TY - JOUR
AU - Darup, Moritz Schulze
ID - 35561
IS - 2
JF - IFAC-PapersOnLine
KW - Control and Systems Engineering
SN - 2405-8963
TI - Encrypted MPC based on ADMM real-time iterations
VL - 53
ER -
TY - CONF
AU - Schluter, Nils
AU - Schulze Darup, Moritz
ID - 35555
T2 - 2020 59th IEEE Conference on Decision and Control (CDC)
TI - Encrypted explicit MPC based on two-party computation and convex controller decomposition
ER -
TY - JOUR
AU - Dragicevic, Tomislav
AU - Parisio, Alessandra
AU - Rodriguez, Jose
AU - Jones, Colin
AU - Quevedo, Daniel
AU - Ferrarini, Luca
AU - Preindl, Matthias
AU - Shafiee, Qobad
AU - Morstyn, Thomas
ID - 35589
IS - 2
JF - IEEE Transactions on Energy Conversion
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Energy Engineering and Power Technology
SN - 0885-8969
TI - Guest Editorial Model Predictive Control in Energy Conversion Systems
VL - 36
ER -
TY - JOUR
AB - In der Debatte um das Verhältnis zwischen Theorie und Praxis wird der Reflexionskompetenz angehender Lehrpersonen eine große Bedeutung zugeschrieben, da sie vielfach als Vermittlungsinstanz zwischen theoreti-schem Wissen und praktischen Handlungserfahrungen verstanden wird (z.B. Häcker, 2017). Anknüpfend an kompetenztheoretische Rahmenmodelle (von Aufschnaiter, Fraij & Kost, 2019; Blömeke, Gustafson & Shavelson, 2015) sowie ein kognitiv-psychologisches Reflexionsverständnis (Aeppli & Lötscher, 2016; Korthagen, 2001) werden im vorliegenden Beitrag Ergebnisse einer Untersuchung zum Zusammenhang von Wissen und Reflexion berichtet. In einer Stichprobe von N=295 Lehramtsstudierenden aller Schulformen wurden das bildungswissenschaftliche Professionswissen mittels eines Wissenstests, reflexionsbezogene affektiv-motivationale Dispositionen durch Selbsteinschätzungsskalen sowie reflexionsbezogene Performanz mit Hilfe schriftlicher Situationsvignetten erfasst. Durch Korrelations- und Regressionsanalysen können signifikante, positive Zusammenhänge zwischen dem Wissen der Studierenden, der subjektiven Einschätzung der Relevanz von Reflexion im Lehramtsstudium, ihren reflexionsbezogenen Selbstwirksamkeitserwartungen sowie der reflexionsbezogenen Performanz nachgewiesen werden. In den Regressionsanalysen zeigt sich ein Effekt ausschließlich bzgl. des bildungswissenschaftlichen Wissens auf die reflexionsbezogene Performanz der Studierenden.
AU - Stender, Jana
AU - Watson, Christina
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Schaper, Niclas
ID - 24738
JF - Herausforderung Lehrer* innenbildung-Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion
TI - Wie hängen bildungswissenschaftliches Professionswissen, Einstellungen zu Reflexion und die Reflexionsperformanz angehender Lehrpersonen zusammen?
ER -
TY - CONF
AU - Stender, Jana
ID - 24757
TI - Wissen & Reflexion im Lehramtsstudium – Ergebnisse zum Verhältnis von Professionswissen und der Reflexionskompetenz angehender Lehrpersonen“ Einzelbeitrag auf der Jahrestagung der DGFE-Sektion Schulpädagogik Reflexion & Reflexivität in Unterricht.
ER -
TY - CONF
AU - Stender, Jana
AU - Watson, Christina
ID - 24754
TI - Reflexion ist erzwungenes Nachdenken – Ein Beitrag zum Reflexionsverständnis Lehramtsstudierender. Einzelbeitrag auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung (AEPF).
