TY - JOUR AB - Research on student transition into Higher Education (HE) has taken different theoretical perspectives. First, studies investigated personal variables such as students´ self-efficacy, emotions and motivation regarding the transition from school to HE. A second strand of research focused on contextual variables, for instance college effectiveness research. With this paper, we combine both the personal and the contextual approach. We aim to investigate the interaction between personal and contextual diversity during the transition into HE, taking into account students’ diversity in particular with regard to gender and individual characteristics, such as self-efficacy. We explored the heterogeneity in students’ personal characteristics by conducting a latent profile analysis (LPA) based on students’ intrinsic motivation, self-efficacy and anxiety before entering Higher Education. LPA resulted in three distinct profiles, with significant differences in how students perceived the first year. This finding suggests that students’ personal characteristics when entering Higher Education influence how they experience the study environment. To investigate the interplay between individual and contextual differences in more detail, we conducted a qualitative longitudinal study with 14 first-year students in parallel with the panel survey. We found that individual students react very differently to specific characteristics and events of the first-year environment. Our study adds to the growing body of research that aims to grasp the complexity of interactions between individual and contextual differences. Specifically, we illustrate how combining quantitative and qualitative methods can provide new insights into person-context interactions. AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga ID - 52704 IS - 2 JF - Frontline Learning Research KW - Education SN - 2295-3159 TI - The interplay of personal and contextual diversity during the first year at Higher Education: Combining a quantitative and a qualitative approach VL - 9 ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias ID - 25642 T2 - Handbuch Transdisziplinäre Didaktik TI - Curriculumforschung ER - TY - JOUR AB - Die Frage, wie sich die Weiterentwicklung der Lehre an Hochschulen systematisch verankern lässt, erfährt mit dem Auslaufen von Förderprogrammen wie dem QPL erneute Aufmerksamkeit. Bislang fehlt es an einer kontextspezifischen Theorie, die lehrbezogenen Wandel an Hochschulen analysier- und gestaltbar macht. In jedem Fall sind Change-Konzepte aus dem betriebswirtschaftlichen Bereich nur sehr beschränkt auf Hochschulen übertragbar. Demgegenüber gibt neuere Forschung Hinweise darauf, welche Kernkategorien eine hochschulspezifische Change- Theorie umfassen könnte. Darauf aufbauend schlägt der Beitrag zwei Konzepte als Kernkategorien einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen vor. AU - Jenert, Tobias ID - 24973 IS - 4 JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung KW - educational development KW - change management KW - educational innovation TI - Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen VL - 15 ER - TY - THES AU - Schwabl, Franziska ID - 35956 TI - Inszenierungen im digitalen Bild. Eine Rekonstruktion der Selfie-Praktiken Jugendlicher mittels der Dokumentarischen Bildinterpretation. ER - TY - JOUR AU - Schwabl, Franziska ID - 35968 JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online TI - Fotografien als Zugang zur Lebenswelt Jugendlicher. Eine Analyse der digitalen Inszenierungspraktiken Jugendlicher im berufsschulischen Übergangssystem. VL - 38 ER - TY - JOUR AU - Schwabl, Franziska AU - Janssen, Elmar A. AU - Sloane, Peter F. E. ID - 35953 IS - 1 JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik KW - Applied Mathematics KW - General Mathematics SN - 0172-2875 TI - Sprachsensible Formulierung von Erhebungsinstrumenten VL - 116 ER - TY - BOOK AU - Sloane, Peter F. E. AU - Daniel, Desiree AU - Meier, Karin AU - Schwabl, Franziska AU - Volgmann, Simone ID - 35966 TI - Selbstreguliertes Lernen - Können die das überhaupt? Gestaltung von Lernprozessen in berufsvorbereitenden Bildungsgängen. ER - TY - CHAP AU - Sloane, Hannah AU - Kremer, H.-Hugo ED - Fuge, Juliane ED - Kremer, H.