@book{9258, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{128}}, publisher = {{IK Verlag}}, title = {{{Innovative Ansätze zum Serious Mobile Learning für Aus- und Weiterbildung}}}, year = {{2016}}, } @book{9259, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{118}}, publisher = {{IK Verlag}}, title = {{{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project}}}, year = {{2016}}, } @book{9271, author = {{Beutner, Marc}}, isbn = {{978-3-946826-51-4}}, pages = {{128}}, publisher = {{IK Verlag}}, title = {{{Innovatives Micro-Learning im Handwerk – Konzeption auf Basis der Struktur der OPALESCE Learning Units sowie handwerksbezogene Umsetzungsbeispiele aus dem Bereich Rechnungswesen}}}, year = {{2016}}, } @book{9273, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J}}, pages = {{25}}, publisher = {{IK Verlag}}, title = {{{SEEL – Expertenhandbuch. SEEL – Handbook for experts}}}, year = {{2016}}, } @inbook{6241, author = {{Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Inklusion als Chance und Gewinn für eine differenzierte Berufsbildung}}, editor = {{Bylinski, U. and Rützel, J.}}, pages = {{183--199}}, publisher = {{Bonn}}, title = {{{Überlegungen zur Inklusion an Berufskollegs - Widerspruch, Anspruch und Herausforderung}}}, year = {{2016}}, } @article{6243, author = {{Kremer, H.-Hugo and Büchter, K. and Buchmann, U.}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{30}}, pages = {{1--4}}, title = {{{EDITORIAL zur Ausgabe 30: Inklusion in der beruflichen Bildung}}}, year = {{2016}}, } @article{6244, author = {{Kremer, H.-Hugo and Kückmann, Marie-Ann}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{30}}, pages = {{1--26}}, title = {{{Multiprofessionelle Teamarbeit oder multiprofessionelle Akteure: Studie zur inklusiven Bildungsgangarbeit in der Ausbildungsvorbereitung}}}, year = {{2016}}, } @article{4421, abstract = {{In Switzerland, every student graduating from grammar school can begin to study at a university. This leads to high dropout rates. Although students’ motivation is considered a strong predictor of performance, the development of motivation during students’ transition from high school to university has rarely been investigated. Additionally, little is known about the relation of motivational aspects with other influences on study performance. The present longitudinal study addresses this research gap and examines the development of economics and management students’ study motivation. It encompasses four waves of data collected throughout the first year, using quantitative online surveys. In total, the sample consists of 820 students. Data is analysed using latent change modelling. Results indicate that students start at a higher level of intrinsic motivation compared to extrinsic motivation. The variability of the starting value of the two constructs is also differing. The analysis also shows a gradual decline in students’ motivation. Above all, the transition from secondary to higher education seems to be a driver for this decline.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Wagner, Dietrich}}, issn = {{0018-1560}}, journal = {{Higher Education}}, keywords = {{Transition to higher education, Motivation, Longitudinal study, Socio-cultural factors, Latent change model, Switzerland}}, number = {{3}}, pages = {{459--478}}, publisher = {{Springer Nature}}, title = {{{The crucial first year: a longitudinal study of students’ motivational development at a Swiss Business School}}}, doi = {{10.1007/s10734-016-0095-8}}, volume = {{73}}, year = {{2016}}, } @book{4439, abstract = {{Jugendliche im Übergang von Schule zu Ausbildung befinden sich in einer Phase der Suche und Entwicklung ihrer eigenen Identität. Aus diesem Grund sollte die Schule nicht nur fachliche Kompetenzen vermitteln, sondern auch das Ziel einer Persönlichkeitsförderung der Schülerinnen und Schüler verfolgen. Das Unterrichtskonzept ermöglicht das Erlernen und Trainieren von wichtigen Selbst- und Sozialkompetenzen im Schulunterricht, damit die Lernenden schwierige Herausforderungen in verschiedenen Lebensbereichen besser bewältigen können. Das Unterrichtskonzept besteht aus verschiedenen Modulen, welche detailliert beschrieben sind und zahlreiche Übungen beinhalten. Die vorgeschlagene Verlaufsplanung kann individuell auf die jeweiligen Lernvoraussetzungen und Rahmenbedingungen des Unterrichts angepasst werden. Die Unterrichtsreihe «Persönlichkeitsförderung im Schulunterricht» wurde in Zusammenarbeit zwischen dem Institut für Wirtschaftspädagogik der Universität St. Gallen und vier Schulen des Kantons St. Gallen entwickelt und erprobt. Sie umfasst drei Bände: Band I «Realistische Ursachenzuschreibungen», Band II «Kommunikation in Konfliktsituationen» und Band III «Selbstwirksamkeit». Zielgruppe: Das Unterrichtskonzept dient als Arbeitsinstrument für Abschlussklassen Volksschule und Brückenangebote.