---
_id: '17184'
abstract:
- lang: eng
text: There is ongoing discussion on the function of the early production of gestures
with regard to whether they reduce children's cognitive demands and free their
capacity to perform other tasks (e.g., Goldin-Meadow & Wagner, 2005) or whether
young children point in order to share their interest or to elicit information
from their caregivers (e.g., Begus & Southgate, 2012; Liszkowski, Carpenter, Henning,
Striano & Tomasello, 2004). The different assumptions lead to diverse predictions
regarding infants' gestural or multimodal behavior in recurring situations, in
which some objects are familiar and others are unfamiliar. To examine these different
predictions, we observed 14 children aged between 14 and 16 months biweekly in
a semi-experimental situation with a caregiver and explored how children's verbal
and gestural behaviors change as a function of their familiarization with objects.
We split the children into two groups based on their reported vocabulary size
at 21 months of age (larger vs. smaller vocabulary). We found that children with
a larger vocabulary at 21 months had an increase in their pointing with words
toward unfamiliar objects as well as in their total amount of words, whereas for
children with smaller vocabularies we did not find differences in relation to
their familiarization with objects. We discuss these findings in terms of a social-pragmatic
use of pointing gestures.
author:
- first_name: Angela
full_name: Grimminger, Angela
id: '57578'
last_name: Grimminger
- first_name: Carina
full_name: Lüke, Carina
last_name: Lüke
- first_name: Ute
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- first_name: Ulf
full_name: Liszkowski, Ulf
last_name: Liszkowski
- first_name: Katharina
full_name: Rohlfing, Katharina
id: '50352'
last_name: Rohlfing
citation:
ama: Grimminger A, Lüke C, Ritterfeld U, Liszkowski U, Rohlfing K. Effekte von Objekt-Familiarisierung
auf die frühe gestische Kommunikation. Individuelle Unterschiede in Hinblick auf
den späteren Wortschatz. Frühe Bildung. 2016;5(2):91-97. doi:10.1026/2191-9186/a000257
apa: Grimminger, A., Lüke, C., Ritterfeld, U., Liszkowski, U., & Rohlfing, K.
(2016). Effekte von Objekt-Familiarisierung auf die frühe gestische Kommunikation.
Individuelle Unterschiede in Hinblick auf den späteren Wortschatz. Frühe Bildung,
5(2), 91–97. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000257
bibtex: '@article{Grimminger_Lüke_Ritterfeld_Liszkowski_Rohlfing_2016, title={Effekte
von Objekt-Familiarisierung auf die frühe gestische Kommunikation. Individuelle
Unterschiede in Hinblick auf den späteren Wortschatz}, volume={5}, DOI={10.1026/2191-9186/a000257},
number={2}, journal={Frühe Bildung}, publisher={Hogrefe & Huber Publishers},
author={Grimminger, Angela and Lüke, Carina and Ritterfeld, Ute and Liszkowski,
Ulf and Rohlfing, Katharina}, year={2016}, pages={91–97} }'
chicago: 'Grimminger, Angela, Carina Lüke, Ute Ritterfeld, Ulf Liszkowski, and Katharina
Rohlfing. “Effekte von Objekt-Familiarisierung Auf Die Frühe Gestische Kommunikation.
Individuelle Unterschiede in Hinblick Auf Den Späteren Wortschatz.” Frühe Bildung
5, no. 2 (2016): 91–97. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000257.'
ieee: 'A. Grimminger, C. Lüke, U. Ritterfeld, U. Liszkowski, and K. Rohlfing, “Effekte
von Objekt-Familiarisierung auf die frühe gestische Kommunikation. Individuelle
Unterschiede in Hinblick auf den späteren Wortschatz,” Frühe Bildung, vol.
5, no. 2, pp. 91–97, 2016, doi: 10.1026/2191-9186/a000257.'
mla: Grimminger, Angela, et al. “Effekte von Objekt-Familiarisierung Auf Die Frühe
Gestische Kommunikation. Individuelle Unterschiede in Hinblick Auf Den Späteren
Wortschatz.” Frühe Bildung, vol. 5, no. 2, Hogrefe & Huber Publishers,
2016, pp. 91–97, doi:10.1026/2191-9186/a000257.
short: A. Grimminger, C. Lüke, U. Ritterfeld, U. Liszkowski, K. Rohlfing, Frühe
Bildung 5 (2016) 91–97.
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date_updated: 2023-02-01T16:05:30Z
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- _id: '749'
doi: 10.1026/2191-9186/a000257
intvolume: ' 5'
issue: '2'
keyword:
- gesture
- pointing
- familiarity
- individual differences
language:
- iso: eng
page: 91-97
publication: Frühe Bildung
publication_identifier:
issn:
- 2191-9194
publisher: Hogrefe & Huber Publishers
status: public
title: Effekte von Objekt-Familiarisierung auf die frühe gestische Kommunikation.
