TY - CONF
AU - Sahli Lozano, Caroline
AU - Wüthrich, Sergej
AU - Kullmann, Harry
AU - Knickenberg, Margarita
AU - Sharma, Umesh
AU - Loreman, Tim
AU - Romano, Alessandra
AU - Avramidis, Elias
AU - Woodcock, Stuart
AU - Subban, Pearl
ID - 50531
TI - How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland.
ER -
TY - GEN
AU - Knickenberg, Margarita
AU - Kullmann, Harry
AU - Wüthrich, Sergej
AU - Sahli Lozano, Caroline
ID - 50973
TI - Teachers’ individual and collective efficacy in relation to their attitudes towards inclusion –Analyses from an international study comprising Canada, Germany & Switzerland.
ER -
TY - CONF
AU - Knickenberg, Margarita
AU - Zurbriggen, Carmen
ID - 50972
TI - Examining aspects of students’ current academic motivation in relation to peer interactions and social environment in the classroom using the Experience sampling method.
ER -
TY - GEN
AU - Knickenberg, Margarita
AU - Zurbriggen, Carmen
ID - 50974
TI - Effects of peer interactions and the social environment on students’ current academic motivation in the classroom: An experience sampling study.
ER -
TY - CONF
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Blumberg, Eva
AU - Hellmich, Frank
ID - 35892
TI - Effekte des Feedbacks von Lehrkräften auf die Selbstwirksamkeitsüberzeugungen und die intrinsische Motivation von Kindern im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz“
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 35891
TI - Effekte eines Interventionsprogramms zur Förderung der sozialen Partizipation auf die Einstellungen von Grundschulkindern gegenüber Peers mit sonderpädagogischem Förderbedarf. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz“.
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 42243
TI - Improving students’ attitudes towards peers with special needs: Results from an intervention study. Symposium "Chances and challenges in diverse classrooms" (Sepideh Hassani & Marwin Felix Loeper). 20th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2023. "Education as a Hope in Uncertain Times"
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 42244
TI - Prerequisites for primary school teachers’ practices in the inclusive classroom. Symposium "Applying the Theory of Planned Behavior in Inclusive Education« (Olli-Pekka Malinen). 20th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2023. "Education as a Hope in Uncertain Times"
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Blumberg, Eva
ID - 42245
TI - The composition of pre-service teacher teams and children’s competencies in inclusive education. 20th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2023. "Education as a Hope in Uncertain Times"
ER -
TY - CONF
AU - Anthony, Christopher J.
AU - Yost, M
AU - Howe, A
AU - Schwab, Susanne
AU - Hassani, Sepideh
AU - Hellmich, Frank
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
ID - 44169
TI - Examining the Measurement Invariance and Convergent Validity of the SSIS-SELb-Student in Austria and Germany. 44th Annual Conference of the International School Psychology Association (ISPA) 2023.
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
AU - Löper, Marwin Felix
ID - 43177
TI - Förderung der sozialen Partizipation von Kindern im inklusiven Unterricht. Workshop auf dem 9. Paderborner Grundschultag. Thema: „Demokratie von Anfang an! Demokratie in der Grundschule erfahren, mitgestalten und reflektieren“
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Finke, Pauline
AU - Hellmich, Frank
ID - 48475
TI - Professionelle Unterrichtswahrnehmung von Lehramtsstudierenden – das Projekt iDEAL. Vortrag auf der Herbsttagung 2023 der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF)
ER -
TY - CONF
AU - Knickenberg, Margarita
AU - Kullmann, Harry
AU - Wüthrich, Sergej
AU - Sahli Lozano, Caroline
AU - Loreman, Tim
AU - Sharma, Umesh
ID - 50534
TI - Teachers‘ collective efficacy with regard to inclusive practices – Characterising a new scale and international results from Canada, Germany, & Switzerland
ER -
TY - CONF
AU - Knickenberg, Margarita
AU - Finke, Nils
AU - Hellmich, Frank
ID - 50533
TI - Mathematikleistungen von Grundschulkindern im Zusammenhang mit dem von ihnen wahrgenommenen Feedback und ihren selbstbezogenen Kognitionen
ER -
TY - CONF
AU - Knickenberg, Margarita
ID - 50532
TI - Emotional-motivationales Erleben im Zusammenhang mit selbstbestimmtem Lernen im inklusiven naturwissenschaftlichen Grundschulunterricht
