TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42308
TI - Verhandeltes strategisches Verhalten
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42301
TI - Kronzeugenprogramme zur Aufdeckung von Kartellen - Eine spieltheoretische Analyse
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42299
TI - Eine ökonomische Analyse der Piraterie in zweiseitigen Softwaremärkten
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42304
TI - Kulturelle Unterschiede beim Lösen von Verhandlungsproblemen
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42298
TI - Productivity optimization through project matching
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42306
TI - Matching Mechanisms and Organ Exchange
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42300
TI - Cartel Fines in the European Union
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42302
TI - Anspruchsregeln in Verhandlungen
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42292
TI - Die Zusammenstellung eines Sortiments als Beispiel interdependenter Verhandlungen
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42294
TI - Matching in Netzwerken
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 45232
TI - A Framework for Measurable Value Propositions of Mobile Applications
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 45234
TI - Model-Based Product Configuration in Augmented Reality Applications
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 45235
TI - Design and Implementation of a Crowd-based Prototype Validation Platform
ER -
TY - CHAP
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
ED - Möller, Rainer
ED - Sajak, Clauß Peter
ID - 42103
T2 - Religionspädagogik für Erzieherinnen. Ein ökumenisches Arbeitsbuch
TI - Alltagssituation in der Kita: Ramadan feiern in der Kita
ER -
TY - CHAP
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
AU - Woppowa, Jan
AU - Caruso, Carina
AU - Konsek, Lukas
ED - Willems, Joachim
ID - 42102
T2 - Religion in der Schule. Pädagogische Praxis zwischen Diskriminierung und Anerkennung
TI - Interreligiöse Kooperation im Religionsunterricht: Perspektiven und Zwischenfazit zum Lernen in heterogenen Lerngruppen
ER -
TY - JOUR
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
AU - Reis, Oliver
AU - Mauritz, Gerrit
AU - Hillebrand, Miriam
AU - Wittke, Annika
ID - 42101
IS - 1
JF - Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik
TI - ,Dann mache ich einfach mal weiter.‘ – Zur Lehrsteuerung der Studierenden in die Indifferenz
VL - 19
ER -
TY - JOUR
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
AU - Mauritz, Gerrit
AU - Reis, Oliver
AU - Wittke, Annika
ID - 42099
IS - 1
JF - Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik
TI - Mindsets religiöser Pluralität als Faktor in der (islamischen) Religionslehrer*innenbildung
VL - 19
ER -
TY - BOOK
ED - Tatari, Muna
ED - Weisse, Wolfram
ED - Ipgrave, Julia
ED - Leirvik, Oddbjørn
ID - 37253
SN - 9783830942016
TI - Pluralisation of Theologies at European Universities
VL - 18
ER -
TY - BOOK
ED - Tatari, Muna
ED - Ströbele, Christian
ED - Gharaibeh, Mohammed
ED - Hock, Klaus
ID - 37045
SN - 3791731475
TI - Säkular und religiös: Herausforderungen für Christentum und Islam
ER -
TY - CHAP
AU - Dröse, Jennifer
AU - Prediger, Susanne
ED - Prediger, Susanne
ID - 45385
T2 - Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch
TI - Lesen lernen von Aufgabentexten
ER -
TY - CHAP
AU - Reinhold, Peter
AU - Riese, Josef
ED - Cramer, Colin
ED - König, Johannes
ED - Rothland, Martin
ED - Blömeke, Sigrid
ID - 45179
T2 - Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung
TI - Physik in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Auf dem Weg zu empirisch fundierten Curricula
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungDie Unterrichtsplanung stellt eine zentrale berufliche Anforderung an (Physik‑)Lehrkräfte dar. Bereits im Lehramtsstudium sollen grundlegende Fähigkeiten zur Unterrichtsplanung erworben und im Rahmen von schulpraktischen Phasen erprobt bzw. erweitert werden. Unklar ist jedoch, inwieweit das professionelle Wissen, das Lehramtsstudierende in ihren fachlichen, fachdidaktischen und erziehungswissenschaftlichen Studienteilen erwerben, tatsächlich bei der Planung von Fachunterricht genutzt wird. Ebenso gibt es nur punktuelle Erkenntnisse über die Entwicklung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Lehramtsstudium. Um diese Fragen zu klären, sind Messverfahren erforderlich, die die Fähigkeiten zur Unterrichtsplanung valide erfassen können und die gleichzeitig ökonomisch auswertbar sind, um Fallzahlen realisieren zu können, die auch kleine Effekte auflösen. Bisherige Ansätze, die reale Handlungsproben der Unterrichtsplanung (z. B. schriftliche Unterrichtsentwürfe) untersuchen, stehen vor der methodischen Herausforderung, dass die Generierung eines Fähigkeitsmaßes höchst anspruchsvoll ist, da reale Planungen individuell sehr unterschiedlich angelegt sind und vielen Randbedingungen unterliegen, die statistisch kaum kontrollierbar sind. In diesem Beitrag wird daher ein sogenannter Performanztest zur Erfassung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung vorgestellt und diskutiert. Ein Performanztest ist ein Verfahren, in dem in einem realitätsnahen Setting Handlungen unter standardisierten Rahmenbedingungen simuliert werden. Neben der theoriegeleiteten Entwicklung des Instruments und Vorstudien zur Sammlung von Validitätsargumenten werden auch erste Ergebnisse dargestellt, die aus Erhebungen vor und nach einem Praxissemester an vier Universitäten in drei Bundesländern resultieren (N = 174 Unterrichtsplanungen). Dabei stellt sich das Testverfahren als ausreichend sensitiv heraus, um für N = 68 Testpersonen (ca. 20 % Dropout) erwartungstreu eine signifikante Zunahme des Testscores während des Praxissemesters, welches als Lerngelegenheit angenommen werden kann, zu messen.
