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Qualitative analysis shows that disciplinary cultures in a narrow, epistemological sense (including forms of knowledge and work as well as organisation of teaching and learning) are perceived as distinct aspects of higher education and deemed important. Disciplinary cultures in a broader sense related to lifestyle and habitus, however, were hardly reported and not perceived as characteristic. Questions of social selectivity or inequality within universities were rarely touched in the interviews. Own cultures are typically described as rather heterogeneous, which is not the case for other cultures. Handling of possible cultures as well as differences by the interviewees turned out to be very cautious, at the same time restrained and respectful. Even where differences are observed or different values are revealed, there is little evidence of disputes. 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Mit Blick darauf werden im Artikel behaviorale, kognitive und emotionale Merkmale von Eltern-Kind-Beziehungen erläutert und theoretisch in zentrale Konzepte eingebettet. Das Verhalten ist durch Solidarität zwischen den Generationen, aber auch durch Aspekte des Einflusses innerhalb der Beziehung und aufeinander, gekennzeichnet. Um Familienkognitionen zu beschreiben, werden die verwandten Konzepte der Individuation und der filialen Reife herangezogen. 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This anthology provides an insight into perspectives of long-term internships in North Rhine-Westphalia referring especially to internships of those prospective teachers, who are going to be teachers for religious education. First Bardo Herzig and Christoph Wiethoff present the plan, the structure and the content of long-term internship at Paderborn University. They take pedagogy as their example. Petra Herzmann and Anke B. Liegmann provide a comprehensive survey of qualitative research on long-term internships and present ideas of a qualitative research programme. Carina Caruso and Andreas Seifert focus on the development of pedagogical knowledge of prospective teachers of religious education during the practice phase. Malte Kling gives a summary of his thesis referring to the change of roles of prospective teachers of religious education. Guido Hunze und Gudrun Lohkemper have a look at the relation between theory and practice for a successful professionalization. Norbert Brieden and Monika Tautz compare the accompaniment of students at Cologne and Wuppertal University and put forward an impetus for teaching at university. Mirjam Zimmermann looks at spirituality in internships. Guido Meyer and Carsten Misera give a definition of heterogeneity as a starting point of the development of the teacher habitus. Christoph Vogelsang and Ulrich Feeser-Lichterfeld contribute to a further combination of perspectives on internships. Carina Caruso and Jan Woppowa give a final summary looking especially at future tasks of the design of long-term internships in theology."},{"text":"Das Praxissemester ist seit dem Wintersemester 2014 / 2015 integraler Bestandteil des zweiten Mastersemesters an Hochschulen Nordrhein-Westfalens. Dieser Band bietet eine Zusammenführung von Perspektiven auf das Praxissemester in Nordrhein-Westfalen. Ein besonderer Blick fällt dabei auf das Praxissemester Religionslehre. In diesem Band stellen Bardo Herzig und Christoph Wiethoff einleitend vor, wie das Praxissemester an der Universität Paderborn konzeptionell, strukturell und inhaltlich gestaltet ist. Petra Herzmann und Anke B. Liegmann geben einen umfassenden Überblick zu qualitativen Forschungsbefunden zum Praxissemester und stellen Überlegungen zu einem qualitativen Forschungsprogramm dar. Carina Caruso und Andreas Seifert fokussieren die Entwicklung pädagogischen Wissens bei angehenden Religionslehrkräften. Malte Kling fasst Befunde zusammen, die sich auf den Rollenwechsel angehender evangelischer Religionslehrkräfte beziehen. In besonderem Maße richtet sich der Band auf das Praxissemester Religionslehre, indem Guido Hunze und Gudrun Lohkemper das Theorie-Praxis-Verständnis als Gelingensbedingung von Professionalisierung thematisieren, Norbert Brieden und Monika Tautz die Praxissemesterbegleitung an den Studienorten Köln und Wuppertal vergleichen und hochschuldidaktische Impulse formulieren, Mirjam Zimmermann Spiritualität als Gegenstand religiöser Bildung betrachtet und Guido Meyer und Carsten Misera Heterogenität im Religionsunterricht als einen Ausgangspunkt für die Entwicklung eines Lehrerhabitus im Praxissemester definieren. Weitere Perspektiven bieten Christoph Vogelsang (Didaktik der Physik) und Ulrich Feeser-Lichterfeld (Pastoralpsychologie). 