@inbook{35036, author = {{Eybl, Franz M. and Fulda, Daniel and Süßmann, Johannes}}, booktitle = {{Bündnisse. Politische, soziale und intellektuelle Allianzen im Jahrhundert der Aufklärung}}, editor = {{Eybl, Franz M. and Fulda, Daniel and Süßmann, Johannes}}, isbn = {{978-3-205-20249-3}}, pages = {{9–34}}, publisher = {{Böhlau}}, title = {{{Einführung}}}, doi = {{https://doi.org/10.7767/9783205233039.9}}, year = {{2019}}, } @proceedings{35037, editor = {{Eybl, Franz M. and Fulda, Daniel and Süßmann, Johannes}}, isbn = {{978-3-205-20249-3}}, publisher = {{Böhlau}}, title = {{{Bündnisse. Politische, soziale und intellektuelle Allianzen im Jahrhundert der Aufklärung}}}, doi = {{https://doi.org/10.7767/9783205233039}}, year = {{2019}}, } @inbook{34968, author = {{Süßmann, Johannes}}, booktitle = {{Kolossale Miniaturen. Festschrift für Gerrit Walther}}, editor = {{Chihaia, Matei and Eckert, Georg}}, isbn = {{978-3-402-13411-5}}, keywords = {{Aschaffenburg Ludwig I. König von Bayern Gartenkunst Main Residenzschloß Villen Gärtner, Friedrich von Antikenrezeption Museen Herrschaftslegitimation Bildungsbürger}}, pages = {{388–399}}, publisher = {{Aschendorff}}, title = {{{Das Mainufer von Aschaffenburg: Romantische Geschichtsinszenierung und Herrschaftslegitimation}}}, year = {{2019}}, } @article{35072, author = {{Hansen, Christin}}, journal = {{ Kirchliche Zeitgeschichte}}, number = {{2}}, pages = {{264--276}}, title = {{{Blow your Trumpets Gabriel« – Der Heavy Metal und die Frage des Satanismus}}}, volume = {{32}}, year = {{2019}}, } @article{35071, author = {{Hansen, Christin and Pleitner, Berit}}, journal = {{Geschichte lernen}}, pages = {{2--7}}, title = {{{Vernünftige Deutsche, chaotische Griechen? Stereotype und historisches Lernen}}}, volume = {{192}}, year = {{2019}}, } @article{29223, abstract = {{Die Klage über mangelnde Steuermoral ist in der aktuellen Medienberichterstattung omnipräsent, aber sie ist nicht neu: Bereits kurz nach dem Zweiten Weltkrieg wurde bemängelt, die Deutschen in den westlichen Besatzungszonen hinterzögen ihre Steuern. Verfiel die westdeutsche Steuermoral schon damals? Wie veränderte sie sich im Zeitraum zwischen 1945 und 1953? Nach einem kurzen Überblick über die Geschichte der interdisziplinären Steuermoralforschung und einigen methodischen Überlegungen, wie Historiker*innen die Entwicklung der Steuermoral qualitativ untersuchen können, wird im vorliegenden Aufsatz der Diskurs um das Steuerzahlen in der Nachkriegszeit analysiert. Durch die Analyse von Zeitungsberichten und Parlamentsdebatten werden drei unterschiedliche, konkurrierende Narrative identifiziert, die geeignet waren, ganz verschiedene »policy windows« zu öffnen. Die historische Untersuchung zeigt, dass Narrative über das (ehrliche) Steuerzahlen immer mit bestimmten politischen Interessen verknüpft sind - und dass sie deshalb auch im aktuellen Diskurs über das (ehrliche) Steuerzahlen sorgfältig analysiert werden sollten. }}, author = {{Schönhärl, Korinna}}, issn = {{0340-0425}}, journal = {{Leviathan}}, keywords = {{Political Science and International Relations, Linguistics and Language, Sociology and Political Science, Language and Linguistics}}, number = {{2}}, pages = {{169--191}}, publisher = {{Nomos Verlag}}, title = {{{Steuermoral in Westdeutschland nach dem Zweiten Weltkrieg. Eine diskursanalytische Rekonstruktion}}}, doi = {{10.5771/0340-0425-2019-2-169}}, volume = {{47}}, year = {{2019}}, } @article{29224, abstract = {{Altruistically motivated investment has become the subject of economic, psychological and sociological research in recent years. The long tradition of ethical considerations concerning investment behavior has often been mentioned by historians but