AU - Schröder, Jan
AU - Riese, Josef
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Buschhüter, David
AU - Enkrott, Patrick
AU - Kempin, Maren
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Reinhold, Peter
AU - Schecker, Horst
ID - 45178
IS - 1
JF - Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften
SN - 0949-1147
TI - Die Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Fach Physik mit Hilfe eines standardisierten Performanztests
VL - 26
ER -
TY - CHAP
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Riese, Josef
AU - Buschhüter, David
AU - Enkrott, Patrick
AU - Kempin, Maren
AU - Reinhold, Peter
AU - Schecker, Horst
AU - Schröder, Jan
ED - Zlatkin-Troitschanskaia, Olga
ED - Pant, Hans Anand
ED - Toepper, Miriam
ED - Lautenbach, Corinna
ID - 45181
SN - 9783658278854
T2 - Student Learning in German Higher Education
TI - Development of Prospective Physics Teachers’ Professional Knowledge and Skills during a One-Semester School Internship
ER -
TY - JOUR
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Buschhüter, David
AU - Enkrott, Patrick
AU - Kempin, Maren
AU - Reinhold, Peter
AU - Riese, Josef
AU - Schecker, Horst
AU - Schröder, Jan
AU - Vogelsang, Christoph
ID - 45180
JF - Journal of Research in Science Teaching
KW - Education
SN - 0022-4308
TI - Professional knowledge affects action-related skills: The development of preservice physics teachers’ explaining skills during a field experience
VL - 57
ER -
TY - JOUR
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
AU - Reis, Oliver
AU - Mauritz, Gerrit
AU - Hillebrand, Miriam
AU - Wittke, Annika
ID - 45440
JF - Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik, 19
TI - Mindsets guter Lehre in Beziehung zu den Mindsets religiöser Pluralität
ER -
TY - JOUR
AU - Haghani Fazl, Mohammad
ID - 45437
JF - Religious Inquiries, 9
TI - The Story of Mary as a Feminine Counterpart to the Story of Joseph
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractDifferent studies have been demonstrated that the surface integrity of substrate bulk materials to be coated has a significant impact on the adhesion of thermally sprayed coatings. It is known that the surface integrity of parts processed by selective laser melting (SLM) differs from those obtained from bulk materials. Although 316L stainless steel is among the most investigated material for SLM, the adhesion of thermally sprayed coatings on 316L stainless steel substrates processed by SLM has not been studied yet. This study aims at evaluating the effect of various mechanical pre-treatments onto 316L stainless steel substrates processed by SLM and their effect on the adhesion of high velocity oxy-fuel (HVOF)-sprayed WC-Co coatings. To differentiate between topographical effects and residual stress-related phenomena, a stress-relief heat treatment of the SLM substrates served as a reference throughout the investigations. The differently pre-treated SLM substrates were investigated with regard to the surface roughness and residual stresses. For the HVOF-sprayed SLM composites, Vickers interfacial indentation tests were conducted to assess the resulting coating adhesion. The findings demonstrated that the HVOF-sprayed WC-Co coatings predominantly exhibit good adhesion to the SLM 316L substrates. However, it was found that the stress state in the SLM 316L substrate surface is more likely to affect the adhesion of the WC-Co coating, while the substrate surface roughness showed a marginal effect.
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Hagen, Leif
AU - Schaak, Christoph
AU - Liß, J.
AU - Schaper, Mirko
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Aydinöz, Mehmet Esat
AU - Garthe, Kai-Uwe
ID - 41519
IS - 6
JF - Journal of Thermal Spray Technology
KW - Materials Chemistry
KW - Surfaces
KW - Coatings and Films
KW - Condensed Matter Physics
SN - 1059-9630
TI - Adhesion of HVOF-Sprayed WC-Co Coatings on 316L Substrates Processed by SLM
VL - 29
ER -
TY - JOUR
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Hagen, Leif
AU - Garthe, Kai-Uwe
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
ID - 41518
IS - 11
JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
KW - Mechanical Engineering
KW - Mechanics of Materials
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Materials Science
SN - 0933-5137
TI - Effect of substrate pre‐treatment on the low cycle fatigue performance of tungsten carbide‐cobalt coated additive manufactured 316 L substrates
VL - 51
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Safety-relevant components in automobiles require materials that combine high strength with sufficient residual ductility and high-energy absorption. A graded thermo-mechanical treatment of the press-hardening steel 22MnB5 with graded microstructure can provide a material with such properties. Different austenitization temperatures, cooling and forming conditions within a sheet part lead to the development of microstructures with mixed phase compositions. To determine the resulting phase contents in such graded processed parts, a large number of dilatometric tests are usually required. With a non-contact characterization method, it is possible to detect local phase transformations on an inhomogeneously treated flat steel specimen. For press-hardening steel after heat treatment and thermo-mechanical processing, correlations between austenitization temperature, hot deformation strain, microstructure, and hardness are established.
AU - Reitz, Alexander
AU - Grydin, Olexandr
AU - Schaper, Mirko
ID - 23797
JF - Metallurgical and Materials Transactions A
SN - 1073-5623
TI - Characterization of Phase Transformations During Graded Thermo-Mechanical Processing of Press-Hardening Sheet Steel 22MnB5
ER -
TY - JOUR
AB - Al-Li based alloys are attractive materials for the aerospace industry. The twin-roll casting of such materials could provide properties not achievable by conventional direct-chill casting and downstream processing methods due to significantly higher solidification rates. An Al-Li-Cu-Mg-Zr alloy was twin-roll cast with the same alloy containing a small addition of Sc. The microstructure of as-cast materials and the influence of Sc on the behavior of the alloy at elevated temperatures were studied by means of light and electron microscopy and by resistivity measurements. A fine-grained structure was formed during twin-roll casting, but several surface and internal defects were found on the strips, which should be suppressed by a further adjustment of the casting conditions. The addition of Sc had a positive effect on grain size uniformity and microstructure stabilization at elevated temperatures, as shown by the precipitation of a fine dispersion of coherent Sc- and Zr-containing precipitates.
AU - Grydin, Olexandr
AU - Stolbchenko, Mykhailo
AU - Schaper, Mirko
AU - Belejová, Sára
AU - Králík, Rostislav
AU - Bajtošová, Lucia
AU - Křivská, Barbora
AU - Hájek, Michal
AU - Cieslar, Miroslav
ID - 24573
IS - 8
JF - Metals
SN - 2075-4701
TI - New Twin-Roll Cast Al-Li Based Alloys for High-Strength Applications
VL - 10
ER -
TY - JOUR
AB - Zinc oxide (ZnO) hollow spheres with defined morphology and micro-/nanostructure are prepared by a hydrothermal synthesis approach. The materials possess fine-leaved structures at their particle surface (nanowall hollow micro spheres). Morphology control is achieved by citric acid used as an additive in variable relative quantities during the synthesis. The structure formation is studied by various time-dependent ex situ methods, such as scanning electron microscopy, x-ray diffraction, and Raman spectroscopy. The fine-leaved surface structure is characterized by high-resolution transmission electron microscopy techniques (HRTEM, STEM), using a high-angle annular dark field detector, as well as by differential phase contrast analysis. In-depth structural characterization of the nanowalls by drop-by-drop ex situ FE-SEM analysis provides insight into possible structure formation mechanisms. Further investigation addresses the thermal stability of the particle morphology and the enhancement of the surface-to-volume ratio by heat treatment (examined by N2 physisorption).
