirela AU - Heinemann, Birte AU - Kraemer, Eileen AU - Lonati, Violetta AU - Mirolo, Claudio AU - Weeda, Renske ID - 15578 T2 - Proceedings of the 2019 (ACM) Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Aberdeen, Scotland, UK, July 15-17, 2019 TI - Program Comprehension: Identifying Learning Trajectories for Novice Programmers ER - TY - CONF AU - Kapp, Florian AU - Schulte, Carsten ID - 15579 T2 - Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund TI - Einsatz von Jupyter Notebooks am Beispiel eines fiktiven Kriminalfalls ER - TY - CONF AU - Müller, Kathrin AU - Schulte, Carsten AU - Magenheim, Johannes ID - 15581 T2 - Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund TI - Zur Relevanz eines Prozessbereiches Interaktion und Exploration im Kontext informatischer Bildung im Primarbereich ER - TY - CONF AU - Schmidt, Ann-Katrin AU - Schulte, Carsten ID - 15583 T2 - Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund TI - Das RetiBNE Café ER - TY - CONF AU - Wilke, Adrian AU - Magenheim, Johannes ID - 15720 T2 - IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON 2019, Dubai, United Arab Emirates, April 8-11, 2019 TI - Critical Incidents for Technology Enhanced Learning in Vocational Education and Training ER - TY - BOOK AU - Köller, Olaf AU - Magenheim, Johannes AU - Molitor, Heike AU - Pfenning, Uwe AU - Ramseger, J{\ AU - Steffensky, Mirjam AU - Wiesmüller, Christian AU - Winther, Esther AU - Wollring, Bernd ID - 15721 TI - Zieldimensionen für Multiplikatorinnen und Multiplikatoren früher MINT-Bildung ER - TY - JOUR AU - Franke-Wiekhorst, Antonia AU - Günther, Christine AU - Brünger, Karen AU - Magenheim, Johannes AU - Romeike, Ralf ID - 16275 JF - GdSU-Journal,(9) TI - „Der Informatikkreis “: Kinder von drei bis zehn Jahren beim Forschen in Informatik begleiten - ein methodisch-didaktisches Material ER - TY - CONF AB - Artificial intelligence (AI) has the potential for far-reaching – in our opinion – irreversible changes. They range from effects on the individual and society to new societal and social issues. The question arises as to how students can learn the basic functioning of AI systems, what areas of life and society are affected by these and – most important – how their own lives are affected by these changes. Therefore, we are developing and evaluating school materials for the German ”Science Year AI”. It can be used for students of all school types from the seventh grade upwards and will be distributed to about 2000 schools in autumn with the support of the Federal Ministry of Education and Research. The material deals with the following aspects of AI: Discussing everyday experiences with AI, how does machine learning work, historical development of AI concepts, difference between man and machine, future distribution of roles between man and machine, in which AI world do we want to live and how much AI would we like to have in our lives. Through an accompanying evaluation, high quality of the technical content and didactic preparation is achieved in order to guarantee the long-term applicability in the teaching context in the different age groups and school types. In this paper, we describe the current state of the material development, the challenges arising, and the results of tests with different classes to date. We also present first ideas for evaluating the results. AU - Schlichtig, Michael AU - Opel, Simone Anna AU - Budde, Lea AU - Schulte, Carsten ED - Jasutė, Eglė ED - Pozdniakov, Sergei ID - 15332 KW - Artificial Intelligence KW - Machine Learning KW - Teaching Material KW - Societal Aspects KW - Ethics. Social Aspects KW - Science Year KW - Simulation Game SN - 978-9925-553-27-3 T2 - ISSEP 2019 - 12th International conference on informatics in schools: Situation, evaluation and perspectives, Local Proceedings TI - Understanding Artificial