TY - JOUR
AB - The editorial introduces the special issue Knowledge by Design in Education: Key challenges and experiences from research practice, posing key questions, offering an insight into ongoing discussions, and presenting an overview of the included articles.
AU - Brase, Alexa Kristin
AU - Jenert, Tobias
ID - 52702
IS - 1
JF - EDeR. Educational Design Research
SN - 2511-0667
TI - Knowledge by Design in Education
VL - 8
ER -
TY - CHAP
AU - Schwabl, Franziska
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
ID - 45918
SN - 2512-1170
T2 - Organisation zwischen Theorie und Praxis
TI - Gelingensbedingungen gestaltungsorientierter Schulentwicklung
ER -
TY - JOUR
AB - Über zwei Drittel der Anfänger*innen im Übergangssystem verfügen maximal über einen Hauptschul-/Mittelschulabschluss. Sie sind damit überrepräsentiert, was sich weniger durch ihre Kompetenzen als mit ihrem sozioökonomischen Status und klassenspezifischen Nachqualifizierungsverhalten erklären lässt.
AU - Sommer, Christian
ID - 46765
JF - Berufsbildung. Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog
KW - Social inequality
KW - Transition system
SN - 00059536
TI - Der Hauptschulabschluss als sozial selektiver Hauptzulieferer des Übergangssystems
VL - 199
ER -
TY - CHAP
AU - Grüttner, Niclas Christian
ED - Pöppinghege, Rainer
ID - 47927
T2 - 50 Jahre Universität Paderborn. Studentische Forschungsprojekte zur Gründungsgeschichte. Ein Rückblick
TI - Frühe Versuche zur Etablierung des Hochschulstandorts Paderborn (1945-1970)
ER -
TY - BOOK
AU - Volgmann, Simone
ID - 48077
SN - 9783763974245
TI - Erlebnisorientiert Lehren und Lernen in der beruflichen Bildung. Entwicklung eines didaktischen Konzepts im Rahmen von designbasierter Forschung.
ER -
TY - CHAP
AU - Grüttner, Niclas Christian
ED - Rainer, Pöppinghege
ID - 47926
T2 - 50 Jahre Universität Paderborn. Studentische Forschungsprojekte zur Gründungsgeschichte. Ein Rückblick
TI - Frühe Versuche zur Etablierung des Hochschulstandorts Paderborn (1945-1970)
ER -
TY - CONF
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
ID - 50283
TI - „Wir fahren jetzt nicht mit’m Mercedes vor, wenn man sich nachher eigentlich nur ‘n Polo leisten kann.“ Vorstellungen von Transfer in Theorie und Praxis der Beruflichen Bildung und ihre Implikationen
ER -
TY - CONF
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
AU - Kückmann, Marie-Ann
ID - 50281
TI - Zum Verständnis von Innovation und Transfer in einer vernetzten Berufsbildungspraxis. Ergebnisse einer übergreifenden Interviewstudie
ER -
TY - CONF
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
AU - Kückmann, Marie-Ann
ID - 50282
TI - „Go with the flow?!“ Einblicke in Forschungsansatz und erste Ergebnisse des Begleitforschungsprojekts ITiB
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48455
TI - Open Educational Resources zur Förderung nachhaltiger Bildung und Forschung. In: Jahrestagung 2023 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48446
TI - SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. The Teacher-Training-Platform on the SAFE Project Website
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48447
TI - SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. Administrative and financial information
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48453
TI - Green-4-Future – Project Insights to its best! In: Training and Cooperation Activity (TCA) “Green Erasmus: pathways to sustainable projects and institutions”
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48450
TI - Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA1. Business CANVAS Model – in Green Entrepreneurships
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48454
TI - Game Studies – Role Play in Therapy and Education. Pen and Paper Congress.Vortrag: Potenziale von Open Educational Resources bei Pen& Paper Rollenspielen in der Bildungspraxis nutzen! – Warum und wie soll das gehen?!
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48452
TI - Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA2. Creative Thinking – in Green Entrepreneurships
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48457
TI - STEMinAction- Final Project Meeting – Unlocking Long-Term Sustainability: Harnessing Open Educational Resources (OER) Beyond Project Lifetimes
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48451
TI - Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA1. Use, sharing and creating Open Educational Resources – Why is it so important?
