TY - JOUR
AU - Jenert, Tobias
AU - Kremer, H.-Hugo
ID - 24971
JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online
TI - Digitale Prozessintegration in berufs- und wirtschaftspädagogischen Studiengängen – Überlegungen zur Professionalität und professionellen Entwicklung
VL - 40
ER -
TY - JOUR
AB - Lehrer*innen können dazu beitragen, dass bestehende soziale Ungleichheiten verstärkt oder auch abgebaut werden. Eine wichtige Rolle spielen dabei der sogenannte Habitus der Lehrer*innen und dessen (Nicht-)Passung zur sozialen Herkunft der Schüler*innen. In diesem Text stelle ich die Frage, wie angehende Lehrer*innen im Studium unterstützt werden können, die Bedeutung eigener habitueller Prägungen für das professionelle Handeln als Lehrperson zu reflektieren. Ganz besonders befasse ich mich mit der Rolle der Lehrer*innenbildner*innen bei der Förderung von solchen habitusreflexiven Kompetenzen. Hier spielen das Selbst der Hochschullehrenden und die bildungsbiographischen Erfahrungen, die auf dem Weg in die Hochschule gemacht wurden, eine wichtige Rolle.
AU - Jenert, Tobias
ID - 52706
IS - 5
JF - PraxisForschungLehrer*innenbildung
TI - Anderssein als Ressource: Habitus und Habitusreflexion in der Lehrer*innenbildung
VL - 3
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
ID - 46038
TI - Digitale Prozessintegration in der beruflichen Lehrer*innenbildung – Praxisnahe Einblicke in die Entwicklung des wirtschaftspädagogischen Studienangebots an der Universität Paderborn
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
ID - 24937
TI - Einblicke in die curriculare Entwicklung des wirtschaftspädagogischen Studienangebots mit Hilfe der Fallstudiendidaktik
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
AU - Jenert, Tobias
ID - 24938
TI - Soziale Netzwerke als Treiber und Qualitätsmerkmal einer lehrbezogenen Hochschulentwicklung
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
ID - 24932
TI - Bausteine der didaktischen Fallstudienentwicklung für die beruflichen Lehrer*innenbildung im Projekt DiPoLe
ER -
TY - CONF
AU - Sänger, Niklas
AU - Jenert, Tobias
ID - 24936
TI - Lehrentwicklungs-Netzwerke und institutionelle Ideen der Hochschullehre
ER -
TY - CHAP
AU - Jenert, Tobias
AU - Bosse, Elke
ID - 52716
SN - 9783658336660
T2 - Transfer von Innovation und Wissen
TI - Lehrentwicklung an Hochschulen als transferorientierte Netzwerkarbeit: Das Bündnis für Hochschullehre Lehren
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Christoph
AU - Fust, Alexander
AU - Jenert, Tobias
ID - 52705
IS - 4
JF - Journal of Small Business Management
KW - Management of Technology and Innovation
KW - Strategy and Management
KW - General Business
KW - Management and Accounting
SN - 0047-2778
TI - From entrepreneurial experience to expertise: A self-regulated learning perspective
VL - 61
ER -
TY - CHAP
AU - Jenert, Tobias
ED - Kordts-Freudinger, Robert
ED - Schaper, Niklas
ED - Scholkmann, Antonia
ED - Szczyrba, Birgit
ID - 52715
SN - 9783825254087
T2 - Handbuch Hochschuldidaktik
TI - Gestaltung von Studienangeboten. Konzepte, Modelle, Perspektiven
ER -
TY - JOUR
AB -
Research on student transition into Higher Education (HE) has taken different theoretical perspectives. First, studies investigated personal variables such as students´ self-efficacy, emotions and motivation regarding the transition from school to HE. A second strand of research focused on contextual variables, for instance college effectiveness research. With this paper, we combine both the personal and the contextual approach. We aim to investigate the interaction between personal and contextual diversity during the transition into HE, taking into account students’ diversity in particular with regard to gender and individual characteristics, such as self-efficacy. We explored the heterogeneity in students’ personal characteristics by conducting a latent profile analysis (LPA) based on students’ intrinsic motivation, self-efficacy and anxiety before entering Higher Education. LPA resulted in three distinct profiles, with significant differences in how students perceived the first year. This finding suggests that students’ personal characteristics when entering Higher Education influence how they experience the study environment. To investigate the interplay between individual and contextual differences in more detail, we conducted a qualitative longitudinal study with 14 first-year students in parallel with the panel survey. We found that individual students react very differently to specific characteristics and events of the first-year environment. Our study adds to the growing body of research that aims to grasp the complexity of interactions between individual and contextual differences. Specifically, we illustrate how combining quantitative and qualitative methods can provide new insights into person-context interactions.
