@article{27117, abstract = {{Through co-occurrence analysis of 1139 documents (1964-2018) we identified trends in the discussions about the implementation of student teaching evaluation (SET). We found that: (1) Attention to SET originated in the US in the 1970s, spreading to German-speaking countries in the mid-1990s and continuing in China and Latin America in the early 2000s. (2) SET is commonly viewed as a control tool deserving methodological improvement, while bias is debated in the US. We also found local trajectories: (3) Whereas in the US and Latin America SET is primarily seen as a management tool, German-speaking and Chinese authors reflect more on improving teaching. Chinese scholars consider SET a valid instrument for state control associated with artificial intelligence. Also, (4) SET is commonly used in medical education in the US and the German-speaking region and in physical education in China. We conclude that SET is discussed cross-nationally but affected by national path dependencies.}}, author = {{Pineda, Pedro and Steinhardt, Isabel}}, issn = {{1356-2517}}, journal = {{Teaching in Higher Education}}, keywords = {{academic discourse, bibliometric review, quality assurance, student evaluation of teaching, teaching evaluation}}, pages = {{1--21}}, title = {{{The Debate on student evaluations of teaching: global convergence confronts higher education traditions}}}, doi = {{10.1080/13562517.2020.1863351}}, year = {{2020}}, } @inbook{28002, author = {{Homt, Martina and Bloh, Bea and Grosser, Christine}}, booktitle = {{Forschendes Lernen in der Lehrer/innenbildung. Implikationen für Wissenschaft und Praxis}}, editor = {{Basten, M. and Mertens, C. and Schöning, A. and Wolf, E.}}, pages = {{165--176}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Die Einstellung angehender Lehrkräfte zu Forschendem Lernen im Praxissemester und Referendariat}}}, year = {{2020}}, } @inbook{28000, author = {{Bloh, Thiemo and Bloh, Bea}}, booktitle = {{Professionelle Lerngemeinschaften als Entwicklungsinstrument im Bildungswesen}}, editor = {{Kansteiner, Katja and Buhren, Claus G. and Theurl, Peter}}, isbn = {{978-3-7799-6047-8}}, pages = {{49--62}}, title = {{{Professionelle Lerngemeinschaften als Entwicklungsinstrument - Eine kritische Reflexion}}}, year = {{2020}}, } @article{27394, abstract = {{Der systematischen Reflexion von Praxiserfahrungen anhand von Theorie wird in der Lehrerinnenbildung ein besonders hoher Stellenwert zugeschrieben. Auf Makroebene wurde durch die Einführung des Praxissemesters in NRW auf der einen Seite ein wichtiger Schritt zur stärkeren Verknüpfung von Schulpraxis und universitärer Ausbildung getan. Auf der anderen Seite bestehen auf der Mirkoebene immer noch Herausforderungen in der Relationierung von Theorie und Praxis für Lehramtsstudierende. Hier heißt es für Dozierende, die Lehramtsstudierende während dieses Langzeitpraktikums in universitären Veranstaltungen begleiten, tragfähige Seminarkonzepte zu entwickeln. Der vorliegende Beitrag stellt eine Methode, die Theoriebasierte Fallreflexion (TFR), mit zwei Umsetzungsvarianten vor. Damit wird eine konkrete Möglichkeit dargelegt, wie in Begleitveranstaltungen zum Praxissemester zum einen eine systematische theoretische Analyse und zum anderen die Generierung individueller Handlungsmöglichkeiten für die konkrete Schulpraxis angeleitet werden kann. Des Weiteren werden insgesamt 410 verschiedene Rückmeldungen zur Methode von insgesamt N = 93 Studierenden, welche die TFR im Rahmen einer halbtägigen Blockveranstaltung durchführten, mittels der qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring (2015) kategorisiert. Die Studierenden betonten in ihren Rückmeldungen besonders das Potential der TFR im Hinblick auf ein tieferes Verständnis von theoretischen Inhalten sowie hinsichtlich der Möglichkeiten zum intensiven Austausch mit Kommilitonen*innen sowie zur individuellen Reflexion schulpraktischer Situationen.}}, author = {{Bonanati, Sabrina and Westphal, Petra and Wiethoff, Christoph}}, journal = {{HLZ - Herausforderungen Lehrer*innenbildung}}, keywords = {{TFR, Theoriebasierte Fallreflexion, Praxissemester, Begleitseminar, Theorie-Praxis-Verzahnung}}, number = {{1}}, pages = {{461–479}}, title = {{{Theoriebasierte Fallreflexion (TFR) im Praxissemester. Didaktische Umsetzung und Evaluation. }}}, doi = {{10.4119/HLZ-3142}}, volume = {{3}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{29298, abstract = {{Die Themen „Big Data“, „Künstliche Intelligenz und „Data Science“ werden seit einiger Zeit nicht nur in der breiten Öffentlichkeit kontrovers diskutiert, sondern stellen für die Ausbildung in den IT- und IT-nahen Berufen schon heute neue Herausforderungen dar, die in Zukunft durch die gesellschaftliche und technologische Weiterentwicklung hin zu einer Datengesellschaft noch