ER -
TY - GEN
AB - We consider the joint design of control and scheduling under stochastic
Denial-of-Service (DoS) attacks in the context of networked control systems. A
sensor takes measurements of the system output and forwards its dynamic state
estimates to a remote controller over a packet-dropping link. The controller
determines the optimal control law for the process using the estimates it
receives. An attacker aims at degrading the control performance by increasing
the packet-dropout rate with a DoS attack towards the sensor-controller
channel. We assume both the controller and the attacker are rational in a
game-theoretic sense and establish a partially observable stochastic game to
derive the optimal joint design of scheduling and control. Using dynamic
programming we prove that the control and scheduling policies can be designed
separately without sacrificing optimality, making the problem equivalent to a
complete information game. We employ Nash Q-learning to solve the problem and
prove that the solution is guaranteed to constitute an $\epsilon$-Nash
equilibrium. Numerical examples are provided to illustrate the tradeoffs
between control performance and communication cost.
AU - Lu, Jingyi
AU - Quevedo, Daniel E.
ID - 35588
T2 - arXiv:2103.05893
TI - A Jointly Optimal Design of Control and Scheduling in Networked Systems under Denial-of-Service Attacks
ER -
TY - JOUR
AU - Hanusch, Maximilian
ID - 34818
JF - Differential Geometry and its Applications
KW - Geometry and Topology
KW - Analysis
SN - 0926-2245
TI - Symmetries of analytic curves
VL - 74
ER -
TY - JOUR
AB - Die CoViD-19-Pandemie ab Frühjahr 2020 und die pandemiebedingten Kontaktbeschränkungen hatten erhebliche Auswirkungen auf die studienbegleitenden Praxisphasen im Lehramtsstudium. Studierende, die ihr Praxissemester im Sommersemester 2020 absolvierten, waren in der Folge erheblich von Einschränkungen sowohl während der universitären Begleitveranstaltungen als auch in den Praxisschulen betroffen. Durch die überwiegende Umstellung von Präsenzformaten zu digitalem Lehren und Lernen auf Distanz ist die Annahme naheliegend, dass Studierende vermehrt die Möglichkeit hatten, Erfahrungen mit digitalen Lernformaten zu machen. Anhand einer Sekundäranalyse der Befragung einer Kohorte von Praxissemesterstudierenden der Universität Paderborn (N=362) kann allerdings gezeigt werden, dass der erwartete Möglichkeitsraum für eine digitale Professionalisierung keineswegs ausgeschöpft bzw. überhaupt genutzt wurde. Vielmehr zeigte sich, dass angehende Lehrpersonen digitale Medien vor allem dann in den eigenen Unterricht einbetten, wenn diese in der mentoriellen Begleitung thematisiert wurde oder während Hospitationen beobachtet werden konnte. Zudem deuten die Analysen an, dass ungünstige Professionalisierungsbedingungen an den Praxisschulen nur bedingt durch die universitären Anteile der Praxisphasen aufgefangen werden konnten. Für die Gestaltung der universitären Lehrpersonenausbildung ergibt sich daher u. a. die Notwendigkeit einer intensiveren Kooperation zwischen den verschiedenen Akteuren der drei Phasen der Lehrpersonenbildung.
AU - Schwabl, Franziska
AU - Vogelsang, Christoph
ID - 35519
JF - MedienPädagogik - Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung
TI - CoViD-19 als Katalysator für die digitale Professionalisierung angehender Lehrpersonen? Analysen am Beispiel des Praxissemesters
VL - 40
ER -
TY - GEN
AU - Rüther, Moritz Johannes
AU - Schulze, Dietmar
AU - Schmid, Hans-Joachim
ID - 30225
TI - Flowability Measurements of Different SLS Materials at Elevated Temperatures with a Modified Schulze Ring Shear Tester
ER -
TY - GEN
AU - Rüther, Moritz Johannes
ID - 24580
TI - Adaption of a PGSS-System for the production of SLS-Materials
ER -
TY - JOUR
AU - Laubenstein, Désirée
AU - Scheer, D.
ID - 35767
JF - In: Emotionale und Soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen, ESE 3,
TI - Praxis-Forschungs-Netzwerke am Beispiel des Projekts „Geschwisterklassen“
ER -
TY - JOUR
AU - Laubenstein, Désirée
AU - Scheer, D.
