@article{6243, author = {{Kremer, H.-Hugo and Büchter, K. and Buchmann, U.}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{30}}, pages = {{1--4}}, title = {{{EDITORIAL zur Ausgabe 30: Inklusion in der beruflichen Bildung}}}, year = {{2016}}, } @article{6244, author = {{Kremer, H.-Hugo and Kückmann, Marie-Ann}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{30}}, pages = {{1--26}}, title = {{{Multiprofessionelle Teamarbeit oder multiprofessionelle Akteure: Studie zur inklusiven Bildungsgangarbeit in der Ausbildungsvorbereitung}}}, year = {{2016}}, } @article{4421, abstract = {{In Switzerland, every student graduating from grammar school can begin to study at a university. This leads to high dropout rates. Although students’ motivation is considered a strong predictor of performance, the development of motivation during students’ transition from high school to university has rarely been investigated. Additionally, little is known about the relation of motivational aspects with other influences on study performance. The present longitudinal study addresses this research gap and examines the development of economics and management students’ study motivation. It encompasses four waves of data collected throughout the first year, using quantitative online surveys. In total, the sample consists of 820 students. Data is analysed using latent change modelling. Results indicate that students start at a higher level of intrinsic motivation compared to extrinsic motivation. The variability of the starting value of the two constructs is also differing. The analysis also shows a gradual decline in students’ motivation. Above all, the transition from secondary to higher education seems to be a driver for this decline.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Wagner, Dietrich}}, issn = {{0018-1560}}, journal = {{Higher Education}}, keywords = {{Transition to higher education, Motivation, Longitudinal study, Socio-cultural factors, Latent change model, Switzerland}}, number = {{3}}, pages = {{459--478}}, publisher = {{Springer Nature}}, title = {{{The crucial first year: a longitudinal study of students’ motivational development at a Swiss Business School}}}, doi = {{10.1007/s10734-016-0095-8}}, volume = {{73}}, year = {{2016}}, } @book{4439, abstract = {{Jugendliche im Übergang von Schule zu Ausbildung befinden sich in einer Phase der Suche und Entwicklung ihrer eigenen Identität. Aus diesem Grund sollte die Schule nicht nur fachliche Kompetenzen vermitteln, sondern auch das Ziel einer Persönlichkeitsförderung der Schülerinnen und Schüler verfolgen. Das Unterrichtskonzept ermöglicht das Erlernen und Trainieren von wichtigen Selbst- und Sozialkompetenzen im Schulunterricht, damit die Lernenden schwierige Herausforderungen in verschiedenen Lebensbereichen besser bewältigen können. Das Unterrichtskonzept besteht aus verschiedenen Modulen, welche detailliert beschrieben sind und zahlreiche Übungen beinhalten. Die vorgeschlagene Verlaufsplanung kann individuell auf die jeweiligen Lernvoraussetzungen und Rahmenbedingungen des Unterrichts angepasst werden. Die Unterrichtsreihe «Persönlichkeitsförderung im Schulunterricht» wurde in Zusammenarbeit zwischen dem Institut für Wirtschaftspädagogik der Universität St. Gallen und vier Schulen des Kantons St. Gallen entwickelt und erprobt. Sie umfasst drei Bände: Band I «Realistische Ursachenzuschreibungen», Band II «Kommunikation in Konfliktsituationen» und Band III «Selbstwirksamkeit». Zielgruppe: Das Unterrichtskonzept dient als Arbeitsinstrument für Abschlussklassen Volksschule und Brückenangebote.}}, author = {{Autorengruppe, Institut für Wirtschaftspädagogik}}, title = {{{Persönlichkeitsförderung im Schulunterricht, Band I: Realistische Ursachenzuschreibungen}}}, year = {{2016}}, } @inproceedings{4460, abstract = {{The first year of studying has been extensively researched in order to better understand the transition into Higher Education (HE) as well as the phenomena of student performance, retention, and drop out. Although research points to the importance of the socio-cultural dimension of first-year experiences, surprisingly little is known about the actual processes through which students integrate into the socio-cultural context of HE. To address this research gap, an interview study was conducted with 15 first-year university students. The analysis revealed distinctive transition processes into HE that were developed into a typology with four transition types. Interestingly, students who tended to be more critically reflective about their studies were in danger of having a rougher transition than less critically reflective counterparts. For the former, it is essential to develop social relationships that tie them to their studies while the latter manage study-related challenges by simply working through them. }}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga and Gommers, Luci and Kühner, Patrizia}}, location = {{Amsterdam}}, title = {{{A typology of students’ enculturation during the first year at University}}}, year = {{2016}}, } @inproceedings{4461, abstract = {{Entrepreneurial contexts are characterized by uncertainty, often requiring entrepreneurs to adapt in order to tackle the corresponding challenges and succeed. While entrepreneurial success may be explained by experiential learning, little is known as to why some experienced entrepreneurs are more successful at adapting to uncertain conditions. It has been suggested that these differences are due to enhanced cognitive resources that are analogous to those of experts. Since expertise can be developed through self-regulated learning (SRL), our paper seeks to explain the missing link between experience and entrepreneurial success. By drawing from advances in expert research and a social cognitive view of self-regulation, we develop a process oriented model of self-regulated entrepreneurial learning (SREL) in order to explain why expert entrepreneurs are better able to self-regulate and adapt their behavior during uncertainty (compared to novices and non-experts). We further develop empirically testable research propositions, and discuss theoretical and practical implications for aspiring entrepreneurs and entrepreneurs alike.}}, author = {{Winkler, Christoph and Fust, Alexander and Jenert, Tobias}}, booktitle = {{Academy of Management Proceedings}}, location = {{Anaheim, CA}}, number = {{1}}, pages = {{12056}}, title = {{{Differentiating Novice, Non-expert and Expert Entrepreneurs: A Self-regulated Learning Perspective}}}, year = {{2016}}, } @inproceedings{4462, author = {{Dilger, Bernadette and Jenert, Tobias and Sloane, Peter F. E.