TY - BOOK
ED - Müller, Astrid
ED - Tophinke, Doris
ID - 18455
TI - Grammatik entdecken (Praxis Deutsch 282)
VL - 282
ER -
TY - JOUR
AU - Tophinke, Doris
ID - 18147
JF - Praxis Deutsch
TI - Installationskunst beschreiben. Die Grammatik des Lokalisierens entdecken
VL - 282
ER -
TY - JOUR
AU - Müller, Astrid
AU - Tophinke, Doris
ID - 18149
JF - Praxis Deutsch
TI - Grammatik entdecken (Basisartikel)
VL - 282
ER -
TY - CHAP
AU - Görel, Gamze
AU - Finke, Nils
AU - Hellmich, Frank
ED - Skorsetz, Nina
ED - Bonanati, Marina
ED - Kucharz, Diemut
ID - 26631
SN - 978-3-658-27528-0
T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Jahrbuch Grundschulforschung
TI - Sichtweisen von Grundschullehrkräften auf die Qualität inklusiven Unterrichts
ER -
TY - JOUR
AU - Scheer, D.
AU - Egener, L.
AU - Laubenstein, Désirée
AU - Melzer, C.
ID - 35770
JF - In: International Journal of Inclusive Education
TI - Development and psychometric evaluation of an instrument measuring subjective definitions of inclusion (FEDI). International Journal of Inclusive Education.
ER -
TY - CONF
AU - Scheer, D.
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35786
TI - Optimierung von Organisationsstrukturen für die emotionale und soziale Entwicklung? Wissenschaftliche Begleitung des Projekts „Geschwisterklassen“ - online.
ER -
TY - CONF
AU - Scheer, D.
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35791
TI - Auswirkungen der Corona-Schulschließungen auf Schülerinnen und Schüler mit und ohne Förderbedarf der emotionalen und sozialen Entwicklung (COFESE) - online.
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Dingel, Irene
ED - Rohrschneider, Michael
ED - Schmidt-Voges, Inken
ED - Westphal, Siegrid
ED - Whaley, Joachim
ID - 34606
T2 - Handbuch Frieden im Europa der Frühen Neuzeit / Handbook of Peace in Early Modern Europe
TI - Antike und mittelalterliche Grundlagen frühneuzeitlicher Friedensvorstellungen
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Arcangeli , Allesandro
ED - Rogge , Jörg
ED - Salmi, Hannu
ID - 36039
T2 - The Routledge Companion to Cultural History in the Western World
TI - Culture of Politics in the Middle Ages: Rituals to create and confirm political order
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Kamp, Hermann
ED - Schmitz, Sabine
ID - 36046
T2 - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung
TI - Vom Franzosenfeind zum Fußballfreund. Jan Breydel im Gedächtnis der Belgier, Flamen und Brügger Bürger
ER -
TY - BOOK
ED - Kamp, Hermann
ED - Schmitz, Sabine
ID - 34588
TI - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36261
IS - 2/3
JF - Das Argument
TI - Human-Machine Learning und Digital Commons. K/Ein Manifest
VL - 335, 62. Jg. / Heft 2/3
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
AU - Herrmann, Goetz
ED - Emmert, Claudia
ED - Bleiber, Jürgen
ED - Neddermeyer, Ina
ED - Busch, Dominik
ID - 36264
T2 - Game of Drones. Von unbenannten Flugobjekten
TI - Game of Swarms. Schwarmtechologien, Kontrolle und Autonomie in komplexen Waffensystemen
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36263
JF - Wissenschaft & Frieden 2020-3: Der kranke Planet. Beilage
TI - Skynet oder Slaughterbots. Schwarmintelligenz in Militär, Politik und Populärkultur
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36262
JF - Widerspruch
TI - Mit Maschinen anders lernen (Human-Machine Learning II)
VL - 75, 39. Jg.