ID - 35762
JF - In: Sonderpädagogische Förderung heute, 66. Jahrgang, Nr. 2,
TI - Optimierung von Organisationsstrukturen für die emotionale und soziale Entwicklung?
ER -
TY - GEN
AU - Siemer, Jan Niklas
ID - 32401
TI - Lattice reductions and their applications to cryptographic systems
ER -
TY - CONF
AU - Zdoupas, Philippos
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35782
TI - Selbstkonzept und Klassenlehrkraftverhalten - Befunde vergleichender Analysen zu Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf in der emotionalen und sozialen Entwicklung.
ER -
TY - JOUR
AU - Stenzel, Nadja
AU - Müller, Mareike
AU - Drumm, Sandra
ID - 35798
IS - 2021
JF - Informationen Deutsch als Fremdsprache 48
TI - Digitale Räume geben und nehmen: Unterrichtsinteraktion in DSH-Kursen während der COVID-19-Pandemie.
VL - 48
ER -
TY - GEN
AU - Anonymous, Anonymous
ID - 32400
TI - Performance Analysis of FHE Libraries
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractColloidal nanosphere monolayers—used as a lithography mask for site-controlled material deposition or removal—offer the possibility of cost-effective patterning of large surface areas. In the present study, an automated analysis of scanning electron microscopy (SEM) images is described, which enables the recognition of the individual nanospheres in densely packed monolayers in order to perform a statistical quantification of the sphere size, mask opening size, and sphere-sphere separation distributions. Search algorithms based on Fourier transformation, cross-correlation, multiple-angle intensity profiling, and sphere edge point detection techniques allow for a sphere detection efficiency of at least 99.8%, even in the case of considerable sphere size variations. While the sphere positions and diameters are determined by fitting circles to the spheres edge points, the openings between sphere triples are detected by intensity thresholding. For the analyzed polystyrene sphere monolayers with sphere sizes between 220 and 600 nm and a diameter spread of around 3% coefficients of variation of 6.8–8.1% for the opening size are found. By correlating the mentioned size distributions, it is shown that, in this case, the dominant contribution to the opening size variation stems from nanometer-scale positional variations of the spheres.
AU - Riedl, Thomas
AU - Lindner, Jörg
ID - 34054
IS - 1
JF - Microscopy and Microanalysis
KW - Instrumentation
SN - 1431-9276
TI - Automated SEM Image Analysis of the Sphere Diameter, Sphere-Sphere Separation, and Opening Size Distributions of Nanosphere Lithography Masks
VL - 28
ER -
TY - JOUR
AU - Fang, Dengyang
AU - Zazzi, Andrea
AU - Müller, Juliana
AU - Daniel, Drayß
AU - Füllner, Christoph
AU - Marin-Palomo, Pablo
AU - Mashayekh, Ali Tabatabaei
AU - Das, Arka Dipta
AU - Weizel, Maxim
AU - Gudyriev, Sergiy
AU - Freude, Wolfgang
AU - Randel, Sebastian
AU - Scheytt, J. Christoph
AU - Witzens, Jeremy
AU - Koos, Christian
ID - 29212
JF - OSA Technical Digest
SN - 978-1-943580-86-6
TI - Optical Arbitrary Waveform Measurement (OAWM) on the Silicon Photonic Platform
ER -
TY - JOUR
AU - De, Souvaraj
AU - Singh, Karanveer
AU - Kress, Christian
AU - Das, Ranjan
AU - Schwabe, Tobias
AU - Preußler, Stefan
AU - Kleine-Ostmann, Thomas
AU - Scheytt, J. Christoph
AU - Schneider, Thomas
ID - 29202
IS - 21
JF - IEEE Photonics Technology Letters
TI - Roll-Off Factor Analysis of Optical Nyquist Pulses Generated by an On-Chip Mach-Zehnder Modulator
VL - 33
ER -
TY - JOUR
AU - Rogge, Tim
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Pollmeier, Pascal
ID - 29189
JF - Seminar
SN - 1431-2859
TI - Wie erleben Lehramtsstudierende unterschiedliche Feedbacksituationen im Praxissemester? – Analysen auf Basis einer Interviewstudie zum Einsatz von Unterrichtsvideografien
