TY - CHAP
AU - Steigerwald, Jörn
ED - Mahler, Andreas
ID - 32679
T2 - Der Essay als 'neue Form'
TI - Montaignes Launen und Fantasien oder : Vom Erschreiben des Essays ("Essais" I.20; III.5)
ER -
TY - JOUR
AU - Steigerwald, Jörn
ID - 32670
JF - Das achtzehnte Jahrhundert, 2020, 1
TI - Vergleichende Kulturanthropologie nach dem anthropologischen Schlaf: Charles-Victor de Bonstettens "L’homme du Midi et l‘homme du Nord“
VL - 44
ER -
TY - CHAP
AU - Steigerwald, Jörn
ED - Meyer-Sickendiek, Burkhard
ID - 32678
T2 - Das Theater der Zärtlichkeit. Affektkultur und Inszenierungsstrategien in Tragödie und Komödie des vorbürgerlichen Zeitalters
TI - Das Theater der Zärtlichkeit. Affektkultur und Inszenierungsstrategien in Tragödie und Komödie des vorbürgerlichen Zeitalters (1630-1760)
ER -
TY - JOUR
AU - Steigerwald, Jörn
ID - 32624
JF - Littératures classiques 2020/3 (n° 103). La Mesnardière, un lettré de cour au XVIIe siècle
TI - Une tragédie pour le Louvre: "La Poétique" de La Mesnardière
ER -
TY - CHAP
AU - Steigerwald, Jörn
ID - 32625
T2 - Jahrbuch der Thüringer Schlösser und Gärten. Fürstliche Feste: Höfische Festkultur zwischen Zeremoniell und Amüsement
TI - Das Fest der Feste - die "Plaisirs de l'île enchantée" oder Versailles als Maßstab
VL - 23
ER -
TY - BOOK
ED - Rezat, Sara
ED - Feilke, Helmuth
ID - 33531
TI - Textprozeduren: Lesen und Schreiben. Praxis Deutsch 281
ER -
TY - JOUR
AU - Rezat, Sara
AU - Feilke, Helmuth
ID - 33593
JF - Praxis Deutsch 281
TI - Textprozeduren. Werkzeuge für Schreiben und Lesen. Basisartikel
ER -
TY - JOUR
AU - Rezat, Sara
ID - 33592
JF - Praxis Deutsch 281
TI - Wie neutral sind Berichte? Modalisierungsprozeduren in Ereignisberichten
ER -
TY - JOUR
AU - Rezat, Sara
AU - Rezat, Sebastian
ID - 33595
JF - Die Grundschulzeitschrift 320
TI - Schulbücher. Werkzeuge zum Üben in den Fächern Deutsch und Mathematik
ER -
TY - JOUR
AU - Rezat, Sara
AU - Grundler, Elke
AU - Schmölzer-Eibinger, Sabine
ID - 33562
JF - Zeitschrift für Angewandte Linguistik
TI - Positionierungen in argumentativen Gesprächen und Briefen der Schule
ER -
TY - CHAP
AU - Zierau, Cornelia
AU - Dohmann, Olga
AU - Jung, Ulla
AU - Decker, Claudia
AU - Niederhaus, Constanze
ED - Berkel-Otto, Lisa
ED - Peuschel, Kristina
ED - Steinmetz, Sandra
ID - 33747
T2 - Theorie-Praxis-Verzahnung in der Lehrkräftebildung. Ergebnisse aus dem Netzwerk „Stark durch Diversität“
TI - „Für meinen späteren Beruf als Lehrerin hat mir das einiges gebracht!“ –Professionalisierung Lehramtsstudierender für das Unterrichten neu zugewanderter Schüler*innen
ER -
TY - CHAP
AU - Zierau, Cornelia
AU - Kofer, Martina
ED - Hägi-Mead, Sara
ED - Kassem, Amani
ID - 33757
T2 - Deutsch lernen: Sprechen – Zuhören – Lesen – Schreiben. Erweiterte Sprachfähigkeiten
TI - Modul 5: Literarische Texte
ER -
TY - BOOK
ED - Zierau, Cornelia
ED - Hackl, Stefan
ED - Rinker, Tanja
ID - 33797
TI - DaZ Sekundarstufe. Konzepte und Materialien, Heft 1/2020, hg. v. Cornelia Zierau: Übergänge gestalten – Neu Zugewanderte unterrichten
ER -
TY - CHAP
AU - Dohmann, Olga
AU - Jung, Ulla
AU - Decker, Claudia
AU - Niederhaus, Constanze
AU - Zierau, Cornelia
ED - Berkel-Otto, Lisa
ED - Peuschel, Kristina
