---
_id: '50808'
author:
- first_name: Jasmin
full_name: Degeling, Jasmin
id: '99176'
last_name: Degeling
citation:
ama: Degeling J. Medien der Sorge, Techniken des Selbst. Praktiken des Über-sich-selbst-Schreibens
bei Christoph Schlingensief und Elfriede Jelinek. Büchner-Verlag; 2021. doi:10.14631/978-3-96317-776-7
apa: Degeling, J. (2021). Medien der Sorge, Techniken des Selbst. Praktiken des
Über-sich-selbst-Schreibens bei Christoph Schlingensief und Elfriede Jelinek.
Büchner-Verlag. https://doi.org/10.14631/978-3-96317-776-7
bibtex: '@book{Degeling_2021, place={Marburg}, title={Medien der Sorge, Techniken
des Selbst. Praktiken des Über-sich-selbst-Schreibens bei Christoph Schlingensief
und Elfriede Jelinek}, DOI={10.14631/978-3-96317-776-7},
publisher={Büchner-Verlag}, author={Degeling, Jasmin}, year={2021} }'
chicago: 'Degeling, Jasmin. Medien der Sorge, Techniken des Selbst. Praktiken
des Über-sich-selbst-Schreibens bei Christoph Schlingensief und Elfriede Jelinek.
Marburg: Büchner-Verlag, 2021. https://doi.org/10.14631/978-3-96317-776-7.'
ieee: 'J. Degeling, Medien der Sorge, Techniken des Selbst. Praktiken des Über-sich-selbst-Schreibens
bei Christoph Schlingensief und Elfriede Jelinek. Marburg: Büchner-Verlag,
2021.'
mla: Degeling, Jasmin. Medien der Sorge, Techniken des Selbst. Praktiken des
Über-sich-selbst-Schreibens bei Christoph Schlingensief und Elfriede Jelinek.
Büchner-Verlag, 2021, doi:10.14631/978-3-96317-776-7.
short: J. Degeling, Medien der Sorge, Techniken des Selbst. Praktiken des Über-sich-selbst-Schreibens
bei Christoph Schlingensief und Elfriede Jelinek, Büchner-Verlag, Marburg, 2021.
date_created: 2024-01-23T21:06:46Z
date_updated: 2024-02-20T14:03:21Z
department:
- _id: '656'
doi: 10.14631/978-3-96317-776-7
extern: '1'
language:
- iso: ger
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://doi.org/10.14631/978-3-96317-776-7
oa: '1'
place: Marburg
publication_status: published
publisher: Büchner-Verlag
status: public
title: Medien der Sorge, Techniken des Selbst. Praktiken des Über-sich-selbst-Schreibens
bei Christoph Schlingensief und Elfriede Jelinek
type: book
user_id: '49063'
year: '2021'
...
---
_id: '51785'
author:
- first_name: Susanne
full_name: Richter, Susanne
id: '99352'
last_name: Richter
citation:
ama: Richter S. Hallo Schönheiten! Performances und Aushandlungen der Geschlechterordnung
in der YouTube-Beauty-Community. Campus; 2021.
apa: Richter, S. (2021). Hallo Schönheiten! Performances und Aushandlungen der
Geschlechterordnung in der YouTube-Beauty-Community. Campus.
bibtex: '@book{Richter_2021, place={Frankfurt (Main)}, title={Hallo Schönheiten!
Performances und Aushandlungen der Geschlechterordnung in der YouTube-Beauty-Community},
publisher={Campus}, author={Richter, Susanne}, year={2021} }'
chicago: 'Richter, Susanne. Hallo Schönheiten! Performances und Aushandlungen
der Geschlechterordnung in der YouTube-Beauty-Community. Frankfurt (Main):
Campus, 2021.'
ieee: 'S. Richter, Hallo Schönheiten! Performances und Aushandlungen der Geschlechterordnung
in der YouTube-Beauty-Community. Frankfurt (Main): Campus, 2021.'
mla: Richter, Susanne. Hallo Schönheiten! Performances und Aushandlungen der
Geschlechterordnung in der YouTube-Beauty-Community. Campus, 2021.
short: S. Richter, Hallo Schönheiten! Performances und Aushandlungen der Geschlechterordnung
in der YouTube-Beauty-Community, Campus, Frankfurt (Main), 2021.
date_created: 2024-02-22T17:22:10Z
date_updated: 2024-02-23T09:22:43Z
extern: '1'
keyword:
- '{\textless}3'
language:
- iso: ger
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://www.campus.de/buecher-campus-verlag/wissenschaft/soziologie/hallo_schoenheiten-16585.html
oa: '1'
place: Frankfurt (Main)
publication_identifier:
isbn:
- 978-3-593-51403-1
publisher: Campus
status: public
title: Hallo Schönheiten! Performances und Aushandlungen der Geschlechterordnung in
der YouTube-Beauty-Community
type: book
user_id: '99352'
year: '2021'
...
---
_id: '52102'
author:
- first_name: Dennis
full_name: Ried, Dennis
id: '90722'
last_name: Ried
orcid: https://orcid.org/0000-0001-5545-2088
citation:
ama: Ried D. Weltweite Verfügbarkeit und digitale Langzeitarchivierung. Mitteilungen
der IMRG. 2021;(39):36.
apa: Ried, D. (2021). Weltweite Verfügbarkeit und digitale Langzeitarchivierung.
Mitteilungen Der IMRG, 39, 36.
bibtex: '@article{Ried_2021, title={Weltweite Verfügbarkeit und digitale Langzeitarchivierung},
number={39}, journal={Mitteilungen der IMRG}, publisher={Internationale Max-Reger-Gesellschaft},
author={Ried, Dennis}, year={2021}, pages={36} }'
chicago: 'Ried, Dennis. “Weltweite Verfügbarkeit Und Digitale Langzeitarchivierung.”
Mitteilungen Der IMRG, no. 39 (2021): 36.'
ieee: D. Ried, “Weltweite Verfügbarkeit und digitale Langzeitarchivierung,” Mitteilungen
der IMRG, no. 39, p. 36, 2021.
mla: Ried, Dennis. “Weltweite Verfügbarkeit Und Digitale Langzeitarchivierung.”
Mitteilungen Der IMRG, no. 39, Internationale Max-Reger-Gesellschaft, 2021,
p. 36.
short: D. Ried, Mitteilungen Der IMRG (2021) 36.
date_created: 2024-02-27T13:53:21Z
date_updated: 2024-02-28T09:42:03Z
department:
- _id: '233'
extern: '1'
issue: '39'
language:
- iso: eng
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://journals.qucosa.de/mimrg/issue/view/195
oa: '1'
page: '36'
publication: Mitteilungen der IMRG
publisher: Internationale Max-Reger-Gesellschaft
status: public
title: Weltweite Verfügbarkeit und digitale Langzeitarchivierung
type: journal_article
user_id: '90722'
year: '2021'
...
---
_id: '52552'
author:
- first_name: Idris
full_name: Nassery, Idris
id: '41661'
last_name: Nassery
- first_name: Muna
full_name: Tatari, Muna
id: '27076'
last_name: Tatari
- first_name: Abdul Rahman
full_name: Mustafa, Abdul Rahman
id: '79352'
last_name: Mustafa
citation:
ama: 'Nassery I, Tatari M, Mustafa AR. Conference Report: Dynamics of Tradition:
Islamic Theology and Law in Relation (September 17-19, 2021, Paderborn). Vol
13/14.; 2021:131-135.'
apa: 'Nassery, I., Tatari, M., & Mustafa, A. R. (2021). Conference Report:
Dynamics of Tradition: Islamic Theology and Law in Relation (September 17-19,
2021, Paderborn) (Vol. 13/14, pp. 131–135).'
bibtex: '@book{Nassery_Tatari_Mustafa_2021, series={Zeitschrift für Recht und Islam
/ Journal of Law & Islam}, title={Conference Report: Dynamics of Tradition:
Islamic Theology and Law in Relation (September 17-19, 2021, Paderborn)}, volume={13/14},
author={Nassery, Idris and Tatari, Muna and Mustafa, Abdul Rahman}, year={2021},
pages={131–135}, collection={Zeitschrift für Recht und Islam / Journal of Law
& Islam} }'
chicago: 'Nassery, Idris, Muna Tatari, and Abdul Rahman Mustafa. Conference Report:
Dynamics of Tradition: Islamic Theology and Law in Relation (September 17-19,
2021, Paderborn). Vol. 13/14. Zeitschrift Für Recht Und Islam / Journal of
Law & Islam, 2021.'
ieee: 'I. Nassery, M. Tatari, and A. R. Mustafa, Conference Report: Dynamics
of Tradition: Islamic Theology and Law in Relation (September 17-19, 2021, Paderborn),
vol. 13/14. 2021, pp. 131–135.'
mla: 'Nassery, Idris, et al. Conference Report: Dynamics of Tradition: Islamic
Theology and Law in Relation (September 17-19, 2021, Paderborn). 2021, pp.
