TY - JOUR
AB - Zusammenfassung. Die vorliegende Studie befasst sich mit der Übersetzung und Validierung des englischsprachigen Sport Emotion Questionnaire (SEQ; Jones et al., 2005 ), der vorwettbewerblichen Emotionen von Sporttreibenden misst. In einer ersten Teilstudie wurde mittels einer Hin-Rück-Übersetzung und des Bilingual-Retest-Verfahrens ( n = 32) eine deutsche Version des SEQ (SEQ-d) erzeugt. In Studie 2 (Tennisspieler/innen, n = 116) zeigte sich jedoch eine vom Original abweichende Faktorstruktur, woraufhin der SEQ-d als dreidimensionale Kurzskala entwickelt wurde. Diese wurde in Studie 3 (Läufern/innen, n = 271) validiert. Die Kurzskala besitzt einen akzeptablen Fit (CFI = .950, RMSEA = .069, SRMR = .063) und eine interne Konsistenz von α = .84 (negative Emotionen), α = .86 (positive Emotionen), α = .87 (Anspannung). Durch Korrelationen mit anderen Emotionsmerkmalen konnte die konvergente Validität bestätigt werden. Die Kriteriumsvalidität wurde anhand wettkampf- und personenbezogener Zusatzparameter untersucht (bspw. Alter, Wettkampferfahrung…). Mit der deutschsprachigen Version des SEQ liegt ein ökonomisches und validiertes Messinstrument zur Erfassung vorwettbewerblicher Emotionen vor.
AU - Wetzel, Änne
AU - Weigelt, Matthias
AU - Klingsieck, Katrin B.
ID - 29112
JF - Diagnostica
SN - 0012-1924
TI - Übersetzung und Validierung einer deutschsprachigen Version des Sport Emotion Questionnaire (SEQ)
ER -
TY - JOUR
AB - Das Schreiben von wissenschaftlichen Texten ist mit einer Vielzahl von Herausforderungen verbunden, die die Bewältigung einer Schreibaufgabe häufig mühselig erscheinen lassen. Dieser Beitrag führt das wissenschaftliche Schreiben als eine Form des komplexen Problemlösens ein. Er betrachtet das wissenschaftliche Schreiben als ein rhetorisches Problem und zeigt auf, welche Ressourcen und Strategien im Rahmen des Schreibprozesses eingesetzt werden, um dieses Problem zu lösen. Der Fokus liegt dabei auf der Rolle der Selbstregulation beim wissenschaftlichen Schreiben. Aus prominenten Kompetenz- und Phasenmodellen des Schreibens abgeleitet, stellt der Beitrag grundlegende Strategien einer erfolgreichen Selbstregulation beim wissenschaftlichen Schreiben vor, die individuell eingesetzt werden können, um ins Schreiben zu kommen und im Schreiben zu bleiben.
AU - Klingsieck, Katrin B.
AU - Golombek, Christiane
ID - 29109
JF - HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung
TI - Schreibherausforderungen: Ins Schreiben kommen und im Schreiben bleiben –die Selbstregulation beim Schreiben wissenschaftlicher Texte in den Qualifizierungsphasen.
VL - 3
ER -
TY - CHAP
AU - Buhl, Heike M.
AU - Scharlau, Ingrid
AU - Patrzek, Justine
AU - Hiller, Sara
AU - Klingsieck, Katrin B.
ED - Krämer, Michael
ID - 31660
KW - Unterrichtsfach Psychologie
T2 - Psychologiedidaktik und Evaluation XIII
TI - Psychologie als Unterrichtsfach: Konzeption des Curriculums an der Universität Paderborn
ER -
TY - JOUR
AU - Svartdal, Frode
AU - Klingsieck, Katrin B.
AU - Steel, Piers
AU - Gamst-Klaussen, Thor
ID - 29111
JF - Personality and Individual Differences
SN - 0191-8869
TI - Measuring implemental delay in procrastination: Separating onset and sustained goal striving
ER -
TY - JOUR
AU - Svartdal, Frode
AU - Dahl, Tove I.