}}, location = {{Bochum}}, title = {{{Studienprogramm-Entwicklung in unterschiedlichen Spannungsfeldern}}}, year = {{2016}}, } @inbook{4507, author = {{Jenert, Tobias}}, booktitle = {{Pädagogische Hochschulentwicklung - Von der Programmatik zur Implementierung}}, editor = {{Jenert , Tobias and Brahm, Taiga and Euler , Dieter}}, isbn = {{978-3-658-12067-2}}, pages = {{26--29 }}, publisher = {{Springer Verlag }}, title = {{{Von der Curriculum - zur Studienprogrammentwicklung: Argumente für eine Perspektiverweiterung}}}, year = {{2016}}, } @inproceedings{4533, author = {{Jenert, Tobias}}, booktitle = {{ Vortrag im Rahmen des Expert_Innenforums Hochschuldidaktik der Fachhochschule Oberösterreich.}}, location = {{Linz}}, title = {{{Mehr als nur „gute“ Stimmung: Einstellungen und Motivation Studierender als zentraler Bestandteil der Kompetenzentwicklung}}}, year = {{2016}}, } @inbook{8885, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basic of the SEEL project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{10 -- 19}}, title = {{{The Project SEEL – Basic information about the context}}}, year = {{2016}}, } @inbook{8887, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{20 -- 32}}, title = {{{The strcture of the SEEL Project}}}, year = {{2016}}, } @inbook{8888, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{34 -- 42}}, title = {{{Situation of visual impaired in Germany}}}, year = {{2016}}, } @inbook{8889, author = {{Beutner, Marc}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{56 -- 64}}, title = {{{Quasi-Experimental Design concerning learning with sounds in education}}}, year = {{2016}}, } @inbook{8890, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{64 -- 65}}, title = {{{The general structure of the SEEL Teacher Training Course}}}, year = {{2016}}, } @inbook{8891, author = {{Beutner, Marc}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{81 -- 83}}, title = {{{Insights in the evaluation results of the SEEL Project}}}, year = {{2016}}, } @article{6500, author = {{Frehe, Petra and Kremer, H.-Hugo}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{30}}, pages = {{1--21}}, title = {{{Ausbildungsvorbereitung als Domäne - Inklusion in der Exklusion?}}}, year = {{2016}}, } @article{6977, author = {{Kremer, H.-Hugo and Büchter, K. and Buchmann, U.}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{30}}, title = {{{Inklusion in der beruflichen Bildung}}}, year = {{2016}}, } @book{12892, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J.}}, pages = {{19}}, publisher = {{IK Verlag}}, title = {{{Handbuch für Lehrkräfte. Ein Handbuch zur Nutzung des SEEL-Online-Course-Creators}}}, year = {{2016}}, } @book{4639, abstract = {{Bildung findet auf kommunaler Ebene statt. Dies ist der Ort, an dem ganz unterschiedliche Maßnahmen durchgeführt werden, die entweder nach Landesrecht, Bundesrecht oder nach den Vorschriften der Kammern reguliert sind oder aber aufgrund von privatrechtlichen Vereinbarungen zustande kommen. Kommunen sind dabei kein neutraler ‚Austragungsort’ von Bildung. Vielmehr ist das kommunale Bildungsangebot eine ganz wesentliche Größe, wenn es um die Entwicklung von Kommunen geht. Die Attraktivität und die Prosperität einer Stadt oder Gemeinde ist letztlich auch davon abhängig, welche Bildungsangebote sie den Bürgern, aber auch den Betrieben, Verbänden usw. machen kann. So gesehen hat kommunales Bildungsmanagement eine sehr zentrale Funktion zur Unterstützung und Koordination von Bildungsmaßnahmen vor Ort. Von 2009 bis 2014 hat der Bund mit dem Programm ‚Lernen vor Ort’ den Aufbau eines kommunalen Bildungsmanagements in 36 Kreisen und kreisfreien Städten gefördert. Die vorliegende Studie analysiert die dabei gewonnenen Erfahrungen, verdichtet diese zu einem Konzept des kommunalen Bildungsmanagements und zeigt auf, wie ein erfolgreiches kommunales Bildungsmanagement gewinnbringend auf andere Kommunen transferiert werden kann.}}, author = {{Euler, Dieter and Sloane, Peter F. E. and Fäckeler, Sina and Jenert, Tobias Johannes and Losch, Simone and Meier, Christoph and Meier, Karin and Rüschen, Eva and Schröder, Helmut}}, isbn = {{978-3-940625-56-4}}, pages = {{106}}, publisher = {{EUSL}}, title = {{{Kommunales Bildungsmanagement - Kernkomponenten und Gelingensbedingungen}}}, year = {{2016}}, } @article{50998, author = {{Jahnke, Heike and Kehl, Verena and Kiepe, Karina}}, journal = {{Seminar}}, pages = {{82--96}}, title = {{{Entwicklung, Implementierung und Evaluation eines Tagungsportfolios}}}, volume = {{22(1)}}, year = {{2016}}, } @inbook{47954, author = {{Beutner, Marc and Duse, Carmen and Pechuel, Rasmus and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{43 -- 50}}, title = {{{Insights in the OER Rating – Database – Structures, Advantages and Challenges}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47945, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{53 -- 61}}, title = {{{Use and Implementation of OERs in Germany}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47934, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project}}, editor = {{Beutner, Marc }}, pages = {{34--42}}, title = {{{Situation of visual impaired in Germany}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47935, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project}}, editor = {{Beutner, Marc }}, pages = {{19--27}}, title = {{{The EU-StORe Project}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47939, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{29--41}}, title = {{{The OER Quality Standards}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47933, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{117--133}}, title = {{{Evaluation Results concerning OER and the EU-StORe Project}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47937, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project}}, editor = {{Beutner, Marc }}, pages = {{11--17}}, title = {{{The Importance of OER in European Education}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47936, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{64--65}}, title = {{{The general structure of the SEEL Teacher Training Course}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47942, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{20--32}}, title = {{{The structure of the SEEL Project}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47941, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{10 -- 19}}, title = {{{The Project SEEL – Basic information about the context}}}, year = {{2016}}, } @book{47932, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, publisher = {{IK-Verlag}}, title = {{{SEEL - Handbuch für Lehrkräfte}}}, year = {{2016}}, } @book{47893, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, pages = {{130}}, title = {{{Teachers´ Manual and Teachers´ Guideline. A handbook for Teachers. }}}, year = {{2016}}, } @book{47897, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Teachers´ Manual and Teachers´ Guideline. A handbook for Teachers. }}}, year = {{2016}}, } @book{47895, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, pages = {{25}}, publisher = {{IK-Verlag}}, title = {{{SEEL- Expertenhandbuch}}}, year = {{2016}}, } @book{47896, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, pages = {{18}}, publisher = {{IK-Verlag}}, title = {{{SEEL- Handbook for Educators}}}, year = {{2016}}, } @article{3556, author = {{Euler, Dieter and Sloane, Peter F. E.