131–35.'
short: 'I. Nassery, M. Tatari, A.R. Mustafa, Conference Report: Dynamics of Tradition:
Islamic Theology and Law in Relation (September 17-19, 2021, Paderborn), 2021.'
date_created: 2024-03-13T19:35:55Z
date_updated: 2024-03-13T19:36:07Z
language:
- iso: eng
main_file_link:
- open_access: '1'
url: http://zri.gair.de/images/ZRI13_142021_2022.pdf
oa: '1'
page: 131-135
series_title: Zeitschrift für Recht und Islam / Journal of Law & Islam
status: public
title: 'Conference Report: Dynamics of Tradition: Islamic Theology and Law in Relation
(September 17-19, 2021, Paderborn)'
type: report
user_id: '41661'
volume: 13/14
year: '2021'
...
---
_id: '24971'
author:
- first_name: Tobias
full_name: Jenert, Tobias
last_name: Jenert
- first_name: H.-Hugo
full_name: Kremer, H.-Hugo
last_name: Kremer
citation:
ama: Jenert T, Kremer H-H. Digitale Prozessintegration in berufs- und wirtschaftspädagogischen
Studiengängen – Überlegungen zur Professionalität und professionellen Entwicklung.
bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online. 2021;40:1-24.
apa: Jenert, T., & Kremer, H.-H. (2021). Digitale Prozessintegration in berufs-
und wirtschaftspädagogischen Studiengängen – Überlegungen zur Professionalität
und professionellen Entwicklung. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online,
40, 1–24.
bibtex: '@article{Jenert_Kremer_2021, title={Digitale Prozessintegration in berufs-
und wirtschaftspädagogischen Studiengängen – Überlegungen zur Professionalität
und professionellen Entwicklung}, volume={40}, journal={bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik
– online}, author={Jenert, Tobias and Kremer, H.-Hugo}, year={2021}, pages={1–24}
}'
chicago: 'Jenert, Tobias, and H.-Hugo Kremer. “Digitale Prozessintegration in berufs-
und wirtschaftspädagogischen Studiengängen – Überlegungen zur Professionalität
und professionellen Entwicklung.” bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online
40 (2021): 1–24.'
ieee: T. Jenert and H.-H. Kremer, “Digitale Prozessintegration in berufs- und wirtschaftspädagogischen
Studiengängen – Überlegungen zur Professionalität und professionellen Entwicklung,”
bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, vol. 40, pp. 1–24, 2021.
mla: Jenert, Tobias, and H. Hugo Kremer. “Digitale Prozessintegration in berufs-
und wirtschaftspädagogischen Studiengängen – Überlegungen zur Professionalität
und professionellen Entwicklung.” bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online,
vol. 40, 2021, pp. 1–24.
short: T. Jenert, H.-H. Kremer, bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online 40
(2021) 1–24.
date_created: 2021-09-23T15:29:12Z
date_updated: 2024-03-21T13:24:13Z
department:
- _id: '208'
intvolume: ' 40'
language:
- iso: ger
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://www.bwpat.de/ausgabe/40/jenert-kremer
oa: '1'
page: 1-24
publication: bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online
publication_status: published
quality_controlled: '1'
status: public
title: Digitale Prozessintegration in berufs- und wirtschaftspädagogischen Studiengängen
– Überlegungen zur Professionalität und professionellen Entwicklung
type: journal_article
user_id: '71994'
volume: 40
year: '2021'
...
---
_id: '52707'
article_type: original
author:
- first_name: Ronja
full_name: Büker, Ronja
id: '76342'
last_name: Büker
citation:
ama: Büker R. Being a first-year student during COVID-19 pandemic. Zeitschrift
für Hochschulentwicklung. 2021;16(3):45-66.
apa: Büker, R. (2021). Being a first-year student during COVID-19 pandemic. Zeitschrift
Für Hochschulentwicklung, 16(3), 45–66.
bibtex: '@article{Büker_2021, title={Being a first-year student during COVID-19
pandemic}, volume={16}, number={3}, journal={Zeitschrift für Hochschulentwicklung},
author={Büker, Ronja}, year={2021}, pages={45–66} }'
chicago: 'Büker, Ronja. “Being a First-Year Student during COVID-19 Pandemic.” Zeitschrift
Für Hochschulentwicklung 16, no. 3 (2021): 45–66.'
ieee: R. Büker, “Being a first-year student during COVID-19 pandemic,” Zeitschrift
für Hochschulentwicklung, vol. 16, no. 3, pp. 45–66, 2021.
mla: Büker, Ronja. “Being a First-Year Student during COVID-19 Pandemic.” Zeitschrift
Für Hochschulentwicklung, vol. 16, no. 3, 2021, pp. 45–66.
short: R. Büker, Zeitschrift Für Hochschulentwicklung 16 (2021) 45–66.
date_created: 2024-03-21T14:22:09Z
date_updated: 2024-03-21T14:30:39Z
intvolume: ' 16'
issue: '3'
language:
- iso: eng
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/1545
oa: '1'
page: 45-66
publication: Zeitschrift für Hochschulentwicklung
publication_status: published
quality_controlled: '1'
status: public
title: Being a first-year student during COVID-19 pandemic
type: journal_article
user_id: '71994'
volume: 16
year: '2021'
...
---
_id: '52706'
abstract:
- lang: eng
text: Lehrer*innen können dazu beitragen, dass bestehende soziale Ungleichheiten
verstärkt oder auch abgebaut werden. Eine wichtige Rolle spielen dabei der sogenannte
Habitus der Lehrer*innen und dessen (Nicht-)Passung zur sozialen Herkunft der
Schüler*innen. In diesem Text stelle ich die Frage, wie angehende Lehrer*innen
im Studium unterstützt werden können, die Bedeutung eigener habitueller Prägungen
für das professionelle Handeln als Lehrperson zu reflektieren. Ganz besonders
befasse ich mich mit der Rolle der Lehrer*innenbildner*innen bei der Förderung
von solchen habitusreflexiven Kompetenzen. Hier spielen das Selbst der Hochschullehrenden
und die bildungsbiographischen Erfahrungen, die auf dem Weg in die Hochschule
gemacht wurden, eine wichtige Rolle.
author:
- first_name: Tobias
full_name: Jenert, Tobias
id: '71994'
last_name: Jenert
orcid: ' https://orcid.org/0000-0001-9262-5646'
citation:
ama: 'Jenert T. Anderssein als Ressource: Habitus und Habitusreflexion in der Lehrer*innenbildung.
PraxisForschungLehrer*innenbildung. 2021;3(5):82-92. doi:10.11576/PFLB-4801'
apa: 'Jenert, T. (2021). Anderssein als Ressource: Habitus und Habitusreflexion
in der Lehrer*innenbildung. PraxisForschungLehrer*innenbildung, 3(5),
82–92. https://doi.org/10.11576/PFLB-4801'
bibtex: '@article{Jenert_2021, title={Anderssein als Ressource: Habitus und Habitusreflexion
in der Lehrer*innenbildung}, volume={3}, DOI={10.11576/PFLB-4801},
number={5}, journal={PraxisForschungLehrer*innenbildung}, author={Jenert, Tobias},
year={2021}, pages={82–92} }'
chicago: 'Jenert, Tobias. “Anderssein Als Ressource: Habitus Und Habitusreflexion
in Der Lehrer*innenbildung.” PraxisForschungLehrer*innenbildung 3, no.
5 (2021): 82–92. https://doi.org/10.11576/PFLB-4801.'
ieee: 'T. Jenert, “Anderssein als Ressource: Habitus und Habitusreflexion in der
Lehrer*innenbildung,” PraxisForschungLehrer*innenbildung, vol. 3, no. 5,
pp. 82–92, 2021, doi: 10.11576/PFLB-4801.'
mla: 'Jenert, Tobias. “Anderssein Als Ressource: Habitus Und Habitusreflexion in
Der Lehrer*innenbildung.” PraxisForschungLehrer*innenbildung, vol. 3, no.
5, 2021, pp. 82–92, doi:10.11576/PFLB-4801.'
short: T. Jenert, PraxisForschungLehrer*innenbildung 3 (2021) 82–92.
date_created: 2024-03-21T13:48:25Z
date_updated: 2024-03-21T15:13:01Z
department:
- _id: '208'
doi: 10.11576/PFLB-4801
intvolume: ' 3'
issue: '5'
language:
- iso: eng
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://www.pflb-journal.de/index.php/pflb/article/view/4801
oa: '1'
page: 82-92
publication: PraxisForschungLehrer*innenbildung
quality_controlled: '1'
status: public
title: 'Anderssein als Ressource: Habitus und Habitusreflexion in der Lehrer*innenbildung'
type: journal_article
user_id: '71994'
volume: 3
year: '2021'
...
