TY - JOUR
AU - Caruso, Carina
AU - Heger, Johannes
ID - 35312
JF - Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education
TI - Fragen und Optionen beim Think Tank 2019
VL - 82
ER -
TY - JOUR
AU - Caruso, Carina
ID - 35302
IS - 5/6
JF - Katholische Bildung
TI - Konfessioneller Religionsunterricht – ein Relikt aus vergangenen Zeiten?
VL - 121
ER -
TY - JOUR
AB - Im Artikel werden drei verschiedene Lernzugänge (kom-petenzorientiertes, ästhetisches und biographisches Lernen) vorgestellt und aus theoretischer Perspektive deren motivierender Gehalt für selbstreguliertes Lernen in Praxisphasen des Lehramtsstudiumsherausgearbeitet. Als theoretische Grund-lage dient die Selbstbestimmungstheorie als zentrale motivationale Theorie zur Erklärung selbstbestimmten Handelns.
AU - Caruso, Carina
AU - Adammek, Christine
AU - Bonanati, Sabrina
AU - Wiescholek, Sybille
ID - 35298
IS - 1
JF - Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion
KW - ästhetische Forschung
KW - Biographiearbeit
KW - Praxissemester
KW - Professionalisierung
KW - selbstreguliertes Lernen
KW - Motivation / aesthetic research
KW - biographical work
KW - long-term internship
KW - profes-sionalization
KW - self-regulated learning
KW - motivation
SN - 2625-0675
TI - Motivierende Lernzugänge als Ausgangspunkt der Professionalisierung angehender Lehrer_innen
VL - 3
ER -
TY - JOUR
AU - Wortmann, Martin
AU - Frese, Natalie
AU - Keil, Waldemar
AU - Brikmann, Johannes
AU - Biedinger, Jan
AU - Brockhagen, Bennet
AU - Reiss, Günter
AU - Schmidt, Claudia
AU - Gölzhäuser, Armin
AU - Moritzer, Elmar
AU - Hüsgen, Bruno
ID - 35328
IS - 11
JF - ACS Applied Polymer Materials
KW - Organic Chemistry
KW - Polymers and Plastics
KW - Process Chemistry and Technology
SN - 2637-6105
TI - The Deterioration Mechanism of Silicone Molds in Polyurethane Vacuum Casting
VL - 2
ER -
TY - JOUR
AU - Hesse, Kerstin
AU - Sloan, Ian H.
AU - Womersley, Robert S.
ID - 34629
JF - Journal of Computational and Applied Mathematics
KW - Applied Mathematics
KW - Computational Mathematics
SN - 0377-0427
TI - Local RBF-based penalized least-squares approximation on the sphere with noisy scattered data
VL - 382
ER -
TY - CHAP
AU - Hesse, Kerstin
ED - Hickernell, Fred J.
ED - Kritzer, Peter
ID - 34632
SN - 9783110633115
T2 - Multivariate Algorithms and Information-Based Complexity
TI - RBF-based penalized least-squares approximation of noisy scattered data on the sphere
ER -
TY - CHAP
AU - Caruso, Carina
AU - Harteis, Christian
ED - Rheinländer, Kathrin
ED - Scholl, Daniel
ID - 35465
SN - 978-3-7815-2364-7
T2 - Verlängerte Praxisphasen in der Lehrer*innenbildung Konzeptionelle und empirische Aspekte der Relationierung von Theorie und Praxis
TI - Inwiefern können Praxisphasen im Studium zu einer Theorie-Praxis- Relationierung beitragen? Implikationen für die professionelle Entwicklung angehender Lehrkräfte
ER -
TY - CHAP
AU - Woppowa, Jan
AU - Caruso, Carina
AU - Konsek, Lukas
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
ED - Willems, Joachim
ID - 35467
T2 - Religion in der Schule. Pädagogische Praxis zwischen Diskriminierung und Anerkennung
TI - Interreligiöse Kooperation im Religionsunterricht
ER -
TY - CHAP
AB - In diesem Beitrag werden Auswirkungen der Digitalisierung von Produktions- und Geschäftsprozessen (Industrie 4.0) auf die Verrichtung und Organisation von Arbeit betroffener Beschäftigter (Arbeit 4.0) thematisiert. Fokussiert wird dabei, inwiefern sich Arbeitsprozesse durch die Digitalisierung der Landwirtschaftsbetriebe verändern, wie Beschäftigte die mit der Digitalisierung verbundenen Veränderungen ihrer Arbeit erleben und welche Kompetenzen aus ihrer Perspektive benötigt werden, damit sie ihrer Tätigkeit adäquat nachkommen können. Auf Basis einer Interviewstudie mit Landwirtinnen und Landwirten, die in der Milchviehwirtschaft tätig sind, werden im folgenden Beitrag nachstehende Fragen beantwortet: Wie wird der Wechsel vom traditionellen zum digitalisierten Landwirtschaftsbetrieb von den beschäftigten Landwirten erlebt und finden sich Hinweise auf Entfremdungs- bzw. Entgren- zungstendenzen? Welche Kompetenzen benötigen die Landwirtinnen und Landwirte zur Bewältigung ihrer digitalisierten Arbeitstätigkeit im Vergleich zur traditionellen Landwirtschaft und wie wurden die nun benötigten Kompetenzen zur Bewältigung der veränderten Arbeit erworben?
