@misc{6409, author = {{Kremer, H.-Hugo and Kückmann, Marie-Ann and Sloane, Peter F. E. and Zoyke, A.}}, title = {{{,Voraussetzungen und Möglichkeiten der Gestaltung gemeinsamen Lernens für Jugendliche mit sonderpädagogischem Förderbedarf im Bereich Lern- und Entwicklungsstörungen' im Auftrag des Ministeriums für Schule und Weiterbildung des Landes Nordrhein-Westfalen}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6411, author = {{Beutner, Marc and Eickhoff, A. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{131--152}}, title = {{{Praxisformate in der Ausbildungsvorbereitung }}}, year = {{2015}}, } @inbook{6418, author = {{Kundisch, Heike and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{257--276}}, title = {{{Kollegiale Weiterbildung. Entwicklung, Qualifizierung und Rollenverschärfung für Nachwuchsführungskräfte an Berufskollegs}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6419, author = {{Kückmann, Marie-Ann and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{277 -- 296}}, title = {{{Multiprofessionelle Teamarbeit - Notwendigkeit und (schleichende) Veränderung von Berufskollegs}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6420, author = {{Kranert, T. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionn aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{297--328}}, title = {{{Auf dem Wege zur Qualität in der Ausbildungsvorbereitung - Einblicke in Prozesse zur Entwicklung und Implementation innovativer Konzepte}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6422, author = {{Kremer, H.-Hugo and Kundisch, Heike and Schreiner, K.}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsarbeit. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{329--344}}, title = {{{Entwicklung von Berufskollegs - Handlungsfelder, Herausforderungen und Unterstützungsbedarf von Nachwuchsführungskräften in der Beruflichen Bildung}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6437, author = {{Dirksmeier, V. and Gonsior, R. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{345 -- 360}}, title = {{{Erleben Schulischer Wirklichkeit - Schulische Langeweile aus Sicht von Jugendlichen an Berufskollegs}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6438, author = {{Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{385--391}}, title = {{{Kein Ende...vor dem Anfang einer weiteren Professionalisierung der Bildungsarbeit}}}, year = {{2015}}, } @book{4422, author = {{Jenert, Tobias and Postareff, Liisa and Brahm, Taiga and Lindblom-Ylänne, Sari}}, title = {{{Enculturation and development of beginning students}}}, year = {{2015}}, } @article{4423, abstract = {{This research aims to develop and validate an instrument for the assessment of attitudes towards two particular objects: the Higher Education Institution (HEI) and the process of studying. Investigating attitudes towards studying at a HEI in a comprehensive way addresses an important research gap. It connects students' perception of the institution with teaching and learning. To validate the Assessment of Students' Attitudes towards Studying (ASAtS) Questionnaire, data was gathered at three different universities in Switzerland (820 students), Sweden (167) and Germany (133). Overall, the results show the internal consistency of the ASAtS. Its nomological validity is also supported by correlations with other constructs, such as intrinsic motivation and study performance. The ASAtS contributes to the theory on students learning by broadening the scope of research beyond learning in a narrow sense. From a practical point of view, it provides a tool for HE management to monitor students' perception of their HEI.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, issn = {{1041-6080}}, journal = {{Learning and individual differences : journal of psychology and education}}, keywords = {{Attitude, Student learning, Higher Education Institution, university, student experience}}, pages = {{233 -- 242}}, publisher = {{Elsevier}}, title = {{{On the assessment of attitudes towards studying—development and validation of a questionnaire}}}, volume = {{43}}, year = {{2015}}, } @book{4437, abstract = {{Der Sammelband befasst sich mit einem umfassenden Ansatz zur Verbesserung der Qualität von Lehre und Studium. Mit dem Konzept der pädagogischen Hochschulentwicklung plädieren die AutorInnen dafür, bei der Umsetzung von Veränderungsprojekten die verschiedenen Ebenen der Hochschule zu verschränken. Zum Beispiel sollten Initiativen, die eine Lehrveranstaltung betreffen, idealerweise die (Aus )Wirkungen auf den Ebenen der Studienprogramme und der Organisation berücksichtigen und aktiv gestalten. Die einzelnen Beiträge stellen beispielhafte Initiativen aus unterschiedlichen Disziplinen und Hochschulformen dar und illustrieren, wie die genannten Ebenen in der praktischen Umsetzung verzahnt werden können. }}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Euler, Dieter}}, title = {{{Pädagogische Hochschulentwicklung: Von der Programmatik zur Implementierung}}}, year = {{2015}}, } @book{4445, abstract = {{Starting with this issue, the ZFHE will publish one English-speaking edition per year on a topic of international interest, in order to disseminate German-language research results beyond our borders and to encourage discussion in an international context. This first English-language edition focuses on the experiences and the academic socialization of first-year university students. The articles offer both diagnoses and differentiations in terms of different types of first-year students, as well as highlighting their experiences and development during their introduction to the academic environment and examining connections between their academic development and the existing educational environment.}}, author = {{Jenert, Tobias and Postareff, Liisa and Brahm, Taiga and Lindblom-Ylänne, Sari}}, title = {{{Enculturation and development of beginning students}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4463, abstract = {{Academic success in Higher Education is influenced by a number of different factors. This paper tackles the question if the individual levels of motivation, anxiety, enjoyment and self-efficacy, measured immediately before entering university, influence the probability of academic success. Former studies have shown an influence of the high school grade, the learning environment and motivational variables. They do not investigate, however, the individual levels of the mentioned constructs before the beginning of the studies. This research was conducted at the University of St. Gallen/Switzerland. The sample includes 695 first-year students who provided information about the individual level of the mentioned constructs. Descriptive statistics show that on average the students are highly motivated, have a high level of self-efficacy and are looking forward to their studies before their beginning. Yet, there are students who have a high level of fear of failure in the study in spite of their high motivation and self-efficacy. A logistic regression shows that there is a significant effect of fear of failure on the probability of study success. This paper shows that fear of failure can increase the probability of academic failure and thus become a self-fulfilling prophecy. It confirms fear as an important factor for academic success. Furthermore, other important factors for academic success, for example the high school grade, could be confirmed in this study}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Wagner, Dietrich}}, keywords = {{Quantitative methods, Student learning, Emotion and Cognition, Social sciences, Higher education, Motivation and Emotion, Fear of Failure}}, location = {{Zypern}}, title = {{{The self-fulfilling prophecy of fear of academic failure}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4464, abstract = {{A highly selective first study phase in many Swiss study programs leads to a rather competitive climate among students. However, the atmosphere