TY - CHAP
AU - Büker, Petra
AU - Kamin, Anna-Maria
AU - Oevel, Gudrun
AU - Glawe, Katrin
AU - Knurr, Moritz
AU - Menke, Insa
AU - Ogrodowski, Jana
AU - Schaper, Franziska
ED - Wollersheim, Hans Werner
ED - Pengel, Norbert
ID - 37731
T2 - Bildung in der digitalen Transformation
TI - inklud.nrw – eine fallbasierte Lehr-/Lernumgebung zum Erwerb inklusions- und digitalisierungsbezogener Kompetenzen in der Lehrer:innenbildung
ER -
TY - CONF
AB - Oktober 2021
AU - Büker, Petra
AU - Glawe, Katrin
AU - Kamin, Anna-Maria
AU - Knurr, Moritz
AU - Menke, Insa
AU - Oevel, Gudrun
AU - Ogrodowski, Jana
AU - Schaper, Franziska
ID - 40501
TI - inklud.nrw – eine fallbasierte Lehr-/Lernumgebung zum Erwerb inklusions- und digitalisierungsbezogener Kompetenzen in der Lehrer:innenbildung. Workshop im Rahmen der 29. Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft (GMW) mit dem Themenschwerpunkt: „Bildung in der digitalen Transformation“ an der Universität Leipzig. Online
ER -
TY - CONF
AB - September 2021
AU - Büker, Petra
AU - Erlenkötter, Teresa
AU - Glawe, Katrin
AU - Kamin, Anna-Maria
AU - Knurr, Moritz
AU - Menke, Insa
AU - Oevel, Gudrun
AU - Ogrodowski, Jana
AU - Schaper, Franziska
AU - Stets, Mona
ID - 40497
TI - Inklusion und Digitalisierung im OER-Format: Theorie, Konzept und Erprobung einer fallbasierten Lehr-/Lernumgebung für die Lehrer*innenbildung. Symposiums-Beitrag im Rahmen der Tagung „Inklusion digital – Chancen und Herausforderungen inklusiver Bildung im Kontext von Digitalisierung“ an der Universität zu Köln
ER -
TY - CONF
AB - Mai 2021
AU - Büker, Petra
AU - Brinker, Insa
AU - Glawe, Katrin
AU - Ogrodowski, Jana
ID - 40487
TI - Inklud-e: Professionalisierung für Inklusion im Lehramtsstudium durch multimediale Formen der Fallarbeit. Posterbeitrag / Infostand am Tag der Lehre „Heterogenität in der Hochschullehre. Neue Chancen durch Digitalisierung?" an der Universität Paderborn. Online
ER -
TY - CONF
AB - Mai 2021
AU - Büker, Petra
AU - Brinker, Insa
AU - Glawe, Katrin
AU - Ogrodowski, Jana
ID - 40490
TI - inklud.nrw: Inklusion und Digitalisierung in der Lehrer*innenbildung im OER-Format. Posterbeitrag / Infostand am Tag der Lehre „Heterogenität in der Hochschullehre. Neue Chancen durch Digitalisierung?" an der Universität Paderborn. Online
ER -
TY - JOUR
AU - Höke, Julia
AU - Büker, Petra
AU - Ogrodowski, Jana
ID - 40517
IS - 3
JF - Diskurs Kindheits- und Jugendforschung/Discourse. Journal of Childhood and Adolescence Research
TI - Paderborner Qualitätsstern (PQ³) zur Einschätzung der Kooperation im Übergang Kita – Grundschule. Ein Selbstevaluationsinstrument für multiprofessionelle und institutionsübergreifende Zusammenarbeit
VL - 16
ER -
TY - CONF
AB - September 2021
Symposium gemeinsam organisiert mit Bea Bloh, Stephanie van Ophuysen, Hannah Pfänder, Katharina Sartory und Sina Schürer.
