TY - CONF AU - Schulze Darup, Moritz ID - 35558 T2 - 2020 European Control Conference (ECC) TI - Exact representation of piecewise affine functions via neural networks ER - TY - CONF AU - Alexandru, Andreea B. AU - Schulze Darup, Moritz AU - Pappas, George J. ID - 35567 T2 - 2019 IEEE 58th Conference on Decision and Control (CDC) TI - Encrypted Cooperative Control Revisited ER - TY - JOUR AU - Schulze Darup, Moritz ID - 35580 IS - 11 JF - International Journal of Robust and Nonlinear Control KW - Electrical and Electronic Engineering KW - Industrial and Manufacturing Engineering KW - Mechanical Engineering KW - Aerospace Engineering KW - Biomedical Engineering KW - General Chemical Engineering KW - Control and Systems Engineering SN - 1049-8923 TI - Encrypted polynomial control based on tailored two‐party computation VL - 30 ER - TY - JOUR AU - Lu, Jingyi AU - Leong, Alex S. AU - Quevedo, Daniel E. ID - 35585 IS - 11 JF - International Journal of Robust and Nonlinear Control KW - Electrical and Electronic Engineering KW - Industrial and Manufacturing Engineering KW - Mechanical Engineering KW - Aerospace Engineering KW - Biomedical Engineering KW - General Chemical Engineering KW - Control and Systems Engineering SN - 1049-8923 TI - Optimal event‐triggered transmission scheduling for privacy‐preserving wireless state estimation VL - 30 ER - TY - JOUR AU - Stender, Jana AU - Vogelsang, Christoph AU - Watson, Christina AU - Schaper, Niclas ID - 24743 JF - Jahrbuch für Allgemeine Didaktik (JfAD) SN - 978-3-8340-2103-8 TI - Reflexion von (eigenem oder fremdem) Klassenführungsverhalten angehender Lehrpersonen. Eine Untersuchung im Kontext von Unterrichtssimulationen im Lehramtsstudium. ER - TY - JOUR AB - Zusammenfassung. Längsschnittstudien, die das bildungswissenschaftliche Wissen als Teil der professionellen Kompetenz angehender Lehrkräfte über mehr als zwei Messzeitpunkte erfassen und den Einfluss individueller Eingangsvoraussetzungen auf die Wissensentwicklung untersuchen, stellen nach wie vor ein Forschungsdesiderat dar. Bisherige Studien liefern erste Hinweise darauf, dass individuelle Eingangsvoraussetzungen wie die Abiturnote, pädagogische Vorerfahrungen und Berufswahlmotive im Zusammenhang mit der Wissensentwicklung stehen und günstige Eingangsvoraussetzungen den Entwicklungsverlauf fördern können. Bislang ist unklar, wie sich das Wissen über den gesamten Studienverlauf in den Bachelor-/Master-Strukturen entwickelt. Des Weiteren ist auch unklar, inwieweit bestimmte Eingangsvoraussetzungen langfristige Entwicklungsverläufe erklären können. In der vorliegenden Studie wurden die Daten von 276 Studierenden, dessen Wissen zu fünf Messzeitpunkten erhoben wurde, mit Hilfe latenter Wachstumskurvenmodelle ausgewertet. Die Ergebnisse bestätigten einen Zuwachs des bildungswissenschaftlichen Wissens über den gesamten Studienverlauf. Den größten Wissenszuwachs erfuhren die Studierenden in den ersten zwei Semestern ihres Bachelorstudiums und beim Übergang in das Masterstudium. Des Weiteren konnte der Einfluss von individuellen kognitiven und motivationalen Eingangsvoraussetzungen auf den Leistungszuwachs bestätigt werden. So zeigte sich, dass Studierende, die eine bessere Abiturnote aufwiesen und bereits über eine unterrichtsnahe pädagogische Vorerfahrung verfügten, höhere Wissenszuwächse im Vergleich zu ihren Kommilitoninnen und Kommilitonen erfuhren, die einen schlechteren Abiturnotendurchschnitt hatten. Ebenfalls begünstigte das Motiv „mit Kindern und Jugendlichen arbeiten zu wollen“ die Wissensentwicklung. Die Ergebnisse können insbesondere für die Beratung genutzt werden, um die Motivlagen von Studierenden zu erfassen und sie dafür sensibel zu machen, welche Motivkonstellationen für einen erfolgreichen Studienverlauf günstig erscheinen. AU - Watson, Christina AU - Stender, Jana AU - Schaper, Niclas ID - 24744 JF - Zeitschrift für Pädagogische Psychologie SN - 1010-0652 TI - Kompetenzentwicklung im bildungswissenschaftlichen Studium: Der Einfluss individueller Voraussetzungen auf die Entwicklung des bildungswissenschaftlichen Wissens angehender Lehrkräfte ER - TY - JOUR AU - Hanusch, Maximilian ID - 34828 IS - 1 JF - Indagationes Mathematicae KW - regularity of Lie groups SN - 0019-3577 TI - The regularity problem for Lie groups with asymptotic estimate Lie algebras VL - 31 ER - TY - JOUR AU - Hanusch, Maximilian ID - 34830 IS - 1 JF - Journal of Lie Theory KW - Lie theory KW - strong Trotter property TI - The Strong Trotter Property for Locally μ-convex Lie Groups VL - 30 ER - TY - JOUR AU - Klämpfl, Martin AU - Lobinger, Babett AU - Lehmann, Tim ID - 35628 IS - 4 JF - International Journal of Sport Psychology TI - Exploring the phenomenological, environmental, and task-related aspects of the Yips in Tennis, Miniature Golf, Darts, and Archery. VL - 51 ER - TY - CHAP AU - Huwer, Johannes AU - Thyssen, Christoph AU - Vogelsang, Christoph ED - Gryl, Inga ED - Schacht, Florian ED - Beißwenger, Michael ED - Bullzek, Björn ID - 35654 T2 - Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung TI - Lehre:digital – Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik ER - TY - CHAP AU - Vogelsang, Christoph AU - Al-Kabbani, Daniel ED - Heuchemer, Sylvia ED - van Treeck, Timo ED - Szczyrba, Birgit ID - 35666 T2 - Hochschuldidaktik als Akteurin der Hochschulentwicklung TI - "Jetzt auch noch Werte vermitteln?" - Potentiale und Grenzen der Adaption schuldidaktischer Werkzeuge in der Hochschuldidaktik zur Integration von Wertefragen in die Hochschullehre ER - TY - CHAP AU - Görel, Gamze AU - Finke, Nils AU - Hellmich, Frank ED - Skorsetz, Nina ED - Bonanati, Marina ED - Kucharz, Diemut ID - 26631 SN - 978-3-658-27528-0 T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Jahrbuch Grundschulforschung TI - Sichtweisen von Grundschullehrkräften auf die Qualität inklusiven Unterrichts ER - TY - JOUR AB - The development of renewable energies and smart mobility has profoundly impacted the future of the distribution grid. An increasing bidirectional energy flow stresses the assets of the distribution grid, especially medium voltage switchgear. This calls for improved maintenance strategies to prevent critical failures. Predictive maintenance, a maintenance strategy relying on current condition data of assets, serves as a guideline. Novel sensors covering thermal, mechanical, and partial discharge aspects of switchgear, enable continuous condition monitoring of some of the most critical assets of the distribution grid. Combined with machine learning algorithms, the demands put on the distribution grid by the energy and mobility revolutions can be handled. In this paper, we review the current state-of-the-art of all aspects of condition monitoring for medium voltage switchgear. Furthermore, we present an approach to develop a predictive maintenance system based on novel sensors and machine learning. We show how the existing medium voltage grid infrastructure can adapt these new needs on an economic scale. AU - Hoffmann, Martin W. AU - Wildermuth, Stephan AU - Gitzel, Ralf AU - Boyaci, Aydin AU - Gebhardt, Jörg AU - Kaul, Holger AU - Amihai, Ido AU - Forg, Bodo AU - Suriyah, Michael AU - Leibfried, Thomas AU - Stich, Volker AU - Hicking, Jan AU - Bremer, Martin AU - Kaminski, Lars AU - Beverungen, Daniel AU - zur Heiden, Philipp AU - Tornede, Tanja ID - 35723 IS - 7 JF - Sensors KW - Electrical and Electronic Engineering KW - Biochemistry KW - Instrumentation KW - Atomic and Molecular Physics KW - and Optics KW - Analytical Chemistry SN - 1424-8220 TI - Integration of Novel Sensors and Machine Learning for Predictive Maintenance in Medium Voltage Switchgear to Enable the Energy and Mobility Revolutions VL - 20 ER - TY - GEN ED - Fechner, Sabine ED - Verhoeff, Roald ID - 35618 TI - Science Teaching Processes (strand 3). In Levrini, O. & Tasquier, G. (eds.), The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education. Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. ER - TY - JOUR AU - Scheer, D. AU - Egener, L. AU - Laubenstein, Désirée AU - Melzer, C. ID - 35770 JF - In: International Journal of Inclusive Education TI - Development and psychometric evaluation of an instrument measuring subjective definitions of inclusion (FEDI). International Journal of Inclusive Education. ER - TY - JOUR AU - Stenzel, Nadja ID - 35796 JF - DaZ Sekundarstufe: Deutsch als Zweitsprache - Konzepte und Materialien TI - Verknüpfung von Fach- und Sprachlernen im Textilunterricht – Ein Anleitung zur Technik Weben schreiben ER - TY - CONF AU - Biehler, Rolf AU - Fleischer, Yannik AU - Budde, Lea AU - Frischemeier, Daniel AU - Gerstenberger, Dietrich AU - Podworny, Susanne AU - Schulte, Carsten ED - Arnold, P. ID - 35814 T2 - New Skills in the Changing World of Statistics Education Proceedings of the Roundtable conference of the International Association for Statistical Education (IASE) TI - Data science education in secondary schools: Teaching and learning decision trees with CODAP and Jupyter Notebooks as an example of integrating machine learning into statistics education ER - TY - JOUR AB - Block copolymer (BCP) self-assembly is a promising tool for next generation lithography as microphase separated polymer domains in thin films can act as templates for surface nanopatterning with sub-20 nm features. The replicated patterns can, however, only be as precise as their templates. Thus, the investigation of the morphology of polymer domains is of great importance. Commonly used analytical techniques (neutron scattering, scanning force microscopy) either lack spatial information or nanoscale resolution. Using advanced analytical (scanning) transmission electron microscopy ((S)TEM), we provide real space information on polymer domain morphology and interfaces between polystyrene (PS) and polymethylmethacrylate (PMMA) in cylinder- and lamellae-forming BCPs at highest resolution. This allows us to correlate the internal structure of polymer domains with line edge roughnesses, interface widths and domain sizes. STEM is employed for high-resolution imaging, electron energy loss spectroscopy and energy filtered TEM (EFTEM) spectroscopic imaging for material identification and EFTEM thickness mapping for visualisation of material densities at defects. The volume fraction of non-phase separated polymer species can be analysed by EFTEM. These methods give new insights into the morphology of polymer domains the exact knowledge of which will allow to improve pattern quality for nanolithography. AU - Bürger, Julius AU - Kunnathully, Vinay AU - Kool, Daniel AU - Lindner, Jörg AU - Brassat, Katharina ID - 34092 IS - 1 JF - Nanomaterials KW - General Materials Science KW - General Chemical Engineering SN - 2079-4991 TI - Characterisation of the PS-PMMA Interfaces in Microphase Separated Block Copolymer Thin Films by Analytical (S)TEM VL - 10 ER - TY - JOUR AU - Riedl, Thomas AU - Kunnathully, V. S. AU - Trapp, A. AU - Langer, T. AU - Reuter, Dirk AU - Lindner, Jörg ID - 34093 IS - 1 JF - Physical Review Materials KW - Physics and Astronomy (miscellaneous) KW - General Materials Science SN - 2475-9953 TI - Strain-driven InAs island growth on top of GaAs(111) nanopillars VL - 4 ER - TY - JOUR AU - Bürger, Julius AU - Riedl, Thomas AU - Lindner, Jörg ID - 34088 JF - Ultramicroscopy