größer werden. An dieser Stelle stellt sich die Frage, welche Aspekte dieses großen Themenkomplexes für Schule und Ausbildung von Wichtigkeit sind und wie diese Themen sinnstiftend und gewinnbringend in die informatische Ausbildung in verschiedenen Bildungsgängen integriert werden können. Im Rahmen des von uns im Jahr 2017 organisierten Symposiums zum Thema „Data Science“ wurden für die Bildung relevante Aspekte erörtert, wodurch als Kernelemente für den Unterricht Algorithmen der Künstlichen Intelligenz und ihre Anwendung in Industrie und Gesellschaft, Explorationen von Big Data sowie der Umgang mit eigenen Daten in sozialen Netzwerken herausgearbeitet wurden. Ziel ist, aus diesen Themenbereichen sowohl ein umfassendes Curriculum als auch Module für verschiedene Unterrichtsszenarien zu entwickeln und zu erproben. Durch diese Materialien soll es Lehrkräften aus der Informatik, Mathematik oder Technik ermöglicht werden, diese Themen auf Basis des Curriculums und der erprobten Unterrichtskonzepte selbst zu unterrichten. Hierfür wurde im Rahmen des Projekts ProDaBi (Projekt Data Science und Big Data in der Schule, https://www.prodabi.de), initiiert von der Telekom Stiftung, ein experimenteller Projektkurs entwickelt, den wir mit Schüler:innen der Sekundarstufe II an der Universität Paderborn im Schuljahr 2018/19 durchführten. Dieser Kurs enthält neben einem Modul zur Exploration von Big Data und einem weiteren Modul zum Maschinellen Lernen als Teil der Künstlichen Intelligenz auch eine Projektphase, die es in Zusammenarbeit mit lokalen Unternehmen den Schüler:innen ermöglicht, das Erlernte in ein reales Data Science-Projekt einzubringen. Aus den Erfahrungen dieses Projektkurses sowie den parallel durchgeführten Erprobungen einzelner Bausteine auch mit beruflichen Schulen werden ab dem Schuljahr 2019/20 die hierfür verwendeten Materialien weiterentwickelt und weiteren Kooperationspartnern zur Erprobung zur Verfügung gestellt. Damit wurden zum Ende des Projekts nicht nur vollständige Unterrichtsmaterialien, sondern auch ein umfassendes Curriculum entwickelt.}}, author = {{Opel, Simone Anna and Schlichtig, Michael}}, booktitle = {{Sammelband der 27. Fachtagung der BAG Berufliche Bildung}}, editor = {{Vollmer, Thomas and Karges, Torben and Richter, Tim and Schlömer, Britta and Schütt-Sayed, Sören}}, keywords = {{Berufsbildung, vocational education, Ausbildung, training, berufliche Weiterbildung, advanced vocational education, Digitalisierung, digitalization, Unterricht, teaching, Lehrmethode, teaching method, Interdisziplinarität, interdisciplinarity, Fachdidaktik, subject didactics, Curriculum, curriculum, gewerblich-technischer Beruf, vocational/technical occupation, Fachkraft, specialist, Qualifikationsanforderungen, qualification requirements, Kompetenz, competence, Lehrerbildung, teacher training, Bundesrepublik Deutschland, Federal Republic of Germany}}, location = {{Siegen}}, pages = {{176--194}}, publisher = {{wbv Media GmbH & Co. KG}}, title = {{{Data Science und Big Data in der beruflichen Bildung – Konzeption und Erprobung eines Projektkurses für die Sekundarstufe II}}}, doi = {{https://doi.org/10.3278/6004722w}}, volume = {{55}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{20504, abstract = {{In recent years time domain speech separation has excelled over frequency domain separation in single channel scenarios and noise-free environments. In this paper we dissect the gains of the time-domain audio separation network (TasNet) approach by gradually replacing components of an utterance-level permutation invariant training (u-PIT) based separation system in the frequency domain until the TasNet system is reached, thus blending components of frequency domain approaches with those of time domain approaches. Some of the intermediate variants achieve comparable signal-to-distortion ratio (SDR) gains to TasNet, but retain the advantage of frequency domain processing: compatibility with classic signal processing tools such as frequency-domain beamforming and the human interpretability of the masks. Furthermore, we show that the scale invariant signal-to-distortion ratio (si-SDR) criterion used as loss function in TasNet is related to a logarithmic mean square error criterion and that it is this criterion which contributes most reliable to the performance advantage of TasNet. Finally, we critically assess which gains in a noise-free single channel environment generalize to more realistic reverberant conditions.