--- _id: '40455' author: - first_name: Eva full_name: Blumberg, Eva id: '37549' last_name: Blumberg - first_name: Jan Roland full_name: Schulze, Jan Roland id: '29492' last_name: Schulze - first_name: Katrin full_name: Temmen, Katrin id: '30086' last_name: Temmen - first_name: Johannes full_name: Schäfers, Johannes last_name: Schäfers citation: ama: 'Blumberg E, Schulze JR, Temmen K, Schäfers J. transMINT4.0 – Grenzen überwinden, MINT-Bildung verbinden durch außerschulische Lernorte und den Einsatz digitaler Medien. Eingeladener digital synchroner Vortrag in der MINT-Aktionswoche von MINTvernetzt . In: ; 2021.' apa: Blumberg, E., Schulze, J. R., Temmen, K., & Schäfers, J. (2021). transMINT4.0 – Grenzen überwinden, MINT-Bildung verbinden durch außerschulische Lernorte und den Einsatz digitaler Medien. Eingeladener digital synchroner Vortrag in der MINT-Aktionswoche von MINTvernetzt . bibtex: '@inproceedings{Blumberg_Schulze_Temmen_Schäfers_2021, title={transMINT4.0 – Grenzen überwinden, MINT-Bildung verbinden durch außerschulische Lernorte und den Einsatz digitaler Medien. Eingeladener digital synchroner Vortrag in der MINT-Aktionswoche von MINTvernetzt }, author={Blumberg, Eva and Schulze, Jan Roland and Temmen, Katrin and Schäfers, Johannes}, year={2021} }' chicago: Blumberg, Eva, Jan Roland Schulze, Katrin Temmen, and Johannes Schäfers. “TransMINT4.0 – Grenzen Überwinden, MINT-Bildung Verbinden Durch Außerschulische Lernorte Und Den Einsatz Digitaler Medien. Eingeladener Digital Synchroner Vortrag in Der MINT-Aktionswoche von MINTvernetzt ,” 2021. ieee: E. Blumberg, J. R. Schulze, K. Temmen, and J. Schäfers, “transMINT4.0 – Grenzen überwinden, MINT-Bildung verbinden durch außerschulische Lernorte und den Einsatz digitaler Medien. Eingeladener digital synchroner Vortrag in der MINT-Aktionswoche von MINTvernetzt ,” 2021. mla: Blumberg, Eva, et al. TransMINT4.0 – Grenzen Überwinden, MINT-Bildung Verbinden Durch Außerschulische Lernorte Und Den Einsatz Digitaler Medien. Eingeladener Digital Synchroner Vortrag in Der MINT-Aktionswoche von MINTvernetzt . 2021. short: 'E. Blumberg, J.R. Schulze, K. Temmen, J. Schäfers, in: 2021.' date_created: 2023-01-26T19:41:40Z date_updated: 2023-01-26T21:03:20Z department: - _id: '298' - _id: '300' language: - iso: eng status: public title: 'transMINT4.0 – Grenzen überwinden, MINT-Bildung verbinden durch außerschulische Lernorte und den Einsatz digitaler Medien. Eingeladener digital synchroner Vortrag in der MINT-Aktionswoche von MINTvernetzt ' type: conference user_id: '79692' year: '2021' ... --- _id: '40473' author: - first_name: Osman full_name: Yigitbas , Osman last_name: 'Yigitbas ' citation: ama: Yigitbas O. Preisabsprachen in der Automobilindustrie - eine wettbewerbspolitische Analyse.; 2021. apa: Yigitbas , O. (2021). Preisabsprachen in der Automobilindustrie - eine wettbewerbspolitische Analyse. bibtex: '@book{Yigitbas _2021, title={Preisabsprachen in der Automobilindustrie - eine wettbewerbspolitische Analyse}, author={Yigitbas , Osman}, year={2021} }' chicago: Yigitbas , Osman. Preisabsprachen in der Automobilindustrie - eine wettbewerbspolitische Analyse, 2021. ieee: O. Yigitbas , Preisabsprachen in der Automobilindustrie - eine wettbewerbspolitische Analyse. 2021. mla: Yigitbas , Osman. Preisabsprachen in der Automobilindustrie - eine wettbewerbspolitische Analyse. 2021. short: O. Yigitbas , Preisabsprachen in der Automobilindustrie - eine wettbewerbspolitische Analyse, 2021. date_created: 2023-01-27T08:22:18Z date_updated: 2023-01-27T08:22:24Z department: - _id: '280' language: - iso: ger project: - _id: '1' name: 'SFB 901: SFB 901' - _id: '2' name: 'SFB 901 - A: SFB 901 - Project Area A' - _id: '7' name: 'SFB 901 - A3: SFB 901 - Subproject A3' status: public supervisor: - first_name: Burkhard full_name: Hehenkamp, Burkhard id: '37339' last_name: Hehenkamp title: Preisabsprachen in der Automobilindustrie - eine wettbewerbspolitische Analyse type: bachelorsthesis user_id: '37953' year: '2021' ... --- _id: '40470' author: - first_name: Marcel full_name: Schulte, Marcel last_name: Schulte citation: ama: Schulte M. Facebooks digitale Währung - eine wettbewerbspolitische Analyse.; 2021. apa: Schulte, M. (2021). Facebooks digitale Währung - eine wettbewerbspolitische Analyse. bibtex: '@book{Schulte_2021, title={Facebooks digitale Währung - eine wettbewerbspolitische Analyse}, author={Schulte, Marcel}, year={2021} }' chicago: Schulte, Marcel. Facebooks digitale Währung - eine wettbewerbspolitische Analyse, 2021. ieee: M. Schulte, Facebooks digitale Währung - eine wettbewerbspolitische Analyse. 2021. mla: Schulte, Marcel. Facebooks digitale Währung - eine wettbewerbspolitische Analyse. 2021. short: M. Schulte, Facebooks digitale Währung - eine wettbewerbspolitische Analyse, 2021. date_created: 2023-01-27T08:15:55Z date_updated: 2023-01-27T08:15:59Z department: - _id: '280' language: - iso: ger project: - _id: '1' name: 'SFB 901: SFB 901' - _id: '2' name: 'SFB 901 - A: SFB 901 - Project Area A' - _id: '7' name: 'SFB 901 - A3: SFB 901 - Subproject A3' status: public supervisor: - first_name: Burkhard full_name: Hehenkamp, Burkhard id: '37339' last_name: Hehenkamp title: Facebooks digitale Währung - eine wettbewerbspolitische Analyse type: bachelorsthesis user_id: '37953' year: '2021' ... --- _id: '40512' author: - first_name: Sven full_name: Hüsing, Sven id: '58465' last_name: Hüsing - first_name: Niklas full_name: Weiser, Niklas last_name: Weiser - first_name: Rolf full_name: Biehler, Rolf id: '16274' last_name: Biehler citation: ama: 'Hüsing S, Weiser N, Biehler R. Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion. mathematik lehren. 2021;2021(228):23–27.' apa: 'Hüsing, S., Weiser, N., & Biehler, R. (2021). Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion. Mathematik Lehren, 2021(228), 23–27.' bibtex: '@article{Hüsing_Weiser_Biehler_2021, title={Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion}, volume={2021}, number={228}, journal={mathematik lehren}, publisher={Friedrich Verlag}, author={Hüsing, Sven and Weiser, Niklas and Biehler, Rolf}, year={2021}, pages={23–27} }' chicago: 'Hüsing, Sven, Niklas Weiser, and Rolf Biehler. “Faszination 3D-Film: Entwicklung Einer 3D-Konstruktion.” Mathematik Lehren 2021, no. 228 (2021): 23–27.' ieee: 'S. Hüsing, N. Weiser, and R. Biehler, “Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion,” mathematik lehren, vol. 2021, no. 228, pp. 23–27, 2021.' mla: 'Hüsing, Sven, et al. “Faszination 3D-Film: Entwicklung Einer 3D-Konstruktion.” Mathematik Lehren, vol. 2021, no. 228, Friedrich Verlag, 2021, pp. 23–27.' short: S. Hüsing, N. Weiser, R. Biehler, Mathematik Lehren 2021 (2021) 23–27. date_created: 2023-01-27T12:35:37Z date_updated: 2023-01-27T12:35:52Z department: - _id: '67' intvolume: ' 2021' issue: '228' language: - iso: eng page: 23–27 publication: mathematik lehren publisher: Friedrich Verlag status: public title: 'Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion' type: journal_article user_id: '58465' volume: 2021 year: '2021' ... --- _id: '40489' abstract: - lang: ger text: "März 2021\r\nhttps://pg-stiftung.net/zukunftsgespraeche/" author: - first_name: Petra full_name: Büker, Petra id: '21978' last_name: Büker citation: ama: 'Büker P. Der Beruf Grundschullehrer*in: Zukunftsfragen. Podcast im Rahmen der Reihe „Zukunftsgespräche“ der Peter Gläsel Stiftung.; 2021.' apa: 'Büker, P. (2021). Der Beruf Grundschullehrer*in: Zukunftsfragen. Podcast im Rahmen der Reihe „Zukunftsgespräche“ der Peter Gläsel Stiftung.' bibtex: '@book{Büker_2021, title={Der Beruf Grundschullehrer*in: Zukunftsfragen. Podcast im Rahmen der Reihe „Zukunftsgespräche“ der Peter Gläsel Stiftung}, author={Büker, Petra}, year={2021} }' chicago: 'Büker, Petra. Der Beruf Grundschullehrer*in: Zukunftsfragen. Podcast im Rahmen der Reihe „Zukunftsgespräche“ der Peter Gläsel Stiftung, 2021.' ieee: 'P. Büker, Der Beruf Grundschullehrer*in: Zukunftsfragen. Podcast im Rahmen der Reihe „Zukunftsgespräche“ der Peter Gläsel Stiftung. 