TY - CONF AU - Sahli Lozano, Caroline AU - Wüthrich, Sergej AU - Kullmann, Harry AU - Knickenberg, Margarita AU - Sharma, Umesh AU - Loreman, Tim AU - Romano, Alessandra AU - Avramidis, Elias AU - Woodcock, Stuart AU - Subban, Pearl ID - 50531 TI - How do attitudes and self-efficacy predict teachers‘ intentions to teach in inclusive classrooms? A cross-national comparison between Canada, Germany, Greece, Italy, and Switzerland. ER - TY - GEN AU - Knickenberg, Margarita AU - Kullmann, Harry AU - Wüthrich, Sergej AU - Sahli Lozano, Caroline ID - 50973 TI - Teachers’ individual and collective efficacy in relation to their attitudes towards inclusion –Analyses from an international study comprising Canada, Germany & Switzerland. ER - TY - CONF AU - Knickenberg, Margarita AU - Zurbriggen, Carmen ID - 50972 TI - Examining aspects of students’ current academic motivation in relation to peer interactions and social environment in the classroom using the Experience sampling method. ER - TY - GEN AU - Knickenberg, Margarita AU - Zurbriggen, Carmen ID - 50974 TI - Effects of peer interactions and the social environment on students’ current academic motivation in the classroom: An experience sampling study. ER - TY - CONF AU - Hoya, Fabian Karl AU - Schulze, Jan Roland AU - Blumberg, Eva AU - Hellmich, Frank ID - 35892 TI - Effekte des Feedbacks von Lehrkräften auf die Selbstwirksamkeitsüberzeugungen und die intrinsische Motivation von Kindern im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz“ ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Görel, Gamze AU - Hellmich, Frank ID - 35891 TI - Effekte eines Interventionsprogramms zur Förderung der sozialen Partizipation auf die Einstellungen von Grundschulkindern gegenüber Peers mit sonderpädagogischem Förderbedarf. Vortrag auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz“. ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Görel, Gamze AU - Hellmich, Frank ID - 42243 TI - Improving students’ attitudes towards peers with special needs: Results from an intervention study. Symposium "Chances and challenges in diverse classrooms" (Sepideh Hassani & Marwin Felix Loeper). 20th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2023. "Education as a Hope in Uncertain Times" ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Görel, Gamze AU - Hellmich, Frank ID - 42244 TI - Prerequisites for primary school teachers’ practices in the inclusive classroom. Symposium "Applying the Theory of Planned Behavior in Inclusive Education« (Olli-Pekka Malinen). 20th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2023. "Education as a Hope in Uncertain Times" ER - TY - CONF AU - Hellmich, Frank AU - Hoya, Fabian Karl AU - Schulze, Jan Roland AU - Blumberg, Eva ID - 42245 TI - The composition of pre-service teacher teams and children’s competencies in inclusive education. 20th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2023. "Education as a Hope in Uncertain Times" ER - TY - CONF AU - Anthony, Christopher J. AU - Yost, M AU - Howe, A AU - Schwab, Susanne AU - Hassani, Sepideh AU - Hellmich, Frank AU - Löper, Marwin Felix AU - Görel, Gamze ID - 44169 TI - Examining the Measurement Invariance and Convergent Validity of the SSIS-SELb-Student in Austria and Germany. 44th Annual Conference of the International School Psychology Association (ISPA) 2023. ER - TY - CONF AU - Görel, Gamze AU - Hellmich, Frank AU - Löper, Marwin Felix ID - 43177 TI - Förderung der sozialen Partizipation von Kindern im inklusiven Unterricht. Workshop auf dem 9. Paderborner Grundschultag. Thema: „Demokratie von Anfang an! Demokratie in der Grundschule erfahren, mitgestalten und reflektieren“ ER - TY - CONF AU - Görel, Gamze AU - Finke, Pauline AU - Hellmich, Frank ID - 48475 TI - Professionelle Unterrichtswahrnehmung von Lehramtsstudierenden – das Projekt iDEAL. Vortrag auf der Herbsttagung 2023 der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF) ER - TY - CONF AU - Knickenberg, Margarita AU - Kullmann, Harry AU - Wüthrich, Sergej AU - Sahli Lozano, Caroline AU - Loreman, Tim AU - Sharma, Umesh ID - 50534 TI - Teachers‘ collective efficacy with regard to inclusive practices – Characterising a new scale and international results from Canada, Germany, & Switzerland ER - TY - CONF AU - Knickenberg, Margarita AU - Finke, Nils AU - Hellmich, Frank ID - 50533 TI - Mathematikleistungen von Grundschulkindern im Zusammenhang mit dem von ihnen wahrgenommenen Feedback und ihren selbstbezogenen Kognitionen ER - TY - CONF AU - Knickenberg, Margarita ID - 50532 TI - Emotional-motivationales Erleben im Zusammenhang mit selbstbestimmtem Lernen im inklusiven naturwissenschaftlichen Grundschulunterricht ER - TY - CHAP AU - Albers, Timm AU - Filipiak, Agnes AU - Franzen, Katja AU - Hellmich, Frank ED - Schimek, B ED - Kremsner, G ED - Proyer, M ED - Grubich, R ED - Paudel, F ED - Grubich-Müller, R ID - 26657 T2 - Grenzen.Gänge.Zwischen.Welten. Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung TI - Kompetenzentwicklung im inklusiven Unterricht (KinU) – eine internationale Perspektive ER - TY - CHAP AB - Inklusion ist als Thema aus dem deutschen Bildungssystem nicht mehr wegzudenken und trotzdem stellt sie weiterhin eine Herausforderung auf unterschiedlichen Ebenen dar. Die Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte ist dabei neben der Bereitstellung adäquater Rahmenbedingungen als ein besonders wichtiges Handlungsfeld zu betrachten. Die Bände der Reihe „Qualifizierung für Inklusion“ greifen den bestehenden Forschungs- und Entwicklungsbedarf auf und geben einen Überblick über die Ergebnisse der vom BMBF im Rahmen des Programms „Qualifzierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung“ geförderten Forschungsprojekte. Adressiert werden damit sowohl Wissenschaftler:innen als auch mit dem Themenfeld Inklusion befasste Personen und Institutionen der Aus-, Fort- und Weiterbildung, der Bildungsadministration und der Bildungspolitik. Der zweite Band der Reihe versammelt die Vorstellung von Projekten, Ergebnissen und Materialien, die sich dem Bildungsbereich der Grundschule zuordnen lassen. Die Reihe besteht aus drei weiteren Bänden, in denen die Ergebnisse zur Qualifizierung für Inklusion im Elementarbereich (Band 1), in der Sekundarstufe (Band 3) sowie in der Berufsschule, Hochschule und Erwachsenenbildung (Band 4) vorgestellt werden. AU - Franzen, Katja AU - Albers, Timm AU - Hellmich, Frank ED - Buchhaupt, Felix ED - Becker, Jonas ED - Katzenbach, Dieter ED - Lutz, Deborah ED - Strecker, Alica ED - Urban, Michael ID - 35874 SN - 9783830945130 T2 - Qualifizierung für Inklusion. Grundschule TI - Qualifizierung von Studierenden des Grund- und Förderschullehramts für Inklusion in Schule und Unterricht VL - 2 ER - TY - JOUR AB - AbstractFollowing the United Nations Convention on the Rights of Persons With Disabilities, questions concerning the joint education of students with and without special educational needs remain to be answered. Currently, there is a need for knowledge about the necessary conditions for a successful implementation of inclusive education. Thus, the aim of the present study is to identify conditions for the implementation of inclusion that are seen as necessary by primary school principals. Therefore, 32 primary school principals were interviewed. The results of the interview study reveal that factors like personnel, financial and material resources as well as building infrastructure in primary schools are seen as important requirements for the successful realisation of inclusive education. Apart from that, the importance of attitudes towards inclusion and sociopolitical conditions for the realisation of inclusion became apparent. Further conditions, which are mentioned from the interviewed principals’ point of view, are related to teacher training, appropriate class sizes and, for example, opportunities for exchanging information. The results of the study indicate that there are essential obstacles as perceived by primary school principals that can impede the implementation of inclusion in primary schools. AU - Görel, Gamze AU - Hellmich, Frank ID - 35867 IS - 2 JF - Australasian Journal of Special and Inclusive Education KW - General Engineering SN - 2515-0731 TI - Primary School Principals’ Views on the Required Conditions for a Successful Implementation of Inclusive Education VL - 46 ER - TY - CHAP AU - Franzen, Katja AU - Moschner, Barbara AU - Hellmich, Frank ED - Müller, Thomas ED - Ratz, Christoph ED - Stein, Roland ED - Lüke, Carina ID - 35787 T2 - Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung TI - Qualität der Erfahrungen aus dem inklusiven Unterricht und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Grundschullehrkräften ER - TY - CHAP AU - Löper, Marwin Felix AU - Hellmich, Frank ED - Müller, Thomas ED - Ratz, Christoph ED - Stein, Roland ED - Lüke, Carina ID - 35832 T2 - Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung TI - Adaptiver Unterricht in der (inklusiven) Grundschule aus der Perspektive von Lehrkräften ER -