TY - JOUR
AB -
Research on student transition into Higher Education (HE) has taken different theoretical perspectives. First, studies investigated personal variables such as students´ self-efficacy, emotions and motivation regarding the transition from school to HE. A second strand of research focused on contextual variables, for instance college effectiveness research. With this paper, we combine both the personal and the contextual approach. We aim to investigate the interaction between personal and contextual diversity during the transition into HE, taking into account students’ diversity in particular with regard to gender and individual characteristics, such as self-efficacy. We explored the heterogeneity in students’ personal characteristics by conducting a latent profile analysis (LPA) based on students’ intrinsic motivation, self-efficacy and anxiety before entering Higher Education. LPA resulted in three distinct profiles, with significant differences in how students perceived the first year. This finding suggests that students’ personal characteristics when entering Higher Education influence how they experience the study environment. To investigate the interplay between individual and contextual differences in more detail, we conducted a qualitative longitudinal study with 14 first-year students in parallel with the panel survey. We found that individual students react very differently to specific characteristics and events of the first-year environment. Our study adds to the growing body of research that aims to grasp the complexity of interactions between individual and contextual differences. Specifically, we illustrate how combining quantitative and qualitative methods can provide new insights into person-context interactions.
AU - Jenert, Tobias
AU - Brahm, Taiga
ID - 52704
IS - 2
JF - Frontline Learning Research
KW - Education
SN - 2295-3159
TI - The interplay of personal and contextual diversity during the first year at Higher Education: Combining a quantitative and a qualitative approach
VL - 9
ER -
TY - CHAP
AU - Jenert, Tobias
ID - 25642
T2 - Handbuch Transdisziplinäre Didaktik
TI - Curriculumforschung
ER -
TY - JOUR
AB - Die Frage, wie sich die Weiterentwicklung der Lehre an Hochschulen systematisch
verankern lässt, erfährt mit dem Auslaufen von Förderprogrammen wie dem QPL
erneute Aufmerksamkeit. Bislang fehlt es an einer kontextspezifischen Theorie, die
lehrbezogenen Wandel an Hochschulen analysier- und gestaltbar macht. In jedem
Fall sind Change-Konzepte aus dem betriebswirtschaftlichen Bereich nur sehr
beschränkt auf Hochschulen übertragbar. Demgegenüber gibt neuere Forschung
Hinweise darauf, welche Kernkategorien eine hochschulspezifische Change-
Theorie umfassen könnte. Darauf aufbauend schlägt der Beitrag zwei Konzepte als
Kernkategorien einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen vor.
AU - Jenert, Tobias
ID - 24973
IS - 4
JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung
KW - educational development
KW - change management
KW - educational innovation
TI - Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen
VL - 15
ER -
TY - THES
AU - Schwabl, Franziska
ID - 35956
TI - Inszenierungen im digitalen Bild. Eine Rekonstruktion der Selfie-Praktiken Jugendlicher mittels der Dokumentarischen Bildinterpretation.
ER -
TY - JOUR
AU - Schwabl, Franziska
ID - 35968
JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online
TI - Fotografien als Zugang zur Lebenswelt Jugendlicher. Eine Analyse der digitalen Inszenierungspraktiken Jugendlicher im berufsschulischen Übergangssystem.
VL - 38
ER -
TY - JOUR
AU - Schwabl, Franziska
AU - Janssen, Elmar A.
AU - Sloane, Peter F. E.
ID - 35953
IS - 1
JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik
KW - Applied Mathematics
KW - General Mathematics
SN - 0172-2875
TI - Sprachsensible Formulierung von Erhebungsinstrumenten
VL - 116
ER -
TY - BOOK
AU - Sloane, Peter F. E.
AU - Daniel, Desiree
AU - Meier, Karin
AU - Schwabl, Franziska
AU - Volgmann, Simone
ID - 35966
TI - Selbstreguliertes Lernen - Können die das überhaupt? Gestaltung von Lernprozessen in berufsvorbereitenden Bildungsgängen.
