TY - JOUR AU - Schwabl, Franziska AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree ID - 35962 JF - berufsbildung. Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog TI - Selbstreguliertes Lernen fördern - Lernen auf Distanz ermöglichen VL - Heft 187 ER - TY - CHAP AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ED - Pechuel, Rasmus ED - Schneider, Jennifer ID - 47957 T2 - Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation - Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insights in the DigI-VET Project TI - Digital transformation in industry ER - TY - CHAP AU - Schneider, Jennifer ED - Beutner, Marc ED - Pechuel, Rasmus ED - Schneider, Jennifer ID - 47966 T2 - Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation - Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insights in the DigI-VET Project TI - Teaching and Learning Materials ER - TY - CHAP AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree AU - Fuge, Juliane ED - Daniel, Desiree ED - Emmler, Tina ED - Fuge, Juliane ID - 50277 T2 - Die große Lehre im virtuellen Raum: The Empty Space TI - Man sieht nur mit dem Herzen gut. Beziehungsgestaltung in der virtuellen Lehre ER - TY - CHAP AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree AU - Emmler, Tina AU - Fuge, Juliane ED - Daniel, Desiree ED - Emmler, Tina ED - Fuge, Juliane ID - 50278 T2 - Die große Lehre im virtuellen Raum: The Empty Space TI - Editorial ER - TY - BOOK AU - Kiepe, Karina ID - 50722 TI - Stellen und Ausbildung der betrieblichen Ausbilder:innen. Grundannahmen, Transformationsprozesse, Reformdiskurse ER - TY - JOUR AU - Kiepe, Karina AU - Gallas, Ricarda AU - Rüdebusch, Gerrit ID - 50804 IS - 3 JF - Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis TI - Verstetigung eines Fortbildungsansatzes zu nachhaltigem Wirtschaften und Ausbilden VL - 50 (3) ER - TY - CHAP AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ED - Pechuel, Rasmus ED - Schneider, Jennifer ID - 47962 T2 - Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation - Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insights in the DigI-VET Project TI - Digitalisation in the Classroom – Learning Tools ER - TY - BOOK ED - Beutner, Marc ED - Pechuel, Rasmus ED - Schneider, Jennifer Nicole ID - 47978 TI - Fostering Digitisation and Industry 4.0: Education – Vocation – Industry – Future. New Opportunities and Challenges for European VET. Insight in the DigI-VET Project ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ED - Pechuel, Rasmus ED - Schneider, Jennifer ID - 47949 T2 - Industrie 4.0- Eine Einführung in die Ideen und neuen Möglichkeiten TI - Förderung von Digitalisierung und Industrie 4.0: Bildung – Beruf – Industrie – Zukunft. Neue Möglichkeiten und Herausforderungen für die europäische Berufsbildung. Einblick in das Projekt DigI-VET ER - TY - JOUR AU - Jenert, Tobias AU - Kremer, H.-Hugo ID - 24971 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online TI - Digitale Prozessintegration in berufs- und wirtschaftspädagogischen Studiengängen – Überlegungen zur Professionalität und professionellen Entwicklung VL - 40 ER - TY - JOUR AB - Lehrer*innen können dazu beitragen, dass bestehende soziale Ungleichheiten verstärkt oder auch abgebaut werden. Eine wichtige Rolle spielen dabei der sogenannte Habitus der Lehrer*innen und dessen (Nicht-)Passung zur sozialen Herkunft der Schüler*innen. In diesem Text stelle ich die Frage, wie angehende Lehrer*innen im Studium unterstützt werden können, die Bedeutung eigener habitueller Prägungen für das professionelle Handeln als Lehrperson zu reflektieren. Ganz besonders befasse ich mich mit der Rolle der Lehrer*innenbildner*innen bei der Förderung von solchen habitusreflexiven Kompetenzen. Hier spielen das Selbst der Hochschullehrenden und die bildungsbiographischen Erfahrungen, die auf dem Weg in die Hochschule gemacht wurden, eine wichtige Rolle. AU - Jenert, Tobias ID - 52706 IS - 5 JF - PraxisForschungLehrer*innenbildung TI - Anderssein als Ressource: Habitus und Habitusreflexion in der Lehrer*innenbildung VL - 3 ER - TY - CONF AU - Sänger, Niklas ID - 46038 TI - Digitale Prozessintegration in der beruflichen Lehrer*innenbildung – Praxisnahe Einblicke in die Entwicklung des wirtschaftspädagogischen Studienangebots an der Universität Paderborn ER - TY - CONF AU - Sänger, Niklas ID - 24937 TI - Einblicke in die curriculare Entwicklung des wirtschaftspädagogischen Studienangebots mit Hilfe der Fallstudiendidaktik ER - TY - CONF AU - Sänger, Niklas AU - Jenert, Tobias ID - 24938 TI - Soziale Netzwerke als Treiber und Qualitätsmerkmal einer lehrbezogenen Hochschulentwicklung ER - TY - CONF AU - Sänger, Niklas ID - 24932 TI - Bausteine der didaktischen Fallstudienentwicklung für die beruflichen Lehrer*innenbildung im Projekt DiPoLe ER - TY - CONF AU - Sänger, Niklas AU - Jenert, Tobias ID - 24936 TI - Lehrentwicklungs-Netzwerke und institutionelle Ideen der Hochschullehre ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias AU - Bosse, Elke ID - 52716 SN - 9783658336660 T2 - Transfer von Innovation und Wissen TI - Lehrentwicklung an Hochschulen als transferorientierte Netzwerkarbeit: Das