AU - Büker, Petra
AU - Ogrodowski, Jana
ID - 40491
TI - Mit Viert- und Fünftklässler:innen den Übergang von der Grundschule in die weiterführende Schule reflektieren: Einblicke in eine längsschnittliche Kinderbefragung. Beitrag im Rahmen des Symposiums: Die Gestaltung des Übergangs von der Grundschule zur weiterführenden Schule: Entwicklungen, Konzepte und neue Perspektiven aus aktuellen Studien an der DGfE-Sektionstagung Schulpädagogik an der Universität Osnabrück
ER -
TY - CHAP
AU - Büker, Petra
AU - Höke, Julia
AU - Ogrodowski, Jana
ED - Dockett, Sue
ED - Perry, Bob
ID - 37729
T2 - Evaluation Transition to School Programs: Learning from Research and Practice.
TI - Paderborner Qualitätsstern (PQ³): Self-evaluation of transition to school programs for educators and teachers
ER -
TY - CONF
AB - September 2021
AU - Büker, Petra
AU - Höke, Julia
AU - Ogrodowski, Jana
ID - 40500
TI - Paderborner Qualitätsstern (PQ³) - To access the cooperation during the transition from kindergarten to primary school. Symposiumsbeitrag im Rahmen der 30 th EECERA conference - European Early Childhood Research Association. Online
ER -
TY - CONF
AU - Beule, Felix
AU - Teutenberg, Dominik
AU - Meschut, Gerson
ID - 50598
TI - Untersuchung des Einflusses von Relativverschiebungen während der Aushärtung auf die mechanischen Eigenschaften von Klebverbindungen
ER -
TY - JOUR
AU - Büker, Petra
AU - Hüpping, Birgit
AU - Fernhomberg, Hannah Marie
ID - 37601
JF - Grundschule aktuell
TI - Kinder als Forscher*innen in eigener und gemeinsamer Sache. Wege zu einer neuen Qualität kinderrechtebasierter Partizipation
VL - 153
ER -
TY - BOOK
ED - Albus, Vanessa
ED - Glitza, Ralf
ID - 50637
TI - Kulturelle Phänomene und philosophische Herausforderungen. Impulse für Bildungsprozesse in Theorie und Praxis
ER -
TY - BOOK
ED - Albus, Vanessa
ID - 50638
TI - Ehre, Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik
VL - 3
ER -
TY - CONF
AU - Krauter, Stefan
AU - Böcker, Joachim
AU - Freitag, Christine
AU - Hehenkamp, Burkhard
AU - Hilleringmann, Ulrich
AU - Temmen, Katrin
AU - Klaus, Tobias
AU - Rohrer, Nicolaus
AU - Lehmann, Sven
ID - 22218
KW - Art-D
KW - Afrika
KW - Resilienz
KW - Resilience
KW - Grid stability
KW - robustness
KW - microgrids
SN - 978-3-948176-14-3
T2 - Tagungsband des 36. PV-Symposiums, 18.-26 Mai 2021
TI - Projekt Art-D Grids: Nachhaltige und stabile Microgrids in Afrika - eine Plattform für Forschung und Lehre für die Entwicklung
ER -
TY - CHAP
AU - Albus, Vanessa
ED - Albus, Vanessa
ED - Glitza, Ralf
ID - 50702
T2 - Kulturelle Phänomene und philosophische Herausforderungen. Impulse für Bildungsprozesse in Theorie und Praxis
TI - Auf Spurensuche einer interkulturellen Philosophiedidaktik
ER -
TY - CHAP
AU - Albus, Vanessa
ED - Albus, Vanessa
ED - Glitza, Ralf
ID - 50701
T2 - Kulturelle Phänomene und philosophische Herausforderungen. Impulse für Bildungsprozesse in Theorie und Praxis
TI - Einleitung
ER -
TY - JOUR
AU - Albus, Vanessa
AU - Yetisen, Gökhan
ID - 50700
JF - ZDPE
TI - Sprachsensibler Philosophieunterricht mit digitalen Medien. Eine Diskussion über PhiloWelt
VL - 3
ER -
TY - JOUR
AU - Albus, Vanessa
ID - 50699
JF - ZDPE
TI - Ehre – ubiquitär und dennoch obsolet? Betrachtungen aus philosophiedidaktischer Perspektive
VL - 3
ER -
TY - CONF
AB - An FPGA accelerator for the computation of the semi-global Levenshtein distance between a pattern and a reference text is presented. The accelerator provides an important benefit to reduce the execution time of read-mappers used in short-read genomic sequencing. Previous attempts to solve the same problem in FPGA use the Myers algorithm following a column approach to compute the dynamic programming table. We use an approach based on diagonals that allows for some resource savings while maintaining a very high throughput of 1 alignment per clock cycle. The design is implemented in OpenCL and tested on two FPGA accelerators. The maximum performance obtained is 91.5 MPairs/s for 100 × 120 sequences and 47 MPairs/s for 300 × 360 sequences, the highest ever reported for this problem.
