TY - GEN AU - Kabst, Rüdiger AU - Meifert, M AU - Wehner, M C ID - 6107 TI - Eine vergessene Disziplin VL - 4 ER - TY - GEN AU - Kabst, Rüdiger ID - 6108 TI - Editorial: Mitarbeiter führen: Ein alter Hut? VL - 3 ER - TY - CHAP AU - Maekelburger, B AU - Schwens, C AU - Kabst, Rüdiger ED - Verbeke, A ED - Tavares-Lehmann, A T ED - Van Tulder, R ID - 6151 T2 - Entrepreneurship in the Global Firm (Progress In International Business Research, Volume 6) TI - SME International Mode Choice Over Time: Forging a Link Between the Uppsala Model and Transaction Cost Economics ER - TY - CONF AU - Isidor, R AU - Steinmetz, Holger AU - Kabst, Rüdiger ID - 6282 TI - Beschäftigungsformen und OCB: der moderierende Einfluss von Arbeitszufriedenheit ER - TY - CONF AU - Schneid, M AU - Isidor, R AU - Steinmetz, Holger AU - Kabst, Rüdiger AU - Weber, H ID - 6289 TI - Der Einfluss bio-demographischer und aufgabenorientierter Diversität auf die Leistung von Teams: Eine Metaanalyse. ER - TY - CONF AU - Schneid, M AU - Isidor, R AU - Steinmetz, Holger AU - Kabst, Rüdiger AU - Diehl, A ID - 6292 TI - Age diversity and team outcomes: A quantitative review. ER - TY - CONF AU - Baum, M AU - Schaefer, M AU - Kabst, Rüdiger ID - 6294 TI - Advertisement-Image congruity in the recruitment context ER - TY - CONF AU - Wehner, M C AU - Giardini, A AU - Kabst, Rüdiger ID - 6295 TI - Applicant reactions to outsourcing of the recruitment: Does corporate image compensate for negative applicant reactions? ER - TY - CONF AU - Wehner, M C AU - Kabst, Rüdiger AU - Meifert, M AU - Cunz, L M ID - 6296 TI - Der Personalverantwortliche als „Strategic Architect“: Persönliche Einstellung oder subjektive Norm? ER - TY - CONF AU - Deutscher, F AU - Schwens, C AU - Zapkau, F B AU - Kabst, Rüdiger ID - 6297 TI - Die komplementäre Wirkung von unternehmerischer Orientierung, Marktorientierung und Lernorientierung auf den Unternehmenserfolg junger Technologieunternehmen ER - TY - CONF AU - Zapkau, F B AU - Schwens, C AU - Steinmetz, Holger AU - Kabst, Rüdiger ID - 6302 TI - Disentangling the Effect of Prior Entrepreneurial Exposure on Entrepreneurial Intention – An empirical Analysis based on the Theory of Planned Behavior ER - TY - CONF AU - Maekelburger, B AU - Zapkau, F B AU - Kabst, Rüdiger ID - 6304 TI - The influence of entrepreneurial traits on the strategic orientation and new product success in high-technology firms ER - TY - GEN AU - Kabst, Rüdiger AU - Wehner, M C ID - 6389 TI - Methodology of the Cranet Survey - International Executive Report 2011, Cranfield ER - TY - JOUR AU - Sloane, Peter F. E. AU - Kremer, H.-Hugo AU - Krakau, U. ID - 6417 IS - 10 JF - Wirtschaft und Erziehung TI - Innovative Lehrkräfte- und Schulentwicklung. Das Wirtschaftspädagogische Graduiertenkolleg der Universität Paderborn ER - TY - JOUR AB - Eine zentrale Herausforderung in der Ausbildung angehender Wirtschaftslehrpersonen stellt die sinnvolle Verknüpfung von Theorie- und Praxiserfahrungen dar. Im Rahmen der Ausbildung angehender Wirtschaftslehrpersonen an der Universität St. Gallen wird eine Lernumgebung gestaltet, die eine Verschränkung von Theorie- und Praxiserfahrungen ermöglichen soll. Die Lernprozesse der Studierenden werden dabei durch didaktisch angeleitete Weblogarbeit unterstützt. Trotz der Lernchancen, die sich aus einer Verknüpfung von theoretischen und praktischen Lernphasen ergeben, schätzen die Studierenden den Nutzen der Weblogarbeit als äusserst gering ein. Die Studierenden bei der reflexiven Integration praxisnaher und theoretischer Lernerfahrungen zu unterstützen, ist eine Herausforderung, die dezidierter Anleitung und Förderung durch die Lehrpersonen bedarf AU - Jenert, Tobias AU - Gebhardt, Anja AU - Käser, Reto ID - 4430 IS - 2 JF - Zeitschrift für E-Learning KW - Weblog KW - Blog KW - e-learning KW - TEL KW - higher education KW - business education SN - 1992-9579 TI - Weblogs zur Unterstützung der Theorie-Praxis-Integration in der Wirtschaftslehrenden-Ausbildung VL - 6 ER - TY - JOUR AB - Die hochschulbezogene Lernforschung konzentierte sich bislang vor allem auf das Lernen Studierender im Vorlesungssaal (Classroom Learning). Im Zuge der Bologna-Diskussion stellt sich jedoch vermehrt die Frage, wie Studierende den langfris­tigen Bildungspfad eines ganzen Studiums gestalten. Denn obschon Studierende seit langem Gegenstand der Forschung sind, ist bislang wenig dazu bekannt, wie Lernaktivitäten ausgewählt und Ressourcen im Studium verteilt werden. Der Beitrag nimmt diese Frage auf und untersucht, welche Handlungsstrategien Studierende bei der Bewältigung ihres Studienalltags in unter­schiedlichen