@article{52702, abstract = {{The editorial introduces the special issue Knowledge by Design in Education: Key challenges and experiences from research practice, posing key questions, offering an insight into ongoing discussions, and presenting an overview of the included articles.}}, author = {{Brase, Alexa Kristin and Jenert, Tobias}}, issn = {{2511-0667}}, journal = {{EDeR. Educational Design Research}}, number = {{1}}, publisher = {{Staats- und Universitatsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky}}, title = {{{Knowledge by Design in Education}}}, doi = {{10.15460/eder.8.1.2213}}, volume = {{8}}, year = {{2024}}, } @inbook{45918, author = {{Schwabl, Franziska and Daniel-Söltenfuß, Desiree}}, booktitle = {{Organisation zwischen Theorie und Praxis}}, isbn = {{9783658396893}}, issn = {{2512-1170}}, publisher = {{Springer Fachmedien Wiesbaden}}, title = {{{Gelingensbedingungen gestaltungsorientierter Schulentwicklung}}}, doi = {{10.1007/978-3-658-39690-9_21}}, year = {{2023}}, } @article{46765, abstract = {{Über zwei Drittel der Anfänger*innen im Übergangssystem verfügen maximal über einen Hauptschul-/Mittelschulabschluss. Sie sind damit überrepräsentiert, was sich weniger durch ihre Kompetenzen als mit ihrem sozioökonomischen Status und klassenspezifischen Nachqualifizierungsverhalten erklären lässt.}}, author = {{Sommer, Christian}}, issn = {{00059536}}, journal = {{Berufsbildung. Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog}}, keywords = {{Social inequality, Transition system}}, pages = {{9--13}}, publisher = {{wbv}}, title = {{{Der Hauptschulabschluss als sozial selektiver Hauptzulieferer des Übergangssystems}}}, doi = {{10.3278/BB2303W}}, volume = {{199}}, year = {{2023}}, } @inbook{47927, author = {{Grüttner, Niclas Christian}}, booktitle = {{50 Jahre Universität Paderborn. Studentische Forschungsprojekte zur Gründungsgeschichte. Ein Rückblick}}, editor = {{Pöppinghege, Rainer}}, pages = {{6--33}}, title = {{{Frühe Versuche zur Etablierung des Hochschulstandorts Paderborn (1945-1970)}}}, year = {{2023}}, } @book{48077, author = {{Volgmann, Simone}}, isbn = {{9783763974245}}, publisher = {{wbv Publikation}}, title = {{{Erlebnisorientiert Lehren und Lernen in der beruflichen Bildung. Entwicklung eines didaktischen Konzepts im Rahmen von designbasierter Forschung. }}}, year = {{2023}}, } @inbook{47926, author = {{Grüttner, Niclas Christian}}, booktitle = {{50 Jahre Universität Paderborn. Studentische Forschungsprojekte zur Gründungsgeschichte. Ein Rückblick}}, editor = {{Rainer, Pöppinghege}}, pages = {{6--33}}, title = {{{Frühe Versuche zur Etablierung des Hochschulstandorts Paderborn (1945-1970)}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{50283, author = {{Daniel-Söltenfuß, Desiree}}, location = {{Universität zu Köln}}, title = {{{„Wir fahren jetzt nicht mit’m Mercedes vor, wenn man sich nachher eigentlich nur ‘n Polo leisten kann.“ Vorstellungen von Transfer in Theorie und Praxis der Beruflichen Bildung und ihre Implikationen}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{50281, author = {{Daniel-Söltenfuß, Desiree and Kückmann, Marie-Ann}}, location = {{Universität Bamberg}}, title = {{{Zum Verständnis von Innovation und Transfer in einer vernetzten Berufsbildungspraxis. Ergebnisse einer übergreifenden Interviewstudie}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{50282, author = {{Daniel-Söltenfuß, Desiree and Kückmann, Marie-Ann}}, location = {{Europa-Universität Flensburg}}, title = {{{„Go with the flow?!“ Einblicke in Forschungsansatz und erste Ergebnisse des Begleitforschungsprojekts ITiB}}}, year = {{2023}}, } @misc{48455, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, publisher = {{Flensburg, Deutschland}}, title = {{{Open Educational Resources zur Förderung nachhaltiger Bildung und Forschung. In: Jahrestagung 2023 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften}}}, year = {{2023}}, } @misc{48446, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. The Teacher-Training-Platform on the SAFE Project Website}}}, year = {{2023}}, } @misc{48447, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. Administrative and financial information}}}, year = {{2023}}, } @misc{48453, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Green-4-Future – Project Insights to its best! In: Training and Cooperation Activity (TCA) “Green Erasmus: pathways to sustainable projects and institutions”}}}, year = {{2023}}, } @misc{48450, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA1. Business CANVAS Model – in Green Entrepreneurships}}}, year = {{2023}}, } @misc{48454, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Game Studies – Role Play in Therapy and Education. Pen and Paper Congress.Vortrag: Potenziale von Open Educational Resources bei Pen& Paper Rollenspielen in der Bildungspraxis nutzen! – Warum und wie soll das gehen?!