ED - Steinmetz, Sandra
ID - 32058
T2 - Theorie-Praxis-Verzahnung in der Lehrkräftebildung. Ergebnisse aus dem Netzwerk „Stark durch Diversität“
TI - „Für meinen späteren Beruf als Lehrerin hat mir das einiges gebracht!“ – Professionalisierung Lehramtsstudierender für das Unterrichten neu zugewanderter Schüler*innen
ER -
TY - BOOK
ED - Zierau, Cornelia
ED - Ozil, Seyda
ED - Hofmann, Michael
ED - Laut, Jens-Peter
ED - Dayioglu-Yücel, Yasemin
ED - Uca, Didem
ID - 33798
TI - Türkisch-deutsche Studien Jahrbuch 2019: Migrationsbewegungen und Rechtspopulismus nach 2015
ER -
TY - BOOK
ED - Famula, Marta
ED - Al-Taie, Yvonne
ID - 33896
TI - Unverfügbares Verinnerlichen. Figuren der Einverleibung zwischen Eucharistie und Anthropophagie, (= Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik 92)
ER -
TY - CHAP
AU - Famula, Marta
ED - Bartl, Andrea
ED - Zilles, Sebastian
ID - 33909
T2 - Von der ganz normalen Verrücktheit der Welt, (= Literatur & Gegenwart 3)
TI - Von Vätern und Söhnen. Zur Sichtbarkeit und Wahrnehmung in den Texten Markus Orthsʼ
ER -
TY - CHAP
AU - Famula, Marta
ED - Famula, Marta
ED - Al-Taie, Yvonne
ID - 33908
T2 - Unverfügbares Verinnerlichen. Figuren der Einverleibung zwischen Eucharistie und Anthropophagie, (= Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik 92)
TI - Einleitung
ER -
TY - CHAP
AU - Famula, Marta
ID - 33907
T2 - Religiöse Erfahrung – Literarischer Habitus
TI - Der ästhetisierende Habitus. Über Schönheit und Verdrängung in Hugo von Hofmannsthals Das Märchen der 672. Nacht
ER -
TY - CHAP
AU - Famula, Marta
ED - Famula, Marta
ED - Al-Taie, Yvonne
ID - 33911
T2 - Unverfügbares Verinnerlichen. Figuren der Einverleibung zwischen Eucharistie und Anthropophagie, (= Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik 92)
TI - „Mit dem Sonnenschein des Daseins warm auf dem Bauche“ – Einverleibung als Erkenntnisform in Wilhelm Raabes Stopfkuchen
ER -
TY - CHAP
AU - Famula, Marta
ED - Schmidt, Jochen
ID - 33910
T2 - The Narrated Self. Narrative Ethics from the Perspectives of Theology and Literary Studies, (= Theologie | Kultur | Hermeneutik 26)
TI - „...die unter dem schlichten Kleide eine höhere Gestalt verbirgt.“ Die ethische Dimension der Lebenserzählung in Novalisʼ Heinrich von Ofterdingen
ER -
TY - GEN
AU - Famula, Marta
ED - Stingelin, Martin
ED - Weber, Ulrich
ED - Mauz, Andreas
ID - 33935
T2 - Friedrich Dürrenmatt Handbuch. Leben – Werk – Wirkung
TI - Dramaturgisches Denken
ER -
TY - JOUR
AU - Famula, Marta
ID - 33912
JF - Lukas Bärfuss. Text + Kritik, H. 227 (2020). (Herausgeber: Tom Kindt, Victor Lindblom)
TI - „Diese Konkretion empfinde ich als das wirklich Grausame.“ Das Skandalon des Sterbens in Lukas Bärfussʼ Drama Alices Reise in die Schweiz,
ER -
TY - GEN
AU - Famula, Marta
ED - Otto Eke, Norbert
ID - 33936
T2 - Vormärz Handbuch
TI - Adalbert Stifter
ER -
TY - GEN
AU - Famula, Marta
ED - Otto Eke, Norbert
ID - 33937
T2 - Vormärz Handbuch
TI - Ästhetik
ER -
TY - GEN
AU - Famula, Marta
ED - Stingelin, Martin
ED - Weber, Ulrich
ED - Mauz, Andreas
ID - 33934
T2 - Friedrich Dürrenmatt Handbuch. Leben – Werk – Wirkung
TI - Mutiger Mensch
ER -
TY - BOOK
AU - Guthöhrlein, K.