Intelligence – A Project for the Development of Comprehensive Teaching Material VL - 12 ER - TY - CONF AU - Opel, Simone Anna AU - Schlichtig, Michael AU - Schulte, Carsten AU - Biehler, Rolf AU - Frischemeier, Daniel AU - Podworny, Susanne AU - Wassong, Thomas ID - 15640 T2 - INFOS TI - Entwicklung und Reflexion einer Unterrichtssequenz zum Maschinellen Lernen als Aspekt von Data Science in der Sekundarstufe II VL - P-288 ER - TY - CONF AU - Schlichtig, Michael AU - Opel, Simone Anna AU - Schulte, Carsten AU - Biehler, Rolf AU - Frischemeier, Daniel AU - Podworny, Susanne AU - Wassong, Thomas ID - 15641 T2 - INFOS TI - Maschinelles Lernen im Unterricht mit Jupyter Notebook VL - P-288 ER - TY - CONF AU - Opel, Simone Anna AU - Schlichtig, Michael AU - Schulte, Carsten ID - 15643 T2 - WiPSCE TI - Developing Teaching Materials on Artificial Intelligence by Using a Simulation Game (Work in Progress) ER - TY - CHAP AU - Huhmann, Tobias AU - Eilterts, Katja AU - Schulte, Carsten AU - Winkelnkemper, Felix ID - 21268 T2 - Digitales Lernen in der Grundschule II: Aktuelle Trends in Forschung und Praxis TI - Der Darstellungsflüchtigkeit im Geometrieunterricht durch digitale Unterstützung entgegenwirken ER - TY - CONF AU - Winkelnkemper, Felix AU - Schulte, Carsten AU - Eilerts, Katja AU - Bechinie, Dominik AU - Huhmann, Tobias ID - 20335 T2 - EdMedia+ Innovate Learning TI - The Interdisciplinary Development of an Educational Game for Primary School Children--Lessons Learned ER - TY - CONF AB - In this paper, we present a novel approach to design teaching interventions for computing education, elaborated using an example of cybersecurity education. Cybersecurity education, similar to other computing education domains, often focuses on one aspect and separate themselves from the other approach. In other words, they focus on one of the two different aspects: a) either teaching how to use and to behave, or b) how technology works. Here we suggest another point of focal awareness for teaching – interaction – that allows the recombination of both approaches in a novel way, leading to a reconstruction of the teaching and learning content in a way that – as we hope – supports an understanding on a higher level and thus gives the chance to better develop agency. For this didactic reconstruction of teaching content, we use an approach called the hybrid interaction system framework. In cybersecurity training, teaching interventions oftentimes are in a way successful but seem to not lead to long-lasting changes towards secure behavior. Using simply password security as an example, we show how this new approach recombines the two different priory mentioned teaching approaches in a novel way. Within this short paper, we present our current research progress, discuss potentials and values of the approach in general, and by way of example. Our intention of this submission and early disclosure is to spark discussion and generate further insights especially regarding the following question: What implications does the hybrid interaction system approach have on learning scenarios? AU - Terfloth, Lutz AU - Budde, Lea AU - Schulte, Carsten ID - 20452 SN - 9781450389211 TI - Combining Ideas and Artifacts: An Interaction-Focused View on Computing Education Using a Cybersecurity Example ER - TY - JOUR AU - Webb, Mary E AU - Fluck, Andrew AU - Magenheim, Johannes AU - Malyn-Smith, Joyce AU - Waters, Juliet AU - Deschênes , Michelle AU - Zagami, Jason ID - 20834 JF - Educational Technology Research and Development TI - Machine learning for human learners: opportunities, issues, tensions and threats ER - TY - JOUR AU - Magenheim, Johannes ID - 20835 JF - MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung TI - < Big Data> aus der Perspektive von Informatischer Bildung und Medienpädagogik VL - 37 ER - TY - JOUR AU - Magenheim, Johannes