TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18729 T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete TI - Bolzano, Bernard, "Erbauungsreden des Studienjahres 1817/18, Teilband 1", hg. v. Kurt F. Strasser (Bernard Bolzano-Gesamtausgabe, Reihe II.A.23,1), Fromman-Holzboog Verlag: Stuttgart-Bad Cannstatt 2015 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18733 T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete TI - von Plato, Jan, “Kurt Gödel’s First Steps in Logic: Formal Proofs in Arithmetic and Set Theory Through a System of Natural Deduction”, In: The Bulletin of Symbolic Logic 24 (2018), 319–335 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18730 T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete TI - Bolzano, Bernard, "Erbauungsreden des Studienjahres 1817/18, Teilband 2", hg. v. Kurt F. Strasser (Bernard Bolzano-Gesamtausgabe, Reihe II.A.23,2), Fromman-Holzboog Verlag: Stuttgart-Bad Cannstatt 2015 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18732 T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete TI - Bolzano, Bernard, "Briefwechsel mit Franz Exner, 1833–1844", hg. v. Edgar Morscher (Bernard Bolzano-Gesamtausgabe, Reihe III.23,1), Fromman-Holzboog Verlag: Stuttgart-Bad Cannstatt 2017 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18731 T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete TI - Schubring, Gert, “Searches for the Origins of the Epistemological Concept of Model in Mathematics”, In: Archive for History of Exact Sciences 71 (2017), 245–278 ER - TY - CHAP AU - Ptashnyk, Stefaniya ED - Prinz, Michael ED - Schiewe, Jürgen ID - 32203 T2 - Vernakuläre Wissenschaftskommunikation. Beiträge zur Entstehung und Frühge-schichte der modernen deutschen Wissenschaftssprachen (Lingua Academica 1) (Handbuchartikel) TI - Sprachgebrauch und Sprachwechsel an der Lemberger Universität im ausgehenden 18. und in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts ER - TY - CHAP AU - Ptashnyk, Stefaniya ED - Boeckh, Katrin ID - 32204 T2 - Galizien und die Galiziendeutschen (1914–1940) TI - Die Rolle der deutschen Sprache im österreichischen und im polnischen Galizien ER - TY - CHAP AU - Ptashnyk, Stefaniya ED - Andersen, Christian ED - Fix , Ulla ED - Schiewe , Jürgen ID - 32258 T2 - Wissenschaftlicher Literaturanzeiger 2019 (online) TI - Denkstile in der deutschen Sprachwissenschaft: Bausteine einer Fachgeschichte aus dem Blickwinkel der Wissenschaftstheorie Ludwik Flecks ER - TY - CHAP AU - Ptashnyk, Stefaniya AU - Prinz, Michael ID - 32261 T2 - Jahrbuch 2017 der Heidelberger Akademie der Wissenschaften TI - „Tagung ‚Historisches Codeswitching mit Deutsch‘“. Tagungsbericht ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18941 T2 - Mathematical Reviews TI - "Walsdorf, Ariane; Baldur, Klaus; Stein, Erwin; Kopp, Fran Otto, Das letzte Original. Die Leibniz-Rechenmaschine der Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek", hg. v. der Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek, Hannover 2014 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18920 T2 - Mathematical Reviews TI - Griffin, Nicholas, “Russell and Leibniz on the Classification of Propositions”, in: R. Krömer, Y. Chin-Drian (eds.), New Essays on Leibniz Reception, Birkhäuser/Springer: Basel 2012, 87–127 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18981 T2 - Mathematical Reviews TI - Siegmund-Schultze, Reinhard, “Pulling Harriot Out of Newton’s Shadow: How the Norwegian Outsider Johannes Lohne Came to Contribute to Mainstream History of Mathematics”, in V.R. Remmert et al. (Hgg.), Historiography of Mathematics in the 19th and 20th Centuries, Birkhäuser/Springer: Cham 2016 (Trends in the History of Science), 219–243 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18983 T2 - Mathematical Reviews TI - Cohen, H. Floris, “The ‘Mathematization of Nature’: The Making of a Concept, and How It Has Fared in Later Years”, in V.R. Remmert et al. (Hgg.), Historiography of Mathematics in the 19th and 20th