AU - Engelkemeier, Katja
AU - Lindner, Jörg
AU - Bürger, Julius
AU - Vaupel, Kathrin
AU - Hartmann, Marc
AU - Tiemann, Michael
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
ID - 24100
JF - Nanotechnology
SN - 0957-4484
TI - Nano-architectural complexity of zinc oxide nanowall hollow microspheres and their structural properties
VL - 31
ER -
TY - JOUR
AB - This experiment studied the strain parameters of rolling an aluminum matrix when wire netting is inserted between aluminum layers. During the experiment, two types of stainless steel fabric netting oriented parallel and diagonal to the rolling axis were placed between two aluminum strips and rolled. Multiple rolling processes were performed in which the temperature and pressure on the material were varied to produce bonding of matrix layers. During the study, the following main investigations were made: strain on areas of longitudinal and transverse cross sections of the composite was measured; stretching and ovalization of net wiring and changes in the net cell angles were determined; mechanical properties of composites along the rolling direction were tested. The main contradiction resulting from this experiment was as follows: the contact pressure required for the bonding of aluminum layers produces extreme tensile strain on the inserted net wires, reducing the mechanical properties of the reinforcing net and thus reducing properties of the entire composite. Optimal results in the longitudinal tension tests were achieved by using strips with diagonally oriented net-reinforcement.
AU - Stolbchenko, Mykhailo
AU - Makeieva, Hanna
AU - Grydin, Olexandr
AU - Frolov, Yaroslav
AU - Schaper, Mirko
ID - 24572
IS - 6
JF - Journal of Sandwich Structures & Materials
SN - 1099-6362
TI - Strain parameters at hot rolling of aluminum strips reinforced with steel netting
VL - 22
ER -
TY - JOUR
AU - Wu, Haoran
AU - Bill, T.
AU - Teng, Z.J.
AU - Pramanik, Sudipta
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
AU - Starke, Peter
ID - 41520
JF - Materials Science and Engineering: A
KW - Mechanical Engineering
KW - Mechanics of Materials
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Materials Science
SN - 0921-5093
TI - Characterization of the fatigue behaviour for SAE 1045 steel without and with load-free sequences based on non-destructive, X-ray diffraction and transmission electron microscopic investigations
VL - 794
ER -
TY - JOUR
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Lopes Dias, Nelson Filipe
AU - Stangier, Dominic
AU - Hagen, Leif
AU - Schaper, Mirko
AU - Hengsbach, Florian
AU - Hoyer, Kay-Peter
ID - 41521
JF - Surface and Coatings Technology
KW - Materials Chemistry
KW - Surfaces
KW - Coatings and Films
KW - Surfaces and Interfaces
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Chemistry
SN - 0257-8972
TI - Tribo-mechanical properties and adhesion behavior of DLC coatings sputtered onto 36NiCrMo16 produced by selective laser melting
VL - 394
ER -
TY - JOUR
AU - Andreiev, Anatolii
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Grydin, Olexandr
AU - Frolov, Yaroslav
AU - Schaper, Mirko
ID - 41522
IS - 4
JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
KW - Mechanical Engineering
KW - Mechanics of Materials
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Materials Science
SN - 0933-5137
TI - Degradable silver‐based alloys
VL - 51
ER -
TY - JOUR
AU - Stolbchenko, Mykhailo
AU - Frolov, Yaroslav
AU - Makeieva, Hanna
AU - Grydin, Olexandr
AU - Tershakovec, Michael A.
AU - Schaper, Mirko
ID - 24571
IS - 18
JF - Mechanics of Advanced Materials and Structures
SN - 1537-6494
TI - The mechanical properties of rolled wire-reinforced aluminum composites at different strain values
VL - 27
ER -
TY - JOUR
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Hagen, Leif
AU - Garthe, Kai-Uwe
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
ID - 24254
JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
SN - 0933-5137
TI - Effect of substrate pre‐treatment on the low cycle fatigue performance of tungsten carbide‐cobalt coated additive manufactured 316 L substrates
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractDifferent studies have been demonstrated that the surface integrity of substrate bulk materials to be coated has a significant impact on the adhesion of thermally sprayed coatings. It is known that the surface integrity of parts processed by selective laser melting (SLM) differs from those obtained from bulk materials. Although 316L stainless steel is among the most investigated material for SLM, the adhesion of thermally sprayed coatings on 316L stainless steel substrates processed by SLM has not been studied yet. This study aims at evaluating the effect of various mechanical pre-treatments onto 316L stainless steel substrates processed by SLM and their effect on the adhesion of high velocity oxy-fuel (HVOF)-sprayed WC-Co coatings. To differentiate between topographical effects and residual stress-related phenomena, a stress-relief heat treatment of the SLM substrates served as a reference throughout the investigations. The differently pre-treated SLM substrates were investigated with regard to the surface roughness and residual stresses. For the HVOF-sprayed SLM composites, Vickers interfacial indentation tests were conducted to assess the resulting coating adhesion. The findings demonstrated that the HVOF-sprayed WC-Co coatings predominantly exhibit good adhesion to the SLM 316L substrates. However, it was found that the stress state in the SLM 316L substrate surface is more likely to affect the adhesion of the WC-Co coating, while the substrate surface roughness showed a marginal effect.
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Hagen, Leif
AU - Schaak, Christopher
AU - Liß, Jan
AU - Schaper, Mirko
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Aydinöz, Mehmet Esat
AU - Garthe, Kai-Uwe
ID - 24092
JF - Journal of Thermal Spray Technology
SN - 1059-9630
TI - Adhesion of HVOF-Sprayed WC-Co Coatings on 316L Substrates Processed by SLM
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractDifferent studies have been demonstrated that the surface integrity of substrate bulk materials to be coated has a significant impact on the adhesion of thermally sprayed coatings. It is known that the surface integrity of parts processed by selective laser melting (SLM) differs from those obtained from bulk materials. Although 316L stainless steel is among the most investigated material for SLM, the adhesion of thermally sprayed coatings on 316L stainless steel substrates processed by SLM has not been studied yet. This study aims at evaluating the effect of various mechanical pre-treatments onto 316L stainless steel substrates processed by SLM and their effect on the adhesion of high velocity oxy-fuel (HVOF)-sprayed WC-Co coatings. To differentiate between topographical effects and residual stress-related phenomena, a stress-relief heat treatment of the SLM substrates served as a reference throughout the investigations. The differently pre-treated SLM substrates were investigated with regard to the surface roughness and residual stresses. For the HVOF-sprayed SLM composites, Vickers interfacial indentation tests were conducted to assess the resulting coating adhesion. The findings demonstrated that the HVOF-sprayed WC-Co coatings predominantly exhibit good adhesion to the SLM 316L substrates. However, it was found that the stress state in the SLM 316L substrate surface is more likely to affect the adhesion of the WC-Co coating, while the substrate surface roughness showed a marginal effect.
AU - Tillmann, W.
AU - Hagen, L.
AU - Schaak, C.
AU - Liß, J.
AU - Schaper, Mirko
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Aydinöz, M. E.