}}, author = {{Heitkaemper, Jens and Jakobeit, Darius and Boeddeker, Christoph and Drude, Lukas and Haeb-Umbach, Reinhold}}, booktitle = {{ICASSP 2020 Virtual Barcelona Spain}}, keywords = {{voice activity detection, speech activity detection, neural network, statistical speech processing}}, title = {{{Demystifying TasNet: A Dissecting Approach}}}, year = {{2020}}, } @unpublished{28263, abstract = {{Following the success of the 1st, 2nd, 3rd, 4th and 5th CHiME challenges we organize the 6th CHiME Speech Separation and Recognition Challenge (CHiME-6). The new challenge revisits the previous CHiME-5 challenge and further considers the problem of distant multi-microphone conversational speech diarization and recognition in everyday home environments. Speech material is the same as the previous CHiME-5 recordings except for accurate array synchronization. The material was elicited using a dinner party scenario with efforts taken to capture data that is representative of natural conversational speech. This paper provides a baseline description of the CHiME-6 challenge for both segmented multispeaker speech recognition (Track 1) and unsegmented multispeaker speech recognition (Track 2). Of note, Track 2 is the first challenge activity in the community to tackle an unsegmented multispeaker speech recognition scenario with a complete set of reproducible open source baselines providing speech enhancement, speaker diarization, and speech recognition modules.}}, author = {{Watanabe, Shinji and Mandel, Michael and Barker, Jon and Vincent, Emmanuel and Arora, Ashish and Chang, Xuankai and Khudanpur, Sanjeev and Manohar, Vimal and Povey, Daniel and Raj, Desh and Snyder, David and Subramanian, Aswin Shanmugam and Trmal, Jan and Yair, Bar Ben and Boeddeker, Christoph and Ni, Zhaoheng and Fujita, Yusuke and Horiguchi, Shota and Kanda, Naoyuki and Yoshioka, Takuya and Ryant, Neville}}, booktitle = {{arXiv:2004.09249}}, title = {{{CHiME-6 Challenge:Tackling Multispeaker Speech Recognition for Unsegmented Recordings}}}, year = {{2020}}, } @misc{27371, author = {{Mildorf, Jarmila}}, booktitle = {{Diegesis}}, number = {{2}}, title = {{{Book review: Fictional Dialogue as Poiesis: Elizabeth Alsop’s Making Conversation in Modernist Fiction.}}}, volume = {{9}}, year = {{2020}}, } @inbook{26832, author = {{Mildorf, Jarmila}}, booktitle = {{La contribution du discours à la charactérisation des personnages biblique}}, editor = {{Wénin, André}}, isbn = {{978-90-429-4245-5}}, pages = {{1--23}}, publisher = {{Peeters}}, title = {{{Functions of Fictional Dialogue: Narratological and Historical Perspectives}}}, year = {{2020}}, } @inbook{26834, author = {{Mildorf, Jarmila}}, booktitle = {{Radio Art and Music: Culture, Aesthetics, Politics}}, editor = {{Mildorf, Jarmila and Verhulst, Pim}}, isbn = {{978-1-4985-9979-5}}, pages = {{205--215}}, publisher = {{Lexington Books}}, title = {{{Music and Politics in the BBC Radio Adaptation of Alan Bennett’s The Madness of George III}}}, year = {{2020}}, } @inbook{26836, author = {{Mildorf, Jarmila and Verhulst, Pim}}, booktitle = {{Radio Art and Music: Culture, Aesthetics, Politics}}, editor = {{Mildorf, Jarmila and Verhulst, Pim}}, isbn = {{978-1-4985-9979-5}}, pages = {{1--7}}, publisher = {{Lexington Books}}, title = {{{Radio Art and Music: An Introduction}}}, year = {{2020}}, } @misc{26844, author = {{Mildorf, Jarmila}}, booktitle = {{Journal of Pragmatics}}, pages = {{25--26}}, title = {{{Book Review: Storytelling as Narrative Practice: Ethnographic Approaches to the Tales We Tell, Elizabeth A. Falconi, Kathryn E. Graber (Eds.), Brill, Leiden (2019)}}}, doi = {{10.1016/j.pragma.2020.05.004}}, volume = {{164}}, year = {{2020}}, } @inbook{26828, author = {{Mildorf, Jarmila}}, booktitle = {{Jahrbuch Literatur und Medizin, vol.12}}, isbn = {{978-3-8253-4783-3}}, pages = {{107--130}}, publisher = {{Universitätsverlag Winter}}, title = {{{Erzähllogik und Krankheitserfahrung: Siri Hustvedts The Shaking Woman}}}, year = {{2020}}, } @article{29362, abstract = {{Der vorliegende Aufsatz fragt nach Strategien kultureller Vermittler, den bei der Erstbegegnung mit einer fremden Kultur eintretenden Schock zu verarbeiten und die kulturellen Differenzen neu zu semantisieren und sinnhaft zu deuten. Er greift drei geografisch und chronologisch weit auseinanderliegende Fallbeispiele von kulturellen Vermittlern auf, die vor dem Hintergrund ihres umfassenden antiken Bildungswissens versuchten, die Fremde als „lebende Antike“ zu interpretieren: Missionare in Neuspanien im 16. und 17. Jahrhundert, einen Griechenlandreisenden der 1830er und einen Japanreisenden der 1930er Jahre. Der analysierte Vermittlungsprozess wird als „doppelte Allelopoiese“ beschrieben: die brokers stilisierten einerseits die Antike als zwar weit zurückliegenden, aber essentiellen Teil ihrer eigenen kulturellen Identität; sie parallelisierten andererseits die fremde Lebenswelt, mit der sie konfrontiert wurden, mit eben dieser Antike; in einem (nur analytisch zu isolierenden) dritten Schritt konnten sie so Parallelen zwischen der Fremde und dem Eigenen hervorheben und wechselseitige kulturelle Aneignungen (Transformationen) einleiten und rechtfertigen. Der Artikel schlägt eine weitere Ausarbeitung der „doppelten Allelopoiese“ als analytisches Instrument für die Erforschung der cultural brokers vor.