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Im Zuge der Bologna-Diskussion stellt sich jedoch vermehrt die Frage, wie Studierende den langfristigen Bildungspfad eines ganzen Studiums gestalten. Denn obschon Studierende seit langem Gegenstand der Forschung sind, ist bislang wenig dazu bekannt, wie Lernaktivitäten ausgewählt und Ressourcen im Studium verteilt werden. 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Ein kritischer Blick offenbart jedoch, dass der Begriff uneinheitlich und mit teils widersprüchlichen Konnotationen gebraucht wird. Der Beitrag analysiert die Begriffsverwendungen innerhalb verschiedener Hochschulkontexte. Dabei werden Widersprüche zwischen den vorgefundenen Konnotationen - insbesondere zwischen den Perspektiven des Hochschulmanagements und der Didaktik - identifiziert. Davon ausgehend wird mit dem Konzept der Bildungsorientierung eine Alternative vorgeschlagen, die auf das Kernziel der Hochschule als Bildungsorganisation verweist und die skizzierten Unschärfen vermeidet."}],"extern":"1","user_id":"51057","page":"106-122","type":"journal_article","year":"2011","citation":{"ieee":"G. Reinmann and T. Jenert, “Studierendenorientierung: Wege und Irrwege eines Begriffs mit vielen Facetten,” Zeitschrift für Hochschulentwicklung, vol. 6, no. 2, pp. 106–122, 2011.","short":"G. Reinmann, T. Jenert, Zeitschrift Für Hochschulentwicklung 6 (2011) 106–122.","mla":"Reinmann, Gabi, and Tobias Jenert. “Studierendenorientierung: Wege Und Irrwege Eines Begriffs Mit Vielen Facetten.” Zeitschrift Für Hochschulentwicklung, vol. 6, no. 2, Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik, 2011, pp. 106–22.","bibtex":"@article{Reinmann_Jenert_2011, title={Studierendenorientierung: Wege und Irrwege eines Begriffs mit vielen Facetten}, volume={6}, number={2}, journal={Zeitschrift für Hochschulentwicklung}, publisher={Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik}, author={Reinmann, Gabi and Jenert, Tobias}, year={2011}, pages={106–122} }","ama":"Reinmann G, Jenert T. Studierendenorientierung: Wege und Irrwege eines Begriffs mit vielen Facetten. Zeitschrift für Hochschulentwicklung. 2011;6(2):106-122.","apa":"Reinmann, G., & Jenert, T. (2011). Studierendenorientierung: Wege und Irrwege eines Begriffs mit vielen Facetten. 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Presented at the 14th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter: European Association for Research on Learning and Instruction."},"type":"conference","year":"2011","abstract":[{"text":"Research on teaching and learning in higher education has first and foremost centered on individuals, i.e. students' and teachers' approaches to learning and teaching as well as methods (Entwistle, McCune, & Scheja, 2006; Entwistle & Peterson, 2004). As a consequence, concepts on how to improve and innovate education at higher education institutions (HEI) have stayed on the level of individual courses, trying to qualify teachers to implement new teaching and learning methods in their classrooms (Aineley, 2008, S. 619). Yet, there are both theoretical as well as practical reasons that argue for a broader perspective on learning processes and, as a consequence, reach beyond the course-level but focus on entire educational programmes instead: First, over the last thirty years or so, learning theories are increasingly stressing the importance of (a) social-material contexts (McInerney & van Etten, 2002) as well as (b) learners' subjective experiences. This suggests that a course of study be not regarded as a mere addition of more or less independent courses, but rather as a holistic learning experience. This includes the sum total of a student's educationally purposeful social-material interactions at a HEI both within and outside the classroom (cf. Hu & Kuh, 2002). A second, more practical reason why educational researchers and designers should take a closer look on the design of educational programmes lies in the Bologna process: The introduction of the European Credit Transfer System as well as the tow-tiered study structure force HEI to systematically craft their programmes' internal structure. Due to the fact that there are virtually no pedagogical concepts concerning the design of study programmes, these design processes have so far been dominated by administrative considerations, largely neglecting students' experiences within the programme structures (Winter, 2009; Hildbrand, Tremp, Jäger & Tückmantel, 2008). Thus, it can be concluded that there is a lack of knowledge on how distinctive design features of study programmes (1) are perceived by students and (2) impact on their action strategies concerning for example the selection of learning activities, the attribution of resources for learning, and social interactions with their peers.","lang":"eng"}],"extern":"1","user_id":"51057","title":"Developing a learning centered model for designing and managing study programmes","author":[{"id":"71994","last_name":"Jenert","full_name":"Jenert, Tobias","orcid":" https://orcid.org/0000-0001-9262-5646","first_name":"Tobias"}],"publisher":"European