-Hugo ID - 26021 T2 - Mentoring in Hochschuldidaktik und -praxis - Eine Reflexion wissenschaftlicher Erkenntnisse und praktischer Erfahrungen TI - Peer Mentoring an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften - Einblicke in ein Schulungskonzept für Peer Mentor*innen VL - 2 ER - TY - JOUR AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree ID - 50279 JF - bwp@ TI - Aushandlungsprozesse über Freiheiten und Grenzen im selbstregulierten Lernen. Erwartungen und Handlungsmuster bei Schüler*innen und Lehrpersonen im Übergangssystem VL - 38 ER - TY - JOUR AB - The use of video analysis in Design-Based Research (DBR) seems to be promising, because the quality of video data matches the reality of educational fields. Educational fields are multidimensional and complex. And more than other types of data, video may capture, for example, the simultaneity of verbal and non-verbal interactions. This seems to be valuable in the quest for new insights and better designs of educational interventions. However, to date there has been limited use of video data in researching their design. This paper aims at reflecting how the benefits of video-based analysis may be utilised in DBR. Experiences with the collection and analysis of video data in a project to design self-organised learning (SOL) at a vocational school in Germany will be used as a case study to illustrate the type of findings that may feed into the DBR process. In this case, the project school had already introduced a sophisticated SOL model but was experiencing various implementation difficulties. Resolving issues like this requires insights into how exactly a concept is realised and what happens in the field. Therefore, video data on classroom interactions was gathered and sub-sequently analysed using the documentary method. This led to the reconstruction of two different types of orientation that were guiding the students when they dealt with their self-organised learning environment. In a subversive orientation, students playfully infiltrate the formal learning space with peer activities. In a confirming orientation, students stick to both, the (informal) rules of the (formal) learning arrangement and of the peer environment, thus expressing respect for the boundary between these two worlds. These findings have been used to redesign the SOL intervention. AU - Gössling, Bernd AU - Daniel, Desiree ID - 50280 IS - 2 JF - EDeR. Educational Design Research KW - Pulmonary and Respiratory Medicine KW - Pediatrics KW - Perinatology and Child Health SN - 2511-0667 TI - Video analysis in Design-Based Research – Findings of a project on self-organised learning at a vocational school VL - 2 ER - TY - GEN AU - Beutner, Marc AU - Schneider, Jennifer Nicole ID - 47899 IS - 68 T2 - Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik TI - Open Educational Resources- Nicht nur nutzen, sondern auch erstellen! Chancen und Potenziale für die deutsche Berufsbildungslandschaft VL - 35 ER - TY - JOUR AU - Jenert, Tobias ID - 52711 IS - 4 JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung TI - Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen VL - 15 ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias AU - Sänger, Niklas ID - 24939 SN - 978-3-00-067191-3 T2 - LERNEN im Hochschulzusammenhang TI - Studien- und Lehrentwicklung als Überwindung institutioneller Grenzziehungen. Eine Netzwerktheoretische Betrachtung. ER - TY - GEN AU - Sänger, Niklas ID - 46039 TI - Die Rolle von sozialen Netzwerken für die Lehrentwicklung und Lehrinnovation an Hochschulen ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Rüsing, Peter ID - 9267 JF - berufsbildung Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog TI - Digitale Transformation – Rezeption aus Sicht der Akteure in der Fachschule am Berufskolleg ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo ED - Pilz, M. ED - Breuing, K. ED - Schumann, S. ID - 7465 T2 - Berufsbildung zwischen Tradition und Moderne TI - Praxissemester und Professionalisierung - Überlegungen zur Gestaltung einer universitären Begleitkonzeption ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias ID - 8520 TI - Wie unterrichten wir Wirtschaft? Förderung fachbezogener Reflexion angehender Wirtschaftslehrender ER - TY - JOUR AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga AU - Naeve-Stoß, Nicole