TY - CHAP
AU - Drossel, Welf-G
AU - Bobbert, Mathias
AU - Böhme, Marcus
AU - Dammann, Christian
AU - Dittes, Axel
AU - Gießmann, Mina
AU - Hühne, Christian
AU - Ihlemann, Jörn
AU - Kießling, Robert
AU - Lampke, Thomas
AU - Lenz, Peter
AU - Mahnken, Rolf
AU - Meschut, Gerson
AU - Müller, Roland
AU - Nier, Matthias
AU - Prussak, Robert
AU - Riemer, Matthias
AU - Sander, Sascha
AU - Schaper, Mirko
AU - Scharf, Ingolf
AU - Scholze, Mario
AU - Schwöbel, Stephan-Daniel
AU - Sharafiev, Semen
AU - Sinapius, Michael
AU - Stefaniak, Daniel
AU - Tröster, Thomas
AU - Wagner, Martin F. -X.
AU - Wang, Zheng
AU - Zinn, Carolin
ID - 29086
SN - 9783662628324
T2 - Intrinsische Hybridverbunde für Leichtbautragstrukturen
TI - Hybridprofile für Trag- und Crashstrukturen
ER -
TY - JOUR
AU - Westermann, Hendrik
AU - Reitz, Alexander
AU - Mahnken, Rolf
AU - Grydin, Olexandr
AU - Schaper, Mirko
ID - 29089
JF - PAMM
SN - 1617-7061
TI - Constitutive modeling of viscoplasticity including phase transformations for graded thermo‐mechanical processing
ER -
TY - JOUR
AU - Lenz, Peter
AU - Mahnken, Rolf
ID - 21708
JF - PAMM
SN - 1617-7061
TI - Damage simulation of thermo‐chemo‐elasto‐plastic fibre reinforced composites using mean‐field homogenization methods
ER -
TY - JOUR
AU - Penner, Eduard
AU - Caylak, Ismail
AU - Mahnken, Rolf
ID - 24392
JF - PAMM
SN - 1617-7061
TI - An uncertainty model for the curing process of transversely fiber reinforced plastics
ER -
TY - JOUR
AU - Westermann, Hendrik
AU - Mahnken, Rolf
ID - 24384
JF - PAMM
SN - 1617-7061
TI - Constitutive modeling of dynamic recrystallization coupled to viscoplasticity
ER -
TY - JOUR
AU - Henkes, Alexander
AU - Caylak, Ismail
AU - Mahnken, Rolf
ID - 24397
JF - PAMM
SN - 1617-7061
TI - A deep learning driven uncertain full‐field homogenization method
ER -
TY - JOUR
AU - Mahnken, Rolf
AU - Westermann, Hendrik
ID - 24390
JF - International Journal of Plasticity
SN - 0749-6419
TI - A non-equilibrium thermodynamic framework for viscoplasticity incorporating dynamic recrystallization at large strains
ER -
TY - JOUR
AU - Penner, Eduard
AU - Caylak, Ismail
AU - Mahnken, Rolf
AU - Dridger, Alex
ID - 21681
JF - Safety and Reliability
SN - 0961-7353
TI - Fuzzy and stochastic approach applied to rubber like materials
ER -
TY - CONF
AU - Westermann, Hendrik
AU - Mahnken, Rolf
ID - 24388
T2 - 14th WCCM-ECCOMAS Congress
TI - On the Thermodynamics of Dynamic Recrystallization for Viscoplasticity at Large Strains
ER -
TY - CHAP
AU - Scheibe, Volker
AU - Stein, Gerd
AU - Tenberge, Claudia
AU - Bohrmann, Mareike
ID - 39458
T2 - Die technische Perspektive konkret. Begleitband 5 zum Perspektivrahmen Sachunterricht.
TI - Vom rollfähigen zum programmierbaren Fahrzeug.
ER -
TY - CHAP
AU - Tenberge, Claudia
ID - 39459
T2 - Die technische Perspektive konkret. Begleitband 5 zum Perspektivrahmen Sachunterricht.
TI - Anregungen für die Unterrichtspraxis - empfehlenswerte Literatur.
ER -
TY - CHAP
AU - Austermann, Ulrike
AU - Gais, Berenike
AU - Tenberge, Claudia
ID - 39454
T2 - Die technische Perspektive konkret. Begleitband 5 zum Perspektivrahmen Sachunterricht.
TI - "Wie lang ist der Dinosaurier?" Entwicklung eines Messrads zum Messen gekrümmter Linien.
ER -
TY - GEN
AU - Ajredini, Zurkani
ID - 39962
TI - Plattformgestaltungen auf digitalen Märkten - eine Analyse der Wohlfahrtseffekte
ER -
TY - CONF
AB - We demonstrate a photonic-electronic analog-to-digital converter (ADC) offering a record-high acquisition bandwidth of 320 GHz. The system combines a high-speed electro-optic modulator with a Kerr comb for spectrally sliced coherent detection and is used for digitizing ultra-broadband data signals.
