@article{26706, author = {{Hellmich, Frank and Löper, Marwin Felix}}, issn = {{0952-3383}}, journal = {{British Journal of Special Education}}, number = {{2}}, pages = {{157--179}}, title = {{{Children’s attitudes towards peers with learning disabilities - the role of perceived parental behaviour, contact experiences and self-efficacy beliefs}}}, doi = {{10.1111/1467-8578.12259}}, volume = {{46}}, year = {{2019}}, } @book{26723, editor = {{Schwab, Susanne and Nel, Mirna and Hellmich, Frank}}, publisher = {{Taylor & Francis/Routledge}}, title = {{{Social Participation of Students with Special Educational Needs in Mainstream Education}}}, year = {{2019}}, } @inbook{28790, author = {{Vennemann, Mario and Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried and Wendt, Heike}}, booktitle = {{Grundschulpädagogik zwischen Wissenschaft und Transfer (Jahrbuch Grundschulforschung)}}, editor = {{Donie, Christian and Foerster, Frank and Obermayr, Marlene and Deckwerth, Anne and Kammermeyer, Gisela and Lenske, Gerlinde and Leuchter, Miriam and Wildemann, Anja}}, pages = {{427--432}}, publisher = {{VS Verlag}}, title = {{{Die Relevanz schulischer Kompositionsmerkmale für die Entwicklung mathematischer Kompetenzen am Ende der Grundschulzeit}}}, volume = {{23}}, year = {{2019}}, } @inbook{28791, author = {{Lorenz, Ramona and Endberg, Manuela and Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Lehrer. Bildung. Gestalten. Beiträge zur empirischen Forschung in der Lehrerbildung}}, editor = {{Ehmke, Timo and Kuhl, Poldi and Pietsch, Marcus}}, pages = {{142--152}}, publisher = {{Beltz-Verlag}}, title = {{{Medienbezogene Kompetenzen von Lehrpersonen – Empirische Befunde und Perspektiven für die Lehrerausbildung}}}, year = {{2019}}, } @inbook{28792, author = {{Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Lehrer. Bildung. Gestalten. Beiträge zur empirischen Forschung in der Lehrerbildung}}, editor = {{Ehmke, Timo and Kuhl, Poldi and Pietsch, Marcus}}, pages = {{97--109}}, publisher = {{Beltz-Verlag}}, title = {{{Die Implementation digitaler Medien gestalten: zur Bedeutung der Einstellungen von Fremdsprachenlehrkräften}}}, year = {{2019}}, } @inbook{28795, author = {{Vennemann, Mario and Schwippert, Knut and Eickelmann, Birgit and Massek, Corinna}}, booktitle = {{ICILS 2018 #Deutschland – Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking}}, editor = {{Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried and Gerick, Julia and Goldhammer, Frank and Schaumburg, Heike and Schwippert, Knut and Senkbeil, Martin and Vahrenhold, Jan}}, pages = {{335--365}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern mit und ohne Migrationshintergrund im zweiten internationalen Vergleich}}}, year = {{2019}}, } @inbook{28797, author = {{Senkbeil, Martin and Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit and Vennemann, Mario}}, booktitle = {{ICILS 2018 #Deutschland – Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking}}, editor = {{Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried and Gerick, Julia and Goldhammer, Frank and Schaumburg, Heike and Schwippert, Knut and Senkbeil, Martin and Vahrenhold, Jan}}, pages = {{301--333}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Soziale Herkunft und computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich}}}, year = {{2019}}, } @inbook{28799, author = {{Gerick, Julia and Massek, Corinna and Eickelmann, Birgit and Labusch, Amelie}}, booktitle = {{ICILS 2018 #Deutschland – Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking}}, editor = {{Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried and Gerick, Julia and Goldhammer, Frank and Schaumburg, Heike and Schwippert, Knut and Senkbeil, Martin and Vahrenhold, Jan}}, pages = {{271--300}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Mädchen und Jungen im zweiten internationalen Vergleich}}}, year = {{2019}}, } @inbook{28814, author = {{Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried and Gerick, Julia and Goldhammer, Frank and Schaumburg, Heike and Schwippert, Knut and Senkbeil, Martin and Vahrenhold, Jan}}, booktitle = {{ICILS 2018 #Deutschland – Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking}}, editor = {{Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried and Gerick, Julia and Goldhammer, Frank and Schaumburg, Heike and Schwippert, Knut and Senkbeil, Martin and Vahrenhold, Jan}}, pages = {{33--77}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Anlage, Forschungsdesign und Durchführung der Studie ICILS 2018}}}, year = {{2019}}, } @book{28819, editor = {{Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried and Gerick, Julia and Goldhammer, Frank and Schaumburg, Heike and Schwippert, Knut and Senkbeil, Martin and Vahrenhold, Jan}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{ICILS 2018 #Deutschland – Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking}}}, year = {{2019}}, } @misc{28826, author = {{Gerick, Julia and Eickelmann, Birgit and Steglich, Emilie}}, publisher = {{Universität Hamburg/Universität Paderborn}}, title = {{{Kurzzusammenfassung der Ergebnisse der prozessbegleitenden wissenschaftlichen Evaluation der Einführung von LOGINEO NRW an Pilotschulen}}}, year = {{2019}}, } @misc{28828, author = {{Gerick, Julia and Eickelmann, Birgit and Steglich, Emilie}}, publisher = {{Universität Hamburg/Universität Paderborn}}, title = {{{Abschlussbericht zur prozessbegleitenden Evaluation der Einführung von LOGINEO NRW an Pilotschulen}}}, year = {{2019}}, } @inbook{28830, author = {{Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Steuerung und Qualitätsentwicklung im Fortbildungssystem. Probleme und Befunde – Standardbildung und Lösungsansätze}}, editor = {{Priebe, Botho and Böttcher, Wolfgang and Heinemann, Ulrich and Kubina, Christian}}, pages = {{208--228}}, publisher = {{Klett/Kallmeyer}}, title = {{{Lehrerfortbildung im Kontext der digitalen Transformation: Herausforderungen, Befunde und Perspektiven für eine zukunftsfähige Gestaltung des Bildungssystems}}}, year = {{2019}}, } @inbook{27816, author = {{Eickelmann, Birgit and Drossel, Kerstin}}, booktitle = {{Jahrbuch Ganztagsschule 2019/20}}, editor = {{Maschke, Sabine and Schulz-Gade, Gunild and Stecher, Ludwig}}, pages = {{139--150}}, publisher = {{Debus Pädagogik Verlag}}, title = {{{Chancen des digitalen Lernens in der Ganztagsschule}}}, year = {{2019}}, } @inbook{27817, author = {{Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Individuelle Förderung im Unterricht. Empirische Befunde und Hinweise für die Praxis}}, editor = {{Knauder, Hannelore and Reisinger, Christa-Monika}}, pages = {{143--156}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Potenziale der Tabletnutzung im Unterricht zur individuellen Förderung – Analysen und Forschungsperspektiven}}}, year = {{2019}}, } @inbook{27818, author = {{Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Lehrer. Bildung. Gestalten. Beiträge zur empirischen Forschung in der Lehrerbildung}}, editor = {{Ehmke, Timo and Kuhl, Poldi and Pietsch, Marcus}}, publisher = {{Beltz-Verlag}}, title = {{{Die Implementation digitaler Medien gestalten: zur Bedeutung der Einstellungen von Fremdsprachenlehrkräften}}}, year = {{2019}}, } @inbook{27820, author = {{Senkbeil, Martin and Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit and Vennemann, Mario}}, booktitle = {{ICILS 2018 #Deutschland – Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking}}, editor = {{Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried and Gerick, Julia and Goldhammer, Frank and Schaumburg, Heike and Schwippert, Knut and Senkbeil, Martin and Vahrenhold, Jan}}, pages = {{301--333}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Soziale Herkunft und computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich}}}, doi = {{10.25656/01:18328}}, year = {{2019}}, } @inbook{27821, author = {{Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit and Schaumburg, Heike and Labusch, Amelie}}, booktitle = {{ICILS 2018 #Deutschland – Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern im zweiten internationalen Vergleich und Kompetenzen im Bereich Computational Thinking}}, editor = {{Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried and Gerick, Julia and Goldhammer, Frank and Schaumburg, Heike and Schwippert, Knut and Senkbeil, Martin and Vahrenhold, Jan}}, pages = {{205--240}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Nutzung digitaler Medien und Prädiktoren aus der Perspektive der Lehrerinnen und Lehrer im internationalen Vergleich}}}, year = {{2019}}, } @inbook{27822, author = {{Eickelmann, Birgit and Drossel, Kerstin}}, booktitle = {{Schulreform – Zugänge, Gegenstände, Trends}}, editor = {{Berkemeyer, Nils and Bos, Wilfried and Hermstein, Björn}}, pages = {{445--458}}, publisher = {{Münster}}, title = {{{Digitalisierung im deutschen Bildungssystem im Kontext des Schulreformdiskurses}}}, year = {{2019}}, } @inbook{27823, author = {{Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit and Port, Sonja and Lorenz, Ramona}}, booktitle = {{Transfer zwischen Lehrer(fort)bildung und Wissenschaft}}, editor = {{Manitius, Veronika and van Holt, Nils}}, pages = {{107--128}}, publisher = {{wbv media}}, title = {{{Berufliche, pädagogische und didaktische Professionalisierungsmaßnahmen in der Sekundarstufe im Zeitalter der Digitalisierung und der Zusammenhang mit der Förderung digitaler Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern}}}, year = {{2019}}, } @article{27824, author = {{Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit and Vennemann, Mario}}, issn = {{0012-0731}}, journal = {{DDS – Die Deutsche Schule}}, number = {{4}}, pages = {{391--404}}, title = {{{Digitalisierung und Bildungsgerechtigkeit – die schulische Perspektive}}}, doi = {{10.31244/dds.2019.04.03}}, volume = {{111}}, year = {{2019}}, } @inbook{27825, author = {{Eickelmann, Birgit and Drossel, Kerstin and Port, Sonja}}, booktitle = {{Nachhaltige Professionalisierung für Lehrerinnen und Lehrer: Ideen, Entwicklungen, Konzepte}}, editor = {{Groot-Wilken, Bernd and Koerber, Rolf}}, pages = {{57--82}}, publisher = {{wbv media}}, title = {{{Was bedeutet die Digitalisierung für die Lehrerfortbildung? – Ausgangslage und Perspektiven}}}, year = {{2019}}, } @inproceedings{17329, author = {{Graf-Schlattmann, Marcel and Meister, Dorothee M. and Oevel, Gudrun and Wilde, Melanie}}, booktitle = {{Hochschulforum Digitalisierung (2019). Strategies Beyond Borders – Transforming Higher Education in a Digital Age. Book of Abstracts}}, publisher = {{Hochschulforum Digitalisierung}}, title = {{{Success Factors for the Consolidation and Anchoring of Digitalisation Projects}}}, year = {{2019}}, } @inbook{17330, author = {{Graf-Schlattmann, Marcel and Meister, Dorothee M. and Oevel, Gudrun and Wilde, Melanie}}, booktitle = {{Teilhabe an Bildung und Wissenschaft}}, editor = {{Hafer, J.