Association for Research on Learning and Instruction","keyword":["educational development","study programmes","approaches to studying"],"department":[{"_id":"208"},{"_id":"282"}],"status":"public","date_created":"2018-09-19T08:41:01Z","alternative_title":["Education for a Global Networked Society"]},{"type":"conference","citation":{"mla":"Brahm, Taiga, et al. Learning Culture as a Prerequisite for an Institution-Wide Approach to Educational Development. European Association for Research on Learning and Instruction, 2011.","bibtex":"@inproceedings{Brahm_Gebhardt_Jenert_2011, title={Learning culture as a prerequisite for an institution-wide approach to educational development}, publisher={European Association for Research on Learning and Instruction}, author={Brahm, Taiga and Gebhardt, Anja and Jenert, Tobias}, year={2011} }","apa":"Brahm, T., Gebhardt, A., & Jenert, T. (2011). Learning culture as a prerequisite for an institution-wide approach to educational development. Presented at the 14th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter: European Association for Research on Learning and Instruction.","ama":"Brahm T, Gebhardt A, Jenert T. Learning culture as a prerequisite for an institution-wide approach to educational development. In: European Association for Research on Learning and Instruction; 2011.","chicago":"Brahm, Taiga, Anja Gebhardt, and Tobias Jenert. “Learning Culture as a Prerequisite for an Institution-Wide Approach to Educational Development.” European Association for Research on Learning and Instruction, 2011.","ieee":"T. Brahm, A. Gebhardt, and T. Jenert, “Learning culture as a prerequisite for an institution-wide approach to educational development,” presented at the 14th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, 2011.","short":"T. Brahm, A. Gebhardt, T. 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These concepts form part of what Barr and Tagg (1995) have termed the \"shift from teaching to learning\". However, very few approaches have been proposed so far in the scholarly literature on how to actually transfer such normative concepts into the practice of teaching and learning at HEI. In order to sustainably develop the practices of teaching and learning at HEI, it is necessary to comprehend the prerequisites for educational development. The construct of \"learning culture\" can be seen as a possible concept to explicate these prerequisites. The aims of this study are to (a) propose an institution-wide approach to educational development at HEI and to (b) present a comprehensive instrument to diagnose learning culture as a starting point for educational development. The findings of the study include a first version of the Learning Culture Inventory for HEI. The students' version of the instrument encompasses 12 scales for the individual, 12 for the pedagogical interactions and 5 for the organizational dimension. The assumed basic factor structure of the instruments could be confirmed. With the institution-wide approach to educational development and the Learning Culture Inventory, this study can provide the basis for sustainable developmental initiatives to innovate teaching and learning at HEI.","lang":"eng"}],"title":"Learning culture as a prerequisite for an institution-wide approach to educational development","user_id":"51057"},{"page":"284-392","year":"2011","type":"conference","citation":{"bibtex":"@inproceedings{Gebhardt_Jenert_2011, title={Fertigkeiten und Einstellungen Studierender zum Bloggen in Praxisprojekten oder: Spannungsfelder und Teufelskreise beim selbstorganisierten Lernen}, volume={Band 60}, publisher={Waxmann}, author={Gebhardt, Anja and Jenert, Tobias}, year={2011}, pages={284–392} }","mla":"Gebhardt, Anja, and Tobias Jenert. Fertigkeiten Und Einstellungen Studierender Zum Bloggen in Praxisprojekten Oder: Spannungsfelder Und Teufelskreise Beim Selbstorganisierten Lernen. Vol. Band 60, Waxmann, 2011, pp. 284–392.","ama":"Gebhardt A, Jenert T. 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Jenert, “Fertigkeiten und Einstellungen Studierender zum Bloggen in Praxisprojekten oder: Spannungsfelder und Teufelskreise beim selbstorganisierten Lernen,” presented at the Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft (GMW) 2011, Dresden, 2011, vol. Band 60, pp. 284–392.","short":"A. Gebhardt, T. Jenert, in: Waxmann, 2011, pp. 284–392."