Bündnis für Hochschullehre Lehren ER - TY - JOUR AU - Winkler, Christoph AU - Fust, Alexander AU - Jenert, Tobias ID - 52705 IS - 4 JF - Journal of Small Business Management KW - Management of Technology and Innovation KW - Strategy and Management KW - General Business KW - Management and Accounting SN - 0047-2778 TI - From entrepreneurial experience to expertise: A self-regulated learning perspective VL - 61 ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias ED - Kordts-Freudinger, Robert ED - Schaper, Niklas ED - Scholkmann, Antonia ED - Szczyrba, Birgit ID - 52715 SN - 9783825254087 T2 - Handbuch Hochschuldidaktik TI - Gestaltung von Studienangeboten. Konzepte, Modelle, Perspektiven ER - TY - JOUR AB - Research on student transition into Higher Education (HE) has taken different theoretical perspectives. First, studies investigated personal variables such as students´ self-efficacy, emotions and motivation regarding the transition from school to HE. A second strand of research focused on contextual variables, for instance college effectiveness research. With this paper, we combine both the personal and the contextual approach. We aim to investigate the interaction between personal and contextual diversity during the transition into HE, taking into account students’ diversity in particular with regard to gender and individual characteristics, such as self-efficacy. We explored the heterogeneity in students’ personal characteristics by conducting a latent profile analysis (LPA) based on students’ intrinsic motivation, self-efficacy and anxiety before entering Higher Education. LPA resulted in three distinct profiles, with significant differences in how students perceived the first year. This finding suggests that students’ personal characteristics when entering Higher Education influence how they experience the study environment. To investigate the interplay between individual and contextual differences in more detail, we conducted a qualitative longitudinal study with 14 first-year students in parallel with the panel survey. We found that individual students react very differently to specific characteristics and events of the first-year environment. Our study adds to the growing body of research that aims to grasp the complexity of interactions between individual and contextual differences. Specifically, we illustrate how combining quantitative and qualitative methods can provide new insights into person-context interactions. AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga ID - 52704 IS - 2 JF - Frontline Learning Research KW - Education SN - 2295-3159 TI - The interplay of personal and contextual diversity during the first year at Higher Education: Combining a quantitative and a qualitative approach VL - 9 ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias ID - 25642 T2 - Handbuch Transdisziplinäre Didaktik TI - Curriculumforschung ER - TY - JOUR AB - Die Frage, wie sich die Weiterentwicklung der Lehre an Hochschulen systematisch verankern lässt, erfährt mit dem Auslaufen von Förderprogrammen wie dem QPL erneute Aufmerksamkeit. Bislang fehlt es an einer kontextspezifischen Theorie, die lehrbezogenen Wandel an Hochschulen analysier- und gestaltbar macht. In jedem Fall sind Change-Konzepte aus dem betriebswirtschaftlichen Bereich nur sehr beschränkt auf Hochschulen übertragbar. Demgegenüber gibt neuere Forschung Hinweise darauf, welche Kernkategorien eine hochschulspezifische Change- Theorie umfassen könnte. Darauf aufbauend schlägt der Beitrag zwei Konzepte als Kernkategorien einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen vor. AU - Jenert, Tobias ID - 24973 IS - 4 JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung KW - educational development KW - change management KW - educational innovation TI - Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen VL - 15 ER - TY - THES AU - Schwabl, Franziska ID - 35956 TI - Inszenierungen im digitalen Bild. Eine Rekonstruktion der Selfie-Praktiken Jugendlicher mittels der Dokumentarischen Bildinterpretation. ER - TY - JOUR AU - Schwabl, Franziska ID - 35968 JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online TI - Fotografien als Zugang zur Lebenswelt Jugendlicher. Eine Analyse der digitalen Inszenierungspraktiken Jugendlicher im berufsschulischen Übergangssystem. VL - 38 ER - TY - JOUR AU - Schwabl, Franziska AU - Janssen, Elmar A. AU - Sloane, Peter F. E. ID - 35953 IS - 1 JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik KW - Applied Mathematics KW - General Mathematics SN - 0172-2875 TI - Sprachsensible Formulierung von Erhebungsinstrumenten VL - 116 ER - TY - BOOK AU - Sloane, Peter F. E. AU - Daniel, Desiree AU - Meier, Karin AU - Schwabl, Franziska AU - Volgmann, Simone ID - 35966 TI - Selbstreguliertes Lernen - Können die das überhaupt? Gestaltung von Lernprozessen in berufsvorbereitenden Bildungsgängen. ER - TY - CHAP AU - Sloane, Hannah AU - Kremer, H.-Hugo ED - Fuge, Juliane ED - Kremer, H.