AU - Garthe, Kai-Uwe
ID - 24255
JF - Journal of Thermal Spray Technology
SN - 1059-9630
TI - Adhesion of HVOF-Sprayed WC-Co Coatings on 316L Substrates Processed by SLM
ER -
TY - JOUR
AU - Wu, Haoran
AU - Bill, Tobias
AU - Teng, Zhenjie
AU - Pramanik, Sudipta
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
AU - Starke, Peter
ID - 24093
JF - Materials Science and Engineering: A
SN - 0921-5093
TI - Characterization of the fatigue behaviour for SAE 1045 steel without and with load-free sequences based on non-destructive, X-ray diffraction and transmission electron microscopic investigations
ER -
TY - JOUR
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Lopes Dias, Nelson Filipe
AU - Stangier, Dominic
AU - Hagen, Leif
AU - Schaper, Mirko
AU - Hengsbach, Florian
AU - Hoyer, Kay-Peter
ID - 24094
JF - Surface and Coatings Technology
SN - 0257-8972
TI - Tribo-mechanical properties and adhesion behavior of DLC coatings sputtered onto 36NiCrMo16 produced by selective laser melting
ER -
TY - JOUR
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Hagen, Leif
AU - Garthe, Kai-Uwe
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
ID - 24091
JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
SN - 0933-5137
TI - Effect of substrate pre‐treatment on the low cycle fatigue performance of tungsten carbide‐cobalt coated additive manufactured 316 L substrates
ER -
TY - JOUR
AU - Grydin, Olexandr
AU - Matzelt, Manuel
AU - Andreiev, Anatolii
AU - Frolov, Yaroslav
AU - Schaper, Mirko
ID - 23899
JF - Advanced Engineering Materials
SN - 1438-1656
TI - Influence of Microstructure in Near‐Surface Areas of Feedstocks on the Bond Strength of Roll Bonded Aluminum Clads
ER -
TY - JOUR
AU - Andreiev, Anatolii
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Grydin, Olexandr
AU - Frolov, Yaroslaw
AU - Schaper, Mirko
ID - 23896
JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
SN - 0933-5137
TI - Degradable silver‐based alloys
ER -
TY - JOUR
AU - Wallmeier, Nadine
AU - Kuhmichel, Katrin
AU - Gehrke, Gero
AU - Sauermilch, Stephanie
ID - 37238
JF - Niederdeutsches Wort
TI - Dialektatlas Mittleres Westdeutschland (DMW) - Methodik, Akquise, Exploration und Analyse
VL - 60
ER -
TY - CONF
AU - Schröder, Jan
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Riese, Josef
ED - Habig, Sebastian
ID - 45465
T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019
TI - Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung bei Lehramtsstudierenden
VL - 40
ER -
TY - CONF
AU - Joswig, Ann-Kathrin
AU - Riese, Josef
ED - Habig, Sebastian
ID - 45466
T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019
TI - Ursachen für Veränderungen des physikdidaktischen Wissens im Studium
VL - 40
ER -
TY - CONF
AU - Buschhütter, David
AU - Mutschler, Tanja
AU - Schröder, Jan
AU - Riese, Josef
AU - Borowski, Andreas
ID - 45467
T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019
TI - Basismodelle in Unterrichtsplanungen im Praxissemester Physik
VL - 40
ER -
TY - CONF
AU - Ermel, Dorothee
AU - Riese, Josef
ED - Habig, Sebastian
ID - 45468
T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019
TI - Entwicklung eines Fachpraktikums im Techniklehramt
VL - 40
ER -
TY - CONF
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Riese, Josef
ED - Habig, Sebastian
ID - 45464
T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019
TI - Wie entwickeln sich Wissen und Fähigkeiten im Physiklehramtsstudium?
VL - 40
ER -
TY - JOUR
AU - Claes, Leander
AU - Steidl, Carolin
AU - Hetkämper, Tim
AU - Henning, Bernd
ID - 15489
JF - arXiv.org
TI - Estimation of acoustic wave non-linearity in ultrasonic measurement systems
ER -
TY - JOUR
AB - The purpose of this study is to experimentally test Trockel’s game, which is a modelling of the classical Chain Store Game (CSG), and determine whether one of the two theories of Equality and Deterrence may better account for the observed behavior. The CSG is an example of a simple game in extensive form where the actual behavior of well-informed players cannot be expected to agree with the clear results of game theoretical reasoning. To explain the disagreement between the theory and the expected behavior, Trockel’s game is proposed as an alternative modelling of the scenario. The existence of more than one equilibrium in Trockel’s game opens a door for reputation building. This study is the first attempt to experimentally test this alternative game with the same purpose. According to my data, there is some evidence in favor of both Equality and Deterrence Hypotheses. However, since the strategies compatible with the Equality Hypothesis are played more frequently, I observe some patterns which share the same intuition with the Deterrence Hypothesis.
AU - Duman, Papatya
ID - 45561
IS - 1
JF - Games
KW - Applied Mathematics
KW - Statistics
KW - Probability and Uncertainty
KW - Statistics and Probability
SN - 2073-4336
TI - Does Informational Equivalence Preserve Strategic Behavior? Experimental Results on Trockel’s Model of Selten’s Chain Store Story
VL - 11
ER -
TY - BOOK
AU - Lutz, Katharina
AU - Offergeld, Jana
AU - Freymuth, Nina
AU - Arp, Anna Liza
ID - 45662
TI - Gemeinsam Forschung gestalten. Handreichung zu partizipativer Forschung
ER -
TY - CHAP
AU - Bruns, Julia
AU - Vogtländer, A.
ED - Born-Rauchecker, E.
ED - Vogtländer, A.
ED - Weber, K.
ID - 45688
T2 - Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Handreichung für Lehrende
TI - Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Eine Einleitung
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungFrühe mathematische Bildung findet in der Kindertagesstätte insbesondere in spontanen Alltagssituationen statt. Damit diese Alltagssituationen zu natürlichen Lernsituationen für die Kinder werden, müssen (angehende) frühpädagogische Fachkräfte zunächst das mathematische Potenzial in diesen Situationen erkennen. Diese Fähigkeit zur situativen Beobachtung und Wahrnehmung ist bisher unzureichend erforscht, was unter anderem auf begrenzte Methoden zur standardisierten Erfassung dieses Konstrukts zurückzuführen ist. Um diesem Bedarf zu begegnen, wurde das videobasierte Testinstrument Vimas_num zur Erfassung der Fähigkeit zur situativen Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mengen und Zahlen entwickelt. Auf der Grundlage von drei aufeinander aufbauenden Studien wird die Validität verschiedener Aspekte der Testwertinterpretation untersucht. Die Ergebnisse geben Hinweise auf die Validität der Testwertinterpretation in Bezug auf den Testinhalt, die interne Struktur des Tests und die Zusammenhänge mit theoretisch verbundenen Konstrukten.
