@inproceedings{4464, abstract = {{A highly selective first study phase in many Swiss study programs leads to a rather competitive climate among students. However, the atmosphere at the university is an important factor for students' transition into Higher Education. An important question in this context is whether students' are equipped with different dispositions influencing how they cope with this transition. Other research has already shown that different groups of students can be identified regarding their student behavior. Yet, so far little is known about patterns of variables characterizing students, transitioning successfully. The paper takes advantage of a person-centered approach, i.e. the latent-class analysis, which makes it possible to identify groups of individuals, sharing common attributes. The research was conducted as a longitudinal study during their first year at a Swiss university. The return rate was about 67%, with 820 utilizable questionnaires at t1. Based on the analysis of students' anxiety, intrinsic motivation and self-efficacy, three distinct classes of students could be identified. The first class can be called the "highly motivated and self-confident" students. The second class is characterized by the same pattern, however, on a more intermediate level and the last class can be described as the "least motivated and most anxious" group of students. This study contributes to research and theory on students' transition into higher education and could be a first hint that students' experiences of this transition can vary substantially.}}, author = {{Brahm, Taiga and Wagner, Dietrich and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Quantitative methods, Self-efficacy, Higher education, Motivation and Emotion}}, location = {{Zypern}}, title = {{{A person-centred approach to students' transition into Higher Education}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4466, abstract = {{Despite students’ motivation being considered a strong predictor of performance, the development of motivation of business school students has rarely been investigated. Additionally, little is known about the relation of motivational aspects with other influences on study performance. This is surprising, as the transition from school to university is a crucial phase in the academic career and can be overwhelming for some students. The present study addresses this research gap and examines the development of economics and management students’ study motivation. The longitudinal study included four waves of data collected throughout the first year using quantitative surveys. Regarding students’ development over time, the analysis showed a gradual decline in students’ motivation. Above all, the transition from secondary to higher education seems to be a driver for this decline}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Wagner, Dietrich}}, booktitle = {{Academy of Management Proceedings}}, location = {{Vancouver}}, number = {{1}}, pages = {{12649}}, title = {{{The crucial first year: Students’ motivation at a Swiss Business School--a longitudinal study}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4467, author = {{Jenert, Tobias and Reinmann, Gabi}}, booktitle = {{Dokumentation der Jahrestagung der Sektion Erwachsenenbildung der DGfE}}, keywords = {{Methodologie, Lernforschung, hochschuldidaktische Forschung, Higher Education}}, location = {{Hannover}}, title = {{{Zwischen Individuum, Institution und Disziplin: Methodologische Überlegungen zur Erfassung von Lernkulturen an Hochschule}}}, year = {{2015}}, } @inproceedings{4469, abstract = {{Auswertung einer Befragung unter Studierenden zu der Frage welche Elemente eine Lehrveranstaltung innovativ machen und welche Rolle die neuen Medien dabei spielen. Digitale Medien begegnen uns in der Hochschule immer wieder. Häufig handelt es sich um neue Werkzeuge oder Trends (Klicker, MOOCs, Web 2.0), die einerseits potenzialreich und spannend erscheinen, deren didaktische Verwertbarkeit sich aber nicht auf den ersten Blick erschließt. Oft folgt nach einer euphorischen Erprobung schnell die Ernüchterung, wenn festgestellt wird, dass sich durch die digitalen Technologien allein kein erhöhter Lernerfolg ergibt und auch die Studierenden keine nachhaltigen Motivationsschübe erfahren. Aus der Hochschuldidaktik hört man häufig und berechtigterweise kritische Stimmen, welche die Einbettung digitaler Medien in sorgfältig geplante didaktische Arrangements betonen. Es stellt sich die Frage, inwieweit damit die Kreativität und der Entdeckergeist von Lehrenden und Studierenden eingeschränkt werden. Wir wollen im Disq-Space der Frage nachgehen, wie die Hochschuldidaktik auf neue digitale Trends reagieren und dabei einen Mittelweg zwischen "kreativem Ausprobieren" und pädagogisch-didaktischer Rationalität einschlagen kann. Zunächst werden die Ergebnisse einer aktuellen Umfrage an der Universität St. Gallen zu den Vorstellungen Studierender zu innovativer Lehre vorgestellt. Nach einer Öffnung des Raums für gute sowie schlechte Erfahrungen und Bespiele von Seiten der Teilnehmenden soll diskutiert werden, welche personellen, didaktischen und organisatorischen Voraussetzungen erfüllt sein müssen, damit Digitalisierung die Kompetenzentwicklung der Studierenden unterstützt. Die Ergebnisse der Diskussionsrunde werden im Blog des Teams Hochschulentwicklung zur Verfügung gestellt. Es wird angestrebt, diese damit einer breiteren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.}}, author = {{Wagner, Dietrich and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Neue Medien, Hochschuldidaktik, Studierende, Innovation in der Lehre}}, location = {{Paderborn}}, title = {{{Zwischen" netten" Tools und" {\"U}berdidaktisierung": Neue Medien in der Hochschuldidaktik}}}, year = {{2015}}, } @article{4423, abstract = {{This research aims to develop and validate an instrument for the assessment of attitudes towards two particular objects: the Higher Education Institution (HEI) and the process of studying. Investigating attitudes towards studying at a HEI in a comprehensive way addresses an important research gap. It connects students' perception of the institution with teaching and learning. To validate the Assessment of Students' Attitudes towards Studying (ASAtS) Questionnaire, data was gathered at three different universities in Switzerland (820 students), Sweden (167) and Germany (133). Overall, the results show the internal consistency of the ASAtS. Its nomological validity is also supported by correlations with other constructs, such as intrinsic motivation and study performance. The ASAtS contributes to the theory on students learning by broadening the scope of research beyond learning in a narrow sense. From a practical point of view, it provides a tool for HE management to monitor students' perception of their HEI.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, issn = {{1041-6080}}, journal = {{Learning and individual differences : journal of psychology and education}}, keywords = {{Attitude, Student learning, Higher Education Institution, university, student experience}}, pages = {{233 -- 242}}, publisher = {{Elsevier}}, title = {{{On the assessment of attitudes towards studying—development and validation of a questionnaire}}}, volume = {{43}}, year = {{2015}}, } @article{4424, abstract = {{In recent years, the design of study programmes in Higher Education (HE) has been given considerable attention by HE practitioners and researchers. Today, a sound body of concepts and experiences on different realisations of Bologna-conforming study programmes is available. The same, however, does not hold true for questions concerning the processes of implementing and further developing programmes. This paper investigates the challenges related with implementation, particularly at universities. A first aim is to understand the specifics of academic culture and their significance for programme implementation and development. Elaborating on this analysis, a second aim is to outline the role of educational developers in this process, as well as the necessary competencies to perform such a role.