@article{46933, abstract = {{AbstractGroup work can increase individual effort, performance, and positive affect, if group members perceive their own contribution as indispensable for the group product. A vignette methodology was applied to investigate whether group work may also reduce procrastination. The vignettes described a typical academic assignment, while varying the task structure (individual work vs. conjunctive group work vs. additive group work) and group member ability (high vs. low). For each vignette, student participants (N = 443) provided ratings on their perceived indispensability, procrastination of the assignment, and affect. When group member ability was high, procrastination was lower in additive group work as compared to individual work. When group member ability was low, procrastination was lower in conjunctive group work as compared to both individual work and additive group work. As predicted, perceived indispensability mediated the difference in procrastination between conjunctive and additive group work. Moderation analyses further revealed that the effects were more pronounced for high trait procrastinators. Further, both types of group work led to increases in task-related positive affect as compared to individual work. By demonstrating the relevance of group work as a social factor, the results should be useful for the extension of existing programs targeting procrastination, and may inspire measures for preventing procrastination by changes in the study environment.}}, author = {{Koppenborg, Markus and Klingsieck, Katrin B. and Hüffmeier, Joachim}}, issn = {{1046-1310}}, journal = {{Current Psychology}}, keywords = {{General Psychology}}, publisher = {{Springer Science and Business Media LLC}}, title = {{{Conjunctive and additive group work reduce academic procrastination: insights from a vignette study}}}, doi = {{10.1007/s12144-023-04294-w}}, year = {{2023}}, } @phdthesis{45658, abstract = {{Um Schüler*innenmerkmale korrekt zu beurteilen benötigen Lehrkräfte diagnostische Kompetenz. Insbesondere die genaue Einschätzung nicht-kognitiver Merkmale von Schüler*innen fällt Lehrkräften eher schwer. Dazu zählen auch mögliche Anzeichen für Lern- und Verhaltensauffälligkeiten. Maßnahmen zur Förderung diagnostischer Kompetenz fokussieren bisher größtenteils die Diagnostik fachspezifischer, situativer Urteilsgegenstände, wie Fehlkonzepte im Mathematikunterricht. Systematisch evaluierte Fördermaßnahmen, die das Erkennen und Beurteilen von Lern- und Verhaltensauffälligkeiten bei Schüler*innen fokussieren, existieren bisher nicht.Aus diesem Anlass wurde die digitale, problemorientierte Simulation GEProS zur Förderung diagnostischer Kompetenz von Lehramtsstudierenden entwickelt und systematisch in drei längsschnittlichen, (quasi-)experimentellen Kontrollgruppenstudien evaluiert. Die Ergebnisse zeigen, dass die GEProS einen Mehrwert für die Förderung diagnostischer Kompetenz insbesondere im Bereich selbstbestimmter Motivation bieten kann. Ein integriertes Quiz mit Feedback kann mittels testing effect darüber hinaus der Erwerb deklarativ-konzeptionellen Wissens als zentrale Disposition diagnostischer Kompetenz in GEProS unterstützen. Die Ergebnisse tragen durch das entwickelte Integrative Modell diagnostischer Kompetenz zur Theoriebildung sowie zur Forschung und Entwicklung im Bereich der Förderung diagnostischer Kompetenz bei, indem eine Maßnahme zur Förderung diagnostischer Kompetenz für einen fächerübergreifenden, zeitlich stabilen Urteilsgegenstand systematisch evaluiert wurde. Durch die Ableitung und Berücksichtigung wesentlicher Merkmale digitaler Simulationen trägt diese Arbeit außerdem zur theoretischen Fundierung digitaler Simulationen bei.}}, author = {{Grotegut, Lea}}, pages = {{56}}, publisher = {{Universität Paderborn}}, title = {{{GEProS - Entwicklung und Evaluation einer digitalen Simulation zur Förderung diagnostischer Kompetenz von Lehramtsstudierenden}}}, doi = {{10.17619/UNIPB/1-1753}}, year = {{2023}}, } @article{48087, abstract = {{Die Förderung diagnostischer Kompetenz in der Lehrer*innenbildung birgt zwei Herausforderungen: Erstens bleibt in großen Lehrveranstaltungen wenig Raum für die notwendige Anwendung theoretischen Wissens, zweitens können Fehlentscheidungen in realen diagnostischen Situationen gravierende negative Folgen für Schüler*innen haben. Eine digitale Simulation kann beiden Herausforderungen begegnen. In diesem Beitrag wurde eine digitale, problemorientierte Simulation zur Förderung diagnostischer Kompetenz von Lehramtsstudierenden evaluiert und mit einer textbasierten, problemorientierten und einer lehrendenzentrierten Kontrollgruppe verglichen. Die Ergebnisse zeigen positive Effekte für die digitale Simulation hinsichtlich der selbstbestimmten Motivation, aber einen geringeren Wissenszuwachs im Vergleich zum lehrendenzentrierten Setting. Die Selbstwirksamkeit nahm in allen drei Gruppen zu. Eine digitale Simulation bietet in der untersuchten Form somit einen, wenn auch geringen, Mehrwert für die Lehrkräftebildung im Bereich der Kompetenzentwicklung.