VL - 4
ER -
TY - CHAP
AU - Krämer, Anike
ID - 35877
SN - 978-3-98634-117-6
T2 - Trans* und Inter* Studies - Aktuelle Forschungsbeiträge aus dem deutschsprachigen Raum
TI - Die Konstruktion der medizinischen Deutungsmacht auf Inter*
ER -
TY - CHAP
AU - Krämer, Anike
AU - Sabisch, Katja
ID - 35881
SN - 978-3-8376-5341-0
T2 - Geschlecht: divers. Die "Dritte Option" im Personenstandsgesetz - Perspektiven für die Soziale Arbeit
TI - Making Biological Binarity - Geschlechtszuweisende (Genital-)Operationen bei intergeschlechtlichen Kinden
ER -
TY - CHAP
AU - Krämer, Anike
ID - 35882
SN - 978-3-7799-6281-6
T2 - Gewissheit. Beiträge und Debatten zum 3. Sektionskongress der Wissenssoziologie
TI - Die (Un)Gewissheit der Zweigeschlechtlichkeit. Aushandlungen von Eltern intergeschlechtlicher Kinder
ER -
TY - BOOK
AU - Krämer, Anike
ID - 35876
SN - 2626-0379
TI - Geschlecht als Zäsur. Zum Alltagserleben von Eltern intergeschlechtlicher Kinder
ER -
TY - GEN
AU - Krämer, Anike
ID - 35886
T2 - Frankfurter Rundschau
TI - Anderssein akzeptieren
ER -
TY - CHAP
AU - Albers, Timm
AU - Filipiak, Agnes
AU - Franzen, Katja
AU - Hellmich, Frank
ED - Schimek, Bernhard
ED - Kremsner, Gertraud
ED - Proyer, Michelle
ED - Grubich, Rainer
ED - Paudel, Florentine
ED - Grubich-Müller, Regina
ID - 35774
T2 - Grenzen. Gänge. Zwischen. Welten. Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung
TI - Kompetenzentwicklung im inklusiven Unterricht (KinU) – eine internationale Perspektive
ER -
TY - JOUR
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Hellmich, Frank
ID - 35887
IS - 4
JF - Empirische Pädagogik
TI - Kooperation von Lehrkräften im inklusiven Unterricht
VL - 35
ER -
TY - GEN
AB - Network and service coordination is important to provide modern services consisting of multiple interconnected components, e.g., in 5G, network function virtualization (NFV), or cloud and edge computing. In this paper, I outline my dissertation research, which proposes six approaches to automate such network and service coordination. All approaches dynamically react to the current demand and optimize coordination for high service quality and low costs. The approaches range from centralized to distributed methods and from conventional heuristic algorithms and mixed-integer linear programs to machine learning approaches using supervised and reinforcement learning. I briefly discuss their main ideas and advantages over other state-of-the-art approaches and compare strengths and weaknesses.
AU - Schneider, Stefan Balthasar
ID - 35889
KW - nfv
KW - coordination
KW - machine learning
KW - reinforcement learning
KW - phd
KW - digest
TI - Conventional and Machine Learning Approaches for Network and Service Coordination
ER -
TY - CHAP
AU - Asmacher, Judith
AU - Borowoski, Damaris
AU - Böttger, Lydia
AU - Islinger, Günter
AU - Robers, Christin
ED - Asmacher, Judith
ED - Serrand, Catherine
ED - Roll, Heike
ID - 32059
SN - 978-3-8309-4303-7
T2 - Universitäre Weiterbildungen im Handlungsfeld von Deutsch als Zweitsprache
TI - Zur Wirkung der universitären DaZ-Weiterbildungen an den Standorten Duisburg-Essen, Münster und Paderborn. Auswertung von schriftlichen Reflexionen teilnehmender Lehrkräfte
ER -
TY - CHAP
AU - Groh, Olga
AU - Böttger, Lydia
AU - Niederhaus, Constanze
ED - Asmacher, Judith
ED - Serrand, Catherine
ED - Roll, Heike
ID - 35899
SN - 978-3-8309-4303-7
T2 - Universitäre Weiterbildungen im Handlungsfeld von Deutsch als Zweitsprache
TI - Einflüsse einer Sprachlernerfahrung auf die Professionalisierung angehender DaF/DaZ-Lehrkräfte. Ergebnisse einer Analyse von Portfolioeinträgen und Ableitung eines Modells
ER -
TY - JOUR
AU - Kruse, Stephan
AU - Gudyriev, Sergiy
AU - Kneuper, Pascal
AU - Schwabe, Tobias
AU - Kurz, Heiko G.