rarely investigated. This paper presents a case study of the 19th century philhellene banker Jean-Gabriel Eynard, who was philanthropically active in Greece, but also invested part of his capital on the emerging Greek market. Drawing on the methodological approach of the “sociology of morality”, this article examines how Eynard invested in Greece, which norms and values concerning investment behavior he articulated and how far they were comparable with the norms and values of today’s Socially Responsible Investment. What emerges is that the practices and the norms of Socially Responsible and Ethical Investment then and now are remarkably similar, while the “moral background” (G. Abend) has changed considerably in some, but not all points.}}, author = {{Schönhärl, Korinna}}, issn = {{0340-8728}}, journal = {{Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte}}, keywords = {{Economics, Econometrics and Finance (miscellaneous), Sociology and Political Science, History, Cultural Studies}}, number = {{2}}, pages = {{167--190}}, publisher = {{Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH}}, title = {{{Socially Responsible Investment in 19th Century Greece: A Case Study of a Swiss Banker}}}, doi = {{10.25162/vswg-2019-0007}}, volume = {{106}}, year = {{2019}}, } @article{27994, author = {{Bloh, Bea and van Ophyusen, Stefanie}}, journal = {{Schulmanagement}}, number = {{1}}, pages = {{23--25}}, title = {{{The full range of leadership. Welche Zusammenhänge gibt es zwischen Führungsverhalten und schulischen Qualitätsindikatoren?}}}, volume = {{3}}, year = {{2019}}, } @inbook{28003, author = {{Bloh, Bea and Behrmann, Lars and Homt, Martina and van Ophuysen, Stefanie}}, booktitle = {{Herausforderung Kohärenz: Praxisphasen in der universitären Lehrerbildung. Bildungswissenschaftliche und fachdidaktische Perspektiven}}, editor = {{Degeling, M. and Franken, N. and Freund, S. and Greiten, S. and Neuhaus, D. and Schellenbach-Zell, J.}}, pages = {{135--148}}, publisher = {{Klinkhardt}}, title = {{{Forschendes Lernen in der Lehrerausbildung – Gestaltung und Erforschung des Praxissemesters}}}, year = {{2019}}, } @article{18126, author = {{Mildorf, Jarmila}}, issn = {{2056-4406}}, journal = {{CounterText}}, number = {{3}}, pages = {{290--293}}, publisher = {{Edinburgh University Press}}, title = {{{Aural Worldmaking: An Introduction}}}, volume = {{5}}, year = {{2019}}, } @article{18129, author = {{Mildorf, Jarmila}}, issn = {{0039-4238}}, journal = {{Style}}, number = {{4}}, pages = {{463--469}}, publisher = {{Penn State University Press}}, title = {{{The Irrelevance of Relevance Theory for the Study of Generic Fiction}}}, volume = {{53}}, year = {{2019}}, } @article{18127, author = {{Mildorf, Jarmila}}, issn = {{2056-4406}}, journal = {{CounterText}}, number = {{3}}, pages = {{294--311}}, publisher = {{Edinburgh University Press}}, title = {{{Can Sounds Narrate? Prosody in Sound Poetry Performance}}}, volume = {{5}}, year = {{2019}}, } @inbook{18131, author = {{Mildorf, Jarmila and Ketteler, Daniel}}, booktitle = {{Jahrbuch Literatur und Medizin}}, editor = {{Steger, Florian}}, isbn = {{ 978-3-8253-6938-5}}, pages = {{43--58}}, publisher = {{Universitätsverlag Winter}}, title = {{{Ressourcenorientiertes Schreiben. Tagebücher, Skizzen und Notate in der sozio-therapeutischen Praxis. Mit einem Exkurs zum Tagebuch der Trauer von Roland Barthes}}}, year = {{2019}}, } @inbook{26840, author = {{Mildorf, Jarmila}}, booktitle = {{Lyrik und Medizin}}, editor = {{Steger, Florian and Fürholzer, Katharina}}, isbn = {{978-3-8253-4645-4}}, pages = {{199--212}}, publisher = {{Universitätsverlag Winter}}, title = {{{Why Poetry Matters: Defamiliarization and Perspective in Poetry}}}, year = {{2019}}, } @article{29363, author = {{Schönhärl, Korinna}}, journal = {{Geschichte in Wissenschaft und Unterricht}}, number = {{11/12}}, pages = {{678--694}}, title = {{{„Der Imperativ des Nassauerns, Durchmogelns und Absahnens“: Debatten um Steuermoral in der BRD Anfang der 1980er Jahren}}}, volume = {{70}}, year = {{2019}}, } @inbook{29370, author = {{Schönhärl, Korinna}}, booktitle = {{Grenzüberschreitende institutionalisierte Zusammenarbeit von der Antike bis zur Gegenwart}}, editor = {{Henrich-Franke, Christian and Hiepel, Claudia and Thiemeyer, Guido and Türk, Henning}}, isbn = {{9783748901501}}, pages = {{269--300}}, publisher = {{Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG}}, title = {{{Geld zurück! Internationale Finanzkontrolle in Griechenland im 19. Jahrhundert und in der Gegenwart}}}, doi = {{10.5771/9783748901501-269}}, volume = {{30}}, year = {{2019}}, } @inbook{29369, author = {{Schönhärl, Korinna}}, booktitle = {{Moderner Kapitalismus. Wirtschafts- und unternehmenshistorische Beiträge}}, editor = {{Hesse, Jan-Otmar and Kleinschmidt, Christian and Köster, Roman and Schanetzky, Tim}}, isbn = {{9783161589072}}, pages = {{475--492}}, publisher = {{Mohr Siebeck}}, title = {{{Die Steuermoral weltweit. Eine Artikelserie in der Frankfurter Allgemeinen Zeitung in den Jahren 1963/64}}}, doi = {{10.1628/978-3-16-158907-2}}, year = {{2019}}, } @misc{9621, booktitle = {{Partial Answers}}, editor = {{Hatavara, Mari and Hyvärinen, Matti and Mildorf, Jarmila}}, issn = {{1565-3668}}, number = {{1}}, publisher = {{Partial Answers 17(1)}}, title = {{{Narrating Selves and the Literary from the Bible to Social Media}}}, volume = {{17}}, year = {{2019}}, } @misc{18130, booktitle = {{CounterText}}, editor = {{Mildorf, Jarmila}}, issn = {{2056-4406}}, number = {{3}}, publisher = {{CounterText 5,}}, title = {{{Aural Worldmaking: Audionarratological Approaches to Sound and Narrative}}}, volume = {{5}}, year = {{2019}}, } @article{18128, author = {{Mildorf, Jarmila}}, issn = {{0016-8904}}, journal = {{Germanisch-Romanische Monatsschrift }}, number = {{4}}, pages = {{1--18}}, publisher = {{Universitätsverlag Winter}}, title = {{{Dance, Text and Philosophy in Gertrude Stein’s ‘One Dancing’ and Roger Scruton’s Perictione in Colophon}}}, volume = {{69}}, year = {{2019}}, } @article{18125, author = {{Mildorf, Jarmila}}, issn = {{ISSN 0378-2166}}, journal = {{Journal of Pragmatics}}, pages = {{103--112}}, publisher = {{Elsevier}}, title = {{{Narratives of Vicarious Experience in Oral History Interviews with Craft Artists}}}, volume = {{152}}, year = {{2019}}, } @article{9622, author = {{Mildorf, Jarmila}}, journal = {{Partial Answers}}, number = {{1}}, title = {{{Autobiography, the Literary and the Everyday in Paul Auster's 'Report from the Interior'}}}, volume = {{17}}, year = {{2019}}, } @inbook{29320, author = {{Herzig, Bardo and Wiethoff, Christoph}}, booktitle = {{Praxissemester (Religion) in NRW: Bilanz und Perspektiven}}, editor = {{Caruso, C. and Woppowa, J.}}, publisher = {{Universität Paderborn}}, title = {{{Konzeptionelle, strukturelle und inhaltliche Gestaltungsaspekte des Praxissemesters an der Universität Paderborn}}}, year = {{2019}}, } @inbook{13653, author = {{Harteis, Christian and Goller, Michael and Fischer, Christoph}}, booktitle = {{Beruf, Beruflichkeit, Employability}}, editor = {{Seifried, Jürgen and Beck, Klaus and Ertelt, Bernd-Joachim and Frey, Andreas}}, pages = {{239--253}}, publisher = {{wbv}}, title = {{{Die Auswirkungen der Digitalisierung auf die Bedeutung beruflicher Qualifikation aus betrieblicher Sicht}}}, year = {{2019}}, } @article{8958, author = {{Goller, Michael and Steffen, Bianca and Harteis, Christian}}, issn = {{1874-785X}}, journal = {{Vocations and Learning}}, number = {{1}}, pages = {{67--85}}, title = {{{Becoming a Nurse Aide: An Investigation of an Existing Workplace Curriculum in a Nursing Home}}}, doi = {{10.1007/s12186-018-9209-z}}, volume = {{12}}, year = {{2019}}, } @book{19600, abstract = {{Bd. 1: Michael Hofmann, Klaus von Stosch und Swen Schulte Eickholt. Würzburg 2019. 