AU - Goller, Michael
AU - Caruso, Carina
AU - Berisha-Gawlowski, Angelina
AU - Harteis, Christian
ED - Heisler, Dietmar
ED - Meier, Jörg
ID - 35468
KW - Digitale Transformation
KW - Digitalisierung
KW - Industrie 4.0
KW - Arbeit 4.0
KW - Landwirtschaft / digital transformation
KW - digitalisation
KW - industry 4.0
KW - work 4.0
KW - agriculture
SN - 978-3-7639-6158-0
T2 - Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung
TI - Digitalisierung in der Landwirtschaft: Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten
VL - 56
ER -
TY - BOOK
ED - Müller, Astrid
ED - Tophinke, Doris
ID - 18455
TI - Grammatik entdecken (Praxis Deutsch 282)
VL - 282
ER -
TY - JOUR
AU - Tophinke, Doris
ID - 18147
JF - Praxis Deutsch
TI - Installationskunst beschreiben. Die Grammatik des Lokalisierens entdecken
VL - 282
ER -
TY - JOUR
AU - Müller, Astrid
AU - Tophinke, Doris
ID - 18149
JF - Praxis Deutsch
TI - Grammatik entdecken (Basisartikel)
VL - 282
ER -
TY - GEN
AU - Haak, Viktor
AU - Meschut, Gerson
AU - Lotte, Jens
AU - Reisgen, Uwe
ID - 21626
T2 - 10. Fügetechnisches Gemeinschaftskolloquium
TI - Einseitiges Widerstandselementschweißen für die stahlintensive Mischbauweise
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungDie Unterrichtsplanung stellt eine zentrale berufliche Anforderung an (Physik‑)Lehrkräfte dar. Bereits im Lehramtsstudium sollen grundlegende Fähigkeiten zur Unterrichtsplanung erworben und im Rahmen von schulpraktischen Phasen erprobt bzw. erweitert werden. Unklar ist jedoch, inwieweit das professionelle Wissen, das Lehramtsstudierende in ihren fachlichen, fachdidaktischen und erziehungswissenschaftlichen Studienteilen erwerben, tatsächlich bei der Planung von Fachunterricht genutzt wird. Ebenso gibt es nur punktuelle Erkenntnisse über die Entwicklung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Lehramtsstudium. Um diese Fragen zu klären, sind Messverfahren erforderlich, die die Fähigkeiten zur Unterrichtsplanung valide erfassen können und die gleichzeitig ökonomisch auswertbar sind, um Fallzahlen realisieren zu können, die auch kleine Effekte auflösen. Bisherige Ansätze, die reale Handlungsproben der Unterrichtsplanung (z. B. schriftliche Unterrichtsentwürfe) untersuchen, stehen vor der methodischen Herausforderung, dass die Generierung eines Fähigkeitsmaßes höchst anspruchsvoll ist, da reale Planungen individuell sehr unterschiedlich angelegt sind und vielen Randbedingungen unterliegen, die statistisch kaum kontrollierbar sind. In diesem Beitrag wird daher ein sogenannter Performanztest zur Erfassung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung vorgestellt und diskutiert. Ein Performanztest ist ein Verfahren, in dem in einem realitätsnahen Setting Handlungen unter standardisierten Rahmenbedingungen simuliert werden. Neben der theoriegeleiteten Entwicklung des Instruments und Vorstudien zur Sammlung von Validitätsargumenten werden auch erste Ergebnisse dargestellt, die aus Erhebungen vor und nach einem Praxissemester an vier Universitäten in drei Bundesländern resultieren (N = 174 Unterrichtsplanungen). Dabei stellt sich das Testverfahren als ausreichend sensitiv heraus, um für N = 68 Testpersonen (ca. 20 % Dropout) erwartungstreu eine signifikante Zunahme des Testscores während des Praxissemesters, welches als Lerngelegenheit angenommen werden kann, zu messen.
AU - Schröder, Jan
AU - Riese, Josef
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Buschhüter, David
AU - Enkrott, Patrick
AU - Kempin, Maren
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Reinhold, Peter
AU - Schecker, Horst
ID - 23742
JF - Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften
SN - 0949-1147
TI - Die Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Fach Physik mit Hilfe eines standardisierten Performanztests
ER -
TY - JOUR
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Buschhüter, David
AU - Enkrott, Patrick
AU - Kempin, Maren
AU - Reinhold, Peter
AU - Riese, Josef
AU - Schecker, Horst
AU - Schröder, Jan
AU - Vogelsang, Christoph
ID - 23743
JF - Journal of Research in Science Teaching
SN - 0022-4308
TI - Professional knowledge affects action‐related skills: The development of preservice physics teachers' explaining skills during a field experience
ER -
TY - CHAP
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Borowski, A.
AU - Kugelmeyer, C.
AU - Riese, J.
AU - Buschhüter, D.
AU - Enkrott, P.
AU - Kempin, M.
AU - Reinhold, Peter
AU - Schecker, H.
AU - Schröder, J.
ID - 35521
SN - 9783658278854
T2 - Student Learning in German Higher Education
TI - Development of Prospective Physics Teachers’ Professional Knowledge and Skills during a One-Semester School Internship
ER -
TY - JOUR
AU - Breuer, Judith
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Reinhold, Peter
ID - 35527
JF - PhyDid A - Physik und Didaktik in Schule und Hochschule
TI - Implementation und Nutzung von Unterrichtsmaterialien im schulischen Unterricht – Eine Bestandsaufnahme der mathematisch-naturwissenschaftlichen Fächer
ER -
TY - CHAP
AU - Gokeler, Alli
AU - Büchel, Daniel
ID - 35535
SN - 9783662607510
T2 - Injury and Health Risk Management in Sports
TI - Pre-seasonal Assessment and Performance Diagnostics: Orthopaedic and Functional Aspects
ER -
TY - CONF
AU - Schulze Darup, Moritz
AU - Jager, Tibor
ID - 35559
T2 - 2019 IEEE 58th Conference on Decision and Control (CDC)
TI - Encrypted Cloud-based Control using Secret Sharing with One-time Pads
ER -
TY - CONF
AU - Schulze Darup, Moritz
ID - 35558
T2 - 2020 European Control Conference (ECC)
TI - Exact representation of piecewise affine functions via neural networks
ER -
TY - CONF
AU - Alexandru, Andreea B.
AU - Schulze Darup, Moritz
AU - Pappas, George J.
ID - 35567
T2 - 2019 IEEE 58th Conference on Decision and Control (CDC)
TI - Encrypted Cooperative Control Revisited
ER -
TY - JOUR
AU - Schulze Darup, Moritz
ID - 35580
IS - 11
JF - International Journal of Robust and Nonlinear Control
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Industrial and Manufacturing Engineering
KW - Mechanical Engineering
KW - Aerospace Engineering
KW - Biomedical Engineering
KW - General Chemical Engineering
KW - Control and Systems Engineering
SN - 1049-8923
TI - Encrypted polynomial control based on tailored two‐party computation
VL - 30
ER -
TY - JOUR
AU - Lu, Jingyi
AU - Leong, Alex S.
AU - Quevedo, Daniel E.