KW - Instrumentation KW - Atomic and Molecular Physics KW - and Optics KW - Electronic KW - Optical and Magnetic Materials SN - 0304-3991 TI - Influence of lens aberrations, specimen thickness and tilt on differential phase contrast STEM images VL - 219 ER - TY - CHAP AB - Digitalisierung ist derzeit ein viel diskutiertes Thema. Mit ihr werden derart tief grei- fende Veränderungen der Gesellschaft und Arbeitswelt erwartet, dass sie häufig als digitale Revolution bezeichnet wird. Gleichzeitig wirft die Auseinandersetzung mit diesen antizipierten Veränderungen viele noch unbeantwortete Fragen auf. Diese umfassen unter anderem Überlegungen hinsichtlich des Substitutionspotenzials menschlicher Arbeit durch die Digitalisierung, die Frage nach der Ausgestaltung der Rolle des Menschen in der Industrie 4.0 und schließlich Erwägungen in Bezug auf die Vorbereitung und Begleitung von Beschäftigten in der digitalen Transformation. Der vorliegende Beitrag gibt Aufschluss über die Dimensionen der Digitalisierung und die derzeit diskutierten Entwicklungslinien; er befasst sich weiterhin mit den sich daraus ergebenden Herausforderungen und Bedeutungen für die industrielle Arbeit und die Beschäftigten. Abschließend werden daraus abzuleitende Implikationen für die berufliche und allgemeine Bildung diskutiert. AU - Berisha-Gawlowski, Angelina AU - Caruso, Carina AU - Goller, Michael AU - Harteis, Christian ED - Heisler, Dietmar ED - Meier, Jörg ID - 35836 KW - Digitalisierung KW - Industrie 4.0 KW - Arbeit 4.0 KW - berufliche Aus- und Weiterbildung KW - allgemeine Bildung / digitalization KW - industry 4.0 KW - work 4.0 KW - vocational education and training KW - general education SN - 978-3-7639-6158-0 T2 - Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung TI - Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die berufliche und allgemeine Bildung VL - 56 ER - TY - JOUR AU - Kunnathully, Vinay S. AU - Riedl, Thomas AU - Trapp, Alexander AU - Langer, Timo AU - Reuter, Dirk AU - Lindner, Jörg ID - 34091 JF - Journal of Crystal Growth KW - Materials Chemistry KW - Inorganic Chemistry KW - Condensed Matter Physics SN - 0022-0248 TI - InAs heteroepitaxy on nanopillar-patterned GaAs (111)A VL - 537 ER - TY - JOUR AU - Riedl, Thomas AU - Lindner, Jörg ID - 34090 JF - Solid State Communications KW - Materials Chemistry KW - Condensed Matter Physics KW - General Chemistry SN - 0038-1098 TI - Applicability of molecular statics simulation to partial dislocations in GaAs VL - 314-315 ER - TY - JOUR AU - Riedl, Thomas AU - Lindner, Jörg ID - 34089 JF - Solid State Communications KW - Materials Chemistry KW - Condensed Matter Physics KW - General Chemistry SN - 0038-1098 TI - Applicability of molecular statics simulation to partial dislocations in GaAs VL - 314-315 ER - TY - CONF AB - Novel analog-to-digital converter (ADC) architectures are motivated by the demand for rising sampling rates and effective number of bits (ENOB). The main limitation on ENOB in purely electrical ADCs lies in the relatively high jitter of oscillators, in the order of a few tens of fs for state-of-the-art components. When compared to the extremely low jitter obtained with best-in-class Ti:sapphire mode-locked lasers (MLL), in the attosecond range, it is apparent that a mixed electrical-optical architecture could significantly improve the converters' ENOB. We model and analyze the ENOB limitations arising from optical sources in optically enabled, spectrally sliced ADCs, after discussing the system architecture and implementation details. The phase noise of the optical carrier, serving for electro-optic signal transduction, is shown not to propagate to the reconstructed digitized signal and therefore not to represent a fundamental limit. The optical phase noise of the MLL used to generate reference tones for individual slices also does not fundamentally impact the converted signal, so long as it remains correlated among all the comb lines. On the other hand, the timing jitter of the MLL, as also reflected in its RF linewidth, is fundamentally limiting the ADC performance, since it is directly mapped as jitter to the converted signal. The hybrid nature of a photonically enabled, spectrally sliced ADC implies the utilization of a number of reduced bandwidth electrical ADCs to convert parallel slices, resulting in the propagation of jitter from the electrical oscillator supplying their clock. Due to the reduced sampling rate of the electrical ADCs, as compared to the overall system, the overall noise performance of the presented architecture is substantially improved with respect to a fully electrical ADC. AU - Zazzi, Andrea AU - Müller, Juliana AU - Gudyriev, Sergiy AU - Marin-Palomo, Pablo AU - Fang, Dengyang AU - Scheytt, Christoph AU - Koos, Christian AU - Witzens, Jeremy ID - 24020 T2 - 21. ITG-Fachtagung Photonische Netze TI - Mode-locked laser timing jitter limitation in optically enabled frequency-sliced ADCs ER - TY - JOUR AB - The effect of phase noise introduced by optical sources in spectrally-sliced optically enabled DACs and ADCs is modeled and analyzed in detail. In both data converter architectures, a mode-locked laser is assumed to provide an optical comb whose lines are used to either synthesize or analyze individual spectral slices. While the optical phase noise of the central MLL line as well as of other optical carriers used in the analyzed system architectures have a minor impact on the system performance, the RF phase noise of the MLL fundamentally limits it. In particular, the corresponding jitter of the MLL pulse train is transferred almost one-to-one to the system-level timing jitter of the data converters. While MLL phase noise can in principle be tracked and removed by electronic signal processing, this results in electric oscillator phase noise replacing the MLL jitter and is not conducive in systems leveraging the ultra-low jitter of low-noise mode-locked lasers. Precise analytical models are derived and validated by detailed numerical simulations. AU - Zazzi, Andrea AU - Müller, Juliana AU - Gudyriev, Sergiy AU - Marin-Palomo, Pablo AU - Fang, Dengyang AU - Scheytt, Christoph AU - Koos, Christian AU - Witzens, Jeremy ID - 24025 JF - Opt. Express TI - Fundamental limitations of spectrally-sliced optically enabled data converters arising from MLL timing jitter VL - 28 ER - TY - CONF AB - A 28 Gbps NRZ bang-bang clock and data recovery (CDR) chip for 100G PSM4 is presented. It exhibits an adaptable loop filter transfer function with independently tunable proportional and integral parameters. This allows to optimize the jitter transfer, jitter tolerance, and locking range of the CDR according to system requirements. The CDR represents a key component for a single-chip 8-channel electronic-photonic PSM4 transceiver. A CDR chip was manufactured in a 0.25 μm monolithic photonic BiCMOS technology. The core chip area is 0.51 mm 2 and it dissipates 330 mW from 2.5 V and 3.3 V power supplies. AU - Iftekhar, Mohammed AU - Gudyriev, Sergiy AU - Scheytt, Christoph ID - 24028 T2 - 2020 IEEE 20th Topical Meeting on Silicon Monolithic Integrated Circuits in RF Systems (SiRF) TI - 28 Gbps Bang-Bang CDR for 100G PSM4 with Independently Tunable Proportional and Integral Parameters of the Loop Filter in 0.25 µm Photonic BiCMOS Technology ER - TY - CONF AB - In this paper we present a new system concept for an optoelectronic wireless phased array system. Like in a conventional phased array system with optical carrier distribution, optical fibers are used to distribute the carrier from the basestation to the wireless frontends. However in contrast to prior concepts, we propose to use an optical IQ return path from the wireless frontends back to the basestation. Furthermore, we reuse the optical carrier signal for the IQ return path which allows to avoid local oscillator lasers in the wireless frontends and reduces the hardware effort significantly. The system concept allows to integrate all components of an optoelectronic wireless frontend in a single chip using silicon photonics technology. AU - Kruse, Stephan AU - Kress, Christian AU - Scheytt, Christoph AU - Kurz, Heiko G. AU - Schneider, Thomas ID - 24026 T2 - GeMiC 2020 - German Microwave Conference TI - Analysis and Simulation of a Wireless Phased Array System with Optical Carrier Distribution and an Optical IQ Return Path ER - TY - JOUR AU - Atorf, Bernhard AU - Mühlenbernd, Holger AU - Zentgraf, Thomas AU - Kitzerow, Heinz-Siegfried ID - 16301 IS - 6 JF - Optics Express SN - 1094-4087 TI - All-optical switching of a dye-doped liquid crystal plasmonic metasurface VL - 28 ER - TY - CONF AB - Recently it has been demonstrated that an optoelectronic phase-locked loop (OEPLL) using a mode-locked laser as a reference oscillator achieves significantly lower phase noise than conventional electronic frequency synthesizers. In this paper a concept for an OEPLL-based frequency synthesizer is presented and it is investigated how it can be used as a local oscillator (LO) for THz transceivers in order to improve the signal quality in THz wireless communications. The concept of the OEPLL is presented and it's measured phase noise is compared to the phase noise of a laboratory-grade electronic frequency synthesizer. The measured phase noise spectra of both synthesizers at 10 GHz are then used to model LO phase noise at 320 GHz. Based on models of generic zero-IF transmit and receive frontends, THz signals with different modulation formats and Baud rates are simulated at system level using the modeled LO phase noise for the two LO approaches. Finally, the results are compared. AU - Scheytt, Christoph AU - Wrana, Dominik AU - Bahmanian, Meysam AU - Kallfass, Ingmar ID - 24024 T2 - 2020 Third International Workshop on Mobile Terahertz Systems (IWMTS) TI - Ultra-Low Phase Noise Frequency Synthesis for THz Communications Using Optoelectronic PLLs ER - TY - CHAP AU - Lankeit, Elisa AU - Biehler, Rolf ED - Hausberger, T. ED - Bosch, M. ED - Chelloughi, F. ID - 35912 T2 - Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020) TI - “I only know the absolute value function”–About students’ concept images and example spaces concerning continuity and differentiability ER - TY - CHAP AU - Lankeit, Elisa AU - Bauer, T. AU - Biehler, Rolf ED - Siller, H.