TY - CHAP AU - Meister, Dorothee M. AU - Meise, Bianca ED - Herzig, B. ED - Meister, D.M. ED - Moser, H. ED - Niesyto, H. ID - 18113 T2 - Jahrbuch Medienpädagogik TI - Emergenz neuer Lernkulturen – Bildungsaneignungsperspektiven im Web 2.0 ER - TY - CHAP AU - Meister, Dorothee M. AU - Kamin, A.-M. ED - Vollbrecht, R. ED - Wegener, C. ID - 18114 T2 - Handbuch Mediensozialisation TI - Medien im Erwachsenenalter ER - TY - CHAP AU - Meister, Dorothee M. AU - Kamin, A.-M. AU - Urban, D. ED - Hug, T. ED - Maier, R. ID - 18115 T2 - Medien - Wissen - Bildung: Explorationen visualisierter und kollaborativer Wissensräume TI - Wissens- und Kommunikationsprozesse ethisch beratender Gremien in digitalen Gestaltungsformen ER - TY - CHAP AU - Meister, Dorothee M. AU - Kamin, A.-M. ED - Hugger, K. ED - Walber, M. ID - 18116 T2 - Digitale Lernwelten. Konzepte, Beispiele und Perspektiven TI - Digitale Lernwelten in der Erwachsenen- und Weiterbildung ER - TY - CHAP AU - Herzig, B. AU - Meister, Dorothee M. AU - Moser, H. AU - Niesyto, H. ED - Herzig, B. ED - Meister, Dorothee M. ED - Moser, H. ED - Niesyto, H. ID - 18117 T2 - Jahrbuch Medienpädagogik 8. Medienkompetenz und Web 2.0 TI - Medienkompetenz, Web 2.0 und mobiles Lernen - Editorial ER - TY - CHAP AU - Gerholz, Karl-Heinz AU - Hauenschild, Wilfried AU - Klieber, Sebastian AU - Meister, Dorothee M. AU - Schäfer, Wilehlm ED - Hauenschild, Wilfried ED - Meister, Dorothee M. ED - Schäfer, Wilhelm ID - 18118 T2 - (s.dort) TI - Das Pojekt Locomotion. (Low-Cost Multimedia Organisation & Production) ER - TY - CHAP AU - Hauenschild, Wilfried AU - Meister, Dorothee M. AU - Schäfer, Wilhelm ED - Hauenschild, Wilfried ED - Meister, Dorothee M. ED - Schäfer, Wilhelm ID - 18119 T2 - (s.dort) TI - Die E-Learning-Strategie der Universität Paderborn. Kompetenzorientierte Wissensarbeit ermöglichen ER - TY - BOOK ED - Tönnies, Merle ED - Grimm, Ina ID - 6756 TI - Reading British Spaces ER - TY - BOOK ED - Tönnies, Merle ID - 6757 TI - Das englische Drama der Gegenwart: Kategorien-Entwicklungen-Modellnterpretationen ER - TY - JOUR AU - Tönnies, Merle AU - Sand, Andrea ID - 6785 JF - Anglistentag 2009 Klagenfurt. Proceedings TI - The Features of Meanings of Orality in Black British Performance Poetry ER - TY - JOUR AU - Tönnies, Merle ID - 6863 JF - Victorian Highways - Victorian Byways. New Approaches to Nineteenth-Century British Literature and Culture TI - Transgressive Melodrama. The 'Sensational' 1860s and their After-Effects ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 17804 T2 - Isis TI - Rudolf Seising, The Fuzzification of Systems. The Genesis of Fuzzy Set Theory and Its Initial Developments up to the 1970s. Springer: Berlin/Heidelberg 2007 (Studies in Fuzziness and Soft Computing; 216) VL - 101 ER - TY - CONF AU - Peckhaus, Volker ED - Petsche, Hans-Joachim ED - Lenke, Peter ID - 17903 T2 - International Grassmann Conference. Hermann Grassmann Bicentennial: Potsdam and Szczecin, 16–19 September 2009. Video Recording of the Conference TI - Robert und Hermann Grassmann’s Influence on the History of Formal Logic (Videomitschnitt des Vortrags) ER - TY - CHAP AU - Ballweg, Sandra ED - Altmayer, Claus ED - Mehlhorn, Grit ED - Neveling, Christiane ED - Schlüter, Norbert ED - Schramm, Karen ID - 31840 T2 - Grenzen überschreiten: sprachlich – fachlich – kulturell. Dokumentation zum 23. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF). Leipzig, 30. September – 3. Oktober 2009 TI - Portfolioarbeit im fremdsprachlichen Schreibunterricht ER - TY - CHAP AU - Buer, Jürgen van AU - Niederhaus, Constanze ED - Nickolaus, Reinhold ID - 32117 T2 - Handbuch Berufs- und Wirtschaftspädagogik TI - Kommunikation und Interaktion in pädagogischen Kontexten – berufs- und wirtschaftspädagogische Perspektiven ER - TY - JOUR AU - Niederhaus, Constanze ID - 32115 JF - Die berufsbildende Schule (62) TI - Fachtexte in der Berufsausbildung. Ein linguistischer Vergleich von Texten aus Fachkundebüchern für die Berufsfelder Körperpflege und Elektrotechnik ER - TY - GEN AU - Badel, Steffi AU - Niederhaus, Constanze ID - 32128 TI - AlphaZ Evaluation. Sachbericht 2009 ER - TY - GEN AU - Köhler-Knacker, Margitta AU - Niederhaus, Constanze AU - Nowak, Klaus AU - Wenzke, Anselm ID - 32135 TI - Basis Deutsch. Kopiervorlagen für die Berufsvorbereitung mit CD-ROM ER - TY - GEN AU - Müller, Julia AU - Niederhaus, Constanze AU - Robben, Christiane ID - 32136 TI - Gezielt fördern. Verben, Präpositionen, Satzglieder, Sätze. Arbeitsheft 7./8 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18677 T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete TI - Almog, Joseph, “Frege’s Puzzles”, In: Journal of Philosophical Logic 37 (2008), 549–574 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18680 T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete TI - Bolzano, Bernard, "Philosophische Tagebücher 1803–1810. Zweiter Teil", hg. v. Jan Berg (Bernard Bolzano-Gesamtausgabe. Reihe II. B.15), Friedrich Frommann Verlag-Günther Holzboog: Stuttgart-Bad Cannstatt 2009 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18679 T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete TI - Bolzano, Bernard, "Philosophische Tagebücher 1803–1810. Erster Teil", hg. v. Jan Berg (Bernard Bolzano-Gesamtausgabe. Reihe II. B.14), Friedrich Frommann Verlag-Günther Holzboog: Stuttgart-Bad Cannstatt 2009 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18678 T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete TI - De Risi, Vincenzo, "Geometry and Monadology. Leibniz’s Analysis Situs and Philosophy of Space", Birkhäuser: Basel/Boston/Berlin 2007 (Science Networks. Historical Studies; 33) ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18681 T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete TI - Degen, J.W., “Variations of Frege’s Grundgesetze”, In: Travaux de logique 18 (2007), 15–31 ER - TY - BOOK AU - Ptashnyk, Stefaniya ID - 32191 TI - Yearbook of Phraseology. Hg. von Koenraad Kuiper et al (Rezensiert von Häcker, Martina) ER - TY - CHAP AU - Ptashnyk, Stefaniya ED - Gilles, Peter ED - Scharloth, Joachim ED - Ziegler , Evelyn ID - 32210 T2 - “Variatio delectat”. Empirische Evidenzen und theoretische Passungen sprachlicher Variation. Festschrift für Klaus J. Mattheier zum 65. Geburtstag TI - Variation und die historische Sprachkontaktforschung: Am Beispiel der multilingualen Stadt Lemberg ER - TY - GEN AU - Ptashnyk, Stefaniya ID - 32248 T2 - Deutsches Rechtswörterbuch. Wörterbuch der älteren deutschen Rechtssprache 2010-2021 TI - Wortartikel im Deutschen Rechtswörterbuch, Buchstabenbereich S. VL - XII-XIII ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18865 T2 - Mathematical Reviews TI - Vilkko, Risto, “Existence, Identity, and the Algebra of Logic”, in: Foundations of Formal Sciences IV, College Publications: London 2006, 255–265 ER - TY - CHAP AU - Ptashnyk, Stefaniya ED - Ptashnyk, Stefaniya ED - Hallsteinsdóttir, Erla ED - Bubenhofer, Noah ID - 32198 T2 - Rezensiert von: Pon, Leonard, in: Jazikoslovlije/ Linguistics, Vol. 11 / No. 2 December 2010. Ossjek, S. 228–234 TI - Korpora, Web und Datenbanken. Computergestützte Methoden in der modernen Phraseologie und Lexikographie/Corpora, Web and Databases. Computer-Based Methods in Modern Phraseology and Lexicography. (= Reihe Phraseologie & Parömiologie) ER - TY - JOUR AB - Based on a cultural-historical and dialogical conceptualization of thinking and speech as formulated in Soviet psychology and linguistics of the 1920s and 1930s, this article seeks to reflect upon a congruent way of investigating writing as a cognitive and communicative