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Investigation of Clinched Joints – A Finite Element Simulation of a Non-destructive Approach. Lecture Notes in Production Engineering. Published online 2020:116-124. doi:10.1007/978-3-662-62138-7_12 apa: Sadeghian, B., Guilleaume, C., Lafarge, R., & Brosius, A. (2020). Investigation of Clinched Joints – A Finite Element Simulation of a Non-destructive Approach. Lecture Notes in Production Engineering, 116–124. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62138-7_12 bibtex: '@article{Sadeghian_Guilleaume_Lafarge_Brosius_2020, title={Investigation of Clinched Joints – A Finite Element Simulation of a Non-destructive Approach}, DOI={10.1007/978-3-662-62138-7_12}, journal={Lecture Notes in Production Engineering}, author={Sadeghian, B. and Guilleaume, C. and Lafarge, R. and Brosius, A.}, year={2020}, pages={116–124} }' chicago: Sadeghian, B., C. Guilleaume, R. Lafarge, and A. Brosius. “Investigation of Clinched Joints – A Finite Element Simulation of a Non-Destructive Approach.” Lecture Notes in Production Engineering, 2020, 116–24. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62138-7_12. ieee: 'B. Sadeghian, C. Guilleaume, R. Lafarge, and A. Brosius, “Investigation of Clinched Joints – A Finite Element Simulation of a Non-destructive Approach,” Lecture Notes in Production Engineering, pp. 116–124, 2020, doi: 10.1007/978-3-662-62138-7_12.' mla: Sadeghian, B., et al. “Investigation of Clinched Joints – A Finite Element Simulation of a Non-Destructive Approach.” Lecture Notes in Production Engineering, 2020, pp. 116–24, doi:10.1007/978-3-662-62138-7_12. short: B. Sadeghian, C. Guilleaume, R. Lafarge, A. 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Untersuchungen zum Einfluss von Geometrieparametern bei artgleichen Al-Clinchverbindungen auf das Ermüdungsverhalten im Bereich hoher bis sehr hoher Lastspielzahlen. Tagung Werkstoffprüfung 2020 Werkstoffe und Bauteile auf dem Prüfstand Prüftechnik - Kennwertermit. Published online 2020. doi:10.48447/WP-2020-039 apa: Ewenz, L., Schettler, S., Zeuner, A. T., & Zimmermann, M. (2020). Untersuchungen zum Einfluss von Geometrieparametern bei artgleichen Al-Clinchverbindungen auf das Ermüdungsverhalten im Bereich hoher bis sehr hoher Lastspielzahlen. Tagung Werkstoffprüfung 2020. Werkstoffe Und Bauteile Auf Dem Prüfstand. Prüftechnik - Kennwertermit. https://doi.org/10.48447/WP-2020-039 bibtex: '@article{Ewenz_Schettler_Zeuner_Zimmermann_2020, title={Untersuchungen zum Einfluss von Geometrieparametern bei artgleichen Al-Clinchverbindungen auf das Ermüdungsverhalten im Bereich hoher bis sehr hoher Lastspielzahlen}, DOI={10.48447/WP-2020-039}, journal={Tagung Werkstoffprüfung 2020. 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Experimental and Numerical Studies on the Deformation of a Flexible Wire in an Injection Moulding Process. Procedia Manufacturing. 2020;47:940-947. doi:10.1016/j.promfg.2020.04.288 apa: Köhler, D., Gröger, B., Kupfer, R., Hornig, A., & Gude, M. (2020). Experimental and Numerical Studies on the Deformation of a Flexible Wire in an Injection Moulding Process. Procedia Manufacturing, 47, 940–947. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2020.04.288 bibtex: '@article{Köhler_Gröger_Kupfer_Hornig_Gude_2020, title={Experimental and Numerical Studies on the Deformation of a Flexible Wire in an Injection Moulding Process}, volume={47}, DOI={10.1016/j.promfg.2020.04.288}, journal={Procedia Manufacturing}, author={Köhler, D. and Gröger, B. and Kupfer, R. and Hornig, A. and Gude, M.}, year={2020}, pages={940–947} }' chicago: 'Köhler, D., B. Gröger, R. Kupfer, A. Hornig, and M. 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Potentiale datengestützter Methoden zur Gestaltung und Optimierung mechanischer Fügeverbindungen. Proceedings of the 31st Symposium Design for X (DFX2020). Published online 2020. doi:10.35199/dfx2020.8 apa: Zirngibl, C., Schleich, B., & Wartzack, S. (2020). Potentiale datengestützter Methoden zur Gestaltung und Optimierung mechanischer Fügeverbindungen. Proceedings of the 31st Symposium Design for X (DFX2020). https://doi.org/10.35199/dfx2020.8 bibtex: '@article{Zirngibl_Schleich_Wartzack_2020, title={Potentiale datengestützter Methoden zur Gestaltung und Optimierung mechanischer Fügeverbindungen}, DOI={10.35199/dfx2020.8}, journal={Proceedings of the 31st Symposium Design for X (DFX2020)}, author={Zirngibl, C. and Schleich, B. and Wartzack, S.}, year={2020} }' chicago: Zirngibl, C., B. Schleich, and S. 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Journal of Advanced Joining Processes. 2020;2:100034. doi:10.1016/j.jajp.2020.100034 apa: Köhler, D., Kupfer, R., & Gude, M. (2020). Clinching in in-situ CT—A numerical study on suitable tool materials. Journal of Advanced Joining Processes, 2, 100034. https://doi.org/10.1016/j.jajp.2020.100034 bibtex: '@article{Köhler_Kupfer_Gude_2020, title={Clinching in in-situ CT—A numerical study on suitable tool materials}, volume={2}, DOI={10.1016/j.jajp.2020.100034}, journal={Journal of Advanced Joining Processes}, author={Köhler, D. and Kupfer, R. and Gude, M.}, year={2020}, pages={100034} }' chicago: 'Köhler, D., R. Kupfer, and M. Gude. “Clinching in In-Situ CT—A Numerical Study on Suitable Tool Materials.” Journal of Advanced Joining Processes 2 (2020): 100034. https://doi.org/10.1016/j.jajp.2020.100034.' ieee: 'D. Köhler, R. Kupfer, and M. 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Journal of Materials Processing Technology. 2020;283:116697. doi:10.1016/j.jmatprotec.2020.116697 apa: Kraus, M., & Merklein, M. (2020). Potential of Joining Dissimilar Materials by Cold Formed Pin-Structures. Journal of Materials Processing Technology, 283, 116697. https://doi.org/10.1016/j.jmatprotec.2020.116697 bibtex: '@article{Kraus_Merklein_2020, title={Potential of Joining Dissimilar Materials by Cold Formed Pin-Structures}, volume={283}, DOI={10.1016/j.jmatprotec.2020.116697}, journal={Journal of Materials Processing Technology}, author={Kraus, M. and Merklein, M.}, year={2020}, pages={116697} }' chicago: 'Kraus, M., and M. Merklein. “Potential of Joining Dissimilar Materials by Cold Formed Pin-Structures.” Journal of Materials Processing Technology 283 (2020): 116697. https://doi.org/10.1016/j.jmatprotec.2020.116697.' ieee: 'M. Kraus and M. 