}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Digitalisierungsstrategien auf dem Prüfstand – eine empirische Untersuchung auf Basis der Grounded-Theory-Methodologie an deutschen Hochschulen}}}, volume = {{75}}, year = {{2019}}, } @book{17914, author = {{Graf-Schlattmann, Marcel and Meister, Dorothee M. and Oevel, Gudrun and Wilde, Melanie}}, title = {{{Digitaler Wandel als strategischer Transformationsprozess – zum allgemeinen und hochschulspezifischen Verständnis der Digitalisierung}}}, doi = {{http://doi.org/10.5281/zenodo.2589943}}, year = {{2019}}, } @book{18704, author = {{Seng, Eva- Maria}}, publisher = {{de Gruyter}}, title = {{{Museum – Exhibition - Cultural Heritage. Museum – Ausstellung- Kulturelles Erbe. Changing Perspectives from China to Europe. Blickwechsel zwischen China und Europa}}}, year = {{2019}}, } @inbook{18780, author = {{Seng, Eva- Maria}}, booktitle = {{Zhuangshi 7}}, pages = {{52--63}}, title = {{{ 乌尔姆设计学院:20 世纪50 至60 年代联邦德国工业设计的训练中心 - The Ulm School of Design: A Training Center for Industrial Design in the Federal Republic of Germany in the 1950/60s}}}, year = {{2019}}, } @inbook{18781, author = {{Seng, Eva- Maria}}, booktitle = {{Zhuangshi 11}}, pages = {{50--63}}, title = {{{包豪斯:20 世纪艺术、设计和建筑领域最具影响力的艺术学院 - Bauhaus: The Most Influential Art School in the Field of Arts, Design and Architecture in the 20th Century}}}, year = {{2019}}, } @inbook{18782, author = {{Seng, Eva- Maria}}, booktitle = {{Zhuangshi 6}}, pages = {{72--86}}, title = {{{- “德国制造”——德意志制造联盟:20 世纪早期的德国工业设计、建筑设计与艺术院校改革 - ‘Made in Germany’- The German Werkbund: Industrial Design, Architecture and Art School Reform in the Early 20th Century}}}, year = {{2019}}, } @article{18783, author = {{Seng, Eva- Maria}}, journal = {{Tsinghua Art Museum TAM 11}}, pages = {{41--52}}, title = {{{The Museum}}}, year = {{2019}}, } @inbook{18804, author = {{Seng, Eva- Maria and Saage, Richard}}, booktitle = {{Bauen mit Sinn. Schritte zu einer Philosophie der Architektur}}, editor = {{Illies, Christian}}, pages = {{73--94}}, title = {{{Geometrische Muster zwischen frühneuzeitlicher Utopie und russischer Avantgarde}}}, year = {{2019}}, } @inbook{18819, author = {{Seng, Eva- Maria}}, booktitle = {{„Genius loci“. Dombaumeistertagung Paderborn 23.-29. September 2018}}, pages = {{150--155}}, title = {{{Kandidatur zum Bauhüttenwesen Die internationale für das immaterielle Kulturerbe der UNESCO}}}, year = {{2019}}, } @article{18922, author = {{Hüpping, Birgit and Büker, Petra}}, journal = {{Pädagogischer Blick}}, number = {{3}}, pages = {{159--173}}, title = {{{Kinder als Forscher in eigener und gemeinsamer Sache – ein Weg zur Partizipation? Ein kinderrechtebasierter didaktischer Ansatz und dessen Relevanz aus der Perspektive von Grundschulkindern}}}, year = {{2019}}, } @inbook{18951, author = {{Büker, Petra}}, booktitle = {{The Routledge International Handbook of Young Children’s Rights}}, editor = {{Murray, Jane and Beth Blue, Swadener and Smith, Kylie}}, pages = {{519--534}}, publisher = {{Routledge}}, title = {{{Combining Children's Participation Rights in Research with Professionalisation of Educators and Teachers – Critical Analysis of a Transition Study Design}}}, year = {{2019}}, } @inbook{18953, abstract = {{stark überarbeitete Auflage. (Deutschunterricht in Theorie und Praxis, Bd. 11/2). Baltmannsweiler: Schneider Verlag.}}, author = {{Büker, Petra and Vorst, Claudia}}, booktitle = {{Lese- und Literaturunterricht}}, editor = {{Kämper-van den Boogaart, Michael and Spinner, Kaspar H.}}, pages = {{21--50}}, publisher = {{Schneider}}, title = {{{Kompetenzerwerb im Lese- und Literaturunterricht der Grundschule}}}, volume = {{11/2}}, year = {{2019}}, } @inbook{18968, author = {{Büker, Petra}}, booktitle = {{Grundschulpädagogik zwischen Wissenschaft und Transfer. Jahrbuch Grundschulforschung}}, editor = {{Donie, Christian and a., u.}}, publisher = {{Springer VS.}}, title = {{{Partizipation von Kindergarten- und Grundschulkindern an Übergangsgestaltung, Übergangsforschung und am Transfer in optimierte Praxis: Erfahrungen aus der Kinderbefragungsstudie „buddY“.}}}, year = {{2019}}, } @inbook{18969, author = {{Büker, Petra and Höke, Julia}}, booktitle = {{Listening to children’s advice about starting school and school age care. EECERA Book Series: Towards an Ethical Praxis in Early Childhood: From Research into Practice}}, editor = {{Dockett, Sue and Einarsdottir, Johanna and Perry, Bob}}, pages = {{116--132}}, publisher = {{Routledge}}, title = {{{Children’s voices as a bridge between educators in kindergarten and teachers in primary school: Potential of children’s perspectives to support professional development}}}, year = {{2019}}, } @inbook{19044, author = {{Büker, Petra and Müller, Ulrike Beate and Seifert, Anja and Arndt, Petra and Carle, Ursula and Graf, Ulrike and Kieferle, Christa and Kordulla, Agnes and Sturmhöfel, Nicole and Wehner, Franziska}}, booktitle = {{Grundschulpädagogik zwischen Wissenschaft und Transfer. Jahrbuch Grundschulforschung}}, editor = {{Donie, Christian and a., u.}}, pages = {{332--357}}, publisher = {{Springer VS}}, title = {{{Perspektiven des Transfers von Forschungsbefunden im Übergang Kindergarten-Grundschule}}}, year = {{2019}}, } @book{19053, editor = {{Eke, Norbert Otto and Strotmann, Angelika}}, pages = {{321}}, publisher = {{Schöningh}}, title = {{{Davidfigur und Opfermotiv – Jüdisch-christliche Transformationen}}}, year = {{2019}}, } @book{19054, editor = {{Eke, Norbert Otto and Elit, Stefan}}, pages = {{540}}, publisher = {{de Gruyter}}, title = {{{Grundthemen der Literaturwissenschaft: Literarische Institutionen}}}, year = {{2019}}, } @book{19055, abstract = {{Erscheinungsjahr in Klammern: 2018}}, editor = {{Eke, Norbert Otto and Hohlweck, Patrick}}, pages = {{274}}, publisher = {{Fink/Brill}}, title = {{{Zersetzung. Automatismen und Strukturauflösung}}}, year = {{2019}}, } @inbook{19154, author = {{Eke, Norbert Otto}}, booktitle = {{Werner Fritsch: Faust Sonnengesang II und III. Materialien}}, pages = {{25--42}}, publisher = {{filmedition suhrkamp (DVD)}}, title = {{{Die Explosion der Bilder im Kopf oder: „Les beaux livres sont écrits dans une sorte de langue étrangère.