ER -
TY - CHAP
AU - Sloane, Hannah
AU - Kremer, H.-Hugo
ED - Fuge, Juliane
ED - Kremer, H.-Hugo
ID - 26021
T2 - Mentoring in Hochschuldidaktik und -praxis - Eine Reflexion wissenschaftlicher Erkenntnisse und praktischer Erfahrungen
TI - Peer Mentoring an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften - Einblicke in ein Schulungskonzept für Peer Mentor*innen
VL - 2
ER -
TY - JOUR
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
ID - 50279
JF - bwp@
TI - Aushandlungsprozesse über Freiheiten und Grenzen im selbstregulierten Lernen. Erwartungen und Handlungsmuster bei Schüler*innen und Lehrpersonen im Übergangssystem
VL - 38
ER -
TY - JOUR
AB - The use of video analysis in Design-Based Research (DBR) seems to be promising, because the quality of video data matches the reality of educational fields. Educational fields are multidimensional and complex. And more than other types of data, video may capture, for example, the simultaneity of verbal and non-verbal interactions. This seems to be valuable in the quest for new insights and better designs of educational interventions. However, to date there has been limited use of video data in researching their design. This paper aims at reflecting how the benefits of video-based analysis may be utilised in DBR. Experiences with the collection and analysis of video data in a project to design self-organised learning (SOL) at a vocational school in Germany will be used as a case study to illustrate the type of findings that may feed into the DBR process. In this case, the project school had already introduced a sophisticated SOL model but was experiencing various implementation difficulties. Resolving issues like this requires insights into how exactly a concept is realised and what happens in the field. Therefore, video data on classroom interactions was gathered and sub-sequently analysed using the documentary method. This led to the reconstruction of two different types of orientation that were guiding the students when they dealt with their self-organised learning environment. In a subversive orientation, students playfully infiltrate the formal learning space with peer activities. In a confirming orientation, students stick to both, the (informal) rules of the (formal) learning arrangement and of the peer environment, thus expressing respect for the boundary between these two worlds. These findings have been used to redesign the SOL intervention.
AU - Gössling, Bernd
AU - Daniel, Desiree
ID - 50280
IS - 2
JF - EDeR. Educational Design Research
KW - Pulmonary and Respiratory Medicine
KW - Pediatrics
KW - Perinatology and Child Health
SN - 2511-0667
TI - Video analysis in Design-Based Research – Findings of a project on self-organised learning at a vocational school
VL - 2
ER -
TY - GEN
AU - Beutner, Marc
AU - Schneider, Jennifer Nicole
ID - 47899
IS - 68
T2 - Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik
TI - Open Educational Resources- Nicht nur nutzen, sondern auch erstellen! Chancen und Potenziale für die deutsche Berufsbildungslandschaft
VL - 35
ER -
TY - JOUR
AU - Jenert, Tobias
ID - 52711
IS - 4
JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung
TI - Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen
VL - 15
ER -
TY - CHAP
AU - Jenert, Tobias
AU - Sänger, Niklas
ID - 24939
SN - 978-3-00-067191-3
T2 - LERNEN im Hochschulzusammenhang
TI - Studien- und Lehrentwicklung als Überwindung institutioneller Grenzziehungen. Eine Netzwerktheoretische Betrachtung.
ER -
TY - GEN
AU - Sänger, Niklas
ID - 46039
TI - Die Rolle von sozialen Netzwerken für die Lehrentwicklung und Lehrinnovation an Hochschulen
ER -
TY - JOUR
AU - Kremer, H.-Hugo
AU - Rüsing, Peter
ID - 9267
JF - berufsbildung Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog
TI - Digitale Transformation – Rezeption aus Sicht der Akteure in der Fachschule am Berufskolleg
ER -
TY - CHAP
AU - Kremer, H.-Hugo
ED - Pilz, M.
