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Längsschnittstudien, die das bildungswissenschaftliche Wissen als Teil der professionellen Kompetenz angehender Lehrkräfte über mehr als zwei Messzeitpunkte erfassen und den Einfluss individueller Eingangsvoraussetzungen auf die Wissensentwicklung untersuchen, stellen nach wie vor ein Forschungsdesiderat dar. Bisherige Studien liefern erste Hinweise darauf, dass individuelle Eingangsvoraussetzungen wie die Abiturnote, pädagogische Vorerfahrungen und Berufswahlmotive im Zusammenhang mit der Wissensentwicklung stehen und günstige Eingangsvoraussetzungen den Entwicklungsverlauf fördern können. Bislang ist unklar, wie sich das Wissen über den gesamten Studienverlauf in den Bachelor-/Master-Strukturen entwickelt. Des Weiteren ist auch unklar, inwieweit bestimmte Eingangsvoraussetzungen langfristige Entwicklungsverläufe erklären können. In der vorliegenden Studie wurden die Daten von 276 Studierenden, dessen Wissen zu fünf Messzeitpunkten erhoben wurde, mit Hilfe latenter Wachstumskurvenmodelle ausgewertet. Die Ergebnisse bestätigten einen Zuwachs des bildungswissenschaftlichen Wissens über den gesamten Studienverlauf. Den größten Wissenszuwachs erfuhren die Studierenden in den ersten zwei Semestern ihres Bachelorstudiums und beim Übergang in das Masterstudium. Des Weiteren konnte der Einfluss von individuellen kognitiven und motivationalen Eingangsvoraussetzungen auf den Leistungszuwachs bestätigt werden. So zeigte sich, dass Studierende, die eine bessere Abiturnote aufwiesen und bereits über eine unterrichtsnahe pädagogische Vorerfahrung verfügten, höhere Wissenszuwächse im Vergleich zu ihren Kommilitoninnen und Kommilitonen erfuhren, die einen schlechteren Abiturnotendurchschnitt hatten. Ebenfalls begünstigte das Motiv „mit Kindern und Jugendlichen arbeiten zu wollen“ die Wissensentwicklung. Die Ergebnisse können insbesondere für die Beratung genutzt werden, um die Motivlagen von Studierenden zu erfassen und sie dafür sensibel zu machen, welche Motivkonstellationen für einen erfolgreichen Studienverlauf günstig erscheinen. 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The survey was administrated via an online questionnaire and collected volunteers’ data on: (a) teachers’ experience with organizing crowdsourcing activities for students/pupils, (b) the development of crowdsourced resources and materials as well as (c) teachers’ motivation for participating in or employing crowdsourcing activities. The questionnaire was disseminated in over 30 European countries. The final sample comprises 1129 language teachers aged 20 to 65, mostly working at institutions of tertiary education. The data indicates that many participants are not familiar with the concept of crowdsourcing resulting in a low rate of crowdsourcing activities in the classroom. However, a high percentage of responding teachers is potentially willing to crowdsource teaching materials for the language(s) they teach. They are particularly willing to collaborate with other teachers in the creation of interactive digital learning materials, and to select, edit, and share language examples for exercises or tests. 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Kolloquium Gemeinsame Forschung in der Klebtechnik","status":"public","date_created":"2020-11-17T16:04:37Z"},{"series_title":"Forschungsberichte des Direct Manufacturing Research Centers","page":"154","citation":{"chicago":"Bauer, Benjamin. Lebensdauerprognose für additiv gefertigte Kunststoffbauteile mittels bruchmechanischer Konzepte. Vol. 20. Forschungsberichte des Direct Manufacturing Research Centers. Aachen: Shaker Verlag, 2020.","apa":"Bauer, B. (2020). Lebensdauerprognose für additiv gefertigte Kunststoffbauteile mittels bruchmechanischer Konzepte (Vol. 20). Shaker Verlag.","ama":"Bauer B. Lebensdauerprognose für additiv gefertigte Kunststoffbauteile mittels bruchmechanischer Konzepte. Vol 20. 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Für junge Geflüchtete stellt sie eine besondere Herausforderung dar. Für sie geht es nicht nur um die Bewältigung alterstypischer Entwicklungsaufgaben, sondern auch um eine gelingende Integration in die Aufnahmegesellschaft. Dazu gehören u. a. das Kennenlernen und die Aneignung von Sprache, Kultur und Werten, genauso die Erschließung von Alltagsräumen und Lebenswelten, z. B. von Freizeitmöglichkeiten, Bildung und von beruflichen Erfahrungsräumen. Die Frage zur gelingenden Integration und Gestaltung von Lebenswelten junger Geflüchteter wurde im Kontext der wissenschaftlichen Begleitung des Projekts „angekommen in Deiner Stadt“ der Walter Blüchert Stiftung genauer untersucht. Der Beitrag referiert u. a. die Ergebnisse einer in diesem Kontext durchgeführten egozentrierten Netzwerkanalyse. 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The article outlines the results of an ego-centred network analysis carried out in this context. The results indicate that the activities offered provide a framework for establishing and extending communicative, social networks and also enable access to new lifeworld environments.","lang":"eng"}],"citation":{"ieee":"D. Heisler and S. Schemmer, “Lebenswelten und soziale Netzwerke von jungen Geflüchteten und Zugewanderten am Übergang in Ausbildung und Beruf.,” BWP@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online, pp. 1–23, 2020.","short":"D. Heisler, S. 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Thyssen, C. Vogelsang, in: I. Gryl, F. Schacht, M. Beißwenger, B. Bullzek (Eds.), Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung, Universitätsverlag Rhein-Ruhr, Duisburg, 2020, pp. 353–367.","ieee":"J. Huwer, C. Thyssen, and C. Vogelsang, “Lehre:digital – Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik,” in Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung, I. Gryl, F. Schacht, M. Beißwenger, and B. Bullzek, Eds. Duisburg: Universitätsverlag Rhein-Ruhr, 2020, pp. 353–367.","apa":"Huwer, J., Thyssen, C., & Vogelsang, C. (2020). Lehre:digital – Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik. In I. Gryl, F. Schacht, M. Beißwenger, & B. Bullzek (Eds.), Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung (pp. 353–367). Universitätsverlag Rhein-Ruhr.","ama":"Huwer J, Thyssen C, Vogelsang C. Lehre:digital – Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik. In: Gryl I, Schacht F, Beißwenger M, Bullzek B, eds. Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung. Universitätsverlag Rhein-Ruhr; 2020:353-367.","chicago":"Huwer, Johannes, Christoph Thyssen, and Christoph Vogelsang. “Lehre:digital – Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik.” In Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung, edited by Inga Gryl, Florian Schacht, Michael Beißwenger, and Björn Bullzek, 353–67. 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(2020). Lehrer*innenbildung in virtuellen Lernnetzwerken – Warum engagieren sich Lehrkräfte im #twitterlehrerzimmer? In K. Kaspar, M. Becker-Mrotzek, S. Hofhues, J. König, & D. Schmeinck (Eds.), Bildung, Schule und Digitalisierung (pp. 31–37). Waxmann.","ama":"Conze D, Drossel K, Eickelmann B. Lehrer*innenbildung in virtuellen Lernnetzwerken – Warum engagieren sich Lehrkräfte im #twitterlehrerzimmer? In: Kaspar K, Becker-Mrotzek M, Hofhues S, König J, Schmeinck D, eds. Bildung, Schule und Digitalisierung. Waxmann; 2020:31-37.","chicago":"Conze, Daniela, Kerstin Drossel, and Birgit Eickelmann. “Lehrer*innenbildung in virtuellen Lernnetzwerken – Warum engagieren sich Lehrkräfte im #twitterlehrerzimmer?” In Bildung, Schule und Digitalisierung, edited by Kai Kaspar, Michael Becker-Mrotzek, Sandra Hofhues, Johannes König, and Daniela Schmeinck, 31–37. Münster: Waxmann, 2020.","ieee":"D. Conze, K. Drossel, and B. 