--- _id: '52222' author: - first_name: Jana full_name: Meier, Jana id: '28542' last_name: Meier orcid: https://orcid.org/0000-0002-6756-9440 - first_name: Christoph full_name: Vogelsang, Christoph id: '4245' last_name: Vogelsang orcid: 0000-0002-5804-1855 - first_name: Tanja full_name: Rotärmel, Tanja id: '16122' last_name: Rotärmel citation: ama: 'Meier J, Vogelsang C, Rotärmel T. “Das Berufsfeldpraktikum empfinde ich als nicht notwendig im Studium” - Evaluationsergebnisse zum Berufsfeldpraktikum aus Sicht von Lehramtsstudierenden. In: Schöning A, Heer M, Pahl M, et al., eds. Das Berufsfeldpraktikum Als Professionalisierungselement. Grundlagen, Konzepte, Beispiele Für Das Lehramtsstudium. Klinkhardt; 2024:310-324. doi:10.35468/6068-31' apa: Meier, J., Vogelsang, C., & Rotärmel, T. (2024). “Das Berufsfeldpraktikum empfinde ich als nicht notwendig im Studium” - Evaluationsergebnisse zum Berufsfeldpraktikum aus Sicht von Lehramtsstudierenden. In A. Schöning, M. Heer, M. Pahl, F. Diehr, E. Parusel, A. Tinnefeld, & J. Walke (Eds.), Das Berufsfeldpraktikum als Professionalisierungselement. Grundlagen, Konzepte, Beispiele für das Lehramtsstudium (pp. 310–324). Klinkhardt. https://doi.org/10.35468/6068-31 bibtex: '@inbook{Meier_Vogelsang_Rotärmel_2024, place={Bad Heilbrunn}, title={“Das Berufsfeldpraktikum empfinde ich als nicht notwendig im Studium” - Evaluationsergebnisse zum Berufsfeldpraktikum aus Sicht von Lehramtsstudierenden}, DOI={10.35468/6068-31}, booktitle={Das Berufsfeldpraktikum als Professionalisierungselement. Grundlagen, Konzepte, Beispiele für das Lehramtsstudium}, publisher={Klinkhardt}, author={Meier, Jana and Vogelsang, Christoph and Rotärmel, Tanja}, editor={Schöning, Anke and Heer, Michaela and Pahl, Michelle and Diehr, Frank and Parusel, Eva and Tinnefeld, Anja and Walke, Jutta}, year={2024}, pages={310–324} }' chicago: 'Meier, Jana, Christoph Vogelsang, and Tanja Rotärmel. “‘Das Berufsfeldpraktikum Empfinde Ich Als Nicht Notwendig Im Studium’ - Evaluationsergebnisse Zum Berufsfeldpraktikum Aus Sicht von Lehramtsstudierenden.” In Das Berufsfeldpraktikum Als Professionalisierungselement. Grundlagen, Konzepte, Beispiele Für Das Lehramtsstudium, edited by Anke Schöning, Michaela Heer, Michelle Pahl, Frank Diehr, Eva Parusel, Anja Tinnefeld, and Jutta Walke, 310–24. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2024. https://doi.org/10.35468/6068-31.' ieee: 'J. Meier, C. Vogelsang, and T. Rotärmel, “‘Das Berufsfeldpraktikum empfinde ich als nicht notwendig im Studium’ - Evaluationsergebnisse zum Berufsfeldpraktikum aus Sicht von Lehramtsstudierenden,” in Das Berufsfeldpraktikum als Professionalisierungselement. Grundlagen, Konzepte, Beispiele für das Lehramtsstudium, A. Schöning, M. Heer, M. Pahl, F. Diehr, E. Parusel, A. Tinnefeld, and J. Walke, Eds. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2024, pp. 310–324.' mla: Meier, Jana, et al. “‘Das Berufsfeldpraktikum Empfinde Ich Als Nicht Notwendig Im Studium’ - Evaluationsergebnisse Zum Berufsfeldpraktikum Aus Sicht von Lehramtsstudierenden.” Das Berufsfeldpraktikum Als Professionalisierungselement. Grundlagen, Konzepte, Beispiele Für Das Lehramtsstudium, edited by Anke Schöning et al., Klinkhardt, 2024, pp. 310–24, doi:10.35468/6068-31. short: 'J. Meier, C. Vogelsang, T. Rotärmel, in: A. Schöning, M. Heer, M. Pahl, F. Diehr, E. Parusel, A. Tinnefeld, J. Walke (Eds.), Das Berufsfeldpraktikum Als Professionalisierungselement. Grundlagen, Konzepte, Beispiele Für Das Lehramtsstudium, Klinkhardt, Bad Heilbrunn, 2024, pp. 310–324.' date_created: 2024-03-01T08:16:07Z date_updated: 2024-03-01T09:31:57Z department: - _id: '33' doi: 10.35468/6068-31 editor: - first_name: Anke full_name: Schöning, Anke last_name: Schöning - first_name: Michaela full_name: Heer, Michaela last_name: Heer - first_name: 'Michelle ' full_name: 'Pahl, Michelle ' last_name: Pahl - first_name: Frank full_name: Diehr, Frank