TY - CHAP
AU - Schuster, Britt-Marie
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 40664
T2 - Text- und Diskurslinguistik
TI - »Bricolage«
VL - 6
ER -
TY - GEN
AU - Schubert, Katrin
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 30983
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik.
TI - Okkasionalismus
VL - Band 6
ER -
TY - GEN
AU - Schubert, Katrin
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 30982
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik.
TI - Neologismus
VL - Band 6
ER -
TY - GEN
AU - Schubert, Katrin
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 30981
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik.
TI - Archaismus
VL - Band 6
ER -
TY - BOOK
AU - Bonanati, Sabrina
AU - Greiner, Christian
AU - Gruchel, Nicole
AU - Buhl, Heike M.
ID - 32463
TI - Lesekompetenz fördern. Ein Manual für das LIFE-Programm zur Stärkung der Zusammenarbeit von Schule und Elternhaus
ER -
TY - CONF
AU - Tolksdorf, Nils Frederik
AU - Viertel, Fanziska
AU - Rohlfing, Katharina J.
ID - 24903
T2 - Companion of the 2020 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction
TI - Do Shy Children Behave Differently than Non-shy Children in a Long-term Child-robot Interaction?
ER -
TY - CONF
AU - Tolksdorf, Nils Frederik
AU - Rohlfing, Katharina J.
ID - 24904
T2 - 2020 29th IEEE International Conference on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN)
TI - Parents’ Views on Using Social Robots for Language Learning
ER -
TY - JOUR
AU - Crawshaw, Camilla E.
AU - Kern, Friederike
AU - Mertens, Ulrich
AU - Rohlfing, Katharina
ID - 20260
JF - Frontiers in Psychology
TI - Children’s Narrative Elaboration After Reading a Storybook Versus Viewing a Video
VL - 11
ER -
TY - JOUR
AU - Vogt, Annika
AU - Stiel, Stephanie
AU - Heckel, Maria
AU - Goebel, Swantje
AU - Mai, Sandra Stephanie
AU - Seifert, Andreas
AU - Gerlach, Christina
AU - Ostgathe, Christoph
AU - Weber, Martin
ID - 39836
IS - 311
JF - Health and Quality of Life Outcomes
TI - Assessment of the quality of end-of-life care: translation and validation of the German version of the “Care of the Dying Evaluation” (CODE-GER) – a questionnaire for bereaved relatives.
VL - 18
ER -
TY - CHAP
AU - Herzig, Bardo
ED - Rothland, M.
ED - Herrlinger, S.
ID - 40245
SN - 978-3830942320
T2 - Digital?! Perspektiven der Digitalisierung für den Lehrerberuf und die Lehrerbildung (Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung, Band 5)
TI - Digitalisierung, Medienbildung und Medienkompetenz. Verhältnisbestimmungen und Implikationen für die Lehrerbildung und den Lehrerberuf.
ER -
TY - JOUR
AU - Herzig, Bardo
ID - 40255
IS - 33
JF - TELEVIZION 33/2020/2
TI - Medienkompetenz. Modellierung, Messung und Bedeutung in Zeiten der Coronapandemie
ER -
TY - JOUR
AU - Herzig, Bardo
ID - 40284
IS - 4
JF - Schulmagazin 5-10: Impulse für kreativen Unterricht
SN - 0947-2746
TI - Bildung in der digitalen Welt. Digitalisierungsbezogene Kompetenzen von Lehrpersonen
ER -
TY - JOUR
AU - Herzig, Bardo
ID - 40288
IS - 13
JF - Zeitschrift für Grundschulforschung
TI - Medienbildung in der Grundschule - ein konzeptioneller Beitrag zur Auseinandersetzung mit (digitalen) Medien.
ER -
TY - GEN
AU - Decius, Julian
AU - Schaper, Niclas
AU - Seifert, Andreas
ID - 40310
T2 - 9th PDRnet Research Symposium
TI - Investigating the Hen-Egg-Problem: A Cross-Lagged-Panel Approach to Informal Workplace Learning and Working Conditions.
ER -
TY - JOUR
AU - Herzig, Bardo
AU - Martin, A.
ID - 40297
IS - 37
JF - Medienpädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung
SN - 1424-3636
TI - Schulische Medienbildung im Spannungsfeld von Medienpädagogik und Fachdidaktik
ER -
TY - BOOK
ED - Herzig, Bardo
ED - Klar, T.-M.
ED - Martin, A.
ED - Meister, D. M.
