---
_id: '45679'
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: D.
full_name: Reuter, D.
last_name: Reuter
citation:
ama: 'Bruns J, Reuter D. „Ich hab als Erstes die angeguckt“ – Muster- und Strukturerkennung
mit Eye-Tracking besser verstehen? In: Beiträge zum Mathematikunterricht 2022.
WTM-Verlag; 2022.'
apa: Bruns, J., & Reuter, D. (2022). „Ich hab als Erstes die angeguckt“ – Muster-
und Strukturerkennung mit Eye-Tracking besser verstehen? Beiträge zum Mathematikunterricht
2022.
bibtex: '@inproceedings{Bruns_Reuter_2022, title={„Ich hab als Erstes die angeguckt“
– Muster- und Strukturerkennung mit Eye-Tracking besser verstehen?}, booktitle={Beiträge
zum Mathematikunterricht 2022}, publisher={WTM-Verlag}, author={Bruns, Julia and
Reuter, D.}, year={2022} }'
chicago: Bruns, Julia, and D. Reuter. “„Ich hab als Erstes die angeguckt“ – Muster-
und Strukturerkennung mit Eye-Tracking besser verstehen?” In Beiträge zum Mathematikunterricht
2022. WTM-Verlag, 2022.
ieee: J. Bruns and D. Reuter, “„Ich hab als Erstes die angeguckt“ – Muster- und
Strukturerkennung mit Eye-Tracking besser verstehen?,” 2022.
mla: Bruns, Julia, and D. Reuter. “„Ich hab als Erstes die angeguckt“ – Muster-
und Strukturerkennung mit Eye-Tracking besser verstehen?” Beiträge zum Mathematikunterricht
2022, WTM-Verlag, 2022.
short: 'J. Bruns, D. Reuter, in: Beiträge zum Mathematikunterricht 2022, WTM-Verlag,
2022.'
date_created: 2023-06-20T18:27:40Z
date_updated: 2023-06-20T18:27:55Z
department:
- _id: '97'
- _id: '611'
language:
- iso: ger
publication: Beiträge zum Mathematikunterricht 2022
publication_status: published
publisher: WTM-Verlag
status: public
title: „Ich hab als Erstes die angeguckt“ – Muster- und Strukturerkennung mit Eye-Tracking
besser verstehen?
type: conference
user_id: '49063'
year: '2022'
...
---
_id: '45678'
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: M.
full_name: Hagena, M.
last_name: Hagena
- first_name: H.
full_name: Gasteiger, H.
last_name: Gasteiger
citation:
ama: 'Bruns J, Hagena M, Gasteiger H. Effects of Facilitator Professional Development
on Teachers’ Learning – An Intervention Study in the Context of Early Mathematics
Education. In: Hodgen J, Geraniou E, Bolondi G, Ferretti F, eds. Proceedings
of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
(CERME12). ; 2022.'
apa: Bruns, J., Hagena, M., & Gasteiger, H. (2022). Effects of Facilitator Professional
Development on Teachers’ Learning – An Intervention Study in the Context of Early
Mathematics Education. In J. Hodgen, E. Geraniou, G. Bolondi, & F. Ferretti
(Eds.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research
in Mathematics Education (CERME12).
bibtex: '@inproceedings{Bruns_Hagena_Gasteiger_2022, title={Effects of Facilitator
Professional Development on Teachers’ Learning – An Intervention Study in the
Context of Early Mathematics Education}, booktitle={Proceedings of the Twelfth
Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12)},
author={Bruns, Julia and Hagena, M. and Gasteiger, H.}, editor={Hodgen, J. and
Geraniou, E. and Bolondi, G. and Ferretti, F.}, year={2022} }'
chicago: Bruns, Julia, M. Hagena, and H. Gasteiger. “Effects of Facilitator Professional
Development on Teachers’ Learning – An Intervention Study in the Context of Early
Mathematics Education.” In Proceedings of the Twelfth Congress of the European
Society for Research in Mathematics Education (CERME12), edited by J. Hodgen,
E. Geraniou, G. Bolondi, and F. Ferretti, 2022.
ieee: J. Bruns, M. Hagena, and H. Gasteiger, “Effects of Facilitator Professional
Development on Teachers’ Learning – An Intervention Study in the Context of Early
Mathematics Education,” in Proceedings of the Twelfth Congress of the European
Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Free University of
Bozen-Bolzano and ERME, 2022.
mla: Bruns, Julia, et al. “Effects of Facilitator Professional Development on Teachers’
Learning – An Intervention Study in the Context of Early Mathematics Education.”
Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in
Mathematics Education (CERME12), edited by J. Hodgen et al., 2022.
short: 'J. Bruns, M. Hagena, H. Gasteiger, in: J. Hodgen, E. Geraniou, G. Bolondi,
F. Ferretti (Eds.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society
for Research in Mathematics Education (CERME12), 2022.'
conference:
location: Free University of Bozen-Bolzano and ERME
name: Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in
Mathematics Education (CERME12)
date_created: 2023-06-20T18:26:19Z
date_updated: 2023-06-20T19:06:39Z
department:
- _id: '97'
- _id: '611'
editor:
- first_name: J.
full_name: Hodgen, J.
last_name: Hodgen
- first_name: E.
full_name: Geraniou, E.
last_name: Geraniou
- first_name: G.
full_name: Bolondi, G.
last_name: Bolondi
- first_name: F.
full_name: Ferretti, F.
last_name: Ferretti
language:
- iso: eng
publication: Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research
in Mathematics Education (CERME12)
publication_status: published
status: public
title: Effects of Facilitator Professional Development on Teachers’ Learning – An
Intervention Study in the Context of Early Mathematics Education
type: conference
user_id: '49063'
year: '2022'
...
---
_id: '45677'
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: W.
full_name: Langer, W.
last_name: Langer
- first_name: J.
full_name: Erhorn, J.
last_name: Erhorn
citation:
ama: Bruns J, Langer W, Erhorn J. Entwicklung und Validierung eines videobasierten
Testinstruments zur Erfassung des Noticing mit dem Fokus auf Anerkennungsprozesse
im inklusiven Sportunterricht. German Journal of Exercise and Sport Research.
2022;52(3):386–397. doi:10.1007/s12662-022-00807-0
apa: Bruns, J., Langer, W., & Erhorn, J. (2022). Entwicklung und Validierung
eines videobasierten Testinstruments zur Erfassung des Noticing mit dem Fokus
auf Anerkennungsprozesse im inklusiven Sportunterricht. German Journal of Exercise
and Sport Research, 52(3), 386–397. https://doi.org/10.1007/s12662-022-00807-0
bibtex: '@article{Bruns_Langer_Erhorn_2022, title={Entwicklung und Validierung eines
videobasierten Testinstruments zur Erfassung des Noticing mit dem Fokus auf Anerkennungsprozesse
im inklusiven Sportunterricht}, volume={52}, DOI={10.1007/s12662-022-00807-0},
number={3}, journal={German Journal of Exercise and Sport Research}, author={Bruns,
Julia and Langer, W. and Erhorn, J.}, year={2022}, pages={386–397} }'
chicago: 'Bruns, Julia, W. Langer, and J. Erhorn. “Entwicklung und Validierung eines
videobasierten Testinstruments zur Erfassung des Noticing mit dem Fokus auf Anerkennungsprozesse
im inklusiven Sportunterricht.” German Journal of Exercise and Sport Research
52, no. 3 (2022): 386–397. https://doi.org/10.1007/s12662-022-00807-0.'
ieee: 'J. Bruns, W. Langer, and J. Erhorn, “Entwicklung und Validierung eines videobasierten
Testinstruments zur Erfassung des Noticing mit dem Fokus auf Anerkennungsprozesse
im inklusiven Sportunterricht,” German Journal of Exercise and Sport Research,
vol. 52, no. 3, pp. 386–397, 2022, doi: 10.1007/s12662-022-00807-0.'
mla: Bruns, Julia, et al. “Entwicklung und Validierung eines videobasierten Testinstruments
zur Erfassung des Noticing mit dem Fokus auf Anerkennungsprozesse im inklusiven
Sportunterricht.” German Journal of Exercise and Sport Research, vol. 52,
no. 3, 2022, pp. 386–397, doi:10.1007/s12662-022-00807-0.
short: J. Bruns, W. Langer, J. Erhorn, German Journal of Exercise and Sport Research
52 (2022) 386–397.
date_created: 2023-06-20T18:22:54Z
date_updated: 2023-06-20T19:06:58Z
department:
- _id: '97'
- _id: '611'
doi: 10.1007/s12662-022-00807-0
intvolume: ' 52'
issue: '3'
language:
- iso: ger
page: 386–397
publication: German Journal of Exercise and Sport Research
publication_status: published
status: public
title: Entwicklung und Validierung eines videobasierten Testinstruments zur Erfassung
des Noticing mit dem Fokus auf Anerkennungsprozesse im inklusiven Sportunterricht
type: journal_article
user_id: '49063'
volume: 52
year: '2022'
...