AU - Castells-Rufas, David
AU - Marco-Sola, Santiago
AU - Aguado-Puig, Quim
AU - Espinosa-Morales, Antonio
AU - Moure, Juan Carlos
AU - Alvarez, Lluc
AU - Moreto, Miquel
ID - 35131
KW - pc2-harp-ressources
T2 - 2021 31st International Conference on Field-Programmable Logic and Applications (FPL)
TI - OpenCL-based FPGA Accelerator for Semi-Global Approximate String Matching Using Diagonal Bit-Vectors
ER -
TY - BOOK
AU - Kiepe, Karina
ID - 50722
TI - Stellen und Ausbildung der betrieblichen Ausbilder:innen. Grundannahmen, Transformationsprozesse, Reformdiskurse
ER -
TY - CONF
AU - Karp, Martin
AU - Podobas, Artur
AU - Jansson, Niclas
AU - Kenter, Tobias
AU - Plessl, Christian
AU - Schlatter, Philipp
AU - Markidis, Stefano
ID - 29937
T2 - 2021 IEEE International Parallel and Distributed Processing Symposium (IPDPS)
TI - High-Performance Spectral Element Methods on Field-Programmable Gate Arrays : Implementation, Evaluation, and Future Projection
ER -
TY - CHAP
AB - In diesem Beitrag wird das Konzept des student engagement mit den drei Dimensionen Verhalten, Emotion und Kognition skizziert und in Bezug auf die unterstützenden Faktoren für Lehre auf Distanz in digitalen Lehr-Lernsettings untersucht. Ein Abgleich der theoretischen Grundlagen mit Forschungsergebnissen verschiedener Studien zum Onlinesemester 2020 sowie eine Konkretisierung durch Evaluationen aus Seminaren der englischen Sprachwissenschaft und der Kunstdidaktik gibt Aufschluss darüber, wie ein geeignetes how to engage auch in digitalen Lehr-Lernsettings gelingen kann. Darüber hinaus lassen die Ausführungen erkennen, dass die unterstützenden Faktoren häufig in ähnlich priorisiert werden. Daraus ergibt sich eine Reihenfolge mit dem unterstützenden Umfeld an erster, aktivem und kollaborativem Lernen an zweiter, Erleben von Kompetenz an dritter und akademischer Herausforderung an vierter Stelle. Die Ergebnisse können damit einen Weg aufzeigen, wie auch in ungewohnten Lehr-Lernsettings sukzessive ein geeignetes how to engage entwickelt werden kann, um student engagement zu fördern.
AU - Schmidt, Rebekka
AU - Mindt, Ilka
ED - Neiske, Iris
ED - Osthushenrich, Judith
ED - Schaper, Niclas
ED - Trier, Ulrike
ED - Vöing, Nerea
ID - 32488
SN - 2749-7623
T2 - Hochschule auf Abstand. Ein multiperspektivischer Zugang zur digitalen Lehre
TI - Student engagement in digitalen Lehr-Lern-Szenarien
ER -
TY - JOUR
AU - Albus, Vanessa
ID - 50810
IS - 1
JF - Zeitschrift für Medienwissenschaft. Heft 24: Medien der Sorge
TI - Gesellschaft für Medienwissenschaft
VL - 13
ER -
TY - JOUR
AU - Spener, Anna Maria
ID - 48691
JF - Undercurrents – Forum für linke Literaturwissenschaft
TI - "Unsere Rache ist unsere Existenz. Unsere Waffe ist die Sprache." Zum desintegrativen Potenzial von Mirna Funks Roman "Winternähe"
VL - 16
ER -
TY - BOOK
ED - Baldassarri, Fabrizio
ED - Blank, Andreas
ID - 50850
TI - Vegetative Powers. The Roots of Life in Ancient, Medieval and Early Modern Natural Philosophy.
