TY - GEN AU - Divkovic, Denis AU - Schlosser, Florian ID - 38530 TI - Planung von Wärmepumpen für die kommunale Wärmeversorgung ER - TY - CHAP AU - Süwolto, Leonie ED - Süwolto, Leonie ED - Steigerwald, Jörn ID - 39048 T2 - ZwischenSpielZeit. Das Theater der Frühaufklärung (1680-1740) TI - Transformationen des Heroismus in der Tragödie der Frühaufklärung. Geschlechterpoetik in Luise Gottscheds ‚Panthea‘. VL - 1 ER - TY - GEN AU - Divkovic, Denis AU - Schlosser, Florian ID - 39047 TI - Kommunale Wärmeplanung ER - TY - JOUR AB - AbstractIncreasing system complexity can be controlled by using systems engineering processes. INCOSE defines processes with inputs and outputs (artifacts) for this purpose. Specific SE roles are used to organize the tasks of the processes within the company. In this work, the responsibilities for artifacts are evaluated by means of the RACI scheme and examined by a cluster analysis and discussed for a SE transformation project with a German automotive OEM. As a result of the study, the optimal composition for systems engineering teams is identified and the systems engineering roles are prioritized. AU - Gräßler, Iris AU - Thiele, Henrik AU - Grewe, Benedikt AU - Hieb, Michael ID - 32174 JF - Proceedings of the Design Society KW - systems engineering (SE) KW - project management KW - model-based systems engineering (MBSE) SN - 2732-527X TI - Responsibility Assignment in Systems Engineering VL - 2 ER - TY - CONF AU - Divkovic, Denis AU - Knorr, Lukas AU - Meschede, Henning ED - Divkovic, Denis ID - 39049 TI - Investigation on future district heating systems for German cities with existing district heating network ER - TY - JOUR AU - Xie, Xiaofan AU - de los Arcos de Pedro, Maria Teresa AU - Grundmeier, Guido ID - 35974 IS - 11 JF - Plasma Processes and Polymers KW - Polymers and Plastics KW - Condensed Matter Physics SN - 1612-8850 TI - Comparative analysis of hexamethyldisiloxane and hexamethyldisilazane plasma polymer thin films before and after plasma oxidation VL - 19 ER - TY - CONF AU - Liebendörfer, Michael AU - Profeta, Angelo AU - Krämer, Sandra AU - Schlüter, Sarah AU - Becher, Silvia AU - Biehler, Rolf AU - Mai, Tobias AU - Schmitz, Angela ID - 39062 TI - Enriching videos with interactive questions to enhance students’ cognitive activity: concept and implementation ER - TY - CONF AU - Griese, Birgit AU - Nieszporek, Ralf AU - Biehler, Rolf ID - 39058 TI - Facilitators’ views on content goals, learning obstacles, and teaching resources in reference to conditional probability ER - TY - CONF AU - Podworny, Susanne AU - Fleischer, Yannik AU - Stroop, Dietlinde AU - Biehler, Rolf ID - 39064 TI - An example of rich, real and multivariate survey data for use in school ER - TY - CONF AU - Wicker, Kathrin ID - 39066 SN - 2626-0913 TI - Alltagsmanagement und Alltagskompetenzen von Familien in besonderen Lebenslagen. Eine qualitative Studie über Informations- und Unterstützungsbedarfe von jungen Familien in Deutschland. ER - TY - GEN AU - Wicker, Kathrin ID - 39076 TI - Alltagsmanagement und Alltagskompetenzen von Familien in besonderen Lebenslagen ER - TY - CONF AU - Winkelnkemper, Felix AU - Huhmann, Tobias AU - Bechinie, Dominik AU - Eilerts, Katja AU - Lenke, Michael AU - Schulte, Carsten ID - 38158 KW - ⛔ No DOI found T2 - Society for Information Technology & Teacher Education International Conference TI - Supporting Geometry Learning Digitally-an Interdisciplinary Project