}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik}}, number = {{1}}, pages = {{1----10}}, title = {{{Neue Bildungslandschaften - Kommunales Bildungsmanagement als Zukunftsaufgabe}}}, volume = {{111}}, year = {{2015}}, } @article{6248, author = {{Zoyke, A. and Kremer, H.-Hugo and Sampaio-Araujo, J.}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, pages = {{129 -- 144}}, title = {{{Komplexe Selbstlernaufgabe (,WiWi-Studies') in der Eingangsphase wirtschaftswissenschaftlicher Bachelorstudiengänge. Einblicke in ein Design-Based Research-Projekt mit Studierendenbefragungen}}}, volume = {{58}}, year = {{2015}}, } @inbook{6260, author = {{Kremer, H.-Hugo and Rüschen, E.}}, booktitle = {{Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Innovative Concepts for the 21st Century. Conference Proceedings}}, editor = {{Gessler, M. and Freund, L.}}, pages = {{98--104}}, title = {{{What does Vocational Mean? Exploring the Understanding of Vocational in Higher Education and Vocational Education}}}, year = {{2015}}, } @article{6263, author = {{Kerbs, N. and Kremer, H.-Hugo and Rüschen, E. and Sampaio-Araujo, J. and Zoyke, A.}}, journal = {{Das Hochschulwesen}}, pages = {{67--73}}, title = {{{Gestaltung der Studieneingangsphase an einer wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät}}}, volume = {{2}}, year = {{2015}}, } @inbook{6264, author = {{Beutner, Marc and Kremer, H.-Hugo and Kundisch, Heike and Rohde, S. and Zoyke, A.}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M-}}, pages = {{7--18}}, title = {{{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung: Das Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6267, author = {{Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Enwticklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{19--40}}, title = {{{Überlegungen zur Modellierung der Bildungsarbeit im Rahmen von InBig}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6268, author = {{Kranert, T. and Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{41--76}}, title = {{{Bildungsgangarbeit an Berufskollegs. Diskussionsbericht zur Bestandserhebung an den Pilot-Berufskollegs im Projekt InBig}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6403, author = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc and Kranert, T.}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc}}, pages = {{77--86}}, title = {{{Grundstrukturen und Arbeitsbasis - Zur Entwicklung der Standortkonzepte - InBig als Forschungsfrage und Entwicklungsarena}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6405, author = {{Rose, S. and Kranert, T. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc}}, pages = {{87--100}}, title = {{{Kurzportrait zum Standortkonzept des Robert-Bosch-Berufskolleg der Stadt Dortmund}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6406, author = {{Beutner, Marc and Kranert, T. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc}}, pages = {{109--129}}, title = {{{Kurzportrait zum Standortkonzept des Berufskollegs Ernährung, Sozialwesen, Technik in Geilenkirchen}}}, year = {{2015}}, } @misc{6409, author = {{Kremer, H.-Hugo and Kückmann, Marie-Ann and Sloane, Peter F. E. and Zoyke, A.}}, title = {{{,Voraussetzungen und Möglichkeiten der Gestaltung gemeinsamen Lernens für Jugendliche mit sonderpädagogischem Förderbedarf im Bereich Lern- und Entwicklungsstörungen' im Auftrag des Ministeriums für Schule und Weiterbildung des Landes Nordrhein-Westfalen}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6411, author = {{Beutner, Marc and Eickhoff, A. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{131--152}}, title = {{{Praxisformate in der Ausbildungsvorbereitung }}}, year = {{2015}}, } @inbook{6418, author = {{Kundisch, Heike and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{257--276}}, title = {{{Kollegiale Weiterbildung. Entwicklung, Qualifizierung und Rollenverschärfung für Nachwuchsführungskräfte an Berufskollegs}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6419, author = {{Kückmann, Marie-Ann and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{277 -- 296}}, title = {{{Multiprofessionelle Teamarbeit - Notwendigkeit und (schleichende) Veränderung von Berufskollegs}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6420, author = {{Kranert, T. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionn aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{297--328}}, title = {{{Auf dem Wege zur Qualität in der Ausbildungsvorbereitung - Einblicke in Prozesse zur Entwicklung und Implementation innovativer Konzepte}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6422, author = {{Kremer, H.-Hugo and Kundisch, Heike and Schreiner, K.}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsarbeit. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{329--344}}, title = {{{Entwicklung von Berufskollegs - Handlungsfelder, Herausforderungen und Unterstützungsbedarf von Nachwuchsführungskräften in der Beruflichen Bildung}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6437, author = {{Dirksmeier, V. and Gonsior, R. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{345 -- 360}}, title = {{{Erleben Schulischer Wirklichkeit - Schulische Langeweile aus Sicht von Jugendlichen an Berufskollegs}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6438, author = {{Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{385--391}}, title = {{{Kein Ende...vor dem Anfang einer weiteren Professionalisierung der Bildungsarbeit}}}, year = {{2015}}, } @book{4422, author = {{Jenert, Tobias and Postareff, Liisa and Brahm, Taiga and Lindblom-Ylänne, Sari}}, title = {{{Enculturation and development of beginning students}}}, year = {{2015}}, } @book{4437, abstract = {{Der Sammelband befasst sich mit einem umfassenden Ansatz zur Verbesserung der Qualität von Lehre und Studium. Mit dem Konzept der pädagogischen Hochschulentwicklung plädieren die AutorInnen dafür, bei der Umsetzung von Veränderungsprojekten die verschiedenen Ebenen der Hochschule zu verschränken. Zum Beispiel sollten Initiativen, die eine Lehrveranstaltung betreffen, idealerweise die (Aus )Wirkungen auf den Ebenen der Studienprogramme und der Organisation berücksichtigen und aktiv gestalten. Die einzelnen Beiträge stellen beispielhafte Initiativen aus unterschiedlichen Disziplinen und Hochschulformen dar und illustrieren, wie die genannten Ebenen in der praktischen Umsetzung verzahnt werden können. }}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Euler, Dieter}}, title = {{{Pädagogische Hochschulentwicklung: Von der Programmatik zur Implementierung}}}, year = {{2015}}, } @book{4445, abstract = {{Starting with this issue, the ZFHE will publish one English-speaking edition per year on a topic of international interest, in order to disseminate German-language research results beyond our borders and to encourage discussion in an international context. This first English-language edition focuses on the experiences and the academic socialization of first-year university students. The articles offer both diagnoses and differentiations in terms of different types of first-year students, as well as highlighting their experiences and development during their introduction to the academic environment and examining connections between their academic development and the existing educational environment.}}, author = {{Jenert, Tobias and Postareff, Liisa and Brahm, Taiga and Lindblom-Ylänne, Sari}}, title = {{{Enculturation and development of beginning students}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4463, abstract = {{Academic success in Higher Education is influenced by a number of different factors. This paper tackles the question if the individual levels of motivation, anxiety, enjoyment and self-efficacy, measured immediately before entering university, influence the probability of academic success. Former studies have shown an influence of the high school grade, the learning environment and motivational variables. They do not investigate, however, the individual levels of the mentioned constructs before the beginning of the studies. This research was conducted at the University of St. Gallen/Switzerland. The sample includes 695 first-year students who provided information about the individual level of the mentioned constructs. Descriptive statistics show that on average the students are highly motivated, have a high level of self-efficacy and are looking forward to their studies before their beginning. Yet, there are students who have a high level of fear of failure in the study in spite of their high motivation and self-efficacy. A logistic regression shows that there is a significant effect of fear of failure on the probability of study success. This paper shows that fear of failure can increase the probability of academic failure and thus become a self-fulfilling prophecy. It confirms fear as an important factor for academic success. Furthermore, other important factors for academic success, for example the high school grade, could be confirmed in this study}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Wagner, Dietrich}}, keywords = {{Quantitative methods, Student learning, Emotion and Cognition, Social sciences, Higher education, Motivation and Emotion, Fear of Failure}}, location = {{Zypern}}, title = {{{The self-fulfilling prophecy of fear of academic failure}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4464, abstract = {{A highly selective first study phase in many Swiss study programs leads to a rather competitive climate among students. However, the atmosphere at the university is an important factor for students' transition into Higher Education. An important question in this context is whether students' are equipped with different dispositions influencing how they cope with this transition. Other research has already shown that different groups of students can be identified regarding their student behavior. Yet, so far little is known about patterns of variables characterizing students, transitioning successfully. The paper takes advantage of a person-centered approach, i.e. the latent-class analysis, which makes it possible to identify groups of individuals, sharing common attributes. The research was conducted as a longitudinal study during their first year at a Swiss university. The return rate was about 67%, with 820 utilizable questionnaires at t1. Based on the analysis of students' anxiety, intrinsic motivation and self-efficacy, three distinct classes of students could be identified. The first class can be called the "highly motivated and self-confident" students. The second class is characterized by the same pattern, however, on a more intermediate level and the last class can be described as the "least motivated and most anxious" group of students. This study contributes to research and theory on students' transition into higher education and could be a first hint that students' experiences of this transition can vary substantially.}}, author = {{Brahm, Taiga and Wagner, Dietrich and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Quantitative methods, Self-efficacy, Higher education, Motivation and Emotion}}, location = {{Zypern}}, title = {{{A person-centred approach to students' transition into Higher Education}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4465, abstract = {{The first year of studying has been extensively researched applying different theoretical lenses to better understand the transition into Higher Education (HE). It is of particular interest to investigate how students deal with frictions between themselves as individuals and what they perceive to be dominant features of the first-year culture of their studies. To tackle this question, a qualitative longitudinal study was conducted. Based on a sociocultural understanding of attitudes and motivations, its aim was to closely follow a relatively small but highly diverse sample of students throughout their first year at a business school in order to develop an in-depth understanding of each individual’s motivational and attitudinal development.