AU - Scheytt, Christoph
ID - 23991
IS - 6
JF - IEEE Microwave and Wireless Components Letters
TI - Silicon Photonic Radar Transmitter IC for mm-Wave Large Aperture MIMO Radar Using Optical Clock Distribution
VL - 31
ER -
TY - CHAP
AU - Biehler, Rolf
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35720
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Mathematikvorkurse als Brücke in das Studium–Einführung
ER -
TY - JOUR
AU - Weizel, Maxim
AU - Scheytt, J. Christoph
AU - Kärtner, Franz X.
AU - Witzens, Jeremy
ID - 23476
JF - Optics Express
SN - 1094-4087
TI - Optically clocked switched-emitter-follower THA in a photonic SiGe BiCMOS technology
ER -
TY - CHAP
AU - Biehler, Rolf
AU - Eichler, Andreas
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Rach, Stefanie
AU - Schaper, Niclas
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35730
SN - 2197-8751
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Einführung: Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik – praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert
ER -
TY - JOUR
AU - Biehler, Rolf
AU - Fleischer, Yannik
ID - 35737
JF - Teaching Statistics
KW - Education
KW - Statistics and Probability
SN - 0141-982X
TI - Introducing students to machine learning with decision trees using CODAP and Jupyter Notebooks
VL - 43
ER -
TY - BOOK
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35734
SN - 2197-8751
TI - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik
ER -
TY - CHAP
AU - Frischemeier, Daniel
AU - Podworny, Susanne
AU - Biehler, Rolf
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35752
SN - 2197-8751
T2 - Konzepte und Studien Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematikzur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Integration fachwissenschaftlicher und fachdidaktischer Komponenten in der Lehramtsausbildung Mathematik Grundschule am Beispiel einer Veranstaltung zur Leitidee „Daten, Häufigkeit und Wahrscheinlichkeit“
ER -
TY - CHAP
AU - Fleischmann, Yael
AU - Biehler, Rolf
AU - Gold, Alexander
AU - Mai, Tobias
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35746
SN - 2197-8751
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Integration digitaler Lernmaterialien in die Präsenzlehre am Beispiel des Mathematikvorkurses für Ingenieure an der Universität Paderborn
ER -
TY - JOUR
AU - Frischemeier, Daniel
AU - Biehler, Rolf
AU - Podworny, Susanne
AU - Budde, Lea
ID - 35751
IS - S1
JF - Teaching Statistics
KW - Education
KW - Statistics and Probability
SN - 0141-982X
TI - A first introduction to data science education in secondary schools: Teaching and learning about data exploration withCODAPusing survey data
VL - 43
ER -
TY - JOUR
AU - Biehler, Rolf
AU - Weigand, Hans-Georg
ID - 35744
IS - 228
JF - mathematik lehren
TI - 3D-Geometrie–virtuell und real
VL - 2021
ER -
TY - CHAP
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Biehler, Rolf
AU - Blum, Werner
AU - Achmetli, Kay
AU - Rode, Jana
AU - Krawitz, Janina
AU - Schukajlow, Stanislaw
AU - Bender, Peter
AU - Haase, Jürgen
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35757
SN - 2197-8751
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Fachwissen zur Arithmetik bei Grundschullehramtsstudierenden – Entwicklung im ersten Semester und Veränderungen durch eine Lehrinnovation
ER -
TY - CHAP
AU - Gold, Alexander
AU - Fleischmann, Yael
AU - Mai, Tobias
AU - Biehler, Rolf
AU - Kempen, Leander
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35755
SN - 2197-8751
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Die Online-Lernmaterialien im Online-Mathematikvorkurs studiVEMINT: Konzeption und Ergebnisse von Nutzer- und Evaluationsstudien
ER -
TY - CHAP
AU - Kempen, Leander