last_name: Diehr - first_name: 'Eva ' full_name: 'Parusel, Eva ' last_name: Parusel - first_name: Anja full_name: Tinnefeld, Anja last_name: Tinnefeld - first_name: Jutta full_name: Walke, Jutta last_name: Walke language: - iso: eng page: 310-324 place: Bad Heilbrunn publication: Das Berufsfeldpraktikum als Professionalisierungselement. Grundlagen, Konzepte, Beispiele für das Lehramtsstudium publication_identifier: unknown: - 978-3-7815-2615-0 publisher: Klinkhardt status: public title: '"Das Berufsfeldpraktikum empfinde ich als nicht notwendig im Studium" - Evaluationsergebnisse zum Berufsfeldpraktikum aus Sicht von Lehramtsstudierenden' type: book_chapter user_id: '16122' year: '2024' ... --- _id: '51356' abstract: - lang: eng text: "Abstract\r\n Lithium niobate has emerged as a promising platform for integrated quantum optics, enabling efficient generation, manipulation, and detection of quantum states of light. However, integrating single-photon detectors requires cryogenic operating temperatures, since the best performing detectors are based on narrow superconducting wires. While previous studies have demonstrated the operation of quantum light sources and electro-optic modulators in LiNbO3 at cryogenic temperatures, the thermal transition between room temperature and cryogenic conditions introduces additional effects that can significantly influence device performance. In this paper, we investigate the generation of pyroelectric charges and their impact on the optical properties of lithium niobate waveguides when changing from room temperature to 25 K, and vice versa. We measure the generated pyroelectric charge flow and correlate this with fast changes in the birefringence acquired through the Sénarmont-method. Both electrical and optical influence of the pyroelectric effect occur predominantly at temperatures above 100 K." article_number: '015402' author: - first_name: Frederik full_name: Thiele, Frederik id: '50819' last_name: Thiele orcid: 0000-0003-0663-5587 - first_name: Thomas full_name: Hummel, Thomas id: '83846' last_name: Hummel - first_name: Nina Amelie full_name: Lange, Nina Amelie id: '56843' last_name: Lange orcid: 0000-0001-6624-7098 - first_name: Felix full_name: Dreher, Felix last_name: Dreher - first_name: Maximilian full_name: Protte, Maximilian last_name: Protte - first_name: Felix vom full_name: Bruch, Felix vom last_name: Bruch - first_name: Sebastian full_name: Lengeling, Sebastian id: '44373' last_name: Lengeling - first_name: Harald full_name: Herrmann, Harald id: '216' last_name: Herrmann - first_name: Christof full_name: Eigner, Christof id: '13244' last_name: Eigner orcid: https://orcid.org/0000-0002-5693-3083 - first_name: Christine full_name: Silberhorn, Christine id: '26263' last_name: Silberhorn - first_name: Tim full_name: Bartley, Tim id: '49683' last_name: Bartley citation: ama: Thiele F, Hummel T, Lange NA, et al. Pyroelectric influence on lithium niobate during the thermal transition for cryogenic integrated photonics. Materials for Quantum Technology. 2024;4(1). doi:10.1088/2633-4356/ad207d apa: Thiele, F., Hummel, T., Lange, N. A., Dreher, F., Protte, M., Bruch, F. vom, Lengeling, S., Herrmann, H., Eigner, C., Silberhorn, C., & Bartley, T. (2024). Pyroelectric influence on lithium niobate during the thermal transition for cryogenic integrated photonics. Materials for Quantum Technology, 4(1), Article 015402. https://doi.org/10.1088/2633-4356/ad207d bibtex: '@article{Thiele_Hummel_Lange_Dreher_Protte_Bruch_Lengeling_Herrmann_Eigner_Silberhorn_et al._2024, title={Pyroelectric influence on lithium niobate during the thermal transition for cryogenic integrated photonics}, volume={4}, DOI={10.1088/2633-4356/ad207d}, number={1015402}, journal={Materials for Quantum Technology}, publisher={IOP Publishing}, author={Thiele, Frederik and Hummel, Thomas and Lange, Nina Amelie and Dreher, Felix and Protte, Maximilian and Bruch, Felix vom and Lengeling, Sebastian and Herrmann, Harald and Eigner, Christof and Silberhorn, Christine and et al.