Individuelle Unterschiede in Hinblick auf den späteren Wortschatz
type: journal_article
user_id: '14931'
volume: 5
year: '2016'
...
---
_id: '36482'
abstract:
- lang: ger
text: ' Die vorliegende quasi-experimentelle Querschnittsuntersuchung verfolgt
das Ziel, adaptive Förderleistungen elementarpädagogischer Fachpersonen zu erfassen
und Zusammenhänge mit anderen Komponenten elementarpädagogischer Arbeit aufzudecken.
Im Zentrum steht die Frage: Welcher Zusammenhang zeigt sich zwischen der Beobachtungsintensität,
den diagnostischen Fähigkeiten und der Qualität der adaptiven Förderpraxis im
Elementarbereich? Fokussiert wird die adaptive Förderleistung einer Teilstichprobe
mit n = 31 Fachpersonen in Bezug auf die Teilstichprobe von n = 62 Kinder. Dazu
werden verschiedene Methoden auf Kinder- und Fachpersonenebene im Sinne eines
mixed-methods Designs miteinander verknüpft (Mathematiktest ‚zahlenstark‘, standardisierte
Beobachtung, standardisiertes Interview). Die Ergebnisse zeigen, dass keiner Fachperson
eine optimale Förderung zweier Kinder gelingt. Im Hinblick auf den Übergang zwischen
Elementar- und Primarbereich kann gefolgert werden, dass die Kinder unzureichend
in ihren individuellen Bildungsprozessen begleitet werden. '
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: Lars
full_name: Eichen, Lars
last_name: Eichen
citation:
ama: Bruns J, Eichen L. Adaptive Förderung zur Vorbereitung auf den Übergang vom
Elementar- in den Primarbereich am Beispiel des Bereichs Mathematik. Frühe
Bildung. 2015;4(1):11-16. doi:10.1026/2191-9186/a000188
apa: Bruns, J., & Eichen, L. (2015). Adaptive Förderung zur Vorbereitung auf
den Übergang vom Elementar- in den Primarbereich am Beispiel des Bereichs Mathematik.
Frühe Bildung, 4(1), 11–16. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000188
bibtex: '@article{Bruns_Eichen_2015, title={Adaptive Förderung zur Vorbereitung
auf den Übergang vom Elementar- in den Primarbereich am Beispiel des Bereichs
Mathematik}, volume={4}, DOI={10.1026/2191-9186/a000188},
number={1}, journal={Frühe Bildung}, publisher={Hogrefe Publishing Group}, author={Bruns,
Julia and Eichen, Lars}, year={2015}, pages={11–16} }'
chicago: 'Bruns, Julia, and Lars Eichen. “Adaptive Förderung zur Vorbereitung auf
den Übergang vom Elementar- in den Primarbereich am Beispiel des Bereichs Mathematik.”
Frühe Bildung 4, no. 1 (2015): 11–16. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000188.'
ieee: 'J. Bruns and L. Eichen, “Adaptive Förderung zur Vorbereitung auf den Übergang
vom Elementar- in den Primarbereich am Beispiel des Bereichs Mathematik,” Frühe
Bildung, vol. 4, no. 1, pp. 11–16, 2015, doi: 10.1026/2191-9186/a000188.'
mla: Bruns, Julia, and Lars Eichen. “Adaptive Förderung zur Vorbereitung auf den
Übergang vom Elementar- in den Primarbereich am Beispiel des Bereichs Mathematik.”
Frühe Bildung, vol. 4, no. 1, Hogrefe Publishing Group, 2015, pp. 11–16,
doi:10.1026/2191-9186/a000188.
short: J. Bruns, L. Eichen, Frühe Bildung 4 (2015) 11–16.
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date_updated: 2023-06-20T19:09:14Z
department:
- _id: '611'
- _id: '97'
doi: 10.1026/2191-9186/a000188
extern: '1'
intvolume: ' 4'
issue: '1'
keyword:
- General Earth and Planetary Sciences
- General Environmental Science
language:
- iso: ger
page: 11-16
publication: Frühe Bildung
publication_identifier:
issn:
- 2191-9186
- 2191-9194
publication_status: published
publisher: Hogrefe Publishing Group
quality_controlled: '1'
status: public
title: Adaptive Förderung zur Vorbereitung auf den Übergang vom Elementar- in den
Primarbereich am Beispiel des Bereichs Mathematik
type: journal_article
user_id: '49063'
volume: 4
year: '2015'
...