---
_id: '52716'
author:
- first_name: Tobias
full_name: Jenert, Tobias
id: '71994'
last_name: Jenert
orcid: ' https://orcid.org/0000-0001-9262-5646'
- first_name: Elke
full_name: Bosse, Elke
last_name: Bosse
citation:
ama: 'Jenert T, Bosse E. Lehrentwicklung an Hochschulen als transferorientierte
Netzwerkarbeit: Das Bündnis für Hochschullehre Lehren. In: Transfer von Innovation
Und Wissen. Springer Fachmedien Wiesbaden; 2021. doi:10.1007/978-3-658-33667-7_15'
apa: 'Jenert, T., & Bosse, E. (2021). Lehrentwicklung an Hochschulen als transferorientierte
Netzwerkarbeit: Das Bündnis für Hochschullehre Lehren. In Transfer von Innovation
und Wissen. Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-33667-7_15'
bibtex: '@inbook{Jenert_Bosse_2021, place={Wiesbaden}, title={Lehrentwicklung an
Hochschulen als transferorientierte Netzwerkarbeit: Das Bündnis für Hochschullehre
Lehren}, DOI={10.1007/978-3-658-33667-7_15},
booktitle={Transfer von Innovation und Wissen}, publisher={Springer Fachmedien
Wiesbaden}, author={Jenert, Tobias and Bosse, Elke}, year={2021} }'
chicago: 'Jenert, Tobias, and Elke Bosse. “Lehrentwicklung an Hochschulen Als Transferorientierte
Netzwerkarbeit: Das Bündnis Für Hochschullehre Lehren.” In Transfer von Innovation
Und Wissen. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-658-33667-7_15.'
ieee: 'T. Jenert and E. Bosse, “Lehrentwicklung an Hochschulen als transferorientierte
Netzwerkarbeit: Das Bündnis für Hochschullehre Lehren,” in Transfer von Innovation
und Wissen, Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2021.'
mla: 'Jenert, Tobias, and Elke Bosse. “Lehrentwicklung an Hochschulen Als Transferorientierte
Netzwerkarbeit: Das Bündnis Für Hochschullehre Lehren.” Transfer von Innovation
Und Wissen, Springer Fachmedien Wiesbaden, 2021, doi:10.1007/978-3-658-33667-7_15.'
short: 'T. Jenert, E. Bosse, in: Transfer von Innovation Und Wissen, Springer Fachmedien
Wiesbaden, Wiesbaden, 2021.'
date_created: 2024-03-21T15:46:44Z
date_updated: 2024-03-21T15:49:18Z
department:
- _id: '208'
doi: 10.1007/978-3-658-33667-7_15
language:
- iso: eng
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-33667-7_15
oa: '1'
place: Wiesbaden
publication: Transfer von Innovation und Wissen
publication_identifier:
isbn:
- '9783658336660'
- '9783658336677'
publication_status: published
publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden
status: public
title: 'Lehrentwicklung an Hochschulen als transferorientierte Netzwerkarbeit: Das
Bündnis für Hochschullehre Lehren'
type: book_chapter
user_id: '71994'
year: '2021'
...
---
_id: '52704'
abstract:
- lang: eng
text: "\r\nResearch on student transition into Higher Education (HE) has
taken different theoretical perspectives. First, studies investigated personal
variables such as students´ self-efficacy, emotions and motivation regarding the
transition from school to HE. A second strand of research focused on contextual
variables, for instance college effectiveness research. With this paper, we combine
both the personal and the contextual approach. We aim to investigate the interaction
between personal and contextual diversity during the transition into HE, taking
into account students’ diversity in particular with regard to gender and individual
characteristics, such as self-efficacy. We explored the heterogeneity in students’
personal characteristics by conducting a latent profile analysis (LPA) based on
students’ intrinsic motivation, self-efficacy and anxiety before entering Higher
Education. LPA resulted in three distinct profiles, with significant differences
in how students perceived the first year. This finding suggests that students’
personal characteristics when entering Higher Education influence how they experience
the study environment. To investigate the interplay between individual and contextual
differences in more detail, we conducted a qualitative longitudinal study with
14 first-year students in parallel with the panel survey. We found that individual
students react very differently to specific characteristics and events of the
first-year environment. Our study adds to the growing body of research that aims
to grasp the complexity of interactions between individual and contextual differences.
Specifically, we illustrate how combining quantitative and qualitative methods
can provide new insights into person-context interactions.\r\n"
author:
- first_name: Tobias
full_name: Jenert, Tobias
last_name: Jenert
- first_name: Taiga
full_name: Brahm, Taiga
last_name: Brahm
citation:
ama: 'Jenert T, Brahm T. The interplay of personal and contextual diversity during
the first year at Higher Education: Combining a quantitative and a qualitative
approach. Frontline Learning Research. 2021;9(2):50-77. doi:10.14786/flr.v9i2.669'
apa: 'Jenert, T., & Brahm, T. (2021). The interplay of personal and contextual
diversity during the first year at Higher Education: Combining a quantitative
and a qualitative approach. Frontline Learning Research, 9(2), 50–77.
https://doi.org/10.14786/flr.v9i2.669'
bibtex: '@article{Jenert_Brahm_2021, title={The interplay of personal and contextual
diversity during the first year at Higher Education: Combining a quantitative
and a qualitative approach}, volume={9}, DOI={10.14786/flr.v9i2.669},
number={2}, journal={Frontline Learning Research}, publisher={EARLI}, author={Jenert,
Tobias and Brahm, Taiga}, year={2021}, pages={50–77} }'
chicago: 'Jenert, Tobias, and Taiga Brahm. “The Interplay of Personal and Contextual
Diversity during the First Year at Higher Education: Combining a Quantitative
and a Qualitative Approach.” Frontline Learning Research 9, no. 2 (2021):
50–77. https://doi.org/10.14786/flr.v9i2.669.'
ieee: 'T. Jenert and T. Brahm, “The interplay of personal and contextual diversity
during the first year at Higher Education: Combining a quantitative and a qualitative
approach,” Frontline Learning Research, vol. 9, no. 2, pp. 50–77, 2021,
doi: 10.14786/flr.v9i2.669.'
mla: 'Jenert, Tobias, and Taiga Brahm. “The Interplay of Personal and Contextual
Diversity during the First Year at Higher Education: Combining a Quantitative
and a Qualitative Approach.” Frontline Learning Research, vol. 9, no. 2,
EARLI, 2021, pp. 50–77, doi:10.14786/flr.v9i2.669.'
short: T. Jenert, T. Brahm, Frontline Learning Research 9 (2021) 50–77.
date_created: 2024-03-21T13:24:53Z
date_updated: 2024-03-21T16:24:39Z
department:
- _id: '208'
doi: 10.14786/flr.v9i2.669
intvolume: ' 9'
issue: '2'
keyword:
- Education
language:
- iso: eng
main_file_link:
- open_access: '1'
oa: '1'
page: 50-77
publication: Frontline Learning Research
publication_identifier:
issn:
- 2295-3159
publication_status: published
publisher: EARLI
quality_controlled: '1'
related_material:
link:
- relation: confirmation
url: https://journals.sfu.ca/flr/index.php/journal/article/view/669
status: public
title: 'The interplay of personal and contextual diversity during the first year at
Higher Education: Combining a quantitative and a qualitative approach'
type: journal_article
user_id: '71994'
volume: 9
year: '2021'
...
---
_id: '6563'
abstract:
- lang: ger
text: Designprozesse von Schallwandlern werden durch zunehmende Rechenkapazitäten
immer mehr durch simulative Betrachtungen unterstützt. Dabei ist vor allem die
Wahl der Materialparameter der verwendeten Materialien wichtig für ein realitätsnahes
Simulationsergebnis. Bei Schallwandlern werden häufig Piezokeramiken als aktive
Elemente genutzt, welche sich durch eine Verkopplung mechanischer und elektrischer
Eigenschaften auszeichnen. Zur Bestimmung ihrer Materialparameter stellt der IEEE
Standard on Piezoelectricity ein standardisiertes Verfahren dar. Dazu sind fünf
Impedanzmessungen an vier unterschiedlich gefertigten Probekörpergeometrien notwendig.
