TY - JOUR AU - Jenert, Tobias AU - Kremer, H.-Hugo ID - 24971 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online TI - Digitale Prozessintegration in berufs- und wirtschaftspädagogischen Studiengängen – Überlegungen zur Professionalität und professionellen Entwicklung VL - 40 ER - TY - JOUR AB - Lehrer*innen können dazu beitragen, dass bestehende soziale Ungleichheiten verstärkt oder auch abgebaut werden. Eine wichtige Rolle spielen dabei der sogenannte Habitus der Lehrer*innen und dessen (Nicht-)Passung zur sozialen Herkunft der Schüler*innen. In diesem Text stelle ich die Frage, wie angehende Lehrer*innen im Studium unterstützt werden können, die Bedeutung eigener habitueller Prägungen für das professionelle Handeln als Lehrperson zu reflektieren. Ganz besonders befasse ich mich mit der Rolle der Lehrer*innenbildner*innen bei der Förderung von solchen habitusreflexiven Kompetenzen. Hier spielen das Selbst der Hochschullehrenden und die bildungsbiographischen Erfahrungen, die auf dem Weg in die Hochschule gemacht wurden, eine wichtige Rolle. AU - Jenert, Tobias ID - 52706 IS - 5 JF - PraxisForschungLehrer*innenbildung TI - Anderssein als Ressource: Habitus und Habitusreflexion in der Lehrer*innenbildung VL - 3 ER - TY - CONF AU - Sänger, Niklas ID - 46038 TI - Digitale Prozessintegration in der beruflichen Lehrer*innenbildung – Praxisnahe Einblicke in die Entwicklung des wirtschaftspädagogischen Studienangebots an der Universität Paderborn ER - TY - CONF AU - Sänger, Niklas ID - 24937 TI - Einblicke in die curriculare Entwicklung des wirtschaftspädagogischen Studienangebots mit Hilfe der Fallstudiendidaktik ER - TY - CONF AU - Sänger, Niklas AU - Jenert, Tobias ID - 24938 TI - Soziale Netzwerke als Treiber und Qualitätsmerkmal einer lehrbezogenen Hochschulentwicklung ER - TY - CONF AU - Sänger, Niklas ID - 24932 TI - Bausteine der didaktischen Fallstudienentwicklung für die beruflichen Lehrer*innenbildung im Projekt DiPoLe ER - TY - CONF AU - Sänger, Niklas AU - Jenert, Tobias ID - 24936 TI - Lehrentwicklungs-Netzwerke und institutionelle Ideen der Hochschullehre ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias AU - Bosse, Elke ID - 52716 SN - 9783658336660 T2 - Transfer von Innovation und Wissen TI - Lehrentwicklung an Hochschulen als transferorientierte Netzwerkarbeit: Das Bündnis für Hochschullehre Lehren ER - TY - JOUR AU - Winkler, Christoph AU - Fust, Alexander AU - Jenert, Tobias ID - 52705 IS - 4 JF - Journal of Small Business Management KW - Management of Technology and Innovation KW - Strategy and Management KW - General Business KW - Management and Accounting SN - 0047-2778 TI - From entrepreneurial experience to expertise: A self-regulated learning perspective VL - 61 ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias ED - Kordts-Freudinger, Robert ED - Schaper, Niklas ED - Scholkmann, Antonia ED - Szczyrba, Birgit ID - 52715 SN - 9783825254087 T2 - Handbuch Hochschuldidaktik TI - Gestaltung von Studienangeboten. Konzepte, Modelle, Perspektiven ER - TY - JOUR AB - Research on student transition into Higher Education (HE) has taken different theoretical perspectives. First, studies investigated personal variables such as students´ self-efficacy, emotions and motivation regarding the transition from school to HE. A second strand of research focused on contextual variables, for instance college effectiveness research. With this paper, we combine both the personal and the contextual approach. We aim to investigate the interaction between personal and contextual diversity during the transition into HE, taking into account students’ diversity in particular with regard to gender and individual characteristics, such as self-efficacy. We explored the heterogeneity in students’ personal characteristics by conducting a latent profile analysis (LPA) based on students’ intrinsic motivation, self-efficacy and anxiety before entering Higher Education. LPA resulted in three distinct profiles, with significant differences in how students perceived the first year. This finding suggests that students’ personal characteristics when entering Higher Education influence how they experience the study environment. To investigate the interplay between individual and contextual differences in more detail, we conducted a qualitative longitudinal study with 14 first-year students in parallel with the panel survey. We found that individual students react very differently to specific characteristics and events of the first-year environment. Our study adds to the growing body of research that aims to grasp the complexity of interactions between individual and contextual differences. Specifically, we illustrate how combining quantitative and qualitative methods can provide new insights into person-context interactions. AU - Jenert, Tobias AU - Brahm, Taiga ID - 52704 IS - 2 JF - Frontline Learning Research KW - Education SN - 2295-3159 TI - The interplay of personal and contextual diversity