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48445
TI - SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19. The SAFE Learning Videos
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 47900
T2 - Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik
TI - Gestaltung von Open Educational Resources zur Förderung von Nachhaltigkeit in Bildung und Wirtschaft
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48449
TI - Green-4-Future. Learning/Teaching/Training Activity –Transnational Training Event LTTA1. Creative Thinking – in Green Entrepreneurships
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48444
TI - SAFE -Streaming approaches for Europe - Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19
ER -
TY - GEN
AU - Beutner, Marc
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 47901
T2 - International Conference on Industry Sciences and Computer Science Innovation
TI - The use of IT and OER to support remote sustainable work in Europeans Green Economy
ER -
TY - THES
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48010
TI - Open Educational Resources in der beruflichen Bildungslandschaft
ER -
TY - JOUR
AB - Das TPACK-Modell wird häufig zur Konzeptualisierung digitaler Kompetenzen in der Lehrer:innenbildung herangezogen. Es stellt die Bezüge des Lehrer:innenwissens zwischen den Dimensionen des inhaltlichen, pädagogischen und technologischen Wissens her. Wir analysieren in diesem Beitrag die Passung von TPACK zur Modellierung digitaler Kompetenzen für den Kontext der beruflichen Bildung, insb. mit Blick auf die Inhaltsdimension. Wir argumentieren, dass TPACK und solche Modelle, die sich daran anlehnen, den doppelten inhaltlichen Gegenstandsbezug der beruflichen Bildung nicht hinreichend abbilden. Darauf aufbauend diskutieren wir mögliche Weiterentwicklungen des Modells für die berufliche Bildung sowie dessen Bedeutung für die berufliche Lehrer:innenbildung.
AU - Sänger, Niklas
AU - Jenert, Tobias
ID - 50520
IS - 3
JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik
TI - TPACK, DPACK, XY-Pack? Eine kritische Auseinandersetzung mit der Modellierung digitaler Inhaltskompetenzen für die berufliche Bildung
VL - 119
ER -
TY - CHAP
AU - Scharlau, Ingrid
AU - Jenert, Tobias
ED - Wildt, Johannes
ED - Rhein, Rüdiger
ID - 52086
SN - 978-3-8394-6180-8
T2 - Hochschuldidaktik als Wissenschaft: Disziplinäre, interdisziplinäre und transdisziplinäre Perspektiven
TI - Evidenzbasierte Hochschuldidaktik
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
ID - 48536
TI - TPACK, DPACK, XY-PACK? Eine kritische Auseinandersetzung mit der Modellierung digitaler Inhaltskompetenzen für die berufliche Bildung
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
ID - 46037
TI - Der Einsatz von didaktischen Fallstudien zur Erkundung digital transformierter Arbeits- und Geschäftsprozesse im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
ID - 46036
TI - Didaktische Fallstudien zur exemplarischen Erkundung der digitalen Transformation der Arbeits- und Geschäftsprozesse im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
ID - 48535
TI - Technological Pedagogical Content Framework for the Vocational Teacher Education in Germany
ER -
TY - CONF
AU - Büker, Ronja
AU - Jenert, Tobias
AU - Fahrbach, Manuel
ID - 52718
T2 - Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft
TI - Vorstellung eines Trainings zur Förderung des selbstregulierten unternehmerischen Lernens in der Entrepreneurship-Education.
