@article{29246, abstract = {{Openness in science and education is increasing in importance within the digital knowledge society. So far, less attention has been paid to teaching Open Science in bachelor’s degrees or in qualitative methods. Therefore, the aim of this article is to use a seminar example to explore what Open Science practices can be taught in qualitative research and how digital tools can be involved. The seminar focused on the following practices: Open data practices, the practice of using the free and open source tool “Collaborative online Interpretation, the practice of participating, cooperating, collaborating and contributing through participatory technologies and in social (based) networks. To learn Open Science practices, the students were involved in a qualitative research project about “Use of digital technologies for the study and habitus of students”. The study shows the practices of Open Data are easy to teach, whereas the use of free and open source tools and participatory technologies for collaboration, participation, cooperation and contribution is more difficult. In addition, a cultural shift would have to take place within German universities to promote Open Science practices in general.}}, author = {{Steinhardt, Isabel}}, issn = {{0167-8329}}, journal = {{Education for Information}}, keywords = {{Open Science, Open Education Practices, Library and Information Sciences, Education, Information Systems}}, number = {{3}}, pages = {{263--279}}, publisher = {{IOS Press}}, title = {{{Learning Open Science by doing Open Science. A reflection of a qualitative research project-based seminar}}}, doi = {{10.3233/efi-190308}}, volume = {{36}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{36377, author = {{Berger, Thomas and Kästner, C. and Worthmann, K.}}, booktitle = {{IFAC-PapersOnLine}}, pages = {{5177--5182}}, title = {{{Learning-based Funnel-MPC for output-constrained nonlinear systems}}}, volume = {{53}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{20378, author = {{Çavdar, Serkan and Teutenberg, Dominik and Meschut, Gerson and Wulf, A. and Hesebeck, O. and Brede, M. and Mayer, B. and Tittmann, K. and Koch, I. and Jäger, H. and Wacker, J.-D. and Rybar, G. and Melz, T.}}, booktitle = {{20. Kolloquium Gemeinsame Forschung in der Klebtechnik}}, location = {{Würzburg}}, title = {{{Lebensdauerberechnung hybrider Verbindungen}}}, year = {{2020}}, } @phdthesis{42531, author = {{Bauer, Benjamin}}, isbn = {{978-3-8440-7467-3}}, pages = {{154}}, publisher = {{Shaker Verlag}}, title = {{{Lebensdauerprognose für additiv gefertigte Kunststoffbauteile mittels bruchmechanischer Konzepte}}}, volume = {{20}}, year = {{2020}}, } @article{45317, author = {{Schemmer, Susanne Jutta and Heisler, Dietmar}}, journal = {{bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online, (24.06.2020)}}, number = {{1-23}}, title = {{{Lebenswelten und soziale Netzwerke von jungen Geflüchteten und Zugewanderten am Übergang in Ausbildung und Beruf}}}, volume = {{38}}, year = {{2020}}, } @article{37014, abstract = {{Jugend wird als eine eigenständige Lebens- und Entwicklungsphase betrachtet. Für junge Geflüchtete stellt sie eine besondere Herausforderung dar. Für sie geht es nicht nur um die Bewältigung alterstypischer Entwicklungsaufgaben, sondern auch um eine gelingende Integration in die Aufnahmegesellschaft. Dazu gehören u. a. das Kennenlernen und die Aneignung von Sprache, Kultur und Werten, genauso die Erschließung von Alltagsräumen und Lebenswelten, z. B. von Freizeitmöglichkeiten, Bildung und von beruflichen Erfahrungsräumen. Die Frage zur gelingenden Integration und Gestaltung von Lebenswelten junger Geflüchteter wurde im Kontext der wissenschaftlichen Begleitung des Projekts „angekommen in Deiner Stadt“ der Walter Blüchert Stiftung genauer untersucht. Der Beitrag referiert u. a. die Ergebnisse einer in diesem Kontext durchgeführten egozentrierten Netzwerkanalyse. Die Ergebnisse zeigen, dass die Angebote den Rahmen für den Aufbau und die Erweiterung kommunikativer, sozialer Netzwerke darstellen und lebensweltliche Zugänge öffnen.