Da an jedem einzelnen Probekörper nur eine Untermenge aller notwendigen Materialparameter
bestimmt werden kann, werden diese dann zu einem kompletten Materialparametersatz
zusammengefügt. Aufgrund der unterschiedlichen Prozessbedingungen, bei denen die
jeweiligen Probekörper hergestellt werden, ist dieser Materialparametersatz jedoch
inkonsistent und kann nie das Verhalten einer einzelnen Probe beschreiben. Daher
wird in der vorliegenden Arbeit ein Messverfahren entwickelt, mit dem es möglich
ist, alle relevanten Materialparameter unter besonderer Berücksichtigung von Dämpfung
an einem einzelnen Probekörper allein durch Impedanzmessungen zu bestimmen. Als
Probekörper wird dazu eine in der Anwendung häufig verwendete Scheibengeometrie
verwendet. Um eine hinreichend hohe Sensitivität auf alle Materialparameter zu
gewährleisten, wird diese mit einer optimierten Elektrodentopologie gefertigt.
Da in diesem Fall keine analytische Betrachtung mehr möglich ist, wird das Messverfahren
durch einen inversen Ansatz realisiert.
- lang: eng
text: Design processes of ultrasonic transducers become increasingly simulation-driven
due to rising computational capabilities. Therewithin, the choice of the material
parameters for modelling the materials used is particularly important for a realistic
simulation result. Piezoceramics, which couple mechanic and electrical properties,
are often used as active elements in ultrasonic transducers.The IEEE Standard
on Piezoelectricity is a standardised procedure for determining these parameters
that requires five impedance measurements on four piezocermics of different geometry.
Since only a subset of all necessary material parameters can be determined for
each individual specimen, these are then combined to form a complete set of material
parameters. Due to different processing conditions for each specimen, this set
of material parameters is inconsistent and cannot describe the behaviour of a
single specimen appropriately. Therefore, in the present thesis, a method is developed
with enables the determination of all relevant material parameters including damping
on a single piezocermic by means of electrical impedance measurements alone. A
piezoelectric ceramic with disc-shaped geometry, which is frequently used in applications,
is used as a specimen.In order to ensure a sufficiently high sensitivity to all
material parameters, it is manufactured with an optimised electrode topology.
Because in this case analytical solutions, which relate the measurement quantities
to the material parameters, do not exist, the measurement method is implemented
using an inverse approach.
author:
- first_name: Nadine
full_name: Feldmann, Nadine
id: '23082'
last_name: Feldmann
citation:
ama: Feldmann N. Ein modellbasiertes Messverfahren zur Charakterisierung von
Piezokeramiken unter Verwendung eines einzelnen scheibenförmigen Probekörpers.
Universität Paderborn; 2021. doi:10.17619/UNIPB/1-1264
apa: Feldmann, N. (2021). Ein modellbasiertes Messverfahren zur Charakterisierung
von Piezokeramiken unter Verwendung eines einzelnen scheibenförmigen Probekörpers.
Universität Paderborn. https://doi.org/10.17619/UNIPB/1-1264
bibtex: '@book{Feldmann_2021, title={ Ein modellbasiertes Messverfahren zur Charakterisierung
von Piezokeramiken unter Verwendung eines einzelnen scheibenförmigen Probekörpers},
DOI={10.17619/UNIPB/1-1264},
publisher={Universität Paderborn}, author={Feldmann, Nadine}, year={2021} }'
chicago: Feldmann, Nadine. Ein modellbasiertes Messverfahren zur Charakterisierung
von Piezokeramiken unter Verwendung eines einzelnen scheibenförmigen Probekörpers.
Universität Paderborn, 2021. https://doi.org/10.17619/UNIPB/1-1264.
ieee: N. Feldmann, Ein modellbasiertes Messverfahren zur Charakterisierung
von Piezokeramiken unter Verwendung eines einzelnen scheibenförmigen Probekörpers.
Universität Paderborn, 2021.
mla: Feldmann, Nadine. Ein modellbasiertes Messverfahren zur Charakterisierung
von Piezokeramiken unter Verwendung eines einzelnen scheibenförmigen Probekörpers.
Universität Paderborn, 2021, doi:10.17619/UNIPB/1-1264.
short: N. Feldmann, Ein modellbasiertes Messverfahren zur Charakterisierung von
Piezokeramiken unter Verwendung eines einzelnen scheibenförmigen Probekörpers,
Universität Paderborn, 2021.
date_created: 2019-01-09T14:37:11Z
date_updated: 2024-03-28T07:19:37Z
department:
- _id: '49'
doi: 10.17619/UNIPB/1-1264
language:
- iso: ger
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://digital.ub.uni-paderborn.de/urn/urn:nbn:de:hbz:466:2-40232
oa: '1'
page: '184'
project:
- _id: '90'
name: 'ChaMP: Ein modellbasiertes Messverfahren zur Charakterisierung der frequenzabhängigen
Materialeigenschaften von Piezokeramiken unter Verwendung eines einzelnen Probekörperindividuums'
- _id: '108'
grant_number: FOR 5208
name: 'NEPTUN: Modellbasierte Bestimmung nichtlinearer Eigenschaften von Piezokeramiken
für Leistungsschallanwendungen'
publisher: Universität Paderborn
status: public
supervisor:
- first_name: Bernd
full_name: Henning, Bernd
id: '213'
last_name: Henning
- first_name: Andrea
full_name: Walther, Andrea
last_name: Walther
title: "\t Ein modellbasiertes Messverfahren zur Charakterisierung von Piezokeramiken
unter Verwendung eines einzelnen scheibenförmigen Probekörpers"
type: dissertation
user_id: '11829'
year: '2021'
...
---
_id: '24951'
author:
- first_name: Marc
full_name: Sacher, Marc
id: '26883'
last_name: Sacher
- first_name: Anna
full_name: Bauer, Anna
id: '24755'
last_name: Bauer
orcid: 0000-0002-1742-3099
citation:
ama: 'Sacher M, Bauer A. Kompetenzförderung im Laborpraktikum. In: Terkowsky C,
May D, Frye S, et al., eds. Labore in der Hochschullehre. Didaktik, Digitalisierung,
Organisation. wbv Media; 2020:51-66.'
apa: Sacher, M., & Bauer, A. (2020). Kompetenzförderung im Laborpraktikum. In
C. Terkowsky, D. May, S. Frye, T. Haertel, T. Ortelt, S. Heix, & K. Lensing
(Eds.), Labore in der Hochschullehre. Didaktik, Digitalisierung, Organisation
(pp. 51–66). wbv Media.
bibtex: '@inbook{Sacher_Bauer_2020, place={Bielefeld}, title={Kompetenzförderung
im Laborpraktikum}, booktitle={Labore in der Hochschullehre. Didaktik, Digitalisierung,
Organisation}, publisher={wbv Media}, author={Sacher, Marc and Bauer, Anna}, editor={Terkowsky,
Claudius and May, Dominik and Frye, Silke and Haertel, Tobias and Ortelt, Tobias
and Heix, Sabrina and Lensing, Karsten}, year={2020}, pages={51–66} }'
chicago: 'Sacher, Marc, and Anna Bauer. “Kompetenzförderung im Laborpraktikum.”
In Labore in der Hochschullehre. Didaktik, Digitalisierung, Organisation,
edited by Claudius Terkowsky, Dominik May, Silke Frye, Tobias Haertel, Tobias
Ortelt, Sabrina Heix, and Karsten Lensing, 51–66. Bielefeld: wbv Media, 2020.'
ieee: 'M. Sacher and A. Bauer, “Kompetenzförderung im Laborpraktikum,” in Labore
in der Hochschullehre. Didaktik, Digitalisierung, Organisation, C. Terkowsky,
D. May, S. Frye, T. Haertel, T. Ortelt, S. Heix, and K. Lensing, Eds. Bielefeld:
wbv Media, 2020, pp. 51–66.'
mla: Sacher, Marc, and Anna Bauer. “Kompetenzförderung im Laborpraktikum.” Labore
in der Hochschullehre. Didaktik, Digitalisierung, Organisation, edited by
Claudius Terkowsky et al., wbv Media, 2020, pp. 51–66.
short: 'M. Sacher, A. Bauer, in: C. Terkowsky, D. May, S. Frye, T. Haertel, T. Ortelt,
S. Heix, K. Lensing (Eds.), Labore in der Hochschullehre. Didaktik, Digitalisierung,
Organisation, wbv Media, Bielefeld, 2020, pp. 51–66.'
date_created: 2021-09-23T12:58:31Z
date_updated: 2022-01-06T06:56:41Z
department:
- _id: '299'
- _id: '576'
editor:
- first_name: Claudius
full_name: Terkowsky, Claudius
last_name: Terkowsky
- first_name: Dominik
full_name: May, Dominik
last_name: May
- first_name: Silke
full_name: Frye, Silke
last_name: Frye
- first_name: Tobias
full_name: Haertel, Tobias
last_name: Haertel
- first_name: Tobias
full_name: Ortelt, Tobias
last_name: Ortelt
- first_name: Sabrina
full_name: Heix, Sabrina
last_name: Heix
- first_name: Karsten
full_name: Lensing, Karsten
last_name: Lensing
language:
- iso: ger
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://www.wbv.de/openaccess/themenbereiche/hochschule-und-wissenschaft/shop/detail/name/_/0/1/6004804w/facet/6004804w///////nb/0/category/1754.html
oa: '1'
page: 51-66
place: Bielefeld
publication: Labore in der Hochschullehre. Didaktik, Digitalisierung, Organisation
publication_status: published
publisher: wbv Media
quality_controlled: '1'
status: public
title: Kompetenzförderung im Laborpraktikum
type: book_chapter
user_id: '24755'
year: '2020'
...