“}}}, year = {{2019}}, } @inbook{19157, author = {{Eke, Norbert Otto}}, booktitle = {{Davidfigur und Opfermotiv – Jüdisch-christliche Transformationen}}, editor = {{Eke, Norbert Otto and Strotmann, Angelika}}, pages = {{261--278}}, publisher = {{Schöningh}}, title = {{{„Es ist nur eine Probe.“ George Taboris ‚musikalisches Opfer‘ „Die Goldberg-Variationen“}}}, year = {{2019}}, } @inbook{19158, author = {{Eke, Norbert Otto and Strotmann, Angelika}}, booktitle = {{Davidfigur und Opfermotiv – Jüdisch-christliche Transformationen}}, editor = {{Eke, Norbert Otto and Strotmann, Angelika}}, pages = {{1--8}}, publisher = {{Schöningh}}, title = {{{Davidfigur und Opfermotiv – Jüdisch-christliche Transformationen biblischer Texte}}}, year = {{2019}}, } @inbook{19159, author = {{Eke, Norbert Otto and Elit, Stefan}}, booktitle = {{Grundthemen der Literaturwissenschaft: Literarische Institutionen}}, editor = {{Eke, Norbert Otto and Elit, Stefan}}, pages = {{3--17}}, publisher = {{de Gruyter}}, title = {{{Literarische Institutionen}}}, year = {{2019}}, } @inbook{19160, author = {{Eke, Norbert Otto}}, booktitle = {{Grundthemen der Literaturwissenschaft: Literarische Institutionen}}, editor = {{Eke, Norbert Otto and Elit, Stefan}}, pages = {{60--107}}, publisher = {{de Gruyter}}, title = {{{Historischer Abriss: Aufklärung bis Gegenwart}}}, year = {{2019}}, } @inbook{19162, abstract = {{Erscheinungsjahr in Klammern: 2018}}, author = {{Eke, Norbert Otto}}, booktitle = {{Zersetzung. Automatismen und Strukturauflösung}}, editor = {{Eke, Norbert Otto and Hohlweck, Patrick}}, pages = {{205--222}}, publisher = {{Fink/Brill}}, title = {{{Zersetzung(en) dramatischer Ordnung: Marlene Streeruwitz und Rainald Goetz}}}, year = {{2019}}, } @inbook{19163, abstract = {{Erscheinungsjahr in Klammern: 2018}}, author = {{Eke, Norbert Otto and Hohlweck, Patrick}}, booktitle = {{Zersetzung. Automatismen und Strukturauflösung}}, editor = {{Eke, Norbert Otto and Hohlweck, Patrick}}, pages = {{9--14}}, publisher = {{Fink/Brill}}, title = {{{Zersetzung. Automatismen und Strukturauflösung}}}, year = {{2019}}, } @inbook{18023, author = {{Graf-Schlattmann, Marcel and Meister, Dorothee M. and Oevel, Gudrun and Wilde, Melanie}}, booktitle = {{Strategies Beyond Borders – Transforming Higher Education in a Digital Age. Book of Abstracts}}, pages = {{12 -- 14}}, title = {{{Success Factors for the Consolidation and Anchoring of Digitalisation Projects}}}, year = {{2019}}, } @inbook{18034, author = {{Graf-Schlattmann, Marcel and Meister, Dorothee M. and Oevel, Gudrun and Wilde, Melanie}}, booktitle = {{Teilhabe in der digitalen Bildungswelt}}, editor = {{Hafer, J. and Mauch, M. and Schumann, M.}}, pages = {{14 -- 26}}, publisher = {{New York: Waxmann S.}}, title = {{{Digitalisierungsstrategien auf dem Prüfstand – eine empirische Untersuchung auf Basis der Grounded-Theory-Methodologie an deutschen Hochschulen}}}, year = {{2019}}, } @inbook{21897, author = {{Rumlich, Dominik}}, booktitle = {{Die große Frage}}, editor = {{Doff, Sabine and Giesler, Tim and Tödter, Mareike}}, pages = {{169--189}}, publisher = {{Wissenschaftlicher Verlag Trier}}, title = {{{Inwiefern verbessert bilingualer Sachfachunterricht die Englischkompetenzen von Schülerinnen und Schülern?}}}, year = {{2019}}, } @inbook{21920, author = {{Juchem-Grundmann, Constanze and Matz, Frauke and Rumlich, Dominik}}, booktitle = {{Sprachen lernen integriert: global, regional, lokal. Dokumentation zum 27. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF). Jena, 27.-30. September 2017}}, editor = {{Falkenhagen, Charlotte and Funk, Hermann and Reinfried, Marcus and Volkmann, Laurenz}}, pages = {{449--452}}, publisher = {{Schneider Hohengehren}}, title = {{{Freies Format 9: Nachwuchscafé}}}, year = {{2019}}, } @inbook{21923, author = {{Diehr, Bärbel and Becker, Annette and Breul, Carsten and Frisch, Stefanie and Kastens, Claudia and Rumlich, Dominik}}, booktitle = {{Kohärenz in der Lehrerbildung}}, editor = {{Hellmann, Katharina and Kreutz, Jessica and Schwichow, Martin and Zaki, Katja}}, pages = {{199--213}}, publisher = {{Springer Fachmedien Wiesbaden}}, title = {{{Kohärenz im Englischstudium für die Primarstufe: Das Lehr-Lern-Konzept des Wuppertaler Projekts EULE}}}, year = {{2019}}, } @misc{8312, author = {{Bäumer, Frederik Simon and Geierhos, Michaela}}, booktitle = {{encyclopedia.pub}}, keywords = {{OTF Computing, Natural Language Processing, Requirements Engineering}}, publisher = {{MDPI}}, title = {{{Requirements Engineering in OTF-Computing}}}, year = {{2019}}, } @inbook{4798, author = {{Harteis, Christian}}, booktitle = {{Work-based learning as a pathway to competence-based education}}, editor = {{Bahl, Anke and Dietzen, Anke}}, pages = {{85--97}}, publisher = {{Barbara Budrich}}, title = {{{Supporting learning at work in an era of digitalization of work}}}, year = {{2019}}, } @article{8424, abstract = {{The vision of On-the-Fly (OTF) Computing is to compose and provide software services ad hoc, based on requirement descriptions in natural language. Since non-technical users write their software requirements themselves and in unrestricted natural language, deficits occur such as inaccuracy and incompleteness. These deficits are usually met by natural language processing methods, which have to face special challenges in OTF Computing because maximum automation is the goal. In this paper, we present current automatic approaches for solving inaccuracies and incompletenesses in natural language requirement descriptions and elaborate open challenges. In particular, we will discuss the