TY - BOOK
ED - Tatari, Muna
ED - Husic, Ahmed
ID - 52590
TI - The Divine Attributes in Classical Islamic Thought and Con-temporary Islamic Theology
ER -
TY - CHAP
AU - Domke, Marius
AU - Fröhlich, Nadine
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Pink, Sara
ED - Herzig, B.
ED - Eickelmann, Birgit
ED - Schwabl, F.
ED - Schulze, J.
ED - Niemann, Jan
ID - 51128
T2 - Lehrkräftebildung in der digitalen Welt – zukunftsorientierte Forschungs- und Praxisperspektiven
TI - Digitalisierungsbezogene Lehrkräftebildung als Gegenstand internationaler Schulleistungsstudien
ER -
TY - JOUR
AU - Herdramm, Henrike
ID - 52652
JF - BloKK. Der Blog des Zentrums für Komparative Theologie und Kulturwissenschaften
KW - Ideologiekritik
KW - Tiertheologie
KW - Tierethik
TI - Das Potenzial von Ideologiekritik im Religionsunterricht
ER -
TY - CHAP
AU - Labusch, Amelie
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Casamassima, Gianna
AU - Drossel, Kerstin
AU - Gudmundsdottir, G.B.
AU - Kazani, A.
AU - Mifsud, L.
AU - Symeonaki, M.
AU - Teidla-Kunitsõn, G.
ED - Holmarsdottir, H.B.
ED - Seland, I.
ED - Hyggen, C.
ED - Roth, M.
ID - 51098
T2 - Understanding the everyday digital lives of children and young people
TI - Children and young people’s ICT experiences in school education: Participatory research design to engage children and young people as experts in research
ER -
TY - CHAP
AU - Drossel, Kerstin
AU - Oldak, Anna
AU - Bette, Ricarda
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Schreyer, P.
ED - Herzig, B.
ED - Eickelmann, Birgit
ED - Schwabl, F.
ED - Schulze, J.
ED - Niemann, Jan
ID - 51096
T2 - Lehrkräftebildung in der digitalen Welt – zukunftsorientierte Forschungs- und Praxisperspektiven
TI - Videoanalysen zu unterrichtlichen Lehr- und Lernprozessen unter den Bedingungen der Digitalität an organisational resilienten Schulen in Deutschland
ER -
TY - CHAP
AU - Althoff, Sebastian
ED - Gasparavicius, Gediminas
ED - Toteva, Maia
ED - Williams, Tom
ID - 47619
T2 - Walking with the Enemy: Reclaiming the Language of Power and Manipulation in the Post-Truth Era
TI - Walking with Images: Mimetic-Automatic Production in Hasan Elahi’s Tracking Transcience
ER -
TY - JOUR
AU - Fuchs, Christian
ID - 52690
IS - 1
JF - tripleC: Communication, Capitalism & Critique
TI - Vincent Mosco’s Critical-Humanist Political Economy of Communication
VL - 22
ER -
TY - CHAP
AU - Gövert, Andre
AU - Niederhaus, Constanze
AU - Blumberg, Eva
ID - 52505
T2 - Mehrsprachigkeit in der Schule – Sprachbildung im und durch Sachunterricht
TI - Professionalisierung für Sprachbildung aus Sicht von Sachunterrichtsstudierenden – Langzeitwirkungen eines Vertiefungsseminars in der ersten Phase der sachunterrichtsdidaktischen Lehrer* innenbildung.
ER -
TY - CHAP
AU - Vasylyeva, Tetyana
AU - Ehmke, Timo
AU - Gövert, Andre
AU - Kassem, Amani
AU - Niederhaus, Constanze
ID - 52506
T2 - Mehrsprachigkeit in der Schule – Sprachbildung im und durch Sachunterricht
TI - DaZ-Kompetenzen angehender Lehrkräfte des Faches Sachunterricht sowie der aus dem Sachunterricht hervorgehenden Fächer
ER -
TY - JOUR
AB - Für eine gelingende Umsetzung schulischer Inklusion gilt eine professionelle Weiterbildung der Lehrkräfte und des weiteren Schulpersonals als unverzichtbare Voraussetzung, um eine effektive Teamarbeit sowie die Einbindung von Eltern[i] in Erziehungs- und Bildungsprozesse zu gewährleisten. Im Projekt BiFoKi[ii] (Bielefelder Fortbildungskonzept zur Kooperation in inklusiven Schulen) wurde eine Fortbildungsmaßnahme für inklusive Schulen entwickelt, die sowohl die intrainstitutionelle Kooperation innerhalb der Schule als auch die interinstitutionelle Zusammenarbeit mit den Eltern der Schüler*innen mit und ohne sonderpädagogischen Unterstützungsbedarf adressiert. Die Fortbildung zielt u.a. darauf ab, durch eine im Jahrgangsteam gemeinsam geplante und verantwortete Elternarbeit eine einladende Atmosphäre zu schaffen, Kommunikationswege an diverser werdende Bedarfe der Eltern und der Schüler*innen anzupassen und Eltern stärker in schulische Bildungsprozesse einzubeziehen. Zur Evaluation der Fortbildung wurde eine quasi-experimentelle Studie mit einem Prä-Post-Kontrollgruppendesign realisiert. Längsschnittliche Daten liegen für 55 Lehr- und Fachkräfte vor. Die Ergebnisse der varianzanalytischen Auswertung zeigen, dass sich die Einschätzungen zur Kooperationsbereitschaft der Eltern sowie das selbstberichtete Kooperationsverhalten im Bereich der Erziehungs- und Bildungskooperation in der Interventionsgruppe nach der Teilnahme an der Fortbildung signifikant positiver entwickelt hat als in der Kontrollgruppe.
[i] Mit dem Begriff Eltern sind hier alle erziehungs- bzw. sorgeberechtigten Personen gemeint.
