---
_id: '52330'
author:
- first_name: Jana
full_name: Schwede, Jana
id: '63391'
last_name: Schwede
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: 'Schwede J, Harteis C. Weiterbildung des Weiterbildungspersonals – Vorwiegend
eine Aufgabe des Lernens am Arbeitsplatz. In: Müller C, Pranger J, Reißland J,
eds. Nachhaltigkeitsorientierte Weiterbildungsdidaktik: Die doppelte Multiplikatorenqualifizierung.
Vol 73. Berufsbildung, Arbeit und Innovation. wbv Publikation; 2023:147-164. doi:10.3278/9783763974382'
apa: 'Schwede, J., & Harteis, C. (2023). Weiterbildung des Weiterbildungspersonals
– Vorwiegend eine Aufgabe des Lernens am Arbeitsplatz. In C. Müller, J. Pranger,
& J. Reißland (Eds.), Nachhaltigkeitsorientierte Weiterbildungsdidaktik:
Die doppelte Multiplikatorenqualifizierung (Vol. 73, pp. 147–164). wbv Publikation.
https://doi.org/10.3278/9783763974382'
bibtex: '@inbook{Schwede_Harteis_2023, place={Bielefeld}, series={Berufsbildung,
Arbeit und Innovation}, title={Weiterbildung des Weiterbildungspersonals – Vorwiegend
eine Aufgabe des Lernens am Arbeitsplatz}, volume={73}, DOI={10.3278/9783763974382},
booktitle={Nachhaltigkeitsorientierte Weiterbildungsdidaktik: Die doppelte Multiplikatorenqualifizierung},
publisher={wbv Publikation}, author={Schwede, Jana and Harteis, Christian}, editor={Müller,
Claudia and Pranger, Jan and Reißland, Jens}, year={2023}, pages={147–164}, collection={Berufsbildung,
Arbeit und Innovation} }'
chicago: 'Schwede, Jana, and Christian Harteis. “Weiterbildung des Weiterbildungspersonals
– Vorwiegend eine Aufgabe des Lernens am Arbeitsplatz.” In Nachhaltigkeitsorientierte
Weiterbildungsdidaktik: Die doppelte Multiplikatorenqualifizierung, edited
by Claudia Müller, Jan Pranger, and Jens Reißland, 73:147–64. Berufsbildung, Arbeit
und Innovation. Bielefeld: wbv Publikation, 2023. https://doi.org/10.3278/9783763974382.'
ieee: 'J. Schwede and C. Harteis, “Weiterbildung des Weiterbildungspersonals – Vorwiegend
eine Aufgabe des Lernens am Arbeitsplatz,” in Nachhaltigkeitsorientierte Weiterbildungsdidaktik:
Die doppelte Multiplikatorenqualifizierung, vol. 73, C. Müller, J. Pranger,
and J. Reißland, Eds. Bielefeld: wbv Publikation, 2023, pp. 147–164.'
mla: 'Schwede, Jana, and Christian Harteis. “Weiterbildung des Weiterbildungspersonals
– Vorwiegend eine Aufgabe des Lernens am Arbeitsplatz.” Nachhaltigkeitsorientierte
Weiterbildungsdidaktik: Die doppelte Multiplikatorenqualifizierung, edited
by Claudia Müller et al., vol. 73, wbv Publikation, 2023, pp. 147–64, doi:10.3278/9783763974382.'
short: 'J. Schwede, C. Harteis, in: C. Müller, J. Pranger, J. Reißland (Eds.), Nachhaltigkeitsorientierte
Weiterbildungsdidaktik: Die doppelte Multiplikatorenqualifizierung, wbv Publikation,
Bielefeld, 2023, pp. 147–164.'
date_created: 2024-03-06T10:38:35Z
date_updated: 2024-03-07T11:20:48Z
department:
- _id: '452'
doi: 10.3278/9783763974382
editor:
- first_name: Claudia
full_name: Müller, Claudia
last_name: Müller
- first_name: Jan
full_name: Pranger, Jan
last_name: Pranger
- first_name: Jens
full_name: Reißland, Jens
last_name: Reißland
intvolume: ' 73'
language:
- iso: ger
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://www.wbv.de/shop/Nachhaltigkeitsorientierte-Weiterbildungsdidaktik-I74382
oa: '1'
page: 147-164
place: Bielefeld
publication: 'Nachhaltigkeitsorientierte Weiterbildungsdidaktik: Die doppelte Multiplikatorenqualifizierung'
publication_status: published
publisher: wbv Publikation
series_title: Berufsbildung, Arbeit und Innovation
status: public
title: Weiterbildung des Weiterbildungspersonals – Vorwiegend eine Aufgabe des Lernens
am Arbeitsplatz
type: book_chapter
user_id: '63391'
volume: 73
year: '2023'
...
---
_id: '30291'
abstract:
- lang: eng
text: "The volume comprises a variety of research approaches that seek to explore
and understand employees’ learning and development through and for work. Working
life reveals challenges through technological, economic and societal development
that can only rudimentarily be addressed by formal education and training. Workplace
learning becomes more and more important for employees and enterprises to successfully
cope with these challenges.\r\nWorkplace learning is a steadily growing field
of educational research but it lacks so far a scholastic canon – there is rather
a diversity of research approaches. This volume reflects this diversity by bringing
together researchers from different countries and different theoretical backgrounds,
presenting their current research on topics that all are relevant for understanding
presages, processes and outcomes of workplace learning. Hence, this volume is
of relevance for researchers as well as practitioners in the field and policy
makers."
alternative_title:
- Insights from a Growing Field
citation:
ama: Harteis C, Gijbels D, Kyndt E, eds. Research Approaches on Workplace Learning.
Springer International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-030-89582-2
apa: Harteis, C., Gijbels, D., & Kyndt, E. (Eds.). (2022). Research Approaches
on Workplace Learning. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2
bibtex: '@book{Harteis_Gijbels_Kyndt_2022, place={Cham}, title={Research Approaches
on Workplace Learning}, DOI={10.1007/978-3-030-89582-2},
publisher={Springer International Publishing}, year={2022} }'
chicago: 'Harteis, Christian, David Gijbels, and Eva Kyndt, eds. Research Approaches
on Workplace Learning. Cham: Springer International Publishing, 2022. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2.'
ieee: 'C. Harteis, D. Gijbels, and E. Kyndt, Eds., Research Approaches on Workplace
Learning. Cham: Springer International Publishing, 2022.'
mla: Harteis, Christian, et al., editors. Research Approaches on Workplace Learning.
Springer International Publishing, 2022, doi:10.1007/978-3-030-89582-2.
short: C. Harteis, D. Gijbels, E. Kyndt, eds., Research Approaches on Workplace
Learning, Springer International Publishing, Cham, 2022.
date_created: 2022-03-13T19:13:27Z
date_updated: 2022-03-13T19:14:34Z
department:
- _id: '452'
doi: 10.1007/978-3-030-89582-2
editor:
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
- first_name: David
full_name: Gijbels, David
last_name: Gijbels
- first_name: Eva
full_name: Kyndt, Eva
last_name: Kyndt
keyword:
- new generation of researchersthe team level of workplace learningindividual level
of workplace learningorganizational level of workplace learningsocietal level of
workplace learninginterdependent cross-level research approachesWork AgencyWork-life
perspectivesTeam learningTeam climateSocial influences on team learningKnowledge
construction in teamsLearning cultureAcknowledgement of competencesTechnology and
professional learningCreation of a learning eco-systemDiversity as a challenge for
organisationsHigher education as preparation for WPLSocial support in networks and
professional learningvocational and professional education
language:
- iso: eng
place: Cham
publication_identifier:
isbn:
- '9783030895815'
- '9783030895822'
issn:
- 2210-5549
- 2210-5557
publication_status: published
publisher: Springer International Publishing
related_material:
link:
- relation: other
url: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-89582-2#about
status: public
title: Research Approaches on Workplace Learning
type: book_editor
user_id: '50788'
year: '2022'
...
---
_id: '30290'
abstract:
- lang: eng
text: The article explores the particular quality of changes introduced through
the latest wave of digital transformation of workplaces. It has effects on workflow
processes, on distribution of work and tasks, and the mode of distributing working
tasks, e.g. through cyber-physical systems. Hence, the changes in work are manifold
and require changes in vocational education and training as well as in workplace
learning. These changes reveal new challenges for research on workplace learning.
Finally, conclusions for future workplace learning research will be developed.
author:
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: 'Harteis C. Research on Workplace Learning in Times of Digitalisation. In:
Research Approaches on Workplace Learning. Springer International Publishing;
2022. doi:10.1007/978-3-030-89582-2_19'
apa: Harteis, C. (2022). Research on Workplace Learning in Times of Digitalisation.
In Research Approaches on Workplace Learning. Springer International Publishing.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2_19
bibtex: '@inbook{Harteis_2022, place={Cham}, title={Research on Workplace Learning
in Times of Digitalisation}, DOI={10.1007/978-3-030-89582-2_19},
booktitle={Research Approaches on Workplace Learning}, publisher={Springer International
Publishing}, author={Harteis, Christian}, year={2022} }'
chicago: 'Harteis, Christian. “Research on Workplace Learning in Times of Digitalisation.”
In Research Approaches on Workplace Learning. Cham: Springer International
Publishing, 2022. https://doi.org/10.1007/978-3-030-89582-2_19.'
ieee: 'C. Harteis, “Research on Workplace Learning in Times of Digitalisation,”
in Research Approaches on Workplace Learning, Cham: Springer International
Publishing, 2022.'
mla: Harteis, Christian. “Research on Workplace Learning in Times of Digitalisation.”
