--- _id: '6446' author: - first_name: H.-Hugo full_name: Kremer, H.-Hugo id: '15280' last_name: Kremer - first_name: T. full_name: Tramm, T. last_name: Tramm - first_name: K. full_name: Wilbers, K. last_name: Wilbers citation: ama: 'Kremer H-H, Tramm T, Wilbers K. Einleitung. In: Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension. Vol 7-9. Berlin; 2014.' apa: Kremer, H.-H., Tramm, T., & Wilbers, K. (2014). Einleitung. In Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension (Vol. 7–9). Berlin. bibtex: '@inbook{Kremer_Tramm_Wilbers_2014, place={Berlin}, title={Einleitung}, volume={7–9}, booktitle={Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension}, author={Kremer, H.-Hugo and Tramm, T. and Wilbers, K.}, year={2014} }' chicago: Kremer, H.-Hugo, T. Tramm, and K. Wilbers. “Einleitung.” In Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension, Vol. 7–9. Berlin, 2014. ieee: H.-H. Kremer, T. Tramm, and K. Wilbers, “Einleitung,” in Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension, vol. 7–9, Berlin, 2014. mla: Kremer, H. Hugo, et al. “Einleitung.” Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension, vol. 7–9, 2014. short: 'H.-H. Kremer, T. Tramm, K. Wilbers, in: Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension, Berlin, 2014.' date_created: 2019-01-02T09:28:35Z date_updated: 2022-01-06T07:03:05Z department: - _id: '211' language: - iso: ger place: Berlin publication: Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension status: public title: Einleitung type: book_chapter user_id: '74378' volume: 7-9 year: '2014' ... --- _id: '6447' author: - first_name: H.-Hugo full_name: Kremer, H.-Hugo id: '15280' last_name: Kremer - first_name: G. full_name: Kallenbach, G. last_name: Kallenbach - first_name: M. full_name: Sprey, M. last_name: Sprey citation: ama: 'Kremer H-H, Kallenbach G, Sprey M. Das Kaufmännische: Kaufmännische Bildung in der Ausbildungsvorbereitung . In: Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension. Berlin; 2014:118-134.' apa: 'Kremer, H.-H., Kallenbach, G., & Sprey, M. (2014). Das Kaufmännische: Kaufmännische Bildung in der Ausbildungsvorbereitung . In Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension (pp. 118–134). Berlin.' bibtex: '@inbook{Kremer_Kallenbach_Sprey_2014, place={Berlin}, title={Das Kaufmännische: Kaufmännische Bildung in der Ausbildungsvorbereitung }, booktitle={Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension}, author={Kremer, H.-Hugo and Kallenbach, G. and Sprey, M.}, year={2014}, pages={118–134} }' chicago: 'Kremer, H.-Hugo, G. Kallenbach, and M. Sprey. “Das Kaufmännische: Kaufmännische Bildung in der Ausbildungsvorbereitung .” In Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension, 118–34. Berlin, 2014.' ieee: 'H.-H. Kremer, G. Kallenbach, and M. Sprey, “Das Kaufmännische: Kaufmännische Bildung in der Ausbildungsvorbereitung ,” in Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension, Berlin, 2014, pp. 118–134.' mla: 'Kremer, H. Hugo, et al. “Das Kaufmännische: Kaufmännische Bildung in der Ausbildungsvorbereitung .” Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension, 2014, pp. 118–34.' short: 'H.-H. Kremer, G. Kallenbach, M. Sprey, in: Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension, Berlin, 2014, pp. 118–134.' date_created: 2019-01-02T09:39:18Z date_updated: 2022-01-06T07:03:05Z department: - _id: '211' language: - iso: ger page: 118-134 place: Berlin publication: Kaufmännische Bildung. Sondierungen zu einer vernachlässigten Sinndimension status: public title: 'Das Kaufmännische: Kaufmännische Bildung in der Ausbildungsvorbereitung ' type: book_chapter user_id: '74378' year: '2014' ... --- _id: '4424' abstract: - lang: eng text: In recent years, the design of study programmes in Higher Education (HE) has been given considerable attention by HE practitioners and researchers. Today, a sound body of concepts and experiences on different realisations of Bologna-conforming study programmes is available. The same, however, does not hold true for questions concerning the processes of implementing and further developing programmes. This paper investigates the challenges related with implementation, particularly at universities. A first aim is to understand the specifics of academic culture and their significance for programme implementation and development. Elaborating on this analysis, a second aim is to outline the role of educational developers in this process, as well as the necessary competencies to perform such a role. author: - first_name: Tobias full_name: Jenert, Tobias last_name: Jenert citation: ama: 'Jenert T. Implementing Outcome-Oriented Study Programmes at University: The Challenge of Academic Culture. Zeitschrift für Hochschulentwicklung. 