TY - GEN
AU - Divkovic, Denis
AU - Schlosser, Florian
ID - 38530
TI - Planung von Wärmepumpen für die kommunale Wärmeversorgung
ER -
TY - CHAP
AU - Süwolto, Leonie
ED - Süwolto, Leonie
ED - Steigerwald, Jörn
ID - 39048
T2 - ZwischenSpielZeit. Das Theater der Frühaufklärung (1680-1740)
TI - Transformationen des Heroismus in der Tragödie der Frühaufklärung. Geschlechterpoetik in Luise Gottscheds ‚Panthea‘.
VL - 1
ER -
TY - GEN
AU - Divkovic, Denis
AU - Schlosser, Florian
ID - 39047
TI - Kommunale Wärmeplanung
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractIncreasing system complexity can be controlled by using systems engineering processes. INCOSE defines processes with inputs and outputs (artifacts) for this purpose. Specific SE roles are used to organize the tasks of the processes within the company. In this work, the responsibilities for artifacts are evaluated by means of the RACI scheme and examined by a cluster analysis and discussed for a SE transformation project with a German automotive OEM. As a result of the study, the optimal composition for systems engineering teams is identified and the systems engineering roles are prioritized.
AU - Gräßler, Iris
AU - Thiele, Henrik
AU - Grewe, Benedikt
AU - Hieb, Michael
ID - 32174
JF - Proceedings of the Design Society
KW - systems engineering (SE)
KW - project management
KW - model-based systems engineering (MBSE)
SN - 2732-527X
TI - Responsibility Assignment in Systems Engineering
VL - 2
ER -
TY - CONF
AU - Divkovic, Denis
AU - Knorr, Lukas
AU - Meschede, Henning
ED - Divkovic, Denis
ID - 39049
TI - Investigation on future district heating systems for German cities with existing district heating network
ER -
TY - JOUR
AU - Xie, Xiaofan
AU - de los Arcos de Pedro, Maria Teresa
AU - Grundmeier, Guido
ID - 35974
IS - 11
JF - Plasma Processes and Polymers
KW - Polymers and Plastics
KW - Condensed Matter Physics
SN - 1612-8850
TI - Comparative analysis of hexamethyldisiloxane and hexamethyldisilazane plasma polymer thin films before and after plasma oxidation
VL - 19
ER -
TY - CONF
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Profeta, Angelo
AU - Krämer, Sandra
AU - Schlüter, Sarah
AU - Becher, Silvia
AU - Biehler, Rolf
AU - Mai, Tobias
AU - Schmitz, Angela
ID - 39062
TI - Enriching videos with interactive questions to enhance students’ cognitive activity: concept and implementation
ER -
TY - CONF
AU - Griese, Birgit
AU - Nieszporek, Ralf
AU - Biehler, Rolf
ID - 39058
TI - Facilitators’ views on content goals, learning obstacles, and teaching resources in reference to conditional probability
ER -
TY - CONF
AU - Podworny, Susanne
AU - Fleischer, Yannik
AU - Stroop, Dietlinde
AU - Biehler, Rolf
ID - 39064
TI - An example of rich, real and multivariate survey data for use in school
ER -
TY - CONF
AU - Wicker, Kathrin
ID - 39066
SN - 2626-0913
TI - Alltagsmanagement und Alltagskompetenzen von Familien in besonderen Lebenslagen. Eine qualitative Studie über Informations- und Unterstützungsbedarfe von jungen Familien in Deutschland.