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
AU - Jenert, Tobias
AU - Kremer, H.-Hugo
ID - 52717
T2 - Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft
TI - TPACK, DPACK, XY-PACK? Eine kritische Auseinandersetzung mit der Modellierung digitaler Inhaltskompetenzen für die berufliche Bildung
ER -
TY - CONF
AU - Jenert, Tobias
AU - Mordhorst, Lisa Friederike Anna
ID - 52719
T2 - Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft
TI - Integrationsgestaltung ausbildungsintegrierender Studienprogramme. Eine theorie- und fallstudienbasierte Analyse
ER -
TY - CONF
AU - Mordhorst, Lisa Friederike Anna
AU - Jenert, Tobias
ID - 52721
T2 - Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung
TI - Integrationsgestaltung ausbildungsintegrierender Studienprogramme. Eine theorie- und fallstudienbasierte Analyse
ER -
TY - CONF
AU - Jenert, Tobias
AU - Büker, Ronja
ID - 52720
TI - Jenert, T. & Büker, R. (2023). Designing Self-Regulation interventions for different target groups in Entrepreneurship Education
ER -
TY - CONF
AU - Sloane, Hannah Sabrina
AU - Schmöckel, Sabrina
ID - 52866
TI - Turning Disciplinary Differences from a Brake into a Motor in Higher Education (Collaboration)
ER -
TY - CONF
AU - Sloane, Hannah Sabrina
AU - Heidebrecht, Jana
ID - 52864
TI - Entwurfsmuster: Fachsensible wissenschaftliche Begleitung
ER -
TY - JOUR
AU - Liszt-Rohlf, Verena
AU - Wochnik, Markus
AU - Schwabl, Franziska
ID - 45920
IS - 2
JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik
KW - Applied Mathematics
KW - General Mathematics
SN - 0172-2875
TI - Alte Fotografien, neue Erkenntnisse
VL - 118
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48436
TI - Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Entrepreneurship, Green Business
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48434
TI - Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Creative Thinking
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48437
TI - Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Canvas Model
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48252
TI - EU-CERT. First Transnational Project Meeting. Presentation at the EU-CERT Meeting: Financial, Marketing and Dissemination.
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48255
TI - Family Business Library. Presentation at the LTTA of FBL: Motivation, Barriers and Problems while starting a business
ER -
TY - CHAP
AU - Schlömer, Tobias
AU - Kiepe, Karina
AU - Thrun, Tim
ED - Kraus, Rafaela
ED - Kreitenweis, Tanja
ED - Jeraj, Brigita
ID - 51000
T2 - Intrapreneurship
TI - Die Konstruktion von Geschäftsmodellen für nachhaltiges Wirtschaften: (k)eine exklusive Aufgabe des Managements?!
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
AU - Lindenthal, Helene Maja
ID - 48442
TI - EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Insights into ideas for the Accreditation and Certification Concept
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48443
TI - EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Dissemination and Exploitation
ER -
TY - GEN
AU - Beutner, Marc
AU - Schneider, Jennifer Nicole
AU - Grüttner, Niclas Christian
AU - Koppius, Sebastian Niklas
AU - Stelzer, Jana
ID - 48246
TI - Developing an e-learning tool with integrated electronic training certificate (FEL) for professional nursing training
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48251
TI - EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Insight into PR1: EU-CERT - Research on Quality Criteria, Accreditation and Certificate Structures
ER -
TY - GEN
AU - Beutner, Marc
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48241
TI - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project – Insight into PR1: EU-CERT - Research on Quality Criteria, Accreditation and Certificate Structures
ER -
TY - GEN
AU - Beutner, Marc
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48242
TI - EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project - Insight into PR2: EU-CERT - Concept Design for Accreditation and Certification Processes
ER -
TY - GEN
AU - Beutner, Marc
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48245
TI - EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project - Insight into PR4: EU-CERT - Accreditation Handbook
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48254
TI - EU-CERT. Second Transnational Project Meeting.Presentation about accreditation and certificate structures
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48441
TI - STEMinAction: Open Educational Resource Workshop
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48439
TI - OERCamp. Barcamp Sessions zu OER in der berufl. Bildungsforschung
ER -
TY - BOOK
ED - Beutner, Marc
ED - Pechuel, Rasmus
ED - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 47983
TI - E-Learning, Digitisation and Units for Learning at VET schools Creating Online Learning Environments in Technical Education for European metal industry. New Opportunities and Challenges for European VET schools in metal industry. Insights in the EDU VET Project
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48438
TI - Greenworld: Think Green for the Word. Learning Teaching Training Activities (LTTA). Workshop: Open Educational Resources – Sustainability in green Start-ups!