ER -
TY - CHAP
AU - Albers, Timm
AU - Filipiak, Agnes
AU - Franzen, Katja
AU - Hellmich, Frank
ED - Schimek, B
ED - Kremsner, G
ED - Proyer, M
ED - Grubich, R
ED - Paudel, F
ED - Grubich-Müller, R
ID - 26657
T2 - Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten. Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung
TI - Kompetenzentwicklung im inklusiven Unterricht (KinU) – eine internationale Perspektive
ER -
TY - CHAP
AB - Inklusion ist als Thema aus dem deutschen Bildungssystem nicht mehr wegzudenken und trotzdem stellt sie weiterhin eine Herausforderung auf unterschiedlichen Ebenen dar. Die Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte ist dabei neben der Bereitstellung adäquater Rahmenbedingungen als ein besonders wichtiges Handlungsfeld zu betrachten. Die Bände der Reihe „Qualifizierung für Inklusion“ greifen den bestehenden Forschungs- und Entwicklungsbedarf auf und geben einen Überblick über die Ergebnisse der vom BMBF im Rahmen des Programms „Qualifzierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung“ geförderten Forschungsprojekte. Adressiert werden damit sowohl Wissenschaftler:innen als auch mit dem Themenfeld Inklusion befasste Personen und Institutionen der Aus-, Fort- und Weiterbildung, der Bildungsadministration und der Bildungspolitik. Der zweite Band der Reihe versammelt die Vorstellung von Projekten, Ergebnissen und Materialien, die sich dem Bildungsbereich der Grundschule zuordnen lassen. Die Reihe besteht aus drei weiteren Bänden, in denen die Ergebnisse zur Qualifizierung für Inklusion im Elementarbereich (Band 1), in der Sekundarstufe (Band 3) sowie in der Berufsschule, Hochschule und Erwachsenenbildung (Band 4) vorgestellt werden.
AU - Franzen, Katja
AU - Albers, Timm
AU - Hellmich, Frank
ED - Buchhaupt, Felix
ED - Becker, Jonas
ED - Katzenbach, Dieter
ED - Lutz, Deborah
ED - Strecker, Alica
ED - Urban, Michael
ID - 35874
SN - 9783830945130
T2 - Qualifizierung für Inklusion. Grundschule
TI - Qualifizierung von Studierenden des Grund- und Förderschullehramts für Inklusion in Schule und Unterricht
VL - 2
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractFollowing the United Nations Convention on the Rights of Persons With Disabilities, questions concerning the joint education of students with and without special educational needs remain to be answered. Currently, there is a need for knowledge about the necessary conditions for a successful implementation of inclusive education. Thus, the aim of the present study is to identify conditions for the implementation of inclusion that are seen as necessary by primary school principals. Therefore, 32 primary school principals were interviewed. The results of the interview study reveal that factors like personnel, financial and material resources as well as building infrastructure in primary schools are seen as important requirements for the successful realisation of inclusive education. Apart from that, the importance of attitudes towards inclusion and sociopolitical conditions for the realisation of inclusion became apparent. Further conditions, which are mentioned from the interviewed principals’ point of view, are related to teacher training, appropriate class sizes and, for example, opportunities for exchanging information. The results of the study indicate that there are essential obstacles as perceived by primary school principals that can impede the implementation of inclusion in primary schools.
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 35867
IS - 2
JF - Australasian Journal of Special and Inclusive Education
KW - General Engineering
SN - 2515-0731
TI - Primary School Principals’ Views on the Required Conditions for a Successful Implementation of Inclusive Education
VL - 46
ER -
TY - CHAP
AU - Franzen, Katja
AU - Moschner, Barbara
AU - Hellmich, Frank
ED - Müller, Thomas
ED - Ratz, Christoph
ED - Stein, Roland
ED - Lüke, Carina
ID - 35787
T2 - Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung
TI - Qualität der Erfahrungen aus dem inklusiven Unterricht und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Grundschullehrkräften
ER -
TY - CHAP
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ED - Müller, Thomas
ED - Ratz, Christoph
ED - Stein, Roland
ED - Lüke, Carina
ID - 35832
T2 - Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung
TI - Adaptiver Unterricht in der (inklusiven) Grundschule aus der Perspektive von Lehrkräften
ER -