ER -
TY - GEN
AU - Wicker, Kathrin
ID - 39076
TI - Alltagsmanagement und Alltagskompetenzen von Familien in besonderen Lebenslagen
ER -
TY - CONF
AU - Winkelnkemper, Felix
AU - Huhmann, Tobias
AU - Bechinie, Dominik
AU - Eilerts, Katja
AU - Lenke, Michael
AU - Schulte, Carsten
ID - 38158
KW - ⛔ No DOI found
T2 - Society for Information Technology & Teacher Education International Conference
TI - Supporting Geometry Learning Digitally-an Interdisciplinary Project to Foster Spatial Competences and Individual Learning Paths by Using Adaptable Algorithmic Feedback Capabilities
ER -
TY - CHAP
AU - Schulte, Carsten
AU - Winkelnkemper, Felix
ID - 39080
T2 - Theologie im Übergang - Identität - Digitalisierung - Dialog
TI - Digitalisierung als Chance und Herausforderung - Bemerkungen aus der Didaktik der Informatik
ER -
TY - CONF
AU - Huhmann, Tobias
AU - Winkelnkemper, Felix
ID - 38160
T2 - EDULEARN22 Proceedings
TI - SUPPORTING GEOMETRY LEARNING DIGITALLY THROUGH ADAPTABLE ALGORITHMIC FEEDBACK-CHALLENGES AND SOLUTIONS
ER -
TY - JOUR
AU - Huhmann, Tobias
AU - Eilerts, Katja
AU - Winkelnkemper, Felix
ID - 38162
IS - 4-2022
JF - Mathematik differenziert
KW - ⛔ No DOI found
TI - Pentomino Digital - Mit Einer App Geometrie Lernen
ER -
TY - JOUR
AU - Ju, Xiaozhe
AU - Mahnken, Rolf
AU - Xu, Yangjian
AU - Liang, Lihua
AU - Cheng, Chun
AU - Zhou, Wangmin
ID - 31185
JF - Composite Structures
KW - Civil and Structural Engineering
KW - Ceramics and Composites
SN - 0263-8223
TI - Multiscale analysis of composite structures with goal-oriented mesh adaptivity and reduced order homogenization
ER -
TY - CHAP
AU - Tenberge, Claudia
ED - Mammes, Ingelore
ED - Rotter, Carolin
ID - 39449
T2 - Professionalisierung von Grundschullehrkräften.
TI - Ausbildung in der zweiten Phase der Lehrerbildung.
ER -
TY - BOOK
AU - Möller, Kornelia
AU - Eikmeyer, Birgit
AU - Tenberge, Claudia
AU - Wilke, Torben
AU - Zolg, Monika
ID - 39433
TI - Holz erleben. Technik verstehen.
ER -
TY - CHAP
AU - Kenig, Eugeny
ID - 40002
T2 - Process Intensification by Reactive and Membrane-Assisted Separations
TI - Modeling Concepts for Reactive Separations
ER -
TY - CONF
AU - Mapura, Luz Alejandra
AU - Kenig, Eugeny Y.
ID - 33035
T2 - Annual Meeting on Reaction Engineering and ProcessNet Subject Division "Heat and Mass Transfer"
TI - Effect of diffusivity and chemical reactions on the determination of mass transfer coefficients in columns with structured packing
ER -
TY - CONF
AU - Buckmann, Felix
AU - Kenig, Eugeny
ID - 33254
T2 - Annual Meeting on Reaction Engineering and ProcessNet Subject Division "Heat and Mass Transfer"
TI - Experimental study on the condensation of pure substances in outer pillow-plate channels
ER -
TY - CONF
AU - Mügge, Nils
AU - Kronberg, Alexander
AU - Glushenkov, Maxim
AU - Kenig, Eugeny Y.
ID - 40010
T2 - Annual Meeting on Reaction Engineering and ProcessNet Subject Division "Heat and Mass Transfer"
TI - Heat regeneration model for external heat engines operating with dense working fluids
ER -
TY - GEN
AU - Jonas-Ahrend, Gabriela
AU - Temmen, Katrin
ID - 40043
TI - Begleitforschungsseminare - Frust oder Lust, Pflicht oder Kür?