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48248
TI - EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT – Accreditation Conference. Current Status of the EU-CERT project
ER -
TY - GEN
AU - Beutner, Marc
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48244
TI - EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects. The EU-CERT-Project - Dissemination and Exploitation
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48008
TI - Family Business Library. Rural and Regional Libraries as Local family Entrepreneurship Centers. Policy Paper
ER -
TY - GEN
AU - Beutner, Marc
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48240
TI - EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects
ER -
TY - GEN
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 48247
TI - EU-CERT - European Certificates and Accreditation for European Projects
ER -
TY - JOUR
AB - In Germany, dual learning programmes are increasingly offered by higher education institutions. These programmes’ main characteristic and greatest challenge is their integration of academic and vocational learning. So far, this challenge has frequently been stated without specifying its exact nature and consequences for learners. The present study addresses this pedagogical research gap and examines the extent of variation in the degree of integration among dual study programmes. With reference to curriculum theory, the study develops an empirical typology of curricular integration in dual programmes. The data sample consists of 152 programmes at (dual) universities and universities of applied sciences. Data is analysed using hierarchical cluster analysis. Results indicate that the currently prevailing forms of curricular integration should best be differentiated according to five types. The five overlapping types of integration are located on a continuum ranging from parallelism through organisational linking to full curricular integration targeted immediately at students’ personal integration. The analysis confirms that there are problems with complying with integration standards set on the policy level. Above all, the study offers new insights on what marks the diverse integration landscape of dual study programmes. It proves that approaches to integration are more differentiated than previous research has shown.
AU - Mordhorst, Lisa
AU - Jenert, Tobias
ID - 47627
IS - 6
JF - Higher Education
KW - Dual study programmes · Curricular integration · Curriculum theory · Empirical typology · Cluster analysis · Germany
SN - 0018-1560
TI - Curricular integration of academic and vocational education: a theory-based empirical typology of dual study programmes in Germany
VL - 85
ER -
TY - CHAP
AB - Im Zentrum Beitrags steht die Frage nach dem Spezifischen einer Didaktik im Wissenschafts- bzw. Hochschulkontext. Dabei hat die Organisation des Wissenschaftssystems in Disziplinen bzw. disziplinäre Gemeinschaften eine besondere Bedeutung. Disziplinen entwickeln spezifische Praktiken, die das Handeln ihrer Angehörigen prägen und sich in Fachkulturen zeigen. Diese Praktiken werden insbesondere an kommunikativen Artefakten sichtbar. Für Personen außerhalb einer disziplinären Gemeinschaft und ganz besonders für jene, die keinen direkten Bezug zum Wissenschaftssystem haben, sind disziplinäre Praktiken häufig schwer zu erschließen. Unsere Konzeption von Wissenschaftsdidaktik lenkt den Blick auf die impliziten Praktiken wissenschaftlicher Disziplinen. Aufgabe von Wissenschaftsdidaktik ist es dem- nach, erstens die impliziten disziplinären Sinnstrukturen, die hinter bestimmten Prak- tiken stehen und in kommunikativen Handlungen und Artefakten verschlüsselt sind, zu entschlüsseln. Zweitens ist es notwendig, die Wahrnehmung disziplinärer Praktiken durch die Studierenden zu analysieren und Differenzen zum Sinnverstehen von Wissenschaftler:innen zu identifizieren. Ausgehend davon kann dann drittens auf eine Verständigung über die Praktiken und deren Sinngehalt hingearbeitet werden. Der Beitrag formuliert die Grundzüge einer Wissenschaftsdidaktik, welche Verständigung über die Praktiken wissenschaftlicher Disziplinen zu einem Kernbestandteil akademischer Lehre macht. Dazu gehört auch ein Moment von Wissenschaftskritik, das auf die Disziplinen und deren Praktiken selbst zurückwirkt. Wissenschaftsdidaktik in diesem Sinne verlangt, den Blick Dritter auf die Praktiken der eigenen Disziplin einzunehmen. Dazu gehör auch, sich einzugestehen, wenn Praktiken keinen Sinn für wissenschaftliche Erkenntnisprozesse (mehr) aufweisen bzw. diesen verloren haben.
