TY - BOOK ED - Beutner, Marc ID - 9258 TI - Innovative Ansätze zum Serious Mobile Learning für Aus- und Weiterbildung ER - TY - BOOK ED - Beutner, Marc ID - 9259 TI - Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project ER - TY - BOOK AU - Beutner, Marc ID - 9271 SN - 978-3-946826-51-4 TI - Innovatives Micro-Learning im Handwerk – Konzeption auf Basis der Struktur der OPALESCE Learning Units sowie handwerksbezogene Umsetzungsbeispiele aus dem Bereich Rechnungswesen ER - TY - BOOK AU - Beutner, Marc AU - Schneider, J ID - 9273 TI - SEEL – Expertenhandbuch. SEEL – Handbook for experts ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo ED - Bylinski, U. ED - Rützel, J. ID - 6241 T2 - Inklusion als Chance und Gewinn für eine differenzierte Berufsbildung TI - Überlegungen zur Inklusion an Berufskollegs - Widerspruch, Anspruch und Herausforderung ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Büchter, K. AU - Buchmann, U. ID - 6243 IS - 30 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online TI - EDITORIAL zur Ausgabe 30: Inklusion in der beruflichen Bildung ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Kückmann, Marie-Ann ID - 6244 IS - 30 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online TI - Multiprofessionelle Teamarbeit oder multiprofessionelle Akteure: Studie zur inklusiven Bildungsgangarbeit in der Ausbildungsvorbereitung ER - TY - JOUR AB - In Switzerland, every student graduating from grammar school can begin to study at a university. This leads to high dropout rates. Although students’ motivation is considered a strong predictor of performance, the development of motivation during students’ transition from high school to university has rarely been investigated. Additionally, little is known about the relation of motivational aspects with other influences on study performance. The present longitudinal study addresses this research gap and examines the development of economics and management students’ study motivation. It encompasses four waves of data collected throughout the first year, using quantitative online surveys. In total, the sample consists of 820 students. Data is analysed using latent change modelling. Results indicate that students start at a higher level of intrinsic motivation compared to extrinsic motivation. The variability of the starting value of the two constructs is also differing. The analysis also shows a gradual decline in students’ motivation. Above all, the transition from secondary to higher education seems to be a driver for this decline. AU - Brahm, Taiga AU - Jenert, Tobias AU - Wagner, Dietrich ID - 4421 IS - 3 JF - Higher Education KW - Transition to higher education KW - Motivation KW - Longitudinal study KW - Socio-cultural factors KW - Latent change model KW - Switzerland SN - 0018-1560 TI - The crucial first year: a longitudinal study of students’ motivational development at a Swiss Business School VL - 73 ER - TY - BOOK AB - Jugendliche im Übergang von Schule zu Ausbildung befinden sich in einer Phase der Suche und Entwicklung ihrer eigenen Identität. Aus diesem Grund sollte die Schule nicht nur fachliche Kompetenzen vermitteln, sondern auch das Ziel einer Persönlichkeitsförderung der Schülerinnen und Schüler verfolgen. Das Unterrichtskonzept ermöglicht das Erlernen und Trainieren von wichtigen Selbst- und Sozialkompetenzen im Schulunterricht, damit die Lernenden schwierige Herausforderungen in verschiedenen Lebensbereichen besser bewältigen können. Das Unterrichtskonzept besteht aus verschiedenen Modulen, welche detailliert beschrieben sind und zahlreiche Übungen beinhalten. Die vorgeschlagene Verlaufsplanung kann individuell auf die jeweiligen Lernvoraussetzungen und Rahmenbedingungen des Unterrichts angepasst werden. Die Unterrichtsreihe «Persönlichkeitsförderung im Schulunterricht» wurde in Zusammenarbeit zwischen dem Institut für Wirtschaftspädagogik der Universität St. Gallen und vier Schulen des Kantons St. Gallen entwickelt und erprobt. Sie umfasst drei Bände: Band I «Realistische Ursachenzuschreibungen», Band II «Kommunikation in Konfliktsituationen» und Band III «Selbstwirksamkeit». Zielgruppe: Das Unterrichtskonzept dient als Arbeitsinstrument für Abschlussklassen Volksschule und Brückenangebote. AU - Autorengruppe, Institut für Wirtschaftspädagogik ID - 4439 TI - Persönlichkeitsförderung im Schulunterricht, Band I: Realistische Ursachenzuschreibungen ER - TY - CONF AB - The first year of studying has been extensively researched in order to better understand the transition into Higher Education (HE) as well as the phenomena of student performance, retention, and drop out. Although research points to the importance of the socio-cultural dimension of first-year experiences, surprisingly little is known about the actual processes through which students integrate into the socio-cultural context of HE. To address this research gap, an interview study was conducted with 15 first-year university students. The analysis revealed distinctive transition processes into HE that were developed into a typology with four transition types. Interestingly, students who tended to be more critically reflective about their studies were in danger of having a rougher transition than less critically reflective counterparts. For the former, it is essential to develop social relationships that tie them to their studies while the latter manage study-related challenges by simply working through them. AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga AU - Gommers, Luci AU - Kühner, Patrizia ID - 4460 TI - A typology of students’ enculturation during the first year at University ER - TY - CONF AB - Entrepreneurial contexts are characterized by uncertainty, often requiring entrepreneurs to adapt in order to tackle the corresponding challenges and succeed. While entrepreneurial success may be explained by experiential learning, little is known as to why some experienced entrepreneurs are more successful at adapting to uncertain conditions. It has been suggested that these differences are due to enhanced cognitive resources that are analogous to those of experts. Since expertise can be developed through self-regulated learning (SRL), our paper seeks to explain the missing link between experience and entrepreneurial success. By drawing from advances in expert research and a social cognitive view of self-regulation, we develop a process oriented model of self-regulated entrepreneurial learning (SREL) in order to explain why expert entrepreneurs are better able to self-regulate and adapt their behavior during uncertainty (compared to novices and non-experts). We further develop empirically testable research propositions, and discuss theoretical and practical implications for aspiring entrepreneurs and entrepreneurs alike. AU - Winkler, Christoph AU - Fust, Alexander AU - Jenert, Tobias ID - 4461 IS - 1 T2 - Academy of Management Proceedings TI - Differentiating Novice, Non-expert and Expert Entrepreneurs: A Self-regulated Learning Perspective ER - TY - CONF AU - Dilger, Bernadette AU - Jenert, Tobias AU - Sloane, Peter F. E. ID - 4462 TI - Studienprogramm-Entwicklung in unterschiedlichen Spannungsfeldern ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias ED - Jenert , Tobias ED - Brahm, Taiga ED - Euler , Dieter ID - 4507 SN - 978-3-658-12067-2 T2 - Pädagogische Hochschulentwicklung - Von der Programmatik zur Implementierung TI - Von der Curriculum - zur Studienprogrammentwicklung: Argumente für eine Perspektiverweiterung ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias ID - 4533 T2 - Vortrag im Rahmen des Expert_Innenforums Hochschuldidaktik der Fachhochschule Oberösterreich. TI - Mehr als nur „gute“ Stimmung: Einstellungen und Motivation Studierender als zentraler Bestandteil der Kompetenzentwicklung ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, J ED - Beutner, Marc ID - 8885 T2 - Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basic of the SEEL project TI - The Project SEEL – Basic information about the context ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, J ED - Beutner, Marc ID - 8887 T2 - Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project TI - The strcture of the SEEL Project ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, J ED - Beutner, Marc ID - 8888 T2 - Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project TI - Situation of visual impaired in Germany ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc ED - Beutner, Marc ID - 8889 T2 - Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project TI - Quasi-Experimental Design concerning learning with sounds in education ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, J ED - Beutner, Marc ID - 8890 T2 - Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project TI - The general structure of the SEEL Teacher Training Course ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc ED - Beutner, Marc ID - 8891 T2 - Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEl project TI - Insights in the evaluation results of the SEEL Project ER - TY - JOUR AU - Frehe, Petra AU - Kremer, H.