}}, author = {{Schönhärl, Korinna}}, issn = {{2196-680X}}, journal = {{Historische Zeitschrift}}, keywords = {{History}}, number = {{2}}, pages = {{285--305}}, publisher = {{Walter de Gruyter GmbH}}, title = {{{„Wie tief der kern dieses Volkes dem antiken wesen verwandt ist“ „Cultural Brokers“ und ihre Strategien zur Vermittlung des Unbekannten}}}, doi = {{10.1515/hzhz-2020-0009}}, volume = {{310}}, year = {{2020}}, } @article{29361, author = {{Schönhärl, Korinna}}, journal = {{Südosteuropa Mitteilungen}}, number = {{1-2}}, pages = {{67--82}}, title = {{{Das griechische Referendum von 2015 über die Konditionen der Euro-Gruppe}}}, volume = {{60}}, year = {{2020}}, } @book{18124, editor = {{Mildorf, Jarmila and Verhulst, Pim }}, isbn = {{978-1-4985-9979-5}}, pages = {{276}}, publisher = {{Lexington Books}}, title = {{{Radio Art and Music: Culture, Aesthetics, Politics}}}, year = {{2020}}, } @inbook{29332, author = {{Beerheide, N. and Dopheide, F. and Freitag, C. and Koch, L. and Struchholz, C. and Westphal, Petra}}, booktitle = {{ESE Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen}}, pages = {{136--147}}, publisher = {{Julius Klinkhardt}}, title = {{{Ambivalenzen der Förderung: Erziehungs- und Lernbegleitung für Kinder, Jugendliche und junge Erwachsene durch studentische Mentorinnen und Mentoren}}}, volume = {{2}}, year = {{2020}}, } @book{29333, author = {{Westphal, Petra}}, publisher = {{Barbara Budrich}}, title = {{{Herausforderungen studentischen Peer-Mentorings. Eine Situationsanalyse vor dem Hintergrund universitärer Arenen}}}, year = {{2020}}, } @article{29399, author = {{Limebeer, D. J. N. and Ober-Blöbaum, Sina and Farshi, F. H.}}, journal = {{IEEE Transactions on Automatic Control}}, pages = {{1381--1396}}, title = {{{Variational integrators for dissipative systems}}}, volume = {{65(4)}}, year = {{2020}}, } @article{16297, abstract = {{In real-world problems, uncertainties (e.g., errors in the measurement, precision errors) often lead to poor performance of numerical algorithms when not explicitly taken into account. This is also the case for control problems, where optimal solutions can degrade in quality or even become infeasible. Thus, there is the need to design methods that can handle uncertainty. In this work, we consider nonlinear multi-objective optimal control problems with uncertainty on the initial conditions, and in particular their incorporation into a feedback loop via model predictive control (MPC). In multi-objective optimal control, an optimal compromise between multiple conflicting criteria has to be found. For such problems, not much has been reported in terms of uncertainties. To address this problem class, we design an offline/online framework to compute an approximation of efficient control strategies. This approach is closely related to explicit MPC for nonlinear systems, where the potentially expensive optimization problem is solved in an offline phase in order to enable fast solutions in the online phase. In order to reduce the numerical cost of the offline phase, we exploit symmetries in the control problems. Furthermore, in order to ensure optimality of the solutions, we include an additional online optimization step, which is considerably cheaper than the original multi-objective optimization problem. We test our framework on a car maneuvering problem where safety and speed are the objectives. The multi-objective framework allows for online adaptations of the desired objective. Alternatively, an automatic scalarizing procedure yields very efficient feedback controls. Our results show that the method is capable of designing driving strategies that deal better with uncertainties in the initial conditions, which translates into potentially safer and faster driving strategies.}}, author = {{Hernández Castellanos, Carlos Ignacio and Ober-Blöbaum, Sina and Peitz, Sebastian}}, journal = {{International Journal of Robust and Nonlinear Control}}, pages = {{7593--7618}}, title = {{{Explicit Multi-objective Model Predictive Control for Nonlinear Systems Under Uncertainty}}}, doi = {{10.1002/rnc.5197}}, volume = {{30(17)}}, year = {{2020}}, } @article{29398, author = {{Hernández Castellanos, C. I. O. and Schütze, G. and Sun, J.-Q. and Ober-Blöbaum, Sina and Morales-Luna, G.}}, journal = {{Mathematics}}, title = {{{Numerical computation of lightly multi-objective robust optimal solutions by means of generalized cell mapping}}}, volume = {{8(11):1959}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{29422, author = {{Lishkova, Y. and Ober-Blöbaum, Sina and Cannon, M. and Leyendecker, S.