AU - Jenert, Tobias
AU - Scharlau, Ingrid
ED - Reinmann, Gabi
ED - Rhein, Rüdiger
ID - 33864
KW - Wissenschaftsdidaktik
KW - Fachsozialisation
KW - Wissenschaftskritik
KW - Verständigung
KW - Fachkultur
KW - akademische Praktiken
KW - Unterrichtsfach Psychologie
T2 - Wissenschaftsdidaktik I: Einführung
TI - Wissenschaftsdidaktik als Verständigung über wissenschaftliches Handeln – eine Auslegeordnung
ER -
TY - JOUR
AB - Die digitale Transformation führt dazu, dass sich lang etablierte Tätigkeiten und Arbeitsabläufe, welche die Berufsbilder im Kern definieren, verändern und stellt damit Mitarbeitende sowie Beteiligte der beruflichen Bildung vor Herausforderungen. Berufliche Lehramtsstudiengänge sind gefordert, Studierenden bereits im hochschulischen Teil ihrer Ausbildung den Aufbau eines berufsförmigen Wissens zu eröffnen, das ihnen die Erkundung beruflicher Handlungsfelder ermöglicht und eine wichtige Grundlage für die Unterrichtsgestaltung an Berufskollegs bildet. Wir geben in diesem Beitrag Einblicke in die Entwicklungsarbeiten einer fachdidaktisch geprägten Einführungsveranstaltung im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs. Diese zieht Ansätze der Fallstudiendidaktik heran, um für Studierende eine Möglichkeit zu schaffen, die digitale Transformation von Arbeits- und Geschäftsprozessen zu erkunden und diese mit Blick auf die Gestaltung von Wirtschaftsunterricht an Berufskollegs zu analysieren. Dabei stellen wir die Entstehung der Fallstudie sowie deren Einbettung in das Modulkonzept dar und diskutieren das hochschuldidaktische Lehr-/Lernformat.
AU - Jenert, Tobias
AU - Kremer, H.-Hugo
AU - Sänger, Niklas
ID - 46034
JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik
TI - Digitale Transformation der Berufs- und Arbeitswelt – Einblicke in die fachdidaktische Gestaltung der beruflichen Fachrichtung ‚Wirtschaft und Verwaltung‘
VL - 43
ER -
TY - JOUR
AU - Jenert, Tobias
AU - Scharlau, Ingrid
ID - 31678
IS - 2
JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung
TI - Wissenschaftskommunikation als Verständigung: Chance für die Hochschulentwicklung?!
VL - 17
ER -
TY - JOUR
AU - Büker, Ronja
AU - Jenert, Tobias
AU - Fust, Alexander Paul
AU - Fahrbach, Manuel
AU - Bellwald, Noah
AU - Winkler, Christoph
ID - 52708
IS - 5-6
JF - Erziehung & Unterricht
TI - Mit dem SREL-Training unternehmerische Selbstkompetenzen entwickeln
ER -
TY - GEN
AU - Scharlau, Ingrid
AU - Jenert, Tobias
ID - 34630
T2 - duz
TI - Chance zur Reflexion
VL - 12
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
ID - 46035
TI - Entwicklung didaktischer Fallstudien zur Förderung einer ‚digitalen Inhaltskompetenz‘ im Studienfach Wirtschaftswissenschaft für das Lehramt an Berufskollegs
ER -
TY - JOUR
AU - Grunau, Janika
AU - Jenert, Tobias
ID - 24972
JF - bwpat Spezial
TI - Studierende der Berufs-und Wirtschaftspädagogik: (Un-)bekannte Wesen?