AU - Jenert, Tobias
AU - Brahm, Taiga
ID - 52704
IS - 2
JF - Frontline Learning Research
KW - Education
SN - 2295-3159
TI - The interplay of personal and contextual diversity during the first year at Higher Education: Combining a quantitative and a qualitative approach
VL - 9
ER -
TY - CHAP
AU - Jenert, Tobias
ID - 25642
T2 - Handbuch Transdisziplinäre Didaktik
TI - Curriculumforschung
ER -
TY - JOUR
AB - Die Frage, wie sich die Weiterentwicklung der Lehre an Hochschulen systematisch
verankern lässt, erfährt mit dem Auslaufen von Förderprogrammen wie dem QPL
erneute Aufmerksamkeit. Bislang fehlt es an einer kontextspezifischen Theorie, die
lehrbezogenen Wandel an Hochschulen analysier- und gestaltbar macht. In jedem
Fall sind Change-Konzepte aus dem betriebswirtschaftlichen Bereich nur sehr
beschränkt auf Hochschulen übertragbar. Demgegenüber gibt neuere Forschung
Hinweise darauf, welche Kernkategorien eine hochschulspezifische Change-
Theorie umfassen könnte. Darauf aufbauend schlägt der Beitrag zwei Konzepte als
Kernkategorien einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen vor.
AU - Jenert, Tobias
ID - 24973
IS - 4
JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung
KW - educational development
KW - change management
KW - educational innovation
TI - Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen
VL - 15
ER -
TY - THES
AU - Schwabl, Franziska
ID - 35956
TI - Inszenierungen im digitalen Bild. Eine Rekonstruktion der Selfie-Praktiken Jugendlicher mittels der Dokumentarischen Bildinterpretation.
ER -
TY - JOUR
AU - Schwabl, Franziska
ID - 35968
JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online
TI - Fotografien als Zugang zur Lebenswelt Jugendlicher. Eine Analyse der digitalen Inszenierungspraktiken Jugendlicher im berufsschulischen Übergangssystem.
VL - 38
ER -
TY - JOUR
AU - Schwabl, Franziska
AU - Janssen, Elmar A.
AU - Sloane, Peter F. E.
ID - 35953
IS - 1
JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik
KW - Applied Mathematics
KW - General Mathematics
SN - 0172-2875
TI - Sprachsensible Formulierung von Erhebungsinstrumenten
VL - 116
ER -
TY - BOOK
AU - Sloane, Peter F. E.
AU - Daniel, Desiree
AU - Meier, Karin
AU - Schwabl, Franziska
AU - Volgmann, Simone
ID - 35966
TI - Selbstreguliertes Lernen - Können die das überhaupt? Gestaltung von Lernprozessen in berufsvorbereitenden Bildungsgängen.
ER -
TY - CHAP
AU - Sloane, Hannah
AU - Kremer, H.-Hugo
ED - Fuge, Juliane
ED - Kremer, H.-Hugo
ID - 26021
T2 - Mentoring in Hochschuldidaktik und -praxis - Eine Reflexion wissenschaftlicher Erkenntnisse und praktischer Erfahrungen
TI - Peer Mentoring an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften - Einblicke in ein Schulungskonzept für Peer Mentor*innen
VL - 2
ER -
TY - JOUR
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
ID - 50279
JF - bwp@
TI - Aushandlungsprozesse über Freiheiten und Grenzen im selbstregulierten Lernen. Erwartungen und Handlungsmuster bei Schüler*innen und Lehrpersonen im Übergangssystem
VL - 38
ER -
TY - JOUR
AB - The use of video analysis in Design-Based Research (DBR) seems to be promising, because the quality of video data matches the reality of educational fields. Educational fields are multidimensional and complex. And more than other types of data, video may capture, for example, the simultaneity of verbal and non-verbal interactions. This seems to be valuable in the quest for new insights and better designs of educational interventions. However, to date there has been limited use of video data in researching their design. This paper aims at reflecting how the benefits of video-based analysis may be utilised in DBR. Experiences with the collection and analysis of video data in a project to design self-organised learning (SOL) at a vocational school in Germany will be used as a case study to illustrate the type of findings that may feed into the DBR process. In this case, the project school had already introduced a sophisticated SOL model but was experiencing various implementation difficulties. Resolving issues like this requires insights into how exactly a concept is realised and what happens in the field. Therefore, video data on classroom interactions was gathered and sub-sequently analysed using the documentary method. This led to the reconstruction of two different types of orientation that were guiding the students when they dealt with their self-organised learning environment. In a subversive orientation, students playfully infiltrate the formal learning space with peer activities. In a confirming orientation, students stick to both, the (informal) rules of the (formal) learning arrangement and of the peer environment, thus expressing respect for the boundary between these two worlds. These findings have been used to redesign the SOL intervention.
AU - Gössling, Bernd
AU - Daniel, Desiree
ID - 50280
IS - 2
JF - EDeR. Educational Design Research
KW - Pulmonary and Respiratory Medicine
KW - Pediatrics
KW - Perinatology and Child Health
SN - 2511-0667
TI - Video analysis in Design-Based Research – Findings of a project on self-organised learning at a vocational school
VL - 2
ER -