2014;9(2):1-12.' apa: 'Jenert, T. (2014). Implementing Outcome-Oriented Study Programmes at University: The Challenge of Academic Culture. Zeitschrift Für Hochschulentwicklung, 9(2), 1–12.' bibtex: '@article{Jenert_2014, title={Implementing Outcome-Oriented Study Programmes at University: The Challenge of Academic Culture}, volume={9}, number={2}, journal={Zeitschrift für Hochschulentwicklung}, publisher={Forum Neue Medien in der Lehre Austria}, author={Jenert, Tobias}, year={2014}, pages={1–12} }' chicago: 'Jenert, Tobias. “Implementing Outcome-Oriented Study Programmes at University: The Challenge of Academic Culture.” Zeitschrift Für Hochschulentwicklung 9, no. 2 (2014): 1–12.' ieee: 'T. Jenert, “Implementing Outcome-Oriented Study Programmes at University: The Challenge of Academic Culture,” Zeitschrift für Hochschulentwicklung, vol. 9, no. 2, pp. 1–12, 2014.' mla: 'Jenert, Tobias. “Implementing Outcome-Oriented Study Programmes at University: The Challenge of Academic Culture.” Zeitschrift Für Hochschulentwicklung, vol. 9, no. 2, Forum Neue Medien in der Lehre Austria, 2014, pp. 1–12.' short: T. Jenert, Zeitschrift Für Hochschulentwicklung 9 (2014) 1–12. date_created: 2018-09-18T09:09:41Z date_updated: 2022-01-06T07:01:03Z department: - _id: '208' - _id: '282' extern: '1' intvolume: ' 9' issue: '2' keyword: - Programmentwicklung - Studienprogramme - program development - educational development - academic culture - disciplinary culture page: 1-12 publication: Zeitschrift für Hochschulentwicklung publisher: Forum Neue Medien in der Lehre Austria status: public title: 'Implementing Outcome-Oriented Study Programmes at University: The Challenge of Academic Culture' type: journal_article user_id: '51057' volume: 9 year: '2014' ... --- _id: '4470' abstract: - lang: eng text: "Abstract Summary: Study programs are currently receiving more attention in Europe. In consequence, it can be observed that the roles of program development and management are professionalized. In the proposed round table, we would like to discuss the role of educational developers to support this professionalization via measures of training and process support in the light of recent developments in Switzerland.\r\n\r\nAbstract Text: Professionalization of program development as an institutional responsibility \r\nIn Switzerland, different developments in higher education have led to increased attention to the development and management of the study programs such as the Bologna process, an increasingly competitive environment, the tertiarisation of a number of professions formerly acquired through vocational education. Furthermore, the national qualification framework and in particular accreditation processes require HEI to demonstrate the effectiveness of their activities (e.g., Sursock & Smit, 2010). Many different actors have been involved in development processes on the program level but also within educational development units. However, so far a systematic discourse on key issues regarding the management and development of study programs is missing, not only in German-speaking Europe. The following main question will guide the round table session: How can educational development give vital impulses for program development?\r\nOur starting points are two approaches or frameworks from Swiss HEI: a) the definition of competencies for new program professionals at the Zurich University for Teacher Education and b) a process for the strategic development of didactically-aligned study programs at the University of St. Gallen.