ER -
TY - JOUR
AU - Blank, Andreas
ID - 50862
IS - 5
JF - Journal of Modern Philosophy
TI - “Mably on Esteem, Republicanism, and the Question of Human Corruption.”
VL - 3
ER -
TY - CHAP
AU - Blank, Andreas
ED - Korobili, Giouli
ED - Lo Presti, Roberto
ID - 50922
T2 - Nutrition and Nutritive Soul in Aristotle and Aristotelianism.
TI - “Antonio Ponce de Santacruz on Nutrition and the Question of Emergence.”
ER -
TY - CHAP
AU - Blank, Andreas
ED - Baldassarri, Fabrizio
ED - Blank, Andreas
ID - 50923
T2 - Vegetative Powers. The Roots of Life in Ancient, Medieval and Early Modern Natural Philosophy.
TI - “Nicolaus Taurellus on Vegetative Powers and the Question of Substance Monism.”
ER -
TY - JOUR
AU - Kiepe, Karina
AU - Gallas, Ricarda
AU - Rüdebusch, Gerrit
ID - 50804
IS - 3
JF - Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis
TI - Verstetigung eines Fortbildungsansatzes zu nachhaltigem Wirtschaften und Ausbilden
VL - 50 (3)
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractFor Émilie Du Châtelet, I argue, a central role of the principle of sufficient reason is to discriminate between better and worse explanations. Her principle of sufficient reason does not play this role for just any conceivable intellect: it specifically enables understanding for minds like ours. She develops this idea in terms of two criteria for the success of our explanations: “understanding how” and “understanding why.” These criteria can respectively be connected to the determinateness and contrastivity of explanations. The crucial role Du Châtelet’s principle of sufficient reason plays in identifying good explanations is often overlooked in the literature, or else run together with questions about the justification and likelihood of explanations. An auxiliary goal of the article is to situate Du Châtelet’s principle of sufficient reason with respect to some of the general epistemological and metaphysical commitments of her Institutions de Physique, clarifying how it fits into the broader project of that work.
AU - Wells, Aaron
ID - 51004
IS - 4
JF - The Southern Journal of Philosophy
KW - Philosophy
SN - 0038-4283
TI - Du Châtelet on Sufficient Reason and Empirical Explanation
VL - 59
ER -
TY - JOUR
AB - There is a tension in Emilie Du Châtelet’s thought on mathematics. The objects of mathematics are ideal or fictional entities; nevertheless, mathematics is presented as indispensable for an account of the physical world. After outlining Du Châtelet’s position, and showing how she departs from Christian Wolff’s pessimism about Newtonian mathematical physics, I show that the tension in her position is only apparent. Du Châtelet has a worked-out defense of the explanatory and epistemic need for mathematical objects, consistent with their metaphysical nonfundamentality. I conclude by sketching how Du Châtelet’s conception of mathematical indispensability differs interestingly from many contemporary approaches.
AU - Wells, Aaron
ID - 51003
IS - 5
JF - Philosophy of Science
KW - History and Philosophy of Science
KW - Philosophy
KW - History
SN - 0031-8248
TI - Du Châtelet on the Need for Mathematics in Physics
VL - 88
ER -
TY - JOUR
AU - Wells, Aaron
ID - 51002
IS - 3
JF - Res Philosophica
KW - Philosophy
SN - 2168-9105
TI - The Priority of Natural Laws in Kant's Early Philosophy
VL - 98
ER -
TY - JOUR
AU - Wells, Aaron
ID - 51013
IS - 3
JF - The Philosophical Quarterly
KW - Philosophy
SN - 0031-8094
TI - The Fiery Test of Critique: A Reading of Kant's Dialectic
VL - 72
ER -
TY - JOUR
AB - L’objectif de cette étude est d’analyser, à partir de la conception des vices, de l’ignorance et de la curiosité, les pensées de Montaigne et de Descartes, afin de découvrir s’il y a filiation, héritage ou même réception de la conception montaignienne dans celle cartésienne. Chez Descartes, l’ignorance produit le vice et la science crée la vertu, mais, pour Montaigne, cette distinction n’est pas si simple : la vertu et le vice se conçoivent à l’intérieur même de l’action et de la vie de l’homme.