activity. What has to be taken into account when developing a methodology for writing research from a cultural-historical and dialogical perspective? Firstly, writing is not separated from other forms of speech activity like interpersonal and intrapersonal speech. Thus, inner dialogue and the addressed character of writing become crucial notions to be methodologically considered. Secondly, contrary to current writing research traditions such as literacy studies and studies of the writing process in cognitive psychology, both individual writing processes and socio-cultural writing practices as well as their relationship must be considered. These reflections lead towards the conclusion that writing is not fully accessible to external observation or to introspection. In consequence, a suggestion of a methodological approach is given, inspired by the activity theoretically informed method of auto-confrontation. The proposed method consists of two phases: a) videotaping of a writing episode and b) co-analysis of the videotaped writing episode in dialogue between writer and researcher. The second phase transfers the writing activity into a new context where understanding it becomes possible. The co-analysis makes involved positions audible: positions of the writer and of the researcher, of real and imagined readers as well as intersubjective and community-related positions. Finally, implications of the proposed research setting are discussed and evaluated with regard to the theoretical grounding. An instance of the methodology to be sketched in this article was developed in the context of the author’s dissertation project in preparation at Ludwig-Maximilians-Universität in Munich, Germany with the working title «Writing processes and writing practices. A conceptualization from a dialogical perspective». The project is funded by scholarships of Universität Bayern e.V. and Ludwig-Maximilians-Universität. AU - Karsten, Andrea ID - 32168 JF - Cultural-Historical Psychology KW - writing KW - writing research KW - dialogue KW - dialogical perspective KW - auto-confrontation TI - Towards Cultural-Historical and Dialogical Writing Research – Some Methodological Considerations VL - 4 ER - TY - JOUR AB - Ziel dieses Beitrags ist, Vygotskijs Konzeption von Schreiben durch eine genaue Lektüre seiner Texte herauszuarbeiten. Es zeigen sich mit einer entwicklungspsychologischen Herangehensweise zum einen und dem Begriff des schriftlichen Sprechens im Kontext von innerem und äußerem Sprechen zum anderen zwei wesentliche Interessens- und Arbeitsgebiete Vygotskijs im Hinblick auf Schreiben. Dem folgend arbeitet dieser Beitrag zunächst die Überlegungen Vygotskijs zu ontogenetischen Aspekten des Schreibens heraus. Darüber hinaus wird dargestellt, in welcher Beziehung bei Vygotskij „schriftliches Sprechen“ zu den Konzepten des inneren und des äußeren Sprechens steht. Es ergibt sich ein Bild von Schreiben als gleichermaßen kognitivem wie kommunikativem Vorgang. Auf diesen Gedanken Vygotskijs bauen abschließend Überlegungen auf, die Wege für mögliche Weiterentwicklungen von Vygotskijs Konzeption von Schreiben weisen. AU - Karsten, Andrea ID - 32169 JF - Tätigkeitstheorie – Journal für tätigkeitstheoretische Forschung in Deutschland (Activity Theory – Journal of Activity-Theoretical Research in Germany) TI - Konzeption von Schreiben VL - 1 ER - TY - JOUR AU - Hagengruber, Ruth Edith ID - 15531 JF - HNI Jahresbericht TI - Die Berechenbarkeit von Denken und Handeln ER - TY - CHAP AU - Kruse, Iris ED - Josting, Petra ED - Maiwald , Klaus ID - 34343 T2 - Verfilmte Kinderliteratur. Gattungen, Produktion, Distribution, Rezeption und Modelle für den Unterricht TI - Figuren, Handlungen und Räume in Text, Ton und Bild. Literarisches und medienästhetisches Lernen in intermedialer Lektüre ER - TY - JOUR AU - Kruse, Iris ID - 34367 IS - 1 JF - Grundschulunterricht Deutsch TI - Das Vorlesen lernförderlich gestalten. Astrid Lindgrens Märchen „Sonnenau“ – Ein Unterrichtsbeispiel zum „Höreraktivierenden Vorlesen“ ER - TY - JOUR AU - Kruse, Iris ID - 34365 IS - 1 JF - Praxis Deutsch 220 TI - „…voll so wie bei mir auch“ – Realistische Kinderromane auswählen und Zugänge eröffnen ER - TY - JOUR AU - Kruse, Iris ID - 34364 IS - 10.4 JF - kjl&m TI - Eigenes in verfremdetem Gewand – Realistische Kinderliteratur als Herausforderung für den Literaturunterricht ER - TY - JOUR AU - Kruse, Iris ID - 34366 IS - 231 JF - Die Grundschulzeitschrift TI - Figurengeschichten zu „Potilla“. Das Lesetagebuch als Impuls für Schreibideen ER - TY - CHAP AU - Albers, Timm ID - 31919 SN - 978-3-932650-39-0 T2 - Forschung in der Frühpädagogik TI - Bedingungen des Erst- und Zweitspracherwerbs im Kindergarten. Eine quantitativ-qualitative Analyse der sprachlichen und kommunikativen Kompetenzen von Kindern im Vorschulalter VL - 3 ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 30827 IS - 1 JF - Heilpädagogik Online TI - Inklusion und Sonderpädagogischer Förderbedarf: Historische Linien und gegenwärtige Anforderungen an ein verändertes Verständnis sonderpädagogischer Förderung ER - TY - CHAP AU - Albers, Timm ED - Schildmann, Ulrike ID - 31958 KW - s2n KW - Scan2Net T2 - Umgang mit Verschiedenheit in der Lebensspanne TI - Sprachlos im Kindergarten? Herausforderungen im Umgang mit sprachlicher Heterogenität ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 31921 JF - Disziplinen im Dialog TI - Der Kindergarten als Sprachlernort: Pragmatisch - kommunikative Aspekte des Spracherwerbs in Kindertageseinrichtungen. Kongressbeitrag zum 29. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Sprachheilpädagogik ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 31936 IS - 9 JF - Forum Logopädie TI - Sprachdiagnostik im Kindergarten: Zur Bedeutung interdisziplinärer Zugänge bei der Bestimmung sprachlicher Kompetenzen von Kindern im Vorschulalter ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 31923 IS - 2 JF - Sonderpädagogik in Niedersachsen TI - Geschichten schreiben: Kreatives Schreiben im Unterricht einer 7.Klasse der Förderschule Schwerpunkt Lernen ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 30824 IS - 1/2 JF - Sonderpädagogik in Niedersachsen KW - s2n KW - Scan2Net TI - Armut und Resilienz in Kindergarten und Schule ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 31935 JF - Fördern durch Sachunterricht: Didaktik stimulierender Lernsituation TI - Kommunikativer Unterricht und Heterogenität ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 31924 JF - Fördern durch Sachunterricht. Didaktik stimulierender Lernsituationen TI - Inklusion ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 30828 IS - 1/2 JF - Verband Sonderpädagogik TI - Sonderpädagogik in Niedersachsen ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 31957 IS - 2 JF - Kindergarten heute TI - Sprachförderung braucht andere Kinder: Die Bedeutung der Gleichaltrigen für den Erwerb sprachlicher Kompetenzen ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 31963 IS - 4 JF - KiTa aktuell TI - Zweitspracherwerb: Ein Kinderspiel? Perspektiven für die sprachliche Bildung und Förderung in Kindertageseinrichtungen ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 31961 IS - 1 JF - Fördermagazin TI - Stichwort: Inklusion: Konsequenzen der Behindertenrechtskonvention für die Weiterentwicklung von Förderschulen ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 30826 IS - 2 JF - frühe Kindheit TI - Inklusion in der frühen Kindertagesbetreuung: Anforderungen an eine inklusive Frühpädagogik ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 31959 JF - Nifbe TI - Standunkte erproben ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 31960 JF - Nifbe TI - Stärke messen ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm ID - 30825 IS - 11 JF - wiff TI - Expertise: Sprachförderung in der fachpolitischen Diskussion und frühpädagogischen Ausbildung ER - TY - JOUR AU - Albers, Timm AU - Martina, Meyer AU - Raguse, Martin ID - 32845 JF - Lesestart Hannover TI - Gib mir ein A: Sprachförderung von Anfang an ER - TY - CONF AU - Albers, Timm ID - 31922 TI - Evaluation des Projekts "Koordination Elternbildung" der Landeshauptstadt Hannover: Stärken-/ Schwächenanalyse und Forschungsstand zum Thema Elternbindung ER - TY - CHAP AU - Süßmann, Johannes ED - Jacob, Joachim ED - Mayer, Mathias ID - 35043 SN - 978-3-8467-4818-3 T2 - Im Namen des anderen. Die Ethik des Zitierens TI - Quellen zitieren. Zur Epistemik und Ethik geschichtswissenschaftlicher Textproduktion VL - 3 ER - TY - GEN AU - Süßmann, Johannes ED - Wissenschaften, Historische Kommission bei der Bayerischen Akademie der ID - 34997 SN - 978-3-428-11205-0 T2 - Neue deutsche Biographie, Bd. 24 TI - [Art.] Sleidanus, Johann ER - TY - CHAP AU - Süßmann, Johannes ED - Andermann, Kurt ED - Zeilinger, Gabriel ID - 34948 SN - 978-3-928471-87-9 T2 - Freiheit und Unfreiheit. Mittelalterliche und frühneuzeitliche Facetten eines zeitlosen Problems TI - ›Deutsche Freiheit‹ in der Frühen Neuzeit. Privileg oder Grundrecht? VL - 7 ER - TY - CHAP AU - Bloh, Bea ED - Berkemeyer, N. ED - Bonsen, M. ED - Harazd, B. ID - 28050 T2 - Jahrbuch der Schulentwicklung TI - Schulleitungstypen und ihr Zusammenhang zur Schulqualität VL - 16 ER - TY - JOUR AU - Bloh, Bea AU - Drossel, Kerstin ID - 28055 JF - Schulverwaltung Baden-Württemberg TI - Schulleitungshandeln und Lehrerkooperation. Wie das Kollegium zur Zusammenarbeit angeregt werden kann. VL - 12 ER - TY - JOUR AU - Gieske, Mario AU - Bloh, Bea AU - Gerick, Julia ID - 28053 JF - Beruf: Schulleitung TI - Was Lehrkräfte stresst – Das Beanspruchungspotenzial von schulischen Arbeitsbedingungen. ER - TY - JOUR AU - Gieske, Mario AU - Bloh, Bea AU - Gerick, Julia ID - 28054 JF - Impulse TI - Delegation in Schulen VL - 1 ER - TY - BOOK AU - Bloh, Bea AU - Gieske, Mario AU - Rolff, H.-G ID - 28051 TI - Gesundheitsförderliches Leitungshandeln in der Schule. Hinweise für eine gute und gesunde Schule ER - TY - CONF AU - Bloh, Bea AU - Gieske, Mario ID - 28052 TI - Schulleitung und Schulqualität in eigenverantwortlichen Schulen ER - TY - CHAP AU - Mildorf, Jarmila ED - Schiffrin, Deborah ED - De Fina, Anna ED - Nylund, Anastasia ID - 9241 T2 - Telling Stories: Language, Narrative, and Social Life TI - Negotiating Deviance: Identity, Trajectories and Norms in a Graffitist’s Interview Narrative ER - TY - GEN AU - Mildorf, Jarmila ID - 9837 IS - 4 T2 - Germanisch-Romanische Monatsschrift TI - Book review: Franz K. Stanzel. Telegonie -- Fernzeugung: Macht und Magie der Imagination. Wien: Böhlau VL - 60 ER - TY - CHAP AU - Mildorf, Jarmila ED - Fludernik, Monika ED - Alber, Jan ID - 9242 T2 - Postclassical Narratology: Approaches and Analyses TI - Narratology and the Social Sciences ER - TY - CHAP AU - Schönhärl, Korinna ED - Schefold, Bertram ED - Pieger, Bruno ID - 29388 T2 - Stefan George: Dichtung - Ethos - Staat. Denkbilder für ein geheimes europäisches Deutschland TI - Wie eine Blume die erfroren ist“. Edith Landmann als Jüngerin Stefan Georges ER - TY - GEN AU - Schönhärl, Korinna ID - 29564 T2 - H-Soz-u-Kult TI - Review: Lingelbach, Gabriele: Spenden und Sammeln. Der westdeutsche Spendenmarkt bis in die 1980er Jahre. Göttingen 2009 ER - TY - GEN AU - Schönhärl, Korinna ID - 29565 T2 - H-Soz-u-Kult TI - Review: Adam, Thomas; Lässig, Simone; Lingelbach, Gabriele (Hrsg.): Stifter, Spender und Mäzene. USA und Deutschland im historischen Vergleich. Stuttgart 2009 ER - TY - CHAP AU - van Laak, Lothar ED - Zymner, Rüdiger ID - 31139 T2 - Handbuch Gattungstheorie TI - Originalität und Gattung ER - TY - CHAP AU - van Laak, Lothar ED - Zymner, Rüdiger ID - 31137 T2 - Handbuch Gattungstheorie TI - Innovation und Gattung ER - TY - CHAP AU - van Laak, Lothar ED - van Laak, Lothar ED - Malsch, Katja ID - 31135 T2 - Literaturwissenschaft – interdisziplinär TI - Die Bilder der Literatur – die Bilder der Wissenschaft. Das interdisziplinäre Potenzial der Einbildungskraft bei Eichendorff und Grünbein ER - TY - CHAP AU - van Laak, Lothar ED - Heiser, Sabine ED - Holm, Christiane ID - 31126 T2 - Gedächtnisparagone – Intermediale Konstellationen TI - Erzeugung von Erinnerung im Widerspiel von Film und Literatur: Patrick Roth ER - TY - CHAP AU - van Laak, Lothar ED - Jacob, Joachim ED - Mayer, Mathias ID - 31127 T2 - Im Namen des anderen. Die Ethik des Zitierens TI - Lars von Triers filmische Auseinandersetzung mit Bertolt Brechts epischem Theater ER - TY - CHAP AU - van Laak, Lothar ED - Erhart, Walter ED - van Laak, Lothar ID - 31130 T2 - Wissen – Erzählen – Tradition. Wielands Spätwerk TI - Wielands Konzeption aufklärerischen Philosophierens um 1800 ER - TY - CHAP AU - van Laak, Lothar AU - Erhart, Walter ED - Erhart, Walter ED - van Laak, Lothar ID - 31128 T2 - Wielands Spätwerk: Wissen – Erzählen – Tradition TI - Einleitung ER - TY - CHAP AU - van Laak, Lothar AU - Malsch, Katja ID - 31131 T2 - Literaturwissenschaft – interdisziplinär TI - Einleitung zum Sammelband: Literaturwissenschaft – interdisziplinär ER - TY - BOOK ED - van Laak, Lothar ED - Erhart, Walter ID - 31087 TI - Wissen – Erzählen – Tradition. Wielands Spätwerk ER - TY - BOOK ED - van Laak, Lothar ED - Malsch, Katja ID - 31088 TI - Literaturwissenschaft – interdisziplinär ER - TY - CHAP AU - Elit, Stefan ED - Elit, Stefan ED - Bremer, Kai ED - Reents, Friederike ID - 31252 T2 - Antike – Lyrik – Heute. Griechisch-römische Antike in deutschsprachiger Lyrik und Altphilologie der Gegenwart (Die Antike und ihr Weiterleben 8) TI - Orpheus singt: von Ölbäumen und anderem. Zur Antikerezeption im Werk Uwe Kolbes ER - TY - BOOK AU - Kullmann, Harry ID - 30778 KW - Beispiel KW - Gymnasium KW - Kooperation KW - Lehrerkooperation KW - Unterricht SN - 978383092396 TI - Lehrerkooperation – Ausprägung und Wirkungen am Beispiel des naturwissenschaftlichen Unterrichts an Gymnasien VL - Band 26 ER - TY - CHAP AU - Hirschauer, Maria AU - Kullmann, Harry ED - Hagedorn, Jörg ED - Schurt, Verena ED - Steber, Corinna ED - Waburg, Wiebke ID - 30765 T2 - {Ethnizität, Geschlecht, Familie und Schule. Heterogenität als erziehungswissenschaftliche Herausforderung} TI - Lehrerprofessionalität im Zeichen von Heterogenität - Stereotype bei Lehrkräften als kollegial zu bearbeitende Herausforderung ER - TY - GEN AU - Kullmann, Harry ID - 30779 IS - 2 T2 - {Die Deutsche Schule} TI - Rezension zu: Kempfert, Guy & Ludwig, Marianne (2008): Kollegiale Unterrichtsbesuche. Besser und leichter unterrichten durch Kollegen-Feedback VL - 102 ER - TY - CHAP AU - Elit, Stefan ED - Hofmann, Michael ED - Zelle, Carsten ID - 31332 T2 - Aufklärung und Religion. Neue Perspektiven (Bochumer Quellen und Forschungen zum 18. Jahrhundert 1) TI - Im Spannungsfeld von Aufklärung, Religion und Nation – Klopstock literarhistorisch ER - TY - GEN AU - Elit, Stefan ED - Kühlmann, Wilhelm ED - Aurnhammer, Achim ED - Egyptien, Jürgen ED - Kellermann, Karina ED - Martus, Steffen ED - Sdzuj, Reimund B. ID - 31406 T2 - Killy. Literaturlexikon. Autoren und Werke des deutschsprachigen Kulturraums, 2., vollst. überarb. Aufl., Bd. 8: Marq-Or TI - [überarbeiteter u. aktualisierter Verfasserartikel:] Neutsch, Erik ER - TY - CHAP AU - Elit, Stefan ID - 31420 T2 - Forschungsforum Paderborn 13 TI - Transformationen der Antike. Rezeptionsformen der