}}}, year = {{2023}}, } @misc{48452, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA2. Creative Thinking – in Green Entrepreneurships}}}, year = {{2023}}, } @misc{48457, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{STEMinAction- Final Project Meeting – Unlocking Long-Term Sustainability: Harnessing Open Educational Resources (OER) Beyond Project Lifetimes}}}, year = {{2023}}, } @misc{48451, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA1. Use, sharing and creating Open Educational Resources – Why is it so important? }}}, year = {{2023}}, } @misc{48445, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. The SAFE Learning Videos}}}, year = {{2023}}, } @misc{47900, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, title = {{{Gestaltung von Open Educational Resources zur Förderung von Nachhaltigkeit in Bildung und Wirtschaft}}}, year = {{2023}}, } @misc{48449, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA1. Creative Thinking – in Green Entrepreneurships}}}, year = {{2023}}, } @misc{48444, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19}}}, year = {{2023}}, } @misc{47901, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{International Conference on Industry Sciences and Computer Science Innovation}}, title = {{{The use of IT and OER to support remote sustainable work in Europeans Green Economy}}}, year = {{2023}}, } @phdthesis{48010, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Open Educational Resources in der beruflichen Bildungslandschaft}}}, year = {{2023}}, } @article{50520, abstract = {{Das TPACK-Modell wird häufig zur Konzeptualisierung digitaler Kompetenzen in der Lehrer:innenbildung herangezogen. Es stellt die Bezüge des Lehrer:innenwissens zwischen den Dimensionen des inhaltlichen, pädagogischen und technologischen Wissens her. Wir analysieren in diesem Beitrag die Passung von TPACK zur Modellierung digitaler Kompetenzen für den Kontext der beruflichen Bildung, insb. mit Blick auf die Inhaltsdimension. Wir argumentieren, dass TPACK und solche Modelle, die sich daran anlehnen, den doppelten inhaltlichen Gegenstandsbezug der beruflichen Bildung nicht hinreichend abbilden. Darauf aufbauend diskutieren wir mögliche Weiterentwicklungen des Modells für die berufliche Bildung sowie dessen Bedeutung für die berufliche Lehrer:innenbildung.}}, author = {{Sänger, Niklas and Jenert, Tobias}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik}}, number = {{3}}, pages = {{434--454}}, publisher = {{Franz Steiner}}, title = {{{TPACK, DPACK, XY-Pack? Eine kritische Auseinandersetzung mit der Modellierung digitaler Inhaltskompetenzen für die berufliche Bildung}}}, doi = {{https://doi.org/10.25162/zbw-2023-0017}}, volume = {{119}}, year = {{2023}}, } @inbook{52086, author = {{Scharlau, Ingrid and Jenert, Tobias}}, booktitle = {{ Hochschuldidaktik als Wissenschaft: Disziplinäre, interdisziplinäre und transdisziplinäre Perspektiven}}, editor = {{Wildt, Johannes and Rhein, Rüdiger}}, isbn = {{978-3-8394-6180-8}}, pages = {{251--268}}, publisher = {{Transcript}}, title = {{{Evidenzbasierte Hochschuldidaktik}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{48536, author = {{Sänger, Niklas}}, location = {{Flensburg}}, title = {{{TPACK, DPACK, XY-PACK? Eine kritische Auseinandersetzung mit der Modellierung digitaler Inhaltskompetenzen für die berufliche Bildung}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{46037, author = {{Sänger, Niklas}}, location = {{Paderborn}}, title = {{{Der Einsatz von didaktischen Fallstudien zur Erkundung digital transformierter Arbeits- und Geschäftsprozesse im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{46036, author = {{Sänger, Niklas}}, location = {{Tübingen}}, title = {{{Didaktische Fallstudien zur exemplarischen Erkundung der digitalen Transformation der Arbeits- und Geschäftsprozesse im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{48535, author = {{Sänger, Niklas}}, location = {{Thessaloniki, Griechenland}}, title = {{{Technological Pedagogical Content Framework for the Vocational Teacher Education in Germany}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{52718, author = {{Büker, Ronja and Jenert, Tobias and Fahrbach, Manuel}}, booktitle = {{Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft}}, location = {{Flensburg}}, title = {{{Vorstellung eines Trainings zur Förderung des selbstregulierten unternehmerischen Lernens in der Entrepreneurship-Education.