VL - 18
ER -
TY - JOUR
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
AU - Schwabl, Franziska
ID - 35952
IS - 3
JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik
KW - Applied Mathematics
KW - General Mathematics
SN - 0172-2875
TI - Selbstreguliertes Lernen im berufsschulischen Übergangssystem
VL - 117
ER -
TY - JOUR
AU - Schwabl, Franziska
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
ID - 35962
JF - berufsbildung. Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog
TI - Selbstreguliertes Lernen fördern - Lernen auf Distanz ermöglichen
VL - Heft 187
ER -
TY - CHAP
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ED - Beutner, Marc
ED - Pechuel, Rasmus
ED - Schneider, Jennifer
ID - 47957
T2 - Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation - Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insights in the DigI-VET Project
TI - Digital transformation in industry
ER -
TY - CHAP
AU - Schneider, Jennifer
ED - Beutner, Marc
ED - Pechuel, Rasmus
ED - Schneider, Jennifer
ID - 47966
T2 - Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation - Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insights in the DigI-VET Project
TI - Teaching and Learning Materials
ER -
TY - CHAP
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
AU - Fuge, Juliane
ED - Daniel, Desiree
ED - Emmler, Tina
ED - Fuge, Juliane
ID - 50277
T2 - Die große Lehre im virtuellen Raum: The Empty Space
TI - Man sieht nur mit dem Herzen gut. Beziehungsgestaltung in der virtuellen Lehre
ER -
TY - CHAP
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
AU - Emmler, Tina
AU - Fuge, Juliane
ED - Daniel, Desiree
ED - Emmler, Tina
ED - Fuge, Juliane
ID - 50278
T2 - Die große Lehre im virtuellen Raum: The Empty Space
TI - Editorial
ER -
TY - BOOK
AU - Kiepe, Karina
ID - 50722
TI - Stellen und Ausbildung der betrieblichen Ausbilder:innen. Grundannahmen, Transformationsprozesse, Reformdiskurse
ER -
TY - JOUR
AU - Kiepe, Karina
AU - Gallas, Ricarda
AU - Rüdebusch, Gerrit
ID - 50804
IS - 3
JF - Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis
TI - Verstetigung eines Fortbildungsansatzes zu nachhaltigem Wirtschaften und Ausbilden
VL - 50 (3)
ER -
TY - CHAP
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ED - Beutner, Marc
ED - Pechuel, Rasmus
ED - Schneider, Jennifer
ID - 47962
T2 - Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation - Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insights in the DigI-VET Project
TI - Digitalisation in the Classroom – Learning Tools
ER -
TY - BOOK
ED - Beutner, Marc
ED - Pechuel, Rasmus
ED - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 47978
TI - Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation – Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insight in the DigI-VET Project
ER -
TY - CHAP
AU - Beutner, Marc
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ED - Beutner, Marc
ED - Pechuel, Rasmus
ED - Schneider, Jennifer
ID - 47949
T2 - Industrie 4.0- Eine Einführung in die Ideen und neuen Möglichkeiten
TI - Förderung von Digitalisierung und Industrie 4.0: Bildung – Beruf – Industrie – Zukunft. Neue Möglichkeiten und Herausforderungen für die europäische Berufsbildung. Einblick in das Projekt DigI-VET
ER -
TY - JOUR
AU - Jenert, Tobias
AU - Kremer, H.-Hugo
ID - 24971
JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online
TI - Digitale Prozessintegration in berufs- und wirtschaftspädagogischen Studiengängen – Überlegungen zur Professionalität und professionellen Entwicklung
VL - 40
ER -
TY - JOUR
AB - Lehrer*innen können dazu beitragen, dass bestehende soziale Ungleichheiten verstärkt oder auch abgebaut werden. Eine wichtige Rolle spielen dabei der sogenannte Habitus der Lehrer*innen und dessen (Nicht-)Passung zur sozialen Herkunft der Schüler*innen. In diesem Text stelle ich die Frage, wie angehende Lehrer*innen im Studium unterstützt werden können, die Bedeutung eigener habitueller Prägungen für das professionelle Handeln als Lehrperson zu reflektieren. Ganz besonders befasse ich mich mit der Rolle der Lehrer*innenbildner*innen bei der Förderung von solchen habitusreflexiven Kompetenzen. Hier spielen das Selbst der Hochschullehrenden und die bildungsbiographischen Erfahrungen, die auf dem Weg in die Hochschule gemacht wurden, eine wichtige Rolle.