---
_id: '24952'
article_type: original
author:
- first_name: Anna
full_name: Bauer, Anna
id: '24755'
last_name: Bauer
orcid: 0000-0002-1742-3099
- first_name: Marc
full_name: Sacher, Marc
id: '26883'
last_name: Sacher
- first_name: Katharina
full_name: Brassat, Katharina
last_name: Brassat
citation:
ama: Bauer A, Sacher M, Brassat K. Studentische Akzeptanz und Relevanzwahrnehmung
eines disziplinspezifischen Workshops „Wissenschaftliche Vorträge in der Physik“.
hochschullehre. 2020;6.
apa: Bauer, A., Sacher, M., & Brassat, K. (2020). Studentische Akzeptanz und
Relevanzwahrnehmung eines disziplinspezifischen Workshops „Wissenschaftliche Vorträge
in der Physik“. hochschullehre, 6.
bibtex: '@article{Bauer_Sacher_Brassat_2020, title={Studentische Akzeptanz und Relevanzwahrnehmung
eines disziplinspezifischen Workshops „Wissenschaftliche Vorträge in der Physik“},
volume={6}, journal={hochschullehre}, author={Bauer, Anna and Sacher, Marc and
Brassat, Katharina}, year={2020} }'
chicago: Bauer, Anna, Marc Sacher, and Katharina Brassat. “Studentische Akzeptanz
und Relevanzwahrnehmung eines disziplinspezifischen Workshops „Wissenschaftliche
Vorträge in der Physik“.” hochschullehre 6 (2020).
ieee: A. Bauer, M. Sacher, and K. Brassat, “Studentische Akzeptanz und Relevanzwahrnehmung
eines disziplinspezifischen Workshops „Wissenschaftliche Vorträge in der Physik“,”
hochschullehre, vol. 6, 2020.
mla: Bauer, Anna, et al. “Studentische Akzeptanz und Relevanzwahrnehmung eines disziplinspezifischen
Workshops „Wissenschaftliche Vorträge in der Physik“.” hochschullehre,
vol. 6, 2020.
short: A. Bauer, M. Sacher, K. Brassat, hochschullehre 6 (2020).
date_created: 2021-09-23T13:01:28Z
date_updated: 2022-01-06T06:56:41Z
department:
- _id: '299'
- _id: '576'
- _id: '651'
intvolume: ' 6'
language:
- iso: ger
main_file_link:
- open_access: '1'
url: http://www.hochschullehre.org/?p=1642
oa: '1'
publication: hochschullehre
publication_status: published
quality_controlled: '1'
status: public
title: Studentische Akzeptanz und Relevanzwahrnehmung eines disziplinspezifischen
Workshops „Wissenschaftliche Vorträge in der Physik“
type: journal_article
user_id: '24755'
volume: 6
year: '2020'
...
---
_id: '24956'
article_type: original
author:
- first_name: Anna
full_name: Bauer, Anna
id: '24755'
last_name: Bauer
orcid: 0000-0002-1742-3099
- first_name: Peter
full_name: Reinhold, Peter
last_name: Reinhold
- first_name: Marc
full_name: Sacher, Marc
id: '26883'
last_name: Sacher
citation:
ama: Bauer A, Reinhold P, Sacher M. Entwicklung eines Bewertungsmodells zur handlungsorientierten
Messung experimenteller Kompetenz (Physik)Studierender. Phydid B, Didaktik
der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung. Published online 2020:389-396.
apa: Bauer, A., Reinhold, P., & Sacher, M. (2020). Entwicklung eines Bewertungsmodells
zur handlungsorientierten Messung experimenteller Kompetenz (Physik)Studierender.
Phydid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung, 389–396.
bibtex: '@article{Bauer_Reinhold_Sacher_2020, title={Entwicklung eines Bewertungsmodells
zur handlungsorientierten Messung experimenteller Kompetenz (Physik)Studierender},
journal={Phydid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung}, author={Bauer,
Anna and Reinhold, Peter and Sacher, Marc}, year={2020}, pages={389–396} }'
chicago: Bauer, Anna, Peter Reinhold, and Marc Sacher. “Entwicklung eines Bewertungsmodells
zur handlungsorientierten Messung experimenteller Kompetenz (Physik)Studierender.”
Phydid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung, 2020,
389–96.
ieee: A. Bauer, P. Reinhold, and M. Sacher, “Entwicklung eines Bewertungsmodells
zur handlungsorientierten Messung experimenteller Kompetenz (Physik)Studierender,”
Phydid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung, pp. 389–396,
2020.
mla: Bauer, Anna, et al. “Entwicklung eines Bewertungsmodells zur handlungsorientierten
Messung experimenteller Kompetenz (Physik)Studierender.” Phydid B, Didaktik
der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung, 2020, pp. 389–96.
short: A. Bauer, P. Reinhold, M. Sacher, Phydid B, Didaktik der Physik, Beiträge
zur DPG-Frühjahrstagung (2020) 389–396.
date_created: 2021-09-23T13:12:40Z
date_updated: 2022-01-06T06:56:41Z
department:
- _id: '299'
- _id: '576'
language:
- iso: ger
main_file_link:
- open_access: '1'
url: http://www.phydid.de/index.php/phydid-b/article/view/1071/1161
oa: '1'
page: 389-396
publication: Phydid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung
publication_status: published
status: public
title: Entwicklung eines Bewertungsmodells zur handlungsorientierten Messung experimenteller
Kompetenz (Physik)Studierender
type: journal_article
user_id: '24755'
year: '2020'
...
---
_id: '24957'
author:
- first_name: Anna
full_name: Bauer, Anna
id: '24755'
last_name: Bauer
orcid: 0000-0002-1742-3099
- first_name: Peter
full_name: Reinhold, Peter
last_name: Reinhold
- first_name: Marc
full_name: Sacher, Marc
id: '26883'
last_name: Sacher
citation:
ama: 'Bauer A, Reinhold P, Sacher M. Bewertungsmodell zur experimentellen Performanz
(Physik)Studierender. In: Habig S, ed. Naturwissenschaftliche Kompetenzen in
der Gesellschaft von morgen . Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik;
2020:106-114.'
apa: Bauer, A., Reinhold, P., & Sacher, M. (2020). Bewertungsmodell zur experimentellen
Performanz (Physik)Studierender. In S. Habig (Ed.), Naturwissenschaftliche
Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen (pp. 106–114). Gesellschaft für
Didaktik der Chemie und Physik.
bibtex: '@inbook{Bauer_Reinhold_Sacher_2020, place={Duisburg-Essen}, title={Bewertungsmodell
zur experimentellen Performanz (Physik)Studierender}, booktitle={Naturwissenschaftliche
Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen }, publisher={Gesellschaft für Didaktik
der Chemie und Physik}, author={Bauer, Anna and Reinhold, Peter and Sacher, Marc},
editor={Habig, Sebastian}, year={2020}, pages={106–114} }'
chicago: 'Bauer, Anna, Peter Reinhold, and Marc Sacher. “Bewertungsmodell zur experimentellen
Performanz (Physik)Studierender.” In Naturwissenschaftliche Kompetenzen in
der Gesellschaft von morgen , edited by Sebastian Habig, 106–14. Duisburg-Essen:
Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, 2020.'
ieee: 'A. Bauer, P. Reinhold, and M. Sacher, “Bewertungsmodell zur experimentellen
Performanz (Physik)Studierender,” in Naturwissenschaftliche Kompetenzen in
der Gesellschaft von morgen , S. Habig, Ed. Duisburg-Essen: Gesellschaft für
Didaktik der Chemie und Physik, 2020, pp. 106–114.'
mla: Bauer, Anna, et al. “Bewertungsmodell zur experimentellen Performanz (Physik)Studierender.”
Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen , edited
by Sebastian Habig, Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, 2020, pp.