AU - Lindmeier, C.
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35081
TI - Unterrichtsentwicklung und Unterrichtsgestaltung
ER -
TY - CHAP
AU - Egener, L.
AU - Scheer, D.
AU - Laubenstein, Désirée
AU - Meizer, C.
ED - Grosche, M.
ED - Decristan, J.
ED - Urton, K.
ED - Jansen, N.C.
ED - Bruns, G.
ED - Ehl, B.
ID - 35209
T2 - Sonderpädagogik und Bildungsforschung - Fremde Schwestern?
TI - Entwicklung und psychometrische Evaluation eines Fragebogens zur Erfassung subjektiver Definitionen von Inklusion (FEDI)
ER -
TY - BOOK
ED - Müller, Astrid
ED - Tophinke, Doris
ID - 18455
TI - Grammatik entdecken (Praxis Deutsch 282)
VL - 282
ER -
TY - JOUR
AU - Tophinke, Doris
ID - 18147
JF - Praxis Deutsch
TI - Installationskunst beschreiben. Die Grammatik des Lokalisierens entdecken
VL - 282
ER -
TY - JOUR
AU - Müller, Astrid
AU - Tophinke, Doris
ID - 18149
JF - Praxis Deutsch
TI - Grammatik entdecken (Basisartikel)
VL - 282
ER -
TY - CHAP
AU - Görel, Gamze
AU - Finke, Nils
AU - Hellmich, Frank
ED - Skorsetz, Nina
ED - Bonanati, Marina
ED - Kucharz, Diemut
ID - 26631
SN - 978-3-658-27528-0
T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Jahrbuch Grundschulforschung
TI - Sichtweisen von Grundschullehrkräften auf die Qualität inklusiven Unterrichts
ER -
TY - JOUR
AU - Scheer, D.
AU - Egener, L.
AU - Laubenstein, Désirée
AU - Melzer, C.
ID - 35770
JF - In: International Journal of Inclusive Education
TI - Development and psychometric evaluation of an instrument measuring subjective definitions of inclusion (FEDI). International Journal of Inclusive Education.
ER -
TY - CONF
AU - Scheer, D.
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35786
TI - Optimierung von Organisationsstrukturen für die emotionale und soziale Entwicklung? Wissenschaftliche Begleitung des Projekts „Geschwisterklassen“ - online.
ER -
TY - CONF
AU - Scheer, D.
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35791
TI - Auswirkungen der Corona-Schulschließungen auf Schülerinnen und Schüler mit und ohne Förderbedarf der emotionalen und sozialen Entwicklung (COFESE) - online.