ID - 15173 JF - bwpat TI - Fachbezogene Reflexion in der beruflichen Lehrer*innenbildung VL - 37 ER - TY - JOUR AU - Jenert, Tobias AU - Brahm , Taiga ID - 15174 IS - 4 JF - Journal of Management Education TI - Untangling Faculty Misinformation From an Educational Perspective: Rejoinder to ''The Menace of Misinformation: Faculty Misstatements in Management Education and Their Consequences'' VL - 43 ER - TY - BOOK ED - Jenert, Tobias ED - Reinmann, Gabi ED - Schmohl, Tobias ID - 15175 TI - Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Frehe-Halliwell, Petra ID - 13809 JF - BWP TI - Entwicklungsförderliche Gestaltung von Qualifizierungsbausteinen in der dualisierten Ausbildungsvorbereitung ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Frehe-Halliwell, Petra ED - Veber, Marcel ED - Benölken, Ralf ED - Pfitzner, Michael ID - 13811 T2 - Potenzialorientierte Förderung in den Fachdidaktiken TI - Eine Analyse ausbildungsvorbereitender Bildungsgänge VL - Band 7 ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias AU - Brahm , Taiga ID - 8519 TI - Fostering pre-service economics teachers´ reflection on their attitudes towards the discipline ER - TY - BOOK AU - Kiepe, Karina AU - Wicke, Carolin AU - Reichel, Juliane AU - Schlömer, Tobias AU - BeckerHeike, Clarissa AU - Jahncke, Heike AU - Rebmann, Karin ID - 50730 TI - Geschäftsmodell- und Kompetenzentwicklung für nachhaltiges Wirtschaften. Selbstlernmaterial für Ausbildungspersonal und Auszubildende. Bonn ER - TY - BOOK AU - Wicke, Carolin AU - Kiepe, Karina AU - Reichel, Juliane AU - Becker, Clarissa AU - Jahnke, Heike AU - Rebmann, Karin AU - Schlömer, Tobias ID - 50803 TI - Geschäftsmodell- und Kompetenzentwicklung für nachhaltiges Wirtschaften. Selbstlernmaterial für Ausbildungspersonal und Auszubildende ER - TY - JOUR AU - Wicke, Carolin AU - Kiepe, Karina AU - Schlömer, Tobias ID - 50806 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online TI - Geschäftsmodelle und Wertschöpfungsprozesse für nachhaltiges Wirtschaften – Lerngegenstände einer wirtschaftsberuflichen Bildung im Spannungsfeld von Betriebswirtschaftslehre und Wirtschaftsdidaktik VL - 35 ER - TY - JOUR AU - Schlömer, Tobias AU - Berding, Florian AU - Jahnke, Heike AU - Becker, Clarissa AU - Kiepe, Karina AU - Wicke, Carolin AU - Rebmann, Karin ID - 50805 JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik TI - Das didaktisch-methodische und professionelle Selbstverständnis von betrieblichem Ausbildungspersonal im Bereich des nachhaltigen Wirtschaftens VL - 115(3) ER - TY - JOUR AU - Kremer, H.-Hugo AU - Mauer, Eileen AU - Sloane, Hannah ID - 26051 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik TI - Zweifel am Studium? - Beratungskonzepte in der Studieneingangsphase zur Unterstützung bei individuellen Problemlagen VL - 34 ER - TY - BOOK ED - Frehe-Halliwell, Petra ED - Kremer, H.-Hugo ID - 5702 TI - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen. Qualifizierungsbausteine inklusiv in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Reflexionen und Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt QBi VL - 1 ER - TY - CHAP AU - Frehe-Halliwell, Petra AU - Kimmelmann, Nicole AU - Kremer, H.-Hugo AU - Peitz, Nina-Madeleine AU - Sloane, Peter F. E. AU - Volgmann, Simone ED - Frehe-Halliwell, Petra ED - Kremer, H.-Hugo ID - 5708 T2 - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen. Qualifizierungsbausteine inklusiv in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Reflexionen und Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt QBi. TI - Hinführung zum Projekt - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen - Qualifizierungsbausteine in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung VL - 1 ER - TY - CHAP AU - Frehe-Halliwell, Petra AU - Kremer, H.-Hugo ED - Frehe-Halliwell, Petra ED - Kremer, H.-Hugo ID - 5709 T2 - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen. Qualifizierungsbausteine inklusiv in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Reflexionen und Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt QBi. TI - Qualifizierungsbausteine vor Ort - Entwicklung, Darstellung und Zusammenführung der Standortkonzepte VL - 1 ER - TY - CHAP AU - Frehe-Halliwell, Petra AU - Kremer, H.-Hugo ED - Frehe-Halliwell, Petra ED - Kremer, H.