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In der Studie wurden die Einstellungsmuster von N = 512 Studierenden (2. Mastersemester) zu Beginn und gegen Ende des Langzeitpraktikums Praxissemester mittels dem Inventory Learning to Teach Process (ILTP) erhoben und mögliche Zusammenhänge mit der Lernbegleitung durch Mentor/innen sowie mit der individuellen Kompetenzeinschätzung geprüft. Entgegen der theoretisch angenommen Muster wurden drei Muster (Vermeidend, Praxisorientiert, Vielseitig) identifiziert. Die Studie zeigt, dass eine hochwertig eingeschätzte mentorielle Begleitung mit dem Beibehalt oder dem Wechsel in das Muster Vielseitig in Relation steht und dass Kompetenzeinschätzungen Zusammenhänge mit den Einschätzungsmustern aufweisen. So empfinden diejenigen Studierenden den höchsten Kompetenzzuwachs, die während des Praxissemesters in das Muster Vielseitig wechseln bzw. in diesem verbleiben. Den geringsten Kompetenzzuwachs verzeichnen die Studierenden, die nach dem Praxissemester dem Muster Vermeidend zugeordnet wurden. Implikationen für die weitere Forschung zur Bedeutsamkeit im Umgang mit heterogenen Lerngruppen werden diskutiert."}],"language":[{"iso":"ger"}],"page":"209-241","type":"book_chapter","year":"2020","citation":{"ieee":"A. Gröschner, M. Goller, and T. Haschner, “Lernen zu Unterrichten – Veränderungen in den Einstellungsmustern von Lehramtsstudierenden während des Praxissemesters im Zusammenhang mit mentorieller Lernbegleitung und Kompetenzeinschätzung,” in Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende, I. Ulrich and A. Gröschner, Eds. Springer VS, 2020, pp. 209–241.","short":"A. Gröschner, M. Goller, T. Haschner, in: I. Ulrich, A. Gröschner (Eds.), Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende, Springer VS, 2020, pp. 209–241.","bibtex":"@inbook{Gröschner_Goller_Haschner_2020, title={Lernen zu Unterrichten – Veränderungen in den Einstellungsmustern von Lehramtsstudierenden während des Praxissemesters im Zusammenhang mit mentorieller Lernbegleitung und Kompetenzeinschätzung}, DOI={https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_7}, booktitle={Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende}, publisher={Springer VS}, author={Gröschner, Alexander and Goller, Michael and Haschner, Tina}, editor={Ulrich, I. and Gröschner, A.}, year={2020}, pages={209–241} }","mla":"Gröschner, Alexander, et al. “Lernen zu Unterrichten – Veränderungen in den Einstellungsmustern von Lehramtsstudierenden während des Praxissemesters im Zusammenhang mit mentorieller Lernbegleitung und Kompetenzeinschätzung.” Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende, edited by I. Ulrich and A. Gröschner, Springer VS, 2020, pp. 209–41, doi:https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_7.","chicago":"Gröschner, Alexander, Michael Goller, and Tina Haschner. “Lernen zu Unterrichten – Veränderungen in den Einstellungsmustern von Lehramtsstudierenden während des Praxissemesters im Zusammenhang mit mentorieller Lernbegleitung und Kompetenzeinschätzung.” In Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende, edited by I. Ulrich and A. Gröschner, 209–41. Springer VS, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_7.","apa":"Gröschner, A., Goller, M., & Haschner, T. (2020). Lernen zu Unterrichten – Veränderungen in den Einstellungsmustern von Lehramtsstudierenden während des Praxissemesters im Zusammenhang mit mentorieller Lernbegleitung und Kompetenzeinschätzung. In I. Ulrich & A. Gröschner (Eds.), Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende (pp. 209–241). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_7","ama":"Gröschner A, Goller M, Haschner T. Lernen zu Unterrichten – Veränderungen in den Einstellungsmustern von Lehramtsstudierenden während des Praxissemesters im Zusammenhang mit mentorieller Lernbegleitung und Kompetenzeinschätzung. In: Ulrich I., Gröschner A, eds. Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende. Springer VS; 2020:209-241. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_7"},"doi":"https://doi.org/10.1007/978-3-658-24209-1_7","_id":"29108","date_updated":"2022-02-03T13:26:58Z"},{"date_updated":"2024-02-06T13:51:09Z","_id":"51189","page":"997-1008","citation":{"apa":"Kottmann, B. (2020). Lernwerkstätten. In P. Bollweg, J. Buchna, T. Coelen, & H.-U. Otto (Eds.), Handbuch Ganztagsbildung (pp. 997–1008). Springer VS.","ama":"Kottmann B. Lernwerkstätten. In: Bollweg P, Buchna J, Coelen T, Otto H-U, eds. Handbuch Ganztagsbildung. 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Wiesbaden: Springer VS, 2020, pp. 997–1008."},"type":"book_chapter","year":"2020","language":[{"iso":"ger"}],"title":"Lernwerkstätten","user_id":"77753","place":"Wiesbaden","editor":[{"last_name":"Bollweg","full_name":"Bollweg, Petra","first_name":"Petra"},{"first_name":"Jennifer","full_name":"Buchna, Jennifer","last_name":"Buchna"},{"full_name":"Coelen, Thomas","first_name":"Thomas","last_name":"Coelen"},{"first_name":"Hans-Uwe","full_name":"Otto, Hans-Uwe","last_name":"Otto"}],"date_created":"2024-02-06T13:51:04Z","status":"public","publication":"Handbuch Ganztagsbildung","publisher":"Springer VS","author":[{"last_name":"Kottmann","id":"82466","first_name":"Brigitte","full_name":"Kottmann, Brigitte"}]},{"user_id":"49063","title":"Lesen im Philosophie- und Ethikunterricht","date_created":"2024-01-22T00:55:36Z","status":"public","publication_status":"published","volume":3,"department":[{"_id":"523"}],"publication":"ZDPE","author":[{"last_name":"Albus","id":"80690","first_name":"Vanessa","full_name":"Albus, Vanessa"}],"intvolume":" 3","_id":"50693","date_updated":"2024-01-22T00:57:11Z","language":[{"iso":"ger"}],"page":"3-8","citation":{"chicago":"Albus, Vanessa. “Lesen im Philosophie- und Ethikunterricht.” ZDPE 3 (2020): 3–8.","apa":"Albus, V. 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(2020). Lesen lernen von Aufgabentexten. In S. Prediger (Ed.), Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch (pp. 86–94). Cornelsen.","ama":"Dröse J, Prediger S. Lesen lernen von Aufgabentexten. In: Prediger S, ed. Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch . Cornelsen; 2020:86-94.","chicago":"Dröse, Jennifer, and Susanne Prediger. “Lesen lernen von Aufgabentexten.” In Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch , edited by Susanne Prediger, 86–94. Berlin: Cornelsen, 2020.","ieee":"J. Dröse and S. Prediger, “Lesen lernen von Aufgabentexten,” in Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch , S. Prediger, Ed. Berlin: Cornelsen, 2020, pp. 86–94.","short":"J. Dröse, S. Prediger, in: S. 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In spite of its simplicity, BR proved to be competitive to more sophisticated MLC methods, and still achieves state-of-the-art performance for many loss functions. Somewhat surprisingly, the optimal choice of the base learner for tackling the binary classification problems has received very little attention so far. Taking advantage of the label independence assumption inherent to BR, we propose a label-wise base learner selection method optimizing label-wise macro averaged performance measures. In an extensive experimental evaluation, we find that or approach, called LiBRe, can significantly improve generalization performance."