during the first year at Higher Education: Combining a quantitative and a qualitative approach VL - 9 ER - TY - CHAP AU - Jenert, Tobias ID - 25642 T2 - Handbuch Transdisziplinäre Didaktik TI - Curriculumforschung ER - TY - JOUR AB - Die Frage, wie sich die Weiterentwicklung der Lehre an Hochschulen systematisch verankern lässt, erfährt mit dem Auslaufen von Förderprogrammen wie dem QPL erneute Aufmerksamkeit. Bislang fehlt es an einer kontextspezifischen Theorie, die lehrbezogenen Wandel an Hochschulen analysier- und gestaltbar macht. In jedem Fall sind Change-Konzepte aus dem betriebswirtschaftlichen Bereich nur sehr beschränkt auf Hochschulen übertragbar. Demgegenüber gibt neuere Forschung Hinweise darauf, welche Kernkategorien eine hochschulspezifische Change- Theorie umfassen könnte. Darauf aufbauend schlägt der Beitrag zwei Konzepte als Kernkategorien einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen vor. AU - Jenert, Tobias ID - 24973 IS - 4 JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung KW - educational development KW - change management KW - educational innovation TI - Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen VL - 15 ER - TY - THES AU - Schwabl, Franziska ID - 35956 TI - Inszenierungen im digitalen Bild. Eine Rekonstruktion der Selfie-Praktiken Jugendlicher mittels der Dokumentarischen Bildinterpretation. ER - TY - JOUR AU - Schwabl, Franziska ID - 35968 JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online TI - Fotografien als Zugang zur Lebenswelt Jugendlicher. Eine Analyse der digitalen Inszenierungspraktiken Jugendlicher im berufsschulischen Übergangssystem. VL - 38 ER - TY - JOUR AU - Schwabl, Franziska AU - Janssen, Elmar A. AU - Sloane, Peter F. E. ID - 35953 IS - 1 JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik KW - Applied Mathematics KW - General Mathematics SN - 0172-2875 TI - Sprachsensible Formulierung von Erhebungsinstrumenten VL - 116 ER - TY - BOOK AU - Sloane, Peter F. E. AU - Daniel, Desiree AU - Meier, Karin AU - Schwabl, Franziska AU - Volgmann, Simone ID - 35966 TI - Selbstreguliertes Lernen - Können die das überhaupt? Gestaltung von Lernprozessen in berufsvorbereitenden Bildungsgängen. ER - TY - CHAP AU - Sloane, Hannah AU - Kremer, H.-Hugo ED - Fuge, Juliane ED - Kremer, H.-Hugo ID - 26021 T2 - Mentoring in Hochschuldidaktik und -praxis - Eine Reflexion wissenschaftlicher Erkenntnisse und praktischer Erfahrungen TI - Peer Mentoring an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften - Einblicke in ein Schulungskonzept für Peer Mentor*innen VL - 2 ER - TY - JOUR AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree ID - 50279 JF - bwp@ TI - Aushandlungsprozesse über Freiheiten und Grenzen im selbstregulierten Lernen. Erwartungen und Handlungsmuster bei Schüler*innen und Lehrpersonen im Übergangssystem VL - 38 ER - TY - JOUR AB - The use of video analysis in Design-Based Research (DBR) seems to be promising, because the quality of video data matches the reality of educational fields. Educational fields are multidimensional and complex. And more than other types of data, video may capture, for example, the simultaneity of verbal and non-verbal interactions. This seems to be valuable in the quest for new insights and better designs of educational interventions. However, to date there has been limited use of video data in researching their design. This paper aims at reflecting how the benefits of video-based analysis may be utilised in DBR. Experiences with the collection and analysis of video data in a project to design self-organised learning (SOL) at a vocational school in Germany will be used as a case study to illustrate the type of findings that may feed into the DBR process. In this case, the project school had already introduced a sophisticated SOL model but was experiencing various implementation difficulties. Resolving issues like this requires insights into how exactly a concept is realised and what happens in the field. Therefore, video data on classroom interactions was gathered and sub-sequently analysed using the documentary method. This led to the reconstruction of two different types of orientation that were guiding the students when they dealt with their self-organised learning environment. In a subversive orientation, students playfully infiltrate the formal learning space with peer activities. In a confirming orientation, students stick to both, the (informal) rules of the (formal) learning arrangement and of the peer environment, thus expressing respect for the boundary between these two worlds. These findings have been used to redesign the SOL intervention. AU - Gössling, Bernd AU - Daniel, Desiree ID - 50280 IS - 2 JF - EDeR. Educational Design Research KW - Pulmonary and Respiratory Medicine KW - Pediatrics KW - Perinatology and Child Health SN - 2511-0667 TI - Video analysis in Design-Based Research – Findings of a project on self-organised learning at a vocational school VL - 2 ER -