ID - 35585
IS - 11
JF - International Journal of Robust and Nonlinear Control
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Industrial and Manufacturing Engineering
KW - Mechanical Engineering
KW - Aerospace Engineering
KW - Biomedical Engineering
KW - General Chemical Engineering
KW - Control and Systems Engineering
SN - 1049-8923
TI - Optimal event‐triggered transmission scheduling for privacy‐preserving wireless state estimation
VL - 30
ER -
TY - JOUR
AU - Stender, Jana
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Watson, Christina
AU - Schaper, Niclas
ID - 24743
JF - Jahrbuch für Allgemeine Didaktik (JfAD)
SN - 978-3-8340-2103-8
TI - Reflexion von (eigenem oder fremdem) Klassenführungsverhalten angehender Lehrpersonen. Eine Untersuchung im Kontext von Unterrichtssimulationen im Lehramtsstudium.
ER -
TY - JOUR
AB - Zusammenfassung. Längsschnittstudien, die das bildungswissenschaftliche Wissen als Teil der professionellen Kompetenz angehender Lehrkräfte über mehr als zwei Messzeitpunkte erfassen und den Einfluss individueller Eingangsvoraussetzungen auf die Wissensentwicklung untersuchen, stellen nach wie vor ein Forschungsdesiderat dar. Bisherige Studien liefern erste Hinweise darauf, dass individuelle Eingangsvoraussetzungen wie die Abiturnote, pädagogische Vorerfahrungen und Berufswahlmotive im Zusammenhang mit der Wissensentwicklung stehen und günstige Eingangsvoraussetzungen den Entwicklungsverlauf fördern können. Bislang ist unklar, wie sich das Wissen über den gesamten Studienverlauf in den Bachelor-/Master-Strukturen entwickelt. Des Weiteren ist auch unklar, inwieweit bestimmte Eingangsvoraussetzungen langfristige Entwicklungsverläufe erklären können. In der vorliegenden Studie wurden die Daten von 276 Studierenden, dessen Wissen zu fünf Messzeitpunkten erhoben wurde, mit Hilfe latenter Wachstumskurvenmodelle ausgewertet. Die Ergebnisse bestätigten einen Zuwachs des bildungswissenschaftlichen Wissens über den gesamten Studienverlauf. Den größten Wissenszuwachs erfuhren die Studierenden in den ersten zwei Semestern ihres Bachelorstudiums und beim Übergang in das Masterstudium. Des Weiteren konnte der Einfluss von individuellen kognitiven und motivationalen Eingangsvoraussetzungen auf den Leistungszuwachs bestätigt werden. So zeigte sich, dass Studierende, die eine bessere Abiturnote aufwiesen und bereits über eine unterrichtsnahe pädagogische Vorerfahrung verfügten, höhere Wissenszuwächse im Vergleich zu ihren Kommilitoninnen und Kommilitonen erfuhren, die einen schlechteren Abiturnotendurchschnitt hatten. Ebenfalls begünstigte das Motiv „mit Kindern und Jugendlichen arbeiten zu wollen“ die Wissensentwicklung. Die Ergebnisse können insbesondere für die Beratung genutzt werden, um die Motivlagen von Studierenden zu erfassen und sie dafür sensibel zu machen, welche Motivkonstellationen für einen erfolgreichen Studienverlauf günstig erscheinen.
AU - Watson, Christina
AU - Stender, Jana
AU - Schaper, Niclas
ID - 24744
JF - Zeitschrift für Pädagogische Psychologie
SN - 1010-0652
TI - Kompetenzentwicklung im bildungswissenschaftlichen Studium: Der Einfluss individueller Voraussetzungen auf die Entwicklung des bildungswissenschaftlichen Wissens angehender Lehrkräfte
ER -
TY - JOUR
AU - Hanusch, Maximilian
ID - 34828
IS - 1
JF - Indagationes Mathematicae
KW - regularity of Lie groups
SN - 0019-3577
TI - The regularity problem for Lie groups with asymptotic estimate Lie algebras
VL - 31
ER -
TY - JOUR
AU - Hanusch, Maximilian
ID - 34830
IS - 1
JF - Journal of Lie Theory
KW - Lie theory
KW - strong Trotter property
TI - The Strong Trotter Property for Locally μ-convex Lie Groups
VL - 30
ER -
TY - JOUR
AU - Klämpfl, Martin
AU - Lobinger, Babett
AU - Lehmann, Tim
ID - 35628
IS - 4
JF - International Journal of Sport Psychology
TI - Exploring the phenomenological, environmental, and task-related aspects of the Yips in Tennis, Miniature Golf, Darts, and Archery.
VL - 51
ER -
TY - CHAP
AU - Huwer, Johannes
AU - Thyssen, Christoph
AU - Vogelsang, Christoph
ED - Gryl, Inga
ED - Schacht, Florian
ED - Beißwenger, Michael
ED - Bullzek, Björn
ID - 35654
T2 - Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung
TI - Lehre:digital – Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik
ER -
TY - CHAP
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Al-Kabbani, Daniel
ED - Heuchemer, Sylvia
ED - van Treeck, Timo
ED - Szczyrba, Birgit
ID - 35666
T2 - Hochschuldidaktik als Akteurin der Hochschulentwicklung
TI - "Jetzt auch noch Werte vermitteln?" - Potentiale und Grenzen der Adaption schuldidaktischer Werkzeuge in der Hochschuldidaktik zur Integration von Wertefragen in die Hochschullehre
ER -
TY - CHAP
AU - Görel, Gamze
AU - Finke, Nils
AU - Hellmich, Frank
ED - Skorsetz, Nina
ED - Bonanati, Marina
ED - Kucharz, Diemut
ID - 26631
SN - 978-3-658-27528-0
T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Jahrbuch Grundschulforschung
TI - Sichtweisen von Grundschullehrkräften auf die Qualität inklusiven Unterrichts
ER -
TY - JOUR
AB - The development of renewable energies and smart mobility has profoundly impacted the future of the distribution grid. An increasing bidirectional energy flow stresses the assets of the distribution grid, especially medium voltage switchgear. This calls for improved maintenance strategies to prevent critical failures. Predictive maintenance, a maintenance strategy relying on current condition data of assets, serves as a guideline. Novel sensors covering thermal, mechanical, and partial discharge aspects of switchgear, enable continuous condition monitoring of some of the most critical assets of the distribution grid. Combined with machine learning algorithms, the demands put on the distribution grid by the energy and mobility revolutions can be handled. In this paper, we review the current state-of-the-art of all aspects of condition monitoring for medium voltage switchgear. Furthermore, we present an approach to develop a predictive maintenance system based on novel sensors and machine learning. We show how the existing medium voltage grid infrastructure can adapt these new needs on an economic scale.