[ii] Hinweis zur Finanzierung: Das diesem Beitrag zugrunde liegende Vorhaben BiFoKi (Bielefelder Fortbildungskonzept zur Kooperation in inklusiven Schulen) wurde mit Mitteln des Bundesministeriums für Bildung und Forschung unter dem Förderkennzeichen 01NV1732in der Förderlinie „Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung“ gefördert (Projektleitung: Birgit Lütje-Klose, Elke Wild, Julia Gorges und Phillip Neumann).
Abstract
To implement inclusive education successfully, it is crucial that teachers and other school staff are trained to cooperate effectively as a team and to involve parents in educational processes. In the project BiFoKi (Bielefeld Training on Cooperation in inclusive), we developed an in-service training for inclusive schools that addresses the intra-institutional cooperation within schools and the inter-institutional cooperation with the parents of students with and without special educational needs. The training aims to prepare grade-level teams to create a welcoming atmosphere, adapt communication ways to the diverse needs of parents and students and to involve parents more strongly in school educational processes. To evaluate the effectiveness of the training, a quasi-experimental study with a pre-post control group design was implemented. Longitudinal data is available for 55 teachers and other professionals. The results indicate that the intervention group demonstrated a more positive development in terms of satisfaction with parents' willingness to cooperate as well as self-reported cooperative behavior in the area of educational cooperation, compared to the control group.
AU - Grüter, Sandra
AU - Gorges, Julia
AU - Lütje-Klose, Birgit
AU - Neumann, Phillip
AU - Wild, Elke
ID - 53068
IS - 3
JF - QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte
KW - General Medicine
SN - 2699-2477
TI - Jahrgangsteams zur Kooperation mit Eltern anregen – eine Aufgabe für Fortbildungen? Evaluationsergebnisse zum Bielefelder Fortbildungskonzept zur Kooperation in inklusiven Schulen (BiFoKi)
VL - 5
ER -
TY - JOUR
AB - Negated statements require more processing efforts than assertions. However, in certain contexts, repeating negations undergo adaptation, which over time mitigates the effort.
Here, we ask negations hamper visual processing and whether consecutive repetitions mitigate its influence.
We assessed the overall attentional capacity and its distribution, the relative weight, quantitatively using
the formal Theory of Visual Attention (TVA).
Here, we employed a very simple form for negations, binary negations. Negated instructions, expressing the only alternative to the core supposition, were cognitively demanding, resulting in a loss of attentional capacity in three experiments. The overall attentional capacity recovered gradually but stagnated at a lower level than with assertions, even after many repetitions. Additionally, negations distributed the attention equally between target and reference stimulus. Repetitions slightly increased the reference' share of attention. Assertions, on the other hand, shifted the attentional weight towards the target. Few repetitions slightly decreased the bias towards the target, many repetitions increased the bias.
AU - Banh, Ngoc Chi
AU - Tünnermann, Jan
AU - Rohlfing, Katharina J.
AU - Scharlau, Ingrid
ID - 53072
JF - Attention, Perception, & Psychophysics
TI - Benefiting from Binary Negations? Verbal Negations Decrease Visual Attention and Balance Its Distribution
ER -
TY - GEN
AU - Banh, Ngoc Chi
AU - Scharlau, Ingrid
ID - 53069
TI - Effects of task difficulty on visual processing speed
ER -
TY - BOOK
AB - Tax evasion, tax avoidance and tax resistance are widespread phenomena in political, economic, social and fiscal history from antiquity through medieval, early modern and modern times. Histories of Tax Evasion, Avoidance and Resistance shows how different groups and individuals around the globe have succeeded or failed in not paying their due taxes, whether in kind or in cash, on their properties or on their crops.
It analyses how, throughout history, wealthy and poor taxpayers have tried to avoid or reduce their tax burden by negotiating with tax authorities, through practices of legal or illegal tax evasion, by filing lawsuits, seeking armed resistance or by migration, and how state authorities have dealt with such acts of claim making, defiance, open resistance or elusion. It fills an important research gap in tax history, addressing questions of tax morale and fairness, and how social and political inequality was negotiated through taxation. It gives rich insights into the development of citizen-state relationships throughout the course of history. The book comprises case studies from Ancient Athens, Roman Egypt, Medieval Europe, Early Modern Mexico, the Ottoman Empire, Nigeria under British colonial rule, the United Kingdom of the early 20th century, Greece during the Second World War, as well as West Germany, Switzerland, Sweden and the United States in the 20th century, including transnational entanglements in the world of late-modern offshore finance and taxation. The authors are experts in fiscal, economic, financial, legal, social and/or cultural history.
The book is intended for students, researchers and scholars of economic and financial history, social and world history and political economy.
The Open Access version of this book, available at www.taylorfrancis.com, has been made available under a Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 license.
AU - Schönhärl, Korinna
AU - Hürlimann, Gisela
AU - Rohde, Dorothea
ID - 34544
KW - Tax History
KW - Financial History
SN - 9781003333197
TI - Histories of Tax Evasion, Avoidance and Resistance
ER -
TY - CHAP
AB - Jean Bodin's list on how the absolutist monarchical state could raise its revenue ranked taxation only in seventh place. From a modern legal perspective, taxes are compulsory transfers of resources that households and enterprises pay to one or several government bodies without receiving an individual, specific benefit in return. Historians have dealt with not paying taxes in various contexts, such as analysing tax resistance and tax resistance movements in history. Tax law is best understood as an outcome of long-term, often conflictual, negotiations and as an expression of specific political mentalities and ideologies. As a consequence, tax law and sometimes even the tax juridical system have a strongly politicised character. Loopholes in tax legislation that enable or facilitate avoidance or evasion can thus be regarded as a result of the interest-driven politics of parliamentary majorities, as the success of concerted lobby pressure.