}}, author = {{Grotegut, Lea and Klingsieck, Katrin B.}}, issn = {{2367-3044}}, journal = {{ZeHf – Zeitschrift für empirische Hochschulforschung}}, keywords = {{General Earth and Planetary Sciences, General Engineering, General Environmental Science}}, number = {{1}}, pages = {{56--73}}, publisher = {{Verlag Barbara Budrich GmbH}}, title = {{{Kompetenzentwicklung in der Lehrkräftebildung: der Mehrwert einer digitalen Simulation}}}, doi = {{10.3224/zehf.v7i1.05}}, volume = {{7}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{48730, author = {{Bobe, Julia and Klingsieck, Katrin B.}}, location = {{Leipzig}}, title = {{{Aufschieben, weil man sich schlecht fühlt, oder sich schlecht fühlen, weil man aufschiebt? – Gruppenspezifische Unterschiede im Verhalten und Erleben von Prokrastination}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{48731, author = {{Bobe, Julia and Klingsieck, Katrin B.}}, location = {{Essen}}, title = {{{Prokrastination und das schlechte Gewissen - Gruppenunterschiede im Erleben und Auftreten von Prokrastination.}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{48595, author = {{Peters, Tobias Martin and Visser, Roel W.}}, booktitle = {{Communications in Computer and Information Science}}, isbn = {{9783031440694}}, issn = {{1865-0929}}, publisher = {{Springer Nature Switzerland}}, title = {{{The Importance of Distrust in AI}}}, doi = {{10.1007/978-3-031-44070-0_15}}, year = {{2023}}, } @inbook{42641, author = {{Scharlau, Ingrid}}, booktitle = {{Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen}}, editor = {{Reinmann, Gabi and Rhein, Rüdiger}}, isbn = {{ 978-3-8376-6295-5}}, keywords = {{Unterrichtsfach Psychologie}}, pages = {{49--74}}, publisher = {{transcript}}, title = {{{Wissenschaft und Alltagserfahrung: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik der Psychologie}}}, year = {{2023}}, } @article{48777, abstract = {{AbstractExplainable artificial intelligence has mainly focused on static learning scenarios so far. We are interested in dynamic scenarios where data is sampled progressively, and learning is done in an incremental rather than a batch mode. We seek efficient incremental algorithms for computing feature importance (FI). Permutation feature importance (PFI) is a well-established model-agnostic measure to obtain global FI based on feature marginalization of absent features. We propose an efficient, model-agnostic algorithm called iPFI to estimate this measure incrementally and under dynamic modeling conditions including concept drift. We prove theoretical guarantees on the approximation quality in terms of expectation and variance. To validate our theoretical findings and the efficacy of our approaches in incremental scenarios dealing with streaming data rather than traditional batch settings, we conduct multiple experimental studies on benchmark data with and without concept drift.}}, author = {{Fumagalli, Fabian and Muschalik, Maximilian and Hüllermeier, Eyke and Hammer, Barbara}}, issn = {{0885-6125}}, journal = {{Machine Learning}}, keywords = {{Artificial Intelligence, Software}}, publisher = {{Springer Science and Business Media LLC}}, title = {{{Incremental permutation feature importance (iPFI): towards online explanations on data streams}}}, doi = {{10.1007/s10994-023-06385-y}}, year = {{2023}}, } @misc{48910, booktitle = {{Journal of Transcendental Philosophy}}, editor = {{Luft, Sebastian and Pollok, Konstantin and Staiti, Andrea }}, issn = {{2626-8329}}, publisher = {{DeGruyter}}, title = {{{Kant and the Role(s) of Doctrines of Methods}}}, volume = {{4(3)}}, year = {{2023}}, } @misc{49150, author = {{Mac Award, Daria-Leona}}, pages = {{82}}, title = {{{Your Smartphone Is Watching You - Eine technikkritische Untersuchung der menschlichen Freiheit und Antiquiertheit im Zeitalter der Digitaltechnologie}}}, year = {{2023}}, } @inbook{49448, author = {{Steinhardt, Isabel and Thielsch, Angelika}}, booktitle = {{Aktive Teilhabe fördern. ICM