-Hugo ID - 5710 T2 - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen. Qualifizierungsbausteine inklusiv in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Reflexionen und Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt QBi. TI - Ausblick: Zur didaktischen Gestaltung der Ausbildungsvorbereitung VL - 1 ER - TY - CHAP AU - Frehe, Petra AU - Kremer, H.-Hugo ED - Tramm, Tade ED - Casper, Marc ED - Schlömer, Tobias ID - 5711 SN - 9783763911998 T2 - Didaktik der beruflichen Bildung - Selbstverständnis, Zukunftsperspektiven und Innovationsschwerpunkte TI - Didaktik der Ausbildungsvorbereitung als (eine) Didaktik beruflicher Bildung? ER - TY - CHAP AU - Sloane, Hannah AU - Kremer, H.-Hugo ED - Riegraf, Birgit ED - Meister, Dorothee M. ED - Reinhold, Peter ED - Schaper, Niclas ED - Temps, Timon Tobias ID - 5712 SN - 9783945437049 T2 - Heterogenität als Chance. Bilanz und Perspektiven des Qualitätspakt Lehre-Projekts an der Universität Paderborn TI - Professionalisierung der Studieneingangsphase - Peer Mentoring an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Rüsing, Peter ED - Riegraf, Birgit ED - Meister, Dorothee M. ED - Reinhold, Peter ED - Schaper, Niclas ED - Temps, Timon Tobias ID - 5713 SN - 9783945437049 T2 - Heterogenität als Chance. Bilanz und Perspektiven des Qualitätspakt Lehre-Projekts an der Universität Paderborn TI - Exzellenzprogramm der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften. Hintergrund, Ausrichtung und Elemente des Programms ER - TY - JOUR AU - Gockel, C. AU - Kremer, H.-Hugo ID - 5798 IS - 1 JF - Wirtschaft und Erziehung TI - Das Blended Mentoring Concept: Digital gestützte Begleitung von Jugendlichen im Betriebspraktikum (Teil 1) VL - 70 ER - TY - JOUR AU - Gockel, C. AU - Kremer, H.-Hugo ID - 5799 IS - 2 JF - Wirtschaft und Erziehung TI - Das Blended Mentoring Concept: Digital gestützte Begleitung von Jugendlichen im Betriebspraktikum (Teil 2) VL - 70 ER - TY - CHAP AU - Kückmann, Marie-Ann AU - Kremer, H.-Hugo ED - Buschfeld, D. ED - Cleef, M. ID - 5977 SN - 9783830937739 T2 - Vielfalt des Lernens im Rahmen berufsbezogener Standards TI - Multiprofessionelle Teams zur inklusiven Bildungsarbeit. Empirische Explorationen, theoretisch-konzeptionelle Annäherungen und praktische Gestaltung ER - TY - CHAP AU - Kremer, H.-Hugo AU - Emmighausen, Laura AU - Mauer, Eileen ED - Riegraf, B. ED - Meister, D. M. ED - Reinhold, P. ED - Schaper, N. ED - Temps, T. T. ID - 6238 SN - 9783945437049 T2 - Heterogenität als Chance. Bilanz und Perspektiven des Qualitätspakt Lehre-Projekts an der Universität Paderborn TI - Studiengangsmanagement an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften. Organisation, Arbeitsgebiete und Herausforderungen ER - TY - BOOK AB - Der Band reflektiert die normativen Voraussetzungen sowie methodologische und methodische Merkmale einer Hochschulbildungsforschung. Eine solche Forschung befasst sich mit den spezifischen didaktischen Anforderungen, die mit akademischem Lehren und Lernen sowie mit dem Anspruch an eine Bildung durch Wissenschaft verbunden sind. Hochschuldidaktik braucht eine Forschung, die ihrem Gegenstand gerecht wird und sich sowohl mit den normativen Zielen von Hochschulbildung als auch mit den individuellen Ansprüchen und Rahmenbedingungen einzelner Fächer auseinandersetzt. Im Rahmen konzeptioneller Beiträge wie auch konkreter Beispiele zeigt der Sammelband, wie Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung entwickelt werden können. AU - Jenert, Tobias AU - Reinmann, Gabi AU - Schmohl, Tobias ID - 4441 TI - Hochschulbildungsforschung: Theoretische, methodologische und methodische Denkanstöße für die Hochschuldidaktik ER - TY - CONF AB - Business schools have been repeatedly confronted with demands to change their ways of educating future managers. Much of the current criticism focuses on content-related aspects of management education, targeting economic theory and management studies as an academic discipline. However, addressing what is taught alone has a very limited scope. Business schools also need to equip their students and their instructors with capabilities that allow them to question the viability of the theories, models and concepts for solving specific management tasks. In other words: Managers and therefore management education need to become more