2021.' mla: 'Büker, Petra. Der Beruf Grundschullehrer*in: Zukunftsfragen. Podcast im Rahmen der Reihe „Zukunftsgespräche“ der Peter Gläsel Stiftung. 2021.' short: 'P. Büker, Der Beruf Grundschullehrer*in: Zukunftsfragen. Podcast im Rahmen der Reihe „Zukunftsgespräche“ der Peter Gläsel Stiftung, 2021.' date_created: 2023-01-27T10:45:56Z date_updated: 2023-01-27T12:40:41Z department: - _id: '458' language: - iso: ger status: public title: 'Der Beruf Grundschullehrer*in: Zukunftsfragen. Podcast im Rahmen der Reihe „Zukunftsgespräche“ der Peter Gläsel Stiftung' type: misc user_id: '26718' year: '2021' ... --- _id: '40499' abstract: - lang: eng text: September 2021 author: - first_name: Petra full_name: Büker, Petra id: '21978' last_name: Büker - first_name: Birgit full_name: Hüpping, Birgit last_name: Hüpping citation: ama: 'Büker P, Hüpping B. Children as (Co)Researchers as an Opportunity to influence School Life: A Didactic Approach and its Relevance in the Perspective of Children. Beitrag im Rahmen des Symposiums: Participation to Connect Members of the School Community an der ECER (European Conference on Educational Research), University of Geneva. Online. In: ; 2021.' apa: 'Büker, P., & Hüpping, B. (2021). Children as (Co)Researchers as an Opportunity to influence School Life: A Didactic Approach and its Relevance in the Perspective of Children. Beitrag im Rahmen des Symposiums: Participation to Connect Members of the School Community an der ECER (European Conference on Educational Research), University of Geneva. Online.' bibtex: '@inproceedings{Büker_Hüpping_2021, title={Children as (Co)Researchers as an Opportunity to influence School Life: A Didactic Approach and its Relevance in the Perspective of Children. Beitrag im Rahmen des Symposiums: Participation to Connect Members of the School Community an der ECER (European Conference on Educational Research), University of Geneva. Online}, author={Büker, Petra and Hüpping, Birgit}, year={2021} }' chicago: 'Büker, Petra, and Birgit Hüpping. “Children as (Co)Researchers as an Opportunity to Influence School Life: A Didactic Approach and Its Relevance in the Perspective of Children. Beitrag Im Rahmen Des Symposiums: Participation to Connect Members of the School Community an Der ECER (European Conference on Educational Research), University of Geneva. Online,” 2021.' ieee: 'P. Büker and B. Hüpping, “Children as (Co)Researchers as an Opportunity to influence School Life: A Didactic Approach and its Relevance in the Perspective of Children. Beitrag im Rahmen des Symposiums: Participation to Connect Members of the School Community an der ECER (European Conference on Educational Research), University of Geneva. Online,” 2021.' mla: 'Büker, Petra, and Birgit Hüpping. Children as (Co)Researchers as an Opportunity to Influence School Life: A Didactic Approach and Its Relevance in the Perspective of Children. Beitrag Im Rahmen Des Symposiums: Participation to Connect Members of the School Community an Der ECER (European Conference on Educational Research), University of Geneva. Online. 2021.' short: 'P. Büker, B. Hüpping, in: 2021.' date_created: 2023-01-27T11:11:37Z date_updated: 2023-01-27T12:48:10Z department: - _id: '458' language: - iso: eng status: public title: 'Children as (Co)Researchers as an Opportunity to influence School Life: A Didactic Approach and its Relevance in the Perspective of Children. Beitrag im Rahmen des Symposiums: Participation to Connect Members of the School Community an der ECER (European Conference on Educational Research), University of Geneva. Online' type: conference user_id: '26718' year: '2021' ... --- _id: '37609' author: - first_name: Petra full_name: Büker, Petra id: '21978' last_name: Büker - first_name: Birgit full_name: Hüpping, Birgit last_name: Hüpping - first_name: Enikö full_name: Zala-Mezö, Enikö last_name: Zala-Mezö citation: ama: Büker P, Hüpping B, Zala-Mezö E. Partizipation als Veränderung. Eine Aufforderung an Grundschule und Forschung. Zeitschrift für Grundschulforschung. 2021;14(2):391-406. doi:10.1007/s42278-021-00117-8 apa: Büker, P., Hüpping, B., & Zala-Mezö, E. (2021). Partizipation als Veränderung. Eine Aufforderung an Grundschule und Forschung. Zeitschrift für Grundschulforschung, 14(2), 391–406. https://doi.org/10.1007/s42278-021-00117-8 bibtex: '@article{Büker_Hüpping_Zala-Mezö_2021, title={Partizipation als Veränderung. Eine Aufforderung an Grundschule und Forschung}, volume={14}, DOI={10.1007/s42278-021-00117-8 }, number={2}, journal={Zeitschrift für Grundschulforschung}, author={Büker, Petra and Hüpping, Birgit and Zala-Mezö, Enikö}, year={2021}, pages={391–406} }' chicago: 'Büker, Petra, Birgit Hüpping, and Enikö Zala-Mezö. “Partizipation als Veränderung. Eine Aufforderung an Grundschule und Forschung.” Zeitschrift für Grundschulforschung 14, no. 2 (2021): 391–406. https://doi.org/10.1007/s42278-021-00117-8 .' ieee: 'P. Büker, B. Hüpping, and E. Zala-Mezö, “Partizipation als Veränderung. Eine Aufforderung an Grundschule und Forschung,” Zeitschrift für Grundschulforschung, vol. 14, no. 2, pp. 391–406, 2021, doi: 10.1007/s42278-021-00117-8 .' mla: Büker, Petra, et al. “Partizipation als Veränderung. Eine Aufforderung an Grundschule und Forschung.” Zeitschrift für Grundschulforschung, vol. 14, no. 2, 2021, pp. 391–406, doi:10.1007/s42278-021-00117-8 . short: P. Büker, B. Hüpping, E. Zala-Mezö, Zeitschrift für Grundschulforschung 14 (2021) 391–406. date_created: 2023-01-19T14:42:23Z date_updated: 2023-01-27T13:16:11Z department: - _id: '458' doi: '10.1007/s42278-021-00117-8 ' intvolume: ' 14' issue: '2' language: - iso: ger page: 391-406 publication: Zeitschrift für Grundschulforschung status: public title: Partizipation als Veränderung. Eine Aufforderung an Grundschule und Forschung type: journal_article user_id: '26718' volume: 14 year: '2021' ... --- _id: '40541' author: - first_name: D. full_name: Itner, D. last_name: Itner - first_name: H. full_name: Gravenkamp, H. last_name: Gravenkamp - first_name: Dmitrij full_name: Dreiling, Dmitrij id: '32616' last_name: Dreiling - first_name: Nadine full_name: Feldmann, Nadine id: '23082' last_name: Feldmann - first_name: Bernd full_name: Henning, Bernd id: '213' last_name: Henning citation: ama: 'Itner D, Gravenkamp H, Dreiling D, Feldmann N, Henning B. Simulation of Guided Waves in Cylinders Subject to Arbitrary Boundary Conditions Using the Scaled Boundary Finite Element Method. In: 14th WCCM-ECCOMAS Congress. Vol 700. Numerical Methods and Algorithms in Science and Engineering. CIMNE; 2021. doi:10.23967/wccm-eccomas.2020.307' apa: Itner, D., Gravenkamp, H., Dreiling, D., Feldmann, N., & Henning, B. (2021). Simulation of Guided Waves in Cylinders Subject to Arbitrary Boundary Conditions Using the Scaled Boundary Finite Element Method. 