AU - Fang, Dengyang
AU - Drayß, Daniel
AU - Lihachev, Grigory
AU - Marin-Palomo, Pablo
AU - Peng, Hui
AU - Füllner, Christoph
AU - Kuzmin, A
AU - Liu, J
AU - Wang, Ruoyu
AU - Snigirev, Viacheslav
AU - Lukashchuk, Anton
AU - Zang, M
AU - Kharel, P.
AU - Witzens, Jeremy
AU - Scheytt, J. Christoph
AU - Freude, Wolfgang
AU - Randel, Sebastian
AU - Kippenberg, Tobias J.
AU - Koos, Christian
ID - 29215
T2 - 2021 European Conference on Optical Communication (ECOC)
TI - 320 GHz Analog-to-Digital Converter Exploiting Kerr Soliton Combs and Photonic-Electronic Spectral Stitching
ER -
TY - JOUR
AB - Research on technological educationininterdisciplinary scienceand socialstudies (Sachunterricht) in German primary schools emphasizes that childrenare generally interested in technology. While several STEAM initiatives point towards a growing recognition of technological literacy, the consideration of technology education ininterdisciplinaryscience and social studies is quite underrepresented in practice as well as in research and teacher training.Takinginto accountthe UN-CRPDclaims foran inclusive educational system andthus alsothe right to equally participate in a free society,participation in society through participation in technological development is a fundamental common goal of technological and inclusive education and part of widely recognized technological literacy.It is therefore not well understood how teaching and learning arrangementscan consider and satisfythe needs of all different students. The research project the present paper is part of tries to unveil the appearance of student’s basic needs in relation to technological educationfor all children. Thisinitial quantitative part of a grounded theory study examined the subjective significance of basic psychological needs in interdisciplinary science studies in primary educationto allow for a well-reasoned sample choice for subsequent interviews. Quantitative results point towards some revisions regarding the instrument used and several implications on the diversity of students ́needs in science and social studies. Future research is needed with larger samples for factor-analysis.
AU - Schröer, Franz
AU - Tenberge, Claudia
ID - 37644
IS - 2
JF - TECHNE SERIES - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap
KW - Inclusion
KW - basic needs
KW - Technology Education
KW - Primary Education
KW - autonomy
KW - competence
KW - social relatedness
SN - 1893-1774
TI - Technological and Inclusive Education - Considering Students’ Needs Towards Technological Learning in Primary Schools
VL - 28
ER -
TY - CONF
AU - Albers, Timm
AU - Filipiak, Agnes
AU - Franzen, Katja
AU - Hellmich, Frank
ID - 36181
TI - Inklusionskompetenz von Lehramtsstudierenden im Vergleich dreier europäischer Bildungssysteme – Ergebnisse aus dem Forschungsprojekt. Vortrag. Abschlussveranstaltung der Förderlinie "Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung" des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF)
ER -
TY - CONF
AU - Albers, Timm
AU - Filipiak, Agnes
AU - Franzen, Katja
AU - Hellmich, Frank
ID - 36182
TI - Inklusionskompetenz von Lehramtsstudierenden im Vergleich dreier europäischer Bildungssysteme –Schlussfolgerungen und Implikationen. Vortrag. Abschlussveranstaltung der Förderlinie "Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung" des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF)
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 36155
TI - Determinants for teachers’ intentions to manage heterogeneity in (non-)inclusive primary education. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures”
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Schwab, Susanne
AU - Hellmich, Frank
ID - 36173
TI - Primary school students’ contact experiences and their attitudes towards peers with disabilities. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures”
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 36169
TI - Individual prerequisites for children’s attitudes towards peers with social-emotional disabilities. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures”
ER -
TY - CONF
AU - Franzen, Katja
AU - Moschner, Barbara
AU - Hellmich, Frank
ID - 36129
TI - The prediction of primary school teachers’ self-efficacy expectations in inclusive education. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). “Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations”
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 36149
TI - Primary school principals’ views on designing inclusive schools. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures”
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Lehofer, Mike
AU - Schwab, Susanne
AU - Hellmich, Frank
ID - 36093
TI - Die Bedeutung von Erfahrungen für die Einstellungen von Grundschulkindern gegenüber Peers mit emotional-sozialen Schwierigkeiten im inklusiven Unterricht. Vortrag auf der Tagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 36106
TI - Unterscheiden sich Lehrkräfte an inklusiven und nicht-inklusiven Grundschulen hinsichtlich ihrer Handlungsintentionen bei der Gestaltung adaptiven Unterrichts? Vortrag auf der Tagung der Arbeitsgruppe empirische sonderpädagogische Forschung
ER -
TY - CONF
AU - Krause, Daniel
AU - Behrens, J.B.
AU - Löhers, L.