AU - Bruns, Julia
AU - Strahl, Carolin
AU - Gasteiger, Hedwig
ID - 34816
IS - 3
JF - Unterrichtswissenschaft
KW - Education
SN - 0340-4099
TI - Situative Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mathematik – Entwicklung und Validierung eines Testinstruments
VL - 49
ER -
TY - CONF
AU - Meyer, Lena
AU - Tabeling, Laura
AU - Gasteiger, Hedwig
AU - Bruns, Julia
ED - Siller, Hans-Stefan
ED - Weigel, Wolfgang
ED - Wörler, Jan
ID - 36546
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Interaktionen in mathematischen Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungDie Implementation früher mathematischer Bildung in Kindertagesstätten kann durch fachdidaktische Fortbildungen für frühpädagogische Fachkräfte unterstützt werden. Um Fachkräfte in der Breite zu erreichen, erscheint ein scaling up Ansatz geeignet, bei dem aufbauend auf das Fortbildungskonzept EmMa – Erzieherinnen und Erzieher machen Mathematik Multiplikatorinnen und Multiplikatoren qualifiziert werden. Dabei ergibt sich die Herausforderung, dass Fortbildende im Elementarbereich kaum mathematisches und mathematikdidaktisches Wissen mitbringen. Der Kontext dieser Studie ist der scaling up Prozess der Fortbildung EmMa unter diesen Umständen. Das Erkenntnisinteresse liegt in der Beschreibung und Bewertung der Adaptionshandlungen der Multiplikatorinnen und Multiplikatoren. Für die Bewertung der Adaptionen werden zwei Kriterien herangezogen: (1) das Kriterium der Präzision, das die Vollständigkeit und Klarheit der Inhalte umfasst und (2) das Kriterium der fachlichen Korrektheit, das durch das Ausbleiben fachbezogener Fehler beschrieben wird. Analysiert werden dabei die theoretischen, fachbezogenen Phasen der von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren durchgeführten Fortbildung zur frühen mathematischen Bildung, da davon ausgegangen wird, dass insbesondere diese theoretischen Inhalte für diese Gruppe von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren eine Herausforderung darstellen. Zur Untersuchung wurde eine videogestützte, qualitative Feldstudie mit N = 8 Fällen durchgeführt. Mit Hilfe der qualitativen Inhaltsanalyse wurden die Adaptionshandlungen der Multiplikatorinnen und Multiplikatoren charakterisiert und hinsichtlich ihrer Präzision und der fachlichen Fehler in diesen Adaptionen analysiert. Dabei zeigte sich, dass der eigenständige Umgang mit den mathematischen und mathematikdidaktischen Inhalten des Fortbildungskonzepts EmMa trotz intensiver Unterstützung anspruchsvoll und bei vielen Multiplikatorinnen und Multiplikatoren mit fachbezogenen Fehlern verbunden ist. Implikationen dieser Ergebnisse für die weitere Forschung werden diskutiert.
AU - Bruns, Julia
AU - Schopferer, Theresa
AU - Gasteiger, Hedwig
ID - 21529
IS - 1
JF - Journal für Mathematik-Didaktik
SN - 0173-5322
TI - Adaptionshandlungen von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung – Beschreibung und Bewertung aus fachbezogener Perspektive
VL - 42
ER -
TY - CHAP
AU - Bruns, Julia
AU - Carlsen, Martin
AU - Eichen, Lars
AU - Erfjord, Ingvald
AU - Hundeland, Per Sigurd
ID - 21530
SN - 9783030347758
T2 - Mathematics Education in the Early Years
TI - Situational Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study in Austria and Norway
ER -
TY - CONF
AU - Bruns, Julia
ED - Siller, Hans-Stefan
ED - Weigel, Wolfgang
ED - Wörler, Jan
ID - 36539
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Mathematisches Fachwissen von frühpädagogischen Fachpersonen im Spannungsfeld zwischen Disziplin- und Praxis
ER -
TY - CONF
AU - Schönherr, Johanna
AU - Blomberg, J.
AU - Schukajlow, S.
AU - Rellensmann, J.
ED - Inprasitha, M.
ED - Changsri, N.
ED - Boonsena, N.
ID - 45330
T2 - Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: PME
TI - “Why don’t you make a drawing?" Motivation and strategy use in mathematical modelling
ER -
TY - JOUR
AU - Schönherr, Johanna
AU - Schukajlow, S.
AU - Leopold, C.
ID - 45338
IS - 1
JF - ZDM – Mathematics Education
TI - Measuring and investigating strategic knowledge about drawing to solve geometry modelling problems
VL - 52
ER -
TY - GEN
AU - Herding, Jana
ID - 45359
TI - Paderborner Qualitätsstern zur Einschätzung der Kooperation im Übergang Kita – Grundschule. Herausgegeben von: Höke, Julia; Büker, Petra, Ogrodowski, Jana & Vollmann, Britta. Unter Mitarbeit von Alina Bruyn und Theresa Driller. Dieses Instrument liegt seit 2021 ebenfalls in vollständiger englischer Übersetzung vor: https://blogs.uni-paderborn.de/pq3-international/
VL - 3
ER -
TY - CHAP
AU - Herding, Jana
AU - Ogrodowski, J.
ED - Skorsetz, N.
ID - 45356
T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Herausforderungen an die Integrationsleistung der Grundschule. Jahrbuch Grundschulforschung
TI - Zur Bedeutung von Integrationserfahrungen in der Grundschulzeit aus der Retroperspektive junger Erwachsener: eine Interviewstudie
VL - 24
ER -
TY - CHAP
AU - Schemmer, Susanne Jutta
ED - Heisler, Dietmar
ED - Meier, Jörg
ID - 45318
T2 - Digitalisierung am Übergang Schule Beruf. Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung
TI - Digitale Transformationsprozesse in der beruflichen Benachteiligtenförderung – erste Ergebnisse einer qualitativen Studie
ER -
TY - JOUR
AU - Schemmer, Susanne Jutta
AU - Heisler, Dietmar
ID - 45317
IS - 1-23
JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online, (24.06.2020)
TI - Lebenswelten und soziale Netzwerke von jungen Geflüchteten und Zugewanderten am Übergang in Ausbildung und Beruf
VL - 38
ER -
TY - JOUR
AU - Zahera, H.M.A
ID - 30375
JF - Arxiv
TI - Semantic-based End-to-End Learning for Typhoon Intensity Prediction
ER -
TY - CONF
AU - Zahera, H.M.A
AU - Sherif, Mohamed
ID - 30376
T2 - MWPD@ ISWC
TI - ProBERT: Product Data Classification with Fine-tuning BERT Model.
ER -
TY - JOUR
AB - In this paper, we implement the multidomain compact finite difference method to numerically study high dimensional chaos by considering the nine-dimensional Lorenz system. Most of the existing numerical methods converge slowly for this kind of problems and this results in inaccurate approximations. Though highly accurate, the compact finite difference method becomes less accurate for problems characterized by chaotic solutions, even with an increase in the number of grid points. As a result, in this work, we adopt the multidomain approach. This approach remarkably improves the results as well as the efficiency of the method.
AU - Kouagou, N.J.
AU - Dlamini, P.G.
AU - Simelane, S.M.