Research Approaches on Workplace Learning, Springer International Publishing,
2022, doi:10.1007/978-3-030-89582-2_19.
short: 'C. Harteis, in: Research Approaches on Workplace Learning, Springer International
Publishing, Cham, 2022.'
date_created: 2022-03-13T19:11:33Z
date_updated: 2022-03-13T19:14:38Z
department:
- _id: '452'
doi: 10.1007/978-3-030-89582-2_19
keyword:
- Digitalisation Self organisation Distribution of labour Automation
language:
- iso: eng
place: Cham
publication: Research Approaches on Workplace Learning
publication_identifier:
isbn:
- '9783030895815'
- '9783030895822'
issn:
- 2210-5549
- 2210-5557
publication_status: published
publisher: Springer International Publishing
related_material:
link:
- relation: other
url: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-89582-2_19#citeas
status: public
title: Research on Workplace Learning in Times of Digitalisation
type: book_chapter
user_id: '50788'
year: '2022'
...
---
_id: '29104'
abstract:
- lang: eng
text: "The digitalization of workplaces can introduce changes on various levels
of work activities. Educational research follows this transformation in one of
two ways: On the one hand, there is the optimistic perspective of expecting to
improve the quality of work and work life; on the other hand, there is the expectation
that conditions of work and work life will generally deteriorate. Irrespective
of the concrete outcomes of digitalization, a general agreement exists that digitalization
will induce changes at workplaces that affect individuals and the tasks they do.
At the same time, however, scholars disagree as to whether employees experience
these changes in terms of affordances that engage them into learning new processes
or if they experience constraints that inhibit further engagement in learning.\r\nThis
chapter explores the particular developments covered under the topic of digitalization
at and of work, explains particular challenges of the introduction of cyber-physical
systems and analyzes consequences for workplace learning. It focuses on conceptual
change as a theoretical framework for understanding the quality of learning processes
that seem inevitable in order to cope with the new requirements and – more importantly
– to use the potentials of the new technologies. It then sketches the poor state
of empirical research conducted in this area – so far limited to exploratory field
studies – even in times of corona, which has boosted the digital transformation.
The chapter ends with a description of the potential and problems of – at best
interdisciplinary – research into learning at digitalized workplaces."
author:
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
- first_name: Michael
full_name: Goller, Michael
id: '30984'
last_name: Goller
orcid: 0000-0002-2820-9178
- first_name: Karl-Heinz
full_name: Gerholz, Karl-Heinz
last_name: Gerholz
citation:
ama: 'Harteis C, Goller M, Gerholz K-H. Digitalization of work: Challenges for workplace
learning. In: Malloch M, Cairns L, Evans K, O’Connor BN, eds. The SAGE Handbook
of Learning and Work. SAGE Publications; 2022:329-342.'
apa: 'Harteis, C., Goller, M., & Gerholz, K.-H. (2022). Digitalization of work:
Challenges for workplace learning. In M. Malloch, L. Cairns, K. Evans, & B.
N. O’Connor (Eds.), The SAGE Handbook of Learning and Work (pp. 329–342).
SAGE Publications.'
bibtex: '@inbook{Harteis_Goller_Gerholz_2022, place={London}, title={Digitalization
of work: Challenges for workplace learning}, booktitle={The SAGE Handbook of Learning
and Work}, publisher={SAGE Publications}, author={Harteis, Christian and Goller,
Michael and Gerholz, Karl-Heinz}, editor={Malloch, Margaret and Cairns, Len and
Evans, Karen and O’Connor, Bridget N.}, year={2022}, pages={329–342} }'
chicago: 'Harteis, Christian, Michael Goller, and Karl-Heinz Gerholz. “Digitalization
of Work: Challenges for Workplace Learning.” In The SAGE Handbook of Learning
and Work, edited by Margaret Malloch, Len Cairns, Karen Evans, and Bridget
N. O’Connor, 329–42. London: SAGE Publications, 2022.'
ieee: 'C. Harteis, M. Goller, and K.-H. Gerholz, “Digitalization of work: Challenges
for workplace learning,” in The SAGE Handbook of Learning and Work, M.
Malloch, L. Cairns, K. Evans, and B. N. O’Connor, Eds. London: SAGE Publications,
2022, pp. 329–342.'
mla: 'Harteis, Christian, et al. “Digitalization of Work: Challenges for Workplace
Learning.” The SAGE Handbook of Learning and Work, edited by Margaret Malloch
et al., SAGE Publications, 2022, pp. 329–42.'
short: 'C. Harteis, M. Goller, K.-H. Gerholz, in: M. Malloch, L. Cairns, K. Evans,
B.N. O’Connor (Eds.), The SAGE Handbook of Learning and Work, SAGE Publications,
London, 2022, pp. 329–342.'
date_created: 2021-12-22T19:07:05Z
date_updated: 2022-02-03T13:27:09Z
department:
- _id: '452'
editor:
- first_name: Margaret
full_name: Malloch, Margaret
last_name: Malloch
- first_name: Len
full_name: Cairns, Len
last_name: Cairns
- first_name: Karen
full_name: Evans, Karen
last_name: Evans
- first_name: Bridget N.
full_name: O'Connor, Bridget N.
last_name: O'Connor
language:
- iso: eng
page: 329-342
place: London
publication: The SAGE Handbook of Learning and Work
publication_identifier:
isbn:
- 978-1-5264-9111-4
publication_status: published
publisher: SAGE Publications
related_material:
link:
- relation: confirmation
url: https://us.sagepub.com/en-us/nam/the-sage-handbook-of-learning-and-work/book267999#description
status: public
title: 'Digitalization of work: Challenges for workplace learning'
type: book_chapter
user_id: '79910'
year: '2022'
...
---
_id: '33270'
author:
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: 'Harteis C. Delphi-Technique as a Method for Research on Professional Learning.
In: Methods for Researching Professional Learning and Development. Springer
International Publishing; 2022. doi:10.1007/978-3-031-08518-5_16'
apa: Harteis, C. (2022). Delphi-Technique as a Method for Research on Professional
Learning. In Methods for Researching Professional Learning and Development.
Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_16
bibtex: '@inbook{Harteis_2022, place={Cham}, title={Delphi-Technique as a Method
for Research on Professional Learning}, DOI={10.1007/978-3-031-08518-5_16},
booktitle={Methods for Researching Professional Learning and Development}, publisher={Springer
International Publishing}, author={Harteis, Christian}, year={2022} }'
chicago: 'Harteis, Christian. “Delphi-Technique as a Method for Research on Professional
Learning.” In Methods for Researching Professional Learning and Development.
Cham: Springer International Publishing, 2022. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08518-5_16.'
ieee: 'C. Harteis, “Delphi-Technique as a Method for Research on Professional Learning,”
in Methods for Researching Professional Learning and Development, Cham:
Springer International Publishing, 2022.'
mla: Harteis, Christian. “Delphi-Technique as a Method for Research on Professional
Learning.” Methods for Researching Professional Learning and Development,
Springer International Publishing, 2022, doi:10.1007/978-3-031-08518-5_16.
short: 'C. Harteis, in: Methods for Researching Professional Learning and Development,
Springer International Publishing, Cham, 2022.'
date_created: 2022-09-06T11:41:53Z
date_updated: 2022-09-06T11:43:24Z
department:
- _id: '452'
doi: 10.1007/978-3-031-08518-5_16
language:
- iso: eng
place: Cham
publication: Methods for Researching Professional Learning and Development
publication_identifier:
isbn:
- '9783031085178'
- '9783031085185'
issn:
- 2210-5549
- 2210-5557
publication_status: published
publisher: Springer International Publishing
status: public
title: Delphi-Technique as a Method for Research on Professional Learning
type: book_chapter
user_id: '50788'
year: '2022'
...
---
_id: '33365'
abstract:
- lang: ger
text: "In der Mehrheit der deutschen Bundesländer ist ein Langzeitpraktikum (Praxissemester)
Bestandteil der Lehramtsstudiengänge. Es zielt insbesondere darauf, Theorie und
Praxis miteinander in Beziehung zu setzen. Trotz der gewichtigen Rolle, die den
Mentor*innen dabei zugeschrieben wird, ist deren Perspektive noch wenig untersucht.
Die empirisch auffindbaren Unterschiede in der Betreuung Studierender könnten
u. a. auf unterschiedliche Vorstellungen von der Beziehung zwischen Theorie und
Praxis seitens der Mentor*innen zurückzuführen sein. Diese Vorstellungen interessieren
in der im Folgenden dargestellten explorativen Interviewstudie, deren Daten einer
strukturierenden Inhaltsanalyse unterzogen wurden. Nachstehenden Forschungsfragen
wird nachgegangen:\r\n\r\n1) Sind die Mentor*innen auf die Aufgabe der Verknüpfung
von Theorie und Praxis vorbereitet?\r\n\r\n2) Werden in den Erzählungen der Mentor*innen
zu gelingenden und misslingenden Betreuungserfahrungen Theorie-Praxis-Relationierungsfiguren
sichtbar, wenn ja, welche und zeigen sich Bemühungen der Verknüpfung von Theorie
und Praxis?\r\n\r\n3) Werden in den Erzählungen der Mentor*innen zur eigenen Lerngeschichte
Theorie-Praxis-Relationierungsfiguren sichtbar, wenn ja, welche und welche relative
Rolle spielt das Ausbildungswissen aus Sicht der Mentor*innen für die Entwicklung
ihres Könnens?\r\n\r\n4) Welches Wissensverständnis der Mentor*innen zeigt sich
in den Transkripten und welche Relevanz wird Wissen im Vergleich zu Erfahrung,
Reflexion von Erfahrung und Persönlichkeit zugeschrieben?\r\n\r\nEs zeigt sich,
dass die Mentor*innen das Theorie-Praxis-Verhältnis in den Gesprächen selten thematisieren,
die Begriffe „Wissen“ und „Können“ synonym verwenden und der Erfahrung für die
Entwicklung von Können eine höhere Relevanz beimessen als dem didaktischen und
pädagogischen Ausbildungswissen."
author:
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
last_name: Caruso
- first_name: Georg Hans
full_name: Neuweg, Georg Hans
last_name: Neuweg
- first_name: Marlene
full_name: Wagner, Marlene
last_name: Wagner
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: 'Caruso C, Neuweg GH, Wagner M, Harteis C. Theorie-Praxis-Relationierung im
Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen. Eine explorative Studie. Zeitschrift
für Erziehungswissenschaft. Published online 2022. doi:10.1007/s11618-022-01123-x'
apa: 'Caruso, C., Neuweg, G. H., Wagner, M., & Harteis, C. (2022). Theorie-Praxis-Relationierung
im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen. Eine explorative Studie.