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Dingel, Irene
ED - Rohrschneider, Michael
ED - Schmidt-Voges, Inken
ED - Westphal, Siegrid
ED - Whaley, Joachim
ID - 34606
T2 - Handbuch Frieden im Europa der Frühen Neuzeit / Handbook of Peace in Early Modern Europe
TI - Antike und mittelalterliche Grundlagen frühneuzeitlicher Friedensvorstellungen
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Arcangeli , Allesandro
ED - Rogge , Jörg
ED - Salmi, Hannu
ID - 36039
T2 - The Routledge Companion to Cultural History in the Western World
TI - Culture of Politics in the Middle Ages: Rituals to create and confirm political order
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Kamp, Hermann
ED - Schmitz, Sabine
ID - 36046
T2 - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung
TI - Vom Franzosenfeind zum Fußballfreund. Jan Breydel im Gedächtnis der Belgier, Flamen und Brügger Bürger
ER -
TY - BOOK
ED - Kamp, Hermann
ED - Schmitz, Sabine
ID - 34588
TI - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36261
IS - 2/3
JF - Das Argument
TI - Human-Machine Learning und Digital Commons. K/Ein Manifest
VL - 335, 62. Jg. / Heft 2/3
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
AU - Herrmann, Goetz
ED - Emmert, Claudia
ED - Bleiber, Jürgen
ED - Neddermeyer, Ina
ED - Busch, Dominik
ID - 36264
T2 - Game of Drones. Von unbenannten Flugobjekten
TI - Game of Swarms. Schwarmtechologien, Kontrolle und Autonomie in komplexen Waffensystemen
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36263
JF - Wissenschaft & Frieden 2020-3: Der kranke Planet. Beilage
TI - Skynet oder Slaughterbots. Schwarmintelligenz in Militär, Politik und Populärkultur
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36262
JF - Widerspruch
TI - Mit Maschinen anders lernen (Human-Machine Learning II)
VL - 75, 39. Jg.
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36265
JF - Technosecurity Cultures, Sonderausgabe „Science as Culture“ (Hg.: Jutta Weber/Katrin M. Kämpf)
TI - Introduction: Technosecurity Cultures
VL - Vol. 29(1)
ER -
TY - GEN
AU - Pöllmann, Andreas
ID - 36373
IS - 4
KW - Education
SN - 0305-7925
T2 - Compare: A Journal of Comparative and International Education
TI - Transforming study abroad: a handbook
VL - 51
ER -
TY - CHAP
AU - Schmidt, Jochen
ED - Dockter, Cornelia
ED - Dürnberger, Martin
ED - Langefeld, Aaron
ID - 36956
KW - Theologie
KW - dialektik
T2 - Theologische Grundbegriffe. Ein Handbuch
TI - Dialektische Theologie
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Mathematics learning support centres (MLSC) are widely established and evaluated in English-speaking countries (such as the UK, Ireland and Australia). In most of these countries, several national surveys on MLSCs exist. They give an overview of the number of MLSCs as well as their characteristics in these countries. In Germany, there is a lack of studies on MLSCs and the landscape of MLSCs has not been described yet. This article presents basic information concerning counts of MLSCs and their characteristics at universities. Based on a three-step approach of analysing university homepages and additional personal contact via email or phone calls, we gathered typical MLSC features (e.g. staff quantities and qualification, opening and support hours, supported study programmes). We analysed 190 universities from a web-based register on study programmes. In total, we found 61 MLSCs located at 51 German universities. Another 16 support centres were specialized on mathematics didactics, which means they focussed on didactical and methodological support for preservice teacher students and often provided different teaching materials. Thirty-eight centres were located at universities (62.3%) and 23 MLSCs at universities of applied sciences and comparable universities (37.7%). The MLSCs were different in their sizes of staff and opening hours, and both the numbers of staff and the service hours differed greatly. The student groups MLSCs at German universities focus on differ concerning characteristics like study programme or semester. We will provide the main categories describing these groups. We seek to answer research questions concerning the characteristics of MLSCs in Germany and discuss the results compared to international findings. This information is useful for further international collaborative research, for example a standardized international survey. From a national perspective, these findings support networking and collaborations between the MLSCs as well. As some German MLSCs are facing financial cuts, these results might help in gaining additional funding.