AU - Schönhärl, Korinna
AU - Hürlimann, Gisela
AU - Rohde, Dorothea
ED - Schönhärl, Korinna
ED - Hürlimann, Gisela
ED - Rohde, Dorothea
ID - 34546
T2 - Histories of Tax Evasion, Avoidance and Resistance
TI - The Ability and Intention of Not Paying Taxes in History. Some Introductory Observations
ER -
TY - CHAP
AB - As a case study, this chapter examines two tax education films that were produced 11 years apart in the USA and Western Germany during and after World War II: “The New Spirit” and “Putzke wants to know”. In contrast to America's most popular cartoon character 11 years earlier, Erwin Putzke is in a terrible mood at the beginning of the short film “Putzke wants to know”. The family father and electrician with a workshop of his own is annoyed and upset by the duty of filling in his tax return, grumbling at his wife and daughter and even at their budgie. The film's tax morale message is conveyed to its audience against the backdrop of a sober post-war reality characterised by allied occupation and the Allies' say in West German tax policies during a period of laborious economic build-up after a lost war.
AU - Schönhärl, Korinna
ED - Schönhärl, Korinna
ED - Hürlimann, Gisela
ED - Rohde, Dorothea
ID - 34547
T2 - Histories of Tax Evasion, Avoidance and Resistance
TI - How to Create a Taxpaying Spirit. A Transnational Examination of an US American and a Western German Tax Education Film in and after World War II
ER -
TY - CHAP
AU - Süßmann, Johannes
ED - Drobner, Hubertus R.
ED - Stork, Hans-Walter
ID - 34973
T2 - Bücher in Westfalen – Westfalen und ihre Bücher. Festschrift für Hermann-Josef Schmalor zum 70. Geburtstag
TI - Bibliotheken des Hellwegraums als Orte frühneuzeitlichen Kulturtransfers. Aufriß und Forschungsprogramm
ER -
TY - GEN
AU - Famula, Marta
ID - 33938
T2 - Jahrbuch Forum Vormärz Forschung 2022. [in Vorbereitung]
TI - Antonia Villinger: Dramen der Schwangerschaft. Friedrich Hebbels „Judith“, „Maria Magdalena“ und „Genoveva“. Baden-Baden: Ergon 2021
ER -
TY - CHAP
AU - Lauert, Markus
ED - Süßmann, Johannes
ED - Meine, Sabine
ED - Otto, Arnold
ID - 36464
T2 - Musiklandschaften zwischen Pader und Rhein. Verflechtung und Pluralisierung entlang des Hellwegs
TI - In der freiheit musicirt: Musikpraxis und -erziehung in den Taschenkalendern Kaspars von Fürstenberg
ER -
TY - CHAP
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Büdenbender-Kuklinski, Christiane
AU - Lankeit, Elisa
AU - Schürmann, Mirko
AU - Biehler, Rolf
AU - Schaper, Niclas
ID - 35681
SN - 1869-4918
T2 - Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education
TI - Framing Goals of Mathematics Support Measures
ER -
TY - CONF
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Blumberg, Eva
AU - Hellmich, Frank
ID - 35892
TI - Effekte des Feedbacks von Lehrkräften auf die Selbstwirksamkeitsüberzeugungen und die intrinsische Motivation von Kindern im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz“
ER -
TY - CHAP
AU - Öhlschläger, Claudia
ED - Borsò, Vittorià
ED - Schahadat, Schamma
ID - 37722
T2 - Grundthemen der Literaturwissenschaft: Weltliteratur.
TI - Literaturen vom 19. bis zum 21. Jahrhundert (thematische, ästhetische, mediale Transformationen hin zu einer technologisch aufgerüsteten Weltkommunikation)
VL - 8
ER -
TY - GEN
AU - Süwolto, Leonie
ID - 39051
IS - 1
T2 - DAJ
TI - Rezension: Chiara Conterno / Astrid Dröse: Deutsch-italienischer Kulturtransfer im 18. Jahrhundert. Konstellationen, Medien, Kontexte
VL - 46
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 35891
TI - Effekte eines Interventionsprogramms zur Förderung der sozialen Partizipation auf die Einstellungen von Grundschulkindern gegenüber Peers mit sonderpädagogischem Förderbedarf. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz“.
ER -
TY - GEN
AU - Peckhaus , Volker
ID - 38103
T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete
TI - Tschirk, Wolfgang. "Vom Universum des Denkens. Eine Geistesgeschichte der Logik". Springer: Berlin 2022, xvii, 117 S.
ER -
TY - CHAP
AU - Öhlschläger, Claudia
ED - Öhlschläger, Claudia
ED - Schiffermüller, Isolde
ED - Perrone Capano, Lucia
ED - Larcati, Arturo
ID - 37719
T2 - Narrative des Humanismus in der Weimarer Republik und im Exil. Zur Aktualität einer kulturpolitischen Herausforderung für Europa.
TI - Politisch-humanistische Positionen in Reisenarrativen über Frankreich der 1920er und 1930er Jahre:„La lumière“ – Joseph Roths poetischer und medienreflexiver Humanismus
ER -
TY - JOUR
AU - Hagemann, L.
AU - Herzig, Bardo
AU - Möller-Glesemann, B.