-S. ED - Weigel, W. ED - Wörler, J. F. ID - 35911 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 TI - Votingfragen in den Übungen zur Analysis – Wirkung verschiedener Einsatzszenarien ER - TY - GEN AU - Caruso, Carina ED - Zimmermann, Mirjam ED - Lindler, Heike ID - 35929 T2 - Das wissenschaftlich-religionspädagogische Lexikon im Internet TI - Praxissemester ER - TY - JOUR AU - Caruso, Carina ID - 35935 JF - katholisch.de, Kolumne „Mein Religionsunterricht“. TI - Der Weg zur Theologie-Professur ist hart – gerade für Religionslehrer! ER - TY - THES AU - Schwabl, Franziska ID - 35956 TI - Inszenierungen im digitalen Bild. Eine Rekonstruktion der Selfie-Praktiken Jugendlicher mittels der Dokumentarischen Bildinterpretation. ER - TY - JOUR AU - Schwabl, Franziska ID - 35968 JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online TI - Fotografien als Zugang zur Lebenswelt Jugendlicher. Eine Analyse der digitalen Inszenierungspraktiken Jugendlicher im berufsschulischen Übergangssystem. VL - 38 ER - TY - JOUR AU - Lünne, Steffen AU - Schnell, Susanne AU - Biehler, Rolf ID - 35701 IS - 5 JF - European Journal of Teacher Education KW - Education SN - 0261-9768 TI - Motivation of out-of-field teachers for participating in professional development courses in mathematics VL - 44 ER - TY - CHAP AU - Barzel, Bärbel AU - Biehler, Rolf ED - Zehetmeier, Stefan ED - Potari, Despina ED - Ribeiro, Miguel ID - 35808 T2 - Professional development and knowledge of mathematics teachers TI - Theory-Based Design of Professional Development for Upper Secondary Teachers–Focusing on the Content-Specific Use of Digital Tools ER - TY - CHAP AU - Biehler, Rolf AU - Durand-Guerrier, Viviane ED - Hausberger, T. ED - Bosch, M. ED - Chelloughi, F. ID - 35811 KW - Number Theory KW - Algebra KW - Discrete Mathematics KW - Logic KW - Research in University Mathematics Edcuation T2 - Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020) TI - University Mathematics Didactic Research on Number Theory, Algebra, Discrete Mathematics, Logic ER - TY - CHAP AU - Budde, Lea AU - Frischemeier, Daniel AU - Biehler, Rolf AU - Fleischer, Yannik AU - Gerstenberger, Dietrich AU - Podworny, Susanne AU - Schulte, Carsten ED - Arnold, P. ID - 35821 T2 - New Skills in the Changing World of Statistics Education: Proceedings of the Roundtable conference of the International Association for Statistical Education (IASE), July 2020 TI - Data Science Education in Secondary School: How to Develop Statistical Reasoning When Exploring Data Using CODAP ER - TY - CHAP AU - Biehler, Rolf AU - Kempen, Leander AU - Paravicini, Walther ED - Siller, H.-S. ED - Weigel, W. ED - Wörler, J. F. ID - 35819 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 TI - Hochschuldidaktik Mathematik: Fachbezogenes Design und empirische Studien ER - TY - JOUR AB - AbstractThe derivative concept plays a major role in economics. However, its use in economics is very heterogeneous, sometimes inconsistent, and contradicts students’ prior knowledge from school. This applies in particular to the common economic interpretation of the derivative as the amount of change while increasing the production by one unit. Hence, in calculus courses for economics students, learners should acquire an understanding of the derivative that is mathematically acceptable and connected to their prior knowledge, but which also takes into account its practical use in economics. In this paper we first develop a theoretical model describing such an understanding of the derivative for economics students. We then present an exploratory study investigating the extent to which economics students have such an understanding after their calculus course. The results indicate that many of them might not have acquired this kind of understanding, in particular concerning the common economic interpretation of the derivative. The study furthermore yields possible gaps in students’ understanding and possible misconceptions. AU - Feudel, Frank AU - Biehler, Rolf ID - 35822 IS - 1 JF - Journal für Mathematik-Didaktik KW - Education KW - General Mathematics SN - 0173-5322 TI - Students’ Understanding of the Derivative Concept in the Context of Mathematics for Economics VL - 42 ER - TY - CHAP AU - Fleischer, Yannik AU - Biehler, Rolf ED - Siller, H.-S. ED - Weigel, W. ED - Wörler, J. F. ID - 35823 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 TI - Automatisierte Entscheidungsverfahren als Thema im allgemeinbildenden Mathematikunterricht ER - TY - JOUR AU - Griese, Birgit AU - Nieszporek, Ralf AU - Biehler, Rolf ID - 35826 IS - 1 JF - Stochastik in der Schule TI - Frei verfügbare Materialien für Unterricht und Fortbildung: Stochastik verständnisorientiert unterrichten VL - 40 ER - TY - JOUR AU - Kempen, Leander AU - Biehler, Rolf ID - 35709 JF - Frontiers in Psychology KW - General Psychology SN - 1664-1078 TI - Using Figurate Numbers in Elementary Number Theory – Discussing a ‘Useful’ Heuristic From the Perspectives of Semiotics and Cognitive Psychology VL - 11 ER - TY - CHAP AU - Kempen, Leander AU - Krämer, Sandra AU - Biehler, Rolf ED - Hausberger, T. ED - Bosch, M. ED - Chelloughi, F. ID - 35829 T2 - Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020) TI - Investigating high school graduates’ personal meaning of the notion of “mathematical proof” ER - TY - CHAP AU - Kempen, Leander AU - Krämer, Sandra AU - Biehler, Rolf ED - Siller, H.-S. ED - Weigel, W. ED - Wörler, J. F. ID - 35827 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 TI - Was verstehen Schülerinnen und Schüler unter „Beweis“? – ausgewählte Ergebnisse einer Pilotstudie ER - TY - CHAP AU - Lünne, Steffen AU - Schnell, Susanne AU - Biehler, Rolf ED - Porsch, R. ED - Rösken-Winter, B. ID - 35914 SN - 9783658272920 T2 - Professionelles Handeln im fachfremd erteilten Mathematikunterricht TI - Ffunt@OWL – Konzept und Gestaltungsprinzipien zur Qualifizierung fachfremd Mathematik unterrichtender Lehrkräfte der Sekundarstufe I ER - TY - CHAP AU - Liebendörfer, Michael AU - Göller, Robin AU - Gildehaus, Lara AU - Kortemeyer, Jörg AU - Biehler, Rolf AU - Hochmuth, Reinhard AU - Ostsieker, Laura AU - Rode, Jana AU - Schaper, Niclas ED - Hausberger, T. ED - Bosch, M. ED - Chelloughi, F. ID - 35913 T2 - Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020) TI - The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers ER - TY - CONF AU - Scheer, D. AU - Laubenstein, Désirée ID - 35786 TI - Optimierung von Organisationsstrukturen für die emotionale und soziale Entwicklung? Wissenschaftliche Begleitung des Projekts „Geschwisterklassen“ - online. ER - TY - CONF AU - Scheer, D. AU - Laubenstein, Désirée ID - 35791 TI - Auswirkungen der Corona-Schulschließungen auf Schülerinnen und Schüler mit und ohne Förderbedarf der emotionalen und sozialen Entwicklung (COFESE) - online. ER - TY - JOUR AU - Schlangenotto, Darius AU - Schnedler, Wendelin AU - Vadovic, Radovan ID - 17862 IS - 3 JF - Games TI - Against All Odds: Tentative Steps Toward Efficient Information Sharing in Groups VL - 11 ER - TY - JOUR AU - Schnedler, Wendelin AU - Stephan, Nina Lucia ID - 18236 JF - Schmalenbach Business Review SN - 1439-2917 TI - Revisiting a Remedy Against Chains of Unkindness ER - TY - BOOK AU - Krimphove, Dieter ID - 36161 TI - Werberecht (Gesetze, Urteile, Fälle und Lösungen, Sprachfassung auf interaktiver CD) 2. Auflage ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter AU - Lüke, Christoph ID - 36185 IS - Januar/Februar JF - Corporate Finance TI - Reverse Factoring: Eine alternative Finanzierungsform in der Praxis ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36187 IS - 5 JF - Compliance Berater TI - Nachhaltigkeit und Compliance ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36190 IS - 20 JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell TI - EuGH entscheidet zu Lücken im Europäischen Vorrangsprinzip ER - TY - CONF AB - At Paderborn University, a new 6th semester geometry-course for upper secondary student teachers has been designed and taught by the first author of this paper. To show links between academic mathematics and school mathematics we established so-called interface weeks. These are weeks during a course in which lecture, exercises and homework focus on topics that are related to the normal canon of content but specially chosen for their relevance in school contexts. In this article, we want to present our design for an interface week on the topic of congruence. In order to do so, we first illustrate how so-called interface aspects are used to systematize the mathematical background of the topic, thus giving future mathematics teachers the chance to act professionally. We then show examples of learning activities and first results of the accompanying research. AU - Hoffmann, Max AU - Biehler, Rolf ID - 31361 T2 - INDRUM 2020, Université de Carthage, Université de Montpellier, Sep 2020, Cyberspace (virtually from Bizerte), Tunisia TI - Designing a Geometry Capstone Course for Student Teachers: Bridging the gap between academic mathematics and school mathematics in the case of congruence ER - TY - CHAP AU - Kamp, Hermann ED - Dingel, Irene ED - Rohrschneider, Michael ED - Schmidt-Voges, Inken ED - Westphal, Siegrid ED - Whaley, Joachim ID - 34606 T2 - Handbuch Frieden im Europa der Frühen Neuzeit / Handbook of Peace in Early Modern Europe TI - Antike und mittelalterliche Grundlagen frühneuzeitlicher Friedensvorstellungen ER - TY - CHAP AU - Kamp, Hermann ED - Arcangeli , Allesandro ED - Rogge , Jörg ED - Salmi, Hannu ID - 36039 T2 - The Routledge Companion to Cultural History in the Western World TI - Culture of Politics in the Middle Ages: Rituals to create and confirm political order ER - TY - CHAP AU - Kamp, Hermann AU - Schmitz, Sabine ED - Kamp, Hermann ED - Schmitz, Sabine ID - 36245 T2 - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung TI - Einleitung ER - TY - CHAP AU - Kamp, Hermann ED - Kamp, Hermann ED - Schmitz, Sabine ID - 36046 T2 - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung TI - Vom Franzosenfeind zum Fußballfreund. Jan Breydel im Gedächtnis der Belgier, Flamen und Brügger Bürger ER - TY - BOOK ED - Kamp, Hermann ED - Schmitz, Sabine ID - 34588 TI - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung ER - TY - CONF AB - Effective customer loyalty programs are essential for every company. Small and medium sized brick-and- mortar stores, such as bakeries, butcher and flower shops, often share a common overarching loyalty program, organized by a third-party provider. Furthermore, these small shops have limited resources and often cannot afford complex BI tools. Out of these reasons we investigated how traditional brick-and- mortar stores can benefit from an expansion of service functionalities of a loyalty card provider. To answer this question, we cooperated with a cross-industry customer loyalty program in a polycentric region. The loyalty program was transformed from simple card-based solution to a mobile app for customers and a web- application for shop owners. The new solution offers additional BI services for performing data analytics and strengthening the position of brick-and-mortar stores. Participating shops can work together in order to increase sales and align marketing campaigns. Therefore, shopping data from 12 years, 55 shops, and 19,000 customers was analyzed. AU - Kucklick, Jan-Peter AU - Kamm, Michael Reiner AU - Schneider, Johannes AU - vom Brocke, Jan ID - 35660 KW - brick-and-mortar stores KW - business intelligence KW - case study KW - loyalty program T2 - Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences TI - Extending Loyalty Programs with BI Functionalities A Case Study for Brick-and-Mortar Stores ER - TY - JOUR AU - Weber, Jutta ID - 36261 IS - 2/3 JF - Das Argument TI - Human-Machine Learning und Digital Commons. K/Ein Manifest VL - 335, 62. Jg. / Heft 2/3 ER - TY - JOUR AB - While the analysis and usage of data are increasing in importance, the application of sophisticated BI solutions in small stores is limited by available technical capabilities and financial resources. This study investigates how brick-and-mortar stores can benefit from an expansion of service functionalities of a cross-industry loyalty card provider. Digitalizing the loyalty program created new