AU - Schürmann, Mirko
AU - Gildehaus, Lara
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Schaper, Niclas
AU - Biehler, Rolf
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Kuklinski, Christiane
AU - Lankeit, Elisa
ID - 35712
IS - 2
JF - Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA
KW - Education
KW - General Mathematics
SN - 0268-3679
TI - Mathematics learning support centres in Germany—an overview
VL - 40
ER -
TY - JOUR
AU - Schürmann, Mirko
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Gildehaus, Lara
AU - Schaper, Niclas
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Biehler, Rolf
AU - Lankeit, Elisa
AU - Kuklinski, Christiane
AU - Ruge, Johanna
ID - 24784
JF - dghd-Newsletter
TI - Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020
VL - 4/2020
ER -
TY - JOUR
AU - Schürmann, Mirko
AU - Schaper, Niclas
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Biehler, Rolf
AU - Lankeit, Elisa
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Ruge, Johanna
AU - Kuklinski, Christiane
ID - 16965
JF - dghd-Newsletter
TI - Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
VL - 01/2020
ER -
TY - BOOK
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37279
TI - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven
ER -
TY - JOUR
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37281
IS - 1
JF - Social Work & Society
TI - Negotiating Active Citizenship in Street-Level Practices: An Institutional Logics Perspective
VL - 18
ER -
TY - CHAP
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37284
T2 - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven
TI - Zur Einführung: Ambivalenzen des Kinderschutzes - Empirische und theoretische Perspektiven
ER -
TY - CHAP
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37282
T2 - Sozialpädagogische Kindheiten und Jugenden
TI - Subjektivierung und Optimierung von Jugend in (sozial-)pädagogischen Aktivierungspraktiken
ER -
TY - CHAP
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37286
T2 - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven
TI - Zur Einführung: Ambivalenzen des Kinderschutzes - Empirische und theoretische Perspektiven
ER -
TY - BOOK
AB - Der Sammelband bündelt aktuelle empirische und theoretische Forschungen zur (veränderten) Praxis im Bereich Kinderschutz, diskutiert sie im Zusammenhang und analysiert den politischen wie gesellschaftlichen Umgang mit Kinderschutz im engen und im weiten Sinne. Der Band fokussiert insbesondere die Frage, inwiefern die Sorge um das Kindeswohl – sei es auf der Ebene der konkreten Ausübung und organisationalen Verfasstheit des staatlichen Wächteramts, des präventionspolitischen Zugriffs auf Kinder und deren Familien oder der Formulierung und Umsetzung staatlicher Politiken – mit Ambivalenzen verbunden ist, die sich auf den unterschiedlichen Ebenen je spezifisch bemerkbar machen.
AU - Dahmen, Stephan
AU - Kelle, Helga
ID - 37321
KW - Familienförderung • Frühe Hilfen • Jugendhilfe • Kindeswohl • Kindeswohlgefährdung
SN - 978-3-7799-6083-6
TI - Ambivalenzen des Kinderschutzes Empirische und theoretische Perspektiven
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
AU - Nagenborg, Michael
ED - Maasen, Sabine
ED - Dickel, Sascha
ED - Schneider, Christoph
ID - 37505
T2 - TechnoScienceSociety. Technological Reconfigurations of Science and Society. Sociology of the Sciences Yearbook
TI - TechnoSecuritySociety: Catastrophic Futures, Pre-emptive Security & Mass Surveillance
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
AU - Pentenrieder, Annelie
ED - Heßler, Martina
ED - Liggieri, Kevin
ID - 37507
T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium
TI - Lucy Suchman
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
ED - Heßler, Martina
ED - Liggieri, Kevin
ID - 37506
T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium
TI - Donna Haraway
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
ED - Heßler, Martina
ED - Liggieri, Kevin
ID - 37508
T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium
TI - MenschMaschine
ER -
TY - GEN
ED - Weber, Jutta
ED - Kämpf, Katrin
ID - 37536
IS - 1
T2 - Science as Culture
TI - Technosecurity Cultures. Special Issue of ‚Science as Culture‘. Vol. 29(1), März 2020
ER -
TY - CONF
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Blumberg, Eva
AU - Hellmich, Frank
ID - 36241
TI - Die Bedeutung von Feedback für Selbstkonzept und Motivation bei Kindern im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“
ER -
TY - JOUR
AU - Ehland, Christoph
ID - 35505
IS - 3
JF - Critical Survey
TI - Happiness Against All Odds: Incestuous Desires in John Ford’s ’Tis Pity She’s a Whore
VL - 32
ER -
TY - CHAP
AU - Ehland, Christoph
AU - Gohrisch, Jana
ED - Ehland, Christoph
ED - Gohrisch, Jana
ID - 35509
SN - 9789004426559
T2 - Imperial Middlebrow
TI - Introduction: Cross-cultural Encounters and Expressions of Power in Middlebrow Literature and Culture, 1890-1940 and the present
VL - Volume 7
ER -
TY - JOUR
AU - Ehland, Christoph
ID - 35510
IS - 1-2
JF - L'arte del ricardo: Romanticismo e cultural memory
TI - Beyond ‘the Miasma of London’: John Keats as Tourist
VL - 12
ER -
TY - CHAP
AU - Ehland, Christoph
ED - Stiegemann, Christoph
ID - 35508
T2 - Peter Paul Rubens und der Barock im Norden
TI - Rubens in England
ER -
TY - JOUR
AU - Markewitz, Friedrich
AU - Schuster, Britt-Marie
AU - Wilk, Nicole M.