}}, author = {{Jenert, Tobias}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, keywords = {{Programmentwicklung, Studienprogramme, program development, educational development, academic culture, disciplinary culture}}, number = {{2}}, pages = {{1--12}}, publisher = {{Forum Neue Medien in der Lehre Austria}}, title = {{{Implementing Outcome-Oriented Study Programmes at University: The Challenge of Academic Culture}}}, volume = {{9}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4470, abstract = {{Abstract Summary: Study programs are currently receiving more attention in Europe. In consequence, it can be observed that the roles of program development and management are professionalized. In the proposed round table, we would like to discuss the role of educational developers to support this professionalization via measures of training and process support in the light of recent developments in Switzerland. Abstract Text: Professionalization of program development as an institutional responsibility In Switzerland, different developments in higher education have led to increased attention to the development and management of the study programs such as the Bologna process, an increasingly competitive environment, the tertiarisation of a number of professions formerly acquired through vocational education. Furthermore, the national qualification framework and in particular accreditation processes require HEI to demonstrate the effectiveness of their activities (e.g., Sursock & Smit, 2010). Many different actors have been involved in development processes on the program level but also within educational development units. However, so far a systematic discourse on key issues regarding the management and development of study programs is missing, not only in German-speaking Europe. The following main question will guide the round table session: How can educational development give vital impulses for program development? Our starting points are two approaches or frameworks from Swiss HEI: a) the definition of competencies for new program professionals at the Zurich University for Teacher Education and b) a process for the strategic development of didactically-aligned study programs at the University of St. Gallen. Framework 1: Competencies for program managers The experiences with a training program for study program managers at the Zurich University for Teacher Education are reported. Over a period of four years, a competency profile has been developed and refined. Insights into the challenges and struggles of this role were gained. Despite diverse job characteristics of program managers (often resulting from an institution-specific history), there is a common set of competencies necessary to successfully cope with organizational complexity such as role competency (Schein, 1992) and lateral leadership (Kühl et al., 2005). Framework 2: Towards a systematic development of study programs The second initiative concerns the strategic approach to program development implemented at the University of St. Gallen (Brahm & Jenert, 2013; Jenert, 2011). In this structured process, the program goes through four process steps: process initiation, program analysis, program development, evaluation of the process and results. A major challenge in this process is the role of program professionals. The goal is to establish them as change agents for a didactically-aligned study program. Outcome: Role of educational development After briefly introducing the two examples, the roles of program professionals and educational development in HEI will be discussed. The questions guiding the discussion will be: • How can program development be established as a continuing task, closely tied to quality development? • How can the competencies of program professionals be developed and the local capacity and ownership be strengthened? • How can educational development support program development and provide vital impulses? Audience Engagement. Depending on the number of participants, first the questions will be discussed in groups. To put the results of the discussion on record, it will be summarized and uploaded in our weblog for further discussion after the session.}}, author = {{Brahm, Taiga and Zellweger, Franziska and Jenert, Tobias and Thomann, Geri}}, keywords = {{curriculum development, study programs, Bologna, educational development, higher education}}, location = {{Stockholm}}, title = {{{Developing study programs as a continuous task-the role of educational developers}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4472, abstract = {{Das erste Studienjahr wird als wesentlicher Übergang von der Schule in die Hochschule angesehen. Im Vordergrund steht dabei häufig die Fragen der Identitätsfindung der Studierenden und das "Ankommen" im neuen Lebensabschnitt (Briggs, Clark, & Hall, 2012; Scanlon, Rowling, & Weber, 2007). In diesem Zusammenhang werden ganz unterschiedliche Aspekte untersucht, z. B. die vorhandenen Lernkompetenzen oder das Zeitmanagement der Studierenden (Barron & D'Annunzio-Green, 2009), vorhandene Einführungsprogramme an Hochschulen (z.B. Gale & Parker, 2012) oder dem ‚student engagement‘ während des ersten Jahres (Krause & Coates, 2008). Obwohl die Motivation der Studierenden als starker Prädiktor für die Leistung angesehen wird (z. B. Busato, Prins, Elshouta, & Hamaker, 2000), wurde die Motivationsentwicklung im ersten Studienjahr bis dato nur selten betrachtet. Die vorliegende Mixed Methods-Studie setzt an dieser Forschungslücke an und untersucht die Entwicklung der Studienmotivation von Wirtschaftsstudierenden im Verlauf des ersten Studienjahres. Im Rahmen einer quantitativen Längsschnittuntersuchung mit drei Messzeitpunkten wird dabei die Motivationsentwicklung über die gesamte Studierendenpopulation hinweg erfasst. Im Mittelpunkt steht die Frage, wie sich die intrinsische und extrinsische Studienmotivation sowie die studienbezogene Selbstwirksamkeit über das erste Studienjahr verändern. Zudem wird untersucht, inwiefern verschiedene studienbezogene Variablen (z. B. Angst) sich auf die Motivationsentwicklung auswirken. Um vertiefte Erkenntnisse über die Bedeutsamkeit verschiedener Gestaltungsmerkmale des ersten Studienjahres auf die Motivationsentwicklung der Studierenden zu gewinnen, wurde parallel zur quantitativen Untersuchung eine qualitative Längsschnittstudie durchgeführt mit dem Ziel, (1) verschiedene Verläufe der Motivationsentwicklung und (2) kritische Ereignisse im Eingangsjahr zu identifizieren. Das vorliegende Papier zeigt in den folgenden beiden Kapiteln den theoretischen Bezugsrahmen der Studie und die methodische Vorgehensweise. Daraufhin werden die Ergebnisse sowohl der quantitativen als auch der qualitativen Studie dargestellt und im Rahmen der Diskussion miteinander verbunden.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, keywords = {{Motivationsentwicklung, Hochschule, motivation, Längsschnitt, Mixed Methods}}, location = {{Frankfurt am Main }}, title = {{{Entwicklung der Motivation von Studierenden der Wirtschafts-wissenschaften im ersten Studienjahr-eine Mixed-Methods-Studie}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4473, abstract = {{Research on entrepreneurial learning often stresses the role of experience and previous knowledge. We aim to advance this perspective by pointing out the prerequisites and limitations of experience-based forms of learning and by adapting findings from educational psychology to the entrepreneurial context. Developing a model of self-regulated entrepreneurial learning (SREL) we pursue a more process oriented view of entrepreneurial learning in order to explain how learning unfolds in contexts of uncertainty and novelty when relevant experience and knowledge are scarce. The model comprises a planning, a performance and a review phase in order to support entrepreneurs in their learning process. It is suggested how SREL is related to self-efficacy, emotions and cognitive biases.