at the university is an important factor for students' transition into Higher Education. An important question in this context is whether students' are equipped with different dispositions influencing how they cope with this transition. Other research has already shown that different groups of students can be identified regarding their student behavior. Yet, so far little is known about patterns of variables characterizing students, transitioning successfully. The paper takes advantage of a person-centered approach, i.e. the latent-class analysis, which makes it possible to identify groups of individuals, sharing common attributes. The research was conducted as a longitudinal study during their first year at a Swiss university. The return rate was about 67%, with 820 utilizable questionnaires at t1. Based on the analysis of students' anxiety, intrinsic motivation and self-efficacy, three distinct classes of students could be identified. The first class can be called the "highly motivated and self-confident" students. The second class is characterized by the same pattern, however, on a more intermediate level and the last class can be described as the "least motivated and most anxious" group of students. This study contributes to research and theory on students' transition into higher education and could be a first hint that students' experiences of this transition can vary substantially.}}, author = {{Brahm, Taiga and Wagner, Dietrich and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Quantitative methods, Self-efficacy, Higher education, Motivation and Emotion}}, location = {{Zypern}}, title = {{{A person-centred approach to students' transition into Higher Education}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4465, abstract = {{The first year of studying has been extensively researched applying different theoretical lenses to better understand the transition into Higher Education (HE). It is of particular interest to investigate how students deal with frictions between themselves as individuals and what they perceive to be dominant features of the first-year culture of their studies. To tackle this question, a qualitative longitudinal study was conducted. Based on a sociocultural understanding of attitudes and motivations, its aim was to closely follow a relatively small but highly diverse sample of students throughout their first year at a business school in order to develop an in-depth understanding of each individual’s motivational and attitudinal development.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, keywords = {{Enculturation, first-year students, beginning students, retention, drop-out}}, location = {{Chicago}}, title = {{{How Do They Find Their Place? A Longitudinal Study of Management Students' Attitudes and Motivations During Their First Year at Business School}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4466, abstract = {{Despite students’ motivation being considered a strong predictor of performance, the development of motivation of business school students has rarely been investigated. Additionally, little is known about the relation of motivational aspects with other influences on study performance. This is surprising, as the transition from school to university is a crucial phase in the academic career and can be overwhelming for some students. The present study addresses this research gap and examines the development of economics and management students’ study motivation. The longitudinal study included four waves of data collected throughout the first year using quantitative surveys. Regarding students’ development over time, the analysis showed a gradual decline in students’ motivation. Above all, the transition from secondary to higher education seems to be a driver for this decline}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Wagner, Dietrich}}, booktitle = {{Academy of Management Proceedings}}, location = {{Vancouver}}, number = {{1}}, pages = {{12649}}, title = {{{The crucial first year: Students’ motivation at a Swiss Business School--a longitudinal study}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4467, author = {{Jenert, Tobias and Reinmann, Gabi}}, booktitle = {{Dokumentation der Jahrestagung der Sektion Erwachsenenbildung der DGfE}}, keywords = {{Methodologie, Lernforschung, hochschuldidaktische Forschung, Higher Education}}, location = {{Hannover}}, title = {{{Zwischen Individuum, Institution und Disziplin: Methodologische Überlegungen zur Erfassung von Lernkulturen an Hochschule}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4469, abstract = {{Auswertung einer Befragung unter Studierenden zu der Frage welche Elemente eine Lehrveranstaltung innovativ machen und welche Rolle die neuen Medien dabei spielen. Digitale Medien begegnen uns in der Hochschule immer wieder. Häufig handelt es sich um neue Werkzeuge oder Trends (Klicker, MOOCs, Web 2.0), die einerseits potenzialreich und spannend erscheinen, deren didaktische Verwertbarkeit sich aber nicht auf den ersten Blick erschließt. Oft folgt nach einer euphorischen Erprobung schnell die Ernüchterung, wenn festgestellt wird, dass sich durch die digitalen Technologien allein kein erhöhter Lernerfolg ergibt und auch die Studierenden keine nachhaltigen Motivationsschübe erfahren. Aus der Hochschuldidaktik hört man häufig und berechtigterweise kritische Stimmen, welche die Einbettung digitaler Medien in sorgfältig geplante didaktische Arrangements betonen. Es stellt sich die Frage, inwieweit damit die Kreativität und der Entdeckergeist von Lehrenden und Studierenden eingeschränkt werden. Wir wollen im Disq-Space der Frage nachgehen, wie die Hochschuldidaktik auf neue digitale Trends reagieren und dabei einen Mittelweg zwischen "kreativem Ausprobieren" und pädagogisch-didaktischer Rationalität einschlagen kann. Zunächst werden die Ergebnisse einer aktuellen Umfrage an der Universität St. Gallen zu den Vorstellungen Studierender zu innovativer Lehre vorgestellt. Nach einer Öffnung des Raums für gute sowie schlechte Erfahrungen und Bespiele von Seiten der Teilnehmenden soll diskutiert werden, welche personellen, didaktischen und organisatorischen Voraussetzungen erfüllt sein müssen, damit Digitalisierung die Kompetenzentwicklung der Studierenden unterstützt. Die Ergebnisse der Diskussionsrunde werden im Blog des Teams Hochschulentwicklung zur Verfügung gestellt. Es wird angestrebt, diese damit einer breiteren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.}}, author = {{Wagner, Dietrich and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Neue Medien, Hochschuldidaktik, Studierende, Innovation in der Lehre}}, location = {{Paderborn}}, title = {{{Zwischen" netten" Tools und" {\"U}berdidaktisierung": Neue Medien in der Hochschuldidaktik}}}, year = {{2015}}, } @book{6979, editor = {{Frehe, Petra and Kremer, H.-Hugo and Kückmann, Marie-Ann}}, title = {{{Instructional Design of Mobilities in Vocational Education - Background, Concepts and Experiences}}}, year = {{2015}}, } @book{6980, editor = {{Frehe, Petra and Kremer, H.-Hugo and Kückmann, Marie-Ann}}, title = {{{Instructional Design of Mobilities in Vocational Education - Background, Concepts and Experiences}}}, year = {{2015}}, } @inbook{7467, author = {{Frehe, Petra and Kranert, T. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, M.}}, pages = {{101--108}}, title = {{{Kurzportrait zum Standortkonzept des Berufskollegs West der Stadt Essen}}}, year = {{2015}}, } @article{9603, author = {{Beutner, Marc and Rose, S}}, journal = {{Wirtschaft und Erziehung}}, number = {{7}}, pages = {{263 -- 272}}, title = {{{„Career Planning for dynamic Economies" – Individualisierung und Neue Medien als Anknüpfungspunkt für berufliche Orientierung im Rahmen des EU geförderten Projekts SELFIE}}}, year = {{2015}}, } @article{9604, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J. N.