ID - 32710
JF - Diskursethisch
TI - Was bedeutet Ehre? Diskursethische Überlegungen zu den BBC-Reden Thomas Manns
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
AU - Hoya, Fabian Karl
ID - 36240
TI - Einstellungen von Kindern gegenüber Schülerinnen und Schülern mit einem sonderpädagogischen Förderbedarf im Zusammenhang mit dem Vorbildverhalten ihrer Eltern. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“
ER -
TY - CONF
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Hellmich, Frank
AU - Schwab, Susanne
AU - Blumberg, Eva
ID - 36196
TI - Pre-service teachers’ cooperation and children’s social participation in inclusive primary schools. Single Paper. EARLI SIG 15 Biennial Conference 2020 `Special Educational Needs´. “Learning difficulties and inclusion: Challenges (and solutions) for the future”
ER -
TY - CHAP
AB - Das Handbuch Familie repräsentiert den theoretischen und empirischen Stand der Familienforschung aus konsequent interdisziplinärer Sicht. Mit dem Schwerpunkt auf die Themen Bildung und Erziehung und dem Bereich, der Familienarbeit in sozialpädagogischen Arbeitsfeldern bedeutet, bietet der Band die komplette Bandbreite Diskurses ab. In der neu konzipierten Struktur wird ein umfassendes Bild von Familie als einer pädagogischen Institution gezeichnet, in das die aktuellen wissenschaftlichen Erkenntnisse und Forschungsergebnisse einfließen.
AU - Landhäußer, Sandra
ED - Ecarius, Jutta
ED - Schierbaum, Anja
ID - 36503
KW - ng Armut Familientherapie Rechtsextreme Familen
T2 - Handbuch Familie. Bildung, Erziehung und pädagogische Arbeitsfelder
TI - Familie und verantwortete Elternschaft
ER -
TY - BOOK
ED - Steigerwald, Jörn
ED - Meyer-Sickendiek, Burkhard
ID - 38073
SN - 978-3-447-11472-1
TI - Das Theater der Zärtlichkeit. Affektkultur und Inszenierungsstrategien in Tragödie und Komödie des vorbürgerlichen Zeitalters
ER -
TY - BOOK
ED - Haller, Melanie
ED - Mallon, Stefanie
ED - Helmers, Traute
ID - 39422
TI - Der Tod und das Ding. Textilien und Vergänglichkeiten
ER -
TY - GEN
AU - Göddertz, Nina
ID - 36896
KW - Erziehungswissenschaft
KW - Sozialwissenschaft
KW - Kinder
T2 - socialnet Lexikon
TI - Kinderladen
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Schwab, Susanne
AU - Blumberg, Eva
ID - 36223
TI - Who cooperates better with whom? – Effects of pre-service teachers’ collaboration on children’s social participation in primary school science lessons. Oral Paper Presentation, Symposium: “Inclusive Teaching Practices – A Way to Reach Every Student?” (Katharina-Theresa Lindner). ECER 2020 (European Conference on Educational Research). “Educational Research (Re)connecting Communities”
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 36239
TI - Persönliche Ressourcen von Grundschullehrkräften im Zusammenhang mit ihrem Umgang mit heterogenen Lerngruppen im inklusiven Unterricht. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Individualisierung des Lernens im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Kindern“ (Frank Hellmich & Susanne Schwab) auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
ID - 36235
TI - Prädiktoren für Intentionen von Lehrkräften an inklusiven und nicht-inklusiven Schulen in Hinblick auf die Gestaltung individueller Lernprozesse. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 36233
TI - Predictors of primary school students’ attitudes towards peers with special educational needs in their social-emotional development. Single Paper. 10th SELF International Conference. “SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science”
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Schwab, Susanne
ID - 36236
TI - Individualisierung des Lernens im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Kindern. Symposium auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
AU - Schwab, Susanne
AU - Hellmich, Frank
ID - 36230
TI - Social participation in inclusive primary education – The importance of primary school students’ contact experiences for their attitudes towards peers with special educational needs. Oral Paper Presentation, Symposium: “Social Participation of Children with Special Education Needs: Acceptance, Attitudes, Friendships and Interventions” (Sílvia Alves, Manuela Sanches-Ferreira & Mónica Silveira-Maia). ECER 2020 (European Conference on Educational Research). “Educational Research (Re)connecting Communities”