}}, author = {{Fust, Alexander and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Unternehmertum, lernen}}, location = {{Dublin }}, title = {{{Self-Regulation and Entrepreneurial Learning}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4474, abstract = {{The transition from school to university can be overwhelming for some students. While students' motivation is considered a strong predictor of performance, the development of motivation during students' transition from high school to university has rarely been investigated. Additionally, little is known about the relation of motivational aspects with other influences on study performance. The present mixed methods study addresses this research gap and examines the development of economics students' study motivation. The longitudinal mixed-method study included three waves of data collected using quantitative surveys and a series of five interviews conducted with 14 first-year students over eight months. Regarding students' development over time, the quantitative analysis showed a gradual decline in students' motivation. However, in the interviews, certain events during the first year were identified as critical incidents demotivating students. These insights into the development of students' motivation at a business school show that concrete incidents influence students' motivational development; thus, they could be transformed by structural changes.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, keywords = {{motivation, business school, higher education, latent growth curve model, longitudinal study, mixed methods, interview, students}}, location = {{Leuven}}, title = {{{The crucial first year: The development of students' motivation at a Business School-a Mixed Methods Study}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4475, abstract = {{Tertiary education comprises at least two phases, undergraduate and graduate studies. Often, the first year is regarded another, crucial phase where students familiarize with the study environment. It can be hypothesized that students' individual perceptions of learning and studying as well as the pedagogies they experience differ depending on their current study phase. Yet, differences between the phases in HE have rarely been investigated. To capture differences in student experiences in HE comprehensively, Jenert and Gebhardt (2010) have developed a framework describing Learning Culture in HEI. LC comprises a number of constructs on the three levels of the individual student, pedagogical interactions and the organization. The study first aims to quantitatively describe differences in LC between the phases of HE within a university. Based on this analysis, a second goal is to develop a deeper understanding of how students manage the transitions between different phases by applying qualitative research methods.}}, author = {{Gebhardt, Anja and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Higher Education, Transitions, Bachelor, Master}}, location = {{Leuven}}, title = {{{Transition within higher education institutions (HEI): Differences in learning culture (LC) between first-year, bachelor, and master students at a business school}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4476, abstract = {{Auseinandersetzungen über Forschungsmethodologien haben in den Bildungswissenschaften lange Tradition. Sie werden häufig unversöhnlich und mit Profilierung der Gegensätze geführt. Für uns hängt die Sinnhaftigkeit einer Forschungskonzeption von der Problemstellung und dem Erkenntnisinteresse ab. Dies gilt auch für Design-Based Research (DBR). Dieser Ansatz entstand als Reaktion auf die Kritik an mangelnder praktischer Anwendung von Befunden aus der empirisch-analytischen Lehr-Lernforschung. Als Ergebnis werden Theorien angestrebt, die für die Praxis einen Nutzen bieten und zugleich über die Anwendung in einer singulären Situation hinausgehen. Wir wollen folgenden Fragen nachgehen: Wo liegen die Gemeinsamkeiten, wo die Spezifika von DBR gegenüber bestehenden Methodologien? Wie wird der Generalisierungsanspruch von Theorien innerhalb von DBR verstanden und umgesetzt? Für welche Erkenntnisinteressen eignet sich DBR? Welche Methoden sind für DBR sinnvoll und können wie angewendet werden?}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, keywords = {{design-based research, gestatlungsbasierte Forschung, Erziehungswissenschaft, Design, Mixed Methods}}, location = {{Berlin}}, publisher = {{Humboldt-Universität}}, title = {{{Wie kann über DBR die wissenschaftliche und praktische Relevanz der Forschung gesichert werden?}}}, year = {{2014}}, } @inbook{4508, author = {{Jenert, Tobias}}, booktitle = {{Lernumgebungen an der Hochschule. Auf dem Weg zum Campus von morgen }}, editor = {{Škerlak, Tina and Kaufmann, Helen and Bachmann, Gudrun}}, isbn = {{978-3-8309-3056-3}}, pages = {{159--175}}, publisher = {{Waxmann Verlag GmbH }}, title = {{{Verändern Medien die Lernkultur? Mögliche Rollen von Technologie zwischen virtuellen und physischen Lernräumen}}}, volume = {{Band 66}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4534, author = {{Jenert, Tobias}}, location = {{Berlin}}, title = {{{Viel Neues und doch keine Innovation!?: Fünf Thesen, warum es die Lehrentwicklung an Hochschulen schwer ha}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4535, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, location = {{Stockholm }}, title = {{{Change Management in Higher Education Institutions}}}, year = {{2014}}, } @inproceedings{4471, abstract = {{Das Förderprogramm Lehren, organisiert von der Alfred Toepfer Stiftung F.V.S., kombiniert und erprobt verschiedene Ansätze zur Entwicklung der Lehrqualität an Hochschulen. Der vorgeschlagene Beitrag charakterisiert die unterschiedlichen Zugänge, beschreibt der Potenziale und Grenzen und reflektiert Möglichkeiten, komplementäre Lehrentwicklungs-Ansätze zu kombinieren. Das "Lehren Jahresprogramm" bringt Lehrende, Hochschuldidaktiker/-innen und Leitungspersonen im Rahmen von fünf themenbezogenen Workshops zusammen. Der Austausch im Rahmen der Workshops soll die Teilnehmenden neben der individuellen Kompetenzentwicklung und gegenseitiger Perspektivübernahme dabei unterstützen, Innovationsprojekte an ihren Hochschulen zu entwickeln bzw. zu implementieren. Das Jahresprogramm vertritt damit einen Ansatz, der Lehrqualität durch die Gestaltung organisationaler Rahmenbedingungen an den Hochschulen zu entwickeln versucht. Mit der Kombination verschiedener Akteursgruppen sowie durch die zentrale Organisation des Programms soll eine Community von Lehrentwickler/-innen geschaffen werden, die Strategien zur lehrbezogenen Organisationsentwicklung an Hochschulen entwickelt und teilt. Demgegenüber setzt das "Lehren-Kolleg" auf einen fachdidaktischen Zugang zur Lehrentwicklung an Hochschulen. So befassen sich im aktuellen Durchgang Teams aus sieben Hochschulen mit der Gestaltung der Mathematikausbildung in den Ingenieurswissenschaften. Auch hier werden von den teilnehmenden Hochschulvertreter/-innen jeweils Innovationsprojekte bearbeitet, wobei diese stets auf die fachdidaktische Fragestellung des Kollegs ausgerichtet sind. In diesem Ansatz spiegelt sich die starke Bedeutung wissenschaftlicher Disziplinen an Hochschulen wider. Die disziplinäre Zugehörigkeit gilt als stärkstes Element der beruflichen Identität von Hochschullehrenden und schlägt sich dementsprechend in den Kulturen einzelner Studienfächer nieder. Der Beitrag stellt die beiden Zugänge zur Lehrentwicklung - organisations- und fachbezogen - vor dem Hintergrund erster Ergebnisse einer umfangreichen Begleitforschung dar. Dabei geht es nicht darum, die Ansätze konkurrierend darzustellen und sie hinsichtlich ihrer Effektivität zu vergleichen (i.S. der Debatte Fach- versus allgemeine Didaktik). Vielmehr werden die komplementären Potenziale und Schwächen herausgearbeitet, um schliesslich das Konzept eines kombinierten Ansatzes der Lehrentwicklung zu entwerfen, der eine möglichst umfangreiche Dissemination im Rahmen der komplexen Organisationsstrukturen von Hochschulen ermöglichen kann.