TY - CONF AB - In this paper, we present a novel approach to design teaching interventions for computing education, elaborated using an example of cybersecurity education. Cybersecurity education, similar to other computing education domains, often focuses on one aspect and separate themselves from the other approach. In other words, they focus on one of the two different aspects: a) either teaching how to use and to behave, or b) how technology works. Here we suggest another point of focal awareness for teaching – interaction – that allows the recombination of both approaches in a novel way, leading to a reconstruction of the teaching and learning content in a way that – as we hope – supports an understanding on a higher level and thus gives the chance to better develop agency. For this didactic reconstruction of teaching content, we use an approach called the hybrid interaction system framework. In cybersecurity training, teaching interventions oftentimes are in a way successful but seem to not lead to long-lasting changes towards secure behavior. Using simply password security as an example, we show how this new approach recombines the two different priory mentioned teaching approaches in a novel way. Within this short paper, we present our current research progress, discuss potentials and values of the approach in general, and by way of example. Our intention of this submission and early disclosure is to spark discussion and generate further insights especially regarding the following question: What implications does the hybrid interaction system approach have on learning scenarios? AU - Terfloth, Lutz AU - Budde, Lea AU - Schulte, Carsten ID - 20452 SN - 9781450389211 TI - Combining Ideas and Artifacts: An Interaction-Focused View on Computing Education Using a Cybersecurity Example ER - TY - JOUR AU - Webb, Mary E AU - Fluck, Andrew AU - Magenheim, Johannes AU - Malyn-Smith, Joyce AU - Waters, Juliet AU - Deschênes , Michelle AU - Zagami, Jason ID - 20834 JF - Educational Technology Research and Development TI - Machine learning for human learners: opportunities, issues, tensions and threats ER - TY - JOUR AU - Magenheim, Johannes ID - 20835 JF - MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung TI - < Big Data> aus der Perspektive von Informatischer Bildung und Medienpädagogik VL - 37 ER - TY - JOUR AU - Magenheim, Johannes AU - Schulte, Carsten ID - 20836 JF - Encyclopedia of Education and Information Technologies. Cham: Springer TI - Data science education ER - TY - CHAP AU - Schulte, Carsten AU - Budde, Lea AU - Winkelnkemper, Felix ID - 20840 T2 - Mobile Medien im Schulkontext TI - Programmieren - Lehren und Lernen mit und über Medien ER - TY - CONF AB - Die Themen „Big Data“, „Künstliche Intelligenz und „Data Science“ werden seit einiger Zeit nicht nur in der breiten Öffentlichkeit kontrovers diskutiert, sondern stellen für die Ausbildung in den IT- und IT-nahen Berufen schon heute neue Herausforderungen dar, die in Zukunft durch die gesellschaftliche und technologische Weiterentwicklung hin zu einer Datengesellschaft noch größer werden. An dieser Stelle stellt sich die Frage, welche Aspekte dieses großen Themenkomplexes für Schule und Ausbildung von Wichtigkeit sind und wie diese Themen sinnstiftend und gewinnbringend in die informatische Ausbildung in verschiedenen Bildungsgängen integriert werden können. Im Rahmen des von uns im Jahr 2017 organisierten Symposiums zum Thema „Data Science“ wurden für die Bildung relevante Aspekte erörtert, wodurch als Kernelemente für den Unterricht Algorithmen der Künstlichen Intelligenz und ihre Anwendung in Industrie und Gesellschaft, Explorationen von Big Data sowie der Umgang mit eigenen Daten in sozialen Netzwerken herausgearbeitet wurden. Ziel ist, aus diesen Themenbereichen sowohl ein umfassendes Curriculum als auch Module für verschiedene Unterrichtsszenarien zu entwickeln und zu erproben. Durch diese Materialien soll es Lehrkräften aus der Informatik, Mathematik oder Technik ermöglicht werden, diese Themen auf Basis des Curriculums und der erprobten Unterrichtskonzepte selbst zu unterrichten. Hierfür