ER -
TY - CONF
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Blumberg, Eva
AU - Hellmich, Frank
ID - 36026
TI - Pre-Service Teachers’ Collaborative Lesson Planning and their Self-Concepts in Inclusive Education. Single Paper. EARLI SIG 11 Conference 2022 ‘Teaching and Teacher Education’. “Digital Transformation in Teaching and Teacher Education”
ER -
TY - JOUR
AU - Tenberge, Claudia
ID - 40059
JF - Grundschule Sachunterricht.
TI - Schöpfen, gautschen, trocknen. Wassereinsatz in der Papierherstellung.
VL - 95
ER -
TY - CHAP
AB -
Das Lehrbuch umfasst Beiträge zur Einführung in den Inklusionsdiskurs, zu Modellen der Allgemeinen Didaktik und der inklusiven Didaktik, zur praxeologischen Unterrichtsforschung, zum Mathematik-, Deutsch-, Sach-, Kunst-, Religions-, Englisch- und Sportunterricht sowie Kommentare zum Zusammenhang der aufgeführten Themenbereiche.
AU - Schröer, Franz
AU - Tenberge, Claudia
ED - Dexel, Timo
ID - 36228
SN - 9783838556864
T2 - Inklusive (Fach-)Didaktik in der Primarstufe - Ein Lehrbuch
TI - Theorien und Konzeptionen inklusiven Sachunterrichts
ER -
TY - CONF
AU - Lenke, Michael
AU - Tenberge, Claudia
ED - Gill, David
ED - Tuff, Jim
ED - Kennedy, Thomas
ED - Pendergast, Shawn
ED - Jamil, Sana
ID - 40048
TI - Future Primary Teacher Education: Computational Thinking and STEAM.
ER -
TY - JOUR
AU - Tenberge, Claudia
ID - 40062
JF - Grundschule Sachunterricht.
TI - Über die Dächer der Welt.
VL - 93
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Lehofer, Mike
AU - Schwab, Susanne
AU - Hellmich, Frank
ID - 36059
TI - Determinants for students’ attitudes towards peers with non-compliant classroom behavior in inclusive primary schools. Single Paper Presentation. AERA (American Educational Research Association) 2022. Annual Meeting Theme: „Cultivating Equitable Education Systems for the 21^st Century“, Roundtable Session: "Focus on Behavior in Special and Inclusive Education"
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Lehofer, Mike
AU - Schwab, Susanne
AU - Hellmich, Frank
ID - 36053
TI - Do primary school students’ contact experiences matter for their attitudes towards peers with special needs? Single Paper. 10th SELF International Conference. “SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science”
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 36051
TI - Primary school students’ social self-concepts, their empathy and their attitudes towards peers with social and emotional difficulties. Single Paper. 10th SELF International Conference. “SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science”
ER -
TY - CONF
AU - Franzen, Katja
AU - Moschner, Barbara
AU - Hellmich, Frank
ID - 36055
TI - Elementary school teachers' self-efficacy beliefs concerning inclusive education. Single Paper Presentation. AERA (American Educational Research Association) 2022. Annual Meeting Theme: „Cultivating Equitable Education Systems for the 21^st Century“
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 35925
TI - Primary school students’ attitudes towards peers with special educational needs – First findings of an intervention program for the promotion of students’ social participation. Symposium “Let’s be friends! The importance of social inclusion in the lives of children and adolescents” (Sepideh Hassani). ECER (European Conference on Educational Research) 2022 PLUS. “Education in a Changing World: The impact of global realities on the prospects and experiences of educational research”
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 35995
TI - How to improve primary school students’ social participation in the inclusive classroom? – Preliminary results from an intervention study. Oral Communication. Symposium “FRIEND-SHIP: A school-based intervention aimed at improving students’ social participation implemented in four countries” (Sílvia Alves). Porto International Conference on Research in Education 2022 (ICRE 2022)