}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, number = {{58}}, pages = {{3 -- 32}}, title = {{{Open Educational Resources in der aktuellen Bildungslandschaft: Motivation zur Teilung und Nutzung}}}, year = {{2015}}, } @article{9653, author = {{Beutner, Marc and Rose, S}}, journal = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege – Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, pages = {{153 -- 196}}, title = {{{Förderung von Berufsorientierung, Basiskompetenzen und Ausbildungsreife als Herausforderung von Bildungsgangarbeit in Bildungsgängen der beruflichen Grundbildung}}}, year = {{2015}}, } @article{9654, author = {{Beutner, Marc and Rose, M}}, journal = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege – Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, pages = {{217 -- 256}}, title = {{{Medienkompetenz im Kontext beruflicher Orientierung}}}, year = {{2015}}, } @article{9655, author = {{Beutner, Marc and Rohde, S}}, journal = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege – Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, pages = {{361 -- 384}}, title = {{{Gewaltprävention als Herausforderung für die Bildungsgangarbeit}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6503, author = {{Frehe, Petra and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Innovative Concepts for the 21st Century. Conference Proceedings.}}, editor = {{Gessler, M. and Freund, L.}}, pages = {{17--24}}, title = {{{Discovering (Hidden) Pathways within the Framework of Design Based Research (DBR) - Developing and "Arena of Innovation" in VET Contexts}}}, year = {{2015}}, } @book{6978, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc}}, title = {{{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}}, year = {{2015}}, } @article{12927, author = {{Beutner, Marc and Eggert, Denise}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, pages = {{33 -- 58}}, title = {{{Möglichkeiten der Audio-Unterstützung insbesondere mit Blick auf Podcasts in Lerneinheiten und E-Learning Kontexten – Ergebnisse, Eindrücke und Handlungsempfehlungen auf Basis des Projekts SEEL}}}, year = {{2015}}, } @article{13964, author = {{Beutner, Marc and Pechuel, Rasmus and Teine, Matthias}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, pages = {{81 -- 128}}, title = {{{Didaktische und organisatorische Strukturierungen von Micro-Learning – Konzeption und Umsetzungsbeispiele aus den OPALESCE Learning Units}}}, year = {{2015}}, } @misc{47898, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole }}, booktitle = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik }}, number = {{58}}, pages = {{3--32}}, title = {{{Open Educational Resources in der aktuellen Bildungslandschaft: Motivation zur Teilung und Nutzung.}}}, volume = {{30}}, year = {{2015}}, } @article{13869, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, pages = {{3 -- 32}}, title = {{{Open Educational Resources in der aktuellen Bildungslandschaft: Motivation zur Teilung und Nutzung}}}, year = {{2015}}, } @misc{48234, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{EU-StORe- Creating European Standards for Open Education and Open Learning Resources}}}, year = {{2015}}, } @misc{48237, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Research on didactical material and open learning resources}}}, year = {{2015}}, } @misc{48239, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Training Courses and Implementation}}}, year = {{2015}}, } @misc{48238, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{The EU-StORe-Survey}}}, year = {{2015}}, } @misc{48235, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Evaluation of the first Prototype version of AGnovel}}}, year = {{2015}}, } @misc{48236, author = {{Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Evaluation}}}, year = {{2015}}, } @article{6439, author = {{Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik}}, number = {{27}}, pages = {{197--214}}, title = {{{Design Research zur individuellen Förderung in der beruflichen Rehabilitation}}}, year = {{2014}}, } @inbook{6440, author = {{Braukmann, U. and Dilger, B. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Wirtschaftspädagogische Handlungsfelder.Festschrift für Peter F. E. Sloane zum 60. Geburtstag}}, editor = {{Braukmann, U. and Dilger, B. and Kremer, H.-H.}}, pages = {{7--12}}, title = {{{Ordnungsversuche als Alternative zur Einleitung}}}, year = {{2014}}, } @inbook{6441, author = {{Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Wirtschaftspädagogische Handlungsfelder. Festschrift für Peter F. E. Sloane zum 60. Geburtstag}}, editor = {{Braukmann, U. and Dilger, B. and Kremer, H.-H.}}, pages = {{339--362}}, title = {{{Forschung in Innovationsarenen - Überlegungen zu einem Paradigma im Spannungsfeld von Erkenntnis und Gestaltung}}}, year = {{2014}}, } @article{6442, author = {{Büchter, K. and Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{26}}, pages = {{1--7}}, title = {{{Editorial zur Ausgabe 27: Berufsorientierung}}}, year = {{2014}}, } @article{6443, author = {{Kremer, H.-Hugo and Sloane, Peter F. E.}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{3}}, pages = {{1--19}}, title = {{{„...Lehrer sein dagegen sehr!“ - Überlegungen im Kontext einer reflexiven Professionalisierung}}}, year = {{2014}}, } @article{6444, author = {{Eickhoff, A. and Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik}}, pages = {{37--56}}, title = {{{‚Übergänge mit System?!‘ - Eine Betrachtung des Übergangs- und Berufsorientierungsprozesses aus der Perspektive von Jugendlichen}}}, volume = {{1}}, year = {{2014}}, } @article{6445, author = {{Kremer, H.-Hugo and Rüschen, E.}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, number = {{2}}, title = {{{Den Übergang erleben: Übergangshandeln an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften (Wissenschaftlicher Beitrag)}}}, volume = {{9}}, year = {{2014}}, } @inbook{6446, author = {{Kremer, H.-Hugo and Tramm, T. and Wilbers, K.}}, booktitle = {{Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension}}, title = {{{Einleitung}}}, volume = {{7-9}}, year = {{2014}}, } @inbook{6447, author = {{Kremer, H.-Hugo and Kallenbach, G. and Sprey, M.}}, booktitle = {{Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension}}, pages = {{118--134}}, title = {{{Das Kaufmännische: Kaufmännische Bildung in der Ausbildungsvorbereitung }}}, year = {{2014}}, } @article{4424, abstract = {{In recent years, the design of study programmes in Higher Education (HE) has been given considerable attention by HE practitioners and researchers. Today, a sound body of concepts and experiences on different realisations of Bologna-conforming study programmes is available. The same, however, does not hold true for questions concerning the processes of implementing and further developing programmes. This paper investigates the challenges related with implementation, particularly at universities. A first aim is to understand the specifics of academic culture and their significance for programme implementation and development. Elaborating on this analysis, a second aim is to outline the role of educational developers in this process, as well as the necessary competencies to perform such a role.}}, author = {{Jenert, Tobias}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, keywords = {{Programmentwicklung, Studienprogramme, program development, educational development, academic culture, disciplinary culture}}, number = {{2}}, pages = {{1--12}}, publisher = {{Forum Neue Medien in der Lehre Austria}}, title = {{{Implementing Outcome-Oriented Study Programmes at University: The Challenge of Academic Culture}}}, volume = {{9}}, year = {{2014}}, } @article{4425, abstract = {{Designbasierte Forschung zielt darauf, praktische Problemstellungen zu lösen und gleichzeitig wissenschaftliche Theorien (weiter) zu entwickeln. Dabei durchläuft designbasierte Forschung in der Regel die Phasen der Problemdefinition, der Entwicklung eines didaktischen Designs, der zyklischen Design-Implementation sowie der Evaluation und Reflexion in enger Kooperation von Wissenschaft und Praxis. Inwieweit es mittels designbasierter Forschung gelingen kann, wissenschaftliche Gültigkeit und praktische Relevanz von Forschung gleichermassen zu steigern, wird im Beitrag anhand des Konzepts multipler Signifikanzen erörtert. Dabei wird diskutiert, wie die Gestaltung der Kooperation von Forschenden und Praktikern/-innen dazu beitragen kann, die praktische, statistische, klinische und wirtschaftliche Signifikanz des designbasierten Forschungsprozesses sicherzustellen.