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, keywords = {{Enculturation, first-year students, beginning students, retention, drop-out}}, location = {{Chicago}}, title = {{{How Do They Find Their Place? A Longitudinal Study of Management Students' Attitudes and Motivations During Their First Year at Business School}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4466, abstract = {{Despite students’ motivation being considered a strong predictor of performance, the development of motivation of business school students has rarely been investigated. Additionally, little is known about the relation of motivational aspects with other influences on study performance. This is surprising, as the transition from school to university is a crucial phase in the academic career and can be overwhelming for some students. The present study addresses this research gap and examines the development of economics and management students’ study motivation. The longitudinal study included four waves of data collected throughout the first year using quantitative surveys. Regarding students’ development over time, the analysis showed a gradual decline in students’ motivation. Above all, the transition from secondary to higher education seems to be a driver for this decline}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Wagner, Dietrich}}, booktitle = {{Academy of Management Proceedings}}, location = {{Vancouver}}, number = {{1}}, pages = {{12649}}, title = {{{The crucial first year: Students’ motivation at a Swiss Business School--a longitudinal study}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4467, author = {{Jenert, Tobias and Reinmann, Gabi}}, booktitle = {{Dokumentation der Jahrestagung der Sektion Erwachsenenbildung der DGfE}}, keywords = {{Methodologie, Lernforschung, hochschuldidaktische Forschung, Higher Education}}, location = {{Hannover}}, title = {{{Zwischen Individuum, Institution und Disziplin: Methodologische Überlegungen zur Erfassung von Lernkulturen an Hochschule}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4469, abstract = {{Auswertung einer Befragung unter Studierenden zu der Frage welche Elemente eine Lehrveranstaltung innovativ machen und welche Rolle die neuen Medien dabei spielen. Digitale Medien begegnen uns in der Hochschule immer wieder. Häufig handelt es sich um neue Werkzeuge oder Trends (Klicker, MOOCs, Web 2.0), die einerseits potenzialreich und spannend erscheinen, deren didaktische Verwertbarkeit sich aber nicht auf den ersten Blick erschließt. Oft folgt nach einer euphorischen Erprobung schnell die Ernüchterung, wenn festgestellt wird, dass sich durch die digitalen Technologien allein kein erhöhter Lernerfolg ergibt und auch die Studierenden keine nachhaltigen Motivationsschübe erfahren. Aus der Hochschuldidaktik hört man häufig und berechtigterweise kritische Stimmen, welche die Einbettung digitaler Medien in sorgfältig geplante didaktische Arrangements betonen. Es stellt sich die Frage, inwieweit damit die Kreativität und der Entdeckergeist von Lehrenden und Studierenden eingeschränkt werden. Wir wollen im Disq-Space der Frage nachgehen, wie die Hochschuldidaktik auf neue digitale Trends reagieren und dabei einen Mittelweg zwischen "kreativem Ausprobieren" und pädagogisch-didaktischer Rationalität einschlagen kann. Zunächst werden die Ergebnisse einer aktuellen Umfrage an der Universität St. Gallen zu den Vorstellungen Studierender zu innovativer Lehre vorgestellt. Nach einer Öffnung des Raums für gute sowie schlechte Erfahrungen und Bespiele von Seiten der Teilnehmenden soll diskutiert werden, welche personellen, didaktischen und organisatorischen Voraussetzungen erfüllt sein müssen, damit Digitalisierung die Kompetenzentwicklung der Studierenden unterstützt. Die Ergebnisse der Diskussionsrunde werden im Blog des Teams Hochschulentwicklung zur Verfügung gestellt. Es wird angestrebt, diese damit einer breiteren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.}}, author = {{Wagner, Dietrich and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Neue Medien, Hochschuldidaktik, Studierende, Innovation in der Lehre}}, location = {{Paderborn}}, title = {{{Zwischen" netten" Tools und" {\"U}berdidaktisierung": Neue Medien in der Hochschuldidaktik}}}, year = {{2015}}, } @book{6979, editor = {{Frehe, Petra and Kremer, H.-Hugo and Kückmann, Marie-Ann}}, title = {{{Instructional Design of Mobilities in Vocational Education - Background, Concepts and Experiences}}}, year = {{2015}}, } @book{6980, editor = {{Frehe, Petra and Kremer, H.-Hugo and Kückmann, Marie-Ann}}, title = {{{Instructional Design of Mobilities in Vocational Education - Background, Concepts and Experiences}}}, year = {{2015}}, } @inbook{7467, author = {{Frehe, Petra and Kranert, T. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, M.}}, pages = {{101--108}}, title = {{{Kurzportrait zum Standortkonzept des Berufskollegs West der Stadt Essen}}}, year = {{2015}}, } @article{9603, author = {{Beutner, Marc and Rose, S}}, journal = {{Wirtschaft und Erziehung}}, number = {{7}}, pages = {{263 -- 272}}, title = {{{„Career Planning for dynamic Economies" – Individualisierung und Neue Medien als Anknüpfungspunkt für berufliche Orientierung im Rahmen des EU geförderten Projekts SELFIE}}}, year = {{2015}}, } @article{9604, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J. N.}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, number = {{58}}, pages = {{3 -- 32}}, title = {{{Open Educational Resources in der aktuellen Bildungslandschaft: Motivation zur Teilung und Nutzung}}}, year = {{2015}}, } @article{9653, author = {{Beutner, Marc and Rose, S}}, journal = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege – Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, pages = {{153 -- 196}}, title = {{{Förderung von Berufsorientierung, Basiskompetenzen und Ausbildungsreife als Herausforderung von Bildungsgangarbeit in Bildungsgängen der beruflichen Grundbildung}}}, year = {{2015}}, } @article{9654, author = {{Beutner, Marc and Rose, M}}, journal = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege – Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, pages = {{217 -- 256}}, title = {{{Medienkompetenz im Kontext beruflicher Orientierung}}}, year = {{2015}}, } @article{9655, author = {{Beutner, Marc and Rohde, S}}, journal = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege – Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, pages = {{361 -- 384}}, title = {{{Gewaltprävention als Herausforderung für die Bildungsgangarbeit}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6503, author = {{Frehe, Petra and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Innovative Concepts for the 21st Century. Conference Proceedings.}}, editor = {{Gessler, M. and Freund, L.