106–14.
short: 'A. Bauer, P. Reinhold, M. Sacher, in: S. Habig (Ed.), Naturwissenschaftliche
Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen , Gesellschaft für Didaktik der Chemie
und Physik, Duisburg-Essen, 2020, pp. 106–114.'
date_created: 2021-09-23T13:16:37Z
date_updated: 2022-01-06T06:56:41Z
department:
- _id: '299'
- _id: '576'
editor:
- first_name: Sebastian
full_name: Habig, Sebastian
last_name: Habig
language:
- iso: ger
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://gdcp-ev.de/?p=3708
oa: '1'
page: 106-114
place: Duisburg-Essen
publication: 'Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen '
publication_status: published
publisher: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik
status: public
title: Bewertungsmodell zur experimentellen Performanz (Physik)Studierender
type: book_chapter
user_id: '24755'
year: '2020'
...
---
_id: '24973'
abstract:
- lang: ger
text: "Die Frage, wie sich die Weiterentwicklung der Lehre an Hochschulen systematisch
\r\nverankern lässt, erfährt mit dem Auslaufen von Förderprogrammen wie dem QPL
\r\nerneute Aufmerksamkeit. Bislang fehlt es an einer kontextspezifischen Theorie,
die \r\nlehrbezogenen Wandel an Hochschulen analysier- und gestaltbar macht. In
jedem \r\nFall sind Change-Konzepte aus dem betriebswirtschaftlichen Bereich nur
sehr \r\nbeschränkt auf Hochschulen übertragbar. Demgegenüber gibt neuere Forschung
\r\nHinweise darauf, welche Kernkategorien eine hochschulspezifische Change-\r\nTheorie
umfassen könnte. Darauf aufbauend schlägt der Beitrag zwei Konzepte als \r\nKernkategorien
einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen vor. "
article_type: original
author:
- first_name: Tobias
full_name: Jenert, Tobias
last_name: Jenert
citation:
ama: Jenert T. Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an
Hochschulen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung. 2020;15(4):204-222.
doi:10.3217/zfhe-15-04/12
apa: Jenert, T. (2020). Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen
Wandels an Hochschulen. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 15(4),
204-222. https://doi.org/10.3217/zfhe-15-04/12
bibtex: '@article{Jenert_2020, title={Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie
lehrbezogenen Wandels an Hochschulen}, volume={15}, DOI={10.3217/zfhe-15-04/12 }, number={4}, journal={Zeitschrift für Hochschulentwicklung},
author={Jenert, Tobias}, year={2020}, pages={204-222.} }'
chicago: 'Jenert, Tobias. “Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen
Wandels an Hochschulen.” Zeitschrift für Hochschulentwicklung 15, no. 4
(2020): 204-222. https://doi.org/10.3217/zfhe-15-04/12
.'
ieee: 'T. Jenert, “Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels
an Hochschulen,” Zeitschrift für Hochschulentwicklung, vol. 15, no. 4,
pp. 204-222., 2020, doi: 10.3217/zfhe-15-04/12
.'
mla: Jenert, Tobias. “Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels
an Hochschulen.” Zeitschrift für Hochschulentwicklung, vol. 15, no. 4,
2020, pp. 204-222., doi:10.3217/zfhe-15-04/12
.
short: T. Jenert, Zeitschrift für Hochschulentwicklung 15 (2020) 204-222.
date_created: 2021-09-23T15:35:57Z
date_updated: 2022-01-06T06:56:42Z
department:
- _id: '208'
doi: '10.3217/zfhe-15-04/12 '
intvolume: ' 15'
issue: '4'
keyword:
- educational development
- change management
- educational innovation
language:
- iso: ger
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/1426/964
oa: '1'
page: 204-222.
publication: Zeitschrift für Hochschulentwicklung
quality_controlled: '1'
status: public
title: Überlegungen auf dem Weg zu einer Theorie lehrbezogenen Wandels an Hochschulen
type: journal_article
user_id: '71994'
volume: 15
year: '2020'
...
---
_id: '19603'
abstract:
- lang: eng
text: "Micro- and smart grids (MSG) play an important role both for integrating\r\nrenewable
energy sources in conventional electricity grids and for providing\r\npower supply
in remote areas. Modern MSGs are largely driven by power\r\nelectronic converters
due to their high efficiency and flexibility.\r\nNevertheless, controlling MSGs
is a challenging task due to highest\r\nrequirements on energy availability, safety
and voltage quality within a wide\r\nrange of different MSG topologies. This results
in a high demand for\r\ncomprehensive testing of new control concepts during their
development phase\r\nand comparisons with the state of the art in order to ensure
their feasibility.\r\nThis applies in particular to data-driven control approaches
from the field of\r\nreinforcement learning (RL), whose stability and operating
behavior can hardly\r\nbe evaluated a priori. Therefore, the OpenModelica Microgrid
Gym (OMG) package,\r\nan open-source software toolbox for the simulation and control
optimization of\r\nMSGs, is proposed. It is capable of modeling and simulating
arbitrary MSG\r\ntopologies and offers a Python-based interface for plug \\& play
controller\r\ntesting. In particular, the standardized OpenAI Gym interface allows
for easy\r\nRL-based controller integration. Besides the presentation of the OMG
toolbox,\r\napplication examples are highlighted including safe Bayesian optimization
for\r\nlow-level controller tuning."
author:
- first_name: Henrik
full_name: Bode, Henrik
last_name: Bode
- first_name: Stefan Helmut
full_name: Heid, Stefan Helmut
id: '39640'
last_name: Heid
orcid: 0000-0002-9461-7372
- first_name: Daniel
full_name: Weber, Daniel
last_name: Weber
- first_name: Eyke
full_name: Hüllermeier, Eyke
id: '48129'
last_name: Hüllermeier
- first_name: Oliver
full_name: Wallscheid, Oliver
last_name: Wallscheid
citation:
ama: Bode H, Heid SH, Weber D, Hüllermeier E, Wallscheid O. Towards a Scalable and
Flexible Simulation and Testing Environment Toolbox for Intelligent Microgrid
Control. arXiv:200504869. 2020.
apa: Bode, H., Heid, S. H., Weber, D., Hüllermeier, E., & Wallscheid, O. (2020).
Towards a Scalable and Flexible Simulation and Testing Environment Toolbox for
Intelligent Microgrid Control. ArXiv:2005.04869.
bibtex: '@article{Bode_Heid_Weber_Hüllermeier_Wallscheid_2020, title={Towards a
Scalable and Flexible Simulation and Testing Environment Toolbox for Intelligent
Microgrid Control}, journal={arXiv:2005.04869}, author={Bode, Henrik and Heid,
Stefan Helmut and Weber, Daniel and Hüllermeier, Eyke and Wallscheid, Oliver},
year={2020} }'
chicago: Bode, Henrik, Stefan Helmut Heid, Daniel Weber, Eyke Hüllermeier, and Oliver
Wallscheid. “Towards a Scalable and Flexible Simulation and Testing Environment
Toolbox for Intelligent Microgrid Control.” ArXiv:2005.04869, 2020.
ieee: H. Bode, S. H. Heid, D. Weber, E. Hüllermeier, and O. Wallscheid, “Towards
a Scalable and Flexible Simulation and Testing Environment Toolbox for Intelligent
Microgrid Control,” arXiv:2005.04869. 2020.
mla: Bode, Henrik, et al. “Towards a Scalable and Flexible Simulation and Testing
Environment Toolbox for Intelligent Microgrid Control.” ArXiv:2005.04869,
2020.
short: H. Bode, S.H. Heid, D. Weber, E. Hüllermeier, O. Wallscheid, ArXiv:2005.04869
(2020).
date_created: 2020-09-21T10:01:36Z
date_updated: 2022-01-06T06:54:07Z
language:
- iso: eng
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://arxiv.org/pdf/2005.04869.pdf
oa: '1'
publication: arXiv:2005.04869
status: public
title: Towards a Scalable and Flexible Simulation and Testing Environment Toolbox
for Intelligent Microgrid Control
type: preprint
user_id: '39640'
year: '2020'
...