Bologna-konformen Studienprogrammen entwickeln und welche Rahmenbedingungen dabei eine Rolle spielen. AU - Jenert, Tobias ID - 4431 IS - 2 JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung KW - Programmentwicklung KW - Bologna KW - Studierende KW - Kulturpsychologie KW - Studienprogramm TI - Die Studierenden? - Ein sozio-kultureller Blick auf das Studieren in Bologna-Strukturen VL - 6 ER - TY - JOUR AB - Studierendenorientierung ist derzeit eines der Leitkonzepte für die Gestaltung der Lehre an Hochschulen. Ein kritischer Blick offenbart jedoch, dass der Begriff uneinheitlich und mit teils widersprüchlichen Konnotationen gebraucht wird. Der Beitrag analysiert die Begriffsverwendungen innerhalb verschiedener Hochschulkontexte. Dabei werden Widersprüche zwischen den vorgefundenen Konnotationen - insbesondere zwischen den Perspektiven des Hochschulmanagements und der Didaktik - identifiziert. Davon ausgehend wird mit dem Konzept der Bildungsorientierung eine Alternative vorgeschlagen, die auf das Kernziel der Hochschule als Bildungsorganisation verweist und die skizzierten Unschärfen vermeidet. AU - Reinmann, Gabi AU - Jenert, Tobias ID - 4432 IS - 2 JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung KW - Studierendenorientierung KW - Hochschulmanagement KW - Hochschuldidaktik TI - Studierendenorientierung: Wege und Irrwege eines Begriffs mit vielen Facetten VL - 6 ER - TY - CONF AB - Research on teaching and learning in higher education has first and foremost centered on individuals, i.e. students' and teachers' approaches to learning and teaching as well as methods (Entwistle, McCune, & Scheja, 2006; Entwistle & Peterson, 2004). As a consequence, concepts on how to improve and innovate education at higher education institutions (HEI) have stayed on the level of individual courses, trying to qualify teachers to implement new teaching and learning methods in their classrooms (Aineley, 2008, S. 619). Yet, there are both theoretical as well as practical reasons that argue for a broader perspective on learning processes and, as a consequence, reach beyond the course-level but focus on entire educational programmes instead: First, over the last thirty years or so, learning theories are increasingly stressing the importance of (a) social-material contexts (McInerney & van Etten, 2002) as well as (b) learners' subjective experiences. This suggests that a course of study be not regarded as a mere addition of more or less independent courses, but rather as a holistic learning experience. This includes the sum total of a student's educationally purposeful social-material interactions at a HEI both within and outside the classroom (cf. Hu & Kuh, 2002). A second, more practical reason why educational researchers and designers should take a closer look on the design of educational programmes lies in the Bologna process: The introduction of the European Credit Transfer System as well as the tow-tiered study structure force HEI to systematically craft their programmes' internal structure. Due to the fact that there are virtually no pedagogical concepts concerning the design of study programmes, these design processes have so far been dominated by administrative considerations, largely neglecting students' experiences within the programme structures (Winter, 2009; Hildbrand, Tremp, Jäger & Tückmantel, 2008). Thus, it can be concluded that there is a lack of knowledge on how distinctive design features of study programmes (1) are perceived by students and (2) impact on their action strategies concerning for example the selection of learning activities, the attribution of resources for learning, and social interactions with their peers. AU - Jenert, Tobias ID - 4485 KW - educational development KW - study programmes KW - approaches to studying TI - Developing a learning centered model for designing and managing study programmes ER - TY - CONF AB - Over the last two decades, the discussion about innovating teaching and learning at higher education institutions (HEI) has concentrated on various core concepts: such as an increased focus on learning outcomes as competencies and more student-centered teaching. These concepts form part of what Barr and Tagg (1995) have termed the "shift from teaching to learning". However, very few approaches have been proposed so far in the scholarly literature on how to actually transfer such normative concepts into the practice of teaching and learning at HEI. In order to sustainably develop the practices of teaching and learning at HEI, it is necessary to comprehend the prerequisites for educational development. The construct of "learning