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01123-x'
bibtex: '@article{Caruso_Neuweg_Wagner_Harteis_2022, title={Theorie-Praxis-Relationierung
im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen. Eine explorative Studie},
DOI={10.1007/s11618-022-01123-x},
journal={Zeitschrift für Erziehungswissenschaft}, publisher={Springer Science
and Business Media LLC}, author={Caruso, Carina and Neuweg, Georg Hans and Wagner,
Marlene and Harteis, Christian}, year={2022} }'
chicago: 'Caruso, Carina, Georg Hans Neuweg, Marlene Wagner, and Christian Harteis.
“Theorie-Praxis-Relationierung im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen.
Eine explorative Studie.” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 2022.
https://doi.org/10.1007/s11618-022-01123-x.'
ieee: 'C. Caruso, G. H. Neuweg, M. Wagner, and C. Harteis, “Theorie-Praxis-Relationierung
im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen. Eine explorative Studie,”
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 2022, doi: 10.1007/s11618-022-01123-x.'
mla: 'Caruso, Carina, et al. “Theorie-Praxis-Relationierung im Praxissemester: Die
Perspektive der Mentor*innen. Eine explorative Studie.” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft,
Springer Science and Business Media LLC, 2022, doi:10.1007/s11618-022-01123-x.'
short: C. Caruso, G.H. Neuweg, M. Wagner, C. Harteis, Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
(2022).
date_created: 2022-09-14T06:41:16Z
date_updated: 2022-09-14T15:20:57Z
department:
- _id: '452'
doi: 10.1007/s11618-022-01123-x
keyword:
- Lehrer*innenbildung
- Mentoring
- Praxissemester
- Professionalisierung
- Theorie-Praxis-Relationierung
language:
- iso: ger
publication: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
publication_identifier:
issn:
- 1434-663X
- 1862-5215
publication_status: published
publisher: Springer Science and Business Media LLC
status: public
title: 'Theorie-Praxis-Relationierung im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen.
Eine explorative Studie'
type: journal_article
user_id: '74133'
year: '2022'
...
---
_id: '35112'
abstract:
- lang: ger
text: "In der Mehrheit der deutschen Bundesländer ist ein Langzeitpraktikum (Praxissemester)
Bestandteil der Lehramtsstudiengänge. Es zielt insbesondere darauf, Theorie und
Praxis miteinander in Beziehung zu setzen. Trotz der gewichtigen Rolle, die den
Mentor*innen dabei zugeschrieben wird, ist deren Perspektive noch wenig untersucht.
Die empirisch auffindbaren Unterschiede in der Betreuung Studierender könnten
u. a. auf unterschiedliche Vorstellungen von der Beziehung zwischen Theorie und
Praxis seitens der Mentor*innen zurückzuführen sein. Diese Vorstellungen interessieren
in der im Folgenden dargestellten explorativen Interviewstudie, deren Daten einer
strukturierenden Inhaltsanalyse unterzogen wurden. Nachstehenden Forschungsfragen
wird nachgegangen:\r\n\r\n1) Sind die Mentor*innen auf die Aufgabe der Verknüpfung
von Theorie und Praxis vorbereitet?\r\n\r\n2) Werden in den Erzählungen der Mentor*innen
zu gelingenden und misslingenden Betreuungserfahrungen Theorie-Praxis-Relationierungsfiguren
sichtbar, wenn ja, welche und zeigen sich Bemühungen der Verknüpfung von Theorie
und Praxis?\r\n\r\n3) Werden in den Erzählungen der Mentor*innen zur eigenen Lerngeschichte
Theorie-Praxis-Relationierungsfiguren sichtbar, wenn ja, welche und welche relative
Rolle spielt das Ausbildungswissen aus Sicht der Mentor*innen für die Entwicklung
ihres Könnens?\r\n\r\n4) Welches Wissensverständnis der Mentor*innen zeigt sich
in den Transkripten und welche Relevanz wird Wissen im Vergleich zu Erfahrung,
Reflexion von Erfahrung und Persönlichkeit zugeschrieben?\r\n\r\nEs zeigt sich,
dass die Mentor*innen das Theorie-Praxis-Verhältnis in den Gesprächen selten thematisieren,
die Begriffe „Wissen“ und „Können“ synonym verwenden und der Erfahrung für die
Entwicklung von Können eine höhere Relevanz beimessen als dem didaktischen und
pädagogischen Ausbildungswissen.\r\n"
- lang: eng
text: "In most of the German federal states, a long-term internship is part of teacher
education at universities. Notably, an internship aims to relate theory and practice.
Despite the important role attributed to mentors, only little is known about their
perspective. According to previous results, the mentoring of students varies.
This could be due, among others, to different ideas about the relationship between
theory and practice. The explorative interview study presented below is therefore
dedicated to mentors’ ideas of the relationship between theory and practice. The
following research questions were investigated:\r\n\r\n1) Are the mentors prepared
for the task of linking theory and practice?\r\n\r\n2) Do the mentors’ stories
on successful and unsuccessful mentoring experiences reveal theory-practice-relational
figures, if so, which and do efforts to relate theory and practice become apparent?\r\n\r\n3)
Do theory-practice-relational figures become visible in the mentors’ narratives
on their own learning history, if so, what and what relative role does knowledge
play from the mentors’ perspective in the context of their skill development?\r\n\r\n4)
What understanding of knowledge of the mentors is reflected in the transcripts
and what relevance is attributed to knowledge in comparison to experience, reflection
of experience and personality?\r\n\r\nThe results show that the mentors rarely
address the theory-practice relationship, use the term “knowledge” to name both
knowing that and knowing how, and attach greater relevance to experience for skill
development than to didactic and pedagogical knowledge."
alternative_title:
- Eine explorative Studie
author:
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
id: '23123'
last_name: Caruso
- first_name: Georg Hans
full_name: Neuweg, Georg Hans
last_name: Neuweg
- first_name: 'Michael '
full_name: 'Wagner, Michael '
last_name: Wagner
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: 'Caruso C, Neuweg GH, Wagner M, Harteis C. Theorie-Praxis-Relationierung im
Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
Published online 2022. doi:s11618-022-01123-x'
apa: 'Caruso, C., Neuweg, G. H., Wagner, M., & Harteis, C. (2022). Theorie-Praxis-Relationierung
im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
https://doi.org/s11618-022-01123-x'
bibtex: '@article{Caruso_Neuweg_Wagner_Harteis_2022, title={Theorie-Praxis-Relationierung
im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen.}, DOI={s11618-022-01123-x},
journal={Zeitschrift für Erziehungswissenschaft}, publisher={Springer }, author={Caruso,
Carina and Neuweg, Georg Hans and Wagner, Michael and Harteis, Christian}, year={2022}
}'
chicago: 'Caruso, Carina, Georg Hans Neuweg, Michael Wagner, and Christian Harteis.
“Theorie-Praxis-Relationierung im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen.”
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 2022. https://doi.org/s11618-022-01123-x.'
ieee: 'C. Caruso, G. H. Neuweg, M. Wagner, and C. Harteis, “Theorie-Praxis-Relationierung
im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen.,” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft,
2022, doi: s11618-022-01123-x.'
mla: 'Caruso, Carina, et al. “Theorie-Praxis-Relationierung im Praxissemester: Die
Perspektive der Mentor*innen.” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft,
Springer , 2022, doi:s11618-022-01123-x.'
short: C. Caruso, G.H. Neuweg, M. Wagner, C. Harteis, Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
(2022).
date_created: 2023-01-02T17:03:58Z
date_updated: 2023-01-06T12:10:46Z
doi: s11618-022-01123-x
keyword:
- Lehrer*innenbildung
- Mentoring
- Praxissemester
- Professionalisierung
- Theorie-Praxis-Relationierung / Teacher training
- Mentoring
- Internship
- Professionalization
- Theory-practice-relation
language:
- iso: ger
publication: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
publication_status: published
publisher: 'Springer '
status: public
title: 'Theorie-Praxis-Relationierung im Praxissemester: Die Perspektive der Mentor*innen.'
type: journal_article
user_id: '86519'
year: '2022'
...
---
_id: '35323'
abstract:
- lang: ger
text: Der Begriff der „Zwangsdigitalisierung“ beschreibt, dass als eine Folge der
Corona-Pandemie Präsenzformate durch digital gestützte Settings ersetzt werden
sowie Alter- nativen zur Kommunikation und für das gemeinsame Arbeiten und Lernen
in Präsenz gefunden werden mussten. Digital gestützte Lehr-Lernsettings scheinen
seit dem ersten Lockdown sowohl an Schulen als auch an Hochschulen eine Möglichkeit
dafür darzustellen, die Lern- und Entwicklungsprozesse (z. B. von Schülerinnen
und Schülern, angehenden Lehrkräften) trotz physischer Distanz weiterzuführen.
In diesem Beitrag werden die mit der Zwangsdigitalisierung an den Hochschulen
verbundenen Chancen und Grenzen für die Entwicklung digitalisierungsbezogener
Kompetenzen angehender Lehrkräfte herausgearbeitet. Dabei richtet sich der Blick
auf den Wert von Erfahrungen für Lernen und Entwicklung. Zudem wird, gemäß der
den Angebots-Nutzungs-Modellen inhärenten Logik einer „Wirkkette“, Bezug genommen
auf Perspektiven von Studierenden, deren prospektiven Schülerinnen und Schülern
sowie von Dozierenden.