AU - Muller, Jil
ID - 51044
JF - Bulletin de la Société internationale des amis de Montaigne
TI - Les « fleaux de nostre ame », Les vices dans la pensée de Montaigne et de Descartes
VL - 73
ER -
TY - CHAP
AU - Taschl-Erber, Andrea
ED - Grünstäudl, Wolfgang
ED - Schmidt, Mathias
ID - 37817
T2 - Die Datierung neutestamentlicher Pseudepigraphen. Herausforderungen und neuere Lösungsansätze
TI - Zwischen Römer- und Epheserbrief. Zur Kontextualisierung des Kolosserbriefs
VL - 470
ER -
TY - CHAP
AU - Taschl-Erber, Andrea
ED - Frey, Jörg
ED - Schröter, Jens
ED - Kunath, Friederike
ID - 37818
T2 - Perspektiven zur Präexistenz im Frühjudentum und im frühen Christentum
TI - Im Anfang und als Anfang erschaffen. Zur „Präexistenz“ der Weisheit in Spr 8,22–31
ER -
TY - CHAP
AU - Taschl-Erber, Andrea
AU - Lumesberger-Loisl, Barbara
ED - Pichler, Josef
ID - 37816
T2 - Wort-Schatz Bibel
TI - Redeverbot für Frauen bei Paulus? Die Macht der Rezeption
ER -
TY - JOUR
AU - Blank, Andreas
ID - 50863
IS - 6
JF - History of European Ideas
TI - “The Morality of the Desire for Esteem: Gassendi and the Augustinian Challenge.”
VL - 47
ER -
TY - JOUR
AU - Blank, Andreas
ID - 50864
IS - 4
JF - European Journal of Philosophy
TI - “Wolff on Duties of Esteem in the Law of Peoples.”
VL - 29
ER -
TY - CHAP
AU - Saul, Nicholas
ED - Eke, Norbert Otto
ED - Donahue, William Collins
ED - Helfer, Martha B.
ED - Kramer, Sven
ID - 51141
T2 - Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik
TI - Interrogations of Evolutionism in German Literature 1859-2011
VL - Bd. 93
ER -
TY - CHAP
AU - Dunker, Axel
AU - Gerstner , Jan
AU - Osthues, Julian
ED - Eke, Norbert Otto
ID - 51144
T2 - Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik
TI - “Migrationsvordergrund” – “Provinzhintergrund”. Deutschsprachige Literatur osteuropäischer Herkunft
VL - Bd. 94
ER -
TY - JOUR
AU - Graßl, Benjamin
AU - Giese, Henning
ID - 49870
IS - 1
JF - beck.digitax
TI - Überwälzung von Digitalsteuern
ER -
TY - GEN
AU - Asenkerschbaumer, Stefan
AU - Buhl, Hans-Ulrich
AU - Sureth-Sloane, Caren
AU - Weißenberger, Barbara E.
ID - 45855
IS - 101
T2 - Frankfurter Allgemeine Zeitung
TI - Georg Giersberg: die Stimme für die BWL
ER -
TY - CHAP
AU - Hartung, Olaf
AU - Meyer-Hamme, Johannes
AU - Krebs, Alexandra
AU - Fastlabend-Vargas, Daniel
ED - Sauer, Michael
ED - Runge, Friederike
ID - 48555
SN - 978-3-7344-1338-4
T2 - Geschichtsdidaktische Hochschullehre. Strukturen – Konzepte – Methoden
TI - Theorie – Empirie – Reflexivität. Das Paderborner Modell geschichtsdidaktischer Betreuung schulischer Langzeitpraktika von Lehramtsstudierenden im Fach Geschichte
ER -
TY - CHAP
AU - Meyer-Hamme, Johannes
ED - Hellmuth, Thomas
ED - Preisinger, Alexander
ED - Ottner-Diesenberger, Christine
ID - 41143
T2 - Schüler und Schülerinnen denken Geschichte. Subjektorientierung im Geschichtsunterricht und in der Politischen Bildung
TI - „‚...und wie heißt der Mann auf Kaiser Wilhelm?‘ Oder: Zur Bedeutung der Subjektorientierung für das historische Lernen.“
ER -
TY - GEN
AU - Fochmann, Martin
AU - Heile, Vanessa
AU - Huber, Hans-Peter
AU - Maiterth, Ralf
AU - Sureth-Sloane, Caren
ID - 22923
TI - Umfrage: Steuerliche Belastung deutscher Unternehmen – Steuerlast und Verwaltungskosten
ER -
TY - CHAP
AU - Schreckenberg, Stefan
ED - Friedrich, Sabine
ED - Wehr, Christian
ID - 51170
T2 - Figuraciones literarias del poder político en el Siglo de Oro
TI - Del rey abajo ninguno. Representaciones y problematizaciones del poder político en el teatro barroco
ER -
TY - JOUR
AU - Schreckenberg, Stefan
ID - 51172
JF - Hispanorama
TI - Del texto a las emociones vivas: ¡Perderle el miedo al teatro del Siglo de Oro!