ID - 40311
SN - 1424-3636
TI - Orientierungen in der digitalen Welt
VL - 39
ER -
TY - JOUR
AB - In the mentoring programme project “Schule für alle” (“School for all”) at the University of Bielefeld in North Rhine-Westphalia, university students of primary or special education support a child who is in a situation of crisis for more than one year. In addition, the university students receive ongoing, systematic university support (cf. Kottmann, 2007, p. 32; Kottmann, 2014, p. 380).The accompanying research by “Schule für alle” focuses on the professionalization processes of student teachers during practical phases at universities; accordingly, control groups were included on a pro rata basis. In the pre-post design, all students completed a questionnaire (cf. Pieper, Kottmann & Miller, 2018, p. 294), the evaluation of which shows few changes in the professional perception of competence. Students of the mentoring programme also regularly reflected on their practical experience. Based on the objective hermeneutics it was discovered that the conception of the project supports the process of perceiving, acknowledging and becoming more sensitive in regard to heterogeneous realities in life (cf. Pieper & Kottmann 2019b, p. 312) and that students can consciously perceive and reflect their own normative expectations (cf. Pieper & Kottmann 2019a, p. 79).The article primarily presents the results of the pre-post survey in detail and adds insights into the qualitative evaluation processes. In the conclusion, the potential of the project and mentoring programmes in general, specifically for teacher training students, is described.
AU - Kottmann, Brigitte
AU - Pieper, Catania
ID - 39817
IS - 3
JF - Hungarian Educational Research Journal
KW - professionalization of teacher training students
KW - practical university phases
KW - teacher training at universities
KW - men-toring programmes
TI - Project “Schule für alle” as a mentoring programme in university teacher education: Professionalization processes of student teachers in different practical university phases
VL - 10
ER -
TY - CHAP
AU - Pieper, Catania
AU - Kottmann, Brigitte
ED - Skorsetz, Nina
ED - Bonanati, Marina
ED - Kucharz, Diemut
ID - 39823
SN - 9783658275297
T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Herausforderungen an die Integrationsleistung der Grundschule
TI - Kindliche Lebenswirklichkeit aus der Perspektive von Lehramtsstudierenden: „Ich verstehe jetzt, warum er in der Schule so motiviert ist!“
ER -
TY - CHAP
AU - Kottmann, Brigitte
AU - Alena, Lensker
ED - Rumpf, Dielinde
ED - Kramer, Kathrin
ED - Schöps, Miriam
ED - Winter, Stephanie
ID - 39816
T2 - Hochschullernwerkstätten – Elemente von Hochschulentwicklung? Ein Rückblick auf 15 Jahre Hochschullernwerkstatt in Halle und andernorts
TI - Die Lernwerkstatt und der Studiengang „Integrierte Sonderpädagogik“ an der Universität Bielefeld: Impulse, Synergien und Reflexionen
ER -
TY - CHAP
AU - Vochatzer, Stefanie
ED - Engelmann, Sebastian
ID - 37544
SN - 9783657788545
T2 - Friedrich Wilhelm Dörpfeld Lehrerideale im 19. Jahrhundert
TI - Lehrideale und ihre Rolle in der (Ver-)Achtung der Pädagogik
ER -
TY - CHAP
AU - Silvestri, Marco
AU - Seng, Eva- Maria
ED - Chave et. al., Isabel
ID - 40977
T2 - Le chantier cathédral en Europe. Diffusion et sauvegarde des savoirs, savoir-faire et matériaux du Moyen Âge à nos jours
TI - Die Wiedereinrichtung der Dombauhütten in Europa im 19. und 20. Jahrhundert
ER -
TY - CHAP
AU - Sackel, Johanna
ED - Fiebrig, Steffen
ED - Dinkel, Jürgen
ED - Reichherzer, Frank
ID - 39960
SN - 9783110676006
T2 - Nord/Süd Perspektiven auf eine globale Konstellation
TI - Solidarität vs. Ressourcensouveränität? Die dritte Seerechtskonferenz als Herausforderung für die Süd-Süd-Beziehungen
ER -
TY - CHAP
AU - Rohlfing, Katharina
AU - Grimminger, Angela
AU - Wrede, Britta
ED - Rohlfing, Katharina
ED - Müller-Brauers, Claudia
ID - 20210
T2 - International perspectives on digital media and early literacy: The impact of digital devices on learning, language acquisition and social interaction.
TI - The role of caregivers in keeping a child-robot interaction going.