}}, booktitle = {{Accepted for publication in Proceedings of 2020 AAS/AIAA Astrodynamics Specialist Conference - Lake Tahoe}}, title = {{{A multirate variational approach to simulation and optimal control for flexible spacecraft}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{29423, author = {{Faulwasser, T. and Flaßkamp, K. and Ober-Blöbaum, Sina and Worthmann, K. }}, booktitle = {{24th International Symposium on Mathematical Theory of Networks and Systems}}, title = {{{A dissipativity characterization of velocity turnpikes in optimal control problems for mechanical systems}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{29424, author = {{Cresson, J. and Jiménez, F. and Ober-Blöbaum, Sina}}, booktitle = {{24th International Symposium on Mathematical Theory of Networks and Systems}}, title = {{{Modelling of the convection-diffusion equation through fractional restricted calculus of variations}}}, year = {{2020}}, } @article{29526, author = {{van der Meer, R. and Renema, J. J. and Brecht, Benjamin and Silberhorn, Christine and Pinkse, P. W. H.}}, issn = {{2469-9926}}, journal = {{Physical Review A}}, number = {{6}}, publisher = {{American Physical Society (APS)}}, title = {{{Optimizing spontaneous parametric down-conversion sources for boson sampling}}}, doi = {{10.1103/physreva.101.063821}}, volume = {{101}}, year = {{2020}}, } @article{29545, author = {{Jean, Frédéric and Maslovskaya, Sofya and Zelenko, Igor}}, issn = {{0046-5755}}, journal = {{Geometriae Dedicata}}, keywords = {{Geometry and Topology}}, number = {{1}}, pages = {{295--314}}, publisher = {{Springer Science and Business Media LLC}}, title = {{{On Weyl’s type theorems and genericity of projective rigidity in sub-Riemannian geometry}}}, doi = {{10.1007/s10711-020-00581-z}}, volume = {{213}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{29546, author = {{Maslovskaya, Sofya and Caillau, Jean-Baptiste and Djema, Walid and Giraldi, Laetitia and Jean-Luc, Jean-Luc and Pomet, Jean-Baptiste}}, title = {{{The turnpike property in maximization of microbial metabolite production}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{20813, author = {{Caillau, Jean-Baptiste and Maslovskaya, Sofya and Mensch, Thomas and Moulinier, Timothee and Pomet, Jean-Baptiste}}, booktitle = {{2019 IEEE 58th Conference on Decision and Control (CDC)}}, isbn = {{9781728113982}}, title = {{{Zermelo-Markov-Dubins problem and extensions in marine navigation}}}, doi = {{10.1109/cdc40024.2019.9029293}}, year = {{2020}}, } @misc{29550, author = {{Schönhärl, Korinna and Buggeln, Marc }}, title = {{{Die Kosten der Rettung Europas: Schulden- und Steuerkulturen in historischer Perspektive}}}, year = {{2020}}, } @article{28464, author = {{Aguilar'Igartua, Mónica and Almenárez-Mendoza, Florina and P. Díaz Redondo, Rebeca and I. Martín'Vicente, Manuela and Forné, Jordi and Campo, Celeste and Fernández Vilas, Ana and J. de la Cruz Llopis, Luis and García-Rubio, Carlos and Marín-López, Andrés and Mohamad Mezher, Ahmad and Díaz Sánchez, Daniel and Cerezo-Costas, Héctor and Rebollo-Monedero, David and Arias Cabarcos, Patricia and Rico-Novella, Francisco}}, journal = {{{IEEE} Access}}, pages = {{72435--72460}}, title = {{{INRISCO: INcident monitoRing in Smart COmmunities}}}, doi = {{10.1109/ACCESS.2020.2987483}}, volume = {{8}}, year = {{2020}}, } @article{17350, abstract = {{Many countries have opened their health care markets to private for-profit providers, aiming to promote quality and choice for patients. The prices are regulated and providers compete in location and quality. We show that whereas opening a public hospital market typically raises quality, the private provider strategically locates towards the corner of the market to avoid costly quality competition. Social welfare depends on the size of the regulator's budget and on the altruism of the public provider. If the budget is large, high quality results and welfare is highest in a duopoly whenever entry is optimal. If the budget is small, quality levels in a duopoly mirror the quality level in a monopoly. It can be optimal for the regulator not to use the full budget.}}, author = {{Hehenkamp, Burkhard and Kaarbøe, Odvar M. }}, journal = {{Journal of Economic Behavior & Organization}}, pages = {{641--660}}, title = {{{Location Choice and Quality Competition in Mixed Hospital Markets}}}, doi = {{10.1016/j.jebo.2020.06.026}}, volume = {{177}}, year = {{2020}}, } @misc{29554, author = {{Schönhärl, Korinna}}, booktitle = {{Journal of European Integration History}}, pages = {{165--167}}, title = {{{Review: Günther Schulz, Mark Spoerer (Ed.): Integration und Desintegration Europas: Wirtschafts- und sozialhistorische Beiträge (VSWG Beiheft 244), Stuttgart 2019}}}, volume = {{26}}, year = {{2020}}, } @article{29722, abstract = {{Modern user interfaces (UIs) are increasingly expected to be plastic, in the sense that they retain a constant level of usability, even