}}, author = {{Jenert, Tobias}}, keywords = {{Lehrentwicklung, educational development}}, location = {{Braunschweig}}, title = {{{Eine Systematisierung komplementärer Zugänge zur Lehrentwicklung am Beispiel des Förderprogramms Lehren}}}, year = {{2014}}, } @article{4425, abstract = {{Designbasierte Forschung zielt darauf, praktische Problemstellungen zu lösen und gleichzeitig wissenschaftliche Theorien (weiter) zu entwickeln. Dabei durchläuft designbasierte Forschung in der Regel die Phasen der Problemdefinition, der Entwicklung eines didaktischen Designs, der zyklischen Design-Implementation sowie der Evaluation und Reflexion in enger Kooperation von Wissenschaft und Praxis. Inwieweit es mittels designbasierter Forschung gelingen kann, wissenschaftliche Gültigkeit und praktische Relevanz von Forschung gleichermassen zu steigern, wird im Beitrag anhand des Konzepts multipler Signifikanzen erörtert. Dabei wird diskutiert, wie die Gestaltung der Kooperation von Forschenden und Praktikern/-innen dazu beitragen kann, die praktische, statistische, klinische und wirtschaftliche Signifikanz des designbasierten Forschungsprozesses sicherzustellen.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, issn = {{0172-2875}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik-Beihefte (ZBW-B)}}, keywords = {{Design-based research, design research, validity, significance, Bildungsforschung, designbasierte Forschung, Wissenschafts-Praxis-Kommunikation}}, number = {{Band 27}}, pages = {{45--62}}, publisher = {{Steiner}}, title = {{{Wissenschafts-Praxis-Kooperation in designbasierter Forschung: Im Spannungsfeld zwischen wissenschaftlicher Gültigkeit und praktischer Relevanz}}}, year = {{2014}}, } @article{4426, abstract = {{Beim Übergang von der Schule in die Hochschule stehen Studienanfänger/innen einer Vielzahl von Herausforderungen gegenüber (z. B. Ankommen am Studienort, Bewältigung der Studienanforderungen). Dabei gibt es - abgesehen von deskriptiven Untersuchungen - kaum gesicherte Forschungsergebnisse darüber, in welchem Umfang individuell unterschiedliche Eingangsvoraussetzungen die wahrgenommene Intensität der Übergangsherausforderungen beeinflussen. Mittels einer Längsschnittstudie wird eine Kohorte von Studienanfängerinnen und -anfängern anhand ihrer Selbstwirksamkeit in Gruppen eingeteilt. Es wird gezeigt, dass diese Gruppen sich auch im Ausmass der erwarteten und erlebten Herausforderungen des ersten Studienjahres signifikant unterscheiden.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Wagner, Dietrich}}, issn = {{2219-6994}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, keywords = {{Studienanfänger/innen, Herausforderungen, Übergang, Selbstwirksamkeit, Angst}}, number = {{5}}, pages = {{63--82}}, publisher = {{Books on Demand }}, title = {{{Nicht für alle gleich: subjektive Wahrnehmungen des Übergangs Schule-Hochschule}}}, volume = {{9}}, year = {{2014}}, } @article{4427, abstract = {{Kompetenzorientierung ist ein wichtiges aktuelles Ziel bei der Studienprogrammentwicklung. Allerdings ist die Umsetzung in der Praxis mit zwei wesentlichen Herausforderungen verbunden: So ist zum einen der Wechsel von disziplinären Inhalten hin zu Kompetenzen wenig intuitiv; zum anderen wird die Formulierung so genannter Learning Outcomes als administrative Übung betrachtet. An der Universität St. Gallen wurde ein systematischer Prozess für die Qualitätsentwicklung der Studienprogramme eingeführt. Im Beitrag wird dieser Prozess im Hinblick auf die Kompetenzorientierung reflektiert. Es erscheint wesentlich, den Programmen möglichst viel Freiraum auf ihrem Weg zur Kompetenzorientierung zu überlassen und sie auf diese Weise zu unterstützen.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, issn = {{2219-6994}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, keywords = {{Kompetenzorientierung, Studienprogrammentwicklung, Hochschulentwicklung, Hochschule, Learning Outcomes}}, number = {{1}}, pages = {{7--14}}, publisher = {{Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik}}, title = {{{Herausforderungen der Kompetenzorientierung in der Studienprogrammentwicklung}}}, volume = {{8}}, year = {{2013}}, } @article{4428, abstract = {{Die Auseinandersetzung mit Bildungstechnologien erfolgt häufig ausgehend von einem technologischen Trend bzw. einer Klasse innovativer Werkzeuge (bspw. mobile Technologien). Es geht dann darum, die Potenziale dieser Tools für das Lernen zu ergründen, also letztlich eine Passung zwischen den technologischen Möglichkeiten und pädagogisch-didaktischen Erfordernissen zu konstruieren. In diesem Beitrag kehren wir diese Perspektive um: Ausgehend von einer bestimmten pädagogischen Problemstellung - der Bearbeitung heterogener Lernvoraussetzungen und Studienerfahrungen in der Lehrerbildung - entwickeln wir unterschiedliche didaktische Handlungsoptionen. Am Ende entsteht ein Werkzeug, das sich in Design und Funktionsumfang auf den Kern der pädagogischen Zielsetzung beschränkt.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, issn = {{1681-7028}}, journal = {{Journal für LehrerInnenbildung}}, keywords = {{Portfolio, Lehrerbildung, Wirtschaftspädagogik}}, number = {{4}}, pages = {{29--33}}, publisher = {{Studien-Verlag}}, title = {{{Ein e-Portfolio-Konzept zur Integration heterogener Lernvoraussetzungen und Studienerfahrungen in der Lehrerbildung}}}, volume = {{13}}, year = {{2013}}, } @inproceedings{4477, abstract = {{The aim of this qualitative study is first to investigate the attitude development of students in their initial year at university. College effectiveness research has shown that attitudes towards studying as well as to one's university are key factors influencing student engagement. Up to now, little is known about the processes through which such attitudes develop. Based on the theory of planned behaviour (Ajzen & Fishbein, 1980), the study addresses this research gap in three parts: a) development paths of students' attitudes towards studying and the university; b) the normative behaviour of the fellow students as well as significant persons, c) university-related experiences during the first year influencing students' attitude development. To answer these research questions, a series of five interviews was conducted throughout the first year with a total of 13 first-year students at the University of St. Gallen/Switzerland. Data analysis was performed referring to the procedures suggested by Neale (2012) for qualitative longitudinal data. To master the challenge of displaying developments over time, graphical analysis was used to construct a case history (cf. Henderson, Holland et al., 2012) for each individual. Regarding the students' developments over time, the analysis shows the participants' attitudes towards the university became more differentiated over time. A second major result concerns frictions between students' own attitudes and what they perceive to be the dominant normative behaviour. It became obvious that this developmental process is influenced by concrete incidents students experience during the first year and thus, can be shaped by structural changes.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, keywords = {{student attitudes, qualitative research, longitudinal study, student motivation}}, location = {{München}}, publisher = {{EARLI European Association for Research on Learning and Instruction}}, title = {{{How Business Students Attitudes towards their University and Studying Develop during the First Year: A Qualitative Longitudinal Study}}}, year = {{2013}}, } @inproceedings{4478, abstract = {{The purpose of the research was to develop and validate an instrument for the assessment of attitudes towards the study environment in higher education contexts. The questionnaire is designed to measure students' attitudes towards two particular objects: the university (or Higher Education Institution) and the process of studying. Five studies at two different universities were conducted to develop and validate the Attitudes towards the Study Environment Questionnaire (ASEQ). In total, 1640 students filled in the questionnaire. Reliability tests and exploratory factor analysis as well as confirmatory factor analysis showed satisfactory psychometric characteristics of the ASEQ. Each part of the questionnaire is internally consistent and construct validity of the scales is supported by correlations with other constructs as assumed by current theories: Positive attitudinal constructs (normative behavior, autonomy, joy, self-efficacy, and task value) are positively related to intrinsic motivation and the expected study performance while anxiety is negatively related to these constructs. Since attitudes towards the study situation are connected to student engagement and motivation, the study contributes to the theory of student learning by providing a validated instrument to assess attitudes. Thus, the ASEQ can support further research on student performance and development by providing an instrument for the hitherto neglected but nonetheless extremely relevant domain of attitudes. Also, the questionnaire can be used as a diagnostic instrument for higher education faculty and administration to trace students' attitudinal development over time - a factor of prime importance for student socialization during the introductory phase of studying.