}}, pages = {{17--24}}, title = {{{Discovering (Hidden) Pathways within the Framework of Design Based Research (DBR) - Developing and "Arena of Innovation" in VET Contexts}}}, year = {{2015}}, } @book{6978, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc}}, title = {{{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}}, year = {{2015}}, } @article{12927, author = {{Beutner, Marc and Eggert, Denise}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, pages = {{33 -- 58}}, title = {{{Möglichkeiten der Audio-Unterstützung insbesondere mit Blick auf Podcasts in Lerneinheiten und E-Learning Kontexten – Ergebnisse, Eindrücke und Handlungsempfehlungen auf Basis des Projekts SEEL}}}, year = {{2015}}, } @article{13964, author = {{Beutner, Marc and Pechuel, Rasmus and Teine, Matthias}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, pages = {{81 -- 128}}, title = {{{Didaktische und organisatorische Strukturierungen von Micro-Learning – Konzeption und Umsetzungsbeispiele aus den OPALESCE Learning Units}}}, year = {{2015}}, } @misc{47898, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole }}, booktitle = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik }}, number = {{58}}, pages = {{3--32}}, title = {{{Open Educational Resources in der aktuellen Bildungslandschaft: Motivation zur Teilung und Nutzung.}}}, volume = {{30}}, year = {{2015}}, } @article{13869, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, pages = {{3 -- 32}}, title = {{{Open Educational Resources in der aktuellen Bildungslandschaft: Motivation zur Teilung und Nutzung}}}, year = {{2015}}, } @misc{48234, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{EU-StORe- Creating European Standards for Open Education and Open Learning Resources}}}, year = {{2015}}, } @misc{48237, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Research on didactical material and open learning resources}}}, year = {{2015}}, } @misc{48239, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Training Courses and Implementation}}}, year = {{2015}}, } @misc{48238, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{The EU-StORe-Survey}}}, year = {{2015}}, } @misc{48235, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Evaluation of the first Prototype version of AGnovel}}}, year = {{2015}}, } @misc{48236, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Evaluation}}}, year = {{2015}}, } @article{4423, abstract = {{This research aims to develop and validate an instrument for the assessment of attitudes towards two particular objects: the Higher Education Institution (HEI) and the process of studying. Investigating attitudes towards studying at a HEI in a comprehensive way addresses an important research gap. It connects students' perception of the institution with teaching and learning. To validate the Assessment of Students' Attitudes towards Studying (ASAtS) Questionnaire, data was gathered at three different universities in Switzerland (820 students), Sweden (167) and Germany (133). Overall, the results show the internal consistency of the ASAtS. Its nomological validity is also supported by correlations with other constructs, such as intrinsic motivation and study performance. The ASAtS contributes to the theory on students learning by broadening the scope of research beyond learning in a narrow sense. From a practical point of view, it provides a tool for HE management to monitor students' perception of their HEI.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, issn = {{1041-6080}}, journal = {{Learning and individual differences : journal of psychology and education}}, keywords = {{Attitude, Student learning, Higher Education Institution, university, student experience}}, pages = {{233 -- 242}}, publisher = {{Elsevier}}, title = {{{On the assessment of attitudes towards studying—development and validation of a questionnaire}}}, volume = {{43}}, year = {{2015}}, } @article{6439, author = {{Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik}}, number = {{27}}, pages = {{197--214}}, title = {{{Design Research zur individuellen Förderung in der beruflichen Rehabilitation}}}, year = {{2014}}, } @inbook{6440, author = {{Braukmann, U. and Dilger, B. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Wirtschaftspädagogische Handlungsfelder.Festschrift für Peter F. E. Sloane zum 60. Geburtstag}}, editor = {{Braukmann, U. and Dilger, B. and Kremer, H.-H.}}, pages = {{7--12}}, title = {{{Ordnungsversuche als Alternative zur Einleitung}}}, year = {{2014}}, } @inbook{6441, author = {{Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Wirtschaftspädagogische Handlungsfelder. Festschrift für Peter F. E. Sloane zum 60. Geburtstag}}, editor = {{Braukmann, U. and Dilger, B. and Kremer, H.-H.}}, pages = {{339--362}}, title = {{{Forschung in Innovationsarenen - Überlegungen zu einem Paradigma im Spannungsfeld von Erkenntnis und Gestaltung}}}, year = {{2014}}, } @article{6442, author = {{Büchter, K. and Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{26}}, pages = {{1--7}}, title = {{{Editorial zur Ausgabe 27: Berufsorientierung}}}, year = {{2014}}, } @article{6443, author = {{Kremer, H.-Hugo and Sloane, Peter F. E.}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{3}}, pages = {{1--19}}, title = {{{„...Lehrer sein dagegen sehr!“ - Überlegungen im Kontext einer reflexiven Professionalisierung}}}, year = {{2014}}, } @article{6444, author = {{Eickhoff, A. and Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik}}, pages = {{37--56}}, title = {{{‚Übergänge mit System?!‘ - Eine Betrachtung des Übergangs- und Berufsorientierungsprozesses aus der Perspektive von Jugendlichen}}}, volume = {{1}}, year = {{2014}}, } @article{6445, author = {{Kremer, H.-Hugo and Rüschen, E.}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, number = {{2}}, title = {{{Den Übergang erleben: Übergangshandeln an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften (Wissenschaftlicher Beitrag)}}}, volume = {{9}}, year = {{2014}}, } @inbook{6446, author = {{Kremer, H.-Hugo and Tramm, T. and Wilbers, K.}}, booktitle = {{Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension}}, title = {{{Einleitung}}}, volume = {{7-9}}, year = {{2014}}, } @inbook{6447, author = {{Kremer, H.-Hugo and Kallenbach, G. and Sprey, M.}}, booktitle = {{Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension}}, pages = {{118--134}}, title = {{{Das Kaufmännische: Kaufmännische Bildung in der Ausbildungsvorbereitung }}}, year = {{2014}}, } @article{4424, abstract = {{In recent years, the design of study programmes in Higher Education (HE) has been given considerable attention by HE practitioners and researchers. Today, a sound body of concepts and experiences on different realisations of Bologna-conforming study programmes is available. The same, however, does not hold true for questions concerning the processes of implementing and further developing programmes. This paper investigates the challenges related with implementation, particularly at universities. A first aim is to understand the specifics of academic culture and their significance for programme implementation and development. Elaborating on this analysis, a second aim is to outline the role of educational developers in this process, as well as the necessary competencies to perform such a role.