14th WCCM-ECCOMAS Congress, 700. https://doi.org/10.23967/wccm-eccomas.2020.307 bibtex: '@inproceedings{Itner_Gravenkamp_Dreiling_Feldmann_Henning_2021, series={Numerical Methods and Algorithms in Science and Engineering}, title={Simulation of Guided Waves in Cylinders Subject to Arbitrary Boundary Conditions Using the Scaled Boundary Finite Element Method}, volume={700}, DOI={10.23967/wccm-eccomas.2020.307}, booktitle={14th WCCM-ECCOMAS Congress}, publisher={CIMNE}, author={Itner, D. and Gravenkamp, H. and Dreiling, Dmitrij and Feldmann, Nadine and Henning, Bernd}, year={2021}, collection={Numerical Methods and Algorithms in Science and Engineering} }' chicago: Itner, D., H. Gravenkamp, Dmitrij Dreiling, Nadine Feldmann, and Bernd Henning. “Simulation of Guided Waves in Cylinders Subject to Arbitrary Boundary Conditions Using the Scaled Boundary Finite Element Method.” In 14th WCCM-ECCOMAS Congress, Vol. 700. Numerical Methods and Algorithms in Science and Engineering. CIMNE, 2021. https://doi.org/10.23967/wccm-eccomas.2020.307. ieee: 'D. Itner, H. Gravenkamp, D. Dreiling, N. Feldmann, and B. Henning, “Simulation of Guided Waves in Cylinders Subject to Arbitrary Boundary Conditions Using the Scaled Boundary Finite Element Method,” in 14th WCCM-ECCOMAS Congress, 2021, vol. 700, doi: 10.23967/wccm-eccomas.2020.307.' mla: Itner, D., et al. “Simulation of Guided Waves in Cylinders Subject to Arbitrary Boundary Conditions Using the Scaled Boundary Finite Element Method.” 14th WCCM-ECCOMAS Congress, vol. 700, CIMNE, 2021, doi:10.23967/wccm-eccomas.2020.307. short: 'D. Itner, H. Gravenkamp, D. Dreiling, N. Feldmann, B. Henning, in: 14th WCCM-ECCOMAS Congress, CIMNE, 2021.' conference: end_date: 2021-01-15 name: 14th World Congress on Computational Mechanics (WCCM) start_date: 2021-01-11 date_created: 2023-01-27T15:08:47Z date_updated: 2023-01-27T15:28:35Z department: - _id: '49' doi: 10.23967/wccm-eccomas.2020.307 intvolume: ' 700' language: - iso: eng license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ main_file_link: - open_access: '1' url: https://www.scipedia.com/public/Itner_et_al_2021a oa: '1' project: - _id: '89' grant_number: '409779252' name: 'VaMP: Vollständige Bestimmung der akustischen Materialparameter von Polymeren' publication: 14th WCCM-ECCOMAS Congress publication_status: published publisher: CIMNE series_title: Numerical Methods and Algorithms in Science and Engineering status: public title: Simulation of Guided Waves in Cylinders Subject to Arbitrary Boundary Conditions Using the Scaled Boundary Finite Element Method type: conference user_id: '32616' volume: 700 year: '2021' ... --- _id: '40568' abstract: - lang: eng text: The search for metal-free and visible light-responsive materials for photocatalytic applications has attracted the interest of not only academics but also the industry in the last decades. Since graphitic carbon nitride (g-C3N4) was first reported as a metal-free photocatalyst, this has been widely investigated in different light-driven reactions. However, the high recombination rate, low electrical conductivity, and lack of photoresponse in most of the visible range have elicited the search for alternatives. In this regard, a broad family of carbon nitride (CxNy) materials was anticipated several decades ago. However, the attention of the researchers in these materials has just been awakened in the last years due to the recent success in the syntheses of some of these materials (i.e., C3N3, C2N, C3N, and C3N5, among others), together with theoretical simulations pointing at the excellent physico-chemical properties (i.e., crystalline structure and chemical morphology, electronic configuration and semiconducting nature, or high refractive index and hardness, among others) and optoelectronic applications of these materials. The performance of CxNy, beyond C3N4, has been barely evaluated in real applications, including energy conversion, storage, and adsorption technologies, and further work must be carried out, especially experimentally, in order to confirm the high expectations raised by simulations and theoretical calculations. Herein, we have summarized the scarce literature related to recent results reporting the synthetic routes, structures, and performance of these materials as photocatalysts. Moreover, the challenges and perspectives at the forefront of this field using CxNy materials are disclosed. We aim to stimulate the research of this new generation of CxNy-based photocatalysts, beyond C3N4, with improved photocatalytic efficiencies by harnessing the striking structural, electronic, and optical properties of this new family of materials. author: - first_name: Nieves full_name: Lopez Salas, Nieves last_name: Lopez Salas - first_name: Josep full_name: Albero, Josep last_name: Albero citation: ama: 'Lopez Salas N, Albero J. CxNy: New Carbon Nitride Organic Photocatalysts. Frontiers in Materials. 2021;8. doi:10.3389/fmats.2021.772200' apa: 'Lopez Salas, N., & Albero, J. (2021). CxNy: New Carbon Nitride Organic Photocatalysts. Frontiers in Materials, 8. https://doi.org/10.3389/fmats.2021.772200' bibtex: '@article{Lopez Salas_Albero_2021, title={CxNy: New Carbon Nitride Organic Photocatalysts}, volume={8}, DOI={10.3389/fmats.2021.772200}, journal={Frontiers in Materials}, publisher={Frontiers Media SA}, author={Lopez Salas, Nieves and Albero, Josep}, year={2021} }' chicago: 'Lopez Salas, Nieves, and Josep Albero. “CxNy: New Carbon Nitride Organic Photocatalysts.” Frontiers in Materials 8 (2021). https://doi.org/10.3389/fmats.2021.772200.' ieee: 'N. Lopez Salas and J. Albero, “CxNy: New Carbon Nitride Organic Photocatalysts,” Frontiers in Materials, vol. 8, 2021, doi: 10.3389/fmats.2021.772200.' mla: 'Lopez Salas, Nieves, and Josep Albero. “CxNy: New Carbon Nitride Organic Photocatalysts.” Frontiers in Materials, vol. 8, Frontiers Media SA, 2021, doi:10.3389/fmats.2021.772200.' short: N. Lopez Salas, J. Albero, Frontiers in Materials 8 (2021). date_created: 2023-01-27T16:20:14Z date_updated: 2023-01-27T16:32:57Z doi: 10.3389/fmats.2021.772200 intvolume: ' 8' keyword: - Materials Science (miscellaneous) language: - iso: eng publication: Frontiers in Materials publication_identifier: issn: - 2296-8016 publication_status: published publisher: Frontiers Media SA status: public title: 'CxNy: New Carbon Nitride Organic Photocatalysts' type: journal_article user_id: '98120' volume: 8 year: '2021' ... --- _id: '40570' abstract: - lang: eng text: Copper- and nitrogen-doped carbonaceous materials, obtained by a simple synthetic procedure are highly efficient and fast catalysts for the oxygen reduction reaction. It is shown, that Cu(i) containing materials perform with faster reaction kinetics. author: - first_name: Janina full_name: Kossmann, Janina last_name: Kossmann - first_name: María Luz full_name: Ortíz Sánchez-Manjavacas, María Luz last_name: Ortíz Sánchez-Manjavacas - first_name: Hannes full_name: Zschiesche, Hannes last_name: Zschiesche - first_name: Nadezda V. full_name: Tarakina, Nadezda V. last_name: Tarakina - first_name: Markus full_name: Antonietti, Markus last_name: Antonietti - first_name: Josep full_name: Albero, Josep last_name: Albero - first_name: Nieves full_name: Lopez Salas, Nieves id: '98120' last_name: Lopez Salas orcid: https://orcid.org/0000-0002-8438-9548 citation: ama: Kossmann J, Ortíz Sánchez-Manjavacas ML, Zschiesche H, et al. CuII/CuI decorated N-doped carbonaceous electrocatalysts for the oxygen reduction reaction. Journal of Materials Chemistry A. 2021;10(11):6107-6114. doi:10.1039/d1ta09459a apa: Kossmann, J., Ortíz Sánchez-Manjavacas, M. L., Zschiesche, H., Tarakina, N. V., Antonietti, M., Albero, J., & Lopez Salas, N. (2021). CuII/CuI decorated N-doped carbonaceous electrocatalysts for the oxygen reduction reaction. Journal of Materials Chemistry A, 10(11), 6107–6114. https://doi.org/10.1039/d1ta09459a bibtex: '@article{Kossmann_Ortíz Sánchez-Manjavacas_Zschiesche_Tarakina_Antonietti_Albero_Lopez Salas_2021, title={CuII/CuI decorated N-doped carbonaceous electrocatalysts for the oxygen reduction reaction}, volume={10}, DOI={10.1039/d1ta09459a}, number={11}, journal={Journal of Materials Chemistry A}, publisher={Royal Society of Chemistry (RSC)}, author={Kossmann, Janina and Ortíz Sánchez-Manjavacas, María Luz and Zschiesche, Hannes and Tarakina, Nadezda V. and Antonietti, Markus and Albero, Josep and Lopez Salas, Nieves}, year={2021}, pages={6107–6114} }' chicago: 