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias and Euler, Dieter}}, keywords = {{attitudes, teaching and learning, studying, higher education institution, theory of planned behavior, instrument development}}, location = {{München }}, publisher = {{EARLI European Association for Research on Learning and Instruction}}, title = {{{On the assessment of attitudes towards the study process and the university: Attitudes towards the Study Environment Questionnaire (ASEQ)}}}, year = {{2013}}, } @inproceedings{4480, abstract = {{The proposed paper aims to investigate the longitudinal development of students' motivation over the first year of their studies at a business school by using latent growth curve modeling. The study tackles the following core research questions: How do first-year university students' intrinsic and extrinsic vary over time? Which (motivational) factors are related to students' motivational development? Although motivational dispositions have been analyzed extensively in previous studies, their longitudinal development has hitherto not been examined in the higher education context. This longitudinal study is conducted at the University of St. Gallen in Switzerland. The current sample includes 280 first-year students who have been surveyed three times and who are representative of the first-year student population. Descriptive results show that prior to their studies, students were motivated most by intrinsic factors, however, extrinsic motivation was also quite high. Employing latent growth curve modeling, it could be shown that both intrinsic and extrinsic motivation decline significantly over the course of the first year (8 months). The study contributes to motivation theory by providing further insights into the development of academic motivation over time. Latent growth curve modeling as a method can be well used for longitudinal data analysis, thus, excluding measurement error from longitudinal data. Furthermore, the study supports educational developers by determining factors influencing students' motivational development.}}, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, keywords = {{motivation, intrinsic motivation, extrinsic motivation, latent growth curve modeling, longitudinal data analysis, ASEQ, higher education, studying}}, location = {{München}}, publisher = {{EARLI European Association for Research on Learning and Instruction}}, title = {{{A latent growth curve analysis of Business students' intrinsic and extrinsic motivation}}}, year = {{2013}}, } @inproceedings{4481, abstract = {{Die vorliegende Untersuchung an der Universität St. Gallen soll Erkenntnisse über die Verläufe der Einstellungsveränderungen der Studierenden geben (vgl. Brahm & Jenert, 2012). Basierend auf der Theorie des geplanten Verhaltens (Ajzen & Fishbein, 1980) werden drei Forschungsfragen adressiert: (1) Gibt es typische Pfade der Einstellungsentwicklung? (2) Wie wird das normative Verhalten von Mitstudierenden und anderen Personen wahrgenommen? (3) Welche Erfahrungen beeinflussen die Entwicklung? Zur Beantwortung dieser Fragen wurde über das erste Studienjahr hinweg eine Interviewserie mit 13 Studierenden durchgeführt. Die Datenanalyse mithilfe grafischer Case Histories zeigt, dass die Einstellungen der Probanden über die Zeit differenzierter werden. Zudem gibt es Widersprüche zwischen den Einstellungen und dem wahrgenommenen normativen Verhalten. Dabei ist die Einstellungsentwicklung von konkreten Ereignissen geprägt und kann damit durch strukturelle Interventionen beeinflusst werden.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, keywords = {{student attitudes, theory of planned behaviour, Einstellungsentwicklung, student motivation}}, location = {{Hildesheim}}, publisher = {{Institut für Psychologie}}, title = {{{Die Entwicklung studien-und hochschulbezogener Einstellungen an einer Wirtschaftsuniversität: eine qualitative Längsschnittstudie}}}, year = {{2013}}, } @inbook{4509, author = {{Jenert, Tobias and Brahm , Taiga}}, booktitle = {{Lehrforschung wird Praxis: Hochschuldidaktische Forschungsergebnisse und ihre Integration in die Praxis}}, editor = {{Spiekermann, Annette}}, isbn = {{978-3-7639-5194-9}}, pages = {{69--84 }}, publisher = {{W. Bertelsmann Verlag }}, title = {{{Eine strategische Perspektive auf die Qualitätsentwicklung in Studienumgebungen }}}, volume = {{124}}, year = {{2013}}, } @inbook{4510, author = {{Jenert, Tobias and Gebhardt , Anja}}, booktitle = {{Kompetenzentwicklung in unterschiedlichen Lernkulturen, Festschrift für Dieter Euler zum 60. Geburtstag}}, editor = {{Seuffert, Sabine and Metzger, Christoph}}, issn = {{1613-0677}}, pages = {{227--240}}, publisher = {{EUSL}}, title = {{{Die Erforschung von Lernkulturen an Hochschulen unter Nutzung komplementärer Zugänge: Erste Erfahrungen aus einem Forschungsprogramm}}}, year = {{2013}}, } @article{4429, abstract = {{Mobile Learning liegt in der beruflichen Bildung seit dem Aufkommen von Smartphones, Tablet-PCs1 und speziell entwickelten Applikationen (Mobile Apps) im Trend. Ziel des Beitrags ist es, die didaktischen Potenziale des Mobile Learning durch den Einsatz von Tablet-PCs in der beruflichen Ausbildung zu untersuchen. Als Ausgangspunkt dient dabei das Fallbeispiel des Center for Young Professionals in Banking in der Schweiz, das im Jahr 2011 eine umfassende Pilotstudie durchgeführt hat. Ausgehend vom konkreten Fall werden anschliessend die Potenziale für medienbezogene Kompetenzen sowie eine "didaktische Landkarte" zur Verortung von Mobile-Learning-Szenarien eingeführt, um die verschiedenen pädagogischen Leitvorstellungen dieser Szenarien aufzuzeigen.}}, author = {{Seufert, Sabine and Jenert, Tobias and Kuhn-Senn, Andrea}}, issn = {{0341-4515}}, journal = {{Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis}}, keywords = {{mobile learning, tablets, tablet learning, mobile technologies, elearning, TEL}}, number = {{41}}, pages = {{10--13}}, publisher = {{Bertelsmann Verlag}}, title = {{{Didaktische Potenziale des Mobile Learning für die Berufsbildung: Erfahrungen aus einem Pilotprojekt am Center for Young Professionals in Banking in der Schweiz}}}, volume = {{4}}, year = {{2012}}, } @phdthesis{4443, abstract = {{ Mit welchen Erwartungen und Anforderungen sehen sich Studierende im Hochschulalltag konfrontiert? Wie muss nach Ansicht der Studierenden gehandelt werden, um das Studium "erfolgreich" zu bewältigen? Wie laufen die Auswahl unterschiedlicher Lernaktivitäten im Studium sowie die Allokation von Ressourcen im Detail ab? Diese und weitere Fragen sind vor allem im Zusammenhang mit der Debatte um die Bologna-Reform stärker in den Mittelpunkt gerückt. Denn während modularisierte Curricula und Credit-Point-Systeme oft nach administrativ-organisatorischen Gesichtspunkten eingeführt wurden, hat die Gestaltung der Studienstrukturen auf Programmebene zwangsweise Auswirkungen auf das Studienhandeln - und damit auch auf das Lernen der Studierenden. Es gibt viele Vermutungen über die "Wirkungen" von Bologna auf das Studieren: Die Rede ist von Verschulung, Entwissenschaftlichung und Arbeitsüberlastung und Studierende stehen im Verdacht, ihren Studienpfad eher im Sinne einer Credit-Point-Jagd denn