ER -
TY - JOUR
AB - In child–robot interaction (cHRI) research, many studies pursue the goal to develop interactive systems that can be applied in everyday settings. For early education, increasingly, the setting of a kindergarten is targeted. However, when cHRI and research are brought into a kindergarten, a range of ethical and related procedural aspects have to be considered and dealt with.While ethical models elaborated within other human–robot interaction settings, e.g., assisted living contexts, can provide some important indicators for relevant issues, we argue that it is important to start developing a systematic approach to identify and tackle those ethical issues which rise with cHRI in kindergarten settings on a more global level and address the impact of the technology from a macroperspective beyond the effects on the individual. Based on our experience in conducting studies with children in general and pedagogical considerations on the role of the institution of kindergarten in specific, in this paper,we enfold some relevant aspects that have barely been addressed in an explicit way in current cHRI research. Four areas are analyzed and key ethical issues are identified in each area: (1) the institutional setting of a kindergarten, (2) children as a vulnerable group, (3) the caregivers’ role, and (4) pedagogical concepts. With our considerations, we aim at (i) broadening
the methodology of the current studies within the area of cHRI, (ii) revalidate it based on our comprehensive empirical
experience with research in kindergarten settings, both laboratory and real-world contexts, and (iii) provide a framework for the development of a more systematic approach to address the ethical issues in cHRI research within kindergarten settings.
AU - Tolksdorf, Nils F.
AU - Siebert, Scarlet
AU - Zorn, Isabel
AU - Horwath, Ilona
AU - Rohlfing, Katharina J.
ID - 24458
JF - International Journal of Social Robotics
KW - Robot ethics · Kindergarten settings · Child–robot interaction · Early childhood education
SN - 1875-4791
TI - Ethical Considerations of Applying Robots in Kindergarten Settings: Towards an Approach from a Macroperspective
ER -
TY - JOUR
AU - Kohlmeyer, Theresa
AU - Reis, Oliver
AU - Viertel, Franziska
AU - Rohlfing, Katharina
ID - 20257
JF - Theo Web
TI - Wie meinst du das? - Begriffserwerb im Religionsunterricht
ER -
TY - BOOK
ED - Rohlfing, Katharina J.
ED - Müller-Brauers, Claudia
ID - 20256
SN - 9780429321399
TI - International Perspectives on Digital Media and Early Literacy
ER -
TY - JOUR
AU - Tolksdorf, Nils Frederik
AU - Siebert, Scarlet
AU - Zorn, Isabel
AU - Horwarth, Ilona
AU - Rohlfing, Katharina
ID - 20241
JF - International Journal of Social Robotics
TI - Ethical considerations of applying robots in kindergarten settings: Towards an approach from a macroperspective.
ER -
TY - JOUR
AU - Lüke, Carina
AU - Ritterfeld, Ute
AU - Grimminger, Angela
AU - Rohlfing, Katharina
AU - Liszkowski, Ulf
ID - 20198
JF - Frontiers in Psychology 11
TI - Integrated Communication System: Gesture and language acquisition in typically developing children and children with LD and DLD
ER -
TY - GEN
AU - Topalović, Elvira
AU - Uhl, Benjamin
ID - 40924
TI - Hören – Sprechen – Lesen – Schreiben. Basale Sprachfähigkeiten.
ER -
TY - GEN
AU - Topalović, Elvira
AU - Uhl, Benjamin
ID - 40923
TI - Hören – Sprechen – Lesen – Schreiben. Basale Sprachfähigkeiten.
ER -
TY - BOOK
ED - Topalović, Elvira
ID - 40925
TI - Digitales Lesen
VL - 4
ER -
TY - CHAP
AU - Jacke, Christoph
ED - Haensch, Konstantin D.
ED - Kuka, Daniela
ED - Dellasega, Elena
ED - Düllo, Eva
ID - 41478
T2 - Texturen. Nr. 7 - Wandeln.
TI - "Nous sommes embarqués" oder "Wie wir wurden, was wir sind, indem wir hörten, was die Tonträger uns zutrugen" - Kurze Anmerkungen zu Musik, Kultur und Wissenschaft.
ER -
TY - CHAP
AU - Jacke, Christoph
ED - Scheffer, Bernd
ED - Viehoff, Reinhold
ID - 41484
T2 - Festschrift für Siegfried J. Schmidt zum 80. Geburtstag. Private Festschrift.
TI - SJS80CJ - Perspektiven und Perspektiven auf Perspektiven auf/in/aus Kulturen.
ER -
TY - JOUR
AU - Jacke, Christoph
ID - 41479
JF - Kaput - Magazin für Insolvenz & Pop.
TI - „I Am Just A Broken Heart” – Zum Tod von Dave Kusworth
ER -
TY - CHAP
AU - Duschner, Paul
ED - Westfalen Lippe, Landschaftsverband
ID - 41860
T2 - Geschichte der Dinge. Zur Herkunft der Objekte in nordrhein-westfälischen Sammlungen
TI - Kat.-Nr.23. Nigerianische Helmmaske
ER -
TY - GEN
AU - Duschner, Paul
ID - 41854
T2 - Ostasiatische Zeitschrift
TI - 3. Alles unter dem Himmel - Das Museum für Ostasiatische Kunst in Köln. Köln 2019. Hrsg. Museum für Ostasiatische Kunst Köln. Texte von Adele Schlombs, Christel und Dieter Schürzeberg, Helwig Schmidt-Glintzer, u.a.