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Lehofer, Mike
AU - Schwab, Susanne
AU - Hellmich, Frank
ID - 35949
TI - The relationship between primary school students’ contact experiences and their attitudes towards peers with non-compliant behaviour. Single Paper. ECER (European Conference on Educational Research) 2022 PLUS. “Education in a Changing World: The impact of global realities on the prospects and experiences of educational research”
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 36016
TI - Teachers’ intentions to deal with heterogeneity in inclusive and non-inclusive primary schools. Single Paper. EARLI SIG 11 Conference 2022 ‘Teaching and Teacher Education’. “Digital Transformation in Teaching and Teacher Education”
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Franzen, Katja
AU - Hellmich, Frank
ID - 36014
TI - Characteristics of good inclusive teaching from primary school teachers’ perspective. Single Paper. EARLI SIG 11 Conference 2022 ‘Teaching and Teacher Education’. “Digital Transformation in Teaching and Teacher Education”
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 36003
TI - Teachers’ experiences from teaching in (non-)inclusive primary schools and their behavioural intentions to manage heterogeneity. Oral Communication. Porto International Conference on Research in Education 2022 (ICRE 2022)
ER -
TY - CONF
AU - Franzen, Katja
AU - Moschner, Barbara
AU - Hellmich, Frank
ID - 35997
TI - Primary school teachers’ mastery experiences and their self-efficacy beliefs to teach in inclusive classrooms. Oral Communication. Porto International Conference on Research in Education 2022 (ICRE 2022)
ER -
TY - CONF
AU - Noé, Reinhold
AU - Koch, Benjamin
ID - 38267
T2 - Photonic Networks; 23th ITG-Symposium
TI - Two-Sided Endless Optical Polarization Control with 2 x 100 krad/s Tracking Speed
ER -
TY - JOUR
AU - Kang, Kyungkeun
AU - Lee, Jihoon
AU - Winkler, Michael
ID - 35483
JF - Discrete and Continuous Dynamical Systems
TI - Global weak solutions to a chemotaxis-Navier-Stokes system in $R^3$.
VL - 42
ER -
TY - CONF
AU - Faßbender, Laura
AU - Krause, Daniel
AU - Weigelt, Matthias
ID - 37834
TI - Eine meta-analytische Untersuchung der Feedback-Related Negativity in motorischen Aufgaben
ER -
TY - CONF
AU - Thorenz, Kristin
AU - Weigelt, Matthias
ID - 37839
TI - Sport Emotion Questionnaire (SEQ) – Nur ein Messinstrument zur Er-fassung wettkampfbezogener Emotionen oder kann der SEQ auch im Freizeit- und Gesundheitssport zum Einsatz kommen?
ER -
TY - CONF
AU - Krause, Daniel
AU - Weigelt, Matthias
ID - 37836
TI - Mental rotation of tactic board instructions in basketball: Domain-specific expertise improves on-court performance
ER -
TY - CONF
AU - Thorenz, Kristin
AU - Sudeck, Gorden
AU - Weigelt, Matthias
ID - 37838
TI - The affective response to moderate physical activity and relaxation exercises
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
The article combines an analysis of the ›Egerer Passionsspiel‹ with the fundamental question of the aesthetics, textual economy and function of late medieval Passion plays; it includes references to other genres and media of the Passion. According to the thesis, the Passion plays are characterised by the contradictory structure of two opposing representational concepts which are to be distinguished: the textual staging of violence and the representation of suffering. Both, as well as the becoming of Jesus as object resp. subject, are closely linked as textual processes with the bringing forth of the body of Jesus in the text. In contrast to other genres and media of the Passion, Passion plays potentially aim at a ›de-automation‹ of the transformation of violent events in the sense of suffering that was automated in medieval Passion culture.