ED - Breuing, K.
ED - Schumann, S.
ID - 7465
T2 - Berufsbildung zwischen Tradition und Moderne
TI - Praxissemester und Professionalisierung - Überlegungen zur Gestaltung einer universitären Begleitkonzeption
ER -
TY - CONF
AU - Jenert, Tobias
ID - 8520
TI - Wie unterrichten wir Wirtschaft? Förderung fachbezogener Reflexion angehender Wirtschaftslehrender
ER -
TY - JOUR
AU - Jenert, Tobias
AU - Brahm, Taiga
AU - Naeve-Stoß, Nicole
ID - 15173
JF - bwpat
TI - Fachbezogene Reflexion in der beruflichen Lehrer*innenbildung
VL - 37
ER -
TY - JOUR
AU - Jenert, Tobias
AU - Brahm , Taiga
ID - 15174
IS - 4
JF - Journal of Management Education
TI - Untangling Faculty Misinformation From an Educational Perspective: Rejoinder to ''The Menace of Misinformation: Faculty Misstatements in Management Education and Their Consequences''
VL - 43
ER -
TY - BOOK
ED - Jenert, Tobias
ED - Reinmann, Gabi
ED - Schmohl, Tobias
ID - 15175
TI - Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung
ER -
TY - JOUR
AU - Kremer, H.-Hugo
AU - Frehe-Halliwell, Petra
ID - 13809
JF - BWP
TI - Entwicklungsförderliche Gestaltung von Qualifizierungsbausteinen in der dualisierten Ausbildungsvorbereitung
ER -
TY - CHAP
AU - Kremer, H.-Hugo
AU - Frehe-Halliwell, Petra
ED - Veber, Marcel
ED - Benölken, Ralf
ED - Pfitzner, Michael
ID - 13811
T2 - Potenzialorientierte Förderung in den Fachdidaktiken
TI - Eine Analyse ausbildungsvorbereitender Bildungsgänge
VL - Band 7
ER -
TY - CONF
AU - Jenert, Tobias
AU - Brahm , Taiga
ID - 8519
TI - Fostering pre-service economics teachers´ reflection on their attitudes towards the discipline
ER -
TY - BOOK
AU - Kiepe, Karina
AU - Wicke, Carolin
AU - Reichel, Juliane
AU - Schlömer, Tobias
AU - BeckerHeike, Clarissa
AU - Jahncke, Heike
AU - Rebmann, Karin
ID - 50730
TI - Geschäftsmodell- und Kompetenzentwicklung für nachhaltiges Wirtschaften. Selbstlernmaterial für Ausbildungspersonal und Auszubildende. Bonn
ER -
TY - BOOK
AU - Wicke, Carolin
AU - Kiepe, Karina
AU - Reichel, Juliane
AU - Becker, Clarissa
AU - Jahnke, Heike
AU - Rebmann, Karin
AU - Schlömer, Tobias
ID - 50803
TI - Geschäftsmodell- und Kompetenzentwicklung für nachhaltiges Wirtschaften. Selbstlernmaterial für Ausbildungspersonal und Auszubildende
ER -
TY - JOUR
AU - Wicke, Carolin
AU - Kiepe, Karina
AU - Schlömer, Tobias
ID - 50806
JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online
TI - Geschäftsmodelle und Wertschöpfungsprozesse für nachhaltiges Wirtschaften – Lerngegenstände einer wirtschaftsberuflichen Bildung im Spannungsfeld von Betriebswirtschaftslehre und Wirtschaftsdidaktik
VL - 35
ER -
TY - JOUR
AU - Schlömer, Tobias
AU - Berding, Florian
AU - Jahnke, Heike
AU - Becker, Clarissa
AU - Kiepe, Karina
AU - Wicke, Carolin
AU - Rebmann, Karin
ID - 50805
JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik
TI - Das didaktisch-methodische und professionelle Selbstverständnis von betrieblichem Ausbildungspersonal im Bereich des nachhaltigen Wirtschaftens
VL - 115(3)
ER -
TY - JOUR
AU - Kremer, H.-Hugo
AU - Mauer, Eileen
AU - Sloane, Hannah
ID - 26051
JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik
TI - Zweifel am Studium? - Beratungskonzepte in der Studieneingangsphase zur Unterstützung bei individuellen Problemlagen
VL - 34
ER -
TY - BOOK
ED - Frehe-Halliwell, Petra
ED - Kremer, H.-Hugo
ID - 5702
TI - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen. Qualifizierungsbausteine inklusiv in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Reflexionen und Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt QBi
VL - 1
ER -
TY - CHAP
AU - Frehe-Halliwell, Petra
AU - Kimmelmann, Nicole
AU - Kremer, H.-Hugo
AU - Peitz, Nina-Madeleine
AU - Sloane, Peter F. E.