-Hugo ID - 26021 T2 - Mentoring in Hochschuldidaktik und -praxis - Eine Reflexion wissenschaftlicher Erkenntnisse und praktischer Erfahrungen TI - Peer Mentoring an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften - Einblicke in ein Schulungskonzept für Peer Mentor*innen VL - 2 ER - TY - JOUR AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree ID - 50279 JF - bwp@ TI - Aushandlungsprozesse über Freiheiten und Grenzen im selbstregulierten Lernen. Erwartungen und Handlungsmuster bei Schüler*innen und Lehrpersonen im Übergangssystem VL - 38 ER - TY - JOUR AB - The use of video analysis in Design-Based Research (DBR) seems to be promising, because the quality of video data matches the reality of educational fields. Educational fields are multidimensional and complex. And more than other types of data, video may capture, for example, the simultaneity of verbal and non-verbal interactions. This seems to be valuable in the quest for new insights and better designs of educational interventions. However, to date there has been limited use of video data in researching their design. This paper aims at reflecting how the benefits of video-based analysis may be utilised in DBR. Experiences with the collection and analysis of video data in a project to design self-organised learning (SOL) at a vocational school in Germany will be used as a case study to illustrate the type of findings that may feed into the DBR process. In this case, the project school had already introduced a sophisticated SOL model but was experiencing various implementation difficulties. Resolving issues like this requires insights into how exactly a concept is realised and what happens in the field. Therefore, video data on classroom interactions was gathered and sub-sequently analysed using the documentary method. This led to the reconstruction of two different types of orientation that were guiding the students when they dealt with their self-organised learning environment. In a subversive orientation, students playfully infiltrate the formal learning space with peer activities. In a confirming orientation, students stick to both, the (informal) rules of the (formal) learning arrangement and of the peer environment, thus expressing respect for the boundary between these two worlds. These findings have been used to redesign the SOL intervention. AU - Gössling, Bernd AU - Daniel, Desiree ID - 50280 IS - 2 JF - EDeR. Educational Design Research KW - Pulmonary and Respiratory Medicine KW - Pediatrics KW - Perinatology and Child Health SN - 2511-0667 TI - Video analysis in Design-Based Research – Findings of a project on self-organised learning at a vocational school VL - 2 ER - TY - GEN AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ID - 47899 IS - 68 T2 - Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik TI - Open Educational Resources- Nicht nur nutzen, sondern auch erstellen! Chancen und Potenziale für die deutsche Berufsbildungslandschaft VL - 35 ER - TY - JOUR AU - Jenert, Tobias ID - 52711 IS - 4 JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung TI - Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen VL - 15 ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias AU - Sänger, Niklas ID - 24939 SN - 978-3-00-067191-3 T2 - LERNEN im Hochschulzusammenhang TI - Studien- und Lehrentwicklung als Überwindung institutioneller Grenzziehungen. Eine Netzwerktheoretische Betrachtung. ER - TY - GEN AU - Sänger, Niklas ID - 46039 TI - Die Rolle von sozialen Netzwerken für die Lehrentwicklung und Lehrinnovation an Hochschulen ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Rüsing, Peter ID - 9267 JF - berufsbildung Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog TI - Digitale Transformation – Rezeption aus Sicht der Akteure in der Fachschule am Berufskolleg ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo ED - Pilz, M. ED - Breuing, K. ED - Schumann, S. ID - 7465 T2 - Berufsbildung zwischen Tradition und Moderne TI - Praxissemester und Professionalisierung - Überlegungen zur Gestaltung einer universitären Begleitkonzeption ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias ID - 8520 TI - Wie unterrichten wir Wirtschaft? Förderung fachbezogener Reflexion angehender Wirtschaftslehrender ER - TY - JOUR AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga AU - Naeve-Stoß, Nicole ID - 15173 JF - bwpat TI - Fachbezogene Reflexion in der beruflichen Lehrer*innenbildung VL - 37 ER - TY - JOUR AU - Jenert, Tobias AU - Brahm , Taiga ID - 15174 IS - 4 JF - Journal of Management Education TI - Untangling Faculty Misinformation From an Educational Perspective: Rejoinder to ''The Menace of Misinformation: Faculty Misstatements in Management Education and Their Consequences'' VL - 43 ER - TY - BOOK ED - Jenert, Tobias ED - Reinmann, Gabi ED - Schmohl, Tobias ID - 15175 TI - Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Frehe-Halliwell, Petra ID - 13809 JF - BWP TI - Entwicklungsförderliche Gestaltung von Qualifizierungsbausteinen in der dualisierten Ausbildungsvorbereitung ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Frehe-Halliwell, Petra ED - Veber, Marcel ED - Benölken, Ralf ED - Pfitzner, Michael ID - 13811 T2 - Potenzialorientierte Förderung in den Fachdidaktiken TI - Eine Analyse ausbildungsvorbereitender Bildungsgänge VL - Band 7 ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias AU - Brahm , Taiga ID - 8519 TI - Fostering pre-service economics teachers´ reflection on their attitudes towards the discipline ER - TY - BOOK AU - Kiepe, Karina AU - Wicke, Carolin AU - Reichel, Juliane AU - Schlömer, Tobias AU - BeckerHeike, Clarissa AU - Jahncke, Heike AU - Rebmann, Karin ID - 50730 TI - Geschäftsmodell- und Kompetenzentwicklung für nachhaltiges Wirtschaften. Selbstlernmaterial für Ausbildungspersonal und Auszubildende. Bonn ER - TY - BOOK AU - Wicke, Carolin AU - Kiepe, Karina AU - Reichel, Juliane AU - Becker, Clarissa AU - Jahnke, Heike AU - Rebmann, Karin AU - Schlömer, Tobias ID - 50803 TI - Geschäftsmodell- und Kompetenzentwicklung für nachhaltiges Wirtschaften. Selbstlernmaterial für Ausbildungspersonal und Auszubildende ER - TY - JOUR AU - Wicke, Carolin AU - Kiepe, Karina AU - Schlömer, Tobias ID - 50806 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online TI - Geschäftsmodelle und Wertschöpfungsprozesse für nachhaltiges Wirtschaften – Lerngegenstände einer wirtschaftsberuflichen Bildung im Spannungsfeld von Betriebswirtschaftslehre und Wirtschaftsdidaktik VL - 35 ER - TY - JOUR AU - Schlömer, Tobias AU - Berding, Florian AU - Jahnke, Heike AU - Becker, Clarissa AU - Kiepe, Karina AU - Wicke, Carolin AU - Rebmann, Karin ID - 50805 JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik TI - Das didaktisch-methodische und professionelle Selbstverständnis von betrieblichem Ausbildungspersonal im Bereich des nachhaltigen Wirtschaftens VL - 115(3) ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Mauer, Eileen AU - Sloane, Hannah ID - 26051 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik TI - Zweifel am Studium? - Beratungskonzepte in der Studieneingangsphase zur Unterstützung bei individuellen Problemlagen VL - 34 ER - TY - BOOK ED - Frehe-Halliwell, Petra ED - Kremer, H.-Hugo ID - 5702 TI - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen. Qualifizierungsbausteine inklusiv in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Reflexionen und Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt QBi VL - 1 ER - TY - CHAP AU - Frehe-Halliwell, Petra AU - Kimmelmann, Nicole AU - Kremer, H.-Hugo AU - Peitz, Nina-Madeleine AU - Sloane, Peter F. E. AU - Volgmann, Simone ED - Frehe-Halliwell, Petra ED - Kremer, H.-Hugo ID - 5708 T2 - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen. Qualifizierungsbausteine inklusiv in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Reflexionen und Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt QBi. TI - Hinführung zum Projekt - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen - Qualifizierungsbausteine in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung VL - 1 ER - TY - CHAP AU - Frehe-Halliwell, Petra AU - Kremer, H.-Hugo ED - Frehe-Halliwell, Petra ED - Kremer, H.-Hugo ID - 5709 T2 - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen. Qualifizierungsbausteine inklusiv in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Reflexionen und Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt QBi. TI - Qualifizierungsbausteine vor Ort - Entwicklung, Darstellung und Zusammenführung der Standortkonzepte VL - 1 ER - TY - CHAP AU - Frehe-Halliwell, Petra AU - Kremer, H.-Hugo ED - Frehe-Halliwell, Petra ED - Kremer, H.-Hugo ID - 5710 T2 - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen. Qualifizierungsbausteine inklusiv in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Reflexionen und Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt QBi. TI - Ausblick: Zur didaktischen Gestaltung der Ausbildungsvorbereitung VL - 1 ER - TY - CHAP AU - Frehe, Petra AU - Kremer, H.-Hugo ED - Tramm, Tade ED - Casper, Marc ED - Schlömer, Tobias ID - 5711 SN - 9783763911998 T2 - Didaktik der beruflichen Bildung - Selbstverständnis, Zukunftsperspektiven und Innovationsschwerpunkte TI - Didaktik der Ausbildungsvorbereitung als (eine) Didaktik beruflicher Bildung? ER - TY - CHAP AU - Sloane, Hannah AU - Kremer, H.-Hugo ED - Riegraf, Birgit ED - Meister, Dorothee M. ED - Reinhold, Peter ED - Schaper, Niclas ED - Temps, Timon Tobias ID - 5712 SN - 9783945437049 T2 - Heterogenität als Chance. Bilanz und Perspektiven des Qualitätspakt Lehre-Projekts an der Universität Paderborn TI - Professionalisierung der Studieneingangsphase - Peer Mentoring an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Rüsing, Peter ED - Riegraf, Birgit ED - Meister, Dorothee M. ED - Reinhold, Peter ED - Schaper, Niclas ED - Temps, Timon Tobias ID - 5713 SN - 9783945437049 T2 - Heterogenität als Chance. Bilanz und Perspektiven des Qualitätspakt Lehre-Projekts an der Universität Paderborn TI - Exzellenzprogramm der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften. Hintergrund, Ausrichtung und Elemente des Programms ER - TY - JOUR AU - Gockel, C. AU - Kremer, H.-Hugo ID - 5798 IS - 1 JF - Wirtschaft und Erziehung TI - Das Blended Mentoring Concept: Digital gestützte Begleitung von Jugendlichen im Betriebspraktikum (Teil 1) VL - 70 ER - TY - JOUR AU - Gockel, C. AU - Kremer, H.