}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{52717, author = {{Sänger, Niklas and Jenert, Tobias and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft}}, location = {{Flensburg}}, title = {{{TPACK, DPACK, XY-PACK? Eine kritische Auseinandersetzung mit der Modellierung digitaler Inhaltskompetenzen für die berufliche Bildung}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{52719, author = {{Jenert, Tobias and Mordhorst, Lisa Friederike Anna}}, booktitle = {{Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft}}, location = {{Flensburg}}, title = {{{Integrationsgestaltung ausbildungsintegrierender Studienprogramme. Eine theorie- und fallstudienbasierte Analyse}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{52721, author = {{Mordhorst, Lisa Friederike Anna and Jenert, Tobias}}, booktitle = {{Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung}}, location = {{Osnabrück}}, title = {{{Integrationsgestaltung ausbildungsintegrierender Studienprogramme. Eine theorie- und fallstudienbasierte Analyse}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{52720, author = {{Jenert, Tobias and Büker, Ronja}}, location = {{Thessaloniki}}, title = {{{Jenert, T. & Büker, R. (2023). Designing Self-Regulation interventions for different target groups in Entrepreneurship Education }}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{52866, author = {{Sloane, Hannah Sabrina and Schmöckel, Sabrina}}, location = {{Belfast}}, title = {{{Turning Disciplinary Differences from a Brake into a Motor in Higher Education (Collaboration)}}}, year = {{2023}}, } @inproceedings{52864, author = {{Sloane, Hannah Sabrina and Heidebrecht, Jana}}, location = {{TH Köln}}, title = {{{Entwurfsmuster: Fachsensible wissenschaftliche Begleitung}}}, year = {{2023}}, } @article{45920, author = {{Liszt-Rohlf, Verena and Wochnik, Markus and Schwabl, Franziska}}, issn = {{0172-2875}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik}}, keywords = {{Applied Mathematics, General Mathematics}}, number = {{2}}, pages = {{261--295}}, publisher = {{Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH}}, title = {{{Alte Fotografien, neue Erkenntnisse}}}, doi = {{10.25162/zbw-2022-0011}}, volume = {{118}}, year = {{2022}}, } @misc{48436, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Entrepreneurship, Green Business}}}, year = {{2022}}, } @misc{48434, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Creative Thinking}}}, year = {{2022}}, } @misc{48437, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Canvas Model}}}, year = {{2022}}, } @misc{48252, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{EU-CERT. First Transnational Project Meeting. Presentation at the EU-CERT Meeting: Financial, Marketing and Dissemination.}}}, year = {{2022}}, } @misc{48255, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Family Business Library. Presentation at the LTTA of FBL: Motivation, Barriers and Problems while starting a business}}}, year = {{2022}}, } @inbook{51000, author = {{Schlömer, Tobias and Kiepe, Karina and Thrun, Tim}}, booktitle = {{Intrapreneurship}}, editor = {{Kraus, Rafaela and Kreitenweis, Tanja and Jeraj, Brigita}}, pages = {{209–223}}, publisher = {{Springer Gabler}}, title = {{{Die Konstruktion von Geschäftsmodellen für nachhaltiges Wirtschaften: (k)eine exklusive Aufgabe des Managements?!}}}, year = {{2022}}, } @misc{48442, author = {{Schneider, Jennifer Nicole and Lindenthal, Helene Maja}}, title = {{{EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Insights into ideas for the Accreditation and Certification Concept}}}, year = {{2022}}, } @misc{48443, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Dissemination and Exploitation}}}, year = {{2022}}, } @misc{48246, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole and Grüttner, Niclas Christian and Koppius, Sebastian Niklas and Stelzer, Jana}}, title = {{{Developing an e-learning tool with integrated electronic training certificate (FEL) for professional nursing training}}}, year = {{2022}}, } @misc{48251, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Insight into PR1: EU-CERT - Research on Quality Criteria, Accreditation and Certificate Structures}}}, year = {{2022}}, } @misc{48241, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project – Insight into PR1: EU-CERT - Research on Quality Criteria, Accreditation and Certificate Structures}}}, year = {{2022}}, } @misc{48242, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project - Insight into PR2: EU-CERT - Concept Design for Accreditation and Certification Processes}}}, year = {{2022}}, } @misc{48245, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project - Insight into PR4: EU-CERT - Accreditation Handbook}}}, year = {{2022}}, } @misc{48254, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{EU-CERT. Second Transnational Project Meeting.Presentation about accreditation and certificate structures}}}, year = {{2022}}, } @misc{48441, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{STEMinAction: Open Educational Resource Workshop }}}, year = {{2022}}, } @misc{48439, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{OERCamp. Barcamp Sessions zu OER in der berufl. Bildungsforschung}}}, year = {{2022}}, } @book{47983, editor = {{Beutner, Marc and Pechuel, Rasmus and Schneider, Jennifer Nicole}}, publisher = {{IK-Verlag}}, title = {{{E-Learning, Digitisation and Units for Learning at VET schools Creating Online Learning Environments in Technical Education for European metal industry. New Opportunities and Challenges for European VET schools in metal industry. Insights in the EDU VET Project}}}, year = {{2022}}, } @misc{48438, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Open Educational Resources – Sustainability in green Start-ups!