AU - Volgmann, Simone
ED - Frehe-Halliwell, Petra
ED - Kremer, H.-Hugo
ID - 5708
T2 - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen. Qualifizierungsbausteine inklusiv in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Reflexionen und Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt QBi.
TI - Hinführung zum Projekt - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen - Qualifizierungsbausteine in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung
VL - 1
ER -
TY - CHAP
AU - Frehe-Halliwell, Petra
AU - Kremer, H.-Hugo
ED - Frehe-Halliwell, Petra
ED - Kremer, H.-Hugo
ID - 5709
T2 - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen. Qualifizierungsbausteine inklusiv in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Reflexionen und Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt QBi.
TI - Qualifizierungsbausteine vor Ort - Entwicklung, Darstellung und Zusammenführung der Standortkonzepte
VL - 1
ER -
TY - CHAP
AU - Frehe-Halliwell, Petra
AU - Kremer, H.-Hugo
ED - Frehe-Halliwell, Petra
ED - Kremer, H.-Hugo
ID - 5710
T2 - Anschlüsse eröffnen, Entwicklungen ermöglichen. Qualifizierungsbausteine inklusiv in einer dualisierten Ausbildungsvorbereitung. Reflexionen und Ergebnisse aus dem Forschungs- und Entwicklungsprojekt QBi.
TI - Ausblick: Zur didaktischen Gestaltung der Ausbildungsvorbereitung
VL - 1
ER -
TY - CHAP
AU - Frehe, Petra
AU - Kremer, H.-Hugo
ED - Tramm, Tade
ED - Casper, Marc
ED - Schlömer, Tobias
ID - 5711
SN - 9783763911998
T2 - Didaktik der beruflichen Bildung - Selbstverständnis, Zukunftsperspektiven und Innovationsschwerpunkte
TI - Didaktik der Ausbildungsvorbereitung als (eine) Didaktik beruflicher Bildung?
ER -
TY - CHAP
AU - Sloane, Hannah
AU - Kremer, H.-Hugo
ED - Riegraf, Birgit
ED - Meister, Dorothee M.
ED - Reinhold, Peter
ED - Schaper, Niclas
ED - Temps, Timon Tobias
ID - 5712
SN - 9783945437049
T2 - Heterogenität als Chance. Bilanz und Perspektiven des Qualitätspakt Lehre-Projekts an der Universität Paderborn
TI - Professionalisierung der Studieneingangsphase - Peer Mentoring an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
ER -
TY - CHAP
AU - Kremer, H.-Hugo
AU - Rüsing, Peter
ED - Riegraf, Birgit
ED - Meister, Dorothee M.
ED - Reinhold, Peter
ED - Schaper, Niclas
ED - Temps, Timon Tobias
ID - 5713
SN - 9783945437049
T2 - Heterogenität als Chance. Bilanz und Perspektiven des Qualitätspakt Lehre-Projekts an der Universität Paderborn
TI - Exzellenzprogramm der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften. Hintergrund, Ausrichtung und Elemente des Programms
ER -
TY - JOUR
AU - Gockel, C.