AU - Jenert, Tobias
ID - 52706
IS - 5
JF - PraxisForschungLehrer*innenbildung
TI - Anderssein als Ressource: Habitus und Habitusreflexion in der Lehrer*innenbildung
VL - 3
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
ID - 46038
TI - Digitale Prozessintegration in der beruflichen Lehrer*innenbildung – Praxisnahe Einblicke in die Entwicklung des wirtschaftspädagogischen Studienangebots an der Universität Paderborn
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
ID - 24937
TI - Einblicke in die curriculare Entwicklung des wirtschaftspädagogischen Studienangebots mit Hilfe der Fallstudiendidaktik
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
AU - Jenert, Tobias
ID - 24938
TI - Soziale Netzwerke als Treiber und Qualitätsmerkmal einer lehrbezogenen Hochschulentwicklung
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
ID - 24932
TI - Bausteine der didaktischen Fallstudienentwicklung für die beruflichen Lehrer*innenbildung im Projekt DiPoLe
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
AU - Jenert, Tobias
ID - 24936
TI - Lehrentwicklungs-Netzwerke und institutionelle Ideen der Hochschullehre
ER -
TY - CHAP
AU - Jenert, Tobias
AU - Bosse, Elke
ID - 52716
SN - 9783658336660
T2 - Transfer von Innovation und Wissen
TI - Lehrentwicklung an Hochschulen als transferorientierte Netzwerkarbeit: Das Bündnis für Hochschullehre Lehren
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Christoph
AU - Fust, Alexander
AU - Jenert, Tobias
ID - 52705
IS - 4
JF - Journal of Small Business Management
KW - Management of Technology and Innovation
KW - Strategy and Management
KW - General Business
KW - Management and Accounting
SN - 0047-2778
TI - From entrepreneurial experience to expertise: A self-regulated learning perspective
VL - 61
ER -
TY - CHAP
AU - Jenert, Tobias
ED - Kordts-Freudinger, Robert
ED - Schaper, Niklas
ED - Scholkmann, Antonia
ED - Szczyrba, Birgit
ID - 52715
SN - 9783825254087
T2 - Handbuch Hochschuldidaktik
TI - Gestaltung von Studienangeboten. Konzepte, Modelle, Perspektiven
ER -
TY - JOUR
AB -
Research on student transition into Higher Education (HE) has taken different theoretical perspectives. First, studies investigated personal variables such as students´ self-efficacy, emotions and motivation regarding the transition from school to HE. A second strand of research focused on contextual variables, for instance college effectiveness research. With this paper, we combine both the personal and the contextual approach. We aim to investigate the interaction between personal and contextual diversity during the transition into HE, taking into account students’ diversity in particular with regard to gender and individual characteristics, such as self-efficacy. We explored the heterogeneity in students’ personal characteristics by conducting a latent profile analysis (LPA) based on students’ intrinsic motivation, self-efficacy and anxiety before entering Higher Education. LPA resulted in three distinct profiles, with significant differences in how students perceived the first year. This finding suggests that students’ personal characteristics when entering Higher Education influence how they experience the study environment. To investigate the interplay between individual and contextual differences in more detail, we conducted a qualitative longitudinal study with 14 first-year students in parallel with the panel survey. We found that individual students react very differently to specific characteristics and events of the first-year environment. Our study adds to the growing body of research that aims to grasp the complexity of interactions between individual and contextual differences. Specifically, we illustrate how combining quantitative and qualitative methods can provide new insights into person-context interactions.
AU - Jenert, Tobias
AU - Brahm, Taiga
ID - 52704
IS - 2
JF - Frontline Learning Research
KW - Education
SN - 2295-3159
TI - The interplay of personal and contextual diversity during the first year at Higher Education: Combining a quantitative and a qualitative approach
VL - 9
ER -
TY - CHAP
AU - Jenert, Tobias
ID - 25642
T2 - Handbuch Transdisziplinäre Didaktik
TI - Curriculumforschung
ER -
TY - JOUR
AB - Die Frage, wie sich die Weiterentwicklung der Lehre an Hochschulen systematisch
verankern lässt, erfährt mit dem Auslaufen von Förderprogrammen wie dem QPL
erneute Aufmerksamkeit. Bislang fehlt es an einer kontextspezifischen Theorie, die
lehrbezogenen Wandel an Hochschulen analysier- und gestaltbar macht. In jedem
Fall sind Change-Konzepte aus dem betriebswirtschaftlichen Bereich nur sehr
beschränkt auf Hochschulen übertragbar. Demgegenüber gibt neuere Forschung
Hinweise darauf, welche Kernkategorien eine hochschulspezifische Change-
Theorie umfassen könnte. Darauf aufbauend schlägt der Beitrag zwei Konzepte als
Kernkategorien einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen vor.