---
_id: '19606'
abstract:
- lang: eng
text: Mobile shopping apps have been using Augmented Reality (AR) in the last years
to place their products in the environment of the customer. While this is possible
with atomic 3D objects, there is is still a lack in the runtime configuration of
3D object compositions based on user needs and environmental constraints. For
this, we previously developed an approach for model-based AR-assisted product
configuration based on the concept of Dynamic Software Product Lines. In this demonstration
paper, we present the corresponding tool support ProConAR in the form of a Product
Modeler and a Product Configurator. While the Product Modeler is an Angular web
app that splits products (e.g. table) up into atomic parts (e.g. tabletop, table
legs, funnier) and saves it within a configuration model, the Product Configurator
is an Android client that uses the configuration model to place different product
configurations within the environment of the customer. We show technical details
of our ready to use tool-chain ProConAR by describing its implementation and usage
as well as pointing out future research directions.
author:
- first_name: Sebastian
full_name: Gottschalk, Sebastian
id: '47208'
last_name: Gottschalk
- first_name: Enes
full_name: Yigitbas, Enes
id: '8447'
last_name: Yigitbas
orcid: 0000-0002-5967-833X
- first_name: Eugen
full_name: Schmidt, Eugen
last_name: Schmidt
- first_name: Gregor
full_name: Engels, Gregor
id: '107'
last_name: Engels
citation:
ama: 'Gottschalk S, Yigitbas E, Schmidt E, Engels G. ProConAR: A Tool Support for
Model-based AR Product Configuration. In: Bernhaupt R, Ardito C, Sauer S, eds.
Human-Centered Software Engineering. HCSE 2020. Vol 12481. Lecture Notes
in Computer Science. Cham: Springer; 2020. doi:10.1007/978-3-030-64266-2_14'
apa: 'Gottschalk, S., Yigitbas, E., Schmidt, E., & Engels, G. (2020). ProConAR:
A Tool Support for Model-based AR Product Configuration. In R. Bernhaupt, C. Ardito,
& S. Sauer (Eds.), Human-Centered Software Engineering. HCSE 2020 (Vol.
12481). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-64266-2_14'
bibtex: '@inproceedings{Gottschalk_Yigitbas_Schmidt_Engels_2020, place={Cham}, series={Lecture
Notes in Computer Science}, title={ProConAR: A Tool Support for Model-based AR
Product Configuration}, volume={12481}, DOI={10.1007/978-3-030-64266-2_14},
booktitle={Human-Centered Software Engineering. HCSE 2020}, publisher={Springer},
author={Gottschalk, Sebastian and Yigitbas, Enes and Schmidt, Eugen and Engels,
Gregor}, editor={Bernhaupt, Regina and Ardito, Carmelo and Sauer, StefanEditors},
year={2020}, collection={Lecture Notes in Computer Science} }'
chicago: 'Gottschalk, Sebastian, Enes Yigitbas, Eugen Schmidt, and Gregor Engels.
“ProConAR: A Tool Support for Model-Based AR Product Configuration.” In Human-Centered
Software Engineering. HCSE 2020, edited by Regina Bernhaupt, Carmelo Ardito,
and Stefan Sauer, Vol. 12481. Lecture Notes in Computer Science. Cham: Springer,
2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-64266-2_14.'
ieee: 'S. Gottschalk, E. Yigitbas, E. Schmidt, and G. Engels, “ProConAR: A Tool
Support for Model-based AR Product Configuration,” in Human-Centered Software
Engineering. HCSE 2020, Eindhoven, 2020, vol. 12481.'
mla: 'Gottschalk, Sebastian, et al. “ProConAR: A Tool Support for Model-Based AR
Product Configuration.” Human-Centered Software Engineering. HCSE 2020,
edited by Regina Bernhaupt et al., vol. 12481, Springer, 2020, doi:10.1007/978-3-030-64266-2_14.'
short: 'S. Gottschalk, E. Yigitbas, E. Schmidt, G. Engels, in: R. Bernhaupt, C.
Ardito, S. Sauer (Eds.), Human-Centered Software Engineering. HCSE 2020, Springer,
Cham, 2020.'
conference:
end_date: 2020-12-02
location: Eindhoven
name: 8th International Working Conference on Human-Centered Software Engineering
(HCSE'20)
start_date: 2020-11-30
date_created: 2020-09-21T17:01:11Z
date_updated: 2022-01-06T06:54:07Z
ddc:
- '000'
department:
- _id: '66'
- _id: '534'
doi: 10.1007/978-3-030-64266-2_14
editor:
- first_name: Regina
full_name: Bernhaupt, Regina
last_name: Bernhaupt
- first_name: Carmelo
full_name: Ardito, Carmelo
last_name: Ardito
- first_name: Stefan
full_name: Sauer, Stefan
last_name: Sauer
file:
- access_level: open_access
content_type: application/pdf
creator: sego
date_created: 2020-11-30T08:39:18Z
date_updated: 2020-11-30T08:39:18Z
file_id: '20542'
file_name: HCSE20_demo.pdf
file_size: 3913885
relation: main_file
file_date_updated: 2020-11-30T08:39:18Z
has_accepted_license: '1'
intvolume: ' 12481'
keyword:
- Product Configuration
- Augmented Reality
- Model-based
- Tool Support
language:
- iso: eng
oa: '1'
place: Cham
project:
- _id: '1'
name: SFB 901
- _id: '4'
name: SFB 901 - Project Area C
- _id: '17'
name: SFB 901 - Subproject C5
publication: Human-Centered Software Engineering. HCSE 2020
publisher: Springer
series_title: Lecture Notes in Computer Science
status: public
title: 'ProConAR: A Tool Support for Model-based AR Product Configuration'
type: conference
user_id: '47208'
volume: 12481
year: '2020'
...
---
_id: '19607'
abstract:
- lang: eng
text: "Modern services consist of modular, interconnected\r\ncomponents, e.g., microservices
forming a service mesh. To\r\ndynamically adjust to ever-changing service demands,
service\r\ncomponents have to be instantiated on nodes across the network.\r\nIncoming
flows requesting a service then need to be routed\r\nthrough the deployed instances
while considering node and link\r\ncapacities. Ultimately, the goal is to maximize
the successfully\r\nserved flows and Quality of Service (QoS) through online service\r\ncoordination.
Current approaches for service coordination are\r\nusually centralized, assuming
up-to-date global knowledge and\r\nmaking global decisions for all nodes in the
network. Such global\r\nknowledge and centralized decisions are not realistic
in practical\r\nlarge-scale networks.\r\n\r\nTo solve this problem, we propose
two algorithms for fully\r\ndistributed service coordination. The proposed algorithms
can be\r\nexecuted individually at each node in parallel and require only\r\nvery
limited global knowledge. We compare and evaluate both\r\nalgorithms with a state-of-the-art
centralized approach in extensive\r\nsimulations on a large-scale, real-world
network topology.\r\nOur results indicate that the two algorithms can compete
with\r\ncentralized approaches in terms of solution quality but require\r\nless
global knowledge and are magnitudes faster (more than\r\n100x)."
author:
- first_name: Stefan Balthasar
full_name: Schneider, Stefan Balthasar
id: '35343'
last_name: Schneider
orcid: 0000-0001-8210-4011
- first_name: Lars Dietrich
full_name: Klenner, Lars Dietrich
last_name: Klenner
- first_name: Holger
full_name: Karl, Holger
id: '126'
last_name: Karl
citation:
ama: 'Schneider SB, Klenner LD, Karl H. Every Node for Itself: Fully Distributed
Service Coordination. In: IEEE International Conference on Network and Service
Management (CNSM). IEEE; 2020.'
apa: 'Schneider, S. B., Klenner, L. D., & Karl, H. (2020). Every Node for Itself:
Fully Distributed Service Coordination. In IEEE International Conference on
Network and Service Management (CNSM). IEEE.'
bibtex: '@inproceedings{Schneider_Klenner_Karl_2020, title={Every Node for Itself:
Fully Distributed Service Coordination}, booktitle={IEEE International Conference
on Network and Service Management (CNSM)}, publisher={IEEE}, author={Schneider,
Stefan Balthasar and Klenner, Lars Dietrich and Karl, Holger}, year={2020} }'
chicago: 'Schneider, Stefan Balthasar, Lars Dietrich Klenner, and Holger Karl. “Every
Node for Itself: Fully Distributed Service Coordination.” In IEEE International
Conference on Network and Service Management (CNSM). IEEE, 2020.'
ieee: 'S. B. Schneider, L. D. Klenner, and H. Karl, “Every Node for Itself: Fully
Distributed Service Coordination,” in IEEE International Conference on Network
and Service Management (CNSM), 2020.'
mla: 'Schneider, Stefan Balthasar, et al. “Every Node for Itself: Fully Distributed
Service Coordination.” IEEE International Conference on Network and Service
Management (CNSM), IEEE, 2020.'
short: 'S.B. Schneider, L.D. Klenner, H. Karl, in: IEEE International Conference
on Network and Service Management (CNSM), IEEE, 2020.'
date_created: 2020-09-22T06:23:40Z
date_updated: 2022-01-06T06:54:08Z
ddc:
- '006'
department:
- _id: '75'
file:
- access_level: open_access
content_type: application/pdf
creator: stschn
date_created: 2020-09-22T06:25:57Z
date_updated: 2020-09-22T06:36:25Z
file_id: '19608'
file_name: ris_with_copyright.pdf
file_size: 500948
relation: main_file
file_date_updated: 2020-09-22T06:36:25Z
has_accepted_license: '1'
keyword:
- distributed management
- service coordination
- network coordination
- nfv
- softwarization
- orchestration
language:
- iso: eng
oa: '1'
project:
- _id: '1'
name: SFB 901
- _id: '4'
name: SFB 901 - Project Area C
- _id: '16'
name: SFB 901 - Subproject C4
publication: IEEE International Conference on Network and Service Management (CNSM)
publisher: IEEE
status: public
title: 'Every Node for Itself: Fully Distributed Service Coordination'
type: conference
user_id: '35343'
year: '2020'
...