ID - 45785
IS - 4
JF - Alexandria Engineering Journal
KW - Multidomain
KW - Compact finite difference
KW - 9D Lorenz system
SN - 1110-0168
TI - On the multi-domain compact finite difference relaxation method for high dimensional chaos: The nine-dimensional Lorenz system
VL - 59
ER -
TY - BOOK
AB - In Geschlechterfragen kann jede*r mitreden – und ist dabei oft von Irrtümern und Vorurteilen geleitet. 32 Autorinnen und Autoren befassen sich in diesem Band mit unserem Wissen, Glauben und Nichtwissen zu Geschlecht und »Gender«. Die Beiträge, die von historischen über philosophische und körperbezogene bis zu politischen Themen reichen, wollen sachkundig informieren, seriös aufklären – und auch ein wenig verwirren, indem sie ihren Gegenstand von unterschiedlichen Seiten betrachten und dabei zeigen, was wir nicht wissen.
ED - Mahs, Claudia
ID - 45799
SN - 9783593512204
TI - Geschlechterverwirrungen. Was wir wissen, was wir glauben und was nicht stimmt
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Abductive reasoning is a non-monotonic formalism stemming from the work of Peirce. It describes the process of deriving the most plausible explanations of known facts. Considering the positive version, asking for sets of variables as explanations, we study, besides the problem of wether there exists a set of explanations, two explanation size limited variants of this reasoning problem (less than or equal to, and equal to a given size bound). In this paper, we present a thorough two-dimensional classification of these problems: the first dimension is regarding the parameterized complexity under a wealth of different parameterizations, and the second dimension spans through all possible Boolean fragments of these problems in Schaefer’s constraint satisfaction framework with co-clones (T. J. Schaefer. The complexity of satisfiability problems. In Proceedings of the 10th Annual ACM Symposium on Theory of Computing, May 1–3, 1978, San Diego, California, USA, R.J. Lipton, W.A. Burkhard, W.J. Savitch, E.P. Friedman, A.V. Aho eds, pp. 216–226. ACM, 1978). Thereby, we almost complete the parameterized complexity classification program initiated by Fellows et al. (The parameterized complexity of abduction. In Proceedings of the Twenty-Sixth AAAI Conference on Articial Intelligence, July 22–26, 2012, Toronto, Ontario, Canada, J. Homann, B. Selman eds. AAAI Press, 2012), partially building on the results by Nordh and Zanuttini (What makes propositional abduction tractable. Artificial Intelligence, 172, 1245–1284, 2008). In this process, we outline a fine-grained analysis of the inherent parameterized intractability of these problems and pinpoint their FPT parts. As the standard algebraic approach is not applicable to our problems, we develop an alternative method that makes the algebraic tools partially available again.
AU - Mahmood, Yasir
AU - Meier, Arne
AU - Schmidt, Johannes
ID - 45845
IS - 1
JF - Journal of Logic and Computation
KW - Logic
KW - Hardware and Architecture
KW - Arts and Humanities (miscellaneous)
KW - Software
KW - Theoretical Computer Science
SN - 0955-792X
TI - Parameterized complexity of abduction in Schaefer’s framework
VL - 31
ER -
TY - CONF
AU - Mahmood, Yasir
AU - Meier, Arne
ID - 45848
SN - 0302-9743
T2 - Lecture Notes in Computer Science
TI - Parameterised Complexity of Model Checking and Satisfiability in Propositional Dependence Logic
ER -
TY - CONF
AU - Ghasemzadeh Mohammadi, Hassan
AU - Arshad, Rahil
AU - Rautmare, Sneha
AU - Manjunatha, Suraj
AU - Kuschel, Maurice
AU - Jentzsch, Felix Paul
AU - Platzner, Marco
AU - Boschmann, Alexander
AU - Schollbach, Dirk
ID - 20808
SN - 9781728189567
T2 - 2020 25th IEEE International Conference on Emerging Technologies and Factory Automation (ETFA)
TI - DeepWind: An Accurate Wind Turbine Condition Monitoring Framework via Deep Learning on Embedded Platforms
ER -
TY - GEN
AB - Modern machine learning (ML) techniques continue to move into the embedded system space because traditional centralized compute resources do not suit certain application domains, for example in mobile or real-time environments. Google’s TensorFlow Lite (TFLite) framework supports this shift from cloud to edge computing and makes ML inference accessible on resource-constrained devices. While it offers the possibility to partially delegate computation to hardware accelerators, there is no such “delegate” available to utilize the promising characteristics of reconfigurable hardware.
This thesis incorporates modern platform FPGAs into TFLite by implementing a modular delegate framework, which allows accelerators within the programmable logic to take over the execution of neural network layers. To facilitate the necessary hardware/software codesign, the FPGA delegate is based on the operating system for reconfigurable
computing (ReconOS), whose partial reconfiguration support enables the instantiation of model-tailored accelerator architectures. In the hardware back-end, a streaming-based prototype accelerator for the MobileNet model family showcases the working order of the platform, but falls short of the desired performance. Thus, it indicates the need for further exploration of alternative accelerator designs, which the delegate could automatically synthesize to meet a model’s demands.
AU - Jentzsch, Felix P.
ID - 21433
TI - Design and Implementation of a ReconOS-based TensorFlow Lite Delegate Architecture
ER -
TY - JOUR
AU - Black, Tobias
ID - 34670
IS - 06
JF - Mathematical Models and Methods in Applied Sciences
KW - Applied Mathematics
KW - Modeling and Simulation
SN - 0218-2025
TI - Global generalized solutions to a forager–exploiter model with superlinear degradation and their eventual regularity properties
VL - 30
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
$L^2$ norm error estimates of semi- and full discretizations of wave equations with dynamic boundary conditions, using bulk–surface finite elements and Runge–Kutta methods, are studied. The analysis rests on an abstract formulation and error estimates, via energy techniques, within this abstract setting. Four prototypical linear wave equations with dynamic boundary conditions are analysed, which fit into the abstract framework. For problems with velocity terms or with acoustic boundary conditions we prove surprising results: for such problems the spatial convergence order is shown to be less than 2. These can also be observed in the presented numerical experiments.
AU - Hipp, David
AU - Kovács, Balázs
ID - 45953
IS - 1
JF - IMA Journal of Numerical Analysis
KW - Applied Mathematics
KW - Computational Mathematics
KW - General Mathematics
SN - 0272-4979
TI - Finite element error analysis of wave equations with dynamic boundary conditions: L2 estimates
VL - 41
ER -
TY - JOUR
AU - Akrivis, Georgios
AU - Feischl, Michael
AU - Kovács, Balázs
AU - Lubich, Christian
ID - 45955
IS - 329
JF - Mathematics of Computation
KW - Applied Mathematics
KW - Computational Mathematics
KW - Algebra and Number Theory
SN - 0025-5718
TI - Higher-order linearly implicit full discretization of the Landau–Lifshitz–Gilbert equation
VL - 90
ER -
TY - JOUR
AU - Kovács, Balázs
AU - Li, Buyang
AU - Lubich, Christian
ID - 45952
IS - 4
JF - Interfaces and Free Boundaries
KW - Applied Mathematics
SN - 1463-9963
TI - A convergent algorithm for forced mean curvature flow driven by diffusion on the surface
VL - 22
ER -
TY - JOUR
AB -
Enhanced OER performance of Ni(Fe) hydroxide through UV/ozone treatment.