culture" can be seen as a possible concept to explicate these prerequisites. The aims of this study are to (a) propose an institution-wide approach to educational development at HEI and to (b) present a comprehensive instrument to diagnose learning culture as a starting point for educational development. The findings of the study include a first version of the Learning Culture Inventory for HEI. The students' version of the instrument encompasses 12 scales for the individual, 12 for the pedagogical interactions and 5 for the organizational dimension. The assumed basic factor structure of the instruments could be confirmed. With the institution-wide approach to educational development and the Learning Culture Inventory, this study can provide the basis for sustainable developmental initiatives to innovate teaching and learning at HEI. AU - Brahm, Taiga AU - Gebhardt, Anja AU - Jenert, Tobias ID - 4489 KW - higher education KW - instrument development KW - strategy KW - educational development TI - Learning culture as a prerequisite for an institution-wide approach to educational development ER - TY - CONF AB - Der Beitrag untersucht die Weblog-Arbeit Studierender zur Dokumentation und Reflexion von Praxisprojekten. Zu Beginn und nach Abschluss einer Lehrveranstaltung mit Praxisphase wurden Studierende zur Weblog-Arbeit befragt. Es zeigt sich, dass die Studierenden kaum über Erfahrungen in der Nutzung von Weblogs verfügen und überwiegend negative Einstellungen zum Bloggen aufweisen. Die Blogeinträge erreichen nicht die angestrebte Reflexionstiefe. Es wird diskutiert, wie das didaktische Design gestaltet werden kann, um die gewünschten Effekte ‒ Peer-Feedback und tiefgehende Reflexion ‒ zu erreichen. AU - Gebhardt, Anja AU - Jenert, Tobias ID - 4490 KW - Weblog KW - Selbststudium KW - Praxisprojekte KW - Selbstorganisiertes Lernen SN - 978-3-8309-2545-3 TI - Fertigkeiten und Einstellungen Studierender zum Bloggen in Praxisprojekten oder: Spannungsfelder und Teufelskreise beim selbstorganisierten Lernen VL - Band 60 ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga ID - 4491 TI - Institutionsweite Hochschulentwicklung zur nachhaltigen Gestaltung von Lehr-/Lernkulturen ER - TY - CONF AU - Brahm, Taiga AU - Jenert, Tobias ID - 4492 KW - Hochschulentwicklung TI - Programmentwicklung zur nachhaltigen Qualitätsentwicklung von Studiengängen ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias AU - Gebhardt , Anja ED - Köhler, Thomas ED - Neumann, Jörg ID - 4513 SN - 978-3-8309-2545-3 T2 - Wissensgemeinschaften. Digitale Medien - Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre TI - Besseres Feedback, mehr Reflexion? Fertigkeiten und Einstellungen Studierender zum Bloggen in Praxisprojekten VL - 60 ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias AU - Zellweger, Franziska ID - 4514 SN - 978-3-0355-1084-3 T2 - Kompetenzorientierte Hochschullehre: Die Notwendigkeit von Kohärenz zwischen Lernzielen, Prüfungsformen und Lehr-Lern-Methoden TI - Konsistente Gestaltung von Selbstlernumgebungen VL - 1 ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga ED - Ebner, Martin ED - Schön, Sandra ID - 4515 SN - 978-3842340114 T2 - Lehrbuch für Lernen und Lehren mit Technologien TI - Planung und Organisation -Technologieeinsatz von der Bedarfsanalyse bis zur Evaluation ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias AU - Meier, Christoph AU - Brahm, Taiga ED - Köhler, Thomas ED - Neumann, Jörg ID - 4524 SN - 978-3-8309-2545-3 T2 - Wissensgemeinschaften: Digitale Medien, Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre TI - QualiAss - ein Werkzeug zur Prozess- und Qualitätsunterstützung für schriftliche Prüfungen an Hochschulen : Nutzungsszenarien - Spezifikation - Einführung VL - 60 ER - TY - CHAP AB - Der Beitrag untersucht die Weblog-Arbeit Studierender zur Dokumenta¬tion und Reflexion von Praxisprojekten. Zu Beginn und nach Abschluss einer Lehrveranstaltung mit Praxisphase wurden Studierende zum Weblog-Arbeit befragt. Es zeigt sich, dass die Studierenden kaum über Erfahrungen in der Nutzung von Weblogs verfügen und überwiegend negative Einstellungen zum Bloggen aufweisen. Die Blogeinträge erreichen nicht die angestrebte Reflexionstiefe. Es wird diskutiert, wie das didaktische Design gestaltet werden kann, um die gewünschten Effekte - Peer-Feedback und tiefgehende Reflexion - zu erreichen. AU - Jenert, Tobias AU - Gebhardt , Anja ED - Köhler, Thomas ED - Neumann , Jörg ID - 4559 KW - Weblogs KW - Selbststudium KW - Praxisprojekte KW - Hochschule KW - Edublog SN - 978-3-8309-2545-3 T2 - Wissensgemeinschaften : Digitale Medien - Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre TI - Besseres Feedback, mehr Reflexion? – Fertigkeiten und Einstellungen Studierender zum Bloggen in Praxisprojekten VL - 60 ER - TY - JOUR AU - Guo, Zhichao AU - Feng, Yuanhua AU - Tan, Xiangyong ID - 4598 IS - 6 JF - Economic Modelling SN - 0264-9993 TI - Short- and long-term impact of remarkable economic events on the growth causes of China–Germany trade in agri-food products VL - 28 ER - TY - JOUR AU - Garnefeld, Ina AU - Helm, Sabrina AU - Eggert, Andreas ID - 4855 IS - 1 JF - Journal of Service Research TI - Walk your talk: an experimental investigation of the relationship between word of mouth and communicators’ loyalty ER - TY - JOUR AU - Eggert, Andreas AU - Hogreve, Jens AU - Ulaga, Wolfgang AU - Muenkhoff, Eva ID - 4856 IS - 5 JF - Industrial Marketing Management TI - Industrial services, product innovations, and firm profitability: A multiple-group latent growth curve analysis ER - TY - JOUR AU - Eggert, Andreas AU - Serdaroglu, Murat ID - 4857 IS - 2 JF - Journal of Marketing Theory and Practice TI - Exploring the Impact of Sales Technology on Salesperson Performance: A Task-Base d Approach ER - TY - JOUR AU - Fahr, Ren{\'e} AU - Irlenbusch, Bernd ID - 4881 IS - 1 JF - Journal of Economic Behavior \& Organization TI - Who follows the crowd—Groups or individuals? ER - TY - JOUR AU - Fahr, Ren{\'e} ID - 4882 JF - management revue TI - Job design and job satisfaction—empirical evidence for Germany? ER - TY - GEN AU - Hinerasky, Christiane AU - Fahr, Rene ID - 4918 TI - When the early bird catches the worm: The impact of training in retail ER - TY - CHAP AU - Ivens, Björn AU - Eggert, Andreas ID - 4945 T2 - Handbuch Vertriebsmanagement TI - Key Account Management ER - TY - JOUR AU - Alewell, Dorothea AU - Hauff, Sven AU - Weiland, Katrin AU - Thommes, Kirsten ID - 4972 IS - 4 JF - International journal of manpower TI - HRM and the use of personnel services: an empirical analysis of German firms ER - TY - JOUR AU - Braun, Irene AU - Pull, Kerstin AU - Alewell, Dorothea AU - Störmer, Susi AU - Thommes, Kirsten ID - 4973 IS - 3 JF - Personnel Review SN - 0048-3486 TI - HR outsourcing and service quality: theoretical framework and empirical evidence VL - 40 ER - TY - JOUR AU - Beutner, Marc AU - Kremer, H.-Hugo AU - Zoyke, A. ID - 6995 JF - bwp@ Spezial 5 - Hochschultage Berufliche Bildung 2011 TI - Workshop 16 Individuelle Förderung. Konzepte und Erfahrungen zur Berufsorientierung im Übergang ER - TY - GEN ED - Kremer, H.-Hugo ED - Tramm, T. ID - 6999 T2 - bwp@ Spezial 5 - Hochschultage Berufliche Bildung 2011 TI - Fachtagung 19 ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Tramm, T. AU - Tenberg, R. ID - 7049 IS - 20 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online TI - Lernfeldansatz - 15 Jahre danach ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Frehe, Petra ID - 7476 IS - 05/11 JF - Beilage Schule NRW TI - Individuelle Förderung - aber wie? Einblicke in das Innovationsprojekt InLab ER - TY - JOUR AU - Sloane, Peter F. E. AU - Kremer, H.-Hugo ID - 7477 IS - 05/11 JF - Beilage Schule NRW TI - Individuelle Förderung fördern. Das Wirtschaftspädagogische Graduiertenkolleg als Innovation in der Lehrkräfte- und Schulentwicklung ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Sandmann, D. ID - 7483 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online TI - Kooperationsvorhaben berufliches Gymnasium und Bachelor Wirtschaftswissenschaften. Ein Paderborner Modellprojekt zur Berufs- und Studienorientierung ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Tramm, T. ID - 7604 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online TI - Berufliche Bildung 2011, Fachtagung 19 ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc ED - Häcker, Th ED - Bartel, K ED - Peters, K ID - 9589 T2 - Lehrerbildung phasenübergreifend denken. Facetten einer bundesweiten Debatte TI - Kompetenzbegriff und Evaluation im beruflichen Bildungswesen ER - TY - JOUR AU - Hehenkamp, Burkhard AU - Kaarboe, Oddvar ID - 4157 IS - 1 JF - Economic Analysis and Policy SN - 0313-5926 TI - Paying for Performance in Hospitals VL - 41 ER - TY - CHAP AU - Becker, Jörg AU - Beverungen, Daniel AU - Knackstedt, Ralf AU - Matzner, Martin AU - Müller, Oliver AU - Pöppelbuß, Jens ED - Gatermann, Inken ED - Fleck, Myriam ID - 5038 T2 - Mit Dienstleistungen die Zukunft gestalten: Impulse aus Forschung und Praxis. Beiträge der 8. Dienstleistungstagung des BMBF TI - Integrierte Informationslogistik in der hybriden Wertschöpfung ER - TY - CHAP AU - Becker, Jörg AU - Beverungen, Daniel AU - Knackstedt, Ralf AU - Stein, Armin