'Kossmann, Janina, María Luz Ortíz Sánchez-Manjavacas, Hannes Zschiesche, Nadezda V. Tarakina, Markus Antonietti, Josep Albero, and Nieves Lopez Salas. “CuII/CuI Decorated N-Doped Carbonaceous Electrocatalysts for the Oxygen Reduction Reaction.” Journal of Materials Chemistry A 10, no. 11 (2021): 6107–14. https://doi.org/10.1039/d1ta09459a.' ieee: 'J. Kossmann et al., “CuII/CuI decorated N-doped carbonaceous electrocatalysts for the oxygen reduction reaction,” Journal of Materials Chemistry A, vol. 10, no. 11, pp. 6107–6114, 2021, doi: 10.1039/d1ta09459a.' mla: Kossmann, Janina, et al. “CuII/CuI Decorated N-Doped Carbonaceous Electrocatalysts for the Oxygen Reduction Reaction.” Journal of Materials Chemistry A, vol. 10, no. 11, Royal Society of Chemistry (RSC), 2021, pp. 6107–14, doi:10.1039/d1ta09459a. short: J. Kossmann, M.L. Ortíz Sánchez-Manjavacas, H. Zschiesche, N.V. Tarakina, M. Antonietti, J. Albero, N. Lopez Salas, Journal of Materials Chemistry A 10 (2021) 6107–6114. date_created: 2023-01-27T16:20:26Z date_updated: 2023-01-27T16:32:22Z doi: 10.1039/d1ta09459a intvolume: ' 10' issue: '11' keyword: - General Materials Science - Renewable Energy - Sustainability and the Environment - General Chemistry language: - iso: eng page: 6107-6114 publication: Journal of Materials Chemistry A publication_identifier: issn: - 2050-7488 - 2050-7496 publication_status: published publisher: Royal Society of Chemistry (RSC) status: public title: CuII/CuI decorated N-doped carbonaceous electrocatalysts for the oxygen reduction reaction type: journal_article user_id: '98120' volume: 10 year: '2021' ... --- _id: '40569' author: - first_name: Janina full_name: Kossmann, Janina last_name: Kossmann - first_name: Regina full_name: Rothe, Regina last_name: Rothe - first_name: Tobias full_name: Heil, Tobias last_name: Heil - first_name: Markus full_name: Antonietti, Markus last_name: Antonietti - first_name: Nieves full_name: Lopez Salas, Nieves id: '98120' last_name: Lopez Salas orcid: https://orcid.org/0000-0002-8438-9548 citation: ama: Kossmann J, Rothe R, Heil T, Antonietti M, Lopez Salas N. Ultrahigh water sorption on highly nitrogen doped carbonaceous materials derived from uric acid. Journal of Colloid and Interface Science. 2021;602:880-888. doi:10.1016/j.jcis.2021.06.012 apa: Kossmann, J., Rothe, R., Heil, T., Antonietti, M., & Lopez Salas, N. (2021). Ultrahigh water sorption on highly nitrogen doped carbonaceous materials derived from uric acid. Journal of Colloid and Interface Science, 602, 880–888. https://doi.org/10.1016/j.jcis.2021.06.012 bibtex: '@article{Kossmann_Rothe_Heil_Antonietti_Lopez Salas_2021, title={Ultrahigh water sorption on highly nitrogen doped carbonaceous materials derived from uric acid}, volume={602}, DOI={10.1016/j.jcis.2021.06.012}, journal={Journal of Colloid and Interface Science}, publisher={Elsevier BV}, author={Kossmann, Janina and Rothe, Regina and Heil, Tobias and Antonietti, Markus and Lopez Salas, Nieves}, year={2021}, pages={880–888} }' chicago: 'Kossmann, Janina, Regina Rothe, Tobias Heil, Markus Antonietti, and Nieves Lopez Salas. “Ultrahigh Water Sorption on Highly Nitrogen Doped Carbonaceous Materials Derived from Uric Acid.” Journal of Colloid and Interface Science 602 (2021): 880–88. https://doi.org/10.1016/j.jcis.2021.06.012.' ieee: 'J. Kossmann, R. Rothe, T. Heil, M. Antonietti, and N. Lopez Salas, “Ultrahigh water sorption on highly nitrogen doped carbonaceous materials derived from uric acid,” Journal of Colloid and Interface Science, vol. 602, pp. 880–888, 2021, doi: 10.1016/j.jcis.2021.06.012.' mla: Kossmann, Janina, et al. “Ultrahigh Water Sorption on Highly Nitrogen Doped Carbonaceous Materials Derived from Uric Acid.” Journal of Colloid and Interface Science, vol. 602, Elsevier BV, 2021, pp. 880–88, doi:10.1016/j.jcis.2021.06.012. short: J. Kossmann, R. Rothe, T. Heil, M. Antonietti, N. Lopez Salas, Journal of Colloid and Interface Science 602 (2021) 880–888. date_created: 2023-01-27T16:20:20Z date_updated: 2023-01-27T16:32:42Z doi: 10.1016/j.jcis.2021.06.012 intvolume: ' 602' keyword: - Colloid and Surface Chemistry - Surfaces - Coatings and Films - Biomaterials - Electronic - Optical and Magnetic Materials language: - iso: eng page: 880-888 publication: Journal of Colloid and Interface Science publication_identifier: issn: - 0021-9797 publication_status: published publisher: Elsevier BV status: public title: Ultrahigh water sorption on highly nitrogen doped carbonaceous materials derived from uric acid type: journal_article user_id: '98120' volume: 602 year: '2021' ... --- _id: '40601' abstract: - lang: eng text: "Abstract\r\n Background and aims\r\n One reason for the controversial discussion of whether the dual task (DT) walking paradigm has an added value for diagnosis in clinical conditions might be the use of different gait measurement systems. Therefore, the purpose was 1) to detect DT effects of central gait parameters obtained from five different gait analysis devices in young and old adults, 2) to assess the consistency of the measurement systems, and 3) to determine if the absolut and proportional DT costs (DTC) are greater than the system-measurement error under ST.\r\n \r\n Methods\r\n \ Twelve old (72.2 ± 7.9y) and 14 young adults (28.3 ± 6.2y) walked a 14.7-m distance under ST and DT at a self-selected gait velocity. Interrater reliability, precision of the measurement and sensitivity to change were calculated under ST and DT.\r\n \r\n Results\r\n \ An age effect was observed in almost all gait parameters for the ST condition. For DT only differences for stride length (p < .029, ɳ2p = .239) as well as single and double limb support (p = .036, ɳ2p = .227; p = .034, ɳ2p = .218) remained. The measurement systems showed a lower absolute agreement compared to consistency across all systems.\r\n \r\n \ Conclusions\r\n When reporting DT effects, the real changes in performance and random measurement errors should always be accounted for. These findings have strong implications for interpreting DT effects.\r\n " article_number: '17' author: - first_name: Thomas Jürgen full_name: Klotzbier, Thomas Jürgen last_name: Klotzbier - first_name: Bettina full_name: Wollesen, Bettina last_name: Wollesen - first_name: Oliver full_name: Vogel, Oliver last_name: Vogel - first_name: Julian full_name: Rudisch, Julian last_name: Rudisch - first_name: Thomas full_name: Cordes, Thomas last_name: Cordes - first_name: Thomas full_name: Jöllenbeck, Thomas last_name: Jöllenbeck - first_name: Lutz full_name: Vogt, Lutz last_name: Vogt citation: ama: Klotzbier TJ, Wollesen B, Vogel O, et al. An interrater reliability study of gait analysis systems with the dual task paradigm in healthy young and older adults. European Review of Aging and Physical Activity. 