TY - JOUR AB - Literature reviews (LRs) play an important role in the development of domain knowledge in all fields. Yet, we observe a lack of insights into the activities with which LRs actually develop knowledge. To address this important gap, we (1) derive knowledge building activities from the extant literature on LRs, (2) suggest a knowledge-based typology of LRs that complements existing typologies, and (3) apply the suggested typology in an empirical study that explores how LRs with different goals and methodologies have contributed to knowledge development. The analysis of 240 LRs published in 40 renowned IS journals between 2000 and 2014 allows us to draw a detailed picture of knowledge development achieved by one of the most important genres in the IS field. An overarching contribution of our work is to unify extant conceptualizations of LRs by clarifying and illustrating how LRs apply different methodologies in a range of knowledge building activities to achieve their goals with respect to theory. AU - Schryen, Guido AU - Wagner, Gerit AU - Benlian, Alexander AU - Paré, Guy ID - 11946 JF - Communications of the AIS KW - Literature review KW - knowledge development KW - knowledge building activities KW - knowledge-based typology KW - information systems research SN - 1529-3181 TI - A Knowledge Development Perspective on Literature Reviews: Validation of a New Typology in the IS Field VL - 46 ER - TY - JOUR AU - Schryen, Guido AU - Kliewer, Natalia AU - Fink, Andreas ID - 14985 IS - 1 JF - Business & Information Systems Engineering TI - High Performance Business Computing VL - 62 ER - TY - JOUR AB - In this work we present a set-oriented path following method for the computation of relative global attractors of parameter-dependent dynamical systems. We start with an initial approximation of the relative global attractor for a fixed parameter λ0 computed by a set-oriented subdivision method. By using previously obtained approximations of the parameter-dependent relative global attractor we can track it with respect to a one-dimensional parameter λ > λ0 without restarting the whole subdivision procedure. We illustrate the feasibility of the set-oriented path following method by exploring the dynamics in low-dimensional models for shear flows during the transition to turbulence and of large-scale atmospheric regime changes . AU - Gerlach, Raphael AU - Ziessler, Adrian AU - Eckhardt, Bruno AU - Dellnitz, Michael ID - 16710 JF - SIAM Journal on Applied Dynamical Systems SN - 1536-0040 TI - A Set-Oriented Path Following Method for the Approximation of Parameter Dependent Attractors ER - TY - BOOK AU - Tönsing, Johanna ID - 32425 TI - Animalische Epistemologie: Tierwahrheiten bei Franz Kafka am Beispiel von "Ein Bericht für eine Akademie" ER - TY - GEN AU - Hagengruber, Ruth ID - 21294 SN - ISSN 1553-9172 T2 - H-France Net TI - Review Hagengruber Le Ru Émilie Du Châtelet Philosophe VL - 158 ER - TY - JOUR AU - Nakatani, Tomohiro AU - Boeddeker, Christoph AU - Kinoshita, Keisuke AU - Ikeshita, Rintaro AU - Delcroix, Marc AU - Haeb-Umbach, Reinhold ID - 17598 JF - IEEE/ACM Transactions on Audio, Speech, and Language Processing TI - Jointly optimal denoising, dereverberation, and source separation ER - TY - CHAP AU - Süßmann, Johannes ED - Kamp, Hermann ED - Schmitz, Sabine ID - 35032 SN - 978-3-8376-4515-6 T2 - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung TI - Albrecht und Isabella in Brüssel. Eine Spurensuche ER - TY - JOUR AB - Der systematischen Reflexion von Praxiserfahrungen anhand von Theorie wird in der Lehrerinnenbildung ein besonders hoher Stellenwert zugeschrieben. Auf Makroebene wurde durch die Einführung des Praxissemesters in NRW auf der einen Seite ein wichtiger Schritt zur stärkeren Verknüpfung von Schulpraxis und universitärer Ausbildung getan. Auf der anderen Seite bestehen auf der Mirkoebene immer noch Herausforderungen in der Relationierung von Theorie und Praxis für Lehramtsstudierende. Hier heißt es für Dozierende, die Lehramtsstudierende während dieses