- lang: eng
text: "The term forced digitization describes the fact that, as a consequence of
the corona pandemic, face-to-face formats had to be replaced by digitally supported
settings within a very short period of time, and alternatives had to be found
for communication and for working and learning together in the classroom. Digitally
supported instructional settings seem to be an important way to continue learning
and development processes (e.g., of students, prospective teachers) despite physical
distance in both schools and universities since the first lockdown. This paper
elaborates on the opportunities and limitations of forced digitization in university
teaching on the development of digitizationrelated competencies in prospective
teachers. The article focuses on two theoretical conceptions: firstly, the value
of experience for learning and development, secondly, the logic of supply-use
models and their assumptions about learning and development. The article addresses
the perspectives of students, their future pupils, and lecturers.\r\n"
alternative_title:
- Zwangsdigitalisierung durch die Corona-Pandemie als Impulsgeberin für die Gestaltung
digital gestützter Hochschullehre in den Lehramtsstudiengängen
author:
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
id: '23123'
last_name: Caruso
- first_name: Marike
full_name: Bruns, Marike
last_name: Bruns
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: 'Caruso C, Bruns M, Harteis C. Von der Not zur Tugend!? In: Heisler D, Meier
J, eds. Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s) Folgen für
die schulische und außerschulische Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und
bei Bildungsträgern. Vol 65. Berufsbildung, Arbeit und Innovation. wbv; 2022:137–157.
doi:10.3278/9783763972579'
apa: Caruso, C., Bruns, M., & Harteis, C. (2022). Von der Not zur Tugend!? In
D. Heisler & J. Meier (Eds.), Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen
und Lockdown(s) Folgen für die schulische und außerschulische Berufsausbildung
in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern (Vol. 65, pp. 137–157). wbv.
https://doi.org/10.3278/9783763972579
bibtex: '@inbook{Caruso_Bruns_Harteis_2022, place={Bielefeld}, series={Berufsbildung,
Arbeit und Innovation}, title={Von der Not zur Tugend!?}, volume={65}, DOI={10.3278/9783763972579}, booktitle={Berufsausbildung
zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s) Folgen für die schulische und außerschulische
Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern}, publisher={wbv},
author={Caruso, Carina and Bruns, Marike and Harteis, Christian}, editor={Heisler,
Dietmar and Meier, Jörg}, year={2022}, pages={137–157}, collection={Berufsbildung,
Arbeit und Innovation} }'
chicago: 'Caruso, Carina, Marike Bruns, and Christian Harteis. “Von der Not zur
Tugend!?” In Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s) Folgen
für die schulische und außerschulische Berufsausbildung in Schule, im Betrieb
und bei Bildungsträgern, edited by Dietmar Heisler and Jörg Meier, 65:137–157.
Berufsbildung, Arbeit und Innovation. Bielefeld: wbv, 2022. https://doi.org/10.3278/9783763972579.'
ieee: 'C. Caruso, M. Bruns, and C. Harteis, “Von der Not zur Tugend!?,” in Berufsausbildung
zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s) Folgen für die schulische und außerschulische
Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern, vol. 65, D.
Heisler and J. Meier, Eds. Bielefeld: wbv, 2022, pp. 137–157.'
mla: Caruso, Carina, et al. “Von der Not zur Tugend!?” Berufsausbildung zwischen
Hygienemaßnahmen und Lockdown(s) Folgen für die schulische und außerschulische
Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern, edited by
Dietmar Heisler and Jörg Meier, vol. 65, wbv, 2022, pp. 137–157, doi:10.3278/9783763972579.
short: 'C. Caruso, M. Bruns, C. Harteis, in: D. Heisler, J. Meier (Eds.), Berufsausbildung
zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s) Folgen für die schulische und außerschulische
Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern, wbv, Bielefeld,
2022, pp. 137–157.'
date_created: 2023-01-06T11:22:04Z
date_updated: 2023-01-06T12:15:31Z
doi: 10.3278/9783763972579
editor:
- first_name: Dietmar
full_name: Heisler, Dietmar
last_name: Heisler
- first_name: Jörg
full_name: Meier, Jörg
last_name: Meier
intvolume: ' 65'
keyword:
- Hochschullehre
- Lehrer:innenausbildung
- Medienkompetenz / teacher education
- teaching at university
- media literacy
language:
- iso: ger
page: 137–157
place: Bielefeld
publication: Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s) Folgen für
die schulische und außerschulische Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei
Bildungsträgern
publication_identifier:
eisbn:
- 978-3-7639-7257-9
isbn:
- 978-3-7639-7146-6
publication_status: published
publisher: wbv
series_title: Berufsbildung, Arbeit und Innovation
status: public
title: Von der Not zur Tugend!?
type: book_chapter
user_id: '86519'
volume: 65
year: '2022'
...
---
_id: '50408'
author:
- first_name: Michael
full_name: Goller, Michael
id: '30984'
last_name: Goller
orcid: 0000-0002-2820-9178
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
id: '23123'
last_name: Caruso
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: Goller M, Caruso C, Harteis C. Erkenntnisse zur Verbesserung von Mentoringprozessen
in der Lehrer:innenausbildung. SEMINAR – Lehrerbildung und Schule. 2022;28(4).
doi:10.3278/SEM2204W006
apa: Goller, M., Caruso, C., & Harteis, C. (2022). Erkenntnisse zur Verbesserung
von Mentoringprozessen in der Lehrer:innenausbildung. SEMINAR – Lehrerbildung
Und Schule, 28(4). https://doi.org/10.3278/SEM2204W006
bibtex: '@article{Goller_Caruso_Harteis_2022, title={Erkenntnisse zur Verbesserung
von Mentoringprozessen in der Lehrer:innenausbildung}, volume={28}, DOI={10.3278/SEM2204W006},
number={4}, journal={SEMINAR – Lehrerbildung und Schule}, author={Goller, Michael
and Caruso, Carina and Harteis, Christian}, year={2022} }'
chicago: Goller, Michael, Carina Caruso, and Christian Harteis. “Erkenntnisse Zur
Verbesserung von Mentoringprozessen in Der Lehrer:Innenausbildung.” SEMINAR
– Lehrerbildung Und Schule 28, no. 4 (2022). https://doi.org/10.3278/SEM2204W006.
ieee: 'M. Goller, C. Caruso, and C. Harteis, “Erkenntnisse zur Verbesserung von
Mentoringprozessen in der Lehrer:innenausbildung,” SEMINAR – Lehrerbildung
und Schule, vol. 28, no. 4, 2022, doi: 10.3278/SEM2204W006.'
mla: Goller, Michael, et al. “Erkenntnisse Zur Verbesserung von Mentoringprozessen
in Der Lehrer:Innenausbildung.” SEMINAR – Lehrerbildung Und Schule, vol.
28, no. 4, 2022, doi:10.3278/SEM2204W006.
short: M. Goller, C. Caruso, C. Harteis, SEMINAR – Lehrerbildung Und Schule 28 (2022).
date_created: 2024-01-09T18:10:53Z
date_updated: 2024-01-09T18:11:16Z
doi: 10.3278/SEM2204W006
intvolume: ' 28'
issue: '4'
language:
- iso: eng
publication: SEMINAR – Lehrerbildung und Schule
status: public
title: Erkenntnisse zur Verbesserung von Mentoringprozessen in der Lehrer:innenausbildung
type: journal_article
user_id: '86519'
volume: 28
year: '2022'
...
---
_id: '26686'
author:
- first_name: Angelina
full_name: Berisha-Gawlowski, Angelina
last_name: Berisha-Gawlowski
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
last_name: Caruso
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: 'Berisha-Gawlowski A, Caruso C, Harteis C. The concept of a digital twin and
its potential for learning organizations. In: Ifenthaler D, ed. Digital Transformation
of Learning Organizations. Springer; 2021:95-113.'
apa: Berisha-Gawlowski, A., Caruso, C., & Harteis, C. (2021). The concept of
a digital twin and its potential for learning organizations. In D. Ifenthaler
(Ed.), Digital transformation of learning organizations (pp. 95–113). Springer.
bibtex: '@inbook{Berisha-Gawlowski_Caruso_Harteis_2021, place={Cham}, title={The
concept of a digital twin and its potential for learning organizations}, booktitle={Digital
transformation of learning organizations}, publisher={Springer}, author={Berisha-Gawlowski,
Angelina and Caruso, Carina and Harteis, Christian}, editor={Ifenthaler, Dirk},
year={2021}, pages={95–113} }'
chicago: 'Berisha-Gawlowski, Angelina, Carina Caruso, and Christian Harteis. “The
Concept of a Digital Twin and Its Potential for Learning Organizations.” In Digital
Transformation of Learning Organizations, edited by Dirk Ifenthaler, 95–113.
Cham: Springer, 2021.'
ieee: 'A. Berisha-Gawlowski, C. Caruso, and C. Harteis, “The concept of a digital
twin and its potential for learning organizations,” in Digital transformation
of learning organizations, D. Ifenthaler, Ed. Cham: Springer, 2021, pp. 95–113.'
mla: Berisha-Gawlowski, Angelina, et al. “The Concept of a Digital Twin and Its
Potential for Learning Organizations.” Digital Transformation of Learning Organizations,
edited by Dirk Ifenthaler, Springer, 2021, pp. 95–113.
short: 'A. Berisha-Gawlowski, C. Caruso, C. Harteis, in: D. Ifenthaler (Ed.), Digital
Transformation of Learning Organizations, Springer, Cham, 2021, pp. 95–113.'
date_created: 2021-10-21T11:49:35Z
date_updated: 2022-01-06T06:57:25Z
department:
- _id: '452'
editor:
- first_name: Dirk
full_name: Ifenthaler, Dirk
last_name: Ifenthaler
language:
- iso: eng
page: 95-113
place: Cham
publication: Digital transformation of learning organizations
publication_status: published
publisher: Springer
status: public
title: The concept of a digital twin and its potential for learning organizations
type: book_chapter
user_id: '27503'
year: '2021'
...