AU - Hoffmann, Martin W.
AU - Wildermuth, Stephan
AU - Gitzel, Ralf
AU - Boyaci, Aydin
AU - Gebhardt, Jörg
AU - Kaul, Holger
AU - Amihai, Ido
AU - Forg, Bodo
AU - Suriyah, Michael
AU - Leibfried, Thomas
AU - Stich, Volker
AU - Hicking, Jan
AU - Bremer, Martin
AU - Kaminski, Lars
AU - Beverungen, Daniel
AU - zur Heiden, Philipp
AU - Tornede, Tanja
ID - 35723
IS - 7
JF - Sensors
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Biochemistry
KW - Instrumentation
KW - Atomic and Molecular Physics
KW - and Optics
KW - Analytical Chemistry
SN - 1424-8220
TI - Integration of Novel Sensors and Machine Learning for Predictive Maintenance in Medium Voltage Switchgear to Enable the Energy and Mobility Revolutions
VL - 20
ER -
TY - GEN
ED - Fechner, Sabine
ED - Verhoeff, Roald
ID - 35618
TI - Science Teaching Processes (strand 3). In Levrini, O. & Tasquier, G. (eds.), The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education. Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference.
ER -
TY - JOUR
AU - Scheer, D.
AU - Egener, L.
AU - Laubenstein, Désirée
AU - Melzer, C.
ID - 35770
JF - In: International Journal of Inclusive Education
TI - Development and psychometric evaluation of an instrument measuring subjective definitions of inclusion (FEDI). International Journal of Inclusive Education.
ER -
TY - JOUR
AU - Stenzel, Nadja
ID - 35796
JF - DaZ Sekundarstufe: Deutsch als Zweitsprache - Konzepte und Materialien
TI - Verknüpfung von Fach- und Sprachlernen im Textilunterricht – Ein Anleitung zur Technik Weben schreiben
ER -
TY - CONF
AU - Biehler, Rolf
AU - Fleischer, Yannik
AU - Budde, Lea
AU - Frischemeier, Daniel
AU - Gerstenberger, Dietrich
AU - Podworny, Susanne
AU - Schulte, Carsten
ED - Arnold, P.
ID - 35814
T2 - New Skills in the Changing World of Statistics Education Proceedings of the Roundtable conference of the International Association for Statistical Education (IASE)
TI - Data science education in secondary schools: Teaching and learning decision trees with CODAP and Jupyter Notebooks as an example of integrating machine learning into statistics education
ER -
TY - JOUR
AB - Block copolymer (BCP) self-assembly is a promising tool for next generation lithography as microphase separated polymer domains in thin films can act as templates for surface nanopatterning with sub-20 nm features. The replicated patterns can, however, only be as precise as their templates. Thus, the investigation of the morphology of polymer domains is of great importance. Commonly used analytical techniques (neutron scattering, scanning force microscopy) either lack spatial information or nanoscale resolution. Using advanced analytical (scanning) transmission electron microscopy ((S)TEM), we provide real space information on polymer domain morphology and interfaces between polystyrene (PS) and polymethylmethacrylate (PMMA) in cylinder- and lamellae-forming BCPs at highest resolution. This allows us to correlate the internal structure of polymer domains with line edge roughnesses, interface widths and domain sizes. STEM is employed for high-resolution imaging, electron energy loss spectroscopy and energy filtered TEM (EFTEM) spectroscopic imaging for material identification and EFTEM thickness mapping for visualisation of material densities at defects. The volume fraction of non-phase separated polymer species can be analysed by EFTEM. These methods give new insights into the morphology of polymer domains the exact knowledge of which will allow to improve pattern quality for nanolithography.
AU - Bürger, Julius
AU - Kunnathully, Vinay
AU - Kool, Daniel
AU - Lindner, Jörg
AU - Brassat, Katharina
ID - 34092
IS - 1
JF - Nanomaterials
KW - General Materials Science
KW - General Chemical Engineering
SN - 2079-4991
TI - Characterisation of the PS-PMMA Interfaces in Microphase Separated Block Copolymer Thin Films by Analytical (S)TEM
VL - 10
ER -
TY - JOUR
AU - Riedl, Thomas
AU - Kunnathully, V. S.
AU - Trapp, A.
AU - Langer, T.
AU - Reuter, Dirk
AU - Lindner, Jörg
ID - 34093
IS - 1
JF - Physical Review Materials
KW - Physics and Astronomy (miscellaneous)
KW - General Materials Science
SN - 2475-9953
TI - Strain-driven InAs island growth on top of GaAs(111) nanopillars
VL - 4
ER -
TY - JOUR
AU - Bürger, Julius
AU - Riedl, Thomas
AU - Lindner, Jörg
ID - 34088
JF - Ultramicroscopy
KW - Instrumentation
KW - Atomic and Molecular Physics
KW - and Optics
KW - Electronic
KW - Optical and Magnetic Materials
SN - 0304-3991
TI - Influence of lens aberrations, specimen thickness and tilt on differential phase contrast STEM images
VL - 219
ER -
TY - CHAP
AB - Digitalisierung ist derzeit ein viel diskutiertes Thema. Mit ihr werden derart tief grei- fende Veränderungen der Gesellschaft und Arbeitswelt erwartet, dass sie häufig als digitale Revolution bezeichnet wird. Gleichzeitig wirft die Auseinandersetzung mit diesen antizipierten Veränderungen viele noch unbeantwortete Fragen auf. Diese umfassen unter anderem Überlegungen hinsichtlich des Substitutionspotenzials menschlicher Arbeit durch die Digitalisierung, die Frage nach der Ausgestaltung der Rolle des Menschen in der Industrie 4.0 und schließlich Erwägungen in Bezug auf die Vorbereitung und Begleitung von Beschäftigten in der digitalen Transformation. Der vorliegende Beitrag gibt Aufschluss über die Dimensionen der Digitalisierung und die derzeit diskutierten Entwicklungslinien; er befasst sich weiterhin mit den sich daraus ergebenden Herausforderungen und Bedeutungen für die industrielle Arbeit und die Beschäftigten. Abschließend werden daraus abzuleitende Implikationen für die berufliche und allgemeine Bildung diskutiert.