AU - Kremer, H.-Hugo
ID - 5798
IS - 1
JF - Wirtschaft und Erziehung
TI - Das Blended Mentoring Concept: Digital gestützte Begleitung von Jugendlichen im Betriebspraktikum (Teil 1)
VL - 70
ER -
TY - JOUR
AU - Gockel, C.
AU - Kremer, H.-Hugo
ID - 5799
IS - 2
JF - Wirtschaft und Erziehung
TI - Das Blended Mentoring Concept: Digital gestützte Begleitung von Jugendlichen im Betriebspraktikum (Teil 2)
VL - 70
ER -
TY - CHAP
AU - Kückmann, Marie-Ann
AU - Kremer, H.-Hugo
ED - Buschfeld, D.
ED - Cleef, M.
ID - 5977
SN - 9783830937739
T2 - Vielfalt des Lernens im Rahmen berufsbezogener Standards
TI - Multiprofessionelle Teams zur inklusiven Bildungsarbeit. Empirische Explorationen, theoretisch-konzeptionelle Annäherungen und praktische Gestaltung
ER -
TY - CHAP
AU - Kremer, H.-Hugo
AU - Emmighausen, Laura
AU - Mauer, Eileen
ED - Riegraf, B.
ED - Meister, D. M.
ED - Reinhold, P.
ED - Schaper, N.
ED - Temps, T. T.
ID - 6238
SN - 9783945437049
T2 - Heterogenität als Chance. Bilanz und Perspektiven des Qualitätspakt Lehre-Projekts an der Universität Paderborn
TI - Studiengangsmanagement an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften. Organisation, Arbeitsgebiete und Herausforderungen
ER -
TY - BOOK
AB - Der Band reflektiert die normativen Voraussetzungen sowie methodologische und methodische Merkmale einer Hochschulbildungsforschung. Eine solche Forschung befasst sich mit den spezifischen didaktischen Anforderungen, die mit akademischem Lehren und Lernen sowie mit dem Anspruch an eine Bildung durch Wissenschaft verbunden sind. Hochschuldidaktik braucht eine Forschung, die ihrem Gegenstand gerecht wird und sich sowohl mit den normativen Zielen von Hochschulbildung als auch mit den individuellen Ansprüchen und Rahmenbedingungen einzelner Fächer auseinandersetzt. Im Rahmen konzeptioneller Beiträge wie auch konkreter Beispiele zeigt der Sammelband, wie Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung entwickelt werden können.
AU - Jenert, Tobias
AU - Reinmann, Gabi
AU - Schmohl, Tobias
ID - 4441
TI - Hochschulbildungsforschung: Theoretische, methodologische und methodische Denkanstöße für die Hochschuldidaktik
ER -
TY - CONF
AB - Business schools have been repeatedly confronted with demands to change their ways of educating future managers. Much of the current criticism focuses on content-related aspects of management education, targeting economic theory and management studies as an academic discipline. However, addressing what is taught alone has a very limited scope. Business schools also need to equip their students and their instructors with capabilities that allow them to question the viability of the theories, models and concepts for solving specific management tasks. In other words: Managers and therefore management education need to become more reflective in their practices. We present a study addressing the following research questions (1) What is the current level of reflective capabilities in management students across different business schools/programmes and in comparison to students in other disciplines? (2) Which characteristics of educational contexts influence the development of reflective capabilities? (3) What kinds of interventions for developing student reflection are suitable for being implemented in typical large-cohort undergraduate management programmes? Therefore we developed a survey measuring both students’ reflection modes (dependent variables) as well as factors influencing these modes (independent variables). We measured student reflection at two universities with a total sample of 747 students. Results show that undergraduate management students reflect less on their studies than their counterparts in other subjects. Second, we found that undergraduate management education seems to worsen than to improve students’ readiness to reflect. We used our findings to systematize existing teaching and learning methods and suggest a basic structure for effective interventions to foster undergraduate management students’ reflection capabilities.