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36265
JF - Technosecurity Cultures, Sonderausgabe „Science as Culture“ (Hg.: Jutta Weber/Katrin M. Kämpf)
TI - Introduction: Technosecurity Cultures
VL - Vol. 29(1)
ER -
TY - GEN
AU - Pöllmann, Andreas
ID - 36373
IS - 4
KW - Education
SN - 0305-7925
T2 - Compare: A Journal of Comparative and International Education
TI - Transforming study abroad: a handbook
VL - 51
ER -
TY - CHAP
AU - Schmidt, Jochen
ED - Dockter, Cornelia
ED - Dürnberger, Martin
ED - Langefeld, Aaron
ID - 36956
KW - Theologie
KW - dialektik
T2 - Theologische Grundbegriffe. Ein Handbuch
TI - Dialektische Theologie
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Mathematics learning support centres (MLSC) are widely established and evaluated in English-speaking countries (such as the UK, Ireland and Australia). In most of these countries, several national surveys on MLSCs exist. They give an overview of the number of MLSCs as well as their characteristics in these countries. In Germany, there is a lack of studies on MLSCs and the landscape of MLSCs has not been described yet. This article presents basic information concerning counts of MLSCs and their characteristics at universities. Based on a three-step approach of analysing university homepages and additional personal contact via email or phone calls, we gathered typical MLSC features (e.g. staff quantities and qualification, opening and support hours, supported study programmes). We analysed 190 universities from a web-based register on study programmes. In total, we found 61 MLSCs located at 51 German universities. Another 16 support centres were specialized on mathematics didactics, which means they focussed on didactical and methodological support for preservice teacher students and often provided different teaching materials. Thirty-eight centres were located at universities (62.3%) and 23 MLSCs at universities of applied sciences and comparable universities (37.7%). The MLSCs were different in their sizes of staff and opening hours, and both the numbers of staff and the service hours differed greatly. The student groups MLSCs at German universities focus on differ concerning characteristics like study programme or semester. We will provide the main categories describing these groups. We seek to answer research questions concerning the characteristics of MLSCs in Germany and discuss the results compared to international findings. This information is useful for further international collaborative research, for example a standardized international survey. From a national perspective, these findings support networking and collaborations between the MLSCs as well. As some German MLSCs are facing financial cuts, these results might help in gaining additional funding.
AU - Schürmann, Mirko
AU - Gildehaus, Lara
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Schaper, Niclas
AU - Biehler, Rolf
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Kuklinski, Christiane
AU - Lankeit, Elisa
ID - 35712
IS - 2
JF - Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA
KW - Education
KW - General Mathematics
SN - 0268-3679
TI - Mathematics learning support centres in Germany—an overview
VL - 40
ER -
TY - JOUR
AU - Schürmann, Mirko
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Gildehaus, Lara
AU - Schaper, Niclas
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Biehler, Rolf
AU - Lankeit, Elisa
AU - Kuklinski, Christiane
AU - Ruge, Johanna
ID - 24784
JF - dghd-Newsletter
TI - Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020
VL - 4/2020
ER -
TY - JOUR
AU - Schürmann, Mirko
AU - Schaper, Niclas
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Biehler, Rolf
AU - Lankeit, Elisa
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Ruge, Johanna
AU - Kuklinski, Christiane
ID - 16965
JF - dghd-Newsletter
TI - Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
VL - 01/2020
ER -
TY - BOOK
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37279
TI - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven
ER -
TY - JOUR
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37281
IS - 1
JF - Social Work & Society
TI - Negotiating Active Citizenship in Street-Level Practices: An Institutional Logics Perspective
VL - 18
ER -
TY - CHAP
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37284
T2 - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven
TI - Zur Einführung: Ambivalenzen des Kinderschutzes - Empirische und theoretische Perspektiven
ER -
TY - CHAP
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37282
T2 - Sozialpädagogische Kindheiten und Jugenden
TI - Subjektivierung und Optimierung von Jugend in (sozial-)pädagogischen Aktivierungspraktiken
ER -
TY - CHAP
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37286
T2 - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven
TI - Zur Einführung: Ambivalenzen des Kinderschutzes - Empirische und theoretische Perspektiven
ER -
TY - BOOK
AB - Der Sammelband bündelt aktuelle empirische und theoretische Forschungen zur (veränderten) Praxis im Bereich Kinderschutz, diskutiert sie im Zusammenhang und analysiert den politischen wie gesellschaftlichen Umgang mit Kinderschutz im engen und im weiten Sinne. Der Band fokussiert insbesondere die Frage, inwiefern die Sorge um das Kindeswohl – sei es auf der Ebene der konkreten Ausübung und organisationalen Verfasstheit des staatlichen Wächteramts, des präventionspolitischen Zugriffs auf Kinder und deren Familien oder der Formulierung und Umsetzung staatlicher Politiken – mit Ambivalenzen verbunden ist, die sich auf den unterschiedlichen Ebenen je spezifisch bemerkbar machen.
