TY - CHAP AU - Prediger, Susanne AU - Wessel, Lena ED - Efing, Christian ED - Kalkavan-Aydin, Zeynep ID - 50554 SN - 978-3-11-074544-3 T2 - Berufs-und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis TI - 31 Sprachbildung im berufsbezogenen Mathematikunterricht. VL - Band 3 ER - TY - JOUR AB - athematische Kompetenzen digital zu fördern und digitale Kompetenzen mathematisch zu fördern – dies ist eine Forderung der neuen Bildungsstandards mit Blick auf eine Bildung in der digitalen Welt. Gerade das Potenzial digitaler Medien für das fachliche Lernen wurde in vielen Studien bestätigt. Eine sinnvoll gestaltete Einbettung digitaler Medien bietet die Chance, allen fünf Prinzipien eines guten Unterrichts gerecht zu werden: Verstehensorientierung, Durchgängigkeit, kognitive Aktivierung, Lernendenorientierung & Adaptivität und Kommunikationsförderung. Die flächendeckende Nutzung digitaler Medien etabliert sich bislang nur zögerlich. Aber wie können wir Lehrkräfte stärken, digitale Medien sinnvoll einzusetzen? Wir möchten hier die Bandbreite der Möglichkeiten an Beispielen verdeutlichen, ihren Einsatz motivieren und Wege für einen guten Unterricht aufzeigen. AU - Barzel, Bärbel AU - Greefrath, Gilbert AU - Nagel, Mareike AU - Hoffmann, Max ID - 51841 JF - mathematik lehren TI - Digitalisierung als Chance für alle Prinzipien guten Unterrichts VL - 242 ER - TY - CHAP AU - Ostsieker, Laura AU - Biehler, Rolf ID - 35697 SN - 1869-4918 T2 - Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education TI - Supporting Students in Developing Adequate Concept Images and Definitions at University: The Case of the Convergence of Sequences ER - TY - CHAP AU - Kortemeyer, Jörg AU - Biehler, Rolf ID - 35678 SN - 1869-4918 T2 - Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education TI - Analyzing the Interface Between Mathematics and Engineering in Basic Engineering Courses ER - TY - CHAP AU - Biehler, Rolf AU - Liebendörfer, Michael AU - Gueudet, Ghislaine AU - Rasmussen, Chris AU - Winsløw, Carl ID - 35669 SN - 1869-4918 T2 - Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education TI - Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education – An Introduction ER - TY - CHAP AU - Liebendörfer, Michael AU - Büdenbender-Kuklinski, Christiane AU - Lankeit, Elisa AU - Schürmann, Mirko AU - Biehler, Rolf AU - Schaper, Niclas ID - 35681 SN - 1869-4918 T2 - Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education TI - Framing Goals of Mathematics Support Measures ER - TY - JOUR AU - Biehler, Rolf AU - Liebendörfer, Michael AU - Schmitz, A. ID - 43504 JF - Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik TI - Lernvideos und ihre Erstellung - Das Projekt studiVEMINTvideos VL - 114 ER - TY - CHAP AU - Vitt, Vivian AU - Häsel-Weide, Uta ID - 43227 T2 - Mathematica Didactica, 46 TI - Reziprokes Peer-Tutoring zur Förderung von Schüler*innen mit Schwierigkeiten beim Mathematiklernen. ER - TY - CHAP AU - Häsel-Weide, Uta AU - Nührenbörger, M. ID - 43226 T2 - Mathematica Didactica, 46 TI - Inklusive Praktiken unterrichtsintegrierter Förderung im Mathematikunterricht. ER - TY - JOUR AU - Häsel-Weide, Uta ID - 45712 IS - 339 JF - Die Grundschulzeitschrift TI - Inklusiver Mathematikunterricht. Mathematiklernen in Vielfalt von Kompetenzen, Wegen und Lernsituationen ER - TY - JOUR AU - Graf, Lara Marie AU - Wienhues, Inga AU - Häsel-Weide, Uta ID - 45713 IS - 339 JF - Die Grundschulzeitschrift TI - Addition und Subtraktion verstehen ER - TY - JOUR AB - Intending to counteract Klein’s second discontinuity in teacher