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, issn = {{0172-2875}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik-Beihefte (ZBW-B)}}, keywords = {{Design-based research, design research, validity, significance, Bildungsforschung, designbasierte Forschung, Wissenschafts-Praxis-Kommunikation}}, number = {{Band 27}}, pages = {{45--62}}, publisher = {{Steiner}}, title = {{{Wissenschafts-Praxis-Kooperation in designbasierter Forschung: Im Spannungsfeld zwischen wissenschaftlicher Gültigkeit und praktischer Relevanz}}}, year = {{2014}}, } @article{4426, abstract = {{Beim Übergang von der Schule in die Hochschule stehen Studienanfänger/innen einer Vielzahl von Herausforderungen gegenüber (z. B. Ankommen am Studienort, Bewältigung der Studienanforderungen). Dabei gibt es - abgesehen von deskriptiven Untersuchungen - kaum gesicherte Forschungsergebnisse darüber, in welchem Umfang individuell unterschiedliche Eingangsvoraussetzungen die wahrgenommene Intensität der Übergangsherausforderungen beeinflussen. Mittels einer Längsschnittstudie wird eine Kohorte von Studienanfängerinnen und -anfängern anhand ihrer Selbstwirksamkeit in Gruppen eingeteilt. Es wird gezeigt, dass diese Gruppen sich auch im Ausmass der erwarteten und erlebten Herausforderungen des ersten Studienjahres signifikant unterscheiden.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Wagner, Dietrich}}, issn = {{2219-6994}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, keywords = {{Studienanfänger/innen, Herausforderungen, Übergang, Selbstwirksamkeit, Angst}}, number = {{5}}, pages = {{63--82}}, publisher = {{Books on Demand }}, title = {{{Nicht für alle gleich: subjektive Wahrnehmungen des Übergangs Schule-Hochschule}}}, volume = {{9}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4470, abstract = {{Abstract Summary: Study programs are currently receiving more attention in Europe. In consequence, it can be observed that the roles of program development and management are professionalized. In the proposed round table, we would like to discuss the role of educational developers to support this professionalization via measures of training and process support in the light of recent developments in Switzerland. Abstract Text: Professionalization of program development as an institutional responsibility In Switzerland, different developments in higher education have led to increased attention to the development and management of the study programs such as the Bologna process, an increasingly competitive environment, the tertiarisation of a number of professions formerly acquired through vocational education. Furthermore, the national qualification framework and in particular accreditation processes require HEI to demonstrate the effectiveness of their activities (e.g., Sursock & Smit, 2010). Many different actors have been involved in development processes on the program level but also within educational development units. However, so far a systematic discourse on key issues regarding the management and development of study programs is missing, not only in German-speaking Europe. The following main question will guide the round table session: How can educational development give vital impulses for program development? Our starting points are two approaches or frameworks from Swiss HEI: a) the definition of competencies for new program professionals at the Zurich University for Teacher Education and b) a process for the strategic development of didactically-aligned study programs at the University of St. Gallen. Framework 1: Competencies for program managers The experiences with a training program for study program managers at the Zurich University for Teacher Education are reported. Over a period of four years, a competency profile has been developed and refined. Insights into the challenges and struggles of this role were gained. Despite diverse job characteristics of program managers (often resulting from an institution-specific history), there is a common set of competencies necessary to successfully cope with organizational complexity such as role competency (Schein, 1992) and lateral leadership (Kühl et al., 2005). Framework 2: Towards a systematic development of study programs The second initiative concerns the strategic approach to program development implemented at the University of St. Gallen (Brahm & Jenert, 2013; Jenert, 2011). In this structured process, the program goes through four process steps: process initiation, program analysis, program development, evaluation of the process and results. A major challenge in this process is the role of program professionals. The goal is to establish them as change agents for a didactically-aligned study program. Outcome: Role of educational development After briefly introducing the two examples, the roles of program professionals and educational development in HEI will be discussed. The questions guiding the discussion will be: • How can program development be established as a continuing task, closely tied to quality development? • How can the competencies of program professionals be developed and the local capacity and ownership be strengthened? • How can educational development support program development and provide vital impulses? Audience Engagement. Depending on the number of participants, first the questions will be discussed in groups. To put the results of the discussion on record, it will be summarized and uploaded in our weblog for further discussion after the session.}}, author = {{Brahm, Taiga and Zellweger, Franziska and Jenert, Tobias and Thomann, Geri}}, keywords = {{curriculum development, study programs, Bologna, educational development, higher education}}, location = {{Stockholm}}, title = {{{Developing study programs as a continuous task-the role of educational developers}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4472, abstract = {{Das erste Studienjahr wird als wesentlicher Übergang von der Schule in die Hochschule angesehen. Im Vordergrund steht dabei häufig die Fragen der Identitätsfindung der Studierenden und das "Ankommen" im neuen Lebensabschnitt (Briggs, Clark, & Hall, 2012; Scanlon, Rowling, & Weber, 2007). In diesem Zusammenhang werden ganz unterschiedliche Aspekte untersucht, z. B. die vorhandenen Lernkompetenzen oder das Zeitmanagement der Studierenden (Barron & D'Annunzio-Green, 2009), vorhandene Einführungsprogramme an Hochschulen (z.B. Gale & Parker, 2012) oder dem ‚student engagement‘ während des ersten Jahres (Krause & Coates, 2008). Obwohl die Motivation der Studierenden als starker Prädiktor für die Leistung angesehen wird (z. B. Busato, Prins, Elshouta, & Hamaker, 2000), wurde die Motivationsentwicklung im ersten Studienjahr bis dato nur selten betrachtet. Die vorliegende Mixed Methods-Studie setzt an dieser Forschungslücke an und untersucht die Entwicklung der Studienmotivation von Wirtschaftsstudierenden im Verlauf des ersten Studienjahres. Im Rahmen einer quantitativen Längsschnittuntersuchung mit drei Messzeitpunkten wird dabei die Motivationsentwicklung über die gesamte Studierendenpopulation hinweg erfasst. Im Mittelpunkt steht die Frage, wie sich die intrinsische und extrinsische Studienmotivation sowie die studienbezogene Selbstwirksamkeit über das erste Studienjahr verändern. Zudem wird untersucht, inwiefern verschiedene studienbezogene Variablen (z. B. Angst) sich auf die Motivationsentwicklung auswirken. Um vertiefte Erkenntnisse über die Bedeutsamkeit verschiedener Gestaltungsmerkmale des ersten Studienjahres auf die Motivationsentwicklung der Studierenden zu gewinnen, wurde parallel zur quantitativen Untersuchung eine qualitative Längsschnittstudie durchgeführt mit dem Ziel, (1) verschiedene Verläufe der Motivationsentwicklung und (2) kritische Ereignisse im Eingangsjahr zu identifizieren. Das vorliegende Papier zeigt in den folgenden beiden Kapiteln den theoretischen Bezugsrahmen der Studie und die methodische Vorgehensweise. Daraufhin werden die Ergebnisse sowohl der quantitativen als auch der qualitativen Studie dargestellt und im Rahmen der Diskussion miteinander verbunden.