opportunities, while the analysis of shopping data of 13 years, 19,000 customers, and 55 shops empowered data-based decision support. AU - Kamm, Michael Reiner AU - Kucklick, Jan-Peter AU - Schneider, Johannes AU - vom Brocke, Jan ID - 35662 IS - 4 JF - Information Systems Management KW - Customer loyalty KW - case study KW - brick-and-mortar stores KW - business intelligence KW - loyalty programs SN - 1058-0530 TI - Data mining for small shops: Empowering brick-and-mortar stores through BI functionalities of a loyalty program1 VL - 38 ER - TY - CHAP AU - Weber, Jutta AU - Herrmann, Goetz ED - Emmert, Claudia ED - Bleiber, Jürgen ED - Neddermeyer, Ina ED - Busch, Dominik ID - 36264 T2 - Game of Drones. Von unbenannten Flugobjekten TI - Game of Swarms. Schwarmtechologien, Kontrolle und Autonomie in komplexen Waffensystemen ER - TY - JOUR AU - Weber, Jutta ID - 36263 JF - Wissenschaft & Frieden 2020-3: Der kranke Planet. Beilage TI - Skynet oder Slaughterbots. Schwarmintelligenz in Militär, Politik und Populärkultur ER - TY - JOUR AU - Weber, Jutta ID - 36262 JF - Widerspruch TI - Mit Maschinen anders lernen (Human-Machine Learning II) VL - 75, 39. Jg. ER - TY - BOOK AU - Hohwiller, Peter ID - 35846 TI - Englisch unterrichten: planen, durchführen, reflektieren ER - TY - CHAP AU - Hohwiller, Peter ED - Ludwig, Christian ED - Shipley, Elisabeth ID - 36275 T2 - Putting the Imaginative on the Map — Teaching Science Fiction and Fantasy in the EFL Classroom TI - Teaching Michael Faber’s Under the Skin. ER - TY - CHAP AU - Hohwiller, Peter ED - Hohwiller, Peter ID - 36274 T2 - Conan Doyle, Four Sherlock Holmes Stories TI - Nachwort ER - TY - JOUR AU - Weber, Jutta ID - 36265 JF - Technosecurity Cultures, Sonderausgabe „Science as Culture“ (Hg.: Jutta Weber/Katrin M. Kämpf) TI - Introduction: Technosecurity Cultures VL - Vol. 29(1) ER - TY - GEN AU - Ebert, Michael AU - Kadane, Joseph (Jay) B. AU - Simons, Dirk AU - Stecher, Jack Douglas ID - 35089 SN - 1556-5068 TI - Information Design in Coordination Games with Risk Dominant Equilibrium Selection ER - TY - GEN AU - Pöllmann, Andreas ID - 36373 IS - 4 KW - Education SN - 0305-7925 T2 - Compare: A Journal of Comparative and International Education TI - Transforming study abroad: a handbook VL - 51 ER - TY - BOOK AU - Krimphove, Dieter ID - 36419 TI - Von den letzten Dingen - Humanethologische Betrachtungen über den Tod als soziales und rechtliches Phänomen VL - Band 51, Heft 2 ER - TY - BOOK AU - Krimphove, Dieter ID - 36418 TI - Künstliche Intelligenz: Utopie oder Dystopie VL - Heft 51 ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas AU - Puche, M. AU - Schwenninger, F. L. ID - 36367 JF - Systems & Control Letters TI - Funnel control in the presence of infinite-dimensional internal dynamics VL - 139 ER - TY - CONF AU - Berger, Thomas AU - Kästner, C. AU - Worthmann, K. ID - 36377 T2 - IFAC-PapersOnLine TI - Learning-based Funnel-MPC for output-constrained nonlinear systems VL - 53 ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas ID - 36370 JF - Automatica TI - Tracking with prescribed performance for linear non-minimum phase systems VL - 115 ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas AU - Rauert, A.-L. ID - 36349 JF - Automatica TI - Funnel cruise control VL - 119 ER - TY - CHAP AU - Berger, Thomas AU - Huy Hoang, Le AU - Reis, T. ED - Grundel, S. ED - Reis, T. ED - Schöps, S. ID - 36358 T2 - Progress in Differential-Algebraic Equations II TI - Vector relative degree and funnel control for differential-algebraic systems ER - TY - CHAP AU - Berger, Thomas AU - Lanza, Lukas Johannes ED - Grundel, S. ED - Reis, T. ED - Schöps, S. ID - 36351 T2 - Progress in Differential-Algebraic Equations II TI - Observers for differential-algebraic systems with Lipschitz or monotone nonlinearities ER - TY - CONF AU - Lee, J.G. AU - Berger, Thomas AU - Trenn, S. AU - Shim, H. ID - 36380 T2 - Proceedings of the European Control Confrence 2020 TI - Utility of Edge-wise Funnel Coupling for Asymptotically Solving Distributed Consensus Optimization ER - TY - JOUR AU - Schapeler, Timon AU - Höpker, Jan Philipp AU - Bartley, Tim ID - 20156 JF - Optics Express SN - 1094-4087 TI - Quantum detector tomography of a 2×2 multi-pixel array of superconducting nanowire single photon detectors ER - TY - JOUR AU - Caruso, Carina ID - 35936 JF - katholisch.de, Kolumne „Mein Religionsunterricht“. TI - Schüler für ein Fach begeistern? Mit "Liebe" geht's! ER - TY - BOOK AU - Neumann, Stefan AU - Meschut, Gerson AU - Fromm, Andreas AU - Maier, Hans Jürgen ID - 36835 SN - 978-3-86776-593-0 TI - Innovative Mischbauweisen mit dünnwandigen Aluminiumdruckguss-Strukturen mittels Bolzensetzen und fließlochformenden Schrauben ER - TY - BOOK AU - Neumann, Stefan AU - Meschut, Gerson AU - Schmatz, Frederik AU - Flüge, Wilko ID - 36836 SN - 978-3-86776-601-2 TI - Robotergestütztes manuelles mechanisches Fügen ER - TY - CHAP AU - Balsa, Carlos AU - Cots, Olivier AU - Gergaud, Joseph AU - Wembe Moafo, Boris Edgar ID - 33870 SN - 1876-1100 T2 - Lecture Notes in Electrical Engineering TI - Minimum Energy Control of Passive Tracers Advection in Point Vortices Flow ER - TY - JOUR AB - Helhmoltz–Kirchhoff equations of motions of vortices of an incompressible fluid in the plane define a dynamics with singularities and this leads to a Zermelo navigation problem describing the ship travel in such a field where the control is the heading angle. Considering one vortex, we define a time minimization problem which can be analyzed with the technics of geometric optimal control combined with numerical simulations, the geometric frame being the extension of Randers metrics in the punctured plane, with rotational symmetry. Candidates as minimizers are parameterized thanks to the Pontryagin Maximum Principle as extremal solutions of a Hamiltonian vector field. We analyze the time minimal solution to transfer the ship between two points where during the transfer the ship can be either in a strong current region in the vicinity of the vortex or in a weak current region. The analysis is based on a micro-local classification of the extremals using mainly the integrability properties of the dynamics due to the rotational symmetry. The discussion is complex and related to the existence of an isolated extremal (Reeb) circle due to the vortex singularity. The explicit computation of cut points where the extremal curves cease to be optimal is given and the spheres are described in the case where at the initial point the current is weak. AU - Bonnard, Bernard AU - Cots, Olivier AU - Wembe Moafo, Boris Edgar ID - 33866 JF - ESAIM: Control, Optimisation and Calculus of Variations KW - Computational Mathematics KW - Control and Optimization KW - Control and Systems Engineering SN - 1292-8119 TI - A Zermelo navigation problem with a vortex singularity VL - 27 ER - TY - JOUR AB - This paper presents the results of an interlaboratory study of the rheological properties of cement paste and ultrasound gel as reference substance. The goal was to quantify the comparability and reproducibility of measurements of the Bingham parameters yield stress and plastic viscosity when measured on one specific paste composition and one particular ultrasound gel in different laboratories using different rheometers and measurement geometries. The procedures for both in preparing the cement paste and carrying out the rheological measurements on cement paste and ultrasound gel were carefully defined for all of the study’s participants. Different conversion schemes for comparing the results obtained with the different measurement setups are presented here and critically discussed. The procedure proposed in this paper ensured a reasonable comparability of the results with a coefficient of variation for the yield stress of 27% and for the plastic viscosity of 24%, despite the individual measurement series’ having been performed in different labs with different rheometers and measurement geometries. AU - Haist, Michael AU - Link, Julian AU - Nicia, David AU - Leinitz, Sarah AU - Baumert, Christian AU - von Bronk, Tabea AU - Cotardo, Dario AU - Eslami Pirharati, Mahmoud AU - Fataei, Shirin AU - Garrecht, Harald AU - Gehlen, Christoph AU - Hauschildt, Inga AU - Ivanova, Irina AU - Jesinghausen, Steffen AU - Klein, Christopher AU - Krauss, Hans-W. AU - Lohaus, Ludger AU - Lowke, Dirk AU - Mazanec, Oliver AU - Pawelczyk, Sebastian AU - Pott, Ursula AU - Radebe, Nonkululeko W. AU - Riedmiller, Joachim Jürgen AU - Schmid, Hans-Joachim AU - Schmidt, Wolfram AU - Secrieru, Egor AU - Stephan, Dietmar AU - Thiedeitz, Mareike AU - Wilhelm, Manfred AU - Mechtcherine, Viktor ID - 21949 JF - Materials and Structures KW - Rheology KW - Wall Slip KW - Slip KW - apparent slip KW - suspension KW - cement KW - concrete SN - 1359-5997 TI - Interlaboratory study on rheological properties of cement pastes and reference substances: comparability of measurements performed with different rheometers and measurement geometries ER - TY - JOUR AB - Since suspensions (e.g., in food, cement, or cosmetics industries) tend to show wall slip, the application of structured measuring surfaces in rheometers is widespread. Usually, for parallel-plate geometries, the tip-to-tip distance is used for calculation of absolute rheological values, which implies that there is no flow behind this distance. However, several studies show that this is not true. Therefore, the measuring gap needs to be corrected by adding the effective gap extension δ to the prescribed gap height H in order to obtain absolute rheological properties. In this paper, we determine the effective gap extension δ for different structures and fluids (Newtonian, shear thinning, and model suspensions that can be adjusted to the behavior of real fluids) and compare the corrected values to reference data. We observe that for Newtonian fluids a gap- and material-independent correction function can be derived for every measuring system, which is also applicable to suspensions, but not to shear thinning fluids. Since this relation appears to be mainly dependent on the characteristics of flow behaviour, we show that the calibration of structured measuring systems is possible with Newtonian fluids and then can be transferred to suspensions up to a certain particle content. AU - Pawelczyk, Sebastian AU - Kniepkamp, Marieluise AU - Jesinghausen, Steffen AU - Schmid, Hans-Joachim ID - 21948 JF - Materials KW - wall slip prevention KW - effective gap height KW - parallel-plate system KW - structured surfaces KW - model suspensions KW - cement paste KW - fresh concrete SN - 1996-1944 TI - Absolute Rheological Measurements of Model Suspensions: Influence and Correction of Wall Slip Prevention Measures ER - TY - JOUR AU - Gonchikzhapov, Munko AU - Kasper, Tina ID - 32490 IS - 18 JF - Industrial & Engineering Chemistry Research KW - Industrial and Manufacturing Engineering KW - General Chemical Engineering KW - General Chemistry SN - 0888-5885 TI - Decomposition Reactions of Fe(CO)5, Fe(C5H5)2, and TTIP as Precursors for the Spray-Flame Synthesis of Nanoparticles in Partial Spray Evaporation at Low Temperatures VL - 59 ER - TY - JOUR AU - Otroshi, M. AU - Rossel, Moritz Sebastian AU - Meschut, G. ID - 20691 JF - Journal of Advanced Joining Processes SN - 2666-3309 