necessity of domain-specific resources and show why, despite far-reaching automation, an intelligent and guided integration of end users into the compensation process is required. In this context, we present our idea of a chat bot that integrates users into the compensation process depending on the given circumstances. }}, author = {{Bäumer, Frederik Simon and Kersting, Joschka and Geierhos, Michaela}}, issn = {{2073-431X}}, journal = {{Computers}}, keywords = {{Inaccuracy Detection, Natural Language Software Requirements, Chat Bot}}, location = {{Vilnius, Lithuania}}, number = {{1}}, publisher = {{MDPI AG, Basel, Switzerland}}, title = {{{Natural Language Processing in OTF Computing: Challenges and the Need for Interactive Approaches}}}, doi = {{10.3390/computers8010022}}, volume = {{8}}, year = {{2019}}, } @inproceedings{8529, author = {{Seemann, Nina and Merten, Marie-Luis}}, booktitle = {{DHd 2019 Digital Humanities: multimedial & multimodal. Konferenzabstracts}}, editor = {{Sahle, Patrick}}, isbn = {{978-3-00-062166-6}}, location = {{Mainz and Frankfurt am Main, Germany}}, pages = {{352--353}}, publisher = {{Zenodo}}, title = {{{UPB-Annotate: Ein maßgeschneidertes Toolkit für historische Texte}}}, doi = {{10.5281/ZENODO.2596094}}, year = {{2019}}, } @inproceedings{8532, author = {{Bäumer, Frederik Simon and Buff, Bianca and Geierhos, Michaela}}, booktitle = {{DHd 2019 Digital Humanities: multimedial & multimodal. Konferenzabstracts}}, editor = {{Sahle, Patrick}}, isbn = {{978-3-00-062166-6}}, location = {{Mainz and Frankfurt am Main, Germany}}, pages = {{192--193}}, publisher = {{Zenodo}}, title = {{{Potentielle Privatsphäreverletzungen aufdecken und automatisiert sichtbar machen}}}, doi = {{10.5281/zenodo.2596095}}, year = {{2019}}, } @inproceedings{9613, abstract = {{The ability to openly evaluate products, locations and services is an achievement of the Web 2.0. It has never been easier to inform oneself about the quality of products or services and possible alternatives. Forming one’s own opinion based on the impressions of other people can lead to better experiences. However, this presupposes trust in one’s fellows as well as in the quality of the review platforms. In previous work on physician reviews and the corresponding websites, it was observed that there occurs faulty behavior by some reviewers and there were noteworthy differences in the technical implementation of the portals and in the efforts of site operators to maintain high quality reviews. These experiences raise new questions regarding what trust means on review platforms, how trust arises and how easily it can be destroyed.}}, author = {{Kersting, Joschka and Bäumer, Frederik Simon and Geierhos, Michaela}}, booktitle = {{Proceedings of the 4th International Conference on Internet of Things, Big Data and Security}}, editor = {{Ramachandran, Muthu and Walters, Robert and Wills, Gary and Méndez Muñoz, Víctor and Chang, Victor}}, isbn = {{978-989-758-369-8}}, keywords = {{Trust, Physician Reviews, Network Analysis}}, location = {{Heraklion, Greece}}, pages = {{147--155}}, publisher = {{SCITEPRESS}}, title = {{{In Reviews We Trust: But Should We? Experiences with Physician Review Websites}}}, year = {{2019}}, } @book{9719, editor = {{Flotmann-Scholz, Christina and Lienen, Anna}}, publisher = {{Universitätsverlag Winter}}, title = {{{Victorian Ideologies in Contemporary British Cultures}}}, year = {{2019}}, } @inbook{9720, author = {{Flotmann-Scholz, Christina and Lienen, Anna}}, booktitle = {{Victorian Ideologies in Contemporary British Cultures}}, editor = {{Flotmann-Scholz, Christina and Lienen, Anna}}, pages = {{135--173}}, publisher = {{Universitätsverlag Winter}}, title = {{{(New?) Masculinities in Nineteenth-Century Sensation Fiction and Contemporary Black British Fiction}}}, year = {{2019}}, } @inbook{9721, author = {{Flotmann-Scholz, Christina and Lienen, Anna}}, booktitle = {{Victorian Ideologies in Contemporary British Cultures}}, editor = {{Flotmann-Scholz, Christina and Lienen, Anna}}, publisher = {{Universitätsverlag Winter}}, title = {{{Introduction}}}, year = {{2019}}, } @book{9810, editor = {{Flotmann-Scholz, Christina and Lienen, Anna}}, publisher = {{Universitätsverlag Winter}}, title = {{{Victorian Ideologies in Contemporary British Cultures}}}, year = {{2019}}, } @misc{17157, author = {{Oevel, Gudrun and Graf-Schlattmann, Marcel and Meister, Dorothee M. and Wilde, Melanie}}, title = {{{Digitaler Wandel als strategischer Transformationsprozess – Zum allgemeinen und hochschulspezifischen Verständnis der Digitalisierung}}}, doi = {{10.5281/ZENODO.2589943}}, year = {{2019}}, } @inproceedings{12946, author = {{Bäumer, Frederik Simon and Buff, Bianca}}, booktitle = {{Proceedings of the 8th International Conference on Data Science, Technology and Applications}}, isbn = {{9789897583773}}, title = {{{How to Boost Customer Relationship Management via Web Mining Benefiting from the Glass Customer’s Openness}}}, doi = {{10.5220/0007828301290136}}, year = {{2019}}, } @misc{13435, author = {{Friesen, Edwin}}, publisher = {{Universität Paderborn}}, title = {{{Requirements Engineering im OTF-Computing: Informationsextraktion und Unvollständigkeitskompensation mittels domänenspezifischer Wissensbasis}}}, year = {{2019}}, } @article{13654, author = {{Goller, Michael and Ursin, Jani and Vähäsantanen, Katja and Festner, Dagmar and Harteis, Christian}}, issn = {{0742-051X}}, journal = {{Teaching and Teacher Education}}, pages = {{235--248}}, title = {{{Finnish and German student teachers’ motivations for choosing teaching as a career. The first application of the FIT-Choice scale in Finland}}}, doi = {{10.1016/j.tate.2019.06.023}}, year = {{2019}}, } @inbook{17637, author = {{Peckhaus, Volker}}, booktitle = {{Der Wiener Kreis – Aktualität in Wissenschaft, Literatur, Architektur und Kunst}}, editor = {{Arnswald, Ulrich and Stadler, Friedrich and Weibel, Peter}}, pages = {{115--129}}, publisher = {{LIT Verlag}}, title = {{{Logik im Logischen Empirismus}}}, volume = {{17}}, year = {{2019}}, } @inbook{31752, author = {{Willeke, Stephanie}}, booktitle = {{Hass/Literatur. Literatur- und kulturwissenschaftliche Beiträge zu einer Theorie- und Diskursgeschichte}}, editor = {{Brokoff , Jürgen and Walter-Jochum, Robert }}, pages = {{355--377}}, publisher = {{transcript }}, title = {{{Konstruktionen des Terrors. Zur Hassrede in den Romanen Jenseits von Deutschland von George Tenner und Das dunkle Schiff von Sherko Fatah}}}, year = {{2019}}, } @inbook{31746, author = {{Willeke, Stephanie}}, booktitle = {{Zwischen den Sprachen – Mit der Sprache? Deutschsprachige Literatur in Palästina und Israel}}, editor = {{Willeke, Stephanie and Eke, Norbert Otto}}, pages = {{251--270}}, publisher = {{Aisthesis }}, title = {{{„So kommt doch alles noch zum Happy End.“ Sammy Gronemanns zionistische Komödie Der Prozess um des Esels Schatten}}}, year = {{2019}}, } @inbook{31756, author = {{Willeke, Stephanie}}, booktitle = {{Das Politische in der Literatur der Gegenwart}}, editor = {{Neuhaus , Stefan and Nover, Immanuel }}, pages = {{433--450}}, publisher = {{de Gruyter}}, title = {{{Der eingehegte Terrorist? Dorothea Dieckmanns Guantánamo}}}, year = {{2019}}, } @inbook{31809, author = {{Ballweg, Sandra}}, booktitle = {{Portfolioarbeit im Kontext von Sprachenunterricht. Neue internationale Entwicklungen}}, editor = {{Ballweg, Sandra and Kühn, Bärbel}}, pages = {{191--210}}, publisher = {{Universitätsdrucke Göttingen}}, title = {{{Portfolioarbeit als Professionalisierungsgelegenheit}}}, year = {{2019}}, } @inbook{32003, author = {{Ballweg, Sandra and Riemer, Claudia}}, booktitle = {{Dhoch3-Studienmodule Deutsch als Fremdsprache}}, title = {{{Das Verhältnis zwischen Fremdsprachenerwerbsforschung und Fremdsprachenunterricht - Einführung in das Themenfeld}}}, doi = {{10.31816/Dhoch3.2019.87}}, year = {{2019}}, } @inbook{32011, author = {{Ballweg, Sandra and Introna, Silvia and Riemer, Claudia}}, booktitle = {{Dhoch3-Studienmodule Deutsch als Fremdsprache}}, title = {{{Theorien und Hypothesen für den L2-Erwerb - Einführung in das Themenfeld}}}, doi = {{10.31816/Dhoch3.2018.81}}, year = {{2019}}, } @misc{18734, author = {{Peckhaus, Volker}}, booktitle = {{Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete }}, title = {{{Wille, Matthias, "Gottlob Frege. Begriffsschrift, eine der arithmetischen nachgebildete Formelsprache des reinen Denkens", Springer Spektrum: Berlin 2018 (Klassische Texte der Wissenschaft)}}}, year = {{2019}}, } @misc{18736, author = {{Peckhaus, Volker}}, booktitle = {{Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete}}, title = {{{Honerkamp, Josef, "Denken in Strukturen und seine Geschichte. Von der Kraft des mathematischen Beweises", Springer: Berlin 2018}}}, year = {{2019}}, } @inbook{32202, author = {{Ptashnyk, Stefaniya}}, booktitle = {{Dimensionen des sprachlichen Raums: Variation - Mehrsprachigkeit - Konzeptualisie-rung (Schriften zur deutschen Sprache in Österreich)}}, editor = {{Bülow, Lars and Fischer, Ann Kathrin and Herbert, Kristina }}, pages = {{213–232}}, publisher = {{Peter Lang Verlag}}, title = {{{Borrowing, Code-Switching and Fused Lects: Language Contact and Multilingual Prac-tices from a Socio-Historical Perspective}}}, volume = {{45}}, year = {{2019}}, } @inbook{32253, author = {{Ptashnyk, Stefaniya}}, booktitle = {{Mediale Selbstreferenzen}}, editor = {{Tancer, Josef }}, pages = {{19–54}}, publisher = {{new academic press}}, title = {{{Mediale (Selbst-)Referenzen in der galizischen Presse des 19. Jahrhunderts: „Gazeta Lwowska“ und „Lemberger Zeitung“ im Vergleich}}}, year = {{2019}}, } @misc{32257, author = {{Ptashnyk, Stefaniya and Falkson, Katharina and Lemberg, Ingrid}}, booktitle = {{HSozKult (online unter https://www.hsozkult.de/conferencereport/id/tagungsberichte-8281)}}, title = {{{„Stadtrechte und Stadtrechtsreformationen“. Tagung an der Heidelberger Akademie der Wissenschaften vom 03.04.2019 – 05.04.2019. Tagungsbericht}}}, year = {{2019}}, } @misc{18987, author = {{Peckhaus, Volker}}, booktitle = {{Mathematical Reviews}}, title = {{{Jesseph, Douglas M., “Hobbes and the Syllogism”, in: Marco Sgarbi/Matteo Cosci (Hgg.), The Aftermath of Syllogism, Blumsbury Academic: London 2018 (Bloomsbury Studies in the Aristotelian Tradition), 67–81}}}, year = {{2019}}, } @misc{18988, author = {{Peckhaus, Volker}}, booktitle = {{Mathematical Reviews }}, title = {{{Tieszen, Richard, “Husserl and Gödel”, in: Stefania Centrone (Hg.), Essays on Husserl’s Logic and Philosophy of Mathematics, Springer: Dordrecht 2017 (Synthese Library; 384), 431–459}}}, year = {{2019}}, } @misc{18993, author = {{Peckhaus, Volker}}, booktitle = {{Mathematical Reviews }}, title = {{{Vanzo, Alberto, “Kant’s False Subtlety of the Four Syllogistic Figures”, in: Marco Sgarbi/Matteo Cosci (Hgg.), The Aftermath of Syllogism, Blumsbury Academic: London 2018 (Bloomsbury Studies in the Aristotelian Tradition), 157–190}}}, year = {{2019}}, } @inbook{32259, author = {{Ptashnyk, Stefaniya}}, booktitle = {{Journal of Historical Sociolinguistics, 2/2019 (online)}}, editor = {{Denkler, Markus and Elspaß, Stephan and Hüpper, Dagmar and Topalović, Elvira }}, publisher = {{Heidelberg}}, title = {{{Book Review: Deutsch im 17. Jahrhundert: Studien zu Sprachkontakt, Sprachvariation und Sprachwandel. Gedenkschrift