\r\n\r\nFramework 1: Competencies for program managers\r\nThe experiences with a training program for study program managers at the Zurich University for Teacher Education are reported. Over\r\na period of four years, a competency profile has been developed and refined. Insights into the challenges and struggles of this role\r\nwere gained. Despite diverse job characteristics of program managers (often resulting from an institution-specific history), there is a\r\ncommon set of competencies necessary to successfully cope with organizational complexity such as role competency (Schein, 1992)\r\nand lateral leadership (Kühl et al., 2005).\r\nFramework 2: Towards a systematic development of study programs\r\nThe second initiative concerns the strategic approach to program development implemented at the University of St. Gallen (Brahm &\r\nJenert, 2013; Jenert, 2011). In this structured process, the program goes through four process steps: process initiation, program\r\nanalysis, program development, evaluation of the process and results. A major challenge in this process is the role of program\r\nprofessionals. The goal is to establish them as change agents for a didactically-aligned study program.\r\nOutcome: Role of educational development\r\nAfter briefly introducing the two examples, the roles of program professionals and educational development in HEI will be discussed.\r\nThe questions guiding the discussion will be:\r\n• How can program development be established as a continuing task, closely tied to quality development?\r\n• How can the competencies of program professionals be developed and the local capacity and ownership be strengthened?\r\n• How can educational development support program development and provide vital impulses?\r\nAudience Engagement. Depending on the number of participants, first the questions will be discussed in groups. To put the results of\r\nthe discussion on record, it will be summarized and uploaded in our weblog for further discussion after the session." alternative_title: - Educational Development in a Changing World author: - first_name: Taiga full_name: Brahm, Taiga last_name: Brahm - first_name: Franziska full_name: Zellweger, Franziska last_name: Zellweger - first_name: Tobias full_name: Jenert, Tobias id: '71994' last_name: Jenert orcid: ' https://orcid.org/0000-0001-9262-5646' - first_name: Geri full_name: Thomann, Geri last_name: Thomann citation: ama: 'Brahm T, Zellweger F, Jenert T, Thomann G. Developing study programs as a continuous task-the role of educational developers. In: ; 2014.' apa: 'Brahm, T., Zellweger, F., Jenert, T., & Thomann, G. (2014). Developing study programs as a continuous task-the role of educational developers. Presented at the ICED 2014 : Educational Development in a Changing World, Stockholm.' bibtex: '@inproceedings{Brahm_Zellweger_Jenert_Thomann_2014, title={Developing study programs as a continuous task-the role of educational developers}, author={Brahm, Taiga and Zellweger, Franziska and Jenert, Tobias and Thomann, Geri}, year={2014} }' chicago: Brahm, Taiga, Franziska Zellweger, Tobias Jenert, and Geri Thomann. “Developing Study Programs as a Continuous Task-the Role of Educational Developers,” 2014. ieee: 'T. Brahm, F. Zellweger, T. Jenert, and G. Thomann, “Developing study programs as a continuous task-the role of educational developers,” presented at the ICED 2014 : Educational Development in a Changing World, Stockholm, 2014.' mla: Brahm, Taiga, et al. Developing Study Programs as a Continuous Task-the Role of Educational Developers. 2014. short: 'T. Brahm, F. Zellweger, T. Jenert, G. Thomann, in: 2014.' conference: end_date: 2014-0618 location: Stockholm name: 'ICED 2014 : Educational Development in a Changing World' start_date: 2014-06-16 date_created: 2018-09-18T13:30:30Z date_updated: 2022-01-06T07:01:06Z department: - _id: '208' - _id: '282' extern: '1' keyword: - curriculum development - study programs - Bologna - educational development - higher education status: public title: Developing study programs as a continuous task-the role of educational developers type: conference user_id: '51057' year: '2014' ... --- _id: '4472' abstract: - lang: ger text: Das erste Studienjahr wird als wesentlicher Übergang von der Schule in die Hochschule angesehen. Im Vordergrund steht dabei häufig