when subjected to context changes at runtime. Self-adaptive user interfaces (SAUIs) have been promoted as a solution for context variability due to their ability to automatically adapt to the context-of-use at runtime. The development of SAUIs is a challenging and complex task as additional aspects like context management and UI adaptation have to be covered. In classical model-driven UI development approaches, these aspects are not fully integrated and hence introduce additional complexity as they represent crosscutting concerns. In this paper, we present an integrated model-driven development approach where a classical model-driven development of UIs is coupled with a model-driven development of context-of-use and UI adaptation rules. We base our approach on the core UI modeling language IFML and introduce new modeling languages for context-of-use (ContextML) and UI adaptation rules (AdaptML). The generated UI code, based on the IFML model, is coupled with the context and adaptation services, generated from the ContextML and AdaptMLmodel, respectively. The integration of the generated artifacts, namely UI code, context, and adaptation services in an overall rule-based execution environment, enables runtime UI adaptation. The benefit of our approach is demonstrated by two case studies, showing the development of SAUIs for different application scenarios and a usability study which has been conducted to analyze end-user satisfaction of SAUIs.}}, author = {{Yigitbas, Enes and Jovanovikj, Ivan and Biermeier, Kai and Sauer, Stefan and Engels, Gregor}}, issn = {{1619-1366}}, journal = {{Software and Systems Modeling}}, keywords = {{Modelling and Simulation, Software}}, number = {{5}}, pages = {{1057--1081}}, publisher = {{Springer Science and Business Media LLC}}, title = {{{Integrated model-driven development of self-adaptive user interfaces}}}, doi = {{10.1007/s10270-020-00777-7}}, volume = {{19}}, year = {{2020}}, } @inbook{26680, abstract = {{Berufliche Förderung in Zeiten von Digitalisierung und Berufsbildung 4.0 war ein Schwerpunktthema der Hochschultage Berufliche Bildung 2019 in Siegen. Die Beiträge des Sammelbandes geben einen Überblick über die diskutierten Konzepte und Handlungsansätze. Der erste Teil befasst sich mit Fragen zum digitalen Kompetenzerwerb in verschiedenen Arbeitsdomänen, von den Auswirkungen der Digitalisierung auf industrieller Arbeit und Landwirtschaft bis zur Entwicklung von Medienkompetenz als Aufgabe der Berufsbildung. Im zweiten Teil stehen Fragen zur beruflichen Förderung in Zeiten der Digitalisierung im Mittelpunkt. Themen sind u.a. Lernortkooperationen, digitale Transformation in der Ausbildungsvorbereitung an Berufskollegs sowie Benachteiligtenförderung in digitalen Kontexten. Der Band richtet sich an Wissenschaftler und Wissenschaftlerinnen sowie Akteure und Akteurinnen in der beruflichen Bildung, im Übergangssystem, in der beruflichen Förderung und an Berufsschulen.}}, author = {{Goller, Michael and Caruso, Carina and Berisha-Gawlowski, Angelina and Harteis, Christian}}, booktitle = {{Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung}}, editor = {{Heisler, Dietmar and Meier, Jörg}}, keywords = {{Arbeitsmarktförderung, Arbeitswelt, Arbeitswelt - Strukturwandel, Benachteiligte, Beruf, Berufliche, Bildungberufliches Lernen, Berufskolleg, Berufswahl, Didaktik, Digitale Arbeitswelt, Digitale Bildung, Digitale Kompetenzen, Digitale Lehre, Digitales Lernen, Digitalisierung, Industrie 4.0, Landwirtschaft, Lernprozess, Lernprozesse, Lernprozesse und -begleitung, Medienkompetenz, Übergangsmanagement}}, pages = {{53--76}}, publisher = {{wbv}}, title = {{{Digitalisierung in der Landwirtschaft. Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten}}}, volume = {{56}}, year = {{2020}}, } @inbook{26684, abstract = {{How can intuition research inform practice? As the use of intuition in business has become more widely accepted, companies struggle to understand how to use this additional resource efficiently, while corporate trainers and university educators lack tools to develop it as a skill. This truly international Handbook provides relevant answers with: • chapters by academics and practitioners, written in a concise, digestible format to make it accessible to non-academic readers • empirical studies from multiple industry/service sectors that demonstrate an integrated use of intuition and analysis in decision making • studies from industry and education that demonstrate how to develop intuition, including a ground-breaking research in problem solving • non-Western perspectives illustrated on case studies from Japan and China • use of language protocols/methods to bring intuition into our awareness • new research into group/collective intuition (based on language analysis and quantum physics) • research related to sensing and sense making. Due to its focus on bridging theory and practice, the Handbook is of value not only to academics and organizational researchers but also to industry professionals, corporate trainers and university educators who search for answers on how to incorporate intuition into a common skill set. Accessible in style, it will also appeal to educated business readers.