Langzeitpraktikums in universitären Veranstaltungen begleiten, tragfähige Seminarkonzepte zu entwickeln. Der vorliegende Beitrag stellt eine Methode, die Theoriebasierte Fallreflexion (TFR), mit zwei Umsetzungsvarianten vor. Damit wird eine konkrete Möglichkeit dargelegt, wie in Begleitveranstaltungen zum Praxissemester zum einen eine systematische theoretische Analyse und zum anderen die Generierung individueller Handlungsmöglichkeiten für die konkrete Schulpraxis angeleitet werden kann. Des Weiteren werden insgesamt 410 verschiedene Rückmeldungen zur Methode von insgesamt N = 93 Studierenden, welche die TFR im Rahmen einer halbtägigen Blockveranstaltung durchführten, mittels der qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring (2015) kategorisiert. Die Studierenden betonten in ihren Rückmeldungen besonders das Potential der TFR im Hinblick auf ein tieferes Verständnis von theoretischen Inhalten sowie hinsichtlich der Möglichkeiten zum intensiven Austausch mit Kommilitonen*innen sowie zur individuellen Reflexion schulpraktischer Situationen. AU - Bonanati, Sabrina AU - Westphal, Petra AU - Wiethoff, Christoph ID - 27394 IS - 1 JF - HLZ - Herausforderungen Lehrer*innenbildung KW - TFR KW - Theoriebasierte Fallreflexion KW - Praxissemester KW - Begleitseminar KW - Theorie-Praxis-Verzahnung TI - Theoriebasierte Fallreflexion (TFR) im Praxissemester. Didaktische Umsetzung und Evaluation. VL - 3 ER - TY - CONF AB - Die Themen „Big Data“, „Künstliche Intelligenz und „Data Science“ werden seit einiger Zeit nicht nur in der breiten Öffentlichkeit kontrovers diskutiert, sondern stellen für die Ausbildung in den IT- und IT-nahen Berufen schon heute neue Herausforderungen dar, die in Zukunft durch die gesellschaftliche und technologische Weiterentwicklung hin zu einer Datengesellschaft noch größer werden. An dieser Stelle stellt sich die Frage, welche Aspekte dieses großen Themenkomplexes für Schule und Ausbildung von Wichtigkeit sind und wie diese Themen sinnstiftend und gewinnbringend in die informatische Ausbildung in verschiedenen Bildungsgängen integriert werden können. Im Rahmen des von uns im Jahr 2017 organisierten Symposiums zum Thema „Data Science“ wurden für die Bildung relevante Aspekte erörtert, wodurch als Kernelemente für den Unterricht Algorithmen der Künstlichen Intelligenz und ihre Anwendung in Industrie und Gesellschaft, Explorationen von Big Data sowie der Umgang mit eigenen Daten in sozialen Netzwerken herausgearbeitet wurden. Ziel ist, aus diesen Themenbereichen sowohl ein umfassendes Curriculum als auch Module für verschiedene Unterrichtsszenarien zu entwickeln und zu erproben. Durch diese Materialien soll es Lehrkräften aus der Informatik, Mathematik oder Technik ermöglicht werden, diese Themen auf Basis des Curriculums und der erprobten Unterrichtskonzepte selbst zu unterrichten. Hierfür wurde im Rahmen des Projekts ProDaBi (Projekt Data Science und Big Data in der Schule, https://www.prodabi.de), initiiert von der Telekom Stiftung, ein experimenteller Projektkurs entwickelt, den wir mit Schüler:innen der Sekundarstufe II an der Universität Paderborn im Schuljahr 2018/19 durchführten. Dieser Kurs enthält neben einem Modul zur Exploration von Big Data und einem weiteren Modul zum Maschinellen Lernen als Teil der Künstlichen Intelligenz auch eine Projektphase, die es in Zusammenarbeit mit lokalen Unternehmen den Schüler:innen ermöglicht, das Erlernte in ein reales Data Science-Projekt einzubringen. Aus den Erfahrungen dieses Projektkurses sowie den parallel durchgeführten Erprobungen einzelner Bausteine auch mit beruflichen Schulen werden ab dem Schuljahr 2019/20 die hierfür verwendeten Materialien weiterentwickelt und weiteren Kooperationspartnern zur Erprobung zur Verfügung gestellt. Damit wurden zum Ende des Projekts nicht nur vollständige Unterrichtsmaterialien, sondern auch ein umfassendes Curriculum entwickelt. AU - Opel, Simone Anna AU - Schlichtig, Michael ED - Vollmer, Thomas ED - Karges, Torben ED - Richter, Tim ED - Schlömer, Britta ED - Schütt-Sayed, Sören ID - 29298 