to Foster Spatial Competences and Individual Learning Paths by Using Adaptable Algorithmic Feedback Capabilities ER - TY - CHAP AU - Schulte, Carsten AU - Winkelnkemper, Felix ID - 39080 T2 - Theologie im Übergang - Identität - Digitalisierung - Dialog TI - Digitalisierung als Chance und Herausforderung - Bemerkungen aus der Didaktik der Informatik ER - TY - CONF AU - Huhmann, Tobias AU - Winkelnkemper, Felix ID - 38160 T2 - EDULEARN22 Proceedings TI - SUPPORTING GEOMETRY LEARNING DIGITALLY THROUGH ADAPTABLE ALGORITHMIC FEEDBACK-CHALLENGES AND SOLUTIONS ER - TY - JOUR AU - Huhmann, Tobias AU - Eilerts, Katja AU - Winkelnkemper, Felix ID - 38162 IS - 4-2022 JF - Mathematik differenziert KW - ⛔ No DOI found TI - Pentomino Digital - Mit Einer App Geometrie Lernen ER - TY - JOUR AU - Ju, Xiaozhe AU - Mahnken, Rolf AU - Xu, Yangjian AU - Liang, Lihua AU - Cheng, Chun AU - Zhou, Wangmin ID - 31185 JF - Composite Structures KW - Civil and Structural Engineering KW - Ceramics and Composites SN - 0263-8223 TI - Multiscale analysis of composite structures with goal-oriented mesh adaptivity and reduced order homogenization ER - TY - CHAP AU - Tenberge, Claudia ED - Mammes, Ingelore ED - Rotter, Carolin ID - 39449 T2 - Professionalisierung von Grundschullehrkräften. TI - Ausbildung in der zweiten Phase der Lehrerbildung. ER - TY - BOOK AU - Möller, Kornelia AU - Eikmeyer, Birgit AU - Tenberge, Claudia AU - Wilke, Torben AU - Zolg, Monika ID - 39433 TI - Holz erleben. Technik verstehen. ER - TY - CHAP AU - Kenig, Eugeny ID - 40002 T2 - Process Intensification by Reactive and Membrane-Assisted Separations TI - Modeling Concepts for Reactive Separations ER - TY - CONF AU - Mapura, Luz Alejandra AU - Kenig, Eugeny Y. ID - 33035 T2 - Annual Meeting on Reaction Engineering and ProcessNet Subject Division "Heat and Mass Transfer" TI - Effect of diffusivity and chemical reactions on the determination of mass transfer coefficients in columns with structured packing ER - TY - CONF AU - Buckmann, Felix AU - Kenig, Eugeny ID - 33254 T2 - Annual Meeting on Reaction Engineering and ProcessNet Subject Division "Heat and Mass Transfer" TI - Experimental study on the condensation of pure substances in outer pillow-plate channels ER - TY - CONF AU - Mügge, Nils AU - Kronberg, Alexander AU - Glushenkov, Maxim AU - Kenig, Eugeny Y. ID - 40010 T2 - Annual Meeting on Reaction Engineering and ProcessNet Subject Division "Heat and Mass Transfer" TI - Heat regeneration model for external heat engines operating with dense working fluids ER - TY - GEN AU - Jonas-Ahrend, Gabriela AU - Temmen, Katrin ID - 40043 TI - Begleitforschungsseminare - Frust oder Lust, Pflicht oder Kür? ER - TY - CONF AU - Schulze, Jan Roland AU - Blumberg, Eva AU - Hellmich, Frank ID - 36026 TI - Pre-Service Teachers’ Collaborative Lesson Planning and their Self-Concepts in Inclusive Education. Single Paper. EARLI SIG 11 Conference 2022 ‘Teaching and Teacher Education’. “Digital Transformation in Teaching and Teacher Education” ER - TY - JOUR AU - Tenberge, Claudia ID - 40059 JF - Grundschule Sachunterricht. TI - Schöpfen, gautschen, trocknen. Wassereinsatz in der Papierherstellung. VL - 95 ER - TY - CHAP AB - Das Lehrbuch umfasst Beiträge zur Einführung in den Inklusionsdiskurs, zu Modellen der Allgemeinen Didaktik und der inklusiven Didaktik, zur praxeologischen Unterrichtsforschung, zum Mathematik-, Deutsch-, Sach-, Kunst-, Religions-, Englisch- und