---
_id: '34820'
abstract:
- lang: eng
text: The construct of noticing is considered to be of crucial importance for professional
action of (prospective) physical education (PE) teachers in the context of (inclusive)
PE. In order to implement the demands of inclusive PE teaching, noticingwith regard
to processes of recognition proves to be particularly significant. Due to the
relevance of physicality, the design of recognition relationships that encourage
pupils' development results in specific requirements for the selective attention
and the theory-based interpretation of processes of recognition and disregard
in complex teaching situations. This facet of competence has hardly been studied
so far, partly due to the lack of instruments for standardised assessment of this
construct. In the context of this paper, the development and validation of a standardised,
video vignette-based test instrument for the measurement of noticingwith regard
to processes of recognition of prospective PE teachers is presented. The validation
focuses on the content of the test and the internal structure of the instrument
as well as on correlations with related constructs in terms of content. The results
from three consecutive validation studies provide indications of the reliability
and validity of the test score interpretation of the instrument ViProQiS_A. The
findings so far indicate that the standardised measurement of noticingwith regard
to processes of recognitionin inclusive PE could be realized on the basis of the
test instrument developed here.
article_type: original
author:
- first_name: Wiebke
full_name: Langer, Wiebke
last_name: Langer
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: Jan
full_name: Erhorn, Jan
last_name: Erhorn
citation:
ama: Langer W, Bruns J, Erhorn J. Development and validation of a video-based test
instrument to measure noticing with regard to processes ofrecognition in inclusive
physical education. German Journal of Exercise and Sport Research. 2022;52(3):386-397.
doi:10.1007/s12662-022-00807-0
apa: Langer, W., Bruns, J., & Erhorn, J. (2022). Development and validation
of a video-based test instrument to measure noticing with regard to processes
ofrecognition in inclusive physical education. German Journal of Exercise and
Sport Research, 52(3), 386–397. https://doi.org/10.1007/s12662-022-00807-0
bibtex: '@article{Langer_Bruns_Erhorn_2022, title={Development and validation of
a video-based test instrument to measure noticing with regard to processes ofrecognition
in inclusive physical education}, volume={52}, DOI={10.1007/s12662-022-00807-0},
number={3}, journal={German Journal of Exercise and Sport Research}, publisher={Springer},
author={Langer, Wiebke and Bruns, Julia and Erhorn, Jan}, year={2022}, pages={386–397}
}'
chicago: 'Langer, Wiebke, Julia Bruns, and Jan Erhorn. “Development and Validation
of a Video-Based Test Instrument to Measure Noticing with Regard to Processes
Ofrecognition in Inclusive Physical Education.” German Journal of Exercise
and Sport Research 52, no. 3 (2022): 386–97. https://doi.org/10.1007/s12662-022-00807-0.'
ieee: 'W. Langer, J. Bruns, and J. Erhorn, “Development and validation of a video-based
test instrument to measure noticing with regard to processes ofrecognition in
inclusive physical education,” German Journal of Exercise and Sport Research,
vol. 52, no. 3, pp. 386–397, 2022, doi: 10.1007/s12662-022-00807-0.'
mla: Langer, Wiebke, et al. “Development and Validation of a Video-Based Test Instrument
to Measure Noticing with Regard to Processes Ofrecognition in Inclusive Physical
Education.” German Journal of Exercise and Sport Research, vol. 52, no.
3, Springer, 2022, pp. 386–97, doi:10.1007/s12662-022-00807-0.
short: W. Langer, J. Bruns, J. Erhorn, German Journal of Exercise and Sport Research
52 (2022) 386–397.
date_created: 2022-12-22T09:22:45Z
date_updated: 2023-06-20T19:10:42Z
department:
- _id: '97'
- _id: '611'
doi: 10.1007/s12662-022-00807-0
external_id:
isi:
- '000788945100004'
intvolume: ' 52'
isi: '1'
issue: '3'
keyword:
- Physical education teacher education
- Competence modelling and
- measurement
- Inclusive physical education
- Video-based items
- Noticing
language:
- iso: eng
page: 386-397
publication: German Journal of Exercise and Sport Research
publication_identifier:
eissn:
- 2509-3150
issn:
- 2509-3142
publication_status: published
publisher: Springer
quality_controlled: '1'
status: public
title: Development and validation of a video-based test instrument to measure noticing
with regard to processes ofrecognition in inclusive physical education
type: journal_article
user_id: '49063'
volume: 52
year: '2022'
...
---
_id: '34819'
abstract:
- lang: eng
text: Teachers expect facilitators to have own teaching experience as a teacher
in order to be able to carry out effective teacher professional development programs.
As part of the project EmMa(M), it is investigated, to which extent the teaching
experience of facilitators influences the development of early childhood teachers'
(n = 83) mathematical pedagogical content knowledge (MPCK) and early childhood
teachers' enjoyment of mathematics in the context of a teacher professional development
program. It turns out that the teaching experience of the facilitators has no
influence on the development of early childhood teachers' MPCK, but favors the
development of early childhood teachers' enjoyment of mathematics. Controlling
for this increased enjoyment an influence of teaching experience on the development
of early childhood teachers' MPCK emerges, but in favor of the participating facilitators
who have no teaching experience but have a university degree.
article_type: original
author:
- first_name: Maike
full_name: Hagena, Maike
last_name: Hagena
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: Hedwig
full_name: Gasteiger, Hedwig
last_name: Gasteiger
citation:
ama: Hagena M, Bruns J, Gasteiger H. Einfluss der Berufserfahrung von Multiplikatorinnen
und Multiplikatoren auf die Wirksamkeit von Fortbildungsmaßnahmen zur frühen mathematischen
Bildung. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
2022;25(6):1455–1480. doi:10.1007/s11618-022-01122-y
apa: Hagena, M., Bruns, J., & Gasteiger, H. (2022). Einfluss der Berufserfahrung
von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren auf die Wirksamkeit von Fortbildungsmaßnahmen
zur frühen mathematischen Bildung. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft. Zeitschrift
für Erziehungswissenschaft, 25(6), 1455–1480. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01122-y
bibtex: '@article{Hagena_Bruns_Gasteiger_2022, title={Einfluss der Berufserfahrung
von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren auf die Wirksamkeit von Fortbildungsmaßnahmen
zur frühen mathematischen Bildung. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft}, volume={25},
DOI={10.1007/s11618-022-01122-y},
number={6}, journal={Zeitschrift für Erziehungswissenschaft}, publisher={Springer
Vieweg-springer Fachmedien Wiesbaden Gmbh}, author={Hagena, Maike and Bruns, Julia
and Gasteiger, Hedwig}, year={2022}, pages={1455–1480} }'
chicago: 'Hagena, Maike, Julia Bruns, and Hedwig Gasteiger. “Einfluss der Berufserfahrung
von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren auf die Wirksamkeit von Fortbildungsmaßnahmen
zur frühen mathematischen Bildung. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft.” Zeitschrift
für Erziehungswissenschaft 25, no. 6 (2022): 1455–1480. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01122-y.'
ieee: 'M. Hagena, J. Bruns, and H. Gasteiger, “Einfluss der Berufserfahrung von
Multiplikatorinnen und Multiplikatoren auf die Wirksamkeit von Fortbildungsmaßnahmen
zur frühen mathematischen Bildung. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft,” Zeitschrift
für Erziehungswissenschaft, vol. 25, no. 6, pp. 1455–1480, 2022, doi: 10.1007/s11618-022-01122-y.'
mla: Hagena, Maike, et al. “Einfluss der Berufserfahrung von Multiplikatorinnen
und Multiplikatoren auf die Wirksamkeit von Fortbildungsmaßnahmen zur frühen mathematischen
Bildung. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft.” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft,
vol. 25, no. 6, Springer Vieweg-springer Fachmedien Wiesbaden Gmbh, 2022, pp.
1455–1480, doi:10.1007/s11618-022-01122-y.
short: M. Hagena, J. Bruns, H. Gasteiger, Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
25 (2022) 1455–1480.
date_created: 2022-12-22T09:22:45Z
date_updated: 2023-06-20T19:10:11Z
department:
- _id: '611'
- _id: '97'
doi: 10.1007/s11618-022-01122-y
external_id:
isi:
- '000852117800001'
intvolume: ' 25'
isi: '1'
issue: '6'
keyword:
- Facilitator professional development
- Early childhood teachers
- Teaching
- experience
- Early mathematics education
language:
- iso: ger
page: 1455–1480
publication: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
publication_identifier:
eissn:
- 1862-5215
issn:
- 1434-663X
publication_status: published
publisher: Springer Vieweg-springer Fachmedien Wiesbaden Gmbh
quality_controlled: '1'
status: public
title: Einfluss der Berufserfahrung von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren auf
die Wirksamkeit von Fortbildungsmaßnahmen zur frühen mathematischen Bildung. Zeitschrift
Für Erziehungswissenschaft
type: journal_article
user_id: '49063'
volume: 25
year: '2022'
...