ID - 40240
IS - 1
JF - Schulwelt NRW
TI - Schule und Schulträger im Dialog: Gelingensbedingungen von Runden Tischen zur gemeinsamen Gestaltung des Digitalisierungsprozesses
ER -
TY - BOOK
AU - Matz, Frauke
AU - Rogge, Michael
AU - Rumlich, Dominik
ID - 36558
TI - Die mündliche Prüfung. Eine Einführung
ER -
TY - CHAP
AU - Harnack, Maria
ED - Seng, Eva-Maria
ED - Leineweber, Jonas
ID - 41843
T2 - Immaterielles Kulturerbe und regionale Identität – Schützenwesen in Deutschland
TI - Immaterielles Kulturerbe in Nordrhein-Westfalen. Zur Bedeutung kultureller Ausdrucksformen
ER -
TY - BOOK
AU - Seng, Eva- Maria
ID - 41873
TI - Deutscher Werkbund, Bauhaus, Hochschule für Gestaltung Ulm
ER -
TY - GEN
AU - Süßmann, Johannes
ID - 41948
T2 - wissen/leben. Die Zeitung der WWU Münster
TI - Zu »wahrer Glückseligkeit« anleiten. WWU-Gründervater Franz von Fürstenberg wollte vor allem den Fortbestand des Landes sichern – ein Gastbeitrag
VL - 17/1
ER -
TY - BOOK
AU - Topalović, Elvira
AU - Settinieri, Julia
ID - 40667
TI - Sprachliche Bildung
VL - 8
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 42243
TI - Improving students’ attitudes towards peers with special needs: Results from an intervention study. Symposium "Chances and challenges in diverse classrooms" (Sepideh Hassani & Marwin Felix Loeper). 20th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2023. "Education as a Hope in Uncertain Times"
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 42244
TI - Prerequisites for primary school teachers’ practices in the inclusive classroom. Symposium "Applying the Theory of Planned Behavior in Inclusive Education« (Olli-Pekka Malinen). 20th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2023. "Education as a Hope in Uncertain Times"
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Blumberg, Eva
ID - 42245
TI - The composition of pre-service teacher teams and children’s competencies in inclusive education. 20th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2023. "Education as a Hope in Uncertain Times"
ER -
TY - CHAP
AU - Fuchs, Christian
ED - Schönefeld, Daniel
ED - von Gahlen-Hoops, Wolfgang
ID - 35151
SN - 978-3-8394-6154-9
T2 - Soziale Ordnungen des Sterbens: Theorie, Methodik und Einblicke in die Vergänglichkeit
TI - Der Tod und die Liebe: Die Metaphysik der Kommunikation
ER -
TY - BOOK
AU - Fuchs, Christian
ID - 37189
TI - Digital Ethics. Media, Communication and Society Volume Five
ER -
TY - BOOK
AU - Fuchs, Christian
ID - 35896
SN - 978-3-7799-7144
TI - Der digitale Kapitalismus. Arbeit, Entfremdung und Ideologie im Informationszeitalter
ER -
TY - CHAP
AU - Fuchs, Christian
ED - Popp, Judith-Frederike
ED - Voropai, Lioudmila
ID - 38150
T2 - Adorno und die Medien: Kritik, Relevanz, Ethik
TI - Adorno and the Media in Digital Capitalism
ER -
TY - GEN
AU - Süßmann, Johannes
ID - 43186
TI - Pantheon
ER -
TY - CHAP
AU - Herzig, Bardo
ED - Aßmann, S.
ED - Ricken, N.
ID - 44049
SN - 978-3-658-30765-3
T2 - Bildung und Digitalität. Analysen - Diskurse - Perspektiven
TI - Digitalität, Mediatisierung und Bildung - Megatrends aus medienpädagogischer Perspektive
ER -
TY - JOUR
AU - Herzig, Bardo
ID - 44052
IS - 1
JF - Pädagogische Rundschau. Sackgasse oder Meilenstein? Zur Sinnhaftigkeit von Modellbildungen in der Erziehungswissenschaft
SN - 0030-9273
TI - Modellbildung und Modellnutzung in der Allgemeinen Didaktik
ER -
TY - CONF
AU - Büker, Petra
ID - 44047
TI - Kinderstärkende Pädagogik in der Grundschule im Kontext (post-)pandemischer Herausforderungen. Kennzeichen, Kritische Anfragen und Blinde Flecke. Vortrag an der Tagung: Was Resilienz stärkt. Chancen und Risiken eines immer populärer werdenden Konzepts. Pädagogische Hochschule Heidelberg.
ER -
TY - CONF
AU - Büker, Petra
AU - Herding, Jana
AU - Drexler, Leonie
ID - 44046
TI - KrafT: Bildungsdokumentation in der inklusiven Schule partizipativ gestalten. 9. Paderborner Grundschultag zum Thema: „Demokratie Lernen von Anfang an“. Online
ER -
TY - JOUR
AB - A relatively small body of research has been conducted on the near- and long-term effects of study abroad (SA) to date. This existing research suggests that SA effects on language skills tend to be volatile, while the impact on various aspects of learners’ personal, academic, and professional development may be longer-lasting. Yet, learner perspectives on the dynamics and durability of such effects, in particular in the context of short-term SA programs, remain largely unexplored. This study hence investigates the near-term impact of short-term SA programs as experienced by students within the first months and years following their sojourns. A qualitative case-study design is employed to examine the accounts of four American students of German, who studied abroad in Austria for four weeks and were interviewed repeatedly over a period of up to 40 months after their sojourns. The results suggest that, from the students’ perspective, many effects deteriorate in the near term, although the overall sojourn experience still appears influential.
Abstract in German
Nur wenige Forschungsvorhaben haben sich bislang den mittel- bis langfristigen Auswirkungen studentischer Auslandsaufenthalte gewidmet; die bisherige Datenlage deutet jedoch darauf hin, dass die Auswirkungen auf sprachliche Kompetenzen eher unbeständig sind, wohingegen die persönliche, studiums- und berufsbezogene Entwicklung der Lernenden länger von einem Auslandsaufenthalt beeinflusst wird. Die Dynamik und Beständigkeit derartiger Auswirkungen wurden jedoch kaum mit Blick auf kurze Auslandsaufenthalte (≤ acht Wochen) sowie aus der Perspektive der Studierenden erforscht, was die vorliegende Studie insbesondere hinsichtlich mittelfristiger Effekte fokussiert. Mittels eines qualitativen Fallstudiendesigns werden die Interviewdaten vier amerikanischer Deutschlernender untersucht, die sich vier Wochen in Österreich aufhielten und in einem Zeitraum von bis zu 40 Monaten nach ihrem Aufenthalt wiederholt befragt wurden. Die Ergebnisse zeigen, dass viele Auswirkungen eines solchen Aufenthalts aus studentischer Perspektive mittelfristig verblassen, auch wenn der Auslandsaufenthalt im Gesamten weiterhin als einflussreiche Erfahrung wahrgenommen wird.