}}, author = {{Heisler, Dietmar and Schemmer, Susanne}}, journal = {{BWP@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online}}, keywords = {{Jugend, Lebensweltorientierung, soziale Netzwerke, geflüchtete Jugendliche, Lebenslagen junger Geflüchteter und Zugewanderter}}, pages = {{1--23}}, title = {{{Lebenswelten und soziale Netzwerke von jungen Geflüchteten und Zugewanderten am Übergang in Ausbildung und Beruf.}}}, year = {{2020}}, } @inbook{49997, author = {{Schmidt, Rebekka}}, booktitle = {{Bildung, Schule, Digitalisierung }}, editor = {{Kaspar, Kai and Becker-Mrotzek, Michael and Hofhues, Sandra and König, Johannes and Schmeinck, Daniela}}, pages = {{253--258}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Lehre digital umstrukturieren und neu denken – ein Praxisbeispiel}}}, year = {{2020}}, } @article{35180, abstract = {{Die vorübergehende Umstellung der Lehre von Präsenz- auf alternative Formate (sowohl online als auch offline) ist nicht nur eine logistische Herausforderung, sondern hat auch eine medientheoretische und eine wissenschaftspolitische Dimension. Gerade als Medienwissenschaftler_innen sollten wir in dieser Hinsicht reflektiert vorgehen, denn wir haben es mit einer Frage der Übersetzbarkeit von Inhalten zwischen unterschiedlichen Medien zu tun. Der Versuch, Lehrinhalte vom Medium des Sprechens und Diskutierens vor Ort in das Medium etwa einer Konferenzschaltung oder einer kollaborativen schriftlichen Textkommentierung zu übersetzen, verändert diese Inhalte. Wenn wir neue Formate für die Lehre unter besonderen Bedingungen ausprobieren, sollten wir uns die medienwissenschaftliche Prämisse, dass das Medium die Botschaft ist, ständig vor Augen halten. Deshalb schlagen wir vor, diese Aufgabe als ein medienwissenschaftliches Experiment zu betrachten und dieses Experiment im kommenden Semester nicht nur zum Medium, sondern auch zum Inhalt unserer Seminare zu machen.}}, author = {{Heinke, Christian and Shnayien, Mary and Sprenger, Florian and Wippich, Uwe}}, journal = {{-}}, title = {{{Lehre unter besonderen Bedingungen. Leitfaden zur temporären Umstellung der Lehre auf Online-Formate}}}, year = {{2020}}, } @inbook{35654, author = {{Huwer, Johannes and Thyssen, Christoph and Vogelsang, Christoph}}, booktitle = {{Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung}}, editor = {{Gryl, Inga and Schacht, Florian and Beißwenger, Michael and Bullzek, Björn}}, pages = {{353--367}}, publisher = {{Universitätsverlag Rhein-Ruhr}}, title = {{{Lehre:digital – Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik}}}, year = {{2020}}, } @inbook{27863, author = {{Drossel, Kerstin and Heldt, Melanie and Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Bildung, Schule und Digitalisierung}}, editor = {{Kaspar, Kai and Becker-Mrozek, Michael and Hofhues, Sandra and König, Johannes and Schmeinck, Daniela}}, pages = {{45--50}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Lehrer*innenbildung durch medienbezogene Kooperation}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{51962, author = {{Drossel, Kerstin and Heldt, M. and Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Tagung „Bildung, Schule und Digitalisierung“. Universität zu Köln (angenommen, Konferenz abgesagt)}}, location = {{Universität zu Köln}}, title = {{{Lehrer*innenbildung durch medienbezogene Kooperation}}}, year = {{2020}}, } @inbook{27862, author = {{Conze, Daniela and Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Bildung, Schule und Digitalisierung}}, editor = {{Kaspar, Kai and Becker-Mrotzek, Michael and Hofhues, Sandra and König, Johannes and Schmeinck, Daniela}}, pages = {{31--37}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Lehrer*innenbildung in virtuellen Lernnetzwerken – Warum engagieren sich Lehrkräfte im #twitterlehrerzimmer?}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{51964, author = {{Conze, D. and Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Tagung „Bildung, Schule und Digitalisierung“. Universität zu Köln (angenommen, Konferenz abgesagt)}}, location = {{Universität zu Köln}}, title = {{{Lehrer*innenbildung in virtuellen Lernnetzwerken – Warum engagieren sich Lehrkräfte im #twitterlehrerzimmer?