für Jürgen Macha. (Sprache - Literatur und Studien zur Linguistik/Germanistik, Band 46)}}}, year = {{2019}}, } @inbook{32157, author = {{Karsten, Andrea}}, booktitle = {{Praxishandbuch Schreibdidaktik. Übungen zur Vermittlung wissenschaftlicher Schreibkompetenzen}}, editor = {{Wymann, Christian}}, pages = {{158 -- 163}}, publisher = {{Barbara Budrich}}, title = {{{Blätterwald zur Positionierung in akademischen Texten}}}, year = {{2019}}, } @misc{32431, author = {{Tönsing, Johanna}}, booktitle = {{Grundschulunterricht Deutsch 3 (2019)}}, pages = {{46}}, title = {{{Daniel Napp: Das schlaue Buch vom Büchermachen}}}, year = {{2019}}, } @phdthesis{33992, author = {{Musiol, Marie-Luise}}, title = {{{Körper, Macht und Raum. Begehrensstrukturen in der mittelalterlichen Kleinepik (=Diss. masch.). [derzeit in Überarbeitung für den Druck]}}}, year = {{2019}}, } @inbook{33995, author = {{Musiol, Marie-Luise}}, booktitle = {{Prägnantes Erzählen (Brevitas 1 – BmE Sonderheft), (online: https://ojs.uni-oldenburg.de/ojs/index.php/bme/issue/view/7)}}, editor = {{Dimpel, Friedrich Michael and Wagner, Silvan}}, pages = {{383--410}}, title = {{{Raum und Figur. Effekte erzählerischer Arrangements in der 'Frauentreue'}}}, year = {{2019}}, } @article{20686, abstract = {{Die Philosophiegeschichte, die heute gelehrt wird präsentiert sich als ein Kanon, der von "großen Männern" dominiert wird. Doch das ist nicht richtig und vor allem, es war nicht immer so. Es gab großartige und einflussreiche Denkerinnen, von Hildegard von Bingen bis Hannah Arendt und Edith Stein, "in allen Ländern und zu allen Zeiten", wie der aufgeklärte Historiograph Jakob Brucker 1745 in seiner Philosophiegeschichte schrieb. }}, author = {{Hagengruber, Ruth}}, journal = {{philosophie Magazin}}, keywords = {{women philosophers, stolen history, Ruth Hagengruber}}, number = {{13}}, pages = {{8--14}}, title = {{{Die gestohlene Geschichte}}}, year = {{2019}}, } @book{34141, editor = {{Josting, Petra and Kruse, Iris}}, publisher = {{kopaed}}, title = {{{Karen-Susan Fessel. Bielefelder Poet in Residence 2018 / Paderborner Kinderliteraturtage 2019}}}, year = {{2019}}, } @article{15493, author = {{Hagengruber, Ruth Edith}}, issn = {{0930-6633}}, journal = {{Konsens}}, keywords = {{Interview, Europe, Women, Diversity}}, pages = {{43--44}}, publisher = {{Deutscher Akademikerinnenbund}}, title = {{{Frauen aus der Mitte Deutschlands}}}, year = {{2019}}, } @article{13549, author = {{Hagengruber, Ruth Edith}}, issn = {{0026-9662}}, journal = {{British Journal for the History of Philosophy. Vol. 27}}, number = {{4}}, publisher = {{Routledge}}, title = {{{Women Philosophers in Early Modern Philosophy}}}, doi = {{10.1080/09608788.2019.1610861}}, year = {{2019}}, } @inbook{34323, author = {{Kruse, Iris}}, booktitle = {{Bielefelder Poet in Residence 2018 / Paderborner Kinderliteraturtage 2019}}, editor = {{Josting, Petra and Kruse , Iris}}, pages = {{235--249}}, publisher = {{Kopaed}}, title = {{{Kinderideen für Bücher und fürs Leben. Paderborner Grundschulkinder werden auf die Begegnung mit Karen-Susan Fessel vorbereitet}}}, year = {{2019}}, } @inbook{34324, author = {{Kruse, Iris}}, booktitle = {{Intermedialität. Formen - Diskurse - Didaktik}}, editor = {{Maiwald, Klaus}}, pages = {{111--130}}, publisher = {{ Schneider Verlag Hohengehren GmbH}}, title = {{{Trivialität, Komplexität, Intermedialität - Praxistheoretische Perspektiven auf Medienverbunddidaktik und intermediale Lektüre}}}, year = {{2019}}, } @book{34492, abstract = {{Cooperation between teachers and special educators is a central requirement for inclusive schools in which students both with and without special educational needs are taught together. In many studies the autonomy/equity norm is reported as a significant obstacle for cooperation. It implies that teachers strive towards a high amount of autonomy in the sense of ‘privacy in their classroom’ as a reaction to endemic uncertainties of pedagogical work and specific work conditions in schools. Nevertheless, some studies point out that general and special educators strive for and engage in intense forms of cooperation. In this study it is argued from a self-determination theory perspective that cooperation can be accompanied by high values of perceived autonomy if teachers internalized the need for cooperation as part of their professional identity. Furthermore, factors affecting the frequency of cooperation, perception of goal conflict frequency, and stress caused by goal conflicts relating to the endemic uncertainties of pedagogical work are investigated. Analyses were carried out using survey data collected from 222 general and special educators working in either inclusive primary schools, or special schools where pupils had specific special educational needs in the domain of ‘learning’. A key outcome of the study is the absence of the anticipated negative effect of cooperation on the perception of autonomy. This underlines doubts regarding the relevance of the autonomy/equity norm. In addition to that, having special educators with greater levels of experience, as well as the support of the principal through providing fixed time slots for cooperation are identified as central factors supporting cooperation in inclusive schools. Moreover, increased levels of cooperation were found to reduce the perception of goal conflict frequency and stress relating to goal conflicts for general educators. The results of the study are discussed with regard to theoretical implications,the professionalization of general and special educators and opportunities to enhance cooperation and supportive settings in inclusive schools. Die