interessengeleitet zu gestalten. In der Regel bleibt es dabei jedoch bei anekdotischen Beobachtungen - es fehlt bislang an gesicherten Erkenntnissen über Zusammenhänge zwischen Bologna-konformen Studienkontexten und dem Handeln Studierender. Denn obschon Studierende seit langem Gegenstand der Forschung sind, ist bislang wenig darüber bekannt, wie sie den langfristigen Bildungsprozess eines ganzen Studiums gestalten. Stattdessen wurde vorwiegend das Lernen im engeren Sinne, das so genannte "Classroom Learning" untersucht. Diejenigen, die Studienprogramme nach didaktischen Gesichtspunkten gestalten wollen müssen wissen, wie Studierende mit unterschiedlichen Studienstrukturen umgehen. Denn nur so ist eine planvolle Programmgestaltung im Sinne pädagogischer Zielsetzungen und didaktischer Prinzipien möglich. Die vorliegende Arbeit nimmt diese Problemstellung auf und untersucht, welche Zielvorstellungen und Handlungsstrategien Studierende bei der Bewältigung ihres Studienalltags in unterschiedlichen Bologna-konformen Studienprogrammen entwickeln. Im Einzelnen wird gefragt, (1) welche Vorstellungen, Wahrnehmungen und Handlungslogiken das Handeln Studierender in unterschiedlichen Studienprogrammen prägen und (2) welche programmspezifischen Kontextbedingungen die Herausbildung dieser handlungsleitenden Charakteristika beeinflussen. Ausgehend von diesen beiden Fragestellungen wird zunächst ein theoretisch fundierter Analyserahmen für Studienprogramme entwickelt. Darauf aufbauend werden verschiedene Studienprogramme empirisch untersucht, um schliesslich Design-Prinzipien für die Gestaltung von Studienprogrammen zu formulieren. Es wird nicht davon ausgegangen, dass Studienstrukturen das Handeln Studierender im Sinne eines kausalen Wirkungszusammenhangs bestimmen. Vielmehr wird gefragt, was die Studierenden mit den Strukturen, auf die sie treffen, machen. Studienprogramme werden als kulturelle Einheiten verstanden, innerhalb derer sich spezifische handlungsleitende Vorstellungen und Normen entwickeln. Diese impliziten Regeln des Studienhandelns - das so genannte "Hidden Curriculum" - und vor allem auch die dahinterliegenden Konstruktionsprozesse aufzudecken, ist Ziel dieser Arbeit.}}, author = {{Jenert, Tobias}}, keywords = {{Studierverhalten, Hochschuldidaktik, Lernpsychologie, Kulturpsychologie, Bologna-Prozess, Curriculumentwicklung, Hochschulbildung, Study programme, Bologna-process, educational development, cultural psychology, higher education, curriculum development}}, publisher = {{Universität St. Gallen}}, title = {{{Studienprogramme als didaktische Gestaltungs-und Untersuchungseinheit: Theoretische Grundlegung und empirische Analyse}}}, year = {{2012}}, } @techreport{4446, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Hochschulentwicklung, Hochschuldidaktik}}, title = {{{Status Quo von Hochschuldidaktik/-entwicklung: Erhebung im Herbst 2011}}}, year = {{2012}}, } @inproceedings{4482, abstract = {{In den vergangenen Jahren wurden viele Vermutungen über die "Wirkungen" von Bologna auf das Studieren geäussert: Schlagworte wie Verschulung oder Entwissenschaftlichung sind zu hören und Studierende stehen im Verdacht, ihr Studium eher als Credit-Point-Jagd denn interessengeleitet zu gestalten (z.B. Stegemann, 2007, o. S.; Schultheis, et al. 2008). Meist handelt es sich jedoch um anekdotischen Beschreibungen, bis auf wenige Ausnahmen fehlen empirisch belegte Erkenntnisse.1 Denn obschon Studierende seit langem Gegenstand der Forschung sind, ist bislang wenig darüber bekannt, wie sie den langfristigen Bildungsprozess eines ganzen Studiums gestalten. Vorwiegend wurde Lernen im engeren Sinne, das so genannte "Classroom Learning" untersucht (Aineley, 2008). Forschungsfokus. Die diesem Beitrag zugrunde liegende Studie nimmt diese Forschungslücke auf und untersucht Zielvorstellungen und Handlungsstrategien Studierender bei der Bewältigung ihres Studienalltags in unterschiedlichen Bologna-konformen Studienprogrammen. Im Einzelnen wird gefragt, (1) welche Vorstellungen und Wahrnehmungen das Handeln Studierender prägen und (2) welche programmspezifischen Kontextbedingungen die Herausbildung dieser handlungsleitenden Charakteristika beeinflussen. Als theoretischer Rahmen wurde die so genannte Kulturpsychologie herangezogen, die Handeln als Resultat einer Wechselwirkung von individuell-psychischen Merk-malen und sozio-kulturell vermittelten Vorstellungen versteht (Shweder, 1991; Bruner, 1990).}}, author = {{Jenert, Tobias}}, keywords = {{Hochschulentwicklung, Studienprogramme, Curriculum Development, Higher Education, Faculty Development}}, location = {{Wien}}, publisher = {{Gesellschaft für Hochschulforschung GfHf}}, title = {{{Studienprogramme als hochschuldidaktische Gestaltungs-und Untersuchungseinheit}}}, year = {{2012}}, } @inproceedings{4483, abstract = {{Die Lehrpraxis an Hochschulen breitenwirksam und nachhaltig zu verbessern, gehört zu den schwierigsten Herausforderungen für die Hochschuldidaktik. Ein möglicher Weg besteht darin, als hochschuldidaktische Einrichtung stets mit Blick auf die Gesamtstrategie der Hochschule und Anspruchsgruppen in der Hochschulleitung und -administration zu agieren (Jenert & Brahm, 2010). Es stellt sich die Frage, welche Vorstellungen bezüglich der eigenen Aufgaben und der Wirksamkeit des eigenen Handels hochschuldidaktische Stellen in Deutschland haben. Mit einer Online-Befragung von Leitungspersonen im Bereich Hochschuldidaktik und -entwicklung in Deutschland konnten 35 Personen (72 angeschrieben) erreicht werden, wobei sich ein breiter Querschnitt verschiedener Einrichtungen ergab. Abgefragt wurden (1) Struktur und institutionelle Anbindung der Einrichtung, (2) Wahrnehmung der eigenen Wirksamkeit sowie (3) Aufgabenschwerpunkte und notwendige Kompetenzen. Die Ergebnisse zeigen, dass einerseits ein Bewusstsein für Herausforderungen jenseits didaktischer Aus- und Weiterbildung besteht und die strategische Dimension erkannt ist. Gleichzeitig zeigt die Betonung "traditioneller" Aufgaben und Kompetenzen, dass die strategische Dimension im Tagesgeschäft oft noch keine zentrale Rolle spielt.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, keywords = {{Hochschulentwicklung, higher education development, Hochschuldidaktik}}, location = {{Mainz}}, publisher = {{Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik dghd}}, title = {{{" Nur" didaktisch oder auch strategisch?: Strukturelle Verankerung, Aufgaben-und Wirksamkeitswahrnehmungen hochschuldidaktischer Einrichtungen in Deutschland}}}, year = {{2012}}, } @inproceedings{4486, author = {{Gebhardt, Anja and Jenert, Tobias}}, keywords = {{learning culture, social interaction}}, location = {{Belgrad, Serbien }}, title = {{{How to Assess and Study the Cultural Dimension of Social Interactions in Higher Education Institutions (HEI)}}}, year = {{2012}}, } @inproceedings{4488, abstract = {{Hintergrund / Kontext In der Hochschuldidaktik hat sich der traditionelle Ansatz, der sich auf das Individuum bezogene Aus- und Weiterbildungs- sowie Beratungsangebote konzentriert, weitgehend etabliert (Urban & Meister, 2010; Land, 2010; Dany, 2007). Allerdings sind diese Aktivitäten in Bezug auf die Bildungsqualität einer gesamten Hochschule oft wenig wirksam. Der Ansatz schlägt vor, hochschuldidaktische Initiativen auf mehreren Ebenen der Hochschule zu verankern: individuelle, programmbezogene und institutionelle Massnahmen (Jenert & Brahm, 2010; Brahm et al., 2010). Zielsetzung / Fragestellung Der Ansatz einer institutionsweiten Hochschulentwicklung wird vor dem Hintergrund einer aktuellen Erhebung zum Status Quo der Hochschuldidaktik diskutiert. Im Zentrum steht die Frage, wie, didaktische Initiativen in der Hochschule nachhaltig verankert werden können. Untersuchungsdesign / Datenerhebung und -auswertung In einer Online-Befragung wurden 32 Hochschuldidaktiker aus Deutschland und der Schweiz befragt. Zur Vertiefung wurden fünf telefonische Interviews durchgeführt. Die schriftlichen Befragungsdaten wurden mittels SPSS, die Interviews (nach der Transkription) inhaltsanalytisch ausgewertet. Erste Ergebnisse Die meisten hochschuldidaktischen Einrichtungen konzentrieren sich auf die Organisation und Durchführung von Qualifizierungsmassnahmen (für 71,9% der Befragten gehört dies zu den bedeutsamen Aufgaben). Dagegen wird die Unterstützung von Programmverantwortlichen oder der Hochschulleitung nur von einem Viertel der Befragten als wichtige Aufgabe erachtet. In den Interviews wird deutlich, dass nur wenige Ansätze bestehen, wie didaktische Initiativen in die gesamte Hochschule getragen werden können. Berufs- und wirtschaftspädagogische Relevanz Die ersten Ergebnisse der Untersuchung zeigen, dass das Feld der Hochschuldidaktik und -entwicklung bisher noch wenig strukturiert ist. Bestehende Ansätze der Berufs- und Wirtschaftspädagogik (z. B. Euler & Sloane, 1999; Gerholz et al., 2010; Gerholz, 2012) können einen Beitrag dazu leisten, didaktische Veränderungsinitiativen innerhalb der Hochschulen wirksamer und nachhaltiger zu gestalten.