---
_id: '26690'
author:
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: 'Harteis C. Die Forderung nach Lebenslangem Lernen: Zwischen Banalität, Herausforderung
und Zumutung. In: Gembris H, Herbst S, Menze J, Krettenauer T, eds. Lebenslanges
Lernen in der Musikpädagogik. Theorie und Praxis . Lit; 2021:37-50.'
apa: 'Harteis, C. (2021). Die Forderung nach Lebenslangem Lernen: Zwischen Banalität,
Herausforderung und Zumutung. In H. Gembris, S. Herbst, J. Menze, & T. Krettenauer
(Eds.), Lebenslanges Lernen in der Musikpädagogik. Theorie und Praxis
(pp. 37–50). Lit.'
bibtex: '@inbook{Harteis_2021, place={Münster}, title={Die Forderung nach Lebenslangem
Lernen: Zwischen Banalität, Herausforderung und Zumutung}, booktitle={Lebenslanges
Lernen in der Musikpädagogik. Theorie und Praxis }, publisher={Lit}, author={Harteis,
Christian}, editor={Gembris, Heiner and Herbst, S. and Menze, J. and Krettenauer,
Thomas}, year={2021}, pages={37–50} }'
chicago: 'Harteis, Christian. “Die Forderung nach Lebenslangem Lernen: Zwischen
Banalität, Herausforderung und Zumutung.” In Lebenslanges Lernen in der Musikpädagogik.
Theorie und Praxis , edited by Heiner Gembris, S. Herbst, J. Menze, and Thomas
Krettenauer, 37–50. Münster: Lit, 2021.'
ieee: 'C. Harteis, “Die Forderung nach Lebenslangem Lernen: Zwischen Banalität,
Herausforderung und Zumutung,” in Lebenslanges Lernen in der Musikpädagogik.
Theorie und Praxis , H. Gembris, S. Herbst, J. Menze, and T. Krettenauer,
Eds. Münster: Lit, 2021, pp. 37–50.'
mla: 'Harteis, Christian. “Die Forderung nach Lebenslangem Lernen: Zwischen Banalität,
Herausforderung und Zumutung.” Lebenslanges Lernen in der Musikpädagogik. Theorie
und Praxis , edited by Heiner Gembris et al., Lit, 2021, pp. 37–50.'
short: 'C. Harteis, in: H. Gembris, S. Herbst, J. Menze, T. Krettenauer (Eds.),
Lebenslanges Lernen in der Musikpädagogik. Theorie und Praxis , Lit, Münster,
2021, pp. 37–50.'
date_created: 2021-10-21T11:53:20Z
date_updated: 2022-01-06T06:57:25Z
department:
- _id: '452'
editor:
- first_name: Heiner
full_name: Gembris, Heiner
last_name: Gembris
- first_name: S.
full_name: Herbst, S.
last_name: Herbst
- first_name: J.
full_name: Menze, J.
last_name: Menze
- first_name: Thomas
full_name: Krettenauer, Thomas
last_name: Krettenauer
language:
- iso: ger
page: 37-50
place: Münster
publication: 'Lebenslanges Lernen in der Musikpädagogik. Theorie und Praxis '
publication_status: published
publisher: Lit
status: public
title: 'Die Forderung nach Lebenslangem Lernen: Zwischen Banalität, Herausforderung
und Zumutung'
type: book_chapter
user_id: '27503'
year: '2021'
...
---
_id: '29728'
abstract:
- lang: eng
text: 'Purpose: This study aims at investigating how digitalisation (in
the sense of industry 4.0) has changed the work of farmers and how they experience
the changes from more traditional work to digitalised agriculture. It also investigates
what knowledge farmers require on digitalised farms and how they acquire it. Dairy
farming was used as domain of investigation since it, unlike other industries,
has strongly been affected by digitalisation throughout the last years.Method:
Exploratory interviews with 10 livestock farmers working on digitalised dairy
farms were analysed using qualitative content analysis. A deductive and inductive
coding strategy was used. Findings: Farming work has changed from more manual
tasks towards symbol manipulation and data processing. Farmers must be able to
use computers and other digital devices to retrieve and analyse sensor data that
allow them to monitor and control the processes on their farm. For this new kind
of work, farmers require elaborated mental models that link traditional farming
knowledge with knowledge about digital systems, including a strong understanding
of production processes underlying their farm. Learning is mostly based on instructions
offered by manufacturers of the new technology as well as informal and non-formal
learning modes. Even younger farmers report that digital technology was not sufficiently
covered in their (vocational) degrees. In general, farmers emphasises the positive
effects of digitalisation both on their working as well as private life. Conclusions:
Farmers should be aware of the opportunities as well as the potential drawbacks
of the digitalisation of work processes in agriculture. Providers of agricultural
education (like vocational schools or training institutes) need to incorporate
the knowledge and skills required to work in digitalised environments (e.g., data
literacy) in their syllabi. Further studies are required to assess how digitalisation
changes farming practices and what knowledge as well as skills linked to these
developments are required in the future.'
author:
- first_name: Michael
full_name: Goller, Michael
id: '30984'
last_name: Goller
orcid: 0000-0002-2820-9178
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
last_name: Caruso
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: 'Goller M, Caruso C, Harteis C. Digitalisation in Agriculture: Knowledge and
Learning Requirements of German Dairy Farmers. International Journal for Research
in Vocational Education and Training. 2021;8(2):208-223. doi:10.13152/ijrvet.8.2.4'
apa: 'Goller, M., Caruso, C., & Harteis, C. (2021). Digitalisation in Agriculture:
Knowledge and Learning Requirements of German Dairy Farmers. International
Journal for Research in Vocational Education and Training, 8(2), 208–223.
https://doi.org/10.13152/ijrvet.8.2.4'
bibtex: '@article{Goller_Caruso_Harteis_2021, title={Digitalisation in Agriculture:
Knowledge and Learning Requirements of German Dairy Farmers}, volume={8}, DOI={10.13152/ijrvet.8.2.4}, number={2},
journal={International Journal for Research in Vocational Education and Training},
publisher={Uni Bremen Campus GmbH}, author={Goller, Michael and Caruso, Carina
and Harteis, Christian}, year={2021}, pages={208–223} }'
chicago: 'Goller, Michael, Carina Caruso, and Christian Harteis. “Digitalisation
in Agriculture: Knowledge and Learning Requirements of German Dairy Farmers.”
International Journal for Research in Vocational Education and Training
8, no. 2 (2021): 208–23. https://doi.org/10.13152/ijrvet.8.2.4.'
ieee: 'M. Goller, C. Caruso, and C. Harteis, “Digitalisation in Agriculture: Knowledge
and Learning Requirements of German Dairy Farmers,” International Journal for
Research in Vocational Education and Training, vol. 8, no. 2, pp. 208–223,
2021, doi: 10.13152/ijrvet.8.2.4.'
mla: 'Goller, Michael, et al. “Digitalisation in Agriculture: Knowledge and Learning
Requirements of German Dairy Farmers.” International Journal for Research in
Vocational Education and Training, vol. 8, no. 2, Uni Bremen Campus GmbH,
2021, pp. 208–23, doi:10.13152/ijrvet.8.2.4.'
short: M. Goller, C. Caruso, C. Harteis, International Journal for Research in Vocational
Education and Training 8 (2021) 208–223.
date_created: 2022-02-03T11:37:42Z
date_updated: 2022-02-03T11:52:36Z
department:
- _id: '452'
doi: 10.13152/ijrvet.8.2.4
intvolume: ' 8'
issue: '2'
keyword:
- Education
language:
- iso: eng
page: 208-223
publication: International Journal for Research in Vocational Education and Training
publication_identifier:
issn:
- 2197-8646
- 2197-8638
publication_status: published
publisher: Uni Bremen Campus GmbH
status: public
title: 'Digitalisation in Agriculture: Knowledge and Learning Requirements of German
Dairy Farmers'
type: journal_article
user_id: '74133'
volume: 8
year: '2021'
...
---
_id: '26689'
author:
- first_name: Michael
full_name: Goller, Michael
id: '30984'
last_name: Goller
orcid: 0000-0002-2820-9178
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
last_name: Caruso
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: 'Goller M, Caruso C, Harteis C. Digitalisation in agriculture: Knowledge and
learning requirements of German diary farmers. International Journal of Research
on Vocational and Educational Training. 2021;8(2):208-223.'
apa: 'Goller, M., Caruso, C., & Harteis, C. (2021). Digitalisation in agriculture:
Knowledge and learning requirements of German diary farmers. International
Journal of Research on Vocational and Educational Training, 8(2), 208–223.'
bibtex: '@article{Goller_Caruso_Harteis_2021, title={Digitalisation in agriculture:
Knowledge and learning requirements of German diary farmers}, volume={8}, number={2},
journal={International Journal of Research on Vocational and Educational Training},
author={Goller, Michael and Caruso, Carina and Harteis, Christian}, year={2021},
pages={208–223} }'
chicago: 'Goller, Michael, Carina Caruso, and Christian Harteis. “Digitalisation
in Agriculture: Knowledge and Learning Requirements of German Diary Farmers.”
International Journal of Research on Vocational and Educational Training
8, no. 2 (2021): 208–23.'
ieee: 'M. Goller, C. Caruso, and C. Harteis, “Digitalisation in agriculture: Knowledge
and learning requirements of German diary farmers,” International Journal of
Research on Vocational and Educational Training, vol. 8, no. 2, pp. 208–223,
2021.'
mla: 'Goller, Michael, et al. “Digitalisation in Agriculture: Knowledge and Learning
Requirements of German Diary Farmers.” International Journal of Research on
Vocational and Educational Training, vol. 8, no. 2, 2021, pp. 208–23.'
short: M. Goller, C. Caruso, C. Harteis, International Journal of Research on Vocational
and Educational Training 8 (2021) 208–223.
date_created: 2021-10-21T11:51:23Z
date_updated: 2022-09-14T14:45:54Z
department:
- _id: '452'
intvolume: ' 8'
issue: '2'
language:
- iso: eng
page: 208-223
publication: International Journal of Research on Vocational and Educational Training
publication_status: published
status: public
title: 'Digitalisation in agriculture: Knowledge and learning requirements of German
diary farmers'
type: journal_article
user_id: '14931'
volume: 8
year: '2021'
...