}, year={2024} }' chicago: Thiele, Frederik, Thomas Hummel, Nina Amelie Lange, Felix Dreher, Maximilian Protte, Felix vom Bruch, Sebastian Lengeling, et al. “Pyroelectric Influence on Lithium Niobate during the Thermal Transition for Cryogenic Integrated Photonics.” Materials for Quantum Technology 4, no. 1 (2024). https://doi.org/10.1088/2633-4356/ad207d. ieee: 'F. Thiele et al., “Pyroelectric influence on lithium niobate during the thermal transition for cryogenic integrated photonics,” Materials for Quantum Technology, vol. 4, no. 1, Art. no. 015402, 2024, doi: 10.1088/2633-4356/ad207d.' mla: Thiele, Frederik, et al. “Pyroelectric Influence on Lithium Niobate during the Thermal Transition for Cryogenic Integrated Photonics.” Materials for Quantum Technology, vol. 4, no. 1, 015402, IOP Publishing, 2024, doi:10.1088/2633-4356/ad207d. short: F. Thiele, T. Hummel, N.A. Lange, F. Dreher, M. Protte, F. vom Bruch, S. Lengeling, H. Herrmann, C. Eigner, C. Silberhorn, T. Bartley, Materials for Quantum Technology 4 (2024). date_created: 2024-02-16T07:56:44Z date_updated: 2024-03-04T13:20:43Z doi: 10.1088/2633-4356/ad207d intvolume: ' 4' issue: '1' keyword: - General Earth and Planetary Sciences - General Environmental Science language: - iso: eng publication: Materials for Quantum Technology publication_identifier: issn: - 2633-4356 publication_status: published publisher: IOP Publishing status: public title: Pyroelectric influence on lithium niobate during the thermal transition for cryogenic integrated photonics type: journal_article user_id: '50819' volume: 4 year: '2024' ... --- _id: '52252' author: - first_name: Doris full_name: Tophinke, Doris id: '16277' last_name: Tophinke orcid: 0009-0003-2061-283X - first_name: Alexander full_name: Dübbert, Alexander id: '44613' last_name: Dübbert orcid: 0009-0002-4063-801X citation: ama: 'Tophinke D, Dübbert A. „4 THe BoYZ“ – Widmungen im Szene-Graffiti aus konstruktionsgrammatischer Perspektive. Die multimodale Relator-Konstruktion als grammatische Musterbildung im Horizont des Textes. In: Stumpf S, Stein S, eds. Konstruktionsgrammatik X. Textsorten und Textmuster als Konstruktionen?. Stauffenburg; 2024:89-112.' apa: Tophinke, D., & Dübbert, A. (2024). „4 THe BoYZ“ – Widmungen im Szene-Graffiti aus konstruktionsgrammatischer Perspektive. Die multimodale Relator-Konstruktion als grammatische Musterbildung im Horizont des Textes. In S. Stumpf & S. Stein (Eds.), Konstruktionsgrammatik X. Textsorten und Textmuster als Konstruktionen? (pp. 89–112). Stauffenburg. bibtex: '@inbook{Tophinke_Dübbert_2024, place={Tübingen}, title={„4 THe BoYZ“ – Widmungen im Szene-Graffiti aus konstruktionsgrammatischer Perspektive. Die multimodale Relator-Konstruktion als grammatische Musterbildung im Horizont des Textes}, booktitle={Konstruktionsgrammatik X. Textsorten und Textmuster als Konstruktionen?}, publisher={Stauffenburg}, author={Tophinke, Doris and Dübbert, Alexander}, editor={Stumpf, Sören and Stein, Stephan}, year={2024}, pages={89–112} }' chicago: 'Tophinke, Doris, and Alexander Dübbert. “„4 THe BoYZ“ – Widmungen im Szene-Graffiti aus konstruktionsgrammatischer Perspektive. Die multimodale Relator-Konstruktion als grammatische Musterbildung im Horizont des Textes.” In Konstruktionsgrammatik X. Textsorten und Textmuster als Konstruktionen?, edited by Sören Stumpf and Stephan Stein, 89–112. Tübingen: Stauffenburg, 2024.' ieee: 'D. Tophinke and A. Dübbert, “„4 THe BoYZ“ – Widmungen im Szene-Graffiti aus konstruktionsgrammatischer Perspektive. Die multimodale Relator-Konstruktion als grammatische Musterbildung im Horizont des Textes,” in Konstruktionsgrammatik X. Textsorten und Textmuster als Konstruktionen?, S. Stumpf and S. Stein, Eds. Tübingen: Stauffenburg, 2024, pp. 89–112.' mla: Tophinke, Doris, and Alexander Dübbert. “„4 THe BoYZ“ – Widmungen im Szene-Graffiti aus konstruktionsgrammatischer Perspektive. Die multimodale Relator-Konstruktion als grammatische Musterbildung im Horizont des Textes.” Konstruktionsgrammatik X. Textsorten und Textmuster als Konstruktionen?, edited by Sören Stumpf and Stephan Stein, Stauffenburg, 2024, pp. 89–112. short: 'D. Tophinke, A. Dübbert, in: S. Stumpf, S. Stein (Eds.), Konstruktionsgrammatik X. Textsorten und Textmuster als Konstruktionen?, Stauffenburg, Tübingen, 2024, pp. 89–112.' date_created: 2024-03-04T13:32:36Z date_updated: 2024-03-04T13:35:21Z department: - _id: '115' editor: - first_name: Sören full_name: Stumpf, Sören last_name: Stumpf - first_name: Stephan full_name: Stein, Stephan last_name: Stein language: - iso: ger page: 89-112 place: Tübingen publication: Konstruktionsgrammatik X. Textsorten und Textmuster als Konstruktionen? publication_identifier: isbn: - 978-3-95809-171-9 publication_status: published publisher: Stauffenburg status: public title: „4 THe BoYZ“ – Widmungen im Szene-Graffiti aus konstruktionsgrammatischer Perspektive. Die multimodale Relator-Konstruktion als grammatische Musterbildung im Horizont des Textes type: book_chapter user_id: '44613' year: '2024' ... --- _id: '51130' author: - first_name: Birgit full_name: Eickelmann, Birgit id: '40387' last_name: Eickelmann - first_name: M. full_name: Barbovschi, M. last_name: Barbovschi - first_name: H.B. full_name: Holmarsdottir, H.B. last_name: Holmarsdottir - first_name: D. full_name: Parsanoglou, D. last_name: Parsanoglou - first_name: M. full_name: Sisask, M. last_name: Sisask - first_name: Amelie full_name: Labusch, Amelie id: '65599' last_name: Labusch citation: ama: 'Eickelmann B, Barbovschi M, Holmarsdottir HB, Parsanoglou D, Sisask M, Labusch A. Perspectives of children and young people on their education as preparing for their future in the digital age: In-depth qualitative study in five European countries. In: Holmarsdottir HB, Seland I, Hyggen C, Roth M, eds. Understanding the everyday digital lives of children and young people. Palgrave Macmillan; 2024. doi:10.1007/978-3-031-46929-9' apa: 'Eickelmann, B., Barbovschi, M., Holmarsdottir, H. B., Parsanoglou, D., Sisask, M., & Labusch, A. (2024). Perspectives of children and young people on their education as preparing for their future in the digital age: In-depth qualitative study in five European countries. In H. B. Holmarsdottir, I. Seland, C. Hyggen, & M. Roth (Eds.), Understanding the everyday digital lives of children and young people. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9' bibtex: '@inbook{Eickelmann_Barbovschi_Holmarsdottir_Parsanoglou_Sisask_Labusch_2024, title={Perspectives of children and young people on their education as preparing for their future in the digital age: In-depth qualitative study in five European countries.}, DOI={10.1007/978-3-031-46929-9}, booktitle={Understanding the everyday digital lives of children and young people}, publisher={Palgrave Macmillan}, author={Eickelmann, Birgit and Barbovschi, M. and Holmarsdottir, H.B. and Parsanoglou, D. and Sisask, M. and Labusch, Amelie}, editor={Holmarsdottir, H.B. and Seland, I. and Hyggen, C. and Roth, M.}, year={2024} }' chicago: 'Eickelmann, Birgit, M. Barbovschi, H.B. Holmarsdottir, D. Parsanoglou, M. Sisask, and Amelie Labusch. “Perspectives of children and young people on their education as preparing for their future in the digital age: In-depth qualitative study in five European countries.” In Understanding the everyday digital lives of children and young people, edited by H.B. Holmarsdottir, I. Seland, C. Hyggen, and M. Roth. Palgrave Macmillan, 2024. https://doi.org/10.1007/978-3-031-46929-9.' ieee: 'B. Eickelmann, M. Barbovschi, H. B. Holmarsdottir, D. Parsanoglou, M. Sisask, and A. Labusch, “Perspectives of children and young people on their education as preparing for their future in the digital age: In-depth qualitative study