AU - Gamst-Klaussen, Thor
AU - Koppenborg, Markus
AU - Klingsieck, Katrin B.
ID - 29110
JF - Frontiers in Psychology
SN - 1664-1078
TI - How Study Environments Foster Academic Procrastination: Overview and Recommendations
ER -
TY - CHAP
AU - Luft, Sebastian
AU - Janes, Jered
ED - Burch, M
ED - McMullin, I
ID - 48813
T2 - Transcending Reason. Heidegger on Rationality,
TI - Die angebliche Frage nach dem ‘Sein des Seienden’: An Unknown Husserlian Response to Heidegger’s ‘Question of Being’
ER -
TY - BOOK
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
ID - 48912
SN - 978-3-948719-03-6
TI - Geschlecht als pädagogische Herausforderung?!
ER -
TY - CONF
AB - Recently, the source separation performance was greatly improved by time-domain audio source separation based on dual-path recurrent neural network (DPRNN). DPRNN is a simple but effective model for a long sequential data. While DPRNN is quite efficient in modeling a sequential data of the length of an utterance, i.e., about 5 to 10 second data, it is harder to apply it to longer sequences such as whole conversations consisting of multiple utterances. It is simply because, in such a case, the number of time steps consumed by its internal module called inter-chunk RNN becomes extremely large. To mitigate this problem, this paper proposes a multi-path RNN (MPRNN), a generalized version of DPRNN, that models the input data in a hierarchical manner. In the MPRNN framework, the input data is represented at several (>_ 3) time-resolutions, each of which is modeled by a specific RNN sub-module. For example, the RNN sub-module that deals with the finest resolution may model temporal relationship only within a phoneme, while the RNN sub-module handling the most coarse resolution may capture only the relationship between utterances such as speaker information. We perform experiments using simulated dialogue-like mixtures and show that MPRNN has greater model capacity, and it outperforms the current state-of-the-art DPRNN framework especially in online processing scenarios.
AU - Kinoshita, Keisuke
AU - von Neumann, Thilo
AU - Delcroix, Marc
AU - Nakatani, Tomohiro
AU - Haeb-Umbach, Reinhold
ID - 20766
T2 - Proc. Interspeech 2020
TI - Multi-Path RNN for Hierarchical Modeling of Long Sequential Data and its Application to Speaker Stream Separation
ER -
TY - CONF
AU - Gräßler, Iris
AU - Roesmann, Daniel
AU - Pottebaum, Jens
ID - 23518
T2 - Procedia Manufacturing - Proceedings of the 10th Conference on Learning Factories, CLF2020, Band 45; 16. - 17. Apr. 2020
TI - Traceable learning effects by use of digital adaptive assistance in production
VL - 45
ER -
TY - CONF
AU - Gräßler, Iris
AU - Pottebaum, Jens
AU - Scholle, Philipp
AU - Thiele, Henrik
ID - 23513
T2 - ISPIM Conference Proceedings; 7. - 10. Jun. 2020
TI - Innovation management and strategic planning of innovative self-preparednes and self-Protection services
ER -
TY - GEN
AU - Treder, Alexandra
ID - 48940
TI - Diskriminierung begegnen – Vielfalt gestalten : Veranstaltungsreihe von und für Studierende und Interessierte
ER -
TY - CONF
AB - Faults in the realization and usage of cyber-physical systems can cause significant security issues. Attackers might exploit vulnerabilities in the physical configurations, control systems, or accessibility through internet connections. For CPS, two challenges are combined: Firstly, discipline-specific security measures should be applied. Secondly, new measures have to be created to cover interdisciplinary impacts. For instance, faulty software configurations in cyber-physical production systems (CPPS) might allow attackers to manipulate the correct control of production processes impacting the quality of end products. From liability and publicity perspective, a worst-case scenario is that such a corrupted product is delivered to a customer. In this context, security-oriented fault-tolerance in Systems Engineering (SE) requires measures to evaluate interdisciplinary system designs with regard to potential scenarios of attacks. The paper at hand contributes a conceptual threat modelling approach to cover potential attack scenarios. The approach can be used to derive both system-level and discipline-specific security solutions. As an application case, issues are focused on which attackers intend to exploit vulnerabilities in a CPPS. The goal is to support systems engineers in verification and validation tasks regarding security-oriented fault-tolerance.