VL - 173
ER -
TY - JOUR
AB - When joining lightweight parts of various materials, clinching is a cost efficient solution. In a production line, the quality of a clinch point is primarily controlled by measurement of dimensions, which are accessible from outside. However, methods such as visual testing and measuring the bottom thickness as well as the outer diameter are not able to deliver any information about the most significant geometrical characteristic of the clinch point, neck thickness and undercut. Furthermore, ex-situ destructive methods such as microsectioning cannot detect elastic deformations and cracks that close after unloading. In order to exceed the current limits, a new non-destructive in-situ testing method for the clinching process is necessary. This work proposes a concept to characterize clinch points in-situ by combining two complementary non-destructive methods, namely, computed tomography (CT) and ultrasonic testing. Firstly, clinch points with different geometrical characteristics are analysed experimentally using ex-situ CT to get a highly spatially resolved 3D-image of the object. In this context, highly X-ray attenuating materials enhancing the visibility of the sheet-sheet interface are investigated. Secondly, the test specimens are modelled using finite element method (FEM) and a transient dynamic analysis (TDA) is conducted to study the effect of the geometrical differences on the deformation energy and to qualify the TDA as a fast in-situ non-destructive method for characterizing clinch points at high temporal resolution.
AU - Köhler, Daniel
AU - Sadeghian, Behdad
AU - Kupfer, Robert
AU - Troschitz, Juliane
AU - Gude, Maik
AU - Brosius, Alexander
ID - 51202
JF - Key Engineering Materials
KW - Mechanical Engineering
KW - Mechanics of Materials
KW - General Materials Science
SN - 1662-9795
TI - A Method for Characterization of Geometric Deviations in Clinch Points with Computed Tomography and Transient Dynamic Analysis
VL - 883
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractRecent developments in automotive and aircraft industry towards a multi-material design pose challenges for modern joining technologies due to different mechanical properties and material compositions of various materials such as composites and metals. Therefore, mechanical joining technologies like clinching are in the focus of current research activities. For multi-material joints of metals and thermoplastic composites thermally assisted clinching processes with advanced tool concepts are well developed. The material-specific properties of fibre-reinforced thermoplastics have a significant influence on the joining process and the resulting material structure in the joining zone. For this reason, it is important to investigate these influences in detail and to understand the phenomena occurring during the joining process. Additionally, this provides the basis for a validation of a numerical simulation of such joining processes. In this paper, the material structure in a joint resulting from a thermally assisted clinching process is investigated. The joining partners are an aluminium sheet and a thermoplastic composite (organo sheet). Using computed tomography enables a three-dimensional investigation that allows a detailed analysis of the phenomena in different joining stages and in the material structure of the finished joint. Consequently, this study provides a more detailed understanding of the material behavior of thermoplastic composites during thermally assisted clinching.
AU - Gröger, Benjamin
AU - Köhler, Daniel
AU - Vorderbrüggen, Julian
AU - Troschitz, Juliane
AU - Kupfer, Robert
AU - Meschut, Gerson
AU - Gude, Maik
ID - 51199
IS - 2-3
JF - Production Engineering
KW - Industrial and Manufacturing Engineering
KW - Mechanical Engineering
SN - 0944-6524
TI - Computed tomography investigation of the material structure in clinch joints in aluminium fibre-reinforced thermoplastic sheets
VL - 16
ER -