AU - Jenert, Tobias
ID - 24973
IS - 4
JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung
KW - educational development
KW - change management
KW - educational innovation
TI - Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen
VL - 15
ER -
TY - THES
AU - Schwabl, Franziska
ID - 35956
TI - Inszenierungen im digitalen Bild. Eine Rekonstruktion der Selfie-Praktiken Jugendlicher mittels der Dokumentarischen Bildinterpretation.
ER -
TY - JOUR
AU - Schwabl, Franziska
ID - 35968
JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online
TI - Fotografien als Zugang zur Lebenswelt Jugendlicher. Eine Analyse der digitalen Inszenierungspraktiken Jugendlicher im berufsschulischen Übergangssystem.
VL - 38
ER -
TY - JOUR
AU - Schwabl, Franziska
AU - Janssen, Elmar A.
AU - Sloane, Peter F. E.
ID - 35953
IS - 1
JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik
KW - Applied Mathematics
KW - General Mathematics
SN - 0172-2875
TI - Sprachsensible Formulierung von Erhebungsinstrumenten
VL - 116
ER -
TY - BOOK
AU - Sloane, Peter F. E.
AU - Daniel, Desiree
AU - Meier, Karin
AU - Schwabl, Franziska
AU - Volgmann, Simone
ID - 35966
TI - Selbstreguliertes Lernen - Können die das überhaupt? Gestaltung von Lernprozessen in berufsvorbereitenden Bildungsgängen.
ER -
TY - CHAP
AU - Sloane, Hannah
AU - Kremer, H.-Hugo
ED - Fuge, Juliane
ED - Kremer, H.-Hugo
ID - 26021
T2 - Mentoring in Hochschuldidaktik und -praxis - Eine Reflexion wissenschaftlicher Erkenntnisse und praktischer Erfahrungen
TI - Peer Mentoring an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften - Einblicke in ein Schulungskonzept für Peer Mentor*innen
VL - 2
ER -
TY - JOUR
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
ID - 50279
JF - bwp@
TI - Aushandlungsprozesse über Freiheiten und Grenzen im selbstregulierten Lernen. Erwartungen und Handlungsmuster bei Schüler*innen und Lehrpersonen im Übergangssystem
VL - 38
ER -
TY - JOUR
AB - The use of video analysis in Design-Based Research (DBR) seems to be promising, because the quality of video data matches the reality of educational fields. Educational fields are multidimensional and complex. And more than other types of data, video may capture, for example, the simultaneity of verbal and non-verbal interactions. This seems to be valuable in the quest for new insights and better designs of educational interventions. However, to date there has been limited use of video data in researching their design. This paper aims at reflecting how the benefits of video-based analysis may be utilised in DBR. Experiences with the collection and analysis of video data in a project to design self-organised learning (SOL) at a vocational school in Germany will be used as a case study to illustrate the type of findings that may feed into the DBR process. In this case, the project school had already introduced a sophisticated SOL model but was experiencing various implementation difficulties. Resolving issues like this requires insights into how exactly a concept is realised and what happens in the field. Therefore, video data on classroom interactions was gathered and sub-sequently analysed using the documentary method. This led to the reconstruction of two different types of orientation that were guiding the students when they dealt with their self-organised learning environment. In a subversive orientation, students playfully infiltrate the formal learning space with peer activities. In a confirming orientation, students stick to both, the (informal) rules of the (formal) learning arrangement and of the peer environment, thus expressing respect for the boundary between these two worlds. These findings have been used to redesign the SOL intervention.
AU - Gössling, Bernd
AU - Daniel, Desiree
ID - 50280
IS - 2
JF - EDeR. Educational Design Research
KW - Pulmonary and Respiratory Medicine
KW - Pediatrics
KW - Perinatology and Child Health
SN - 2511-0667
TI - Video analysis in Design-Based Research – Findings of a project on self-organised learning at a vocational school
VL - 2
ER -