die Fragen der Identitätsfindung der Studierenden und das "Ankommen" im neuen Lebensabschnitt (Briggs, Clark, & Hall, 2012; Scanlon, Rowling, & Weber, 2007). In diesem Zusammenhang werden ganz unterschiedliche Aspekte untersucht, z. B. die vorhandenen Lernkompetenzen oder das Zeitmanagement der Studierenden (Barron & D'Annunzio-Green, 2009), vorhandene Einführungsprogramme an Hochschulen (z.B. Gale & Parker, 2012) oder dem ‚student engagement‘ während des ersten Jahres (Krause & Coates, 2008). Obwohl die Motivation der Studierenden als starker Prädiktor für die Leistung angesehen wird (z. B. Busato, Prins, Elshouta, & Hamaker, 2000), wurde die Motivationsentwicklung im ersten Studienjahr bis dato nur selten betrachtet. Die vorliegende Mixed Methods-Studie setzt an dieser Forschungslücke an und untersucht die Entwicklung der Studienmotivation von Wirtschaftsstudierenden im Verlauf des ersten Studienjahres. Im Rahmen einer quantitativen Längsschnittuntersuchung mit drei Messzeitpunkten wird dabei die Motivationsentwicklung über die gesamte Studierendenpopulation hinweg erfasst. Im Mittelpunkt steht die Frage, wie sich die intrinsische und extrinsische Studienmotivation sowie die studienbezogene Selbstwirksamkeit über das erste Studienjahr verändern. Zudem wird untersucht, inwiefern verschiedene studienbezogene Variablen (z. B. Angst) sich auf die Motivationsentwicklung auswirken. Um vertiefte Erkenntnisse über die Bedeutsamkeit verschiedener Gestaltungsmerkmale des ersten Studienjahres auf die Motivationsentwicklung der Studierenden zu gewinnen, wurde parallel zur quantitativen Untersuchung eine qualitative Längsschnittstudie durchgeführt mit dem Ziel, (1) verschiedene Verläufe der Motivationsentwicklung und (2) kritische Ereignisse im Eingangsjahr zu identifizieren. Das vorliegende Papier zeigt in den folgenden beiden Kapiteln den theoretischen Bezugsrahmen der Studie und die methodische Vorgehensweise. Daraufhin werden die Ergebnisse sowohl der quantitativen als auch der qualitativen Studie dargestellt und im Rahmen der Diskussion miteinander verbunden. author: - first_name: Tobias full_name: Jenert, Tobias id: '71994' last_name: Jenert orcid: ' https://orcid.org/0000-0001-9262-5646' - first_name: Taiga full_name: Brahm, Taiga last_name: Brahm citation: ama: 'Jenert T, Brahm T. Entwicklung der Motivation von Studierenden der Wirtschafts-wissenschaften im ersten Studienjahr-eine Mixed-Methods-Studie. In: ; 2014.' apa: Jenert, T., & Brahm, T. (2014). Entwicklung der Motivation von Studierenden der Wirtschafts-wissenschaften im ersten Studienjahr-eine Mixed-Methods-Studie. Presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt am Main . bibtex: '@inproceedings{Jenert_Brahm_2014, title={Entwicklung der Motivation von Studierenden der Wirtschafts-wissenschaften im ersten Studienjahr-eine Mixed-Methods-Studie}, author={Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}, year={2014} }' chicago: Jenert, Tobias, and Taiga Brahm. “Entwicklung Der Motivation von Studierenden Der Wirtschafts-Wissenschaften Im Ersten Studienjahr-Eine Mixed-Methods-Studie,” 2014. ieee: T. Jenert and T. Brahm, “Entwicklung der Motivation von Studierenden der Wirtschafts-wissenschaften im ersten Studienjahr-eine Mixed-Methods-Studie,” presented at the 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt am Main , 2014. mla: Jenert, Tobias, and Taiga Brahm. Entwicklung Der Motivation von Studierenden Der Wirtschafts-Wissenschaften Im Ersten Studienjahr-Eine Mixed-Methods-Studie. 2014. short: 'T. Jenert, T. Brahm, in: 2014.' conference: end_date: 2014-03-05 location: 'Frankfurt am Main ' name: 2. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) start_date: 2014-03-03 date_created: 2018-09-18T13:38:33Z date_updated: 2022-01-06T07:01:06Z department: - _id: '208' - _id: '282' extern: '1' keyword: - Motivationsentwicklung - Hochschule - motivation - Längsschnitt - Mixed Methods status: public title: Entwicklung der Motivation von Studierenden der Wirtschafts-wissenschaften im ersten Studienjahr-eine Mixed-Methods-Studie type: conference user_id: '51057' year: '2014' ... --- _id: '4473' abstract: - lang: eng text: Research on entrepreneurial learning often stresses the role of experience and previous knowledge. We aim to advance this perspective by pointing out the prerequisites and limitations of experience-based forms of learning and by adapting findings from educational psychology to the entrepreneurial context. Developing a model of self-regulated entrepreneurial learning (SREL) we pursue a more process oriented view of entrepreneurial learning in order to explain how learning unfolds in contexts of uncertainty and novelty when relevant experience and knowledge are scarce. The model comprises a planning, a performance and a review phase in order to support entrepreneurs in their learning process. It is suggested how SREL is related to self-efficacy, emotions and cognitive biases. author: - first_name: Alexander full_name: Fust, Alexander last_name: Fust - first_name: Tobias full_name: Jenert, Tobias id: '71994' last_name: Jenert orcid: ' https://orcid.org/0000-0001-9262-5646' citation: ama: 'Fust A, Jenert T. Self-Regulation and Entrepreneurial Learning. In: ; 2014.' apa: Fust, A., & Jenert, T. (2014). Self-Regulation and Entrepreneurial Learning. Presented at the 59th World Conference of the International Council for Small Business (ICSB), Dublin . bibtex: '@inproceedings{Fust_Jenert_2014, title={Self-Regulation and Entrepreneurial Learning}, author={Fust, Alexander and Jenert, Tobias}, year={2014} }' chicago: Fust, Alexander, and Tobias Jenert. “Self-Regulation and Entrepreneurial Learning,” 2014. ieee: A. Fust and T. Jenert, “Self-Regulation and Entrepreneurial Learning,” presented at the 59th World Conference of the International Council for Small Business (ICSB), Dublin , 2014. mla: Fust, Alexander, and Tobias Jenert. Self-Regulation and Entrepreneurial Learning. 2014. short: 'A. Fust, T. Jenert, in: 2014.' conference: end_date: 2014-06-14 location: 'Dublin ' name: 59th World Conference of the International Council for Small Business (ICSB) start_date: 2014-06-11 date_created: 2018-09-19T08:03:27Z date_updated: 2022-01-06T07:01:06Z department: - _id: '208' - _id: '282' extern: '1' keyword: - Unternehmertum - lernen status: public title: Self-Regulation and Entrepreneurial Learning type: conference user_id: '51057' year: '2014' ... --- _id: '4474' abstract: - lang: eng text: The transition from school to university can be overwhelming for some students. While students' motivation is considered a strong predictor of performance, the development of motivation during students' transition from high school to university has rarely been investigated. Additionally, little is known about the relation of motivational aspects with other influences on study performance. The present mixed methods study addresses this research gap and examines the development of economics students' study motivation. The longitudinal mixed-method study included three waves of data collected using quantitative surveys and a series of five interviews conducted with 14 first-year students over eight months. Regarding students' development over time, the quantitative analysis showed a gradual decline in students' motivation. However, in the interviews, certain events during the first year were identified as critical incidents demotivating students. These insights into the development of students' motivation at a business school show that concrete incidents influence students' motivational development; thus, they could be transformed by structural changes. author: - first_name: Taiga full_name: Brahm, Taiga last_name: Brahm - first_name: Tobias full_name: Jenert, Tobias id: '71994' last_name: Jenert orcid: ' https://orcid.org/0000-0001-9262-5646' citation: ama: 'Brahm T, Jenert T. The crucial first year: The development of students’ motivation at a Business School-a Mixed Methods Study. In: ; 2014.' apa: 'Brahm, T., & Jenert, T. (2014). The crucial first year: The development of students’ motivation at a Business School-a Mixed Methods Study. Presented at the SIG4 Higher Education & SIG17 Qualitative and Quantitative Approaches to Learning and Instruction Earli SIG Conference 2014, Leuven.' bibtex: '@inproceedings{Brahm_Jenert_2014, title={The crucial first year: The development of students’ motivation at a Business School-a Mixed Methods