AU - Pan, Ying
AU - Wu, Yanfang
AU - Hsain, H. Alex
AU - Su, Ran
AU - Cazorla, Claudio
AU - Chu, Dewei
ID - 46010
IS - 27
JF - Journal of Materials Chemistry A
KW - General Materials Science
KW - Renewable Energy
KW - Sustainability and the Environment
KW - General Chemistry
SN - 2050-7488
TI - Synergetic modulation of the electronic structure and hydrophilicity of nickel–iron hydroxide for efficient oxygen evolution by UV/ozone treatment
VL - 8
ER -
TY - JOUR
AB - Electrocatalytic activities of electrodes for water splitting are assessed via geometric area, BET surface area and ECSA normalisations.
AU - Ren, Hangjuan
AU - Pan, Ying
AU - Sorrell, Charles C.
AU - Du, Haiwei
ID - 46002
IS - 6
JF - Journal of Materials Chemistry A
KW - General Materials Science
KW - Renewable Energy
KW - Sustainability and the Environment
KW - General Chemistry
SN - 2050-7488
TI - Assessment of electrocatalytic activity through the lens of three surface area normalization techniques
VL - 8
ER -
TY - JOUR
AU - Pan, Ying
AU - Ren, Hangjuan
AU - Chen, Ruizhe
AU - Wu, Yanfang
AU - Chu, Dewei
ID - 46008
JF - Chemical Engineering Journal
KW - Industrial and Manufacturing Engineering
KW - General Chemical Engineering
KW - Environmental Chemistry
KW - General Chemistry
SN - 1385-8947
TI - Enhanced electrocatalytic oxygen evolution by manipulation of electron transfer through cobalt-phosphorous bridging
VL - 398
ER -
TY - JOUR
AU - Schwabl, Franziska
AU - Janssen, Elmar A.
AU - Sloane, Peter F. E.
ID - 35953
IS - 1
JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik
KW - Applied Mathematics
KW - General Mathematics
SN - 0172-2875
TI - Sprachsensible Formulierung von Erhebungsinstrumenten
VL - 116
ER -
TY - JOUR
AU - Khaluf, Lial
AU - Rammig, Franz-Josef
ID - 43072
JF - the International Journal On Advances in Software
TI - An Algorithmic Solution for Adaptable Real-Time Applications
VL - v 13 n 1&2
ER -
TY - JOUR
AU - Hoffmann, Max
ID - 31376
JF - Der Mathematikunterricht
TI - Zirkel und Lineal ohne Parallelenaxiom: Ein konstruktiver Zugang zur hyperbolischen Geometrie.
VL - 66 (6)
ER -
TY - CHAP
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Möhwald, Aiko Julia
AU - Korte, J.
ED - Neumann, P.
ED - Balz, E.
ID - 28924
T2 - Grundschulsport. Empirische Einblicke und pädagogische Empfehlungen
TI - Die Bedeutung unterschiedlicher Heterogenitätsmerkmale für das Erleben von Zustandsangst vor dem Sportunterricht in der Grundschule
ER -
TY - CHAP
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Gieß-Stüber, P.
AU - Möhwald, Aiko Julia
ED - Petry, K.
ID - 28915
T2 - Sport im Kontext globaler Zusammenarbeit
TI - Von Interkultureller Kompetenz und sportpädagogischem Können in postmigrantischen Gesellschaften. Grundlagen und Weiterentwicklung eines Forschungsprogramms
ER -
TY - CHAP
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Oesterhelt, V.
AU - Gerlach, E.
AU - Friedrich, G.
ED - Rothgangel, M.
ED - Abraham, U.
ED - Bayrhuber, H.
ED - Frederking, V.
ED - Jank, W.
ED - Vollmer , H.J.
ID - 28918
T2 - Lernen im Fach und über das Fach hinaus
TI - Sportdidaktik
ER -
TY - CHAP
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Frohn, J.
ED - Wolters, P.
ED - Balz, E.
ED - Krieger, C.
ED - Miethling, W.-D.
ID - 28913
T2 - Empirie des Schulsports
TI - Zum Umgang mit Heterogenität im Sportunterricht
ER -
TY - JOUR
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
ID - 28894
IS - 10
JF - sportunterricht
TI - Machthandlungen von Schüler*innen im Sportunterricht – Welche Rolle spielt das Sportlehrer*innenhandeln?
VL - 69
ER -
TY - JOUR
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Korte, J.
AU - Möhwald, Aiko Julia
ID - 28895
IS - 2
JF - sportunterricht
TI - Körperbild, Bewegung und Sport in der Wahrnehmung von Grundschulkindern. Ergebnisse einer explorativen lnterviewstudie
VL - 69
ER -
TY - JOUR
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Lautenbach, F.
AU - Heyder, A.
AU - Korte, J.
AU - Möhwald, Aiko Julia
ID - 28864
IS - 7
JF - Frontiers in Education
TI - A 14-weeks intervention study on changing preservice teachers’ psychological perspectives related to teaching inclusively: Explicit and implicit attitude, self-efficacy, and stress perception towards inclusion
VL - 5
ER -
TY - JOUR
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Korte, J.
ID - 28863
IS - 16
JF - Journal of Physical Education & Health
TI - Quantitative and qualitative results of a body image pilot intervention in (pre)adolescent girls
VL - 9
ER -
TY - JOUR
AB - Summary
As health concepts develop through exposure to, and experience with particular contexts, and as health concepts influence health behaviour, it is important for actors in health promotion programmes to understand an individual’s health concepts. This study focussed on health concepts among socially disadvantaged children in France, Germany, Italy and Switzerland—a hitherto less researched population group. We conducted focus groups with a total of 167 children aged 7–11 years (mean=8.76 years, SD=0.68). The aim of this study was to explore if the life situation across four different countries leads to similar health concepts, and how the particular, national health discourses are reflected in the children’s health concepts. The data were analysed through a structured qualitative content analysis and revealed four categories: ‘Symbols/symptoms of health/illness’, ‘Emotionality’, ‘Healthy/unhealthy practices’, and ‘Consequences of health problems’. The children’s health concepts are linked to concrete events and objects, and they are able to think in logical sequences. However, the children’s causal argumentation is uni-dimensional; they do not cover the complexity of the development of health problems. In particular, overweight stands for illness and is exclusively the result of unhealthy practices. In their concepts, the children reflect the national health promotion programme discourses about overweight. They seem to understand the messages of health education as ‘behaving well means being healthy’; however, such a health education message initiates accusations of ‘unhealthy persons’. In consequence, challenges for sensitive health education programmes (at school) are discussed.