in five European countries.,” in Understanding the everyday digital lives of children and young people, H. B. Holmarsdottir, I. Seland, C. Hyggen, and M. Roth, Eds. Palgrave Macmillan, 2024.' mla: 'Eickelmann, Birgit, et al. “Perspectives of children and young people on their education as preparing for their future in the digital age: In-depth qualitative study in five European countries.” Understanding the everyday digital lives of children and young people, edited by H.B. Holmarsdottir et al., Palgrave Macmillan, 2024, doi:10.1007/978-3-031-46929-9.' short: 'B. Eickelmann, M. Barbovschi, H.B. Holmarsdottir, D. Parsanoglou, M. Sisask, A. Labusch, in: H.B. Holmarsdottir, I. Seland, C. Hyggen, M. Roth (Eds.), Understanding the everyday digital lives of children and young people, Palgrave Macmillan, 2024.' date_created: 2024-02-05T08:22:13Z date_updated: 2024-03-05T07:32:16Z department: - _id: '462' doi: 10.1007/978-3-031-46929-9 editor: - first_name: H.B. full_name: Holmarsdottir, H.B. last_name: Holmarsdottir - first_name: I. full_name: Seland, I. last_name: Seland - first_name: C. full_name: Hyggen, C. last_name: Hyggen - first_name: M. full_name: Roth, M. last_name: Roth language: - iso: ger publication: Understanding the everyday digital lives of children and young people publication_status: published publisher: Palgrave Macmillan status: public title: 'Perspectives of children and young people on their education as preparing for their future in the digital age: In-depth qualitative study in five European countries.' type: book_chapter user_id: '40387' year: '2024' ... --- _id: '52318' author: - first_name: Svitlana full_name: Dorociak, Svitlana last_name: Dorociak citation: ama: Dorociak S. Implementierung Eines Algorithmus Zur Motivbasierten Schnitt-Sparsifizierung.; 2024. apa: Dorociak, S. (2024). Implementierung eines Algorithmus zur motivbasierten Schnitt-Sparsifizierung. bibtex: '@book{Dorociak_2024, title={Implementierung eines Algorithmus zur motivbasierten Schnitt-Sparsifizierung}, author={Dorociak, Svitlana}, year={2024} }' chicago: Dorociak, Svitlana. Implementierung Eines Algorithmus Zur Motivbasierten Schnitt-Sparsifizierung, 2024. ieee: S. Dorociak, Implementierung eines Algorithmus zur motivbasierten Schnitt-Sparsifizierung. 2024. mla: Dorociak, Svitlana. Implementierung Eines Algorithmus Zur Motivbasierten Schnitt-Sparsifizierung. 2024. short: S. Dorociak, Implementierung Eines Algorithmus Zur Motivbasierten Schnitt-Sparsifizierung, 2024. date_created: 2024-03-05T12:52:59Z date_updated: 2024-03-05T12:53:25Z department: - _id: '34' - _id: '7' - _id: '79' language: - iso: eng status: public supervisor: - first_name: Christian full_name: Scheideler, Christian id: '20792' last_name: Scheideler title: Implementierung eines Algorithmus zur motivbasierten Schnitt-Sparsifizierung type: bachelorsthesis user_id: '15578' year: '2024' ... --- _id: '52235' abstract: - lang: eng text: "Android applications collecting data from users must protect it according to the current legal frameworks. Such data protection has become even more important since the European Union rolled out the General Data Protection Regulation (GDPR). Since app developers are not legal experts, they find it difficult to write privacy-aware source code. Moreover, they have limited tool support to reason about data protection throughout their app development process.