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Development of a numerical method for analyzing the robustness of clinching in versatile process chains. apa: Bielak, C. R., Böhnke, M., Bobbert, M., & Meschut, G. (n.d.). Development of a numerical method for analyzing the robustness of clinching in versatile process chains. Material Science and Engineering Congress - MSE 2020, Darmstadt. bibtex: '@inproceedings{Bielak_Böhnke_Bobbert_Meschut, place={Material Science and Engineering Congress - MSE 2020}, title={Development of a numerical method for analyzing the robustness of clinching in versatile process chains}, author={Bielak, Christian Roman and Böhnke, Max and Bobbert, Mathias and Meschut, Gerson} }' chicago: Bielak, Christian Roman, Max Böhnke, Mathias Bobbert, and Gerson Meschut. “Development of a numerical method for analyzing the robustness of clinching in versatile process chains.” Material Science and Engineering Congress - MSE 2020, n.d. ieee: C. R. Bielak, M. Böhnke, M. Bobbert, and G. Meschut, “Development of a numerical method for analyzing the robustness of clinching in versatile process chains,” presented at the Material Science and Engineering Congress - MSE 2020, Darmstadt. mla: Bielak, Christian Roman, et al. Development of a numerical method for analyzing the robustness of clinching in versatile process chains. short: 'C.R. Bielak, M. Böhnke, M. Bobbert, G. Meschut, in: Material Science and Engineering Congress - MSE 2020, n.d.' conference: end_date: 25 September 2020 location: Darmstadt name: Material Science and Engineering Congress - MSE 2020 start_date: 22 September 2020 date_created: 2020-11-12T13:38:45Z date_updated: 2023-01-02T12:01:43Z ddc: - '670' - '620' department: - _id: '157' - _id: '630' file: - access_level: open_access content_type: application/pdf creator: chbielak date_created: 2022-11-29T13:23:05Z date_updated: 2022-11-29T13:23:05Z description: In many areas of product manufacturing individual components are usually joined together to form complex structures with numerous joints. Using mechanical joining technologies offers the possibility of joining structures with a wide range of material-geometry combinations. 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Mechanical joining technology offers the possibility of joining structures with a wide range of material-geometry combinations. In order to realize the increasing number of varying products using different materials and designs within a process chain, they need to be versatile.\r\n\r\nDue to changing properties of the materials to be joined, tool geometries and process variables in mechanical joining processes, especially clinching, must be continuously adapted which results in a limited versatility of the process. In this regard, it is necessary to examine the robustness of the clinching process in versatile process chains. Therefore, a method is developed which describes the joint characteristics based on the material properties in order to enable the investigation of the clinching process regarding the robustness concerning continuously changing process and material conditions.\r\n\r\nThe predictive accuracy of numerical simulations for mechanical joining processes depends on the implemented material model, especially the plasticity of the joining parts. Therefore, experimental material characterization processes are used to determine material properties. Furthermore, clinched joints in different material combinations are experimentally generated and examined. Based on these investigations a simulation model of the joining process is developed as 2D-Clinching FEM model in LS-Dyna. The Validation of the developed simulation model is ensured by comparing the geometric formation of the joint and force-displacement curves of the joining process with experimental generated joints. By combining the simulation model with an optimization tool (LS-OPT) the influence of different parameters on the joint characteristics is determined and the robustness of the joining process in versatile process chains is investigated." relation: confirmation url: https://www.mse-congress.de/program/scientific-program/?tx_dgmprogram_fullprogram%5Bsession%5D=9629&tx_dgmprogram_fullprogram%5Baction%5D=show&tx_dgmprogram_fullprogram%5Bcontroller%5D=Session&cHash=84006c1cdd38f631b19682a33e47111e status: public title: Development of a numerical method for analyzing the robustness of clinching in versatile process chains type: conference_abstract user_id: '14931' year: '2020' ... --- _id: '30721' author: - first_name: S. full_name: Wituschek, S. last_name: Wituschek - first_name: C. M. full_name: Kuball, C. 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Short-term effects of carbohydrates differing in glycemic index (GI) consumed at lunch on children’s cognitive function in a randomized crossover study. European Journal of Clinical Nutrition. Published online 2020:757-764. doi:10.1038/s41430-020-0600-0 apa: Jansen, K., Tempes, J., Drozdowska, A., Gutmann, M., Falkenstein, M., Buyken, A., Libuda, L., Rudolf, H., Lücke, T., & Kersting, M. (2020). Short-term effects of carbohydrates differing in glycemic index (GI) consumed at lunch on children’s cognitive function in a randomized crossover study. European Journal of Clinical Nutrition, 757–764. https://doi.org/10.1038/s41430-020-0600-0 bibtex: '@article{Jansen_Tempes_Drozdowska_Gutmann_Falkenstein_Buyken_Libuda_Rudolf_Lücke_Kersting_2020, title={Short-term effects of carbohydrates differing in glycemic index (GI) consumed at lunch on children’s cognitive function in a randomized crossover study}, DOI={10.1038/s41430-020-0600-0}, journal={European Journal of Clinical Nutrition}, author={Jansen, Kathrin and Tempes, Jana and Drozdowska, Alina and Gutmann, Maike and Falkenstein, Michael and Buyken, Anette and Libuda, Lars and Rudolf, Henrik and Lücke, Thomas and Kersting, Mathilde}, year={2020}, pages={757–764} }' chicago: Jansen, Kathrin, Jana Tempes, Alina Drozdowska, Maike Gutmann, Michael Falkenstein, Anette Buyken, Lars Libuda, Henrik Rudolf, Thomas Lücke, and Mathilde Kersting. “Short-Term Effects of Carbohydrates Differing in Glycemic Index (GI) Consumed at Lunch on Children’s Cognitive Function in a Randomized Crossover Study.” European Journal of Clinical Nutrition, 2020, 757–64. https://doi.org/10.1038/s41430-020-0600-0. ieee: 'K. Jansen et al., “Short-term effects of carbohydrates differing in glycemic index (GI) consumed at lunch on children’s cognitive function in a randomized crossover study,” European Journal of Clinical Nutrition, pp. 757–764, 2020, doi: 10.1038/s41430-020-0600-0.' mla: Jansen, Kathrin, et al. “Short-Term Effects of Carbohydrates Differing in Glycemic Index (GI) Consumed at Lunch on Children’s Cognitive Function in a Randomized Crossover Study.” European Journal of Clinical Nutrition, 2020, pp. 757–64, doi:10.1038/s41430-020-0600-0. short: K. Jansen, J. Tempes, A. Drozdowska, M. Gutmann, M. Falkenstein, A. Buyken, L. Libuda, H. Rudolf, T. Lücke, M. Kersting, European