TY - CONF AU - Höper, Lukas AU - Schulte, Carsten ED - Humbert, Ludger ID - 25524 T2 - 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021 TI - Datenbewusstsein: Aufmerksamkeit für die eigenen Daten VL - P-313 ER - TY - CONF AU - Große-Bölting, Gregor AU - Gerstenberger, Dietrich Karl-Heinz AU - Gildehaus, Lara AU - Mühling, Andreas AU - Schulte, Carsten ED - J. Ko, Amy ED - Vahrenhold, Jan ED - McCauley, René ED - Hauswirth, Matthias ID - 25525 T2 - ICER 2021: ACM Conference on International Computing Education Research, Virtual Event, USA, August 16-19, 2021 TI - Identity in K-12 Computer Education Research: A Systematic Literature Review ER - TY - JOUR AU - Schulte, Carsten AU - A. Becker, Brett ID - 25527 IS - 3 JF - ACM SIGCSE Bull. TI - ITiCSE 2021 recap VL - 53 ER - TY - CONF AB - Students often have a lack of understanding and awareness of where, how, and why personal data about them is collected and processed. Especially, when interacting with data-driven digital artifacts, an appropriate perception of the data collection and processing is necessary for self-determination. This dissertation deals with the development and evaluation of a concept called data awareness which aims to foster students’ self-determination interacting with data-driven digital artifacts. AU - Höper, Lukas ID - 27491 KW - data awareness KW - machine learning KW - data science education KW - data-driven digital artifacts KW - artificial intelligence SN - 9781450384889 T2 - 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research TI - Developing and Evaluating the Concept Data Awareness for K12 Computing Education ER - TY - CONF AU - Podworny, Susanne AU - Fleischer, Yannik AU - Hüsing, Sven AU - Biehler, Rolf AU - Frischemeier, Daniel AU - Höper, Lukas AU - Schulte, Carsten ED - Seppälä, Otto ED - Petersen, Andrew ID - 27493 T2 - Koli Calling '21: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Joensuu, Finland, November 18 - 21, 2021 TI - Using data cards for teaching data based decision trees in middle school ER - TY - CONF AU - Hüsing, Sven ED - Seppälä, Otto ED - Petersen, Andrew ID - 27494 T2 - Koli Calling '21: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Joensuu, Finland, November 18 - 21, 2021 TI - Epistemic Programming - An insight-driven programming concept for Data Science ER - TY - CONF AU - Bovermann, Klaus AU - Fleischer, Yannik AU - Hüsing, Sven AU - Opitz, Christian ED - Humbert, Ludger ID - 27495 T2 - 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021 TI - Künstliche Intelligenz und maschinelles Lernen im Informatikunterricht der Sek. I mit Jupyter Notebooks und Python am Beispiel von Entscheidungsbäumen und künstlichen neuronalen Netzen VL - P-313 ER - TY - CONF AU - Höper, Lukas AU - Schulte, Carsten ID - 29706 SN - 978-3-88579-708-1 T2 - 51. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik, INFORMATIK 2021 - Computer Science & Sustainability, Berlin, Germany, 27. September - 1. Oktober, 2021 TI - Datenbewusstsein im Kontext digitaler Kompetenzen für einen selbstbestimmten Umgang mit datengetriebenen digitalen Artefakten ER - TY - JOUR AU - Höper, Lukas AU - Hüsing, Sven AU - Malatyali, Hülya AU - Schulte, Carsten AU - Budde, Lea ID - 29702 IS - 1 JF - LOG IN TI - Methodik für Datenprojekte im Informatikunterricht VL - 41 ER - TY - CONF AU - Bechinie, Dominik AU - Eilerts, Katja AU - Huhmann, Tobias AU - Lenke, Michael AU - Schulte, Carsten AU - Winkelnkemper, Felix ID - 29707 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2021 TI - Geometrielernen digital unterstützen - Räumliche Kompetenzen und individuelle Lernwege mittels adaptierbarer algorithmischer Rückmeldemöglichkeiten fördern ER - TY - JOUR AU - Gerstenberger, Dietrich Karl-Heinz AU - Winkelnkemper, Felix AU - Schulte, Carsten ID - 29708 JF - 9. Fachtagung Hochschuldidaktik Informatik (HDI) TI - Nutzung der Personas-Methode zum Umgang mit der Heterogenität von Informatik-Studierenden ER - TY - CONF AU - Höper, Lukas AU - Podworny, Susanne AU - Hüsing, Sven AU - Schulte, Carsten AU - Fleischer, Yannik AU - Biehler, Rolf AU - Frischemeier, Daniel AU - Malatyali, Hülya ED - Humbert, Ludger ID - 25520 SN - 978-3-88579-707-4 T2 - 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021 TI - Zur neuen Bedeutung von Daten in Data Science und künstlicher Intelligenz VL - P-313 ER - TY - THES AU - Budde, Lea ID - 27499 TI - Entwicklung und Rekonstruktion einer interaktionsgeprägten