\r\nThis paper motivates the need for a static analysis approach to diagnose and explain data protection in Android apps. The analysis will recognize personal data sources in the source code, and aims to further examine the data flow originating from these sources. App developers can then address key questions about data manipulation, derived data, and the presence of technical measures. Despite challenges, we explore to what extent one can realize this analysis through static taint analysis, a common method for identifying security vulnerabilities. This is a first step towards designing a tool-based approach that aids app developers and assessors in ensuring data protection in Android apps, based on automated static program analysis. " author: - first_name: Mugdha full_name: Khedkar, Mugdha id: '88024' last_name: Khedkar - first_name: Eric full_name: Bodden, Eric id: '59256' last_name: Bodden orcid: 0000-0003-3470-3647 citation: ama: 'Khedkar M, Bodden E. Toward an Android Static Analysis Approach for Data Protection. In: Proceedings of the 9th International Conference on Mobile Software Engineering and Systems. ; 2024.' apa: Khedkar, M., & Bodden, E. (2024). Toward an Android Static Analysis Approach for Data Protection. Proceedings of the 9th International Conference on Mobile Software Engineering and Systems. 9th International Conference on Mobile Software Engineering and Systems 2024, Lisbon, Portugal. bibtex: '@inproceedings{Khedkar_Bodden_2024, title={Toward an Android Static Analysis Approach for Data Protection}, booktitle={Proceedings of the 9th International Conference on Mobile Software Engineering and Systems}, author={Khedkar, Mugdha and Bodden, Eric}, year={2024} }' chicago: Khedkar, Mugdha, and Eric Bodden. “Toward an Android Static Analysis Approach for Data Protection.” In Proceedings of the 9th International Conference on Mobile Software Engineering and Systems, 2024. ieee: M. Khedkar and E. Bodden, “Toward an Android Static Analysis Approach for Data Protection,” presented at the 9th International Conference on Mobile Software Engineering and Systems 2024, Lisbon, Portugal, 2024. mla: Khedkar, Mugdha, and Eric Bodden. “Toward an Android Static Analysis Approach for Data Protection.” Proceedings of the 9th International Conference on Mobile Software Engineering and Systems, 2024. short: 'M. Khedkar, E. Bodden, in: Proceedings of the 9th International Conference on Mobile Software Engineering and Systems, 2024.' conference: end_date: 2024-04-15 location: Lisbon, Portugal name: 9th International Conference on Mobile Software Engineering and Systems 2024 start_date: 2024-04-14 date_created: 2024-03-03T14:37:53Z date_updated: 2024-03-06T13:00:38Z ddc: - '006' department: - _id: '76' external_id: arxiv: - '2402.07889' file: - access_level: closed content_type: application/pdf creator: khedkarm date_created: 2024-03-03T14:39:08Z date_updated: 2024-03-03T14:39:08Z file_id: '52236' file_name: 2402.07889v1.pdf file_size: 530812 relation: main_file success: 1 file_date_updated: 2024-03-03T14:39:08Z has_accepted_license: '1' keyword: - static program analysis - data protection and privacy - GDPR compliance language: - iso: eng publication: Proceedings of the 9th International Conference on Mobile Software Engineering and Systems status: public title: Toward an Android Static Analysis Approach for Data Protection type: conference user_id: '88024' year: '2024' ... --- _id: '52328' abstract: - lang: ger text: In der Professionalisierung von Lehrkräften ist die Selbst-reflexion eine wesentliche Voraussetzung, da sie zentral für die Weiterentwicklung der eigenen Kompetenzen ist. Daraus ergibt sich die Notwendigkeit, bereits in der ersten Phase der Lehrkräftebildung die Selbstreflexion und die Weiterentwicklungsorientierung zu fördern. Hierzu sind auf Grund des sozialen Settings gezielte reflexionsorientierte Workshops chancenreich. Um die Effekte von reflexionsorientierten Workshops und dabei den Zusammenhang zwischen der Selbst-reflexion und der Weiterentwicklungsorientierung zu überprüfen, wurden anhand einer Stichprobe von N = 646 Lehramtsstudierenden die Entwicklung der Selbst-reflexion und Weiterentwicklungsorientierung beim Besuch von Workshops zu überfachlichen Kompetenzen untersucht. Die Datenerhebung erfolgte vor, direkt nach und erneut vier bis sechs Wochen nach den reflexionsorientierten Workshops mittels eines Fragebogens. Durch Varianzanalysen können in Bezug auf die