TY - BOOK ED - Müller, Astrid ED - Tophinke, Doris ID - 18455 TI - Grammatik entdecken (Praxis Deutsch 282) VL - 282 ER - TY - JOUR AU - Tophinke, Doris ID - 18147 JF - Praxis Deutsch TI - Installationskunst beschreiben. Die Grammatik des Lokalisierens entdecken VL - 282 ER - TY - JOUR AU - Müller, Astrid AU - Tophinke, Doris ID - 18149 JF - Praxis Deutsch TI - Grammatik entdecken (Basisartikel) VL - 282 ER - TY - CHAP AU - Görel, Gamze AU - Finke, Nils AU - Hellmich, Frank ED - Skorsetz, Nina ED - Bonanati, Marina ED - Kucharz, Diemut ID - 26631 SN - 978-3-658-27528-0 T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Jahrbuch Grundschulforschung TI - Sichtweisen von Grundschullehrkräften auf die Qualität inklusiven Unterrichts ER - TY - JOUR AU - Scheer, D. AU - Egener, L. AU - Laubenstein, Désirée AU - Melzer, C. ID - 35770 JF - In: International Journal of Inclusive Education TI - Development and psychometric evaluation of an instrument measuring subjective definitions of inclusion (FEDI). International Journal of Inclusive Education. ER - TY - CONF AU - Scheer, D. AU - Laubenstein, Désirée ID - 35786 TI - Optimierung von Organisationsstrukturen für die emotionale und soziale Entwicklung? Wissenschaftliche Begleitung des Projekts „Geschwisterklassen“ - online. ER - TY - CONF AU - Scheer, D. AU - Laubenstein, Désirée ID - 35791 TI - Auswirkungen der Corona-Schulschließungen auf Schülerinnen und Schüler mit und ohne Förderbedarf der emotionalen und sozialen Entwicklung (COFESE) - online. ER - TY - CHAP AU - Kamp, Hermann ED - Dingel, Irene ED - Rohrschneider, Michael ED - Schmidt-Voges, Inken ED - Westphal, Siegrid ED - Whaley, Joachim ID - 34606 T2 - Handbuch Frieden im Europa der Frühen Neuzeit / Handbook of Peace in Early Modern Europe TI - Antike und mittelalterliche Grundlagen frühneuzeitlicher Friedensvorstellungen ER - TY - CHAP AU - Kamp, Hermann ED - Arcangeli , Allesandro ED - Rogge , Jörg ED - Salmi, Hannu ID - 36039 T2 - The Routledge Companion to Cultural History in the Western World TI - Culture of Politics in the Middle Ages: Rituals to create and confirm political order ER - TY - CHAP AU - Kamp, Hermann ED - Kamp, Hermann ED - Schmitz, Sabine ID - 36046 T2 - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung TI - Vom Franzosenfeind zum Fußballfreund. Jan Breydel im Gedächtnis der Belgier, Flamen und Brügger Bürger ER - TY - BOOK ED - Kamp, Hermann ED - Schmitz, Sabine ID - 34588 TI - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung ER - TY - JOUR AU - Weber, Jutta ID - 36261 IS - 2/3 JF - Das Argument TI - Human-Machine Learning und Digital Commons. K/Ein Manifest VL - 335, 62. Jg. / Heft 2/3 ER - TY - CHAP AU - Weber, Jutta AU - Herrmann, Goetz ED - Emmert, Claudia ED - Bleiber, Jürgen ED - Neddermeyer, Ina ED - Busch, Dominik ID - 36264 T2 - Game of Drones. Von unbenannten Flugobjekten TI - Game of Swarms. Schwarmtechologien, Kontrolle und Autonomie in komplexen Waffensystemen ER - TY - JOUR AU - Weber, Jutta ID - 36263 JF - Wissenschaft & Frieden 2020-3: Der kranke Planet. Beilage TI - Skynet oder Slaughterbots. Schwarmintelligenz in Militär, Politik und Populärkultur ER - TY - JOUR AU - Weber, Jutta ID - 36262 JF - Widerspruch TI - Mit Maschinen anders lernen (Human-Machine Learning II) VL - 75, 39. Jg. ER - TY - JOUR AU - Weber, Jutta ID - 36265 JF - Technosecurity Cultures, Sonderausgabe „Science as Culture“ (Hg.: Jutta Weber/Katrin M. Kämpf) TI - Introduction: Technosecurity Cultures VL - Vol. 29(1) ER - TY - GEN AU - Pöllmann, Andreas ID - 36373 IS - 4 KW - Education SN - 0305-7925 T2 - Compare: A Journal of Comparative and International Education TI - Transforming study abroad: a handbook VL - 51 ER - TY - CHAP AU - Schmidt, Jochen ED - Dockter, Cornelia ED - Dürnberger, Martin ED - Langefeld, Aaron ID - 36956 KW - Theologie KW - dialektik T2 - Theologische Grundbegriffe. Ein Handbuch TI - Dialektische Theologie ER - TY - JOUR AB - Abstract Mathematics learning support centres (MLSC) are widely established and evaluated in English-speaking countries (such as the UK, Ireland and Australia). In most of these countries, several national surveys on MLSCs exist. They give an overview of the number of MLSCs as well as their characteristics in these countries. In Germany, there is a lack of studies on MLSCs and the landscape of MLSCs has not been described yet. This article presents basic information concerning counts of MLSCs and their characteristics at universities. Based on a three-step approach of analysing university homepages and additional personal contact via email or phone calls, we gathered typical MLSC features (e.g. staff quantities and qualification, opening and support hours, supported study programmes). We analysed 190 universities from a web-based register on study programmes. In total, we found 61 MLSCs located at 51 German universities. Another 16 support centres were specialized on mathematics didactics, which means they focussed on didactical and methodological support for preservice teacher students and often provided different teaching materials. Thirty-eight centres were located at universities (62.3%) and 23 MLSCs at universities of applied sciences and comparable universities (37.7%). The MLSCs were different in their sizes of staff and opening hours, and both the numbers of staff and the service hours differed greatly. The student groups MLSCs at German universities focus on differ concerning characteristics like study programme or semester. We will provide the main categories describing these groups. We seek to answer research questions concerning the characteristics of MLSCs in Germany and discuss the results compared to international findings. This information is useful for further international collaborative research, for example a standardized international survey. From a national perspective, these findings support networking and collaborations between the MLSCs as well. As some German MLSCs are facing financial cuts, these results might help in gaining additional funding. AU - Schürmann, Mirko AU - Gildehaus, Lara AU - Liebendörfer, Michael AU - Schaper, Niclas AU - Biehler, Rolf AU - Hochmuth, Reinhard AU - Kuklinski, Christiane AU - Lankeit, Elisa ID - 35712 IS - 2 JF - Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA KW - Education KW - General Mathematics SN - 0268-3679 TI - Mathematics learning support centres in Germany—an overview VL - 40 ER - TY - JOUR AU - Schürmann, Mirko AU - Liebendörfer, Michael AU - Gildehaus, Lara AU - Schaper, Niclas AU - Hochmuth, Reinhard AU - Biehler, Rolf AU - Lankeit, Elisa AU - Kuklinski, Christiane AU - Ruge, Johanna ID - 24784 JF - dghd-Newsletter TI - Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020 VL - 4/2020 ER - TY - JOUR AU - Schürmann, Mirko AU - Schaper, Niclas AU - Liebendörfer, Michael AU - Biehler, Rolf AU - Lankeit, Elisa AU - Hochmuth, Reinhard AU - Ruge, Johanna AU - Kuklinski, Christiane ID - 16965 JF - dghd-Newsletter TI - Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase VL - 01/2020 ER - TY - BOOK AU - Dahmen, Stephan ID - 37279 TI - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven ER - TY - JOUR AU - Dahmen, Stephan ID - 37281 IS - 1 JF - Social Work & Society TI - Negotiating Active Citizenship in Street-Level Practices: An Institutional Logics Perspective VL - 18 ER - TY - CHAP AU - Dahmen, Stephan ID - 37284 T2 - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven TI - Zur Einführung: Ambivalenzen des Kinderschutzes - Empirische und theoretische Perspektiven ER - TY - CHAP AU - Dahmen, Stephan ID - 37282 T2 - Sozialpädagogische Kindheiten und Jugenden TI - Subjektivierung und Optimierung von Jugend in (sozial-)pädagogischen Aktivierungspraktiken ER - TY - CHAP AU - Dahmen, Stephan ID - 37286 T2 - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven TI - Zur