wurde im Rahmen des Projekts ProDaBi (Projekt Data Science und Big Data in der Schule, https://www.prodabi.de), initiiert von der Telekom Stiftung, ein experimenteller Projektkurs entwickelt, den wir mit Schüler:innen der Sekundarstufe II an der Universität Paderborn im Schuljahr 2018/19 durchführten. Dieser Kurs enthält neben einem Modul zur Exploration von Big Data und einem weiteren Modul zum Maschinellen Lernen als Teil der Künstlichen Intelligenz auch eine Projektphase, die es in Zusammenarbeit mit lokalen Unternehmen den Schüler:innen ermöglicht, das Erlernte in ein reales Data Science-Projekt einzubringen. Aus den Erfahrungen dieses Projektkurses sowie den parallel durchgeführten Erprobungen einzelner Bausteine auch mit beruflichen Schulen werden ab dem Schuljahr 2019/20 die hierfür verwendeten Materialien weiterentwickelt und weiteren Kooperationspartnern zur Erprobung zur Verfügung gestellt. Damit wurden zum Ende des Projekts nicht nur vollständige Unterrichtsmaterialien, sondern auch ein umfassendes Curriculum entwickelt. AU - Opel, Simone Anna AU - Schlichtig, Michael ED - Vollmer, Thomas ED - Karges, Torben ED - Richter, Tim ED - Schlömer, Britta ED - Schütt-Sayed, Sören ID - 29298 KW - Berufsbildung KW - vocational education KW - Ausbildung KW - training KW - berufliche Weiterbildung KW - advanced vocational education KW - Digitalisierung KW - digitalization KW - Unterricht KW - teaching KW - Lehrmethode KW - teaching method KW - Interdisziplinarität KW - interdisciplinarity KW - Fachdidaktik KW - subject didactics KW - Curriculum KW - curriculum KW - gewerblich-technischer Beruf KW - vocational/technical occupation KW - Fachkraft KW - specialist KW - Qualifikationsanforderungen KW - qualification requirements KW - Kompetenz KW - competence KW - Lehrerbildung KW - teacher training KW - Bundesrepublik Deutschland KW - Federal Republic of Germany T2 - Sammelband der 27. Fachtagung der BAG Berufliche Bildung TI - Data Science und Big Data in der beruflichen Bildung – Konzeption und Erprobung eines Projektkurses für die Sekundarstufe II VL - 55 ER - TY - JOUR AU - Budde, Lea AU - Schulte, Carsten AU - Buhl, Heike M. AU - Muehling, Andreas ID - 21267 JF - Seventh International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineeringe KW - ⛔ No DOI found TI - Understanding and Explaining Digital Artefacts - the Role of a Duality (Accepted Paper - Digital Publication Follows) ER - TY - CONF AU - Izu, Cruz AU - Schulte, Carsten AU - Aggarwal, Ashish AU - I. Cutts, Quintin AU - Duran, Rodrigo AU - Gutica, Mirela AU - Heinemann, Birte AU - Kraemer, Eileen AU - Lonati, Violetta AU - Mirolo, Claudio AU - Weeda, Renske ID - 15578 T2 - Proceedings of the 2019 (ACM) Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Aberdeen, Scotland, UK, July 15-17, 2019 TI - Program Comprehension: Identifying Learning Trajectories for Novice Programmers ER - TY - CONF AU - Kapp, Florian AU - Schulte, Carsten ID - 15579 T2 - Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund TI - Einsatz von Jupyter Notebooks am Beispiel eines fiktiven Kriminalfalls ER - TY - CONF AU - Müller, Kathrin AU - Schulte, Carsten AU - Magenheim, Johannes ID - 15581 T2 - Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund TI - Zur Relevanz eines Prozessbereiches Interaktion und Exploration im Kontext informatischer Bildung im Primarbereich ER - TY - CONF AU - Schmidt, Ann-Katrin AU - Schulte, Carsten ID - 15583 T2 - Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund TI - Das RetiBNE Café ER - TY - CONF AU - Wilke, Adrian AU - Magenheim, Johannes ID - 15720 T2 - IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON 2019, Dubai, United Arab Emirates, April 8-11, 2019 TI - Critical Incidents for Technology Enhanced Learning in Vocational Education and Training ER - TY - BOOK AU - Köller, Olaf AU - Magenheim, Johannes AU - Molitor, Heike AU - Pfenning, Uwe AU - Ramseger, J{\ AU - Steffensky, Mirjam AU - Wiesmüller, Christian AU - Winther, Esther AU - Wollring, Bernd ID - 15721 TI - Zieldimensionen für Multiplikatorinnen und Multiplikatoren früher MINT-Bildung ER - TY - JOUR