}],"user_id":"5786","title":"LiBRe: Label-Wise Selection of Base Learners in Binary Relevance for Multi-Label Classification","department":[{"_id":"34"},{"_id":"355"},{"_id":"26"}],"author":[{"orcid":" https://orcid.org/0000-0001-9782-6818","full_name":"Wever, Marcel Dominik","first_name":"Marcel Dominik","id":"33176","last_name":"Wever"},{"id":"38209","last_name":"Tornede","full_name":"Tornede, Alexander","first_name":"Alexander"},{"full_name":"Mohr, Felix","first_name":"Felix","last_name":"Mohr"},{"id":"48129","last_name":"Hüllermeier","full_name":"Hüllermeier, Eyke","first_name":"Eyke"}],"publisher":"Springer","project":[{"_id":"1","name":"SFB 901"},{"name":"SFB 901 - Project Area B","_id":"3"},{"_id":"10","name":"SFB 901 - Subproject B2"},{"name":"Computing Resources Provided by the Paderborn Center for Parallel Computing","_id":"52"}],"date_created":"2020-01-23T08:44:08Z","status":"public","publication_status":"accepted","conference":{"end_date":"2020-04-27","location":"Konstanz, Germany","start_date":"2020-04-24","name":"Symposium on Intelligent Data Analysis"},"_id":"15629","date_updated":"2022-01-06T06:52:30Z","language":[{"iso":"eng"}],"year":"2020","type":"conference","citation":{"ieee":"M. D. Wever, A. Tornede, F. Mohr, and E. Hüllermeier, “LiBRe: Label-Wise Selection of Base Learners in Binary Relevance for Multi-Label Classification,” presented at the Symposium on Intelligent Data Analysis, Konstanz, Germany.","short":"M.D. Wever, A. Tornede, F. Mohr, E. Hüllermeier, in: Springer, n.d.","bibtex":"@inproceedings{Wever_Tornede_Mohr_Hüllermeier, title={LiBRe: Label-Wise Selection of Base Learners in Binary Relevance for Multi-Label Classification}, publisher={Springer}, author={Wever, Marcel Dominik and Tornede, Alexander and Mohr, Felix and Hüllermeier, Eyke} }","mla":"Wever, Marcel Dominik, et al. LiBRe: Label-Wise Selection of Base Learners in Binary Relevance for Multi-Label Classification. Springer.","chicago":"Wever, Marcel Dominik, Alexander Tornede, Felix Mohr, and Eyke Hüllermeier. “LiBRe: Label-Wise Selection of Base Learners in Binary Relevance for Multi-Label Classification.” Springer, n.d.","ama":"Wever MD, Tornede A, Mohr F, Hüllermeier E. 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Geburtstag von Komitas.” Praktische Theologie, vol. 55, no. 1, Gütersloher Verlagshaus, 2020, pp. 62–64.","chicago":"Schroeter-Wittke, Harald. “Licht vom Licht – Tigran Hamasyans Luys i Luso. Zum 150. Geburtstag von Komitas.” Praktische Theologie 55, no. 1 (2020): 62–64.","apa":"Schroeter-Wittke, H. (2020). Licht vom Licht – Tigran Hamasyans Luys i Luso. Zum 150. Geburtstag von Komitas. Praktische Theologie, 55(1), 62–64.","ama":"Schroeter-Wittke H. Licht vom Licht – Tigran Hamasyans Luys i Luso. Zum 150. Geburtstag von Komitas. Praktische Theologie. 2020;55(1):62-64.","ieee":"H. Schroeter-Wittke, “Licht vom Licht – Tigran Hamasyans Luys i Luso. Zum 150. Geburtstag von Komitas,” Praktische Theologie, vol. 55, no. 1, pp. 62–64, 2020.","short":"H. Schroeter-Wittke, Praktische Theologie 55 (2020) 62–64."},"year":"2020","type":"journal_article","language":[{"iso":"ger"}]},{"title":"Lie groupoids of mappings taking values in a Lie groupoid","publication_identifier":{"issn":["0044-8753"]},"department":[{"_id":"10"},{"_id":"87"},{"_id":"93"}],"doi":"10.5817/AM2020-5-307","date_updated":"2022-12-21T19:15:59Z","language":[{"iso":"eng"}],"user_id":"178","article_type":"original","status":"public","date_created":"2022-12-21T19:13:24Z","volume":56,"author":[{"first_name":"Habib","full_name":"Amiri, Habib","last_name":"Amiri"},{"full_name":"Glöckner, Helge","first_name":"Helge","id":"178","last_name":"Glöckner"},{"last_name":"Schmeding","first_name":"Alexander","full_name":"Schmeding, Alexander"}],"quality_controlled":"1","keyword":["22A22","22E65","22E67","46T10","47H30","58D15","58H05"],"publication":"Archivum Mathematicum","issue":"5","_id":"34789","intvolume":" 56","citation":{"short":"H. Amiri, H. Glöckner, A. Schmeding, Archivum Mathematicum 56 (2020) 307–356.","ieee":"H. Amiri, H. Glöckner, and A. Schmeding, “Lie groupoids of mappings taking values in a Lie groupoid,” Archivum Mathematicum, vol. 56, no. 5, pp. 307–356, 2020, doi: 10.5817/AM2020-5-307.","chicago":"Amiri, Habib, Helge Glöckner, and Alexander Schmeding. “Lie Groupoids of Mappings Taking Values in a Lie Groupoid.” Archivum Mathematicum 56, no. 5 (2020): 307–356. https://doi.org/10.5817/AM2020-5-307.","ama":"Amiri H, Glöckner H, Schmeding A. Lie groupoids of mappings taking values in a Lie groupoid. Archivum Mathematicum. 2020;56(5):307–356. doi:10.5817/AM2020-5-307","apa":"Amiri, H., Glöckner, H., & Schmeding, A. (2020). Lie groupoids of mappings taking values in a Lie groupoid. 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Glöckner, ArXiv:2007.15611 (2020).","bibtex":"@article{Glöckner_2020, title={Lie groups of real analytic diffeomorphisms are L^1-regular}, journal={arXiv:2007.15611}, author={Glöckner, Helge}, year={2020} }","mla":"Glöckner, Helge. “Lie Groups of Real Analytic Diffeomorphisms Are L^1-Regular.” ArXiv:2007.15611, 2020.","chicago":"Glöckner, Helge. “Lie Groups of Real Analytic Diffeomorphisms Are L^1-Regular.” ArXiv:2007.15611, 2020.","apa":"Glöckner, H. (2020). Lie groups of real analytic diffeomorphisms are L^1-regular. In arXiv:2007.15611.","ama":"Glöckner H. Lie groups of real analytic diffeomorphisms are L^1-regular. arXiv:200715611. Published online 2020."},"abstract":[{"text":"Let $M$ be a compact, real analytic manifold and $G$ be the Lie group of all\r\nreal-analytic diffeomorphisms of $M$, which is modelled on the (DFS)-space\r\n${\\mathfrak g}$ of real-analytic vector fields on $M$. We study flows of\r\ntime-dependent real-analytic vector fields on $M$ which are integrable\r\nfunctions in time, and their dependence on the time-dependent vector field.\r\nNotably, we show that the Lie group $G$ is $L^1$-regular in the sense that each\r\n$[\\gamma]$ in $L^1([0,1],{\\mathfrak g})$ has an evolution which is an\r\nabsolutely continuous $G$-valued function on $[0,1]$ and smooth in $[\\gamma]$.\r\nAs tools for the proof, we develop several new results concerning\r\n$L^p$-regularity of infinite-dimensional Lie groups, for $1\\leq p\\leq \\infty$,\r\nwhich will be useful also for the discussion of other classes of groups.\r\nMoreover, we obtain new results concerning the continuity and complex\r\nanalyticity of non-linear mappings on open subsets of locally convex direct\r\nlimits.","lang":"eng"}],"external_id":{"arxiv":["2007.15611"]},"user_id":"178","title":"Lie groups of real analytic diffeomorphisms are L^1-regular","author":[{"id":"178","last_name":"Glöckner","full_name":"Glöckner, Helge","first_name":"Helge"}],"department":[{"_id":"10"},{"_id":"87"},{"_id":"93"}],"publication":"arXiv:2007.15611","status":"public","date_created":"2022-12-22T07:49:32Z"},{"date_updated":"2022-01-06T06:57:47Z","_id":"27859","intvolume":" 175","issue":"3","year":"2020","type":"journal_article","citation":{"ieee":"M. Heldt, K. Drossel, and B. Eickelmann, “Lieber gemeinsam als alleine!? Ein Überblick über die Situation unterrichtsbezogener Lehrerkooperationen im Zeitalter der Digitalisierung in Deutschland,” Schulmanagement-Handbuch, vol. 175, no. 3, pp. 19–37, 2020.","short":"M. Heldt, K. Drossel, B. Eickelmann, Schulmanagement-Handbuch 175 (2020) 19–37.","mla":"Heldt, Melanie, et al. “Lieber gemeinsam als alleine!? Ein Überblick über die Situation unterrichtsbezogener Lehrerkooperationen im Zeitalter der Digitalisierung in Deutschland.” Schulmanagement-Handbuch, vol. 175, no. 3, 2020, pp. 19–37.","bibtex":"@article{Heldt_Drossel_Eickelmann_2020, title={Lieber gemeinsam als alleine!? 