Selbst-reflexion direkt nach den Workshops signifikante Effekte sowie eine konstante Ausprägung vier bis sechs Wochen später nachgewiesen werden. Weiterhin konnte ein signifikanter Anstieg bei der Weiterentwicklungsorientierung über die drei Messzeitpunkte verzeichnet werden. Ebenso zeigte sich ein positiver Effekt der Selbstreflexion auf den Anstieg der Weiterentwicklungsorientierung. author: - first_name: Sabrina M full_name: Kleine, Sabrina M last_name: Kleine - first_name: Sylvia full_name: Sohlau, Sylvia last_name: Sohlau - first_name: Andreas full_name: Seifert, Andreas id: '693' last_name: Seifert - first_name: Heike M. full_name: Buhl, Heike M. id: '27152' last_name: Buhl citation: ama: Kleine SM, Sohlau S, Seifert A, Buhl HM. Förderung der Selbstreflexion und Weiterentwicklungsorientierung durch reflexionsorientierte Workshops im Lehramtsstudium. Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion. 2024;7(1). doi:10.11576/HLZ-6392 apa: Kleine, S. M., Sohlau, S., Seifert, A., & Buhl, H. M. (2024). Förderung der Selbstreflexion und Weiterentwicklungsorientierung durch reflexionsorientierte Workshops im Lehramtsstudium. Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion, 7(1). https://doi.org/10.11576/HLZ-6392 bibtex: '@article{Kleine_Sohlau_Seifert_Buhl_2024, title={Förderung der Selbstreflexion und Weiterentwicklungsorientierung durch reflexionsorientierte Workshops im Lehramtsstudium}, volume={7}, DOI={10.11576/HLZ-6392}, number={1}, journal={Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion}, author={Kleine, Sabrina M and Sohlau, Sylvia and Seifert, Andreas and Buhl, Heike M.}, year={2024} }' chicago: Kleine, Sabrina M, Sylvia Sohlau, Andreas Seifert, and Heike M. Buhl. “Förderung der Selbstreflexion und Weiterentwicklungsorientierung durch reflexionsorientierte Workshops im Lehramtsstudium.” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion 7, no. 1 (2024). https://doi.org/10.11576/HLZ-6392. ieee: 'S. M. Kleine, S. Sohlau, A. Seifert, and H. M. Buhl, “Förderung der Selbstreflexion und Weiterentwicklungsorientierung durch reflexionsorientierte Workshops im Lehramtsstudium,” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion, vol. 7, no. 1, 2024, doi: 10.11576/HLZ-6392.' mla: Kleine, Sabrina M., et al. “Förderung der Selbstreflexion und Weiterentwicklungsorientierung durch reflexionsorientierte Workshops im Lehramtsstudium.” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion, vol. 7, no. 1, 2024, doi:10.11576/HLZ-6392. short: S.M. Kleine, S. Sohlau, A. Seifert, H.M. Buhl, Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion 7 (2024). date_created: 2024-03-06T09:26:12Z date_updated: 2024-03-06T09:31:43Z doi: 10.11576/HLZ-6392 intvolume: ' 7' issue: '1' language: - iso: ger main_file_link: - open_access: '1' url: https://www.herausforderung-lehrerinnenbildung.de/index.php/hlz/article/view/6392/6311 oa: '1' publication: Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion publication_status: published quality_controlled: '1' status: public title: Förderung der Selbstreflexion und Weiterentwicklungsorientierung durch reflexionsorientierte Workshops im Lehramtsstudium type: journal_article user_id: '66133' volume: 7 year: '2024' ... --- _id: '52332' author: - first_name: Julie full_name: Intveen, Julie id: '56558' last_name: Intveen citation: ama: Intveen J. Commonwealth Connections. Discovering global dynamics through Model UN discourse. MEIN FACH - Englisch Sek II. 2024;1. apa: Intveen, J. (2024). Commonwealth Connections. Discovering global dynamics through Model UN discourse. MEIN FACH - Englisch Sek II, 1. bibtex: '@article{Intveen_2024, title={Commonwealth Connections. Discovering global dynamics through Model UN discourse}, volume={1}, journal={MEIN FACH - Englisch Sek II}, author={Intveen, Julie}, year={2024} }' chicago: Intveen, Julie. “Commonwealth Connections. Discovering Global Dynamics through Model UN Discourse.” MEIN