AU - Dahmen, Stephan
AU - Kelle, Helga
ID - 37321
KW - Familienförderung • Frühe Hilfen • Jugendhilfe • Kindeswohl • Kindeswohlgefährdung
SN - 978-3-7799-6083-6
TI - Ambivalenzen des Kinderschutzes Empirische und theoretische Perspektiven
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
AU - Nagenborg, Michael
ED - Maasen, Sabine
ED - Dickel, Sascha
ED - Schneider, Christoph
ID - 37505
T2 - TechnoScienceSociety. Technological Reconfigurations of Science and Society. Sociology of the Sciences Yearbook
TI - TechnoSecuritySociety: Catastrophic Futures, Pre-emptive Security & Mass Surveillance
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
AU - Pentenrieder, Annelie
ED - Heßler, Martina
ED - Liggieri, Kevin
ID - 37507
T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium
TI - Lucy Suchman
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
ED - Heßler, Martina
ED - Liggieri, Kevin
ID - 37506
T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium
TI - Donna Haraway
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
ED - Heßler, Martina
ED - Liggieri, Kevin
ID - 37508
T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium
TI - MenschMaschine
ER -
TY - GEN
ED - Weber, Jutta
ED - Kämpf, Katrin
ID - 37536
IS - 1
T2 - Science as Culture
TI - Technosecurity Cultures. Special Issue of ‚Science as Culture‘. Vol. 29(1), März 2020
ER -
TY - CONF
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Blumberg, Eva
AU - Hellmich, Frank
ID - 36241
TI - Die Bedeutung von Feedback für Selbstkonzept und Motivation bei Kindern im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“
ER -
TY - JOUR
AU - Ehland, Christoph
ID - 35505
IS - 3
JF - Critical Survey
TI - Happiness Against All Odds: Incestuous Desires in John Ford’s ’Tis Pity She’s a Whore
VL - 32
ER -
TY - CHAP
AU - Ehland, Christoph
AU - Gohrisch, Jana
ED - Ehland, Christoph
ED - Gohrisch, Jana
ID - 35509
SN - 9789004426559
T2 - Imperial Middlebrow
TI - Introduction: Cross-cultural Encounters and Expressions of Power in Middlebrow Literature and Culture, 1890-1940 and the present
VL - Volume 7
ER -
TY - JOUR
AU - Ehland, Christoph
ID - 35510
IS - 1-2
JF - L'arte del ricardo: Romanticismo e cultural memory
TI - Beyond ‘the Miasma of London’: John Keats as Tourist
VL - 12
ER -
TY - CHAP
AU - Ehland, Christoph
ED - Stiegemann, Christoph
ID - 35508
T2 - Peter Paul Rubens und der Barock im Norden
TI - Rubens in England
ER -
TY - JOUR
AU - Markewitz, Friedrich
AU - Schuster, Britt-Marie
AU - Wilk, Nicole M.