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The method is derived and illustrated for an effective 2D setup first and then for 3D slab waveguide lenses. We employ slab waveguides of different thicknesses connected by curved surfaces to realize a lens-like structure. To simulate the wave propagation in 3D including reflection and scattering losses, the stepwise angular spectrum method is combined with full vectorial finite element computations for subproblems with lower complexity. Our SASM results show excellent agreement with rigorous numerical simulations of the full structures with a substantially lower computational effort and can be utilized for the simulation-based design and optimization of complex and large scale setups.","lang":"eng"}],"language":[{"iso":"eng"}],"doi":"10.1364/oe.409612","date_updated":"2022-01-06T06:54:26Z","project":[{"_id":"53","name":"TRR 142"},{"_id":"56","name":"TRR 142 - Project Area C"},{"_id":"74","name":"TRR 142 - Subproject C4"},{"_id":"52","name":"Computing Resources Provided by the Paderborn Center for Parallel Computing"}],"publication_status":"published","publication_identifier":{"issn":["1094-4087"]},"department":[{"_id":"61"},{"_id":"230"},{"_id":"429"}],"title":"Light diffraction in slab waveguide lenses simulated with the stepwise angular spectrum method"},{"citation":{"mla":"Ahmed Sherif, Mohamed, et al. “LIGON - Link Discovery with Noisy Oracles.” Proceedings of the 15th International Workshop on Ontology Matching Co-Located with the 19th International Semantic Web Conference {(ISWC} 2020), Virtual Conference (Originally Planned to Be in Athens, Greece), November 2, 2020, edited by Pavel Shvaiko et al., vol. 2788, CEUR-WS.org, 2020, pp. 48–59.","bibtex":"@inproceedings{Ahmed Sherif_Dreßler_Ngonga Ngomo_2020, series={{CEUR} Workshop Proceedings}, title={LIGON - link discovery with noisy oracles}, volume={2788}, booktitle={Proceedings of the 15th International Workshop on Ontology Matching co-located with the 19th International Semantic Web Conference {(ISWC} 2020), Virtual conference (originally planned to be in Athens, Greece), November 2, 2020}, publisher={CEUR-WS.org}, author={Ahmed Sherif, Mohamed and Dreßler, Kevin and Ngonga Ngomo, Axel-Cyrille}, editor={Shvaiko, Pavel and Euzenat, Jérôme and Jimenez-Ruiz, Ernesto and Hassanzadeh, Oktie and Trojahn, Cássia}, year={2020}, pages={48–59}, collection={{CEUR} Workshop Proceedings} }","chicago":"Ahmed Sherif, Mohamed, Kevin Dreßler, and Axel-Cyrille Ngonga Ngomo. “LIGON - Link Discovery with Noisy Oracles.” In Proceedings of the 15th International Workshop on Ontology Matching Co-Located with the 19th International Semantic Web Conference {(ISWC} 2020), Virtual Conference (Originally Planned to Be in Athens, Greece), November 2, 2020, edited by Pavel Shvaiko, Jérôme Euzenat, Ernesto Jimenez-Ruiz, Oktie Hassanzadeh, and Cássia Trojahn, 2788:48–59. {CEUR} Workshop Proceedings. 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Active learning approaches are a common family of solutions to address the problem of learning how to compute links from users. So far, only active learning from perfect oracles has been considered in the literature. However, real oracles are often far from perfect (e.g., in crowdsourcing). We hence study the problem of learning how to compute links across knowledge graphs from noisy oracles, i.e., oracles that are not guaranteed to return correct classification results. We present a novel approach for link discovery based on a probabilistic model, with which we estimate the joint odds of the oracles’ guesses. We combine this approach with an iterative learning approach based on refinements. The resulting method, Ligon, is evaluated on 10 benchmark datasets. Our results suggest that Ligon configured with 10 iterations and 10 training examples per iteration achieves more than 95% of the F-measure achieved by state-of-the-art algorithms trained with a perfect oracle. Moreover, Ligon outperforms batch learning approaches devised to be trained with small amounts of training data by more than 40% F-measure on average.","lang":"eng"}],"user_id":"67234","title":"LIGON – Link Discovery with Noisy Oracles"},{"user_id":"30933","title":"LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium","author":[{"first_name":"Michael","full_name":"Liebendörfer, Michael","orcid":"0000-0001-9887-2074","last_name":"Liebendörfer","id":"30933"},{"last_name":"Göller","first_name":"Robin","full_name":"Göller, Robin"},{"full_name":"Biehler, Rolf","first_name":"Rolf","id":"16274","last_name":"Biehler"},{"last_name":"Hochmuth","full_name":"Hochmuth, Reinhard","first_name":"Reinhard"},{"last_name":"Kortemeyer","full_name":"Kortemeyer, Jörg","first_name":"Jörg"},{"first_name":"Laura","full_name":"Ostsieker, Laura","last_name":"Ostsieker"},{"first_name":"Jana","full_name":"Rode, Jana","last_name":"Rode"},{"first_name":"Niclas","full_name":"Schaper, Niclas","last_name":"Schaper"}],"publication":"Journal für Mathematik-Didaktik","department":[{"_id":"10"}],"status":"public","date_created":"2020-05-16T07:29:27Z","publication_status":"published","publication_identifier":{"issn":["0173-5322","1869-2699"]},"date_updated":"2023-01-18T23:01:16Z","_id":"16961","doi":"10.1007/s13138-020-00167-y","language":[{"iso":"ger"}],"year":"2020","type":"journal_article","citation":{"ama":"Liebendörfer M, Göller R, Biehler R, et al. LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium. Journal für Mathematik-Didaktik. Published online 2020. doi:10.1007/s13138-020-00167-y","apa":"Liebendörfer, M., Göller, R., Biehler, R., Hochmuth, R., Kortemeyer, J., Ostsieker, L., Rode, J., & Schaper, N. (2020). LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium. Journal für Mathematik-Didaktik. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00167-y","short":"M. Liebendörfer, R. Göller, R. Biehler, R. Hochmuth, J. Kortemeyer, L. Ostsieker, J. Rode, N. Schaper, Journal für Mathematik-Didaktik (2020).","chicago":"Liebendörfer, Michael, Robin Göller, Rolf Biehler, Reinhard Hochmuth, Jörg Kortemeyer, Laura Ostsieker, Jana Rode, and Niclas Schaper. “LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium.” Journal für Mathematik-Didaktik, 2020. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00167-y.","ieee":"M. Liebendörfer et al., “LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium,” Journal für Mathematik-Didaktik, 2020, doi: 10.1007/s13138-020-00167-y.","bibtex":"@article{Liebendörfer_Göller_Biehler_Hochmuth_Kortemeyer_Ostsieker_Rode_Schaper_2020, title={LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium}, DOI={10.1007/s13138-020-00167-y}, journal={Journal für Mathematik-Didaktik}, author={Liebendörfer, Michael and Göller, Robin and Biehler, Rolf and Hochmuth, Reinhard and Kortemeyer, Jörg and Ostsieker, Laura and Rode, Jana and Schaper, Niclas}, year={2020} }","mla":"Liebendörfer, Michael, et al. “LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium.” Journal für Mathematik-Didaktik, 2020, doi:10.1007/s13138-020-00167-y."