}}, author = {{Autorengruppe, Institut für Wirtschaftspädagogik}}, title = {{{Persönlichkeitsförderung im Schulunterricht, Band I: Realistische Ursachenzuschreibungen}}}, year = {{2016}}, } @inproceedings{4460, abstract = {{The first year of studying has been extensively researched in order to better understand the transition into Higher Education (HE) as well as the phenomena of student performance, retention, and drop out. Although research points to the importance of the socio-cultural dimension of first-year experiences, surprisingly little is known about the actual processes through which students integrate into the socio-cultural context of HE. To address this research gap, an interview study was conducted with 15 first-year university students. The analysis revealed distinctive transition processes into HE that were developed into a typology with four transition types. Interestingly, students who tended to be more critically reflective about their studies were in danger of having a rougher transition than less critically reflective counterparts. For the former, it is essential to develop social relationships that tie them to their studies while the latter manage study-related challenges by simply working through them. }}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga and Gommers, Luci and Kühner, Patrizia}}, location = {{Amsterdam}}, title = {{{A typology of students’ enculturation during the first year at University}}}, year = {{2016}}, } @inproceedings{4461, abstract = {{Entrepreneurial contexts are characterized by uncertainty, often requiring entrepreneurs to adapt in order to tackle the corresponding challenges and succeed. While entrepreneurial success may be explained by experiential learning, little is known as to why some experienced entrepreneurs are more successful at adapting to uncertain conditions. It has been suggested that these differences are due to enhanced cognitive resources that are analogous to those of experts. Since expertise can be developed through self-regulated learning (SRL), our paper seeks to explain the missing link between experience and entrepreneurial success. By drawing from advances in expert research and a social cognitive view of self-regulation, we develop a process oriented model of self-regulated entrepreneurial learning (SREL) in order to explain why expert entrepreneurs are better able to self-regulate and adapt their behavior during uncertainty (compared to novices and non-experts). We further develop empirically testable research propositions, and discuss theoretical and practical implications for aspiring entrepreneurs and entrepreneurs alike.}}, author = {{Winkler, Christoph and Fust, Alexander and Jenert, Tobias}}, booktitle = {{Academy of Management Proceedings}}, location = {{Anaheim, CA}}, number = {{1}}, pages = {{12056}}, title = {{{Differentiating Novice, Non-expert and Expert Entrepreneurs: A Self-regulated Learning Perspective}}}, year = {{2016}}, } @inproceedings{4462, author = {{Dilger, Bernadette and Jenert, Tobias and Sloane, Peter F. E.}}, location = {{Bochum}}, title = {{{Studienprogramm-Entwicklung in unterschiedlichen Spannungsfeldern}}}, year = {{2016}}, } @inbook{4507, author = {{Jenert, Tobias}}, booktitle = {{Pädagogische Hochschulentwicklung - Von der Programmatik zur Implementierung}}, editor = {{Jenert , Tobias and Brahm, Taiga and Euler , Dieter}}, isbn = {{978-3-658-12067-2}}, pages = {{26--29 }}, publisher = {{Springer Verlag }}, title = {{{Von der Curriculum - zur Studienprogrammentwicklung: Argumente für eine Perspektiverweiterung}}}, year = {{2016}}, } @inproceedings{4533, author = {{Jenert, Tobias}}, booktitle = {{ Vortrag im Rahmen des Expert_Innenforums Hochschuldidaktik der Fachhochschule Oberösterreich.}}, location = {{Linz}}, title = {{{Mehr als nur „gute“ Stimmung: Einstellungen und Motivation Studierender als zentraler Bestandteil der Kompetenzentwicklung}}}, year = {{2016}}, } @inbook{8885, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basic of the SEEL project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{10 -- 19}}, title = {{{The Project SEEL – Basic information about the context}}}, year = {{2016}}, } @inbook{8887, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{20 -- 32}}, title = {{{The strcture of the SEEL Project}}}, year = {{2016}}, } @inbook{8888, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{34 -- 42}}, title = {{{Situation of visual impaired in Germany}}}, year = {{2016}}, } @inbook{8889, author = {{Beutner, Marc}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{56 -- 64}}, title = {{{Quasi-Experimental Design concerning learning with sounds in education}}}, year = {{2016}}, } @inbook{8890, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{64 -- 65}}, title = {{{The general structure of the SEEL Teacher Training Course}}}, year = {{2016}}, } @inbook{8891, author = {{Beutner, Marc}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{81 -- 83}}, title = {{{Insights in the evaluation results of the SEEL Project}}}, year = {{2016}}, } @article{6500, author = {{Frehe, Petra and Kremer, H.