---
_id: '19609'
abstract:
- lang: eng
text: "Modern services comprise interconnected components,\r\ne.g., microservices
in a service mesh, that can scale and\r\nrun on multiple nodes across the network
on demand. To process\r\nincoming traffic, service components have to be instantiated
and\r\ntraffic assigned to these instances, taking capacities and changing\r\ndemands
into account. This challenge is usually solved with\r\ncustom approaches designed
by experts. While this typically\r\nworks well for the considered scenario, the
models often rely\r\non unrealistic assumptions or on knowledge that is not available\r\nin
practice (e.g., a priori knowledge).\r\n\r\nWe propose a novel deep reinforcement
learning approach that\r\nlearns how to best coordinate services and is geared
towards\r\nrealistic assumptions. It interacts with the network and relies on\r\navailable,
possibly delayed monitoring information. Rather than\r\ndefining a complex model
or an algorithm how to achieve an\r\nobjective, our model-free approach adapts
to various objectives\r\nand traffic patterns. An agent is trained offline without
expert\r\nknowledge and then applied online with minimal overhead. Compared\r\nto
a state-of-the-art heuristic, it significantly improves flow\r\nthroughput and
overall network utility on real-world network\r\ntopologies and traffic traces.
It also learns to optimize different\r\nobjectives, generalizes to scenarios with
unseen, stochastic traffic\r\npatterns, and scales to large real-world networks."
author:
- first_name: Stefan Balthasar
full_name: Schneider, Stefan Balthasar
id: '35343'
last_name: Schneider
orcid: 0000-0001-8210-4011
- first_name: Adnan
full_name: Manzoor, Adnan
last_name: Manzoor
- first_name: Haydar
full_name: Qarawlus, Haydar
last_name: Qarawlus
- first_name: Rafael
full_name: Schellenberg, Rafael
last_name: Schellenberg
- first_name: Holger
full_name: Karl, Holger
id: '126'
last_name: Karl
- first_name: Ramin
full_name: Khalili, Ramin
last_name: Khalili
- first_name: Artur
full_name: Hecker, Artur
last_name: Hecker
citation:
ama: 'Schneider SB, Manzoor A, Qarawlus H, et al. Self-Driving Network and Service
Coordination Using Deep Reinforcement Learning. In: IEEE International Conference
on Network and Service Management (CNSM). IEEE; 2020.'
apa: Schneider, S. B., Manzoor, A., Qarawlus, H., Schellenberg, R., Karl, H., Khalili,
R., & Hecker, A. (2020). Self-Driving Network and Service Coordination Using
Deep Reinforcement Learning. In IEEE International Conference on Network and
Service Management (CNSM). IEEE.
bibtex: '@inproceedings{Schneider_Manzoor_Qarawlus_Schellenberg_Karl_Khalili_Hecker_2020,
title={Self-Driving Network and Service Coordination Using Deep Reinforcement
Learning}, booktitle={IEEE International Conference on Network and Service Management
(CNSM)}, publisher={IEEE}, author={Schneider, Stefan Balthasar and Manzoor, Adnan
and Qarawlus, Haydar and Schellenberg, Rafael and Karl, Holger and Khalili, Ramin
and Hecker, Artur}, year={2020} }'
chicago: Schneider, Stefan Balthasar, Adnan Manzoor, Haydar Qarawlus, Rafael Schellenberg,
Holger Karl, Ramin Khalili, and Artur Hecker. “Self-Driving Network and Service
Coordination Using Deep Reinforcement Learning.” In IEEE International Conference
on Network and Service Management (CNSM). IEEE, 2020.
ieee: S. B. Schneider et al., “Self-Driving Network and Service Coordination
Using Deep Reinforcement Learning,” in IEEE International Conference on Network
and Service Management (CNSM), 2020.
mla: Schneider, Stefan Balthasar, et al. “Self-Driving Network and Service Coordination
Using Deep Reinforcement Learning.” IEEE International Conference on Network
and Service Management (CNSM), IEEE, 2020.
short: 'S.B. Schneider, A. Manzoor, H. Qarawlus, R. Schellenberg, H. Karl, R. Khalili,
A. Hecker, in: IEEE International Conference on Network and Service Management
(CNSM), IEEE, 2020.'
date_created: 2020-09-22T06:28:22Z
date_updated: 2022-01-06T06:54:08Z
ddc:
- '006'
department:
- _id: '75'
file:
- access_level: open_access
content_type: application/pdf
creator: stschn
date_created: 2020-09-22T06:29:16Z
date_updated: 2020-09-22T06:36:00Z
file_id: '19610'
file_name: ris_with_copyright.pdf
file_size: 642999
relation: main_file
file_date_updated: 2020-09-22T06:36:00Z
has_accepted_license: '1'
keyword:
- self-driving networks
- self-learning
- network coordination
- service coordination
- reinforcement learning
- deep learning
- nfv
language:
- iso: eng
oa: '1'
project:
- _id: '1'
name: SFB 901
- _id: '4'
name: SFB 901 - Project Area C
- _id: '16'
name: SFB 901 - Subproject C4
publication: IEEE International Conference on Network and Service Management (CNSM)
publisher: IEEE
status: public
title: Self-Driving Network and Service Coordination Using Deep Reinforcement Learning
type: conference
user_id: '35343'
year: '2020'
...
---
_id: '19939'
article_type: original
author:
- first_name: Lisa Maria
full_name: Kreusser, Lisa Maria
last_name: Kreusser
- first_name: Robert I
full_name: McLachlan, Robert I
last_name: McLachlan
- first_name: Christian
full_name: Offen, Christian
id: '85279'
last_name: Offen
orcid: https://orcid.org/0000-0002-5940-8057
citation:
ama: Kreusser LM, McLachlan RI, Offen C. Detection of high codimensional bifurcations
in variational PDEs. Nonlinearity. 2020;33(5):2335-2363. doi:10.1088/1361-6544/ab7293
apa: Kreusser, L. M., McLachlan, R. I., & Offen, C. (2020). Detection of high
codimensional bifurcations in variational PDEs. Nonlinearity, 33(5),
2335–2363. https://doi.org/10.1088/1361-6544/ab7293
bibtex: '@article{Kreusser_McLachlan_Offen_2020, title={Detection of high codimensional
bifurcations in variational PDEs}, volume={33}, DOI={10.1088/1361-6544/ab7293},
number={5}, journal={Nonlinearity}, author={Kreusser, Lisa Maria and McLachlan,
Robert I and Offen, Christian}, year={2020}, pages={2335–2363} }'
chicago: 'Kreusser, Lisa Maria, Robert I McLachlan, and Christian Offen. “Detection
of High Codimensional Bifurcations in Variational PDEs.” Nonlinearity 33,
no. 5 (2020): 2335–63. https://doi.org/10.1088/1361-6544/ab7293.'
ieee: L. M. Kreusser, R. I. McLachlan, and C. Offen, “Detection of high codimensional
bifurcations in variational PDEs,” Nonlinearity, vol. 33, no. 5, pp. 2335–2363,
2020.
mla: Kreusser, Lisa Maria, et al. “Detection of High Codimensional Bifurcations
in Variational PDEs.” Nonlinearity, vol. 33, no. 5, 2020, pp. 2335–63,
doi:10.1088/1361-6544/ab7293.
short: L.M. Kreusser, R.I. McLachlan, C. Offen, Nonlinearity 33 (2020) 2335–2363.
date_created: 2020-10-06T16:32:04Z
date_updated: 2022-01-06T06:54:14Z
department:
- _id: '636'
doi: 10.1088/1361-6544/ab7293
extern: '1'
intvolume: ' 33'
issue: '5'
language:
- iso: eng
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://doi.org/10.1088/1361-6544/ab7293
oa: '1'
page: 2335-2363
publication: Nonlinearity
publication_identifier:
issn:
- 0951-7715
- 1361-6544
publication_status: published
status: public
title: Detection of high codimensional bifurcations in variational PDEs
type: journal_article
user_id: '85279'
volume: 33
year: '2020'
...