TI - Stress state dependent damage modeling of self-pierce riveting process simulation using GISSMO damage model ER - TY - CHAP AB - Als zeitgenössischer Komponist, dessen Werke von einem christlich-humanistischen Geist getragen werden, fühlt sich Stefan Heucke (*1959) unverkennbar der Tradition der deutschen Kunstmusik ab dem 18. Jahrhundert verpflichtet. Das Verzeichnis seiner Werke lässt Stefan Heucke mit den "Drei Liedern nach Gedichten von Georg Trakl" op. 1 beginnen, die Ende der 1970er Jahre entstanden sind. Spätestens seit Mitte der 1980er Jahre, als er mit der Uraufführung seiner "Vier Orchesterstücke" op. 5 beim "Forum junger deutscher Komponisten für Orchestermusik" ausgezeichnet wurde, ist Heucke als Komponist in der Öffentlichkeit präsent. Sein Werkkatalog ist seither auf annähernd 100 Kompositionen angewachsen, die eindrucksvoll belegen, dass er als Komponist die musikalischen Gattungen in ihrer Breite bedient: Opern und Oratorien stehen neben Sinfonien, Konzerten und geistlicher Musik ebenso wie Kammermusik und Liedern. AU - Höink, Dominik ED - Tadday, Ulrich ID - 36806 SN - 978-3-86916-829-6 T2 - Stefan Heucke TI - Komponierte Erinnerungskultur in traditioneller Form? Eine Annäherung an Stefan Heuckes Oratorium "Nikolaus Groß" op. 62 VL - 187 ER - TY - CHAP AU - Tumat, Antje ED - Wiesenfeldt, Christiane ID - 36823 SN - 978-3-7618-2071-1 T2 - Mendelssohn-Handbuch TI - Musik für das Theater ER - TY - JOUR AU - Niewöhner, Nadine AU - Asmar, Laban AU - Röltgen, Daniel AU - Kühn, Arno AU - Dumitrescu, Roman ID - 37122 JF - Procedia CIRP KW - General Medicine SN - 2212-8271 TI - The impact of the 4th industrial revolution on the design fields of innovation management VL - 91 ER - TY - CHAP AU - Schmidt, Jochen ED - Dockter, Cornelia ED - Dürnberger, Martin ED - Langefeld, Aaron ID - 36956 KW - Theologie KW - dialektik T2 - Theologische Grundbegriffe. Ein Handbuch TI - Dialektische Theologie ER - TY - BOOK AU - Schuh, Günther AU - Anderl, Reiner AU - Dumitrescu, Roman AU - Krüger, Antonio AU - ten Hompel, Michael ID - 37125 TI - Der Industrie 4.0 Maturity Index in der betrieblichen Anwendung. Aktuelle Herausforderungen, Fallbeispiele und Entwicklungstrends (acatech KOOPERATION) ER - TY - JOUR AB - Abstract Mathematics learning support centres (MLSC) are widely established and evaluated in English-speaking countries (such as the UK, Ireland and Australia). In most of these countries, several national surveys on MLSCs exist. They give an overview of the number of MLSCs as well as their characteristics in these countries. In Germany, there is a lack of studies on MLSCs and the landscape of MLSCs has not been described yet. This article presents basic information concerning counts of MLSCs and their characteristics at universities. Based on a three-step approach of analysing university homepages and additional personal contact via email or phone calls, we gathered typical MLSC features (e.g. staff quantities and qualification, opening and support hours, supported study programmes). We analysed 190 universities from a web-based register on study programmes. In total, we found 61 MLSCs located at 51 German universities. Another 16 support centres were specialized on mathematics didactics, which means they focussed on didactical and methodological support for preservice teacher students and often provided different teaching materials. Thirty-eight centres were located at universities (62.3%) and 23 MLSCs at universities of applied sciences and comparable universities (37.7%). The MLSCs were different in their sizes of staff and opening hours, and both the numbers of staff and the service hours differed greatly. The student groups MLSCs at German universities focus on differ concerning characteristics like study programme or semester. We will provide the main categories describing these groups. We seek to answer research questions concerning the characteristics of MLSCs in Germany and discuss the results compared to international findings. This information is useful for further international collaborative research, for example a standardized international survey. From a national perspective, these findings support networking and collaborations between the MLSCs as well. As some German MLSCs are facing financial cuts, these results might help in gaining additional funding. AU - Schürmann, Mirko AU - Gildehaus, Lara AU - Liebendörfer, Michael AU - Schaper, Niclas AU - Biehler, Rolf AU - Hochmuth, Reinhard AU - Kuklinski, Christiane AU - Lankeit, Elisa ID - 35712 IS - 2 JF - Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA KW - Education KW - General Mathematics SN - 0268-3679 TI - Mathematics learning support centres in Germany—an overview VL - 40 ER - TY - JOUR AU - Schürmann, Mirko AU - Liebendörfer, Michael AU - Gildehaus, Lara AU - Schaper, Niclas AU - Hochmuth, Reinhard AU - Biehler, Rolf AU - Lankeit, Elisa AU - Kuklinski, Christiane AU - Ruge, Johanna ID - 24784 JF - dghd-Newsletter TI - Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020 VL - 4/2020 ER - TY - JOUR AU - Schürmann, Mirko AU - Schaper, Niclas AU - Liebendörfer, Michael AU - Biehler, Rolf AU - Lankeit, Elisa AU - Hochmuth, Reinhard AU - Ruge, Johanna AU - Kuklinski, Christiane ID - 16965 JF - dghd-Newsletter TI - Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase VL - 01/2020 ER - TY - CONF AU - Pauck, Felix AU - Bodden, Eric AU - Wehrheim, Heike ED - Felderer, Michael ED - Hasselbring, Wilhelm ED - Rabiser, Rick ED - Jung, Reiner ID - 16214 T2 - Software Engineering 2020, Fachtagung des GI-Fachbereichs Softwaretechnik, 24.-28. Februar 2020, Innsbruck, Austria TI - Reproducing Taint-Analysis Results with ReproDroid ER - TY - BOOK AU - Dahmen, Stephan ID - 37279 TI - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven ER - TY - JOUR AU - Dahmen, Stephan ID - 37281 IS - 1 JF - Social Work & Society TI - Negotiating Active Citizenship in Street-Level Practices: An Institutional Logics Perspective VL - 18 ER - TY - CHAP AU - Dahmen, Stephan ID - 37284 T2 - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven TI - Zur Einführung: Ambivalenzen des Kinderschutzes - Empirische und theoretische Perspektiven ER - TY - CHAP AU - Dahmen, Stephan ID - 37282 T2 - Sozialpädagogische Kindheiten und Jugenden TI - Subjektivierung und Optimierung von Jugend in (sozial-)pädagogischen Aktivierungspraktiken ER - TY - CHAP AU - Dahmen, Stephan ID - 37286 T2 - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven TI - Zur Einführung: Ambivalenzen des Kinderschutzes - Empirische und theoretische Perspektiven ER - TY - BOOK AB - Der Sammelband bündelt aktuelle empirische und theoretische Forschungen zur (veränderten) Praxis im Bereich Kinderschutz, diskutiert sie im Zusammenhang und analysiert den politischen wie gesellschaftlichen Umgang mit Kinderschutz im engen und im weiten Sinne. Der Band fokussiert insbesondere die Frage, inwiefern die Sorge um das Kindeswohl – sei es auf der Ebene der konkreten Ausübung und organisationalen Verfasstheit des staatlichen Wächteramts, des präventionspolitischen Zugriffs auf Kinder und deren Familien oder der Formulierung und Umsetzung staatlicher Politiken – mit Ambivalenzen verbunden ist, die sich auf den unterschiedlichen Ebenen je spezifisch bemerkbar machen. AU - Dahmen, Stephan AU - Kelle, Helga ID - 37321 KW - Familienförderung • Frühe Hilfen • Jugendhilfe • Kindeswohl • Kindeswohlgefährdung SN - 978-3-7799-6083-6 TI - Ambivalenzen des Kinderschutzes Empirische und theoretische Perspektiven ER - TY - CHAP AU - Betz, Stefan ED - Betz, Stefan ID - 15788 SN - 1437-787X T2 - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling TI - Kapazitätsplanung im Rahmen eines strategischen Kooperationsmanagements ER - TY - CHAP AU - Osthoff, Lennart ED - Betz, Stefan ID - 15790 SN - 1437-787X T2 - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling TI - Zieloptimale Anzahl von Partnern in Beschaffungskollaborationen ER - TY - CHAP AU - Betz, Stefan ED - Betz, Stefan ID - 15789 SN - 1437-787X T2 - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling TI - Zieloptimale Variantenvielfalt in der Produktionsplanung ER - TY - BOOK ED - Betz, Stefan ID - 15787 SN - 1437-787X TI - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling ER - TY - CHAP AU - Plückebaum, Daniel ED - Betz, Stefan ID - 37390 T2 - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling TI - Produktionsprogrammplanung bei variierender Fertigungstiefe ER - TY - CHAP AU - Heidmann , Mathis ID - 37394 T2 - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling TI - Eignung ausgewählter Entscheidungsunterstützungsinstrumente für die Planung, Steuerung und Kontrolle von Produktinnovationen ER - TY - THES AU - Osthoff, Lennart ID - 37395 TI - Kollaborationsentscheidungen im Supply Chain Management ER - TY - CHAP AU - Grotjahn, Rebecca ED - Schlüter, Anne ED - Metz-Göckel, Sigrid ED - Mense, Lisa ED - Sabisch, Katja ID - 37322 SN - 9783847415985 T2 - Kooperation und Konkurrenz im Wissenschaftsbetrieb - Perspektiven aus der Genderforschung und -politik TI - "Ich bin die erste Sängerin! Humorlose Bemerkungen zu einem komischen Singspiel" ER - TY - CHAP AU - Grotjahn, Rebecca ED - Wagner, Katharina ED - Berg, Holger von ED - Maintz, Marie Luise ID - 37324 SN - 9783761824924 T2 - Szenen-Macher Wagner-Regie vom 19. Jahrhundert bis heute TI - Eine wahrhaft deutsche theatralische Kunst. Wilhelmine Schröder-Devrient und die Vorgeschichte der Wagner-Inszenierung VL - 3 ER - TY - BOOK ED - Jaeschke, Nina ED - Grotjahn, Rebecca ID - 37167 TI - Freie Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019 VL - 1 ER - TY - BOOK ED - Grotjahn, Rebecca ED - Jaeschke, Nina ID - 37156 TI - Die Begleiterin. Clara Schumann, Lied und Liedinterpretation VL - 2 ER - TY - CHAP AU - Alptekin, Mesut AU - Temmen, Katrin ID - 35639 SN - 2194-5357 T2 - Advances in Intelligent Systems and Computing TI - Measuring Students’ Device Specific Competencies Using an Eye-Tracking Study on Oscilloscopes ER - TY - CHAP AU - Kuklinski, Christiane AU - Leis, Elena AU - Liebendörfer, Michael AU - Hochmuth, Reinhard ED - Frank, Andreas ED - Krauss, Stefan ED - Binder, Karin ID - 37486 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2019 53. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. TI - Erklärung von Mathematikleistung im Ingenieursstudium ER - TY - CHAP AU - Khellaf, Sarah AU - Kuklinski, Christiane AU - Liebendörfer, Michael AU - Hochmuth, Reinhard ED - Siller, Hans-Stefan ED - Weigel, Wolfgang ED - Wörler, Jan Franz ID - 24780 T2 - Beiträge zum {Mathematikunterricht} 2020 TI - Design und Evaluation einer mathematischen Unterstützungsmaßnahme für Ingenieure ER - TY - CHAP AU - Haak, Inka AU - Gildehaus, Lara AU - Liebendörfer, Michael ED - Siller, Hans-Stefan ED - Weigel, Wolfgang ED - Wörler, Jan Franz ID - 37491 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 TI - Entstehung und Bedeutung von Lerngruppen in der Studieneingangsphase ER - TY - CHAP AU - Liebendörfer, Michael AU - Gildehaus, Lara AU - Göller, Robin ED - Siller, Hans-Stefan ED - Weigel, Wolfgang ED - Wörler, Jan Franz ID - 37492 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 TI - Geschlechterunterschiede beim Einsatz von Lernstrategien in Mathematikveranstaltungen ER - TY - JOUR AU - Liebendörfer, Michael AU - Göller, Robin AU - Biehler, Rolf AU - Hochmuth, Reinhard AU - Kortemeyer, Jörg AU - Ostsieker, Laura AU - Rode, Jana AU - Schaper, Niclas ID - 16961 JF - Journal für Mathematik-Didaktik SN - 0173-5322 TI - LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium ER - TY - CHAP AU - Biehler, Rolf AU - Liebendörfer, Michael AU - Schmitz, Angela AU - Fleischmann, Yael AU - Krämer, Sandra AU - Ostsieker, Laura AU - Schlüter, Sarah ED - Siller, Hans-Stefan ED - Weigel, Wolfgang ED - Wörler, Jan Franz ID - 24779 T2 - Beiträge zum {Mathematikunterricht} 2020 TI - studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr ER - TY - GEN AU - Weber, Jutta AU - Nagenborg, Michael ED - Maasen, Sabine ED - Dickel, Sascha ED - Schneider, Christoph ID - 37505 T2 - TechnoScienceSociety. Technological Reconfigurations of Science and Society. Sociology of the Sciences Yearbook TI - TechnoSecuritySociety: Catastrophic Futures, Pre-emptive Security & Mass Surveillance ER - TY - GEN AU - Weber, Jutta AU - Pentenrieder, Annelie ED - Heßler, Martina ED - Liggieri, Kevin ID - 37507 T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium TI - Lucy Suchman ER - TY - GEN AU - Weber, Jutta ED - Heßler, Martina ED - Liggieri, Kevin ID - 37506 T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium TI - Donna Haraway ER - TY - GEN AU - Weber, Jutta ED - Heßler, Martina ED - Liggieri, Kevin ID - 37508 T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium TI - MenschMaschine ER - TY - GEN ED - Weber, Jutta ED - Kämpf, Katrin ID - 37536 IS - 1 T2 - Science as Culture TI - Technosecurity Cultures. Special Issue of ‚Science as Culture‘. Vol. 29(1), März 2020 ER - TY - THES AB - Die additive Fertigung gewinnt zunehmend Bedeutung für die Herstellung finaler Bauteile. Ein Anwendungsgebiet liegt dabei in der Herstellung dentaler Restaurationen, bei denen die Metallgerüste für Kronen und Brücken mittels Laser-Strahlschmelzen hergestellt werden. Aufgrund des schichtweisen Aufbaus und der direkten digitalen Fertigung eignet sich die additive Fertigung in besonderem Maße für die Herstellung dieser Bauteile mit individueller Geometrie. Allerdings fehlt der Nachweis, dass die geforderte Teilequalität reproduzierbar erreicht wird. Im Rahmen der vorliegenden Arbeit wird ein Konzept zur Qualitätssicherung erarbeitet, das ein standardisiertes Prüfverfahren zum Nachweis der Maschinenqualifikation für den beschriebenen Anwendungsfall beinhaltet. Dazu werden Qualitätsanforderungen ermittelt und mit dem Stand der Technik abgeglichen. Basierend darauf erfolgen Untersuchungen zur Korrelation zwischen mechanischen und physikalischen Materialkennwerten, wofür durch Variation der Fertigungsparameter gezielt Bauteile mit unterschiedlicher Porosität erzeugt werden. In der Folge wird die Porosität als Prüfgröße festgelegt. Ausgehend von den definierten Qualitätsanforderungen und den Versuchsergebnissen wird ein Verfahren zum Nachweis der Maschinenqualifikation basierend auf der Berechnung des potenziellen Maschinenleistungsindexes erarbeitet und exemplarisch für das verwendete Fertigungssystem angewendet. Abschließend werden Ansätze zur Weiterentwicklung des Verfahrens sowie für weiterführende Forschungsthemen dargestellt. AU - Huxol, Andrea ID - 37585 KW - Laser-Strahlschmelzen KW - Prozessfähigkeit SN - 978-3-8440-7358-4 TI - Beitrag zur Qualitätssicherung in der additiven Fertigung individueller Produkte aus CoCr-Legierungen VL - 2020,42 ER - TY - JOUR AB - Zusammenfassung. Im vorliegenden Beitrag wird die theoriegeleitete Entwicklung und Erprobung eines Instrumentes zur standardisierten Erfassung von Planungskompetenzen angehender Lehrkräfte im Fach Sachunterricht dokumentiert, auf dessen Grundlage das in Nordrhein-Westfalen 2015 als Teil des Masterstudiums implementierte Praxissemester hinsichtlich der damit intendierten Ausbildung von Planungsfähigkeiten evaluiert werden soll. Ausgehend von einem Rahmenmodell, das die Instrumententwicklung in vier zentrale Bereiche untergliedert, wird zunächst das theoretische Konstrukt sachunterrichtlicher Planungskompetenz in Form eines Kompetenzmodells konzeptualisiert. Auf Grundlage eines performanznahen Kompetenzverständnisses erfolgt die Operationalisierung in Form von Qualitätsstandards, durch die das Können der Probanden aus der schriftlichen Bearbeitung von Vignetten inhaltsanalytisch rekonstruiert werden kann. Ein Kodiermanual sichert die Objektivität und formuliert Regeln für die Vergabe von Punkten, durch die mithilfe des dichotomen Raschmodells die individuellen Kompetenzausprägungen geschätzt werden können. Zur Analyse der psychometrischen Qualität des entwickelten Instrumentes wurde eine Pilotierungsstudie mit 106 Studenten durchgeführt. Ein Vergleich konkurrierender Messmodelle mit Methoden der Item-Response-Theorie weist auf Vorteile einer eindimensionalen Modellierung der fokussierten Kompetenz hin. Die Ergebnisse einer durchgeführten Rasch-Analyse sowie die Betrachtung klassischer Kennwerte belegen zudem die Modellkonformität der entwickelten Qualitätsstandards als Items des Testinstrumentes und zeigen, dass die Messung sachunterrichtlicher Planungskompetenz durch das entwickelte Instrument grundsätzlich objektiv, reliabel und valide realisiert werden kann. Der praktische Nutzen des entwickelten Instrumentes für die angestrebte Wirksamkeitsanalyse des Praxissemesters, Möglichkeiten zur Weiterentwicklung sowie Limitationen werden abschließend zusammenfassend diskutiert. AU - Kirsch, Alexander ID - 36568 IS - 3 JF - Zeitschrift für Pädagogische Psychologie KW - Developmental and Educational Psychology SN - 1010-0652 TI - Entwicklung und psychometrische Qualität eines Instrumentes zur Messung von Planungskompetenzen angehender Lehrkräfte im Fach Sachunterricht VL - 36 ER - TY - JOUR AB - Im Rahmen der Output-Orientierung nach PISA wurden auf allen Ebenen des Bildungssystems Kompetenzen und Standards implementiert, die als überprüfbare Zielsetzungen fungieren. Für den Bereich der Lehrerbildung formulierte die Kultusministerkonferenz im Jahr 2004 erstmals Kompetenzen und Standards, die die Anforderungen für angehende Lehrkräfte sowohl für die universitäre als auch für die schulpraktische Phase der Ausbildung transparent machen. Die Standards stellen dabei Konkretisierungen von elf zu erwerbenden Kompetenzen dar, von denen angenommen wird, dass sie zur Ausübung des Lehrerberufes benötigt werden, und sollen unter anderem eine objektive Leistungsbeurteilung im Studium und Referendariat ermöglichen. Zwischen Anspruch und Wirklichkeit ist diesbezüglich jedoch eine Diskrepanz zu konstatieren, die am Beispiel sachunterrichtlicher Planungskompetenz veranschaulicht werden kann. Deren Relevanz wird zwar betont und ihre Ausbildung entsprechend curricular festgelegt, doch sind für die damit einhergehenden Standards fehlende Präzision sowie mangelnde theoretische Fundierung festzustellen. Ihr Potenzial zur Grundlegung objektiver Beurteilungen wird somit nicht ausgeschöpft. Im vorliegenden Beitrag wird auf dieses Defizit reagiert. Das Ziel des Beitrages besteht darin, sogenannte Qualitätsstandards als ein mögliches Instrument zur objektiven Beurteilung angehender Lehrkräfte im Hinblick auf praktische Unterrichtsplanungskompetenzen im Fach Sachunterricht zu entwickeln und zu validieren. Dazu werden eine Inhaltsanalyse sowie eine Befragung von Fachleitungen des Landes Nordrhein-Westfalen durchgeführt. Der Beschreibung ihres Entwicklungsprozesses folgt eine abschließende Diskussion über den Nutzen der erarbeiteten Qualitätsstandards für die Lehrerbildung in der ersten und vor allem in der zweiten Phase. AU - Kirsch, Alexander ID - 37607 JF - Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion (HLZ) TI - Qualitätsstandards für die Unterrichtsplanung im Fach Sachunterricht ER - TY - CHAP AB - Der Gedanke einer inklusiven Schule als einer Schule für alle Kinder ist, wenn auch aus der Perspektive von 100 Jahren Grundschule erst kürzlich durch die UN-Konvention über die Rechte von Menschen mit Behinderung (United Nations 2006) verstärkt, als an das Bildungssystem gerichtete Anforderung unbestritten. Die Didaktik des Sachunterrichts als wissenschaftliche Disziplin und als Instanz technikbezogenen Lernens in der Grundschule hat sich dem Thema Inklusion mit den Untersuchungen von Seitz (2005) und Schomaker (2000), für eine fachdidaktische Disziplin vergleichsweise früh zugewendet (Pech & Schomaker 2013, S. 341). Pech, Schomaker & Simon (2018, S. 12ff.) arbeiten jedoch an begrifflichen Unschärfen in einschlägigen Veröffentlichungen heraus, dass es in der Sachunterrichtsdidaktik bis heute keinen systematischen Diskurs darüber gibt, wie Inklusion zu verstehen, zu entwickeln und zu implementieren ist. Die allgemeinpädagogisch unter anderem von Feuser (2011, S. 89) für das Bildungssystem formulierte Entwicklungsaufgabe von der Segregation über die Integration zur Inklusion findet sich in Abhängigkeit von der Perspektive unterschiedlich definiert in der Sachunterrichts- bzw. Fachdidaktik wieder. Da bei der Definition von inklusivem Sachunterricht unterschiedliche wissenschaftliche Kontexte (z.B. sonderpädagogische, inklusionspädagogische oder allgemeindidaktische) zur Argumentation herangezogen werden, ist im Folgenden häufiger von der Rekontextualisierung von Inklusion in der Fachdidaktik die Rede. Die Berücksichtigung von Lernbedürfnissen und die Nutzung von individuellen Potenzialen stellt eine sich in der Sachunterrichtsdidaktik (u.a. Lichtblau 2014, S. 204; Simon 2014, S. 241; Pech, Schomaker & Simon 2018, 15f.) wie in der allgemeinen Pädagogik (Feuser 1989, S. 9; Schumann 2009, S. 51; Preuß 2018, S. 81) wiederholende Rekontextualisierung zur Beschreibung inklusiven Unterrichts dar. Potenzialorientierte (fach-)didaktische Überlegungen, also solche, die eine Orientierung an in Personen liegenden Defiziten auf der einen und standardisierten Normen auf der anderen Seite ablehnen und den Blick vermehrt auf die im Individuum, dem Fach oder einem Lerngegenstand liegenden Potenziale für eine gleichberechtigte und gleichwertige Partizipation aller Lernenden richten (Simon 2019, S. 114), erfahren derzeit vermehrt Aufmerksamkeit. Die Berücksichtigung individueller Lernbedürfnisse auf der anderen Seite bleibt in einschlägigen Veröffentlichungen dagegen oftmals theoretisch unreflektiert. Ausgehend davon leistet das vorgestellte Dissertationsvorhaben mit Blick auf technikbezogenes Lernen im Sachunterricht der Grundschule einen theoriebildend angelegten Beitrag zur Verbindung von erziehungswissenschaftlicher und sachunterrichtsdidaktischer Inklusionsforschung am Lerngegenstand Technik. Die Studie ist, ob der Offenheit des Forschungsfeldes bezogen auf technikbezogenen Sachunterricht im Kontext von Inklusion, überwiegend qualitativ-rekonstruktiv angelegt. Unter der Rekontextualisierung von Inklusion als Berücksichtigung zunehmend vielfältiger Lernbedürfnisse im Sachunterricht, fragt die Studie nach der Beschaffenheit und Dimensionen der Verschiedenheit von Lernbedürfnissen sowie Möglichkeiten bzw. Hindernissen auf dem Weg zu ihrer Berücksichtigung. AU - Schröer, Franz ED - Binder, Martin ED - Wiesmüller, Christian ED - Finkbeiner, Timo ID - 37610 KW - Inclusion KW - Sachunterricht KW - basic needs KW - technology education SN - 978-3-947868-02-5 T2 - Technikunterricht: handfest und geistreich - Der Beitrag technischer Bildung zur kulturellen Bildung - Tagungsband zur 21. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Technische Bildung in Flensburg vom 20.-21. September 2019. Offenbach am Main TI - Technisches Lernen inklusiv gestalten – Zur Beschaffenheit von Lernbedürfnissen im Kontext technikbezogenen Sachunterrichts ER - TY - JOUR AU - Hasija, Tanuj AU - Marrinan, Timothy AU - Lameiro, Christian AU - Schreier, Peter J ID - 37611 JF - Signal Processing TI - Determining the dimension and structure of the subspace correlated across multiple data sets VL - 176 ER - TY - CONF AU - Hoya, Fabian Karl AU - Blumberg, Eva AU - Hellmich, Frank ID - 36241 TI - Die Bedeutung von Feedback für Selbstkonzept und Motivation bei Kindern im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“ ER - TY - JOUR AU - Winkler, Michael ID - 37373 JF - Nonlinearity TI - Single-point blow-up in the Cauchy problem for the higher-dimensional Keller-Segel system VL - 33 ER - TY - JOUR AU - Winkler, Michael ID - 37380 JF - Zeitschrift für angewandte Mathematik und Physik TI - Boundedness in a two-dimensional Keller-Segel-Navier-Stokes system involving a rapidly diffusing repulsive signal. VL - 71 ER - TY - JOUR AU - Winkler, Michael ID - 37367 JF - Nonlinearity TI - Can simultaneous density-determined enhacement of diffusion and cross-diffusion foster boundedness in Keller-Segel type systems involving signal-dependent motilities? VL - 33 ER - TY - JOUR AU - Winkler, Michael ID - 37364 JF - Advances in Nonlinear Analysis TI - The role of superlinear damping in the construction of solutions to drift-diffusion problems with initial data in $L^1$. VL - 9 ER - TY - JOUR AU - Winkler, Michael ID - 37375 JF - Advanced Nonlinear Studies TI - Attractiveness of constant states in logistic-type Keller-Segel systems involving subquadratic growth restrictions. VL - 20 ER - TY - JOUR AU - Winkler, Michael ID - 37355 JF - SIAM Journal on Mathematical Analysis TI - Small-mass solutions in the two-dimensional Keller-Segel system coupled to the Navier-Stokes equations. VL - 52 ER - TY - JOUR AU - Winkler, Michael ID - 37377 JF - Acta Applicandae Mathematicae TI - Can Fluid Interaction Influence the Critical Mass for Taxis-Driven Blow-up in Bounded Planar Domains? VL - 169 ER - TY - JOUR AU - Winkler, Michael ID - 37357 JF - Journal d'Analyse Mathématique TI - Blow-up profiles and liefe beyond blow-up in the fully parabolic Keller-Segel system. VL - 141 ER - TY - JOUR AU - Rodriguez, Nancy AU - Winkler, Michael ID - 37347 JF - Mathematical Models & Methods in Applied Sciences TI - Relaxation by nonlinear diffusion enhancement in a two-dimensional cross-diffusion model for urban crime propagation. VL - 30 ER - TY - JOUR AU - Li, Genglin AU - Tao, Youshan AU - Winkler, Michael ID - 37342 JF - Discrete and Continuous Dynamical Systems --B TI - Larg time behavior in a predator-prey system with indirect pursuit-evasion interaction. VL - 25 ER - TY - JOUR AU - Tao, Youshan AU - Winkler, Michael ID - 37354 JF - Journal of Differential Equations TI - Global classical solutions to a doubly haptotactic cross-diffusion system modeling oncolytic virotherapy. VL - 268 ER - TY - JOUR AU - Tao, Youshan AU - Winkler, Michael ID - 37351 JF - Nonlinear Analysis TI - A critical virus production rate for blow-up suppression in a haptotaxis model for oncolytic virotherapy. VL - 198 ER - TY - JOUR AU - Stinner, Christian AU - Winkler, Michael ID - 37349 JF - Discrete and Continuous Dynamical Systems --A TI - Refined regularity and stabilization properties in a degenerate haptotaxis system VL - 40 ER - TY - JOUR AU - Ehland, Christoph ID - 35505 IS - 3 JF - Critical Survey TI - Happiness Against All Odds: Incestuous Desires in John Ford’s ’Tis Pity She’s a Whore VL - 32 ER - TY - CHAP AU - Ehland, Christoph AU - Gohrisch, Jana ED - Ehland, Christoph ED - Gohrisch, Jana ID - 35509 SN - 9789004426559 T2 - Imperial Middlebrow TI - Introduction: Cross-cultural Encounters and Expressions of Power in Middlebrow Literature and Culture, 1890-1940 and the present VL - Volume 7 ER - TY - JOUR AU - Ehland, Christoph ID - 35510 IS - 1-2 JF - L'arte del ricardo: Romanticismo e cultural memory TI - Beyond ‘the Miasma of London’: John Keats as Tourist VL - 12 ER - TY - CHAP AU - Ehland, Christoph ED - Stiegemann, Christoph ID - 35508 T2 - Peter Paul Rubens und der Barock im Norden TI - Rubens in England ER - TY - BOOK ED - Ehland, Christoph ID - 35497 SN - 9789004426559 TI - Imperial Middlebrow VL - Volume 7 ER - TY - CHAP AU - Gräßler, Iris AU - Pöhler, Alexander ED - Maier, Günter ED - Engels, Gregor ED - Steffen, Eckhard ID - 23553 T2 - Handbuch Gestaltung digitaler und vernetzter Arbeitswelten, Kapitel: Produktentstehung im Zeitalter von Industrie 4.0 TI - Produktentstehung im Zeitalter von Industrie 4.0 ER - TY - JOUR AU - Schwiderek, Sabrina AU - Orive, Alejandro G. AU - Karimi Aghda, Soheil AU - Schneider, Jochen M. AU - de los Arcos de Pedro, Maria Teresa AU - Grundmeier, Guido ID - 22534 JF - Langmuir SN - 0743-7463 TI - Single-Molecule Desorption Studies of Poly(acrylic acid) at Electrolyte/Oxide/TiAlN Interfaces ER - TY - JOUR AU - Hoppe, C AU - Mitschker, F AU - Butterling, M AU - Liedke, M O AU - de los Arcos de Pedro, Maria Teresa AU - Awakowicz, P AU - Wagner, A AU - Grundmeier, Guido ID - 22537 JF - Journal of Physics D: Applied Physics SN - 0022-3727 TI - Characterisation of micropores in plasma deposited SiO x films by means of positron annihilation lifetime spectroscopy ER - TY - JOUR AU - Knust, Steffen AU - Kuhlmann, Andreas AU - Orive, Alejandro G. AU - de los Arcos de Pedro, Maria Teresa AU - Grundmeier, Guido ID - 22536 JF - Surface and Interface Analysis SN - 0142-2421 TI - Influence of dielectric barrier plasma treatment of ZnMgAl alloy‐coated steel on the adsorption of organophosphonic acid monolayers ER - TY - CHAP AU - Biehler, Rolf AU - Liebendörfer, Michael AU - Schmitz, Angela AU - Fleischmann, Yael AU - Krämer, Sandra AU - Ostsieker, Laura AU - Schlüter, Sarah ED - Siller, H.-S. ED - Weigel, W. ED - Wörler, J. F. ID - 35820 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 TI - studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr ER - TY - GEN AU - Niggemeyer, Laura ID - 39070 TI - Marktmissbrauch in digitalen Märkten - eine wettbewerbspolitische Analyse mit Fallbeispielen von Google, Facebook und Amazon ER - TY - GEN AU - Schlegel, Manuela ID - 39072 TI - Challenges for Competition Policy in Data-Driven Mergers ER - TY - GEN AU - Neibert, Katharina ID - 39079 TI - Marktmissbrauch in digitalen Märkten - Eine wettbewerbspolitische Analyse am Beispiel von Facebook ER - TY - GEN AU - Naseri, Gitti ID - 39077 TI - Zu den volkswirtschaftlichen Auswirkungen von Marktmacht am Fallbeispiel der Walt Disney Company ER - TY - GEN AU - Laudage, Felix ID - 39073 TI - Preisdifferenzierung im Online-Handel am Beispiel Amazon und Obi ER - TY - GEN AU - Posmetni, Lena ID - 39081 TI - Zuordnung und Anreizkompatibilität - Eine experimentelle Untersuchung ER - TY - GEN AU - Hensel, Jason ID - 39346 TI - Auswirkungen der Preisdiskriminierung im Online Handel - Eine Wohlfahrtsanalyse am Beispiel von Amazon ER - TY - GEN AU - Multani, Manjinder Singh ID - 39347 TI - Zur Effizienzsteigerung durch Reputationsmechanismen auf digitalen Märkten ER - TY - JOUR AU - Mukherjee, Amlan AU - Widhalm, Alex AU - Siebert, Dustin AU - Krehs, Sebastian AU - Sharma, Nandlal AU - Thiede, Andreas AU - Reuter, Dirk AU - Förstner, Jens AU - Zrenner, Artur ID - 17322 JF - Applied Physics Letters KW - tet_topic_qd SN - 0003-6951 TI - Electrically controlled rapid adiabatic passage in a single quantum dot VL - 116 ER - TY - JOUR AU - Caylak, Ismail AU - Penner, Eduard AU - Mahnken, Rolf ID - 24374 JF - Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering SN - 0045-7825 TI - Mean-field and full-field homogenization with polymorphic uncertain geometry and material parameters ER - TY - JOUR AU - Markewitz, Friedrich AU - Schuster, Britt-Marie AU - Wilk, Nicole M. ID - 32710 JF - Diskursethisch TI - Was bedeutet Ehre? Diskursethische Überlegungen zu den BBC-Reden Thomas Manns ER - TY - JOUR AU - Opel, Simone AU - Nordemann, Lina AU - Schulte, Carsten AU - Tenberge, Claudia ID - 39465 JF - Merz Medien + Erziehung. Zeitschrift für Medienpädagogik. TI - Mensch, Maschine! Ein unplugged-Einstieg in KI und maschinelles Lernen. ER - TY - JOUR AU - Keum, Changmin AU - Becker, David AU - Archer, Emily AU - Bock, Harald AU - Kitzerow, Heinz-Siegfried AU - Gather, Malte C. AU - Murawski, Caroline ID - 35869 IS - 17 JF - Advanced Optical Materials KW - Atomic and Molecular Physics KW - and Optics KW - Electronic KW - Optical and Magnetic Materials SN - 2195-1071 TI - Organic Light‐Emitting Diodes Based on a Columnar Liquid‐Crystalline Perylene Emitter VL - 8 ER - TY - JOUR AU - Risse, Anna Margareta AU - Schmidtke, Jürgen AU - Kitzerow, Heinz-Siegfried ID - 35859 IS - 7 JF - Liquid Crystals KW - Condensed Matter Physics KW - General Materials Science KW - General Chemistry SN - 0267-8292 TI - Dynamics of a liquid crystal-based modulator with germanium substrates for mid-infrared radiation VL - 48 ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Hellmich, Frank AU - Hoya, Fabian Karl ID - 36240 TI - Einstellungen von Kindern gegenüber Schülerinnen und Schülern mit einem sonderpädagogischen Förderbedarf im Zusammenhang mit dem Vorbildverhalten ihrer Eltern. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“ ER - TY - CONF AU - Hoya, Fabian Karl AU - Schulze, Jan Roland AU - Hellmich, Frank AU - Schwab, Susanne AU - Blumberg, Eva ID - 36196 TI - Pre-service teachers’ cooperation and children’s social participation in inclusive primary schools. Single Paper. EARLI SIG 15 Biennial Conference 2020 `Special Educational Needs´. “Learning difficulties and inclusion: Challenges (and solutions) for the future” ER - TY - CHAP AB - Das Handbuch Familie repräsentiert den theoretischen und empirischen Stand der Familienforschung aus konsequent interdisziplinärer Sicht. Mit dem Schwerpunkt auf die Themen Bildung und Erziehung und dem Bereich, der Familienarbeit in sozialpädagogischen Arbeitsfeldern bedeutet, bietet der Band die komplette Bandbreite Diskurses ab. In der neu konzipierten Struktur wird ein umfassendes Bild von Familie als einer pädagogischen Institution gezeichnet, in das die aktuellen wissenschaftlichen Erkenntnisse und Forschungsergebnisse einfließen. AU - Landhäußer, Sandra ED - Ecarius, Jutta ED - Schierbaum, Anja ID - 36503 KW - ng Armut Familientherapie Rechtsextreme Familen T2 - Handbuch Familie. Bildung, Erziehung und pädagogische Arbeitsfelder TI - Familie und verantwortete Elternschaft ER - TY - CHAP AU - Beerheide, N. AU - Dopheide, F. AU - Freitag, Christine AU - Koch, L. AU - Struchholz, C. AU - Westphal, Petra ED - Ginglmaier, Stephan ED - Langer, Janet ED - Bleher, Werner ED - Fickler-Stang, Ulrike ED - Dietrich, Lars ED - Herz, Birgit ID - 37524 SN - 978-3781523807 T2 - Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen TI - Ambivalenzen der Förderung. Erziehungs- und Lernbegleitung für Kinder, Jugendliche und junge Erwachsene durch studentische Mentorinnen und Mentoren ER - TY - BOOK ED - Steigerwald, Jörn ED - Meyer-Sickendiek, Burkhard