-Hugo}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{30}}, pages = {{1--21}}, title = {{{Ausbildungsvorbereitung als Domäne - Inklusion in der Exklusion?}}}, year = {{2016}}, } @article{6977, author = {{Kremer, H.-Hugo and Büchter, K. and Buchmann, U.}}, journal = {{bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, number = {{30}}, title = {{{Inklusion in der beruflichen Bildung}}}, year = {{2016}}, } @book{12892, author = {{Beutner, Marc and Schneider, J.}}, pages = {{19}}, publisher = {{IK Verlag}}, title = {{{Handbuch für Lehrkräfte. Ein Handbuch zur Nutzung des SEEL-Online-Course-Creators}}}, year = {{2016}}, } @book{4639, abstract = {{Bildung findet auf kommunaler Ebene statt. Dies ist der Ort, an dem ganz unterschiedliche Maßnahmen durchgeführt werden, die entweder nach Landesrecht, Bundesrecht oder nach den Vorschriften der Kammern reguliert sind oder aber aufgrund von privatrechtlichen Vereinbarungen zustande kommen. Kommunen sind dabei kein neutraler ‚Austragungsort’ von Bildung. Vielmehr ist das kommunale Bildungsangebot eine ganz wesentliche Größe, wenn es um die Entwicklung von Kommunen geht. Die Attraktivität und die Prosperität einer Stadt oder Gemeinde ist letztlich auch davon abhängig, welche Bildungsangebote sie den Bürgern, aber auch den Betrieben, Verbänden usw. machen kann. So gesehen hat kommunales Bildungsmanagement eine sehr zentrale Funktion zur Unterstützung und Koordination von Bildungsmaßnahmen vor Ort. Von 2009 bis 2014 hat der Bund mit dem Programm ‚Lernen vor Ort’ den Aufbau eines kommunalen Bildungsmanagements in 36 Kreisen und kreisfreien Städten gefördert. Die vorliegende Studie analysiert die dabei gewonnenen Erfahrungen, verdichtet diese zu einem Konzept des kommunalen Bildungsmanagements und zeigt auf, wie ein erfolgreiches kommunales Bildungsmanagement gewinnbringend auf andere Kommunen transferiert werden kann.}}, author = {{Euler, Dieter and Sloane, Peter F. E. and Fäckeler, Sina and Jenert, Tobias Johannes and Losch, Simone and Meier, Christoph and Meier, Karin and Rüschen, Eva and Schröder, Helmut}}, isbn = {{978-3-940625-56-4}}, pages = {{106}}, publisher = {{EUSL}}, title = {{{Kommunales Bildungsmanagement - Kernkomponenten und Gelingensbedingungen}}}, year = {{2016}}, } @article{50998, author = {{Jahnke, Heike and Kehl, Verena and Kiepe, Karina}}, journal = {{Seminar}}, pages = {{82--96}}, title = {{{Entwicklung, Implementierung und Evaluation eines Tagungsportfolios}}}, volume = {{22(1)}}, year = {{2016}}, } @inbook{47954, author = {{Beutner, Marc and Duse, Carmen and Pechuel, Rasmus and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{43 -- 50}}, title = {{{Insights in the OER Rating – Database – Structures, Advantages and Challenges}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47945, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{53 -- 61}}, title = {{{Use and Implementation of OERs in Germany}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47934, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project}}, editor = {{Beutner, Marc }}, pages = {{34--42}}, title = {{{Situation of visual impaired in Germany}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47935, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project}}, editor = {{Beutner, Marc }}, pages = {{19--27}}, title = {{{The EU-StORe Project}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47939, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{29--41}}, title = {{{The OER Quality Standards}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47933, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{117--133}}, title = {{{Evaluation Results concerning OER and the EU-StORe Project}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47937, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project}}, editor = {{Beutner, Marc }}, pages = {{11--17}}, title = {{{The Importance of OER in European Education}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47936, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{64--65}}, title = {{{The