Study}, author={Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}, year={2014} }' chicago: 'Brahm, Taiga, and Tobias Jenert. “The Crucial First Year: The Development of Students’ Motivation at a Business School-a Mixed Methods Study,” 2014.' ieee: 'T. Brahm and T. Jenert, “The crucial first year: The development of students’ motivation at a Business School-a Mixed Methods Study,” presented at the SIG4 Higher Education & SIG17 Qualitative and Quantitative Approaches to Learning and Instruction Earli SIG Conference 2014, Leuven, 2014.' mla: 'Brahm, Taiga, and Tobias Jenert. The Crucial First Year: The Development of Students’ Motivation at a Business School-a Mixed Methods Study. 2014.' short: 'T. Brahm, T. Jenert, in: 2014.' conference: end_date: 2014-08-22 location: Leuven name: SIG4 Higher Education & SIG17 Qualitative and Quantitative Approaches to Learning and Instruction Earli SIG Conference 2014 start_date: 2014-08-20 date_created: 2018-09-19T08:06:46Z date_updated: 2022-01-06T07:01:06Z department: - _id: '208' - _id: '282' extern: '1' keyword: - motivation - business school - higher education - latent growth curve model - longitudinal study - mixed methods - interview - students status: public title: 'The crucial first year: The development of students'' motivation at a Business School-a Mixed Methods Study' type: conference user_id: '51057' year: '2014' ... --- _id: '4475' abstract: - lang: eng text: "Tertiary education comprises at least two phases, undergraduate and graduate studies. Often, the first year is regarded another, crucial phase where students familiarize with the study environment. It can be hypothesized that students' individual perceptions of learning and studying as well as the pedagogies they experience differ depending on their current study phase. Yet, differences between the phases in HE have rarely been investigated. To capture differences in student experiences in HE comprehensively, Jenert and Gebhardt (2010) have developed a framework describing Learning Culture in HEI. LC comprises a number of constructs on the three levels of the individual student, pedagogical interactions and the organization.\r\nThe study first aims to quantitatively describe differences in LC between the phases of HE within a university. Based on this analysis, a second goal is to develop a deeper understanding of how students manage the transitions between different phases by applying qualitative research methods." author: - first_name: Anja full_name: Gebhardt, Anja last_name: Gebhardt - first_name: Tobias full_name: Jenert, Tobias id: '71994' last_name: Jenert orcid: ' https://orcid.org/0000-0001-9262-5646' citation: ama: 'Gebhardt A, Jenert T. Transition within higher education institutions (HEI): Differences in learning culture (LC) between first-year, bachelor, and master students at a business school. In: ; 2014.' apa: 'Gebhardt, A., & Jenert, T. (2014). Transition within higher education institutions (HEI): Differences in learning culture (LC) between first-year, bachelor, and master students at a business school. Presented at the SIG4 Higher Education & SIG17 Qualitative and Quantitative Approaches to Learning and Instruction Earli SIG Conference 2014, Leuven.' bibtex: '@inproceedings{Gebhardt_Jenert_2014, title={Transition within higher education institutions (HEI): Differences in learning culture (LC) between first-year, bachelor, and master students at a business school}, author={Gebhardt, Anja and Jenert, Tobias}, year={2014} }' chicago: 'Gebhardt, Anja, and Tobias Jenert. “Transition within Higher Education Institutions (HEI): Differences in Learning Culture (LC) between First-Year, Bachelor, and Master Students at a Business School,” 2014.' ieee: 'A. Gebhardt and T. Jenert, “Transition within higher education institutions (HEI): Differences in learning culture (LC) between first-year, bachelor, and master students at a business school,” presented at the SIG4 Higher Education & SIG17 Qualitative and Quantitative Approaches to Learning and Instruction Earli SIG Conference 2014, Leuven, 2014.' mla: 'Gebhardt, Anja, and Tobias Jenert. Transition within Higher Education Institutions (HEI): Differences in Learning Culture (LC) between First-Year, Bachelor, and Master Students at a Business School. 