271 S.}}, editor = {{Eke, Norbert Otto and Hofmann, Michael and van Laak, Lothar}}, publisher = {{Königshausen & Neumann}}, title = {{{Profile der Gegenwartsliteratur (Herausgebertätigkeit von Norbert Otto Eke ab Bd. 1, 2019)}}}, year = {{2019}}, } @inbook{31227, author = {{van Laak, Lothar}}, booktitle = {{Rilkes Musikalität}}, editor = {{Martinec, Thomas}}, pages = {{103--111}}, publisher = {{v+r unipress }}, title = {{{Rauschen, Klang und Stille. Zur Musikalität von Literatur am Beispiel von Rilkes Malte Laurids Brigge.}}}, year = {{2019}}, } @book{31093, editor = {{van Laak, Lothar}}, publisher = {{bei Königshauses & Neumann}}, title = {{{„Profile der Gegenwartsliteratur“}}}, year = {{2019}}, } @book{31244, editor = {{Elit, Stefan and Eke, Otto}}, title = {{{Literarische Institutionen (Reihe: Grundthemen der Literaturwissenschaft)}}}, year = {{2019}}, } @inbook{31003, author = {{Kullmann, Harry and Hülshoff, Andreas}}, booktitle = {{Zwischen Persönlichkeitsbildung und Leistungsentwicklung. Fachspezifische Zugänge zu inklusivem Unterricht im interdisziplinären Diskurs}}, editor = {{Baumert, Britta and Willen, Mareike}}, pages = {{49–69}}, publisher = {{Klinkhardt}}, title = {{{"In erster Linie Kopfsache"!? ‒ Einstellungen zu schulischer Inklusion von Lehrkräften und Lehramtsstudierenden: Theoretische Grundlagen und jüngere empirische Befunde}}}, year = {{2019}}, } @book{29785, editor = {{Biermann, Christine and Geist, Sabine and Kullmann, Harry and Textor, Annette }}, isbn = {{ 978-3-7815-2341-8}}, pages = {{289}}, publisher = {{Klinkhardt}}, title = {{{Inklusion im schulischen Alltag – Praxiskonzepte und Forschungsergebnisse aus der Laborschule Bielefeld}}}, year = {{2019}}, } @inbook{30998, author = {{Kullmann, Harry and Friedli, Reto and Hattermann, Mathias}}, booktitle = {{Inklusion im schulischen Alltag – Praxiskonzepte und Forschungsergebnisse aus der Laborschule}}, editor = {{Biermann, Christine and Geist, Sabine and Kullmann, Harry and Textor, Annette}}, pages = {{261–286}}, publisher = {{Klinkhardt}}, title = {{{Dem Verstehen auf der Spur – ausgewählte Befunde zu den Grundvorstellungen von Schülerinnen und Schülern beim Rechnen mit negativen Zahlen aus einem Unterrichtsstudien-Projekt zum inklusiven Mathematikunterricht}}}, year = {{2019}}, } @inbook{30748, author = {{Geist, Sabine and Kullmann, Harry and Lütje-Klose, Birgit and Siepmann, Christof}}, booktitle = {{Inklusion im schulischen Alltag – Praxiskonzepte und Forschungsergebnisse aus der Laborschule}}, editor = {{Biermann, Christine and Geist, Sabine and Kullmann, Harry and Textor, Annette}}, pages = {{235–259}}, publisher = {{Klinkhardt}}, title = {{{Subjektive Wahrnehmung von Inklusion durch Schülerinnen und Schüler}}}, year = {{2019}}, } @misc{31415, author = {{Elit, Stefan}}, booktitle = {{Literarische Institutionen (Grundthemen der Literaturwissenschaft)}}, editor = {{Elit, Stefan and Eke, Norbert}}, pages = {{19--58}}, title = {{{II. Historischer Abriss: 1. Frühe Hochkulturen bis Europa des 17. Jahrhunderts}}}, year = {{2019}}, } @misc{31504, author = {{Elit, Stefan}}, booktitle = {{Arbitrium 37, H. 2}}, pages = {{262--265}}, title = {{{Michael Ostheimer: Leseland. Chronotopographie der DDR- und Post-DDR-Literatur, Göttingen 2018}}}, year = {{2019}}, } @inbook{19156, author = {{Eke, Norbert Otto and Willeke, Stephanie}}, booktitle = {{Zwischen den Sprachen – mit der Sprache? Deutschsprachige Literatur in Palästina und Israel}}, editor = {{Eke, Norbert Otto and Willeke, Stephanie}}, pages = {{7--15}}, publisher = {{Aisthesis}}, title = {{{Zwischen den Sprachen – mit der Sprache? Deutschsprachige Literatur in Palästina und Israel}}}, year = {{2019}}, } @inbook{19155, author = {{Eke, Norbert Otto}}, booktitle = {{Zwischen den Sprachen – mit der Sprache? Deutschsprachige Literatur in Palästina und Israel}}, editor = {{Eke, Norbert Otto and Willeke, Stephanie}}, pages = {{231--250}}, publisher = {{Aisthesis}}, title = {{{„Einmal furchtlos vor Menschen sein und kühn!“ Max Zweigs Arbeit am Gründungsmythos Israels}}}, year = {{2019}}, } @inbook{31226, author = {{van Laak, Lothar}}, booktitle = {{Zwischen den Sprachen - mit der Sprache? }}, editor = {{Eke, Norbert and Willeke, Stefanie}}, pages = {{271--280}}, publisher = {{Aisthesis}}, title = {{{Schmerz und Ironie. Mascha Kaléko und die deutsche Kultur (mit Blick auf Heinrich Heine)}}}, year = {{2019}}, } @book{19052, editor = {{Eke, Norbert Otto and Willeke, Stephanie}}, pages = {{311}}, publisher = {{Aisthesis}}, title = {{{Zwischen den Sprachen – mit der Sprache? Deutschsprachige Literatur in Palästina und Israel}}}, year = {{2019}}, } @inbook{31602, author = {{Strauß, Sara}}, booktitle = {{Victorian Ideologies in Contemporary British Cultures}}, editor = {{Flotmann-Scholz, Christina and Lienen, Anna}}, pages = {{113--134}}, publisher = {{Winter}}, title = {{{"Victorian Values in Nineteenth- and Twenty-First-Century Advertising and Consumer Practices"}}}, year = {{2019}}, } @misc{31600, author = {{Strauß, Sara}}, booktitle = {{Miranda: Multidisciplinary Peer-Reviewed Journal on the English-Speaking World}}, title = {{{"Silvia Pellicer-Ortín, Julia Tofantšuk (eds.), Women on the Move. Body, Memory and Femininity in Present-Day Transnational Diasporic Writing"}}}, volume = {{19}}, year = {{2019}}, } @book{31611, editor = {{Ballweg, Sandra and Kühn, Bärbel}}, publisher = {{Göttingen: Universitätsdrucke}}, title = {{{Portfolioarbeit im Kontext von Sprachenunterricht. Neue internationale Entwicklungen}}}, year = {{2019}}, } @inbook{31624, author = {{Ballweg, Sandra}}, booktitle = {{Produktion und Partizipation in Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Sprechen - Schreiben - Mitreden. Dokumentation der siebten Gesamtschweizerischen Tagung für Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer}}, editor = {{Shafer, Naomi}}, pages = {{69--76}}, publisher = {{Universität Bern}}, title = {{{Schreibprozesse unterstützen: Der Einsatz von Portfolios und Schreibberatung im DaF- und DaZ-Unterricht}}}, year = {{2019}}, } @inbook{31622, author = {{Ballweg, Sandra}}, booktitle = {{Handbuch Mehrsprachigkeits- und Mehrkulturalitätsdidaktik}}, editor = {{Meißner, Franz-Josef and Fäcke, Christiane}}, pages = {{130--133}}, publisher = {{Narr Francke Attempto}}, title = {{{Portfolio im Kontext von Mehrsprachigkeit}}}, year = {{2019}}, } @inbook{31621, author = {{Ballweg, Sandra}}, booktitle = {{Handbuch Mehrsprachigkeits- und Mehrkulturalitätsdidaktik}}, editor = {{Meißner, Franz-Josef and Fäcke, Christiane}}, pages = {{265--270}}, publisher = {{Narr Francke Attempto}}, title = {{{Erst-, Zweit- und Mehrsprachenerwerb}}}, year = {{2019}}, } @book{31486, author = {{Böker, Ines}}, title = {{{Die Ethik der Widersetzlichkeit. Theoretische und literarische Transformationen der Antigone, Berlin u.a.: Peter Lang (Historisch-kritische Arbeiten zur deutschen Literatur) }}}, volume = {{61}}, year = {{2019}}, } @inbook{31658, author = {{Scharlau, Ingrid and Heuer, Claudia}}, booktitle = {{Wissenschaftliches Lesen und Schreiben vermitteln}}, editor = {{Wymann, Christian}}, publisher = {{Budrich Verlag}}, title = {{{Schnelles inhaltliches Feedback zu Entwürfen}}}, year = {{2019}}, } @inproceedings{31682, author = {{Stratmann, Lukas and Buse, Dominik S. and Heinovski, Julian and Klingler, Florian and Sommer, Christoph and Tünnermann, Jan and Scharlau, Ingrid and Dressler, Falko}}, booktitle = {{INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik – Informatik für Gesellschaft (Workshop-Beiträge)}}, editor = {{Draude, Claude and Lange, Martin and Sick, Bernhard}}, pages = {{ 185 -- 194 }}, publisher = {{Gesellschaft für Informatik e.V.}}, title = {{{Psychological Feasibility of a Virtual Cycling Environment for Human-in-the-Loop Experiments}}}, doi = {{ 10.18420/inf2019_ws21 }}, year = {{2019}}, } @article{28687, abstract = {{Although there is considerable research on and knowledge about students’ conceptual-izations of learning or academic practices and skills, the variability of these conceptu-alizations has been consistently neglected.In the present study, we address this varia-bility in the field of academic readingwith the help of a novel approach. Drawing on qualitative metaphor analysis, we report a detailed system of students’ conceptual met-aphors of reading. Ourspecific methodologicalapproach to identify the structure of these conceptual metaphorsallowsto analyze subjective agency on a lexical as well as grammatical level.The conceptual metaphors we identified by this method are markedly variable, although they create an overall impression of medium to low agency, that is a reader who is only weakly active or potent. Interrater reliability of the coding system was very good. We also report and analyze the frequency of the conceptual metaphors ina sample of 143 texts written by bachelor students.}}, author = {{Scharlau, Ingrid and Körber, Miriam and Karsten, Andrea}}, issn = {{2295-3159}}, journal = {{Frontline Learning Research}}, keywords = {{metaphor, conceptual metaphor, metaphor analysis, academic reading, transitivity}}, number = {{4}}, pages = {{25 -- 57}}, title = {{{Plunging into a world? A novel approach to undergraduates’ metaphors of reading}}}, doi = {{10.14786/flr.v7i4.559}}, volume = {{9}}, year = {{2019}}, } @article{28986, abstract = {{With the present exploration, we aimed to answer the question whether distinct disciplinary cultures are present at today’s universities. To this purpose, we conducted 16 interviews with scholars from different disciplines. Qualitative analysis shows that disciplinary cultures in a narrow, epistemological sense (including forms of knowledge and work as well as organisation of teaching and learning) are perceived as distinct aspects of higher education and deemed important. Disciplinary cultures in a broader sense related to lifestyle and habitus, however, were hardly reported and not perceived as characteristic. Questions of social selectivity or inequality within universities were rarely touched in the interviews. Own cultures are typically described as rather heterogeneous, which is not the case for other cultures. Handling of possible cultures as well as differences by the interviewees turned out to be very cautious, at the same time restrained and respectful. Even where differences are observed or different values are revealed, there is little evidence of disputes. Consequences of these findings for research into disciplinary cultures and higher education are discussed.}}, author = {{Scharlau, Ingrid and Huber, Ludwig}}, journal = {{die hochschullehre}}, keywords = {{disciplinary culture, habitus, distinctions}}, title = {{{Welche Rolle spielen Fachkulturen heute? Bericht von einer Erkundungsstudie.}}}, volume = {{5}}, year = {{2019}}, }