Sportunterricht sowie Kommentare zum Zusammenhang der aufgeführten Themenbereiche. AU - Schröer, Franz AU - Tenberge, Claudia ED - Dexel, Timo ID - 36228 SN - 9783838556864 T2 - Inklusive (Fach-)Didaktik in der Primarstufe - Ein Lehrbuch TI - Theorien und Konzeptionen inklusiven Sachunterrichts ER - TY - CONF AU - Lenke, Michael AU - Tenberge, Claudia ED - Gill, David ED - Tuff, Jim ED - Kennedy, Thomas ED - Pendergast, Shawn ED - Jamil, Sana ID - 40048 TI - Future Primary Teacher Education: Computational Thinking and STEAM. ER - TY - JOUR AU - Tenberge, Claudia ID - 40062 JF - Grundschule Sachunterricht. TI - Über die Dächer der Welt. VL - 93 ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Lehofer, Mike AU - Schwab, Susanne AU - Hellmich, Frank ID - 36059 TI - Determinants for students’ attitudes towards peers with non-compliant classroom behavior in inclusive primary schools. Single Paper Presentation. AERA (American Educational Research Association) 2022. Annual Meeting Theme: „Cultivating Equitable Education Systems for the 21^st Century“, Roundtable Session: "Focus on Behavior in Special and Inclusive Education" ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Lehofer, Mike AU - Schwab, Susanne AU - Hellmich, Frank ID - 36053 TI - Do primary school students’ contact experiences matter for their attitudes towards peers with special needs? Single Paper. 10th SELF International Conference. “SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science” ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Hellmich, Frank ID - 36051 TI - Primary school students’ social self-concepts, their empathy and their attitudes towards peers with social and emotional difficulties. Single Paper. 10th SELF International Conference. “SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science” ER - TY - CONF AU - Franzen, Katja AU - Moschner, Barbara AU - Hellmich, Frank ID - 36055 TI - Elementary school teachers' self-efficacy beliefs concerning inclusive education. Single Paper Presentation. AERA (American Educational Research Association) 2022. Annual Meeting Theme: „Cultivating Equitable Education Systems for the 21^st Century“ ER - TY - CONF AU - Görel, Gamze AU - Löper, Marwin Felix AU - Hellmich, Frank ID - 35925 TI - Primary school students’ attitudes towards peers with special educational needs – First findings of an intervention program for the promotion of students’ social participation. Symposium “Let’s be friends! The importance of social inclusion in the lives of children and adolescents” (Sepideh Hassani). ECER (European Conference on Educational Research) 2022 PLUS. “Education in a Changing World: The impact of global realities on the prospects and experiences of educational research” ER - TY - CONF AU - Görel, Gamze AU - Löper, Marwin Felix AU - Hellmich, Frank ID - 35995 TI - How to improve primary school students’ social participation in the inclusive classroom? – Preliminary results from an intervention study. Oral Communication. Symposium “FRIEND-SHIP: A school-based intervention aimed at improving students’ social participation implemented in four countries” (Sílvia Alves). Porto International Conference on Research in Education 2022 (ICRE 2022) ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Lehofer, Mike AU - Schwab, Susanne AU - Hellmich, Frank ID - 35949 TI - The relationship between primary school students’ contact experiences and their attitudes towards peers with non-compliant