}}, author = {{Brahm, Taiga and Gerholz, Karl-Heinz and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Hochschuldidaktik, Hochschulentwicklung, Neo-Institutionalismus, Strategie}}, location = {{Paderborn }}, title = {{{Institutionsweite Hochschulentwicklung als neo-institutionalistisches Phänomen}}}, year = {{2012}}, } @inbook{4511, author = {{Jenert, Tobias}}, booktitle = {{Einführung in die Studiengangentwicklung }}, editor = {{Brinker, Tobina and Tremp , Peter}}, isbn = {{978-3-7639-5052-2}}, pages = {{27--44}}, publisher = {{W. Bertelsmann Verlag }}, title = {{{Programmgestaltung als professionelle Aufgabe der Hochschulentwicklung: Gestaltungsmodell und Fallstudie}}}, year = {{2012}}, } @inbook{4512, author = {{Jenert, Tobias and Fust, Alexander}}, booktitle = {{Lernendenorientierung: Studierende im Fokus}}, editor = {{Zimmermann, Tobias and Zellweger, Franziska}}, isbn = {{978-3-03-905-783-2}}, pages = {{63--86}}, publisher = {{hep verlag ag }}, title = {{{Studierende (als) Kunden?: Zum Umgang mit einer herausfordernden Beziehung zwischen Lehrenden und Lernenden}}}, volume = {{3}}, year = {{2012}}, } @inproceedings{4536, author = {{Jenert, Tobias}}, location = {{Hamburg}}, title = {{{Service - Forscher - Change Agents?! Rollen und Strategien einer gestaltungsorientierten Hochschulentwicklung: Keynote-Vortrag im Rahmen des Jungen Forums Hochschul-und Mediendidaktik}}}, year = {{2012}}, } @article{4430, abstract = {{Eine zentrale Herausforderung in der Ausbildung angehender Wirtschaftslehrpersonen stellt die sinnvolle Verknüpfung von Theorie- und Praxiserfahrungen dar. Im Rahmen der Ausbildung angehender Wirtschaftslehrpersonen an der Universität St. Gallen wird eine Lernumgebung gestaltet, die eine Verschränkung von Theorie- und Praxiserfahrungen ermöglichen soll. Die Lernprozesse der Studierenden werden dabei durch didaktisch angeleitete Weblogarbeit unterstützt. Trotz der Lernchancen, die sich aus einer Verknüpfung von theoretischen und praktischen Lernphasen ergeben, schätzen die Studierenden den Nutzen der Weblogarbeit als äusserst gering ein. Die Studierenden bei der reflexiven Integration praxisnaher und theoretischer Lernerfahrungen zu unterstützen, ist eine Herausforderung, die dezidierter Anleitung und Förderung durch die Lehrpersonen bedarf}}, author = {{Jenert, Tobias and Gebhardt, Anja and Käser, Reto}}, issn = {{1992-9579}}, journal = {{Zeitschrift für E-Learning}}, keywords = {{Weblog, Blog, e-learning, TEL, higher education, business education}}, number = {{2}}, pages = {{17--29}}, publisher = {{Studien-Verlag}}, title = {{{Weblogs zur Unterstützung der Theorie-Praxis-Integration in der Wirtschaftslehrenden-Ausbildung}}}, volume = {{6}}, year = {{2011}}, } @article{4431, abstract = {{Die hochschulbezogene Lernforschung konzentierte sich bislang vor allem auf das Lernen Studierender im Vorlesungssaal (Classroom Learning). Im Zuge der Bologna-Diskussion stellt sich jedoch vermehrt die Frage, wie Studierende den langfris­tigen Bildungspfad eines ganzen Studiums gestalten. Denn obschon Studierende seit langem Gegenstand der Forschung sind, ist bislang wenig dazu bekannt, wie Lernaktivitäten ausgewählt und Ressourcen im Studium verteilt werden. Der Beitrag nimmt diese Frage auf und untersucht, welche Handlungsstrategien Studierende bei der Bewältigung ihres Studienalltags in unter­schiedlichen Bologna-konformen Studienprogrammen entwickeln und welche Rahmenbedingungen dabei eine Rolle spielen.}}, author = {{Jenert, Tobias}}, issn = {{2219-6994}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, keywords = {{Programmentwicklung, Bologna, Studierende, Kulturpsychologie, Studienprogramm}}, number = {{2}}, pages = {{61--77}}, publisher = {{Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik}}, title = {{{Die Studierenden? - Ein sozio-kultureller Blick auf das Studieren in Bologna-Strukturen}}}, volume = {{6}}, year = {{2011}}, } @article{4432, abstract = {{Studierendenorientierung ist derzeit eines der Leitkonzepte für die Gestaltung der Lehre an Hochschulen. Ein kritischer Blick offenbart jedoch, dass der Begriff uneinheitlich und mit teils widersprüchlichen Konnotationen gebraucht wird. Der Beitrag analysiert die Begriffsverwendungen innerhalb verschiedener Hochschulkontexte. Dabei werden Widersprüche zwischen den vorgefundenen Konnotationen - insbesondere zwischen den Perspektiven des Hochschulmanagements und der Didaktik - identifiziert. Davon ausgehend wird mit dem Konzept der Bildungsorientierung eine Alternative vorgeschlagen, die auf das Kernziel der Hochschule als Bildungsorganisation verweist und die skizzierten Unschärfen vermeidet.}}, author = {{Reinmann, Gabi and Jenert, Tobias}}, issn = {{2219-6994}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, keywords = {{Studierendenorientierung, Hochschulmanagement, Hochschuldidaktik}}, number = {{2}}, pages = {{106--122}}, publisher = {{Österreichische Gesellschaft für Hochschuldidaktik}}, title = {{{Studierendenorientierung: Wege und Irrwege eines Begriffs mit vielen Facetten}}}, volume = {{6}}, year = {{2011}}, } @inproceedings{4485, abstract = {{Research on teaching and learning in higher education has first and foremost centered on individuals, i.e. students' and teachers' approaches to learning and teaching as well as methods (Entwistle, McCune, & Scheja, 2006; Entwistle & Peterson, 2004). As a consequence, concepts on how to improve and innovate education at higher education institutions (HEI) have stayed on the level of individual courses, trying to qualify teachers to implement new teaching and learning methods in their classrooms (Aineley, 2008, S. 619). Yet, there are both theoretical as well as practical reasons that argue for a broader perspective on learning processes and, as a consequence, reach beyond the course-level but focus on entire educational programmes instead: First, over the last thirty years or so, learning theories are increasingly stressing the importance of (a) social-material contexts (McInerney & van Etten, 2002) as well as (b) learners' subjective experiences. This suggests that a course of study be not regarded as a mere addition of more or less independent courses, but rather as a holistic learning experience. This includes the sum total of a student's educationally purposeful social-material interactions at a HEI both within and outside the classroom (cf. Hu & Kuh, 2002). A second, more practical reason why educational researchers and designers should take a closer look on the design of educational programmes lies in the Bologna process: The introduction of the European Credit Transfer System as well as the tow-tiered study structure force HEI to systematically craft their programmes' internal structure. Due to the fact that there are virtually no pedagogical concepts concerning the design of study programmes, these design processes have so far been dominated by administrative considerations, largely neglecting students' experiences within the programme structures (Winter, 2009; Hildbrand, Tremp, Jäger & Tückmantel, 2008). Thus, it can be concluded that there is a lack of knowledge on how distinctive design features of study programmes (1) are perceived by students and (2) impact on their action strategies concerning for example the selection of learning activities, the attribution of resources for learning, and social interactions with their peers.