reflective in their practices. We present a study addressing the following research questions (1) What is the current level of reflective capabilities in management students across different business schools/programmes and in comparison to students in other disciplines? (2) Which characteristics of educational contexts influence the development of reflective capabilities? (3) What kinds of interventions for developing student reflection are suitable for being implemented in typical large-cohort undergraduate management programmes? Therefore we developed a survey measuring both students’ reflection modes (dependent variables) as well as factors influencing these modes (independent variables). We measured student reflection at two universities with a total sample of 747 students. Results show that undergraduate management students reflect less on their studies than their counterparts in other subjects. Second, we found that undergraduate management education seems to worsen than to improve students’ readiness to reflect. We used our findings to systematize existing teaching and learning methods and suggest a basic structure for effective interventions to foster undergraduate management students’ reflection capabilities. AU - Jenert, Tobias AU - Wagner, Dietrich AU - Gommers, Luci AU - Brahm, Taiga ID - 4453 IS - 1 T2 - Academy of Management Proceedings TI - Developing Undergraduate Management Students ‘Reflection Capabilities' ER - TY - CHAP AB - Der Band reflektiert die normativen Voraussetzungen sowie methodologische und methodische Merkmale einer Hochschulbildungsforschung. Eine solche Forschung befasst sich mit den spezifischen didaktischen Anforderungen, die mit akademischem Lehren und Lernen sowie mit dem Anspruch an eine Bildung durch Wissenschaft verbunden sind. Hochschuldidaktik braucht eine Forschung, die ihrem Gegenstand gerecht wird und sich sowohl mit den normativen Zielen von Hochschulbildung als auch mit den individuellen Ansprüchen und Rahmenbedingungen einzelner Fächer auseinandersetzt. Im Rahmen konzeptioneller Beiträge wie auch konkreter Beispiele zeigt der Sammelband, wie Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung entwickelt werden können. AU - Jenert, Tobias ID - 4500 SN - 978-3-658-20308-5 T2 - Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung: Theoretische, methodologische und methodische Denkanstöße für die Hochschuldidaktik TI - ,Messy Research‘: Methodologische Herausforderungen der Hochschulbildungsforschung ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias AU - Barnat, M. AU - Salden, P. AU - Dilger, B. ID - 4505 T2 - Blickpunkt Hochschuldidaktik TI - Struktur, Prozess oder Didaktik als Ausgangspunkt? Ein integratives Modell der Curriculumentwicklung an Hochschulen ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias ED - Dreifürst, Stephanie ED - Liebetanz, Franziska ED - Voigt, Anja ID - 4506 SN - 978-3-7639-5806-1 T2 - Das Writing Fellow-Programm: Ein Praxishandbuch zum Schreiben in der Lehre TI - Transfer von, in oder zwischen Lehrentwicklungsprojekten an Hochschulen. Oder: Warum es so schwer ist, Gutes nachzumachen. VL - 3 ER - TY - GEN AU - Jenert, Tobias ID - 4531 T2 - Deutsche Universitätszeitschrift 06/2018 TI - Gemeinsam für mehr Wirkung: Warum lehrbezogene lokale Netzwerke ein Ansatz sein können, die Hochschullehre nachhaltig voranzubringen ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias ID - 4532 TI - ,, Die Hochschule ist wie ein Tanker'': Überlegungen zu Möglichkeiten und Grenzen von Lehrinnovationen an Universitäten ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias ID - 4539 TI - ‘Messy data, messy research?! ’Using Mixed Methods to support educational design decisions in Higher Education ER - TY - CONF AU - Jenert, Tobias ID - 4540 TI - Fostering Educational Innovators ‘Networks in Higher Education ER - TY - JOUR AU - Euler, Dieter AU - Sloane, Peter F. E. AU - Collenberg, Michèle AU - Daniel, D. AU - Jansen, E.A. AU - Jenert, Tobias AU - Meier, Karin AU - Menke, I. AU - Schröder, Helmut ID - 8521 JF - Wirtschaftspädagogisches Forum TI - Erfahrungen im Aufbau von Transferagenturen zur Förderung eines datenbasierten kommunalen Bildungsmanagements. VL - 62 ER - TY - GEN AU - Jenert, Tobias ID - 8522 TI - Motivation und Emotionen in der Studieneingangsphase. ER -