}}}, year = {{2020}}, } @inbook{27828, author = {{Eickelmann, Birgit and Drossel, Kerstin}}, booktitle = {{Bewegungen - Beiträge zum 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft}}, editor = {{van Ackeren, Isabell and Bremer, Helmut and Kessl, Fabian and Koller, Hans Christoph and Pfaff, Nicolle and Rotter, Caroline and Klein, Dominique and Salaschek, Ulrich}}, pages = {{57--82}}, publisher = {{Barbara Budrich}}, title = {{{Lehrer*innenbildung und Digitalisierung - Konzepte und Entwicklungsperspektiven}}}, year = {{2020}}, } @inbook{27852, author = {{Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit and Labusch, Amelie and Niemann, Jan}}, booktitle = {{ICILS 2018 #NRW. Vertiefende Analysen und Befunde für Nordrhein-Westfalen im internationalen Vergleich}}, editor = {{Eickelmann, Birgit and Labusch, Amelie and Drossel, Kerstin and Vennemann, Mario}}, pages = {{101--110}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Lehrerausbildung zum Lernen und Lehren mit digitalen Medien}}}, year = {{2020}}, } @inbook{28858, author = {{Gerick, Julia and Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung. Digital?! Perspektiven der Digitalisierung für den Lehrerberuf und die Lehrerbildung}}, editor = {{Rothland, Martin and Herrlinger, Simone}}, pages = {{87--103}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Lehrerbildung und Digitalisierung. Ein empirischer Blick auf der Grundlage der Studie ICILS 2018}}}, volume = {{6}}, year = {{2020}}, } @inbook{27851, author = {{Eickelmann, Birgit and Drossel, Kerstin and Niemann, Jan}}, booktitle = {{ICILS 2018 #NRW. Vertiefende Analysen und Befunde für Nordrhein-Westfalen im internationalen Vergleich}}, editor = {{Eickelmann, Birgit and Labusch, Amelie and Drossel, Kerstin and Vennemann, Mario}}, pages = {{111--122}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Lehrerfortbildung zum Lernen und Lehren mit digitalen Medien}}}, year = {{2020}}, } @article{27826, author = {{Drossel, Kerstin and Kampmeyer, Meike}}, journal = {{Friedrich Jahresheft #schuleDIGITAL}}, pages = {{58--59}}, title = {{{Lehrerkooperation im Zeitalter der Digitalisierung – Potenziale, Herausforderungen und Gelingensbedingungen}}}, volume = {{38}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{43411, author = {{Engemann, Mario}}, location = {{Universität Regensburg}}, title = {{{Lehrerkooperation und Digitalisierung - Gestaltung digital-kooperativer Arbeitsbeziehungen und der Stellenwert einer Fachlichkeitskonzeption von Lehrenden der Fächergruppe Erziehungswissenschaft}}}, year = {{2020}}, } @inbook{37544, author = {{Vochatzer, Stefanie}}, booktitle = {{ Friedrich Wilhelm Dörpfeld Lehrerideale im 19. Jahrhundert }}, editor = {{Engelmann, Sebastian }}, isbn = {{9783657788545 }}, publisher = {{Brill | Schöningh }}, title = {{{Lehrideale und ihre Rolle in der (Ver-)Achtung der Pädagogik}}}, year = {{2020}}, } @book{28836, author = {{Eickelmann, Birgit}}, publisher = {{Medienberatung NRW}}, title = {{{Lehrkräfte in der digitalisierten Welt. Orientierungsrahmen für die Lehrerausbildung und Lehrerfortbildung in NRW}}}, year = {{2020}}, } @inbook{27849, author = {{Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{ICILS 2018 #NRW. Vertiefende Analysen und Befunde für Nordrhein-Westfalen im internationalen Vergleich}}, editor = {{Eickelmann, Birgit and Labusch, Amelie and Drossel, Kerstin and Vennemann, Mario}}, pages = {{155--166}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Lehrkräftekooperation im Kontext des Lernens und Lehrens mit digitalen Medien}}}, year = {{2020}}, } @article{41943, author = {{Topalović, Elvira and Uhl, Benjamin}}, journal = {{Inklusion und Kooperation. Fördermagazin Grundschule}}, number = {{1}}, pages = {{7--10}}, title = {{{Lernaufgaben im inklusiven Sprachunterricht.