griechisch-römischen Literaturkultur in der Moderne: Übersetzungen – Adaptionen – Umschreibungen ER - TY - JOUR AB - Implicit change detection demonstrates how the visual system can benefit from stored information that is not immediately available to conscious awareness. We investigated the role of motor action in this context. In the first two experiments, using a one-shot implicit change detection paradigm, participants responded to unperceived changes either with an action (jabbing the screen at the guessed location of a change) or with words (verbal report), and sat either 60 cm or 300 cm (with a laser pointer) away from the display. Our observers guessed the locations of changes at a reachable distance better with an action than with a verbal judgment. At 300 cm, beyond reach, the motor advantage disappeared. In experiment 3, this advantage was also unavailable when participants sat at a reachable distance but responded with hand-held laser pointers near their bodies. We conclude that a motor system specialized for real-time visually guided behavior has access to additional visual information. AU - Tseng, Philip AU - Tuennermann, Jan AU - Roker-Knight, Nancy AU - Winter, Dorina AU - Scharlau, Ingrid AU - Bridgeman, Bruce ID - 6067 IS - 10 JF - Perception KW - implicit change detection KW - action perception KW - visual system KW - perceptual judgment KW - verbal fluency KW - Analysis of Variance KW - Awareness KW - Female KW - Humans KW - Male KW - Psychomotor Performance KW - Random Allocation KW - Reaction Time KW - Visual Perception KW - Visual Memory KW - Visual Stimulation KW - Implicit Memory KW - Judgment KW - Perceptual Discrimination SN - 0301-0066 TI - Enhancing implicit change detection through action. VL - 39 ER - TY - CONF AB - Temporal order judgments (TOJs) have been used for demonstrating the facilitating effect of attention on information processing - prior entry. Prior entry is a robust, often large effect. Besides attention, other factors shorten perceptual latency, for instance stimulus saliency, action affordances of an object, or threatening objects. The expectable size for these effects is far smaller than that usually obtained for prior entry. Some effects might consist of only a few milliseconds. But are TOJs sensitive enough for detecting such small effects? For answering this question, we tested whether objects highly associated with a certain color are perceived earlier. In a four-alternative TOJ, including a "simultaneous" and "uncertain" category, we found a small advantage for high color diagnostic objects. This indicates high sensitivity of the TOJ task. We also found that "simultaneous" judgements were most sensitive. This is important for the debate on the usefulness of order vs. simultaneous judgments. AU - Weiß, Katharina AU - Scharlau, Ingrid ED - Bastianelli, Alessia ED - Vidotto, Giulio ID - 30899 SN - 1010-6065 T2 - Proceedings of the 26th Annual Meeting of the International Society for Psychophysics TI - Temporal order judgments: A sensitive measure for measuring perceptual latency? VL - 26 ER - TY - JOUR AB - Comments on an article by Jan Theeuwes (see record [rid]2010-20897-002[/rid]). Theeuwes summarizes an impressive number of studies demonstrating interference by irrelevant visual singletons in computer experiments with humans. Theeuwes assumes that this salience-driven capture of attention is fast and occurs within 150 ms since singleton onset, during the feed-forward phase of visual processing. In contrast to Theeuwes, we think that top–down contingent capture is the rule and explains initial and fast attention capture effects in the first feed-forward phase of visual processing. During a later phase and under some conditions exogenous capture of attention possibly follows. At the same time, we propose