education, we explored and applied the innovation of “interface ePortfolio” in the context of a geometry course for preservice teachers (PSTs). The tool offers the possibility of implementing the design principle of profession orientation. In the article, we theoretically clarify what we understand by this principle and locate our innovative concept against this theoretical background. We empirically investigate the extent to which counteraction against the second discontinuity is successful by analyzing reflection texts created in the interface ePortfolio, focusing on PSTs’ perspectives. Our qualitative content analysis shows that most of them perceive the innovation as helpful in the intended sense and indicates that the course concept, in general, and the interface ePortfolio, in particular, have helped establish relevant links between the course content and their later work as teachers. AU - Hoffmann, Max AU - Biehler, Rolf ID - 45786 JF - ZDM – Mathematics Education KW - General Mathematics KW - Education SN - 1863-9690 TI - Implementing profession orientation as a design principle for overcoming Klein’s second discontinuity – preservice teacher’s perspectives on interface activities in the context of a geometry course ER - TY - JOUR AU - Bruns, Julia AU - Hagena, Maike AU - Gasteiger, Hedwig ID - 46155 JF - Teaching and Teacher Education KW - Education SN - 0742-051X TI - Professional Development Enacted by Facilitators in the Context of Early Mathematics Education: Scaling up or Dilution of Effects? VL - 132 ER - TY - BOOK ED - Biehler, Rolf ED - Liebendörfer, Michael ED - Gueudet, Ghislaine ED - Rasmussen, Chris ED - Winsløw, Carl ID - 46157 SN - 1869-4918 TI - Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education ER - TY - CONF AU - Schwerin, Imke AU - Häsel-Weide, Uta ED - Novotna, J. ED - Moraova, H. ID - 46757 T2 - International Symposium in Elementary Mathematics Teaching. Proceedings: New Directions in Elementary Mathematics Education TI - Second grader´s understanding of doubling and halfing in various representations ER - TY - CHAP AU - Schmidt, Rebekka AU - Tenberge, Claudia AU - Häsel-Weide, Uta ED - Vöing, N. ED - Schmidt, R. ED - Neiske, I. ID - 46758 T2 - Aktive Teilhabe fördern – ICM und Student Engagement in der Hochschullehre TI - Lehre in Zeiten von Digitalisierung und Inklusion - Beispiele aus drei Fächern ER - TY - CHAP AU - Biehler, Rolf AU - Engel, Joachim AU - Frischemeier, Daniel ED - Bruder, Regina ED - Büchter, A. ED - Gasteiger, H. ED - Schmidt-Thieme, B. ED - Weigand, HG. ID - 47416 SN - 9783662666036 T2 - Handbuch der Mathematikdidaktik TI - Stochastik: Leitidee Daten und Zufall ER - TY - CHAP AU - Biehler, Rolf AU - Frischemeier, Daniel AU - Gould, Ronald AU - Pfannkuch, Maxine ED - Pepin, Birgit ED - Gueudet, Ghislaine ED - Choppin, Jeffrey ID - 48042 T2 - Handbook of Digital Resources in Mathematics Education TI - Impacts of Digitalization on Content and Goals of Statistics Education ER - TY - CHAP AU - Leiss, Dominik AU - Gerlach, Kerstin AU - Wessel, Lena AU - Schmidt-Thieme, Barbara ID - 48319 SN - 9783662666036 T2 - Handbuch der Mathematikdidaktik TI - Sprache und Mathematiklernen ER - TY - CHAP AU - Kortmeyer, Jörg AU - Biehler, Rolf ED - Dreyfus, T. ED - Gonzalez-Martin, A. S. ED - Nardi, E. ED - Monaghan, J. ED - Thompson, P. W. ID - 48480 T2 - The Learning and Teaching of Calculus Across Disciplines – Proceedings of the Second Calculus Conference TI - The use of integrals for accumulation and mean values in basic electrical engineering courses ER -