AU - Müller, Mareike
ID - 44058
IS - 1
JF - Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad
SN - 2380-8144
TI - Near-Term Effects of Short-Term Study Abroad: A Longitudinal Examination of Learner Perceptions
VL - 35
ER -
TY - CONF
AU - Anthony, Christopher J.
AU - Yost, M
AU - Howe, A
AU - Schwab, Susanne
AU - Hassani, Sepideh
AU - Hellmich, Frank
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
ID - 44169
TI - Examining the Measurement Invariance and Convergent Validity of the SSIS-SELb-Student in Austria and Germany. 44th Annual Conference of the International School Psychology Association (ISPA) 2023.
ER -
TY - CHAP
AU - Mildorf, Jarmila
AU - Ketteler, Daniel
ED - Mildorf, Jarmila
ED - Punzi, Elisabeth
ED - Singer, Christoph
ID - 37519
SN - 9780197620540
T2 - Narrative and Mental Health Today: Reimagining Theory and Practice
TI - Writing as Narrative Resource in Therapeutic Settings: Diaries, Sketches, Notes
ER -
TY - BOOK
ED - Mildorf, Jarmila
ED - Punzi, Elisabeth
ED - Singer, Christoph
ID - 37518
SN - 9780197620540
TI - Narrative and Mental Health: Reimagining Theory and Practice
ER -
TY - CHAP
AU - Mildorf, Jarmila
AU - Punzi, Elisabeth
AU - Singer, Christoph
ED - Mildorf, Jarmila
ED - Punzi, Elisabeth
ED - Singer, Christoph
ID - 44217
SN - 978-0-19-762054-0
T2 - Narrative and Mental Health: Reimagining Theory and Practice
TI - Narratives and Mental Health: An Introduction
ER -
TY - BOOK
AU - Allmer, Thomas
ID - 42938
TI - Universities and Academic Labour in Times of Precarisation and Digitalisation
ER -
TY - JOUR
AB -
AU - Heck, Tamara
AU - Steinhardt, Isabel
AU - Rahal, Rima-Maria
AU - Schubotz, Moritz
AU - Scholl, Dominik
AU - Behrens, Sarah
ID - 43094
JF - Research Ideas and Outcomes
KW - Open Science
SN - 2367-7163
TI - Bootstrapping the Open Science culture: The fellowship approach
VL - 9
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
AU - Löper, Marwin Felix
ID - 43177
TI - Förderung der sozialen Partizipation von Kindern im inklusiven Unterricht. Workshop auf dem 9. Paderborner Grundschultag. Thema: „Demokratie von Anfang an! Demokratie in der Grundschule erfahren, mitgestalten und reflektieren“
ER -
TY - GEN
ED - Meine, Sabine
ED - Otto, Arnold
ED - Süßmann, Johannes
ID - 35062
SN - 978-3-8260-7218-5
TI - Musiklandschaften zwischen Rhein und Weser. Pluralisierung und Verflechtung entlang des Hellwegs in der Frühen Neuzeit. Unter Mitarbeit v. Markus Lauert
VL - 13
ER -
TY - CHAP
AU - Strauß, Sara
ED - Mildorf, Jarmila
ED - Punzi, Eilsabeth
ED - Singer, Christoph
ID - 43459
SN - 9780197620540
T2 - Narrative and Mental Health
TI - Narrative Experiments with Medical Categorization and Normalization in B. S. Johnson's House Mother Normal
ER -
TY - CONF
AU - Jende, Yvonne Kristin
ID - 44225
T2 - Solidarités. Réseaux – Convivialités – Confrontations/ Solidarities. Networks – Convivialities – Confrontations, 44. Annual Conference of the Association for Canadian Studies in German-Speaking Countries
TI - Please Mind the Gap. Reconfiguring Solidarity through Space in Michael Nicoll Yahgulanaas' Haida Manga Art.
ER -
TY - CHAP
AB - State education in honest tax payment can be understood as a facet of training in citizenship, i.e. as an attempt by the modern state to standardize the behavior of its citizens and to prevent deviations. Based on this Foucauldian understanding, this exploratory article examines tax education in the United States, Spain, and West Germany from the mid-1940s to the late 1980s. During this period, the USA asserted itself as the champion of tax education and Spain consistently tried to emulate this example, albeit with more modest means and different semantic strategies from as early as the 1960s, when it was still under a autoritarian regime. The FRG, however, completely discontinued its few early attempts at tax education from the mid-1950s onwards. Even during the economic crises and tax scandals of the 1970s, there was no relaunch of the programs. The article locates the reasons for this highly uneven development in the different ideal images of the citizen in the three states.
AU - Schönhärl, Korinna
AU - Düll, Nasrin
AU - Ramírez Lugo , Nadya Melina
ED - Sébastien, Guex
ED - Hadrien, Buclin
ID - 44249
T2 - Tax Evasion and Tax Havens since the Nineteenth Century
TI - Tax Education After WWII: How Spain, the USA, and West Germany Tried to Make Their Citizens Pay Honestly
ER -
TY - JOUR
AU - Neumann, Phillip
ID - 44321
IS - 5
JF - Zeitschrift für Heilpädagogik
KW - Inklusion
KW - Sonderpädagogik
KW - Bildung
KW - Bildungsstudien
KW - Integration
SN - 0513-9066
TI - Studien zu Schulleistungen und ihre Aufbereitung
VL - 74
ER -
TY - CHAP
AU - Meine, Sabine
AU - Otto, Arnold
AU - Süßmann, Johannes
ID - 35063
SN - 978-3-8260-7218-5
T2 - Musiklandschaften zwischen Rhein und Weser. Pluralisierung und Verflechtung entlang des Hellwegs in der Frühen Neuzeit. Unter Mitarbeit v. Markus Lauert
TI - Musiklandschaften zwischen Rhein und Weser – Einführung
ER -
TY - CHAP
AU - Labusch, Amelie
AU - Eickelmann, Birgit
ED - Keane, T.