AU - Schulte, Carsten ID - 20836 JF - Encyclopedia of Education and Information Technologies. Cham: Springer TI - Data science education ER - TY - CHAP AU - Schulte, Carsten AU - Budde, Lea AU - Winkelnkemper, Felix ID - 20840 T2 - Mobile Medien im Schulkontext TI - Programmieren - Lehren und Lernen mit und über Medien ER - TY - CONF AB - Die Themen „Big Data“, „Künstliche Intelligenz und „Data Science“ werden seit einiger Zeit nicht nur in der breiten Öffentlichkeit kontrovers diskutiert, sondern stellen für die Ausbildung in den IT- und IT-nahen Berufen schon heute neue Herausforderungen dar, die in Zukunft durch die gesellschaftliche und technologische Weiterentwicklung hin zu einer Datengesellschaft noch größer werden. An dieser Stelle stellt sich die Frage, welche Aspekte dieses großen Themenkomplexes für Schule und Ausbildung von Wichtigkeit sind und wie diese Themen sinnstiftend und gewinnbringend in die informatische Ausbildung in verschiedenen Bildungsgängen integriert werden können. Im Rahmen des von uns im Jahr 2017 organisierten Symposiums zum Thema „Data Science“ wurden für die Bildung relevante Aspekte erörtert, wodurch als Kernelemente für den Unterricht Algorithmen der Künstlichen Intelligenz und ihre Anwendung in Industrie und Gesellschaft, Explorationen von Big Data sowie der Umgang mit eigenen Daten in sozialen Netzwerken herausgearbeitet wurden. Ziel ist, aus diesen Themenbereichen sowohl ein umfassendes Curriculum als auch Module für verschiedene Unterrichtsszenarien zu entwickeln und zu erproben. Durch diese Materialien soll es Lehrkräften aus der Informatik, Mathematik oder Technik ermöglicht werden, diese Themen auf Basis des Curriculums und der erprobten Unterrichtskonzepte selbst zu unterrichten. Hierfür wurde im Rahmen des Projekts ProDaBi (Projekt Data Science und Big Data in der Schule, https://www.prodabi.de), initiiert von der Telekom Stiftung, ein experimenteller Projektkurs entwickelt, den wir mit Schüler:innen der Sekundarstufe II an der Universität Paderborn im Schuljahr 2018/19 durchführten. Dieser Kurs enthält neben einem Modul zur Exploration von Big Data und einem weiteren Modul zum Maschinellen Lernen als Teil der Künstlichen Intelligenz auch eine Projektphase, die es in Zusammenarbeit mit lokalen Unternehmen den Schüler:innen ermöglicht, das Erlernte in ein reales Data Science-Projekt einzubringen. Aus den Erfahrungen dieses Projektkurses sowie den parallel durchgeführten Erprobungen einzelner Bausteine auch mit beruflichen Schulen werden ab dem Schuljahr 2019/20 die hierfür verwendeten Materialien weiterentwickelt und weiteren Kooperationspartnern zur Erprobung zur Verfügung gestellt. Damit wurden zum Ende des Projekts nicht nur vollständige Unterrichtsmaterialien, sondern auch ein umfassendes Curriculum entwickelt. AU - Opel, Simone Anna AU - Schlichtig, Michael ED - Vollmer, Thomas ED - Karges, Torben ED - Richter, Tim ED - Schlömer, Britta ED - Schütt-Sayed, Sören ID - 29298 KW - Berufsbildung KW - vocational education KW - Ausbildung KW - training KW - berufliche Weiterbildung KW - advanced vocational education KW - Digitalisierung KW - digitalization KW - Unterricht KW - teaching KW - Lehrmethode KW - teaching method KW - Interdisziplinarität KW - interdisciplinarity KW - Fachdidaktik KW - subject didactics KW - Curriculum KW - curriculum KW - gewerblich-technischer Beruf KW - vocational/technical occupation KW - Fachkraft KW - specialist KW - Qualifikationsanforderungen KW - qualification requirements KW - Kompetenz KW - competence KW - Lehrerbildung KW - teacher training KW - Bundesrepublik Deutschland KW - Federal Republic of Germany T2 - Sammelband der 27. Fachtagung der BAG Berufliche Bildung TI - Data Science und Big Data in der beruflichen Bildung – Konzeption und Erprobung eines Projektkurses für die Sekundarstufe II VL - 55 ER -