2021;18(1). doi:10.1186/s11556-021-00271-z apa: Klotzbier, T. J., Wollesen, B., Vogel, O., Rudisch, J., Cordes, T., Jöllenbeck, T., & Vogt, L. (2021). An interrater reliability study of gait analysis systems with the dual task paradigm in healthy young and older adults. European Review of Aging and Physical Activity, 18(1), Article 17. https://doi.org/10.1186/s11556-021-00271-z bibtex: '@article{Klotzbier_Wollesen_Vogel_Rudisch_Cordes_Jöllenbeck_Vogt_2021, title={An interrater reliability study of gait analysis systems with the dual task paradigm in healthy young and older adults}, volume={18}, DOI={10.1186/s11556-021-00271-z}, number={117}, journal={European Review of Aging and Physical Activity}, publisher={Springer Science and Business Media LLC}, author={Klotzbier, Thomas Jürgen and Wollesen, Bettina and Vogel, Oliver and Rudisch, Julian and Cordes, Thomas and Jöllenbeck, Thomas and Vogt, Lutz}, year={2021} }' chicago: Klotzbier, Thomas Jürgen, Bettina Wollesen, Oliver Vogel, Julian Rudisch, Thomas Cordes, Thomas Jöllenbeck, and Lutz Vogt. “An Interrater Reliability Study of Gait Analysis Systems with the Dual Task Paradigm in Healthy Young and Older Adults.” European Review of Aging and Physical Activity 18, no. 1 (2021). https://doi.org/10.1186/s11556-021-00271-z. ieee: 'T. J. Klotzbier et al., “An interrater reliability study of gait analysis systems with the dual task paradigm in healthy young and older adults,” European Review of Aging and Physical Activity, vol. 18, no. 1, Art. no. 17, 2021, doi: 10.1186/s11556-021-00271-z.' mla: Klotzbier, Thomas Jürgen, et al. “An Interrater Reliability Study of Gait Analysis Systems with the Dual Task Paradigm in Healthy Young and Older Adults.” European Review of Aging and Physical Activity, vol. 18, no. 1, 17, Springer Science and Business Media LLC, 2021, doi:10.1186/s11556-021-00271-z. short: T.J. Klotzbier, B. Wollesen, O. Vogel, J. Rudisch, T. Cordes, T. Jöllenbeck, L. Vogt, European Review of Aging and Physical Activity 18 (2021). date_created: 2023-01-27T16:42:16Z date_updated: 2023-01-27T16:42:28Z department: - _id: '266' doi: 10.1186/s11556-021-00271-z intvolume: ' 18' issue: '1' keyword: - Geriatrics and Gerontology language: - iso: eng publication: European Review of Aging and Physical Activity publication_identifier: issn: - 1813-7253 - 1861-6909 publication_status: published publisher: Springer Science and Business Media LLC status: public title: An interrater reliability study of gait analysis systems with the dual task paradigm in healthy young and older adults type: journal_article user_id: '75770' volume: 18 year: '2021' ... --- _id: '40598' author: - first_name: Julian full_name: Rudisch, Julian last_name: Rudisch - first_name: Thomas full_name: Jöllenbeck, Thomas last_name: Jöllenbeck - first_name: Lutz full_name: Vogt, Lutz last_name: Vogt - first_name: Thomas full_name: Cordes, Thomas last_name: Cordes - first_name: Thomas Jürgen full_name: Klotzbier, Thomas Jürgen last_name: Klotzbier - first_name: Oliver full_name: Vogel, Oliver last_name: Vogel - first_name: Bettina full_name: Wollesen, Bettina last_name: Wollesen citation: ama: Rudisch J, Jöllenbeck T, Vogt L, et al. Agreement and consistency of five different clinical gait analysis systems in the assessment of spatiotemporal gait parameters. Gait &amp; Posture. 2021;85:55-64. doi:10.1016/j.gaitpost.2021.01.013 apa: Rudisch, J., Jöllenbeck, T., Vogt, L., Cordes, T., Klotzbier, T. J., Vogel, O., & Wollesen, B. (2021). Agreement and consistency of five different clinical gait analysis systems in the assessment of spatiotemporal gait parameters. Gait &amp; Posture, 85, 55–64. https://doi.org/10.1016/j.gaitpost.2021.01.013 bibtex: '@article{Rudisch_Jöllenbeck_Vogt_Cordes_Klotzbier_Vogel_Wollesen_2021, title={Agreement and consistency of five different clinical gait analysis systems in the assessment of spatiotemporal gait parameters}, volume={85}, DOI={10.1016/j.gaitpost.2021.01.013}, journal={Gait &amp; Posture}, publisher={Elsevier BV}, author={Rudisch, Julian and Jöllenbeck, Thomas and Vogt, Lutz and Cordes, Thomas and Klotzbier, Thomas Jürgen and Vogel, Oliver and Wollesen, Bettina}, year={2021}, pages={55–64} }' chicago: 'Rudisch, Julian, Thomas Jöllenbeck, Lutz Vogt, Thomas Cordes, Thomas Jürgen Klotzbier, Oliver Vogel, and Bettina Wollesen. “Agreement and Consistency of Five Different Clinical Gait Analysis Systems in the Assessment of Spatiotemporal Gait Parameters.” Gait &amp; Posture 85 (2021): 55–64. https://doi.org/10.1016/j.gaitpost.2021.01.013.' ieee: 'J. Rudisch et al., “Agreement and consistency of five different clinical gait analysis systems in the assessment of spatiotemporal gait parameters,” Gait &amp; Posture, vol. 85, pp. 55–64, 2021, doi: 10.1016/j.gaitpost.2021.01.013.' mla: Rudisch, Julian, et al. “Agreement and Consistency of Five Different Clinical Gait Analysis Systems in the Assessment of Spatiotemporal Gait Parameters.” Gait &amp; Posture, vol. 85, Elsevier BV, 2021, pp. 55–64, doi:10.1016/j.gaitpost.2021.01.013. short: J. Rudisch, T. Jöllenbeck, L. Vogt, T. Cordes, T.J. Klotzbier, O. Vogel, B. Wollesen, Gait &amp; Posture 85 (2021) 55–64. date_created: 2023-01-27T16:37:34Z date_updated: 2023-01-27T16:37:56Z department: - _id: '266' doi: 10.1016/j.gaitpost.2021.01.013 intvolume: ' 85' keyword: - Rehabilitation - Orthopedics and Sports Medicine - Biophysics language: - iso: eng page: 55-64 publication: Gait & Posture publication_identifier: issn: - 0966-6362 publication_status: published publisher: Elsevier BV status: public title: Agreement and consistency of five different clinical gait analysis systems in the assessment of spatiotemporal gait parameters type: journal_article user_id: '75770' volume: 85 year: '2021' ... --- _id: '39794' abstract: - lang: ger text: "In der Herausforderung Unterricht inklusionsbezogen weiterzuentwickeln, manifestiert sich unter anderem die Forderung nach der Qualifizierung von (angehenden) Lehrkräften bzgl. der Anwendung und Umsetzung einer alltagsintegrierten Diagnostik mit dem Ziel, Kinder individualisiert und gleichzeitig mit Bezug auf einen gemeinsamen Lerngegenstand zu unterrichten. Dabei ist ein didaktisch-diagnostisches Handeln aller Lehrkräfte gefordert, welches im Kontext einer professionellen und inklusionsorientierten Gestaltung sowie einer angemessenen Begleitung und Förderung von Lern- und Entwicklungsprozessen steht. In der Konzeption entsprechender Aus- und Weiterbildungsformate setzt das geplante Projekt DiPoSa (Didaktisch-diagnostische Potentiale des inklusionsorientierten Sachunterrichts) an. Ziel ist es durch einen Design-Based-Research-Ansatz (DBR) Videovignetten zu erstellen und zu evaluieren, mittels derer entsprechende Kompetenzen von (angehenden) Lehrkräften im Sachunterricht weiterentwickelt werden können. Dabei bietet insbesondere der Sachunterricht als vielperspektivisches Integrationsfach der Grundschule einen passenden Rahmen, kindliche Lernpotentiale als Ausgangspunkt für didaktisch-diagnostisches Handeln nutzbar zu machen. Denn in aktuellen inklusionsorientierten Ansätzen des Sachunterrichts sind sowohl reformpädagogisch orientierte als auch offene Konzepte und Modelle des adaptiven Unterrichts zu finden, die sich an den unterschiedlichen Programmatiken der Umsetzung von individueller Förderung orientieren. Im folgenden Beitrag werden die dem geplanten Projekt zugrundeliegenden theoretischen und empirischen Zugänge erläutert und die forschungsmethodische Umsetzung durch einen DBR-Ansatz als methodologische Basis für eine Theorie-Praxis-verzahnende Forschungsperspektive auf diagnostisches Handeln sowie die Förderung diagnostischer Handlungskompetenzen durch Videovignetten im Kontext der Aus- und Weiterbildung von (Sachunterrichts-)Lehrkräften diskutiert.