@inproceedings{37780, author = {{Hellmich, Frank and Hoya, Fabian Karl and Görel, Gamze and Schwab, Susanne}}, publisher = {{Universität Heidelberg}}, title = {{{Unter welchen Voraussetzungen kooperieren Grundschullehrkräfte im inklusiven Unterricht? – Eine Studie zu den Bedingungen der Kooperationsbereitschaft von Grundschullehrerinnen und -lehrern im inklusiven Unterricht. Vortrag auf der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF)}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{37781, author = {{Ort, Margarita and Hellmich, Frank}}, publisher = {{Universität Heidelberg}}, title = {{{Feedback als Prädiktor für Leseverständnis, Kausalattributionen und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen bei Kindern in der zweiten Hälfte der Grundschulzeit. Vortrag auf der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF)}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{37779, author = {{Hellmich, Frank and Löper, Marwin Felix}}, publisher = {{University of Groningen}}, title = {{{Teacher Behavior as a Prerequisite of Children`s Attitudes Towards Peers with Social or Emotional Disorders. Oral paper presentation. Mini Conference: “The Social Inclusion of Students with Disabilities in General Education”}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{37768, author = {{Hoya, Fabian Karl and Hellmich, Frank}}, publisher = {{University College UCC, Campus Carlsberg}}, title = {{{Effort Feedback as a Prerequisite for Primary School Students’ Implicit Theories and their Reading Motivation. Single Paper. ECER 2017 (European Conference on Educational Research)}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{37767, author = {{Hoya, Fabian Karl and Hellmich, Frank}}, publisher = {{ University of Tampere}}, title = {{{Effects of Parental and Teachers` Positive Feedback on their Children`s Reading Motivation. Single Paper. 17th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction)}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{37769, author = {{Löper, Marwin Felix and Hellmich, Frank}}, publisher = {{University College UCC, Campus Carlsberg}}, title = {{{Determinants of Primary School Students’ Attitudes towards Peers with Special Educational Needs. Single Paper. ECER 2017 (European Conference on Educational Research)}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{37771, author = {{Hellmich, Frank and Schwab, Susanne}}, publisher = {{Porto}}, title = {{{Prerequisites of Primary School Teachers` Willingness to Cooperate in Inclusive Education. Individual Oral Presentation. Porto International Conference on Research in Education (ICRE)}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{37776, author = {{Hellmich, Frank}}, publisher = {{Ludwig-Maximilians-Universität München}}, title = {{{Erklärungsfaktoren für Einstellungen von Grundschullehrkräften zur Inklusion - Qualitative und quantitative Befunde}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{37774, author = {{Löper, Marwin Felix and Hellmich, Frank}}, publisher = {{Porto}}, title = {{{Primary School Students` Perceived Teacher Behavior and their Attitudes towards Peers with Social or Emotional Disabilities}}}, year = {{2017}}, } @inbook{36396, abstract = {{Die Mitbestimmungsmöglichkeiten für Kinder und Jugendliche in Familien und in der Freizeitgestaltung mit Gleichaltrigen haben in den vergangenen Jahrzehnten deutlich zugenommen. In der sozialpädagogischen Forschung wird Partizipation als zentrale Voraussetzung für das gesunde Aufwachsen von Kindern und Jugendlichen hervorgehoben. Mit Blick auf die Heimerziehung der vergangenen 20 Jahre zeigt sich, dass der Fachdiskurs frühzeitig die Notwendigkeit von Partizipation in Institutionen der Heimerziehung erkannt und gefordert hat. Zugleich verweisen die