TY - JOUR AB - Zusammenfassung. Die vorliegende Studie befasst sich mit der Übersetzung und Validierung des englischsprachigen Sport Emotion Questionnaire (SEQ; Jones et al., 2005 ), der vorwettbewerblichen Emotionen von Sporttreibenden misst. In einer ersten Teilstudie wurde mittels einer Hin-Rück-Übersetzung und des Bilingual-Retest-Verfahrens ( n = 32) eine deutsche Version des SEQ (SEQ-d) erzeugt. In Studie 2 (Tennisspieler/innen, n = 116) zeigte sich jedoch eine vom Original abweichende Faktorstruktur, woraufhin der SEQ-d als dreidimensionale Kurzskala entwickelt wurde. Diese wurde in Studie 3 (Läufern/innen, n = 271) validiert. Die Kurzskala besitzt einen akzeptablen Fit (CFI = .950, RMSEA = .069, SRMR = .063) und eine interne Konsistenz von α = .84 (negative Emotionen), α = .86 (positive Emotionen), α = .87 (Anspannung). Durch Korrelationen mit anderen Emotionsmerkmalen konnte die konvergente Validität bestätigt werden. Die Kriteriumsvalidität wurde anhand wettkampf- und personenbezogener Zusatzparameter untersucht (bspw. Alter, Wettkampferfahrung…). Mit der deutschsprachigen Version des SEQ liegt ein ökonomisches und validiertes Messinstrument zur Erfassung vorwettbewerblicher Emotionen vor. AU - Wetzel, Änne AU - Weigelt, Matthias AU - Klingsieck, Katrin B. ID - 29112 JF - Diagnostica SN - 0012-1924 TI - Übersetzung und Validierung einer deutschsprachigen Version des Sport Emotion Questionnaire (SEQ) ER - TY - JOUR AB - Das Schreiben von wissenschaftlichen Texten ist mit einer Vielzahl von Herausforderungen verbunden, die die Bewältigung einer Schreibaufgabe häufig mühselig erscheinen lassen. Dieser Beitrag führt das wissenschaftliche Schreiben als eine Form des komplexen Problemlösens ein. Er betrachtet das wissenschaftliche Schreiben als ein rhetorisches Problem und zeigt auf, welche Ressourcen und Strategien im Rahmen des Schreibprozesses eingesetzt werden, um dieses Problem zu lösen. Der Fokus liegt dabei auf der Rolle der Selbstregulation beim wissenschaftlichen Schreiben. Aus prominenten Kompetenz- und Phasenmodellen des Schreibens abgeleitet, stellt der Beitrag grundlegende Strategien einer erfolgreichen Selbstregulation beim wissenschaftlichen Schreiben vor, die individuell eingesetzt werden können, um ins Schreiben zu kommen und im Schreiben zu bleiben. AU - Klingsieck, Katrin B. AU - Golombek, Christiane ID - 29109 JF - HLZ – Herausforderung Lehrer*innenbildung TI - Schreibherausforderungen: Ins Schreiben kommen und im Schreiben bleiben –die Selbstregulation beim Schreiben wissenschaftlicher Texte in den Qualifizierungsphasen. VL - 3 ER - TY - CHAP AU - Buhl, Heike M. AU - Scharlau, Ingrid AU - Patrzek, Justine AU - Hiller, Sara AU - Klingsieck, Katrin B. ED - Krämer, Michael ID - 31660 KW - Unterrichtsfach Psychologie T2 - Psychologiedidaktik und Evaluation XIII TI - Psychologie als Unterrichtsfach: Konzeption des Curriculums an der Universität Paderborn ER - TY - JOUR AU - Svartdal, Frode AU - Klingsieck, Katrin B. AU - Steel, Piers AU - Gamst-Klaussen, Thor ID - 29111 JF - Personality and Individual Differences SN - 0191-8869 TI - Measuring implemental delay in procrastination: Separating onset and sustained goal striving ER - TY - JOUR AU - Svartdal, Frode AU - Dahl, Tove I. AU - Gamst-Klaussen, Thor AU - Koppenborg, Markus AU - Klingsieck, Katrin B. ID - 29110 JF - Frontiers in Psychology SN - 1664-1078 TI - How Study Environments Foster Academic Procrastination: Overview and Recommendations ER - TY - CHAP AU - Luft, Sebastian