AU - Egidi, Margreth
ID - 37864
IS - 2
JF - Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur
KW - Geistliches Spiel
KW - Passionsspiel
KW - Passionsfrömmigkeit
KW - Textperformativität
SN - 1865-9373
TI - Ästhetik und Funktion des Passionsspiels
VL - 144
ER -
TY - CHAP
AU - Lütje-Klose, Birgit
AU - Neumann, Phillip
ED - Müller, Thomas
ED - Ratz, Christoph
ED - Stein, Roland
ED - Lüke, Carina
ID - 34288
KW - Inklusion
KW - Diagnostik
KW - Sonderpädagogik
KW - Inklusive Pädagogik
KW - Förderplanung
KW - Bildungsstatistik
KW - Schulentwicklung
SN - 978-3-7815-2526-9
T2 - Sonderpädagogik - zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung
TI - Sonderpädagogische Diagnostik im Spannungsfeld von Kategorisierung, Dekategorisierung und Rekategorisierung
ER -
TY - CHAP
AB - Die während der Corona-Pandemie sehr deutlich gewordenen prekären Bedingungen für Sorgearbeit in Familien, Kindergärten, Schulen und Altersheimen verweisen auf komplexe, strukturelle und andauernde Ungleichheiten. Da die Soziale Arbeit selbst in verschiedenen Care-Kontexten agiert, ist ihre kritische Auseinandersetzung mit Care unerlässlich. Diese anzuregen ist Ziel des Bandes. Dazu werden Delegations-, Feminisierungs-, Entwertungs- und Prekarisierungsprozesse von Care aufgezeigt und Verbindungen von Sorge und Sozialer Arbeit skizziert, die in den Beiträgen des Bandes aufgegriffen werden.
AU - Bomert, Christiane
AU - Landhäußer, Sandra
AU - Lohner, Eva Maria
AU - Stauber, Barbara
ED - Bomert, Christiane
ED - Landhäußer, Sandra
ED - Lohner, Eva Maria
ED - Stauber, Barbara
ID - 36330
KW - Fürsorge Feminismus Vulnerabilität Prekäre Professionalität Altenhilfe Kindertageseinrichtungen Familie Gemeinwesenarbeit Care-Revolution Ökonomisierung
T2 - Care! Zum Verhältnis von Sorge und Sozialer Arbeit
TI - Care! Zum Verhältnis von Sorge und Sozialer Arbeit – eine Einleitung
ER -
TY - CHAP
AB - Der Band hat zum Ziel verschiedene Dimensionen von Care ins Verhältnis zur Sozialen Arbeit zu setzen und diese wechselseitigen Verknüpfungen kritisch zu beleuchten. Die Relevanz einer solchen Verhältnisbestimmung ergibt sich aus der Beobachtung, dass Care im Kontext der Sozialen Arbeit bislang kaum explizit behandelt wird. Es werden grundsätzliche Konfliktlinien beleuchtet, Einblicke in exemplarische Felder gegeben sowie bereits existierende Alternativen, Möglichkeiten für Solidarisierung und soziale Innovationen aufgezeigt.
AU - Landhäußer, Sandra
AU - Schreier, Maren
AU - Lohner, Eva Maria
AU - Bomert, Christiane
ED - Bomert, Christiane
ED - Landhäußer, Sandra
ED - Lohner, Eva Maria
ED - Stauber, Barbara
ID - 36326
KW - Sozialwissenschaften
KW - Pädagogik
KW - Sozialpädagogik Sozialwissenschaften
KW - Politik / Verwaltung
KW - Altenhilfe • Care-Revolution • Familie • Feminismus • Führsorge • Fürsorge • Gemeinwesenarbeit • Gemeinwesenarveit • Kindertageseinrichtungen • Ökonomisierung • Prekäre Professionalität • Vulnerabilität
SN - 978-3-658-31060-8
T2 - Care! Zum Verhältnis von Sorge und Sozialer Arbeit
TI - Care im Kontext von Gemeinwesenarbeit und Sozialraumorientierung. Ein Dialog mit Sandra Landhäußer und Maren Schreier
ER -
TY - GEN
AU - Schönhärl, Korinna
ID - 37939
IS - 3
T2 - VSGW
TI - Review on: Gerold Ambrosius/ Christian Henrich-Franke: Diversität, Transformation, Kontinuität. Europa 1800–1870
VL - 109
ER -