KW - Berufsbildung KW - vocational education KW - Ausbildung KW - training KW - berufliche Weiterbildung KW - advanced vocational education KW - Digitalisierung KW - digitalization KW - Unterricht KW - teaching KW - Lehrmethode KW - teaching method KW - Interdisziplinarität KW - interdisciplinarity KW - Fachdidaktik KW - subject didactics KW - Curriculum KW - curriculum KW - gewerblich-technischer Beruf KW - vocational/technical occupation KW - Fachkraft KW - specialist KW - Qualifikationsanforderungen KW - qualification requirements KW - Kompetenz KW - competence KW - Lehrerbildung KW - teacher training KW - Bundesrepublik Deutschland KW - Federal Republic of Germany T2 - Sammelband der 27. Fachtagung der BAG Berufliche Bildung TI - Data Science und Big Data in der beruflichen Bildung – Konzeption und Erprobung eines Projektkurses für die Sekundarstufe II VL - 55 ER - TY - GEN AU - Mildorf, Jarmila ID - 27371 IS - 2 T2 - Diegesis TI - Book review: Fictional Dialogue as Poiesis: Elizabeth Alsop’s Making Conversation in Modernist Fiction. VL - 9 ER - TY - GEN AU - Maslovskaya, Sofya AU - Caillau, Jean-Baptiste AU - Djema, Walid AU - Giraldi, Laetitia AU - Jean-Luc, Jean-Luc AU - Pomet, Jean-Baptiste ID - 29546 TI - The turnpike property in maximization of microbial metabolite production ER - TY - GEN AU - Schönhärl, Korinna AU - Buggeln, Marc ID - 29550 TI - Die Kosten der Rettung Europas: Schulden- und Steuerkulturen in historischer Perspektive ER - TY - CONF AU - Hoffmann, Max ED - Siller, Hans-Stefan ED - Weigel, Wolfgang ED - Wörler, Jan Franz ID - 31372 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 TI - Schnittstellenaktivitäten zum Kongruenzsatz WSW ER - TY - JOUR AU - Gries, Thomas AU - Redlin, Margarete ID - 17086 JF - International Economics and Economic Policy SN - 1612-4804 TI - Trade and economic development: global causality and development- and openness-related heterogeneity VL - 17 ER - TY - JOUR AB - This investigation concentrates on value similarity between parents and their children during adulthood. The interplay between gender, age, relationship quality, and frequency of contact on value similarity was analyzed. A total of 600 adult German children (53.8% women) and their parents took part in a questionnaire study. Value orientation was measured with a short version of Schwartz’s Portrait Values Questionnaire, and relationship quality with the Network of Relationships Inventory (Furman & Buhrmeister, 1992).Value similarity was higher in mother–daughter dyads compared to mother–son dyads, but in the other dyads, no significant differences were found. Regarding relationship quality, verbal intimacy was not related to value similarity. Parental satisfaction was associated with value similarity in the father–child dyads. Satisfaction, as perceived by adult children, was linked to value similarity in mother–child and father–son dyads. Furthermore, the frequency of contact related to value similarity between mothers and sons. AU - Hoellger, Christian AU - Sommer, Sabrina AU - Albert, Isabelle AU - Buhl, Heike M. ID - 32559 IS - 6 JF - Journal of Family Issues KW - Adult child–parent dyads KW - value similarity KW - relationship quality KW - frequency of contact KW - parent-child-relationship SN - 0192-513X TI - Intergenerational Value Similarity in Adulthood VL - 42 ER - TY - GEN AU - Nijholt, Eddie AU - Rink, Bob AU - Schwenker, Sören ID - 33272 IS - April T2 - DSWeb TI - Generalised Symmetry in Network Dynamics ER - TY - GEN AU - Steinhardt, Isabel AU - Fischer, Caroline AU - Heimstädt, Maximilian AU - Hirsbrunner, Simon David AU - Ikiz-Akinci, Dilek AU - Kressin, Lisa AU - Kretzer, Susanne AU - Möllenkamp, Andreas AU - Portzelt, Maike AU - Rahal, Rima-Maria AU - Schimmler, Sonja AU - Wilke, René AU - Wünsche, Hannes ID - 29257 TI - Das Öffnen und Teilen von Daten qualitativer Forschung: eine Handreichung VL - 6 ER - TY - JOUR AB - Openness in science and education is increasing in importance within the digital knowledge society. So far, less attention has been paid