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, keywords = {{Motivationsentwicklung, Hochschule, motivation, Längsschnitt, Mixed Methods}}, location = {{Frankfurt am Main }}, title = {{{Entwicklung der Motivation von Studierenden der Wirtschafts-wissenschaften im ersten Studienjahr-eine Mixed-Methods-Studie}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4473, abstract = {{Research on entrepreneurial learning often stresses the role of experience and previous knowledge. We aim to advance this perspective by pointing out the prerequisites and limitations of experience-based forms of learning and by adapting findings from educational psychology to the entrepreneurial context. Developing a model of self-regulated entrepreneurial learning (SREL) we pursue a more process oriented view of entrepreneurial learning in order to explain how learning unfolds in contexts of uncertainty and novelty when relevant experience and knowledge are scarce. The model comprises a planning, a performance and a review phase in order to support entrepreneurs in their learning process. It is suggested how SREL is related to self-efficacy, emotions and cognitive biases.}}, author = {{Fust, Alexander and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Unternehmertum, lernen}}, location = {{Dublin }}, title = {{{Self-Regulation and Entrepreneurial Learning}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4474, abstract = {{The transition from school to university can be overwhelming for some students. While students' motivation is considered a strong predictor of performance, the development of motivation during students' transition from high school to university has rarely been investigated. Additionally, little is known about the relation of motivational aspects with other influences on study performance. The present mixed methods study addresses this research gap and examines the development of economics students' study motivation. The longitudinal mixed-method study included three waves of data collected using quantitative surveys and a series of five interviews conducted with 14 first-year students over eight months. Regarding students' development over time, the quantitative analysis showed a gradual decline in students' motivation. However, in the interviews, certain events during the first year were identified as critical incidents demotivating students. These insights into the development of students' motivation at a business school show that concrete incidents influence students' motivational development; thus, they could be transformed by structural changes.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, keywords = {{motivation, business school, higher education, latent growth curve model, longitudinal study, mixed methods, interview, students}}, location = {{Leuven}}, title = {{{The crucial first year: The development of students' motivation at a Business School-a Mixed Methods Study}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4475, abstract = {{Tertiary education comprises at least two phases, undergraduate and graduate studies. Often, the first year is regarded another, crucial phase where students familiarize with the study environment. It can be hypothesized that students' individual perceptions of learning and studying as well as the pedagogies they experience differ depending on their current study phase. Yet, differences between the phases in HE have rarely been investigated. To capture differences in student experiences in HE comprehensively, Jenert and Gebhardt (2010) have developed a framework describing Learning Culture in HEI. LC comprises a number of constructs on the three levels of the individual student, pedagogical interactions and the organization. The study first aims to quantitatively describe differences in LC between the phases of HE within a university. Based on this analysis, a second goal is to develop a deeper understanding of how students manage the transitions between different phases by applying qualitative research methods.}}, author = {{Gebhardt, Anja and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Higher Education, Transitions, Bachelor, Master}}, location = {{Leuven}}, title = {{{Transition within higher education institutions (HEI): Differences in learning culture (LC) between first-year, bachelor, and master students at a business school}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4476, abstract = {{Auseinandersetzungen über Forschungsmethodologien haben in den Bildungswissenschaften lange Tradition. Sie werden häufig unversöhnlich und mit Profilierung der Gegensätze geführt. Für uns hängt die Sinnhaftigkeit einer Forschungskonzeption von der Problemstellung und dem Erkenntnisinteresse ab. Dies gilt auch für Design-Based Research (DBR). Dieser Ansatz entstand als Reaktion auf die Kritik an mangelnder praktischer Anwendung von Befunden aus der empirisch-analytischen Lehr-Lernforschung. Als Ergebnis werden Theorien angestrebt, die für die Praxis einen Nutzen bieten und zugleich über die Anwendung in einer singulären Situation hinausgehen. Wir wollen folgenden Fragen nachgehen: Wo liegen die Gemeinsamkeiten, wo die Spezifika von DBR gegenüber bestehenden Methodologien? Wie wird der Generalisierungsanspruch von Theorien innerhalb von DBR verstanden und umgesetzt? Für welche Erkenntnisinteressen eignet sich DBR? Welche Methoden sind für DBR sinnvoll und können wie angewendet werden?}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, keywords = {{design-based research, gestatlungsbasierte Forschung, Erziehungswissenschaft, Design, Mixed Methods}}, location = {{Berlin}}, publisher = {{Humboldt-Universität}}, title = {{{Wie kann über DBR die wissenschaftliche und praktische Relevanz der Forschung gesichert werden?}}}, year = {{2014}}, } @inbook{4508, author = {{Jenert, Tobias}}, booktitle = {{Lernumgebungen an der Hochschule. Auf dem Weg zum Campus von morgen }}, editor = {{Škerlak, Tina and Kaufmann, Helen and Bachmann, Gudrun}}, isbn = {{978-3-8309-3056-3}}, pages = {{159--175}}, publisher = {{Waxmann Verlag GmbH }}, title = {{{Verändern Medien die Lernkultur? Mögliche Rollen von Technologie zwischen virtuellen und physischen Lernräumen}}}, volume = {{Band 66}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4534, author = {{Jenert, Tobias}}, location = {{Berlin}}, title = {{{Viel Neues und doch keine Innovation!?: Fünf Thesen, warum es die Lehrentwicklung an Hochschulen schwer ha}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4535, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, location = {{Stockholm }}, title = {{{Change Management in Higher Education Institutions}}}, year = {{2014}}, } @book{6981, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Tramm, T. and Wilbers, K.}}, title = {{{Kaufmännische Bildung? Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension}}}, year = {{2014}}, } @book{6982, editor = {{Braukmann, U. and Dilger, B. and Kremer, H.-Hugo}}, title = {{{Wirtschaftspädagogische Handlungsfelder. Festschrift für Peter F. E. Sloane zum 60. Geburtstag}}}, year = {{2014}}, } @article{6983, author = {{Büchter, K. and Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{26}}, title = {{{Berufsorientierung}}}, year = {{2014}}, } @article{7471, author = {{Kremer, H.-Hugo and Rüschen, E.