AU - Berisha-Gawlowski, Angelina
AU - Caruso, Carina
AU - Goller, Michael
AU - Harteis, Christian
ED - Heisler, Dietmar
ED - Meier, Jörg
ID - 35836
KW - Digitalisierung
KW - Industrie 4.0
KW - Arbeit 4.0
KW - berufliche Aus- und Weiterbildung
KW - allgemeine Bildung / digitalization
KW - industry 4.0
KW - work 4.0
KW - vocational education and training
KW - general education
SN - 978-3-7639-6158-0
T2 - Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung
TI - Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die berufliche und allgemeine Bildung
VL - 56
ER -
TY - JOUR
AU - Kunnathully, Vinay S.
AU - Riedl, Thomas
AU - Trapp, Alexander
AU - Langer, Timo
AU - Reuter, Dirk
AU - Lindner, Jörg
ID - 34091
JF - Journal of Crystal Growth
KW - Materials Chemistry
KW - Inorganic Chemistry
KW - Condensed Matter Physics
SN - 0022-0248
TI - InAs heteroepitaxy on nanopillar-patterned GaAs (111)A
VL - 537
ER -
TY - JOUR
AU - Riedl, Thomas
AU - Lindner, Jörg
ID - 34090
JF - Solid State Communications
KW - Materials Chemistry
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Chemistry
SN - 0038-1098
TI - Applicability of molecular statics simulation to partial dislocations in GaAs
VL - 314-315
ER -
TY - JOUR
AU - Riedl, Thomas
AU - Lindner, Jörg
ID - 34089
JF - Solid State Communications
KW - Materials Chemistry
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Chemistry
SN - 0038-1098
TI - Applicability of molecular statics simulation to partial dislocations in GaAs
VL - 314-315
ER -
TY - CONF
AB - Novel analog-to-digital converter (ADC) architectures are motivated by the demand for rising sampling rates and effective number of bits (ENOB). The main limitation on ENOB in purely electrical ADCs lies in the relatively high jitter of oscillators, in the order of a few tens of fs for state-of-the-art components. When compared to the extremely low jitter obtained with best-in-class Ti:sapphire mode-locked lasers (MLL), in the attosecond range, it is apparent that a mixed electrical-optical architecture could significantly improve the converters' ENOB. We model and analyze the ENOB limitations arising from optical sources in optically enabled, spectrally sliced ADCs, after discussing the system architecture and implementation details. The phase noise of the optical carrier, serving for electro-optic signal transduction, is shown not to propagate to the reconstructed digitized signal and therefore not to represent a fundamental limit. The optical phase noise of the MLL used to generate reference tones for individual slices also does not fundamentally impact the converted signal, so long as it remains correlated among all the comb lines. On the other hand, the timing jitter of the MLL, as also reflected in its RF linewidth, is fundamentally limiting the ADC performance, since it is directly mapped as jitter to the converted signal. The hybrid nature of a photonically enabled, spectrally sliced ADC implies the utilization of a number of reduced bandwidth electrical ADCs to convert parallel slices, resulting in the propagation of jitter from the electrical oscillator supplying their clock. Due to the reduced sampling rate of the electrical ADCs, as compared to the overall system, the overall noise performance of the presented architecture is substantially improved with respect to a fully electrical ADC.
AU - Zazzi, Andrea
AU - Müller, Juliana
AU - Gudyriev, Sergiy
AU - Marin-Palomo, Pablo
AU - Fang, Dengyang
AU - Scheytt, Christoph
AU - Koos, Christian
AU - Witzens, Jeremy
ID - 24020
T2 - 21. ITG-Fachtagung Photonische Netze
TI - Mode-locked laser timing jitter limitation in optically enabled frequency-sliced ADCs
ER -
TY - JOUR
AB - The effect of phase noise introduced by optical sources in spectrally-sliced optically enabled DACs and ADCs is modeled and analyzed in detail. In both data converter architectures, a mode-locked laser is assumed to provide an optical comb whose lines are used to either synthesize or analyze individual spectral slices. While the optical phase noise of the central MLL line as well as of other optical carriers used in the analyzed system architectures have a minor impact on the system performance, the RF phase noise of the MLL fundamentally limits it. In particular, the corresponding jitter of the MLL pulse train is transferred almost one-to-one to the system-level timing jitter of the data converters. While MLL phase noise can in principle be tracked and removed by electronic signal processing, this results in electric oscillator phase noise replacing the MLL jitter and is not conducive in systems leveraging the ultra-low jitter of low-noise mode-locked lasers. Precise analytical models are derived and validated by detailed numerical simulations.
AU - Zazzi, Andrea
AU - Müller, Juliana
AU - Gudyriev, Sergiy
AU - Marin-Palomo, Pablo
AU - Fang, Dengyang
AU - Scheytt, Christoph
AU - Koos, Christian
AU - Witzens, Jeremy
ID - 24025
JF - Opt. Express
TI - Fundamental limitations of spectrally-sliced optically enabled data converters arising from MLL timing jitter
VL - 28
ER -
TY - CONF
AB - A 28 Gbps NRZ bang-bang clock and data recovery (CDR) chip for 100G PSM4 is presented. It exhibits an adaptable loop filter transfer function with independently tunable proportional and integral parameters. This allows to optimize the jitter transfer, jitter tolerance, and locking range of the CDR according to system requirements. The CDR represents a key component for a single-chip 8-channel electronic-photonic PSM4 transceiver. A CDR chip was manufactured in a 0.25 μm monolithic photonic BiCMOS technology. The core chip area is 0.51 mm 2 and it dissipates 330 mW from 2.5 V and 3.3 V power supplies.
AU - Iftekhar, Mohammed
AU - Gudyriev, Sergiy
AU - Scheytt, Christoph
ID - 24028
T2 - 2020 IEEE 20th Topical Meeting on Silicon Monolithic Integrated Circuits in RF Systems (SiRF)
TI - 28 Gbps Bang-Bang CDR for 100G PSM4 with Independently Tunable Proportional and Integral Parameters of the Loop Filter in 0.25 µm Photonic BiCMOS Technology
ER -
TY - CONF
AB - In this paper we present a new system concept for an optoelectronic wireless phased array system. Like in a conventional phased array system with optical carrier distribution, optical fibers are used to distribute the carrier from the basestation to the wireless frontends. However in contrast to prior concepts, we propose to use an optical IQ return path from the wireless frontends back to the basestation. Furthermore, we reuse the optical carrier signal for the IQ return path which allows to avoid local oscillator lasers in the wireless frontends and reduces the hardware effort significantly. The system concept allows to integrate all components of an optoelectronic wireless frontend in a single chip using silicon photonics technology.