that the evidence presented by Theeuwes fails to support exogenous orienting because it fails to exclude a top–down contingent capture explanation. We present our arguments in two sections. One major source of evidence for top–down controlled attentional capture during the feed-forward AU - Ansorge, Ulrich AU - Horstmann, Gernot AU - Scharlau, Ingrid ID - 6090 IS - 2 JF - Acta Psychologica KW - visual selection KW - attention KW - information KW - visual field KW - brain KW - Attention KW - Humans KW - Models KW - Psychological KW - Visual Perception KW - Volition KW - Brain KW - Visual Field KW - Visual Perception KW - Visual Attention KW - Information SN - 0001-6918 TI - Top–down contingent attentional capture during feed-forward visual processing. VL - 135 ER - TY - JOUR AB - How fast can information of a first target (T1) in a rapid serial visual presentation be used for top-down allocation of attention in time? A valid cue about the temporal position of a second target (T2) was integrated into T1. The data show that 100 ms after T1 onset, T2 was identified better than without cue, raising the conditional T2 performance. T1 apparently triggers a facilitative effect of attention, known from other paradigms such as peripheral cueing. (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved) AU - Hilkenmeier, Frederic AU - Scharlau, Ingrid ID - 6083 IS - 8 JF - European Journal of Cognitive Psychology KW - temporal attention KW - attentional blink paradigm KW - first target information KW - top-down allocation KW - rapid serial visual presentation KW - Stimulus Presentation Methods KW - Visual Stimulation KW - Visual Attention SN - 0954-1446 TI - Rapid allocation of temporal attention in the attentional blink paradigm. VL - 22 ER - TY - JOUR AU - Öhlschläger, Claudia AU - Jacob, Joachim ID - 32934 JF - Sprache und Literatur 106. 41. (2010)/2. Halbjahr: Literatur und Ethik TI - "Jeder hat seinen Rhythmus des Kummers." Schreiben als Praxis der Selbstsorge in Roland Barthes Journal de deuil ER - TY - JOUR AU - Öhlschläger, Claudia AU - Jacob, Joachim ID - 32888 JF - Sprache und Literatur, 106. 41 TI - Literatur und Ethik ER - TY - CHAP AU - Öhlschläger, Claudia ED - Schneider, Sabine ED - Brüggemann, Heinz ID - 32933 T2 - Gleichzeitigkeit des Ungleichzeitigen. Formen und Funktionen von Pluralität in der ästhetischen Moderne TI - "Gestaute Zeit"/"Episches Gefälle". Erfahrung und Gestaltung historischer Ungleichzeitigkeit bei Johann Peter Hebel und W.G. Sebald ER - TY - CHAP AU - Öhlschläger, Claudia ED - Mayer, Mathias ED - Jacob, Joachim ID - 32932 T2 - Im Namen des anderen. Die Ethik des Zitierens TI - Friedrich Schiller am Tatort Schule. Zitierte Moraltheorien und ihre Performanz in Juli Zehs Spieltrieb (2004) und in der Tatort-Folge "Herz aus Eis" (2009) ER - TY - CHAP AU - Öhlschläger, Claudia ED - Eichenberg, Ariane ID - 32931 T2 - Handbuch Gedächtnis und Erinnerung TI - Körper und Gedächtnis, Körpergedächtnis und Literatur ER - TY - CHAP AU - Steigerwald, Jörn ED - Behrens, Rudolf ED - Moog-Grünewald, Maria ID - 32743 T2 - Moralistik. Anthropologischer und ästhetischer Diskurs des Subjekts in Früher Neuzeit und Moderne TI - Die (Selbst-)Problematisierung des Hofmanns bei Baldassarre Castiglione und Torquato Accetto ER - TY - CHAP AU - Steigerwald, Jörn ED - Dickhaut, Kirsten ED - Wodianka, Stefanie ID - 32745 T2 - Geschichte – Erinnerung – Ästhetik. Tagung zum 65. Geburtstag von Dietmar Rieger TI - Amors Gedenken an Psyche: Die „novelletta“ in Giambattista Marinos „Adone“ ER - TY - CHAP AU - Steigerwald, Jörn ED - Hempfer, Klaus W. ED - Traninger, Anita ID - 32706 T2 - Der Dialog im Diskursfeld seiner Zeit – von der Antike zur Aufklärung TI - Die Selbstdarstellung der Galanterie im Dialog: Am Beispiel von Madeleine de Scudérys „De la conversation“ ER -