}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{26}}, title = {{{Der Übergang Bachelor - Master aus studentischer Perspektive: eine Rekonstruktion des Übergangshandelns als beruflicher Entwicklungspfad}}}, year = {{2014}}, } @inbook{9583, author = {{Beutner, Marc and Zoyke, A}}, booktitle = {{Arbeit der Zukunft – Zukunft der Arbeit}}, editor = {{Brucherseifer, M and Münk, D and Walter, M}}, pages = {{187 -- 197}}, title = {{{Individuelle Bildungsgangarbeit als Antwort auf Fachkräftebedarf und Qualifikationsveränderungen}}}, year = {{2014}}, } @inbook{9584, author = {{Beutner, Marc}}, booktitle = {{Wirtschaftspädagogische Handlungsfelder. Festschrift für Peter F. E. Sloane zum 60. Geburtstag}}, editor = {{Braukmann, U and Dilger, B and Kremer, H.-H}}, pages = {{125 -- 144}}, title = {{{Bildungsgangarbeit in beruflichen Schulen – Praxisphasen und ihre Auswirkungen in der Bildungsgangarbeit}}}, year = {{2014}}, } @article{9656, author = {{Beutner, Marc and Fortmann, M and Pechuel, R}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, number = {{58}}, pages = {{25 -- 40}}, title = {{{E-Learning zur Sprach- und Berufsförderung – Einblicke in AGnovel. Advanced Graphic novels in der Beruflichen Bildung}}}, volume = {{29}}, year = {{2014}}, } @article{9704, author = {{Beutner, Marc and Fortmann, L. M.}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, number = {{56}}, pages = {{3 -- 24}}, title = {{{Entrepreneurship und Berufliche Bildung: UMW – Under my Wing – Ein Innovationsprojekt zur Unterstützung von Absolventen aus nicht geschäftsbezogenen Disziplinen bei der Unternehmensgründung}}}, volume = {{29}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4471, abstract = {{Das Förderprogramm Lehren, organisiert von der Alfred Toepfer Stiftung F.V.S., kombiniert und erprobt verschiedene Ansätze zur Entwicklung der Lehrqualität an Hochschulen. Der vorgeschlagene Beitrag charakterisiert die unterschiedlichen Zugänge, beschreibt der Potenziale und Grenzen und reflektiert Möglichkeiten, komplementäre Lehrentwicklungs-Ansätze zu kombinieren. Das "Lehren Jahresprogramm" bringt Lehrende, Hochschuldidaktiker/-innen und Leitungspersonen im Rahmen von fünf themenbezogenen Workshops zusammen. Der Austausch im Rahmen der Workshops soll die Teilnehmenden neben der individuellen Kompetenzentwicklung und gegenseitiger Perspektivübernahme dabei unterstützen, Innovationsprojekte an ihren Hochschulen zu entwickeln bzw. zu implementieren. Das Jahresprogramm vertritt damit einen Ansatz, der Lehrqualität durch die Gestaltung organisationaler Rahmenbedingungen an den Hochschulen zu entwickeln versucht. Mit der Kombination verschiedener Akteursgruppen sowie durch die zentrale Organisation des Programms soll eine Community von Lehrentwickler/-innen geschaffen werden, die Strategien zur lehrbezogenen Organisationsentwicklung an Hochschulen entwickelt und teilt. Demgegenüber setzt das "Lehren-Kolleg" auf einen fachdidaktischen Zugang zur Lehrentwicklung an Hochschulen. So befassen sich im aktuellen Durchgang Teams aus sieben Hochschulen mit der Gestaltung der Mathematikausbildung in den Ingenieurswissenschaften. Auch hier werden von den teilnehmenden Hochschulvertreter/-innen jeweils Innovationsprojekte bearbeitet, wobei diese stets auf die fachdidaktische Fragestellung des Kollegs ausgerichtet sind. In diesem Ansatz spiegelt sich die starke Bedeutung wissenschaftlicher Disziplinen an Hochschulen wider. Die disziplinäre Zugehörigkeit gilt als stärkstes Element der beruflichen Identität von Hochschullehrenden und schlägt sich dementsprechend in den Kulturen einzelner Studienfächer nieder. Der Beitrag stellt die beiden Zugänge zur Lehrentwicklung - organisations- und fachbezogen - vor dem Hintergrund erster Ergebnisse einer umfangreichen Begleitforschung dar. Dabei geht es nicht darum, die Ansätze konkurrierend darzustellen und sie hinsichtlich ihrer Effektivität zu vergleichen (i.S. der Debatte Fach- versus allgemeine Didaktik). Vielmehr werden die komplementären Potenziale und Schwächen herausgearbeitet, um schliesslich das Konzept eines kombinierten Ansatzes der Lehrentwicklung zu entwerfen, der eine möglichst umfangreiche Dissemination im Rahmen der komplexen Organisationsstrukturen von Hochschulen ermöglichen kann.}}, author = {{Jenert, Tobias}}, keywords = {{Lehrentwicklung, educational development}}, location = {{Braunschweig}}, title = {{{Eine Systematisierung komplementärer Zugänge zur Lehrentwicklung am Beispiel des Förderprogramms Lehren}}}, year = {{2014}}, } @misc{48233, author = {{Schneider, Jennifer}}, title = {{{AGnovel and other Graphic novels like Twilight}}}, year = {{2014}}, } @inbook{6448, author = {{Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Standardization, professionalizationn and the measurements}}, editor = {{Feng, X. and Rützel, J. and Kremer, H.-H.}}, pages = {{51--71}}, title = {{{Kompetenzorientierte Lehrerbildung - Zur Gestaltung des Praxissemesters in wirtschaftspädagogischen Studiengängen}}}, year = {{2013}}, } @inbook{6449, author = {{Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Standardization, professionalization and the measurements}}, editor = {{Feng, X. and Rützel, J. and Kremer, H.-H.}}, pages = {{151--171}}, title = {{{Social Media: Potenziale und Herausforderungen für die berufliche Bildung}}}, year = {{2013}}, } @inbook{6450, author = {{Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, booktitle = {{Facetten berufs- und wirtschaftspädagogischer Forschung. Grundlagen - Herausfoderungen - Perspektiven}}, editor = {{Niedermair, G.}}, pages = {{359--382}}, title = {{{Forschung in Innovationsarenen: Individuelle Förderung als Herausforderung in der Bildungsarbeit in der Ausbildungsvorbereitung an Berufskollegs}}}, year = {{2013}}, } @inbook{6452, author = {{Beutner, Marc and Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, booktitle = {{Transitions in Vocational Education, Research in Vocational Education}}, editor = {{Seifried, J. and Wuttke, E.}}, title = {{{Exploring Personalized Learning in the Context of the Transition System, vol. 2. Opladen}}}, year = {{2013}}, } @inbook{6454, author = {{Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Kompetenzentwicklung in unterschiedlichen Lernkulturen}}, editor = {{Seufert, S. and Metzger, C.}}, pages = {{357--373}}, title = {{{Berufsbildung im Übergang - Kompetenzentwicklung in der Ausbildungsvorbereitung }}}, year = {{2013}}, } @inbook{6455, author = {{Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{From Diagnostics to Learning Success. Proceedings in Vocational Education and Training}}, editor = {{Beck, K. and Zlatkin-Troitschanskaia, O.}}, title = {{{Social Media: Potentials and Challenges for Vocational Education}}}, year = {{2013}}, } @article{4427, abstract = {{Kompetenzorientierung ist ein wichtiges aktuelles Ziel bei der Studienprogrammentwicklung. Allerdings ist die Umsetzung in der Praxis mit zwei wesentlichen Herausforderungen verbunden: So ist zum einen der Wechsel von disziplinären Inhalten hin zu Kompetenzen wenig intuitiv; zum anderen wird die Formulierung so genannter Learning Outcomes als administrative Übung betrachtet. An der Universität St. Gallen wurde ein systematischer Prozess für die Qualitätsentwicklung der Studienprogramme eingeführt. Im Beitrag wird dieser Prozess im Hinblick auf die Kompetenzorientierung reflektiert. Es erscheint wesentlich, den Programmen möglichst viel Freiraum auf ihrem Weg zur Kompetenzorientierung zu überlassen und sie auf diese Weise zu unterstützen.