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
ID - 36205
TI - The role of primary school teachers’ attitudes and self-efficacy beliefs for their intentions to deal with heterogeneity in (non-)inclusive education. Single Paper. ECER 2020 (European Conference on Educational Research). “Educational Research (Re)connecting Communities”
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 36202
TI - What are the requirements for a successful realisation of inclusion from primary school principals’ point of view? Single Paper. ECER 2020 (European Conference on Educational Research). “Educational Research (Re)connecting Communities”
ER -
TY - CONF
AU - Franzen, Katja
AU - Hellmich, Frank
ID - 36211
TI - How can primary school teachers’ self-efficacy beliefs in inclusive education be explained? Single Paper. ECER 2020 (European Conference on Educational Research). “Educational Research (Re)connecting Communities”
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
AU - Trauntschnig, Mike
AU - Schwab, Susanne
ID - 36232
TI - The role of contact experiences for primary school children’s attitudes towards peers with special educational needs. Single Paper. 10th SELF International Conference. “SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science”
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
ID - 36231
TI - Effects of primary school teachers’ self-efficacy beliefs and their attitudes on their everyday day practices in inclusive education. Single Paper. 10th SELF International Conference. “SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science”
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 36217
TI - Determinants for primary school students’ attitudes towards peers with special educational needs in their social and emotional development. Single Paper. ECER 2020 (European Conference on Educational Research). “Educational Research (Re)connecting Communities”
ER -
TY - CONF
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Hellmich, Frank
ID - 36234
TI - Effects of parental feedback on children’s reading motivation and their reading comprehension. Single Paper. 10th SELF International Conference. “SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science”
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
ID - 36184
TI - Discussion on the panel “Inclusion: Perceptions, attitudes and relationships” (Moderator: Christoph Müller, Discussants: Anita Bexkens, Frank Hellmich & Timo Lüke). EARLI SIG 15 Biennial Conference 2020 `Special Educational Needs´. “Learning difficulties and inclusion: Challenges (and solutions) for the future”
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 36192
TI - Predictors for teachers’ intentions to deal with heterogeneity in (non-)inclusive primary schools. Single Paper. EARLI SIG 15 Biennial Conference 2020 `Special Educational Needs´. “Learning difficulties and inclusion: Challenges (and solutions) for the future”
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Schwab, Susanne
ID - 36186
TI - Children’s contact experiences and their attitudes towards peers with special educational needs. Single Paper. EARLI SIG 15 Biennial Conference 2020 `Special Educational Needs´. “Learning difficulties and inclusion: Challenges (and solutions) for the future”
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 36189
TI - Primary school principals’ perspective on requirements for the implementation of inclusive education. Single Paper. EARLI SIG 15 Biennial Conference 2020 `Special Educational Needs´. “Learning difficulties and inclusion: Challenges (and solutions) for the future”
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 36194
TI - Determinants of children’s attitudes towards peers with special educational needs. Single Paper. EARLI SIG 15 Biennial Conference 2020 `Special Educational Needs´. “Learning difficulties and inclusion: Challenges (and solutions) for the future”
ER -
TY - CONF
AU - Franzen, Katja
AU - Hellmich, Frank
ID - 36188
TI - Predictors of primary school teachers’ self-efficacy for inclusive education. Poster Presentation. EARLI SIG 15 Biennial Conference 2020 `Special Educational Needs´. “Learning difficulties and inclusion: Challenges (and solutions) for the future”
ER -
TY - CHAP
AU - Herzig, Bardo
ED - Meister, D. M.