Journal of Clinical Nutrition (2020) 757–764. date_created: 2021-11-01T19:09:24Z date_updated: 2023-01-05T16:43:34Z department: - _id: '35' - _id: '22' - _id: '395' - _id: '571' doi: 10.1038/s41430-020-0600-0 language: - iso: eng page: 757-764 publication: European Journal of Clinical Nutrition publication_identifier: issn: - 0954-3007 - 1476-5640 publication_status: published status: public title: Short-term effects of carbohydrates differing in glycemic index (GI) consumed at lunch on children’s cognitive function in a randomized crossover study type: journal_article user_id: '61597' year: '2020' ... --- _id: '35299' abstract: - lang: ger text: Der Artikel beschreibt unter Berücksichtigung von fachdi-daktischen Überlegungen (Religionsdidaktik und Didaktik des Schulfaches Erziehungswissenschaft, letztere wird oftmals auch als Didaktik des Unterrichtsfaches Pädagogik bezeichnet), wie durch die Thematisierung studentischer Erfahrungen in Praxisphasen begleitenden Veranstaltungen ein Beitrag zur Professionalisierung angehender Lehrkräfte geleistet werden könnte. Exemplarisch werden Vorgehensweisen aufgezeigt, wie Unterrichtserfahrungen angehender Lehrkräfte in solchen Unterrichtsfächern, die sich in Bezug auf Inhalte und Gegenstände des Unterrichts durch ein hohes Maß an Uneindeutigkeit auszeichnen, im Rahmen der universitären Veranstaltungen thematisiert und zu Theorien in Beziehung gesetzt werden können. Der Begriff Uneindeutigkeit bezeichnet dabei das Spezifikum beider Fächer, dass Fragen thematisiert und Aufgaben bearbeitet werden, die sich nicht immer eindeutig beantworten oder als richtig oder falsch bewerten lassen. Ziel der Einbindung studentischer Praxiserfahrungen und von deren Reflexion ist es, dass angehende Lehrkräfte professionelle Kompetenz entwickeln sowie für die Komplexität und Uneindeutigkeit theologischer Rede bzw. theologischen und pädagogischen Handelns und Wirkens sensibilisiert werden und gleichzeitig erkunden, wie sie Kinder und Jugendlichen in der Schule einen verlässlichen Referenzrahmen für die Entwicklung einer reflektierten religiösen bzw.pädagogischen Kompetenz vermitteln können - lang: eng text: Taking into account of subject-didactic considerations (didactics of religion and didactics of the discipline of educational science as a school subject), the article describes how the thematization of student experiences could contribute to the professionalization of prospective teachers. The aim is to show how teaching experience of prospective teachers in subjects which are characterized by a high degree of ambiguity can be put into a relationship with theories at university. The term ambiguity refers to the specificity of both subjectsthat questions are addressed and tasks are dealt with whichcannot be answered clearly or be considered correct or incorrect. The aim of integrating student practical experience and its reflection is to ensure that students develop professional competence and raise awareness of the complexity and ambiguity of theological and pedagogical action and work, and at the same time, explore how they can provide children and adolescents at school with a reliable frame of reference for the development of a reflected religious or pedagogical combination. alternative_title: - Zur Verschränkung studentischer Erfahrungenmit domänenspezifischen Theorien author: - first_name: Carina full_name: Caruso, Carina id: '23123' last_name: Caruso - first_name: Alexander full_name: Martin, Alexander last_name: Martin - first_name: Jan full_name: Woppowa, Jan last_name: Woppowa citation: ama: Caruso C, Martin A, Woppowa J. Auf dem Weg zum Lehrberuf. Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion. 2020;3(2):60-74. doi:10.4119/hlz-2500 apa: Caruso, C., Martin, A., & Woppowa, J. (2020). Auf dem Weg zum Lehrberuf. Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion, 3(2), 60–74. https://doi.org/10.4119/hlz-2500 bibtex: '@article{Caruso_Martin_Woppowa_2020, title={Auf dem Weg zum Lehrberuf}, volume={3}, DOI={10.4119/hlz-2500}, number={2}, journal={Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion}, author={Caruso, Carina and Martin, Alexander and Woppowa, Jan}, year={2020}, pages={60–74} }' chicago: 'Caruso, Carina, Alexander Martin, and Jan Woppowa. “Auf dem Weg zum Lehrberuf.” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion 3, no. 2 (2020): 60–74. https://doi.org/10.4119/hlz-2500.' ieee: 'C. Caruso, A. Martin, and J. Woppowa, “Auf dem Weg zum Lehrberuf,” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion, vol. 3, no. 2, pp. 60–74, 2020, doi: 10.4119/hlz-2500.' mla: Caruso, Carina, et al. “Auf dem Weg zum Lehrberuf.” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion, vol. 3, no. 2, 2020, pp. 60–74, doi:10.4119/hlz-2500. short: C. Caruso, A. Martin, J. Woppowa, Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion 3 (2020) 60–74. date_created: 2023-01-05T14:04:16Z date_updated: 2023-01-06T12:04:53Z doi: 10.4119/hlz-2500 intvolume: ' 3' issue: '2' keyword: - Expertise - Schulpraktikum - Praxissemester - Theorie-Praxis-Verzahnung - Uneindeutigkeit im Unterricht / ambiguity - theory-practicerelation - expertise - internships language: - iso: ger page: 60-74 publication: Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion publication_identifier: issn: - 2625-0675 publication_status: published status: public title: Auf dem Weg zum Lehrberuf type: journal_article user_id: '86519' volume: 3 year: '2020' ... --- _id: '35301' abstract: - lang: ger text: Ausgehend von Ergebnissen zur Mediennutzung und Ausführungen zur Medienkompetenz fokussiert der Beitrag digitale Praktiken im Religionsunterricht. Zur Analyse der mit der Digitalisierung verbundenen Transformation digitaler Praktiken wird die Akteur-Netzwerk-Theorie dargestellt sowie die Begriffe Digitalisierung und Digitalität definiert. Anhand einer Vignette (dichte Beschreibung) wird der Frage nachgegangen, wie sich Lehrkräfte auf Herausforderungen von Digitalität einlassen (können), inwiefern sie digitale Praktiken eröffnen und inwiefern diese mit traditionellen Praktiken verbunden sind. - lang: eng text: "Based on results on media usage and explanations on skills related to media, the article focuses on digital practices in religious education. To analyze the transformation of digital practices associated with digitization, the actor-network-theory is presented and the terms digitization and digitality are defined. One vignette (in the form of a description of one lesson) exploratively explore the question of how teachers are able to accept the challenge of digitality, to what extent they open digital practices and to what extent these are linked to traditional practices.