-Hugo ID - 6500 IS - 30 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online TI - Ausbildungsvorbereitung als Domäne - Inklusion in der Exklusion? ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Büchter, K. AU - Buchmann, U. ID - 6977 IS - 30 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online TI - Inklusion in der beruflichen Bildung ER - TY - BOOK AU - Beutner, Marc AU - Schneider, J. ID - 12892 TI - Handbuch für Lehrkräfte. Ein Handbuch zur Nutzung des SEEL-Online-Course-Creators ER - TY - BOOK AB - Bildung findet auf kommunaler Ebene statt. Dies ist der Ort, an dem ganz unterschiedliche Maßnahmen durchgeführt werden, die entweder nach Landesrecht, Bundesrecht oder nach den Vorschriften der Kammern reguliert sind oder aber aufgrund von privatrechtlichen Vereinbarungen zustande kommen. Kommunen sind dabei kein neutraler ‚Austragungsort’ von Bildung. Vielmehr ist das kommunale Bildungsangebot eine ganz wesentliche Größe, wenn es um die Entwicklung von Kommunen geht. Die Attraktivität und die Prosperität einer Stadt oder Gemeinde ist letztlich auch davon abhängig, welche Bildungsangebote sie den Bürgern, aber auch den Betrieben, Verbänden usw. machen kann. So gesehen hat kommunales Bildungsmanagement eine sehr zentrale Funktion zur Unterstützung und Koordination von Bildungsmaßnahmen vor Ort. Von 2009 bis 2014 hat der Bund mit dem Programm ‚Lernen vor Ort’ den Aufbau eines kommunalen Bildungsmanagements in 36 Kreisen und kreisfreien Städten gefördert. Die vorliegende Studie analysiert die dabei gewonnenen Erfahrungen, verdichtet diese zu einem Konzept des kommunalen Bildungsmanagements und zeigt auf, wie ein erfolgreiches kommunales Bildungsmanagement gewinnbringend auf andere Kommunen transferiert werden kann. AU - Euler, Dieter AU - Sloane, Peter F. E. AU - Fäckeler, Sina AU - Jenert, Tobias Johannes AU - Losch, Simone AU - Meier, Christoph AU - Meier, Karin AU - Rüschen, Eva AU - Schröder, Helmut ID - 4639 SN - 978-3-940625-56-4 TI - Kommunales Bildungsmanagement - Kernkomponenten und Gelingensbedingungen ER - TY - JOUR AU - Jahnke, Heike AU - Kehl, Verena AU - Kiepe, Karina ID - 50998 JF - Seminar TI - Entwicklung, Implementierung und Evaluation eines Tagungsportfolios VL - 22(1) ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Duse, Carmen AU - Pechuel, Rasmus AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ID - 47954 T2 - OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project TI - Insights in the OER Rating – Database – Structures, Advantages and Challenges ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ID - 47945 T2 - OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project TI - Use and Implementation of OERs in Germany ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ID - 47934 T2 - Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project TI - Situation of visual impaired in Germany ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ID - 47935 T2 - OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project TI - The EU-StORe Project ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ID - 47939 T2 - OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project TI - The OER Quality Standards ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ID - 47933 T2 - OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project TI - Evaluation Results concerning OER and the EU-StORe Project ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ID - 47937 T2 - OER – Quality Standards, Implementation, Sharing and Use. Results and Discussions on the basis of the EU-StORe project TI - The Importance of OER in European Education ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ID - 47936 T2 - Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project TI - The general structure of the SEEL Teacher Training Course ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ID - 47942 T2 - Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project TI - The structure of the SEEL Project ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ED - Beutner, Marc ID - 47941 T2 - Sounds and Audios in E-learning scenarios. Results and Discussions on the basis of the SEEL project TI - The Project SEEL – Basic information about the context ER - TY - BOOK AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ID - 47932 TI - SEEL - Handbuch für Lehrkräfte ER - TY - BOOK AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ID - 47893 TI - Teachers´ Manual and Teachers´ Guideline. A handbook for Teachers. ER - TY - BOOK AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ID - 47897 TI - Teachers´ Manual and Teachers´ Guideline. A handbook for Teachers. ER - TY - BOOK AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ID - 47895 TI - SEEL- Expertenhandbuch ER - TY - BOOK AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ID - 47896 TI - SEEL- Handbook for Educators ER - TY - JOUR AU - Euler, Dieter AU - Sloane, Peter F. E. ID - 3556 IS - 1 JF - Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik TI - Neue Bildungslandschaften - Kommunales Bildungsmanagement als Zukunftsaufgabe VL - 111 ER - TY - JOUR AU - Zoyke, A. AU - Kremer, H.-Hugo AU - Sampaio-Araujo, J. ID - 6248 JF - Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik TI - Komplexe Selbstlernaufgabe (,WiWi-Studies') in der Eingangsphase wirtschaftswissenschaftlicher Bachelorstudiengänge. Einblicke in ein Design-Based Research-Projekt mit Studierendenbefragungen VL - 58 ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Rüschen, E. ED - Gessler, M. ED - Freund, L. ID - 6260 T2 - Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Innovative Concepts for the 21st Century. Conference Proceedings TI - What does Vocational Mean? Exploring the Understanding of Vocational in Higher Education and Vocational Education ER - TY - JOUR AU - Kerbs, N. AU - Kremer, H.-Hugo AU - Rüschen, E. AU - Sampaio-Araujo, J. AU - Zoyke, A. ID - 6263 JF - Das Hochschulwesen TI - Gestaltung der Studieneingangsphase an einer wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät VL - 2 ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Kremer, H.-Hugo AU - Kundisch, Heike AU - Rohde, S. AU - Zoyke, A. ED - Kremer, H.-H. ED - Beutner, M- ID - 6264 T2 - Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig TI - Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung: Das Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Zoyke, A. ED - Kremer, H.-H. ED - Beutner, M. ID - 6267 T2 - Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Enwticklungsprojekt InBig TI - Überlegungen zur Modellierung der Bildungsarbeit im Rahmen von InBig ER - TY - CHAP AU - Kranert, T. AU - Kremer, H.-Hugo AU - Zoyke, A. ED - Kremer, H.-H. ED - Beutner, M. ID - 6268 T2 - Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig TI - Bildungsgangarbeit an Berufskollegs. Diskussionsbericht zur Bestandserhebung an den Pilot-Berufskollegs im Projekt InBig ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Beutner, Marc AU - Kranert, T. ED - Kremer, H.-Hugo ED - Beutner, Marc ID - 6403 T2 - Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig TI - Grundstrukturen und Arbeitsbasis - Zur Entwicklung der Standortkonzepte - InBig als Forschungsfrage und Entwicklungsarena ER - TY - CHAP AU - Rose, S. AU - Kranert, T. AU - Kremer, H.-Hugo ED - Kremer, H.-Hugo ED - Beutner, Marc ID - 6405 T2 - Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig TI - Kurzportrait zum Standortkonzept des Robert-Bosch-Berufskolleg der Stadt Dortmund ER - TY - CHAP AU - Beutner, Marc AU - Kranert, T. AU - Kremer, H.-Hugo ED - Kremer, H.-Hugo ED - Beutner, Marc ID - 6406 T2 - Individuelle Kompetenzentwicklungswege: Bildungsgangarbeit in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Ergebnisse und Reflexionen aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt InBig TI - Kurzportrait zum Standortkonzept des Berufskollegs Ernährung, Sozialwesen, Technik in Geilenkirchen ER -