general structure of the SEEL Teacher Training Course}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47942, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{20--32}}, title = {{{The structure of the SEEL Project}}}, year = {{2016}}, } @inbook{47941, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, booktitle = {{Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project}}, editor = {{Beutner, Marc}}, pages = {{10 -- 19}}, title = {{{The Project SEEL – Basic information about the context}}}, year = {{2016}}, } @book{47932, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, publisher = {{IK-Verlag}}, title = {{{SEEL - Handbuch für Lehrkräfte}}}, year = {{2016}}, } @book{47893, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, pages = {{130}}, title = {{{Teachers´ Manual and Teachers´ Guideline. A handbook for Teachers. }}}, year = {{2016}}, } @book{47897, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, title = {{{Teachers´ Manual and Teachers´ Guideline. A handbook for Teachers. }}}, year = {{2016}}, } @book{47895, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, pages = {{25}}, publisher = {{IK-Verlag}}, title = {{{SEEL- Expertenhandbuch}}}, year = {{2016}}, } @book{47896, author = {{Beutner, Marc and Schneider, Jennifer Nicole}}, pages = {{18}}, publisher = {{IK-Verlag}}, title = {{{SEEL- Handbook for Educators}}}, year = {{2016}}, } @article{3556, author = {{Euler, Dieter and Sloane, Peter F. E.}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik}}, number = {{1}}, pages = {{1----10}}, title = {{{Neue Bildungslandschaften - Kommunales Bildungsmanagement als Zukunftsaufgabe}}}, volume = {{111}}, year = {{2015}}, } @article{6248, author = {{Zoyke, A. and Kremer, H.-Hugo and Sampaio-Araujo, J.}}, journal = {{Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik}}, pages = {{129 -- 144}}, title = {{{Komplexe Selbstlernaufgabe (,WiWi-Studies') in der Eingangsphase wirtschaftswissenschaftlicher Bachelorstudiengänge. Einblicke in ein Design-Based Research-Projekt mit Studierendenbefragungen}}}, volume = {{58}}, year = {{2015}}, } @inbook{6260, author = {{Kremer, H.-Hugo and Rüschen, E.}}, booktitle = {{Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Innovative Concepts for the 21st Century. Conference Proceedings}}, editor = {{Gessler, M. and Freund, L.}}, pages = {{98--104}}, title = {{{What does Vocational Mean? Exploring the Understanding of Vocational in Higher Education and Vocational Education}}}, year = {{2015}}, } @article{6263, author = {{Kerbs, N. and Kremer, H.-Hugo and Rüschen, E. and Sampaio-Araujo, J. and Zoyke, A.}}, journal = {{Das Hochschulwesen}}, pages = {{67--73}}, title = {{{Gestaltung der Studieneingangsphase an einer wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät}}}, volume = {{2}}, year = {{2015}}, } @inbook{6264, author = {{Beutner, Marc and Kremer, H.-Hugo and Kundisch, Heike and Rohde, S. and Zoyke, A.}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M-}}, pages = {{7--18}}, title = {{{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung: Das Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6267, author = {{Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Enwticklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{19--40}}, title = {{{Überlegungen zur Modellierung der Bildungsarbeit im Rahmen von InBig}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6268, author = {{Kranert, T. and Kremer, H.-Hugo and Zoyke, A.}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-H. and Beutner, M.}}, pages = {{41--76}}, title = {{{Bildungsgangarbeit an Berufskollegs. Diskussionsbericht zur Bestandserhebung an den Pilot-Berufskollegs im Projekt InBig}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6403, author = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc and Kranert, T.}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc}}, pages = {{77--86}}, title = {{{Grundstrukturen und Arbeitsbasis - Zur Entwicklung der Standortkonzepte - InBig als Forschungsfrage und Entwicklungsarena}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6405, author = {{Rose, S. and Kranert, T. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc}}, pages = {{87--100}}, title = {{{Kurzportrait zum Standortkonzept des Robert-Bosch-Berufskolleg der Stadt Dortmund}}}, year = {{2015}}, } @inbook{6406, author = {{Beutner, Marc and Kranert, T. and Kremer, H.-Hugo}}, booktitle = {{Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig}}, editor = {{Kremer, H.-Hugo and Beutner, Marc}}, pages = {{109--129}}, title = {{{Kurzportrait zum Standortkonzept des Berufskollegs Ernährung, Sozialwesen, Technik in Geilenkirchen}}}, year = {{2015}}, }