empirischen Studien auf deutliche Hemmnisse in der Umsetzung der fachlichen Forderung. Gleichzeitig impliziert die Veränderung, Beteiligung als grundlegendes Recht von Kindern und Jugendlichen zu konzeptionieren und als solches über organisational verankerte Beschwerdemöglichkeiten abzusichern, eine neue Qualität der Fachdebatten und professionellen Ansätze in der Heimerziehung. Berührt werden dabei nicht nur Fragen zur gelingenden Beteiligung der Adressatinnen und Adressaten sowie geeigneter interner und externer Beschwerdemöglichkeiten. Mit dem vorliegenden Band wird der Versuch einer Bündelung und Systematisierung der Forschungsarbeiten und Ergebnisse zu Beteiligung und Beschwerde in der Heimerziehung im deutschsprachigen Raum unternommen.}}, author = {{Karolus, Jan and Landhäußer, Sandra and Treptow, Rainer and Wlassow, Nina}}, booktitle = {{Beteiligung und Beschwerde in der Heimerziehung}}, editor = {{Equit, Claudia and Flößer , Gabriele and Witzel, Marc}}, isbn = {{978-3-925146-93-0}}, keywords = {{Beschwerdeverfahren • Beteiligung • Heimerziehung • Jugendhilfe}}, pages = {{56}}, publisher = {{IGfH Eigenverlag}}, title = {{{Forschung und Entwicklung im Hinblick auf Beteiligung und Beschwerde in der Heimerziehung}}}, year = {{2017}}, } @article{35769, abstract = {{According to the UN Conventions on the Rights of the Child all children have a right to participation. This UN Convention has influenced professionals and policy-makers worldwide. Thereby participation in kindergarten refers to children’s possibilities to exercise influence on a range of topics from the rules that are applied in the nursery’s course of a day, the daily program, the interior design of the facility, etc. Which possibilities for participation children actually have in their everyday lives and how they perceive these possibilities has not been sufficiently answered in the international discourse. Based on a standardized survey with 4 and 5 year old children on their experiences with various aspects of participation in pre-school institutions the paper contributes to international childhood and participation research. The empirical findings are related to the democracy-theoretical inspired figures of early childhood institutions as “nurseries of democracy” and broader reflections on social inequalities in early childhood. }}, author = {{Klein, Alexandra and Landhäußer, Sandra}}, journal = {{Social Work and Society International Online Journal}}, keywords = {{participation, kindergarten, child’s perspectives, voice, inclusion}}, number = {{No 2}}, title = {{{Children’s Voice in “Nurseries of Democracy“. Participation in Early Childhood Institutions }}}, doi = {{https://ejournals.bib.uni-wuppertal.de/index.php/sws/article/view/527}}, volume = {{Vol 15}}, year = {{2017}}, } @proceedings{40622, editor = {{Miller, Susanne and Holler-Nowitzki, Birgit and Kottmann, Brigitte and Lesemann, Svenja and Letmathe-Henkel, Birte and Meyer, Nikolas and Schroeder, René and Velten, Katrin}}, isbn = {{9783658135010}}, location = {{Bielefeld}}, pages = {{301}}, publisher = {{Springer VS}}, title = {{{Profession und Disziplin - Grundschulpädagogik im Diskurs}}}, doi = {{10.1007/978-3-658-13502-7}}, volume = {{22}}, year = {{2017}}, } @inbook{40623, author = {{Kottmann, Brigitte}}, booktitle = {{Leistung inklusive? Inklusion in der Leistungsgesellschaft}}, editor = {{Lütje-Klose, Birgit and Boger, Mai-Anh and Hopmann, Benedikt and Neumann, Phillip}}, pages = {{224--232}}, publisher = {{Klinkhardt}}, title = {{{"Also ich hab´ mir immer gewünscht im GU tätig zu sein!