}}}, year = {{2020}}, } @article{44203, author = {{Gerhardts, L. and Kamin, A.M. and Meister, Dorothee M. and Richter, L. and Teichert, Jeannine}}, journal = {{Medienimpulse }}, number = {{2}}, title = {{{Lernen auf Distanz – Einblicke in den familialen Alltag des Homeschoolings und Formen der Bewältigung}}}, doi = {{https://doi.org/10.21243/mi-02-20-30 }}, volume = {{58}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{51970, author = {{Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Input und Workshop im Rahmen des Fachtags 'Lernen in einer digital-vernetzten Welt – Individuelle Förderung und Schulentwicklung'. Zentrum für Bildungsforschung und Lehrerbildung - PLAZ Professional School an der Universität Paderborn gemeinsam mit dem HNF (Heinz Nixdorf Museums Forum) und der Bezirksregierung Detmold. Paderborn/online}}, location = {{Paderborn/online}}, title = {{{Lernen aus der Krise – Wie geht es weiter in Schule und Unterricht?}}}, year = {{2020}}, } @inbook{28849, abstract = {{Die Herausforderung, schulisches Lernen in Zeiten der Corona-Pandemie zu re-organisieren, hat einen neuen Blick auf die Potenziale und Notwendigkeiten des Lernens mit digitalen Medien eröffnet. Die Diskussion erstreckt sich von Euphorie und beobachtbaren Innovationsschüben bis hin zu Ernüchterung über tatsächliche Praktiken, fehlende Rahmenbedingungen und Fragen der Bildungsgerechtigkeit. Vor diesem Hintergrund werden im vorliegenden Beitrag die Zielsetzungen schulischen Lernens mit digitalen Medien ausdifferenziert. (DIPF/Orig.)}}, author = {{Eickelmann, Birgit and Gerick, Julia}}, booktitle = {{"Langsam vermisse ich die Schule...". Schule während und nach der Corona Pandemie}}, editor = {{Fickermann, Detlef and Edelstein, Benjamin}}, pages = {{153--162}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Lernen mit digitalen Medien. Zielsetzungen in Zeiten von Corona und unter besonderer Berücksichtigung von sozialen Ungleichheiten}}}, year = {{2020}}, } @inbook{47061, author = {{Weigelt, Matthias and Krause, Daniel and Güldenpenning, Iris}}, booktitle = {{Sportpsychologie: Grundlagen und Anwendung}}, editor = {{Schüler, J, and Wegner, M. and Plessner, H.}}, pages = {{43–68}}, publisher = {{Springer}}, title = {{{Lernen und Gedächtnis im Sport}}}, doi = {{https://doi.org/10.1007/978-3-662-56802-6_3}}, year = {{2020}}, } @inbook{29108, abstract = {{Lehramtsstudierende unterscheiden sich in ihren Einstellungen, wie das Lernen zu Unterrichten am besten gelingt und welche Lernaktivitäten und Formen der Emotionsregulation dazu nötig sind. In der Studie wurden die Einstellungsmuster von N = 512 Studierenden (2. Mastersemester) zu Beginn und gegen Ende des Langzeitpraktikums Praxissemester mittels dem Inventory Learning to Teach Process (ILTP) erhoben und mögliche Zusammenhänge mit der Lernbegleitung durch Mentor/innen sowie mit der individuellen Kompetenzeinschätzung geprüft. Entgegen der theoretisch angenommen Muster wurden drei Muster (Vermeidend, Praxisorientiert, Vielseitig) identifiziert. Die Studie zeigt, dass eine hochwertig eingeschätzte mentorielle Begleitung mit dem Beibehalt oder dem Wechsel in das Muster Vielseitig in Relation steht und dass Kompetenzeinschätzungen Zusammenhänge mit den Einschätzungsmustern aufweisen. So empfinden diejenigen Studierenden den höchsten Kompetenzzuwachs, die während des Praxissemesters in das Muster Vielseitig wechseln bzw. in diesem verbleiben. Den geringsten Kompetenzzuwachs verzeichnen die Studierenden, die nach dem Praxissemester dem Muster Vermeidend zugeordnet wurden. Implikationen für die weitere Forschung zur Bedeutsamkeit im Umgang mit heterogenen Lerngruppen werden diskutiert.}}, author = {{Gröschner, Alexander and Goller, Michael and Haschner, Tina}}, booktitle = {{Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende}}, editor = {{Ulrich, I. and Gröschner, A.}}, keywords = {{Kompetenzeinschätzung, Lehramtsstudium, Lernen zu Unterrichten, Mentoring, Praxissemester}}, pages = {{209--241}}, publisher = {{Springer VS}}, title = {{{Lernen zu Unterrichten – Veränderungen in den Einstellungsmustern von Lehramtsstudierenden während des Praxissemesters im Zusammenhang mit mentorieller Lernbegleitung und Kompetenzeinschätzung}}}, doi = {{https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_7}}, year = {{2020}}, } @inbook{51189, author = {{Kottmann, Brigitte}}, booktitle = {{Handbuch Ganztagsbildung}}, editor = {{Bollweg, Petra and Buchna, Jennifer and Coelen, Thomas and Otto, Hans-Uwe}}, pages = {{997--1008}}, publisher = {{Springer VS}}, title = {{{Lernwerkstätten}}}, year = {{2020}}, } @article{50693, author = {{Albus, Vanessa}}, journal = {{ZDPE}}, pages = {{3--8}}, title = {{{Lesen im Philosophie- und Ethikunterricht}}}, volume = {{3}}, year = {{2020}}, } @inbook{45385, author = {{Dröse, Jennifer and Prediger, Susanne}}, booktitle = {{Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch }}, editor = {{Prediger, Susanne}}, pages = {{86--94}}, publisher = {{Cornelsen}}, title = {{{Lesen lernen von Aufgabentexten}}}, year = {{2020}}, } @book{50634, editor = {{Albus, Vanessa}}, title = {{{Lesestrategien, Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik}}}, volume = {{3}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{15629, abstract = {{In multi-label classification (MLC), each instance is associated with a set of class labels, in contrast to standard classification where an instance is assigned a single label. Binary relevance (BR) learning, which reduces a multi-label to a set of binary classification problems, one per label, is arguably the most straight-forward approach to MLC. In spite of its simplicity, BR proved to be competitive to more sophisticated MLC methods, and still achieves state-of-the-art performance for many loss functions. Somewhat surprisingly, the optimal choice of the base learner for tackling the binary classification problems has received very little attention so far. Taking advantage of the label independence assumption inherent to BR, we propose a label-wise base learner selection method optimizing label-wise macro averaged performance measures. In an extensive experimental evaluation, we find that or approach, called LiBRe, can significantly improve generalization performance.}}, author = {{Wever, Marcel Dominik and Tornede, Alexander and Mohr, Felix and Hüllermeier, Eyke}}, location = {{Konstanz, Germany}}, publisher = {{Springer}}, title = {{{LiBRe: Label-Wise Selection of Base Learners in Binary Relevance for Multi-Label Classification}}}, year = {{2020}}, } @article{41065, author = {{Schroeter-Wittke, Harald}}, issn = {{ 2198-0462}}, journal = {{Praktische Theologie}}, number = {{1}}, pages = {{62--64}}, publisher = {{Gütersloher Verlagshaus}}, title = {{{Licht vom Licht – Tigran Hamasyans Luys i Luso. Zum 150. Geburtstag von Komitas}}}, volume = {{55}}, year = {{2020}}, } @article{34789, author = {{Amiri, Habib and Glöckner, Helge and Schmeding, Alexander}}, issn = {{0044-8753}}, journal = {{Archivum Mathematicum}}, keywords = {{22A22, 22E65, 22E67, 46T10, 47H30, 58D15, 58H05}}, number = {{5}}, pages = {{307–356}}, title = {{{Lie groupoids of mappings taking values in a Lie groupoid}}}, doi = {{10.5817/AM2020-5-307}}, volume = {{56}}, year = {{2020}}, } @unpublished{34807, abstract = {{Let $M$ be a compact, real analytic manifold and $G$ be the Lie group of all real-analytic diffeomorphisms of $M$, which is modelled on the (DFS)-space ${\mathfrak g}$ of real-analytic vector fields on $M$. We study flows of time-dependent real-analytic vector fields on $M$ which are integrable functions in time, and their dependence on the time-dependent vector field. Notably, we show that the Lie group $G$ is $L^1$-regular in the sense that each $[\gamma]$ in $L^1([0,1],{\mathfrak g})$ has an evolution which is an absolutely continuous $G$-valued function on $[0,1]$ and smooth in $[\gamma]$. As tools for the proof, we develop several new results concerning $L^p$-regularity of infinite-dimensional Lie groups, for $1\leq p\leq \infty$, which will be useful also for the discussion of other classes of groups. Moreover, we obtain new results concerning the continuity and complex analyticity of non-linear mappings on open subsets of locally convex direct limits.