---
_id: '36472'
author:
- first_name: Dinah
full_name: Reuter, Dinah
last_name: Reuter
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
citation:
ama: 'Reuter D, Bruns J. Muster- und Strukturerkennungsprozesse bei potenziell mathematisch
begabten Grundschulkindern untersuchen – Das Potenzial von Eye-Tracking und retrospektivem
Interview im Vergleich. In: Eye-Tracking in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik.
Springer Berlin Heidelberg; 2022. doi:10.1007/978-3-662-63214-7_3'
apa: Reuter, D., & Bruns, J. (2022). Muster- und Strukturerkennungsprozesse
bei potenziell mathematisch begabten Grundschulkindern untersuchen – Das Potenzial
von Eye-Tracking und retrospektivem Interview im Vergleich. In Eye-Tracking
in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik. Springer Berlin Heidelberg.
https://doi.org/10.1007/978-3-662-63214-7_3
bibtex: '@inbook{Reuter_Bruns_2022, place={Berlin, Heidelberg}, title={Muster- und
Strukturerkennungsprozesse bei potenziell mathematisch begabten Grundschulkindern
untersuchen – Das Potenzial von Eye-Tracking und retrospektivem Interview im Vergleich},
DOI={10.1007/978-3-662-63214-7_3},
booktitle={Eye-Tracking in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik}, publisher={Springer
Berlin Heidelberg}, author={Reuter, Dinah and Bruns, Julia}, year={2022} }'
chicago: 'Reuter, Dinah, and Julia Bruns. “Muster- und Strukturerkennungsprozesse
bei potenziell mathematisch begabten Grundschulkindern untersuchen – Das Potenzial
von Eye-Tracking und retrospektivem Interview im Vergleich.” In Eye-Tracking
in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik. Berlin, Heidelberg: Springer
Berlin Heidelberg, 2022. https://doi.org/10.1007/978-3-662-63214-7_3.'
ieee: 'D. Reuter and J. Bruns, “Muster- und Strukturerkennungsprozesse bei potenziell
mathematisch begabten Grundschulkindern untersuchen – Das Potenzial von Eye-Tracking
und retrospektivem Interview im Vergleich,” in Eye-Tracking in der Mathematik-
und Naturwissenschaftsdidaktik, Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg,
2022.'
mla: Reuter, Dinah, and Julia Bruns. “Muster- und Strukturerkennungsprozesse bei
potenziell mathematisch begabten Grundschulkindern untersuchen – Das Potenzial
von Eye-Tracking und retrospektivem Interview im Vergleich.” Eye-Tracking in
der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik, Springer Berlin Heidelberg,
2022, doi:10.1007/978-3-662-63214-7_3.
short: 'D. Reuter, J. Bruns, in: Eye-Tracking in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik,
Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2022.'
date_created: 2023-01-12T14:51:59Z
date_updated: 2023-06-20T19:10:24Z
department:
- _id: '97'
- _id: '611'
doi: 10.1007/978-3-662-63214-7_3
language:
- iso: ger
place: Berlin, Heidelberg
publication: Eye-Tracking in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik
publication_identifier:
isbn:
- '9783662632130'
- '9783662632147'
publication_status: published
publisher: Springer Berlin Heidelberg
quality_controlled: '1'
status: public
title: Muster- und Strukturerkennungsprozesse bei potenziell mathematisch begabten
Grundschulkindern untersuchen – Das Potenzial von Eye-Tracking und retrospektivem
Interview im Vergleich
type: book_chapter
user_id: '49063'
year: '2022'
...
---
_id: '34822'
abstract:
- lang: eng
text: The role of domain-specific content knowledge is discussed controversially
for the early childhood context. Therefore, this review aims at untangling the
research on domain-specific content knowledge for early childhood educators by
systematically reviewing the conceptual and operational definition of and results
on early childhood educators' content knowledge in different domains. Using the
scientific databases ERIC, PsycInfo and Web of Sciences, we identified 36 studies
on early childhood educators' domain-specific content knowledge. By comparing
these studies, we found that conceptualizations of early childhood educators'
content knowledge move on a continuum between a scientific related perspective
and a practice related perspective. The scientific related perspective defines
content knowledge as the knowledge of key concepts, facts and rules of the domain
integrating knowledge taught in primary, secondary or upper secondary school.
The practice related perspective includes knowledge of key concepts, facts and
rules of the domain limited to the knowledge explicitly relevant for teaching
in early childhood education as well as selected domain-specific knowledge of
children and teaching. Our review shows that the results and implications drawn
by the study authors depend on how these authors conceptualize early childhood
educators' content knowledge on this continuum. Further research, therefore, needs
to consider carefully how early childhood educators' content knowledge is conceptualized.
The paper further discusses gaps in this research field, such as validating methods
for measuring early childhood educators' content knowledge or implementing more
rigorous experimental designs to examine effects of early childhood educators'
content knowledge.
article_type: review
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: Hedwig
full_name: Gasteiger, Hedwig
last_name: Gasteiger
- first_name: Carolin
full_name: Strahl, Carolin
last_name: Strahl
citation:
ama: 'Bruns J, Gasteiger H, Strahl C. Conceptualising and measuring domain-specific
content knowledge of early childhood educators: A systematic review. Review
of Education. 2021;9(2):500-538. doi:10.1002/rev3.3255'
apa: 'Bruns, J., Gasteiger, H., & Strahl, C. (2021). Conceptualising and measuring
domain-specific content knowledge of early childhood educators: A systematic review.
Review of Education, 9(2), 500–538. https://doi.org/10.1002/rev3.3255'
bibtex: '@article{Bruns_Gasteiger_Strahl_2021, title={Conceptualising and measuring
domain-specific content knowledge of early childhood educators: A systematic review},
volume={9}, DOI={10.1002/rev3.3255},
number={2}, journal={Review of Education}, publisher={Wiley}, author={Bruns, Julia
and Gasteiger, Hedwig and Strahl, Carolin}, year={2021}, pages={500–538} }'
chicago: 'Bruns, Julia, Hedwig Gasteiger, and Carolin Strahl. “Conceptualising and
Measuring Domain-Specific Content Knowledge of Early Childhood Educators: A Systematic
Review.” Review of Education 9, no. 2 (2021): 500–538. https://doi.org/10.1002/rev3.3255.'
ieee: 'J. Bruns, H. Gasteiger, and C. Strahl, “Conceptualising and measuring domain-specific
content knowledge of early childhood educators: A systematic review,” Review
of Education, vol. 9, no. 2, pp. 500–538, 2021, doi: 10.1002/rev3.3255.'
mla: 'Bruns, Julia, et al. “Conceptualising and Measuring Domain-Specific Content
Knowledge of Early Childhood Educators: A Systematic Review.” Review of Education,
vol. 9, no. 2, Wiley, 2021, pp. 500–38, doi:10.1002/rev3.3255.'
short: J. Bruns, H. Gasteiger, C. Strahl, Review of Education 9 (2021) 500–538.
date_created: 2022-12-22T09:22:46Z
date_updated: 2023-06-20T19:04:34Z
department:
- _id: '611'
- _id: '97'
doi: 10.1002/rev3.3255
external_id:
isi:
- '000614156400001'
intvolume: ' 9'
isi: '1'
issue: '2'
keyword:
- content knowledge
- domain-specific learning
- early childhood education
- teacher knowledge
language:
- iso: eng
page: 500-538
publication: Review of Education
publication_identifier:
issn:
- 2049-6613
publication_status: published
publisher: Wiley
quality_controlled: '1'
status: public
title: 'Conceptualising and measuring domain-specific content knowledge of early childhood
educators: A systematic review'
type: journal_article
user_id: '49063'
volume: 9
year: '2021'
...
---
_id: '45687'
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: T.
full_name: Schopferer, T.
last_name: Schopferer
citation:
ama: Bruns J, Schopferer T. Eine mustergültige Wissenschaft. . TPS – Theorie
und Praxis der Sozialpädagogik. 2021;11:28-32.
apa: Bruns, J., & Schopferer, T. (2021). Eine mustergültige Wissenschaft. .