2014.' short: 'A. Gebhardt, T. Jenert, in: 2014.' conference: end_date: 2014-08-22 location: Leuven name: SIG4 Higher Education & SIG17 Qualitative and Quantitative Approaches to Learning and Instruction Earli SIG Conference 2014 start_date: 2014-08-20 date_created: 2018-09-19T08:10:09Z date_updated: 2022-01-06T07:01:06Z department: - _id: '208' - _id: '282' extern: '1' keyword: - Higher Education - Transitions - Bachelor - Master status: public title: 'Transition within higher education institutions (HEI): Differences in learning culture (LC) between first-year, bachelor, and master students at a business school' type: conference user_id: '51057' year: '2014' ... --- _id: '4476' abstract: - lang: ger text: 'Auseinandersetzungen über Forschungsmethodologien haben in den Bildungswissenschaften lange Tradition. Sie werden häufig unversöhnlich und mit Profilierung der Gegensätze geführt. Für uns hängt die Sinnhaftigkeit einer Forschungskonzeption von der Problemstellung und dem Erkenntnisinteresse ab. Dies gilt auch für Design-Based Research (DBR). Dieser Ansatz entstand als Reaktion auf die Kritik an mangelnder praktischer Anwendung von Befunden aus der empirisch-analytischen Lehr-Lernforschung. Als Ergebnis werden Theorien angestrebt, die für die Praxis einen Nutzen bieten und zugleich über die Anwendung in einer singulären Situation hinausgehen. Wir wollen folgenden Fragen nachgehen: Wo liegen die Gemeinsamkeiten, wo die Spezifika von DBR gegenüber bestehenden Methodologien? Wie wird der Generalisierungsanspruch von Theorien innerhalb von DBR verstanden und umgesetzt? Für welche Erkenntnisinteressen eignet sich DBR? Welche Methoden sind für DBR sinnvoll und können wie angewendet werden?' author: - first_name: Taiga full_name: Brahm, Taiga last_name: Brahm - first_name: Tobias full_name: Jenert, Tobias id: '71994' last_name: Jenert orcid: ' https://orcid.org/0000-0001-9262-5646' citation: ama: 'Brahm T, Jenert T. Wie kann über DBR die wissenschaftliche und praktische Relevanz der Forschung gesichert werden? In: Humboldt-Universität; 2014.' apa: 'Brahm, T., & Jenert, T. (2014). Wie kann über DBR die wissenschaftliche und praktische Relevanz der Forschung gesichert werden? Presented at the 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Berlin: Humboldt-Universität.' bibtex: '@inproceedings{Brahm_Jenert_2014, title={Wie kann über DBR die wissenschaftliche und praktische Relevanz der Forschung gesichert werden?}, publisher={Humboldt-Universität}, author={Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}, year={2014} }' chicago: Brahm, Taiga, and Tobias Jenert. “Wie Kann Über DBR Die Wissenschaftliche Und Praktische Relevanz Der Forschung Gesichert Werden?” Humboldt-Universität, 2014. ieee: T. Brahm and T. Jenert, “Wie kann über DBR die wissenschaftliche und praktische Relevanz der Forschung gesichert werden?,” presented at the 24. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Berlin, 2014. mla: Brahm, Taiga, and Tobias Jenert. Wie Kann Über DBR Die Wissenschaftliche Und Praktische Relevanz Der Forschung Gesichert Werden? Humboldt-Universität, 2014. short: 'T. Brahm, T. Jenert, in: Humboldt-Universität, 2014.' conference: end_date: 2014-03-12 location: Berlin name: 24. 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Advanced Graphic novels in der Beruflichen Bildung type: journal_article user_id: '66030' volume: 29 year: '2014' ... --- _id: '9704' author: - first_name: Marc full_name: Beutner, Marc id: '21118' last_name: Beutner - first_name: L. M. full_name: Fortmann, L. M. last_name: Fortmann citation: ama: 'Beutner M, Fortmann LM. Entrepreneurship und Berufliche Bildung: UMW – Under my Wing – Ein Innovationsprojekt zur Unterstützung von Absolventen aus nicht geschäftsbezogenen Disziplinen bei der Unternehmensgründung. Kölner Zeitschrift für Wirtschaft und Pädagogik. 2014;29(56):3-24.' apa: 'Beutner, M., & Fortmann, L. M. (2014). Entrepreneurship und Berufliche Bildung: UMW – Under my Wing – Ein Innovationsprojekt zur Unterstützung von Absolventen aus nicht geschäftsbezogenen Disziplinen bei der Unternehmensgründung. 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