TY - CHAP AU - Schuster, Britt-Marie ED - Gansel, Christina ED - Spieß, Constanze ID - 40664 T2 - Text- und Diskurslinguistik TI - »Bricolage« VL - 6 ER - TY - GEN AU - Schubert, Katrin ED - Gansel, Christina ED - Spieß, Constanze ID - 30983 T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik. TI - Okkasionalismus VL - Band 6 ER - TY - GEN AU - Schubert, Katrin ED - Gansel, Christina ED - Spieß, Constanze ID - 30982 T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik. TI - Neologismus VL - Band 6 ER - TY - GEN AU - Schubert, Katrin ED - Gansel, Christina ED - Spieß, Constanze ID - 30981 T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik. TI - Archaismus VL - Band 6 ER - TY - BOOK AU - Bonanati, Sabrina AU - Greiner, Christian AU - Gruchel, Nicole AU - Buhl, Heike M. ID - 32463 TI - Lesekompetenz fördern. Ein Manual für das LIFE-Programm zur Stärkung der Zusammenarbeit von Schule und Elternhaus ER - TY - CONF AU - Tolksdorf, Nils Frederik AU - Viertel, Fanziska AU - Rohlfing, Katharina J. ID - 24903 T2 - Companion of the 2020 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction TI - Do Shy Children Behave Differently than Non-shy Children in a Long-term Child-robot Interaction? ER - TY - CONF AU - Tolksdorf, Nils Frederik AU - Rohlfing, Katharina J. ID - 24904 T2 - 2020 29th IEEE International Conference on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN) TI - Parents’ Views on Using Social Robots for Language Learning ER - TY - JOUR AU - Crawshaw, Camilla E. AU - Kern, Friederike AU - Mertens, Ulrich AU - Rohlfing, Katharina ID - 20260 JF - Frontiers in Psychology TI - Children’s Narrative Elaboration After Reading a Storybook Versus Viewing a Video VL - 11 ER - TY - JOUR AU - Vogt, Annika AU - Stiel, Stephanie AU - Heckel, Maria AU - Goebel, Swantje AU - Mai, Sandra Stephanie AU - Seifert, Andreas AU - Gerlach, Christina AU - Ostgathe, Christoph AU - Weber, Martin ID - 39836 IS - 311 JF - Health and Quality of Life Outcomes TI - Assessment of the quality of end-of-life care: translation and validation of the German version of the “Care of the Dying Evaluation” (CODE-GER) – a questionnaire for bereaved relatives. VL - 18 ER - TY - CHAP AU - Herzig, Bardo ED - Rothland, M. ED - Herrlinger, S. ID - 40245 SN - 978-3830942320 T2 - Digital?! Perspektiven der Digitalisierung für den Lehrerberuf und die Lehrerbildung (Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung, Band 5) TI - Digitalisierung, Medienbildung und Medienkompetenz. Verhältnisbestimmungen und Implikationen für die Lehrerbildung und den Lehrerberuf. ER - TY - JOUR AU - Herzig, Bardo ID - 40255 IS - 33 JF - TELEVIZION 33/2020/2 TI - Medienkompetenz. Modellierung, Messung und Bedeutung in Zeiten der Coronapandemie ER - TY - JOUR AU - Herzig, Bardo ID - 40284 IS - 4 JF - Schulmagazin 5-10: Impulse für kreativen Unterricht SN - 0947-2746 TI - Bildung in der digitalen Welt. Digitalisierungsbezogene Kompetenzen von Lehrpersonen ER - TY - JOUR AU - Herzig, Bardo ID - 40288 IS - 13 JF - Zeitschrift für Grundschulforschung TI - Medienbildung in der Grundschule - ein konzeptioneller Beitrag zur Auseinandersetzung mit (digitalen) Medien. ER - TY - GEN AU - Decius, Julian AU - Schaper, Niclas AU - Seifert, Andreas ID - 40310 T2 - 9th PDRnet Research Symposium TI - Investigating the Hen-Egg-Problem: A Cross-Lagged-Panel Approach to Informal Workplace Learning and Working Conditions. ER - TY - JOUR AU - Herzig, Bardo AU - Martin, A. ID - 40297 IS - 37 JF - Medienpädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung SN - 1424-3636 TI - Schulische Medienbildung im Spannungsfeld von Medienpädagogik und Fachdidaktik ER - TY - BOOK ED - Herzig, Bardo ED - Klar, T.-M. ED - Martin, A. ED - Meister, D. M. ID - 40311 SN - 1424-3636 TI - Orientierungen in der digitalen Welt VL - 39 ER - TY - JOUR AB - In the mentoring programme project “Schule für alle” (“School for all”) at the University of Bielefeld in North Rhine-Westphalia, university students of primary or special education support a child who is in a situation of crisis for more than one year. In addition, the university students receive ongoing, systematic university support (cf. Kottmann, 2007, p. 32; Kottmann, 2014, p. 380).The accompanying research by “Schule für alle” focuses on the professionalization processes of student teachers during practical phases at universities; accordingly, control groups were included on a pro rata basis. In the pre-post design, all students completed a questionnaire (cf. Pieper, Kottmann & Miller, 2018, p. 294), the evaluation of which shows few changes in the professional perception of competence. Students of the mentoring programme also regularly reflected on their practical experience. Based on the objective hermeneutics it was discovered that the conception of the project supports the process of perceiving, acknowledging and becoming more sensitive in regard to heterogeneous realities in life (cf. Pieper & Kottmann 2019b, p. 312) and that students can consciously perceive and reflect their own normative expectations (cf. Pieper & Kottmann 2019a, p. 79).The article primarily presents the results of the pre-post survey in detail and adds insights into the qualitative evaluation processes. In the conclusion, the potential of the project and mentoring programmes in general, specifically for teacher training students, is described. AU - Kottmann, Brigitte AU - Pieper, Catania ID - 39817 IS - 3 JF - Hungarian Educational Research Journal KW - professionalization of teacher training students KW - practical university phases KW - teacher training at universities KW - men-toring programmes TI - Project “Schule für alle” as a mentoring programme in university teacher education: Professionalization processes of student teachers in different practical university phases VL - 10 ER - TY - CHAP AU - Pieper, Catania AU - Kottmann, Brigitte ED - Skorsetz, Nina ED - Bonanati, Marina ED - Kucharz, Diemut ID - 39823 SN - 9783658275297 T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Herausforderungen an die Integrationsleistung der Grundschule TI - Kindliche Lebenswirklichkeit aus der Perspektive von Lehramtsstudierenden: „Ich verstehe jetzt, warum er in der Schule so motiviert ist!“ ER - TY - CHAP AU - Kottmann, Brigitte AU - Alena, Lensker ED - Rumpf, Dielinde ED - Kramer, Kathrin ED - Schöps, Miriam ED - Winter, Stephanie ID - 39816 T2 - Hochschul­lernwerkstätten – Elemente von Hochschulentwicklung? Ein Rückblick auf 15 Jahre Hochschul­lernwerkstatt in Halle und andernorts TI - Die Lernwerkstatt und der Studiengang „Integrierte Sonderpädagogik“ an der Universität Bielefeld: Impulse, Synergien und Reflexionen ER - TY - CHAP AU - Vochatzer, Stefanie ED - Engelmann, Sebastian ID - 37544 SN - 9783657788545 T2 - Friedrich Wilhelm Dörpfeld Lehrerideale im 19. Jahrhundert TI - Lehrideale und ihre Rolle in der (Ver-)Achtung der Pädagogik ER -