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Aceti, Monica
AU - Knobé, Sandrine
AU - Vieille Marchiset, Gilles
ID - 28343
JF - Health Promotion International
SN - 0957-4824
TI - Health concepts among socially disadvantaged children in France, Germany and Switzerland
VL - 35
ER -
TY - JOUR
AU - Lautenbach, Franziska
AU - Korte, Johanna
AU - Möhwald, Aiko
AU - Heyder, Anke
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
ID - 28342
JF - Frontiers in Education
SN - 2504-284X
TI - A 14-Week Intervention Study on Changing Preservice Teachers’ Psychological Perspectives on Inclusion: Explicit and Implicit Attitudes, Self-Efficacy, and Stress Perception Toward Inclusion
ER -
TY - JOUR
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Korte, Johanna
AU - Möhwald, Aiko
AU - Trojan, Jörg
ID - 28340
IS - 16
JF - Journal of Physical Education & Health
TI - SUBCLINICAL DISORDERED EATING AND BODY DISSATISFACTION IN NORMAL WEIGHT CHILDREN—THE ROLE OF PHYSICAL ACTIVITY AND MOTIVES TO EXERCISE
VL - 9
ER -
TY - BOOK
AU - Ghaffar, Zishan
ID - 42335
TI - Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren
VL - 1
ER -
TY - BOOK
AB - Review von Holger Zellentin, Review of Qur'anic Research, Vol. 7 no. 5 (2021)
Rezension von Bertram Schmitz, Theologische Literaturzeitung, Nr. 7, 2021, Spalte 657-658
Review von Sebastian Bitsch, Der Islam, Band 98, Heft 2, 2021, 591-598
AU - Ghaffar, Zishan
ID - 46114
TI - Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren
VL - 1
ER -
TY - GEN
AB - The kinetic Brownian motion on the sphere bundle of a Riemannian manifold $M$
is a stochastic process that models a random perturbation of the geodesic flow.
If $M$ is a orientable compact constantly curved surface, we show that in the
limit of infinitely large perturbation the $L^2$-spectrum of the infinitesimal
generator of a time rescaled version of the process converges to the Laplace
spectrum of the base manifold.
AU - Kolb, Martin
AU - Weich, Tobias
AU - Wolf, Lasse Lennart
ID - 31192
T2 - arXiv:2011.06434
TI - Spectral Asymptotics for Kinetic Brownian Motion on Surfaces of Constant
Curvature
ER -
TY - JOUR
AU - Dörrer, Hans-Joachim
AU - Köster, Carolin
ID - 44645
IS - 1
JF - Sportpädagogik
TI - Körperspannung trainieren : auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)TurnenKörperspannung trainieren: auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)Turnen
VL - 44
ER -
TY - JOUR
AB - The paper presents a cross-European survey on teachers and crowdsourcing. The survey examines how familiar language teachers are with the concept of crowdsourcing and addresses their attitude towards including crowdsourcing into language teaching activities. The survey was administrated via an online questionnaire and collected volunteers’ data on: (a) teachers’ experience with organizing crowdsourcing activities for students/pupils, (b) the development of crowdsourced resources and materials as well as (c) teachers’ motivation for participating in or employing crowdsourcing activities. The questionnaire was disseminated in over 30 European countries. The final sample comprises 1129 language teachers aged 20 to 65, mostly working at institutions of tertiary education. The data indicates that many participants are not familiar with the concept of crowdsourcing resulting in a low rate of crowdsourcing activities in the classroom. However, a high percentage of responding teachers is potentially willing to crowdsource teaching materials for the language(s) they teach. They are particularly willing to collaborate with other teachers in the creation of interactive digital learning materials, and to select, edit, and share language examples for exercises or tests. Since the inclusion of crowdsourcing activities in language teaching is still in its initial stage, steps for further research are highlighted.
AU - Arhar Holdt, Špela
AU - Zanasi, Lorenzo
AU - Weber, Tassja
AU - Volodina, Elena
AU - Rodosthenous, Christos
AU - Ordulj, Antonia
AU - Miloshevska, Lina
AU - Lazić Konjik, Ivana
AU - Koeva, Svetla
AU - Kasperavičienė, Ramunė
AU - Hatipoglu, Ciler
AU - Fort, Karën
AU - Bago, Petra
AU - Durán-Muñoz, Isabel
AU - Gajek, Elżbieta
AU - Zviel-Girshin, Rina
ID - 46149
IS - 1
JF - Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje
KW - Linguistics and Language
KW - Language and Linguistics
SN - 1849-0379
TI - Language Teachers and Crowdsourcing
VL - 46
ER -
TY - THES
AB - Die Dissertation beschäftigt sich mit dem Gebrauch von Präpositionen (z. B. an, für) und Präpositionalphrasen (z. B. an der Wand, für dich) durch Lernende des Deutschen als Fremdsprache (DaF). Es wird untersucht, welche ausgewählten Variablen den Gebrauch dieser Strukturen beeinflussen. Der Schwerpunkt liegt dabei auf Gebrauchsschwierigkeiten. Auf Basis lernersprachlicher Daten im digitalen, frei verfügbaren Lernerkorpus MERLIN (merlin-platform.eu) und unter Berücksichtigung grundlegender Annahmen aktueller Spracherwerbstheorien werden quantitativ ausgerichtete Fallstudien zu folgenden Einflussvariablen durchgeführt: Die Erstsprache der Lernenden, die Sprachkompetenz, die syntaktische Funktion der PP und der semantische Gehalt der Präposition. Die Arbeit bettet sich ein in die Lernerkorpusforschung an der Schnittstelle zur Zweit- und Fremdspracherwerbsforschung. Die Ergebnisse zeigen insgesamt für alle Einflussvariablen einen Effekt und bestätigen damit den Einfluss intralingualer sowie interlingualer Merkmale im Sprachgebrauch von Lernenden. Dabei wird deutlich, dass die Gebrauchsschwierigkeiten nicht quantitativer (Korrektheit), sondern eher qualitativer Natur (Fehlertypen) sind. Die Dissertation liefert empirisch fundierte Erkenntnisse zu Schwierigkeiten im Gebrauch von Präpositionen und PP durch DaF-Lernende, für die bisher systematische, korpusgestützte Untersuchungen fehlten. Die Arbeit zeigt dabei exemplarisch auf, wie Annahmen aus der Spracherwerbsforschung anhand von Lernerkorpusdaten überprüft und mögliche Einflussvariablen im Sprachgebrauch ermittelt werden können. Die Erkenntnisse sind auch für andere Forschungsfelder (u.a. Fremdsprachenunterricht und maschinelle Sprachverarbeitung) relevant.
AU - Weber, Tassja
ID - 46152
KW - Deutsch als Fremdsprache
KW - Korpuslinguistik
KW - Lernerkorpora
KW - Präpositionen
KW - Präpositionalphrasen
KW - Grammatik
KW - Regressionsanalyse
TI - Präpositionen und Deutsch als Fremdsprache: Quantitative Fallstudien im Lernerkorpus MERLIN
ER -