ED - Mindt, I.
ID - 40247
SN - 978-36582903992
T2 - Mobile Medien im Schulkontext, Medienbildung und Gesellschaft
TI - Digitalisierung - Revolution des Lernens?
VL - 41
ER -
TY - JOUR
AU - Plöger, Wilfried
AU - Krepf, Matthias
AU - Scholl, Daniel
AU - Seifert, Andreas
ID - 39825
IS - 2
JF - Teacher Education Quaterly
TI - Analytical Competence of Teachers – Assessing the Construct Validity by Means of Mixed Methods and Drawing Consequences for Teacher Education.
VL - 47
ER -
TY - JOUR
AU - Herzig, Bardo
AU - Klar, T.-M.
AU - Martin, A.
AU - Meister, D. M.
ID - 40291
IS - 39
JF - MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung
SN - 1424-3636
TI - Editorial: Orientierungen in der digitalen Welt
ER -
TY - CONF
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Blumberg, Eva
AU - Hellmich, Frank
ID - 36209
TI - Effects of pre-service teachers’ collaborative planning lessons on their professional self-concepts. Single Paper. ECER 2020 (European Conference on Educational Research). “Educational Research (Re)connecting Communities”
ER -
TY - JOUR
AB - Ausgehend von einem Forschungsvorhaben, welches sich für die Wahrnehmung und Entwicklung von professionellen Kompetenzen von Bachelorstudierenden während einer Praxisphase interessiert, wurde ein Erhebungsinstrument zusammengestellt, das sich am kompetenztheoretischen Professionsverständnis nach Baumert & Kunter (2006) orientiert. Weil die zu untersuchende Praxisphase am Standort Bielefeld bildungswissenschaftlich verankert ist und eine Konkretisierung des Fragebogens hinsichtlich der modularen Anforderungen stattfand, bilden sich in der Konsequenz neben einer bildungswissenschaftlichen Ausrichtung auch Schwerpunkte ab, die sich in didaktischen und diagnostischen Kompetenzen sowie im Umgang mit Heterogenität zeigen. In dem Beitrag wird ein neu zusammengestelltes Erhebungsinstrument vorgestellt. Dies meint konkret, dass Entscheidungen für die Verwendung von bewährten (Sub-)Skalen offengelegt wer-den; entsprechend werden die modularen wie theoriegeleiteten Argumente für einzelne (Sub-)Skalen innerhalb der Erläuterung der einzelnen Kompetenzfacetten im Detail aufgeführt.
AU - Pieper, Catania
AU - Kottmann, Brigitte
AU - Miller, Susanne
ID - 39819
IS - 1
JF - HLZ - Herausforderung Lehrer_innenbildung, Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion
TI - Professionelle Kompetenzwahrnehmung von Lehramtsstudierenden in Praxisphasen. Zusammenstellung eines Erhebungsinstruments mit den Schwerpunkten auf diagnostischen und didaktischen Kompetenzen sowie dem Umgang mit Heterogenität
VL - 3
ER -
TY - CHAP
AU - Schuster, Britt-Marie
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 40665
T2 - Text- und Diskurslinguistik
TI - »Gestaltungsmittel«
VL - 6
ER -
TY - CHAP
AU - Schuster, Britt-Marie
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 40663
T2 - Text- und Diskurslinguistik
TI - »Anspielung«
VL - 6
ER -
TY - CHAP
AU - Schuster, Britt-Marie
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 40661
T2 - Text- und Diskurslinguistik
TI - »Briefsorte«
VL - 6
ER -
TY - CHAP
AU - Schuster, Britt-Marie
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 40660
T2 - Text- und Diskurslinguistik
TI - »Gestalt«
VL - 6
ER -