AU - Weigelt, Matthias
ID - 37843
TI - Mentale Rotationsleistungen bei der Betrachtung und Umsetzung von Spielzügen im Basketball: Novizen vs. erfahrene Basketballspieler
ER -
TY - CHAP
AU - Grotjahn, Rebecca
ED - Grosch, Nils
ED - Seedorf, Thomas
ID - 37893
SN - 978-3-89007-906-6
T2 - Stimmen – Körper – Medien. Gesang im 20. und 21. Jahrhundert
TI - Singen – Körper – Medien
VL - 2
ER -
TY - CHAP
AB - Das Programm Sozialraumorientierung bietet sich seit etwa dreißig Jahren als zentrale strategische Option präventiver Sozialpolitik an. Mit den Zielen Dezentralisierung der Organisation, Aktivierung der lokalen Gemeinschaft zur Behebung lokaler Problemlagen und (bessere) Partizipation der Anwohner_innen verspricht Sozialraumorientierung ebenso eine administrative wie fachliche Innovation sowie eine fiskalische Entlastung durch höhere Effizienz. Dieses omnipotente Versprechen macht das Programm Sozialraumorientierung gerade für kommunale Steuerungsinstanzen oder Leitungsinstanzen großer Träger von Jugendhilfeleistungen höchst attraktiv. Doch wie schätzen die Akteur_innen im Feld das Programm Sozialraumorientierung ein? Die konkreten Deutungs- und Wissensmuster der unterschiedlichen professionellen Akteur_innen, die auf den Ebenen Bundesland und Kommune die Einführung und Umsetzung des Programms Sozialraumorientierung mitverantworten, stehen im Mittelpunkt des vorliegenden Bandes. Basis sind die Ergebnisse eines aktuellen Forschungsprojektes, die im ersten Teil ausführlich vorgestellt werden und im zweiten Teil von deutschsprachigen Expert:innen aus unterschiedlichen Perspektiven diskutiert werden.
AU - Landhäußer, Sandra
ED - Dirks, Sebastian
ED - Kessl, Fabian
ID - 36369
KW - Jugendhilfe | Sozialraum | Soziale Arbeit | Kinderschutz | Sozialplanung
SN - 978-3-7799-6190-1
T2 - Sozialraumorientierung: Innovation durch Kleinräumigkeit? Die Perspektive der Kinder- und Jugendhilfepraxis
TI - Multiprofessionelles und inter-institutionelles Netzwerken als Element sozialraumorientierten Handelns
ER -
TY - JOUR
AB - Angehende Erzieher_innen sollen an Fachschulen für Sozialpädagogik für einen professionellen Umgang mit Differenz in ihrer späteren Berufspraxis ausgebildet werden. Diese Professionalisierung an Fachschulen findet aber auch in institutionellen Kontexten statt, die selbst von gesellschaftlichen Differenz- und Ungleichheitsverhältnissen geprägt sind. Gezeigt wird in einer kontrastierenden Analyse zweier Expert_inneninterviews mit einer Lehr- und einer Leitungskraft von Fachschulen, dass die wahrgenommene soziale Positioniertheit der eigenen Schüler_innen präformiert, wie die breiten curricularen Vorgaben zur differenzbezogenen Professionalisierung konkretisiert werden und welche inhaltlichen Schwerpunkte die Schulen setzen.
AU - Kuhn, Melanie
AU - Landhäußer, Sandra
ID - 35779
IS - 1
JF - Diskurs Kindheits- und Jugendforschung
KW - Erzieher_innenausbildung
KW - Fachschule für Sozialpädagogik
KW - Differenz
KW - Ungleichheit
KW - Expert_inneninterviews
TI - Von sozialer Exklusivität und „sozialem Sprengstoff“ – Perspektiven von Lehr- und Leitungskräften auf Differenz und Ungleichheit in der Ausbildung von Erzieher_innen
ER -
TY - JOUR
AU - Öhlschläger, Claudia
AU - Roselli, Antonio
ID - 38053
IS - 2
JF - ZfdPh
TI - Zeit als Widerfahrnis. Ästhetik und Figuration passiv erfahrener Temporalität
VL - 140
ER -
TY - CHAP
AU - Steigerwald, Jörn
ED - Schlieper, Hendrik
ED - Tönnies, Merle
ID - 38064
T2 - Gattung und Geschlecht. Konventionen und Transformationen eines Paradigmas.
TI - Haus-Komödien: Renaissancen des Lustspielsbei Ludovico Ariosto und William Shakespeare ("I Suppositi", "The Taming of the Shrew")
ER -
TY - JOUR
AB -
A Mn–PNP complex proved to be a suitable catalyst for the transfer hydrogenation of amides, carbamates, urea derivatives and even polyurethanes.
AU - Liu, Xin AU - Werner, Thomas ID - 37944 IS - 31 JF - Chemical Science KW - General Chemistry SN - 2041-6520 TI - Indirect reduction of CO2 and recycling of polymers by manganese-catalyzed transfer hydrogenation of amides, carbamates, urea derivatives, and polyurethanes VL - 12 ER - TY - JOUR AB -PMHS proved to be a suitable terminal reductant for P(