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, issn = {{2219-6994}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, keywords = {{Kompetenzorientierung, Studienprogrammentwicklung, Hochschulentwicklung, Hochschule, Learning Outcomes}}, number = {{1}}, pages = {{7--14}}, publisher = {{Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik}}, title = {{{Herausforderungen der Kompetenzorientierung in der Studienprogrammentwicklung}}}, volume = {{8}}, year = {{2013}}, } @article{4428, abstract = {{Die Auseinandersetzung mit Bildungstechnologien erfolgt häufig ausgehend von einem technologischen Trend bzw. einer Klasse innovativer Werkzeuge (bspw. mobile Technologien). Es geht dann darum, die Potenziale dieser Tools für das Lernen zu ergründen, also letztlich eine Passung zwischen den technologischen Möglichkeiten und pädagogisch-didaktischen Erfordernissen zu konstruieren. In diesem Beitrag kehren wir diese Perspektive um: Ausgehend von einer bestimmten pädagogischen Problemstellung - der Bearbeitung heterogener Lernvoraussetzungen und Studienerfahrungen in der Lehrerbildung - entwickeln wir unterschiedliche didaktische Handlungsoptionen. Am Ende entsteht ein Werkzeug, das sich in Design und Funktionsumfang auf den Kern der pädagogischen Zielsetzung beschränkt.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, issn = {{1681-7028}}, journal = {{Journal für LehrerInnenbildung}}, keywords = {{Portfolio, Lehrerbildung, Wirtschaftspädagogik}}, number = {{4}}, pages = {{29--33}}, publisher = {{Studien-Verlag}}, title = {{{Ein e-Portfolio-Konzept zur Integration heterogener Lernvoraussetzungen und Studienerfahrungen in der Lehrerbildung}}}, volume = {{13}}, year = {{2013}}, } @inproceedings{4477, abstract = {{The aim of this qualitative study is first to investigate the attitude development of students in their initial year at university. College effectiveness research has shown that attitudes towards studying as well as to one's university are key factors influencing student engagement. Up to now, little is known about the processes through which such attitudes develop. Based on the theory of planned behaviour (Ajzen & Fishbein, 1980), the study addresses this research gap in three parts: a) development paths of students' attitudes towards studying and the university; b) the normative behaviour of the fellow students as well as significant persons, c) university-related experiences during the first year influencing students' attitude development. To answer these research questions, a series of five interviews was conducted throughout the first year with a total of 13 first-year students at the University of St. Gallen/Switzerland. Data analysis was performed referring to the procedures suggested by Neale (2012) for qualitative longitudinal data. To master the challenge of displaying developments over time, graphical analysis was used to construct a case history (cf. Henderson, Holland et al., 2012) for each individual. Regarding the students' developments over time, the analysis shows the participants' attitudes towards the university became more differentiated over time. A second major result concerns frictions between students' own attitudes and what they perceive to be the dominant normative behaviour. It became obvious that this developmental process is influenced by concrete incidents students experience during the first year and thus, can be shaped by structural changes.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, keywords = {{student attitudes, qualitative research, longitudinal study, student motivation}}, location = {{München}}, publisher = {{EARLI European Association for Research on Learning and Instruction}}, title = {{{How Business Students Attitudes towards their University and Studying Develop during the First Year: A Qualitative Longitudinal Study}}}, year = {{2013}}, } @inproceedings{4478, abstract = {{The purpose of the research was to develop and validate an instrument for the assessment of attitudes towards the study environment in higher education contexts. The questionnaire is designed to measure students' attitudes towards two particular objects: the university (or Higher Education Institution) and the process of studying. Five studies at two different universities were conducted to develop and validate the Attitudes towards the Study Environment Questionnaire (ASEQ). In total, 1640 students filled in the questionnaire. Reliability tests and exploratory factor analysis as well as confirmatory factor analysis showed satisfactory psychometric characteristics of the ASEQ. Each part of the questionnaire is internally consistent and construct validity of the scales is supported by correlations with other constructs as assumed by current theories: Positive attitudinal constructs (normative behavior, autonomy, joy, self-efficacy, and task value) are positively related to intrinsic motivation and the expected study performance while anxiety is negatively related to these constructs. Since attitudes towards the study situation are connected to student engagement and motivation, the study contributes to the theory of student learning by providing a validated instrument to assess attitudes. Thus, the ASEQ can support further research on student performance and development by providing an instrument for the hitherto neglected but nonetheless extremely relevant domain of attitudes. Also, the questionnaire can be used as a diagnostic instrument for higher education faculty and administration to trace students' attitudinal development over time - a factor of prime importance for student socialization during the introductory phase of studying.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Euler, Dieter}}, keywords = {{attitudes, teaching and learning, studying, higher education institution, theory of planned behavior, instrument development}}, location = {{München }}, publisher = {{EARLI European Association for Research on Learning and Instruction}}, title = {{{On the assessment of attitudes towards the study process and the university: Attitudes towards the Study Environment Questionnaire (ASEQ)}}}, year = {{2013}}, } @inproceedings{4480, abstract = {{The proposed paper aims to investigate the longitudinal development of students' motivation over the first year of their studies at a business school by using latent growth curve modeling. The study tackles the following core research questions: How do first-year university students' intrinsic and extrinsic vary over time? Which (motivational) factors are related to students' motivational development? Although motivational dispositions have been analyzed extensively in previous studies, their longitudinal development has hitherto not been examined in the higher education context. This longitudinal study is conducted at the University of St. Gallen in Switzerland. The current sample includes 280 first-year students who have been surveyed three times and who are representative of the first-year student population. Descriptive results show that prior to their studies, students were motivated most by intrinsic factors, however, extrinsic motivation was also quite high. Employing latent growth curve modeling, it could be shown that both intrinsic and extrinsic motivation decline significantly over the course of the first year (8 months). The study contributes to motivation theory by providing further insights into the development of academic motivation over time. Latent growth curve modeling as a method can be well used for longitudinal data analysis, thus, excluding measurement error from longitudinal data. Furthermore, the study supports educational developers by determining factors influencing students' motivational development.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, keywords = {{motivation, intrinsic motivation, extrinsic motivation, latent growth curve modeling, longitudinal data analysis, ASEQ, higher education, studying}}, location = {{München}}, publisher = {{EARLI European Association for Research on Learning and Instruction}}, title = {{{A latent growth curve analysis of Business students' intrinsic and extrinsic motivation}}}, year = {{2013}}, } @inproceedings{4481, abstract = {{Die vorliegende Untersuchung an der Universität St. Gallen soll Erkenntnisse über die Verläufe der Einstellungsveränderungen der Studierenden geben (vgl. Brahm & Jenert, 2012). Basierend auf der Theorie des geplanten Verhaltens (Ajzen & Fishbein, 1980) werden drei Forschungsfragen adressiert: (1) Gibt es typische Pfade der Einstellungsentwicklung? (2) Wie wird das normative Verhalten von Mitstudierenden und anderen Personen wahrgenommen? (3) Welche Erfahrungen beeinflussen die Entwicklung? Zur Beantwortung dieser Fragen wurde über das erste Studienjahr hinweg eine Interviewserie mit 13 Studierenden durchgeführt. Die Datenanalyse mithilfe grafischer Case Histories zeigt, dass die Einstellungen der Probanden über die Zeit differenzierter werden. Zudem gibt es Widersprüche zwischen den Einstellungen und dem wahrgenommenen normativen Verhalten. Dabei ist die Einstellungsentwicklung von konkreten Ereignissen geprägt und kann damit durch strukturelle Interventionen beeinflusst werden.