-Hugo ID - 5799 IS - 2 JF - Wirtschaft und Erziehung TI - Das Blended Mentoring Concept: Digital gestützte Begleitung von Jugendlichen im Betriebspraktikum (Teil 2) VL - 70 ER - TY - CHAP AU - Kückmann, Marie-Ann AU - Kremer, H.-Hugo ED - Buschfeld, D. ED - Cleef, M. ID - 5977 SN - 9783830937739 T2 - Vielfalt des Lernens im Rahmen berufsbezogener Standards TI - Multiprofessionelle Teams zur inklusiven Bildungsarbeit. Empirische Explorationen, theoretisch-konzeptionelle Annäherungen und praktische Gestaltung ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Emmighausen, Laura AU - Mauer, Eileen ED - Riegraf, B. ED - Meister, D. M. ED - Reinhold, P. ED - Schaper, N. ED - Temps, T. T. ID - 6238 SN - 9783945437049 T2 - Heterogenität als Chance. Bilanz und Perspektiven des Qualitätspakt Lehre-Projekts an der Universität Paderborn TI - Studiengangsmanagement an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften. Organisation, Arbeitsgebiete und Herausforderungen ER - TY - BOOK AB - Der Band reflektiert die normativen Voraussetzungen sowie methodologische und methodische Merkmale einer Hochschulbildungsforschung. Eine solche Forschung befasst sich mit den spezifischen didaktischen Anforderungen, die mit akademischem Lehren und Lernen sowie mit dem Anspruch an eine Bildung durch Wissenschaft verbunden sind. Hochschuldidaktik braucht eine Forschung, die ihrem Gegenstand gerecht wird und sich sowohl mit den normativen Zielen von Hochschulbildung als auch mit den individuellen Ansprüchen und Rahmenbedingungen einzelner Fächer auseinandersetzt. Im Rahmen konzeptioneller Beiträge wie auch konkreter Beispiele zeigt der Sammelband, wie Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung entwickelt werden können. AU - Jenert, Tobias AU - Reinmann, Gabi AU - Schmohl, Tobias ID - 4441 TI - Hochschulbildungsforschung: Theoretische, methodologische und methodische Denkanstöße für die Hochschuldidaktik ER - TY - CONF AB - Business schools have been repeatedly confronted with demands to change their ways of educating future managers. Much of the current criticism focuses on content-related aspects of management education, targeting economic theory and management studies as an academic discipline. However, addressing what is taught alone has a very limited scope. Business schools also need to equip their students and their instructors with capabilities that allow them to question the viability of the theories, models and concepts for solving specific management tasks. In other words: Managers and therefore management education need to become more reflective in their practices. We present a study addressing the following research questions (1) What is the current level of reflective capabilities in management students across different business schools/programmes and in comparison to students in other disciplines? (2) Which characteristics of educational contexts influence the development of reflective capabilities? (3) What kinds of interventions for developing student reflection are suitable for being implemented in typical large-cohort undergraduate management programmes? Therefore we developed a survey measuring both students’ reflection modes (dependent variables) as well as factors influencing these modes (independent variables). We measured student reflection at two universities with a total sample of 747 students. Results show that undergraduate management students reflect less on their studies than their counterparts in other subjects. Second, we found that undergraduate management education seems to worsen than to improve students’ readiness to reflect. We used our findings to systematize existing teaching and learning methods and suggest a basic structure for effective interventions to foster undergraduate management students’ reflection capabilities. AU - Jenert, Tobias AU - Wagner, Dietrich AU - Gommers, Luci AU - Brahm, Taiga ID - 4453 IS - 1 T2 - Academy of Management Proceedings TI - Developing Undergraduate Management Students ‘Reflection Capabilities' ER - TY - CHAP AB - Der Band reflektiert die normativen Voraussetzungen sowie methodologische und methodische Merkmale einer Hochschulbildungsforschung. Eine solche Forschung befasst sich mit den spezifischen didaktischen Anforderungen, die mit akademischem Lehren und Lernen sowie mit dem Anspruch an eine Bildung durch Wissenschaft verbunden sind. Hochschuldidaktik braucht eine Forschung, die ihrem Gegenstand gerecht wird und sich sowohl mit den normativen Zielen von Hochschulbildung als auch mit den individuellen Ansprüchen und Rahmenbedingungen einzelner Fächer auseinandersetzt. Im Rahmen konzeptioneller Beiträge wie auch konkreter Beispiele zeigt der Sammelband, wie Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung entwickelt werden können. AU - Jenert, Tobias ID - 4500 SN - 978-3-658-20308-5 T2 - Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung: Theoretische, methodologische und methodische Denkanstöße für die Hochschuldidaktik TI - ,Messy Research‘: Methodologische Herausforderungen der Hochschulbildungsforschung ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias AU - Barnat, M. AU - Salden, P. AU - Dilger, B. ID - 4505 T2 - Blickpunkt Hochschuldidaktik TI - Struktur, Prozess oder Didaktik als