}}}, year = {{2022}}, } @misc{48248, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Current Status of the EU-CERT project}}}, year = {{2022}}, } @misc{48244, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project - Dissemination and Exploitation}}}, year = {{2022}}, } @techreport{48008, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Family Business Library. Rural and Regional Libraries as Local family Entrepreneurship Centers. Policy Paper}}}, year = {{2022}}, } @misc{48240, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects}}}, year = {{2022}}, } @misc{48247, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects}}}, year = {{2022}}, } @article{47627, abstract = {{In Germany, dual learning programmes are increasingly offered by higher education institutions. These programmes’ main characteristic and greatest challenge is their integration of academic and vocational learning. So far, this challenge has frequently been stated without specifying its exact nature and consequences for learners. The present study addresses this pedagogical research gap and examines the extent of variation in the degree of integration among dual study programmes. With reference to curriculum theory, the study develops an empirical typology of curricular integration in dual programmes. The data sample consists of 152 programmes at (dual) universities and universities of applied sciences. Data is analysed using hierarchical cluster analysis. Results indicate that the currently prevailing forms of curricular integration should best be differentiated according to five types. The five overlapping types of integration are located on a continuum ranging from parallelism through organisational linking to full curricular integration targeted immediately at students’ personal integration. The analysis confirms that there are problems with complying with integration standards set on the policy level. Above all, the study offers new insights on what marks the diverse integration landscape of dual study programmes. It proves that approaches to integration are more differentiated than previous research has shown.}}, author = {{Mordhorst, Lisa and Jenert, Tobias}}, issn = {{0018-1560}}, journal = {{Higher Education}}, keywords = {{Dual study programmes · Curricular integration · Curriculum theory · Empirical typology · Cluster analysis · Germany}}, number = {{6}}, pages = {{1257--1279}}, publisher = {{Springer Science and Business Media LLC}}, title = {{{Curricular integration of academic and vocational education: a theory-based empirical typology of dual study programmes in Germany}}}, doi = {{10.1007/s10734-022-00889-7}}, volume = {{85}}, year = {{2022}}, } @inbook{33864, abstract = {{Im Zentrum Beitrags steht die Frage nach dem Spezifischen einer Didaktik im Wissenschafts- bzw. Hochschulkontext. Dabei hat die Organisation des Wissenschaftssystems in Disziplinen bzw. disziplinäre Gemeinschaften eine besondere Bedeutung. Disziplinen entwickeln spezifische Praktiken, die das Handeln ihrer Angehörigen prägen und sich in Fachkulturen zeigen. Diese Praktiken werden insbesondere an kommunikativen Artefakten sichtbar. Für Personen außerhalb einer disziplinären Gemeinschaft und ganz besonders für jene, die keinen direkten Bezug zum Wissenschaftssystem haben, sind disziplinäre Praktiken häufig schwer zu erschließen. Unsere Konzeption von Wissenschaftsdidaktik lenkt den Blick auf die impliziten Praktiken wissenschaftlicher Disziplinen. Aufgabe von Wissenschaftsdidaktik ist es dem- nach, erstens die impliziten disziplinären Sinnstrukturen, die hinter bestimmten Prak- tiken stehen und in kommunikativen Handlungen und Artefakten verschlüsselt sind, zu entschlüsseln. Zweitens ist es notwendig, die Wahrnehmung disziplinärer Praktiken durch die Studierenden zu analysieren und Differenzen zum Sinnverstehen von Wissenschaftler:innen zu identifizieren. Ausgehend davon kann dann drittens auf eine Verständigung über die Praktiken und deren Sinngehalt hingearbeitet werden. Der Beitrag formuliert die Grundzüge einer Wissenschaftsdidaktik, welche Verständigung über die Praktiken wissenschaftlicher Disziplinen zu einem Kernbestandteil akademischer Lehre macht. Dazu gehört auch ein Moment von Wissenschaftskritik, das auf die Disziplinen und deren Praktiken selbst zurückwirkt. Wissenschaftsdidaktik in diesem Sinne verlangt, den Blick Dritter auf die Praktiken der eigenen Disziplin einzunehmen. Dazu gehör auch, sich einzugestehen, wenn Praktiken keinen Sinn für wissenschaftliche Erkenntnisprozesse (mehr) aufweisen bzw. diesen verloren haben.