\r\n" alternative_title: - Digitalisierte Praktiken im Religionsunterricht und Implikationen für das professionelle Han- deln von Lehrkräften author: - first_name: Carina full_name: Caruso, Carina id: '23123' last_name: Caruso - first_name: Oliver full_name: Reis, Oliver last_name: Reis citation: ama: Caruso C, Reis O. „Sie sind doch eine Medienklasse!“. Österreichische Religionspädagogische Forum. 2020;28(1):212–234. doi:10.25364/10.28:2020.1.12 apa: Caruso, C., & Reis, O. (2020). „Sie sind doch eine Medienklasse!“. Österreichische Religionspädagogische Forum, 28(1), 212–234. https://doi.org/10.25364/10.28:2020.1.12 bibtex: '@article{Caruso_Reis_2020, title={„Sie sind doch eine Medienklasse!“}, volume={28}, DOI={10.25364/10.28:2020.1.12}, number={1}, journal={ Österreichische Religionspädagogische Forum}, publisher={Universitätsbibliothek Graz}, author={Caruso, Carina and Reis, Oliver}, year={2020}, pages={212–234} }' chicago: 'Caruso, Carina, and Oliver Reis. “„Sie sind doch eine Medienklasse!“.” Österreichische Religionspädagogische Forum 28, no. 1 (2020): 212–234. https://doi.org/10.25364/10.28:2020.1.12.' ieee: 'C. Caruso and O. Reis, “„Sie sind doch eine Medienklasse!“,” Österreichische Religionspädagogische Forum, vol. 28, no. 1, pp. 212–234, 2020, doi: 10.25364/10.28:2020.1.12.' mla: Caruso, Carina, and Oliver Reis. “„Sie sind doch eine Medienklasse!“.” Österreichische Religionspädagogische Forum, vol. 28, no. 1, Universitätsbibliothek Graz, 2020, pp. 212–234, doi:10.25364/10.28:2020.1.12. short: C. Caruso, O. Reis, Österreichische Religionspädagogische Forum 28 (2020) 212–234. date_created: 2023-01-05T14:21:05Z date_updated: 2023-01-06T12:06:35Z doi: 10.25364/10.28:2020.1.12 intvolume: ' 28' issue: '1' keyword: - Digitale Praktiken - Digitalisierung - Medienkompetenz - Professionalisierung - Religionsunterricht / digital practices - digitization - digital literacy - teachers' professional development - religious education language: - iso: ger page: 212–234 publication: ' Österreichische Religionspädagogische Forum' publication_status: published publisher: Universitätsbibliothek Graz status: public title: „Sie sind doch eine Medienklasse!“ type: journal_article user_id: '86519' volume: 28 year: '2020' ... --- _id: '35300' abstract: - lang: ger text: "Der Beitrag widmet sich der Frage, wie lehrer*innenbildende Hochschulen der Digitalisierung auf der Ebene der Überarbeitung und Anpassung von Studienordnungen begegnen können. Ziel des interdisziplinären Vorhabens ist es, ausgehend von einer Inhaltsanalyse nordrhein-westfälischer Studienordnungen einen Kriterien- bzw. Fragenkatalog zu entwickeln, der diejenigen bildungspolitischen Vorgaben zur Verankerung digitaler Kompetenz fasst, die künftigen Akkreditierungen von Studiengängen zugrunde liegen werden und der fach- und standortübergreifend eingesetzt werden kann.\r\n" - lang: eng text: "This paper addresses the question of how teaching colleges can take digitalisation into account at the level of the revision and adaptation of study regulations. The aim of the interdisciplinary project was to develop a catalog of criteria and questions based on a content analysis of study regulations. The catalog must meet the educational policy requirements for anchoring digital literacy, and it will provide the basis for the future accreditation of study programs across disciplines and locations.\r\n" author: - first_name: Carina full_name: Caruso, Carina id: '23123' last_name: Caruso - first_name: Alexander full_name: Martin, Alexander last_name: Martin citation: ama: Caruso C, Martin A. Anforderungen an Studienordnungen in einer digital vernetzten Welt. Zeitschrift für Hochschulentwicklung . 2020;15(1):195-208. doi:10.3217/zfhe-15-01/10 apa: Caruso, C., & Martin, A. (2020). Anforderungen an Studienordnungen in einer digital vernetzten Welt. Zeitschrift für Hochschulentwicklung , 15(1), 195–208. https://doi.org/10.3217/zfhe-15-01/10 bibtex: '@article{Caruso_Martin_2020, title={Anforderungen an Studienordnungen in einer digital vernetzten Welt}, volume={15}, DOI={10.3217/zfhe-15-01/10}, number={1}, journal={Zeitschrift für Hochschulentwicklung }, author={Caruso, Carina and Martin, Alexander}, year={2020}, pages={195–208} }' chicago: 'Caruso, Carina, and Alexander Martin. “Anforderungen an Studienordnungen in einer digital vernetzten Welt.” Zeitschrift für Hochschulentwicklung 15, no. 1 (2020): 195–208. https://doi.org/10.3217/zfhe-15-01/10.' ieee: 'C. Caruso and A. Martin, “Anforderungen an Studienordnungen in einer digital vernetzten Welt,” Zeitschrift für Hochschulentwicklung , vol. 15, no. 1, pp. 195–208, 2020, doi: 10.3217/zfhe-15-01/10.' mla: Caruso, Carina, and Alexander Martin. “Anforderungen an Studienordnungen in einer digital vernetzten Welt.” Zeitschrift für Hochschulentwicklung , vol. 15, no. 1, 2020, pp. 195–208, doi:10.3217/zfhe-15-01/10. short: C. Caruso, A. Martin, Zeitschrift für Hochschulentwicklung 15 (2020) 195–208. date_created: 2023-01-05T14:08:39Z date_updated: 2023-01-06T12:05:35Z doi: 10.3217/zfhe-15-01/10 intvolume: ' 15' issue: '1' keyword: - Studienordnungen - Digitalisierung - Lehrer*innenbildung - Professionalisierung / study regulations - digitalisation - teacher training - professionalisation language: - iso: ger page: 195-208 publication: 'Zeitschrift für Hochschulentwicklung ' publication_identifier: issn: - 2219-6994 publication_status: published status: public title: Anforderungen an Studienordnungen in einer digital vernetzten Welt type: journal_article user_id: '86519' volume: 15 year: '2020' ... --- _id: '35313' abstract: - lang: eng text: The article discusses the explanatory power of conceptual change for research on workplace learning in digitalized workplaces. Interestingly, research on conceptual change is well-established within the area of science education but widely neglected within the broad area of workplace learning research. Digitalization of work establishes new quality of tasks and tools by integrating workers and machines into digital networks. Hence, conceptual change can be considered a core concept for identifying workers’ successful adaption to digital transformation. Therefore, conceptual change research in the area of workplace learning in digitalized workplaces is highly relevant. The article reflects upon reasons, explores the potential of conceptual change for understanding workplace learning in digitalized workplaces, and illustrates the argumentation by exemplarily referring to digitalized farming. Finally, the article provides suggestions for future research. alternative_title: - Challenges for Workplaces and Workplace Learning author: - first_name: Christian full_name: Harteis, Christian id: '27503' last_name: Harteis orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626 - first_name: Michael full_name: Goller, Michael id: '30984' last_name: Goller orcid: 0000-0002-2820-9178 - first_name: Carina full_name: Caruso, Carina id: '23123' last_name: Caruso citation: ama: Harteis C, Goller M, Caruso C. Conceptual Change in the Face of Digitalization. Frontiers in Education. 