\r\n \r\nAbstract\r\nThe challenge to further promote practices of inclusive teaching, requires the development of assessment literacy. Combined with the aim to teach all children in a collaborative learning environment, qualification of teachers (in training) in the application and implementation of formative assessment as an integrated daily routine is needed. Therefore, the project DiPoSa focuses on the development of appropriate training and qualification formats. The project heads to create and evaluate video vignettes using a design-based-research approach (DBR), which can then be used to further develop assessment literacy of teachers in social studies and science in primary education. As a multi-perspective integrative subject in elementary school social studies and science in primary education offers a suitable framework for practices of formative assessment taking children's learning potentials as a serious concern. Foundations can be seen in current inclusive approaches to social studies and science in primary education, where reform pedagogically orientation and open concepts can as well be found as models of adaptive teaching. Although there are different theoretical and programmatic implementations, both perspectives share an orientation towards individual support of children. With this in mind the following article tries to lay down the theoretical and empirical approaches of the planed project DiPoSa and discusses methodological foundations of the project. The discussion focuses on how assessment practices as well as assessment literacy can be promoted through a DBR research-design using video vignettes in the context of teacher education and qualification and rooting in a deepened science-practice partnership.Zusammenfassung englisch" alternative_title: - Potentials of formative assessment practices in social studies and science in inclusive primary education. Conceptual and methodological implications of a design-based-research-based approach for teacher education author: - first_name: René full_name: Schroeder, René last_name: Schroeder - first_name: Eva full_name: Blumberg, Eva last_name: Blumberg - first_name: Brigitte full_name: Kottmann, Brigitte id: '82466' last_name: Kottmann - first_name: Susanne full_name: Miller, Susanne last_name: Miller - first_name: Anne full_name: Reh, Anne last_name: Reh citation: ama: Schroeder R, Blumberg E, Kottmann B, Miller S, Reh A. Chancen des inklusionsorientierten Sachunterrichts für didaktisch-diagnostisches Handeln. Konzeptionelle und methodologisch-methodische Grundlagen eines forschungsbasierten Entwicklungsansatzes für die Lehrer*innenbildung. QfI - Qualifizierung für Inklusion Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte. 2021;3(2). doi:10.21248/qfi.74 apa: Schroeder, R., Blumberg, E., Kottmann, B., Miller, S., & Reh, A. (2021). Chancen des inklusionsorientierten Sachunterrichts für didaktisch-diagnostisches Handeln. Konzeptionelle und methodologisch-methodische Grundlagen eines forschungsbasierten Entwicklungsansatzes für die Lehrer*innenbildung. QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte, 3(2). https://doi.org/10.21248/qfi.74 bibtex: '@article{Schroeder_Blumberg_Kottmann_Miller_Reh_2021, title={Chancen des inklusionsorientierten Sachunterrichts für didaktisch-diagnostisches Handeln. Konzeptionelle und methodologisch-methodische Grundlagen eines forschungsbasierten Entwicklungsansatzes für die Lehrer*innenbildung}, volume={3}, DOI={10.21248/qfi.74}, number={2}, journal={QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte}, author={Schroeder, René and Blumberg, Eva and Kottmann, Brigitte and Miller, Susanne and Reh, Anne}, year={2021} }' chicago: Schroeder, René, Eva Blumberg, Brigitte Kottmann, Susanne Miller, and Anne Reh. “Chancen des inklusionsorientierten Sachunterrichts für didaktisch-diagnostisches Handeln. Konzeptionelle und methodologisch-methodische Grundlagen eines forschungsbasierten Entwicklungsansatzes für die Lehrer*innenbildung.” QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte 3, no. 2 (2021). https://doi.org/10.21248/qfi.74. ieee: 'R. Schroeder, E. Blumberg, B. Kottmann, S. Miller, and A. Reh, “Chancen des inklusionsorientierten Sachunterrichts für didaktisch-diagnostisches Handeln. Konzeptionelle und methodologisch-methodische Grundlagen eines forschungsbasierten Entwicklungsansatzes für die Lehrer*innenbildung,” QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte, vol. 3, no. 2, 2021, doi: 10.21248/qfi.74.' mla: Schroeder, René, et al. “Chancen des inklusionsorientierten Sachunterrichts für didaktisch-diagnostisches Handeln. Konzeptionelle und methodologisch-methodische Grundlagen eines forschungsbasierten Entwicklungsansatzes für die Lehrer*innenbildung.” QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte, vol. 3, no. 2, 2021, doi:10.21248/qfi.74. short: R. Schroeder, E. Blumberg, B. Kottmann, S. Miller, A. Reh, QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte 3 (2021). date_created: 2023-01-24T20:03:43Z date_updated: 2023-01-29T13:41:59Z ddc: - '370' department: - _id: '479' doi: 10.21248/qfi.74 has_accepted_license: '1' intvolume: ' 3' issue: '2' language: - iso: ger publication: QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte publication_identifier: eissn: - 2699-2477 publication_status: published status: public title: Chancen des inklusionsorientierten Sachunterrichts für didaktisch-diagnostisches Handeln. Konzeptionelle und methodologisch-methodische Grundlagen eines forschungsbasierten Entwicklungsansatzes für die Lehrer*innenbildung type: journal_article user_id: '77753' volume: 3 year: '2021' ... --- _id: '39809' abstract: - lang: ger text: "In dem Beitrag wird ausgehend von der Notwendigkeit einer inklusionspädagogischen Professionalisierung im Lehramtsstudium ein erziehungswissenschaftliches Projekt dargestellt, das es den teilnehmenden Bachelor-Studierenden in besonderer Weise ermöglicht, berufsspezifische Reflexionsprozesse zu durchlaufen. In dem Projekt übernehmen Studierende die einjährige pädagogische Förderung von Grundschulkindern mit bildungsrelevanten Benachteiligungsfaktoren, die häufig von Selektionspraktiken und -maßnahmen bedroht sind. Die Bearbeitung von vorliegenden Common-Sense-Theorien im inklusiven Kontext gilt dabei als ein relevantes Professionalisierungsziel in der Lehramtsausbildung. Konkret werden Ausschnitte aus Praktikumsberichten von zwei Studierenden mittels der dokumentarischen Methode ausgewertet und einander gegenübergestellt, um daran herauszuarbeiten, inwiefern sich die Reflexionen unterscheiden. Es zeigt sich anhand der Analysen, dass im Rahmen der Praxisphase eine Reflection-on-Action und auch die vertiefte Reflexion eigener Common-Sense-Theorien grundsätzlich möglich, jedoch nicht voraussetzungslos ist. Insbesondere kann auch anhand der gewählten Einzelfälle verdeutlicht werden, wie individuell inklusionsbezogene Professionalisierungsprozesse im Rahmen der vorliegenden Praxisphase verlaufen können. Die Analyse offenbart multiple Professionalisierungschancen in Abhängigkeit von den Rahmenbedingungen des Projekts, den individuellen Schwerpunkten der pädagogischen Arbeit oder den individuellen Reflexionen der Studierenden.\r\nAbstract\r\nBased on the necessity of an inclusive pedagogical professionalisation in the teacher training program, this article presents an educational science project that enables the participating Bachelor students in a unique manner to go through profession-specific reflection processes. In the project, students take on the one-year pedagogical support of primary school children with educational disadvantage factors, who are often threatened by selection practices and measures. In this context, working through present common-sense theories in an inclusive context is considered a relevant professionalization goal in teacher education. Specifically, excerpts from internship reports of two students are analysed by means of the documentary method and compared to each other in order to work out the extent to which the reflections differ. The analyses show that reflection-on-action and in-depth reflection on one's own common-sense theories are generally possible during the practical phase, but not without preconditions. In particular, the selected individual cases can be used to illustrate how individual inclusion-related professionalisation processes can take place within the framework of the present practical phase. The analysis reveals multiple opportunities for professionalisation depending on the general framework of the project, the individual focal points of the pedagogical work or the individual reflections of the students." author: - first_name: Anne full_name: Reh, Anne last_name: Reh - first_name: Brigitte full_name: Kottmann, Brigitte id: '82466' last_name: Kottmann - first_name: Susanne full_name: Miller, Susanne last_name: Miller citation: ama: 'Reh A, Kottmann B, Miller S. Berufsspezifische Reflexionsprozesse durch Einzelfallarbeit im Projekt „Schule für alle": Analyse von zwei Praxisberichten mittels der Dokumentarischen Methode. QfI - Qualifizierung für Inklusion. 