AU - Janes, Jered ED - Burch, M ED - McMullin, I ID - 48813 T2 - Transcending Reason. Heidegger on Rationality, TI - Die angebliche Frage nach dem ‘Sein des Seienden’: An Unknown Husserlian Response to Heidegger’s ‘Question of Being’ ER - TY - BOOK AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree ID - 48912 SN - 978-3-948719-03-6 TI - Geschlecht als pädagogische Herausforderung?! ER - TY - CONF AB - Recently, the source separation performance was greatly improved by time-domain audio source separation based on dual-path recurrent neural network (DPRNN). DPRNN is a simple but effective model for a long sequential data. While DPRNN is quite efficient in modeling a sequential data of the length of an utterance, i.e., about 5 to 10 second data, it is harder to apply it to longer sequences such as whole conversations consisting of multiple utterances. It is simply because, in such a case, the number of time steps consumed by its internal module called inter-chunk RNN becomes extremely large. To mitigate this problem, this paper proposes a multi-path RNN (MPRNN), a generalized version of DPRNN, that models the input data in a hierarchical manner. In the MPRNN framework, the input data is represented at several (>_ 3) time-resolutions, each of which is modeled by a specific RNN sub-module. For example, the RNN sub-module that deals with the finest resolution may model temporal relationship only within a phoneme, while the RNN sub-module handling the most coarse resolution may capture only the relationship between utterances such as speaker information. We perform experiments using simulated dialogue-like mixtures and show that MPRNN has greater model capacity, and it outperforms the current state-of-the-art DPRNN framework especially in online processing scenarios. AU - Kinoshita, Keisuke AU - von Neumann, Thilo AU - Delcroix, Marc AU - Nakatani, Tomohiro AU - Haeb-Umbach, Reinhold ID - 20766 T2 - Proc. Interspeech 2020 TI - Multi-Path RNN for Hierarchical Modeling of Long Sequential Data and its Application to Speaker Stream Separation ER - TY - CONF AU - Gräßler, Iris AU - Roesmann, Daniel AU - Pottebaum, Jens ID - 23518 T2 - Procedia Manufacturing - Proceedings of the 10th Conference on Learning Factories, CLF2020, Band 45; 16. - 17. Apr. 2020 TI - Traceable learning effects by use of digital adaptive assistance in production VL - 45 ER - TY - CONF AU - Gräßler, Iris AU - Pottebaum, Jens AU - Scholle, Philipp AU - Thiele, Henrik ID - 23513 T2 - ISPIM Conference Proceedings; 7. - 10. Jun. 2020 TI - Innovation management and strategic planning of innovative self-preparednes and self-Protection services ER - TY - GEN AU - Treder, Alexandra ID - 48940 TI - Diskriminierung begegnen – Vielfalt gestalten : Veranstaltungsreihe von und für Studierende und Interessierte ER - TY - CONF AB - Faults in the realization and usage of cyber-physical systems can cause significant security issues. Attackers might exploit vulnerabilities in the physical configurations, control systems, or accessibility through internet connections. For CPS, two challenges are combined: Firstly, discipline-specific security measures should be applied. Secondly, new measures have to be created to cover interdisciplinary impacts. For instance, faulty software configurations in cyber-physical production systems (CPPS) might allow attackers to manipulate the correct control of production processes impacting the quality of end products. From liability and publicity perspective, a