Centuries, Birkhäuser/Springer: Cham 2016 (Trends in the History of Science), 143–160 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18977 T2 - Mathematical Reviews TI - Delarivière, Sven; Van Kerkhove, Sven, “The ‘Artificial Mathematician’ Objection: Exploring the (Im)possibility of Automating Mathematical Understanding”, in: B. Sriraman (Hg.), Humanizing Mathematics and its Philosophy, Birkhäuser/Springer: Cham 2017, 173–193 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18943 T2 - Mathematical Reviews TI - Bennett, Deborah, “Origins of the Venn Diagram”, in: M. Zack/E. Landry (Hgg.), Research in History and Philosophy of Mathematics, Birkhäuser/Springer: Cham 2015 (Proceed. Canad. Soc. Philos. Math.), 105–109 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18950 T2 - Mathematical Reviews TI - Maat, Jaap, “Leibniz”, in: Alex Malpass/Marianna Antonutti Morfori (Hgg.), The History of Philosophical and Formal Logic: From Aristotle to Tarski, Bloomsbury Academic: London 2017, 101–119 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18978 T2 - Mathematical Reviews TI - Luciano, Erika, “Characterizing a Mathematical School: Shared Knowledge and Peano’s Formulario”, In: Revue d’Histoire des Mathématiques 23 (2017), 183–231 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18980 T2 - Mathematical Reviews TI - Centrone, Stefania, "Studien zu Bolzano", Academia: Sankt Augustin 2015 (Beiträge zur Bolzano-Forschung; 26) ER - TY - JOUR AB - Sociogenesis addresses a pervasive problem in psychology given by Cartesian dualism that assigns the mental an inner locus apart from material activity. Aligning ourselves to the ongoing critical discussions of interiorization in psychology, we explore the crucial notion of space by highlighting language as sociocultural and dialogical activity performed by other-oriented individuals. We discuss space in terms of the “language spacetime”, a symbolic, embodied formation of mutually positioned speaking and listening selves. This leads beyond the “inside-outside” container metaphor and allows for a reformulation of interiorization. Interiorization is conceptualized as a continuous series of different, though mutually related movements between self and other and self and self that lead to and are supported by specific formations in language activity: reversion, transposition, and decoupling. Along a short passage of a video-based interview, we trace the reversion of dialogical positions within the addressivity constellation of the two interlocutors, their interactive creation of a heterotopic spacetime, and the decoupling of one speaker's psychological activity from the concrete here-and-now and the present other by moving and acting into this new sphere. Interiorization appears as a movement at the border of past, present, and possible future(s). AU - Bertau, Marie-Cécile AU - Karsten, Andrea ID - 32158 JF - New Ideas in Psychology KW - Interiorization KW - Dialogical self KW - Language activity KW - Voice KW - Vygotsky KW - Heterotopia KW - Video-confrontation SN - 0732-118X TI - Reconsidering interiorization: Self moving across language spacetimes VL - 49 ER - TY - CHAP AB - Vanessa Frahnert und Andrea Karsten stellen ihr Textograph*innen-Programm zur Unterstützung des Schreibens in der Lehre vor, das seit dem Sommersemester 2016 zum regelmäßigen Angebot des Kompetenzzentrums Schreiben der Universität Paderborn gehört. Das Programm baut auf den grundlegenden Prinzipien und Überlegungen des Writing Fellow-Konzepts auf, ist aber an die theoretische Ausrichtung des Schreibzentrums sowie die Gegebenheiten der Universität angepasst. Der Beitrag stellt das Programm und seine theoretischen Hintergründe vor und arbeitet die Unterschiede im Vergleich zum Writing Fellow-Ansatz heraus. AU - Frahnert, Vanessa AU - Karsten, Andrea ED - Voigt, Anja ID - 32159 T2 - Lehren und Lernen mit Writing Fellows. Beiträge zur Forschung, Evaluation und Adaption TI - Fachsensibilität als Ressource für den Writing Fellow-Ansatz ER -