ED - Böhmann, T ED - Burr, W ED - Herrmann, T ED - Krcmar, H ID - 5039 SN - 978-3-8349-1577-1 T2 - Implementing International Services: A tailorable method for market assessment, modularization, and process transfer TI - Engineering, Sales, and Delivery of Modular Value Bundles --- A Framework for Configurative Modeling ER - TY - THES AU - Bäumer, Michaela ID - 5074 TI - Die Besteuerung multinationaler Unternehmen in der Europäischen Union ER - TY - THES AU - Dahle, Claudia ID - 5075 TI - Der Einfluss von Mindestbesteuerungskonzepten auf unternehmerische Investitionsentscheidungen unter Berücksichtigung grenzüberschreitender Gruppenbesteuerungssysteme ER - TY - JOUR AU - Dahle, Claudia AU - Sureth-Sloane, Caren AU - Stamm, Katharina ID - 5077 IS - 4 JF - Steuern und Bilanzen TI - Die Einkommensbesteuerung von international tätigen Künstlern, Sportlern, Artisten und unterhaltend Darbietenden - Führt die Neuregelung zu einer gleichmäßigen Besteuerung? VL - 13 ER - TY - GEN AU - Diller, Markus AU - Vollert, Pia ID - 5078 TI - Economic Analysis of Advance Tax Rulings VL - 122 ER - TY - THES AU - Halberstadt, Alexander ID - 5079 TI - Die Besteuerung von Veräußerungsgewinnen und Investitionsverhalten bei Risiko ER - TY - JOUR AU - Jahnke, Hermann AU - Sureth-Sloane, Caren ID - 5080 IS - 1 JF - POMS Chronicle TI - ProDok Helps to Transform Doctoral Training at Business Schools in German-Speaking Countries VL - 18 ER - TY - GEN AU - Sureth-Sloane, Caren AU - Wagenhofer, Alfred ID - 5086 IS - 277 T2 - Frankfurter Allgemeine Zeitung TI - Für Wissenschaft, Praxis und Gesellschaft ER - TY - CHAP AB - Im Zuge der in den USA durch die exzessive Vergabe von Subprime-Krediten und deren Verbriefung ausgelöste Finanzkrise und der daraus folgenden weltweiten Wirtschaftskrise hat sich gezeigt, dass das bisherige System der Regulierung bzw. Überwachung von Finanzinstitutionen nicht ausreichend ist. Sowohl in den USA als auch in der Europäischen Union wird deshalb intensiv über ein neues System zur Regulierung von Finanzinstituten nachgedacht. Es ist zwar offen-sichtlich, dass eine wesentliche Ursache der Finanzkrise in den USA die Ermunterung der Finanzinstitute durch den Staat zur Vergabe von Immobilienkrediten an nicht ausreichend solvente Konsumenten war. Die vorhandenen Regulierungsinstrumente konnten die Krise jedoch nicht verhindern bzw. ausreichen abmildern. Das vorliegende Papier setzt sich zum Ziel, die Vorschläge zur Reform der Bankenregulierung zu evaluieren und insbesondere auf ihre potenziellen Wirkungen im Hinblick auf den Wettbewerb im Bankensektor zu überprüfen. Im Zuge der Diskussion über mögliche Lösungen existieren verschiedenste Vorschläge, die von Änderungen in Rechnungslegungsvorschriften über die Neuordnung der nationalen bzw. internationalen Finanzaufsicht bis hin zu einer stärkeren Berücksichtigung systemischer Risiken gehen. Die Auswirkungen der Finanzkrise haben gezeigt, dass die Abkehr von herkömmlichen Rechnungslegungssystemen hin zu Regeln der internationalen Rechnungslegung unter dem Schlagwort „Fair Value Accounting“ durchaus Gefahren in sich bergen kann. Die Debatte dreht sich insbesondere um die Frage, ob die neuen Rechnungslegungsvorschriften maßgeblich dazu beitragen, das regulatorische Eigenkapital einer Bank in Boomphasen zu erhöhen und in konjunkturellen Schwächephasen dagegen zu senken. In der Literatur ist in Hinblick auf diese Frage bislang keine einhellige Auffassung zu identifizieren. Pellens et al. (2009) gelangen zu dem Ergebnis, dass bankenaufsichtsrechtliche Normen an das IFRS-Zahlenwerk gebunden sind und dies für regulatorische Entscheidungen als besonders kritisch zu sehen ist. Durch das Konzept des Fair-Value-Accounting wurde das regulatorische Eigenkapital im Zeitraum von 2003 bis 2007 systematisch erhöht, woraus ein gestiegener Kreditvergabespielraum resultierte. Demgegenüber kommen Laux und Leuz (2009) im Rahmen einer empirischen Studie anhand von Mikrodaten aus den USA zu dem Ergebnis, dass Fair-Value-Accounting nur zum geringen Teil zu den Problemen der US Banken beigetragen hat und es im Rahmen ihrer Studie keine Evidenz für wesentliche Effekte dieses Rechnungslegungsverfahrens auf die massiven Abschreibungen der US Banken gibt. Beide Studien betonen aber auch, dass weitere empirische Forschung notwendig ist, bevor diese Frage abschließend geklärt werden kann. Die Frage des adäquaten Rechnungslegungssystems zeigt, wie vielfältig die Ursachen der gegenwärtigen Finanzkrise sind und wie schwer tatsächliche kausale Effekte zu identifizieren sind. Im folgenden Abschnitt werden zunächst die ordnungspolitischen Rahmenbedingungen