worst-case scenario is that such a corrupted product is delivered to a customer. In this context, security-oriented fault-tolerance in Systems Engineering (SE) requires measures to evaluate interdisciplinary system designs with regard to potential scenarios of attacks. The paper at hand contributes a conceptual threat modelling approach to cover potential attack scenarios. The approach can be used to derive both system-level and discipline-specific security solutions. As an application case, issues are focused on which attackers intend to exploit vulnerabilities in a CPPS. The goal is to support systems engineers in verification and validation tasks regarding security-oriented fault-tolerance. AU - Gräßler, Iris AU - Bodden, Eric AU - Pottebaum, Jens AU - Geismann, Johannes AU - Roesmann, Daniel ID - 23521 T2 - Advanced, Contemporary Control, Advances in Intelligent Systems and Computing TI - Security-Oriented Fault-Tolerance in Systems Engineering: A Conceptual Threat Modelling Approach for Cyber-Physical Production Systems VL - 1196 ER - TY - JOUR AB - AbstractThe value of models is well recognised in product and systems engineering. Modelling languages and diagrams are used to capture mental models and to handle model complexity. Literature research indicates that there are only very few approaches to utilise the potential of virtual and augmented reality for supporting tasks in model based (systems) engineering. The paper at hand contributes a new morphology of intuitive interaction for Immersive Abstraction as a holistic approach to extend that coverage. It presents a holistic framework to categorise solutions and future research directions. AU - Gräßler, Iris AU - Pottebaum, Jens ID - 23468 JF - Proceedings of the Design Society: DESIGN Conference; 26. - 29. Okt. 2020 SN - 2633-7762 TI - Immersive Abstraction: A new Morphology of Intuitive Interaction with System Models VL - Band 1 ER - TY - CONF AU - Gräßler, Iris AU - Roesmann, Daniel AU - Pottebaum, Jens ID - 23520 SN - 978-3-936804-27-0 T2 - Frühjahrskongress 2020 - Digitaler Wandel, digitale Arbeit, digitaler Mensch?; 16. - 18. Mrz. 2020 TI - Entwicklung eines Prüfstands für die Bewertung von kompetenzbildenden Assistenzsystemen in Cyber-physischen Produktionssystemen ER - TY - CONF AU - Gräßler, Iris AU - Pottebaum, Jens AU - Taplick, Patrick AU - Roesmann, Daniel AU - Kamann, Markus ID - 23519 SN - 978-3-936804-27-0 T2 - Frühjahrskongress 2020 - Digitaler Wandel, digitale Arbeit, digitaler Mensch?; 16. - 18. Mrz. 2020 TI - Produktdatenbasiertes, arbeitsgebundenes Lernen für und mit Augmented Reality in der Instandhaltung ER - TY - JOUR AU - Pottebaum, Jens AU - Gräßler, Iris ID - 23530 IS - (11-12) JF - Konstruktion TI - Informationsqualität in der Produktentwicklung: Modellbasiertes Systems Engineering mit expliziter Berücksichtigung von Unsicherheit VL - 72 (11-12) ER - TY - GEN AU - Meyberg, Sora AU - Treder, Alexandra ID - 48941 TI - Mit Methoden der Drama- und Erzählpädagogik Fremdsprachen lernen ER - TY - CHAP AU - Schulze, Max ED - Gliem, Vera ED - Strsembski, Stephan ID - 48963 KW - Editionen KW - Kunst KW - Fotografie KW - Siebdruck KW - Farbattentat T2 - Provinz Editionen 2011-2020 TI - Hunger (Eduardo Chillida) und Swingcolor ER - TY - CHAP AU - Schulze, Max ED - Theewen, Gerhard ID - 48957 SN - 978-3-89770-523-4 T2 - Salon #15 TI - Der Wunsch zu verschwinden ER - TY - BOOK AU - Hartung, Olaf ID - 29817 SN - 978-3-17-022637-1 TI - Museen und Geschichtsunterricht ER -