. TPS – Theorie und Praxis der Sozialpädagogik, 11, 28–32.
bibtex: '@article{Bruns_Schopferer_2021, title={Eine mustergültige Wissenschaft},
volume={11}, journal={. TPS – Theorie und Praxis der Sozialpädagogik}, author={Bruns,
Julia and Schopferer, T.}, year={2021}, pages={28–32} }'
chicago: 'Bruns, Julia, and T. Schopferer. “Eine mustergültige Wissenschaft.” .
. TPS – Theorie und Praxis der Sozialpädagogik 11 (2021): 28–32.'
ieee: J. Bruns and T. Schopferer, “Eine mustergültige Wissenschaft,” . TPS –
Theorie und Praxis der Sozialpädagogik, vol. 11, pp. 28–32, 2021.
mla: Bruns, Julia, and T. Schopferer. “Eine mustergültige Wissenschaft.” . .
TPS – Theorie und Praxis der Sozialpädagogik, vol. 11, 2021, pp. 28–32.
short: J. Bruns, T. Schopferer, . . TPS – Theorie und Praxis der Sozialpädagogik
11 (2021) 28–32.
date_created: 2023-06-20T18:47:03Z
date_updated: 2023-06-20T18:47:08Z
department:
- _id: '97'
- _id: '611'
intvolume: ' 11'
language:
- iso: ger
page: 28-32
publication: . TPS – Theorie und Praxis der Sozialpädagogik
publication_status: published
status: public
title: Eine mustergültige Wissenschaft
type: journal_article
user_id: '49063'
volume: 11
year: '2021'
...
---
_id: '36527'
author:
- first_name: Solveig
full_name: Jensen, Solveig
last_name: Jensen
- first_name: Hedwig
full_name: Gasteiger, Hedwig
last_name: Gasteiger
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
citation:
ama: 'Jensen S, Gasteiger H, Bruns J. Place value and regrouping as seperate constructs
of place value understanding. In: Inprasitha M, Changsri N, Boonsena N, eds. Proceedings
of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics
Education. Vol 3. ; 2021:101-109.'
apa: Jensen, S., Gasteiger, H., & Bruns, J. (2021). Place value and regrouping
as seperate constructs of place value understanding. In M. Inprasitha, N. Changsri,
& N. Boonsena (Eds.), Proceedings of the 44th Conference of the International
Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 101–109).
bibtex: '@inproceedings{Jensen_Gasteiger_Bruns_2021, title={Place value and regrouping
as seperate constructs of place value understanding}, volume={3}, booktitle={Proceedings
of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics
Education}, author={Jensen, Solveig and Gasteiger, Hedwig and Bruns, Julia}, editor={Inprasitha,
Maitree and Changsri, Narumon and Boonsena, Nisakorn}, year={2021}, pages={101–109}
}'
chicago: Jensen, Solveig, Hedwig Gasteiger, and Julia Bruns. “Place Value and Regrouping
as Seperate Constructs of Place Value Understanding.” In Proceedings of the
44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education,
edited by Maitree Inprasitha, Narumon Changsri, and Nisakorn Boonsena, 3:101–9,
2021.
ieee: S. Jensen, H. Gasteiger, and J. Bruns, “Place value and regrouping as seperate
constructs of place value understanding,” in Proceedings of the 44th Conference
of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Khon
Kaen, Thailand, 2021, vol. 3, pp. 101–109.
mla: Jensen, Solveig, et al. “Place Value and Regrouping as Seperate Constructs
of Place Value Understanding.” Proceedings of the 44th Conference of the International
Group for the Psychology of Mathematics Education, edited by Maitree Inprasitha
et al., vol. 3, 2021, pp. 101–09.
short: 'S. Jensen, H. Gasteiger, J. Bruns, in: M. Inprasitha, N. Changsri, N. Boonsena
(Eds.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the
Psychology of Mathematics Education, 2021, pp. 101–109.'
conference:
location: Khon Kaen, Thailand
name: 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics
Education
date_created: 2023-01-13T08:47:46Z
date_updated: 2023-06-20T19:13:24Z
department:
- _id: '611'
- _id: '97'
editor:
- first_name: Maitree
full_name: Inprasitha, Maitree
last_name: Inprasitha
- first_name: Narumon
full_name: Changsri, Narumon
last_name: Changsri
- first_name: Nisakorn
full_name: Boonsena, Nisakorn
last_name: Boonsena
intvolume: ' 3'
language:
- iso: eng
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://www.igpme.org/wp-content/uploads/2022/04/Volume-3_final.pdf
oa: '1'
page: 101-109
publication: Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the
Psychology of Mathematics Education
publication_status: published
quality_controlled: '1'
status: public
title: Place value and regrouping as seperate constructs of place value understanding
type: conference
user_id: '49063'
volume: 3
year: '2021'
...
---
_id: '34823'
article_type: review
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: Hedwig
full_name: Gasteiger, Hedwig
last_name: Gasteiger
- first_name: Carolin
full_name: Strahl, Carolin
last_name: Strahl
citation:
ama: 'Bruns J, Gasteiger H, Strahl C. Context and Implications Document for: Conceptualising
and measuring domain-specific content knowledge of early childhood educators:
A systematic review. Review of Education. 2021;9(2):539-540. doi:10.1002/rev3.3256'
apa: 'Bruns, J., Gasteiger, H., & Strahl, C. (2021). Context and Implications
Document for: Conceptualising and measuring domain-specific content knowledge
of early childhood educators: A systematic review. Review of Education,
9(2), 539–540. https://doi.org/10.1002/rev3.3256'
bibtex: '@article{Bruns_Gasteiger_Strahl_2021, title={Context and Implications Document
for: Conceptualising and measuring domain-specific content knowledge of early
childhood educators: A systematic review}, volume={9}, DOI={10.1002/rev3.3256},
number={2}, journal={Review of Education}, publisher={Wiley}, author={Bruns, Julia
and Gasteiger, Hedwig and Strahl, Carolin}, year={2021}, pages={539–540} }'
chicago: 'Bruns, Julia, Hedwig Gasteiger, and Carolin Strahl. “Context and Implications
Document for: Conceptualising and Measuring Domain-Specific Content Knowledge
of Early Childhood Educators: A Systematic Review.” Review of Education
9, no. 2 (2021): 539–40. https://doi.org/10.1002/rev3.3256.'
ieee: 'J. Bruns, H. Gasteiger, and C. Strahl, “Context and Implications Document
for: Conceptualising and measuring domain-specific content knowledge of early
childhood educators: A systematic review,” Review of Education, vol. 9,
no. 2, pp. 539–540, 2021, doi: 10.1002/rev3.3256.'
mla: 'Bruns, Julia, et al. “Context and Implications Document for: Conceptualising
and Measuring Domain-Specific Content Knowledge of Early Childhood Educators:
A Systematic Review.” Review of Education, vol. 9, no. 2, Wiley, 2021,
pp. 539–40, doi:10.1002/rev3.3256.'
short: J. Bruns, H. Gasteiger, C. Strahl, Review of Education 9 (2021) 539–540.
date_created: 2022-12-22T09:22:46Z
date_updated: 2023-06-20T19:10:58Z
department:
- _id: '611'
- _id: '97'
doi: 10.1002/rev3.3256
external_id:
isi:
- '000614157400001'
intvolume: ' 9'
isi: '1'
issue: '2'
language:
- iso: eng
page: 539-540
publication: Review of Education
publication_identifier:
issn:
- 2049-6613
publication_status: published
publisher: Wiley
quality_controlled: '1'
status: public
title: 'Context and Implications Document for: Conceptualising and measuring domain-specific
content knowledge of early childhood educators: A systematic review'
type: journal_article
user_id: '49063'
volume: 9
year: '2021'
...
---
_id: '36536'
author:
- first_name: Solveig
full_name: Jensen, Solveig
last_name: Jensen
- first_name: Hedwig
full_name: Gasteiger, Hedwig
last_name: Gasteiger
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
citation:
ama: 'Jensen S, Gasteiger H, Bruns J. Stellenwertverständnis: Verständnis von Stellenwertprinzip
und Bündelungsprinzip als separate Konstrukte. In: Gesellschaft für Didaktik der
Mathematik, ed. Beiträge zum Mathematikunterricht 2021. WTM-Verlag; 2021.
doi:http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-22292'
apa: 'Jensen, S., Gasteiger, H., & Bruns, J. (2021). Stellenwertverständnis:
Verständnis von Stellenwertprinzip und Bündelungsprinzip als separate Konstrukte.
In Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht
2021. WTM-Verlag. http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-22292'
bibtex: '@inproceedings{Jensen_Gasteiger_Bruns_2021, title={Stellenwertverständnis:
Verständnis von Stellenwertprinzip und Bündelungsprinzip als separate Konstrukte},
DOI={http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-22292},
booktitle={Beiträge zum Mathematikunterricht 2021}, publisher={WTM-Verlag}, author={Jensen,
Solveig and Gasteiger, Hedwig and Bruns, Julia}, editor={Gesellschaft für Didaktik
der Mathematik}, year={2021} }'
chicago: 'Jensen, Solveig, Hedwig Gasteiger, and Julia Bruns. “Stellenwertverständnis:
Verständnis von Stellenwertprinzip und Bündelungsprinzip als separate Konstrukte.”