behaviour. Single Paper. ECER (European Conference on Educational Research) 2022 PLUS. “Education in a Changing World: The impact of global realities on the prospects and experiences of educational research” ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Görel, Gamze AU - Hellmich, Frank ID - 36016 TI - Teachers’ intentions to deal with heterogeneity in inclusive and non-inclusive primary schools. Single Paper. EARLI SIG 11 Conference 2022 ‘Teaching and Teacher Education’. “Digital Transformation in Teaching and Teacher Education” ER - TY - CONF AU - Görel, Gamze AU - Franzen, Katja AU - Hellmich, Frank ID - 36014 TI - Characteristics of good inclusive teaching from primary school teachers’ perspective. Single Paper. EARLI SIG 11 Conference 2022 ‘Teaching and Teacher Education’. “Digital Transformation in Teaching and Teacher Education” ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Görel, Gamze AU - Hellmich, Frank ID - 36003 TI - Teachers’ experiences from teaching in (non-)inclusive primary schools and their behavioural intentions to manage heterogeneity. Oral Communication. Porto International Conference on Research in Education 2022 (ICRE 2022) ER - TY - CONF AU - Franzen, Katja AU - Moschner, Barbara AU - Hellmich, Frank ID - 35997 TI - Primary school teachers’ mastery experiences and their self-efficacy beliefs to teach in inclusive classrooms. Oral Communication. Porto International Conference on Research in Education 2022 (ICRE 2022) ER - TY - CONF AU - Noé, Reinhold AU - Koch, Benjamin ID - 38267 T2 - Photonic Networks; 23th ITG-Symposium TI - Two-Sided Endless Optical Polarization Control with 2 x 100 krad/s Tracking Speed ER - TY - JOUR AU - Kang, Kyungkeun AU - Lee, Jihoon AU - Winkler, Michael ID - 35483 JF - Discrete and Continuous Dynamical Systems TI - Global weak solutions to a chemotaxis-Navier-Stokes system in $R^3$. VL - 42 ER - TY - CONF AU - Faßbender, Laura AU - Krause, Daniel AU - Weigelt, Matthias ID - 37834 TI - Eine meta-analytische Untersuchung der Feedback-Related Negativity in motorischen Aufgaben ER - TY - CONF AU - Thorenz, Kristin AU - Weigelt, Matthias ID - 37839 TI - Sport Emotion Questionnaire (SEQ) – Nur ein Messinstrument zur Er-fassung wettkampfbezogener Emotionen oder kann der SEQ auch im Freizeit- und Gesundheitssport zum Einsatz kommen? ER - TY - CONF AU - Krause, Daniel AU - Weigelt, Matthias ID - 37836 TI - Mental rotation of tactic board instructions in basketball: Domain-specific expertise improves on-court performance ER - TY - CONF AU - Thorenz, Kristin AU - Sudeck, Gorden AU - Weigelt, Matthias ID - 37838 TI - The affective response to moderate physical activity and relaxation exercises ER - TY - JOUR AB - Abstract The article combines an analysis of the ›Egerer Passionsspiel‹ with the fundamental question of the aesthetics, textual economy and function of late medieval Passion plays; it includes references to other genres and media of the Passion. According to the thesis, the Passion plays are characterised by the contradictory structure of two opposing representational concepts which are to be distinguished: the textual staging of violence and the representation of suffering. Both, as well as the becoming of Jesus as object resp. subject, are closely linked as textual processes with the bringing forth of the body of Jesus in the text. In contrast to other genres and media of the Passion, Passion plays potentially aim at a ›de-automation‹ of the transformation of violent events in the sense of suffering that was automated in medieval Passion culture. AU - Egidi, Margreth ID - 37864 IS - 2 JF - Beiträge zur Geschichte der deutschen Sprache und Literatur KW - Geistliches Spiel KW - Passionsspiel KW - Passionsfrömmigkeit KW - Textperformativität SN - 1865-9373 TI - Ästhetik und Funktion des Passionsspiels VL - 144 ER - TY - CHAP AU - Lütje-Klose, Birgit AU - Neumann, Phillip ED - Müller, Thomas ED - Ratz, Christoph ED - Stein, Roland ED - Lüke, Carina ID - 34288 KW - Inklusion KW - Diagnostik KW - Sonderpädagogik KW - Inklusive Pädagogik KW - Förderplanung KW - Bildungsstatistik KW - Schulentwicklung SN - 978-3-7815-2526-9 T2 - Sonderpädagogik - zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung TI - Sonderpädagogische Diagnostik im Spannungsfeld von Kategorisierung, Dekategorisierung und Rekategorisierung ER - TY - CHAP AB - Die während der Corona-Pandemie sehr deutlich gewordenen prekären Bedingungen für Sorgearbeit in Familien, Kindergärten, Schulen und Altersheimen verweisen auf komplexe, strukturelle und andauernde Ungleichheiten. Da die Soziale Arbeit selbst in verschiedenen Care-Kontexten agiert, ist ihre kritische Auseinandersetzung mit Care unerlässlich. Diese anzuregen ist Ziel des Bandes. Dazu werden Delegations-, Feminisierungs-, Entwertungs- und Prekarisierungsprozesse von Care aufgezeigt und Verbindungen von Sorge und Sozialer Arbeit skizziert, die in den Beiträgen des Bandes aufgegriffen werden. AU - Bomert, Christiane AU - Landhäußer, Sandra AU - Lohner, Eva Maria AU - Stauber, Barbara ED - Bomert, Christiane ED - Landhäußer, Sandra ED - Lohner, Eva Maria ED - Stauber, Barbara ID - 36330 KW - Fürsorge Feminismus Vulnerabilität Prekäre Professionalität Altenhilfe Kindertageseinrichtungen Familie Gemeinwesenarbeit Care-Revolution Ökonomisierung T2 - Care! Zum Verhältnis von Sorge und Sozialer Arbeit TI - Care! Zum Verhältnis von Sorge und Sozialer Arbeit – eine Einleitung ER - TY - CHAP AB - Der Band hat zum Ziel verschiedene Dimensionen von Care ins Verhältnis zur Sozialen Arbeit zu setzen und diese wechselseitigen Verknüpfungen kritisch zu beleuchten. Die Relevanz einer solchen Verhältnisbestimmung ergibt sich aus der Beobachtung, dass Care im Kontext der Sozialen Arbeit bislang kaum explizit behandelt wird. Es werden grundsätzliche Konfliktlinien beleuchtet, Einblicke in exemplarische Felder gegeben sowie bereits existierende Alternativen, Möglichkeiten für Solidarisierung und soziale Innovationen aufgezeigt. AU - Landhäußer, Sandra AU - Schreier, Maren AU - Lohner, Eva Maria AU - Bomert, Christiane ED - Bomert, Christiane ED - Landhäußer, Sandra ED - Lohner, Eva Maria ED - Stauber, Barbara ID - 36326 KW - Sozialwissenschaften KW - Pädagogik KW - Sozialpädagogik Sozialwissenschaften KW - Politik / Verwaltung KW - Altenhilfe • Care-Revolution • Familie • Feminismus • Führsorge • Fürsorge • Gemeinwesenarbeit • Gemeinwesenarveit • Kindertageseinrichtungen • Ökonomisierung • Prekäre Professionalität • Vulnerabilität SN - 978-3-658-31060-8 T2 - Care! Zum Verhältnis von Sorge und Sozialer Arbeit TI - Care im Kontext von Gemeinwesenarbeit und Sozialraumorientierung. Ein Dialog mit Sandra Landhäußer und Maren Schreier ER - TY - GEN AU - Schönhärl, Korinna ID - 37939 IS - 3 T2 - VSGW TI - Review on: Gerold Ambrosius/ Christian Henrich-Franke: Diversität, Transformation, Kontinuität. Europa 1800–1870 VL - 109 ER -