---
_id: '35202'
abstract:
- lang: eng
text: "Purpose: This study aims at investigating how digitalisation (in the sense
of industry 4.0) has changed the work of farmers and how they experience the changes
from more traditional work to digitalised agriculture. It also investigates what
knowledge farmers require on digitalised farms and how they acquire it. Dairy
farming was used as domain of investigation since it, unlike other industries,
has strongly been affected by digitalisation throughout the last years.\r\n\r\nMethod:
Exploratory interviews with 10 livestock farmers working on digitalised dairy
farms were analysed using qualitative content analysis. A deductive and inductive
coding strategy was used. \r\n\r\nFindings: Farming work has changed from more
manual tasks towards symbol manipulation and data processing. Farmers must be
able to use computers and other digital devices to retrieve and analyse sensor
data that allow them to monitor and control the processes on their farm. For this
new kind of work, farmers require elaborated mental models that link traditional
farming knowledge with knowledge about digital systems, including a strong understanding
of production processes underlying their farm. Learning is mostly based on instructions
offered by manufacturers of the new technology as well as informal and non-formal
learning modes. Even younger farmers report that digital technology was not sufficiently
covered in their (vocational) degrees. In general, farmers emphasises the positive
effects of digitalisation both on their working as well as private life. \r\n\r\nConclusions:
Farmers should be aware of the opportunities as well as the potential drawbacks
of the digitalisation of work processes in agriculture. Providers of agricultural
education (like vocational schools or training institutes) need to incorporate
the knowledge and skills required to work in digitalised environments (e.g., data
literacy) in their syllabi. Further studies are required to assess how digitalisation
changes farming practices and what knowledge as well as skills linked to these
developments are required in the future."
author:
- first_name: Michael
full_name: Goller, Michael
id: '30984'
last_name: Goller
orcid: 0000-0002-2820-9178
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
id: '23123'
last_name: Caruso
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: 'Goller M, Caruso C, Harteis C. Digitalisation in Agriculture: Knowledge and
Learning Requirements of German Dairy Farmers. International Journal for Research
in Vocational Education and Training. 2021;8(2):208–223. doi:10.13152/IJRVET.8.2.4.'
apa: 'Goller, M., Caruso, C., & Harteis, C. (2021). Digitalisation in Agriculture:
Knowledge and Learning Requirements of German Dairy Farmers. International
Journal for Research in Vocational Education and Training, 8(2), 208–223.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.2.4.'
bibtex: '@article{Goller_Caruso_Harteis_2021, title={Digitalisation in Agriculture:
Knowledge and Learning Requirements of German Dairy Farmers}, volume={8}, DOI={10.13152/IJRVET.8.2.4.}, number={2},
journal={International Journal for Research in Vocational Education and Training},
author={Goller, Michael and Caruso, Carina and Harteis, Christian}, year={2021},
pages={208–223} }'
chicago: 'Goller, Michael, Carina Caruso, and Christian Harteis. “Digitalisation
in Agriculture: Knowledge and Learning Requirements of German Dairy Farmers.”
International Journal for Research in Vocational Education and Training
8, no. 2 (2021): 208–223. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.2.4.'
ieee: 'M. Goller, C. Caruso, and C. Harteis, “Digitalisation in Agriculture: Knowledge
and Learning Requirements of German Dairy Farmers,” International Journal for
Research in Vocational Education and Training, vol. 8, no. 2, pp. 208–223,
2021, doi: 10.13152/IJRVET.8.2.4.'
mla: 'Goller, Michael, et al. “Digitalisation in Agriculture: Knowledge and Learning
Requirements of German Dairy Farmers.” International Journal for Research in
Vocational Education and Training, vol. 8, no. 2, 2021, pp. 208–223, doi:10.13152/IJRVET.8.2.4.'
short: M. Goller, C. Caruso, C. Harteis, International Journal for Research in Vocational
Education and Training 8 (2021) 208–223.
date_created: 2023-01-04T10:08:59Z
date_updated: 2023-01-06T12:17:27Z
doi: 10.13152/IJRVET.8.2.4.
intvolume: ' 8'
issue: '2'
keyword:
- Work-Based Learning
- Organisational Change
- Digital Competences
- Qualitative Research
- Digitalisation
- Farming
- Dairy
- VET
- Vocational Education and Training
language:
- iso: eng
page: 208–223
publication: International Journal for Research in Vocational Education and Training
publication_identifier:
issn:
- 2197-8646
publication_status: published
status: public
title: 'Digitalisation in Agriculture: Knowledge and Learning Requirements of German
Dairy Farmers'
type: journal_article
user_id: '86519'
volume: 8
year: '2021'
...
---
_id: '34866'
alternative_title:
- Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken
citation:
ama: Caruso C, Harteis C, Gröschner A, eds. Theorie und Praxis in der Lehrerbildung.
Springer Fachmedien; 2021. doi:10.1007/978-3-658-32568-8
apa: Caruso, C., Harteis, C., & Gröschner, A. (Eds.). (2021). Theorie und
Praxis in der Lehrerbildung. Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32568-8
bibtex: '@book{Caruso_Harteis_Gröschner_2021, place={Wiesbaden}, title={Theorie
und Praxis in der Lehrerbildung}, DOI={10.1007/978-3-658-32568-8},
publisher={Springer Fachmedien}, year={2021} }'
chicago: 'Caruso, Carina, Christian Harteis, and Alexander Gröschner, eds. Theorie
und Praxis in der Lehrerbildung. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32568-8.'
ieee: 'C. Caruso, C. Harteis, and A. Gröschner, Eds., Theorie und Praxis in der
Lehrerbildung. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 2021.'
mla: Caruso, Carina, et al., editors. Theorie und Praxis in der Lehrerbildung.
Springer Fachmedien, 2021, doi:10.1007/978-3-658-32568-8.
short: C. Caruso, C. Harteis, A. Gröschner, eds., Theorie und Praxis in der Lehrerbildung,
Springer Fachmedien, Wiesbaden, 2021.
date_created: 2022-12-22T18:50:19Z
date_updated: 2023-01-06T12:19:55Z
doi: 10.1007/978-3-658-32568-8
editor:
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
id: '23123'
last_name: Caruso
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
- first_name: Alexander
full_name: Gröschner, Alexander
last_name: Gröschner
language:
- iso: ger
place: Wiesbaden
publication_identifier:
isbn:
- '9783658325671'
- '9783658325688'
issn:
- 2524-8677
- 2524-8685
publication_status: published
publisher: Springer Fachmedien
status: public
title: Theorie und Praxis in der Lehrerbildung
type: book_editor
user_id: '86519'
year: '2021'
...
---
_id: '35409'
abstract:
- lang: ger
text: "Der Beitrag konstituiert sich als Zusammenschau von Perspektiven der Beiträge,
die in diesem Sammelband enthalten sind. Es werden dabei Kerninhalte wie zentrale
Fragen, Gestaltungsansätze und Perspektiven der Beiträge gebündelt, wobei die
einzelnen fachdidaktischen Akzentuierungen in Bezug auf das Verständnis der Theorie-Praxis-Relationierung
sowie fachspezifische Impulse zur Gestaltung der Lernbegleitung nicht wiederholt
werden. Vielmehr zielt der Beitrag darauf ab, ausgewählte Aspekte zusammenzuführen
und kritisch zu diskutieren, um Akzentuierungen in den fachdidaktischen Perspektiven
hervorzuheben. Um diesem Vorhaben Rechnung zu tragen, gliedert sich dieses Resümee
entlang der fachspezifischen Besonderheiten und Gemeinsamkeiten, die in den voranstehenden
Beiträgen zur Geltung kommen. Im Rahmen einer abschließenden Diskussion werden
Fragen hinsichtlich der zukünftigen Theorie-Praxis-Relationierung aufgeführt,
deren Beantwortung als Aufgabe der Lehrerbildung bestehen bleibt.\r\n"
alternative_title:
- Zusammenfassung und Perspektiven für eine entwicklungsorientierte Gestaltung der
Lernbegleitung im Praktikum
author:
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
id: '23123'
last_name: Caruso
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
- first_name: Alexander
full_name: Gröschner, Alexander
last_name: Gröschner
citation:
ama: 'Caruso C, Harteis C, Gröschner A. Fachdidaktische Ansätze der Theorie-Praxis-Relationierung.
In: Caruso C, Harteis C, Gröschner A, eds. Theorie und Praxis in der Lehrerbildung:
Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken. Edition Fachdidaktiken.
Springer; 2021:441–457. doi:10.1007/978-3-658-32568-8'
apa: 'Caruso, C., Harteis, C., & Gröschner, A. (2021). Fachdidaktische Ansätze
der Theorie-Praxis-Relationierung. In C. Caruso, C. Harteis, & A. Gröschner
(Eds.), Theorie und Praxis in der Lehrerbildung: Verhältnisbestimmungen aus
der Perspektive von Fachdidaktiken (pp. 441–457). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32568-8'
bibtex: '@inbook{Caruso_Harteis_Gröschner_2021, place={Wiesbaden}, series={Edition
Fachdidaktiken}, title={Fachdidaktische Ansätze der Theorie-Praxis-Relationierung},
DOI={10.1007/978-3-658-32568-8},
booktitle={ Theorie und Praxis in der Lehrerbildung: Verhältnisbestimmungen aus
der Perspektive von Fachdidaktiken}, publisher={Springer}, author={Caruso, Carina
and Harteis, Christian and Gröschner, Alexander}, editor={Caruso, Carina and Harteis,
Christian and Gröschner, Alexander}, year={2021}, pages={441–457}, collection={Edition
Fachdidaktiken} }'
chicago: 'Caruso, Carina, Christian Harteis, and Alexander Gröschner. “Fachdidaktische
Ansätze der Theorie-Praxis-Relationierung.” In Theorie und Praxis in der Lehrerbildung:
Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken, edited by Carina
Caruso, Christian Harteis, and Alexander Gröschner, 441–457. Edition Fachdidaktiken.