In Beiträge zum Mathematikunterricht 2021, edited by Gesellschaft für Didaktik
der Mathematik. WTM-Verlag, 2021. http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-22292.'
ieee: 'S. Jensen, H. Gasteiger, and J. Bruns, “Stellenwertverständnis: Verständnis
von Stellenwertprinzip und Bündelungsprinzip als separate Konstrukte,” in Beiträge
zum Mathematikunterricht 2021, Lüneburg, 2021, doi: http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-22292.'
mla: 'Jensen, Solveig, et al. “Stellenwertverständnis: Verständnis von Stellenwertprinzip
und Bündelungsprinzip als separate Konstrukte.” Beiträge zum Mathematikunterricht
2021, edited by Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, WTM-Verlag, 2021,
doi:http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-22292.'
short: 'S. Jensen, H. Gasteiger, J. Bruns, in: Gesellschaft für Didaktik der Mathematik
(Ed.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2021, WTM-Verlag, 2021.'
conference:
location: Lüneburg
name: 55. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik
corporate_editor:
- Gesellschaft für Didaktik der Mathematik
date_created: 2023-01-13T09:05:16Z
date_updated: 2023-06-20T19:15:25Z
department:
- _id: '611'
- _id: '97'
doi: http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-22292
external_id:
unknown:
- '00495419692518'
language:
- iso: ger
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://eldorado.tu-dortmund.de/bitstream/2003/40417/1/BzMU21_JENSEN_Stellenwertverständnis.pdf
oa: '1'
publication: Beiträge zum Mathematikunterricht 2021
publication_status: published
publisher: WTM-Verlag
status: public
title: 'Stellenwertverständnis: Verständnis von Stellenwertprinzip und Bündelungsprinzip
als separate Konstrukte'
type: conference
user_id: '49063'
year: '2021'
...
---
_id: '34827'
abstract:
- lang: eng
text: ZusammenfassungZu den ersten geometrischen
Begriffen, die Kinder bereits im Elementar- und Primarbereich lernen, zählen u. a.
Viereck, Rechteck und Quadrat. Studien zeigen, dass Lernende bereits früh individuelle
Vorstellungen, sog. individuelle Begriffskonzepte,
zu diesen Begriffen aufbauen. Zwar wird die Entwicklung von Begriffsverständnis
in verschiedenen mathematikdidaktischen Stufenmodellen dargestellt, diese sind
jedoch generisch und beschreiben nicht explizit die Entwicklung der ersten individuellen
Begriffskonzepte von Lernenden zu Viereck, Rechteck und Quadrat.
Aus empirischer Sicht liegen verschiedene Studien vor, die einzelne Aspekte der
individuellen Begriffskonzepte von Lernenden unterschiedlicher Altersgruppen zu
diesen Begriffen ausleuchten. Um Begriffsbildungsprozesse aus empirischer Sicht
detaillierter entlang der jeweils vorherrschenden individuellen Begriffskonzepte
zu beschreiben, fehlen insbesondere Studien in der Grundschule, die alle vier
Klassenstufen betrachten und dabei differenzierte Erkenntnisse zu verschiedenen
theoretischen Indikatoren des Begriffsverständnisses liefern. Daher geht die vorliegende
Studie der Frage nach, welches Verständnis der Begriffe Viereck, Rechteck und
Quadrat Schülerinnen und Schüler der Jahrgangsstufen 1, 2, 3 und 4 zeigen. Dazu
wurde eine Quasi-Längsschnittstudie mit N = 456 Grundschulkindern
(ca. 100 pro Jahrgangsstufe) durchgeführt. Die Ergebnisse geben detaillierte Einblicke
in die individuellen Begriffskonzepte der Lernenden und zeigen, dass Lernende
zunehmend Eigenschaften der Figuren berücksichtigen, jedoch individuelle Begriffskonzepte
über lange Zeit auch prototypisch geprägt sind. Implikationen dieser Ergebnisse
für Forschung und Praxis werden diskutiert.
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: Elisabeth
full_name: Unterhauser, Elisabeth
last_name: Unterhauser
- first_name: Hedwig
full_name: Gasteiger, Hedwig
last_name: Gasteiger
citation:
ama: Bruns J, Unterhauser E, Gasteiger H. Geometrisches Begriffsverständnis in der
Grundschule am Beispiel der Begriffe Viereck, Rechteck und Quadrat. Journal
für Mathematik-Didaktik. 2021;42(2):581-623. doi:10.1007/s13138-021-00185-4
apa: Bruns, J., Unterhauser, E., & Gasteiger, H. (2021). Geometrisches Begriffsverständnis
in der Grundschule am Beispiel der Begriffe Viereck, Rechteck und Quadrat. Journal
für Mathematik-Didaktik, 42(2), 581–623. https://doi.org/10.1007/s13138-021-00185-4
bibtex: '@article{Bruns_Unterhauser_Gasteiger_2021, title={Geometrisches Begriffsverständnis
in der Grundschule am Beispiel der Begriffe Viereck, Rechteck und Quadrat}, volume={42},
DOI={10.1007/s13138-021-00185-4},
number={2}, journal={Journal für Mathematik-Didaktik}, publisher={Springer Science
and Business Media LLC}, author={Bruns, Julia and Unterhauser, Elisabeth and Gasteiger,
Hedwig}, year={2021}, pages={581–623} }'
chicago: 'Bruns, Julia, Elisabeth Unterhauser, and Hedwig Gasteiger. “Geometrisches
Begriffsverständnis in der Grundschule am Beispiel der Begriffe Viereck, Rechteck
und Quadrat.” Journal für Mathematik-Didaktik 42, no. 2 (2021): 581–623.
https://doi.org/10.1007/s13138-021-00185-4.'
ieee: 'J. Bruns, E. Unterhauser, and H. Gasteiger, “Geometrisches Begriffsverständnis
in der Grundschule am Beispiel der Begriffe Viereck, Rechteck und Quadrat,” Journal
für Mathematik-Didaktik, vol. 42, no. 2, pp. 581–623, 2021, doi: 10.1007/s13138-021-00185-4.'
mla: Bruns, Julia, et al. “Geometrisches Begriffsverständnis in der Grundschule
am Beispiel der Begriffe Viereck, Rechteck und Quadrat.” Journal für Mathematik-Didaktik,
vol. 42, no. 2, Springer Science and Business Media LLC, 2021, pp. 581–623, doi:10.1007/s13138-021-00185-4.
short: J. Bruns, E. Unterhauser, H. Gasteiger, Journal für Mathematik-Didaktik 42
(2021) 581–623.
date_created: 2022-12-22T09:26:39Z
date_updated: 2023-10-23T11:14:59Z
department:
- _id: '97'
- _id: '611'
doi: 10.1007/s13138-021-00185-4
intvolume: ' 42'
issue: '2'
keyword:
- Education
- General Mathematics
language:
- iso: ger
page: 581-623
publication: Journal für Mathematik-Didaktik
publication_identifier:
issn:
- 0173-5322
- 1869-2699
publication_status: published
publisher: Springer Science and Business Media LLC
quality_controlled: '1'
status: public
title: Geometrisches Begriffsverständnis in der Grundschule am Beispiel der Begriffe
Viereck, Rechteck und Quadrat
type: journal_article
user_id: '72183'
volume: 42
year: '2021'
...
---
_id: '45688'
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: A.
full_name: Vogtländer, A.
last_name: Vogtländer
citation:
ama: 'Bruns J, Vogtländer A. Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Eine
Einleitung. In: Born-Rauchecker E, Vogtländer A, Weber K, eds. Frühe alltagsintegrierte
mathematische Bildung. Handreichung für Lehrende. Kallmeyer; 2020:37-46.'
apa: Bruns, J., & Vogtländer, A. (2020). Frühe alltagsintegrierte mathematische
Bildung. Eine Einleitung. In E. Born-Rauchecker, A. Vogtländer, & K. Weber
(Eds.), Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Handreichung für Lehrende
(pp. 37–46). Kallmeyer.
bibtex: '@inbook{Bruns_Vogtländer_2020, place={Hannover}, title={Frühe alltagsintegrierte
mathematische Bildung. Eine Einleitung}, booktitle={Frühe alltagsintegrierte mathematische
Bildung. Handreichung für Lehrende}, publisher={Kallmeyer}, author={Bruns, Julia
and Vogtländer, A.}, editor={Born-Rauchecker, E. and Vogtländer, A. and Weber,
K.}, year={2020}, pages={37–46} }'
chicago: 'Bruns, Julia, and A. Vogtländer. “Frühe alltagsintegrierte mathematische
Bildung. Eine Einleitung.” In Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung.