}}, author = {{Jenert, Tobias}}, keywords = {{educational development, study programmes, approaches to studying}}, location = {{Exeter}}, publisher = {{European Association for Research on Learning and Instruction}}, title = {{{Developing a learning centered model for designing and managing study programmes}}}, year = {{2011}}, } @inproceedings{4489, abstract = {{Over the last two decades, the discussion about innovating teaching and learning at higher education institutions (HEI) has concentrated on various core concepts: such as an increased focus on learning outcomes as competencies and more student-centered teaching. These concepts form part of what Barr and Tagg (1995) have termed the "shift from teaching to learning". However, very few approaches have been proposed so far in the scholarly literature on how to actually transfer such normative concepts into the practice of teaching and learning at HEI. In order to sustainably develop the practices of teaching and learning at HEI, it is necessary to comprehend the prerequisites for educational development. The construct of "learning culture" can be seen as a possible concept to explicate these prerequisites. The aims of this study are to (a) propose an institution-wide approach to educational development at HEI and to (b) present a comprehensive instrument to diagnose learning culture as a starting point for educational development. The findings of the study include a first version of the Learning Culture Inventory for HEI. The students' version of the instrument encompasses 12 scales for the individual, 12 for the pedagogical interactions and 5 for the organizational dimension. The assumed basic factor structure of the instruments could be confirmed. With the institution-wide approach to educational development and the Learning Culture Inventory, this study can provide the basis for sustainable developmental initiatives to innovate teaching and learning at HEI.}}, author = {{Brahm, Taiga and Gebhardt, Anja and Jenert, Tobias}}, keywords = {{higher education, instrument development, strategy, educational development}}, location = {{Exeter}}, publisher = {{European Association for Research on Learning and Instruction}}, title = {{{Learning culture as a prerequisite for an institution-wide approach to educational development}}}, year = {{2011}}, } @inproceedings{4490, abstract = {{Der Beitrag untersucht die Weblog-Arbeit Studierender zur Dokumentation und Reflexion von Praxisprojekten. Zu Beginn und nach Abschluss einer Lehrveranstaltung mit Praxisphase wurden Studierende zur Weblog-Arbeit befragt. Es zeigt sich, dass die Studierenden kaum über Erfahrungen in der Nutzung von Weblogs verfügen und überwiegend negative Einstellungen zum Bloggen aufweisen. Die Blogeinträge erreichen nicht die angestrebte Reflexionstiefe. Es wird diskutiert, wie das didaktische Design gestaltet werden kann, um die gewünschten Effekte ‒ Peer-Feedback und tiefgehende Reflexion ‒ zu erreichen.}}, author = {{Gebhardt, Anja and Jenert, Tobias}}, isbn = {{978-3-8309-2545-3}}, keywords = {{Weblog, Selbststudium, Praxisprojekte, Selbstorganisiertes Lernen}}, location = {{Dresden}}, pages = {{284--392}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Fertigkeiten und Einstellungen Studierender zum Bloggen in Praxisprojekten oder: Spannungsfelder und Teufelskreise beim selbstorganisierten Lernen}}}, volume = {{Band 60}}, year = {{2011}}, } @inproceedings{4491, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, location = {{München }}, title = {{{Institutionsweite Hochschulentwicklung zur nachhaltigen Gestaltung von Lehr-/Lernkulturen}}}, year = {{2011}}, } @inproceedings{4492, author = {{Brahm, Taiga and Jenert, Tobias}}, keywords = {{Hochschulentwicklung}}, location = {{Bochum }}, title = {{{Programmentwicklung zur nachhaltigen Qualitätsentwicklung von Studiengängen}}}, year = {{2011}}, } @inbook{4513, author = {{Jenert, Tobias and Gebhardt , Anja}}, booktitle = {{Wissensgemeinschaften. Digitale Medien - Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre }}, editor = {{Köhler, Thomas and Neumann, Jörg}}, isbn = {{978-3-8309-2545-3}}, pages = {{284--293}}, publisher = {{Waxmann Verlag GmbH }}, title = {{{Besseres Feedback, mehr Reflexion? Fertigkeiten und Einstellungen Studierender zum Bloggen in Praxisprojekten}}}, volume = {{60}}, year = {{2011}}, } @inbook{4514, author = {{Jenert, Tobias and Zellweger, Franziska}}, booktitle = {{Kompetenzorientierte Hochschullehre: Die Notwendigkeit von Kohärenz zwischen Lernzielen, Prüfungsformen und Lehr-Lern-Methoden }}, isbn = {{978-3-0355-1084-3}}, pages = {{80--117}}, publisher = {{hep verlag ag }}, title = {{{Konsistente Gestaltung von Selbstlernumgebungen}}}, volume = {{1}}, year = {{2011}}, } @inbook{4515, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, booktitle = {{ Lehrbuch für Lernen und Lehren mit Technologien}}, editor = {{Ebner, Martin and Schön, Sandra}}, isbn = {{978-3842340114}}, pages = {{1--8}}, publisher = {{Books on Demand GmbH}}, title = {{{Planung und Organisation -Technologieeinsatz von der Bedarfsanalyse bis zur Evaluation}}}, year = {{2011}}, } @inbook{4524, author = {{Jenert, Tobias and Meier, Christoph and Brahm, Taiga}}, booktitle = {{Wissensgemeinschaften: Digitale Medien, Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre }}, editor = {{Köhler, Thomas and Neumann, Jörg}}, isbn = {{978-3-8309-2545-3}}, pages = {{136 -- 145}}, publisher = {{Waxmann Verlag GmbH }}, title = {{{QualiAss - ein Werkzeug zur Prozess- und Qualitätsunterstützung für schriftliche Prüfungen an Hochschulen : Nutzungsszenarien - Spezifikation - Einführung}}}, volume = {{60}}, year = {{2011}}, } @inbook{4559, abstract = {{Der Beitrag untersucht die Weblog-Arbeit Studierender zur Dokumenta¬tion und Reflexion von Praxisprojekten. Zu Beginn und nach Abschluss einer Lehrveranstaltung mit Praxisphase wurden Studierende zum Weblog-Arbeit befragt. Es zeigt sich, dass die Studierenden kaum über Erfahrungen in der Nutzung von Weblogs verfügen und überwiegend negative Einstellungen zum Bloggen aufweisen. Die Blogeinträge erreichen nicht die angestrebte Reflexionstiefe. Es wird diskutiert, wie das didaktische Design gestaltet werden kann, um die gewünschten Effekte - Peer-Feedback und tiefgehende Reflexion - zu erreichen.}}, author = {{Jenert, Tobias and Gebhardt , Anja}}, booktitle = {{Wissensgemeinschaften : Digitale Medien - Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre}}, editor = {{Köhler, Thomas and Neumann , Jörg}}, isbn = {{978-3-8309-2545-3}}, keywords = {{Weblogs, Selbststudium, Praxisprojekte, Hochschule, Edublog}}, pages = {{284--293}}, publisher = {{Waxmann Verlag GmbH }}, title = {{{Besseres Feedback, mehr Reflexion? – Fertigkeiten und Einstellungen Studierender zum Bloggen in Praxisprojekten}}}, volume = {{60}}, year = {{2011}}, } @article{4433, abstract = {{Die aktuelle hochschuldidaktische Diskussion ist durch Schlüsselbegriffe wie Outcome- und Kompetenzorientierung geprägt. Allerdings sind die Strategien zur nachhaltigen Gestaltung der Lehr- und Lernpraxis bisher nur wenig differenziert. Der Beitrag stellt das Konzept einer "institutionsweiten Hochschulentwicklung" vor. Dieses spricht individuelles Handeln von Lehrenden und Lernenden sowie curriculare und organisationale Aspekte an. Mittels Experteninterviews wird gezeigt, dass Hochschulentwicklung eine "Third-Space-Funktion" zwischen Akademie und Administration einnimmt. Das personelle Profil solcher Einrichtungen verlangt nach "Blended Professionals", die sowohl als Servicepersonal als auch als Mitglieder der akademischen Welt wirkungsvoll agieren können.}}, author = {{Jenert, Tobias and Brahm, Taiga}}, issn = {{2219-6994}}, journal = {{Zeitschrift für Hochschulentwicklung}}, keywords = {{Hochschulentwicklung, educational development, higher education, Hochschuldidaktik}}, number = {{4}}, pages = {{124--145}}, publisher = {{Forum Neue Medien Austria}}, title = {{{,,Blended Professionals´´ als Akteure einer institutionsweiten Hochschulentwicklung}}}, volume = {{5}}, year = {{2010}}, }