Sichtweise auf das komplementäre Mensch-Maschine-Verhältnis ER - TY - CHAP AU - Passey, Don AU - Brinda, Torsten AU - Cornu, Bernard AU - Holvikivi, Jaana AU - Lewin, Cathy AU - Magenheim, Johannes AU - Morel, Raymond AU - Osorio, Javier AU - Tatnall, Arthur AU - Thompson, Barrie AU - Webb, Mary ED - Goedicke, Michael ED - Neuhold, Erich ED - Rannenberg, Kai ID - 29720 KW - Educational technologies KW - Education and technologies KW - Digital technologies and education KW - Information technologies KW - Communication technologies KW - Educational technologies and research KW - Educational technologies and pedagogical practices KW - Educational technologies and policy KW - Educational management and technologies KW - Professional development and educational technologies SN - 978-3-030-81700-8 T2 - Advancing Research in Information and Communication Technology TI - Computers and Education – Recognising Opportunities and Managing Challenges VL - AICT-600 ER - TY - JOUR AU - Podworny, Susanne AU - Höper, Lukas AU - Fleischer, Yannik AU - Hüsing, Sven AU - Schulte, Carsten ID - 29710 JF - INFOS 2021–19. GI-Fachtagung Informatik und Schule TI - Data Science ab Klasse 5–Konkrete Unterrichtsvorschläge für künstliche Intelligenz unplugged und Datenbewusstsein ER - TY - JOUR AU - Höper, Lukas AU - Podworny, Susanne AU - Hüsing, Sven AU - Schulte, Carsten AU - Fleischer, Yannik AU - Biehler, Rolf AU - Frischemeier, Daniel AU - Malatyali, Hülya ID - 29712 JF - INFOS 2021–19. GI-Fachtagung Informatik und Schule TI - Zur neuen Bedeutung von Daten in Data Science und künstlicher Intelligenz ER - TY - JOUR AU - Hüsing, Sven AU - Weiser, Niklas AU - Biehler, Rolf ID - 40512 IS - 228 JF - mathematik lehren TI - Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion VL - 2021 ER - TY - JOUR AB - One objective of current research in explainable intelligent systems is to implement social aspects in order to increase the relevance of explanations. In this paper, we argue that a novel conceptual framework is needed to overcome shortcomings of existing AI systems with little attention to processes of interaction and learning. Drawing from research in interaction and development, we first outline the novel conceptual framework that pushes the design of AI systems toward true interactivity with an emphasis on the role of the partner and social relevance. We propose that AI systems will be able to provide a meaningful and relevant explanation only if the process of explaining is extended to active contribution of both partners that brings about dynamics that is modulated by different levels of analysis. Accordingly, our conceptual framework comprises monitoring and scaffolding as key concepts and claims that the process of explaining is not only modulated by the interaction between explainee and explainer but is embedded into a larger social context in which conventionalized and routinized behaviors are established. We discuss our conceptual framework in relation to the established objectives of transparency and autonomy that are raised for the design of explainable AI systems currently. AU - Rohlfing, Katharina J. AU - Cimiano, Philipp AU - Scharlau, Ingrid AU - Matzner, Tobias AU - Buhl, Heike M. AU - Buschmeier, Hendrik AU - Esposito, Elena AU - Grimminger, Angela AU - Hammer, Barbara AU - Haeb-Umbach, Reinhold AU - Horwath, Ilona AU - Hüllermeier, Eyke AU - Kern, Friederike AU - Kopp, Stefan AU - Thommes, Kirsten AU - Ngonga Ngomo, Axel-Cyrille AU - Schulte, Carsten AU - Wachsmuth, Henning AU - Wagner, Petra AU - Wrede, Britta ID - 24456 IS - 3 JF - IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems KW - Explainability KW - process ofexplaining andunderstanding KW - explainable artificial systems SN - 2379-8920 TI - Explanation as a Social Practice: Toward a Conceptual Framework for the Social Design of AI Systems VL - 13 ER - TY - CHAP AU - Huhmann, Tobias AU - Eilterts, Katja AU - Schulte, Carsten AU - Winkelnkemper, Felix ID - 21268 T2 - Digitales Lernen in der Grundschule II: Aktuelle Trends in Forschung und Praxis TI - Der Darstellungsflüchtigkeit im Geometrieunterricht durch digitale Unterstützung entgegenwirken ER - TY - CONF AU - Winkelnkemper, Felix AU - Schulte, Carsten AU - Eilerts, Katja AU - Bechinie, Dominik AU - Huhmann, Tobias ID - 20335 T2 - EdMedia+ Innovate Learning TI - The Interdisciplinary Development of an Educational Game for Primary School Children--Lessons Learned ER -