}}, author = {{Jenert, Tobias and Scharlau, Ingrid}}, booktitle = {{Wissenschaftsdidaktik I: Einführung}}, editor = {{Reinmann, Gabi and Rhein, Rüdiger}}, keywords = {{Wissenschaftsdidaktik, Fachsozialisation, Wissenschaftskritik, Verständigung, Fachkultur, akademische Praktiken, Unterrichtsfach Psychologie}}, pages = {{155 -- 179}}, publisher = {{transcript}}, title = {{{Wissenschaftsdidaktik als Verständigung über wissenschaftliches Handeln – eine Auslegeordnung}}}, doi = {{10.14361/9783839460979-008}}, year = {{2022}}, } @article{46034, abstract = {{Die digitale Transformation führt dazu, dass sich lang etablierte Tätigkeiten und Arbeitsabläufe, welche die Berufsbilder im Kern definieren, verändern und stellt damit Mitarbeitende sowie Beteiligte der beruflichen Bildung vor Herausforderungen. Berufliche Lehramtsstudiengänge sind gefordert, Studierenden bereits im hochschulischen Teil ihrer Ausbildung den Aufbau eines berufsförmigen Wissens zu eröffnen, das ihnen die Erkundung beruflicher Handlungsfelder ermöglicht und eine wichtige Grundlage für die Unterrichtsgestaltung an Berufskollegs bildet. Wir geben in diesem Beitrag Einblicke in die Entwicklungsarbeiten einer fachdidaktisch geprägten Einführungsveranstaltung im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs. Diese zieht Ansätze der Fallstudiendidaktik heran, um für Studierende eine Möglichkeit zu schaffen, die digitale Transformation von Arbeits- und Geschäftsprozessen zu erkunden und diese mit Blick auf die Gestaltung von Wirtschaftsunterricht an Berufskollegs zu analysieren. Dabei stellen wir die Entstehung der Fallstudie sowie deren Einbettung in das Modulkonzept dar und diskutieren das hochschuldidaktische Lehr-/Lernformat. }}, author = {{Jenert, Tobias and Kremer, H.-Hugo and Sänger, Niklas}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik}}, title = {{{Digitale Transformation der Berufs- und Arbeitswelt – Einblicke in die fachdidaktische Gestaltung der beruflichen Fachrichtung ‚Wirtschaft und Verwaltung‘}}}, volume = {{43}}, year = {{2022}}, } @article{31678, author = {{Jenert, Tobias and Scharlau, Ingrid}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, number = {{2}}, title = {{{Wissenschaftskommunikation als Verständigung: Chance für die Hochschulentwicklung?!}}}, volume = {{17}}, year = {{2022}}, } @article{52708, author = {{Büker, Ronja and Jenert, Tobias and Fust, Alexander Paul and Fahrbach, Manuel and Bellwald, Noah and Winkler, Christoph}}, journal = {{Erziehung & Unterricht}}, number = {{5-6}}, pages = {{383--393}}, title = {{{Mit dem SREL-Training unternehmerische Selbstkompetenzen entwickeln}}}, year = {{2022}}, } @misc{34630, author = {{Scharlau, Ingrid and Jenert, Tobias}}, booktitle = {{duz}}, pages = {{2}}, title = {{{Chance zur Reflexion}}}, volume = {{12}}, year = {{2022}}, } @inproceedings{46035, author = {{Sänger, Niklas}}, location = {{Essen}}, title = {{{Entwicklung didaktischer Fallstudien zur Förderung einer ‚digitalen Inhaltskompetenz‘ im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs}}}, year = {{2022}}, } @article{24972, author = {{Grunau, Janika and Jenert, Tobias}}, journal = {{bwpat Spezial}}, pages = {{1--6}}, title = {{{Studierende der Berufs-und Wirtschaftspädagogik: (Un-)bekannte Wesen? }}}, volume = {{18}}, year = {{2021}}, } @article{35952, author = {{Daniel-Söltenfuß, Desiree and Schwabl, Franziska}}, issn = {{0172-2875}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik}}, keywords = {{Applied Mathematics, General Mathematics}}, number = {{3}}, pages = {{431--460}}, publisher = {{Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH}}, title = {{{Selbstreguliertes Lernen im berufsschulischen Übergangssystem}}}, doi = {{10.25162/zbw-2021-0019}}, volume = {{117}}, year = {{2021}}, } @article{35962, author = {{Schwabl, Franziska and Daniel-Söltenfuß, Desiree}}, journal = {{berufsbildung. Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog}}, pages = {{37--39}}, title = {{{Selbstreguliertes Lernen fördern - Lernen auf Distanz ermöglichen}}}, volume = {{Heft 187}}, year = {{2021}}, } @inbook{47957, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation - Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insights in the DigI-VET Project}}, editor = {{Beutner, Marc and Pechuel, Rasmus and Schneider, Jennifer }}, pages = {{57 -- 62 }}, title = {{{Digital transformation in industry}}}, year = {{2021}}, } @inbook{47966, author = {{Schneider, Jennifer }}, booktitle = {{Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation - Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insights in the DigI-VET Project}}, editor = {{Beutner, Marc and Pechuel, Rasmus and Schneider, Jennifer}}, pages = {{150 -- 165}}, title = {{{Teaching and Learning Materials}}}, year = {{2021}}, } @inbook{50277, author = {{Daniel-Söltenfuß, Desiree and Fuge, Juliane}}, booktitle = {{Die große Lehre im virtuellen Raum: The Empty Space}}, editor = {{Daniel, Desiree and Emmler, Tina and Fuge, Juliane}}, pages = {{69--100}}, publisher = {{Eusl}}, title = {{{Man sieht nur mit dem Herzen gut. Beziehungsgestaltung in der virtuellen Lehre}}}, year = {{2021}}, } @inbook{50278, author = {{Daniel-Söltenfuß, Desiree and Emmler, Tina and Fuge, Juliane}}, booktitle = {{Die große Lehre im virtuellen Raum: The Empty Space}}, editor = {{Daniel, Desiree and Emmler, Tina and Fuge, Juliane}}, pages = {{7--18}}, publisher = {{Eusl}}, title = {{{Editorial}}}, year = {{2021}}, } @book{50722, author = {{Kiepe, Karina}}, publisher = {{Logos}}, title = {{{Stellen und Ausbildung der betrieblichen Ausbilder:innen. Grundannahmen, Transformationsprozesse, Reformdiskurse}}}, year = {{2021}}, } @article{50804, author = {{Kiepe, Karina and Gallas, Ricarda and Rüdebusch, Gerrit}}, journal = {{Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis}}, number = {{3}}, pages = {{30--31}}, title = {{{Verstetigung eines Fortbildungsansatzes zu nachhaltigem Wirtschaften und Ausbilden}}}, volume = {{50 (3)}}, year = {{2021}}, } @inbook{47962, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation - Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insights in the DigI-VET Project}}, editor = {{Beutner, Marc and Pechuel, Rasmus and Schneider, Jennifer}}, pages = {{87 -- 100}}, title = {{{Digitalisation in the Classroom – Learning Tools}}}, year = {{2021}}, } @book{47978, editor = {{Beutner, Marc and Pechuel, Rasmus and Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation – Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insight in the DigI-VET Project}}}, year = {{2021}}, } @inbook{47949, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{Industrie 4.0- Eine Einführung in die Ideen und neuen Möglichkeiten}}, editor = {{Beutner, Marc and Pechuel, Rasmus and Schneider, Jennifer}}, pages = {{24 -- 41}}, title = {{{Förderung von Digitalisierung und Industrie 4.0: Bildung – Beruf – Industrie – Zukunft. Neue Möglichkeiten und Herausforderungen für die europäische Berufsbildung. Einblick in das Projekt DigI-VET}}}, year = {{2021}}, } @article{24971, author = {{Jenert, Tobias and Kremer, H.-Hugo}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online}}, pages = {{1--24}}, title = {{{Digitale Prozessintegration in berufs- und wirtschaftspädagogischen Studiengängen – Überlegungen zur Professionalität und professionellen Entwicklung}}}, volume = {{40}}, year = {{2021}}, } @article{52706, abstract = {{Lehrer*innen können dazu beitragen, dass bestehende soziale Ungleichheiten verstärkt oder auch abgebaut werden. Eine wichtige Rolle spielen dabei der sogenannte Habitus der Lehrer*innen und dessen (Nicht-)Passung zur sozialen Herkunft der Schüler*innen. In diesem Text stelle ich die Frage, wie angehende Lehrer*innen im Studium unterstützt werden können, die Bedeutung eigener habitueller Prägungen für das professionelle Handeln als Lehrperson zu reflektieren. Ganz besonders befasse ich mich mit der Rolle der Lehrer*innenbildner*innen bei der Förderung von solchen habitusreflexiven Kompetenzen. Hier spielen das Selbst der Hochschullehrenden und die bildungsbiographischen Erfahrungen, die auf dem Weg in die Hochschule gemacht wurden, eine wichtige Rolle.}}, author = {{Jenert, Tobias}}, journal = {{PraxisForschungLehrer*innenbildung}}, number = {{5}}, pages = {{82--92}}, title = {{{Anderssein als Ressource: Habitus und Habitusreflexion in der Lehrer*innenbildung}}}, doi = {{10.11576/PFLB-4801}}, volume = {{3}}, year = {{2021}}, } @inproceedings{46038, author = {{Sänger, Niklas}}, location = {{Bielefeld}}, title = {{{Digitale Prozessintegration in der beruflichen Lehrer*innenbildung – Praxisnahe Einblicke in die Entwicklung des wirtschaftspädagogischen Studienangebots an der Universität Paderborn}}}, year = {{2021}}, } @inproceedings{24937, author = {{Sänger, Niklas}}, location = {{Bamberg (digitales Format)}}, title = {{{Einblicke in die curriculare Entwicklung des wirtschaftspädagogischen Studienangebots mit Hilfe der Fallstudiendidaktik}}}, year = {{2021}}, } @inproceedings{24938, author = {{Sänger, Niklas and Jenert, Tobias}}, location = {{Gießen (digitales Format)}}, title = {{{Soziale Netzwerke als Treiber und Qualitätsmerkmal einer lehrbezogenen Hochschulentwicklung}}}, year = {{2021}}, } @inproceedings{24932, author = {{Sänger, Niklas}}, location = {{Osnabrück (digitales Format)}}, title = {{{Bausteine der didaktischen Fallstudienentwicklung