VL - 39
ER -
TY - JOUR
AU - Duschner, Paul
ID - 41853
JF - Paderborner Historische Mitteilungen
TI - 27. Regionalgeschichtstagung: Mythos und historische Wahrheit – ein prekäres Verhältnis
VL - 33
ER -
TY - JOUR
AU - Topalović, Elvira
AU - Uhl, Benjamin
ID - 41943
IS - 1
JF - Inklusion und Kooperation. Fördermagazin Grundschule
TI - Lernaufgaben im inklusiven Sprachunterricht.
ER -
TY - JOUR
AU - Topalović, Elvira
ID - 41949
JF - Der Deutschunterricht
TI - Digitales Lesen: Empirische Evidenzen für den Deutschunterricht
VL - 4
ER -
TY - CHAP
AU - Topalović, Elvira
AU - Diederichs, Lara
ED - Brüggemann, Jörn
ED - Mesch, Birgit
ID - 41931
T2 - Sprache als Herausforderung – Literatur als Ziel. Kinder- und jugendliterarische Texte und Medien als Ressource für sprachsensibles Lernen.
TI - Sprachliches und literarisches Lernen mit Texten in einfacher Sprache. Deutschdidaktische Kontroversen am Beispiel des Romans „Tschick“.
VL - 1
ER -
TY - JOUR
AU - Lang, Susanne
AU - Topalović, Elvira
ID - 41941
JF - Praxis Deutsch
TI - Wortgruppen entdecken.
VL - 282
ER -
TY - JOUR
AU - Topalović, Elvira
AU - Lang, Susanne
ID - 41942
JF - In: Lernen lernen. Fördermagazin Grundschule
TI - Die Wortgruppe als Rechtschreib- und Lesestrategie.
VL - 3
ER -
TY - JOUR
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
ID - 42098
IS - 1
JF - Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik
TI - „Andere Religionen“ in den Curricula der islamischen Religionslehrerausbildung
VL - 19
ER -
TY - CONF
AU - Aghaei Abrandabadi, Seyed Ali
ID - 42230
T2 - Reading the Bible in the Context of Islam
TI - Qur’anic Intertextuality with Jewish-Rabbinic Tradition: the Case of ‘the Cow’ in Q 2:67-74
ER -
TY - CHAP
AU - Aghaei Abrandabadi, Seyed Ali
ED - Melchert, Christopher
ED - Abu-Alabbas, Belal
ED - Dann, Michael
ID - 42225
T2 - Modern Hadith Studies: Continuing Debates and New Approaches
TI - The Common Link and its Relation to the Hadith Terminology
ER -
TY - CHAP
AU - Blachut, Alisa
ED - Topalović, Elvira
ED - Uhl, Benjamin
ID - 42331
T2 - Deutsch lernen: Sprechen – Zuhören – Lesen – Schreiben. DaM – DaZ – DaF. Arbeitsheft 2
TI - Bilder verstehen – Bilder gebrauchen (Modul 4)
ER -
TY - GEN
AU - Foerster, Anne
ID - 41715
IS - 1
T2 - Das Mittelalter
TI - Schutte, Valerie / Paranque, Estelle: Forgotten Queens in Medieval and Early Modern Europe. Political Agency, Myth-Making, and Patronage
VL - 25
ER -
TY - GEN
AU - Foerster, Anne
ID - 41718
T2 - H-Soz-Kult
TI - Kane, Bronach C: Popular Memory and Gender in Medieval England. Men, Women and Testimony in the Church Courts, c.1200–1500
ER -
TY - CHAP
AU - Scharlau, Ingrid
AU - Schreiber, Christine
ED - Geiß, Paul Georg
ED - Tulis-Oswald, Maria
ID - 31662
KW - Unterrichtsfach Psychologie
T2 - Psychologie unterrichten in Deutschland, Österreich und der Schweiz: Leitlinien und Grundlagen
TI - In Zeiten von p-hacking und fake science: Wissenschaftsorientierung als Herausforderung an die Psychologiedidaktik
ER -
TY - CHAP
AU - Scharlau, Ingrid
AU - Schreiber, Christine
AU - Patrzek, Justine
ED - Krämer, Michael
ID - 31661
KW - Unterrichtsfach Psychologie
T2 - Psychologiedidaktik und Evaluation XIII
TI - Psychologiedidaktik durch Kommunikationsanalyse
ER -