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Einhergehend mit der Frage wie sozialpädagogisches Handeln erlernt werden kann, richten wir unsere Aufmerksamkeit auf zwei zentrale didaktische Prinzipien: Integrale Persönlichkeitsentwicklung und Theorie-Praxis-Relation – und begeben uns auf deren theoretische Spurensuche. Wir plädieren für die Aufnahme eines weiteren, bislang unbeachteten Prinzips in die sozialpädagogische Didaktik: Analyse und Kritik der gesellschaftspolitischen Bedingtheit von Theorie und Praxis und schlagen hierfür den Modus der Reflexion vor. Im Horizont der Professionalisierungsdebatte trägt der Beitrag zur theoretischen Stärkung der wenig ausformulierten Didaktik der Sozialpädagogik im Kontext beruflicher Qualifizierungen bei und kritisiert eine bislang nicht selten zu findende, rein am lernenden Individuum orientierte Argumentation. 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In der Arbeit wird mit einem Rückgriff auf die Selbstbestimmungstheorie argumentiert, dass Kooperation auch mit einem hohen Autonomieerleben einhergehen kann, wenn Lehrkräfte und Sonderpädagog_innen Kooperation als Teil ihrer eigenen Professionalität internalisiert haben. Zudem werden Einflussfaktoren auf die Häufigkeit von Kooperation sowie die Wahrnehmung und Belastung von Antinomien und Zielkonflikten als Strukturmerkmale des pädagogischen Handelns untersucht. Grundlage der quantitativ-empirischen Analysen ist eine Stichprobe von insgesamt 222 Lehrkräften und Sonderpädagog_innen in inklusiven Grundschulen und Förderschulen für den Förderschwerpunkt Lernen. Als ein wesentliches Ergebnis der Arbeit zeigt sich, dass negative Effekte der Kooperation auf das Autonomieerleben ausbleiben, sodass die aufgeworfenen Zweifel an der Relevanz des Autonomie-Paritäts-Musters bestärkt werden. Darüber hinaus erweisen sich die Berufserfahrung sowie der Rückhalt der Schulleitung durch geschaffene Zeitfenster im Stundenplan als relevante Einflussfaktoren auf die Häufigkeit der Kooperation von Sonderpädagog_innen in inklusiven Grundschulen. Lehrkräfte in inklusiven Grundschulen nehmen weniger Zielkonflikte und Antinomien wahr und erleben diese weniger belastend, je häufiger sie mit Sonderpädagog_innen kooperieren. Die Ergebnisse werden hinsichtlich theoretischer Implikationen, der Professionalisierung von Lehrkräften und Sonderpädagog_innen sowie Möglichkeiten der Förderung von Kooperation und kooperativer Strukturen diskutiert.","lang":"ger"},{"text":"Cooperation between teachers and special educators is a central requirement for inclusive schools in which students both with and without special educational needs are taught together. In many studies the autonomy/equity norm is reported as a significant obstacle for cooperation. It implies that teachers strive towards a high amount of autonomy in the sense of ‘privacy in their classroom’ as a reaction to endemic uncertainties of pedagogical work and specific work conditions in schools. Nevertheless, some studies point out that general and special educators strive for and engage in intense forms of cooperation.\r\nIn this study it is argued from a self-determination theory perspective that cooperation can be accompanied by high values of perceived autonomy if teachers internalized the need for cooperation as part of their professional identity. Furthermore, factors affecting the frequency of cooperation, perception of goal conflict frequency, and stress caused by goal conflicts relating to the endemic uncertainties of pedagogical work are investigated. Analyses were carried out using survey data collected from 222 general and special educators working in either inclusive primary schools, or special schools where pupils had specific special educational needs in the domain of ‘learning’.\r\n\r\nA key outcome of the study is the absence of the anticipated negative effect of cooperation on the perception of autonomy. This underlines doubts regarding the relevance of the autonomy/equity norm. In addition to that, having special educators with greater levels of experience, as well as the support of the principal through providing fixed time slots for cooperation are identified as central factors supporting cooperation in inclusive schools. Moreover, increased levels of cooperation were found to reduce the perception of goal conflict frequency and stress relating to goal conflicts for general educators.\r\n\r\nThe results of the study are discussed with regard to theoretical implications,the professionalization of general and special educators and opportunities to enhance cooperation and supportive settings in inclusive schools.","lang":"eng"}],"extern":"1","date_created":"2023-01-10T19:45:06Z","has_accepted_license":"1","status":"public","file":[{"date_created":"2023-01-10T19:48:02Z","file_name":"Neumann_2019_Kooperation selbst bestimmt.pdf","access_level":"open_access","file_size":5324805,"creator":"pneu","file_id":"35898","date_updated":"2023-01-17T13:35:13Z","content_type":"application/pdf","relation":"main_file"}],"keyword":["Kooperation","Inklusion","Sonderpädagogik","Schulentwicklung","BiLieF","Multiprofessionelle Kooperation","Grundschule","Förderschule"],"file_date_updated":"2023-01-17T13:35:13Z","quality_controlled":"1","publisher":"Waxmann","author":[{"first_name":"Phillip","full_name":"Neumann, Phillip","last_name":"Neumann","id":"95559"}],"oa":"1","doi":"10.31244/9783830990437","date_updated":"2023-01-17T13:35:13Z","language":[{"iso":"ger"}],"title":"Kooperation selbst bestimmt? 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