},"conference":{"name":"Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft (GMW) 2011","location":"Dresden"},"date_updated":"2022-01-06T07:01:06Z","_id":"4490","keyword":["Weblog","Selbststudium","Praxisprojekte","Selbstorganisiertes Lernen"],"department":[{"_id":"208"},{"_id":"282"}],"publisher":"Waxmann","author":[{"full_name":"Gebhardt, Anja","first_name":"Anja","last_name":"Gebhardt"},{"last_name":"Jenert","id":"71994","first_name":"Tobias","orcid":" https://orcid.org/0000-0001-9262-5646","full_name":"Jenert, Tobias"}],"publication_identifier":{"isbn":["978-3-8309-2545-3"]},"volume":"Band 60","alternative_title":["Wissensgemeinschaften : Digitale Medien – Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre"],"date_created":"2018-09-19T08:55:26Z","status":"public","extern":"1","abstract":[{"text":"Der Beitrag untersucht die Weblog-Arbeit Studierender zur Dokumentation und Reflexion von Praxisprojekten. Zu Beginn und nach Abschluss einer Lehrveranstaltung mit Praxisphase wurden Studierende zur Weblog-Arbeit befragt. Es zeigt sich, dass die Studierenden kaum über Erfahrungen in der Nutzung von Weblogs verfügen und überwiegend negative Einstellungen zum Bloggen aufweisen. Die Blogeinträge erreichen nicht die angestrebte Reflexionstiefe. Es wird diskutiert, wie das didaktische Design gestaltet werden kann, um die gewünschten Effekte ‒ Peer-Feedback und tiefgehende Reflexion ‒ zu erreichen.","lang":"ger"}],"title":"Fertigkeiten und Einstellungen Studierender zum Bloggen in Praxisprojekten oder: Spannungsfelder und Teufelskreise beim selbstorganisierten Lernen","user_id":"51057"},{"date_created":"2018-09-19T08:59:58Z","status":"public","department":[{"_id":"208"},{"_id":"282"}],"author":[{"first_name":"Tobias","orcid":" https://orcid.org/0000-0001-9262-5646","full_name":"Jenert, Tobias","last_name":"Jenert","id":"71994"},{"first_name":"Taiga","full_name":"Brahm, Taiga","last_name":"Brahm"}],"title":"Institutionsweite Hochschulentwicklung zur nachhaltigen Gestaltung von Lehr-/Lernkulturen","user_id":"51057","extern":"1","year":"2011","citation":{"short":"T. Jenert, T. Brahm, in: 2011.","ieee":"T. Jenert and T. Brahm, “Institutionsweite Hochschulentwicklung zur nachhaltigen Gestaltung von Lehr-/Lernkulturen,” presented at the 40. Jahrestagung der deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik, München , 2011.","chicago":"Jenert, Tobias, and Taiga Brahm. “Institutionsweite Hochschulentwicklung Zur Nachhaltigen Gestaltung von Lehr-/Lernkulturen,” 2011.","apa":"Jenert, T., & Brahm, T. (2011). Institutionsweite Hochschulentwicklung zur nachhaltigen Gestaltung von Lehr-/Lernkulturen. Presented at the 40. Jahrestagung der deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik, München .","ama":"Jenert T, Brahm T. Institutionsweite Hochschulentwicklung zur nachhaltigen Gestaltung von Lehr-/Lernkulturen. In: ; 2011.","bibtex":"@inproceedings{Jenert_Brahm_2011, title={Institutionsweite Hochschulentwicklung zur nachhaltigen Gestaltung von Lehr-/Lernkulturen}, author={Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}, year={2011} }","mla":"Jenert, Tobias, and Taiga Brahm. 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Digitale Medien - Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre (Vol. 60, pp. 284–293). Münster: Waxmann Verlag GmbH .","ama":"Jenert T, Gebhardt A. Besseres Feedback, mehr Reflexion? Fertigkeiten und Einstellungen Studierender zum Bloggen in Praxisprojekten. In: Köhler T, Neumann J, eds. Wissensgemeinschaften. Digitale Medien - Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre . Vol 60. Medien in der Wissenschaft . Münster: Waxmann Verlag GmbH ; 2011:284-293.","chicago":"Jenert, Tobias, and Anja Gebhardt . “Besseres Feedback, mehr Reflexion? Fertigkeiten und Einstellungen Studierender zum Bloggen in Praxisprojekten.” In Wissensgemeinschaften. Digitale Medien - Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre , edited by Thomas Köhler and Jörg Neumann, 60:284–93. Medien in der Wissenschaft . Münster: Waxmann Verlag GmbH , 2011.","ieee":"T. Jenert and A. Gebhardt , “Besseres Feedback, mehr Reflexion? 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Konsistente Gestaltung von Selbstlernumgebungen. In: Kompetenzorientierte Hochschullehre: Die Notwendigkeit von Kohärenz zwischen Lernzielen, Prüfungsformen und Lehr-Lern-Methoden . Vol 1. Forum Hochschuldidaktik und Erwachsenenbildung . Bern: hep verlag ag ; 2011:80-117.","apa":"Jenert, T., & Zellweger, F. (2011). Konsistente Gestaltung von Selbstlernumgebungen. In Kompetenzorientierte Hochschullehre: Die Notwendigkeit von Kohärenz zwischen Lernzielen, Prüfungsformen und Lehr-Lern-Methoden (Vol. 1, pp. 80–117). Bern: hep verlag ag .","chicago":"Jenert, Tobias, and Franziska Zellweger. “Konsistente Gestaltung von Selbstlernumgebungen.” In Kompetenzorientierte Hochschullehre: Die Notwendigkeit von Kohärenz zwischen Lernzielen, Prüfungsformen und Lehr-Lern-Methoden , 1:80–117. Forum Hochschuldidaktik und Erwachsenenbildung . Bern: hep verlag ag , 2011.","ieee":"T. Jenert and F. Zellweger, “Konsistente Gestaltung von Selbstlernumgebungen,” in Kompetenzorientierte Hochschullehre: Die Notwendigkeit von Kohärenz zwischen Lernzielen, Prüfungsformen und Lehr-Lern-Methoden , vol. 1, Bern: hep verlag ag , 2011, pp. 80–117.","short":"T. Jenert, F. 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Jenert and T. Brahm, “Planung und Organisation -Technologieeinsatz von der Bedarfsanalyse bis zur Evaluation,” in Lehrbuch für Lernen und Lehren mit Technologien, M. Ebner and S. Schön, Eds. Norderstedt: Books on Demand GmbH, 2011, pp. 1–8.","short":"T. Jenert, T. Brahm, in: M. Ebner, S. 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