AU - Jenert, Tobias
AU - Wagner, Dietrich
AU - Gommers, Luci
AU - Brahm, Taiga
ID - 4453
IS - 1
T2 - Academy of Management Proceedings
TI - Developing Undergraduate Management Students ‘Reflection Capabilities'
ER -
TY - CHAP
AB - Der Band reflektiert die normativen Voraussetzungen sowie methodologische und methodische Merkmale einer Hochschulbildungsforschung. Eine solche Forschung befasst sich mit den spezifischen didaktischen Anforderungen, die mit akademischem Lehren und Lernen sowie mit dem Anspruch an eine Bildung durch Wissenschaft verbunden sind. Hochschuldidaktik braucht eine Forschung, die ihrem Gegenstand gerecht wird und sich sowohl mit den normativen Zielen von Hochschulbildung als auch mit den individuellen Ansprüchen und Rahmenbedingungen einzelner Fächer auseinandersetzt. Im Rahmen konzeptioneller Beiträge wie auch konkreter Beispiele zeigt der Sammelband, wie Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung entwickelt werden können.
AU - Jenert, Tobias
ID - 4500
SN - 978-3-658-20308-5
T2 - Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung: Theoretische, methodologische und methodische Denkanstöße für die Hochschuldidaktik
TI - ,Messy Research‘: Methodologische Herausforderungen der Hochschulbildungsforschung
ER -
TY - CHAP
AU - Jenert, Tobias
AU - Barnat, M.
AU - Salden, P.
AU - Dilger, B.
ID - 4505
T2 - Blickpunkt Hochschuldidaktik
TI - Struktur, Prozess oder Didaktik als Ausgangspunkt? Ein integratives Modell der Curriculumentwicklung an Hochschulen
ER -
TY - CHAP
AU - Jenert, Tobias
ED - Dreifürst, Stephanie
ED - Liebetanz, Franziska
ED - Voigt, Anja
ID - 4506
SN - 978-3-7639-5806-1
T2 - Das Writing Fellow-Programm: Ein Praxishandbuch zum Schreiben in der Lehre
TI - Transfer von, in oder zwischen Lehrentwicklungsprojekten an Hochschulen. Oder: Warum es so schwer ist, Gutes nachzumachen.
VL - 3
ER -
TY - GEN
AU - Jenert, Tobias
ID - 4531
T2 - Deutsche Universitätszeitschrift 06/2018
TI - Gemeinsam für mehr Wirkung: Warum lehrbezogene lokale Netzwerke ein Ansatz sein können, die Hochschullehre nachhaltig voranzubringen
ER -
TY - CONF
AU - Jenert, Tobias
ID - 4532
TI - ,, Die Hochschule ist wie ein Tanker'': Überlegungen zu Möglichkeiten und Grenzen von Lehrinnovationen an Universitäten
ER -
TY - CONF
AU - Jenert, Tobias
ID - 4539
TI - ‘Messy data, messy research?! ’Using Mixed Methods to support educational design decisions in Higher Education
ER -
TY - CONF
AU - Jenert, Tobias
ID - 4540
TI - Fostering Educational Innovators ‘Networks in Higher Education
ER -
TY - JOUR
AU - Euler, Dieter
AU - Sloane, Peter F. E.
AU - Collenberg, Michèle
AU - Daniel, D.
AU - Jansen, E.A.
AU - Jenert, Tobias
AU - Meier, Karin
AU - Menke, I.
AU - Schröder, Helmut
ID - 8521
JF - Wirtschaftspädagogisches Forum
TI - Erfahrungen im Aufbau von Transferagenturen zur Förderung eines datenbasierten kommunalen Bildungsmanagements.
VL - 62
ER -
TY - GEN
AU - Jenert, Tobias
ID - 8522
TI - Motivation und Emotionen in der Studieneingangsphase.
ER -