einer angemessenen Bankenregulierung dargestellt. Der dritte Abschnitt umfasst einen kurzen Überblick über den Verlauf der Finanzkrise. In Abschnitt 4 diskutieren wir die wesentlichen Vorschläge zur Optimierung der Regulierung von Finanzinstituten. Abschnitt 5 evaluiert diese Vorschläge auch aus einer wettbewerbsökonomischen Perspektive. Diese Perspektive ist aus unserer Sicht vor allen Dingen notwendig, weil eine großer Teil der Reformdebatte aus Sicht der Finanzmarktstabilität geführt wird und infolgedessen Wettbewerbseffekte vernachlässigt werden. Das Fazit in Abschnitt 6 fasst unsere Ergebnisse zusammen und gibt einen Ausblick auf weiteren Forschungsbedarf aus Sicht der Wettbewerbsökonomie. AU - Haucap, Justus AU - Heimeshoff, Ulrich AU - Uhde, André ED - Michler, Albrecht F. ED - Smeets, Heinz D. ID - 5173 SN - 978-3828205383 T2 - Die aktuelle Finanzkrise: Bestandsaufnahme und Lehren für die Zukunft, Schriften zur Ordnungsfragen der Wirtschaft TI - Zur Neuregulierung des Bankensektors nach der Finanzkrise: Bewertung der Reformvorhaben der EU aus ordnungspolitischer Sicht VL - 93 ER - TY - JOUR AU - Homburg, Carsten AU - Lorenz, Michael AU - Sievers, Sönke ID - 5194 IS - 2 JF - Controlling \& Management TI - Unternehmensbewertung in Deutschland: Verfahren, Finanzplanung und Kapitalkostenermittlung VL - 55 ER - TY - JOUR AB - This article analyses 336 German venture capital transactions from 1990 to 2005 and seeks to determine why selected financial securities differ across deals. We find that a broad array of financial instruments is used, covering straight equity, mezzanine and debt‐like securities. Based on the chosen financial securities’ upside potential and downside protection characteristics, we provide an explanation for the differing use of these securities. Our results show that investors’ deal experience, adverse selection risks and economic prospects in the public equity market influence the selection of financial securities. AU - Hartmann-Wendels, Thomas AU - Keienburg, Georg AU - Sievers, Sönke ID - 5195 IS - 3 JF - European Financial Management (VHB-JOURQUAL 3 Ranking B) KW - venture capital KW - capital structure KW - contract theory KW - deal experience TI - Adverse selection, investor experience and security choice in venture capital finance: evidence from Germany VL - 17 ER - TY - CHAP AU - Schmitz, Hendrik AU - Eibich, P. AU - Ziebarth, N.R. ID - 5244 T2 - Wochenbericht TI - Zusatzbeiträge erhöhen die Preistransparenz: mehr Versicherte wechseln die Krankenkasse VL - 87 ER - TY - GEN AU - Schmitz, Hendrik AU - Augurzky, B. ID - 5245 TI - Kosteneffizienz Deutscher Krankenhäuser im Bundeslandvergleich ER - TY - JOUR AU - Haun, S AU - Steinmetz, Holger AU - Dormann, C ID - 5520 IS - 2 JF - Journal of Vocational Behavior. TI - Objective work-nonwork conflict: From incompatible demands to decreased work role performance. VL - 79 ER - TY - JOUR AU - Steinmetz, Holger AU - Park, Y K AU - Kabst, Rüdiger ID - 5523 IS - 7 JF - Journal of Managerial Psychology. TI - A Need-Based Approach to Organizational Commitment and Job Involvement: Cross-Cultural Evidence from Germany and South Korea. VL - 26 ER - TY - JOUR AU - Baum, M AU - Schwens, C AU - Kabst, Rüdiger ID - 5524 IS - 3 JF - Journal of Small Business Management (JSBM). TI - A Typology of International New Ventures: Empirical Evidence from High Technology Industries. VL - 49 ER - TY - JOUR AU - Chae, B AU - Prince, J B AU - Katz, J AU - Kabst, Rüdiger ID - 5525 IS - 4 JF - Journal of Global Information Management. TI - An Exploratory Cross-National Study of Information Sharing and Human Resource Information Systems. VL - 19 ER - TY - JOUR AU - Baum, M AU - Kabst, Rüdiger ID - 5526 IS - 3 JF - Zeitschrift für Betriebswirtschaft (ZfB). TI - Arbeitgebermarkenaufbau durch informelle Hochschul-Personalmarketingmaßnahmen: Eine empirische Analyse im deutschen Mittelstand. VL - 81 ER - TY - JOUR AU - Steinmetz, Holger AU - Schwens, C AU - Wehner, M C AU - Kabst, Rüdiger ID - 5527 IS - 1 JF - Human Resource Management Review (HRMR). TI - Conceptual and Methodological Issues in Comparative HRM Research: The Cranet Project. VL - 21 ER - TY - JOUR AU - Schwens, C AU - Kabst, Rüdiger ID - 5528 IS - 7 JF - Schmalenbach Business Review (sbr). TI - Entry Learning, Age at Internationalization, and Foreign Venture Performance of Young Technology Firms. VL - 63 ER - TY - JOUR AU - Prince, J B AU - Katz, J AU - Kabst, Rüdiger ID - 5529 IS - 12 JF - International Journal of Human Resource Management. TI - High involvement information sharing practices: An international perspective. VL - 22 ER - TY - JOUR AU - Isidor, R AU - Schwens, C AU - Kabst, Rüdiger ID - 5546 IS - 10 JF - International Journal of Human Resource Management (IJHRM). TI - Human Resource Management and Early Internationalization: Is there a Leap-Frogging in International Staffing? VL - 22 ER - TY - JOUR AU - Schwens, C AU - Isidor, R AU - Bierwerth, M AU - Kabst, Rüdiger ID - 5548 JF - Best Paper Proceedings of the 2011 Academy of Management. TI - International Entrepreneurship: A Meta-Analysis. ER - TY - JOUR AU - Schwens, C AU - Kabst, Rüdiger ID - 5549 JF - International Business Review (IBR). TI - Internationalization of young technology firms: A complementary perspective on antecedents of foreign market familiarity. VL - 20 ER - TY - JOUR AU - Steinmetz, Holger AU - Davidov, E AU - Schmidt, P ID - 5553 IS - 1 JF - Methodological Innovation TI - Three Approaches to Estimate Latent Interaction Effects: Intention and Perceived Behavioral Control in the Theory of Planned Behavior. VL - 6 ER - TY - CONF AU - Wex, Felix AU - Schryen, Guido AU - Neumann, Dirk ID - 5581 T2 - Proceedings of the 8th International Conference on Information Systems for Crisis Response and Management (ISCRAM 2011) TI - Intelligent Decision Support for Centralized Coordination during Emergency Response ER - TY - CONF AU - Schryen, Guido AU - Volkamer, Melanie AU - Ries, Sebastian ID - 5619 T2 - Proceedings of the 26th Annual ACM Symposium on Applied Computing TI - A formal approach towards measuring trust in distributed systems ER - TY - JOUR AU - Schryen, Guido ID - 5640 IS - No. 5 JF - Communications of the ACM (CACM) TI - Is open source security a myth? What do vulnerability and patch data say? VL - Vol. 54 ER - TY - CONF AU - Schryen, Guido ID - 5641 T2 - IS Capabilities Change, and IS Innovation, Proceedings of the 19th European Conference on Information Systems (ECIS 2011), Helsinki TI - Seeking the VALUE in IS Business Value Research - An Agenda for investigating Synergies Between Socio-organizational Change, IS Capabilities Change, and IS Innovation ER - TY - CHAP AU - Tramm, T. AU - Kremer, H.-Hugo AU - Tenberg, R. ED - Kremer, H.-H. ED - Tramm, T. ED - Tenberg, R. ID - 6465 T2 - bwp@ Ausgabe 20, Lernfeldansatz 15 Jahre danach TI - Editorial bwp@ 20 ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Kremer, H.-Hugo AU - Wirth, W. ED - Beutner, M. ED - Kremer, H.-H. ED - Zoyke, A. ID - 6466 T2 - bwp@ Spezial 5 - Hochschultage Berufliche Bildung 2011, Workshop 16 TI - Bildungsmaßnahmen zur Berufsorientierung im Justizvollzug - Konzept und Erfahrungen ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Kremer, H.-Hugo AU - Zoyke, A. ED - Beutner, M. ED - Kremer, H.-H. ED - Zoyke, A. ID - 6467 T2 - WS 16 Individuelle Förderung. Konzepte und Erfahrungen zur Berufsorientierung im Übergang. bwp@ Spezial 5 - Hochschultage Berufliche Bildung 2011 TI - Editorial zu Workshop 16: Individuelle Förderung - Konzepte und Erfahrungen zur Berufsorientierung im Übergang ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo ED - Prieß, W. ID - 6468 T2 - Wirtschaftspädagogik zwischen Erkenntnis und Erfahrung - strukturelle Einsichten zur Gestaltung von Prozessen TI - Praxisphasen und Professionalisierung in der Lehrerbildung - Überlegungen zur Gestaltung des Praxissemesters ER - TY - JOUR AU - Ertl, H. AU - Kremer, H.-Hugo ID - 6469 JF - Wirtschaft und Erziehung TI - Innovationen in berufsbildenden Kontexten - eine explorative Studie an berufsbildenden Schulen ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo ED - Rützel, J. ED - Zöller, A. ID - 6470 T2 - bwp@ Sepzial 5 - Hochschultage Berufliche Bildung 2011, Workshop 02 TI - Berufsorientierung als Herausforderung für berufsbildende Schulen! ER - TY - CHAP AU - Tramm, T. AU - Kremer, H.-Hugo ED - Bals, T. ED - Hinrichs, H. ED - Ebbinghaus, M. ED - Tenberg, R. ID - 6471 T2 - Übergänge in der Berufsbildung nachhaltig gestalten: Potentiale erkennen - Chancen nutzen TI - Zwischenbilanz des Lernfeldkonzepts - erfolgreiche Neuorientierung oder Irrweg ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Tramm, T. ED - Kremer, H.-H. ED - Tramm, T. ID - 6472 T2 - bwp@ Sepzial 5 - Hochschultage Berufliche Bildung 2011, Fachtagung 19 TI - Editorial Fachtagung Wirtschaft und Verwaltung: Zwischenbilanz des Lernfeldkonzepts - erfolgreiche Neuorientierung oder Irrweg ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Sandmann, D. ED - Gerholz, K.-H. ED - Sloane, P. F. E. ID - 6473 T2 - bwp@ Spezial 5 - Hochschultage Berufliche Bildung 2011, Workshop 29 TI - Kooperationsvorhaben ‚berufliches Gymnasium‘ und Bachelor Wirtschaftswissenschaften. Ein Paderborner Modellprojekt zur Berufs- und Studienorientierung ER - TY - JOUR AU - Büchter, K. AU - Gramlinger, F. AU - Kremer, H.