}}, author = {{Jenert, Tobias}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, keywords = {{Programmentwicklung, Studienprogramme, program development, educational development, academic culture, disciplinary culture}}, number = {{2}}, pages = {{1--12}}, publisher = {{Forum Neue Medien in der Lehre Austria}}, title = {{{Implementing Outcome-Oriented Study Programmes at University: The Challenge of Academic Culture}}}, volume = {{9}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4470, abstract = {{Abstract Summary: Study programs are currently receiving more attention in Europe. In consequence, it can be observed that the roles of program development and management are professionalized. In the proposed round table, we would like to discuss the role of educational developers to support this professionalization via measures of training and process support in the light of recent developments in Switzerland. Abstract Text: Professionalization of program development as an institutional responsibility In Switzerland, different developments in higher education have led to increased attention to the development and management of the study programs such as the Bologna process, an increasingly competitive environment, the tertiarisation of a number of professions formerly acquired through vocational education. Furthermore, the national qualification framework and in particular accreditation processes require HEI to demonstrate the effectiveness of their activities (e.g., Sursock & Smit, 2010). Many different actors have been involved in development processes on the program level but also within educational development units. However, so far a systematic discourse on key issues regarding the management and development of study programs is missing, not only in German-speaking Europe. The following main question will guide the round table session: How can educational development give vital impulses for program development? Our starting points are two approaches or frameworks from Swiss HEI: a) the definition of competencies for new program professionals at the Zurich University for Teacher Education and b) a process for the strategic development of didactically-aligned study programs at the University of St. Gallen. Framework 1: Competencies for program managers The experiences with a training program for study program managers at the Zurich University for Teacher Education are reported. Over a period of four years, a competency profile has been developed and refined. Insights into the challenges and struggles of this role were gained. Despite diverse job characteristics of program managers (often resulting from an institution-specific history), there is a common set of competencies necessary to successfully cope with organizational complexity such as role competency (Schein, 1992) and lateral leadership (Kühl et al., 2005). Framework 2: Towards a systematic development of study programs The second initiative concerns the strategic approach to program development implemented at the University of St. Gallen (Brahm & Jenert, 2013; Jenert, 2011). In this structured process, the program goes through four process steps: process initiation, program analysis, program development, evaluation of the process and results. A major challenge in this process is the role of program professionals. The goal is to establish them as change agents for a didactically-aligned study program. Outcome: Role of educational development After briefly introducing the two examples, the roles of program professionals and educational development in HEI will be discussed. The questions guiding the discussion will be: • How can program development be established as a continuing task, closely tied to quality development? • How can the competencies of program professionals be developed and the local capacity and ownership be strengthened? • How can educational development support program development and provide vital impulses? Audience Engagement. Depending on the number of participants, first the questions will be discussed in groups. To put the results of the discussion on record, it will be summarized and uploaded in our weblog for further discussion after the session.}}, author = {{Brahm, Taiga and Zellweger, Franziska and Jenert, Tobias and Thomann, Geri}}, keywords = {{curriculum development, study programs, Bologna, educational development, higher education}}, location = {{Stockholm}}, title = {{{Developing study programs as a continuous task-the role of educational developers}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4472, abstract = {{Das erste Studienjahr wird als wesentlicher Übergang von der Schule in die Hochschule angesehen. Im Vordergrund steht dabei häufig die Fragen der Identitätsfindung der Studierenden und das "Ankommen" im neuen Lebensabschnitt (Briggs, Clark, & Hall, 2012; Scanlon, Rowling, & Weber, 2007). In diesem Zusammenhang werden ganz unterschiedliche Aspekte untersucht, z. B. die vorhandenen Lernkompetenzen oder das Zeitmanagement der Studierenden (Barron & D'Annunzio-Green, 2009), vorhandene Einführungsprogramme an Hochschulen (z.B. Gale & Parker, 2012) oder dem ‚student engagement‘ während des ersten Jahres (Krause & Coates, 2008). Obwohl die Motivation der Studierenden als starker Prädiktor für die Leistung angesehen wird (z. B. Busato, Prins, Elshouta, & Hamaker, 2000), wurde die Motivationsentwicklung im ersten Studienjahr bis dato nur selten betrachtet. Die vorliegende Mixed Methods-Studie setzt an dieser Forschungslücke an und untersucht die Entwicklung der Studienmotivation von Wirtschaftsstudierenden im Verlauf des ersten Studienjahres. Im Rahmen einer quantitativen Längsschnittuntersuchung mit drei Messzeitpunkten wird dabei die Motivationsentwicklung über die gesamte Studierendenpopulation hinweg erfasst. Im Mittelpunkt steht die Frage, wie sich die intrinsische und extrinsische Studienmotivation sowie die studienbezogene Selbstwirksamkeit über das erste Studienjahr verändern. Zudem wird untersucht, inwiefern verschiedene studienbezogene Variablen (z. B. Angst) sich auf die Motivationsentwicklung auswirken. Um vertiefte Erkenntnisse über die Bedeutsamkeit verschiedener Gestaltungsmerkmale des ersten Studienjahres auf die Motivationsentwicklung der Studierenden zu gewinnen, wurde parallel zur quantitativen Untersuchung eine qualitative Längsschnittstudie durchgeführt mit dem Ziel, (1) verschiedene Verläufe der Motivationsentwicklung und (2) kritische Ereignisse im Eingangsjahr zu identifizieren. Das vorliegende Papier zeigt in den folgenden beiden Kapiteln den theoretischen Bezugsrahmen der Studie und die methodische Vorgehensweise. Daraufhin werden die Ergebnisse sowohl der quantitativen als auch der qualitativen Studie dargestellt und im Rahmen der Diskussion miteinander verbunden.