AU - Kruse, Stephan
AU - Kress, Christian
AU - Scheytt, Christoph
AU - Kurz, Heiko G.
AU - Schneider, Thomas
ID - 24026
T2 - GeMiC 2020 - German Microwave Conference
TI - Analysis and Simulation of a Wireless Phased Array System with Optical Carrier Distribution and an Optical IQ Return Path
ER -
TY - JOUR
AU - Atorf, Bernhard
AU - Mühlenbernd, Holger
AU - Zentgraf, Thomas
AU - Kitzerow, Heinz-Siegfried
ID - 16301
IS - 6
JF - Optics Express
SN - 1094-4087
TI - All-optical switching of a dye-doped liquid crystal plasmonic metasurface
VL - 28
ER -
TY - CONF
AB - Recently it has been demonstrated that an optoelectronic phase-locked loop (OEPLL) using a mode-locked laser as a reference oscillator achieves significantly lower phase noise than conventional electronic frequency synthesizers. In this paper a concept for an OEPLL-based frequency synthesizer is presented and it is investigated how it can be used as a local oscillator (LO) for THz transceivers in order to improve the signal quality in THz wireless communications. The concept of the OEPLL is presented and it's measured phase noise is compared to the phase noise of a laboratory-grade electronic frequency synthesizer. The measured phase noise spectra of both synthesizers at 10 GHz are then used to model LO phase noise at 320 GHz. Based on models of generic zero-IF transmit and receive frontends, THz signals with different modulation formats and Baud rates are simulated at system level using the modeled LO phase noise for the two LO approaches. Finally, the results are compared.
AU - Scheytt, Christoph
AU - Wrana, Dominik
AU - Bahmanian, Meysam
AU - Kallfass, Ingmar
ID - 24024
T2 - 2020 Third International Workshop on Mobile Terahertz Systems (IWMTS)
TI - Ultra-Low Phase Noise Frequency Synthesis for THz Communications Using Optoelectronic PLLs
ER -
TY - CHAP
AU - Lankeit, Elisa
AU - Biehler, Rolf
ED - Hausberger, T.
ED - Bosch, M.
ED - Chelloughi, F.
ID - 35912
T2 - Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020)
TI - “I only know the absolute value function”–About students’ concept images and example spaces concerning continuity and differentiability
ER -
TY - CHAP
AU - Lankeit, Elisa
AU - Bauer, T.
AU - Biehler, Rolf
ED - Siller, H.-S.
ED - Weigel, W.
ED - Wörler, J. F.
ID - 35911
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Votingfragen in den Übungen zur Analysis – Wirkung verschiedener Einsatzszenarien
ER -
TY - GEN
AU - Caruso, Carina
ED - Zimmermann, Mirjam
ED - Lindler, Heike
ID - 35929
T2 - Das wissenschaftlich-religionspädagogische Lexikon im Internet
TI - Praxissemester
ER -
TY - JOUR
AU - Caruso, Carina
ID - 35935
JF - katholisch.de, Kolumne „Mein Religionsunterricht“.
TI - Der Weg zur Theologie-Professur ist hart – gerade für Religionslehrer!
ER -
TY - THES
AU - Schwabl, Franziska
ID - 35956
TI - Inszenierungen im digitalen Bild. Eine Rekonstruktion der Selfie-Praktiken Jugendlicher mittels der Dokumentarischen Bildinterpretation.
ER -
TY - JOUR
AU - Schwabl, Franziska
ID - 35968
JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online
TI - Fotografien als Zugang zur Lebenswelt Jugendlicher. Eine Analyse der digitalen Inszenierungspraktiken Jugendlicher im berufsschulischen Übergangssystem.
VL - 38
ER -
TY - JOUR
AU - Lünne, Steffen
AU - Schnell, Susanne
AU - Biehler, Rolf
ID - 35701
IS - 5
JF - European Journal of Teacher Education
KW - Education
SN - 0261-9768
TI - Motivation of out-of-field teachers for participating in professional development courses in mathematics
VL - 44
ER -
TY - CHAP
AU - Barzel, Bärbel
AU - Biehler, Rolf
ED - Zehetmeier, Stefan
ED - Potari, Despina
ED - Ribeiro, Miguel
ID - 35808
T2 - Professional development and knowledge of mathematics teachers
TI - Theory-Based Design of Professional Development for Upper Secondary Teachers–Focusing on the Content-Specific Use of Digital Tools
ER -
TY - CHAP
AU - Biehler, Rolf
AU - Durand-Guerrier, Viviane
ED - Hausberger, T.
ED - Bosch, M.
ED - Chelloughi, F.
ID - 35811
KW - Number Theory
KW - Algebra
KW - Discrete Mathematics
KW - Logic
KW - Research in University Mathematics Edcuation
T2 - Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020)
TI - University Mathematics Didactic Research on Number Theory, Algebra, Discrete Mathematics, Logic
ER -
TY - CHAP
AU - Budde, Lea
AU - Frischemeier, Daniel
AU - Biehler, Rolf
AU - Fleischer, Yannik
AU - Gerstenberger, Dietrich
AU - Podworny, Susanne
AU - Schulte, Carsten
ED - Arnold, P.
ID - 35821
T2 - New Skills in the Changing World of Statistics Education: Proceedings of the Roundtable conference of the International Association for Statistical Education (IASE), July 2020
TI - Data Science Education in Secondary School: How to Develop Statistical Reasoning When Exploring Data Using CODAP
ER -
TY - CHAP
AU - Biehler, Rolf
AU - Kempen, Leander
AU - Paravicini, Walther
ED - Siller, H.-S.
ED - Weigel, W.
ED - Wörler, J. F.