}}, author = {{Glöckner, Helge}}, booktitle = {{arXiv:2007.15611}}, title = {{{Lie groups of real analytic diffeomorphisms are L^1-regular}}}, year = {{2020}}, } @article{27859, author = {{Heldt, Melanie and Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit}}, journal = {{Schulmanagement-Handbuch}}, number = {{3}}, pages = {{19--37}}, title = {{{Lieber gemeinsam als alleine!? Ein Überblick über die Situation unterrichtsbezogener Lehrerkooperationen im Zeitalter der Digitalisierung in Deutschland}}}, volume = {{175}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{25342, author = {{Georgala, Kleanthi and Ahmed Sherif, Mohamed and Ngonga Ngomo, Axel-Cyrille}}, booktitle = {{Proceedings of the 15th International Workshop on Ontology Matching co-located with the 19th International Semantic Web Conference {(ISWC} 2020), Virtual conference (originally planned to be in Athens, Greece), November 2, 2020}}, editor = {{Shvaiko, Pavel and Euzenat, Jérôme and Jimenez-Ruiz, Ernesto and Hassanzadeh, Oktie and Trojahn, Cássia}}, pages = {{87--91}}, publisher = {{CEUR-WS.org}}, title = {{{LIGER - link discovery with partial recall}}}, volume = {{2788}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{29007, abstract = {{Modern data-driven frameworks often have to process large amounts of data periodically. Hence, they often operate under time or space constraints. This also holds for Linked Data-driven frameworks when processing RDF data, in particular, when they perform link discovery tasks. In this work, we present a novel approach for link discovery under constraints pertaining to the expected recall of a link discovery task. Given a link specification, the approach aims to find a subsumed link specification that achieves a lower run time than the input specification while abiding by a predefined constraint on the expected recall it has to achieve. Our approach, dubbed LIGER, combines downward refinement oper- ators with monotonicity assumptions to detect such specifications. We evaluate our approach on seven datasets. Our results suggest that the different implemen- tations of LIGER can detect subsumed specifications that abide by expected recall constraints efficiently, thus leading to significantly shorter overall run times than our baseline.}}, author = {{Georgala, Kleanthi and Sherif, Mohamed and Ngonga Ngomo, Axel-Cyrille}}, booktitle = {{Proceedings of Ontology Matching Workshop 2020}}, keywords = {{2020 dice simba sherif hecate ngonga knowgraphs sys:relevantFor:limboproject limboproject sys:relevantFor:infai sys:relevantFor:bis limes limbo opal georgala}}, title = {{{LIGER – Link Discovery with Partial Recall}}}, year = {{2020}}, } @article{17803, abstract = {{We numerically simulate multiple light scattering in discrete disordered media represented by large clusters of irregular non-absorbing particles. The packing density of clusters is 0.5. With such conditions diffuse scattering is significantly reduced and light transport follows propagation channels that are determined by the particle size and topology of the medium. This kind of localization produces coherent backscattering intensity surge and enhanced negative polarization branch if compared to lower density samples.}}, author = {{Grynko, Yevgen and Shkuratov, Yuriy and Förstner, Jens}}, issn = {{0022-4073}}, journal = {{Journal of Quantitative Spectroscopy and Radiative Transfer}}, keywords = {{tet_topic_scattering}}, pages = {{107234}}, title = {{{Light backscattering from large clusters of densely packed irregular particles}}}, doi = {{10.1016/j.jqsrt.2020.107234}}, volume = {{255}}, year = {{2020}}, } @article{20372, abstract = {{A stepwise angular spectrum method (SASM) for curved interfaces is presented to calculate the wave propagation in planar lens-like integrated optical structures based on photonic slab waveguides. The method is derived and illustrated for an effective 2D setup first and then for 3D slab waveguide lenses. We employ slab waveguides of different thicknesses connected by curved surfaces to realize a lens-like structure. To simulate the wave propagation in 3D including reflection and scattering losses, the stepwise angular spectrum method is combined with full vectorial finite element computations for subproblems with lower complexity. Our SASM results show excellent agreement with rigorous numerical simulations of the full structures with a substantially lower computational effort and can be utilized for the simulation-based design and optimization of complex and large scale setups.