Wiesbaden: Springer, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32568-8.'
ieee: 'C. Caruso, C. Harteis, and A. Gröschner, “Fachdidaktische Ansätze der Theorie-Praxis-Relationierung,”
in Theorie und Praxis in der Lehrerbildung: Verhältnisbestimmungen aus der
Perspektive von Fachdidaktiken, C. Caruso, C. Harteis, and A. Gröschner, Eds.
Wiesbaden: Springer, 2021, pp. 441–457.'
mla: 'Caruso, Carina, et al. “Fachdidaktische Ansätze der Theorie-Praxis-Relationierung.”
Theorie und Praxis in der Lehrerbildung: Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive
von Fachdidaktiken, edited by Carina Caruso et al., Springer, 2021, pp. 441–457,
doi:10.1007/978-3-658-32568-8.'
short: 'C. Caruso, C. Harteis, A. Gröschner, in: C. Caruso, C. Harteis, A. Gröschner
(Eds.), Theorie und Praxis in der Lehrerbildung: Verhältnisbestimmungen aus der
Perspektive von Fachdidaktiken, Springer, Wiesbaden, 2021, pp. 441–457.'
date_created: 2023-01-08T12:05:15Z
date_updated: 2023-01-08T12:10:22Z
doi: 10.1007/978-3-658-32568-8
editor:
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
last_name: Caruso
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
last_name: Harteis
- first_name: Alexander
full_name: Gröschner, Alexander
last_name: Gröschner
keyword:
- Fachdidaktik
- Lehrerbildung
- Professionalisierung
- Theorie-Praxis-Relationierung
language:
- iso: ger
page: 441–457
place: Wiesbaden
publication: ' Theorie und Praxis in der Lehrerbildung: Verhältnisbestimmungen aus
der Perspektive von Fachdidaktiken'
publication_identifier:
eisbn:
- 978-3-658-32568-8
eissn:
- 2524-8685
isbn:
- 978-3-658-32567-1
issn:
- 2524-8677
publication_status: published
publisher: Springer
series_title: Edition Fachdidaktiken
status: public
title: Fachdidaktische Ansätze der Theorie-Praxis-Relationierung
type: book_chapter
user_id: '86519'
year: '2021'
...
---
_id: '35411'
abstract:
- lang: ger
text: "Die Ausweitung schulpraktischer Anteile bzw. die Integration von Langzeitpraktika
kennzeichnet die universitäre Lehrerbildung in Deutschland. Mit dieser Ausweitung
bzw. Integration ist der Anspruch verbunden, dass schulpraktische Anteile im Studium
die professionelle Entwicklung angehender Lehrpersonen positiv beeinflussen.\r\n"
alternative_title:
- Ein Beitrag zur Professionalisierung angehender Lehrkräfte durch Theorie und Praxis?
author:
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
id: '23123'
last_name: Caruso
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
- first_name: Alexander
full_name: Gröschner, Alexander
last_name: Gröschner
citation:
ama: 'Caruso C, Harteis C, Gröschner A. Praxisphasen in der Lehrerbildung. In: Caruso
C, Harteis C, Gröschner A, eds. Theorie und Praxis in der Lehrerbildung Verhältnisbestimmungen
aus der Perspektive von Fachdidaktiken. Edition Fachdidaktiken. Springer;
2021:3-11. doi:10.1007/978-3-658-32568-8'
apa: Caruso, C., Harteis, C., & Gröschner, A. (2021). Praxisphasen in der Lehrerbildung.
In C. Caruso, C. Harteis, & A. Gröschner (Eds.), Theorie und Praxis in
der Lehrerbildung Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken
(pp. 3–11). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32568-8
bibtex: '@inbook{Caruso_Harteis_Gröschner_2021, place={Wiesbaden}, series={Edition
Fachdidaktiken}, title={Praxisphasen in der Lehrerbildung}, DOI={10.1007/978-3-658-32568-8},
booktitle={Theorie und Praxis in der Lehrerbildung Verhältnisbestimmungen aus
der Perspektive von Fachdidaktiken}, publisher={Springer}, author={Caruso, Carina
and Harteis, Christian and Gröschner, Alexander}, editor={Caruso, Carina and Harteis,
Christian and Gröschner, Alexander}, year={2021}, pages={3–11}, collection={Edition
Fachdidaktiken} }'
chicago: 'Caruso, Carina, Christian Harteis, and Alexander Gröschner. “Praxisphasen
in der Lehrerbildung.” In Theorie und Praxis in der Lehrerbildung Verhältnisbestimmungen
aus der Perspektive von Fachdidaktiken, edited by Carina Caruso, Christian
Harteis, and Alexander Gröschner, 3–11. Edition Fachdidaktiken. Wiesbaden: Springer,
2021. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32568-8.'
ieee: 'C. Caruso, C. Harteis, and A. Gröschner, “Praxisphasen in der Lehrerbildung,”
in Theorie und Praxis in der Lehrerbildung Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive
von Fachdidaktiken, C. Caruso, C. Harteis, and A. Gröschner, Eds. Wiesbaden:
Springer, 2021, pp. 3–11.'
mla: Caruso, Carina, et al. “Praxisphasen in der Lehrerbildung.” Theorie und
Praxis in der Lehrerbildung Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken,
edited by Carina Caruso et al., Springer, 2021, pp. 3–11, doi:10.1007/978-3-658-32568-8.
short: 'C. Caruso, C. Harteis, A. Gröschner, in: C. Caruso, C. Harteis, A. Gröschner
(Eds.), Theorie und Praxis in der Lehrerbildung Verhältnisbestimmungen aus der
Perspektive von Fachdidaktiken, Springer, Wiesbaden, 2021, pp. 3–11.'
date_created: 2023-01-08T12:18:11Z
date_updated: 2023-01-08T12:18:17Z
doi: 10.1007/978-3-658-32568-8
editor:
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
last_name: Caruso
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
last_name: Harteis
- first_name: Alexander
full_name: Gröschner, Alexander
last_name: Gröschner
language:
- iso: ger
page: 3-11
place: Wiesbaden
publication: Theorie und Praxis in der Lehrerbildung Verhältnisbestimmungen aus der
Perspektive von Fachdidaktiken
publication_identifier:
eisbn:
- 978-3-658-32568-8
eissn:
- 2524-8685
isbn:
- 978-3-658-32567-1
issn:
- 2524-8677
publication_status: published
publisher: Springer
series_title: Edition Fachdidaktiken
status: public
title: Praxisphasen in der Lehrerbildung
type: book_chapter
user_id: '86519'
year: '2021'
...
---
_id: '35464'
abstract:
- lang: eng
text: 'The digital transformation of organizations in the industrial sector is primarily
driven by the opportunity to increase productivity while simultaneously reducing
costs through integration into a cyber-physical system. One way to fully tap the
potential of a cyber-physical system is the concept of the digital twin, i.e.,
the real-time digital representation of machines and resources involved – including
human resources. The vision of representing humans by digital twins primarily
aims at increasing economic benefits. The digital twin of a human, however, cannot
be designed in a similar way to that of a machine. The human digital twin shall
rather enable humans to act within the cyber-physical system. It therefore offers
humans a power of control and the opportunity to provide feedback. The concept
of the digital twin is still in its infancy and raises many questions in particular
from an educational perspective. The contribution aims at answering the following
questions and refers to the example of team learning: Which and how much data
should and may the digital twin contain in order to support humans in their learning?
To what extent will humans be able to control and design their own learning? How
may skills, experiences, and social interactions of humans be represented in the
digital twin; their growth and further development, respectively? With cyber-physical
systems transcending corporate, national, and legal boundaries, what learning
culture will be the frame of reference for the involved organizations?'
author:
- first_name: ' Angelina'
full_name: Berisha-Gawlowski, Angelina
last_name: Berisha-Gawlowski
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
id: '23123'
last_name: Caruso
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
citation:
ama: 'Berisha-Gawlowski Angelina, Caruso C, Harteis C. The Concept of a Digital
Twin and Its Potential for Learning Organizations. In: Ifenthaler D, Hofhues S,
Egloffstein M, Helbig C, eds. Digital Transformation of Learning Organizations
. Springer; 2021:95–114. doi:10.1007/978-3-030-55878-9_6'
apa: Berisha-Gawlowski, Angelina, Caruso, C., & Harteis, C. (2021). The Concept
of a Digital Twin and Its Potential for Learning Organizations. In D. Ifenthaler,
S. Hofhues, M. Egloffstein, & C. Helbig (Eds.), Digital Transformation
of Learning Organizations (pp. 95–114). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-55878-9_6
bibtex: '@inbook{Berisha-Gawlowski_Caruso_Harteis_2021, place={Cham}, title={The
Concept of a Digital Twin and Its Potential for Learning Organizations}, DOI={10.1007/978-3-030-55878-9_6},
booktitle={Digital Transformation of Learning Organizations }, publisher={Springer},
author={Berisha-Gawlowski, Angelina and Caruso, Carina and Harteis, Christian},
editor={Ifenthaler, Dirk and Hofhues, Sandra and Egloffstein, Marc and Helbig,
Christian}, year={2021}, pages={95–114} }'
chicago: 'Berisha-Gawlowski, Angelina, Carina Caruso, and Christian Harteis. “The
Concept of a Digital Twin and Its Potential for Learning Organizations.” In Digital
Transformation of Learning Organizations , edited by Dirk Ifenthaler, Sandra
Hofhues, Marc Egloffstein, and Christian Helbig, 95–114. Cham: Springer, 2021.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-55878-9_6.'
ieee: 'Angelina Berisha-Gawlowski, C. Caruso, and C. Harteis, “The Concept of a
Digital Twin and Its Potential for Learning Organizations,” in Digital Transformation
of Learning Organizations , D. Ifenthaler, S. Hofhues, M. Egloffstein, and
C. Helbig, Eds. Cham: Springer, 2021, pp. 95–114.'
mla: Berisha-Gawlowski, Angelina, et al. “The Concept of a Digital Twin and Its
Potential for Learning Organizations.” Digital Transformation of Learning Organizations
, edited by Dirk Ifenthaler et al., Springer, 2021, pp. 95–114, doi:10.1007/978-3-030-55878-9_6.
short: 'Angelina Berisha-Gawlowski, C. Caruso, C. Harteis, in: D. Ifenthaler, S.