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, keywords = {{Motivationsentwicklung, Hochschule, motivation, Längsschnitt, Mixed Methods}}, location = {{Frankfurt am Main }}, title = {{{Entwicklung der Motivation von Studierenden der Wirtschafts-wissenschaften im ersten Studienjahr-eine Mixed-Methods-Studie}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4473, abstract = {{Research on entrepreneurial learning often stresses the role of experience and previous knowledge. We aim to advance this perspective by pointing out the prerequisites and limitations of experience-based forms of learning and by adapting findings from educational psychology to the entrepreneurial context. Developing a model of self-regulated entrepreneurial learning (SREL) we pursue a more process oriented view of entrepreneurial learning in order to explain how learning unfolds in contexts of uncertainty and novelty when relevant experience and knowledge are scarce. The model comprises a planning, a performance and a review phase in order to support entrepreneurs in their learning process. It is suggested how SREL is related to self-efficacy, emotions and cognitive biases.}}, author = {{Fust, Alexander and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Unternehmertum, lernen}}, location = {{Dublin }}, title = {{{Self-Regulation and Entrepreneurial Learning}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4474, abstract = {{The transition from school to university can be overwhelming for some students. While students' motivation is considered a strong predictor of performance, the development of motivation during students' transition from high school to university has rarely been investigated. Additionally, little is known about the relation of motivational aspects with other influences on study performance. The present mixed methods study addresses this research gap and examines the development of economics students' study motivation. The longitudinal mixed-method study included three waves of data collected using quantitative surveys and a series of five interviews conducted with 14 first-year students over eight months. Regarding students' development over time, the quantitative analysis showed a gradual decline in students' motivation. However, in the interviews, certain events during the first year were identified as critical incidents demotivating students. These insights into the development of students' motivation at a business school show that concrete incidents influence students' motivational development; thus, they could be transformed by structural changes.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, keywords = {{motivation, business school, higher education, latent growth curve model, longitudinal study, mixed methods, interview, students}}, location = {{Leuven}}, title = {{{The crucial first year: The development of students' motivation at a Business School-a Mixed Methods Study}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4475, abstract = {{Tertiary education comprises at least two phases, undergraduate and graduate studies. Often, the first year is regarded another, crucial phase where students familiarize with the study environment. It can be hypothesized that students' individual perceptions of learning and studying as well as the pedagogies they experience differ depending on their current study phase. Yet, differences between the phases in HE have rarely been investigated. To capture differences in student experiences in HE comprehensively, Jenert and Gebhardt (2010) have developed a framework describing Learning Culture in HEI. LC comprises a number of constructs on the three levels of the individual student, pedagogical interactions and the organization. The study first aims to quantitatively describe differences in LC between the phases of HE within a university. Based on this analysis, a second goal is to develop a deeper understanding of how students manage the transitions between different phases by applying qualitative research methods.}}, author = {{Gebhardt, Anja and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Higher Education, Transitions, Bachelor, Master}}, location = {{Leuven}}, title = {{{Transition within higher education institutions (HEI): Differences in learning culture (LC) between first-year, bachelor, and master students at a business school}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4476, abstract = {{Auseinandersetzungen über Forschungsmethodologien haben in den Bildungswissenschaften lange Tradition. Sie werden häufig unversöhnlich und mit Profilierung der Gegensätze geführt. Für uns hängt die Sinnhaftigkeit einer Forschungskonzeption von der Problemstellung und dem Erkenntnisinteresse ab. Dies gilt auch für Design-Based Research (DBR). Dieser Ansatz entstand als Reaktion auf die Kritik an mangelnder praktischer Anwendung von Befunden aus der empirisch-analytischen Lehr-Lernforschung. Als Ergebnis werden Theorien angestrebt, die für die Praxis einen Nutzen bieten und zugleich über die Anwendung in einer singulären Situation hinausgehen. Wir wollen folgenden Fragen nachgehen: Wo liegen die Gemeinsamkeiten, wo die Spezifika von DBR gegenüber bestehenden Methodologien? Wie wird der Generalisierungsanspruch von Theorien innerhalb von DBR verstanden und umgesetzt? Für welche Erkenntnisinteressen eignet sich DBR? Welche Methoden sind für DBR sinnvoll und können wie angewendet werden?}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, keywords = {{design-based research, gestatlungsbasierte Forschung, Erziehungswissenschaft, Design, Mixed Methods}}, location = {{Berlin}}, publisher = {{Humboldt-Universität}}, title = {{{Wie kann über DBR die wissenschaftliche und praktische Relevanz der Forschung gesichert werden?}}}, year = {{2014}}, } @inbook{4508, author = {{Jenert, Tobias}}, booktitle = {{Lernumgebungen an der Hochschule. Auf dem Weg zum Campus von morgen }}, editor = {{Škerlak, Tina and Kaufmann, Helen and Bachmann, Gudrun}}, isbn = {{978-3-8309-3056-3}}, pages = {{159--175}}, publisher = {{Waxmann Verlag GmbH }}, title = {{{Verändern Medien die Lernkultur? Mögliche Rollen von Technologie zwischen virtuellen und physischen Lernräumen}}}, volume = {{Band 66}}, year = {{2014}}, }