für die beruflichen Lehrer*innenbildung im Projekt DiPoLe}}}, year = {{2021}}, } @inproceedings{24936, author = {{Sänger, Niklas and Jenert, Tobias}}, location = {{Hannover (digitales Format)}}, title = {{{Lehrentwicklungs-Netzwerke und institutionelle Ideen der Hochschullehre}}}, year = {{2021}}, } @inbook{52716, author = {{Jenert, Tobias and Bosse, Elke}}, booktitle = {{Transfer von Innovation und Wissen}}, isbn = {{9783658336660}}, publisher = {{Springer Fachmedien Wiesbaden}}, title = {{{Lehrentwicklung an Hochschulen als transferorientierte Netzwerkarbeit: Das Bündnis für Hochschullehre Lehren}}}, doi = {{10.1007/978-3-658-33667-7_15}}, year = {{2021}}, } @article{52705, author = {{Winkler, Christoph and Fust, Alexander and Jenert, Tobias}}, issn = {{0047-2778}}, journal = {{Journal of Small Business Management}}, keywords = {{Management of Technology and Innovation, Strategy and Management, General Business, Management and Accounting}}, number = {{4}}, pages = {{2071--2096}}, publisher = {{Informa UK Limited}}, title = {{{From entrepreneurial experience to expertise: A self-regulated learning perspective}}}, doi = {{10.1080/00472778.2021.1883041}}, volume = {{61}}, year = {{2021}}, } @inbook{52715, author = {{Jenert, Tobias}}, booktitle = {{Handbuch Hochschuldidaktik}}, editor = {{Kordts-Freudinger, Robert and Schaper, Niklas and Scholkmann, Antonia and Szczyrba, Birgit}}, isbn = {{9783825254087}}, pages = {{349--362}}, publisher = {{UTB}}, title = {{{Gestaltung von Studienangeboten. Konzepte, Modelle, Perspektiven}}}, year = {{2021}}, } @article{52704, abstract = {{ Research on student transition into Higher Education (HE) has taken different theoretical perspectives. First, studies investigated personal variables such as students´ self-efficacy, emotions and motivation regarding the transition from school to HE. A second strand of research focused on contextual variables, for instance college effectiveness research. With this paper, we combine both the personal and the contextual approach. We aim to investigate the interaction between personal and contextual diversity during the transition into HE, taking into account students’ diversity in particular with regard to gender and individual characteristics, such as self-efficacy. We explored the heterogeneity in students’ personal characteristics by conducting a latent profile analysis (LPA) based on students’ intrinsic motivation, self-efficacy and anxiety before entering Higher Education. LPA resulted in three distinct profiles, with significant differences in how students perceived the first year. This finding suggests that students’ personal characteristics when entering Higher Education influence how they experience the study environment. To investigate the interplay between individual and contextual differences in more detail, we conducted a qualitative longitudinal study with 14 first-year students in parallel with the panel survey. We found that individual students react very differently to specific characteristics and events of the first-year environment. Our study adds to the growing body of research that aims to grasp the complexity of interactions between individual and contextual differences. Specifically, we illustrate how combining quantitative and qualitative methods can provide new insights into person-context interactions. }}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, issn = {{2295-3159}}, journal = {{Frontline Learning Research}}, keywords = {{Education}}, number = {{2}}, pages = {{50--77}}, publisher = {{EARLI}}, title = {{{The interplay of personal and contextual diversity during the first year at Higher Education: Combining a quantitative and a qualitative approach}}}, doi = {{10.14786/flr.v9i2.669}}, volume = {{9}}, year = {{2021}}, } @inbook{25642, author = {{Jenert, Tobias}}, booktitle = {{Handbuch Transdisziplinäre Didaktik}}, pages = {{57--66}}, publisher = {{transcript Verlag}}, title = {{{Curriculumforschung}}}, doi = {{10.1515/9783839455654-007}}, year = {{2021}}, } @article{24973, abstract = {{Die Frage, wie sich die Weiterentwicklung der Lehre an Hochschulen systematisch verankern lässt, erfährt mit dem Auslaufen von Förderprogrammen wie dem QPL erneute Aufmerksamkeit. Bislang fehlt es an einer kontextspezifischen Theorie, die lehrbezogenen Wandel an Hochschulen analysier- und gestaltbar macht. In jedem Fall sind Change-Konzepte aus dem betriebswirtschaftlichen Bereich nur sehr beschränkt auf Hochschulen übertragbar. Demgegenüber gibt neuere Forschung Hinweise darauf, welche Kernkategorien eine hochschulspezifische Change- Theorie umfassen könnte. Darauf aufbauend schlägt der Beitrag zwei Konzepte als Kernkategorien einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen vor. }}, author = {{Jenert, Tobias}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, keywords = {{educational development, change management, educational innovation}}, number = {{4}}, pages = {{204--222.