Hofhues, M. Egloffstein, C. Helbig (Eds.), Digital Transformation of Learning
Organizations , Springer, Cham, 2021, pp. 95–114.'
date_created: 2023-01-09T10:38:42Z
date_updated: 2023-01-09T10:39:26Z
doi: 10.1007/978-3-030-55878-9_6
editor:
- first_name: Dirk
full_name: Ifenthaler, Dirk
last_name: Ifenthaler
- first_name: Sandra
full_name: Hofhues, Sandra
last_name: Hofhues
- first_name: Marc
full_name: Egloffstein, Marc
last_name: Egloffstein
- first_name: Christian
full_name: Helbig, Christian
last_name: Helbig
keyword:
- Digital twin
- Learning organization
- Change
- Team learning
- Professional development
language:
- iso: eng
page: ' 95–114'
place: Cham
publication: 'Digital Transformation of Learning Organizations '
publication_identifier:
eisbn:
- 978-3-030-55878-9
isbn:
- 978-3-030-55877-2
publication_status: published
publisher: Springer
status: public
title: The Concept of a Digital Twin and Its Potential for Learning Organizations
type: book_chapter
user_id: '86519'
year: '2021'
...
---
_id: '26681'
author:
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
- first_name: Stephen
full_name: Billett, Stephen
last_name: Billett
- first_name: Hans
full_name: Gruber, Hans
last_name: Gruber
citation:
ama: 'Harteis C, Billett S, Gruber H. Expertiseentwicklung: Umwandlung von Wissen
in Können. In: Neuweg G, Hermkes R, Bonowski T, eds. Implizites Wissen. Berufs-
und wirtschaftspädagogische Annäherungen. wbv; 2020:155-174.'
apa: 'Harteis, C., Billett, S., & Gruber, H. (2020). Expertiseentwicklung: Umwandlung
von Wissen in Können. In G. Neuweg, R. Hermkes, & T. Bonowski (Eds.), Implizites
Wissen. Berufs- und wirtschaftspädagogische Annäherungen (pp. 155–174). wbv.'
bibtex: '@inbook{Harteis_Billett_Gruber_2020, place={Bielefeld}, title={Expertiseentwicklung:
Umwandlung von Wissen in Können}, booktitle={Implizites Wissen. Berufs- und wirtschaftspädagogische
Annäherungen}, publisher={wbv}, author={Harteis, Christian and Billett, Stephen
and Gruber, Hans}, editor={Neuweg, Georg and Hermkes, Rico and Bonowski, Tim},
year={2020}, pages={155–174} }'
chicago: 'Harteis, Christian, Stephen Billett, and Hans Gruber. “Expertiseentwicklung:
Umwandlung von Wissen in Können.” In Implizites Wissen. Berufs- und wirtschaftspädagogische
Annäherungen, edited by Georg Neuweg, Rico Hermkes, and Tim Bonowski, 155–74.
Bielefeld: wbv, 2020.'
ieee: 'C. Harteis, S. Billett, and H. Gruber, “Expertiseentwicklung: Umwandlung
von Wissen in Können,” in Implizites Wissen. Berufs- und wirtschaftspädagogische
Annäherungen, G. Neuweg, R. Hermkes, and T. Bonowski, Eds. Bielefeld: wbv,
2020, pp. 155–174.'
mla: 'Harteis, Christian, et al. “Expertiseentwicklung: Umwandlung von Wissen in
Können.” Implizites Wissen. Berufs- und wirtschaftspädagogische Annäherungen,
edited by Georg Neuweg et al., wbv, 2020, pp. 155–74.'
short: 'C. Harteis, S. Billett, H. Gruber, in: G. Neuweg, R. Hermkes, T. Bonowski
(Eds.), Implizites Wissen. Berufs- und wirtschaftspädagogische Annäherungen, wbv,
Bielefeld, 2020, pp. 155–174.'
date_created: 2021-10-21T11:39:02Z
date_updated: 2022-01-06T06:57:25Z
department:
- _id: '452'
editor:
- first_name: Georg
full_name: Neuweg, Georg
last_name: Neuweg
- first_name: Rico
full_name: Hermkes, Rico
last_name: Hermkes
- first_name: Tim
full_name: Bonowski, Tim
last_name: Bonowski
language:
- iso: ger
page: 155-174
place: Bielefeld
publication: Implizites Wissen. Berufs- und wirtschaftspädagogische Annäherungen
publication_identifier:
isbn:
- '9783763960071'
publication_status: published
publisher: wbv
status: public
title: 'Expertiseentwicklung: Umwandlung von Wissen in Können'
type: book_chapter
user_id: '27503'
year: '2020'
...
---
_id: '16508'
author:
- first_name: Christian
full_name: Harteis, Christian
id: '27503'
last_name: Harteis
orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626
- first_name: Carina
full_name: Caruso, Carina
last_name: Caruso
citation:
ama: 'Harteis C, Caruso C. Inwiefern können Praxisphasen im Studium zu einer Theorie-Praxis-Relationierung
beitragen? Implikationen für die professionelle Entwicklung angehender Lehrkräfte.
. In: Rheinländer K, Scholl D, eds. Verlängerte Praxisphasen in der universitären
Lehrerbildung: Spannungsfelder zwischen Theorie, Praxis und der Bestimmung von
Professionalisierung . Bad Heilbrunn: Klinkhardt; 2020:58-73.'
apa: 'Harteis, C., & Caruso, C. (2020). Inwiefern können Praxisphasen im Studium
zu einer Theorie-Praxis-Relationierung beitragen? Implikationen für die professionelle
Entwicklung angehender Lehrkräfte. . In K. Rheinländer & D. Scholl (Eds.),
Verlängerte Praxisphasen in der universitären Lehrerbildung: Spannungsfelder
zwischen Theorie, Praxis und der Bestimmung von Professionalisierung (pp.
58–73). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.'
bibtex: '@inbook{Harteis_Caruso_2020, place={Bad Heilbrunn}, title={Inwiefern können
Praxisphasen im Studium zu einer Theorie-Praxis-Relationierung beitragen? Implikationen
für die professionelle Entwicklung angehender Lehrkräfte. }, booktitle={Verlängerte
Praxisphasen in der universitären Lehrerbildung: Spannungsfelder zwischen Theorie,
Praxis und der Bestimmung von Professionalisierung }, publisher={Klinkhardt},
author={Harteis, Christian and Caruso, Carina}, editor={Rheinländer, K. and Scholl,
D.Editors}, year={2020}, pages={58–73} }'
chicago: 'Harteis, Christian, and Carina Caruso. “Inwiefern können Praxisphasen
im Studium zu einer Theorie-Praxis-Relationierung beitragen? Implikationen für
die professionelle Entwicklung angehender Lehrkräfte. .” In Verlängerte Praxisphasen
in der universitären Lehrerbildung: Spannungsfelder zwischen Theorie, Praxis und
der Bestimmung von Professionalisierung , edited by K. Rheinländer and D.
Scholl, 58–73. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2020.'
ieee: 'C. Harteis and C. Caruso, “Inwiefern können Praxisphasen im Studium zu einer
Theorie-Praxis-Relationierung beitragen? Implikationen für die professionelle
Entwicklung angehender Lehrkräfte. ,” in Verlängerte Praxisphasen in der universitären
Lehrerbildung: Spannungsfelder zwischen Theorie, Praxis und der Bestimmung von
Professionalisierung , K. Rheinländer and D. Scholl, Eds. Bad Heilbrunn: Klinkhardt,
2020, pp. 58–73.'
mla: 'Harteis, Christian, and Carina Caruso. “Inwiefern können Praxisphasen im Studium
zu einer Theorie-Praxis-Relationierung beitragen? Implikationen für die professionelle
Entwicklung angehender Lehrkräfte. .” Verlängerte Praxisphasen in der universitären
Lehrerbildung: Spannungsfelder zwischen Theorie, Praxis und der Bestimmung von
Professionalisierung , edited by K. Rheinländer and D. Scholl, Klinkhardt,
2020, pp. 58–73.'
short: 'C. Harteis, C. Caruso, in: K. Rheinländer, D. Scholl (Eds.), Verlängerte
Praxisphasen in der universitären Lehrerbildung: Spannungsfelder zwischen Theorie,
Praxis und der Bestimmung von Professionalisierung , Klinkhardt, Bad Heilbrunn,
2020, pp. 58–73.'
date_created: 2020-04-15T06:54:15Z
date_updated: 2022-01-06T06:52:52Z
department:
- _id: '452'
editor:
- first_name: K.
full_name: Rheinländer, K.
last_name: Rheinländer
- first_name: D.
full_name: Scholl, D.
last_name: Scholl
language:
- iso: ger
page: 58-73
place: Bad Heilbrunn
publication: 'Verlängerte Praxisphasen in der universitären Lehrerbildung: Spannungsfelder
zwischen Theorie, Praxis und der Bestimmung von Professionalisierung '
publisher: Klinkhardt
status: public
title: 'Inwiefern können Praxisphasen im Studium zu einer Theorie-Praxis-Relationierung
beitragen? Implikationen für die professionelle Entwicklung angehender Lehrkräfte. '
type: book_chapter
user_id: '27503'
year: '2020'
...