}},{"date_updated":"2022-09-06T14:05:13Z","_id":"33273","citation":{"ieee":"T. Schramm, I. Gasser, S. Schwenker, R. Seiler, A. Lohse, and K. Zobel, Linear Algebra driven by Data Science. Hamburg Open Online University, 2020.","short":"T. Schramm, I. Gasser, S. Schwenker, R. Seiler, A. Lohse, K. Zobel, Linear Algebra Driven by Data Science, Hamburg Open Online University, 2020.","mla":"Schramm, Thomas, et al. Linear Algebra Driven by Data Science. Hamburg Open Online University, 2020.","bibtex":"@book{Schramm_Gasser_Schwenker_Seiler_Lohse_Zobel_2020, title={Linear Algebra driven by Data Science}, publisher={Hamburg Open Online University}, author={Schramm, Thomas and Gasser, Ingenuin and Schwenker, Sören and Seiler, Ruedi and Lohse, Alexander and Zobel, Kay}, year={2020} }","chicago":"Schramm, Thomas, Ingenuin Gasser, Sören Schwenker, Ruedi Seiler, Alexander Lohse, and Kay Zobel. Linear Algebra Driven by Data Science. Hamburg Open Online University, 2020.","apa":"Schramm, T., Gasser, I., Schwenker, S., Seiler, R., Lohse, A., & Zobel, K. (2020). Linear Algebra driven by Data Science. 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Daraus ergeben sich in natürlicher Weise Anwendungsbeispiele, an denen die wesentlichen Konzepte der linearen Algebra erklärt werden können.\r\n\r\nBehandelte Themen sind:\r\n\r\n Der Vektorraum der reellen Zahlentupel, reelle Vektorräume allgemein\r\n Lineare Abbildungen\r\n Matrizen\r\n Koordinaten und darstellende Matrizen\r\n Lineare Gleichungssysteme, Gaußalgorithmus\r\n Determinante\r\n Ein Ausblick auf nichtlineare Techniken, die für neuronale Netzwerke relevant sind."}],"date_created":"2022-09-06T12:06:41Z","status":"public","department":[{"_id":"94"}],"author":[{"last_name":"Schramm","full_name":"Schramm, Thomas","first_name":"Thomas"},{"full_name":"Gasser, Ingenuin","first_name":"Ingenuin","last_name":"Gasser"},{"id":"97359","last_name":"Schwenker","full_name":"Schwenker, Sören","orcid":"0000-0002-8054-2058","first_name":"Sören"},{"full_name":"Seiler, Ruedi","first_name":"Ruedi","last_name":"Seiler"},{"last_name":"Lohse","full_name":"Lohse, Alexander","first_name":"Alexander"},{"full_name":"Zobel, Kay","first_name":"Kay","last_name":"Zobel"}],"publisher":"Hamburg Open Online University"},{"conference":{"location":"Darmstadt, Germany","start_date":"2020-03-30","name":"Fourth International Conference on Material and Component Performance under Variable Amplitude Loading","end_date":"2020-04-01"},"_id":"20146","date_updated":"2022-01-06T06:54:20Z","language":[{"iso":"eng"}],"year":"2020","type":"conference","citation":{"mla":"Masendorf, Lukas, et al. Linear Damage Accumulation of Self-Pierce Riveted Joints. Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V., 2020.","bibtex":"@inproceedings{Masendorf_Wächter_Horstmann_Otroshi_Esderts_Meschut_2020, title={Linear damage accumulation of self-pierce riveted joints}, publisher={Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V.}, author={Masendorf, Lukas and Wächter, Michael and Horstmann, Stephan and Otroshi, Mortaza and Esderts, Alfons and Meschut, Gerson}, year={2020} }","chicago":"Masendorf, Lukas, Michael Wächter, Stephan Horstmann, Mortaza Otroshi, Alfons Esderts, and Gerson Meschut. “Linear Damage Accumulation of Self-Pierce Riveted Joints.” Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V., 2020.","ama":"Masendorf L, Wächter M, Horstmann S, Otroshi M, Esderts A, Meschut G. Linear damage accumulation of self-pierce riveted joints. In: Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V.; 2020.","apa":"Masendorf, L., Wächter, M., Horstmann, S., Otroshi, M., Esderts, A., & Meschut, G. (2020). Linear damage accumulation of self-pierce riveted joints. Presented at the Fourth International Conference on Material and Component Performance under Variable Amplitude Loading, Darmstadt, Germany: Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V.","ieee":"L. Masendorf, M. Wächter, S. Horstmann, M. Otroshi, A. Esderts, and G. Meschut, “Linear damage accumulation of self-pierce riveted joints,” presented at the Fourth International Conference on Material and Component Performance under Variable Amplitude Loading, Darmstadt, Germany, 2020.","short":"L. Masendorf, M. Wächter, S. Horstmann, M. Otroshi, A. Esderts, G. Meschut, in: Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V., 2020."},"abstract":[{"text":"Joining technology is regarded as a key technology for reducing energy consumption and CO2 imitation as well as the use of innovative materials and development of new, resource-saving products. Punch riveting is a widely used and established joining process in many sectors. The white and brown goods, electrical engineering, construction and, in particular, the automotive industry are some of the sectors mentioned here.\r\n\r\nSince the design and assessment of punch rivet components with regard to structural durability can only be carried out experimentally using prototypes due to a lack of experience and calculation concepts, the improvement of this uneconomical and time-consuming procedure is the goal of this contribution.\r\n\r\nTherefore, a numerical simulation and design method for cyclically loads punched riveted joints shall be introduced. This concept shall be based on the notch strain concept.\r\n\r\nThe following steps are necessary to achieve the goal shown above:\r\n\r\n Tensile tests on all materials involved in the joint for determination of tensile strength and quasi-static stress-strain curves\r\n Estimation of the cyclic material properties from the tensile strength in order to obtain the strain-life curve and the cyclic stress-strain curve\r\n Estimation of mean stress sensitivity from the tensile strength to conduct an amplitude transformation for variable amplitude loadings.\r\n Execution of a 2D forming simulation of the joining process to determine the geometry and the stresses and degrees of deformation present in the connection\r\n Transferring the results of the forming simulation into a static-mechanical load simulation for determining the relation between the external load and the elastic-plastic strain at the critical point\r\n Estimation of the service life by means of the damage parameter Wöhler curves calculated from the strain-life curve\r\n\r\nIn order to verify the simulation and calculation method, service life investigations have been carried out on punched riveted components under constant and variable amplitude load.\r\n\r\nThe test results, as well as the workflow through the fatigue assessment and its accuracy in estimation the fatigue life will be shown in this contribution.","lang":"eng"}],"user_id":"71269","title":"Linear damage accumulation of self-pierce riveted joints","keyword":["punch rivet","notch strain conept","structural durability"],"department":[{"_id":"157"}],"author":[{"last_name":"Masendorf","first_name":"Lukas","full_name":"Masendorf, Lukas"},{"last_name":"Wächter","first_name":"Michael","full_name":"Wächter, Michael"},{"last_name":"Horstmann","full_name":"Horstmann, Stephan","first_name":"Stephan"},{"first_name":"Mortaza","orcid":"0000-0002-8652-9209","full_name":"Otroshi, Mortaza","last_name":"Otroshi","id":"71269"},{"last_name":"Esderts","full_name":"Esderts, Alfons","first_name":"Alfons"},{"id":"32056","last_name":"Meschut","orcid":"0000-0002-2763-1246","full_name":"Meschut, Gerson","first_name":"Gerson"}],"publisher":"Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V.","date_created":"2020-10-21T06:55:12Z","status":"public","publication_status":"published","publication_identifier":{"isbn":["978-3-9820591-0-5"]}},{"_id":"30954","intvolume":" 1","date_updated":"2023-10-12T13:18:53Z","language":[{"iso":"ger"}],"page":"19–39","type":"book_chapter","citation":{"ieee":"B.