ED - Fluck, A. E.
ID - 43170
SN - 9783031219696
T2 - Teaching coding in K-12 schools: Research and application
TI - Learning Computational Thinking in Secondary School (Year 8) in Germany in International Comparison: Results from ICILS 2018
ER -
TY - CHAP
AU - Schulze, Johanna
AU - Drossel, Kerstin
AU - Eickelmann, Birgit
ED - Irion, T.
ED - Böttinger, T.
ED - Kammerl, R.
ID - 44626
T2 - Professionalisierung für digitale Bildung im Grundschulalter - Ergebnisse des Forschungsprojekts P3DiG
TI - Die inhaltliche Ausgestaltung schulischer Medienkonzepte als Gelingensbedingung digitalisierungsbezogener Schulentwicklungsprozesse
ER -
TY - GEN
AU - Gerick, J.
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Panten, B.
AU - Rothärmel, A.
AU - Rau, M.
AU - Gottschalk, T.
ID - 44627
TI - Abschlussbericht zum Forschungsprojekt ‚Gelingensbedingungen und Transfer von erfolgreichen Digitalisierungsprozessen an Schulen in Nordrhein-Westfalen (GuTe DigiSchulen NRW)
ER -
TY - GEN
AU - Gerick, J.
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Rau, M.
AU - Panten, B.
AU - Rothärmel, A.
AU - Gottschalk, T.
ID - 44628
TI - Digitalisierungsbezogene Schulentwicklungsprozesse erfolgreich gestalten. Handreichung für die schulische Arbeit zu den Ergebnissen des Forschungsprojekts GuTe DigiSchulen NRW.
ER -
TY - BOOK
AU - Teichert, Jeannine
ID - 44246
TI - Digital occupants – Wie digitale Medien die kommunikative Aushandlung von Freundschaften verändern
ER -
TY - JOUR
AU - Teichert, Jeannine
AU - Meister, Dorothee M.
ID - 44247
JF - MedienPädagogik
TI - Mediale Identitätsaushandlungen deutscher MigrantInnen im Zuge des Brexit
ER -
TY - CHAP
AU - Kruse, Iris
AU - Maubach, Bernd
AU - Tönsing, Johanna
ED - Kruse, Iris
ED - Josting, Petra
ID - 42183
SN - 978-3-96848-094-7
T2 - Salah Naoura
TI - "Lesungen vor Kindern sind für mich Theater" / Salah Naouras Sicht auf Wirkliches und Mögliches in Autor*innenlesungen für Kinder in der Schule
VL - 12
ER -
TY - CHAP
AU - Kruse, Iris
AU - Schäfer, Luisa Maria
ED - Kruse, Iris
ED - Josting, Petra
ID - 42182
SN - 978-3-96848-094-7
T2 - Salah Naoura
TI - Held*innenträume. Superheldinnen und Superhelden selbst erdacht / Paderborner Grundschulkinder werden auf die Begegnung mit Salah Naoura vorbereitet
VL - 12
ER -
TY - BOOK
ED - Kruse, Iris
ED - Josting, Petra
ID - 42178
SN - 978-3-96848-094-7
TI - Salah Naoura
VL - 12
ER -
TY - CHAP
AU - Hannebohm, Ronja
ED - Hannebohm, Ronja
ED - Harmening, Anda-Lisa
ID - 45185
T2 - Biopolitik(en) in Literatur, Film und Serie: Aushandlungs- und Reflexionsräume vom 18. Jahrhundert bis heute
TI - Biopolitik und Biopoethik. Modi der Aushandlung menschlichen Lebens in (Gegenwarts-)Literatur, Film und Serie
VL - 4
ER -
TY - BOOK
ED - Hannebohm, Ronja
ED - Harmening, Anda-Lisa Martha Josephine Anna
ID - 45184
TI - Biopolitik(en) in Literatur, Film und Serie: Aushandlungs- und Reflexionsräume vom 18. Jahrhundert bis heute
VL - 4
ER -
TY - CHAP
AU - Dorogova, Elizaveta
ED - Oeming, Manfred
ED - Schmidt, Nora
ID - 45266
T2 - Hermeneutiken der Weisheit
TI - Weisheit und moralischer Intellektualismus im Koran aus intertextueller Perspektive
ER -
TY - GEN
AU - Dorogova, Elizaveta
ID - 45267
T2 - Theologie und Glaube
TI - Rezension zu Martin Breul/Klaus Viertbauer (Hg.), Der Glaube und seine Gründe, Tübingen: Mohr Siebeck 2022, brosch.
ER -
TY - CHAP
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
ED - Yaşar , Sarıkaya
ED - Rothgangel, Martin
ED - Grün, Déborah Kathleen
ED - Soyhun, Mehmet
ID - 42087
T2 - Hadithdidaktik im Diskurs
TI - Sprachsensibles Arbeiten mit Hadithen im Islamischen Religionsunterricht
VL - 6
ER -
TY - CHAP
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
AU - Tautz, Monika
ED - Badawia, Tarek
ED - Topalovic, Said
ID - 42095
T2 - Islamunterricht im Diskurs. Religionspädagogische und fachdidaktische Ansätze
TI - Was heißt religiöses gebildet? Konzepte religiöser Bildung von islamischen Religionspädagogen
ER -
TY - GEN
AU - Aghaei Abrandabadi, Seyed Ali
AU - Bahrololoumi, Faranak
AU - Hajdas, Irka
AU - Jafarian, Rasul
AU - Kordavani, Lili
AU - Marx, Michael
ID - 42223
TI - Radiocarbon Dating Of Manuscripts Kept in the Central Library of the University of Tehran
ER -
TY - CHAP
AU - Aghaei Abrandabadi, Seyed Ali
ED - Blecher, Joel
ED - Brinkmann, Stefanie
ID - 42222
T2 - Hadith Commentary: Continuity and Change
TI - The Hermeneutics of al-Sharīf al-Murtaḍā (d. 436/1044) in the interpretation of Akhbār al-Āḥād in his Kitāb al-Amālī
ER -
TY - BOOK
AU - Teichert, Jeannine
ID - 45310
TI - Wie digitale Medien die kommunikative Aushandlung von Freundschaften verändern
ER -
TY - JOUR
AU - Teichert, Jeannine
AU - Meister., D.M.