2020;5(1). doi:10.3389/feduc.2020.00001 apa: Harteis, C., Goller, M., & Caruso, C. (2020). Conceptual Change in the Face of Digitalization. Frontiers in Education, 5(1). https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00001 bibtex: '@article{Harteis_Goller_Caruso_2020, title={Conceptual Change in the Face of Digitalization}, volume={5}, DOI={10.3389/feduc.2020.00001}, number={1}, journal={Frontiers in Education}, author={Harteis, Christian and Goller, Michael and Caruso, Carina}, year={2020} }' chicago: Harteis, Christian, Michael Goller, and Carina Caruso. “Conceptual Change in the Face of Digitalization.” Frontiers in Education 5, no. 1 (2020). https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00001. ieee: 'C. Harteis, M. Goller, and C. Caruso, “Conceptual Change in the Face of Digitalization,” Frontiers in Education, vol. 5, no. 1, 2020, doi: 10.3389/feduc.2020.00001.' mla: Harteis, Christian, et al. “Conceptual Change in the Face of Digitalization.” Frontiers in Education, vol. 5, no. 1, 2020, doi:10.3389/feduc.2020.00001. short: C. Harteis, M. Goller, C. Caruso, Frontiers in Education 5 (2020). date_created: 2023-01-06T06:34:29Z date_updated: 2023-01-06T12:11:25Z doi: 10.3389/feduc.2020.00001 intvolume: ' 5' issue: '1' keyword: - conceptual change - digitalization - workplace learning - professional development - agriculture language: - iso: eng publication: Frontiers in Education publication_status: published status: public title: Conceptual Change in the Face of Digitalization type: journal_article user_id: '86519' volume: 5 year: '2020' ... --- _id: '35312' alternative_title: - Die Religionspädagogik und AKRK in Gegenwart und Zukunft author: - first_name: Carina full_name: Caruso, Carina id: '23123' last_name: Caruso - first_name: Johannes full_name: Heger, Johannes last_name: Heger citation: ama: Caruso C, Heger J. Fragen und Optionen beim Think Tank 2019. Religionspädagogische Beiträge Journal for Religion in Education. 2020;82:97–101. apa: Caruso, C., & Heger, J. (2020). Fragen und Optionen beim Think Tank 2019. Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education, 82, 97–101. bibtex: '@article{Caruso_Heger_2020, title={Fragen und Optionen beim Think Tank 2019}, volume={82}, journal={ Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education}, publisher={Arbeitsgemeinschaft Katholische Religionspädagogik und Katechetik }, author={Caruso, Carina and Heger, Johannes}, year={2020}, pages={97–101} }' chicago: 'Caruso, Carina, and Johannes Heger. “Fragen und Optionen beim Think Tank 2019.” Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education 82 (2020): 97–101.' ieee: C. Caruso and J. Heger, “Fragen und Optionen beim Think Tank 2019,” Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education, vol. 82, pp. 97–101, 2020. mla: Caruso, Carina, and Johannes Heger. “Fragen und Optionen beim Think Tank 2019.” Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education, vol. 82, Arbeitsgemeinschaft Katholische Religionspädagogik und Katechetik , 2020, pp. 97–101. short: C. Caruso, J. Heger, Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education 82 (2020) 97–101. date_created: 2023-01-06T06:27:01Z date_updated: 2023-01-06T12:11:04Z intvolume: ' 82' language: - iso: ger page: 97–101 publication: ' Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education' publication_status: published publisher: 'Arbeitsgemeinschaft Katholische Religionspädagogik und Katechetik ' status: public title: Fragen und Optionen beim Think Tank 2019 type: journal_article user_id: '86519' volume: 82 year: '2020' ... --- _id: '35302' alternative_title: - ' Herausforderungen und Implikationen für die Religionslehrkräfte von morgen' author: - first_name: Carina full_name: Caruso, Carina id: '23123' last_name: Caruso citation: ama: Caruso C. Konfessioneller Religionsunterricht – ein Relikt aus vergangenen Zeiten? . Katholische Bildung . 2020;121(5/6):122–132. apa: Caruso, C. (2020). Konfessioneller Religionsunterricht – ein Relikt aus vergangenen Zeiten? . Katholische Bildung , 121(5/6), 122–132. bibtex: '@article{Caruso_2020, title={Konfessioneller Religionsunterricht – ein Relikt aus vergangenen Zeiten? }, volume={121}, number={5/6}, journal={Katholische Bildung }, author={Caruso, Carina}, year={2020}, pages={122–132} }' chicago: 'Caruso, Carina. “Konfessioneller Religionsunterricht – ein Relikt aus vergangenen Zeiten? .” Katholische Bildung 121, no. 5/6 (2020): 122–132.' ieee: C. Caruso, “Konfessioneller Religionsunterricht – ein Relikt aus vergangenen Zeiten? ,” Katholische Bildung , vol. 121, no. 5/6, pp. 122–132, 2020. mla: Caruso, Carina. “Konfessioneller Religionsunterricht – ein Relikt aus vergangenen Zeiten? .” Katholische Bildung , vol. 121, no. 5/6, 2020, pp. 122–132. short: C. Caruso, Katholische Bildung 121 (2020) 122–132. date_created: 2023-01-05T14:26:15Z date_updated: 2023-01-06T12:06:53Z intvolume: ' 121' issue: 5/6 language: - iso: ger page: 122–132 publication: 'Katholische Bildung ' publication_status: published status: public title: 'Konfessioneller Religionsunterricht – ein Relikt aus vergangenen Zeiten? ' type: journal_article user_id: '86519' volume: 121 year: '2020' ... --- _id: '35298' abstract: - lang: ger text: Im Artikel werden drei verschiedene Lernzugänge (kom-petenzorientiertes, ästhetisches und biographisches Lernen) vorgestellt und aus theoretischer Perspektive deren motivierender Gehalt für selbstreguliertes Lernen in Praxisphasen des Lehramtsstudiumsherausgearbeitet. Als theoretische Grund-lage dient die Selbstbestimmungstheorie als zentrale motivationale Theorie zur Erklärung selbstbestimmten Handelns. - lang: eng text: The article addresses how motivational learning approaches (competency-oriented, aesthetic and biographical) can contribute to the professionalization of preservice teachers during a long-term internship. As a theoretical basis, the self-determination theory serves as a central motivational theory for explaining self-determined action. alternative_title: - Ein Blick auf kompetenzorientiertes, ästhetisches und biographisches Lernen im Lehramtsstudium author: - first_name: Carina full_name: Caruso, Carina id: '23123' last_name: Caruso - first_name: Christine full_name: Adammek, Christine last_name: Adammek - first_name: Sabrina full_name: Bonanati, Sabrina last_name: Bonanati - first_name: Sybille full_name: Wiescholek, Sybille last_name: Wiescholek citation: ama: Caruso C, Adammek C, Bonanati S, Wiescholek S. Motivierende Lernzugänge als Ausgangspunkt der Professionalisierung angehender Lehrer_innen. Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion. 2020;3(1):18-33. doi:10.4119/hlz-2540 apa: Caruso, C., Adammek, C., Bonanati, S., & Wiescholek, S. (2020). Motivierende Lernzugänge als Ausgangspunkt der Professionalisierung angehender Lehrer_innen. Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion, 3(1), 18–33. https://doi.org/10.4119/hlz-2540 bibtex: '@article{Caruso_Adammek_Bonanati_Wiescholek_2020, title={Motivierende Lernzugänge als Ausgangspunkt der Professionalisierung angehender Lehrer_innen}, volume={3}, DOI={10.4119/hlz-2540}, number={1}, journal={Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion}, author={Caruso, Carina and Adammek, Christine and Bonanati, Sabrina and Wiescholek, Sybille}, year={2020}, pages={18–33} }' chicago: 'Caruso, Carina, Christine Adammek, Sabrina Bonanati, and Sybille Wiescholek. “Motivierende Lernzugänge als Ausgangspunkt der Professionalisierung angehender Lehrer_innen.” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion 3, no. 1 (2020): 18–33. https://doi.org/10.4119/hlz-2540.' ieee: 'C. Caruso, C. Adammek, S. Bonanati, and S. Wiescholek, “Motivierende Lernzugänge als Ausgangspunkt der Professionalisierung angehender Lehrer_innen,” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion, vol. 3, no. 1, pp. 18–33, 2020, doi: 10.4119/hlz-2540.' mla: Caruso, Carina, et al. “Motivierende Lernzugänge als Ausgangspunkt der Professionalisierung angehender Lehrer_innen.” Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion, vol. 3, no. 1, 2020, pp. 18–33, doi:10.4119/hlz-2540. short: C. Caruso, C. Adammek, S. Bonanati, S. 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De Gruyter; 2020.' apa: Hesse, K. (2020). RBF-based penalized least-squares approximation of noisy scattered data on the sphere. In F. J. Hickernell & P. Kritzer (Eds.), Multivariate Algorithms and Information-Based Complexity. De Gruyter. bibtex: '@inbook{Hesse_2020, title={RBF-based penalized least-squares approximation of noisy scattered data on the sphere}, booktitle={Multivariate Algorithms and Information-Based Complexity}, publisher={De Gruyter}, author={Hesse, Kerstin}, editor={Hickernell, Fred J. and Kritzer, Peter}, year={2020} }' chicago: Hesse, Kerstin. “RBF-Based Penalized Least-Squares Approximation of Noisy Scattered Data on the Sphere.” In Multivariate Algorithms and Information-Based Complexity, edited by Fred J. Hickernell and Peter Kritzer. De Gruyter, 2020. ieee: K. Hesse, “RBF-based penalized least-squares approximation of noisy scattered data on the sphere,” in Multivariate Algorithms and Information-Based Complexity, F. J. Hickernell and P. Kritzer, Eds. 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Inwiefern können Praxisphasen im Studium zu einer Theorie-Praxis- Relationierung beitragen? Implikationen für die professionelle Entwicklung angehender Lehrkräfte. In: Rheinländer K, Scholl D, eds. Verlängerte Praxisphasen in der Lehrer*innenbildung Konzeptionelle und empirische Aspekte der Relationierung von Theorie und Praxis. Klinkhardt; 2020:58–73.' apa: Caruso, C., & Harteis, C. (2020). Inwiefern können Praxisphasen im Studium zu einer Theorie-Praxis- Relationierung beitragen? Implikationen für die professionelle Entwicklung angehender Lehrkräfte. In K. Rheinländer & D. Scholl (Eds.), Verlängerte Praxisphasen in der Lehrer*innenbildung Konzeptionelle und empirische Aspekte der Relationierung von Theorie und Praxis (pp. 58–73). Klinkhardt. bibtex: '@inbook{Caruso_Harteis_2020, place={Bad Heilbrunn}, title={Inwiefern können Praxisphasen im Studium zu einer Theorie-Praxis- Relationierung beitragen? 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Kamcili-Yildiz, “Interreligiöse Kooperation im Religionsunterricht,” in Religion in der Schule. Pädagogische Praxis zwischen Diskriminierung und Anerkennung, J. Willems, Ed. Bielefeld : transcript Verlag, 2020, pp. 367–385.' mla: Woppowa, Jan, et al. “Interreligiöse Kooperation im Religionsunterricht.” Religion in der Schule. Pädagogische Praxis zwischen Diskriminierung und Anerkennung, edited by Joachim Willems, transcript Verlag, 2020, pp. 367–385, doi:10.14361/9783839453551-021. short: 'J. Woppowa, C. Caruso, L. Konsek, N. Kamcili-Yildiz, in: J. Willems (Ed.), Religion in der Schule. Pädagogische Praxis zwischen Diskriminierung und Anerkennung, transcript Verlag, Bielefeld , 2020, pp. 367–385.' date_created: 2023-01-09T10:55:53Z date_updated: 2023-01-09T10:55:58Z doi: 10.14361/9783839453551-021 editor: - first_name: Joachim full_name: Willems, Joachim last_name: Willems language: - iso: ger page: 367–385 place: 'Bielefeld ' publication: Religion in der Schule. 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Auf Basis einer Interviewstudie mit Landwirtinnen und Landwirten, die in der Milchviehwirtschaft tätig sind, werden im folgenden Beitrag nachstehende Fragen beantwortet: Wie wird der Wechsel vom traditionellen zum digitalisierten Landwirtschaftsbetrieb von den beschäftigten Landwirten erlebt und finden sich Hinweise auf Entfremdungs- bzw. Entgren- zungstendenzen? Welche Kompetenzen benötigen die Landwirtinnen und Landwirte zur Bewältigung ihrer digitalisierten Arbeitstätigkeit im Vergleich zur traditionellen Landwirtschaft und wie wurden die nun benötigten Kompetenzen zur Bewältigung der veränderten Arbeit erworben?' - lang: eng text: "This contribution discusses how the ongoing digitalisation of production and business processes (Industry 4.0) affects human work (Work 4.0) in the context of agriculture. Its focus is upon the questions of how working processes change on farms due to digitalisation efforts, how farmers experience those changes, and what competences are required to cope with upcoming work practices. Those questions are answered based on an interview study with ten dairy livestock farmers who work on farms that have already undergone digital transformation processes. This study hereby adds to the literature concerned with digital transformation in general as well as the literature on agriculture.\r\n" author: - first_name: Michael full_name: Goller, Michael id: '30984' last_name: Goller orcid: 0000-0002-2820-9178 - first_name: Carina full_name: Caruso, Carina id: '23123' last_name: Caruso - first_name: Angelina full_name: Berisha-Gawlowski, Angelina last_name: Berisha-Gawlowski - first_name: Christian full_name: Harteis, Christian id: '27503' last_name: Harteis orcid: https://orcid.org/0000-0002-3570-7626 citation: ama: 'Goller M, Caruso C, Berisha-Gawlowski A, Harteis C. Digitalisierung in der Landwirtschaft: Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten. In: Heisler D, Meier J, eds. Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung. Vol 56. Berufsbildung, Arbeit und Innovation. wbv ; 2020:53–80. doi:10.3278/6004725w' apa: 'Goller, M., Caruso, C., Berisha-Gawlowski, A., & Harteis, C. (2020). Digitalisierung in der Landwirtschaft: Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten. In D. Heisler & J. Meier (Eds.), Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung (Vol. 56, pp. 53–80). wbv . https://doi.org/10.3278/6004725w' bibtex: '@inbook{Goller_Caruso_Berisha-Gawlowski_Harteis_2020, place={Bielefeld}, series={Berufsbildung, Arbeit und Innovation}, title={Digitalisierung in der Landwirtschaft: Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten}, volume={56}, DOI={10.3278/6004725w}, booktitle={Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung}, publisher={wbv }, author={Goller, Michael and Caruso, Carina and Berisha-Gawlowski, Angelina and Harteis, Christian}, editor={Heisler, Dietmar and Meier, Jörg}, year={2020}, pages={53–80}, collection={Berufsbildung, Arbeit und Innovation} }' chicago: 'Goller, Michael, Carina Caruso, Angelina Berisha-Gawlowski, and Christian Harteis. “Digitalisierung in der Landwirtschaft: Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten.” In Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung, edited by Dietmar Heisler and Jörg Meier, 56:53–80. Berufsbildung, Arbeit und Innovation. Bielefeld: wbv , 2020. https://doi.org/10.3278/6004725w.' ieee: 'M. Goller, C. Caruso, A. Berisha-Gawlowski, and C. Harteis, “Digitalisierung in der Landwirtschaft: Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten,” in Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung, vol. 56, D. Heisler and J. Meier, Eds. Bielefeld: wbv , 2020, pp. 53–80.' mla: 'Goller, Michael, et al. “Digitalisierung in der Landwirtschaft: Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten.” Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung, edited by Dietmar Heisler and Jörg Meier, vol. 56, wbv , 2020, pp. 53–80, doi:10.3278/6004725w.' short: 'M. Goller, C. Caruso, A. Berisha-Gawlowski, C. Harteis, in: D. Heisler, J. Meier (Eds.), Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung, wbv , Bielefeld, 2020, pp. 53–80.' date_created: 2023-01-09T11:03:47Z date_updated: 2023-01-09T11:03:52Z doi: 10.3278/6004725w editor: - first_name: Dietmar full_name: Heisler, Dietmar last_name: Heisler - first_name: Jörg full_name: Meier, Jörg last_name: Meier intvolume: ' 56' keyword: - Digitale Transformation - Digitalisierung - Industrie 4.0 - Arbeit 4.0 - Landwirtschaft / digital transformation - digitalisation - industry 4.0 - work 4.0 - agriculture language: - iso: ger page: ' 53–80' place: Bielefeld publication: Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung publication_identifier: isbn: - 978-3-7639-6158-0 publication_status: published publisher: 'wbv ' series_title: Berufsbildung, Arbeit und Innovation status: public title: 'Digitalisierung in der Landwirtschaft: Gründe, Optionen und Bewertungen aus Perspektive von Milchviehlandwirtinnen und -landwirten' type: book_chapter user_id: '86519' volume: 56 year: '2020' ... --- _id: '18455' citation: ama: Müller A, Tophinke D, eds. 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Fügetechnisches Gemeinschaftskolloquium status: public title: Einseitiges Widerstandselementschweißen für die stahlintensive Mischbauweise type: conference_abstract user_id: '60398' year: '2020' ... --- _id: '23742' abstract: - lang: eng text: ZusammenfassungDie Unterrichtsplanung stellt eine zentrale berufliche Anforderung an (Physik‑)Lehrkräfte dar. Bereits im Lehramtsstudium sollen grundlegende Fähigkeiten zur Unterrichtsplanung erworben und im Rahmen von schulpraktischen Phasen erprobt bzw. erweitert werden. Unklar ist jedoch, inwieweit das professionelle Wissen, das Lehramtsstudierende in ihren fachlichen, fachdidaktischen und erziehungswissenschaftlichen Studienteilen erwerben, tatsächlich bei der Planung von Fachunterricht genutzt wird. Ebenso gibt es nur punktuelle Erkenntnisse über die Entwicklung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Lehramtsstudium. Um diese Fragen zu klären, sind Messverfahren erforderlich, die die Fähigkeiten zur Unterrichtsplanung valide erfassen können und die gleichzeitig ökonomisch auswertbar sind, um Fallzahlen realisieren zu können, die auch kleine Effekte auflösen. Bisherige Ansätze, die reale Handlungsproben der Unterrichtsplanung (z. B. schriftliche Unterrichtsentwürfe) untersuchen, stehen vor der methodischen Herausforderung, dass die Generierung eines Fähigkeitsmaßes höchst anspruchsvoll ist, da reale Planungen individuell sehr unterschiedlich angelegt sind und vielen Randbedingungen unterliegen, die statistisch kaum kontrollierbar sind. In diesem Beitrag wird daher ein sogenannter Performanztest zur Erfassung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung vorgestellt und diskutiert. Ein Performanztest ist ein Verfahren, in dem in einem realitätsnahen Setting Handlungen unter standardisierten Rahmenbedingungen simuliert werden. Neben der theoriegeleiteten Entwicklung des Instruments und Vorstudien zur Sammlung von Validitätsargumenten werden auch erste Ergebnisse dargestellt, die aus Erhebungen vor und nach einem Praxissemester an vier Universitäten in drei Bundesländern resultieren (N = 174 Unterrichtsplanungen). Dabei stellt sich das Testverfahren als ausreichend sensitiv heraus, um für N = 68 Testpersonen (ca. 20 % Dropout) erwartungstreu eine signifikante Zunahme des Testscores während des Praxissemesters, welches als Lerngelegenheit angenommen werden kann, zu messen. author: - first_name: Jan full_name: Schröder, Jan last_name: Schröder - first_name: Josef full_name: Riese, Josef last_name: Riese - first_name: Christoph full_name: Vogelsang, Christoph id: '4245' last_name: Vogelsang - first_name: Andreas full_name: Borowski, Andreas last_name: Borowski - first_name: David full_name: Buschhüter, David last_name: Buschhüter - first_name: Patrick full_name: Enkrott, Patrick last_name: Enkrott - first_name: Maren full_name: Kempin, Maren last_name: Kempin - first_name: Christoph full_name: Kulgemeyer, Christoph last_name: Kulgemeyer - first_name: Peter full_name: Reinhold, Peter last_name: Reinhold - first_name: Horst full_name: Schecker, Horst last_name: Schecker citation: ama: Schröder J, Riese J, Vogelsang C, et al. Die Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Fach Physik mit Hilfe eines standardisierten Performanztests. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften. Published online 2020:103-122. doi:10.1007/s40573-020-00115-w apa: Schröder, J., Riese, J., Vogelsang, C., Borowski, A., Buschhüter, D., Enkrott, P., Kempin, M., Kulgemeyer, C., Reinhold, P., & Schecker, H. (2020). Die Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Fach Physik mit Hilfe eines standardisierten Performanztests. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 103–122. https://doi.org/10.1007/s40573-020-00115-w bibtex: '@article{Schröder_Riese_Vogelsang_Borowski_Buschhüter_Enkrott_Kempin_Kulgemeyer_Reinhold_Schecker_2020, title={Die Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Fach Physik mit Hilfe eines standardisierten Performanztests}, DOI={10.1007/s40573-020-00115-w}, journal={Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften}, author={Schröder, Jan and Riese, Josef and Vogelsang, Christoph and Borowski, Andreas and Buschhüter, David and Enkrott, Patrick and Kempin, Maren and Kulgemeyer, Christoph and Reinhold, Peter and Schecker, Horst}, year={2020}, pages={103–122} }' chicago: Schröder, Jan, Josef Riese, Christoph Vogelsang, Andreas Borowski, David Buschhüter, Patrick Enkrott, Maren Kempin, Christoph Kulgemeyer, Peter Reinhold, and Horst Schecker. “Die Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Fach Physik mit Hilfe eines standardisierten Performanztests.” Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 2020, 103–22. https://doi.org/10.1007/s40573-020-00115-w. ieee: 'J. Schröder et al., “Die Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Fach Physik mit Hilfe eines standardisierten Performanztests,” Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, pp. 103–122, 2020, doi: 10.1007/s40573-020-00115-w.' mla: Schröder, Jan, et al. “Die Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Fach Physik mit Hilfe eines standardisierten Performanztests.” Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 2020, pp. 103–22, doi:10.1007/s40573-020-00115-w. short: J. Schröder, J. Riese, C. Vogelsang, A. Borowski, D. Buschhüter, P. Enkrott, M. Kempin, C. Kulgemeyer, P. Reinhold, H. 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Professional knowledge affects            action‐related            skills: The development of            preservice            physics teachers’ explaining skills during a field experience. Journal of Research in Science Teaching. Published online 2020:1554-1582. doi:10.1002/tea.21632' apa: 'Kulgemeyer, C., Borowski, A., Buschhüter, D., Enkrott, P., Kempin, M., Reinhold, P., Riese, J., Schecker, H., Schröder, J., & Vogelsang, C. (2020). Professional knowledge affects            action‐related            skills: The development of            preservice            physics teachers’ explaining skills during a field experience. Journal of Research in Science Teaching, 1554–1582. https://doi.org/10.1002/tea.21632' bibtex: '@article{Kulgemeyer_Borowski_Buschhüter_Enkrott_Kempin_Reinhold_Riese_Schecker_Schröder_Vogelsang_2020, title={Professional knowledge affects            action‐related            skills: The development of            preservice            physics teachers’ explaining skills during a field experience}, DOI={10.1002/tea.21632}, journal={Journal of Research in Science Teaching}, author={Kulgemeyer, Christoph and Borowski, Andreas and Buschhüter, David and Enkrott, Patrick and Kempin, Maren and Reinhold, Peter and Riese, Josef and Schecker, Horst and Schröder, Jan and Vogelsang, Christoph}, year={2020}, pages={1554–1582} }' chicago: 'Kulgemeyer, Christoph, Andreas Borowski, David Buschhüter, Patrick Enkrott, Maren Kempin, Peter Reinhold, Josef Riese, Horst Schecker, Jan Schröder, and Christoph Vogelsang. “Professional Knowledge Affects            Action‐related            Skills: The Development of            Preservice            Physics Teachers’ Explaining Skills during a Field Experience.” Journal of Research in Science Teaching, 2020, 1554–82. https://doi.org/10.1002/tea.21632.' ieee: 'C. Kulgemeyer et al., “Professional knowledge affects            action‐related            skills: The development of            preservice            physics teachers’ explaining skills during a field experience,” Journal of Research in Science Teaching, pp. 1554–1582, 2020, doi: 10.1002/tea.21632.' mla: 'Kulgemeyer, Christoph, et al. “Professional Knowledge Affects            Action‐related            Skills: The Development of            Preservice            Physics Teachers’ Explaining Skills during a Field Experience.” Journal of Research in Science Teaching, 2020, pp. 1554–82, doi:10.1002/tea.21632.' short: C. Kulgemeyer, A. Borowski, D. Buschhüter, P. Enkrott, M. Kempin, P. Reinhold, J. Riese, H. Schecker, J. Schröder, C. Vogelsang, Journal of Research in Science Teaching (2020) 1554–1582. date_created: 2021-09-03T10:55:32Z date_updated: 2023-01-09T15:15:21Z department: - _id: '299' - _id: '33' doi: 10.1002/tea.21632 language: - iso: eng page: 1554-1582 publication: Journal of Research in Science Teaching publication_identifier: issn: - 0022-4308 - 1098-2736 publication_status: published status: public title: 'Professional knowledge affects action‐related skills: The development of preservice physics teachers'' explaining skills during a field experience' type: journal_article user_id: '4245' year: '2020' ... --- _id: '35521' author: - first_name: Christoph full_name: Vogelsang, Christoph id: '4245' last_name: Vogelsang - first_name: A. full_name: Borowski, A. last_name: Borowski - first_name: C. full_name: Kugelmeyer, C. last_name: Kugelmeyer - first_name: J. full_name: Riese, J. last_name: Riese - first_name: D. full_name: Buschhüter, D. last_name: Buschhüter - first_name: P. full_name: Enkrott, P. last_name: Enkrott - first_name: M. full_name: Kempin, M. last_name: Kempin - first_name: Peter full_name: Reinhold, Peter id: '416' last_name: Reinhold - first_name: H. full_name: Schecker, H. last_name: Schecker - first_name: J. full_name: Schröder, J. last_name: Schröder citation: ama: 'Vogelsang C, Borowski A, Kugelmeyer C, et al. 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Implementation und Nutzung von Unterrichtsmaterialien im schulischen Unterricht – Eine Bestandsaufnahme der mathematisch-naturwissenschaftlichen Fächer. PhyDid A - Physik und Didaktik in Schule und Hochschule. Published online 2020. apa: Breuer, J., Vogelsang, C., & Reinhold, P. (2020). Implementation und Nutzung von Unterrichtsmaterialien im schulischen Unterricht – Eine Bestandsaufnahme der mathematisch-naturwissenschaftlichen Fächer. 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