-M. Schuster, “Linguistik des Briefs,” in Handbuch Brief. Von der Frühen Neuzeit bis zur Gegenwart (Bd. 1: Interdisziplinarität – Systematische Perspektiven – Briefgenres), vol. 1, M. I. Matthews-Schlinzig, J. Schuster, G. Steinbrink , and J. Strobel , Eds. Berlin/Boston : de Gruyter, 2020, pp. 19–39.","short":"B.-M. Schuster, in: M.I. Matthews-Schlinzig, J. Schuster, G. Steinbrink , J. Strobel (Eds.), Handbuch Brief. Von der Frühen Neuzeit bis zur Gegenwart (Bd. 1: Interdisziplinarität – Systematische Perspektiven – Briefgenres), de Gruyter, Berlin/Boston , 2020, pp. 19–39.","mla":"Schuster, Britt-Marie. “Linguistik des Briefs.” Handbuch Brief. Von der Frühen Neuzeit bis zur Gegenwart (Bd. 1: Interdisziplinarität – Systematische Perspektiven – Briefgenres), edited by Marie Isabel Matthews-Schlinzig et al., vol. 1, de Gruyter, 2020, pp. 19–39.","bibtex":"@inbook{Schuster_2020, place={Berlin/Boston }, title={Linguistik des Briefs}, volume={1}, booktitle={Handbuch Brief. 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Von der Frühen Neuzeit bis zur Gegenwart (Bd. 1: Interdisziplinarität – Systematische Perspektiven – Briefgenres), edited by Marie Isabel Matthews-Schlinzig, Jörg Schuster, Gesa Steinbrink , and Jochen Strobel , 1:19–39. Berlin/Boston : de Gruyter, 2020."},"year":"2020","place":"Berlin/Boston ","user_id":"17386","title":"Linguistik des Briefs","department":[{"_id":"745"}],"publication":"Handbuch Brief. 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A Participatory Design Study on Security Warnings for Cryptographic APIs.” Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, ACM, 2020, doi:10.1145/3313831.3376142.","bibtex":"@inproceedings{Gorski_Acar_Lo Iacono_Fahl_2020, title={Listen to Developers! A Participatory Design Study on Security Warnings for Cryptographic APIs}, DOI={10.1145/3313831.3376142}, booktitle={Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems}, publisher={ACM}, author={Gorski, Peter Leo and Acar, Yasemin and Lo Iacono, Luigi and Fahl, Sascha}, year={2020} }","chicago":"Gorski, Peter Leo, Yasemin Acar, Luigi Lo Iacono, and Sascha Fahl. “Listen to Developers! A Participatory Design Study on Security Warnings for Cryptographic APIs.” In Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. ACM, 2020. https://doi.org/10.1145/3313831.3376142.","ama":"Gorski PL, Acar Y, Lo Iacono L, Fahl S. Listen to Developers! 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Listen to theier Heart - Ein systematischer Literaturüberblick zur Rolle von Emotionen in nutzergenerierten Inhalten auf digitalen Plattformen. 2020.","chicago":"Helmert, Manuel Marc. Listen to theier Heart - Ein systematischer Literaturüberblick zur Rolle von Emotionen in nutzergenerierten Inhalten auf digitalen Plattformen. Universität Paderborn, 2020.","apa":"Helmert, M. M. (2020). Listen to theier Heart - Ein systematischer Literaturüberblick zur Rolle von Emotionen in nutzergenerierten Inhalten auf digitalen Plattformen.","ama":"Helmert MM. Listen to theier Heart - Ein systematischer Literaturüberblick zur Rolle von Emotionen in nutzergenerierten Inhalten auf digitalen Plattformen.; 2020.","ieee":"M. M. Helmert, Listen to theier Heart - Ein systematischer Literaturüberblick zur Rolle von Emotionen in nutzergenerierten Inhalten auf digitalen Plattformen. Universität Paderborn, 2020.","short":"M.M. Helmert, Listen to theier Heart - Ein systematischer Literaturüberblick zur Rolle von Emotionen in nutzergenerierten Inhalten auf digitalen Plattformen, Universität Paderborn, 2020."},"_id":"19766","date_updated":"2022-07-14T13:08:20Z"},{"type":"book_chapter","citation":{"ieee":"L. Süwolto, “Literarisches Skizzieren als Körperpoetik. Theodor Storms ‘Marthe und ihre Uhr’ (1848),” in Poetik der Skizze. Verfahren und diskursive Verortungen einer Kurzprosaform vom Poetischen Realismus bis zur Frühen Moderne, D.-C. Assmann and S. Tetzlaff, Eds. Heidelberg: Winter, 2020, pp. 67–80.","short":"L. Süwolto, in: D.-C. Assmann, S. Tetzlaff (Eds.), Poetik der Skizze. Verfahren und diskursive Verortungen einer Kurzprosaform vom Poetischen Realismus bis zur Frühen Moderne, Winter, Heidelberg, 2020, pp. 67–80.","mla":"Süwolto, Leonie. “Literarisches Skizzieren als Körperpoetik. Theodor Storms ‘Marthe und ihre Uhr’ (1848).” Poetik der Skizze. 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Literarisches Skizzieren als Körperpoetik. Theodor Storms “Marthe und ihre Uhr” (1848). In D.-C. Assmann & S. Tetzlaff (Eds.), Poetik der Skizze. Verfahren und diskursive Verortungen einer Kurzprosaform vom Poetischen Realismus bis zur Frühen Moderne (pp. 67–80). Winter.","ama":"Süwolto L. Literarisches Skizzieren als Körperpoetik. Theodor Storms “Marthe und ihre Uhr” (1848). In: Assmann D-C, Tetzlaff S, eds. Poetik der Skizze. Verfahren und diskursive Verortungen einer Kurzprosaform vom Poetischen Realismus bis zur Frühen Moderne. Winter; 2020:67-80."},"year":"2020","page":"67-80","language":[{"iso":"ger"}],"_id":"33166","date_updated":"2022-09-29T15:40:24Z","author":[{"last_name":"Süwolto","id":"7616","first_name":"Leonie","full_name":"Süwolto, Leonie"}],"publisher":"Winter","publication":"Poetik der Skizze. Verfahren und diskursive Verortungen einer Kurzprosaform vom Poetischen Realismus bis zur Frühen Moderne","department":[{"_id":"5"},{"_id":"116"}],"editor":[{"last_name":"Assmann","full_name":"Assmann, David-Christopher","first_name":"David-Christopher"},{"full_name":"Tetzlaff, Stefan","first_name":"Stefan","last_name":"Tetzlaff"}],"status":"public","date_created":"2022-08-26T07:26:33Z","place":"Heidelberg","title":"Literarisches Skizzieren als Körperpoetik. Theodor Storms \"Marthe und ihre Uhr\" (1848)","user_id":"49063"},{"_id":"31357","date_updated":"2023-08-28T09:29:58Z","year":"2020","type":"journal_article","citation":{"ama":"Elit S. Literarisches Wissen vom marxistischen Wissenschaftsbetrieb. Historiographische Ideologiedebatten in Gerti Tetzners „Karen W.“. Wirkendes Wort . Published online 2020:29-44.","apa":"Elit, S. (2020). Literarisches Wissen vom marxistischen Wissenschaftsbetrieb. Historiographische Ideologiedebatten in Gerti Tetzners „Karen W.“. 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Didaktische und curriculare Herausforderung einer regionalen Hochschulpolitik für das Deutsch-Studium in Westafrika, edited by Akila Ahouli, 11–31. Frankfurt a.M.: Peter Lang, 2020.","apa":"Zierau, C. (2020). Literatur im Studium Deutsch als Fremdsprache und in der internationalen Germanistik: Sprachbildung und Förderung interkultureller Kompetenzen durch literarische Texte. In A. Ahouli (Ed.), Germanistik im Kontext des LMD-Systems. Didaktische und curriculare Herausforderung einer regionalen Hochschulpolitik für das Deutsch-Studium in Westafrika (pp. 11–31). Peter Lang.","ama":"Zierau C. Literatur im Studium Deutsch als Fremdsprache und in der internationalen Germanistik: Sprachbildung und Förderung interkultureller Kompetenzen durch literarische Texte. In: Ahouli A, ed. Germanistik im Kontext des LMD-Systems. Didaktische und curriculare Herausforderung einer regionalen Hochschulpolitik für das Deutsch-Studium in Westafrika. Peter Lang; 2020:11-31.","ieee":"C. 