-Hugo AU - Tenberg , R. AU - Tramm, T. ID - 6474 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online, Jubiläumsausgabe TI - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online 2011-2011: Verortung, Selbstverständnis und Entwicklung ER - TY - GEN AU - Stroh-Maraun, Nadja ID - 651 TI - Prozedurale Ansätze zur Lösung mehrdimensionaler Verhandlungsprobleme ER - TY - GEN AB - The objective of this study is the analysis of movie success mechanisms in a genre-specific context. Instead of the examination of all time box office champions, we focus on the two film genres of computer animated and comic book based films. By introducing the concept of the motion-picture marketing mix, which represents a set of tactical marketing tools in order to strengthen a company’s strategic customer orientation, we are able to systematically identify key movie success factors. We conduct a cross-sectional empirical analysis across regional distinctions based on dataset that covers a time horizon of more than 30 years. We find empirical evidence that actors with ex ante popularity, award nominations and the production budget represent key movie success mechanisms and significantly influence a movie’s commercial appeal. Additionally, word-of-mouth creates reputation effects that also significantly affects box office gross. AU - Kaimann, Daniel ID - 668 TI - "To infinity and beyond!" - A genre-specific film analysis of movie success mechanisms ER - TY - CONF AU - Janiesch, Christian AU - Matzner, Martin AU - Müller, Oliver AU - Vollmer, Robert AU - Becker, Jörg ID - 17125 SN - 9781450301138 T2 - Proceedings of the ACM Symposium on Applied Computing TI - Slipstream: architecture options for real-time process analytics ER - TY - CONF AU - Trier, Matthias AU - Richter, Alexander AU - Mörl, Susanne AU - Koch, Michael ED - Bernstein, A ED - Schwabe, G ID - 13206 T2 - 10th International Conference on Wirtschaftsinformatik TI - Anwendungsszenarien als Werkzeug zur (V) Ermittlung des Nutzens von corporate social software ER - TY - JOUR AU - Ahn, Junghyun AU - Borowiec, Anna AU - Buckley, Kevan AU - Cai, Di AU - Chmiel, Anna AU - Czaplicka, Agnieszka AU - Dąbrowski, Grzegorz AU - Garas, Antonios AU - Garcia, David AU - Gobron, Stéphane AU - Hillmann, Robert AU - Hołyst, Janusz AU - Kappas, Arvid AU - Küster, Dennis AU - Mitrovic, Marija AU - Paltoglou, Georgios AU - Pirker, Hannes AU - Rank, Stefan AU - Schweitzer, Frank AU - Sienkiewicz, Julian AU - Skowron, Marcin AU - Sobkowicz, Paweł AU - Thalmann, Daniel AU - Thelwall, Mike AU - Theunis, Mathias AU - Trier, Matthias AU - Tsankova, Elena AU - Weronski, Paweł ID - 13256 JF - Procedia Computer Science SN - 1877-0509 TI - CYBEREMOTIONS – Collective Emotions in Cyberspace ER - TY - CHAP AU - Trier, Matthias AU - Bobrik, Annette ID - 13265 SN - 9783531173276 T2 - Netzwerkanalyse und Netzwerktheorie TI - Dynamische Analyse von Netzwerken elektronischer Kommunikation. Kann der Zentralität getraut werden? ER - TY - CONF AU - Richter, Alexander AU - Mörl, Susanne AU - Trier, Matthias AU - Koch, Michael ID - 13345 TI - Anwendungsszenarien als Werkzeug zur (V)Ermittlung des Nutzens von Corporate Social Software ER - TY - JOUR AU - Schmitz, Hendrik AU - Wübker, Ansgar ID - 3076 IS - 11 JF - Health Economics TI - What determines influenza vaccination take-up of elderly Europeans? VL - 20 ER - TY - JOUR AU - Schmitz, Hendrik ID - 3077 IS - 2 JF - Economics Letters TI - Direct evidence of risk aversion as a source of advantageous selection in health insurance VL - 113 ER - TY - JOUR AU - Schmitz, Hendrik ID - 3078 IS - 1 JF - Labour Economics TI - Why are the unemployed in worse health? The causal effect of unemployment on health VL - 18 ER - TY - JOUR AU - Herr, Annika AU - Schmitz, Hendrik AU - Augurzky, Boris ID - 3079 IS - 6 JF - Health Economics TI - Profit efficiency and ownership of German hospitals VL - 20 ER - TY - CHAP AU - Lück, Sonja ED - Leszczensky, Micheal ED - Barthelmes, Tanja ID - 31874 SN - 978-3-930447-93-0 T2 - Herausforderung Internationalisierung TI - Internationale Publikationen und gute Lehre? Eine Panel-Daten-Analyse wirtschaftswissenschaftlicher Bachelor- und Mastermodule. ER - TY - CONF AU - Lee, Yeong Su AU - Geierhos, Michaela ID - 26369 SN - 978-3-642-24278-6 TI - Buy, Sell, or Hold? Information Extraction from Stock Analyst Reports VL - 6967 ER - TY - CONF AU - Danne, Christoph AU - Dangelmaier, Wilhelm AU - H{\, Petra ID - 26374 TI - Complexity-induced production and inventory cost in consumer goods supply chain ER -