}}, title = {{{Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen}}}, doi = {{10.3217/zfhe-15-04/12 }}, volume = {{15}}, year = {{2020}}, } @phdthesis{35956, author = {{Schwabl, Franziska}}, publisher = {{Eusl-Verlagsgesellschaft mbH}}, title = {{{Inszenierungen im digitalen Bild. Eine Rekonstruktion der Selfie-Praktiken Jugendlicher mittels der Dokumentarischen Bildinterpretation.}}}, year = {{2020}}, } @article{35968, author = {{Schwabl, Franziska}}, journal = {{bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online}}, pages = {{1--24}}, title = {{{Fotografien als Zugang zur Lebenswelt Jugendlicher. Eine Analyse der digitalen Inszenierungspraktiken Jugendlicher im berufsschulischen Übergangssystem.}}}, volume = {{38}}, year = {{2020}}, } @article{35953, author = {{Schwabl, Franziska and Janssen, Elmar A. and Sloane, Peter F. E.}}, issn = {{0172-2875}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik}}, keywords = {{Applied Mathematics, General Mathematics}}, number = {{1}}, pages = {{138--152}}, publisher = {{Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH}}, title = {{{Sprachsensible Formulierung von Erhebungsinstrumenten}}}, doi = {{10.25162/zbw-2020-0005}}, volume = {{116}}, year = {{2020}}, } @book{35966, author = {{Sloane, Peter F. E. and Daniel, Desiree and Meier, Karin and Schwabl, Franziska and Volgmann, Simone}}, publisher = {{Eusl-Verlagsgesellschaft mbH}}, title = {{{Selbstreguliertes Lernen - Können die das überhaupt? Gestaltung von Lernprozessen in berufsvorbereitenden Bildungsgängen.}}}, year = {{2020}}, } @inbook{26021, author = {{Sloane, Hannah and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Mentoring in Hochschuldidaktik und -praxis - Eine Reflexion wissenschaftlicher Erkenntnisse und praktischer Erfahrungen}}, editor = {{Fuge, Juliane and Kremer, H.-Hugo}}, pages = {{41--58}}, publisher = {{Eusl-Verlagsgesellschaft mbH}}, title = {{{Peer Mentoring an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften - Einblicke in ein Schulungskonzept für Peer Mentor*innen}}}, volume = {{2}}, year = {{2020}}, } @article{50279, author = {{Daniel-Söltenfuß, Desiree}}, journal = {{bwp@}}, title = {{{Aushandlungsprozesse über Freiheiten und Grenzen im selbstregulierten Lernen. Erwartungen und Handlungsmuster bei Schüler*innen und Lehrpersonen im Übergangssystem}}}, volume = {{38}}, year = {{2020}}, } @article{50280, abstract = {{The use of video analysis in Design-Based Research (DBR) seems to be promising, because the quality of video data matches the reality of educational fields. Educational fields are multidimensional and complex. And more than other types of data, video may capture, for example, the simultaneity of verbal and non-verbal interactions. This seems to be valuable in the quest for new insights and better designs of educational interventions. However, to date there has been limited use of video data in researching their design. This paper aims at reflecting how the benefits of video-based analysis may be utilised in DBR. Experiences with the collection and analysis of video data in a project to design self-organised learning (SOL) at a vocational school in Germany will be used as a case study to illustrate the type of findings that may feed into the DBR process. In this case, the project school had already introduced a sophisticated SOL model but was experiencing various implementation difficulties. Resolving issues like this requires insights into how exactly a concept is realised and what happens in the field. Therefore, video data on classroom interactions was gathered and sub-sequently analysed using the documentary method. This led to the reconstruction of two different types of orientation that were guiding the students when they dealt with their self-organised learning environment. In a subversive orientation, students playfully infiltrate the formal learning space with peer activities. In a confirming orientation, students stick to both, the (informal) rules of the (formal) learning arrangement and of the peer environment, thus expressing respect for the boundary between these two worlds. These findings have been used to redesign the SOL intervention.}}, author = {{Gössling, Bernd and Daniel, Desiree}}, issn = {{2511-0667}}, journal = {{EDeR. Educational Design Research}}, keywords = {{Pulmonary and Respiratory Medicine, Pediatrics, Perinatology and Child Health}}, number = {{2}}, publisher = {{Staats- und Universitatsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky}}, title = {{{Video analysis in Design-Based Research – Findings of a project on self-organised learning at a vocational school}}}, doi = {{10.15460/eder.2.2.1270}}, volume = {{2}}, year = {{2020}}, }