}}, author = {{Ebers, Lena and Hammer, Manfred and Förstner, Jens}}, issn = {{1094-4087}}, journal = {{Optics Express}}, keywords = {{tet_topic_waveguides}}, number = {{24}}, pages = {{36361}}, title = {{{Light diffraction in slab waveguide lenses simulated with the stepwise angular spectrum method}}}, doi = {{10.1364/oe.409612}}, volume = {{28}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{25340, author = {{Ahmed Sherif, Mohamed and Dreßler, Kevin and Ngonga Ngomo, Axel-Cyrille}}, booktitle = {{Proceedings of the 15th International Workshop on Ontology Matching co-located with the 19th International Semantic Web Conference {(ISWC} 2020), Virtual conference (originally planned to be in Athens, Greece), November 2, 2020}}, editor = {{Shvaiko, Pavel and Euzenat, Jérôme and Jimenez-Ruiz, Ernesto and Hassanzadeh, Oktie and Trojahn, Cássia}}, pages = {{48--59}}, publisher = {{CEUR-WS.org}}, title = {{{LIGON - link discovery with noisy oracles}}}, volume = {{2788}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{29010, abstract = {{Link discovery plays a key role in the integration and use of data across RDF knowledge graphs. Active learning approaches are a common family of solutions to address the problem of learning how to compute links from users. So far, only active learning from perfect oracles has been considered in the literature. However, real oracles are often far from perfect (e.g., in crowdsourcing). We hence study the problem of learning how to compute links across knowledge graphs from noisy oracles, i.e., oracles that are not guaranteed to return correct classification results. We present a novel approach for link discovery based on a probabilistic model, with which we estimate the joint odds of the oracles’ guesses. We combine this approach with an iterative learning approach based on refinements. The resulting method, Ligon, is evaluated on 10 benchmark datasets. Our results suggest that Ligon configured with 10 iterations and 10 training examples per iteration achieves more than 95% of the F-measure achieved by state-of-the-art algorithms trained with a perfect oracle. Moreover, Ligon outperforms batch learning approaches devised to be trained with small amounts of training data by more than 40% F-measure on average.}}, author = {{Sherif, Mohamed and Dreßler}, Kevin and Ngonga Ngomo, Axel-Cyrille}}, booktitle = {{Proceedings of Ontology Matching Workshop 2020}}, keywords = {{2020 dice simba sherif ligon ngonga knowgraphs sys:relevantFor:limboproject limboproject sys:relevantFor:infai sys:relevantFor:bis limes limbo opal kevin}}, title = {{{LIGON – Link Discovery with Noisy Oracles}}}, year = {{2020}}, } @article{16961, author = {{Liebendörfer, Michael and Göller, Robin and Biehler, Rolf and Hochmuth, Reinhard and Kortemeyer, Jörg and Ostsieker, Laura and Rode, Jana and Schaper, Niclas}}, issn = {{0173-5322}}, journal = {{Journal für Mathematik-Didaktik}}, title = {{{LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium}}}, doi = {{10.1007/s13138-020-00167-y}}, year = {{2020}}, } @misc{33273, abstract = {{Dieses Lernangebot widmet sich der linearen Algebra als dem Teil der Mathematik, der neben der Optimierung und der Stochastik die Grundlage für praktisch alle Entwicklungen im Bereich Künstliche Intelligenz (KI) darstellt. Das Fach ist jedoch für Anfänger meist ungewohnt abstrakt und wird daher oft als besonders schwierig und unanschaulich empfunden. In diesem Kurs wird das Erlernen mathematischer Kenntnisse in linearer Algebra verknüpft mit dem aktuellen und faszinierenden Anwendungsfeld der künstlichen neuronalen Netze (KNN). Daraus ergeben sich in natürlicher Weise Anwendungsbeispiele, an denen die wesentlichen Konzepte der linearen Algebra erklärt werden können. Behandelte Themen sind: Der Vektorraum der reellen Zahlentupel, reelle Vektorräume allgemein Lineare Abbildungen Matrizen Koordinaten und darstellende Matrizen Lineare Gleichungssysteme, Gaußalgorithmus Determinante Ein Ausblick auf nichtlineare Techniken, die für neuronale Netzwerke relevant sind.