AU - Gräßler, Iris
AU - Bodden, Eric
AU - Pottebaum, Jens
AU - Geismann, Johannes
AU - Roesmann, Daniel
ID - 23521
T2 - Advanced, Contemporary Control, Advances in Intelligent Systems and Computing
TI - Security-Oriented Fault-Tolerance in Systems Engineering: A Conceptual Threat Modelling Approach for Cyber-Physical Production Systems
VL - 1196
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractThe value of models is well recognised in product and systems engineering. Modelling languages and diagrams are used to capture mental models and to handle model complexity. Literature research indicates that there are only very few approaches to utilise the potential of virtual and augmented reality for supporting tasks in model based (systems) engineering. The paper at hand contributes a new morphology of intuitive interaction for Immersive Abstraction as a holistic approach to extend that coverage. It presents a holistic framework to categorise solutions and future research directions.
AU - Gräßler, Iris
AU - Pottebaum, Jens
ID - 23468
JF - Proceedings of the Design Society: DESIGN Conference; 26. - 29. Okt. 2020
SN - 2633-7762
TI - Immersive Abstraction: A new Morphology of Intuitive Interaction with System Models
VL - Band 1
ER -
TY - CONF
AU - Gräßler, Iris
AU - Roesmann, Daniel
AU - Pottebaum, Jens
ID - 23520
SN - 978-3-936804-27-0
T2 - Frühjahrskongress 2020 - Digitaler Wandel, digitale Arbeit, digitaler Mensch?; 16. - 18. Mrz. 2020
TI - Entwicklung eines Prüfstands für die Bewertung von kompetenzbildenden Assistenzsystemen in Cyber-physischen Produktionssystemen
ER -
TY - CONF
AU - Gräßler, Iris
AU - Pottebaum, Jens
AU - Taplick, Patrick
AU - Roesmann, Daniel
AU - Kamann, Markus
ID - 23519
SN - 978-3-936804-27-0
T2 - Frühjahrskongress 2020 - Digitaler Wandel, digitale Arbeit, digitaler Mensch?; 16. - 18. Mrz. 2020
TI - Produktdatenbasiertes, arbeitsgebundenes Lernen für und mit Augmented Reality in der Instandhaltung
ER -
TY - JOUR
AU - Pottebaum, Jens
AU - Gräßler, Iris
ID - 23530
IS - (11-12)
JF - Konstruktion
TI - Informationsqualität in der Produktentwicklung: Modellbasiertes Systems Engineering mit expliziter Berücksichtigung von Unsicherheit
VL - 72 (11-12)
ER -
TY - GEN
AU - Meyberg, Sora
AU - Treder, Alexandra
ID - 48941
TI - Mit Methoden der Drama- und Erzählpädagogik Fremdsprachen lernen
ER -
TY - CHAP
AU - Schulze, Max
ED - Gliem, Vera
ED - Strsembski, Stephan
ID - 48963
KW - Editionen
KW - Kunst
KW - Fotografie
KW - Siebdruck
KW - Farbattentat
T2 - Provinz Editionen 2011-2020
TI - Hunger (Eduardo Chillida) und Swingcolor
ER -
TY - CHAP
AU - Schulze, Max
ED - Theewen, Gerhard
ID - 48957
SN - 978-3-89770-523-4
T2 - Salon #15
TI - Der Wunsch zu verschwinden
ER -
TY - BOOK
AU - Hartung, Olaf
ID - 29817
SN - 978-3-17-022637-1
TI - Museen und Geschichtsunterricht
ER -