Ausgangspunkt? Ein integratives Modell der Curriculumentwicklung an Hochschulen ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias ED - Dreifürst, Stephanie ED - Liebetanz, Franziska ED - Voigt, Anja ID - 4506 SN - 978-3-7639-5806-1 T2 - Das Writing Fellow-Programm: Ein Praxishandbuch zum Schreiben in der Lehre TI - Transfer von, in oder zwischen Lehrentwicklungsprojekten an Hochschulen. Oder: Warum es so schwer ist, Gutes nachzumachen. VL - 3 ER - TY - GEN AU - Jenert, Tobias ID - 4531 T2 - Deutsche Universitätszeitschrift 06/2018 TI - Gemeinsam für mehr Wirkung: Warum lehrbezogene lokale Netzwerke ein Ansatz sein können, die Hochschullehre nachhaltig voranzubringen ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias ID - 4532 TI - ,, Die Hochschule ist wie ein Tanker'': Überlegungen zu Möglichkeiten und Grenzen von Lehrinnovationen an Universitäten ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias ID - 4539 TI - ‘Messy data, messy research?! ’Using Mixed Methods to support educational design decisions in Higher Education ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias ID - 4540 TI - Fostering Educational Innovators ‘Networks in Higher Education ER - TY - JOUR AU - Euler, Dieter AU - Sloane, Peter F. E. AU - Collenberg, Michèle AU - Daniel, D. AU - Jansen, E.A. AU - Jenert, Tobias AU - Meier, Karin AU - Menke, I. AU - Schröder, Helmut ID - 8521 JF - Wirtschaftspädagogisches Forum TI - Erfahrungen im Aufbau von Transferagenturen zur Förderung eines datenbasierten kommunalen Bildungsmanagements. VL - 62 ER - TY - GEN AU - Jenert, Tobias ID - 8522 TI - Motivation und Emotionen in der Studieneingangsphase. ER - TY - BOOK ED - Dieter, Euler ED - Sloane, Peter F. E. ED - Collenberg, Michèle ED - Daniel, Desiree ED - Janssen, Elmar ED - Jenert, Tobias ED - Meier, Karin ED - Menke, Ilka ED - Schröder, Helmut ID - 15177 TI - Innovationsförderung durch Transferagenturen - Erfahrungen im Aufbau von Transferagenturen zur Förderung eines datenbasierten kommunalen Bildungsmanagements ER - TY - JOUR AU - Kiepe, Karina AU - Jahnke, Heike ID - 50996 JF - berufsbildung TI - Berufsbildung der Zukunft braucht (anders) professionalisierte Ausbilder_innen VL - 171 ER - TY - JOUR AB - Research on entrepreneurial learning highlights the importance of experience and prior knowledge to entrepreneurial success. However, a conundrum remains and we are still seeking answers as to why some novice entrepreneurs learn successfully from their experiences and succeed, while some experienced entrepreneurs fail with their ventures. In order to advance the discussion about the role of experience during entrepreneurial learning, our critical reflection aims to (1) highlight some of the shortcomings of experiential learning theory (ELT) and (2) illustrate how alternative theoretical perspectives have the potential to advance our conceptual understanding of entrepreneurial learning processes. We argue for an explanation of entrepreneurial learning as a dynamic and self-regulated process that relies on planning, monitoring, and self-reflection. AU - Fust, Alexander Paul AU - Jenert, Tobias AU - Winkler, Christoph ID - 4419 IS - 2 JF - Entrepreneurship Research Journal KW - entrepreneurial learning KW - experiential learning KW - self-regulated learning TI - Experiential or Self-Regulated Learning: A Critical Reflection of Entrepreneurial Learning Processes VL - 8 ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga ID - 4537 TI - Developing Undergraduate Management Students‘ Reflection Capabilities, Academy of Management Proceedings ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias AU - Brahm , Taiga ID - 8517 TI - Fostering pre-service economics teachers´ reflection on their attitudes towards the discipline ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias AU - Gommers, Luci ID - 4541 T2 - Blickpunkt Hochschuldidaktik TI - Ziele und Möglichkeiten der Weiterbildung pädagogischer Hochschulentwickler*innen am Beispiel ‚Lehren‘ ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga ID - 4538 TI - The Role of Diversity for the Transition to Higher Education ER - TY - JOUR AU - Sloane, Peter F. E. ID - 3555 IS - 3 JF - Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik TI - Unbekannte Praxis - Über die Schwierigkeit einiger Forscher, die Welt zu verstehen ER - TY - JOUR AU - Tramm, T. AU - Kremer, H.-Hugo AU - Reinmann, G. ID - 5800 IS - 33 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online TI - Editorial zur Ausgabe 33: Entwicklungsbezogene (Praxis-)Forschung ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Sloane, Peter F. E. ED - Sureth-Sloane, C. ID - 5802 SN - 9783940625830 T2 - Die Fakultät für Wirtschaftswissenschaften an der Universität Paderborn: Zeitzeugen geben Einblicke in den Werdegang ihrer Fakultät TI - "Quo vadis Wirtschaftspädagogik": Lehrerbildung für Berufskollegs zwischen akademischem Anspruch und Verwaltungslogiken ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo ED - Wang, J. ED - Feng, X. ED - Rützel, J. ID - 5806 SN - 9787560868509 T2 - Berufsschullehrerbildung in der Volksrepublik China und in der Bundesrepublik Deutschland. Professionalisierung - Kompetenzen - Herausforderungen TI - Praxisphasen als Studienelement. Professionalisierung durch Forschendes Lernen ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo ED - Natale, S. ED - Libertella, A. ID - 5807 T2 - Wealth Equity Dynamics: Economics and Education Challenges TI - Teaching under and in inequality in German Vocational Schools ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Kundisch, Heike ID - 5808 IS - 31 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online TI - Steuerung aus der Mitte: Relevanz und Methoden einer Rollenschärfung des mittleren Managements am Berufskolleg ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Weyland, U. ED - Schüssler, R. ED - Schöning, A. ED - Schwier, V. ED - Schicht, S. ED - Gold, J. ED - Weyland, U. ID - 5810 T2 - Forschendes Lernen im Praxissemester. Zugänge, Konzepte, Erfahrungen TI - Praxissemester in berufs- und wirtschaftspädagogischen Studiengängen ER - TY - BOOK AU - Kundisch, Heike AU - Kremer, H.-Hugo ID - 5811 TI - Mittlere Leitungsebene an Berufskollegs. Eine kollegiale Weiterbildung zur Rollenschärfung in Auseinandersetzung mit Handlungsfeldern der Bildungsarbeit ER - TY - JOUR AU - Tramm, T. AU - Kremer, H.-Hugo AU - Reinmann, G. ID - 5975 IS - 30 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online TI - Entwicklungsbezogene Praxisforschung ER - TY - BOOK AU - Kückmann, Marie-Ann AU - Kremer, H.-Hugo ID - 5978 TI - Innovationsarena 3i: Handreichung zur multiprofessionellen Teamarbeit (mpT) in der Ausbildungsvorbereitung am Berufskolleg ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Beutner, Marc ED - Schweder, M. ID - 6240 SN - 9783779934523 T2 - Jugendstrafvollzug - (k)ein Ort der Bildung!? TI - "Der Unterschied ist, die hat man erwischt" - Berufliche Bildung im Jugendstrafvollzug ER - TY - JOUR AB - Students' experiences of their first year of studying are of prime importance for their further development in Higher Education (HE). Consequently, the first year and the related phenomena of student performance, retention, and dropout have been extensively studied. Research shows that during the first year, the individual student's ability or failure to adapt to the new socio-cultural environment influences his/her academic success. Yet, surprisingly little is known about the actual processes through which students integrate into the socio-cultural context of HE. Applying a socio-cultural approach, our qualitative interview study followed 14 university students through their first year, investigating why some students experience an easier transition into HE compared to others. Our research results in a typology of four transition types characterized by their orientation towards the socio-cultural context of studying. AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga AU - Gommers, Luci AU - Kühner , Patrizia ID - 4420 IS - 87-99 JF - Learning, Culture and Social Interaction KW - Student transition KW - Enculturation KW - Dropout KW - Retention TI - How do they find their place? A typology of students' enculturation during the first year at a business school VL - 12 ER - TY - CONF AB - Educational research is often conducted in practical contexts such as schools or higher education institutions and aims to contribute to the development of instructional designs or programs. Consequently, there have been repeated attempts to methodologically integrate the design aspect into educational research leading to concepts such as design-based research. Ideally, design decisions are based on clear evidence, obtained through an analysis of data gathered from the intervention. In actual projects, however, design decisions often have to be taken based on data that is incomplete, ambiguous or not meeting established scientific quality standards. We illustrate and discuss examples of an actual design research project where design decisions had to be taken in such ‘bad data’ contexts. Examples include different mixed methods configurations that helped to increase the interpretability and practical significance of the data. We will discuss methodological variants of ‘mixing’ and triangulation such as combining quantitative and qualitative data or applying different analyses on a dataset. In addition, we discuss limitations regarding the consistency between data, design decisions, and resulting effects AU - Jenert, Tobias ID - 4454 TI - Using mixed methods to support educational design decisions in ‘bad data’contexts ER - TY - CONF AB - Higher education institutions (HEIs) have been described as “loosely coupled systems” (Weick, 1976) where academic disciplines have stronger cohesive forces than formal structures (Becher & Trowler, 2001). Disciplinary ties are also extremely important for the development of teaching practices in HEIs. Roxa & Martensson (2011) have shown that higher education faculty form local networks in which they share and develop teaching-related experiences. These networks are influenced by disciplinary affiliation and mediated by senior faculty (Roxa & Martensson, 2015). Considering these findings, its is not self-evident for the actors on different vertical (e.g. management, faculty and education developers) and horizontal levels (e.g. disciplines) of HEIs to work collaboratively. Therefore, the bounded nature of disciplinary networks can actually inhibit the development of educational innovations that require collaboration beyond such “disciplinary microcultures” (Kries & Nierobisch, 2016). Effective educational practices such as problem-based curricula or cross-disciplinary co-teaching require interactions that reach beyond disciplinary and hierarchical boundaries. In this study we investigate a network – “Lehren” – that was initiated in Germany to stimulate educational innovations in HEIs by overcoming the abovementioned boundaries. A series of five workshops brought together 32 potential innovators representing different disciplines, functions (management, teaching faculty, educational developers), and status groups (full professors, post-docs, others). Three of these workshop series provide a total 96 individuals who are intended to form a professional network promoting educational innovation in their respective HEIs. Providing intense support and incentives to collaborate among each other (network meetings, travel funds, online communities), the aim is to develop a heterogeneous network connecting people with, among others, different functions and from different disciplines. AU - Jenert, Tobias AU - Gommers , Luci ID - 4455 TI - Investigating Networks within the field of Higher Organisation Institutions ER - TY - CONF AB - Student reflection is considered both a crucial feature of high-quality learning as well as an important objective in Higher Education. Despite its apparent relevance for educational practice, most of the research on reflection remains at a conceptual level (Boud & Walker, 1998; Mann, Gordon & MacLeod, 2007), whilst empirical research mainly focuses on measuring students’ reflection levels. Regarding the effectiveness of specific interventions (e.g. portfolios) to develop reflective skills, there is little empirical evidence going beyond case studies and qualitative accounts. Thus, the purpose of this research was to develop and validate an instrument for measuring student reflection in Higher Education in general and business schools in particular. The questionnaire is designed to measure students’ reflection in three dimensions: students’ reflection levels, their attitudes towards reflection, and supporting and hindering factors influencing students’ reflection processes. A pre-test was conducted at two different universities in Switzerland and Germany to validate the Reflection in Business Education Questionnaire (RIBEQ). In total, 64 students filled in the survey. Exploratory factor analyses and reliability tests showed satisfactory psychometric qualities of the RIBEQ. This study can support further research on student reflection and its development. Also, the questionnaire can be used as a diagnostic instrument for business schools to trace students’ development over time. From a practical point of view, it can also be applied to identify supporting and hindering factors at a particular higher education institution in order to develop practical interventions targeting these factors. AU - Jenert, Tobias AU - Gommers, Luci AU - Brahm, Taiga AU - Wagner , Dietrich ID - 4456 TI - Development and validation of the Reflection in Business Education Questionnaire ER - TY - CONF AU - Wagner, Dietrich AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga AU - Gommers, Luci ID - 4457 TI - Educating reflective managers: Why everybody wants and nobody likes it ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga AU - Gommers , Luci ID - 4458 TI - Die Enkulturation von Studierenden an der Hochschule – Ergebnisse einer längsschnittlichen qualitativen Untersuchung ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga AU - Wagner, Dietrich ID - 4459 TI - Warum Wirtschaftsstudierende (nicht) reflektieren. Eine empirische Untersuchung. ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias AU - Barnat, M. AU - Salden, P. AU - Dilger, B. ID - 4503 T2 - Tagungsband DGHD Tagung 2017 TI - Struktur, Prozess oder Didaktik als Ausgangspunkt? Ein integratives Modell der Curriculumentwicklung an Hochschulen ER - TY - CHAP AU - Frehe, Petra AU - Kremer, H.-Hugo ED - Veber, M. ED - Benölken, R. ED - Pfitzner, M. ID - 7454 T2 - Potenzialorientierte Förderung in den Fachdidakten TI - Inklusive Bildung zwischen Beruflichkeit und Subjektorientierung - Eine Analyse ausbildungsvorbereitender Bildungsgänge ER - TY - JOUR AU - Beutner, Marc AU - Rüscher, Frederike Anna ID - 8877 JF - Proceedings of the 13th International Conference Mobile Learning 2017 TI - Acceptance of Mobile Learning at SMEs of the Service Sector ER - TY - JOUR AU - Beutner, Marc AU - Rüscher, Frederike Anna ID - 8878 JF - Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik TI - Die Unterstützung von Entrepreneurship im Kultur- und Kreativsektor durch Berufsbildung ER - TY - JOUR AU - Beutner, Marc AU - Rüscher, Frederike Anna ID - 8879 JF - Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik TI - Green Economy und Green Entrepreneurship fördern – GET-UP Ergebnisse ER -