AU - Biehler, Rolf
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35776
SN - 2197-8751
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Design-Based Research in der Hochschullehre am Beispiel der Lehrveranstaltung „Einführung in die Kultur der Mathematik“
ER -
TY - JOUR
AU - Höper, Lukas
AU - Malin, Leah
AU - Biehler, Rolf
ID - 35761
IS - 228
JF - mathematik lehren
TI - Schatten von 3D-Objekten: Modellierung mit GeoGebra 3D und Anwendungen in der Computergrafik
VL - 2021
ER -
TY - JOUR
AU - Hüsing, Sven
AU - Weiser, Niklas
AU - Biehler, Rolf
ID - 35763
IS - 228
JF - mathematik lehren
TI - Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion
VL - 2021
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractThe aim of the special issue is to bring together important current international research on innovative teaching and learning practices in mathematics in engineering education, and to develop deeper understandings of the characteristics of current teaching and learning practices that can inform the design and implementation of future innovative practice. The focus of this review paper is to provide a state-of-the-art overview of this emerging field at the cross-roads between mathematics and engineering education, in addition to introducing the papers of this special issue. To guide this paper, we posed three review questions: (1) How can current (teaching/learning/study) practices of mathematics in engineering education be characterized with a view towards innovation?; (2) What are the ‘resources’ (cognitive, material, digital, social) used, and what are those that appear also well suited for innovative courses?; (3) What are promising innovative practices in mathematics in engineering education, and what are the implications for curriculum reform? Looking back across the studies we summarized in the review, we conclude that they are lagging behind the more fundamental changes that are happening in engineering education, whilst addressing selected aspects of innovative changes within the current system of engineering education. At the same time, the nine papers of this special issue contribute new perspectives for innovative practices in mathematics in engineering education, for a better understanding of current practices and for future research.
AU - Pepin, Birgit
AU - Biehler, Rolf
AU - Gueudet, Ghislaine
ID - 35778
IS - 2
JF - International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education
KW - Education
KW - Mathematics (miscellaneous)
SN - 2198-9745
TI - Mathematics in Engineering Education: a Review of the Recent Literature with a View towards Innovative Practices
VL - 7
ER -
TY - JOUR
AU - Podworny, Susanne
AU - Biehler, Rolf
ID - 35781
IS - 4
JF - Mathematical Thinking and Learning
KW - Developmental and Educational Psychology
KW - Education
KW - General Mathematics
SN - 1098-6065
TI - The process of actively building a model for a randomization test – insights into learners’ modeling activities based on a case study
VL - 24
ER -
TY - CHAP
AU - Winsløw, Carl
AU - Biehler, Rolf
AU - Jaworski, Barbara
AU - Rønning, Frode
AU - Wawro, Megan
ED - Durand-Guerrier, V.
ED - Hochmuth, R.
ED - Nardi, E.
ED - Winsløw, C.
ID - 35704
SN - 9780429346859
T2 - Research and Development in University Mathematics Education
TI - Education and professional development of university mathematics teachers
ER -
TY - GEN
AU - Hartmann, Alexandra
ID - 36006
IS - 3-4
KW - Materials Chemistry
KW - Economics and Econometrics
KW - Media Technology
KW - Forestry
SN - 1865-7249
T2 - Kritikon Litterarum
TI - Ashe, Bertram D.; Saal, Ilka (eds.). Slavery and the Post-Black Imagination. Seattle: Washington University Press, 2020. 248 pp.
VL - 48
ER -