ID - 35819
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Hochschuldidaktik Mathematik: Fachbezogenes Design und empirische Studien
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractThe derivative concept plays a major role in economics. However, its use in economics is very heterogeneous, sometimes inconsistent, and contradicts students’ prior knowledge from school. This applies in particular to the common economic interpretation of the derivative as the amount of change while increasing the production by one unit. Hence, in calculus courses for economics students, learners should acquire an understanding of the derivative that is mathematically acceptable and connected to their prior knowledge, but which also takes into account its practical use in economics. In this paper we first develop a theoretical model describing such an understanding of the derivative for economics students. We then present an exploratory study investigating the extent to which economics students have such an understanding after their calculus course. The results indicate that many of them might not have acquired this kind of understanding, in particular concerning the common economic interpretation of the derivative. The study furthermore yields possible gaps in students’ understanding and possible misconceptions.
AU - Feudel, Frank
AU - Biehler, Rolf
ID - 35822
IS - 1
JF - Journal für Mathematik-Didaktik
KW - Education
KW - General Mathematics
SN - 0173-5322
TI - Students’ Understanding of the Derivative Concept in the Context of Mathematics for Economics
VL - 42
ER -
TY - CHAP
AU - Fleischer, Yannik
AU - Biehler, Rolf
ED - Siller, H.-S.
ED - Weigel, W.
ED - Wörler, J. F.
ID - 35823
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Automatisierte Entscheidungsverfahren als Thema im allgemeinbildenden Mathematikunterricht
ER -
TY - JOUR
AU - Griese, Birgit
AU - Nieszporek, Ralf
AU - Biehler, Rolf
ID - 35826
IS - 1
JF - Stochastik in der Schule
TI - Frei verfügbare Materialien für Unterricht und Fortbildung: Stochastik verständnisorientiert unterrichten
VL - 40
ER -
TY - JOUR
AU - Kempen, Leander
AU - Biehler, Rolf
ID - 35709
JF - Frontiers in Psychology
KW - General Psychology
SN - 1664-1078
TI - Using Figurate Numbers in Elementary Number Theory – Discussing a ‘Useful’ Heuristic From the Perspectives of Semiotics and Cognitive Psychology
VL - 11
ER -
TY - CHAP
AU - Kempen, Leander
AU - Krämer, Sandra
AU - Biehler, Rolf
ED - Hausberger, T.
ED - Bosch, M.
ED - Chelloughi, F.
ID - 35829
T2 - Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020)
TI - Investigating high school graduates’ personal meaning of the notion of “mathematical proof”
ER -
TY - CHAP
AU - Kempen, Leander
AU - Krämer, Sandra
AU - Biehler, Rolf
ED - Siller, H.-S.
ED - Weigel, W.
ED - Wörler, J. F.
ID - 35827
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Was verstehen Schülerinnen und Schüler unter „Beweis“? – ausgewählte Ergebnisse einer Pilotstudie
ER -
TY - CHAP
AU - Lünne, Steffen
AU - Schnell, Susanne
AU - Biehler, Rolf
ED - Porsch, R.
ED - Rösken-Winter, B.
ID - 35914
SN - 9783658272920
T2 - Professionelles Handeln im fachfremd erteilten Mathematikunterricht
TI - Ffunt@OWL – Konzept und Gestaltungsprinzipien zur Qualifizierung fachfremd Mathematik unterrichtender Lehrkräfte der Sekundarstufe I
ER -
TY - CHAP
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Göller, Robin
AU - Gildehaus, Lara
AU - Kortemeyer, Jörg
AU - Biehler, Rolf
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Ostsieker, Laura
AU - Rode, Jana
AU - Schaper, Niclas
ED - Hausberger, T.
ED - Bosch, M.
ED - Chelloughi, F.
ID - 35913
T2 - Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020)
TI - The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers
ER -
TY - CONF
AU - Scheer, D.
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35786
TI - Optimierung von Organisationsstrukturen für die emotionale und soziale Entwicklung? Wissenschaftliche Begleitung des Projekts „Geschwisterklassen“ - online.
ER -
TY - CONF
AU - Scheer, D.
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35791
TI - Auswirkungen der Corona-Schulschließungen auf Schülerinnen und Schüler mit und ohne Förderbedarf der emotionalen und sozialen Entwicklung (COFESE) - online.
ER -
TY - JOUR
AU - Schlangenotto, Darius
AU - Schnedler, Wendelin
AU - Vadovic, Radovan
ID - 17862
IS - 3
JF - Games
TI - Against All Odds: Tentative Steps Toward Efficient Information Sharing in Groups
VL - 11
ER -
TY - JOUR
AU - Schnedler, Wendelin
AU - Stephan, Nina Lucia
ID - 18236
JF - Schmalenbach Business Review
SN - 1439-2917
TI - Revisiting a Remedy Against Chains of Unkindness
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36161
TI - Werberecht (Gesetze, Urteile, Fälle und Lösungen, Sprachfassung auf interaktiver CD) 2. Auflage
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
AU - Lüke, Christoph
ID - 36185
IS - Januar/Februar
JF - Corporate Finance
TI - Reverse Factoring: Eine alternative Finanzierungsform in der Praxis
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36187
IS - 5
JF - Compliance Berater
TI - Nachhaltigkeit und Compliance
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36190
IS - 20
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - EuGH entscheidet zu Lücken im Europäischen Vorrangsprinzip
ER -
TY - CONF
AB - At Paderborn University, a new 6th semester geometry-course for upper secondary student teachers has been designed and taught by the first author of this paper. To show links between academic mathematics and school mathematics we established so-called interface weeks. These are weeks during a course in which lecture, exercises and homework focus on topics that are related to the normal canon of content but specially chosen for their relevance in school contexts. In this article, we want to present our design for an interface week on the topic of congruence. In order to do so, we first illustrate how so-called interface aspects are used to systematize the mathematical background of the topic, thus giving future mathematics teachers the chance to act professionally. We then show examples of learning activities and first results of the accompanying research.