Handreichung für Lehrende, edited by E. Born-Rauchecker, A. Vogtländer, and
K. Weber, 37–46. Hannover: Kallmeyer, 2020.'
ieee: 'J. Bruns and A. Vogtländer, “Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung.
Eine Einleitung,” in Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Handreichung
für Lehrende, E. Born-Rauchecker, A. Vogtländer, and K. Weber, Eds. Hannover:
Kallmeyer, 2020, pp. 37–46.'
mla: Bruns, Julia, and A. Vogtländer. “Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung.
Eine Einleitung.” Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Handreichung
für Lehrende, edited by E. Born-Rauchecker et al., Kallmeyer, 2020, pp. 37–46.
short: 'J. Bruns, A. Vogtländer, in: E. Born-Rauchecker, A. Vogtländer, K. Weber
(Eds.), Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Handreichung für Lehrende,
Kallmeyer, Hannover, 2020, pp. 37–46.'
date_created: 2023-06-20T18:48:54Z
date_updated: 2023-06-20T18:48:58Z
department:
- _id: '97'
- _id: '611'
editor:
- first_name: E.
full_name: Born-Rauchecker, E.
last_name: Born-Rauchecker
- first_name: A.
full_name: Vogtländer, A.
last_name: Vogtländer
- first_name: K.
full_name: Weber, K.
last_name: Weber
language:
- iso: ger
page: 37-46
place: Hannover
publication: Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Handreichung für Lehrende
publication_status: published
publisher: Kallmeyer
status: public
title: Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Eine Einleitung
type: book_chapter
user_id: '49063'
year: '2020'
...
---
_id: '34816'
abstract:
- lang: eng
text: ZusammenfassungFrühe mathematische Bildung
findet in der Kindertagesstätte insbesondere in spontanen Alltagssituationen statt.
Damit diese Alltagssituationen zu natürlichen Lernsituationen für die Kinder werden,
müssen (angehende) frühpädagogische Fachkräfte zunächst das mathematische Potenzial
in diesen Situationen erkennen. Diese Fähigkeit zur situativen Beobachtung
und Wahrnehmung ist bisher unzureichend erforscht, was unter anderem
auf begrenzte Methoden zur standardisierten Erfassung dieses Konstrukts zurückzuführen
ist. Um diesem Bedarf zu begegnen, wurde das videobasierte Testinstrument Vimas_num
zur Erfassung der Fähigkeit zur situativen Beobachtung und Wahrnehmung angehender
frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mengen und Zahlen entwickelt. Auf der
Grundlage von drei aufeinander aufbauenden Studien wird die Validität verschiedener
Aspekte der Testwertinterpretation untersucht. Die Ergebnisse geben Hinweise auf
die Validität der Testwertinterpretation in Bezug auf den Testinhalt, die interne
Struktur des Tests und die Zusammenhänge mit theoretisch verbundenen Konstrukten.
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: Carolin
full_name: Strahl, Carolin
last_name: Strahl
- first_name: Hedwig
full_name: Gasteiger, Hedwig
last_name: Gasteiger
citation:
ama: Bruns J, Strahl C, Gasteiger H. Situative Beobachtung und Wahrnehmung angehender
frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mathematik – Entwicklung und Validierung
eines Testinstruments. Unterrichtswissenschaft. 2020;49(3):345-371. doi:10.1007/s42010-020-00091-7
apa: Bruns, J., Strahl, C., & Gasteiger, H. (2020). Situative Beobachtung und
Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mathematik –
Entwicklung und Validierung eines Testinstruments. Unterrichtswissenschaft,
49(3), 345–371. https://doi.org/10.1007/s42010-020-00091-7
bibtex: '@article{Bruns_Strahl_Gasteiger_2020, title={Situative Beobachtung und
Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mathematik –
Entwicklung und Validierung eines Testinstruments}, volume={49}, DOI={10.1007/s42010-020-00091-7},
number={3}, journal={Unterrichtswissenschaft}, publisher={Springer Science and
Business Media LLC}, author={Bruns, Julia and Strahl, Carolin and Gasteiger, Hedwig},
year={2020}, pages={345–371} }'
chicago: 'Bruns, Julia, Carolin Strahl, and Hedwig Gasteiger. “Situative Beobachtung
und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mathematik
– Entwicklung und Validierung eines Testinstruments.” Unterrichtswissenschaft
49, no. 3 (2020): 345–71. https://doi.org/10.1007/s42010-020-00091-7.'
ieee: 'J. Bruns, C. Strahl, and H. Gasteiger, “Situative Beobachtung und Wahrnehmung
angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mathematik – Entwicklung
und Validierung eines Testinstruments,” Unterrichtswissenschaft, vol. 49,
no. 3, pp. 345–371, 2020, doi: 10.1007/s42010-020-00091-7.'
mla: Bruns, Julia, et al. “Situative Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer
Fachpersonen im Bereich Mathematik – Entwicklung und Validierung eines Testinstruments.”
Unterrichtswissenschaft, vol. 49, no. 3, Springer Science and Business
Media LLC, 2020, pp. 345–71, doi:10.1007/s42010-020-00091-7.
short: J. Bruns, C. Strahl, H. Gasteiger, Unterrichtswissenschaft 49 (2020) 345–371.
date_created: 2022-12-22T09:18:04Z
date_updated: 2023-06-20T19:04:46Z
department:
- _id: '611'
- _id: '97'
doi: 10.1007/s42010-020-00091-7
intvolume: ' 49'
issue: '3'
keyword:
- Education
language:
- iso: ger
page: 345-371
publication: Unterrichtswissenschaft
publication_identifier:
issn:
- 0340-4099
- 2520-873X
publication_status: published
publisher: Springer Science and Business Media LLC
quality_controlled: '1'
status: public
title: Situative Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen
im Bereich Mathematik – Entwicklung und Validierung eines Testinstruments
type: journal_article
user_id: '49063'
volume: 49
year: '2020'
...
---
_id: '36546'
author:
- first_name: Lena
full_name: Meyer, Lena
last_name: Meyer
- first_name: Laura
full_name: Tabeling, Laura
last_name: Tabeling
- first_name: Hedwig
full_name: Gasteiger, Hedwig
last_name: Gasteiger
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
citation:
ama: 'Meyer L, Tabeling L, Gasteiger H, Bruns J. Interaktionen in mathematischen
Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie. In: Siller H-S, Weigel W, Wörler
J, eds. Beiträge zum Mathematikunterricht 2020. WTM-Verlag; 2020:1253-1256.'
apa: Meyer, L., Tabeling, L., Gasteiger, H., & Bruns, J. (2020). Interaktionen
in mathematischen Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie. In H.-S.
Siller, W. Weigel, & J. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht
2020 (pp. 1253–1256). WTM-Verlag.
bibtex: '@inproceedings{Meyer_Tabeling_Gasteiger_Bruns_2020, place={Münster}, title={Interaktionen
in mathematischen Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie}, booktitle={Beiträge
zum Mathematikunterricht 2020}, publisher={WTM-Verlag}, author={Meyer, Lena and
Tabeling, Laura and Gasteiger, Hedwig and Bruns, Julia}, editor={Siller, Hans-Stefan
and Weigel, Wolfgang and Wörler, Jan}, year={2020}, pages={1253–1256} }'
chicago: 'Meyer, Lena, Laura Tabeling, Hedwig Gasteiger, and Julia Bruns. “Interaktionen
in mathematischen Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie.” In Beiträge
zum Mathematikunterricht 2020, edited by Hans-Stefan Siller, Wolfgang Weigel,
and Jan Wörler, 1253–56. Münster: WTM-Verlag, 2020.'
ieee: L. Meyer, L. Tabeling, H. Gasteiger, and J. Bruns, “Interaktionen in mathematischen
Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie,” in Beiträge zum Mathematikunterricht
2020, Würzburg, 2020, pp. 1253–1256.
mla: Meyer, Lena, et al. “Interaktionen in mathematischen Spielsituationen in Kindertagesstätte
und Familie.” Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, edited by Hans-Stefan
Siller et al., WTM-Verlag, 2020, pp. 1253–56.
short: 'L. Meyer, L. Tabeling, H. Gasteiger, J. Bruns, in: H.-S. Siller, W. Weigel,
J. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM-Verlag, Münster,
2020, pp. 1253–1256.'
conference:
location: Würzburg
name: 54. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik
date_created: 2023-01-13T09:26:42Z
date_updated: 2023-06-20T19:06:16Z
department:
- _id: '611'
- _id: '97'
editor:
- first_name: Hans-Stefan
full_name: Siller, Hans-Stefan
last_name: Siller
- first_name: Wolfgang
full_name: Weigel, Wolfgang
last_name: Weigel
- first_name: Jan
full_name: Wörler, Jan
last_name: Wörler
language:
- iso: ger
main_file_link:
- open_access: '1'
oa: '1'
page: 1253-1256
place: Münster
publication: Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
publication_status: published
publisher: WTM-Verlag
related_material:
link:
- relation: confirmation
url: https://eldorado.tu-dortmund.de/bitstream/2003/39567/1/BzMu2020_MEYER-id135.pdf
status: public
title: Interaktionen in mathematischen Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie
type: conference
user_id: '49063'
year: '2020'
...