Einführung: Ambivalenzen des Kinderschutzes - Empirische und theoretische Perspektiven ER - TY - BOOK AB - Der Sammelband bündelt aktuelle empirische und theoretische Forschungen zur (veränderten) Praxis im Bereich Kinderschutz, diskutiert sie im Zusammenhang und analysiert den politischen wie gesellschaftlichen Umgang mit Kinderschutz im engen und im weiten Sinne. Der Band fokussiert insbesondere die Frage, inwiefern die Sorge um das Kindeswohl – sei es auf der Ebene der konkreten Ausübung und organisationalen Verfasstheit des staatlichen Wächteramts, des präventionspolitischen Zugriffs auf Kinder und deren Familien oder der Formulierung und Umsetzung staatlicher Politiken – mit Ambivalenzen verbunden ist, die sich auf den unterschiedlichen Ebenen je spezifisch bemerkbar machen. AU - Dahmen, Stephan AU - Kelle, Helga ID - 37321 KW - Familienförderung • Frühe Hilfen • Jugendhilfe • Kindeswohl • Kindeswohlgefährdung SN - 978-3-7799-6083-6 TI - Ambivalenzen des Kinderschutzes Empirische und theoretische Perspektiven ER - TY - GEN AU - Weber, Jutta AU - Nagenborg, Michael ED - Maasen, Sabine ED - Dickel, Sascha ED - Schneider, Christoph ID - 37505 T2 - TechnoScienceSociety. Technological Reconfigurations of Science and Society. Sociology of the Sciences Yearbook TI - TechnoSecuritySociety: Catastrophic Futures, Pre-emptive Security & Mass Surveillance ER - TY - GEN AU - Weber, Jutta AU - Pentenrieder, Annelie ED - Heßler, Martina ED - Liggieri, Kevin ID - 37507 T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium TI - Lucy Suchman ER - TY - GEN AU - Weber, Jutta ED - Heßler, Martina ED - Liggieri, Kevin ID - 37506 T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium TI - Donna Haraway ER - TY - GEN AU - Weber, Jutta ED - Heßler, Martina ED - Liggieri, Kevin ID - 37508 T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium TI - MenschMaschine ER - TY - GEN ED - Weber, Jutta ED - Kämpf, Katrin ID - 37536 IS - 1 T2 - Science as Culture TI - Technosecurity Cultures. Special Issue of ‚Science as Culture‘. Vol. 29(1), März 2020 ER - TY - CONF AU - Hoya, Fabian Karl AU - Blumberg, Eva AU - Hellmich, Frank ID - 36241 TI - Die Bedeutung von Feedback für Selbstkonzept und Motivation bei Kindern im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“ ER - TY - JOUR AU - Ehland, Christoph ID - 35505 IS - 3 JF - Critical Survey TI - Happiness Against All Odds: Incestuous Desires in John Ford’s ’Tis Pity She’s a Whore VL - 32 ER - TY - CHAP AU - Ehland, Christoph AU - Gohrisch, Jana ED - Ehland, Christoph ED - Gohrisch, Jana ID - 35509 SN - 9789004426559 T2 - Imperial Middlebrow TI - Introduction: Cross-cultural Encounters and Expressions of Power in Middlebrow Literature and Culture, 1890-1940 and the present VL - Volume 7 ER - TY - JOUR AU - Ehland, Christoph ID - 35510 IS - 1-2 JF - L'arte del ricardo: Romanticismo e cultural memory TI - Beyond ‘the Miasma of London’: John Keats as Tourist VL - 12 ER - TY - CHAP AU - Ehland, Christoph ED - Stiegemann, Christoph ID - 35508 T2 - Peter Paul Rubens und der Barock im Norden TI - Rubens in England ER - TY - JOUR AU - Markewitz, Friedrich AU - Schuster, Britt-Marie AU - Wilk, Nicole M. ID - 32710 JF - Diskursethisch TI - Was bedeutet Ehre? Diskursethische Überlegungen zu den BBC-Reden Thomas Manns ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Hellmich, Frank AU - Hoya, Fabian Karl ID - 36240 TI - Einstellungen von Kindern gegenüber Schülerinnen und Schülern mit einem sonderpädagogischen Förderbedarf im Zusammenhang mit dem Vorbildverhalten ihrer Eltern. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“ ER - TY - CONF AU - Hoya, Fabian Karl AU - Schulze, Jan Roland AU - Hellmich, Frank AU - Schwab, Susanne AU - Blumberg, Eva ID - 36196 TI - Pre-service teachers’ cooperation and children’s social participation in inclusive primary schools. Single Paper. EARLI SIG 15 Biennial Conference 2020 `Special Educational Needs´. “Learning difficulties and inclusion: Challenges (and solutions) for the future” ER - TY - CHAP AB - Das Handbuch Familie repräsentiert den theoretischen und empirischen Stand der Familienforschung aus konsequent interdisziplinärer Sicht. Mit dem Schwerpunkt auf die Themen Bildung und Erziehung und dem Bereich, der Familienarbeit in sozialpädagogischen Arbeitsfeldern bedeutet, bietet der Band die komplette Bandbreite Diskurses ab. In der neu konzipierten Struktur wird ein umfassendes Bild von Familie als einer pädagogischen Institution gezeichnet, in das die aktuellen wissenschaftlichen Erkenntnisse und Forschungsergebnisse einfließen. AU - Landhäußer, Sandra ED - Ecarius, Jutta ED - Schierbaum, Anja ID - 36503 KW - ng Armut Familientherapie Rechtsextreme Familen T2 - Handbuch Familie. Bildung, Erziehung und pädagogische Arbeitsfelder TI - Familie und verantwortete Elternschaft ER - TY - BOOK ED - Steigerwald, Jörn ED - Meyer-Sickendiek, Burkhard ID - 38073 SN - 978-3-447-11472-1 TI - Das Theater der Zärtlichkeit. Affektkultur und Inszenierungsstrategien in Tragödie und Komödie des vorbürgerlichen Zeitalters ER - TY - BOOK ED - Haller, Melanie ED - Mallon, Stefanie ED - Helmers, Traute ID - 39422 TI - Der Tod und das Ding. Textilien und Vergänglichkeiten ER - TY - GEN AU - Göddertz, Nina ID - 36896 KW - Erziehungswissenschaft KW - Sozialwissenschaft KW - Kinder T2 - socialnet Lexikon TI - Kinderladen ER - TY - CONF AU - Hellmich, Frank AU - Hoya, Fabian Karl AU - Schulze, Jan Roland AU - Schwab, Susanne AU - Blumberg, Eva ID - 36223 TI - Who cooperates better with whom? – Effects of pre-service teachers’ collaboration on children’s social participation in primary school science lessons. Oral Paper Presentation, Symposium: “Inclusive Teaching Practices – A Way to Reach Every Student?” (Katharina-Theresa Lindner). ECER 2020 (European Conference on Educational Research). “Educational Research (Re)connecting Communities” ER - TY - CONF AU - Görel, Gamze AU - Löper, Marwin Felix AU - Hellmich, Frank ID - 36239 TI - Persönliche Ressourcen von Grundschullehrkräften im Zusammenhang mit ihrem Umgang mit heterogenen Lerngruppen im inklusiven Unterricht. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Individualisierung des Lernens im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Kindern“ (Frank Hellmich & Susanne Schwab) auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“ ER - TY - CONF AU - Hellmich, Frank AU - Löper, Marwin Felix AU - Görel, Gamze ID - 36235 TI - Prädiktoren für Intentionen von Lehrkräften an inklusiven und nicht-inklusiven Schulen in Hinblick auf die Gestaltung individueller Lernprozesse. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“ ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Hellmich, Frank ID - 36233 TI - Predictors of primary school students’ attitudes towards peers with special educational needs in their social-emotional development. Single Paper. 10th SELF International Conference. “SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science” ER - TY - CONF AU - Hellmich, Frank AU - Schwab, Susanne ID - 36236 TI - Individualisierung des Lernens im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Kindern. Symposium auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“ ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Görel, Gamze AU - Schwab, Susanne AU - Hellmich, Frank ID - 36230 TI - Social participation in inclusive primary education – The importance of primary school students’ contact experiences for their attitudes towards peers with special educational needs. Oral Paper Presentation, Symposium: “Social Participation of Children with Special Education Needs: Acceptance, Attitudes, Friendships and Interventions” (Sílvia Alves, Manuela Sanches-Ferreira & Mónica Silveira-Maia). ECER 2020 (European Conference on Educational Research). “Educational Research (Re)connecting Communities” ER -