}}, author = {{Steffen, Bianca and Goller, Michael and Harteis, Christian}}, booktitle = {{Intuition handbook: Bridging research and practice}}, editor = {{Sinclair, Martha}}, pages = {{241--254}}, publisher = {{Edgar Elgar}}, title = {{{The contribution of mental simulation to the development of intuition}}}, year = {{2020}}, } @article{29105, abstract = {{In der beruflichen Pflegeausbildung bezeichnen Schulstationen spezielle Lehr-Lernarrangements, in welchen Auszubildende zeitlich beschränkt die volle Verantwortung für die Planung, Organisation und Umsetzung der Patient*innenpflege auf einer Station im regulären Krankenhausbetrieb übernehmen. Obwohl solche Schulstationen seit mehr als 20 Jahren in der Ausbildung eingesetzt werden und ihnen in der Literatur im Vergleich zu den regulären Praxisphasen lernförderliche Eigenschaften zugeschrieben werden, so fehlen bisher empirische Studien, welche die unterstellten Lernpotentiale überprüfen. Der vorliegende Beitrag nimmt sich dieser Forschungslücke an. Vor diesem Hintergrund soll die folgende erkenntnisleitende Forschungsfrage beantwortet werden: Wie unterscheiden sich Schulstationen von regulären Praxisphasen in Hinblick auf lernförderliche Arbeitsplatzmerkmale? Hierzu wurde eine Mixed-Methods-Replikationsstudie durchgeführt, in welcher zwei konsekutiv stattfindende Schulstationen mittels schriftlicher Befragung (insgesamt 36 Auszubildende) sowie anschließender Interviews mit insgesamt 25 Auszubildenden, drei examinierten Pflegefachkräften und drei involvierten Ärzt*innen untersucht wurden. Als zentrales Ergebnis dieser Studie kann festgehalten werden, dass die untersuchte Schulstation im Vergleich zu den regulären Praxisphasen der Auszubildenden für arbeitsplatzgebundene Lernprozesse tatsächlich förderlicher gestaltet ist. Auf Basis der empirischen Befunde werden Bedingungen abgeleitet, die für die Realisation der identifizierten Lernpotentiale erfüllt sein sollten.}}, author = {{Goller, Michael and Steffen, Bianca and Lau, Dirk}}, issn = {{0172-2875}}, journal = {{Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik}}, keywords = {{Pflegeausbildung, Schulstation, Lernen am Arbeitsplatz, Arbeitsplatzgebundenes Lernen, Informelles Lernen}}, number = {{3}}, pages = {{364--390}}, title = {{{Schulstationen in der Pflegeausbildung: Zur Lernförderlichkeit eines komplexen Lehr-Lernarrangements}}}, doi = {{10.25162/zbw-2020-0016}}, volume = {{116}}, year = {{2020}}, } @article{16507, author = {{Goller, Michael and Harteis, Christian and Gijbels, David and Donche, Vincent}}, issn = {{1069-4730}}, journal = {{Journal of Engineering Education}}, number = {{2}}, pages = {{307--324}}, title = {{{Engineering students' learning during internships: Exploring the explanatory power of the job demands‐control‐support model}}}, doi = {{10.1002/jee.20308}}, volume = {{109}}, year = {{2020}}, } @inbook{29108, abstract = {{Lehramtsstudierende unterscheiden sich in ihren Einstellungen, wie das Lernen zu Unterrichten am besten gelingt und welche Lernaktivitäten und Formen der Emotionsregulation dazu nötig sind. In der Studie wurden die Einstellungsmuster von N = 512 Studierenden (2. Mastersemester) zu Beginn und gegen Ende des Langzeitpraktikums Praxissemester mittels dem Inventory Learning to Teach Process (ILTP) erhoben und mögliche Zusammenhänge mit der Lernbegleitung durch Mentor/innen sowie mit der individuellen Kompetenzeinschätzung geprüft. Entgegen der theoretisch angenommen Muster wurden drei Muster (Vermeidend, Praxisorientiert, Vielseitig) identifiziert. Die Studie zeigt, dass eine hochwertig eingeschätzte mentorielle Begleitung mit dem Beibehalt oder dem Wechsel in das Muster Vielseitig in Relation steht und dass Kompetenzeinschätzungen Zusammenhänge mit den Einschätzungsmustern aufweisen. So empfinden diejenigen Studierenden den höchsten Kompetenzzuwachs, die während des Praxissemesters in das Muster Vielseitig wechseln bzw. in diesem verbleiben. Den geringsten Kompetenzzuwachs verzeichnen die Studierenden, die nach dem Praxissemester dem Muster Vermeidend zugeordnet wurden. Implikationen für die weitere Forschung zur Bedeutsamkeit im Umgang mit heterogenen Lerngruppen werden diskutiert.}}, author = {{Gröschner, Alexander and Goller, Michael and Haschner, Tina}}, booktitle = {{Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende}}, editor = {{Ulrich, I. and Gröschner, A.