FACH - Englisch Sek II 1 (2024). ieee: J. Intveen, “Commonwealth Connections. Discovering global dynamics through Model UN discourse,” MEIN FACH - Englisch Sek II, vol. 1, 2024. mla: Intveen, Julie. “Commonwealth Connections. Discovering Global Dynamics through Model UN Discourse.” MEIN FACH - Englisch Sek II, vol. 1, 2024. short: J. Intveen, MEIN FACH - Englisch Sek II 1 (2024). date_created: 2024-03-07T00:37:04Z date_updated: 2024-03-07T01:06:28Z intvolume: ' 1' language: - iso: eng publication: MEIN FACH - Englisch Sek II publication_status: published status: public title: Commonwealth Connections. Discovering global dynamics through Model UN discourse type: journal_article user_id: '56558' volume: 1 year: '2024' ... --- _id: '52333' author: - first_name: Julie full_name: Intveen, Julie id: '56558' last_name: Intveen citation: ama: Intveen J. The Commonwealth Games. Hosting the games – creating pitches. MEIN FACH - Englisch Sek II. 2024;1. apa: Intveen, J. (2024). The Commonwealth Games. Hosting the games – creating pitches. MEIN FACH - Englisch Sek II, 1. bibtex: '@article{Intveen_2024, title={The Commonwealth Games. Hosting the games – creating pitches}, volume={1}, journal={MEIN FACH - Englisch Sek II}, author={Intveen, Julie}, year={2024} }' chicago: Intveen, Julie. “The Commonwealth Games. Hosting the Games – Creating Pitches.” MEIN FACH - Englisch Sek II 1 (2024). ieee: J. Intveen, “The Commonwealth Games. Hosting the games – creating pitches,” MEIN FACH - Englisch Sek II, vol. 1, 2024. mla: Intveen, Julie. “The Commonwealth Games. Hosting the Games – Creating Pitches.” MEIN FACH - Englisch Sek II, vol. 1, 2024. short: J. Intveen, MEIN FACH - Englisch Sek II 1 (2024). date_created: 2024-03-07T00:38:10Z date_updated: 2024-03-07T01:06:31Z intvolume: ' 1' language: - iso: eng publication: MEIN FACH - Englisch Sek II publication_status: published status: public title: The Commonwealth Games. Hosting the games – creating pitches type: journal_article user_id: '56558' volume: 1 year: '2024' ... --- _id: '52342' abstract: - lang: eng text: 'We introduce the concept of a k-token signed graph and study some of its combinatorial and algebraic properties. We prove that two switching isomorphic signed graphs have switching isomorphic token graphs. Moreover, we show that the Laplacian spectrum of a balanced signed graph is contained in the Laplacian spectra of its k-token signed graph. Besides, we introduce and study the unbalance level of a signed graph, which is a new parameter that measures how far a signed graph is from being balanced. Moreover, we study the relation between the frustration index and the unbalance level of signed graphs and their token signed graphs. ' author: - first_name: C. full_name: Dalfó, C. last_name: Dalfó - first_name: M. A. full_name: Fiol, M. A. last_name: Fiol - first_name: Eckhard full_name: Steffen, Eckhard id: '15548' last_name: Steffen orcid: 0000-0002-9808-7401 citation: ama: Dalfó C, Fiol MA, Steffen E. On token signed graphs. arXiv:240302924. Published online 2024. apa: Dalfó, C., Fiol, M. A., & Steffen, E. (2024). On token signed graphs. In arXiv:2403.02924. bibtex: '@article{Dalfó_Fiol_Steffen_2024, title={On token signed graphs}, journal={arXiv:2403.02924}, author={Dalfó, C. and Fiol, M. A. and Steffen, Eckhard}, year={2024} }' chicago: Dalfó, C., M. A. Fiol, and Eckhard Steffen. “On Token Signed Graphs.” ArXiv:2403.02924, 2024. ieee: C. Dalfó, M. A. Fiol, and E. Steffen, “On token signed graphs,” arXiv:2403.02924. 2024. mla: Dalfó, C., et al. “On Token Signed Graphs.” ArXiv:2403.02924, 2024. short: C. Dalfó, M.A. Fiol, E. Steffen, ArXiv:2403.02924 (2024). date_created: 2024-03-07T08:48:39Z date_updated: 2024-03-07T08:50:33Z department: - _id: '542' external_id: arxiv: - '2403.02924' language: - iso: eng publication: arXiv:2403.02924 status: public title: On token signed graphs type: preprint user_id: '15540' year: '2024' ...