ID - 32710
JF - Diskursethisch
TI - Was bedeutet Ehre? Diskursethische Überlegungen zu den BBC-Reden Thomas Manns
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
AU - Hoya, Fabian Karl
ID - 36240
TI - Einstellungen von Kindern gegenüber Schülerinnen und Schülern mit einem sonderpädagogischen Förderbedarf im Zusammenhang mit dem Vorbildverhalten ihrer Eltern. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“
ER -
TY - CONF
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Hellmich, Frank
AU - Schwab, Susanne
AU - Blumberg, Eva
ID - 36196
TI - Pre-service teachers’ cooperation and children’s social participation in inclusive primary schools. Single Paper. EARLI SIG 15 Biennial Conference 2020 `Special Educational Needs´. “Learning difficulties and inclusion: Challenges (and solutions) for the future”
ER -
TY - CHAP
AB - Das Handbuch Familie repräsentiert den theoretischen und empirischen Stand der Familienforschung aus konsequent interdisziplinärer Sicht. Mit dem Schwerpunkt auf die Themen Bildung und Erziehung und dem Bereich, der Familienarbeit in sozialpädagogischen Arbeitsfeldern bedeutet, bietet der Band die komplette Bandbreite Diskurses ab. In der neu konzipierten Struktur wird ein umfassendes Bild von Familie als einer pädagogischen Institution gezeichnet, in das die aktuellen wissenschaftlichen Erkenntnisse und Forschungsergebnisse einfließen.
AU - Landhäußer, Sandra
ED - Ecarius, Jutta
ED - Schierbaum, Anja
ID - 36503
KW - ng Armut Familientherapie Rechtsextreme Familen
T2 - Handbuch Familie. Bildung, Erziehung und pädagogische Arbeitsfelder
TI - Familie und verantwortete Elternschaft
ER -
TY - BOOK
ED - Steigerwald, Jörn
ED - Meyer-Sickendiek, Burkhard
ID - 38073
SN - 978-3-447-11472-1
TI - Das Theater der Zärtlichkeit. Affektkultur und Inszenierungsstrategien in Tragödie und Komödie des vorbürgerlichen Zeitalters
ER -
TY - BOOK
ED - Haller, Melanie
ED - Mallon, Stefanie
ED - Helmers, Traute
ID - 39422
TI - Der Tod und das Ding. Textilien und Vergänglichkeiten
ER -
TY - GEN
AU - Göddertz, Nina
ID - 36896
KW - Erziehungswissenschaft
KW - Sozialwissenschaft
KW - Kinder
T2 - socialnet Lexikon
TI - Kinderladen
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Schwab, Susanne
AU - Blumberg, Eva
ID - 36223
TI - Who cooperates better with whom? – Effects of pre-service teachers’ collaboration on children’s social participation in primary school science lessons. Oral Paper Presentation, Symposium: “Inclusive Teaching Practices – A Way to Reach Every Student?” (Katharina-Theresa Lindner). ECER 2020 (European Conference on Educational Research). “Educational Research (Re)connecting Communities”
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 36239
TI - Persönliche Ressourcen von Grundschullehrkräften im Zusammenhang mit ihrem Umgang mit heterogenen Lerngruppen im inklusiven Unterricht. Vortrag im Rahmen des Symposiums „Individualisierung des Lernens im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Kindern“ (Frank Hellmich & Susanne Schwab) auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
ID - 36235
TI - Prädiktoren für Intentionen von Lehrkräften an inklusiven und nicht-inklusiven Schulen in Hinblick auf die Gestaltung individueller Lernprozesse. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 36233
TI - Predictors of primary school students’ attitudes towards peers with special educational needs in their social-emotional development. Single Paper. 10th SELF International Conference. “SELF in Focus: Leading Research Perspectives and Applications in an Exciting New Age of Science”
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Schwab, Susanne
ID - 36236
TI - Individualisierung des Lernens im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Kindern. Symposium auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
AU - Schwab, Susanne
AU - Hellmich, Frank
ID - 36230
TI - Social participation in inclusive primary education – The importance of primary school students’ contact experiences for their attitudes towards peers with special educational needs. Oral Paper Presentation, Symposium: “Social Participation of Children with Special Education Needs: Acceptance, Attitudes, Friendships and Interventions” (Sílvia Alves, Manuela Sanches-Ferreira & Mónica Silveira-Maia). ECER 2020 (European Conference on Educational Research). “Educational Research (Re)connecting Communities”
ER -