ID - 45311
JF - MedienPädagogik
TI - Mediale Identitätsaushandlungen deutscher MigrantInnen im Zuge des Brexit
ER -
TY - CHAP
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
ED - Körs, Anna
ID - 45439
T2 - Islamischer Religionsunterricht in Deutschland
TI - Glaubende Grundhaltung als Zugang zum IslamTheologische Kompetenzen von islamischen Religionslehrkräften
ER -
TY - CHAP
AU - Kruse, Iris
AU - Kanning, Julian
ED - Becker, Karina
ED - Hofmann, Michael
ID - 42034
SN - 978-3-8260-7785-2
T2 - Rassismussensibler Literaturunterricht. Grundlagen, Dimensionen, Herausforderungen, Möglichkeiten.
TI - „Dass so was halt nie, nie wieder passiert…“ – Zum didaktisch perspektivierten rassismuskritischen Potenzial von Holocaust-Bilderbüchern zur Erinnerungsfigur Anne Frank.
ER -
TY - CHAP
AU - Niemann, Sven
ED - Papenbrock, Martin
ED - Tophinke, Doris
ID - 44170
T2 - Kunst und Politik. Jahrbuch der Guernica-Gesellschaft. Schwerpunkt: Politisches Graffiti.
TI - Bomb the System! Politische Pieces als Partizipationspraktik im öffentlichen Raum
VL - 24/2022
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractGraffiti is an urban phenomenon that is increasingly attracting the interest of the sciences. To the best of our knowledge, no suitable data corpora are available for systematic research until now. The Information System Graffiti in Germany project (Ingrid) closes this gap by dealing with graffiti image collections that have been made available to the project for public use. Within Ingrid, the graffiti images are collected, digitized and annotated. With this work, we aim to support the rapid access to a comprehensive data source on Ingrid targeted especially by researchers. In particular, we present IngridKG, an RDF knowledge graph of annotated graffiti, abides by the Linked Data and FAIR principles. We weekly update IngridKG by augmenting the new annotated graffiti to our knowledge graph. Our generation pipeline applies RDF data conversion, link discovery and data fusion approaches to the original data. The current version of IngridKG contains 460,640,154 triples and is linked to 3 other knowledge graphs by over 200,000 links. In our use case studies, we demonstrate the usefulness of our knowledge graph for different applications.
AU - Sherif, Mohamed Ahmed
AU - da Silva, Ana Alexandra Morim
AU - Pestryakova, Svetlana
AU - Ahmed, Abdullah Fathi
AU - Niemann, Sven
AU - Ngomo, Axel-Cyrille Ngonga
ID - 45484
IS - 1
JF - Scientific Data
KW - Library and Information Sciences
KW - Statistics
KW - Probability and Uncertainty
KW - Computer Science Applications
KW - Education
KW - Information Systems
KW - Statistics and Probability
SN - 2052-4463
TI - IngridKG: A FAIR Knowledge Graph of Graffiti
VL - 10
ER -
TY - CHAP
AU - Niemann, Sven
ID - 45483
T2 - Document | Archive | Disseminate Graffiti-Scapes
TI - INGRID—Archiving Graffiti in Germany
ER -
TY - JOUR
AU - FitzGerald, Clare
AU - Fraser, Alec
AU - Kimmitt, Jonathan
AU - Knoll, Lisa
AU - Williams, James
ID - 45655
IS - 3
JF - International Public Management Journal
KW - Public Administration
KW - Business and International Management
SN - 1096-7494
TI - Outcomes-based contracting and public management reform: Lessons from a decade of experimentation
VL - 26
ER -
TY - JOUR
AU - Meier, Jana
AU - Janzen, Thomas
AU - Wotschel, Philipp
AU - Vogelsang, Christoph
ID - 45672
JF - die hochschullehre
TI - Rollenspielbasierte Simulationen als Übungs- und Prüfungsformate im Lehramtsstudium. Eine explorative Studie zu Erfahrungen und Einschätzungen aus Studierendensicht.
VL - 9
ER -
TY - JOUR
AU - Blachut, Alisa
AU - Topalović, Elvira
AU - Uhrig, Sissy
ID - 42329
JF - Der Deutschunterricht
TI - Grammatik in deutschen und niederländischen DaF-Lehrbüchern: Synergien für den Deutschunterricht
VL - 3
ER -
TY - BOOK
ED - Topalović, Elvira
ED - Blachut, Alisa
ID - 42328
TI - Grammatische Modelle. Themenschwerpunkt von "Der Deutschunterricht" 3/2023
ER -
TY - BOOK
AU - Herding, Jana
AU - Carle, U.