---
_id: '21529'
abstract:
- lang: eng
text: 'ZusammenfassungDie Implementation früher
mathematischer Bildung in Kindertagesstätten kann durch fachdidaktische Fortbildungen
für frühpädagogische Fachkräfte unterstützt werden. Um Fachkräfte in der Breite
zu erreichen, erscheint ein scaling up Ansatz geeignet, bei dem aufbauend auf
das Fortbildungskonzept EmMa – Erzieherinnen und Erzieher machen
Mathematik Multiplikatorinnen und Multiplikatoren qualifiziert werden.
Dabei ergibt sich die Herausforderung, dass Fortbildende im Elementarbereich kaum
mathematisches und mathematikdidaktisches Wissen mitbringen. Der Kontext dieser
Studie ist der scaling up Prozess der Fortbildung EmMa
unter diesen Umständen. Das Erkenntnisinteresse liegt in der Beschreibung und
Bewertung der Adaptionshandlungen der Multiplikatorinnen und Multiplikatoren.
Für die Bewertung der Adaptionen werden zwei Kriterien herangezogen: (1) das Kriterium
der Präzision, das die Vollständigkeit und Klarheit der Inhalte umfasst und (2) das
Kriterium der fachlichen Korrektheit, das durch das Ausbleiben fachbezogener Fehler
beschrieben wird. Analysiert werden dabei die theoretischen, fachbezogenen Phasen
der von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren durchgeführten Fortbildung zur
frühen mathematischen Bildung, da davon ausgegangen wird, dass insbesondere diese
theoretischen Inhalte für diese Gruppe von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren
eine Herausforderung darstellen. Zur Untersuchung wurde eine videogestützte, qualitative
Feldstudie mit N = 8 Fällen durchgeführt. Mit Hilfe
der qualitativen Inhaltsanalyse wurden die Adaptionshandlungen der Multiplikatorinnen
und Multiplikatoren charakterisiert und hinsichtlich ihrer Präzision und der fachlichen
Fehler in diesen Adaptionen analysiert. Dabei zeigte sich, dass der eigenständige
Umgang mit den mathematischen und mathematikdidaktischen Inhalten des Fortbildungskonzepts
EmMa trotz intensiver Unterstützung anspruchsvoll und
bei vielen Multiplikatorinnen und Multiplikatoren mit fachbezogenen Fehlern verbunden
ist. Implikationen dieser Ergebnisse für die weitere Forschung werden diskutiert.'
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: Theresa
full_name: Schopferer, Theresa
last_name: Schopferer
- first_name: Hedwig
full_name: Gasteiger, Hedwig
last_name: Gasteiger
citation:
ama: Bruns J, Schopferer T, Gasteiger H. Adaptionshandlungen von Multiplikatorinnen
und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung – Beschreibung und Bewertung
aus fachbezogener Perspektive. Journal für Mathematik-Didaktik. 2020;42(1):243-271.
doi:10.1007/s13138-020-00175-y
apa: Bruns, J., Schopferer, T., & Gasteiger, H. (2020). Adaptionshandlungen
von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung –
Beschreibung und Bewertung aus fachbezogener Perspektive. Journal für Mathematik-Didaktik,
42(1), 243–271. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00175-y
bibtex: '@article{Bruns_Schopferer_Gasteiger_2020, title={Adaptionshandlungen von
Multiplikatorinnen und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung – Beschreibung
und Bewertung aus fachbezogener Perspektive}, volume={42}, DOI={10.1007/s13138-020-00175-y},
number={1}, journal={Journal für Mathematik-Didaktik}, author={Bruns, Julia and
Schopferer, Theresa and Gasteiger, Hedwig}, year={2020}, pages={243–271} }'
chicago: 'Bruns, Julia, Theresa Schopferer, and Hedwig Gasteiger. “Adaptionshandlungen
von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung –
Beschreibung und Bewertung aus fachbezogener Perspektive.” Journal für Mathematik-Didaktik
42, no. 1 (2020): 243–71. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00175-y.'
ieee: 'J. Bruns, T. Schopferer, and H. Gasteiger, “Adaptionshandlungen von Multiplikatorinnen
und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung – Beschreibung und Bewertung
aus fachbezogener Perspektive,” Journal für Mathematik-Didaktik, vol. 42,
no. 1, pp. 243–271, 2020, doi: 10.1007/s13138-020-00175-y.'
mla: Bruns, Julia, et al. “Adaptionshandlungen von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren
zur frühen mathematischen Bildung – Beschreibung und Bewertung aus fachbezogener
Perspektive.” Journal für Mathematik-Didaktik, vol. 42, no. 1, 2020, pp.
243–71, doi:10.1007/s13138-020-00175-y.
short: J. Bruns, T. Schopferer, H. Gasteiger, Journal für Mathematik-Didaktik 42
(2020) 243–271.
date_created: 2021-03-17T15:19:29Z
date_updated: 2023-06-20T19:12:42Z
department:
- _id: '97'
- _id: '611'
doi: 10.1007/s13138-020-00175-y
intvolume: ' 42'
issue: '1'
language:
- iso: ger
page: 243-271
publication: Journal für Mathematik-Didaktik
publication_identifier:
issn:
- 0173-5322
- 1869-2699
publication_status: published
quality_controlled: '1'
status: public
title: Adaptionshandlungen von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren zur frühen mathematischen
Bildung – Beschreibung und Bewertung aus fachbezogener Perspektive
type: journal_article
user_id: '49063'
volume: 42
year: '2020'
...
---
_id: '21530'
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: Martin
full_name: Carlsen, Martin
last_name: Carlsen
- first_name: Lars
full_name: Eichen, Lars
last_name: Eichen
- first_name: Ingvald
full_name: Erfjord, Ingvald
last_name: Erfjord
- first_name: Per Sigurd
full_name: Hundeland, Per Sigurd
last_name: Hundeland
citation:
ama: 'Bruns J, Carlsen M, Eichen L, Erfjord I, Hundeland PS. Situational Perception
in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study in Austria and Norway.
In: Mathematics Education in the Early Years. Springer; 2020:317–332. doi:10.1007/978-3-030-34776-5_19'
apa: Bruns, J., Carlsen, M., Eichen, L., Erfjord, I., & Hundeland, P. S. (2020).
Situational Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study
in Austria and Norway. In Mathematics Education in the Early Years (pp.
317–332). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-34776-5_19
bibtex: '@inbook{Bruns_Carlsen_Eichen_Erfjord_Hundeland_2020, place={Cham}, title={Situational
Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study in Austria and
Norway}, DOI={10.1007/978-3-030-34776-5_19},
booktitle={Mathematics Education in the Early Years}, publisher={Springer}, author={Bruns,
Julia and Carlsen, Martin and Eichen, Lars and Erfjord, Ingvald and Hundeland,
Per Sigurd}, year={2020}, pages={317–332} }'
chicago: 'Bruns, Julia, Martin Carlsen, Lars Eichen, Ingvald Erfjord, and Per Sigurd
Hundeland. “Situational Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country
Study in Austria and Norway.” In Mathematics Education in the Early Years,
317–332. Cham: Springer, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-34776-5_19.'
ieee: 'J. Bruns, M. Carlsen, L. Eichen, I. Erfjord, and P. S. Hundeland, “Situational
Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study in Austria and
Norway,” in Mathematics Education in the Early Years, Cham: Springer, 2020,
pp. 317–332.'
mla: Bruns, Julia, et al. “Situational Perception in Mathematics (SPiM)—Results
of a Cross-Country Study in Austria and Norway.” Mathematics Education in the
Early Years, Springer, 2020, pp. 317–332, doi:10.1007/978-3-030-34776-5_19.
short: 'J. Bruns, M. Carlsen, L. Eichen, I. Erfjord, P.S. Hundeland, in: Mathematics
Education in the Early Years, Springer, Cham, 2020, pp. 317–332.'
date_created: 2021-03-17T15:19:40Z
date_updated: 2023-06-20T19:11:15Z
department:
- _id: '97'
- _id: '611'
doi: 10.1007/978-3-030-34776-5_19
language:
- iso: eng
page: 317–332
place: Cham
publication: Mathematics Education in the Early Years
publication_identifier:
isbn:
- '9783030347758'
- '9783030347765'
publication_status: published
publisher: Springer
quality_controlled: '1'
status: public
title: Situational Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study
in Austria and Norway
type: book_chapter
user_id: '49063'
year: '2020'
...