ID - 38073 SN - 978-3-447-11472-1 TI - Das Theater der Zärtlichkeit. Affektkultur und Inszenierungsstrategien in Tragödie und Komödie des vorbürgerlichen Zeitalters ER - TY - JOUR AU - Andexer, Jennifer N. AU - Beifuss, Uwe AU - Beuerle, Florian AU - Brasholz, Malte AU - Breinbauer, Rolf AU - Ernst, Martin AU - Greb, Julian AU - Gulder, Tobias AU - Hüttel, Wolfgang AU - Kath‐Schorr, Stephanie AU - Kordes, Markus AU - Lehmann, Matthias AU - Lindel, Thomas AU - Luy, Burkhard AU - Mück‐Lichtenfeld, Christian AU - Muhle, Claudia AU - Narine, Arun AU - Niemeyer, Jörg AU - Paradies, Jan AU - Pfau, Roland AU - Pietruszka, Jörg AU - Schaschke, Norbert AU - Senge, Mathias AU - Straub, Bernd F. AU - Werner, Thomas AU - Werz, Daniel B. AU - Winter, Christian ID - 37956 IS - 3 JF - Nachrichten aus der Chemie KW - General Chemical Engineering KW - General Chemistry SN - 1439-9598 TI - Organische Chemie VL - 68 ER - TY - JOUR AU - Liu, Xin AU - Longwitz, Lars AU - Spiegelberg, Brian AU - Tönjes, Jan AU - Beweries, Torsten AU - Werner, Thomas ID - 37951 IS - 22 JF - ACS Catalysis KW - Catalysis KW - General Chemistry SN - 2155-5435 TI - Erbium-Catalyzed Regioselective Isomerization–Cobalt-Catalyzed Transfer Hydrogenation Sequence for the Synthesis of Anti-Markovnikov Alcohols from Epoxides under Mild Conditions VL - 10 ER - TY - JOUR AU - Grandane, Aiga AU - Nocentini, Alessio AU - Werner, Thomas AU - Zalubovskis, Raivis AU - Supuran, Claudiu T. ID - 37952 IS - 11 JF - Bioorganic and Medicinal Chemistry KW - Organic Chemistry KW - Clinical Biochemistry KW - Drug Discovery KW - Pharmaceutical Science KW - Molecular Biology KW - Molecular Medicine KW - Biochemistry SN - 0968-0896 TI - Benzoxepinones: A new isoform-selective class of tumor associated carbonic anhydrase inhibitors VL - 28 ER - TY - JOUR AU - Hu, Yuya AU - Peglow, Sandra AU - Longwitz, Lars AU - Frank, Marcus AU - Epping, Jan Dirk AU - Brüser, Volker AU - Werner, Thomas ID - 37953 IS - 7 JF - ChemSusChem KW - General Energy KW - General Materials Science KW - General Chemical Engineering KW - Environmental Chemistry SN - 1864-5631 TI - Plasma‐Assisted Immobilization of a Phosphonium Salt and Its Use as a Catalyst in the Valorization of CO 2 VL - 13 ER - TY - JOUR AU - Stefanow, Vivian AU - Grandane, Aiga AU - Eh, Marcus AU - Panten, Johannes AU - Spannenberg, Anke AU - Werner, Thomas ID - 37949 IS - 1 JF - Organic Process Research and Development KW - Organic Chemistry KW - Physical and Theoretical Chemistry SN - 1083-6160 TI - Stereoselective Synthesis of a cis-Cedrane-8,9-diol as a Key Intermediate for an Amber Odorant VL - 25 ER - TY - JOUR AU - Liu, Xin AU - Werner, Thomas ID - 37948 IS - 4 JF - Advanced Synthesis and Catalysis KW - General Chemistry SN - 1615-4150 TI - Selective Construction of C−C and C=C Bonds by Manganese Catalyzed Coupling of Alcohols with Phosphorus Ylides VL - 363 ER - TY - JOUR AU - Hu, Yuya AU - Wei, Zhihong AU - Frey, Anna AU - Kubis, Christoph AU - Ren, Chang‐Yue AU - Spannenberg, Anke AU - Jiao, Haijun AU - Werner, Thomas ID - 37950 IS - 1 JF - ChemSusChem KW - General Energy KW - General Materials Science KW - General Chemical Engineering KW - Environmental Chemistry SN - 1864-5631 TI - Catalytic, Kinetic, and Mechanistic Insights into the Fixation of CO2 with Epoxides Catalyzed by Phenol‐Functionalized Phosphonium Salts VL - 14 ER - TY - GEN AU - Bellouchi, Houda ID - 38098 TI - Information asymmetry and the SEC framework in digital markets - On the role of reputation systems in alleviating buyers' skepticism and inducing their willingness to pay ER - TY - CHAP AU - Schmidt, Jochen ED - Kampmann, Claudia ED - Volp, Ulrich ED - Wallraff, Martin ED - Winnebeck, Julia ID - 36954 KW - Kirchengeschichte KW - Theologie T2 - Kirchengeschichte TI - Standort, Perspektive und Haltung: Überlegungen zum Proprium der Kirchengeschichte als einer Disziplin theologischer Wissenschaft ER - TY - JOUR AB -

The potential of two chiral amidines and three non-chiral boranes in the metal-free hydrogen activation was explored.

AU - Sitte, Nikolai A. AU - Köring, Laura AU - Roesky, Peter W. AU - Paradies, Jan ID - 22234 JF - Organic & Biomolecular Chemistry SN - 1477-0520 TI - FLP-catalysis meets hydrogen-bond activation ER - TY - JOUR AU - Li, Jie AU - Ji, Chendong AU - Lü, Baozhong AU - Rodin, Maksim AU - Paradies, Jan AU - Yin, Meizhen AU - Kuckling, Dirk ID - 22235 JF - ACS Applied Materials & Interfaces SN - 1944-8244 TI - Dually Crosslinked Supramolecular Hydrogel for Cancer Biomarker Sensing ER - TY - JOUR AU - Hou, Peng AU - Oechsle, Peter AU - Kuckling, Dirk AU - Paradies, Jan ID - 22236 JF - Macromolecular Rapid Communications SN - 1022-1336 TI - Palladium‐Catalyzed Polycondensation for the Synthesis of Poly(Aryl)Sulfides ER - TY - CHAP AU - Schmidt, Jochen ED - Schmidt, Jochen ID - 36944 T2 - Erzähltes Selbst. Narrative Ethik aus theologischer und literaturwissenschaftlicher Perspektive – The narrated self. Narrative Ethics from the perspectives of theology and literary studies TI - “Depression is the loneliest fucking thing on Earth” (Elisabeth Wurtzel): Depression memoirs as acts of lamentation? ER - TY - BOOK AU - Schmidt, Jochen ID - 36250 TI - Erzähltes Selbst. Narrative Ethik aus theologischer und literaturwissenschaftlicher Perspektive – The narrated self. Narrative Ethics from the perspectives of theology and literary studies VL - 27 ER - TY - JOUR AU - Schmidt, Jochen ID - 36943 JF - NZSTh KW - hermeneuthik KW - Ethik TI - Die ethische Pascaline: Versuch über hermeneutische Ethik VL - 62 ER - TY - CONF AU - Krause, Daniel AU - Richert, Benjamin AU - Weigelt, Matthias ID - 38121 TI - Differences in event-related potentials indicate differential use of mental rotation processes in parity judgements of humanoid and alphanumeric stimuli ER - TY - CONF AU - Krause, Daniel AU - Richert, Benjamin AU - Weigelt, Matthias ID - 38115 TI - Neuronale Korrelate der mentalen Rotation von menschlichen Figuren und alphanumerischen Stimuli ER - TY - JOUR AB - IntroductionNursing staff is burdened by high workload and stress. Furthermore, heavy lifting, as well as transferring nursing home residents, cause lumbar tissue damage and back pain. Exercise intervention studies to reduce work-related problems are rare and the evidence for efficacy of studies among nurses is limited. Studies including targeted analysis of requirements are necessary to generate effective recommendations and tailored interventions for health promotion programmes. The purpose of this multicentred intervention study is to identify work-related problems, to implement health promotion programmes and to evaluate their effectiveness.Methods and analysisA randomised controlled trial will be conducted, including a total of 48 nursing home facilities in eight regions of Germany with an estimated sample size of 700 nurses. Standardised ergonomics and posture training (10 weeks, once a week for 20–30 min) and subsequently, back-fitness training (12 weeks, once a week for 45–60 min) will be administered. Following the implementation of standardised health promotion programmes, further demand-oriented interventions can be implemented. The perceived exposure to work-related demands, work-related pain in different parts of the body, health-related quality of life, perceived stress, work-related patterns of behaviour and experience, presentism behaviour, work environment as well as general needs and barriers to health promotion, will be assessed at baseline (pre-test), at 10 weeks (post-test, after ergonomics training), at 22 weeks (post-test, after back-fitness training) and at 34 weeks of the programme (follow-up).Ethics and disseminationThe study was reviewed and approved by the local ethics committee of the University of Hamburg (AZ: 2018_168). The results of the study will be published in open-access and international journals. Furthermore, the results will be presented in the participating nursing homes and at national and international conferences.Trial registration numberDRKS.de (DRKS00015241). AU - Otto, Ann-Kathrin AU - Pietschmann, Juliane AU - Appelles, Luisa-Marie AU - Bebenek, Michael AU - Bischoff, Laura L AU - Hildebrand, Claudia AU - Johnen, Bettina AU - Jöllenbeck, Thomas AU - Kemmler, Wolfgang AU - Klotzbier, Thomas AU - Korbus, Heide AU - Rudisch, Julian AU - Schott, Nadja AU - Schoene, Daniel AU - Voelcker-Rehage, Claudia AU - Vogel, Oliver AU - Vogt, Lutz AU - Weigelt, Matthias AU - Wilke, Jan AU - Zwingmann, Katharina AU - Wollesen, Bettina ID - 37828 IS - 10 JF - BMJ Open KW - General Medicine SN - 2044-6055 TI - Physical activity and health promotion for nursing staff in elderly care: a study protocol for a randomised controlled trial VL - 10 ER - TY - JOUR AU - Schmidt, Jochen ID - 38125 IS - 5 JF - Wege zum Menschen SN - 0043-2040 TI - Schmerz und die Grenzen der Sprache VL - 72 ER - TY - JOUR AB - AbstractPurposeIn sports games, tactical instructions are mostly presented on tactic boards under temporal constraints determined by the length of time outs (e.g., 20–60 s time outs in basketball) and coaches’ instructional behavior. Thus, instructions should be presented in a way that enables fast and errorless information processing. High affordances in visual–spatial transformation (e.g., mental rotation processes) might both impede information processing and decrease execution performance. The aim of this study was to scrutinize the effect of different orientations of visual tactical displays on observation time under self-paced conditions as well as to compare the effects on execution performance to those of externally paced conditions. According to the self-determination theory, self-control over observation time is assumed to increase performance.MethodsIn a mixed-factors design with two factors, 48 participants were instructed to execute a basketball playing pattern, which was presented on a virtual tactic board in one of five different spatial disparities to the players’ on-court perspective. The Self-Paced Group determined the observation time in a self-controlled manner, whereas in the Yoked Group observation times were externally controlled, i.e., the observation time was constrained to match that of the Self-Paced Group..ResultsThe self-controlled time for watching the pattern before execution was significantly shorter and spatial accuracy in pattern execution was significantly higher for low disparity between instruction perspective and on-court perspective. Self-control over observation time did not affect execution accuracy.ConclusionThe orientation effects might be explained by interfering mental rotation processes that are necessary to transform the instructional perspective into the players’ egocentric perspective. According to these results, coaches should align their tactic boards to their players’ on-court viewing perspective. AU - Krause, Daniel AU - Weigelt, Matthias ID - 37787 IS - 3 JF - German Journal of Exercise and Sport Research KW - Physical Therapy KW - Sports Therapy and Rehabilitation KW - Orthopedics and Sports Medicine SN - 2509-3142 TI - Mental rotation and performance in basketball: effects of self-controlled and externally controlled time constraints on the processing and execution of tactic board instructions with varied orientations VL - 50 ER -