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Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2020.","apa":"Kruse, I. (2020). Literatursprache im Medienvergleich erfahren. Literaturbezogene sprachliche Handlungserweiterungen in Lehr-Lernarrangements zu kinderliterarischen Medienverbünden. In J. Brüggemann & B. Mesch (Eds.), Sprache als Herausforderung - Literatur als Ziel. Kinder- und jugendliterarische Texte und Medien als Ressource für sprachsensibles Lernen (pp. 155–174). Schneider Verlag Hohengehren.","ama":"Kruse I. Literatursprache im Medienvergleich erfahren. Literaturbezogene sprachliche Handlungserweiterungen in Lehr-Lernarrangements zu kinderliterarischen Medienverbünden. In: Brüggemann J, Mesch B, eds. Sprache als Herausforderung - Literatur als Ziel. Kinder- und jugendliterarische Texte und Medien als Ressource für sprachsensibles Lernen. Schneider Verlag Hohengehren; 2020:155-174.","bibtex":"@inbook{Kruse_2020, place={Baltmannsweiler}, title={Literatursprache im Medienvergleich erfahren. 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The generally weak intrinsic (body) diodes of the MOSFETs cause turn-on\r\nlosses when being forced to hard current commutations finally leading to the components self-destruction when operated constantly in this way. Consequently, zero-voltage switching (ZVS) operation is more or less essential in a silicon (Si) MOSFET-based HB or FB. To ensure ZVS, the LLC is operated in the inductive region, i.e. with lagging resonant current. On the contrary, IGBTs show dominant turn-off losses\r\nand therefore are conventionally not applied in LLCs typically requiring high switching frequencies to achieve low output voltages. Yet, if the LLC is intentionally designed for the capacitive region, i. e.\r\noperation with leading current, zero-current switching (ZCS) enabling IGBTs in the inverter stage can be ensured. This paper explores in detail the LLC in the capacitive operating region and gives design considerations for a capacitive LLC utilizing both robust and cost-efficient IGBTs for an exemplary 2.2 kW\r\nautomotive on-board DC-DC converter application. The results of a loss analysis show that the LLC resonant converter can be operated well in the capacitive region. In the given case, significantly lower\r\noverall and 30 % lower inverter stage losses are achieved in the thermally relevant worst-case comparison with an inductive LLC based on Si MOSFETs."}],"citation":{"ieee":"D. Urbaneck, P. Rehlaender, F. Schafmeister, and J. Böcker, “LLC Converter Design in Capacitive Operation utilizes ZCS for IGBTs – a Concept Study for a 2.2 kW Automotive DC-DC Stage,” presented at the Power Conversion and Intelligent Motion (PCIM), Nürnberg, 2020.","short":"D. Urbaneck, P. Rehlaender, F. Schafmeister, J. Böcker, in: PCIM Europe Digital Days 2020, 2020.","mla":"Urbaneck, Daniel, et al. “LLC Converter Design in Capacitive Operation Utilizes ZCS for IGBTs – a Concept Study for a 2.2 KW Automotive DC-DC Stage.” PCIM Europe Digital Days 2020, 2020.","bibtex":"@inproceedings{Urbaneck_Rehlaender_Schafmeister_Böcker_2020, title={LLC Converter Design in Capacitive Operation utilizes ZCS for IGBTs – a Concept Study for a 2.2 kW Automotive DC-DC Stage}, booktitle={PCIM Europe digital days 2020}, author={Urbaneck, Daniel and Rehlaender, Philipp and Schafmeister, Frank and Böcker, Joachim}, year={2020} }","apa":"Urbaneck, D., Rehlaender, P., Schafmeister, F., & Böcker, J. (2020). LLC Converter Design in Capacitive Operation utilizes ZCS for IGBTs – a Concept Study for a 2.2 kW Automotive DC-DC Stage. PCIM Europe Digital Days 2020. Power Conversion and Intelligent Motion (PCIM), Nürnberg.","ama":"Urbaneck D, Rehlaender P, Schafmeister F, Böcker J. LLC Converter Design in Capacitive Operation utilizes ZCS for IGBTs – a Concept Study for a 2.2 kW Automotive DC-DC Stage. In: PCIM Europe Digital Days 2020. ; 2020.","chicago":"Urbaneck, Daniel, Philipp Rehlaender, Frank Schafmeister, and Joachim Böcker. “LLC Converter Design in Capacitive Operation Utilizes ZCS for IGBTs – a Concept Study for a 2.2 KW Automotive DC-DC Stage.” In PCIM Europe Digital Days 2020, 2020."},"year":"2020","type":"conference","language":[{"iso":"eng"}],"main_file_link":[{"url":"https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=9178220"}],"_id":"29874","date_updated":"2022-02-23T16:12:56Z","conference":{"end_date":"2020-07-08","name":"Power Conversion and Intelligent Motion (PCIM)","start_date":"2020-07-07","location":"Nürnberg"}},{"department":[{"_id":"63"}],"external_id":{"arxiv":["arXiv:2005.07495"]},"title":"Local Gathering of Mobile Robots in Three Dimensions","language":[{"iso":"eng"}],"date_updated":"2022-01-06T06:53:00Z","doi":"10.1007/978-3-030-54921-3_4","author":[{"last_name":"Braun","first_name":"Michael","full_name":"Braun, Michael"},{"first_name":"Jannik","full_name":"Castenow, Jannik","last_name":"Castenow","id":"38705"},{"last_name":"Meyer auf der Heide","id":"15523","first_name":"Friedhelm","full_name":"Meyer auf der Heide, Friedhelm"}],"publisher":"Springer","publication":"Proceedings of the 27th Conference on Structural Information and Communication Complexity (SIROCCO)","file_date_updated":"2020-07-31T08:22:16Z","file":[{"file_size":505712,"creator":"janniksu","file_id":"17504","date_updated":"2020-07-31T08:22:16Z","content_type":"application/pdf","success":1,"relation":"main_file","file_name":"localGathering.pdf","date_created":"2020-07-31T08:22:16Z","access_level":"closed"}],"status":"public","has_accepted_license":"1","date_created":"2020-05-18T06:48:35Z","abstract":[{"text":"In this work, we initiate the research about the Gathering problem for robots\r\nwith limited viewing range in the three-dimensional Euclidean space. In the\r\nGathering problem, a set of initially scattered robots is required to gather at\r\nthe same position. The robots' capabilities are very restricted -- they do not\r\nagree on any coordinate system or compass, have a limited viewing range, have\r\nno memory of the past and cannot communicate. We study the problem in two\r\ndifferent time models, in FSYNC (fully synchronized discrete rounds) and the\r\ncontinuous time model. For FSYNC, we introduce the 3D-Go-To-The-Center-strategy\r\nand prove a runtime of $\\Theta(n^2)$ that matches the currently best runtime\r\nbound for the same model in the Euclidean plane [SPAA'11]. Our main result is\r\nthe generalization of contracting strategies (continuous time) from\r\n[Algosensors'17] to three dimensions. In contracting strategies, every robot\r\nthat is located on the global convex hull of all robots' positions moves with\r\nfull speed towards the inside of the convex hull. We prove a runtime bound of\r\n$O(\\Delta \\cdot n^{3/2})$ for any three-dimensional contracting strategy, where\r\n$\\Delta$ denotes the diameter of the initial configuration. This comes up to a\r\nfactor of $\\sqrt{n}$ close to the lower bound of $\\Omega (\\Delta \\cdot n)$\r\nwhich is already true in two dimensions. In general, it might be hard for\r\nrobots with limited viewing range to decide whether they are located on the\r\nglobal convex hull and which movement maintains the connectivity of the swarm,\r\nrendering the design of concrete contracting strategies a challenging task. We\r\nprove that the continuous variant of 3D-Go-To-The-Center is contracting and\r\nkeeps the swarm connected. Moreover, we give a simple design criterion for\r\nthree-dimensional contracting strategies that maintains the connectivity of the\r\nswarm and introduce