Kooperation von Lehrkräften und Sonderpädagog_innen stellt eine zentrale Bedingung inklusiver Beschulung von Schüler_innen mit und ohne sonderpädagogische Förderbedarfe dar. Als ein maßgebliches Hemmnis der Zusammenarbeit gilt das Autonomie-Paritäts-Muster. Dieses besagt, dass Lehrkräfte aufgrund spezifischer Arbeitsbedingungen und Strukturmerkmale pädagogischer Arbeit in Schule und Unterricht ein hohes Ausmaß an Autonomie i.S.v. ‚Privatheit im Unterricht‘ anstreben. Dennoch weisen Studien darauf hin, dass Lehrkräfte und Sonderpädagog_innen dennoch intensive Kooperationsformen praktizieren und anstreben. In der Arbeit wird mit einem Rückgriff auf die Selbstbestimmungstheorie argumentiert, dass Kooperation auch mit einem hohen Autonomieerleben einhergehen kann, wenn Lehrkräfte und Sonderpädagog_innen Kooperation als Teil ihrer eigenen Professionalität internalisiert haben. Zudem werden Einflussfaktoren auf die Häufigkeit von Kooperation sowie die Wahrnehmung und Belastung von Antinomien und Zielkonflikten als Strukturmerkmale des pädagogischen Handelns untersucht. Grundlage der quantitativ-empirischen Analysen ist eine Stichprobe von insgesamt 222 Lehrkräften und Sonderpädagog_innen in inklusiven Grundschulen und Förderschulen für den Förderschwerpunkt Lernen. Als ein wesentliches Ergebnis der Arbeit zeigt sich, dass negative Effekte der Kooperation auf das Autonomieerleben ausbleiben, sodass die aufgeworfenen Zweifel an der Relevanz des Autonomie-Paritäts-Musters bestärkt werden. Darüber hinaus erweisen sich die Berufserfahrung sowie der Rückhalt der Schulleitung durch geschaffene Zeitfenster im Stundenplan als relevante Einflussfaktoren auf die Häufigkeit der Kooperation von Sonderpädagog_innen in inklusiven Grundschulen. Lehrkräfte in inklusiven Grundschulen nehmen weniger Zielkonflikte und Antinomien wahr und erleben diese weniger belastend, je häufiger sie mit Sonderpädagog_innen kooperieren. Die Ergebnisse werden hinsichtlich theoretischer Implikationen, der Professionalisierung von Lehrkräften und Sonderpädagog_innen sowie Möglichkeiten der Förderung von Kooperation und kooperativer Strukturen diskutiert.}}, author = {{Neumann, Phillip}}, isbn = {{9783830940432}}, keywords = {{Kooperation, Inklusion, Sonderpädagogik, Schulentwicklung, BiLieF}}, pages = {{258}}, publisher = {{Waxmann Verlag GmbH}}, title = {{{Kooperation selbst bestimmt? Interdisziplinäre Kooperation und Zielkonflikte in inklusiven Grundschulen und Förderschulen}}}, doi = {{10.31244/9783830990437}}, volume = {{73}}, year = {{2019}}, } @inbook{34494, author = {{Idel, Till-Sebastian and Lütje-Klose, Birgit and Grüter, Sandra and Mettin, Carlotta and Meyer, Andrea and Neumann, Phillip and Büttner, Gerhard and Hasselhorn, Marcus and Schneider, Wolfgang}}, booktitle = {{Zweigliedrigkeit und Inklusion im empirischen Fokus. Ergebnisse der Evaluation der Bremer Schulreform}}, editor = {{Maaz, Kai and Hasselhorn, Marcus and Idel, Till-Sebastian and Klieme, Eckhard and Lütje-Klose, Birgit and Stanat, Petra and Neumann, Marko and Bachsleitner, Anna and Lühe, Josefine and Schipolowski, Stefan}}, isbn = {{978-3-8309-3964-1}}, pages = {{121--161}}, publisher = {{Waxmann Verlag GmbH}}, title = {{{Inklusion im Bremer Schulsystem}}}, year = {{2019}}, } @article{34491, author = {{Neumann, Phillip}}, issn = {{2626-4064}}, journal = {{SCHULE inklusiv}}, keywords = {{Soziale Partizipation, Inklusion, Sonderpädagogik, Grundschule}}, number = {{2}}, pages = {{47}}, title = {{{Mittendrin oder nur dabei? Sonderpädagogischer Förderbedarf und soziale Partizipation}}}, year = {{2019}}, } @inbook{12726, abstract = {{In seiner Auseinandersetzung mit Immanuel Kant bestreitet Johann August Eberhard Kants Anspruch, in seiner Transzendentalphilosophie die Reichweite und Grenzen des Verstandes auf neue, zuvor nicht dagewesene Weise definiert zu haben. Eberhard dagegen meint die Prinzipien und Grundbegriffe transzendentalphilosophischer Erkenntniskritik schon aus der Leibniz-Wolffschen Schule ableiten zu k{\"o}nnen. An einschl{\"a}giger Stelle -- im dritten Teil seiner Ausf{\"u}hrungen {\"U}ber den wesentlichen Unterschied der Erkenntnis durch die Sinne und durch den Verstand -- belegt er diese Behauptung mit einem Verweis auf die {\glqq}Definition{\grqq} der Erscheinung in den Institutions physiques der Philosophin und Mathematikerin Du Ch{\^a}telet.}}, author = {{Hagengruber, Ruth Edith}}, booktitle = {{Emilie Du Châtelet und die deutsche Aufklärung}}, editor = {{Hagengruber, Ruth and Hecht, Hartmut}}, isbn = {{978-3-658-14021-2}}, pages = {{173--195}}, publisher = {{Springer Fachmedien Wiesbaden; Imprint: Springer VS}}, title = {{{Émilie Du Châtelet zwischen Leibniz und Kant. Du Châtelet in der Eberhard-Kant-Kontroverse}}}, doi = {{10.1007/978-3-658-14022-9{\textunderscore }6}}, volume = {{24}}, year = {{2019}}, } @article{12778, author = {{Hagengruber, Ruth Edith and Hutton, Sarah}}, issn = {{0960-8788}}, journal = {{British Journal for the History of Philosophy}}, number = {{4}}, pages = {{673--683}}, title = {{{Introduction}}}, doi = {{10.1080/09608788.2019.1610861}}, volume = {{27}}, year = {{2019}}, } @inbook{34881, author = {{Diester, Michel}}, booktitle = {{Filmische Moderne. 60 Fragmente}}, editor = {{Fahle, Oliver and Gotto, Lisa and Neitzel, Britta and Nowak, Lars and Wagner, Hedwig and Wendler, André and Wentz, Daniela}}, pages = {{357--364}}, publisher = {{Transcript}}, title = {{{Primer}}}, year = {{2019}}, } @book{35055, author = {{Süßmann, Johannes}}, pages = {{37 S.}}, publisher = {{Bonifatius}}, title = {{{Die sprechende Stadt. Stadtumbau in Paderborn um 1600 und in der Gegenwart}}}, volume = {{152}}, year = {{2019}}, }