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, keywords = {{student attitudes, theory of planned behaviour, Einstellungsentwicklung, student motivation}}, location = {{Hildesheim}}, publisher = {{Institut für Psychologie}}, title = {{{Die Entwicklung studien-und hochschulbezogener Einstellungen an einer Wirtschaftsuniversität: eine qualitative Längsschnittstudie}}}, year = {{2013}}, } @inbook{4509, author = {{Jenert, Tobias and Brahm , Taiga}}, booktitle = {{Lehrforschung wird Praxis: Hochschuldidaktische Forschungsergebnisse und ihre Integration in die Praxis}}, editor = {{Spiekermann, Annette}}, isbn = {{978-3-7639-5194-9}}, pages = {{69--84 }}, publisher = {{W. Bertelsmann Verlag }}, title = {{{Eine strategische Perspektive auf die Qualitätsentwicklung in Studienumgebungen }}}, volume = {{124}}, year = {{2013}}, } @inbook{4510, author = {{Jenert, Tobias and Gebhardt , Anja}}, booktitle = {{Kompetenzentwicklung in unterschiedlichen Lernkulturen, Festschrift für Dieter Euler zum 60. Geburtstag}}, editor = {{Seuffert, Sabine and Metzger, Christoph}}, issn = {{1613-0677}}, pages = {{227--240}}, publisher = {{EUSL}}, title = {{{Die Erforschung von Lernkulturen an Hochschulen unter Nutzung komplementärer Zugänge: Erste Erfahrungen aus einem Forschungsprogramm}}}, year = {{2013}}, } @book{6984, editor = {{Beutner, Marc and Kremer, H.-Hugo and Wirth, W.}}, title = {{{Berufsorientierung, Gewaltsensibilisierung und Kompetenzentwicklung - Konzepte zur beruflichen Bildung im JUngtätervollzug}}}, year = {{2013}}, } @article{6985, author = {{Kremer, H.-Hugo and Fischer, M. and Tramm, T.}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{24}}, title = {{{Didaktik beruflicher Bildung}}}, year = {{2013}}, } @book{6986, editor = {{Feng, X. and Rützel, J. and Kremer, H.-Hugo}}, title = {{{Standardization, professionalization and the measurements}}}, year = {{2013}}, } @inbook{7470, author = {{Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Vielfalt an Übergängen in der beruflichen Bildung - zwölf Ansichten}}, editor = {{Fischer, A. and Frommberger, D.}}, pages = {{185--202}}, title = {{{Paradigmen in der Curriculumtheorie: Das Lernfeldkonzept im Kontext der Input-Output-Diskussion}}}, year = {{2013}}, } @inbook{9585, author = {{Beutner, Marc and Rohde, S}}, booktitle = {{Berufsorientierung, Gewaltsensibilisierung und Kompetenzentwicklung. Konzepte zur beruflichen Bildung im Jungtätervollzug}}, editor = {{Beutner, M and Kremer, H.-H and Wirth, W}}, pages = {{181 -- 196}}, title = {{{Werte als Ausgangsbasis der Berufsorientierung in Justizvollzugsanstalten}}}, year = {{2013}}, } @inbook{9586, author = {{Beutner, Marc and Rose, S}}, booktitle = {{Berufsorientierung, Gewaltsensibilisierung und Kompetenzentwicklung. Konzepte zur beruflichen Bildung im Jungtätervollzug}}, editor = {{Beutner, M and Kremer, H.-H and Wirth, W}}, pages = {{197 -- 216}}, title = {{{Ausbildungsfähigkeit und Basiskompetenzen – Eine Herausforderung für den Justizvollzug}}}, year = {{2013}}, } @article{9705, author = {{Beutner, Marc and Fortmann, L. M.}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, number = {{54}}, title = {{{COR-VET – Career Orientation in Vocational Education and Training in Europe}}}, volume = {{28}}, year = {{2013}}, } @article{9706, author = {{Beutner, Marc and Kundisch, Dennis and Magenheim, J and Hermann, P and Reinhardt, W and Zoyke, A}}, journal = {{Informatik Spektrum}}, number = {{3}}, pages = {{389 -- 393}}, title = {{{Classroom Response Systeme}}}, volume = {{36}}, year = {{2013}}, } @inbook{6456, author = {{Higham, J. J. S. and Kremer, H.-Hugo and Yeomans, D.}}, booktitle = {{The Architecture of Innovative Apprenticeship}}, editor = {{Deitmer, L. and Hauschildt, U. and Rauner, F. and Zelloth, H.}}, pages = {{39--50}}, title = {{{Exploring Intermediate Vocational Education and Training for 16-19 Year-olds in Germany and England}}}, year = {{2013}}, } @inbook{6457, author = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc and Wirth, W.}}, booktitle = {{Berufsorientierung, Gewaltsensibilisierung und Kompetenzentwicklung - Konzepte zur beruflichen Bildung im Jungtätervollzug}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M. and Wirth, W.}}, title = {{{Lernen im Justizvollzug. Vorstellung und Grundidee des Modellprojektes TANDEM}}}, year = {{2013}}, } @inbook{6458, author = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc}}, booktitle = {{Berufsorientierung, Gewaltsensibilisierung und Kompetenzentwicklung - Konzepte zur beruflichen Bildung im Jungtätervollzug}}, title = {{{Berufsorientierung im Jungtätervollzug - Rahmenkonzept und übergreifenden Prinzipien}}}, year = {{2013}}, } @inbook{6459, author = {{Gebbe, M. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Berufsorientierung, Gewaltsensibilisierung und Kompetenzentwicklung - Konzepte zur beruflichen Bildung im Jungtätervollzug}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M. and Wirth, W.}}, title = {{{myflux.eu - Ein Instrument zur Förderung von Zielorientierung, Reflexion und Verantwortung im Berufsorientierungsprozess von Jungtätern}}}, year = {{2013}}, } @inbook{6461, author = {{Kremer, H.-Hugo and Knust, S.}}, booktitle = {{Berufsorientierung, Gewaltsensibilisierung und Kompetenzentwicklung - Konzepte zur beruflichen Bildung im Jungtätervollzug}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M. and Wirth, W.}}, title = {{{Stärkenbasierte Berufsorientierung im Jungtätervollzug }}}, year = {{2013}}, } @inbook{6462, author = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc}}, booktitle = {{Berufsorientierung, Gewaltsensibilisierung und Kompetenzentwicklung - Konzepte zur beruflichen Bildung im Jungtätervollzug}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M. and Wirth, W.}}, title = {{{Mit dem Tandem in die Zukunft - Eine Einschätzung aus berufs- und wirtschaftspädagogischer Perspektive}}}, year = {{2013}}, } @inbook{6410, author = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc and Zoyke, A.}}, booktitle = {{Individuelle Förderung und berufliche Orientierung im berufsschulischen Übergangssystem - Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InLab}}, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc and Zoyke, A.}}, title = {{{Informationen aus der Lehrer- und Schülerbefragung! Eine empirische Studie zu den Erfahrungen von Lehrkräften und Jugendlichen im beruflichen Übergangssystem}}}, year = {{2012}}, } @inbook{6412, author = {{Kremer, H.-Hugo and Rhode, S. and Zoyke, A.}}, booktitle = {{Individuelle Förderung und berufliche Orientierung im berufsschulischen Übergangssystem - Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InLab}}, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc and Zoyke, A.}}, title = {{{Weiterbildung "Individuelle Förderung in der beruflichen Bildung" - Entwicklungen und Implementation eines Blended Learning Ansatzes im Projekt InLab}}}, year = {{2012}}, } @inbook{6413, author = {{Kremer, H.-Hugo and Knust, S.}}, booktitle = {{Individuelle Förderung und berufliche Orientierung im berufsschulischen Übergangssystem - Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InLab}}, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc and Zoyke, A.}}, title = {{{Stärkenbasierte Bildungsarbeit zur individuellen Kompetenzentwicklung im Übergang von Schule zu Berufs- und Arbeitswelt}}}, year = {{2012}}, }