an exemplary strategy based on this criterion.","lang":"eng"},{"text":"Best Student Paper Award","lang":"eng"}],"ddc":["000"],"user_id":"38705","year":"2020","citation":{"mla":"Braun, Michael, et al. “Local Gathering of Mobile Robots in Three Dimensions.” Proceedings of the 27th Conference on Structural Information and Communication Complexity (SIROCCO), Springer, 2020, doi:10.1007/978-3-030-54921-3_4.","bibtex":"@inproceedings{Braun_Castenow_Meyer auf der Heide_2020, title={Local Gathering of Mobile Robots in Three Dimensions}, DOI={10.1007/978-3-030-54921-3_4}, booktitle={Proceedings of the 27th Conference on Structural Information and Communication Complexity (SIROCCO)}, publisher={Springer}, author={Braun, Michael and Castenow, Jannik and Meyer auf der Heide, Friedhelm}, year={2020} }","apa":"Braun, M., Castenow, J., & Meyer auf der Heide, F. (2020). Local Gathering of Mobile Robots in Three Dimensions. In Proceedings of the 27th Conference on Structural Information and Communication Complexity (SIROCCO). Paderborn: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-54921-3_4","ama":"Braun M, Castenow J, Meyer auf der Heide F. Local Gathering of Mobile Robots in Three Dimensions. In: Proceedings of the 27th Conference on Structural Information and Communication Complexity (SIROCCO). Springer; 2020. doi:10.1007/978-3-030-54921-3_4","chicago":"Braun, Michael, Jannik Castenow, and Friedhelm Meyer auf der Heide. “Local Gathering of Mobile Robots in Three Dimensions.” In Proceedings of the 27th Conference on Structural Information and Communication Complexity (SIROCCO). Springer, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-54921-3_4.","ieee":"M. Braun, J. Castenow, and F. Meyer auf der Heide, “Local Gathering of Mobile Robots in Three Dimensions,” in Proceedings of the 27th Conference on Structural Information and Communication Complexity (SIROCCO), Paderborn, 2020.","short":"M. Braun, J. Castenow, F. Meyer auf der Heide, in: Proceedings of the 27th Conference on Structural Information and Communication Complexity (SIROCCO), Springer, 2020."},"type":"conference","_id":"16968","conference":{"end_date":"2020-07-01","start_date":"2020-06-29","name":"SIROCCO 2020","location":"Paderborn"}},{"title":"Local Graph Transformation Primitives For Some Basic Problems In Overlay Networks","user_id":"477","department":[{"_id":"79"}],"publisher":"Universität Paderborn","author":[{"id":"11108","last_name":"Setzer","full_name":"Setzer, Alexander","first_name":"Alexander"}],"date_created":"2020-08-28T06:50:29Z","project":[{"_id":"1","name":"SFB 901"},{"name":"SFB 901 - Project Area C","_id":"4"},{"_id":"13","name":"SFB 901 - Subproject C1"}],"status":"public","_id":"18520","date_updated":"2022-01-06T06:53:36Z","doi":"10.17619/UNIPB/1-1026","type":"dissertation","year":"2020","citation":{"bibtex":"@book{Setzer_2020, title={Local Graph Transformation Primitives For Some Basic Problems In Overlay Networks}, DOI={10.17619/UNIPB/1-1026}, publisher={Universität Paderborn}, author={Setzer, Alexander}, year={2020} }","mla":"Setzer, Alexander. Local Graph Transformation Primitives For Some Basic Problems In Overlay Networks. Universität Paderborn, 2020, doi:10.17619/UNIPB/1-1026.","ama":"Setzer A. Local Graph Transformation Primitives For Some Basic Problems In Overlay Networks. Universität Paderborn; 2020. doi:10.17619/UNIPB/1-1026","apa":"Setzer, A. (2020). Local Graph Transformation Primitives For Some Basic Problems In Overlay Networks. Universität Paderborn. https://doi.org/10.17619/UNIPB/1-1026","chicago":"Setzer, Alexander. Local Graph Transformation Primitives For Some Basic Problems In Overlay Networks. Universität Paderborn, 2020. https://doi.org/10.17619/UNIPB/1-1026.","ieee":"A. Setzer, Local Graph Transformation Primitives For Some Basic Problems In Overlay Networks. Universität Paderborn, 2020.","short":"A. Setzer, Local Graph Transformation Primitives For Some Basic Problems In Overlay Networks, Universität Paderborn, 2020."},"language":[{"iso":"eng"}],"supervisor":[{"id":"20792","last_name":"Scheideler","full_name":"Scheideler, Christian","first_name":"Christian"}]},{"title":"Local RBF-based penalized least-squares approximation on the sphere with noisy scattered data","department":[{"_id":"10"}],"publication_identifier":{"issn":["0377-0427"]},"publication_status":"published","date_updated":"2023-01-09T08:24:47Z","doi":"10.1016/j.cam.2020.113061","language":[{"iso":"eng"}],"user_id":"14931","publication":"Journal of Computational and Applied Mathematics","keyword":["Applied Mathematics","Computational Mathematics"],"publisher":"Elsevier BV","author":[{"last_name":"Hesse","id":"42608","first_name":"Kerstin","orcid":"0000-0003-4125-1941","full_name":"Hesse, Kerstin"},{"last_name":"Sloan","first_name":"Ian H.","full_name":"Sloan, Ian H."},{"full_name":"Womersley, Robert S.","first_name":"Robert S.","last_name":"Womersley"}],"date_created":"2022-12-20T17:26:44Z","status":"public","volume":382,"intvolume":" 382","_id":"34629","article_number":"113061","type":"journal_article","citation":{"mla":"Hesse, Kerstin, et al. “Local RBF-Based Penalized Least-Squares Approximation on the Sphere with Noisy Scattered Data.” Journal of Computational and Applied Mathematics, vol. 382, 113061, Elsevier BV, 2020, doi:10.1016/j.cam.2020.113061.","bibtex":"@article{Hesse_Sloan_Womersley_2020, title={Local RBF-based penalized least-squares approximation on the sphere with noisy scattered data}, volume={382}, DOI={10.1016/j.cam.2020.113061}, number={113061}, journal={Journal of Computational and Applied Mathematics}, publisher={Elsevier BV}, author={Hesse, Kerstin and Sloan, Ian H. and Womersley, Robert S.}, year={2020} }","apa":"Hesse, K., Sloan, I. 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Womersley, “Local RBF-based penalized least-squares approximation on the sphere with noisy scattered data,” Journal of Computational and Applied Mathematics, vol. 382, Art. no. 113061, 2020, doi: 10.1016/j.cam.2020.113061.","short":"K. Hesse, I.H. Sloan, R.S. Womersley, Journal of Computational and Applied Mathematics 382 (2020)."},"year":"2020"},{"user_id":"16199","title":"Local Versus Global Two-Photon Interference in Quantum Networks","date_created":"2021-10-15T16:09:30Z","status":"public","publication_identifier":{"issn":["0031-9007","1079-7114"]},"publication_status":"published","department":[{"_id":"15"},{"_id":"170"},{"_id":"706"},{"_id":"288"},{"_id":"230"},{"_id":"623"},{"_id":"35"}],"publication":"Physical Review Letters","author":[{"first_name":"Thomas","full_name":"Nitsche, Thomas","last_name":"Nitsche"},{"first_name":"Syamsundar","full_name":"De, Syamsundar","last_name":"De"},{"full_name":"Barkhofen, Sonja","first_name":"Sonja","id":"48188","last_name":"Barkhofen"},{"last_name":"Meyer-Scott","full_name":"Meyer-Scott, Evan","first_name":"Evan"},{"last_name":"Tiedau","full_name":"Tiedau, Johannes","first_name":"Johannes"},{"full_name":"Sperling, Jan","orcid":"0000-0002-5844-3205","first_name":"Jan","id":"75127","last_name":"Sperling"},{"last_name":"Gábris","first_name":"Aurél","full_name":"Gábris, Aurél"},{"last_name":"Jex","full_name":"Jex, Igor","first_name":"Igor"},{"full_name":"Silberhorn, Christine","first_name":"Christine","id":"26263","last_name":"Silberhorn"}],"doi":"10.1103/physrevlett.125.213604","_id":"26289","date_updated":"2023-04-20T15:06:42Z","language":[{"iso":"eng"}],"citation":{"ieee":"T. 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