to teaching Open Science in bachelor’s degrees or in qualitative methods. Therefore, the aim of this article is to use a seminar example to explore what Open Science practices can be taught in qualitative research and how digital tools can be involved. The seminar focused on the following practices: Open data practices, the practice of using the free and open source tool “Collaborative online Interpretation, the practice of participating, cooperating, collaborating and contributing through participatory technologies and in social (based) networks. To learn Open Science practices, the students were involved in a qualitative research project about “Use of digital technologies for the study and habitus of students”. The study shows the practices of Open Data are easy to teach, whereas the use of free and open source tools and participatory technologies for collaboration, participation, cooperation and contribution is more difficult. In addition, a cultural shift would have to take place within German universities to promote Open Science practices in general. AU - Steinhardt, Isabel ID - 29246 IS - 3 JF - Education for Information KW - Open Science KW - Open Education Practices KW - Library and Information Sciences KW - Education KW - Information Systems SN - 0167-8329 TI - Learning Open Science by doing Open Science. A reflection of a qualitative research project-based seminar VL - 36 ER - TY - CONF AU - Heindorf, Stefan AU - Scholten, Yan AU - Wachsmuth, Henning AU - Ngonga Ngomo, Axel-Cyrille AU - Potthast, Martin ID - 20141 T2 - Proceedings of the 28th ACM International Conference on Information and Knowledge Management (CIKM 2020) TI - CauseNet: Towards a Causality Graph Extracted from the Web ER - TY - JOUR AB - Today, organizations must deal with a plethora of IT security threats and to ensure smooth and uninterrupted business operations, firms are challenged to predict the volume of IT security vulnerabilities and allocate resources for fixing them. This challenge requires decision makers to assess which system or software packages are prone to vulnerabilities, how many post-release vulnerabilities can be expected to occur during a certain period of time, and what impact exploits might have. Substantial research has been dedicated to techniques that analyze source code and detect security vulnerabilities. However, only limited research has focused on forecasting security vulnerabilities that are detected and reported after the release of software. To address this shortcoming, we apply established methodologies which are capable of forecasting events exhibiting specific time series characteristics of security vulnerabilities, i.e., rareness of occurrence, volatility, non-stationarity, and seasonality. Based on a dataset taken from the National Vulnerability Database (NVD), we use the Mean Absolute Error (MAE) and Root Mean Square Error (RMSE) to measure the forecasting accuracy of single, double, and triple exponential smoothing methodologies, Croston's methodology, ARIMA, and a neural network-based approach. We analyze the impact of the applied forecasting methodology on the prediction accuracy with regard to its robustness along the dimensions of the examined system and software package "operating systems", "browsers" and "office solutions" and the applied metrics. To the best of our knowledge, this study is the first to analyze the effect of forecasting methodologies and to apply metrics that are suitable in this context. Our results show that the optimal forecasting methodology depends on the software or system package, as some methodologies perform poorly in the context of IT security vulnerabilities, that absolute metrics can cover the actual prediction error precisely, and that the prediction accuracy is robust within the two applied forecasting-error metrics. AU - Yasasin, Emrah AU - Prester, Julian AU - Wagner, Gerit AU - Schryen, Guido ID - 13175 IS - January JF - Computers & Security SN - 0167-4048 TI - Forecasting IT Security Vulnerabilities - An Empirical Analysis VL - 88 ER -