}}, keywords = {{Kompetenzeinschätzung, Lehramtsstudium, Lernen zu Unterrichten, Mentoring, Praxissemester}}, pages = {{209--241}}, publisher = {{Springer VS}}, title = {{{Lernen zu Unterrichten – Veränderungen in den Einstellungsmustern von Lehramtsstudierenden während des Praxissemesters im Zusammenhang mit mentorieller Lernbegleitung und Kompetenzeinschätzung}}}, doi = {{https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_7}}, year = {{2020}}, } @article{16506, author = {{Harteis, Christian and Goller, Michael and Caruso, Carina}}, issn = {{2504-284X}}, journal = {{Frontiers in Education}}, number = {{1}}, pages = {{1--10}}, title = {{{Conceptual Change in the Face of Digitalization: Challenges for Workplaces and Workplace Learning}}}, doi = {{10.3389/feduc.2020.00001}}, volume = {{5}}, year = {{2020}}, } @inbook{29751, author = {{Berisha-Gawlowski, Angelina and Caruso, Carina and Goller, Michael and Harteis, Christian}}, booktitle = {{Digitalisierung am Übergang Schule Beruf: Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung}}, editor = {{Heisler, Dietmar and Meier, Jörg}}, isbn = {{978-3-7639-6158-0}}, keywords = {{Arbeitsmarktförderung, Arbeitswelt, Arbeitswelt - Strukturwandel, Benachteiligte}}, pages = {{33–52}}, publisher = {{wbv}}, title = {{{Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die berufliche und allgemeine Bildung}}}, volume = {{56}}, year = {{2020}}, } @article{30676, author = {{Ebersold, Felix and Reineke, Patrick and Meschede, Henning and Hesselbach, Jens}}, issn = {{1618-193X}}, journal = {{BWK Das Energie Fachmagazin}}, number = {{12}}, pages = {{53--56}}, title = {{{Keine Klimaneutralität ohne Energieeffizienz – Wie Datenbanken helfen können, Energieeffizienzpotenziale zu heben}}}, volume = {{72}}, year = {{2020}}, } @misc{30677, author = {{Meschede, Henning}}, publisher = {{AHK}}, title = {{{Energy efficiency in industrial processes – best practice}}}, year = {{2020}}, } @article{30706, author = {{Steinfelder, C. and Brosius, A.}}, journal = {{Lecture Notes in Production Engineering}}, pages = {{134--141}}, title = {{{A New Approach for the Evaluation of Component and Joint Loads Based on Load Path Analysis}}}, doi = {{10.1007/978-3-662-62138-7_14}}, year = {{2020}}, } @inbook{31036, author = {{Kurpiers, Anna-Katharina}}, booktitle = {{Kommunikationsdynamiken zwischen Mündlichkeit und Schriftlichkeit. Festschrift für Barbara Job zum 60. Geburtstag}}, editor = {{Kluge, Bettina and Mihatsch, Wiltrud and Schaller, Birte}}, pages = {{123--149}}, publisher = {{Narr Francke}}, title = {{{wirmüssentanzen. Methodische Überlegungen zur linguistischen Analyse von (Selbst-) Inszenierungen von Amateursportlern in den sozialen Medien am Beispiel Racing Aloha auf Instagram}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{3776, author = {{Chen, Wei-Fan and Al-Khatib, Khalid and Wachsmuth, Henning and Stein, Benno}}, booktitle = {{Proceedings of the Fourth Workshop on Natural Language Processing and Computational Social Science}}, pages = {{149--154}}, title = {{{Analyzing Political Bias and Unfairness in News Articles at Different Levels of Granularity}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{20137, author = {{Syed, Shahbaz and Chen, Wei-Fan and Hagen, Matthias and Stein, Benno and Wachsmuth, Henning and Potthast, Martin}}, booktitle = {{Proceedings of the 13th International Conference on Natural Language Generation (INLG 2020)}}, pages = {{237--241}}, title = {{{Task Proposal: Abstractive Snippet Generation for Web Pages}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{3818, author = {{Chen, Wei-Fan and Al-Khatib, Khalid and Stein, Benno and Wachsmuth, Henning}}, booktitle = {{Findings of the Association for Computational Linguistics: EMNLP 2020}}, pages = {{4290--4300}}, title = {{{Detecting Media Bias in News Articles using Gaussian Bias Distributions}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{15826, author = {{Chen, Wei-Fan and Syed, Shahbaz and Stein, Benno and Hagen, Matthias and Potthast, Martin}}, booktitle = {{Proceedings of the Web Conference 2020}}, pages = {{1309--1319}}, title = {{{Abstractive Snippet Generation}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{16868, author = {{Alshomary, Milad and Syed, Shahbaz and Potthast, Martin and Wachsmuth, Henning}}, booktitle = {{Proceedings of 58th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (ACL 2020)}}, location = {{Seattle, USA}}, pages = {{4334--4345}}, publisher = {{Association for Computational Linguistics}}, title = {{{Target Inference in Argument Conclusion Generation}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{29200, author = {{Sadeghi-Kohan, Somayeh and Hellebrand, Sybille}}, booktitle = {{38th IEEE VLSI Test Symposium (VTS)}}, publisher = {{IEEE}}, title = {{{Dynamic Multi-Frequency Test Method for Hidden Interconnect Defects}}}, doi = {{10.1109/vts48691.2020.9107591}}, year = {{2020}}, }