und Student Engagement in der Hochschullehre}}, editor = {{Vöing, Nerea and Schmidt, Rebecca and Neiske, Iris }}, isbn = {{978-3-96784-020-9}}, pages = {{15--25}}, publisher = {{Visual Ink Publishing UG}}, title = {{{Soziale Eingebundenheit als Schlüssel?! - Perspektiven zur Förderung von student engagament in der Hochschullehre}}}, year = {{2023}}, } @article{48370, author = {{Kurock, Ricarda and Teichert, Jeannine and Meister, Dorothee M. and Gerhardts, Lara and Buhl, Heike M. and Bonanati, Sabrina}}, journal = {{Journal of Adolescence}}, number = {{14}}, title = {{{A mixed-methods study of the quality of parental support during adolescents' information-related Internet use as a co-construction process}}}, doi = {{https://doi.org/10.1002/jad.12264}}, volume = {{1}}, year = {{2023}}, } @inbook{45862, author = {{Scharlau, Ingrid and Karsten, Andrea}}, booktitle = {{Neues Handbuch Hochschullehre}}, editor = {{Berendt, Brigitte and Fleischmann, Andreas and Salmhofer, Gudrun and Schaper, Niclas and Szczyrba, Birgit and Wiemer, Matthias and Wildt, Johannes}}, pages = {{17--35}}, publisher = {{DUZ medienhaus}}, title = {{{Schreibfokussierte Graduiertenförderung: Reflexive Spezialisierung für interdisziplinäre Forschungskontexte}}}, volume = {{111}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{44853, author = {{Alpsancar, Suzana}}, booktitle = {{International Conference on Computer Ethics 2023}}, location = {{Chicago, Illinois}}, number = {{1}}, pages = {{1----17}}, title = {{{What is AI Ethics? Ethics as means of self-regulation and the need for critical reflection }}}, volume = {{1}}, year = {{2023}}, } @misc{44868, author = {{Peckhaus, Volker}}, booktitle = {{Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete Zbl 1512.01036}}, title = {{{Bolzano, Bernard: Briefe an Michael Josef Fesl 1837–1840. hg. v. Otto Neumaier, Frommann-Holzboog, Eckhart Holzboog: Stuttgart-Bad Cannstatt 2022 (Bernard Bolzano-Gesamtausgabe. Reihe III: Briefwechsel. Bd. 2.3)}}}, year = {{2023}}, } @misc{44877, author = {{Peckhaus, Volker}}, booktitle = {{Mathematical Reviews MR4450759}}, title = {{{Wolfram, Stephen. Dropping in on Gottfried Leibniz. In: Unravelling Complexity: The Life and Work of Gregory Chaitin, hg. v. Francisco Antonio Doria und Shyam Wuppuluri, World Scientific: Hackensack, NJ 2020, 49–81}}}, year = {{2023}}, } @misc{44869, author = {{Peckhaus, Volker}}, booktitle = {{Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete ZBl 1512.01037}}, title = {{{Bolzano, Bernard. Briefe an Michael Josef Fesl 1841–1845. hg. v. Otto Neumaier, Frommann-Holzboog, Eckhart Holzboog: Stuttgart-Bad Cannstatt 2022 (Bernard Bolzano-Gesamtausgabe. Reihe III: Briefwechsel. Bd. 2.4). }}}, year = {{2023}}, } @misc{44863, author = {{Peckhaus, Volker}}, booktitle = {{Mathematische Semesterberichte}}, pages = {{187--190}}, title = {{{Wolfgang Tschirk: Vom Universum des Denkens. Eine Geistesgeschichte der Logik. Springer: Berlin 2022}}}, doi = {{https://doi.org/10.1007/s00591-023-00346-1}}, volume = {{70}}, year = {{2023}}, } @article{45604, author = {{Steinhardt, Isabel and Mauermeister, Sylvi and Schmidt, Rebecca}}, issn = {{0023-8333}}, journal = {{Language Learning}}, keywords = {{Open Science, Open Science Practices, Cultural Change}}, publisher = {{Wiley}}, title = {{{Open Research Practices and Cultural Change: A Commentary on “(Why) Are Open Research Practices the Future for the Study of Language Learning?”}}}, doi = {{10.1111/lang.12583}}, year = {{2023}}, } @unpublished{45402, abstract = {{

The reproduction of social inequalities through artificial intelligence (AI) and machine learning via artificial neural networks (ANN) has been demonstrated empirically in various areas of society, for instance in policing and personnel hiring decisions. Yet, a broader discussion is missing to what extent ANN technological developments may affect the scientific enterprise and reinforce or mitigate existing structural inequalities in academia. Focusing on publications and citations as main currencies in science, the anticipated consequences of ChatGPT on the research communication of existing and new knowledges are discussed in three scenarios, which echo the social structures in academia.

}}, author = {{Wieczorek, Oliver and Steinhardt, Isabel and Schneijderberg, Christian and Schmidt, Rebecca and Mauermeister, Sylvi}}, publisher = {{Center for Open Science}}, title = {{{The Bot Delusion. ChatGPT and anticipated consequences for research communication}}}, year = {{2023}}, }