}}, author = {{Schramm, Thomas and Gasser, Ingenuin and Schwenker, Sören and Seiler, Ruedi and Lohse, Alexander and Zobel, Kay}}, publisher = {{Hamburg Open Online University}}, title = {{{Linear Algebra driven by Data Science}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{20146, abstract = {{Joining technology is regarded as a key technology for reducing energy consumption and CO2 imitation as well as the use of innovative materials and development of new, resource-saving products. Punch riveting is a widely used and established joining process in many sectors. The white and brown goods, electrical engineering, construction and, in particular, the automotive industry are some of the sectors mentioned here. Since the design and assessment of punch rivet components with regard to structural durability can only be carried out experimentally using prototypes due to a lack of experience and calculation concepts, the improvement of this uneconomical and time-consuming procedure is the goal of this contribution. Therefore, a numerical simulation and design method for cyclically loads punched riveted joints shall be introduced. This concept shall be based on the notch strain concept. The following steps are necessary to achieve the goal shown above: Tensile tests on all materials involved in the joint for determination of tensile strength and quasi-static stress-strain curves Estimation of the cyclic material properties from the tensile strength in order to obtain the strain-life curve and the cyclic stress-strain curve Estimation of mean stress sensitivity from the tensile strength to conduct an amplitude transformation for variable amplitude loadings. Execution of a 2D forming simulation of the joining process to determine the geometry and the stresses and degrees of deformation present in the connection Transferring the results of the forming simulation into a static-mechanical load simulation for determining the relation between the external load and the elastic-plastic strain at the critical point Estimation of the service life by means of the damage parameter Wöhler curves calculated from the strain-life curve In order to verify the simulation and calculation method, service life investigations have been carried out on punched riveted components under constant and variable amplitude load. The test results, as well as the workflow through the fatigue assessment and its accuracy in estimation the fatigue life will be shown in this contribution.}}, author = {{Masendorf, Lukas and Wächter, Michael and Horstmann, Stephan and Otroshi, Mortaza and Esderts, Alfons and Meschut, Gerson}}, isbn = {{978-3-9820591-0-5}}, keywords = {{punch rivet, notch strain conept, structural durability}}, location = {{Darmstadt, Germany}}, publisher = {{Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V.}}, title = {{{Linear damage accumulation of self-pierce riveted joints}}}, year = {{2020}}, } @inbook{30954, author = {{Schuster, Britt-Marie}}, booktitle = {{Handbuch Brief. Von der Frühen Neuzeit bis zur Gegenwart (Bd. 1: Interdisziplinarität – Systematische Perspektiven – Briefgenres)}}, editor = {{Matthews-Schlinzig, Marie Isabel and Schuster, Jörg and Steinbrink , Gesa and Strobel , Jochen }}, keywords = {{Textsortengeschichte}}, pages = {{19–39}}, publisher = {{de Gruyter}}, title = {{{Linguistik des Briefs}}}, volume = {{1}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{47262, author = {{Gorski, Peter Leo and Acar, Yasemin and Lo Iacono, Luigi and Fahl, Sascha}}, booktitle = {{Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems}}, publisher = {{ACM}}, title = {{{Listen to Developers! A Participatory Design Study on Security Warnings for Cryptographic APIs}}}, doi = {{10.1145/3313831.3376142}}, year = {{2020}}, } @misc{19766, author = {{Helmert, Manuel Marc}}, title = {{{Listen to theier Heart - Ein systematischer Literaturüberblick zur Rolle von Emotionen in nutzergenerierten Inhalten auf digitalen Plattformen}}}, year = {{2020}}, } @inbook{33166, author = {{Süwolto, Leonie}}, booktitle = {{Poetik der Skizze. Verfahren und diskursive Verortungen einer Kurzprosaform vom Poetischen Realismus bis zur Frühen Moderne}}, editor = {{Assmann, David-Christopher and Tetzlaff, Stefan}}, pages = {{67--80}}, publisher = {{Winter}}, title = {{{Literarisches Skizzieren als Körperpoetik. Theodor Storms "Marthe und ihre Uhr" (1848)}}}, year = {{2020}}, }