ID - 45344
TI - Von der Grundschule in die Sekundarstufe. Übergänge ressourcenorientiert gestalten (Hrsg. von Petra Büker)
VL - 10
ER -
TY - JOUR
AU - Zdoupas, Philippos
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 45324
IS - 3
JF - Social Sciences
TI - ‘I Feel Well, Accepted and Competent in School’—Determinants of Self-Perceived Inclusion and Academic Self-Concept in Students with Diagnosed Behavioral, Emotional and Social Difficulties (BESD)
VL - 12
ER -
TY - CHAP
AU - Aghaei Abrandabadi, Seyed Ali
ED - Blecher, Joel
ED - Brinkmann, Stefanie
ID - 45696
T2 - Hadith Commentary: Continuity and Change
TI - The Hermeneutics of al-Sharīf al-Murtaḍā (d. 436/1044) in the Interpretation of Akhbār al-Āḥād in his Kitāb al-Amālī
ER -
TY - CHAP
AU - Dorogova, Elizaveta
ED - Oeming, Manfred
ED - Schmidt, Nora
ID - 45700
T2 - Hermeneutiken der Weisheit
TI - Weisheit und moralischer Intellektualismus im Koran aus intertextueller Perspektive
ER -
TY - CHAP
AU - Ghaffar, Zishan
ED - Wacker, Marie-Theres
ED - Bechmann, Ulrike
ED - Langer, Gerhard
ID - 45701
T2 - Prophetie in Tenach, Bibel und Qur'an
TI - Prophetologie – Eine Annäherung
ER -
TY - BOOK
ED - Tatari, Muna
ED - Nassery, Idris
ID - 45705
TI - Dynamics of Tradition: Islamic Law and Theology in Relation
ER -
TY - CHAP
AU - Eckel, Julia
ED - Gerling, Winfried
ED - Möring, Sebastian
ED - de Mutiis, Marco
ID - 44461
T2 - Screen-Images. Screenshot, Screencast, In-Game Photography
TI - Screencasting: Documenting Processuality
ER -
TY - CHAP
AU - Eckel, Julia
AU - Linseisen, Elisa
ED - Steinhoff, Heike
ID - 45716
T2 - Epidemics and Othering. The Biopolitics of COVID-19 in Historical and Cultural Perspectives
TI - The Virus Is Present, Presence Is Virulent: Being Co(m)present With Others in Times of Corona
ER -
TY - THES
AB - Reading between the lines has so far been reserved for humans. The present dissertation addresses this research gap using machine learning methods.
Implicit expressions are not comprehensible by computers and cannot be localized in the text. However, many texts arise on interpersonal topics that, unlike commercial evaluation texts, often imply information only by means of longer phrases. Examples are the kindness and the attentiveness of a doctor, which are only paraphrased (“he didn’t even look me in the eye”). The analysis of such data, especially the identification and localization of implicit statements, is a research gap (1). This work uses so-called Aspect-based Sentiment Analysis as a method for this purpose. It remains open how the aspect categories to be extracted can be discovered and thematically delineated based on the data (2). Furthermore, it is not yet explored how a collection of tools should look like, with which implicit phrases can be identified and thus made explicit
(3). Last, it is an open question how to correlate the identified phrases from the text data with other data, including the investigation of the relationship between quantitative scores (e.g., school grades) and the thematically related text (4). Based on these research gaps, the research question is posed as follows: Using text mining methods, how can implicit rating content be properly interpreted and thus made explicit before it is automatically categorized and quantified?
The uniqueness of this dissertation is based on the automated recognition of implicit linguistic statements alongside explicit statements. These are identified in unstructured text data so that features expressed only in the text can later be compared across data sources, even though they were not included in rating categories such as stars or school grades. German-language physician ratings from websites in three countries serve as the sample domain. The solution approach consists of data creation, a pipeline for text processing and analyses based on this. In the data creation, aspect classes are identified and delineated across platforms and marked in text data. This results in six datasets with over 70,000 annotated sentences and detailed guidelines. The models that were created based on the training data extract and categorize the aspects. In addition, the sentiment polarity and the evaluation weight, i. e., the importance of each phrase, are determined. The models, which are combined in a pipeline, are used in a prototype in the form of a web application. The analyses built on the pipeline quantify the rating contents by linking the obtained information with further data, thus allowing new insights.
As a result, a toolbox is provided to identify quantifiable rating content and categories using text mining for a sample domain. This is used to evaluate the approach, which in principle can also be adapted to any other domain.
AU - Kersting, Joschka
ID - 44323
TI - Identifizierung quantifizierbarer Bewertungsinhalte und -kategorien mittels Text Mining
ER -
TY - JOUR
AU - Topalović, Elvira
AU - Blachut, Alisa
ID - 45861
JF - Der Deutschunterricht
TI - Grammatische Modelle. Einführung in das Themenheft
VL - 3
ER -
TY - CHAP
AU - Bäumer, Frederik Simon
AU - Chen, Wei-Fan
AU - Geierhos, Michaela
AU - Kersting, Joschka
AU - Wachsmuth, Henning
ED - Haake, Claus-Jochen
ED - Meyer auf der Heide, Friedhelm
ED - Platzner, Marco
ED - Wachsmuth, Henning
ED - Wehrheim, Heike
ID - 45882
T2 - On-The-Fly Computing -- Individualized IT-services in dynamic markets
TI - Dialogue-based Requirement Compensation and Style-adjusted Data-to-text Generation
VL - 412
ER -
TY - CHAP
AU - Müller, Inez
ED - Böker, Ines
ID - 45990
SN - 978-3-8260-7919-1
T2 - Interkulturelle Konstellationen in Literaturwissenschaft und Literaturdidaktik. Festschrift für Michael Hofmann
TI - Zur Darstellung der Afrikanischen Europäerin in Geschichte und Gegenwart - Sharon Dodua Otoos Roman 'Adas Raum'
ER -
TY - CHAP
AU - Harnack, Maria
ED - Drascek, Daniel
ED - Groschwitz , Helmut
ED - Wolf, Gabriele
ID - 41849
T2 - Kulturerbe als kulturelle Praxis – Kulturerbe in der Beratungspraxis
TI - Potenziale der Kulturerbe-Konvention von 2003. Beispiele aus der Beratungspraxis der Landesstelle Immaterielles Kulturerbe NRW
ER -
TY - GEN
AU - Leineweber, Jonas
ID - 46102
TI - Tagungsbericht: 10/20 Jahre UNESCO-Konvention zum Erhalt des Immateriellen Kulturerbes – Auftaktveranstaltung zum Doppeljubiläum
ER -
TY - GEN
ED - Papenbrock, Martin
ED - Tophinke, Doris
ID - 45674
T2 - Kunst und Politik
TI - Politisches Graffiti
VL - 24
ER -