AU - Hoffmann, Max
AU - Biehler, Rolf
ID - 31361
T2 - INDRUM 2020, Université de Carthage, Université de Montpellier, Sep 2020, Cyberspace (virtually from Bizerte), Tunisia
TI - Designing a Geometry Capstone Course for Student Teachers: Bridging the gap between academic mathematics and school mathematics in the case of congruence
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Dingel, Irene
ED - Rohrschneider, Michael
ED - Schmidt-Voges, Inken
ED - Westphal, Siegrid
ED - Whaley, Joachim
ID - 34606
T2 - Handbuch Frieden im Europa der Frühen Neuzeit / Handbook of Peace in Early Modern Europe
TI - Antike und mittelalterliche Grundlagen frühneuzeitlicher Friedensvorstellungen
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Arcangeli , Allesandro
ED - Rogge , Jörg
ED - Salmi, Hannu
ID - 36039
T2 - The Routledge Companion to Cultural History in the Western World
TI - Culture of Politics in the Middle Ages: Rituals to create and confirm political order
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
AU - Schmitz, Sabine
ED - Kamp, Hermann
ED - Schmitz, Sabine
ID - 36245
T2 - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung
TI - Einleitung
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Kamp, Hermann
ED - Schmitz, Sabine
ID - 36046
T2 - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung
TI - Vom Franzosenfeind zum Fußballfreund. Jan Breydel im Gedächtnis der Belgier, Flamen und Brügger Bürger
ER -
TY - BOOK
ED - Kamp, Hermann
ED - Schmitz, Sabine
ID - 34588
TI - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung
ER -
TY - CONF
AB - Effective customer loyalty programs are essential for every company. Small and medium sized brick-and- mortar stores, such as bakeries, butcher and flower shops, often share a common overarching loyalty program, organized by a third-party provider. Furthermore, these small shops have limited resources and often cannot afford complex BI tools. Out of these reasons we investigated how traditional brick-and- mortar stores can benefit from an expansion of service functionalities of a loyalty card provider. To answer this question, we cooperated with a cross-industry customer loyalty program in a polycentric region. The loyalty program was transformed from simple card-based solution to a mobile app for customers and a web- application for shop owners. The new solution offers additional BI services for performing data analytics and strengthening the position of brick-and-mortar stores. Participating shops can work together in order to increase sales and align marketing campaigns. Therefore, shopping data from 12 years, 55 shops, and 19,000 customers was analyzed.
AU - Kucklick, Jan-Peter
AU - Kamm, Michael Reiner
AU - Schneider, Johannes
AU - vom Brocke, Jan
ID - 35660
KW - brick-and-mortar stores
KW - business intelligence
KW - case study
KW - loyalty program
T2 - Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences
TI - Extending Loyalty Programs with BI Functionalities A Case Study for Brick-and-Mortar Stores
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36261
IS - 2/3
JF - Das Argument
TI - Human-Machine Learning und Digital Commons. K/Ein Manifest
VL - 335, 62. Jg. / Heft 2/3
ER -
TY - JOUR
AB - While the analysis and usage of data are increasing in importance, the application of sophisticated BI solutions in small stores is limited by available technical capabilities and financial resources. This study investigates how brick-and-mortar stores can benefit from an expansion of service functionalities of a cross-industry loyalty card provider. Digitalizing the loyalty program created new opportunities, while the analysis of shopping data of 13 years, 19,000 customers, and 55 shops empowered data-based decision support.
AU - Kamm, Michael Reiner
AU - Kucklick, Jan-Peter
AU - Schneider, Johannes
AU - vom Brocke, Jan
ID - 35662
IS - 4
JF - Information Systems Management
KW - Customer loyalty
KW - case study
KW - brick-and-mortar stores
KW - business intelligence
KW - loyalty programs
SN - 1058-0530
TI - Data mining for small shops: Empowering brick-and-mortar stores through BI functionalities of a loyalty program1
VL - 38
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
AU - Herrmann, Goetz
ED - Emmert, Claudia
ED - Bleiber, Jürgen
ED - Neddermeyer, Ina
ED - Busch, Dominik
ID - 36264
T2 - Game of Drones. Von unbenannten Flugobjekten
TI - Game of Swarms. Schwarmtechologien, Kontrolle und Autonomie in komplexen Waffensystemen
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36263
JF - Wissenschaft & Frieden 2020-3: Der kranke Planet. Beilage
TI - Skynet oder Slaughterbots. Schwarmintelligenz in Militär, Politik und Populärkultur
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36262
JF - Widerspruch
TI - Mit Maschinen anders lernen (Human-Machine Learning II)
VL - 75, 39. Jg.
ER -
TY - BOOK
AU - Hohwiller, Peter
ID - 35846
TI - Englisch unterrichten: planen, durchführen, reflektieren
ER -
TY - CHAP
AU - Hohwiller, Peter
ED - Ludwig, Christian
ED - Shipley, Elisabeth
ID - 36275
T2 - Putting the Imaginative on the Map — Teaching Science Fiction and Fantasy in the EFL Classroom
TI - Teaching Michael Faber’s Under the Skin.
ER -
TY - CHAP
AU - Hohwiller, Peter
ED - Hohwiller, Peter
ID - 36274
T2 - Conan Doyle, Four Sherlock Holmes Stories
TI - Nachwort
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36265
JF - Technosecurity Cultures, Sonderausgabe „Science as Culture“ (Hg.: Jutta Weber/Katrin M. Kämpf)
TI - Introduction: Technosecurity Cultures
VL - Vol. 29(1)
ER -
TY - GEN
AU - Ebert, Michael
AU - Kadane, Joseph (Jay) B.
AU - Simons, Dirk
AU - Stecher, Jack Douglas
ID - 35089
SN - 1556-5068
TI - Information Design in Coordination Games with Risk Dominant Equilibrium Selection
ER -
TY - GEN
AU - Pöllmann, Andreas
ID - 36373
IS - 4
KW - Education
SN - 0305-7925
T2 - Compare: A Journal of Comparative and International Education
TI - Transforming study abroad: a handbook
VL - 51
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36419
TI - Von den letzten Dingen - Humanethologische Betrachtungen über den Tod als soziales und rechtliches Phänomen
VL - Band 51, Heft 2
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36418
TI - Künstliche Intelligenz: Utopie oder Dystopie
VL - Heft 51
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Puche, M.
AU - Schwenninger, F. L.
ID - 36367
JF - Systems & Control Letters
TI - Funnel control in the presence of infinite-dimensional internal dynamics
VL - 139
ER -
TY - CONF
AU - Berger, Thomas
AU - Kästner, C.
AU - Worthmann, K.
ID - 36377
T2 - IFAC-PapersOnLine
TI - Learning-based Funnel-MPC for output-constrained nonlinear systems
VL - 53
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
ID - 36370
JF - Automatica
TI - Tracking with prescribed performance for linear non-minimum phase systems
VL - 115
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Rauert, A.-L.
ID - 36349
JF - Automatica
TI - Funnel cruise control
VL - 119
ER -