2021;3(1). doi:10.21248/qfi.56' apa: 'Reh, A., Kottmann, B., & Miller, S. (2021). Berufsspezifische Reflexionsprozesse durch Einzelfallarbeit im Projekt „Schule für alle": Analyse von zwei Praxisberichten mittels der Dokumentarischen Methode. QfI - Qualifizierung für Inklusion, 3(1). https://doi.org/10.21248/qfi.56' bibtex: '@article{Reh_Kottmann_Miller_2021, title={Berufsspezifische Reflexionsprozesse durch Einzelfallarbeit im Projekt „Schule für alle": Analyse von zwei Praxisberichten mittels der Dokumentarischen Methode}, volume={3}, DOI={10.21248/qfi.56}, number={1}, journal={QfI - Qualifizierung für Inklusion}, author={Reh, Anne and Kottmann, Brigitte and Miller, Susanne}, year={2021} }' chicago: 'Reh, Anne, Brigitte Kottmann, and Susanne Miller. “Berufsspezifische Reflexionsprozesse durch Einzelfallarbeit im Projekt „Schule für alle": Analyse von zwei Praxisberichten mittels der Dokumentarischen Methode.” QfI - Qualifizierung für Inklusion 3, no. 1 (2021). https://doi.org/10.21248/qfi.56.' ieee: 'A. Reh, B. Kottmann, and S. Miller, “Berufsspezifische Reflexionsprozesse durch Einzelfallarbeit im Projekt „Schule für alle": Analyse von zwei Praxisberichten mittels der Dokumentarischen Methode,” QfI - Qualifizierung für Inklusion, vol. 3, no. 1, 2021, doi: 10.21248/qfi.56.' mla: 'Reh, Anne, et al. “Berufsspezifische Reflexionsprozesse durch Einzelfallarbeit im Projekt „Schule für alle": Analyse von zwei Praxisberichten mittels der Dokumentarischen Methode.” QfI - Qualifizierung für Inklusion, vol. 3, no. 1, 2021, doi:10.21248/qfi.56.' short: A. Reh, B. Kottmann, S. Miller, QfI - Qualifizierung für Inklusion 3 (2021). date_created: 2023-01-24T20:30:10Z date_updated: 2023-01-29T13:41:18Z ddc: - '370' department: - _id: '479' doi: 10.21248/qfi.56 has_accepted_license: '1' intvolume: ' 3' issue: '1' language: - iso: ger publication: QfI - Qualifizierung für Inklusion publication_status: published status: public title: 'Berufsspezifische Reflexionsprozesse durch Einzelfallarbeit im Projekt „Schule für alle": Analyse von zwei Praxisberichten mittels der Dokumentarischen Methode' type: journal_article user_id: '77753' volume: 3 year: '2021' ... --- _id: '39804' author: - first_name: Brigitte full_name: Kottmann, Brigitte id: '82466' last_name: Kottmann citation: ama: 'Kottmann B. Übergänge begleiten. Peer-Beratung beim Übergang für Lernende mit Förderbedarf. In: Streese B, Werning R, eds. Schule inklusiv - Vielfalt nutzen - Bildungsgerechtigkeit schaffen. Vol 3. ; 2021:32-34.' apa: Kottmann, B. (2021). Übergänge begleiten. Peer-Beratung beim Übergang für Lernende mit Förderbedarf. In B. Streese & R. Werning (Eds.), Schule inklusiv - Vielfalt nutzen - Bildungsgerechtigkeit schaffen (Vol. 3, pp. 32–34). bibtex: '@inbook{Kottmann_2021, title={Übergänge begleiten. Peer-Beratung beim Übergang für Lernende mit Förderbedarf}, volume={3}, booktitle={Schule inklusiv - Vielfalt nutzen - Bildungsgerechtigkeit schaffen}, author={Kottmann, Brigitte}, editor={Streese, Bettina and Werning, Rolf}, year={2021}, pages={32–34} }' chicago: Kottmann, Brigitte. “Übergänge begleiten. Peer-Beratung beim Übergang für Lernende mit Förderbedarf.” In Schule inklusiv - Vielfalt nutzen - Bildungsgerechtigkeit schaffen, edited by Bettina Streese and Rolf Werning, 3:32–34, 2021. ieee: B. Kottmann, “Übergänge begleiten. Peer-Beratung beim Übergang für Lernende mit Förderbedarf,” in Schule inklusiv - Vielfalt nutzen - Bildungsgerechtigkeit schaffen, vol. 3, B. Streese and R. Werning, Eds. 2021, pp. 32–34. mla: Kottmann, Brigitte. “Übergänge begleiten. Peer-Beratung beim Übergang für Lernende mit Förderbedarf.” Schule inklusiv - Vielfalt nutzen - Bildungsgerechtigkeit schaffen, edited by Bettina Streese and Rolf Werning, vol. 3, 2021, pp. 32–34. short: 'B. Kottmann, in: B. Streese, R. Werning (Eds.), Schule inklusiv - Vielfalt nutzen - Bildungsgerechtigkeit schaffen, 2021, pp. 32–34.' date_created: 2023-01-24T20:27:40Z date_updated: 2023-01-29T13:44:51Z department: - _id: '479' editor: - first_name: Bettina full_name: Streese, Bettina last_name: Streese - first_name: Rolf full_name: Werning, Rolf last_name: Werning intvolume: ' 3' language: - iso: ger page: 32-34 publication: Schule inklusiv - Vielfalt nutzen - Bildungsgerechtigkeit schaffen publication_status: published status: public title: Übergänge begleiten. Peer-Beratung beim Übergang für Lernende mit Förderbedarf type: book_chapter user_id: '77753' volume: 3 year: '2021' ... --- _id: '39814' author: - first_name: Brigitte full_name: Kottmann, Brigitte id: '82466' last_name: Kottmann citation: ama: 'Kottmann B. Rezension des Buches: "Sonderschule im Nationalsozialismus. Die Magdeburger Hilfsschule als Modell von Dagmar Hänsel (2019). Zeitschrift für Heilpädagogik. 2021;4(2021):211-212.' apa: 'Kottmann, B. (2021). Rezension des Buches: "Sonderschule im Nationalsozialismus. Die Magdeburger Hilfsschule als Modell von Dagmar Hänsel (2019). Zeitschrift für Heilpädagogik, 4(2021), 211–212.' bibtex: '@article{Kottmann_2021, title={Rezension des Buches: "Sonderschule im Nationalsozialismus. Die Magdeburger Hilfsschule als Modell von Dagmar Hänsel (2019)}, volume={4}, number={2021}, journal={Zeitschrift für Heilpädagogik}, author={Kottmann, Brigitte}, year={2021}, pages={211–212} }' chicago: 'Kottmann, Brigitte. “Rezension des Buches: "Sonderschule im Nationalsozialismus. Die Magdeburger Hilfsschule als Modell von Dagmar Hänsel (2019).” Zeitschrift für Heilpädagogik 4, no. 2021 (2021): 211–12.' ieee: 'B. Kottmann, “Rezension des Buches: "Sonderschule im Nationalsozialismus. Die Magdeburger Hilfsschule als Modell von Dagmar Hänsel (2019),” Zeitschrift für Heilpädagogik, vol. 4, no. 2021, pp. 211–212, 2021.' mla: 'Kottmann, Brigitte. “Rezension des Buches: "Sonderschule im Nationalsozialismus. Die Magdeburger Hilfsschule als Modell von Dagmar Hänsel (2019).” Zeitschrift für Heilpädagogik, vol. 4, no. 2021, 2021, pp. 211–12.' short: B. Kottmann, Zeitschrift für Heilpädagogik 4 (2021) 211–212. date_created: 2023-01-24T20:45:20Z date_updated: 2023-01-29T13:43:58Z department: - _id: '479' intvolume: ' 4' issue: '2021' language: - iso: ger page: 211-212 publication: Zeitschrift für Heilpädagogik publication_status: published status: public title: 'Rezension des Buches: "Sonderschule im Nationalsozialismus. Die Magdeburger Hilfsschule als Modell von Dagmar Hänsel (2019)' type: journal_article user_id: '77753' volume: 4 year: '2021' ... --- _id: '35758' author: - first_name: Elnaz full_name: Meydani, Elnaz last_name: Meydani - first_name: Christoph full_name: Düsing, Christoph last_name: Düsing - first_name: Matthias full_name: Trier, Matthias id: '72744' last_name: Trier citation: ama: 'Meydani E, Düsing C, Trier M. Towards a Trust-Aware Item Recommendation System on a Graph Autoencoder with Attention Mechanism. In: Lecture Notes in Information Systems and Organisation. Springer International Publishing; 2021. doi:10.1007/978-3-030-86797-3_5' apa: Meydani, E., Düsing, C., & Trier, M. (2021). Towards a Trust-Aware Item Recommendation System on a Graph Autoencoder with Attention Mechanism. In Lecture Notes in Information Systems and Organisation. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-86797-3_5 bibtex: '@inbook{Meydani_Düsing_Trier_2021, place={Cham}, title={Towards a Trust-Aware Item Recommendation System on a Graph Autoencoder with Attention Mechanism}, DOI={10.1007/978-3-030-86797-3_5}, booktitle={Lecture Notes in Information Systems and Organisation}, publisher={Springer International Publishing}, author={Meydani, Elnaz and Düsing, Christoph and Trier, Matthias}, year={2021} }' chicago: 'Meydani, Elnaz, Christoph Düsing, and Matthias Trier. “Towards a Trust-Aware Item Recommendation System on a Graph Autoencoder with Attention Mechanism.” In Lecture Notes in Information Systems and Organisation. Cham: Springer International Publishing, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-030-86797-3_5.' ieee: 'E. Meydani, C. Düsing, and M. Trier, “Towards a Trust-Aware Item Recommendation System on a Graph Autoencoder with Attention Mechanism,” in Lecture Notes in Information Systems and Organisation, Cham: Springer International Publishing, 2021.' mla: Meydani, Elnaz, et al. “Towards a Trust-Aware Item Recommendation System on a Graph Autoencoder with Attention Mechanism.” Lecture Notes in Information Systems and Organisation, Springer International Publishing, 2021, doi:10.1007/978-3-030-86797-3_5. short: 'E. Meydani, C. Düsing, M. Trier, in: Lecture Notes in Information Systems and Organisation, Springer International Publishing, Cham, 2021.' date_created: 2023-01-10T10:27:20Z date_updated: 2023-01-29T23:19:40Z department: - _id: '198' doi: 10.1007/978-3-030-86797-3_5 language: - iso: eng place: Cham publication: Lecture Notes in Information Systems and Organisation publication_identifier: isbn: - '9783030867966' - '9783030867973' issn: - 2195-4968 - 2195-4976 publication_status: published publisher: Springer International Publishing status: public title: Towards a Trust-Aware Item Recommendation System on a Graph Autoencoder with Attention Mechanism type: book_chapter user_id: '14931' year: '2021' ... --- _id: '37936' author: - first_name: Emanuele full_name: Pelucchi, Emanuele last_name: Pelucchi - first_name: Giorgos full_name: Fagas, Giorgos last_name: Fagas - first_name: Igor full_name: Aharonovich, Igor last_name: Aharonovich - first_name: Dirk full_name: Englund, Dirk last_name: Englund - first_name: Eden full_name: Figueroa, Eden last_name: Figueroa - first_name: Qihuang full_name: Gong, Qihuang last_name: Gong - first_name: Hübel full_name: Hannes, Hübel last_name: Hannes - first_name: Jin full_name: Liu, Jin last_name: Liu - first_name: Chao-Yang full_name: Lu, Chao-Yang last_name: Lu - first_name: Nobuyuki full_name: Matsuda, Nobuyuki last_name: Matsuda - first_name: Jian-Wei full_name: Pan, Jian-Wei last_name: Pan - first_name: Florian full_name: Schreck, Florian last_name: Schreck - first_name: Fabio full_name: Sciarrino, Fabio last_name: Sciarrino - first_name: Christine full_name: Silberhorn, Christine id: '26263' last_name: Silberhorn - first_name: Jianwei full_name: Wang, Jianwei last_name: Wang - first_name: Klaus full_name: Jöns, Klaus id: '85353' last_name: Jöns citation: ama: Pelucchi E, Fagas G, Aharonovich I, et al. The potential and global outlook of integrated photonics for quantum technologies. Nature Reviews Physics. 2021;4(3):194-208. doi:10.1038/s42254-021-00398-z apa: Pelucchi, E., Fagas, G., Aharonovich, I., Englund, D., Figueroa, E., Gong, Q., Hannes, H., Liu, J., Lu, C.-Y., Matsuda, N., Pan, J.-W., Schreck, F., Sciarrino, F., Silberhorn, C., Wang, J., & Jöns, K. (2021). The potential and global outlook of integrated photonics for quantum technologies. Nature Reviews Physics, 4(3), 194–208. https://doi.org/10.1038/s42254-021-00398-z bibtex: '@article{Pelucchi_Fagas_Aharonovich_Englund_Figueroa_Gong_Hannes_Liu_Lu_Matsuda_et al._2021, title={The potential and global outlook of integrated photonics for quantum technologies}, volume={4}, DOI={10.1038/s42254-021-00398-z}, number={3}, journal={Nature Reviews Physics}, publisher={Springer Science and Business Media LLC}, author={Pelucchi, Emanuele and Fagas, Giorgos and Aharonovich, Igor and Englund, Dirk and Figueroa, Eden and Gong, Qihuang and Hannes, Hübel and Liu, Jin and Lu, Chao-Yang and Matsuda, Nobuyuki and et al.}, year={2021}, pages={194–208} }' chicago: 'Pelucchi, Emanuele, Giorgos Fagas, Igor Aharonovich, Dirk Englund, Eden Figueroa, Qihuang Gong, Hübel Hannes, et al. “The Potential and Global Outlook of Integrated Photonics for Quantum Technologies.” Nature Reviews Physics 4, no. 3 (2021): 194–208. https://doi.org/10.1038/s42254-021-00398-z.' ieee: 'E. Pelucchi et al., “The potential and global outlook of integrated photonics for quantum technologies,” Nature Reviews Physics, vol. 4, no. 3, pp. 194–208, 2021, doi: 10.1038/s42254-021-00398-z.' mla: Pelucchi, Emanuele, et al. “The Potential and Global Outlook of Integrated Photonics for Quantum Technologies.” Nature Reviews Physics, vol. 4, no. 3, Springer Science and Business Media LLC, 2021, pp. 194–208, doi:10.1038/s42254-021-00398-z. short: E. Pelucchi, G. Fagas, I. Aharonovich, D. Englund, E. Figueroa, Q. Gong, H. Hannes, J. Liu, C.-Y. Lu, N. Matsuda, J.-W. Pan, F. Schreck, F. Sciarrino, C. Silberhorn, J. Wang, K. Jöns, Nature Reviews Physics 4 (2021) 194–208. date_created: 2023-01-22T17:46:36Z date_updated: 2023-01-30T11:13:42Z department: - _id: '288' - _id: '15' - _id: '623' - _id: '230' doi: 10.1038/s42254-021-00398-z intvolume: ' 4' issue: '3' keyword: - General Physics and Astronomy language: - iso: eng page: 194-208 publication: Nature Reviews Physics publication_identifier: issn: - 2522-5820 publication_status: published publisher: Springer Science and Business Media LLC status: public title: The potential and global outlook of integrated photonics for quantum technologies type: journal_article user_id: '26263' volume: 4 year: '2021' ... --- _id: '40673' author: - first_name: Mohammad full_name: Soleymani, Mohammad last_name: Soleymani - first_name: Ignacio full_name: Santamaria, Ignacio last_name: Santamaria - first_name: Peter J full_name: Schreier, Peter J last_name: Schreier citation: ama: Soleymani M, Santamaria I, Schreier PJ. Distributed Algorithms for Spectral and Energy-Efficiency Maximization of $K$-User Interference Channels. IEEE Access. 2021;9:96948–96963. apa: Soleymani, M., Santamaria, I., & Schreier, P. J. (2021). Distributed Algorithms for Spectral and Energy-Efficiency Maximization of $K$-User Interference Channels. IEEE Access, 9, 96948–96963. bibtex: '@article{Soleymani_Santamaria_Schreier_2021, title={Distributed Algorithms for Spectral and Energy-Efficiency Maximization of $K$-User Interference Channels}, volume={9}, journal={IEEE Access}, publisher={IEEE}, author={Soleymani, Mohammad and Santamaria, Ignacio and Schreier, Peter J}, year={2021}, pages={96948–96963} }' chicago: 'Soleymani, Mohammad, Ignacio Santamaria, and Peter J Schreier. “Distributed Algorithms for Spectral and Energy-Efficiency Maximization of $K$-User Interference Channels.” IEEE Access 9 (2021): 96948–96963.' ieee: M. Soleymani, I. Santamaria, and P. J. Schreier, “Distributed Algorithms for Spectral and Energy-Efficiency Maximization of $K$-User Interference Channels,” IEEE Access, vol. 9, pp. 96948–96963, 2021. mla: Soleymani, Mohammad, et al. “Distributed Algorithms for Spectral and Energy-Efficiency Maximization of $K$-User Interference Channels.” IEEE Access, vol. 9, IEEE, 2021, pp. 96948–96963. short: M. Soleymani, I. Santamaria, P.J. Schreier, IEEE Access 9 (2021) 96948–96963. date_created: 2023-01-30T11:51:35Z date_updated: 2023-01-30T12:03:37Z department: - _id: '263' intvolume: ' 9' page: 96948–96963 publication: IEEE Access publisher: IEEE status: public title: Distributed Algorithms for Spectral and Energy-Efficiency Maximization of $K$-User Interference Channels type: journal_article user_id: '43497' volume: 9 year: '2021' ...