TY - CHAP
AU - Schuster, Britt-Marie
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 40664
T2 - Text- und Diskurslinguistik
TI - »Bricolage«
VL - 6
ER -
TY - GEN
AU - Schubert, Katrin
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 30983
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik.
TI - Okkasionalismus
VL - Band 6
ER -
TY - GEN
AU - Schubert, Katrin
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 30982
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik.
TI - Neologismus
VL - Band 6
ER -
TY - GEN
AU - Schubert, Katrin
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 30981
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik.
TI - Archaismus
VL - Band 6
ER -
TY - BOOK
AU - Bonanati, Sabrina
AU - Greiner, Christian
AU - Gruchel, Nicole
AU - Buhl, Heike M.
ID - 32463
TI - Lesekompetenz fördern. Ein Manual für das LIFE-Programm zur Stärkung der Zusammenarbeit von Schule und Elternhaus
ER -
TY - CONF
AU - Tolksdorf, Nils Frederik
AU - Viertel, Fanziska
AU - Rohlfing, Katharina J.
ID - 24903
T2 - Companion of the 2020 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction
TI - Do Shy Children Behave Differently than Non-shy Children in a Long-term Child-robot Interaction?
ER -
TY - CONF
AU - Tolksdorf, Nils Frederik
AU - Rohlfing, Katharina J.
ID - 24904
T2 - 2020 29th IEEE International Conference on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN)
TI - Parents’ Views on Using Social Robots for Language Learning
ER -
TY - JOUR
AU - Crawshaw, Camilla E.
AU - Kern, Friederike
AU - Mertens, Ulrich
AU - Rohlfing, Katharina
ID - 20260
JF - Frontiers in Psychology
TI - Children’s Narrative Elaboration After Reading a Storybook Versus Viewing a Video
VL - 11
ER -
TY - JOUR
AU - Vogt, Annika
AU - Stiel, Stephanie
AU - Heckel, Maria
AU - Goebel, Swantje
AU - Mai, Sandra Stephanie
AU - Seifert, Andreas
AU - Gerlach, Christina
AU - Ostgathe, Christoph
AU - Weber, Martin
ID - 39836
IS - 311
JF - Health and Quality of Life Outcomes
TI - Assessment of the quality of end-of-life care: translation and validation of the German version of the “Care of the Dying Evaluation” (CODE-GER) – a questionnaire for bereaved relatives.
VL - 18
ER -
TY - CHAP
AU - Herzig, Bardo
ED - Rothland, M.
ED - Herrlinger, S.
ID - 40245
SN - 978-3830942320
T2 - Digital?! Perspektiven der Digitalisierung für den Lehrerberuf und die Lehrerbildung (Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung, Band 5)
TI - Digitalisierung, Medienbildung und Medienkompetenz. Verhältnisbestimmungen und Implikationen für die Lehrerbildung und den Lehrerberuf.
ER -
TY - JOUR
AU - Herzig, Bardo
ID - 40255
IS - 33
JF - TELEVIZION 33/2020/2
TI - Medienkompetenz. Modellierung, Messung und Bedeutung in Zeiten der Coronapandemie
ER -
TY - JOUR
AU - Herzig, Bardo
ID - 40284
IS - 4
JF - Schulmagazin 5-10: Impulse für kreativen Unterricht
SN - 0947-2746
TI - Bildung in der digitalen Welt. Digitalisierungsbezogene Kompetenzen von Lehrpersonen
ER -
TY - JOUR
AU - Herzig, Bardo
ID - 40288
IS - 13
JF - Zeitschrift für Grundschulforschung
TI - Medienbildung in der Grundschule - ein konzeptioneller Beitrag zur Auseinandersetzung mit (digitalen) Medien.
ER -
TY - GEN
AU - Decius, Julian
AU - Schaper, Niclas
AU - Seifert, Andreas
ID - 40310
T2 - 9th PDRnet Research Symposium
TI - Investigating the Hen-Egg-Problem: A Cross-Lagged-Panel Approach to Informal Workplace Learning and Working Conditions.
ER -
TY - JOUR
AU - Herzig, Bardo
AU - Martin, A.
ID - 40297
IS - 37
JF - Medienpädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung
SN - 1424-3636
TI - Schulische Medienbildung im Spannungsfeld von Medienpädagogik und Fachdidaktik
ER -
TY - BOOK
ED - Herzig, Bardo
ED - Klar, T.-M.
ED - Martin, A.
ED - Meister, D. M.
ID - 40311
SN - 1424-3636
TI - Orientierungen in der digitalen Welt
VL - 39
ER -
TY - JOUR
AB - In the mentoring programme project “Schule für alle” (“School for all”) at the University of Bielefeld in North Rhine-Westphalia, university students of primary or special education support a child who is in a situation of crisis for more than one year. In addition, the university students receive ongoing, systematic university support (cf. Kottmann, 2007, p. 32; Kottmann, 2014, p. 380).The accompanying research by “Schule für alle” focuses on the professionalization processes of student teachers during practical phases at universities; accordingly, control groups were included on a pro rata basis. In the pre-post design, all students completed a questionnaire (cf. Pieper, Kottmann & Miller, 2018, p. 294), the evaluation of which shows few changes in the professional perception of competence. Students of the mentoring programme also regularly reflected on their practical experience. Based on the objective hermeneutics it was discovered that the conception of the project supports the process of perceiving, acknowledging and becoming more sensitive in regard to heterogeneous realities in life (cf. Pieper & Kottmann 2019b, p. 312) and that students can consciously perceive and reflect their own normative expectations (cf. Pieper & Kottmann 2019a, p. 79).The article primarily presents the results of the pre-post survey in detail and adds insights into the qualitative evaluation processes. In the conclusion, the potential of the project and mentoring programmes in general, specifically for teacher training students, is described.
AU - Kottmann, Brigitte
AU - Pieper, Catania
ID - 39817
IS - 3
JF - Hungarian Educational Research Journal
KW - professionalization of teacher training students
KW - practical university phases
KW - teacher training at universities
KW - men-toring programmes
TI - Project “Schule für alle” as a mentoring programme in university teacher education: Professionalization processes of student teachers in different practical university phases
VL - 10
ER -
TY - CHAP
AU - Pieper, Catania
AU - Kottmann, Brigitte
ED - Skorsetz, Nina
ED - Bonanati, Marina
ED - Kucharz, Diemut
ID - 39823
SN - 9783658275297
T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Herausforderungen an die Integrationsleistung der Grundschule
TI - Kindliche Lebenswirklichkeit aus der Perspektive von Lehramtsstudierenden: „Ich verstehe jetzt, warum er in der Schule so motiviert ist!“
ER -
TY - CHAP
AU - Kottmann, Brigitte
AU - Alena, Lensker
ED - Rumpf, Dielinde
ED - Kramer, Kathrin
ED - Schöps, Miriam
ED - Winter, Stephanie
ID - 39816
T2 - Hochschullernwerkstätten – Elemente von Hochschulentwicklung? Ein Rückblick auf 15 Jahre Hochschullernwerkstatt in Halle und andernorts
TI - Die Lernwerkstatt und der Studiengang „Integrierte Sonderpädagogik“ an der Universität Bielefeld: Impulse, Synergien und Reflexionen
ER -
TY - CHAP
AU - Vochatzer, Stefanie
ED - Engelmann, Sebastian
ID - 37544
SN - 9783657788545
T2 - Friedrich Wilhelm Dörpfeld Lehrerideale im 19. Jahrhundert
TI - Lehrideale und ihre Rolle in der (Ver-)Achtung der Pädagogik
ER -