“ – Ergebnisse der AbsolventInnenbefragung des Studiengangs „Integrierte Sonderpädagogik“ in Bielefeld}}}, volume = {{1}}, year = {{2017}}, } @inbook{40621, author = {{Kottmann, Brigitte}}, booktitle = {{Profession und Disziplin - Grundschulpädagogik im Diskurs}}, editor = {{Miller, Susanne and Holler-Nowitzki, Birgit and Kottmann, Brigitte and Lesemann, Svenja and Letmathe-Henkel, Birte and Meyer, Nikolas and Schroeder, Rene and Velten, Katrin}}, isbn = {{978-3-658-13501-0}}, pages = {{138--144}}, publisher = {{Springer VS}}, title = {{{"Ich sehe mich eher als Lehrerin für alle..." - Ergebnisse der AbsolventInnenbefragungs "Integrierte Sonderpädagogik" in Bielefeld}}}, volume = {{22}}, year = {{2017}}, } @misc{36251, author = {{Meier, Rebecca}}, title = {{{Empathie: Hilfe oder Hindernis bei aktuellen Integrationsaufgaben und dem Umgang mit Radikalisierung?}}}, doi = {{10.17619/UNIPB/1-394}}, year = {{2017}}, } @misc{40625, author = {{Kottmann, Brigitte}}, booktitle = {{Behindertenpädagogik}}, number = {{1}}, pages = {{55--58}}, title = {{{Rezension des Buches "Sonderschullehrerausbildung im Nationalsozialismus" (2014) von Dagmar Hänsel}}}, volume = {{56}}, year = {{2017}}, } @article{41183, author = {{Christina, Watson and Seifert, Andreas and Schaper, Niclas}}, journal = {{Zeitschrift für Erziehungswissenschaften}}, number = {{13}}, pages = {{1--24}}, title = {{{Die Nutzung institutioneller Lerngelegenheiten und die Entwicklung bildungswissenschaftlichen Wissens angehender Lehrkräfte.}}}, volume = {{3}}, year = {{2017}}, } @article{40493, abstract = {{ The United Nations Conference on the Law of the Sea was an arena in which global resource equity was negotiated in a process that extended beyond the governmental actors who took centre stage. But our perceptions of the role of an increasingly civil society in framing national decision-making processes during the 1970s – for instance, through trade associations or nongovernmental organizations – is blurred. Both civil society and economic actors crafted similar policies, though for different purposes: some – with regard to the north–south divide – focused on the conservation of the ocean’s resources over the long term, whereas others were more concerned with short-term economic benefits. This article asks which arguments legitimized property and usage rights, and which resource narratives were used. By taking into account the charged relationship of local–national–global reaches, it also examines perceptions and management of resources in the context of resource equity on a global scale. }}, author = {{Sackel, Johanna}}, issn = {{0843-8714}}, journal = {{International Journal of Maritime History}}, keywords = {{Transportation, History}}, number = {{3}}, pages = {{645--659}}, publisher = {{SAGE Publications}}, title = {{{Food justice, common heritage and the oceans: Resource narratives in the context of the Third United Nations Conference on the Law of the Sea}}}, doi = {{10.1177/0843871417713682}}, volume = {{29}}, year = {{2017}}, } @inbook{41185, author = {{Wolf, Jörgen and Seiffert, Joana and Seifert, Andreas and Rothland, Martin and Brauch, Nicola}}, booktitle = {{Die Unterrichtsplanung: Ein in Vergessenheit geratener Kompetenzbereich?! Status und Perspektiven aus der Sicht der empirischen Forschung.}}, editor = {{Wernke, Stephan and Zierer, Klaus}}, publisher = {{Klinkhardt}}, title = {{{Unterrichtsplanung im Fach Geschichte – Modellierung und Erfassung geschichtsdidaktischen Planungswissens von Lehramtsstudierenden}}}, year = {{2017}}, } @article{20250, author = {{Gaspers, Judith and Cimiano, Philipp and Rohlfing, Katharina and Wrede, Britta}}, journal = {{IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems}}, pages = {{183--196}}, title = {{{Constructing a Language From Scratch: Combining Bottom–Up and Top–Down Learning Processes in a Computational Model of Language Acquisition}}}, doi = {{10.1109/TCDS.2016.2614958}}, volume = {{9}}, year = {{2017}}, }