---
_id: '45689'
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: L.
full_name: Eichen, L.
last_name: Eichen
citation:
ama: Bruns J, Eichen L. Frühe mathematische Bildung im elementarpädagogischen Alltag.
KiTa aktuell Österreich. 2019;7(5):85-86.
apa: Bruns, J., & Eichen, L. (2019). Frühe mathematische Bildung im elementarpädagogischen
Alltag. KiTa aktuell Österreich, 7(5), 85–86.
bibtex: '@article{Bruns_Eichen_2019, title={Frühe mathematische Bildung im elementarpädagogischen
Alltag}, volume={7}, number={5}, journal={KiTa aktuell Österreich}, author={Bruns,
Julia and Eichen, L.}, year={2019}, pages={85–86} }'
chicago: 'Bruns, Julia, and L. Eichen. “Frühe mathematische Bildung im elementarpädagogischen
Alltag.” KiTa aktuell Österreich 7, no. 5 (2019): 85–86.'
ieee: J. Bruns and L. Eichen, “Frühe mathematische Bildung im elementarpädagogischen
Alltag,” KiTa aktuell Österreich, vol. 7, no. 5, pp. 85–86, 2019.
mla: Bruns, Julia, and L. Eichen. “Frühe mathematische Bildung im elementarpädagogischen
Alltag.” KiTa aktuell Österreich, vol. 7, no. 5, 2019, pp. 85–86.
short: J. Bruns, L. Eichen, KiTa aktuell Österreich 7 (2019) 85–86.
date_created: 2023-06-20T18:49:45Z
date_updated: 2023-06-20T18:51:53Z
department:
- _id: '97'
- _id: '611'
intvolume: ' 7'
issue: '5'
language:
- iso: ger
page: 85-86
publication: KiTa aktuell Österreich
publication_status: published
status: public
title: Frühe mathematische Bildung im elementarpädagogischen Alltag
type: journal_article
user_id: '49063'
volume: 7
year: '2019'
...
---
_id: '36529'
author:
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: Hedwig
full_name: Gasteiger, Hedwig
last_name: Gasteiger
citation:
ama: 'Bruns J, Gasteiger H. VimaS_num: Measuring situational perception in mathematics
of early childhood teachers. In: Graven M, Venkat H, Essien A, Vale P, eds. Proceedings
of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics
Education. Vol 2. ; 2019:129-136.'
apa: 'Bruns, J., & Gasteiger, H. (2019). VimaS_num: Measuring situational perception
in mathematics of early childhood teachers. In M. Graven, H. Venkat, A. Essien,
& P. Vale (Eds.), Proceedings of the 43rd Conference of the International
Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, pp. 129–136).'
bibtex: '@inproceedings{Bruns_Gasteiger_2019, title={VimaS_num: Measuring situational
perception in mathematics of early childhood teachers}, volume={2}, booktitle={Proceedings
of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics
Education}, author={Bruns, Julia and Gasteiger, Hedwig}, editor={Graven, Mellony
and Venkat, Hamsa and Essien, Anthony and Vale, Pamela}, year={2019}, pages={129–136}
}'
chicago: 'Bruns, Julia, and Hedwig Gasteiger. “VimaS_num: Measuring Situational
Perception in Mathematics of Early Childhood Teachers.” In Proceedings of the
43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education,
edited by Mellony Graven, Hamsa Venkat, Anthony Essien, and Pamela Vale, 2:129–36,
2019.'
ieee: 'J. Bruns and H. Gasteiger, “VimaS_num: Measuring situational perception in
mathematics of early childhood teachers,” in Proceedings of the 43rd Conference
of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Pretoria,
South Africa, 2019, vol. 2, pp. 129–136.'
mla: 'Bruns, Julia, and Hedwig Gasteiger. “VimaS_num: Measuring Situational Perception
in Mathematics of Early Childhood Teachers.” Proceedings of the 43rd Conference
of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, edited
by Mellony Graven et al., vol. 2, 2019, pp. 129–36.'
short: 'J. Bruns, H. Gasteiger, in: M. Graven, H. Venkat, A. Essien, P. Vale (Eds.),
Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology
of Mathematics Education, 2019, pp. 129–136.'
conference:
location: Pretoria, South Africa
name: 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics
Education
date_created: 2023-01-13T08:51:58Z
date_updated: 2023-06-20T19:05:48Z
department:
- _id: '611'
- _id: '97'
editor:
- first_name: Mellony
full_name: Graven, Mellony
last_name: Graven
- first_name: Hamsa
full_name: Venkat, Hamsa
last_name: Venkat
- first_name: Anthony
full_name: Essien, Anthony
last_name: Essien
- first_name: Pamela
full_name: Vale, Pamela
last_name: Vale
intvolume: ' 2'
language:
- iso: eng
main_file_link:
- open_access: '1'
url: https://www.igpme.org/publications/current-proceedings/
oa: '1'
page: 129-136
publication: Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the
Psychology of Mathematics Education
publication_status: published
quality_controlled: '1'
status: public
title: 'VimaS_num: Measuring situational perception in mathematics of early childhood
teachers'
type: conference
user_id: '49063'
volume: 2
year: '2019'
...
---
_id: '21531'
author:
- first_name: Hedwig
full_name: Gasteiger, Hedwig
last_name: Gasteiger
- first_name: Julia
full_name: Bruns, Julia
id: '72183'
last_name: Bruns
orcid: https://orcid.org/0000-0002-6604-5864
- first_name: Christiane
full_name: Benz, Christiane
last_name: Benz
- first_name: Esther
full_name: Brunner, Esther
last_name: Brunner
- first_name: Priska
full_name: Sprenger, Priska
last_name: Sprenger
citation:
ama: 'Gasteiger H, Bruns J, Benz C, Brunner E, Sprenger P. Mathematical pedagogical
content knowledge of early childhood teachers: a standardized situation-related
measurement approach. ZDM. 2019;52:193-205. doi:10.1007/s11858-019-01103-2'
apa: 'Gasteiger, H., Bruns, J., Benz, C., Brunner, E., & Sprenger, P. (2019).
Mathematical pedagogical content knowledge of early childhood teachers: a standardized
situation-related measurement approach. ZDM, 52, 193–205. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01103-2'
bibtex: '@article{Gasteiger_Bruns_Benz_Brunner_Sprenger_2019, title={Mathematical
pedagogical content knowledge of early childhood teachers: a standardized situation-related
measurement approach}, volume={52}, DOI={10.1007/s11858-019-01103-2},
journal={ZDM}, author={Gasteiger, Hedwig and Bruns, Julia and Benz, Christiane
and Brunner, Esther and Sprenger, Priska}, year={2019}, pages={193–205} }'
chicago: 'Gasteiger, Hedwig, Julia Bruns, Christiane Benz, Esther Brunner, and Priska
Sprenger. “Mathematical Pedagogical Content Knowledge of Early Childhood Teachers:
A Standardized Situation-Related Measurement Approach.” ZDM 52 (2019):
193–205. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01103-2.'
ieee: 'H. Gasteiger, J. Bruns, C. Benz, E. Brunner, and P. Sprenger, “Mathematical
pedagogical content knowledge of early childhood teachers: a standardized situation-related
measurement approach,” ZDM, vol. 52, pp. 193–205, 2019, doi: 10.1007/s11858-019-01103-2.'
mla: 'Gasteiger, Hedwig, et al. “Mathematical Pedagogical Content Knowledge of Early
Childhood Teachers: A Standardized Situation-Related Measurement Approach.” ZDM,
vol. 52, 2019, pp. 193–205, doi:10.1007/s11858-019-01103-2.'
short: H. Gasteiger, J. Bruns, C. Benz, E. Brunner, P. Sprenger, ZDM 52 (2019) 193–205.
date_created: 2021-03-17T15:19:51Z
date_updated: 2023-06-20T19:11:34Z
department:
- _id: '97'
- _id: '611'
doi: 10.1007/s11858-019-01103-2
intvolume: ' 52'
language:
- iso: eng
page: 193-205
publication: ZDM
publication_identifier:
issn:
- 1863-9690
- 1863-9704
publication_status: published
quality_controlled: '1'
status: public
title: 'Mathematical pedagogical content knowledge of early childhood teachers: a
standardized situation-related measurement approach'
type: journal_article
user_id: '49063'
volume: 52
year: '2019'
...