AU - Franke-Wiekhorst, Antonia AU - Günther, Christine AU - Brünger, Karen AU - Magenheim, Johannes AU - Romeike, Ralf ID - 16275 JF - GdSU-Journal,(9) TI - „Der Informatikkreis “: Kinder von drei bis zehn Jahren beim Forschen in Informatik begleiten - ein methodisch-didaktisches Material ER - TY - CONF AB - Artificial intelligence (AI) has the potential for far-reaching – in our opinion – irreversible changes. They range from effects on the individual and society to new societal and social issues. The question arises as to how students can learn the basic functioning of AI systems, what areas of life and society are affected by these and – most important – how their own lives are affected by these changes. Therefore, we are developing and evaluating school materials for the German ”Science Year AI”. It can be used for students of all school types from the seventh grade upwards and will be distributed to about 2000 schools in autumn with the support of the Federal Ministry of Education and Research. The material deals with the following aspects of AI: Discussing everyday experiences with AI, how does machine learning work, historical development of AI concepts, difference between man and machine, future distribution of roles between man and machine, in which AI world do we want to live and how much AI would we like to have in our lives. Through an accompanying evaluation, high quality of the technical content and didactic preparation is achieved in order to guarantee the long-term applicability in the teaching context in the different age groups and school types. In this paper, we describe the current state of the material development, the challenges arising, and the results of tests with different classes to date. We also present first ideas for evaluating the results. AU - Schlichtig, Michael AU - Opel, Simone Anna AU - Budde, Lea AU - Schulte, Carsten ED - Jasutė, Eglė ED - Pozdniakov, Sergei ID - 15332 KW - Artificial Intelligence KW - Machine Learning KW - Teaching Material KW - Societal Aspects KW - Ethics. Social Aspects KW - Science Year KW - Simulation Game SN - 978-9925-553-27-3 T2 - ISSEP 2019 - 12th International conference on informatics in schools: Situation, evaluation and perspectives, Local Proceedings TI - Understanding Artificial Intelligence – A Project for the Development of Comprehensive Teaching Material VL - 12 ER - TY - CONF AU - Opel, Simone Anna AU - Schlichtig, Michael AU - Schulte, Carsten AU - Biehler, Rolf AU - Frischemeier, Daniel AU - Podworny, Susanne AU - Wassong, Thomas ID - 15640 T2 - INFOS TI - Entwicklung und Reflexion einer Unterrichtssequenz zum Maschinellen Lernen als Aspekt von Data Science in der Sekundarstufe II VL - P-288 ER - TY - CONF AU - Schlichtig, Michael AU - Opel, Simone Anna AU - Schulte, Carsten AU - Biehler, Rolf AU - Frischemeier, Daniel AU - Podworny, Susanne AU - Wassong, Thomas ID - 15641 T2 - INFOS TI - Maschinelles Lernen im Unterricht mit Jupyter Notebook VL - P-288 ER - TY - CONF AU - Opel, Simone Anna AU - Schlichtig, Michael AU - Schulte, Carsten ID - 15643 T2 - WiPSCE TI - Developing Teaching Materials on Artificial Intelligence by Using a Simulation Game (Work in Progress) ER - TY - JOUR AU - Brinda, Torsten AU - Diethelm, Ira AU - Hellmig, Lutz AU - Magenheim, Johannes AU - Romeike, Ralf AU - Schroeder, Ulrik ID - 20839 IS - Didaktik der Informatik JF - MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung TI - Kritische Entgegnung auf die Studie "Zur Relevanz informatischer Bildung in der Schule für den Erwerb computer- bzw. informationsbezogener Kompetenzen" VL - 33 ER - TY - CONF AU - Magenheim, Johannes AU - Müller, Kathrin AU - Schulte, Carsten AU - Bergner, Nadine AU - Haselmeier, Kathrin AU - Humbert, Ludger AU - Müller, Dorothee AU - Schroeder, Ulrik ID - 15584 T2 - Informatics in Schools. Fundamentals of Computer Science and Software Engineering - 11th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, (ISSEP) 2018, St. Petersburg, Russia, October 10-12, 2018, Proceedings TI - Evaluation of Learning Informatics in Primary Education - Views of Teachers and Students ER -